06-12-2011 Raad
Agendapunt Hamerstukken
Agendapunt 11 Raadsvoorstel tot wijziging van de Verordening rechtspositie wethouders, raads-en commissieleden (642988).
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg, gedateerd 16 augustus 2011, betreft de wijziging van de Verordening rechtspositie voor wethouders, raads- en commissieleden. Deloitte Accountants B.V. heeft in opdracht van het college een onderzoek uitgevoerd naar de (reis)declaraties en onkostenvergoedingen van collegeleden over 2008 en 2009. Het rapport van Deloitte, uitgebracht op 22 maart 2010, bevat aanbevelingen die in dit voorstel worden verwerkt. De wijzigingen betreffen onder andere de vastlegging van toestemming voor buitenlandse dienstreizen en deelname aan cursussen, de aanscherping van regels voor taxigebruik en declaraties, en de vergoeding van verblijfskosten. Ook wordt voorgesteld om het lidmaatschap van de Wethoudersvereniging te vergoeden. De wijzigingen zullen worden gecommuniceerd via de gemeenterubriek en ter inzage worden gelegd. Het voorstel is om de wijzigingen vast te stellen middels het bijgevoegde concept-raadsbesluit.
-
Raadsvoorstel tot wijziging van de Verordening rechtspositie wethouders, raads-en commissieleden.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel tot wijziging van de Verordening rechtspositie wethouders, raads- en commissieleden
Samenvatting: Het voorstel beoogt de Verordening rechtspositie voor wethouders, raads- en commissieleden te wijzigen naar aanleiding van aanbevelingen van Deloitte Accountants B.V. Het onderzoek van Deloitte richtte zich op de reisdeclaraties en onkostenvergoedingen van collegeleden over 2008 en 2009. De voorgestelde wijzigingen betreffen onder andere de vastlegging van toestemming voor buitenlandse dienstreizen, het aanscherpen van regels voor taxigebruik en declaraties, en het verduidelijken van vergoedingen voor verblijfskosten. Daarnaast wordt voorgesteld om het lidmaatschap van de Wethoudersvereniging te vergoeden.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het gedetailleerd ingaat op de aanbevelingen van Deloitte en de specifieke artikelen die gewijzigd moeten worden. Echter, er ontbreekt een gedetailleerde financiële analyse van de gevolgen van de wijzigingen.
Rol van de Raad
De raad moet het voorstel beoordelen en besluiten of de voorgestelde wijzigingen in de verordening worden aangenomen. De raad heeft de verantwoordelijkheid om te zorgen dat de wijzigingen in lijn zijn met de gemeentelijke belangen en regelgeving.
Politieke keuzes
De raad moet beslissen of de voorgestelde wijzigingen voldoende transparantie en controle bieden over de declaraties en vergoedingen. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de mate van controle en verantwoording die van wethouders en raadsleden wordt verlangd.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) doordat het specifieke artikelen en wijzigingen benoemt. Echter, de meetbaarheid en tijdgebondenheid van de implementatie zijn niet duidelijk omschreven. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële implicaties zijn niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of de voorgestelde wijzigingen in de verordening worden aangenomen en geïmplementeerd.
Participatie
Het voorstel vermeldt niet expliciet hoe participatie van betrokkenen of belanghebbenden is meegenomen in het proces.
Duurzaamheid
Duurzaamheid lijkt geen direct relevant onderwerp binnen dit voorstel, aangezien het voornamelijk gaat om administratieve en financiële regelingen.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen worden niet expliciet gedetailleerd in het voorstel. Er wordt niet aangegeven hoe eventuele extra kosten, zoals het lidmaatschap van de Wethoudersvereniging, gedekt zullen worden. Het is belangrijk dat de raad hier meer duidelijkheid over krijgt voordat een besluit wordt genomen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Deloitte Verordening rechtspositie Declaraties Onkostenvergoedingen Aanbevelingen Dienstreizen Verblijfskosten Reisregeling Taxi WethoudersverenigingVerfijning van de zoekopdracht:
-
Voorstel tot wijziging van de verordening rechtspositie wethouders, raads-en commissieleden (toelichting).pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Wijziging Toelichting op de Verordening rechtspositie wethouders, raads- en commissieleden
Samenvatting: Het voorstel betreft wijzigingen in de toelichting op de verordening betreffende de rechtspositie van wethouders, raads- en commissieleden. De wijzigingen omvatten verduidelijkingen en aanpassingen met betrekking tot verblijfskosten, onkostenvergoedingen, reis- en verblijfkosten, en deelname aan cursussen en congressen. Er wordt verwezen naar bestaande regelingen zoals het Reisbesluit binnen- en buitenland. De wijzigingen beogen een eenduidige en correcte administratie van kosten en vergoedingen te waarborgen, en specificeren onder welke voorwaarden kosten vergoed kunnen worden.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het gedetailleerd de wijzigingen en aanvullingen beschrijft die nodig zijn om de verordening te verduidelijken en aan te passen aan bestaande regelingen. Het biedt specifieke richtlijnen en voorwaarden voor vergoedingen, wat bijdraagt aan de transparantie en consistentie.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om het voorstel te beoordelen, te bespreken en goed te keuren. Het is aan de raad om te bepalen of de voorgestelde wijzigingen in lijn zijn met de beleidsdoelen en of ze bijdragen aan een efficiënte en transparante administratie van kosten en vergoedingen.
Politieke Keuzes
De politieke keuzes betreffen de mate van transparantie en controle die de raad wil uitoefenen op de vergoedingen en kosten van wethouders, raads- en commissieleden. Er moet worden besloten of de voorgestelde wijzigingen voldoende zijn om misbruik te voorkomen en of ze in lijn zijn met de integriteitsnormen van de gemeente.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de voorwaarden en procedures voor vergoedingen. Het is echter minder tijdgebonden, aangezien er geen specifieke implementatiedatum wordt genoemd. Er lijken geen duidelijke inconsistenties in het voorstel te zijn.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij instemt met de voorgestelde wijzigingen in de toelichting op de verordening. Dit omvat het goedkeuren van de nieuwe voorwaarden en procedures voor kostenvergoedingen.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van belanghebbenden of de gemeenschap in het proces van het opstellen van de wijzigingen. Het lijkt voornamelijk een interne administratieve aanpassing te zijn.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. Het richt zich voornamelijk op administratieve en financiële aspecten van kostenvergoedingen.
Financiële Gevolgen
Het voorstel beschrijft de voorwaarden waaronder kosten vergoed kunnen worden, maar geeft geen specifieke financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen. Het lijkt erop dat de wijzigingen bedoeld zijn om bestaande vergoedingsstructuren te verduidelijken en te reguleren, zonder directe financiële impact te hebben.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verordening rechtspositie Verblijfskosten Reisbesluit buitenland Reisregeling binnenland Onkostenvergoeding Wethoudersvereniging Taxikosten Cursus, congres, seminar Schriftelijke toestemming Buitenlandse dienstreisVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt Bespreekpunten
Agendapunt 7 Raadsvoorstel tot het vaststellen van de Verordening Langdurigheidstoeslag Wet werk en bijstand 2012 (653119).
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg wordt voorgesteld om een nieuwe verordening voor de langdurigheidstoeslag vast te stellen, die op 1 januari 2012 in werking treedt. De huidige verordening vervalt op 31 december 2011. De langdurigheidstoeslag is bedoeld voor mensen met een langdurig laag inkomen en biedt gemeenten beleidsvrijheid om deze ook aan werkenden met een laag inkomen toe te kennen. De referteperiode voor het ontvangen van de toeslag wordt verlengd van drie naar vijf jaar, waardoor de minimumleeftijd voor aanspraak stijgt van 21 naar 23 jaar. De inkomensgrens blijft op 110% van de bijstandsnorm. Studenten zijn uitgesloten van de toeslag. Er zijn geen extra financiële consequenties, aangezien het benodigde budget al in de conceptbegroting voor 2012 is opgenomen. De samenwerking met de gemeenten Voorschoten en Wassenaar wordt voorbereid, waarbij harmonisatie van beleid in het eerste kwartaal van 2012 wordt verwacht. De raad wordt gevraagd de nieuwe verordening vast te stellen en deze per 1 januari 2012 in werking te laten treden.
-
Raadsvoorstel tot het vaststellen van de Verordening Langdurigheidstoeslag Wet werk en bijstand 2012.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel tot het vaststellen van de Verordening Langdurigheidstoeslag Wet werk en bijstand 2012". Het voorstel beoogt de vaststelling van een nieuwe verordening voor de langdurigheidstoeslag, die op 1 januari 2012 in werking treedt. De langdurigheidstoeslag is bedoeld voor mensen met een langdurig laag inkomen. De referteperiode wordt verlengd van drie naar vijf jaar, en de inkomensgrens blijft op 110% van de bijstandsnorm. Het voorstel houdt rekening met beleidsvrijheid voor gemeenten en de noodzaak tot harmonisatie met naburige gemeenten. Er zijn geen extra financiële consequenties buiten de reeds geplande begroting.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het alle noodzakelijke elementen bevat, zoals de wettelijke kaders, financiële consequenties, en de noodzaak voor een nieuwe verordening. Het biedt ook een duidelijke uitleg van de wijzigingen en de redenen daarvoor.
Rol van de raad:
De raad moet de nieuwe verordening vaststellen en de datum van inwerkingtreding goedkeuren. De raad speelt een cruciale rol in het bepalen van de beleidsrichting en het vaststellen van de regels voor de langdurigheidstoeslag.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de verlenging van de referteperiode van drie naar vijf jaar en het handhaven van de inkomensgrens op 110% van de bijstandsnorm. Deze keuzes hebben invloed op wie in aanmerking komt voor de toeslag.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden, maar minder gericht op haalbaarheid en relevantie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de impact van de verlenging van de referteperiode op de doelgroep kan verder worden onderzocht.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de "Verordening Langdurigheidstoeslag Wet werk en bijstand 2012" vast te stellen en de inwerkingtreding op 1 januari 2012 te bevestigen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van belanghebbenden in de besluitvorming, maar houdt wel rekening met de beleidsvrijheid van de gemeente.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op sociale bijstand en inkomensondersteuning.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn opgenomen in de conceptbegroting voor 2012, met een budget van € 133.474,-. De verlenging van de referteperiode en de inkomensgrens zijn al in de begroting verwerkt, wat betekent dat er geen extra financiële lasten zijn buiten de geplande uitgaven.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Langdurigheidstoeslag Wet werk en bijstand (WWB) Verordening Laag inkomen Referteperiode Bijstandsnorm Re-integratietraject Inkomensgrens Beleidsvrijheid HarmonisatieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 6.a Raadsvoorstel: Technische aanpassing Verordening maatschappelijke ondersteuning (653210).
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg wordt voorgesteld om technische aanpassingen in de Verordening maatschappelijke ondersteuning door te voeren. Deze aanpassingen zijn nodig om de inkomensafhankelijke eigen bijdrage voor individuele voorzieningen binnen de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) mogelijk te maken, zoals eerder goedgekeurd in de Voorjaarsnota van 28 juni 2011. Het college heeft al diverse besluiten aangepast en het Besluit individuele voorzieningen maatschappelijke ondersteuning ter kennisname aangeboden aan de commissie MA. De voorgestelde wijzigingen in de verordening zijn technisch van aard en moeten per 1 januari 2012 in werking treden. De communicatie over deze maatregelen is al gestart via brieven, publicaties en online kanalen. De raad wordt gevraagd om in te stemmen met de voorgestelde technische wijzigingen en de inwerkingtreding ervan.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Technische aanpassing Verordening maatschappelijke ondersteuning". Het voorstel betreft technische wijzigingen in de verordening maatschappelijke ondersteuning van de gemeente Leidschendam-Voorburg. Deze aanpassingen zijn noodzakelijk om de eerder genomen besluiten, waaronder het invoeren van een inkomensafhankelijke eigen bijdrage voor voorzieningen onder de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo), volledig te kunnen implementeren. De wijzigingen zijn technisch van aard en hebben als doel de verordening in lijn te brengen met de besluiten van de gemeenteraad. De voorgestelde wijzigingen moeten per 1 januari 2012 in werking treden.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de noodzakelijke technische aanpassingen beschrijft die nodig zijn om de verordening in overeenstemming te brengen met de eerder genomen besluiten. Er is echter weinig detail over de specifieke inhoud van de technische aanpassingen.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om de voorgestelde technische wijzigingen in de verordening vast te stellen. Dit is een formele goedkeuring van de aanpassingen die door het college zijn voorbereid.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes zijn beperkt, aangezien het voorstel voornamelijk technische aanpassingen betreft. De raad moet echter wel beslissen of zij instemt met de invoering van een inkomensafhankelijke eigen bijdrage, wat een beleidsmatige keuze is.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, aangezien het een duidelijke datum van inwerkingtreding (1 januari 2012) bevat. Het is echter niet meetbaar of realistisch in termen van de impact van de wijzigingen, aangezien er geen concrete doelen of resultaten worden genoemd. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de technische wijzigingen in de verordening vast te stellen en de datum van inwerkingtreding te bevestigen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat individuele rechthebbenden en het publiek zijn geïnformeerd via verschillende communicatiekanalen, maar er wordt geen melding gemaakt van participatie of inspraak van burgers in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het voornamelijk om technische en administratieve aanpassingen gaat.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vermeldt dat er geen financiële toelichting of risico's zijn, wat impliceert dat de technische aanpassingen geen directe financiële gevolgen hebben. Er wordt geen informatie gegeven over hoe eventuele kosten worden gedekt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Technische aanpassing Verordening maatschappelijke ondersteuning Inkomensafhankelijke eigen bijdrage Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) Individuele voorzieningen College Communicatie Inwerkingtreding Besluit AanpassingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt Hamerstukken
Agendapunt 19 Raadsvoorstel: Aanschaf handhelds voor handhaving blauwe zone en openbare ruimte (653195).
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Aanschaf handhelds voor handhaving blauwe zone en openbare ruimte." Het voorstel beoogt de aanschaf van 15 handhelds voor elektronische handhaving in blauwe zones en de openbare ruimte. Dit is noodzakelijk omdat de politie stopt met het invoeren van gemeentelijke bonnen in het systeem van het Centraal Justitieel Incasso Bureau (CJIB). De handhelds bieden een efficiëntere en foutloze manier van handhaving, met automatische synchronisatie naar de BackOffice. De aanschaf vraagt om een eenmalige investering van €55.000 en jaarlijkse kosten van €27.637, te dekken uit de stelpost Toezicht veiligheid.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke uitleg van de noodzaak, de werking van het systeem, financiële implicaties en de dekking van de kosten. Echter, meer informatie over de implementatie en training van personeel zou nuttig zijn.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de financiële middelen voor de aanschaf van de handhelds en de jaarlijkse kosten.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen handmatige invoer, die meer menskracht en fouten met zich meebrengt, en de aanschaf van handhelds, die een efficiëntere oplossing biedt maar wel een investering vereist.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek over de kosten en de voordelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar meer details over de tijdlijn voor implementatie zouden nuttig zijn.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij het krediet van €55.000 beschikbaar stellen voor de aanschaf van de handhelds en de jaarlijkse kosten goedkeuren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er actieve communicatie naar de burger zal plaatsvinden bij de invoering van de handhelds, maar verdere participatie van burgers of andere belanghebbenden wordt niet genoemd.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het voorstel. Het zou relevant kunnen zijn in termen van de levensduur van de apparaten en de impact op papiergebruik.
Financiële gevolgen:
De aanschafkosten bedragen €55.000 met jaarlijkse kosten van €27.637. Deze kosten worden gedekt uit de stelpost Toezicht veiligheid. Het voorstel geeft duidelijk aan hoe de kosten gedekt worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Handhelds Elektronische handhaving Boetes Bestuurlijke strafbeschikking Mulderbeschikking CJIB (Centraal Justitieel Incasso Bureau) Boa (Buitengewoon Opsporingsambtenaar) BackOffice Kosten AdministratiebesparingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 20 Raadsvoorstel tot wijziging van de Afvalstoffenverordening en de Algemene Plaatselijke Verordening (technische aanpassing wegens invoering van de Lex silencio positivo) (652984)
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg betreft een wijziging van de Afvalstoffenverordening en de Algemene Plaatselijke Verordening in verband met de invoering van de Lex silencio positivo (LSP) per 1 januari 2012. Deze regeling houdt in dat vergunningen automatisch worden verleend als de gemeente niet tijdig beslist, tenzij er dwingende redenen van algemeen belang zijn om dit niet toe te passen. De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) heeft geadviseerd voor bepaalde vergunningstelsels de LSP niet van toepassing te verklaren, zoals voor evenementenvergunningen en exploitatievergunningen voor horeca. Voor andere vergunningen, zoals voor straatartiesten en snuffelmarkten, geldt de LSP wel. De wijzigingen hebben geen financiële gevolgen en vereisen geen inspraak. Het voorstel is om de verordeningen aan te passen volgens het advies van de VNG.
-
Raadsvoorstel tot wijziging van de Afvalstoffenverordening en de Algemene Plaatselijke Verordening (technische aanpassing wegens invoering van de Lex silencio positivo.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Wijziging van de Afvalstoffenverordening en de Algemene Plaatselijke Verordening (technische aanpassing wegens invoering van de Lex silencio positivo)." Het raadsvoorstel beoogt de gemeentelijke regelgeving aan te passen aan de Lex silencio positivo, die vanaf 1 januari 2012 van kracht is. Deze wet bepaalt dat vergunningen automatisch worden verleend als de gemeente niet tijdig beslist, tenzij er dwingende redenen van algemeen belang zijn om dit niet toe te passen. Het voorstel volgt het advies van de VNG om bepaalde vergunningen uit te sluiten van deze regeling vanwege redenen zoals volksgezondheid en openbare veiligheid.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de relevante wetgeving en de noodzaak van aanpassing duidelijk uiteenzet. Het bevat ook een advies van de VNG en een overzicht van de vergunningen die wel of niet onder de Lex silencio positivo vallen.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen over de voorgestelde wijzigingen in de verordeningen, zoals aanbevolen door de VNG. Dit omvat het expliciet vaststellen welke vergunningen wel of niet onder de Lex silencio positivo vallen.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen of zij het advies van de VNG volgt om bepaalde vergunningen uit te sluiten van de Lex silencio positivo. Dit betreft een afweging tussen administratieve efficiëntie en het beschermen van dwingende redenen van algemeen belang.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, gezien de deadline van 1 januari 2012. Het is meetbaar in termen van de vergunningen die wel of niet onder de regeling vallen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde wijzigingen in de Afvalstoffenverordening en de Algemene Plaatselijke Verordening goed te keuren.
Participatie:
Er is geen inspraakprocedure voorzien, omdat het gaat om de uitvoering van hogere regelgeving zonder beleidsvrijheid voor de gemeente.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft geen financiële gevolgen, zoals expliciet vermeld in het document. Er is geen noodzaak voor dekking van kosten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Lex silencio positivo Dienstenrichtlijn Vergunningen Algemene wet bestuursrecht (Awb) Dwingende redenen van algemeen belang Vergunningstelsels Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) Afvalstoffenverordening Algemene Plaatselijke Verordening (APV) DienstenwetVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt Bespreekpunten
Agendapunt 6.b Raadsbrief: Besluit tot wijziging van het Besluit Individuele voorzieningen maatschappelijke ondersteuning (Bmo)(653311)
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Besluit individuele voorzieningen maatschappelijke ondersteuning Leidschendam-Voorburg
Samenvatting: Het voorstel betreft wijzigingen in de eigen bijdragen en financiële tegemoetkomingen voor maatschappelijke ondersteuning in Leidschendam-Voorburg. Het regelt de eigen bijdragen voor ongehuwde en gehuwde personen, zowel jonger als ouder dan 65 jaar, en stelt inkomensgrenzen vast. Daarnaast worden de eigen bijdragen voor hulp bij het huishouden en woonvoorzieningen gespecificeerd. Het voorstel introduceert ook wijzigingen in de financiële tegemoetkomingen voor individueel vervoer, waaronder het gebruik van taxi's en rolstoeltaxi's, met aangepaste kilometervergoedingen en maximale kilometers per jaar.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel lijkt volledig in termen van het specificeren van de bedragen, inkomensgrenzen en voorwaarden voor eigen bijdragen en financiële tegemoetkomingen. Echter, er ontbreekt context over de reden voor de wijzigingen en de impactanalyse op de betrokkenen.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om het voorstel te beoordelen, te amenderen indien nodig, en uiteindelijk goed te keuren of af te wijzen. De raad moet ook de belangen van de inwoners afwegen en zorgen dat het voorstel rechtvaardig en uitvoerbaar is.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen over de rechtvaardigheid van de inkomensgrenzen en de hoogte van de eigen bijdragen. Er moet ook worden overwogen of de voorgestelde wijzigingen in lijn zijn met de sociale doelstellingen van de gemeente.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van bedragen en voorwaarden. Echter, het is minder duidelijk of het haalbaar en relevant is zonder aanvullende context over de impact op de doelgroep. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de rationale achter de wijzigingen ontbreekt.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij akkoord gaat met de voorgestelde wijzigingen in de eigen bijdragen en financiële tegemoetkomingen, of dat er aanpassingen nodig zijn.
Participatie
Het voorstel vermeldt niets over participatie van de betrokkenen bij het opstellen van de wijzigingen. Dit kan een aandachtspunt zijn voor de raad om te overwegen.
Duurzaamheid
Duurzaamheid lijkt geen direct relevant onderwerp binnen dit voorstel, aangezien het zich richt op financiële bijdragen en tegemoetkomingen.
Financiële Gevolgen
Het voorstel specificeert de financiële bijdragen van individuen, maar er is geen informatie over de bredere financiële impact op de gemeentelijke begroting of hoe eventuele tekorten worden gedekt. Dit is een belangrijk aspect dat de raad moet overwegen. -
Raadsbrief Besluit tot wijziging van het Besluit Individuele voorzieningen maatschappelijke ondersteuning (Bmo).pdf analyse
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Besluit tot wijziging van het Besluit Individuele voorzieningen maatschappelijke ondersteuning (Bmo)
Samenvatting: Het voorstel betreft een wijziging van het Besluit Individuele voorzieningen maatschappelijke ondersteuning in Leidschendam-Voorburg. De wijzigingen, die per 1 januari 2012 in werking treden, omvatten de invoering van een inkomensafhankelijke eigen bijdrage voor alle individuele voorzieningen onder de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) en een vermindering van de financiële tegemoetkoming in vervoerskosten. Deze maatregelen zijn bedoeld om een structurele besparing van € 1.400.000 te realiseren. De Participatieraad Maatschappelijke Ondersteuning is geraadpleegd en de betrokkenen zijn geïnformeerd via diverse communicatiekanalen.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de belangrijkste wijzigingen en hun financiële impact beschrijft. Het bevat ook informatie over de communicatie en participatieprocessen. Echter, details over de specifieke feedback van de Participatieraad en hoe deze is verwerkt, ontbreken.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om het voorstel te beoordelen en goed te keuren. Ze moeten de wijzigingen in het Bmo bekrachtigen en toezien op de uitvoering en communicatie van de maatregelen.
Politieke keuzes
De raad moet beslissen over de rechtvaardigheid en haalbaarheid van de inkomensafhankelijke eigen bijdrage en de vermindering van de vervoerskostenvergoeding. Ze moeten afwegen of deze maatregelen in lijn zijn met de sociale doelstellingen van de gemeente.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek, meetbaar (besparing van € 1.400.000), en tijdgebonden (inwerkingtreding per 1 januari 2012). Het is minder duidelijk of het haalbaar en relevant is zonder inzicht in de impact op de doelgroep. Er zijn geen duidelijke inconsistenties vermeld.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of ze instemmen met de voorgestelde wijzigingen in het Bmo en de bijbehorende financiële en sociale implicaties.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat de Participatieraad Maatschappelijke Ondersteuning is geraadpleegd, maar geeft geen gedetailleerde informatie over de inhoud van hun feedback of hoe deze is verwerkt.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen zijn een verwachte structurele besparing van € 1.400.000. Het voorstel geeft aan dat deze besparing voortkomt uit de invoering van de inkomensafhankelijke eigen bijdrage en de vermindering van de vervoerskostenvergoeding. Er wordt echter niet gespecificeerd hoe eventuele negatieve effecten op de doelgroep worden opgevangen.
Agendapunt Hamerstukken
Agendapunt 18 Raadsvoorstel: Overdracht van de brandweerkazerne aan de Via Donizetti 1 te Voorburg aan de Veiligheidsregio Haaglanden in het kader van de ontvlechting brandweer (658840).
Agendapunt 14 Raadsvoorstel: Kredietaanvraag verspreid liggend glas (658877).
Samenvatting
Het raadsbesluit 658879 van de gemeente Leidschendam-Voorburg, vastgesteld op 6 december 2011, betreft de goedkeuring van een krediet van € 2.265.000 voor de sanering van verspreid liggend glas in het buitengebied. De financiering van dit krediet wordt gedekt door subsidies van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu en de Provincie Zuid-Holland, evenals een onttrekking van € 1.315.000 uit de Algemene reserve vrij besteedbaar. Daarnaast zullen de opbrengsten uit de verkoop van woonrechten teruggestort worden in deze reserve. De raad bekrachtigt tevens de geheimhouding van de financiële bijlagen bij dit voorstel.
-
Raadsbesluit Opleggen geheimhouding bijlagen bij raadsvoorstel sanering verspreid liggend glas.pdf dossier
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Krediet Sanering Glas Buitengebied Subsidies Ministerie van Infrastructuur en Milieu Provincie Zuid-Holland Algemene reserve Geheimhouding WoonrechtenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Raadsvoorstel Opleggen geheimhouding bijlagen bij raadsvoorstel sanering verspreid liggend glas.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Opleggen geheimhouding bijlagen bij raadsvoorstel sanering verspreid liggend glas". Het doel is om verspreid liggend glas in het buitengebied van Leidschendam-Voorburg te saneren, wat bijdraagt aan de verbetering van de ruimtelijke kwaliteit. De sanering wordt gefinancierd door subsidies van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu en de Provincie Zuid-Holland, en door de verkoop van woonrechten. De gemeente neemt het voortouw in dit project, dat ook de aankoop van glaslocaties en de sloop van opstallen omvat. Er is geheimhouding opgelegd op de financiële bijlagen om de onderhandelingspositie van de gemeente te beschermen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke uitleg over de financiële aspecten, juridische gevolgen, en de planning. Echter, specifieke details over de exacte locaties voor compensatiewoningen ontbreken, wat kan leiden tot onzekerheid.
Rol van de raad:
De raad moet instemmen met het beschikbaar stellen van krediet, de dekking van de kosten, en de bekrachtiging van de geheimhouding van de financiële bijlagen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de toewijzing van financiële middelen, het al dan niet bekrachtigen van de geheimhouding, en de strategische aanpak van de sanering en herontwikkeling van het gebied.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), maar er is een gebrek aan specifieke tijdlijnen voor de verkoop van woonrechten en de exacte locaties voor compensatiewoningen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het krediet goed te keuren, de financiële dekking te regelen, en de geheimhouding van de financiële bijlagen te bekrachtigen.
Participatie:
Er is beperkte informatie over participatie van burgers of andere belanghebbenden, hoewel er overleg is geweest met glaseigenaren en overheden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, aangezien het project bijdraagt aan de verbetering van de ruimtelijke kwaliteit en het herstel van het veenweidelandschap.
Financiële gevolgen:
De totale kosten bedragen €2.265.000, gedekt door subsidies en de verkoop van woonrechten. Er is een risico op rentekosten als de woonrechten niet snel worden verkocht. De geheimhouding van financiële details is opgelegd om de onderhandelingspositie te beschermen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Sanering Verspreid liggend glas Provincie Zuid-Holland Ministerie van Infrastructuur en Milieu Ruimte voor Ruimte regeling Subsidie Compensatiewoningen Glaseigenaren Open weidegebied WoonrechtenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt Bespreekpunten
Agendapunt 8.b Raadsvoorstel: Financiële vertaling Najaarsnota 2011. (658595)
Samenvatting
De financiële vertaling van de Najaarsnota 2011 van de gemeente Leidschendam-Voorburg toont een nadelig resultaat van € 515.000, wat een marginale afwijking van 0,2% is ten opzichte van de totale begroting van € 202 miljoen. Dit tekort kan deels worden verrekend met het positieve begrotingssaldo (€ 95.000) en de rest (€ 420.000) met de reserve recessie. Het verwachte financiële resultaat voor 2011, vóór verrekening met de reserve recessie, wordt geraamd op ruim € 1,5 miljoen, dat in de egalisatiereserve recessie wordt gestort. De financiële vertaling bevat actuele cijfers en geeft inzicht in het investeringsvolume en de realisatie van bezuinigingen voor 2011. De raad wordt voorgesteld om de financiële vertaling en de bijbehorende begrotingswijzigingen voor 2011 en 2012 vast te stellen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Financiële vertaling najaarsnota 2011
Samenvatting: Het voorstel betreft de financiële vertaling van de Najaarsnota 2011 van de gemeente Leidschendam-Voorburg. Het document geeft een overzicht van de financiële prestaties en afwijkingen ten opzichte van de begroting 2011. Het resultaat toont een nadelig saldo van € 515.000, wat 0,2% van de totale begroting van € 202 miljoen vertegenwoordigt. Dit tekort wordt deels gedekt door het positieve begrotingssaldo en de reserve recessie. De financiële vertaling bevat actuele cijfers en verwerkt structurele effecten voor de jaren 2012-2014. De raad wordt gevraagd de financiële vertaling en bijbehorende begrotingswijzigingen vast te stellen.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel lijkt volledig in termen van financiële gegevens en de verwerking van structurele effecten voor de komende jaren. Het biedt een gedetailleerd overzicht van de financiële situatie en de bijbehorende begrotingswijzigingen.
Rol van de Raad
De raad heeft de taak om de financiële vertaling van de Najaarsnota 2011 en de bijbehorende begrotingswijzigingen vast te stellen. Dit omvat het beoordelen van de financiële prestaties en het maken van beslissingen over de voorgestelde verrekeningen.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de voorgestelde verrekeningen van het nadelige saldo met het positieve begrotingssaldo en de reserve recessie. Dit kan politieke implicaties hebben, vooral met betrekking tot de prioritering van toekomstige uitgaven en bezuinigingen.
SMART Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers en doelen. Het is tijdgebonden met betrekking tot de begrotingsjaren 2011-2014. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de verschillen in cijfers tussen de Najaarsnota en de financiële vertaling kunnen verwarring veroorzaken.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de financiële vertaling van de Najaarsnota 2011 en de bijbehorende begrotingswijzigingen voor 2011 en 2012 vast te stellen.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen
Het voorstel heeft financiële gevolgen in de vorm van een nadelig saldo van € 515.000. Dit wordt gedekt door het positieve begrotingssaldo en de reserve recessie. De financiële vertaling bevat ook structurele effecten voor de jaren 2012-2014, die in de meerjarenbegroting zijn verwerkt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Najaarsnota 2011 Financiële vertaling Egalisatiereserve recessie Begrotingsomvang Begrotingswijziging Investeringsplan Autonome ontwikkelingen Mee- en tegenvallers Structurele effecten Voorjaarsnota 2011Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt Hamerstukken
Agendapunt 15 Raadsvoorstel: Projectuitvoeringsbesluit Landscheidingstraat (658580).
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft een projectuitvoeringsbesluit voorbereid voor een bouwproject aan de Landscheidingstraat, in overeenstemming met de Crisis- en herstelwet. Dit besluit betreft de bouw van 24 appartementen met parkeervoorzieningen en bijbehorende infrastructuur. Het project voldoet aan de criteria van de wet en er zijn geen bezwaren ingediend tijdens de inspraakperiode. De kosten voor de gemeente zijn gedekt door een samenwerkingsovereenkomst met de ontwikkelende partijen, waardoor er geen exploitatieplan nodig is. Het besluit wordt gepubliceerd in lokale media en de Staatscourant. De raad wordt geadviseerd het projectuitvoeringsbesluit vast te stellen, inclusief de ruimtelijke onderbouwing en omgevingsvergunning.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Projectuitvoeringsbesluit Landscheidingstraat" in Leidschendam. Het gaat om de realisatie van 24 appartementen met parkeervoorzieningen en bijbehorende bouwwerken. Het project valt onder de Crisis- en herstelwet, die projecten in het ruimtelijke domein versnelt. Er zijn geen zienswijzen ingediend tegen het plan, wat betekent dat het projectuitvoeringsbesluit kan worden genomen. Dit besluit omvat de omgevingsvergunningen voor bouwen, het uitvoeren van werken en het maken van een uitweg. De kosten worden gedekt door de ontwikkelende partij, waardoor geen exploitatieplan nodig is.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig en gedetailleerd, met een duidelijke uitleg van het wettelijk kader, de financiële aspecten en de communicatie.
Rol van de Raad:
De raad moet het projectuitvoeringsbesluit vaststellen, waarmee toestemming wordt verleend voor de bouwactiviteiten.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met het gebruik van de Crisis- en herstelwet voor dit project en of zij akkoord gaat met het niet vaststellen van een exploitatieplan.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden, maar mist concrete informatie over de haalbaarheid en relevantie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten het projectuitvoeringsbesluit vast te stellen en geen exploitatieplan op te stellen.
Participatie:
Er is een inloopavond gehouden en het plan heeft ter inzage gelegen, maar er zijn geen zienswijzen ingediend.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in het voorstel.
Financiële Gevolgen:
De kosten worden gedekt door de ontwikkelende partij via een samenwerkingsovereenkomst, waardoor de gemeente geen financiële risico's loopt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Crisis- en Herstelwet Projectuitvoeringsbesluit Landscheidingstraat Bouwplan Omgevingsvergunning Ruimtelijke onderbouwing Ontwikkelingscombinatie Damcentrum CV Stedenbouwkundige aspecten Parkeervoorzieningen ExploitatieplanVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 17 Raadsvoorstel: Project Weidestraat: grondprijs en grondprijskorting (659135).
Agendapunt Bespreekpunten
Agendapunt 9 Vaststellen zienswijze raad vorming metropoolregio.
Agendapunt Hamerstukken
Agendapunt 21 Raadsvoorstel: Beëindiging samenwerking rekenkamercommissie (652538).
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg, gedateerd 18 oktober 2011, betreft de beëindiging van de samenwerking met de gemeente Rijswijk in de gezamenlijke rekenkamercommissie. Deze samenwerking, die sinds 2006 bestond, moet worden beëindigd vanwege bezuinigingen door de gemeente Rijswijk, die besloten heeft het budget voor de rekenkamercommissie te beperken vanaf 2011. Hierdoor wordt voorgesteld om per 1 januari 2012 de samenwerkingsovereenkomst te beëindigen, de verordening op de rekenkamercommissie in te trekken en de voorzitter, leden en ambtelijk secretaris van hun functies te ontheffen. De betrokken personen zijn mr. W.J.K. Brugman, drs. P.A.M.G. Kempkes, drs. H.J. Tankink en de heer J.J. de Waal.
-
Raadsvoorstel beëindiging samenwerking rekenkamercommissie Leidschendam-Voorburg en Rijswijk.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel: Beëindiging samenwerking rekenkamercommissie
Samenvatting: Het voorstel betreft de beëindiging van de samenwerking tussen de gemeenten Leidschendam-Voorburg en Rijswijk in hun gezamenlijke rekenkamercommissie. Deze beslissing is ingegeven door bezuinigingen aan de kant van Rijswijk, die hebben geleid tot een vermindering van het budget voor de rekenkamercommissie. Als gevolg hiervan moet de samenwerking per 1 januari 2012 worden beëindigd. Dit houdt in dat de bestaande verordening moet worden ingetrokken en dat de voorzitter, leden en ambtelijk secretaris van de commissie moeten worden ontslagen.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een duidelijke uitleg van de redenen voor de beëindiging van de samenwerking en de noodzakelijke stappen die moeten worden genomen. Echter, er ontbreekt een gedetailleerde beschrijving van de gevolgen voor de controlefunctie van de gemeente Leidschendam-Voorburg na de beëindiging.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad heeft de verantwoordelijkheid om te beslissen over de beëindiging van de samenwerking en de intrekking van de verordening. Daarnaast moet de raad besluiten over de ontslagprocedures van de betrokken personen.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt
De raad moet kiezen of zij instemt met de beëindiging van de samenwerking en de daarmee gepaard gaande gevolgen voor de controlefunctie van de gemeente. Er moet ook worden overwogen hoe de rekenkamerfunctie in de toekomst zal worden ingevuld.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, met een duidelijke deadline van 1 januari 2012. Het is echter niet meetbaar of realistisch in termen van de toekomstige invulling van de rekenkamerfunctie. Er zijn geen duidelijke doelen gesteld voor de periode na de beëindiging.
Besluit dat de raad moet nemen
De raad moet besluiten om de samenwerkingsovereenkomst te beëindigen, de verordening in te trekken en de betrokken personen te ontslaan.
Participatie
Het voorstel vermeldt niets over participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid
Duurzaamheid lijkt geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het voornamelijk gaat om organisatorische en financiële overwegingen.
Financiële gevolgen
Het voorstel geeft aan dat de beëindiging is ingegeven door bezuinigingen, maar er is geen gedetailleerde financiële analyse of dekking van de kosten van de beëindiging zelf opgenomen. Het is onduidelijk hoe de financiële gevolgen voor Leidschendam-Voorburg worden opgevangen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Rekenkamercommissie Samenwerking Beëindiging Rijswijk Bezuinigingen Verordening Ontslag Gemeentewet Begrotingsbehandeling Wettelijke verplichtingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 22 Raadsvoorstel: benoeming commissielid fractie GroenLinks (670692).
Agendapunt 4 Presentatie Burgerinitiatief: inrichting kruispunt Rijnlandstraat - Oude Trambaan en veiligheidsmaatregelen en ontmoedigingsbeleid verkeer Koningin Julianaweg Leidschendam (670981).
Agendapunt Bespreekpunten
Agendapunt 5 Raadsvoorstel Beschikbaar stellen van een verbouwingskrediet huisvesting en een uitvoeringsbudget implementatie definitieve huisvesting uitvoeringsorganisatie Werk en Inkomen(671692)
Agendapunt Hamerstukken
Agendapunt Bespreekpunten
Agendapunt 10 Raadsvoorstel tot bekrachtiging van geheimhouding en het niet uitbrengen van wensen en bedenkingen betreffende de Duivenvoordecorridor.
Agendapunt Hamerstukken
Agendapunt 22.a Voorstel tot wijziging van de tarieven leges voor reisdocumenten en rijbewijzen.
Agendapunt 21.a Raadsvoorstel tot benoeming voorzitter, leden en ambachtelijke secretaris rekenkamercommissie.
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg betreft de benoeming van de voorzitter, leden en ambtelijk secretaris van de rekenkamercommissie voor de periode van 1 januari 2012 tot 1 januari 2013. De rekenkamercommissie heeft ingestemd met een overgangsperiode van een jaar, met een budget van € 63.000. De benoemingen zijn noodzakelijk omdat de bestaande verordening per 1 januari 2012 is ingetrokken en er een nieuwe verordening moet worden vastgesteld, naar verwachting op 7 februari 2012. De financiële vergoedingen worden aangepast aan het nieuwe budget. De benoemingen worden publiekelijk bekendgemaakt. Voorgesteld wordt om mr. W.J.K. Brugman als voorzitter, drs. P.A.M.G. Kempkes en drs. H.J. Tankink als leden, en J.J. de Waal als ambtelijk secretaris te benoemen.
-
Raadsvoorstel tot benoeming voorzitter, leden en ambtelijk secretaris rekenkamercommissie.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel tot benoeming voorzitter, leden en ambtelijk secretaris rekenkamercommissie." Het voorstel beoogt de benoeming van een voorzitter, leden en een ambtelijk secretaris voor de rekenkamercommissie van Leidschendam-Voorburg voor de periode van 1 januari 2012 tot 1 januari 2013. Dit is een tijdelijke regeling in afwachting van een nieuw rekenkamermodel dat in het eerste kwartaal van 2012 aan de raad zal worden voorgelegd. Het beschikbare budget voor deze periode is € 63.000, en de vergoedingen worden hierop aangepast.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat de benoemingen, het wettelijke kader, financiële consequenties, en communicatieplannen. Echter, details over de inhoud van het nieuwe rekenkamermodel ontbreken.
Rol van de raad:
De raad is verantwoordelijk voor de benoeming van de leden van de rekenkamercommissie en het vaststellen van een nieuwe verordening voor de rekenkamerfunctie.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de tijdelijke benoemingen en de toekomstige structuur van de rekenkamerfunctie. Dit kan invloed hebben op de controle en transparantie van gemeentelijke uitgaven.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en concrete resultaten. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de toekomstige plannen zijn vaag.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde personen te benoemen voor de aangegeven periode en voorbereidingen treffen voor de nieuwe verordening.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn beperkt tot de aanpassing van vergoedingen binnen het bestaande budget van € 63.000. Er zijn geen extra kosten, aangezien de bezuinigingen al in de begroting van 2012 zijn verwerkt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Rekenkamercommissie Benoeming Voorzitter Leden Ambtelijk secretaris Verordening Overgangsregeling Budget Gemeentewet BezuinigingenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt Bespreekpunten
Agendapunt 8.a Raadsvoorstel tot vaststelling van de Najaarsnota (640115).
Samenvatting
De Najaarsnota 2011 van de gemeente Leidschendam-Voorburg informeert de gemeenteraad over de voortgang van de doelen die in de begroting van 2011 zijn vastgesteld. De nota rapporteert over de eerste acht maanden van het jaar en bevat geen begrotingswijzigingen, die worden in december gepresenteerd. De financiële en economische crisis heeft invloed op de realisatie van projecten, vooral in het ruimtelijk beleid, waar de vastgoedcrisis voor vertragingen zorgt. Ondanks deze uitdagingen zijn veel projecten volgens planning verlopen. De nota bevat ook de eerste bestuursrapportage over bezuinigingen en een actualisatie van het investeringsplan. Het college adviseert de raad om de najaarsnota en het investeringsplan vast te stellen en kennis te nemen van de bestuursrapportage.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Najaarsnota 2011". Deze nota informeert de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg over de voortgang van de in de begroting 2011 vastgestelde doelen. Het document biedt een overzicht van de eerste acht maanden van 2011, zonder begrotingswijzigingen, die later in december worden gepresenteerd. De nota bevat ook de eerste bestuursrapportage over bezuinigingen en een actualisatie van het investeringsplan. De vastgoedcrisis heeft invloed op het ruimtelijk beleid, met vertragingen als gevolg. Ondanks de economische uitdagingen, heeft de gemeente vooruitgang geboekt in verschillende lopende zaken.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig in termen van rapportage over de voortgang van de begrotingsdoelen en de impact van de economische situatie. Echter, het ontbreken van directe financiële vertalingen in de nota kan als een tekortkoming worden gezien.
Rol van de Raad:
De raad wordt geïnformeerd over de voortgang en moet de najaarsnota en de actualisatie van het investeringsplan vaststellen. De raad speelt een toezichthoudende rol en moet strategische beslissingen nemen op basis van de verstrekte informatie.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen hoe om te gaan met de vertragingen in ruimtelijke projecten en de impact van de vastgoedcrisis. Er moeten keuzes worden gemaakt over prioriteiten in het licht van de economische uitdagingen en bezuinigingen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen specifieke meetbare doelen of tijdlijnen bevat voor de geadresseerde problemen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van financiële details kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten de najaarsnota 2011 en de actualisatie van het investeringsplan 2011 vast te stellen en kennis te nemen van de eerste bestuursrapportage.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in deze nota.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen worden niet direct in de najaarsnota behandeld. De financiële vertaling, inclusief eventuele begrotingswijzigingen, wordt pas in december gepresenteerd. Dit betekent dat de dekking van financiële gevolgen op dit moment niet duidelijk is.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Najaarsnota Vastgoedcrisis Financieel-economische situatie Bestuursrapportage Investeringsplan Bezuinigingen Ruimtelijk beleid Programmabegroting Financiële vertaling MarktsituatieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt Hamerstukken
Agendapunt 16 Raadsvoorstel tot kwaliteitsverbetering bestaande bebouwing Damlaan (641562).
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg betreft de kwaliteitsverbetering van de bestaande bebouwing aan de Damlaan. Het voorstel omvat het vaststellen van een beeldkwaliteitskader en een verordening die subsidies en laagrentende leningen mogelijk maken voor het opknappen van panden. Er zijn geen inspraakreacties ontvangen, maar er is wel een informatiebijeenkomst gehouden. De subsidie kan oplopen tot 50% van de kosten met een maximum van €40.000 per pand, en er is een leningenplafond van €180.000 vastgesteld. Het project heeft een budget van €330.000, waarvan €200.000 voor subsidies en €40.000 voor bijkomende kosten. Goede communicatie is essentieel voor het succes van de gevelverbetering, met plannen voor informatiebijeenkomsten en persoonlijk contact met eigenaren. Het voorstel vraagt om goedkeuring van de financiële consequenties en de toewijzing van budgetten.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Raadsvoorstel tot kwaliteitsverbetering bestaande bebouwing Damlaan". Het doel is om de bestaande bebouwing in het centrum van Leidschendam te verbeteren door middel van een beeldkwaliteitskader en bijbehorende verordening. Dit omvat subsidies en laagrentende leningen voor eigenaren om gevels te renoveren, met respect voor de oorspronkelijke architectuur. Er zijn geen inspraakreacties ontvangen, en het voorstel is eerder besproken in een commissie. Het project heeft een budget van €330.000, met extra middelen voor leningen en subsidies. Communicatie en participatie van eigenaren zijn essentieel voor het succes van de regeling.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een gedetailleerde beschrijving van de doelen, financiële implicaties, en de juridische kaders. Echter, meer informatie over de lange termijn impact en evaluatiecriteria zou nuttig zijn.
Rol van de Raad:
De raad moet het beeldkwaliteitskader en de verordening vaststellen en instemmen met de financiële consequenties. Ze spelen een cruciale rol in het goedkeuren en faciliteren van de uitvoering van het voorstel.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de toewijzing van middelen, de prioriteit van historische en esthetische waarden, en de balans tussen publieke en private investeringen in stadsvernieuwing.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en meetbaar in termen van financiële plafonds en doelen, maar mist concrete tijdlijnen en evaluatiecriteria. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het beeldkwaliteitskader en de verordening vast te stellen en de financiële middelen goed te keuren.
Participatie:
Het voorstel benadrukt het belang van communicatie en participatie van eigenaren, maar er zijn geen inspraakreacties ontvangen, wat kan wijzen op een gebrek aan betrokkenheid.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar het behoud en de verbetering van bestaande gebouwen kunnen bijdragen aan duurzame stedelijke ontwikkeling.
Financiële Gevolgen:
Het project heeft een budget van €330.000, met extra middelen voor leningen en subsidies. De dekking komt uit het gemeentelijke budget "Reserve compensatiefonds stadsherstel Damlaan". De financiële implicaties zijn duidelijk gespecificeerd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Kwaliteitsverbetering Beeldkwaliteitskader Damlaan Subsidie Stimuleringslening Monumentensubsidie Achterstallig onderhoud Welstand Stadsherstel CommunicatieVerfijning van de zoekopdracht: