12-11-2013 Raad
Agendapunt Bespreekpunten
Agendapunt 1 Opening, mededelingen en vaststelling agenda (916986).
Agendapunt 4 Raadsvoorstel tot vaststelling van het bestemmingsplan 'Rotterdamsebaan' inclusief zienswijzennota en nota van wijzigingen (900112).
Agendapunt 5 Raadsvoorstel tot aansluiten gemeente Leidschendam-Voorburg bij rekenkamercommissie Wassenaar, Voorschoten en Oegstgeest (907632).
Samenvatting
Op 31 oktober 2013 wordt een raadsvoorstel gedaan aan de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg om zich aan te sluiten bij de rekenkamercommissie van Wassenaar, Voorschoten en Oegstgeest. De voorgestelde samenwerking is gebaseerd op een gelijk bedrag per inwoner als financiële bijdrage en biedt schaalvoordelen voor de bestaande gemeenten. De totale bijdrage moet voldoende zijn om de kwaliteit van de rekenkamercommissie te waarborgen. De aansluiting vereist de uitbreiding van de commissie met twee leden en de vaststelling van een nieuwe verordening. Hoewel er een jaarlijks tekort van € 15.000 ontstaat, wordt voorgesteld dit tijdelijk te dekken met een overschot uit 2013. Besluitvorming en voorbereidende werkzaamheden zijn nodig om de samenwerking per 1 januari 2014 te realiseren.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Raadsvoorstel tot aansluiten gemeente Leidschendam-Voorburg bij rekenkamercommissie Wassenaar, Voorschoten en Oegstgeest". Het voorstel beoogt de gemeente Leidschendam-Voorburg aan te laten sluiten bij de bestaande rekenkamercommissie van de gemeenten Wassenaar, Voorschoten en Oegstgeest. Dit moet leiden tot schaalvoordelen en een efficiëntere uitvoering van de rekenkamerfunctie. De financiële bijdrage wordt vastgesteld op € 1,10 per inwoner, wat voor Leidschendam-Voorburg neerkomt op een budget van € 79.850. Er is een tekort van € 15.000, dat tijdelijk gedekt wordt door een overschot uit 2013. De samenwerking wordt geëvalueerd in 2016.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke uitleg van de financiële consequenties, de noodzaak van de samenwerking, en de stappen die moeten worden genomen voor de implementatie. Echter, er is ruimte voor meer gedetailleerde informatie over de operationele voordelen en de specifieke taken van de rekenkamercommissie.
Rol van de Raad:
De raad moet besluiten over het aangaan van de samenwerkingsovereenkomst en het vaststellen van de nieuwe verordening. Daarnaast is de raad verantwoordelijk voor het werven van twee nieuwe leden voor de rekenkamercommissie.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de hoogte van de financiële bijdrage en de dekking van het tekort. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de evaluatie van de samenwerking in 2016 en de mogelijke structurele aanpassingen die daaruit voortvloeien.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en meetbaar in termen van financiële bijdragen en tijdgebonden met een evaluatie in 2016. Echter, de acceptatie en realisme kunnen beter worden onderbouwd, vooral gezien de bedenkingen van de VVD.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de samenwerkingsovereenkomst te sluiten, de nieuwe verordening vast te stellen en de werving van nieuwe leden te starten.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid lijkt geen direct relevant onderwerp binnen dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel leidt tot een jaarlijks tekort van € 15.000, dat tijdelijk gedekt wordt door een overschot uit 2013. Er is een structurele bezuinigingsdoelstelling van € 500.000, en de dekking van het tekort moet na de evaluatie in 2016 mogelijk structureel worden opgelost.
Datum en Kenmerk:
Datum: 31 oktober 2013
Ons kenmerk: 907632Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Rekenkamercommissie Samenwerking Financiële bijdrage Evaluatie Verordening Budget Bezuiniging Gemeenten Overeenkomst UitbreidingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 6 Ontwerp-motie governance Avalex.
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft op 12 november 2013 vergaderd over de toekomst van Avalex, een samenwerkingsverband van zes gemeenten. Het Algemeen bestuur heeft voorgesteld om Avalex om te vormen tot een Overheids N.V. De gemeenteraad heeft een second opinion laten uitvoeren en besproken met raadsleden van de betrokken gemeenten. Het doel is om de standpunten van de gemeenteraden te harmoniseren voor een effectief afvalbeleid, wat financiële voordelen kan opleveren en Avalex financieel gezond kan maken. De raad spreekt de wens uit om gefaseerd naar een Overheids N.V. toe te werken, met aandacht voor de belangen van inwoners en personeel. Het college wordt verzocht om samen met de andere colleges te onderzoeken hoe dit kan worden gerealiseerd, de GR Avalex in stand te houden en de raad voor het einde van het jaar te rapporteren over de voortgang. De motie is ondertekend door vertegenwoordigers van VVD, CDA, Gemeentebelangen, D66, PvdA en GroenLinks.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie Avalex
Samenvatting: De motie betreft de transformatie van de Gemeenschappelijke Regeling (GR) Avalex naar een Overheids N.V. De zes gemeenteraden die samenwerken binnen Avalex zijn uitgenodigd om hun standpunten te harmoniseren. Het doel is om een gezamenlijke afvalvisie en -strategie te ontwikkelen die financiële voordelen kan opleveren en Avalex financieel gezond kan maken. De motie roept op tot een gefaseerde aanpak waarbij rekening wordt gehouden met de belangen van inwoners en personeel. Het college wordt verzocht om samen met andere colleges te onderzoeken hoe deze transformatie kan worden gerealiseerd en de raad voor het einde van het jaar te rapporteren.
Oordeel over de Volledigheid
De motie is redelijk volledig in het schetsen van de context en de gewenste richting voor Avalex. Het benoemt de noodzaak van een gezamenlijke visie en strategie en de financiële voordelen die daarmee gepaard kunnen gaan. Echter, specifieke details over de stappen naar de transformatie en de exacte financiële implicaties ontbreken.
Rol van de Raad
De raad speelt een cruciale rol in het bepalen van de richting voor Avalex. Ze moeten hun standpunten afstemmen met andere gemeenteraden en toezien op de voortgang van de transformatie naar een Overheids N.V. De raad moet ook de voortgangsrapportages van het college beoordelen.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of ze instemmen met de transformatie naar een Overheids N.V. en hoe ze de belangen van inwoners en personeel willen waarborgen. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de mate van samenwerking met andere gemeenten en de gewenste afvalvisie en -strategie.
SMART en Inconsistenties
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Hoewel er een tijdsframe wordt genoemd voor rapportage, ontbreken specifieke meetbare doelen en een gedetailleerd plan van aanpak. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie zou baat hebben bij meer concrete details.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of ze de motie aannemen en daarmee instemmen met de voorgestelde transformatie en de bijbehorende verzoeken aan het college.
Participatie
De motie benadrukt het belang van afstemming tussen de raad en het college, maar er wordt weinig gezegd over participatie van inwoners of andere belanghebbenden in het proces.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar kan impliciet relevant zijn gezien het onderwerp afvalbeleid. Een geharmoniseerd afvalbeleid kan bijdragen aan duurzamere afvalverwerking.
Financiële Gevolgen
De motie suggereert dat een geharmoniseerd afvalbeleid aanzienlijke financiële voordelen kan opleveren, maar er worden geen specifieke financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen genoemd. Meer duidelijkheid hierover zou wenselijk zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Avalex Overheids N.V. Gemeenschappelijke Regeling Afvalbeleid Financiële voordelen Inwoners Werknemers Afvalvisie Strategie BedrijfsvoeringVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 7 Raadsbrief noodverordening werkzaamheden bom in Vlietland (919422).
Agendapunt Hamerstukken
Agendapunt 8 Raadsvoorstel: Nieuwbouw basisschool De Dijsselbloem en combinatie gymzaal met turnvoorziening (904845).
-
Raadsvoorstel Nieuwbouw basisschool De Dijsselbloem en combinatie gymzaal met turnvoorziening; loca.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Nieuwbouw basisschool De Dijsselbloem en combinatie gymzaal met turnvoorziening
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Nieuwbouw basisschool De Dijsselbloem en combinatie gymzaal met turnvoorziening; locatie Delflandlaan te Voorburg." Het plan voorziet in de nieuwbouw van basisschool De Dijsselbloem, inclusief een gymzaal en een turnvoorziening. De school zal uitbreiden van 11 naar 14 groepen vanwege demografische ontwikkelingen. De gymzaal wordt gecombineerd met een turnvoorziening voor lokale verenigingen. Het voorstel omvat financiële en ruimtelijke onderbouwingen en beschrijft de rolverdeling tussen schoolbestuur, turnverenigingen en gemeente. De totale kosten bedragen € 4.545.216, met dekking vanuit bestaande financiële kaders en reserves.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is gedetailleerd en behandelt zowel de ruimtelijke als financiële aspecten. Het biedt een uitgebreide onderbouwing van de noodzaak en haalbaarheid van de nieuwbouw en de gecombineerde sportvoorziening.
Rol van de raad:
De raad moet het voorstel goedkeuren, inclusief de financiële dekking en de rolverdeling tussen de betrokken partijen. De raad is ook verantwoordelijk voor het monitoren van de voortgang en het risicomanagement.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van deze investering binnen het bredere gemeentelijke budget en de implicaties voor de lokale gemeenschap, zoals de impact op de buurt en de betrokkenheid van bewoners.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), met duidelijke doelen en tijdlijnen. Er zijn geen directe inconsistenties, maar de afhankelijkheid van externe factoren zoals demografische ontwikkelingen en de betrokkenheid van verenigingen kan risico's met zich meebrengen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het investeringskrediet goed te keuren en de voorgestelde rolverdeling en financiële dekking te accepteren.
Participatie:
Het voorstel benadrukt het belang van bewonersparticipatie, met een bewonersavond en de oprichting van een klankbordgroep om de buurt te betrekken bij de planvorming.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een kernonderwerp, maar de nieuwbouw biedt kansen om duurzame bouwmethoden en materialen te integreren.
Financiële gevolgen en dekking:
De totale kosten bedragen € 4.545.216. De dekking komt uit bestaande financiële kaders en reserves, waaronder een reserve voor binnensport. Het voorstel is financieel zodanig ingericht dat het budgettair neutraal is voor de gemeente.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Nieuwbouw Basisschool De Dijsselbloem Delflandlaan Gymnastiekzaal Turnvoorziening Lucas Onderwijs Demografische ontwikkelingen Turnverenigingen Haalbaarheidsonderzoek Stedenbouwkundige randvoorwaardenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 9 Raadsvoorstel tot vaststelling van de verordening Starterslening gemeente Leidschendam-Voorburg (902345).
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Verordening Starterslening gemeente Leidschendam-Voorburg". Het voorstel beoogt het verstrekken van startersleningen om de koopwoningenmarkt toegankelijker te maken voor starters. Dit moet de doorstroming op de woningmarkt bevorderen en de verkoop van woningen stimuleren. De gemeente wil € 675.000 storten op de startersrekening bij het Stimuleringsfonds Volkshuisvesting (SVn) om ongeveer 30 startersleningen te verstrekken. De nieuwe verordening is nodig om te profiteren van een tijdelijke rijksbijdrage en vervangt de oude verordening. Daarnaast wordt voorgesteld om € 6.000 uit de Reserve Volkshuisvesting te onttrekken voor uitvoeringskosten.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een gedetailleerde uitleg van de werking van de starterslening, de financiële implicaties, en de voorwaarden waaraan voldaan moet worden om in aanmerking te komen voor de rijksbijdrage. Echter, er ontbreekt een uitgebreide risicoanalyse en een evaluatie van de effectiviteit van eerdere startersleningen.
Rol van de raad:
De raad wordt gevraagd de nieuwe verordening vast te stellen en de oude in te trekken. Daarnaast moet de raad instemmen met de onttrekking van € 6.000 uit de Reserve Volkshuisvesting voor uitvoeringskosten.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze de nieuwe verordening willen vaststellen en daarmee de oude intrekken. Ze moeten ook bepalen of ze akkoord gaan met de financiële inzet en de onttrekking uit de reserve.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART. Het is specifiek en meetbaar in termen van het aantal leningen en het benodigde budget. Het is echter minder specifiek over de tijdsgebonden doelen en de evaluatiecriteria voor succes. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van de rijksbijdrage kan een risico vormen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de nieuwe verordening vast te stellen, de oude in te trekken, en de financiële middelen goed te keuren.
Participatie:
Er is geen recente inspraakronde geweest omdat de voorwaarden niet zijn gewijzigd. De eerdere verordening is wel in samenspraak met starters tot stand gekomen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een storting van € 675.000 voor de startersleningen en € 6.000 voor uitvoeringskosten. De dekking komt uit de Reserve Volkshuisvesting en de algemene bankrekening van de gemeente. Het risico op niet-terugbetaling is gering vanwege de NHG-borging.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Startersleningen Woningmarkt Doorstroming Woningbouw Nationale Hypotheek Garantie (NHG) Stimuleringsfonds Volkshuisvesting (SVn) Rijksbijdrage Revolverend fonds Hypotheekeisen Reserve VolkshuisvestingVerfijning van de zoekopdracht: