Commissie Omgeving
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1 Opening en mededelingen
Th.J. Visser - CDA:
- 248 w/m
Agendapunt 3 Spreekrecht inwoners
Th.J. Visser - CDA:
- 248 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 167 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 152 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 146 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 245 w/m
R.M. de Klerk - VVD:
- 127 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 193 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 128 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 203 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 168 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 230 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 278 w/m
M. van Wijk - GBLV:
- 123 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 165 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 214 w/m
R.M. de Klerk - VVD:
- 174 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 429 w/m
C.P. Elenbaas - GroenLinks:
- 153 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 171 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 308 w/m
M. van Wijk - GBLV:
- 182 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 172 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 139 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 157 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 206 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 204 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 187 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 132 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 334 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 143 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 167 w/m
Th.J. Visser - CDA
00:06:10 - 00:09:25 - 00:10:44 - 00:15:10 - 00:16:25 - 00:20:21 - 00:21:27 - 00:22:01 - 00:22:23 - 00:22:49 - 00:27:55 - 00:29:09 - 00:30:03 - 00:30:23 - 00:32:35 - 00:34:07 - 00:35:13 - 00:35:34 - 00:36:21 - 00:36:49 - 00:37:58 - 00:38:28 - 00:42:00 - 00:43:57 - 00:44:59 - 00:45:25
F.B. Wilschut - ChristenUnie
C.P. Elenbaas - GroenLinks
Agendapunt 4.1 Raadsvoorstel invoeren vergunningparkeren in de buurten rondom de Mall
Vergunningparkeren rond Mall of the Netherlands: Bewoners opgelucht, maar zorgen blijven
Het voorstel om vergunningparkeren in te voeren in de wijken rondom de Mall of the Netherlands heeft geleid tot een levendig debat in de gemeenteraad. Het college ziet dit als de beste oplossing voor de parkeeroverlast, maar niet iedereen is overtuigd.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
In de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg werd deze week gedebatteerd over het voorstel om vergunningparkeren in te voeren in de wijken rondom de Mall of the Netherlands. Het winkelcentrum trekt jaarlijks 15 miljoen bezoekers, wat leidt tot aanzienlijke parkeeroverlast in de omliggende buurten. Het college stelt dat vergunningparkeren de beste manier is om de schaarse parkeerruimte voor bewoners te behouden en de leefbaarheid te verbeteren.GroenLinks erkende de chaos rondom de Mall en de noodzaak van maatregelen, maar uitte zorgen over de financiële lasten voor bewoners. "Het lijkt erop dat de bewoners de rekening krijgen gepresenteerd voor een probleem dat zij zelf niet hebben veroorzaakt," aldus een raadslid van GroenLinks.
De VVD benadrukte het belang van maatwerk en vroeg zich af wat er gebeurt als bewoners geen vergunningparkeren willen. "Wat gebeurt er als de omwonenden aangeven geen vergunning parkeren in een wijk te willen?" vroeg een VVD-raadslid.
De Partij van de Arbeid pleitte voor een breder onderzoek naar alternatieven, zoals betaald parkeren, en benadrukte de noodzaak van een gelijkwaardig alternatief voor de auto. "Waarom willen we niet inzetten op een alternatief waar we ook echt het verschil mee kunnen maken?" vroeg een PvdA-raadslid.
D66 legde de nadruk op handhaving en betaalbaarheid. "Zonder handhaving zullen de maatregelen niet het gewenste effect hebben," waarschuwde een D66-raadslid. Ook vroegen zij aandacht voor de kosten van parkeervergunningen voor bewoners met een kleine portemonnee.
Het CDA vroeg om een toezegging dat betaald parkeren bij de Mall niet eerder wordt ingevoerd dan dat de gemeente passende vormen van parkeerregulering heeft ingevoerd. "Ik wil gewoon de toezegging dat het een niet voor het ander gaat," aldus een CDA-raadslid.
De wethouder benadrukte dat het doel is om bewoners dichtbij hun woning te laten parkeren en dat vergunningparkeren daarvoor de beste optie is. Hij gaf aan dat er nog veel moet worden uitgewerkt, zoals de financiële aspecten en de exacte invulling van het vergunningensysteem.
Het debat maakte duidelijk dat hoewel er brede steun is voor het aanpakken van de parkeeroverlast, er nog veel vragen en zorgen zijn over de uitvoering en de gevolgen van het vergunningparkeren. Het voorstel zal in een volgende raadsvergadering verder worden besproken, waarbij ook moties en amendementen worden verwacht.
Samenvatting
Het voorgestelde raadsbesluit betreft de invoering van vergunningparkeren in de buurten rondom de Mall of the Netherlands om parkeeroverlast te verminderen. Het besluit omvat het gebruik van vergunningparkeren als reguleringsinstrument op grotere schaal dan eerder vastgesteld in de Nota Parkeerbeleid 2021. De aanleiding is de toegenomen verkeersdrukte en parkeeroverlast door het succes van de Mall, met 15 miljoen bezoekers per jaar. Het college ziet vergunningparkeren als de beste oplossing om de schaarse parkeerruimte voor bewoners te behouden en de leefbaarheid en verkeersveiligheid te verbeteren. Participatie met bewoners en belanghebbenden is essentieel in het besluitvormingsproces. Eind 2025 wordt een uitvoeringsplan opgesteld, inclusief financiële ramingen voor de invoering en handhaving van de maatregelen. De uiteindelijke beslissing over vergunningparkeren wordt genomen op basis van een volledig projectvoorstel.
-
3933 Raadsvoorstel Invoeren vergunningparkeren in de buurten rondom de Mall_20240924.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel Invoeren vergunningparkeren in de buurten rondom de Mall
Samenvatting: Het voorstel beoogt de invoering van vergunningparkeren als reguleringsinstrument in de buurten rondom de Mall of the Netherlands om parkeeroverlast te verminderen. Het voorstel wijkt af van de Nota Parkeerbeleid 2021 door vergunningparkeren op grotere schaal mogelijk te maken. Het plan omvat participatie met bewoners en belanghebbenden, en een uiteindelijke beslissing op basis van een integraal projectvoorstel. De financiële en juridische kaders worden in 2025 verder uitgewerkt, met een geplande invoering van vergunningparkeren medio 2026.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke stappen voor participatie, juridische kaders en financiële planning. Echter, specifieke details over de exacte kosten en dekkingsvoorstellen ontbreken nog en worden pas later uitgewerkt.
Rol van de Raad
De raad moet instemmen met het gebruik van vergunningparkeren als reguleringsinstrument en de bijbehorende verordening vaststellen. De raad speelt een cruciale rol in de uiteindelijke goedkeuring van het projectvoorstel en de financiële onderbouwing.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen over de schaal en locaties van vergunningparkeren, de betrokkenheid van belanghebbenden, en de balans tussen bewonersbelangen en economische activiteiten. Ook moet de raad keuzes maken over de tarieven en dekkingsvoorstellen.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek en tijdgebonden, maar mist concrete meetbare doelen en een volledige financiële onderbouwing. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van toekomstige participatie-uitkomsten kan tot wijzigingen leiden.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of vergunningparkeren op grotere schaal wordt ingevoerd en de verordening parkeerregulering en parkeerbelastingen vaststellen.
Participatie
Participatie is een essentieel onderdeel van het voorstel, met betrokkenheid van bewoners, ondernemers en instellingen via werksessies en een online raadpleging.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt genoemd als een pijler van de bredere mobiliteitsaanpak, maar het voorstel zelf richt zich voornamelijk op parkeerregulering.
Financiële Gevolgen
Er zijn nog geen directe financiële gevolgen, maar toekomstige kosten voor invoering, beheer en handhaving worden verwacht. De dekking van deze kosten wordt later uitgewerkt en aan de raad voorgelegd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Vergunningparkeren Parkeeroverlast Mall of the Netherlands Mobiliteitsaanpak Parkeerregulering Participatie Infrastructuur Verkeersdrukte Handhaving Duurzame mobiliteitVerfijning van de zoekopdracht:
Th.J. Visser - CDA:
- 167 w/m
R.M. de Klerk - VVD:
- 286 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 182 w/m
R.M. de Klerk - VVD:
- 140 w/m
R.M. de Klerk - VVD:
- 169 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 320 w/m
R.M. de Klerk - VVD:
- 150 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 154 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 218 w/m
A.J.M. Hielkema - D66:
- 91 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 264 w/m
A.J.M. Hielkema - D66:
- 180 w/m
A.J.M. Hielkema - D66:
- 410 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 572 w/m
A.J.M. Hielkema - D66:
- 196 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 148 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 213 w/m
R.M. de Klerk - VVD:
- 146 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 169 w/m
M. van Wijk - GBLV:
- 301 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 316 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 186 w/m
R. van Duffelen - CDA:
- 195 w/m
M. van Wijk - GBLV:
- 252 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 265 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 178 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 194 w/m
M. van Wijk - GBLV:
- 167 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 200 w/m
R.M. de Klerk - VVD:
- 146 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 1001 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 254 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 228 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 130 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 205 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 169 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 142 w/m
R. van Duffelen - CDA:
- 216 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 132 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 191 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 136 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 263 w/m
R.M. de Klerk - VVD:
- 197 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 280 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 297 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- -
R. van Duffelen - CDA:
- 196 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 310 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 572 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 190 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 131 w/m
M. van Wijk - GBLV:
- 206 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 165 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 201 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 250 w/m
M. van Wijk - GBLV:
- 167 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 168 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 171 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 230 w/m
R.M. de Klerk - VVD:
- 178 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 188 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 136 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 116 w/m
R.M. de Klerk - VVD:
- 258 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 217 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- -
R.M. de Klerk - VVD:
- 252 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- -
Th.J. Visser - CDA:
- 260 w/m
R. van Duffelen - CDA:
- 158 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 343 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 172 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 233 w/m
A.J.M. Hielkema - D66:
- 249 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 546 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 375 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 2000 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 165 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 300 w/m
R.M. de Klerk - VVD:
- 163 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 166 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 163 w/m
R.M. de Klerk - VVD:
- 174 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- -
S.R. Paltansing - PvdA:
- 221 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- -
R.M. de Klerk - VVD:
- 151 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 195 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 182 w/m
R.M. de Klerk - VVD:
- 437 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 248 w/m
R.M. de Klerk - VVD:
- 106 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 107 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 209 w/m
R.M. de Klerk - VVD:
- 215 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 158 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 181 w/m
R.M. de Klerk - VVD:
- 221 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 169 w/m
R. van Duffelen - CDA:
- 275 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- -
R.M. de Klerk - VVD:
- 206 w/m
R. van Duffelen - CDA:
- 188 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 340 w/m
R.M. de Klerk - VVD:
- 184 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 348 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 206 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 233 w/m
R.M. de Klerk - VVD:
- -
S.R. Paltansing - PvdA:
- 157 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 256 w/m
R.M. de Klerk - VVD:
- 205 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 210 w/m
R.M. de Klerk - VVD:
- 176 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 258 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 246 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 522 w/m
R.M. de Klerk - VVD:
- 128 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 182 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 263 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 205 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 175 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 304 w/m
A.J.M. Hielkema - D66:
- 195 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 212 w/m
R. van Duffelen - CDA:
- 222 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 213 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 311 w/m
R.M. de Klerk - VVD:
- 233 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 243 w/m
M. van Wijk - GBLV:
- 195 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 530 w/m
Onbekende spreker
- 179 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 162 w/m
A.J.M. Hielkema - D66:
- 200 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 219 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 230 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 325 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 146 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 165 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 213 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 172 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 156 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 244 w/m
R.M. de Klerk - VVD:
- 217 w/m
R.M. de Klerk - VVD:
- 277 w/m
Onbekende spreker
- 224 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- -
R. van Duffelen - CDA:
- 216 w/m
R.M. de Klerk - VVD:
- 530 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 181 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 188 w/m
R.M. de Klerk - VVD:
- 210 w/m
Onbekende spreker
- 193 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 368 w/m
R.M. de Klerk - VVD:
- 392 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 546 w/m
R.M. de Klerk - VVD:
- 222 w/m
R.M. de Klerk - VVD:
- 181 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 222 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 375 w/m
Onbekende spreker
- 177 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 221 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- -
S.R. Paltansing - PvdA:
- 157 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 146 w/m
R.M. de Klerk - VVD:
- 152 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 193 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 322 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 194 w/m
A.J.M. Hielkema - D66:
- 89 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 154 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 160 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 272 w/m
R.M. de Klerk - VVD:
- 165 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 189 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 348 w/m
R.M. de Klerk - VVD:
- 224 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 180 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 165 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 168 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 237 w/m
R. van Duffelen - CDA:
- 211 w/m
Onbekende spreker
- 170 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 233 w/m
R. van Duffelen - CDA:
- 210 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 183 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 267 w/m
R. van Duffelen - CDA:
- 184 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 179 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 751 w/m
R. van Duffelen - CDA:
- 187 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 410 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 237 w/m
R. van Duffelen - CDA:
- 208 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 469 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 349 w/m
R.M. de Klerk - VVD:
- 217 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 203 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 667 w/m
R.M. de Klerk - VVD:
- 338 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 155 w/m
M. van Wijk - GBLV:
- 417 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 205 w/m
A.J.M. Hielkema - D66:
- 209 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 286 w/m
A.J.M. Hielkema - D66:
- 172 w/m
Onbekende spreker
- 167 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 193 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 156 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 109 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 185 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 160 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 138 w/m
R.M. de Klerk - VVD:
- 366 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 249 w/m
R. van Duffelen - CDA:
- 135 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 251 w/m
R. van Duffelen - CDA:
- 250 w/m
Onbekende spreker
- 202 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 129 w/m
Onbekende spreker
- 158 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- -
Th.J. Visser - CDA:
- 137 w/m
M. van Wijk - GBLV:
- 210 w/m
M. van Wijk - GBLV:
- 667 w/m
Onbekende spreker
- 121 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 251 w/m
A.J.M. Hielkema - D66:
- 180 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 177 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 183 w/m
M. van Wijk - GBLV:
- 123 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 253 w/m
M. van Wijk - GBLV:
- 198 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 167 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 209 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 214 w/m
A.J.M. Hielkema - D66:
- 233 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 693 w/m
M. van Wijk - GBLV:
- 146 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 193 w/m
R. van Duffelen - CDA:
- 189 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 546 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 162 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 230 w/m
Onbekende spreker
- 122 w/m
R.M. de Klerk - VVD:
- 312 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 245 w/m
R.M. de Klerk - VVD:
- 139 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 187 w/m
Th.J. Visser - CDA
00:45:25 - 00:46:13 - 00:48:11 - 00:49:28 - 00:49:50 - 00:50:27 - 00:50:40 - 00:51:27 - 00:51:43 - 00:52:31 - 00:52:56 - 00:53:26 - 00:54:33 - 00:55:06 - 00:56:42 - 00:58:37 - 00:58:55 - 01:01:13 - 01:01:15 - 01:01:18 - 01:03:36 - 01:04:19 - 01:05:31 - 01:08:28 - 01:08:58 - 01:09:06 - 01:09:24 - 01:10:20 - 01:10:43 - 01:10:49 - 01:10:59 - 01:11:47 - 01:11:58 - 01:12:14 - 01:12:33 - 01:12:41 - 01:13:56 - 01:14:12 - 01:14:45 - 01:14:55 - 01:14:59 - 01:17:05 - 01:17:51 - 01:18:37 - 01:18:45 - 01:19:09 - 01:19:31 - 01:19:51 - 01:20:05 - 01:22:55 - 01:24:09 - 01:24:27 - 01:25:12 - 01:25:28 - 01:25:50 - 01:26:12 - 01:26:37 - 01:27:37 - 01:29:36 - 01:34:43 - 01:40:18 - 01:40:30 - 01:41:19 - 01:41:43 - 01:42:27 - 01:42:48 - 01:43:23 - 01:43:57 - 01:44:11 - 01:44:43 - 01:45:20 - 01:45:46 - 01:45:59 - 01:46:04 - 01:49:17 - 01:49:45 - 01:51:41 - 01:51:58 - 01:53:34 - 01:53:46 - 01:54:10 - 01:55:11 - 01:55:31 - 01:56:28 - 01:57:25 - 01:57:27 - 01:58:21 - 01:59:50 - 02:00:52 - 02:01:23 - 02:02:31 - 02:02:46 - 02:03:35 - 02:07:07 - 02:07:20 - 02:07:45 - 02:07:54 - 02:09:57 - 02:11:08 - 02:11:27 - 02:12:13 - 02:13:04 - 02:13:22 - 02:13:46 - 02:14:03 - 02:14:51 - 02:15:10 - 02:15:13 - 02:16:13 - 02:16:22 - 02:16:26 - 02:18:41 - 02:18:56 - 02:19:27 - 02:19:36 - 02:19:50 - 02:23:28 - 02:27:30 - 02:27:47 - 02:28:56 - 02:29:01 - 02:29:07 - 02:29:35 - 02:31:27 - 02:31:49 - 02:32:18 - 02:32:46 - 02:34:10 - 02:34:11 - 02:35:42 - 02:36:20 - 02:37:23 - 02:44:45 - 02:46:30 - 02:47:08 - 02:47:14 - 02:48:30 - 02:48:53 - 02:49:20 - 02:50:17 - 02:51:42 - 02:54:06 - 02:54:31 - 02:58:24 - 02:58:42 - 02:59:27 - 03:00:28
R.M. de Klerk - VVD
00:48:10 - 00:48:14 - 00:48:57 - 00:49:29 - 00:52:34 - 00:58:41 - 01:08:30 - 01:11:50 - 01:12:17 - 01:12:34 - 01:17:07 - 01:18:18 - 01:18:46 - 01:19:30 - 01:19:36 - 01:20:07 - 01:20:10 - 01:23:38 - 01:24:28 - 01:25:13 - 01:25:58 - 01:26:13 - 01:26:46 - 01:40:19 - 01:43:58 - 01:54:11 - 01:54:24 - 01:55:30 - 01:56:37 - 01:57:26 - 01:57:28 - 01:57:37 - 02:01:40 - 02:07:09 - 02:07:47 - 02:18:43 - 02:19:28 - 02:31:48 - 02:50:18 - 02:58:22 - 02:58:25
S.R. Paltansing - PvdA
01:03:39 - 01:04:30 - 01:05:43 - 01:08:59 - 01:09:23 - 01:09:25 - 01:10:45 - 01:11:01 - 01:12:00 - 01:12:23 - 01:12:42 - 01:14:13 - 01:14:54 - 01:14:56 - 01:17:53 - 01:18:38 - 01:19:01 - 01:23:00 - 01:25:31 - 01:26:01 - 01:49:19 - 01:51:43 - 01:58:25 - 02:00:49 - 02:00:53 - 02:01:53 - 02:02:27 - 02:02:47 - 02:29:12 - 02:31:08 - 02:51:50
Agendapunt 4.2 Raadsvoorstel vaststellen ontwerp en vrijgeven uitvoeringskrediet herinrichting Veursestraatweg
Herinrichting Veursestraatweg: Gemeenteraad verdeeld over kosten en verkeersveiligheid
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg debatteerde recentelijk over het voorstel voor de herinrichting van de Veursestraatweg. Het plan, dat een uitvoeringskrediet van € 8.150.000 vraagt, stuit op zowel steun als kritiek. De herinrichting moet de verkeersveiligheid verbeteren en milieueffecten positief beïnvloeden, maar de kosten en de impact op de omgeving zorgen voor verdeeldheid.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering kwamen verschillende partijen aan het woord over het ambitieuze plan om de Veursestraatweg opnieuw in te richten. GroenLinks toonde zich positief over de voorgestelde verkeersveiligheidsmaatregelen, zoals de doorlopende middenberm en de verlaging van de maximumsnelheid naar 50 km/h. "We kunnen deze maatregelen alleen maar toejuichen," aldus een woordvoerder van GroenLinks. Toch uitte de partij ook zorgen over de verdubbeling van de kosten ten opzichte van de oorspronkelijke raming in 2019. "Het blijft moeilijk te slikken dat deze kostenstijging een direct gevolg is van luxe woningbouwprojecten," voegde de woordvoerder toe.De VVD benadrukte het belang van goede bereikbaarheid en verkeersveiligheid, zoals in hun verkiezingsprogramma staat. Zij vroegen zich echter af waarom de weg, die twee jaar geleden nieuw asfalt kreeg, nu opnieuw aangepakt moet worden. "Hoe reflecteert de wethouder hierop?" vroeg de VVD-woordvoerder zich af.
Het CDA deelde de zorgen over de kostenstijging en vroeg zich af of er niet ergens op bespaard kon worden zonder in te boeten op verkeersveiligheid. "Kunnen we niet nog ergens die 8 miljoen naar beneden bijstellen?" vroeg de CDA-woordvoerder.
D66 en de ChristenUnie spraken hun steun uit voor de herinrichting, mits de verkeersveiligheid daadwerkelijk verbeterd wordt. D66 vroeg om monitoring van de snelheid na de herinrichting en de ChristenUnie vroeg aandacht voor de groeiplaatsen van de bomen om schade aan het asfalt te voorkomen.
De wethouder erkende de zorgen over de kosten, maar benadrukte dat de extra maatregelen het ontwerp ten goede komen. "We hebben alles aan de infrastructuur gedaan om de weg zo veilig mogelijk te maken," aldus de wethouder. Hij beloofde ook te kijken naar de mogelijkheid van een drukknop stoplichtsysteem om de veiligheid van voetgangers te verbeteren.
Het debat maakte duidelijk dat de gemeenteraad verdeeld is over het voorstel. Hoewel er brede steun is voor de doelstellingen van het plan, blijven de kosten en de impact op de omgeving belangrijke discussiepunten. Het voorstel zal in een volgende raadsvergadering verder besproken worden, waarbij enkele partijen mogelijk met moties komen om hun zorgen te adresseren.
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg overweegt een besluit over de herinrichting van de Veursestraatweg. Het voorstel omvat het vaststellen van een nieuw ontwerp en het beschikbaar stellen van een uitvoeringskrediet van € 8.150.000, bovenop een eerder voorbereidingskrediet. De totale kosten van € 8.400.000 worden gedekt door bijdragen uit de grondexploitatie van Vlietvoorde en de bestemmingsreserve Mobiliteit. De herinrichting beoogt de verkeersveiligheid te verbeteren, de weg landschappelijk in te passen en positieve milieueffecten te realiseren door snelheidsverlaging. Het ontwerp voorziet in een doorlopende middenberm en voorrangskruispunten. De bebouwde komgrens wordt verplaatst naar de gemeentegrens met Voorschoten, wat de maximumsnelheid verlaagt van 60 km/h naar 50 km/h. Bewoners en belanghebbenden zijn betrokken bij het proces via participatiebijeenkomsten. De uitvoering van de werkzaamheden is gepland voor de tweede helft van 2025, afhankelijk van de tijd die netwerkbeheerders nodig hebben voor aanpassingen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Besluit verplaatsen bebouwde komgrens
Samenvatting: Het voorstel betreft het verplaatsen van de bebouwde komgrens op de Veursestraatweg in Leidschendam-Voorburg naar de gemeentegrens met Voorschoten. Dit is ingegeven door de toename van verkeer als gevolg van nieuwe woningbouwprojecten en een recreatieve fietsverbinding. De verplaatsing beoogt de verkeersveiligheid te verbeteren door de maximumsnelheid te verlagen naar 50 km/u en de nieuwe woonwijken binnen de bebouwde kom te brengen. Hoewel niet volledig voldaan wordt aan landelijke richtlijnen voor bebouwingsdichtheid, zijn aanvullende maatregelen gepland om de geloofwaardigheid van de nieuwe komgrens te versterken. De politie heeft positief geadviseerd over het besluit.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke motivatie, juridische grondslagen, en een beschrijving van de geplande maatregelen. Echter, er ontbreekt een gedetailleerde financiële onderbouwing en een uitgebreide participatieparagraaf.
Rol van de Raad
De gemeenteraad is verantwoordelijk voor het vaststellen van de bebouwde komgrens, zoals bepaald in de Wegenverkeerswet 1994. De raad moet het voorstel goedkeuren en het besluit formeel vaststellen.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of de voorgestelde verplaatsing van de komgrens en de bijbehorende maatregelen voldoende zijn om de verkeersveiligheid te waarborgen. Er moet ook worden overwogen of de afwijking van landelijke richtlijnen acceptabel is.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek, meetbaar en tijdgebonden, maar mist concrete informatie over de haalbaarheid en relevantie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwijking van landelijke richtlijnen kan als een zwak punt worden gezien.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij instemt met de verplaatsing van de bebouwde komgrens zoals voorgesteld door het college.
Participatie
Het voorstel vermeldt overleg met de politie, maar er is geen informatie over bredere participatie met bewoners of andere belanghebbenden.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in het voorstel. De focus ligt voornamelijk op verkeersveiligheid.
Financiële Gevolgen
Het voorstel bevat geen gedetailleerde financiële analyse of informatie over de dekking van de kosten voor de verplaatsing van de komgrens en de aanvullende maatregelen. -
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Besluit verplaatsen bebouwde komgrens
Samenvatting: Het voorstel betreft het verplaatsen van de bebouwde komgrens op de Veursestraatweg in Leidschendam-Voorburg naar de gemeentegrens met Voorschoten. Dit is ingegeven door de toename van verkeer als gevolg van nieuwe woningbouwprojecten en een recreatieve fietsverbinding. De verplaatsing beoogt de verkeersveiligheid te verbeteren door de maximumsnelheid te verlagen naar 50 km/u. Hoewel de bebouwingsdichtheid niet volledig voldoet aan landelijke richtlijnen, worden aanvullende maatregelen genomen om de nieuwe komgrens visueel te benadrukken. Het voorstel is positief beoordeeld door de politie en wordt ter besluitvorming voorgelegd aan de gemeenteraad.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een gedetailleerde uitleg van de redenen voor de verplaatsing, de wettelijke basis, en de overwegingen met betrekking tot verkeersveiligheid en bebouwingsdichtheid. Er is echter enige onduidelijkheid over de exacte financiële implicaties en hoe deze gedekt worden.
Rol van de Raad
De gemeenteraad heeft de bevoegdheid om de grenzen van de bebouwde kom vast te stellen. In dit geval moet de raad beslissen over de voorgestelde verplaatsing van de komgrens.
Politieke Keuzes
De raad moet kiezen tussen het handhaven van de huidige komgrens of het verplaatsen ervan naar de voorgestelde locatie. Dit omvat overwegingen over verkeersveiligheid, de impact op de omgeving, en de naleving van landelijke richtlijnen.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare elementen, vooral met betrekking tot de financiële aspecten. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwijking van landelijke richtlijnen kan als een zwak punt worden gezien.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij instemt met de verplaatsing van de bebouwde komgrens zoals voorgesteld.
Participatie
Het voorstel vermeldt overleg met de politie, maar er is geen specifieke informatie over bredere participatie van bewoners of andere belanghebbenden.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen worden niet expliciet genoemd in het voorstel. Er is geen informatie over de kosten van de verplaatsing of hoe deze gedekt zullen worden. Dit is een belangrijk aspect dat nader uitgewerkt zou moeten worden. -
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel vaststellen aanvullend krediet herinrichting Veursestraatweg". Het voorstel beoogt de herinrichting van de Veursestraatweg goed te keuren, inclusief het vaststellen van een uitvoeringskrediet van € 8.150.000. Dit krediet is bedoeld voor de uitwerking van het ontwerp, aanvullende onderzoeken, aanbesteding en uitvoering. De totale kosten van € 8.400.000 worden gedekt door bijdragen uit de grondexploitatie van Vlietvoorde en de bestemmingsreserve Mobiliteit. Het voorstel omvat ook de verplaatsing van de bebouwde komgrens naar de gemeentegrens met Voorschoten, wat de maximumsnelheid verlaagt en bijdraagt aan verkeersveiligheid en milieueffecten.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met een duidelijke uitleg van de financiële dekking, participatieproces, en de technische aspecten van het ontwerp. Het bevat ook een second-opinion op de kostenraming, wat bijdraagt aan de betrouwbaarheid van de financiële inschattingen.
Rol van de raad:
De raad moet het ontwerp en het uitvoeringskrediet goedkeuren, evenals de verplaatsing van de bebouwde komgrens. De raad speelt een cruciale rol in het vaststellen van de financiële dekking en het beoordelen van de participatie en duurzaamheidselementen van het voorstel.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van verkeersveiligheid en milieueffecten versus de financiële lasten en de impact op de lokale gemeenschap. Ook moet de raad kiezen of ze akkoord gaan met de voorgestelde dekking van de kosten en de verplaatsing van de bebouwde komgrens.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), met duidelijke doelen en tijdlijnen. Er zijn geen significante inconsistenties, hoewel de onzekerheid over subsidies en de exacte kostenraming enige flexibiliteit in de uitvoering kan vereisen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten het ontwerp en het uitvoeringskrediet goed te keuren, evenals de verplaatsing van de bebouwde komgrens en de bijbehorende begrotingswijziging.
Participatie:
Het voorstel beschrijft een uitgebreid participatieproces met bewoners en belanghebbenden, inclusief informatieavonden en werkgroepen. Dit toont een sterke betrokkenheid van de gemeenschap bij het ontwerp.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, met aandacht voor milieueffecten zoals geluidsreductie en de landschappelijke inpassing van de weg. Het verlagen van de maximumsnelheid draagt bij aan een beter milieu.
Financiële gevolgen:
De totale kosten bedragen € 8.400.000, gedekt door bijdragen uit de grondexploitatie en de bestemmingsreserve Mobiliteit. Er zijn ook rentelasten van € 54.000 per jaar, die in het investeringsplan 2025-2029 worden verwerkt. Het voorstel biedt een gedetailleerd dekkingsplan, hoewel er onzekerheden zijn over subsidies.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Herinrichting Veursestraatweg Uitvoeringskrediet Bebouwde komgrens Verkeersveiligheid Landschappelijke inpassing Participatieproces Mobiliteitsreserve Subsidie Ontwikkelgebieden Verkeerskundige principesVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft het "Raadsvoorstel vaststellen aanvullend krediet herinrichting Veursestraatweg". Het doel is om de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg te laten besluiten over de herinrichting van de Veursestraatweg. Dit omvat het vaststellen van het ontwerp, het beschikbaar stellen van een uitvoeringskrediet van €8.150.000, en het dekken van de totale kosten van €8.400.000. De herinrichting beoogt verbeterde verkeersveiligheid, landschappelijke inpassing, en milieueffecten door snelheidsverlaging. Bewoners en belanghebbenden zijn betrokken bij het ontwerp. De bebouwde komgrens wordt verplaatst naar de gemeentegrens met Voorschoten, wat de maximumsnelheid verlaagt.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met duidelijke financiële onderbouwing en participatie-informatie. Het bevat historische besluitvorming en argumenten voor en tegen de herinrichting.
Rol van de raad:
De raad moet het ontwerp en de financiële dekking goedkeuren, evenals de verplaatsing van de bebouwde komgrens. Ze moeten ook de begrotingswijziging vaststellen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de prioriteit van verkeersveiligheid en milieueffecten versus financiële lasten. Ook de keuze om de bebouwde komgrens te verplaatsen is politiek van aard.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), maar er zijn onzekerheden in kostenramingen en subsidies. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de afhankelijkheid van externe partijen voor netwerkverleggingen kan een risico vormen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten het ontwerp vast te stellen, het krediet beschikbaar te stellen, de bebouwde komgrens te verplaatsen, en de begrotingswijziging goed te keuren.
Participatie:
Er is een uitgebreid participatieproces geweest met bewoners en belanghebbenden, inclusief informatieavonden en werkgroepen. Dit wordt als positief en betrokken ervaren.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, gezien de verwachte positieve milieueffecten door snelheidsverlaging en landschappelijke inpassing.
Financiële gevolgen:
De totale kosten bedragen €8.400.000, gedekt door bijdragen uit de grondexploitatie en de bestemmingsreserve Mobiliteit. Er zijn rentelasten van €54.000 per jaar, waarvoor dekking wordt gezocht in het Investeringsplan 2025-2029. Er zijn potentiële subsidies, maar deze zijn nog onzeker.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Herinrichting Veursestraatweg Uitvoeringskrediet Bebouwde komgrens Verkeersveiligheid Participatieproces Mobiliteitsreserve Ontwerp Kostenraming Subsidie Verkeerskundige principesVerfijning van de zoekopdracht:
Th.J. Visser - CDA:
- 185 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 143 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 250 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 206 w/m
R. van Duffelen - CDA:
- 183 w/m
R.M. de Klerk - VVD:
- 410 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 483 w/m
R.M. de Klerk - VVD:
- 296 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 546 w/m
R. van Duffelen - CDA:
- 436 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 223 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 197 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 327 w/m
R.M. de Klerk - VVD:
- 261 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 240 w/m
R. van Duffelen - CDA:
- 188 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 236 w/m
R.M. de Klerk - VVD:
- 96 w/m
R. van Duffelen - CDA:
- -
Th.J. Visser - CDA:
- 204 w/m
R. van Duffelen - CDA:
- 256 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- -
Th.J. Visser - CDA:
- 295 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 174 w/m
A.J.M. Hielkema - D66:
- 462 w/m
R.M. de Klerk - VVD:
- 210 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 210 w/m
A.J.M. Hielkema - D66:
- 159 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 490 w/m
A.J.M. Hielkema - D66:
- 168 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 259 w/m
C.P. Bregman - ChristenUnie:
- 189 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 196 w/m
C.P. Elenbaas - GroenLinks:
- 250 w/m
C.P. Elenbaas - GroenLinks:
- 667 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 546 w/m
C.P. Elenbaas - GroenLinks:
- 643 w/m
M. van Wijk - GBLV:
- -
C.P. Elenbaas - GroenLinks:
- 180 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 182 w/m
C.P. Elenbaas - GroenLinks:
- 164 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- -
M. van Wijk - GBLV:
- 197 w/m
C.P. Elenbaas - GroenLinks:
- 261 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 248 w/m
R.M. de Klerk - VVD:
- 163 w/m
R.M. de Klerk - VVD:
- 179 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 278 w/m
C.P. Elenbaas - GroenLinks:
- 154 w/m
C.P. Elenbaas - GroenLinks:
- 167 w/m
C.P. Elenbaas - GroenLinks:
- 181 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 328 w/m
A.J.M. Hielkema - D66:
- 198 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 198 w/m
M. van Wijk - GBLV:
- 98 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 316 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 383 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 273 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 314 w/m
R.M. de Klerk - VVD:
- 182 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 202 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 341 w/m
R.M. de Klerk - VVD:
- 117 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 236 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 177 w/m
A.J.M. Hielkema - D66:
- 204 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 332 w/m
R.M. de Klerk - VVD:
- 188 w/m
R.M. de Klerk - VVD:
- 156 w/m
R.M. de Klerk - VVD:
- 266 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 186 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 176 w/m
C.P. Bregman - ChristenUnie:
- 129 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 348 w/m
A.J.M. Hielkema - D66:
- 212 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 111 w/m
M. van Wijk - GBLV:
- 167 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 232 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 171 w/m
R. van Duffelen - CDA:
- 176 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 801 w/m
R.M. de Klerk - VVD:
- 199 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 229 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 164 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 572 w/m
C.P. Elenbaas - GroenLinks:
- 144 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 143 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 151 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 273 w/m
Th.J. Visser - CDA
03:00:28 - 03:05:47 - 03:06:13 - 03:09:17 - 03:09:34 - 03:09:43 - 03:09:46 - 03:09:48 - 03:11:54 - 03:12:02 - 03:12:17 - 03:12:36 - 03:13:12 - 03:15:53 - 03:17:56 - 03:18:13 - 03:18:31 - 03:18:46 - 03:19:42 - 03:23:42 - 03:24:09 - 03:24:47 - 03:26:22 - 03:27:01 - 03:36:37 - 03:38:32 - 03:40:13 - 03:41:28 - 03:41:47 - 03:45:32 - 03:46:40 - 03:48:29 - 03:49:01 - 03:49:25 - 03:49:50 - 03:50:03 - 03:51:12 - 03:52:40 - 03:52:57 - 03:54:55 - 03:55:17 - 03:55:43 - 03:55:51 - 03:56:23 - 03:56:30 - 03:57:11 - 03:57:50 - 03:58:01 - 03:58:55 - 04:10:32 - 04:11:06