24-04-2007 Raad
Agendapunt 1 Opening, mededelingen en vaststelling agenda.
Agendapunt Hamerstukken
Agendapunt 18 Lijst van ingekomen stukken (2007/12598).
Agendapunt 12 Raadsvoorstel tot vaststelling van de herziene grondexploitaties Lusthofstraat, Kavels Rodelaan en Prinsenhof per 1 juli 2006 (2006/30091).
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg van 6 februari 2007 betreft de vaststelling van de herziene grondexploitaties voor de locaties Kavels Rodelaan, Lusthofstraat en Prinsenhof per 1 juli 2006. Deze herzieningen zijn noodzakelijk vanwege recente ontwikkelingen en collegebesluiten die invloed hebben op de budgetten en resultaten van de grondexploitaties.
Voor de Lusthofstraat is een kleine winst omgezet in een kostenneutraal resultaat door hogere kosten voor de verplaatsing van een scoutingaccommodatie. De Kavels Rodelaan laten een verbeterd resultaat zien door hogere opbrengsten uit kavelverkopen, ondanks gestegen kosten. De Prinsenhof-exploitatie is beïnvloed door lagere grondopbrengsten en hogere kosten, mede door een verschuiving in de planning en een extra bijdrage aan de Brede School.
Het voorstel is om de herziene grondexploitaties vast te stellen en de extra bijdrage voor de Brede School niet ten laste van de Prinsenhof-exploitatie te brengen, maar deze mee te nemen in de Voorjaarsnota 2007. De herzieningen hebben gevolgen voor de Algemene reserve grondexploitatie, met positieve effecten vanuit de Kavels Rodelaan en lagere resultaten voor Lusthofstraat en Prinsenhof.
-
Raadsvoorstel tot vaststelling van de herziene grondexploitaties Lusthofstraat, Kavels Rodelaan en Prinsenhof per 1 juli 2006 .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Vaststelling van de herziene grondexploitaties Kavels Rodelaan, Lusthofstraat en Prinsenhof per 1 juli 2006". Het voorstel vraagt de gemeenteraad om de herziene grondexploitaties goed te keuren, waarin recente ontwikkelingen en collegebesluiten zijn verwerkt. De herzieningen zijn noodzakelijk vanwege wijzigingen in budgetten en financiële parameters. De grondexploitaties van Lusthofstraat, Kavels Rodelaan en Prinsenhof worden besproken, met aandacht voor kosten, opbrengsten en de impact op de Algemene reserve grondexploitatie. Het voorstel adviseert ook om de extra bijdrage voor de Brede School niet ten laste van de grondexploitatie Prinsenhof te brengen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is gedetailleerd en biedt een uitgebreide financiële analyse van de grondexploitaties. Het bevat relevante gegevens en overwegingen, maar mist specifieke informatie over de langetermijnimpact op de gemeente.
Rol van de raad:
De raad moet de herziene grondexploitaties vaststellen en beslissen over de financiering van de extra bijdrage voor de Brede School.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of de extra bijdrage voor de Brede School uit de grondexploitatie Prinsenhof of via andere middelen moet worden gedekt.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers, maar mist concrete tijdsgebonden doelen en evaluatiecriteria. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de langetermijnimpact is niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten de herziene grondexploitaties vast te stellen en de financiering van de Brede School te heroverwegen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in het voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn gedetailleerd beschreven, met een focus op kosten en opbrengsten van de grondexploitaties. De dekking van de extra bijdrage voor de Brede School wordt voorgesteld via de kapitaallasten in de Voorjaarsnota 2007.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Grondexploitatie Kavels Rodelaan Lusthofstraat Prinsenhof Herziening Algemene reserve Scouting Brede School Opbrengsten KostenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 11 Raadsvoorstel tot vaststelling van de uitgaven en inkomsten van de personeelskosten en de materiële instandhouding van de openbare basisscholen in de kern Leidschendam en in de kern Voorburg voor het jaar 2001 en in de gemeente Leidschendam-Voorburg over de jaren 2002 tot en met 2005 (2006/33319).
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg betreft de vaststelling van de uitgaven en inkomsten voor personeelskosten en materiële instandhouding van openbare basisscholen in Leidschendam en Voorburg voor de periode 2001-2005. Volgens de Wet op het primair onderwijs moet de gemeenteraad deze kosten vaststellen om financiële gelijkstelling tussen openbaar en bijzonder onderwijs te waarborgen. Over de periode 2001-2005 zijn de totale uitgaven € 27.909.968 en de inkomsten € 27.638.794, wat resulteert in een overschrijding van € 271.174 (0,98%). Voor 2001 is er een specifieke verrekening voor Leidschendam en Voorburg. De gemeente moet het overschrijdingsbedrag compenseren aan het bijzonder onderwijs. Het voorstel vraagt de raad om akkoord te gaan met de vastgestelde bedragen en het bijbehorende raadsbesluit.
-
Raadsvoorstel tot vaststelling van de uitgaven en inkomsten van de personeelskosten en de materiële instandhouding van de openbare basisscholen in de kern Leidschendam en in de kern Voorburg voor het.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Vaststelling van de uitgaven en inkomsten van de personeelskosten en de materiële instandhouding van de openbare basisscholen in de kern Leidschendam en in de kern Voorburg voor het jaar 2001 en in de gemeente Leidschendam-Voorburg over de jaren 2002 tot en met 2005." Het doel is om de gemeenteraad de uitgaven en inkomsten van het openbaar basisonderwijs vast te laten stellen voor de genoemde periode, in overeenstemming met de Wet op het primair onderwijs. Dit omvat een vijfjaarlijkse afrekening en de financiële gelijkstelling tussen openbaar en bijzonder onderwijs, waarbij eventuele overschrijdingen worden gecompenseerd.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is gedetailleerd en volledig, met een duidelijke uitleg van de wettelijke kaders, financiële consequenties en de noodzaak van de vaststelling. Het bevat specifieke cijfers en percentages die de financiële situatie van de basisscholen beschrijven.
Rol van de raad:
De raad moet de uitgaven en inkomsten vaststellen en akkoord gaan met de voorgestelde financiële afrekeningen en overschrijdingen. Dit is een wettelijke verplichting om de financiële gelijkstelling tussen openbaar en bijzonder onderwijs te waarborgen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze akkoord gaan met de voorgestelde vaststellingen en de financiële compensaties aan het bijzonder onderwijs. Dit kan politieke implicaties hebben, vooral als er discussie is over de hoogte van de overschrijdingen en de verdeling van middelen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar en tijdgebonden, maar mist concrete acties of verantwoordelijkheden (realistisch en actueel). Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de SMART-criteria zijn niet volledig toegepast.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de uitgaven en inkomsten vast te stellen zoals voorgesteld, inclusief de overschrijdingsbedragen en percentages.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van belanghebbenden of de gemeenschap in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op financiële vaststellingen.
Financiële gevolgen:
De totale overschrijding bedraagt €271.174, met een overschrijdingspercentage van 0,98%. De financiële gevolgen worden gedekt door de gemeentelijke administratie, met een bedrag van €535.144 als "nog te betalen" voor de overschrijdingsvergoedingen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Openbare basisscholen Personeelskosten Materiële instandhouding Financiële gelijkstelling Rijksvergoedingen Overschrijding Bijzonder onderwijs Vijfjaarlijkse afrekening Wet op het primair onderwijs (WPO) VakonderwijsVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 9 Raadsvoorstel tot vaststelling van de conceptnota cultuureducatie (2007/1354)
Samenvatting
De conceptnota cultuureducatie voor de gemeente Leidschendam-Voorburg analyseert het huidige cultuureducatieaanbod en stelt verbeteringen voor die aansluiten bij het landelijke beleid. Voor het basisonderwijs wordt een 'cultuurmenu' voorgesteld, een samenhangende culturele leerlijn gericht op de lokale omgeving. Voor het voortgezet onderwijs is een regionaal platform opgericht met een cultuurbemiddelaar om vraaggericht aanbod te ontwikkelen. De nota stelt voor om middelen vrij te maken voor een gedeelde educatief medewerker voor lokale musea en om kunstenaarsvereniging Brak/LKV aan het cultuurmenu toe te voegen. Financieel vraagt de nota om een budget van € 23.330, waarvan € 9.930 beschikbaar is, met de rest te overwegen in de Voorjaarsnota 2007. Het college vraagt de raad om de conceptnota vast te stellen en de financiële voorstellen goed te keuren.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel tot vaststelling van de conceptnota cultuureducatie". Het voorstel richt zich op het verbeteren van cultuureducatie in Leidschendam-Voorburg, in lijn met het landelijke beleid. Het introduceert een 'cultuurmenu' voor het basisonderwijs, een samenhangende culturele leerlijn gericht op de lokale omgeving. Voor het voortgezet onderwijs is een platform opgericht met een cultuurbemiddelaar als centrale figuur. Het voorstel omvat ook de aanstelling van een gedeelde educatief medewerker voor lokale musea en de deelname van kunstenaarsvereniging Brak/LKV aan het cultuurmenu.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met een duidelijke analyse van de huidige situatie en concrete plannen voor verbetering. Er zijn echter enkele details die verder uitgewerkt kunnen worden, zoals de specifieke inhoud van het cultuurmenu en de rolverdeling tussen betrokken partijen.
Rol van de raad:
De raad moet het voorstel goedkeuren en besluiten over de financiering van de voorgestelde plannen. Ze spelen een cruciale rol in het vrijmaken van middelen en het vaststellen van de conceptnota.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van cultuureducatie binnen de gemeentelijke begroting en de toewijzing van middelen aan de verschillende onderdelen van het voorstel.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het bevat specifieke doelen en een tijdlijn, maar mist meetbare criteria voor succes en gedetailleerde tijdsplanning. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de rolverdeling kan verder verduidelijkt worden.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de conceptnota vast te stellen en de benodigde financiële middelen vrij te maken, zoals voorgesteld in het raadsvoorstel.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of scholen in de besluitvorming, maar er is wel sprake van samenwerking met lokale culturele instellingen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel, hoewel de structurele verbetering van cultuureducatie bijdraagt aan de duurzame ontwikkeling van cultureel bewustzijn.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn duidelijk uiteengezet, met een totaal budget van €43.285 voor 2007 en €63.385 voor 2008 en verder. Er is een voorstel om een deel van de kosten te dekken uit een bestaande stelpost en de rest mee te nemen in de Voorjaarsnota 2007.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Cultuureducatie Basisonderwijs Cultuurmenu Voortgezet onderwijs Culturele leerlijn Educatief medewerker Museum Swaensteyn Museum Hofwijck Theaterimpresariaat Jongsma & Hartgring Openbare BibliotheekVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 15 Raadsvoorstel tot wijziging van de Regeling Stadsgewest Haaglanden (2007/7644)
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg betreft de zevende wijziging van de Regeling Stadsgewest Haaglanden. Deze wijziging is noodzakelijk vanwege de aanstaande aanbesteding van de busconcessie in het Stadsgewest Haaglanden en de conclusies van het algemeen bestuur over de verbetering van de werkwijze. Belangrijke punten zijn het opheffen van het vetorecht van de gemeente Den Haag in de NV HTM, om belangenverstrengeling te voorkomen, en het beëindigen van de financiële garanties van Den Haag richting HTM. Daarnaast wordt het systeem van plaatsvervangers in het algemeen bestuur afgeschaft om betrokkenheid te vergroten. Verder worden er technische wijzigingen doorgevoerd, zoals het aanpassen van de regeling voor tijdelijke vervanging van bestuursleden. De wijziging moet door alle bestuursorganen van de Stadsgewestgemeenten worden goedgekeurd en bekendgemaakt door het Stadsgewest.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel tot wijziging van de Regeling Stadsgewest Haaglanden". Het voorstel betreft de zevende wijziging van de regeling, noodzakelijk vanwege de aanstaande aanbesteding van de busconcessie in het Stadsgewest Haaglanden en de conclusies van het algemeen bestuur over verbeteringen in de werkwijze. De wijziging omvat het opheffen van het vetorecht van Den Haag, het schrappen van plaatsvervangende leden in het bestuur, en het aanpassen van regels voor tijdelijke vervanging bij zwangerschap of ziekte. Deze wijzigingen zijn bedoeld om de marktwerking te bevorderen en de bestuurspraktijk te verbeteren.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, met een gedetailleerde toelichting op de voorgestelde wijzigingen en de redenen daarvoor. Het behandelt zowel juridische als praktische aspecten van de wijzigingen.
Rol van de raad:
De raad moet het voorstel goedkeuren, aangezien de wijziging van de regeling bij eensluidende besluiten door alle bestuursorganen van de Stadsgewestgemeenten moet worden vastgesteld.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over het opheffen van het vetorecht van Den Haag en het schrappen van plaatsvervangende leden, wat invloed heeft op de bestuursstructuur en de invloed van Den Haag.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, gezien de urgentie van de aanbesteding. Het is meetbaar in termen van de te wijzigen artikelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde wijzigingen in de Regeling Stadsgewest Haaglanden goed te keuren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, maar richt zich op de interne bestuursstructuur.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel impliceert financiële gevolgen door het beëindigen van de garanties van Den Haag richting HTM, maar er wordt geen specifieke dekking of financiële impactanalyse gegeven.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Stadsgewest Haaglanden Aanbesteding Concessie Openbaar vervoer NV HTM Vetorecht Den Haag Wet Personenvervoer 2000 Plaatsvervangers Gemeenschappelijke regelingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 10 Raadsvoorstel tot begrotingswijziging Handhavingsbeleid in het kader van de wet Werk en bijstand (2007/7650)
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg betreft een begrotingswijziging om € 100.000 vrij te maken voor de voortzetting van het handhavingsbeleid in het kader van de Wet Werk en Bijstand (WWB). Dit bedrag wordt overgeheveld van het programma Bestuur naar het programma Dienstverlening. Het handhavingsbeleid, genaamd Hoogwaardig Handhaven, richt zich op het vergroten van de nalevingsbereidheid van cliënten en het minimaliseren van misbruik. Het beleid bestaat uit preventieve en repressieve maatregelen, zoals het vroegtijdig informeren van cliënten en het detecteren en sanctioneren van fraude. De gemeente heeft eerder gebruik gemaakt van een tijdelijke stimuleringsregeling voor extra controle- en opsporingscapaciteit, die nu is beëindigd. Vanaf 2007 wordt de weggevallen subsidie gecompenseerd door een integratie-uitkering uit het Gemeentefonds. De extra formatie is essentieel voor de uitvoering van het beleid, en een evaluatie van de effecten zal in 2009 plaatsvinden.
-
Raadsvoorstel tot begrotingswijziging Handhavingsbeleid in het kader van de wet Werk en bijstand .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Titel: Raadsvoorstel tot begrotingswijziging Handhavingsbeleid in het kader van de wet Werk en bijstand.
Samenvatting: Het voorstel betreft een begrotingswijziging om €100.000 toe te wijzen aan het programma Dienstverlening voor de continuering van het handhavingsbeleid "Hoogwaardig Handhaven" in het kader van de Wet werk en bijstand (WWB). Dit bedrag wordt gedekt door een gelijke afname van de stelpost onder het programma Bestuur. Het beleid richt zich op het vergroten van nalevingsbereidheid en het minimaliseren van misbruik door middel van preventieve en repressieve instrumenten. De financiering van de benodigde formatie is eerder gedekt door een tijdelijke stimuleringsregeling, die nu wordt vervangen door een structurele integratie-uitkering uit het Gemeentefonds.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke uitleg over de noodzaak van de begrotingswijziging, de achtergrond van het handhavingsbeleid, en de financiële dekking. Echter, meer gedetailleerde informatie over de verwachte resultaten en evaluatiecriteria zou nuttig zijn.
Rol van de raad:
De raad moet het voorstel goedkeuren om de begrotingswijziging door te voeren, waardoor de continuering van het handhavingsbeleid mogelijk wordt gemaakt.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij de verschuiving van middelen van het programma Bestuur naar Dienstverlening steunen, en of zij het belang van het handhavingsbeleid voldoende vinden om deze prioriteit te geven.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële toewijzing, maar mist specifieke, meetbare doelen voor de effectiviteit van het handhavingsbeleid. Er zijn geen duidelijke tijdsgebonden doelen of evaluatiecriteria genoemd, behalve een geplande evaluatie in 2009.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde begrotingswijziging goed te keuren, waarmee de continuering van het handhavingsbeleid wordt gefinancierd.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in de ontwikkeling of uitvoering van het beleid.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid lijkt geen direct relevant onderwerp binnen dit voorstel, dat zich richt op handhaving en naleving van sociale wetgeving.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn een verschuiving van €100.000 binnen de gemeentelijke begroting. Dit bedrag wordt gedekt door een integratie-uitkering uit het Gemeentefonds, die de weggevallen subsidie vervangt. Er zijn geen extra kosten voor de gemeente, maar de effectiviteit van de uitgaven moet worden geëvalueerd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Hoogwaardig Handhaven Wet werk en bijstand (WWB) Controle op maatplan Fraude Stimuleringsregelingen Tijdelijke stimuleringsregeling intensivering opsporing en controle (Tsioc) Integratie-uitkering Risicogestuurde onderzoeken Signaalsturing NalevingsbereidheidVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 13 Raadsvoorstel tot vaststelling van een voorbereidingsbesluit voor Nieuw Hadriani, perceel Arentsburghlaan / Effathalaan (2007/6544).
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg betreft het vaststellen van een nieuw voorbereidingsbesluit voor het terrein Nieuw Hadriani, gelegen aan de Arentsburghlaan/Effathalaan. Het eerdere voorbereidingsbesluit is verlopen, en een nieuw besluit is noodzakelijk om bouwvergunningen te kunnen verlenen voor de geplande woningbouw, die in strijd is met het huidige bestemmingsplan 'West' uit 1989. Dit bestemmingsplan is ouder dan 10 jaar, waardoor een voorbereidingsbesluit vereist is voor vrijstelling volgens artikel 19, lid 1 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening (WRO). Het voorstel benadrukt dat zonder een nieuw voorbereidingsbesluit geen vrijstellingen en bouwvergunningen kunnen worden verleend. Het besluit zal worden gepubliceerd in de gemeenterubriek en de Staatscourant.
Agendapunt 14 Raadsvoorstel tot het vaststellen van een voorbereidingsbesluit voor ´De Cascade´ ter plaatse van de Werf aan de Rietvink (2007/7871).
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg betreft het vaststellen van een voorbereidingsbesluit voor het gebied 'De Cascade' bij de voormalige gemeentewerf aan de Rietvink. Dit besluit is noodzakelijk om vrijstelling en bouwvergunningen te kunnen verlenen voor de geplande bouwontwikkelingen. Het huidige bestemmingsplan 'De Rietvink 1989' is verouderd, waardoor een voorbereidingsbesluit volgens artikel 19, lid 1 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening (WRO) nodig is. Het gebied, dat circa 2 hectare groot is en eigendom van de gemeente, moet verder worden uitgewerkt omdat de huidige plannen niet meer aansluiten bij de oorspronkelijke normstellingen. Het college heeft de bevoegdheid om vrijstelling te verlenen, mits er een goede ruimtelijke onderbouwing is, die ter kennisname aan de raadscommissie wordt gezonden. Het voorbereidingsbesluit zal worden gepubliceerd in de gemeenterubriek en de Staatscourant.
-
Raadsvoorstel tot het vaststellen van een voorbereidingsbesluit voor De Cascade ter plaatse van de Werf aan de Rietvink .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel tot het vaststellen van een voorbereidingsbesluit voor 'De Cascade' ter plaatse van de Werf aan de Rietvink
Samenvatting: Het voorstel betreft het vaststellen van een voorbereidingsbesluit voor de ontwikkeling van het terrein van de voormalige gemeentewerf in de Rietvink. Dit is noodzakelijk om vrijstelling en bouwvergunningen te kunnen verlenen voor de bouwplannen, aangezien het huidige bestemmingsplan 'De Rietvink 1989' ouder is dan 10 jaar. Het gebied heeft de bestemming 'woongebied', maar de plannen vereisen een herziening vanwege verouderde normstellingen en een nieuwe wijkfunctie. Het voorbereidingsbesluit is een stap in de procedure om de bouwplannen te realiseren.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een duidelijke uitleg van de noodzaak van het voorbereidingsbesluit en de wettelijke kaders. Echter, meer gedetailleerde informatie over de specifieke bouwplannen en de impact op de omgeving zou nuttig zijn.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad heeft de rol om het voorbereidingsbesluit vast te stellen, wat een noodzakelijke stap is om vrijstellingen van het bestemmingsplan te kunnen verlenen. De raad wordt geconsulteerd voorafgaand aan de vrijstellingsprocedure.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt
De raad moet beslissen of zij instemt met het voorbereidingsbesluit, wat implicaties heeft voor de toekomstige ontwikkeling van het gebied. Dit omvat het overwegen van de balans tussen stedelijke ontwikkeling en behoud van bestaande omgevingswaarden.
Is het voorstel SMART? Zijn er inconsequenties?
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare doelen. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de afwezigheid van concrete details over de bouwplannen kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit dat de raad moet nemen
De raad moet besluiten om het voorbereidingsbesluit voor het terrein van de werf aan de Rietvink vast te stellen, zodat de vrijstellingsprocedure kan worden voortgezet.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat de raad voorafgaand aan de vrijstellingsprocedure wordt geconsulteerd. Er is echter geen specifieke informatie over bredere publieke participatie of inspraak van omwonenden.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel. Het zou echter een overweging kunnen zijn bij de verdere ontwikkeling van het gebied.
Financiële gevolgen
Het voorstel bevat geen gedetailleerde informatie over de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Dit is een belangrijk aspect dat verder uitgewerkt zou moeten worden om de financiële haalbaarheid van de plannen te beoordelen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Voorbereidingsbesluit Bestemmingsplan Vrijstelling Bouwplannen Artikel 19, lid 1 WRO Rietvink Woongebied Ruimtelijke onderbouwing Wooninvest UitwerkingsplannenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt Bespreekpunten
Agendapunt 6 Raadsvoorstel tot vaststelling van het Uitvoeringsprogramma 2007-2010 (2007/8910).
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg betreft de vaststelling van het Uitvoeringsprogramma 2007-2010. Tijdens de bespreking van de begroting op 7 november 2006 heeft het college beloofd een verbeterd uitvoeringsprogramma voor te leggen, dat concreet is uitgewerkt in acties en resultaten. Het programma is gebaseerd op het collegeprogramma 2006-2010 "Investeren in een vitale gemeente" en andere relevante ontwikkelingen. Het dient als leidraad voor het gemeentelijk handelen en is afgestemd op de productenramingen 2007-2010. Het uitvoeringsprogramma volgt de smart-werkwijze, die de komende jaren verder verbeterd zal worden. Het college stelt voor het programma samen met de Voorjaarsnota op 26 juni 2007 te bespreken.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel tot vaststelling van het Uitvoeringsprogramma 2007 - 2010". Het voorstel betreft de vaststelling van een verbeterd uitvoeringsprogramma voor de periode 2007-2010, dat is gebaseerd op het collegeprogramma "Investeren in een vitale gemeente". Het programma is bedoeld als leidraad voor het handelen van de gemeente en is geconcretiseerd in acties en resultaten. Het uitvoeringsprogramma is afgestemd op de productenramingen 2007-2010 en is ingedeeld volgens de hoofdstukken van het collegeprogramma. Het college streeft ernaar de SMART-werkwijze verder te ontwikkelen en stelt voor het programma samen met de Voorjaarsnota te behandelen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het een duidelijke structuur biedt voor de uitvoering van gemeentelijke ambities en doelstellingen. Het is gebaseerd op eerdere toezeggingen en biedt een concreet kader voor de periode 2007-2010.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om het uitvoeringsprogramma vast te stellen. Dit houdt in dat de raad het programma moet beoordelen op haalbaarheid, relevantie en aansluiting bij de gemeentelijke doelstellingen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of de voorgestelde acties en resultaten in lijn zijn met de politieke prioriteiten en of de middelen effectief worden ingezet. Er moeten keuzes worden gemaakt over de prioritering van activiteiten en de toewijzing van middelen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel claimt de SMART-werkwijze te volgen, maar erkent dat deze nog verder ontwikkeld moet worden. Er zijn geen duidelijke inconsistenties genoemd, maar de effectiviteit van de SMART-implementatie kan een aandachtspunt zijn.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of het uitvoeringsprogramma wordt vastgesteld en of het samen met de Voorjaarsnota wordt behandeld.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in de ontwikkeling van het uitvoeringsprogramma.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel, maar kan impliciet onderdeel zijn van de ambities en doelstellingen.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel verwijst naar de productenramingen 2007-2010, maar geeft geen gedetailleerde financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen. Dit kan een aandachtspunt zijn voor de raad bij de beoordeling van het voorstel.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Uitvoeringsprogramma Collegeprogramma Acties Resultaten Begroting Doelstellingen Smart-werkwijze Voorjaarsnota Ambities RegelgevingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5 Raadsvoorstel voortgangsrapportage Nieuwe Driemanspolder (NDP) (2007/6784).
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg van 6 maart 2007 bespreekt de voortgang van de herinrichting van de Nieuwe Driemanspolder. Het project omvat onder andere het Milieueffectrapport (MER), het inrichtingsplan, het bestemmingsplan en de aan- en afvoerroutes. Het MER is als aanvaardbaar beoordeeld, en er zijn aanbevelingen gedaan voor verdere optimalisatie. Het concept inrichtingsplan en bestemmingsplan hebben ter inzage gelegen en er zijn inspraakreacties ontvangen die worden meegenomen in de verdere planvorming. Er is overeenstemming bereikt met grondeigenaren over grondonderzoeken voor wateraanvoerroutes. De gemeente heeft een financiële bijdrage toegezegd, maar het realiseren van kostendragers in het gebied blijkt risicovol. Daarom wordt voorgesteld af te zien van een grondexploitatie en een voorbereidingskrediet van € 222.031 beschikbaar te stellen. De gemeentelijke bijdrage zal in één keer worden overgemaakt aan het begin van de uitvoering. De planning en communicatie rondom het project verlopen volgens schema.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel Voortgang herinrichting Nieuwe Driemanspolder
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel Voortgang herinrichting Nieuwe Driemanspolder". Het voorstel beschrijft de voortgang van de herinrichting van de Nieuwe Driemanspolder, inclusief de beoordeling van het Milieueffectrapport (MER), het inrichtingsplan, het bestemmingsplan en de aan- en afvoerroutes. Het MER is als aanvaardbaar beoordeeld, en er zijn inspraakreacties verzameld. Er zijn financiële afspraken gemaakt over de gemeentelijke bijdrage, en er is overeenstemming bereikt met grondeigenaren over grondonderzoeken. Het voorstel vraagt om een voorbereidingskrediet en stelt voor om af te zien van een grondexploitatie vanwege de risico's.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met aandacht voor verschillende aspecten van de herinrichting, zoals milieueffecten, financiële consequenties en participatie van belanghebbenden. Het bevat echter enkele onzekerheden, vooral met betrekking tot de financiële dekking en de haalbaarheid van kostendragers.
Rol van de Raad:
De raad moet besluiten over de voortgang van het project, inclusief het goedkeuren van het voorbereidingskrediet en het vaststellen van de gemeentelijke bijdrage. De raad speelt een cruciale rol in de besluitvorming over de financiële aspecten en de uiteindelijke goedkeuring van het bestemmingsplan.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de hoogte en wijze van de gemeentelijke bijdrage, het al dan niet dragen van uitvoeringsrisico's, en de keuze om af te zien van een grondexploitatie. Er moeten keuzes worden gemaakt over de prioritering van duurzaamheid en participatie in het project.
SMART-analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële bijdragen en projectfasen. Het is echter minder specifiek over de tijdlijn voor bepaalde beslissingen en de exacte uitkomsten van de inspraakreacties. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar er is wel sprake van financiële onzekerheden.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten over het goedkeuren van het voorbereidingskrediet van €222.031,00 en de aanpak van de gemeentelijke bijdrage als taakstellend budget. Ook moet de raad instemmen met de voorgestelde financiële dekking en de verdere voortgang van het project.
Participatie:
Het voorstel vermeldt inspraakreacties en overleg met belanghebbenden, zoals grondeigenaren en pachters. Er is sprake van een klankbordgroep en themabijeenkomsten, wat wijst op een participatieve aanpak.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, gezien de aandacht voor milieueffecten en de ecologische verbinding (Groenblauwe slinger). Het MER en de aanbevelingen van de Commissie voor de milieueffectrapportage benadrukken milieuwinst en doelbereik.
Financiële gevolgen en dekking:
De financiële gevolgen omvatten een gemeentelijke bijdrage van circa €1.455.243, met een voorbereidingskrediet van €222.031,00. De dekking komt deels uit de verkoop van agrarische gronden, maar er is een tekort dat alternatieve dekking vereist. Er zijn risico's verbonden aan de kostendragers, en er wordt voorgesteld af te zien van een grondexploitatie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Nieuwe Driemanspolder Milieueffectrapport (MER) Inrichtingsplan Bestemmingsplan Aan- en afvoerroutes Grondeigenaren en pachters Groenblauwe slinger Uitvoeringsovereenkomst Kostendragers VoorbereidingskredietVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 7 Raadsvoorstel inzake extra tijdelijke formatie uitvoeringsprogramma (2007/9155)
Samenvatting
Het college van Leidschendam-Voorburg heeft het uitvoeringsprogramma 2007-2010 vastgesteld en gepresenteerd aan de gemeenteraad. Voor de uitvoering van de plannen in 2007 is een tijdelijke uitbreiding van de formatie nodig. Het college heeft drie opties overwogen: ambities schrappen, formatie uitbreiden of anders werken. Ze hebben gekozen voor anders werken, wat betekent dat de organisatie zich meer richt op resultaat en effect. Er is echter een tijdelijke uitbreiding van de formatie nodig om de ambities te realiseren en reguliere werkzaamheden voort te zetten. Hiervoor is een extra budget van € 1.600.000 nodig. Dit bedrag wordt deels gedekt door bestaande budgetten en een taakstelling voor het programma "Andere Wijze van Werken". Het college stelt voor om dit extra budget beschikbaar te stellen en de voortgang te rapporteren in de najaarsnota.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel inzake extra tijdelijke formatie uitvoeringsprogramma
Samenvatting: Het college van Leidschendam-Voorburg heeft het uitvoeringsprogramma 2007-2010 vastgesteld en biedt dit aan de gemeenteraad aan als leidraad voor de komende jaren. Er is echter een tekort aan capaciteit om alle taken uit te voeren, waardoor een tijdelijke uitbreiding van de formatie in 2007 noodzakelijk is. Het voorstel vraagt om een eenmalig extra budget van €1.600.000, waarvan €1.000.000 gedekt moet worden door het batig saldo van de jaarrekening 2006 en €500.000 door efficiëntieverbeteringen in de organisatie. Het programma "Andere Wijze van Werken" moet helpen om de efficiëntie en effectiviteit te verhogen.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerde uitleg van de noodzaak voor extra formatie en de financiële implicaties. Het beschrijft ook de strategieën voor het verbeteren van de efficiëntie binnen de organisatie.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad moet het voorstel goedkeuren, inclusief de financiële dekking en de tijdelijke uitbreiding van de formatie. De raad heeft ook een toezichthoudende rol bij de implementatie van het programma "Andere Wijze van Werken".
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt
De raad moet beslissen of ze akkoord gaat met de voorgestelde tijdelijke uitbreiding van de formatie en de financiële dekking. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de prioritering van de ambities binnen het uitvoeringsprogramma.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is gedeeltelijk SMART. Het is specifiek en meetbaar in termen van financiële behoeften en doelen, maar de tijdsgebonden aspecten zijn minder duidelijk, vooral met betrekking tot de verwachte resultaten van het programma "Andere Wijze van Werken". Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van toekomstige efficiëntieverbeteringen kan een risico vormen.
Besluit dat de raad moet nemen
De raad moet besluiten of ze instemt met de tijdelijke uitbreiding van de formatie en de voorgestelde financiële dekking.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen en dekking
De financiële gevolgen bedragen €1.600.000. Dekking wordt deels gevonden in de begroting van 2007 en het batig saldo van de jaarrekening 2006. Een deel van de kosten moet worden terugverdiend door efficiëntieverbeteringen binnen de organisatie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Uitvoeringsprogramma 2007-2010 Tijdelijke formatie-uitbreiding Andere Wijze van Werken Capaciteitstekort Formatie-uitbreiding Efficiëntie en effectiviteit Budgettekort Externe inhuur Bedrijfsvoering en professionalisering Dekking kostenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4 Raadsvoorstel tot het beschikbaar stellen van aanvullende middelen ten behoeve van de kleed- en doucheaccommodatie van VCC/Sparta (2007/12104).
Samenvatting
De gemeente Leidschendam-Voorburg heeft een tegenvaller van € 475.000 (incl. BTW) bij de aanbesteding van de kleed- en doucheaccommodatie voor VCC/Sparta. Oorspronkelijk was het budget € 1.155.000, maar de werkelijke kosten kwamen uit op € 1.630.000 na bezuinigingen. De overschrijding wordt toegeschreven aan een te krappe initiële raming, marktontwikkelingen en vertragingen door bestemmingsplandiscussies. Verdere bezuinigingen zijn niet mogelijk zonder het ontwerp te schaden. Het college stelt voor om de extra kosten te dekken uit de algemene reserve om verdere vertraging te voorkomen, aangezien de aannemer zijn aanbod slechts tot 25 april 2007 gestand doet.
Agendapunt Hamerstukken
Agendapunt 16 Raadsvoorstel tot vaststelling van de Verordening tot Tweede wijziging van de Verordening op de heffing en invordering van leges 2007 (2007/10848).
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg betreft de tweede wijziging van de Verordening op de heffing en invordering van leges 2007. De voorgestelde wijzigingen omvatten zowel tekstuele als tariefsaanpassingen. De tekstuele aanpassingen hebben geen financiële gevolgen, terwijl de tariefsaanpassingen wel financiële consequenties hebben. Een belangrijk onderdeel van de tariefsaanpassing is het harmoniseren van tarieven voor vergelijkbare diensten. Daarnaast worden enkele artikelen aangepast of geschrapt, zoals artikelen die niet meer van toepassing zijn onder de Huisvestingswet. De wijzigingsverordening zal worden gepubliceerd in de gemeenterubriek. Het college stelt voor om de bijgevoegde verordening vast te stellen.
-
Raadsvoorstel tot vaststellen van de Verordening tot Tweede wijziging van de Verordening op de heffing en invordering van leges 2007 .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel tot vaststellen van de Verordening tot Tweede wijziging van de Verordening op de heffing en invordering van leges 2007". Het voorstel beoogt tekstuele en tariefsaanpassingen in de bestaande verordening voor gemeentelijke heffingen. De wijzigingen omvatten het aanpassen van tarieven voor vergunningen onder de Telecommunicatiewet en het corrigeren van de timing van legesheffing in bepaalde artikelen. Ook worden enkele verouderde artikelen geschrapt. Het doel is om consistentie en rechtvaardigheid in de legesheffing te waarborgen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de noodzakelijke wijzigingen en hun onderbouwing duidelijk beschrijft. Het bevat zowel de financiële als juridische implicaties van de voorgestelde aanpassingen.
Rol van de Raad:
De raad moet het voorstel beoordelen en besluiten of de voorgestelde wijzigingen in de verordening worden aangenomen. Dit omvat het evalueren van de rechtvaardigheid en consistentie van de voorgestelde tariefsaanpassingen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of de voorgestelde tariefsaanpassingen rechtvaardig zijn en of ze in lijn zijn met de gemeentelijke beleidsdoelen. Er moet ook worden overwogen of de wijzigingen in overeenstemming zijn met de belangen van de burgers en bedrijven.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de voorgestelde tariefwijzigingen. Het is echter minder specifiek over de tijdlijn voor implementatie. Er lijken geen duidelijke inconsistenties te zijn.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of de voorgestelde wijzigingen in de verordening worden goedgekeurd en geïmplementeerd.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of belanghebbenden in het proces van het opstellen van de wijzigingen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid lijkt geen direct relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het voornamelijk gaat om administratieve en financiële aanpassingen.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn beperkt tot de tariefsaanpassingen, die bedoeld zijn om een gelijk tariefsniveau voor vergelijkbare diensten te waarborgen. Het voorstel geeft aan dat er financiële consequenties zijn, maar specificeert niet hoe deze worden gedekt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verordening Leges Tariefsaanpassing Gemeentewet Telecommunicatiewet Nutsbedrijven Huisvestingswet Vergunning Tekstuele aanpassing GemeenterubriekVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 17 Raadsvoorstel tot het nemen van een beslissing op het bezwaar gericht tegen het raadsbesluit van 14 november 2006 tot afwijzing van het verzoek om vergoeding van planschade betreffende perceel Damlaan 46 te Leidschendam (2007/01283).
Agendapunt Bespreekpunten
Agendapunt 7.a Raadsbrief: extra tijdelijke formatie uitvoeringsprogramma (2007/13368)
Agendapunt 8 Raadsvoorstel tot het beschikbaar stellen van krediet voor verbetering van de verkeersveiligheid en oversteekbaarheid op de Laan van Nieuw Oosteinde (2007/12785).
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg betreft het beschikbaar stellen van € 131.500 voor het verbeteren van de verkeersveiligheid en oversteekbaarheid van de Laan van Nieuw Oosteinde. Dit volgt op een dodelijk ongeval in september 2006. Het voorgestelde maatregelenpakket omvat onder andere het verbeteren van zichtlijnen, het aanpassen van de rijbanen en het plaatsen van verkeersborden. Er is ook besloten om taxi's niet langer gebruik te laten maken van de busstrook en om intensiever op snelheid te controleren. De verkeerswerkgroep van de Lusthofschool heeft bezwaren tegen een deel van het voorstel, met name tegen het aanbrengen van kanalisatiestrepen in plaats van een voetgangersoversteekplaats. Daarom wordt een verkeersveiligheidsaudit uitgevoerd om de voorgestelde maatregelen te toetsen. Twee aanvullende maatregelen worden voorgesteld: het opheffen van een opstelvak en het toestaan van fietsers in twee richtingen op bepaalde delen van de laan. De totale kosten worden geraamd op € 131.500, inclusief de audit en aanvullende maatregelen. De uitvoering van sommige maatregelen wacht op de auditresultaten, terwijl andere direct worden gestart.
-
raadsvoorstel tot het beschikbaar stellen van krediet voor verbetering van de verkeersveiligheid en oversteekbaarheid op de Laan van Nieuw Oosteinde .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel tot het beschikbaar stellen van € 131.500,- voor het verbeteren van de verkeersveiligheid en oversteekbaarheid van de Laan van Nieuw Oosteinde
Samenvatting: Het voorstel richt zich op het verbeteren van de verkeersveiligheid en oversteekbaarheid van de Laan van Nieuw Oosteinde na een dodelijk ongeval. Het college stelt een maatregelenpakket voor, waaronder het verbeteren van zichtlijnen, het aanpassen van rijbanen, en het plaatsen van verkeersborden. Daarnaast wordt een onafhankelijke verkeersveiligheidsaudit uitgevoerd om de effectiviteit van de maatregelen te toetsen. Het krediet wordt verhoogd van € 120.000 naar € 131.500, te financieren uit de algemene reserve. De verkeerswerkgroep van de Lusthofschool heeft bezwaren tegen enkele maatregelen, maar stemt in met het externe onderzoek.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig, met een gedetailleerde beschrijving van de voorgestelde maatregelen en de context van het probleem. Echter, de financiële consequenties van de uiteindelijke uitvoering zijn nog niet volledig uitgewerkt.
Rol van de Raad
De raad moet beslissen over de goedkeuring van het verhoogde krediet en het voorgestelde maatregelenpakket. Ze spelen een cruciale rol in het waarborgen van de veiligheid en het welzijn van de inwoners.
Politieke Keuzes
De raad moet kiezen tussen verschillende varianten van de voorgestelde maatregelen, rekening houdend met de input van de verkeerswerkgroep en de resultaten van de verkeersveiligheidsaudit.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is gedeeltelijk SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). De doelen zijn specifiek en meetbaar, maar de tijdlijn is afhankelijk van de auditresultaten. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële dekking is nog niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om het krediet te verhogen tot € 131.500 en akkoord te gaan met de uitvoering van het maatregelenpakket, inclusief de audit.
Participatie
Het voorstel vermeldt participatie van de verkeerswerkgroep en de ouders van het slachtoffer, maar er is onenigheid over bepaalde maatregelen.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen
De totale kosten bedragen € 131.500, inclusief een extra € 11.500 voor de audit en aanvullende maatregelen. De dekking komt uit de algemene reserve, maar de uiteindelijke kosten zijn afhankelijk van de gekozen variant na de audit.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verkeersveiligheid Laan van Nieuw Oosteinde Oversteekbaarheid Maatregelenpakket Verkeersongeval Verkeerswerkgroep Lusthofschool Audit Parkeervakken Middenberm VerkeersbrigadiersVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.a Raadsbrief tot kennisneming van de financiële stand van zaken van het project herinrichting sportparken (2007/13487)
Agendapunt 3.a Besluitenlijst vergadering gemeenteraad 24 april 2007 (2007/14147).
Agendapunt 8.a Motie nadere uitwerking combinatievariant Trekvliettracé
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht: