Commissie Samenleving
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1.a Opening, mededelingen en vaststelling agenda. - 19:30
J. Brokke - VVD:
- 142 w/m
J. Brokke - VVD
Agendapunt 1.b Spreekrecht inwoners (maximaal 30 minuten) - 19:35
I. Inspreker - 1 - Inspreker:
- 121 w/m
J. Brokke - VVD:
- 196 w/m
I. Inspreker - 2 - Inspreker:
- 168 w/m
J. Brokke - VVD:
- 143 w/m
C.A. Bos - D66:
- 172 w/m
I. Inspreker - 2 - Inspreker:
- 241 w/m
C.A. Bos - D66:
- 84 w/m
J. Brokke - VVD:
- -
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 207 w/m
I. Inspreker - 2 - Inspreker:
- 171 w/m
J. Brokke - VVD:
- 169 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 130 w/m
I. Inspreker - 2 - Inspreker:
- 169 w/m
J. Brokke - VVD:
- 84 w/m
I. Inspreker - 3 - Inspreker:
- 138 w/m
J. Brokke - VVD:
- 104 w/m
I. Inspreker - 3 - Inspreker:
- 161 w/m
J. Brokke - VVD:
- 158 w/m
I.M. Feld - GroenLinks:
- 221 w/m
I. Inspreker - 3 - Inspreker:
- 360 w/m
I.M. Feld - GroenLinks:
- 234 w/m
I. Inspreker - 3 - Inspreker:
- 151 w/m
J. Brokke - VVD:
- 126 w/m
I. Inspreker - 3 - Inspreker:
- 420 w/m
J. Brokke - VVD:
- 70 w/m
I. Inspreker - 4 - Inspreker:
- 154 w/m
J. Brokke - VVD:
- 272 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 162 w/m
I. Inspreker - 4 - Inspreker:
- 189 w/m
I. Inspreker - 1 - Inspreker
Th.J. Visser - CDA
Agendapunt 2.b Raadsbrief: Informeren over de koers van de cultuurvisie 2024 - 20:50
J. Brokke - VVD:
- 131 w/m
E.R. van der Schaft - SP:
- 156 w/m
J. Brokke - VVD:
- 148 w/m
M.J.R. Hartsinck - GBLV:
- 204 w/m
J. Brokke - VVD:
- 901 w/m
E.R. van der Schaft - SP:
- 191 w/m
J. Brokke - VVD:
- 322 w/m
M.J.R. Hartsinck - GBLV:
- 179 w/m
J. Brokke - VVD:
- 126 w/m
I.M. Feld - GroenLinks:
- 205 w/m
J. Brokke - VVD:
- -
M.J.R. Hartsinck - GBLV:
- 200 w/m
J. Brokke - VVD:
- 353 w/m
I.M. Feld - GroenLinks:
- 183 w/m
J. Brokke - VVD:
- 107 w/m
M.J.R. Hartsinck - GBLV:
- 206 w/m
J. Brokke - VVD:
- 245 w/m
E.R. van der Schaft - SP:
- 205 w/m
J. Brokke - VVD:
- 445 w/m
M.J.R. Hartsinck - GBLV:
- 196 w/m
J. Brokke - VVD:
- 202 w/m
I.M. Feld - GroenLinks:
- 197 w/m
J. Brokke - VVD:
- 924 w/m
I.M. Feld - GroenLinks:
- 251 w/m
M.J.R. Hartsinck - GBLV:
- 209 w/m
J. Brokke - VVD:
- 153 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 167 w/m
J. Brokke - VVD:
- 450 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 280 w/m
M.J.R. Hartsinck - GBLV:
- 187 w/m
J. Brokke - VVD:
- 174 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 178 w/m
J. Brokke - VVD:
- 1091 w/m
M.J.R. Hartsinck - GBLV:
- 185 w/m
J. Brokke - VVD:
- 130 w/m
M.J.R. Hartsinck - GBLV:
- 180 w/m
J. Brokke - VVD:
- 229 w/m
I.M. Feld - GroenLinks:
- 193 w/m
J. Brokke - VVD:
- 216 w/m
B. Ogric - raadscommissielid:
- 139 w/m
J. Brokke - VVD:
- 245 w/m
C.A. Bos - D66:
- 164 w/m
J. Brokke - VVD:
- 256 w/m
I.M. Feld - GroenLinks:
- 179 w/m
J. Brokke - VVD:
- -
C.A. Bos - D66:
- 145 w/m
J. Brokke - VVD:
- 438 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 177 w/m
J. Brokke - VVD:
- 159 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 187 w/m
J. Brokke - VVD:
- 254 w/m
L.N.R. van der Linden - VVD:
- 199 w/m
J. Brokke - VVD:
- 180 w/m
I.M. Feld - GroenLinks:
- 251 w/m
J. Brokke - VVD:
- 501 w/m
L.N.R. van der Linden - VVD:
- 238 w/m
J. Brokke - VVD:
- 388 w/m
I.M. Feld - GroenLinks:
- 236 w/m
L.N.R. van der Linden - VVD:
- 214 w/m
J. Brokke - VVD:
- 131 w/m
L.N.R. van der Linden - VVD:
- 180 w/m
J. Brokke - VVD:
- 166 w/m
M.W. Belt - Wethouder:
- 152 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 273 w/m
M.W. Belt - Wethouder:
- 175 w/m
I.M. Feld - GroenLinks:
- 220 w/m
M.W. Belt - Wethouder:
- 158 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 62 w/m
J. Brokke - VVD:
- 511 w/m
B. Ogric - raadscommissielid:
- 133 w/m
M.W. Belt - Wethouder:
- 128 w/m
M.J.R. Hartsinck - GBLV:
- 177 w/m
M.W. Belt - Wethouder:
- 183 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 175 w/m
M.W. Belt - Wethouder:
- 151 w/m
C.A. Bos - D66:
- 144 w/m
M.W. Belt - Wethouder:
- 144 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 256 w/m
M.W. Belt - Wethouder:
- 164 w/m
J. Brokke - VVD:
- 172 w/m
E.R. van der Schaft - SP:
- 265 w/m
J. Brokke - VVD:
- 58 w/m
I.M. Feld - GroenLinks:
- 209 w/m
J. Brokke - VVD:
- 134 w/m
B. Ogric - raadscommissielid:
- 190 w/m
J. Brokke - VVD:
- 501 w/m
C.A. Bos - D66:
- 194 w/m
J. Brokke - VVD:
- 175 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 248 w/m
J. Brokke - VVD:
- 92 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 187 w/m
J. Brokke - VVD:
- 131 w/m
M.W. Belt - Wethouder:
- 188 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 277 w/m
M.W. Belt - Wethouder:
- 169 w/m
L.N.R. van der Linden - VVD:
- 325 w/m
J. Brokke - VVD:
- 157 w/m
M.W. Belt - Wethouder:
- 161 w/m
J. Brokke - VVD:
- 15 w/m
J. Brokke - VVD:
- 94 w/m
C.P. Elenbaas - GroenLinks:
- 135 w/m
J. Brokke - VVD
00:37:26 - 00:43:03 - 00:43:42 - 00:44:59 - 00:47:30 - 00:48:13 - 00:49:57 - 00:50:45 - 00:51:55 - 00:52:16 - 00:53:12 - 00:53:54 - 00:55:01 - 00:55:42 - 00:56:38 - 00:57:23 - 00:58:24 - 01:01:48 - 01:06:00 - 01:08:35 - 01:11:09 - 01:11:37 - 01:13:55 - 01:24:29 - 01:26:32 - 01:27:57 - 01:28:25 - 01:28:54 - 01:29:47 - 01:30:22 - 01:45:25 - 01:55:28 - 01:55:58 - 01:56:46 - 01:57:19 - 01:57:30 - 01:57:43 - 01:58:57 - 02:00:18 - 02:01:28 - 02:09:52
C.P. Elenbaas - GroenLinks
Agendapunt 2.a Raadsvoorstel: Opnemen messenverbod in de Algemene plaatselijke verordening (Apv) - 20:05
Messenverbod in Leidschendam-Voorburg: Gemeenteraad verdeeld over nieuw voorstel
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg debatteert over een nieuw voorstel om het dragen van messen en steekwapens in de openbare ruimte zonder legitiem doel te verbieden. Dit voorstel, dat als aanvulling op de bestaande wetgeving moet dienen, stuit op zowel steun als kritiek binnen de raad.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de commissievergadering werd het voorstel om een messenverbod in de Algemene Plaatselijke Verordening (Apv) op te nemen, uitvoerig besproken. De VVD-fractie, vertegenwoordigd door de heer Couric, benadrukte de noodzaak van het verbod: "We hebben een taak om de handhaving te ondersteunen waar we kunnen." De VVD diende eerder al een motie in voor een dergelijk verbod, samen met het CDA, maar die kreeg destijds geen steun.De ChristenUnie en het CDA spraken hun steun uit voor het voorstel, waarbij de heer van Duffel van het CDA opmerkte: "Het heeft even geduurd, maar het werd ook tijd gelet op eerdere berichten en incidenten." Beide partijen vroegen echter om meer duidelijkheid over de capaciteit en de financiële gevolgen van de handhaving.
Aan de andere kant uitten D66 en GroenLinks hun zorgen over het voorstel. De heer Jorissen van D66 vroeg zich af: "Voorkom je dan echt incidenten met zo'n messenverbod?" GroenLinks, bij monde van de heer Elenbaas, stelde dat het verbod slechts schijnveiligheid biedt en vroeg zich af hoeveel incidenten er daadwerkelijk in de gemeente hebben plaatsgevonden.
De burgemeester verdedigde het voorstel door te benadrukken dat het bestuursrechtelijke handvatten biedt om preventief op te treden en jongeren op het rechte pad te houden. "Het doel is herstel, niet straf," aldus de burgemeester. Hij wees erop dat het aantal incidenten met messen toeneemt en dat de politie om dit instrument heeft gevraagd.
De Partij van de Arbeid en de SP deelden hun zorgen over de uitvoering en mogelijke etnische profilering. Mevrouw Pathan van de PvdA vroeg zich af: "Hoe gaan we dat handhaven, zodat de wereld een stukje beter wordt?"
Het debat eindigde met de aankondiging van de VVD dat zij een amendement zullen indienen, wat betekent dat het voorstel als bespreekstuk in de volgende raadsvergadering zal worden behandeld. De gemeenteraad blijft verdeeld, maar de discussie over het messenverbod is nog lang niet voorbij.
Samenvatting
Samenvatting:
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg wordt voorgesteld een nieuw artikel (2:50a) in de Algemene Plaatselijke Verordening (Apv) op te nemen, dat het dragen van messen en steekwapens in de openbare ruimte zonder legitiem doel verbiedt. Dit verbod geldt niet voor wapens die al onder de Wet wapens en munitie (Wwm) verboden zijn, noch voor gebruiksmessen die niet direct bruikbaar zijn omdat ze zijn ingepakt. De aanleiding voor dit voorstel is de toenemende zorg over geweldsincidenten met steekwapens, vooral onder jongeren, en de behoefte aan preventie van wapenbezit om de openbare orde en veiligheid te beschermen. Hoewel de Wwm al bepaalde wapens verbiedt, biedt de nieuwe Apv-bepaling de burgemeester aanvullende handvatten voor bestuursrechtelijke handhaving, zoals het uitvaardigen van een last onder dwangsom. Dit kan ook een opvoedkundige functie hebben door ouders van minderjarige overtreder te betrekken. Andere gemeenten zoals Den Haag, Amsterdam en Nissewaard hebben vergelijkbare verboden opgenomen in hun Apv, ondanks een uitspraak van de rechtbank Rotterdam die twijfels oproept over de geldigheid van zulke lokale verboden. De politie zal de handhaving op zich nemen en de juridische handhaving valt binnen de bestaande capaciteit van de afdeling Veiligheid, Toezicht & Handhaving. Er zal binnen een jaar een evaluatie plaatsvinden om de (financiële) gevolgen te beoordelen. Inwoners en belanghebbenden zijn niet betrokken bij de besluitvorming, maar na goedkeuring zal de nieuwe regelgeving op gebruikelijke wijze worden gepubliceerd.
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel Messenverbod in de openbare ruimte (Apv)". Het voorstel beoogt een verbod op het bij zich hebben van messen zonder duidelijk en legitiem doel in de openbare ruimte van Leidschendam-Voorburg. Dit verbod geldt niet voor wapens die al onder de Wet wapens en munitie (Wwm) verboden zijn, noch voor gebruiksmessen die zodanig zijn ingepakt dat ze niet direct bruikbaar zijn. Het doel is het tegengaan van wapenbezit en het beschermen van de openbare orde, met name gericht op preventie en het ondersteunen van ouders in de opvoeding.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt compleet, met een duidelijke beschrijving van de bepaling, de aanleiding, de afwegingen, de financiële gevolgen en de mate van participatie. Het bevat ook een verwijzing naar de juridische context en de handhaving.
Rol van de raad:
De raad moet besluiten of zij akkoord gaat met het opnemen van de nieuwe bepaling in de Algemene plaatselijke verordening (Apv).
Politieke keuzes:
De raad moet afwegen of de voorgestelde maatregel proportioneel is en of het bijdraagt aan de openbare veiligheid. Ook moet de raad de mogelijke juridische risico's afwegen, gezien de eerdere uitspraak van de rechtbank Rotterdam.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel lijkt Specifiek, Meetbaar (door handhaving), Acceptabel, en Tijdgebonden (evaluatie na één jaar). Het is echter de vraag of het Realistisch is gezien de juridische twijfels die zijn geuit. Er lijken geen directe inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met het opnemen van de nieuwe bepaling in de Apv.
Participatie:
Het voorstel geeft aan dat het onderwerp zich niet leent voor inspraak of participatie. Na besluitvorming wordt de aanvulling gepubliceerd.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid lijkt geen direct relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op openbare veiligheid en wapenbezit.
Financiële gevolgen:
De verwachting is dat de juridische handhaving binnen de bestaande capaciteit valt en dat de precieze (financiële) gevolgen binnen één jaar na inwerkingtreding worden geëvalueerd. Er wordt niet gesproken over nieuwe financiële middelen of dekking van kosten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Messenverbod Algemene plaatselijke verordening (Apv) Steekwapens Openbare orde Veiligheid Wet wapens en munitie (Wwm) Bestuursrechtelijke handhaving Dwangsom Preventie Regionale samenwerkingVerfijning van de zoekopdracht:
D. Grgurić - VVD:
- 179 w/m
J. Brokke - VVD:
- 185 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 180 w/m
J. Brokke - VVD:
- 252 w/m
R. van Duffelen - CDA:
- 175 w/m
J. Brokke - VVD:
- 376 w/m
D. Grgurić - VVD:
- 190 w/m
J. Brokke - VVD:
- 228 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 184 w/m
D. Grgurić - VVD:
- 162 w/m
J. Brokke - VVD:
- 177 w/m
R. van Duffelen - CDA:
- 270 w/m
J. Brokke - VVD:
- 438 w/m
W.E.J. Jorissen - D66:
- 171 w/m
J. Brokke - VVD:
- 103 w/m
C.P. Elenbaas - GroenLinks:
- 151 w/m
R. van Duffelen - CDA:
- -
J. Brokke - VVD:
- 197 w/m
R. van Duffelen - CDA:
- 145 w/m
C.P. Elenbaas - GroenLinks:
- 197 w/m
J. Brokke - VVD:
- 111 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 172 w/m
J. Brokke - VVD:
- 143 w/m
E.C. Van Saltbommel - GBLV:
- 134 w/m
J. Brokke - VVD:
- 175 w/m
E.R. van der Schaft - SP:
- 147 w/m
J. Brokke - VVD:
- 121 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 170 w/m
J. Brokke - VVD:
- 401 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 204 w/m
J. Brokke - VVD:
- 158 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 199 w/m
J. Brokke - VVD:
- -
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 191 w/m
J. Brokke - VVD:
- -
W.E.J. Jorissen - D66:
- 192 w/m
J. Brokke - VVD:
- 52 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 197 w/m
J. Brokke - VVD:
- 257 w/m
W.E.J. Jorissen - D66:
- 181 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 156 w/m
W.E.J. Jorissen - D66:
- 202 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 239 w/m
J. Brokke - VVD:
- 467 w/m
C.P. Elenbaas - GroenLinks:
- 181 w/m
J. Brokke - VVD:
- 1091 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 168 w/m
J. Brokke - VVD:
- -
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 286 w/m
J. Brokke - VVD:
- 139 w/m
W.E.J. Jorissen - D66:
- 193 w/m
J. Brokke - VVD:
- 73 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 204 w/m
J. Brokke - VVD:
- 273 w/m
W.E.J. Jorissen - D66:
- 110 w/m
C.P. Elenbaas - GroenLinks:
- 164 w/m
J. Brokke - VVD:
- 221 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 190 w/m
J. Brokke - VVD:
- 146 w/m
D. Grgurić - VVD:
- 255 w/m
J. Brokke - VVD:
- 79 w/m
D. Grgurić - VVD:
- 315 w/m
J. Brokke - VVD:
- 138 w/m
D. Grgurić - VVD:
- -
J. Brokke - VVD:
- 45 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 198 w/m
J. Brokke - VVD:
- 214 w/m
R. van Duffelen - CDA:
- 223 w/m
J. Brokke - VVD:
- 34 w/m
C.P. Elenbaas - GroenLinks:
- 141 w/m
J. Brokke - VVD:
- 358 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 667 w/m
W.E.J. Jorissen - D66:
- 184 w/m
J. Brokke - VVD:
- 546 w/m
W.E.J. Jorissen - D66:
- 197 w/m
C.P. Elenbaas - GroenLinks:
- 197 w/m
J. Brokke - VVD:
- 706 w/m
C.P. Elenbaas - GroenLinks:
- 168 w/m
J. Brokke - VVD:
- 228 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 173 w/m
J. Brokke - VVD:
- 74 w/m
E.C. Van Saltbommel - GBLV:
- 164 w/m
J. Brokke - VVD:
- 379 w/m
E.R. van der Schaft - SP:
- 199 w/m
J. Brokke - VVD:
- 101 w/m
D. Grgurić - VVD:
- 161 w/m
J. Brokke - VVD:
- 153 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 183 w/m
J. Brokke - VVD:
- 169 w/m
J. Brokke - VVD:
- 149 w/m
J. Brokke - VVD:
- 168 w/m
J. Brokke - VVD:
- 143 w/m
J. Brokke - VVD
02:13:56 - 02:14:39 - 02:17:17 - 02:17:58 - 02:18:30 - 02:18:39 - 02:21:02 - 02:24:23 - 02:24:59 - 02:28:15 - 02:29:25 - 02:30:20 - 02:30:57 - 02:34:04 - 02:34:47 - 02:36:27 - 02:37:30 - 02:38:46 - 02:41:44 - 02:42:39 - 02:46:09 - 02:46:15 - 02:47:34 - 02:48:44 - 02:49:44 - 02:52:12 - 02:52:47 - 02:52:54 - 02:52:59 - 02:53:25 - 02:53:41 - 02:54:34 - 02:54:41 - 02:55:28 - 02:55:53 - 02:56:54 - 02:57:11 - 02:57:32 - 02:58:13 - 03:00:04 - 03:00:21 - 03:00:37 - 03:00:55
Agendapunt 3.b Raadsvoorstel: Vaststellen reclamebelasting Huygenskwartier 2024 - 21:50
Reclamebelasting Huygenskwartier stijgt: Gemeente faciliteert ondernemers
De gemeenteraad van Voorburg heeft ingestemd met een verhoging van de reclamebelasting voor het Huygenskwartier. Het tarief stijgt van € 98.000 naar € 109.000. Deze verhoging is bedoeld om de stijgende kosten te dekken en zal via subsidies aan de ondernemersfondsen worden teruggegeven. De gemeente speelt hierbij een faciliterende rol.
Samenvatting
Samenvatting:
De gemeenteraad wordt gevraagd om een wijziging in de Verordening op de heffing en invordering van Reclamebelasting 2024 goed te keuren, waarbij het tarief voor het Huygenskwartier Voorburg wordt verhoogd van € 98.000 naar € 109.000. Deze verhoging is nodig vanwege stijgende kosten en zal via een subsidie aan de ondernemersfondsen worden teruggegeven. De gemeente speelt hierin een faciliterende rol, zoals vastgelegd in convenanten met de stichtingen. De financiële gevolgen zijn budgettair neutraal en hebben geen impact op het begrotingsresultaat. De wijziging zal worden opgenomen in de 1ste Turap 2024 en kan zonder extra administratieve lasten worden doorgevoerd, aangezien de aanslagen voor 2024 nog niet zijn opgelegd. Belanghebbende ondernemers zijn geïnformeerd over de verhoging via een nieuwsbrief en een bijeenkomst.
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel Vaststellen reclamebelasting Huygenskwartier 2024". Het voorstel beoogt de reclamebelasting in het Huygenskwartier Voorburg voor het jaar 2024 te verhogen van € 98.000 naar € 109.000. Deze verhoging is nodig vanwege de stijgende kosten en zal direct terugvloeien naar de ondernemers via een subsidie. De wijziging is budgetneutraal en zal geen extra administratieve lasten met zich meebrengen, aangezien de aanslagen voor 2024 nog niet zijn opgelegd.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt compleet, met een uiteenzetting van de aanleiding, de financiële gevolgen, de participatie van belanghebbenden en de noodzaak van de wijziging. Er wordt ook verwezen naar de relevante documenten en eerdere afspraken.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om het voorstel te beoordelen en een besluit te nemen over het vaststellen van de gewijzigde reclamebelasting.
Politieke keuzes:
De politieke keuze die gemaakt moet worden, is of de verhoging van de reclamebelasting gerechtvaardigd is gezien de stijgende kosten en of de raad akkoord gaat met de voorgestelde budgetneutrale aanpassing.
SMART-analyse en inconsequenties:
Het voorstel lijkt Specifiek, Meetbaar, Acceptabel en Realistisch. De Tijdgebondenheid is impliciet aanwezig, aangezien het voor belastingjaar 2024 is. Er lijken geen duidelijke inconsequenties te zijn.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze akkoord gaat met het vaststellen van de gewijzigde Verordening op de heffing en invordering van Reclamebelasting 2024.
Participatie:
Het voorstel geeft aan dat de ondernemers zijn geïnformeerd en betrokken bij de besluitvorming over de verhoging van de reclamebelasting.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet specifiek genoemd in het voorstel, maar kan impliciet een rol spelen als de subsidie wordt gebruikt voor duurzame initiatieven binnen het Huygenskwartier.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn een verhoging van zowel de baten als de lasten met € 11.000, wat een budgetneutrale wijziging is. Dit wordt meegenomen in de 1ste Turap 2024. Er wordt aangegeven dat dit geen gevolgen heeft voor het begrotingsresultaat.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Reclamebelasting Verordening Subsidie Ondernemersfonds Huygenskwartier Financiële gevolgen Tariefverhoging Indexering Convenanten BelanghebbendenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 3.c Raadsvoorstel: Verlenen toestemming voor de 6e wijziging wijziging gemeenschappelijke regeling Servicebureau Jeugdhulp Haaglanden - 21:50
Samenvatting
Samenvatting:
De gemeenteraad wordt gevraagd toestemming te geven voor de 6e wijziging van de gemeenschappelijke regeling van het Servicebureau Jeugdhulp Haaglanden (GR SbJH), als reactie op de gewijzigde Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) die voor 1 juli 2024 moet worden geïmplementeerd. De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft eerder besloten geen zienswijze in te dienen, terwijl de gemeenten Den Haag en Pijnacker-Nootdorp dat wel hebben gedaan. Pijnacker-Nootdorp vraagt om een eerdere verzenddatum voor de ontwerpbegroting, wat is geaccepteerd. Den Haag vraagt om een plan voor de gevolgen van hun gedeeltelijke uittreding, maar het bestuur van GR SbJH geeft aan dat er geen sprake is van uittreding, hoewel de bijdrage van Den Haag in de toekomst kan afnemen. Deze wijzigingen hebben geen directe financiële gevolgen, maar kunnen in de toekomst wel invloed hebben op de dienstverlening en kostenverdeling. Alle deelnemende gemeenten zijn bij het proces betrokken. Na goedkeuring door de raad moet het college het ontwerpbesluit vaststellen. Bij het voorstel zijn verschillende documenten gevoegd, waaronder het concept raadsbesluit en de zienswijzen van Pijnacker-Nootdorp en Den Haag.
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel verlenen toestemming voor de 6e wijziging GR SbJH". Het voorstel betreft de toestemming voor de zesde wijziging van de Gemeenschappelijke Regeling Servicebureau Jeugdhulp Haaglanden (GR SbJH), als gevolg van de gewijzigde Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr). De wijziging is noodzakelijk en wordt beschouwd als een technische aanpassing. De gemeenten Den Haag en Pijnacker-Nootdorp hebben zienswijzen ingediend die zijn meegenomen in de overwegingen. Het voorstel heeft geen directe financiële gevolgen, maar toekomstige wijzigingen in de dienstverlening kunnen invloed hebben op de kostenverdeling.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt compleet, met inachtneming van de zienswijzen van deelnemende gemeenten en de noodzaak tot wijziging van de regeling door de gewijzigde Wgr.
Rol van de raad:
De raad moet toestemming geven voor de wijziging van de gemeenschappelijke regeling, waarna het college een besluit kan nemen over de wijziging.
Politieke keuzes:
De belangrijkste politieke keuze is het al dan niet instemmen met de voorgestelde wijzigingen en de implicaties daarvan voor de gemeente en haar inwoners.
SMART:
Het voorstel lijkt specifiek, meetbaar, acceptabel en tijdgebonden, maar het is niet duidelijk of het resultaatgericht is, aangezien de langetermijneffecten van de dienstverlening nog onderzocht moeten worden.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij toestemming geeft voor de 6e wijziging van de GR SbJH.
Participatie:
De betrokkenheid lijkt beperkt tot de gemeenten die deelnemen aan de GR SbJH. Er wordt niet gesproken over participatie van inwoners of belanghebbenden buiten de gemeentelijke kaders.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet specifiek genoemd in het voorstel, maar kan een overweging zijn in de bredere context van jeugdhulp en gemeenschappelijke dienstverlening.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft geen directe financiële gevolgen, maar toekomstige wijzigingen in de dienstverlening kunnen de financiële bijdrage van de gemeente Den Haag en de verdeelsleutel van de kosten beïnvloeden. Dit zal in de toekomst moeten worden aangepast.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Servicebureau Jeugdhulp Haaglanden 6e wijziging Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) Zienswijze Gemeente Den Haag Gemeente Pijnacker-Nootdorp Implementatie Financiële gevolgen Dienstverlening VerdeelsleutelVerfijning van de zoekopdracht:
J. Brokke - VVD:
- 143 w/m