22-06-2009 Commissie MA
Agendapunt Agendapunten die niet besproken worden
Agendapunt 17 Raadsbrief: Jaarverslag en toelichting jaarverslag kinderopvang 2008 (2009/11717)
Agendapunt 16 Raadsbrief: Toezichthouders ex artikel 76a Wet werk en bijstand (2009/11578).
Agendapunt 15 Raadsbrief: Evaluatie beheersplan buitenkunst (2009/13241).
Agendapunt 10 Raadsvoorstel tot wijziging van de Re-integratieverordening 2005 (2009/11633).
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg betreft een wijziging van de Re-integratieverordening 2005. Deze wijziging is ingegeven door de Wet Participatiebudget, die sinds 1 januari 2009 meer flexibiliteit biedt aan gemeenten om hun doelgroep te bepalen. De voorgestelde wijziging maakt het mogelijk om re-integratievoorzieningen aan te bieden aan personen die niet in de gemeente wonen. Dit is momenteel niet toegestaan volgens de gemeentelijke verordening, hoewel de landelijke wetgeving dit wel toestaat. De wijziging is bedoeld om te voorkomen dat re-integratietrajecten worden onderbroken bij verhuizing van cliënten en om werk-naar-werk arrangementen mogelijk te maken voor werknemers die met ontslag bedreigd worden. De wijziging houdt in dat het woonplaatscriterium kan worden genegeerd als het college dit nodig acht. Er zijn beleidsregels opgesteld om de toepassing van deze wijziging te beperken tot specifieke gevallen. De financiële impact van de wijziging is nog onduidelijk, maar eventuele kosten worden gedekt vanuit het Participatiebudget. Er is geen inspraakprocedure nodig, maar het voorstel wordt wel ter informatie naar de Participatieraad gestuurd. Het college stelt de raad voor om de wijziging vast te stellen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel tot wijziging van de Re-integratieverordening 2005
Samenvatting: Het voorstel betreft een wijziging van de re-integratieverordening van de gemeente Leidschendam-Voorburg. Deze wijziging maakt het mogelijk om re-integratievoorzieningen aan te bieden aan personen die niet in de gemeente wonen, in lijn met de Wet Participatiebudget. Dit biedt flexibiliteit bij het ondersteunen van cliënten die verhuizen binnen een regionaal samenwerkingsverband en bij het implementeren van werk-naar-werk arrangementen tijdens de kredietcrisis. De wijziging voorkomt dat de huidige verordening de ontwikkeling van nieuw beleid belemmert en zorgt ervoor dat de gemeentelijke regelgeving in overeenstemming is met de landelijke wetgeving.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een duidelijke uitleg van de aanleiding, de huidige regelgeving, de overwegingen voor wijziging, en de financiële en participatieaspecten. Echter, het zou baat kunnen hebben bij meer gedetailleerde financiële prognoses en een uitgebreidere risicoanalyse.
Rol van de Raad
De raad moet de voorgestelde wijziging van de re-integratieverordening goedkeuren. Daarnaast wordt van de raad verwacht dat zij de beleidsregels Doelgroepen Re-integratie voor kennisgeving aannemen.
Politieke keuzes
De raad moet beslissen of zij de flexibiliteit willen ondersteunen om re-integratievoorzieningen aan te bieden aan niet-ingezetenen, wat kan leiden tot bredere regionale samenwerking en ondersteuning van werk-naar-werk trajecten. Dit kan politieke implicaties hebben met betrekking tot budgettoewijzing en prioritering van lokale versus regionale belangen.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is gedeeltelijk SMART. Het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en een duidelijke evaluatiecriteria. Er zijn geen directe inconsistenties, maar de financiële gevolgen zijn nog onzeker.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de wijziging van de Verordening Re-integratie Leidschendam-Voorburg 2005 vast te stellen en de Beleidsregels Doelgroepen Re-integratie voor kennisgeving aan te nemen.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat er geen inspraakprocedure noodzakelijk wordt geacht, maar dat het voorstel ter informatie naar de Participatieraad wordt gestuurd. Dit suggereert een beperkte mate van participatie.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel. De focus ligt voornamelijk op re-integratie en arbeidsmarktbeleid.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen zijn nog onzeker. Het voorstel geeft aan dat de kosten gedekt worden vanuit het Werk-deel van het Participatiebudget, zonder dat een begrotingswijziging nodig is. Er is echter geen gedetailleerde financiële analyse of risicobeoordeling opgenomen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Re-integratieverordening Wet Participatiebudget Re-integratiemiddelen Woonplaatscriterium Beleidsregels Doelgroepen Kredietcrisis Werk-deel van de WWB Regionaal Platform Arbeidsmarktbeleid Werk-naar-werk arrangementen ParticipatieraadVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt Bespreekpunten
Agendapunt 5 Raadsbrief: Minima-Effect-Rapportage 2008 en Armoedemonitor 2007 (2009/12687).
Agendapunt 6 Raadsvoorstel tot vaststelling Verordening Langdurigheidstoeslag Wet werk en bijstand 2009. (2009/9938)
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg betreft de vaststelling van de Verordening Langdurigheidstoeslag Wet werk en bijstand 2009. De langdurigheidstoeslag is een bijzondere vorm van bijstand geworden, en de gemeenteraad moet regels stellen voor de uitvoering ervan. Na een inspraakperiode, waarin onder andere de Participatieraad Leidschendam-Voorburg advies gaf, wordt voorgesteld de inkomensgrens voor de toeslag te verhogen van 101% naar 105% van de bijstandsnorm. Dit voorkomt armoedevaleffecten en sluit beter aan bij het beleid van omliggende gemeenten. De langdurigheidstoeslag is bedoeld voor mensen met een laag inkomen zonder uitzicht op inkomensverbetering, en de hoogte ervan wordt jaarlijks aangepast. De regeling wordt gefinancierd vanuit de algemene uitkering van het gemeentefonds, en er zijn geen negatieve financiële gevolgen verwacht bij uitbreiding van de doelgroep. Na goedkeuring door de raad zal de verordening met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2009 in werking treden en breed gecommuniceerd worden.
-
Raadsvoorstel tot vaststelling Verordening Langdurigheidstoeslag Wet werk en bijstand 2009. .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel tot vaststelling van de Verordening Langdurigheidstoeslag Wet werk en bijstand 2009
Samenvatting: Het voorstel betreft de vaststelling van een verordening voor de langdurigheidstoeslag in het kader van de Wet werk en bijstand (WWB), die per 1 januari 2009 is gewijzigd. De langdurigheidstoeslag is nu een bijzondere vorm van bijstand. De gemeenteraad moet regels stellen voor de uitvoering. Het voorstel bespreekt de wetswijziging, inspraakresultaten en stelt voor de inkomensgrens voor de toeslag te verhogen van 101% naar 105% van de bijstandsnorm. Dit voorkomt armoedevaleffecten en sluit beter aan bij het minimabeleid. De raad moet de verordening vaststellen en de financiële gevolgen evalueren.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerde uitleg van de wetswijziging, de inspraakprocedure en de financiële implicaties. Echter, het zou baat hebben bij meer gedetailleerde informatie over de uitvoering en monitoring van de regeling.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad moet de verordening vaststellen en de beleidsvoorstellen goedkeuren. Daarnaast moet de raad toezien op de financiële en beleidsmatige gevolgen van de voorgestelde wijzigingen.
Politieke keuzes
De raad moet beslissen over de inkomensgrens voor de langdurigheidstoeslag (101% vs. 105% van de bijstandsnorm) en de hoogte van de toeslag. Deze keuzes beïnvloeden de doelgroep en de financiële lasten voor de gemeente.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het mist specifieke meetbare doelen en een tijdsgebonden evaluatieplan. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële dekking is niet volledig gegarandeerd.
Besluit van de raad
De raad moet besluiten om de verordening vast te stellen, de inkomensgrens te verhogen naar 105% van de bijstandsnorm en de verordening met terugwerkende kracht in te laten gaan per 1 januari 2009.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat er inspraak is geweest, met één inhoudelijke reactie van de Participatieraad. Dit suggereert beperkte participatie van de bredere gemeenschap.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel. Het richt zich voornamelijk op sociale bijstand en inkomensondersteuning.
Financiële gevolgen
De financiële gevolgen zijn significant, met een geschatte overschrijding van €17.330 boven het beschikbare budget van €188.000. Het voorstel suggereert dat deze kosten binnen het totale budget voor bijzondere bijstand kunnen worden opgevangen, maar biedt geen gedetailleerde dekking voor deze overschrijding.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Langdurigheidstoeslag Wet werk en bijstand (WWB) Inspraakprocedure Participatieraad Bijstandsnorm Inkomensgrens Decentralisering Armoedevaleffecten Inkomensondersteuning Bijzondere bijstandVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt Agendapunten die niet besproken worden
Agendapunt 12 Raadsvoorstel conceptbegroting 2009 en identiteitsnotitie van de Stichting r.-k. en Openbaar Primair Onderwijs PANTA RHEI 2009 (2009/12370)
Agendapunt Bespreekpunten
Agendapunt 14 Raadsbrief: Voortgang jongerenwerk SC&W disck (2009/14588)
Agendapunt 9.a Raadsbrief: Wet sociale werkvoorziening: Vormgeving modernisering WSW door DSW Rijswijk en omstreken (2009/9580)
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 7 Raadsvoorstel tot vaststelling van de kadernota Openbare Geestelijke Gezondheidszorg (OGGZ) 2009-2012 in Leidschendam-Voorburg (2009/12459)
Samenvatting
De Kadernota Openbare Geestelijke Gezondheidszorg (OGGZ) 2009-2012 voor Leidschendam-Voorburg richt zich op het bevorderen van de geestelijke volksgezondheid zonder vrijwillige hulpvraag, met als doel het voorkomen van uitsluiting van kwetsbare burgers en het bevorderen van hun maatschappelijke participatie. De nota, onderdeel van prestatieveld 8 van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (Wmo), integreert beleid met maatschappelijke opvang en verslavingsbeleid. Er zijn 21 actiepunten geformuleerd die binnen de bestaande begrotingen vallen, hoewel nieuwe voorzieningen mogelijk extra middelen vereisen. De nota is opgesteld in samenwerking met OGGZ-organisaties en de Participatieraad, waarbij communicatie een belangrijke rol speelt in de uitvoering, met specifieke aandacht voor huiselijk geweld en schadelijk alcoholgebruik.
-
Raadsvoorstel tot vaststelling van de kadernota Openbare Geestelijke Gezondheidszorg (OGGZ) 2009-2012 in Leidschendam-Voorburg .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel tot vaststelling van de kadernota Openbare Geestelijke Gezondheidszorg (OGGZ) 2009-2012 in Leidschendam-Voorburg
Samenvatting: De Kadernota OGGZ 2009-2012 voor Leidschendam-Voorburg richt zich op het bevorderen van de Openbare Geestelijke Gezondheidszorg (OGGZ) als onderdeel van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (Wmo). Het document beschrijft de huidige situatie, de problematiek en de geplande ontwikkelingen voor de periode 2009-2012. Het doel is om uitsluiting van kwetsbare burgers te voorkomen en hun maatschappelijke participatie te bevorderen. De nota benadrukt de integrale benadering van OGGZ met maatschappelijke opvang en verslavingsbeleid. Er worden 21 actiepunten genoemd die binnen de bestaande begroting vallen, hoewel nieuwe voorzieningen mogelijk extra middelen vereisen.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerde beschrijving van de huidige situatie, de problematiek en de geplande acties. Echter, specifieke details over de uitvoering van de actiepunten en de evaluatiecriteria ontbreken.
Rol van de Raad
De raad moet het voorstel goedkeuren en vaststellen. Ze spelen een toezichthoudende rol en moeten ervoor zorgen dat de voorgestelde plannen effectief worden uitgevoerd.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen over de prioritering van middelen en de mate van integratie met andere beleidsvelden zoals maatschappelijke opvang en verslavingsbeleid. Ook moeten ze keuzes maken over eventuele extra financiering voor nieuwe voorzieningen.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Hoewel er actiepunten zijn, ontbreken specifieke meetbare doelen en tijdlijnen voor evaluatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de integratie met andere beleidsvelden kan complex zijn.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de kadernota vast te stellen en de voorgestelde plannen goed te keuren.
Participatie
De nota vermeldt dat de Participatieraad een inhoudelijke bijdrage heeft geleverd, wat wijst op enige mate van participatie. Echter, verdere details over bredere participatie van burgers ontbreken.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen
De uitvoering van de actiepunten valt binnen de huidige begrotingen. Echter, nieuwe voorzieningen kunnen extra gemeentelijke middelen vereisen. Het voorstel geeft aan dat deze mogelijk nodig zijn, maar biedt geen gedetailleerd financieel plan voor dekking.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Openbare Geestelijke Gezondheidszorg (OGGZ) Wet Maatschappelijke Ondersteuning (Wmo) Kwetsbare burgers Maatschappelijke participatie Sociaal kwetsbaren Maatschappelijke opvang Verslavingsbeleid Actiepunten Communicatie ParticipatieraadVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4 Raadsvoorstel tot vaststelling van de nota binnensport 'binnensporters de ruimte' gemeente Leidschendam-Voorburg (2009/14187)
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg wordt voorgesteld om de bijgestelde conceptnota "binnensporters de ruimte" vast te stellen. Deze nota, die de visie en het beleid van de gemeente voor binnensport beschrijft, heeft een inspraakprocedure doorlopen waarbij veertien zienswijzen zijn ingediend. Hoewel de inhoud van de nota niet is gewijzigd, zijn er enkele verduidelijkingen en tekstuele aanpassingen gedaan. De inspraakreacties worden meegenomen in de uitvoering van het beleid. Er is een budget van € 2 miljoen gereserveerd voor de verbetering van binnensportaccommodaties, waarvan € 586.800 is toegewezen voor specifieke maatregelen zoals toegankelijkheid voor mensen met een beperking en de invoering van een digitaal sportloket. De uitvoering van deze maatregelen is gepland over drie jaar. De raad wordt gevraagd om kennis te nemen van het inspraakverslag en de nota vast te stellen.
-
Raadsvoorstel tot vaststelling van de nota binnensport binnensporters de ruimte gemeente Leidschendam-Voorburg .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel tot vaststelling van de nota binnensport ‘binnensporters de ruimte’ gemeente Leidschendam-Voorburg
Samenvatting: Het voorstel betreft de vaststelling van de nota binnensport ‘binnensporters de ruimte’ voor de gemeente Leidschendam-Voorburg. Deze nota, die een visie en beleidskader voor de binnensport in de gemeente biedt, heeft de inspraakprocedure doorlopen. Tijdens deze periode zijn vijftien zienswijzen ingediend, die hebben geleid tot enkele tekstuele aanpassingen. De nota richt zich op het verbeteren van de kwaliteit en het aanbod van binnensportaccommodaties, met een budget van € 2 miljoen gereserveerd voor verbeteringen. De raad wordt gevraagd de nota vast te stellen, rekening houdend met lopende onderzoeken die de uitvoering kunnen beïnvloeden.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel lijkt volledig in termen van het doorlopen van de inspraakprocedure en het verwerken van de zienswijzen. Er zijn echter nog lopende onderzoeken die invloed kunnen hebben op de uiteindelijke uitvoering van het beleid, wat enige onzekerheid met zich meebrengt.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om de nota vast te stellen en kennis te nemen van het inspraakverslag. Daarnaast moet de raad besluiten over de financiële middelen die nodig zijn voor de uitvoering van de beleidsmaatregelen.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen over de vaststelling van de nota en de toewijzing van financiële middelen. Er moeten keuzes worden gemaakt over prioriteiten binnen de voorgestelde maatregelen en hoe om te gaan met de resultaten van de lopende onderzoeken.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel bevat specifieke, meetbare, en tijdgebonden elementen, zoals de financiële paragraaf en de fasering van investeringen. Er zijn echter onzekerheden door de lopende onderzoeken, wat de haalbaarheid en relevantie kan beïnvloeden.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de nota vast te stellen en de financiële middelen goed te keuren voor de uitvoering van de voorgestelde maatregelen.
Participatie
Het voorstel beschrijft een uitgebreide inspraakprocedure waarbij gebruikers van de binnensportaccommodaties hun zienswijzen konden indienen. Dit wijst op een participatieve benadering.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel. De focus ligt meer op de kwaliteit en toegankelijkheid van de sportaccommodaties.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen zijn duidelijk uiteengezet, met een totaalbedrag van € 586.800,00 voor eenmalige kwaliteitsverbeteringen. Dit bedrag wordt gedekt door de bestemmingsreserve “binnensport”, die momenteel € 1.338.200,00 bedraagt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Binnensport Inspraakprocedure Conceptnota Binnensportaccommodaties Gebruikers Zienswijzen Kadernota Financiële paragraaf Uitvoeringsplan ZwembadconfiguratieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 8 Raadsvoorstel: Programmabegroting 2010 en jaarstukken 2008 van de GGD Zuidholland West (GGD-ZHW) (2009/14715)
Agendapunt 11 Raadsvoorstel tot wijziging Verordening Maatschappelijke ondersteuning"(2009/12349)
Samenvatting
De gemeente Leidschendam-Voorburg heeft een voorstel gedaan om de Verordening Maatschappelijke Ondersteuning aan te passen. Dit is naar aanleiding van de evaluatie van het beleid, zoals vereist door artikel 50 van de verordening. De evaluatie heeft aangetoond dat er behoefte is aan verduidelijking en verbetering van de regels om de effectiviteit te verhogen. De wijzigingen in de verordening en toelichting zijn bedoeld om het bestaande beleid te verduidelijken zonder beleidswijzigingen door te voeren. Een belangrijke wijziging betreft de manier waarop het Persoonsgebonden Budget (Pgb) voor hulp bij het huishouden wordt berekend. De klassenverdeling wordt losgelaten en er wordt betaald voor de reële kosten op basis van het aantal uren en het uurtarief. Dit moet rechtsongelijkheid verminderen. Er is een overgangsregeling voor mensen die minder uren nodig hebben. Het uurtarief voor het Pgb wordt vastgesteld op 75% van het gemiddelde uurtarief van de gecontracteerde zorgaanbieders, wat leidt tot een lichte verhoging. De financiële gevolgen van deze wijzigingen zijn al meegenomen in de Voorjaarsnota en vereisen geen extra budgettaire maatregelen. Het voorstel is om de raad kennis te laten nemen van deze aanpassingen en de verordening officieel aan te passen.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Raadsvoorstel tot wijziging Verordening individuele voorzieningen maatschappelijke ondersteuning Leidschendam-Voorburg. .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel tot wijziging Verordening Maatschappelijke ondersteuning
Samenvatting: Het voorstel betreft wijzigingen in de Verordening Maatschappelijke ondersteuning van de gemeente Leidschendam-Voorburg. De wijzigingen zijn ingegeven door de evaluatie van het beleid en beogen verduidelijking van bestaande regels zonder beleidswijzigingen. Belangrijke aanpassingen zijn het loslaten van de klassenindeling voor Persoonsgebonden budgetten (Pgb) voor huishoudelijke hulp en het vaststellen van een nieuw uurtarief voor Pgb. Deze wijzigingen zijn bedoeld om rechtsongelijkheid te verminderen en zijn financieel neutraal voor de gemeente. Er is een overgangsregeling voor cliënten die nadelig worden beïnvloed door de veranderingen.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de aanleiding, de voorgestelde wijzigingen, en de financiële gevolgen duidelijk beschrijft. Er is echter weinig detail over de evaluatie zelf en de specifieke knelpunten die zijn geïdentificeerd.
Rol van de Raad
De raad wordt gevraagd om kennis te nemen van de aanpassingen en te besluiten tot aanpassing van de verordening door vaststelling van het bijgevoegde besluit.
Politieke keuzes
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde wijzigingen die gericht zijn op verduidelijking en het verminderen van rechtsongelijkheid. Er zijn geen grote beleidswijzigingen, maar de raad moet wel overwegen of de voorgestelde aanpassingen voldoende zijn om de geïdentificeerde problemen op te lossen.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de voorgestelde wijzigingen en de financiële impact. Het is echter minder specifiek over de evaluatiecriteria en de exacte knelpunten. Er lijken geen grote inconsistenties te zijn.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de voorgestelde wijzigingen in de verordening vast te stellen.
Participatie
Het voorstel vermeldt niet expliciet hoe participatie van belanghebbenden is meegenomen in het proces van evaluatie en wijziging van de verordening.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen van de wijzigingen zijn beperkt en worden als budgetneutraal beschouwd. De meerkosten van de verhoging van het Pgb-uurtarief leiden niet tot extra budgettaire maatregelen, en de financiële consequenties zijn al meegenomen in de Voorjaarsnota.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) Verordening maatschappelijke ondersteuning (Vmo) Persoonsgebonden budget (Pgb) Uurtarief Zorgaanbieders Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ) Hulp bij het huishouden Rechtsongelijkheid Overgangsregeling AanbestedingsprocedureVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt Agendapunten die niet besproken worden
Agendapunt 18 Besluitenlijst vergadering commissie Maatschappelijke Activiteiten 11 mei 2009. (2009/15026)
Agendapunt 13 Raadsvoorstel tot de opdracht van de uitvoering van de Wet werk en bijstand (WWB) van personen van 65 jaar en ouder aan de Sociale Verzekeringsbank (SVB) (2009/14174)
Samenvatting
Het college van de gemeente Leidschendam-Voorburg heeft besloten om de uitvoering van de Wet werk en bijstand (WWB) voor inwoners van 65 jaar en ouder met een onvolledige AOW per 1 juli 2009 over te dragen aan de Sociale Verzekeringsbank (SVB). Dit besluit is genomen om de dienstverlening te verbeteren door een één-loket systeem te creëren, aangezien deze groep al bekend is bij de SVB. De kosten voor deze overdracht bedragen eenmalig € 19.770,00 en worden gedekt uit de Reserve WWB I-deel. De verwachting is dat de wettelijke verantwoordelijkheid per 1 januari 2010 wordt overgedragen, waardoor er daarna geen extra kosten voor de gemeente zullen zijn. De SVB zal de betrokken cliënten informeren en hen attenderen op de mogelijkheden voor aanvullende bijstand. Het minimabeleid blijft een taak van de gemeente.
-
Raadsvoorstel tot de opdracht van de uitvoering van de Wet werk en bijstand (WWB) van personen van 65 jaar en ouder aan de Sociale Verzekeringsbank (SVB) .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel tot de opdracht van de uitvoering van de Wet werk en bijstand (WWB) van personen van 65 jaar en ouder aan de Sociale Verzekeringsbank (SVB).
Samenvatting: Het voorstel betreft de overdracht van de uitvoering van de Wet werk en bijstand (WWB) voor inwoners van 65 jaar en ouder aan de Sociale Verzekeringsbank (SVB) per 1 juli 2009. Dit besluit is genomen om de dienstverlening te verbeteren door een één-loket systeem te creëren, aangezien de SVB al verantwoordelijk is voor de AOW-uitkeringen. De kosten voor deze overdracht bedragen € 19.770,00 en worden gedekt uit de Reserve WWB I-deel. De verwachting is dat de wettelijke verantwoordelijkheid per 1 januari 2010 wordt overgedragen, waardoor er geen extra kosten voor de gemeente ontstaan.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een duidelijke uitleg van de redenen voor de overdracht, de financiële implicaties, en de verwachte voordelen voor de betrokkenen. Echter, er ontbreekt enige gedetailleerde informatie over de exacte implementatie en monitoring van de overdracht.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad wordt gevraagd om kennis te nemen van het voornemen en in te stemmen met de financiële dekking van de kosten voor 2009 uit de Reserve WWB I-deel.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt
De raad moet beslissen of zij instemt met de overdracht van de uitvoering van de WWB aan de SVB en of zij akkoord gaat met de voorgestelde financiële dekking.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is gedeeltelijk SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en een gedetailleerd plan voor monitoring en evaluatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit dat de raad moet nemen
De raad moet besluiten om:
1. Kennis te nemen van het voornemen de uitvoering van de WWB voor 65-plussers aan de SVB over te dragen.
2. In te stemmen met de dekking van de kosten van € 19.770,00 uit de Reserve WWB I-deel.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat de betrokken cliënten door zowel de SVB als de gemeente geïnformeerd zullen worden over de veranderingen. Er is echter geen uitgebreide participatie van de doelgroep in de besluitvorming beschreven.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel. Het richt zich voornamelijk op administratieve efficiëntie en klantvriendelijkheid.
Financiële gevolgen en dekking
De financiële gevolgen bedragen eenmalig € 19.770,00 voor 2009, die gedekt worden door onttrekking uit de Reserve WWB I-deel. Er worden geen extra kosten verwacht na de wettelijke overdracht per 1 januari 2010.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Sociale Verzekeringsbank (SVB) Wet werk en bijstand (WWB) AOW 65-plussers Inkomensaanvulling Mandatering Minimabeleid Bureaucratie Reserve WWB I-deel Niet-gebruikVerfijning van de zoekopdracht: