04-06-2008 Raad
Agendapunt Hamerstukken
Agendapunt Hamerstukken
Agendapunt 15 Raadsvoorstel tot vaststelling van het rapport "Onderzoek grote projecten" van de rekenkamercommissie. (2008/10048)
Samenvatting
Het rapport "Onderzoek grote projecten in de gemeenten Leidschendam-Voorburg en Rijswijk" van de rekenkamercommissie bevat aanbevelingen om de informatievoorziening tussen het college en de raad te verbeteren. Het onderzoek richt zich op de controlerende taak van de raad en het efficiënt besteden van overheidsgeld. De algemene conclusie is dat de informatievoorziening bij grote projecten niet adequaat is geweest. De commissie adviseert dat het college en de raad een gezamenlijk begrip ontwikkelen van wat een groot project inhoudt en welke informatie nodig is. Dit moet worden vastgelegd in een Procedureregeling Grote Projecten en opgenomen in het Reglement van Orde van de raad. Het voorstel is om deze aanbevelingen volledig over te nemen.
-
Raadsvoorstel tot vasstellen van het rapport Onderzoek grote projecten in de gemeenten Leidschendam -Voorburg en Rijswijk. .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Raadsvoorstel tot vaststellen van het rapport 'Onderzoek grote projecten in de gemeenten Leidschendam-Voorburg en Rijswijk'". Het rapport van de rekenkamercommissie bevat aanbevelingen om de informatievoorziening tussen het college en de raad te verbeteren bij grote projecten. De commissie concludeert dat de huidige informatievoorziening niet adequaat is voor de raad om zijn controlerende en kaderstellende taken goed uit te voeren. Het voorstel is om de aanbevelingen van de rekenkamercommissie over te nemen en een Procedureregeling Grote Projecten op te stellen en te integreren in het Reglement van Orde van de raad.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de bevindingen en aanbevelingen van de rekenkamercommissie duidelijk presenteert. Het biedt een concrete oplossing door het opstellen van een Procedureregeling.
Rol van de raad:
De raad heeft een controlerende en kaderstellende rol. Dit voorstel ondersteunt de raad in deze rol door te zorgen voor betere informatievoorziening over grote projecten.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij de aanbevelingen van de rekenkamercommissie integraal wil overnemen en of zij de voorgestelde Procedureregeling wil opnemen in het Reglement van Orde.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van het opstellen van een Procedureregeling. Het is echter minder specifiek over de tijdlijn en de exacte implementatie van deze regeling, wat een mogelijke inconsistentie kan zijn.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij de aanbevelingen van de rekenkamercommissie overneemt en de voorgestelde Procedureregeling in het Reglement van Orde opneemt.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niet expliciet hoe participatie van burgers of andere belanghebbenden in dit proces wordt meegenomen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel bespreekt niet expliciet de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Het richt zich voornamelijk op de verbetering van processen en informatievoorziening.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Rekenkamercommissie Onderzoek Grote projecten Rijswijk Informatievoorziening College Aanbevelingen Controlerende taak Procedureregeling Reglement van OrdeVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 13 Raadsvoorstel tot vaststelling van het Concept evenementen beleidsplan (2008/5624)
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Concept Evenementen Beleidsplan van de Gemeente Leidschendam-Voorburg". Het plan richt zich op het vaststellen van richtlijnen en kaders voor het organiseren van evenementen binnen de gemeente. Het doel is om evenementen te faciliteren die bijdragen aan de sociale cohesie, economische ontwikkeling en culturele diversiteit van de gemeente. Het beleidsplan omvat ook de financiële consequenties, die worden meegenomen in de voorjaarsnota van 2008.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt beknopt en mist specifieke details over de inhoud van het evenementenbeleidsplan. Er is geen uitgebreide toelichting op de doelstellingen, maatregelen of evaluatiecriteria.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het concept evenementenbeleidsplan vast te stellen. Dit houdt in dat zij het plan beoordelen, eventuele wijzigingen voorstellen en uiteindelijk goedkeuren.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de prioriteiten binnen het evenementenbeleid, zoals welke soorten evenementen worden gestimuleerd en hoe de balans wordt gevonden tussen economische voordelen en mogelijke overlast voor bewoners.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er ontbreken specifieke doelen, meetbare resultaten en een tijdspad voor implementatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties vermeld.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het concept evenementenbeleidsplan vast te stellen en de financiële consequenties te integreren in de voorjaarsnota van 2008.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niets over participatie van burgers of belanghebbenden in de ontwikkeling van het evenementenbeleidsplan.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel. Het is onduidelijk of en hoe duurzaamheid wordt geïntegreerd in het evenementenbeleid.
Financiële gevolgen:
Het voorstel geeft aan dat de financiële consequenties van het evenementenbeleidsplan worden meegenomen in de voorjaarsnota van 2008. Er is echter geen gedetailleerde financiële analyse of dekking aangegeven in het voorstel zelf. -
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Raadsvoorstel tot vaststelling van het concept evenementen beleidsplan Leidschendam-Voorburg". Het plan benadrukt het belang van evenementen voor de gemeente en stelt richtlijnen voor het gemeentelijke evenementenbeleid. Het analyseert het huidige aanbod en doet aanbevelingen voor de toekomst, waaronder de oprichting van een stichting voor stadspromotie. Het doel is om evenementen te professionaliseren en te coördineren, met een focus op regionale publiekstrekkers en het bevorderen van gemeenschapszin. Financiële middelen worden besproken om deze doelen te realiseren.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerde analyse van het huidige evenementenaanbod, stelt duidelijke uitgangspunten en doet concrete aanbevelingen. Echter, de details over de uitvoering van de aanbevelingen en de exacte rol van de voorgestelde stichting kunnen verder worden uitgewerkt.
Rol van de raad:
De raad moet het concept evenementen beleidsplan vaststellen en de financiële consequenties goedkeuren. De raad speelt een cruciale rol in het toewijzen van de benodigde budgetten en het ondersteunen van de oprichting van de stichting stadspromotie.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van evenementen, de toewijzing van financiële middelen en de oprichting van de stichting stadspromotie. Er moeten keuzes worden gemaakt over welke evenementen structureel ondersteund worden en hoe de gemeente zich wil profileren.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is gedeeltelijk SMART. Het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en concrete acties voor de implementatie van de aanbevelingen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van de financiële plannen kan verder worden onderbouwd.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten het concept evenementen beleidsplan vast te stellen en de financiële consequenties op te nemen in de voorjaarsnota 2008.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of lokale organisaties in de ontwikkeling van het beleidsplan. Dit aspect kan verder worden uitgewerkt om draagvlak te creëren.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in het voorstel. Het kan echter een overweging zijn bij de organisatie van evenementen, bijvoorbeeld door milieuvriendelijke praktijken te bevorderen.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vraagt om een structureel aanvullend budget van €159.400,00. Dit bedrag moet worden opgenomen in de voorjaarsnota 2008. Er wordt gesuggereerd dat de stichting stadspromotie extra inkomsten kan genereren via sponsorwerving. De dekking van de kosten is deels afhankelijk van de goedkeuring van de raad.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Evenementenbeleid Stichting stadspromotie Gemeenschapszin Regionale publiekstrekkers Financiële consequenties Huygens Muziekfestival Vlietdagen Sportmanifestatie Horeca-evenement SponsorwervingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt Bespreekpunten
Agendapunt 8.a Raadsbrief: Vaststellen uitgangspunten Van Barbansonstraat e.o. (2008/7826)
Agendapunt 5 Raadsvoorstel tot het vaststellen van de jaarstukken 2007. (2008/9155)
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg wordt gevraagd de jaarstukken van 2007 vast te stellen, bestaande uit het jaarverslag en de jaarrekening. De jaarrekening toont een positief saldo van €5,5 miljoen. Het college stelt voor om de besteding van het rekeningsresultaat van €3,6 miljoen te bespreken tijdens de Voorjaarsnota 2008 en om €2,3 miljoen aan vrijgevallen reservemiddelen toe te voegen aan de algemene reserve. De jaarrekening bevat enkele bijzondere posten, waaronder een positieve correctie van €4 miljoen door de opname van vorderingen op bijstandsdebiteuren en een incidentele last van €4,2 miljoen voor inhaalafschrijvingen. Er zijn ook mutaties in bestemmingsreserves voorgesteld, die het rekeningsresultaat verlagen. De vrijval van enkele reserves, zoals bodemsanering en baggeren, wordt voorgesteld om toe te voegen aan de algemene reserve. De accountantscontrole is nog niet volledig afgerond, maar de accountant heeft positief gereageerd op de conceptjaarstukken. De commissie voor financiën en control zal de jaarrekening onderzoeken op getrouwheid en rechtmatigheid.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel tot het vaststellen van de jaarstukken 2007
Titel en Samenvatting:
Het voorstel heet "Raadsvoorstel tot het vaststellen van de jaarstukken 2007". Het betreft de presentatie van de jaarstukken 2007 aan de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg. De jaarrekening toont een positief saldo van € 5,5 miljoen. Het college stelt voor om de besteding van het rekeningsresultaat van € 3,6 miljoen te bespreken tijdens de Voorjaarsnota 2008. Daarnaast wordt voorgesteld om € 2,3 miljoen aan vrijgevallen reservemiddelen toe te voegen aan de algemene reserve.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is gedetailleerd en biedt een uitgebreide financiële analyse van de jaarstukken. Het bevat toelichtingen op afwijkingen en specifieke posten, evenals een overzicht van de mutaties in de bestemmingsreserves.
Rol van de raad:
De raad moet de jaarstukken 2007 vaststellen, de voorgestelde mutaties in de bestemmingsreserves goedkeuren en beslissen over de besteding van het rekeningsresultaat tijdens de Voorjaarsnota 2008.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de bestemming van het positieve rekeningsresultaat en de vrijval van reservemiddelen. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de voorgestelde mutaties in de bestemmingsreserves.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers en doelen. Het is tijdgebonden met betrekking tot de besluitvorming tijdens de Voorjaarsnota 2008. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de jaarstukken 2007 vast te stellen, de mutaties in de bestemmingsreserves goed te keuren en de vrijval van reservemiddelen toe te voegen aan de algemene reserve.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces van het opstellen van de jaarstukken.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft positieve financiële gevolgen met een rekeningsresultaat van € 5,5 miljoen. De dekking van de financiële gevolgen wordt deels gerealiseerd door de toevoeging van vrijgevallen reservemiddelen aan de algemene reserve.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Jaarstukken 2007 Jaarrekening Positief saldo Algemene reserve Bestemmingsreserves Rekeningsresultaat Voorjaarsnota 2008 Bijstandsdebiteuren Incidentele lasten GrondexploitatieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4 Raadsvoorstel tot vaststellen bouwplan Marienpark met aanpassingen (2008/9822) (2008/13346)
Samenvatting
Het raadsvoorstel van 15 april 2008 betreft de vaststelling van het bouwplan voor Mariënpark in Leidschendam-Voorburg, met enkele aanpassingen. Het plan omvat de herontwikkeling van Mariënpark, inclusief 52 koopwoningen, 56 huurwoningen, verpleeghuis- en verzorgingsplaatsen, en voorzieningen zoals een huisarts en restaurant. Tijdens eerdere vergaderingen en informatieavonden zijn ruimtelijke uitgangspunten en stedenbouwkundige opzet besproken. Het definitieve ontwerp voldoet grotendeels aan deze uitgangspunten, zoals een slank hoekaccent en een aantrekkelijke binnenhof. Er zijn echter aanpassingen nodig, zoals voldoende parkeerplaatsen en verbeteringen aan de hoekbebouwing. Vidomes, de initiatiefnemer, heeft toegezegd deze aanpassingen door te voeren. Communicatie met omwonenden wordt verbeterd door samenwerking met Vidomes en de oprichting van een klankbordgroep. Het bouwplan wordt op 22 april 2008 ingediend voor verdere behandeling en vrijstellingsprocedures.
-
Raadsvoorstel tot het vaststellen van de aanpassing van de Stedenbouwkundige randvoorwaarden en het aanpassen van het oorspronkelijke bouwplan .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Raadsvoorstel tot het vaststellen van de aanpassing van de Stedenbouwkundige randvoorwaarden en het aanpassen van het oorspronkelijke bouwplan." Het voorstel richt zich op het aanpassen van een bouwplan ontwikkeld door Vidomes, na overleg met omwonenden die een alternatief plan hebben voorgesteld. Het oorspronkelijke plan is aangepast om tegemoet te komen aan enkele bezwaren van de bewoners, met name door het verminderen van de bouwhoogte aan de Prins Bernhardlaan en Mozartlaan. Het voorstel benadrukt de noodzaak om het aangepaste plan snel in te dienen vanwege de inwerkingtreding van nieuwe wetgeving.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met gedetailleerde beschrijvingen van zowel het oorspronkelijke als het alternatieve plan, de reacties daarop, en de voorgestelde aanpassingen. Er zijn echter enkele technische en financiële details die verder uitgewerkt kunnen worden.
Rol van de Raad:
De raad moet instemmen met de voorgestelde aanpassingen van de stedenbouwkundige randvoorwaarden en het bouwplan. De raad speelt een beslissende rol in het al dan niet goedkeuren van de wijzigingen.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het goedkeuren van het aangepaste plan of het heroverwegen van het gehele bouwplan, wat aanzienlijke vertragingen en extra kosten met zich mee zou brengen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Hoewel er een tijdsdruk is aangegeven (indiening voor 1 juli 2008), ontbreken specifieke meetbare doelen en criteria voor succes. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële implicaties zijn niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij instemmen met de voorgestelde aanpassingen van de stedenbouwkundige randvoorwaarden en het bouwplan.
Participatie:
Het voorstel beschrijft een participatieproces met omwonenden, waarbij hun alternatieve plan is besproken. Hoewel er geen overeenstemming is bereikt, zijn enkele bewonerswensen in het aangepaste plan verwerkt.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel. De focus ligt meer op stedenbouwkundige en functionele aspecten.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel schat de extra kosten van vertraging op circa 3,1 miljoen euro. Er wordt echter niet duidelijk aangegeven hoe deze kosten gedekt worden, wat een belangrijk aandachtspunt is voor de raad.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bouwplan Vidomes Omwonenden Alternatief plan Parkeren Verkeersonderzoek Stedenbouwkundige randvoorwaarden Woonkwaliteit Goudappel Coffeng CommunicatieprocesVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel tot vaststellen bouwplan Marienpark met aanpassingen
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Raadsvoorstel tot vaststellen bouwplan Marienpark met aanpassingen". Het plan omvat de herontwikkeling van Mariënpark met een mix van koop- en huurwoningen, verpleeghuisplaatsen, en diverse voorzieningen. Het ontwerp is getoetst aan ruimtelijke uitgangspunten en er zijn aanpassingen gedaan op basis van feedback. Er is aandacht voor parkeervoorzieningen, architectuur en sociale veiligheid. Vidomes, de initiatiefnemer, heeft de buurt betrokken via informatieavonden en een klankbordgroep. Het voorstel vraagt de raad om goedkeuring van het bouwplan met de voorgestelde aanpassingen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met gedetailleerde informatie over de ruimtelijke en architectonische aspecten, parkeervoorzieningen, en communicatie met belanghebbenden. Echter, er zijn nog enkele openstaande punten, zoals de definitieve parkeersituatie en de uitwerking van de architectonische aanpassingen.
Rol van de raad:
De raad moet het bouwplan goedkeuren, inclusief de voorgestelde aanpassingen. Ze moeten ook toezien op de naleving van de gemaakte afspraken en toezeggingen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de balans tussen stedelijke ontwikkeling en de belangen van omwonenden, zoals parkeervoorzieningen en sociale veiligheid. Ook moeten ze kiezen hoe ze omgaan met eventuele bezwaren van bewoners.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART. Het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische doelen, vooral met betrekking tot de parkeersituatie. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de parkeervoorzieningen zijn nog niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze het bouwplan met de voorgestelde aanpassingen goedkeuren.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door middel van informatieavonden en een klankbordgroep. Er is echter ruimte voor verbetering in de communicatie met omwonenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel, hoewel de groene inrichting van parkeergarages een duurzaam aspect kan zijn.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen worden deels besproken, zoals de kosten voor extra parkeerplaatsen die Vidomes op zich neemt. Er is echter geen uitgebreide financiële analyse of dekking aangegeven voor andere kosten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bouwplan Marienpark Vidomes Ruimtelijke uitgangspunten Parkeren Architectuurbeeld Woonservicezones Communicatie Sociale veiligheid Parkrand BinnenhofVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt Hamerstukken
Agendapunt 14 Raadsvoorstel tot vaststelling van de ontwerp-begroting Stadsgewest Haaglanden 2009 (2008/10973).
Samenvatting
De ontwerpbegroting 2009 van Stadsgewest Haaglanden is ter beoordeling voorgelegd aan de gemeente Leidschendam-Voorburg. De bijdrage per inwoner stijgt met € 0,31, wat resulteert in een totale kostenstijging van € 42.000 voor de gemeente. Deze stijging is voornamelijk te wijten aan CAO-aanpassingen en enkele beleidsintensiveringen. Een nieuw programma, Groen, wordt geïntroduceerd, dat voorheen onderdeel was van Ruimtelijke Ordening. Het college stelt voor om de ontwerpbegroting positief te beoordelen. De totale bijdrage aan Haaglanden wordt verhoogd en zal worden opgenomen in de gemeentebegroting 2009-2012.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Raadsvoorstel betreffende begroting 2009 Stadsgewest Haaglanden". Het document presenteert de ontwerpbegroting 2009 van het Stadsgewest Haaglanden, waarin een verhoging van de bijdrage per inwoner met € 0,31 wordt voorgesteld. Deze stijging is het gevolg van indexatie en beleidsintensiveringen, wat leidt tot een totale kostenstijging van € 42.000 voor de gemeente Leidschendam-Voorburg. Het college adviseert de raad om positief te oordelen over deze begroting. Er wordt ook een nieuw programma Groen geïntroduceerd, dat voorheen onderdeel was van Ruimtelijke Ordening, met plannen voor een Beleidsplan en Uitvoeringsprogramma Groen Haaglanden.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, met een duidelijke uitleg van de financiële implicaties en de redenen voor de verhoging van de bijdrage. Er is ook aandacht voor nieuwe beleidsinitiatieven zoals het programma Groen.
Rol van de raad:
De raad wordt gevraagd om de ontwerpbegroting 2009 van het Stadsgewest Haaglanden te beoordelen en hierover een positief oordeel te geven aan het dagelijks bestuur van Haaglanden.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de verhoging van de bijdrage per inwoner en de voorgestelde beleidsintensiveringen, inclusief de focus op juridische procedures en het nieuwe programma Groen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers, maar mist specifieke tijdsgebonden doelen voor de beleidsinitiatieven. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van het nieuwe programma Groen is nog niet concreet uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met de ontwerpbegroting en de bijbehorende verhoging van de bijdrage per inwoner.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in de besluitvorming.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, gezien de introductie van het programma Groen, dat zich richt op groenbeleid en mogelijk milieuvriendelijke initiatieven.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een verhoging van de algemene bijdrage met € 42.000. Deze verhoging wordt meegenomen in de gemeentebegroting 2009-2012, maar er is geen specifieke dekking aangegeven buiten de algemene begroting.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ontwerpbegroting 2009 Stadsgewest Haaglanden Bijdrage per inwoner Beleidsintensiveringen Programma Groen Financiële gevolgen Indexatie CAO-lonen Regio Randstad Mobiliteitsfonds 2005Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 1 Opening, mededelingen en vaststelling agenda.
Agendapunt 11 Raadsvoorstel tot vaststelling van de conceptnotitie preventief alcoholbeleid jeugd (2008/9650)
Samenvatting
De conceptnotitie preventief alcoholbeleid jeugd van de gemeente Leidschendam-Voorburg benadrukt het belang van een preventief alcoholbeleid gericht op jongeren. De notitie beschrijft de doelstellingen, uitgangspunten, lokale problematiek en maatregelen voor het gemeentelijke beleid. De gemeente speelt een cruciale rol in het terugdringen van overmatig alcoholgebruik onder jongeren, in lijn met landelijke richtlijnen. Er is behoefte aan een meer geïntegreerde aanpak, waarbij samenwerking tussen verschillende partijen en een gezamenlijke boodschap centraal staan. De voorgestelde maatregelen richten zich op het beperken van alcoholgebruik door jongeren onder de 16 jaar en het vergroten van kennis bij ouders en intermediairs. Belangrijke voorstellen zijn onder andere het opstarten van een werkgroep, het organiseren van een gemeentelijke actieweek, en het uitbreiden van voorlichting. De notitie stelt een structureel budget van € 17.000 per jaar voor om de maatregelen te financieren. Communicatie speelt een sleutelrol in het beleid, waarbij zowel de gemeente als externe organisaties hun activiteiten onder de aandacht brengen. Het voorstel is om de conceptnotitie vast te stellen en de financiële consequenties te integreren in de voorjaarsnota 2008.
-
Raadsvoorstel tot vaststelling van de conceptnotitie preventief alcoholbeleid jeugd .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel tot vaststelling van de conceptnotitie preventief alcoholbeleid jeugd". Het voorstel richt zich op het verminderen van overmatig alcoholgebruik onder jongeren in de gemeente Leidschendam-Voorburg. Het benadrukt het belang van een geïntegreerde aanpak en samenwerking tussen verschillende partijen. De notitie stelt diverse maatregelen voor, zoals het opzetten van een werkgroep, het organiseren van voorlichtingscampagnes en evenementen, en het verbeteren van kennis bij ouders en intermediairs. Het doel is om gezondheidsproblemen bij jongeren te verminderen en het bewustzijn over de gevolgen van alcoholgebruik te vergroten.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerde beschrijving van de problematiek, doelstellingen, en voorgestelde maatregelen. Er is echter ruimte voor meer gedetailleerde informatie over de uitvoering en evaluatie van de maatregelen.
Rol van de Raad:
De raad speelt een cruciale rol bij het vaststellen van de conceptnotitie en het goedkeuren van de financiële middelen die nodig zijn voor de uitvoering van de voorgestelde maatregelen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de prioriteit en financiering van het preventieve alcoholbeleid. Er moeten keuzes worden gemaakt over de mate van betrokkenheid en samenwerking met externe partijen en de focus van de voorlichtingscampagnes.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel bevat SMART-elementen, zoals specifieke doelstellingen en meetbare indicatoren. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van de maatregelen kan pas in 2010 worden geëvalueerd, wat een lange termijn is voor het meten van succes.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de conceptnotitie vast te stellen en de financiële consequenties op te nemen in de voorjaarsnota van 2008.
Participatie:
Het voorstel benadrukt de noodzaak van samenwerking met externe partijen en het betrekken van ouders en intermediairs bij de voorlichting en preventie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel, aangezien de focus ligt op gezondheids- en gedragsverandering bij jongeren.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel vraagt om een structureel budget van €17.000 per jaar van 2008 tot 2012. Dit bedrag moet worden opgenomen in de voorjaarsnota van 2008. De meeste maatregelen worden echter bekostigd uit reguliere financiering van zorginstellingen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Preventief alcoholbeleid Jongeren Alcoholgebruik Maatregelen Voorlichting Gezondheidsproblemen Bewustzijn Ouders Samenwerking CommunicatieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt Bespreekpunten
Agendapunt 8.b Raadsvoorstel tot het nemen van een voorbereidingsbesluit Van Barbansonstraat e.o. (2008/10236)
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg betreft het nemen van een voorbereidingsbesluit voor het plangebied Van Barbansonstraat en omgeving. In maart 2008 werden de raad en omwonenden geïnformeerd over de plannen van WoonInvest, die positief werden ontvangen, met enkele opmerkingen over parkeerplaatsen. Er zijn inloopavonden gehouden en een klankbordgroep wordt opgericht voor verdere betrokkenheid bij de herinrichting van het Graaf Florisplein. De plannen omvatten de bouw van 66 woningen, waarvan 42% sociale huurwoningen, en parkeervoorzieningen. Een vrijstellingsprocedure is nodig vanwege het verouderde bestemmingsplan. De raad wordt gevraagd om de uitgangspunten en het schetsontwerp goed te keuren en een voorbereidingsbesluit te nemen.
-
Raadsvoorstel tot het nemen van een voorbereidingsbesluit Van Barbansonstraat e.o. .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft een "Raadsvoorstel tot het nemen van een voorbereidingsbesluit Van Barbansonstraat e.o." Het doel is om de raad te informeren over de plannen voor herontwikkeling van het gebied Van Barbansonstraat en omgeving, inclusief de bouw van 66 woningen, waarvan 42% sociale huurwoningen. Het voorstel omvat de herinrichting van parkeerplaatsen en de oprichting van een klankbordgroep voor betrokkenheid van bewoners. Het is noodzakelijk om een voorbereidingsbesluit te nemen vanwege de verouderde status van het huidige bestemmingsplan.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, met duidelijke beschrijvingen van de plannen, betrokken partijen, en de noodzaak voor een voorbereidingsbesluit. Het bevat ook informatie over de participatie van bewoners en de ruimtelijke en functionele uitgangspunten.
Rol van de raad:
De raad moet kennisnemen van de ruimtelijke en functionele uitgangspunten en het schetsontwerp, en een voorbereidingsbesluit nemen om de plannen te kunnen uitvoeren.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de voorgestelde herontwikkeling, inclusief de balans tussen sociale woningbouw en andere woningtypen, en de aanpak van parkeerproblemen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) doordat het concrete aantallen woningen en parkeerplaatsen noemt. Echter, er ontbreken specifieke tijdlijnen voor de uitvoering. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het voorbereidingsbesluit goed te keuren, zodat de vrijstellingsprocedure kan worden gestart.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door het oprichten van een klankbordgroep en het organiseren van inloopavonden voor bewoners om input te geven.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel, hoewel de herontwikkeling en parkeeroplossingen impliciet bijdragen aan een duurzamere stedelijke omgeving.
Financiële gevolgen:
Het voorstel geeft geen gedetailleerde financiële gevolgen of dekkingsplannen, maar impliceert dat WoonInvest verantwoordelijk is voor de bouw en het beheer van de sociale huurwoningen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
WoonInvest Van Barbansonstraat Graaf Florisplein Sociale woningbouw Klankbordgroep Ruimtelijke en functionele uitgangspunten Parkeerplaatsen Levensloopbestendige huurappartementen Vrijstellingsprocedure BestemmingsplanVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt Hamerstukken
Agendapunt 9 Raadsvoorstel tot vaststelling Gemeenschappelijke Regeling, Uitvoeringsovereenkomst en Visiedocument Dienst Sociale Werkvoorziening Rijswijk en omstreken (2008/10393)
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg wordt gevraagd om goedkeuring te geven aan een aantal documenten en regelingen met betrekking tot de sociale werkvoorziening, uitgevoerd door de Dienst Sociale Werkvoorziening Rijswijk en omstreken (DSW Rijswijk e.o.). Dit omvat een visiedocument, een gewijzigde Gemeenschappelijke Regeling en een Uitvoeringsovereenkomst, die allemaal per 1 juli 2008 van kracht moeten worden. De wijzigingen zijn ingegeven door de nieuwe Wet Sociale Werkvoorziening (WSW) die sinds 1 januari 2008 van kracht is, met als doel kortere wachtlijsten en een betere doorstroom naar reguliere banen. De wet geeft gemeenten meer regie over de sociale werkvoorziening, inclusief de directe ontvangst van rijksbijdragen. Het voorstel benadrukt ook het belang van een first-in-first-out principe voor wachtlijsten, waarbij plaatsingen per gemeente worden bekeken. De raad heeft instemmingsrecht over de Gemeenschappelijke Regeling en wordt gevraagd akkoord te gaan met het visiedocument en het wachtlijstprincipe. De financiële implicaties worden als budgettair neutraal beschouwd. Het voorstel is ook naar de gemeenten Zoetermeer en Leidschendam-Voorburg gestuurd voor gelijktijdige bekrachtiging.
-
Raadsvoorstel tot vaststelling Gemeenschappelijke Regeling, Uitvoeringsovereenkomst en Visiedocument Dienst Sociale Werkvoorziening Rijswijk en omstreken .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel tot vaststelling Gemeenschappelijke Regeling, Uitvoeringsovereenkomst en Visiedocument Dienst Sociale Werkvoorziening Rijswijk en omstreken
Samenvatting: Het voorstel vraagt de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg om goedkeuring van een visiedocument, een gewijzigde Gemeenschappelijke Regeling, en een Uitvoeringsovereenkomst voor de Dienst Sociale Werkvoorziening Rijswijk en omstreken (DSW Rijswijk e.o.). Deze documenten zijn opgesteld naar aanleiding van de nieuwe Wet Sociale Werkvoorziening (WSW) die per 1 januari 2008 in werking is getreden. De wet beoogt kortere wachtlijsten, een betere doorstroom naar reguliere banen en een grotere regierol voor gemeenten. Het voorstel introduceert ook een aangepast wachtlijstbeheer volgens het principe van 'first in, first out' per gemeente.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een uitgebreide achtergrond over de aanleiding en de juridische context, evenals de specifieke veranderingen die worden voorgesteld. Er zijn echter geen gedetailleerde financiële analyses of risicoanalyses opgenomen.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad heeft een kaderstellende en controlerende rol. Ze moet instemmen met het visiedocument en de Gemeenschappelijke Regeling. De raad heeft ook instemmingsrecht over de vaststelling van de regeling en moet akkoord gaan met het principe van 'first in, first out' voor wachtlijstbeheer.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt
De raad moet beslissen of ze instemt met de voorgestelde documenten en het principe van 'first in, first out'. Er moet ook worden overwogen of er specifieke groepen voorrang krijgen op de wachtlijst, wat politieke implicaties kan hebben.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Hoewel er duidelijke doelen zijn, zoals kortere wachtlijsten, ontbreken specifieke meetbare criteria en tijdlijnen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële implicaties zijn niet volledig uitgewerkt.
Besluit dat de raad moet nemen
De raad moet besluiten om al dan niet akkoord te gaan met het visiedocument, de gewijzigde Gemeenschappelijke Regeling, de Uitvoeringsovereenkomst, en het principe van 'first in, first out'.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of belanghebbenden in het proces van besluitvorming of implementatie.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen en dekking
De financiële gevolgen worden kort genoemd: de subsidie voor sociale werkvoorziening wordt rechtstreeks aan de gemeente gestort en zal volledig worden gebruikt voor de uitvoering van de wet. Er wordt een budgettair neutrale begrotingswijziging voorgesteld, maar verdere details over de financiële dekking ontbreken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Sociale werkvoorziening Wet Sociale Werkvoorziening (WSW) Gemeenschappelijke Regeling Visiedocument Uitvoeringsovereenkomst Wachtlijstbeheer First in first out Rijksbijdrage Detachering Gemeentelijke regieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt Bespreekpunten
Agendapunt 7 Raadsvoorstel tot vaststelling van de Verordening Participatieraad Maatschappelijke Ondersteuning en Sociale Zaken (2008/10542)
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de vaststelling van de Verordening Participatieraad Maatschappelijke Ondersteuning en Sociale Zaken in Leidschendam-Voorburg. Het doel is om een brede, onafhankelijke Participatieraad op te richten die de burgerparticipatie optimaliseert en de gemeenteraad beter adviseert. Deze raad vervangt de bestaande adviesraden zoals het Gehandicaptenplatform, de Seniorenraad en de Cliëntenraad Sociale Zaken. De Participatieraad zal bestaan uit leden van de Deelraad Sociale Zaken en de Deelraad Maatschappelijke Ondersteuning, met een onafhankelijke voorzitter. De samenstelling moet representatief zijn voor de bevolking. Er wordt gestreefd naar een integrale aanpak van maatschappelijke ondersteuning en sociale zaken, met een evaluatie gepland in 2010 om te bepalen of de Deelraden samengevoegd kunnen worden. De verordening is besproken met relevante adviesgroepen en na goedkeuring door de raad zal een persbericht worden uitgegeven. Het voorstel vraagt de raad om kennis te nemen van de Participatieraad en de verordening vast te stellen.
-
Raadsvoorstel tot vaststelling van de Verordening Participatieraad Maatschappelijke Ondersteuning en Sociale Zaken .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Vaststelling van de Verordening Participatieraad Maatschappelijke Ondersteuning en Sociale Zaken." Het voorstel beoogt de oprichting van een brede, onafhankelijke Participatieraad die de burgerparticipatie in Leidschendam-Voorburg optimaliseert. Deze raad zal de formele adviesrollen van bestaande adviesraden vervangen en een integrale benadering bieden voor maatschappelijke ondersteuning en sociale zaken. De raad bestaat uit leden van de Deelraad Sociale Zaken en de Deelraad Maatschappelijke Ondersteuning, met een onafhankelijke voorzitter. Het doel is om beleid beter af te stemmen op de behoeften van inwoners en de betrokkenheid te vergroten. Een evaluatie in 2010 zal de effectiviteit van de raad beoordelen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een duidelijke structuur voor de oprichting van de Participatieraad en de integratie van bestaande adviesraden. Er is echter weinig detail over de specifieke taken en verantwoordelijkheden van de raad.
Rol van de raad:
De gemeenteraad moet het voorstel beoordelen en de verordening vaststellen. De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren van de oprichting en de structuur van de Participatieraad.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de samenstelling en de bevoegdheden van de Participatieraad. Er moet ook worden overwogen hoe de raad de participatie van diverse bevolkingsgroepen kan waarborgen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Hoewel er een evaluatiemoment in 2010 is, ontbreken specifieke meetbare doelen en tijdlijnen voor de prestaties van de Participatieraad.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de Verordening Participatieraad Maatschappelijke Ondersteuning en Sociale Zaken vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel benadrukt burgerparticipatie als een kernonderdeel, met betrokkenheid van diverse groepen en organisaties. Er is overleg geweest met bestaande adviesraden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn gespecificeerd: € 11.500 voor 2008 en € 42.500 vanaf 2009. Deze bedragen zijn opgenomen in de Voorjaarsnota 2008, maar er is geen verdere uitleg over hoe deze kosten worden gedekt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Participatieraad Maatschappelijke Ondersteuning Sociale Zaken Burgerparticipatie Adviesraad Wmo (Wet maatschappelijke ondersteuning) Wwb (Wet werk en bijstand) Deelraad Klankbordgroep EvaluatieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt Hamerstukken
Agendapunt 10 Raadsvoorstel tot vaststelling Verordening Persoonsgebonden Budget (PGB) Begeleid Werken Wet Sociale Werkvoorziening (2008/10448)
Samenvatting
Op 1 januari 2008 is de Wet sociale werkvoorziening (Wsw) gemoderniseerd, waarbij geïndiceerden het recht krijgen om via een Persoonsgebonden Budget (PGB) een Begeleid Werken dienstverband te organiseren. De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg moet hiervoor een verordening vaststellen. De voorgestelde verordening regelt onder andere de voorwaarden voor werkplekken en begeleidingsorganisaties, de maximale loonkostensubsidie, uitvoeringskosten, en vergoedingen voor begeleiding en werkplekaanpassingen. Er is een hardheidsclausule opgenomen voor maatwerk in uitzonderingssituaties. De verordening moet per 1 juli 2008 ingaan. Het PGB biedt sw-geïndiceerden meer keuzemogelijkheden en stimuleert werken in een reguliere omgeving. De kosten van het PGB blijven binnen de rijksbijdrage, en er zijn geen financiële risico's verbonden aan de invoering. De verordening is spoedeisend, waardoor inspraak niet kan worden afgewacht, maar de cliëntenraad wordt wel betrokken bij de besluitvorming. In 2010 zal het beleid geëvalueerd worden.
-
Raadsvoorstel tot vaststelling Verordening Persoonsgebonden Budget (PGB) Begeleid Werken Wet Sociale Werkvoorziening .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel tot vaststelling Verordening Persoonsgebonden Budget (PGB) Begeleid Werken Wet Sociale Werkvoorziening
Samenvatting: Het voorstel betreft de vaststelling van een verordening voor het Persoonsgebonden Budget (PGB) in het kader van de Wet sociale werkvoorziening (Wsw), die per 1 januari 2008 is gemoderniseerd. De verordening regelt de voorwaarden waaronder geïndiceerden een PGB kunnen gebruiken om een dienstverband voor begeleid werken te organiseren. Het PGB omvat subsidies voor loonkosten, begeleidingskosten en werkplekaanpassingen. De verordening bevat ook procedurele afspraken en een hardheidsclausule voor maatwerk. De gemeenteraad moet de verordening vaststellen, die per 1 juli 2008 in werking treedt.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat gedetailleerde informatie over de voorwaarden, financiële aspecten en procedurele afspraken. Er is echter weinig informatie over de participatie van belanghebbenden in het proces.
Rol van de Raad
De raad moet de verordening vaststellen en besluiten dat inspraak niet kan worden afgewacht vanwege de spoedeisendheid.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen over de vaststelling van de verordening en de keuze om inspraak over te slaan. Er moeten keuzes worden gemaakt over de hoogte van subsidies en de voorwaarden voor werkplekken en begeleidingsorganisaties.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), maar er zijn enkele aspecten die niet volledig SMART zijn, zoals de exacte evaluatiecriteria. Er lijken geen grote inconsistenties te zijn.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de verordening vast te stellen en de inspraakprocedure over te slaan vanwege de spoedeisendheid.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat de cliëntenraad betrokken wordt, maar er is geen uitgebreide inspraakprocedure vanwege de tijdsdruk.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen zijn beperkt tot de beschikbare rijksbijdrage per arbeidsjaar. Er zijn geen extra begrotingswijzigingen nodig, en de kosten blijven binnen de rijksbijdrage.
Conclusie
Het voorstel is goed uitgewerkt en biedt een duidelijke structuur voor de implementatie van het PGB binnen de Wsw. De raad moet echter zorgvuldig overwegen of het overslaan van de inspraakprocedure gerechtvaardigd is.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Persoonsgebonden Budget (PGB) Begeleid Werken Wet Sociale Werkvoorziening (Wsw) Verordening Gemeente Subsidie Begeleidingsorganisatie Loonkostensubsidie Werkplek RijksbijdrageVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 12 Raadsvoorstel fysieke aspecten en binnenklimaat Brede School de Waterlelie (2008/4586)
Samenvatting
Het voorstel aan de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg betreft de aanpak van fysieke en klimatologische problemen in Brede School de Waterlelie. Uit een evaluatie onder gebruikers blijkt dat het gebouw niet aan alle eisen voldoet, ondanks eerdere voorbereidingen en overleg. Er zijn al enkele verbeteringen doorgevoerd, maar aanvullende maatregelen zijn nodig, zoals een centrale brievenbus, conciërgeruimte, bewegwijzering, nieuwe opslagfaciliteiten, een afsluitbare fietsenstalling en kleine aanpassingen aan ruimtes. De geschatte kosten hiervoor bedragen € 100.000.
Daarnaast zijn er klachten over het binnenklimaat, waarvoor onderzoeksbureau Vallstar Simonis heeft geadviseerd om automatische zonwering en lokale koeleenheden te installeren. Een second opinion door AirAware is aangevraagd om de beste oplossing te bepalen. In de tussentijd worden mobiele airco’s en handmatige zonwering ingezet als tijdelijke maatregelen, met kosten tot € 43.700.
De investeringen worden over 20 jaar afgeschreven, met jaarlijkse kapitaallasten van € 7.800 vanaf 2009. Goede communicatie met gebruikers is cruciaal om hun vertrouwen te herstellen, vooral omdat sommigen overwegen te vertrekken als de problemen niet worden opgelost. Het voorstel vraagt om goedkeuring van een krediet van € 100.000 voor de fysieke verbeteringen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Fysieke aspecten en binnenklimaat Brede School de Waterlelie
Samenvatting: Het voorstel behandelt de fysieke en klimatologische problemen van Brede School de Waterlelie, zoals geconstateerd in een recente evaluatie. Het gebouw voldoet niet aan alle eisen van de gebruikers, ondanks eerdere inspraak en voorbereidingen. Er zijn al enkele verbeteringen doorgevoerd binnen bestaande budgetten, maar aanvullende maatregelen zijn nodig. Deze omvatten onder andere een centrale brievenbus, conciërgeruimte, bewegwijzering, en een afsluitbare fietsenstalling. De kosten voor deze maatregelen worden geraamd op € 100.000. Daarnaast zijn er klachten over het binnenklimaat, waarvoor een second opinion is aangevraagd. Korte termijn maatregelen, zoals mobiele airco’s, worden overwogen.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig in termen van probleemidentificatie en voorgestelde oplossingen. Het biedt een gedetailleerd plan van aanpak voor de fysieke aspecten en erkent de noodzaak van verdere evaluatie voor het binnenklimaat. Echter, het mist specifieke details over de implementatie van de voorgestelde maatregelen en de langetermijnoplossingen voor het binnenklimaat.
Rol van de Raad
De raad moet instemmen met het voorstel en het krediet van € 100.000 goedkeuren voor de fysieke verbeteringen. Daarnaast zal de raad later een besluit moeten nemen over de maatregelen voor het binnenklimaat, afhankelijk van de uitkomsten van de second opinion.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of ze de voorgestelde investeringen in fysieke verbeteringen en tijdelijke klimaatmaatregelen willen goedkeuren. Er moet ook een afweging worden gemaakt tussen de kosten en de urgentie van de klachten van de gebruikers.
SMART Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is gedeeltelijk SMART. Het is specifiek en meetbaar in termen van de fysieke verbeteringen, maar mist tijdsgebonden elementen voor de implementatie. Er zijn geen duidelijke doelen gesteld voor de verbetering van het binnenklimaat, wat een inconsistentie vormt.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om het krediet van € 100.000 goed te keuren voor de fysieke verbeteringen en de kosten voor de tijdelijke klimaatmaatregelen te dekken uit het exploitatiebudget.
Participatie
Het voorstel benadrukt het belang van communicatie met de gebruikers om hun vertrouwen te herstellen. Er is sprake van gebruikersoverleg, maar het is onduidelijk hoe participatief dit proces is geweest.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het voorstel, maar kan relevant zijn bij de keuze van materialen en systemen voor klimaatbeheersing.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen omvatten een investering van € 100.000 voor fysieke verbeteringen, afgeschreven over 20 jaar, en tijdelijke maatregelen voor het binnenklimaat ter waarde van maximaal € 43.700. De dekking komt deels uit het exploitatiebudget en wordt betrokken bij de meerjarenbegroting 2009-2012.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Binnenklimaat Brede School de Waterlelie Fysieke aspecten Gebruikersklachten Onderzoeksbureau Vallstar Simonis Zonwering AirAware Mobiele airco’s Investeringskosten CommunicatieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 16 Raadsvoorstel tot het vaststellen van een nieuw format voor 2009. (2008/11260)
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt Bespreekpunten
Agendapunt 6 Raadsvoorstel tot vaststelling van de notitie Vitale verbindingen - maatschappelijke ondersteuning en sociale samenhang (2008/10506)
Samenvatting
De tekst betreft een raadsvoorstel aan de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg voor de vaststelling van de notitie "Vitale verbindingen – maatschappelijke ondersteuning en sociale samenhang". Deze notitie schetst het meerjarige beleidskader voor de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Na een inspraakprocedure, waarbij enkele kleine wijzigingen zijn doorgevoerd, wordt de raad gevraagd de notitie vast te stellen. Het doel van het Wmo-beleid is om de participatie en zelfredzaamheid van burgers te bevorderen door middel van toegankelijke voorzieningen. De notitie beschrijft de maatschappelijke effecten die nagestreefd worden, hoewel er nog behoefte is aan actuele kengetallen om deze effecten meetbaar te maken. Er wordt gewerkt aan een voorstel om de programmabegroting te verbeteren door het SMART formuleren van doelstellingen. Financieel gezien is de Wmo-invoering budgettair neutraal, maar er zijn risico's zoals de toenemende vergrijzing en de aanbesteding van hulp bij het huishouden. Er zijn extra middelen beschikbaar gesteld voor nieuw beleid en de vorming van Centra voor Jeugd en Gezin. De raad wordt voorgesteld om de benodigde middelen voor nieuw Wmo-beleid beschikbaar te stellen en de resterende tekorten ten laste van de algemene middelen te brengen. Tot slot wordt er gecommuniceerd met betrokken partijen en een persbericht uitgebracht na besluitvorming.
-
Raadsvoorstel tot vaststelling van de notitie Vitale verbindingen - maatschappelijke ondersteuning en sociale samenhang .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel "Vitale verbindingen – maatschappelijke ondersteuning en sociale samenhang"
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Vitale verbindingen – maatschappelijke ondersteuning en sociale samenhang". Het voorstel betreft de vaststelling van een beleidsnotitie die het meerjarige kader voor de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) uiteenzet. Na een inspraakprocedure, waarin zienswijzen zijn verwerkt, wordt de raad gevraagd de notitie vast te stellen. Het doel is om de sociale cohesie en zelfredzaamheid van burgers te bevorderen door middel van toegankelijke voorzieningen. De notitie sluit aan bij andere beleidsgebieden zoals ouderenbeleid en jeugdzorg en streeft naar een integrale benadering van maatschappelijke ondersteuning.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het een uitgebreide beschrijving geeft van de beleidsdoelen, financiële kaders en de inspraakprocedure. Er is aandacht besteed aan de verwerking van zienswijzen en de financiële onderbouwing is gedetailleerd.
Rol van de Raad:
De raad wordt gevraagd om de beleidsnotitie vast te stellen en kennis te nemen van het verslag van de inspraakprocedure. De raad heeft een toezichthoudende en besluitvormende rol in het vaststellen van het beleidskader.
Politieke keuzes:
De raad moet keuzes maken over de prioritering van middelen binnen de Wmo, de mate van participatie van burgers in beleidsvorming, en de balans tussen regulier beleid en nieuwe initiatieven. Er moet ook worden besloten over de dekking van eventuele financiële tekorten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is gedeeltelijk SMART. Hoewel er een poging is gedaan om doelen SMART te formuleren, ontbreekt het aan specifieke en meetbare kengetallen voor sommige effecten. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van toekomstige kengetallen kan een uitdaging vormen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de beleidsnotitie vast te stellen en akkoord te gaan met de voorgestelde financiële dekking en prioriteiten.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er een inspraakprocedure is geweest en dat de zienswijzen zijn verwerkt. Er is overleg geweest met een klankbordgroep, wat wijst op enige mate van participatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel. De focus ligt meer op sociale cohesie en maatschappelijke ondersteuning.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel beschrijft gedetailleerd de financiële gevolgen en dekkingsmogelijkheden. Er is een reserve van €750.000 voor risico's en een totaal budget van €20,5 miljoen voor 2008. Er zijn financiële risico's, zoals de toenemende vergrijzing en de kosten van aanbestedingen. De dekking komt uit algemene middelen, rijksbijdragen en eigen bijdragen van inwoners.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) Vitale verbindingen Maatschappelijke ondersteuning Sociale samenhang Beleidskader Inspraakprocedure Prestatievelden Benchmark Financiële consequenties ZelfredzaamheidVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt Hamerstukken
Agendapunt 19 Lijst van ingekomen stukken (2008/13170).
Agendapunt 18 Verslag vergadering gemeenteraad 22 april 2008 (2008/13053).
Agendapunt Bespreekpunten
Agendapunt 17 Motie spreidingsbeleid (criteria huisvestingsverordening Haaglanden) van fractie Jami (2008/15631).
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht: