16-09-2014 Raad
Agendapunt 1 Opening, mededelingen en vaststelling agenda.
Agendapunt Bespreekpunten
Agendapunt 4 Raadsbrief: Nadere informatie ramingsverschil jeugdhulp en risico's Wmo 2015 gemeente Leidschendam-Voorburg (1184037).
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5 Motie sportpark Kastelenring.
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft op 16 september 2014 vergaderd over de slechte bespeelbaarheid van de sportvelden op sportpark De Kastelenring, wat leidt tot veel afgelaste wedstrijden, vooral voor de jeugd. Ze overwegen dat sport belangrijk is voor de gezondheid en jeugdbeweging. De raad verzoekt het college om de aanleg van een extra kunstgrasveld met lichtinstallatie voortvarend aan te pakken. Ze vragen om inzicht in de financiële consequenties, afspraken met het sportpark en de verenigingen voor snelle realisatie, en tussentijdse informatie over voortgang en budgetten. De motie is ondertekend door leden van Gemeentebelangen, VVD, PvdA en D66.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie betreft de aanleg van een extra kunstgrasveld op Sportpark De Kastelenring. Het doel is om de bespeelbaarheid van de sportvelden te verbeteren, waardoor minder wedstrijden worden afgelast. Dit is vooral belangrijk voor de jeugd die veel baat heeft bij sportactiviteiten. De motie verzoekt het college om de aanleg van het kunstgrasveld voortvarend op te pakken, de financiële consequenties in kaart te brengen, afspraken te maken met betrokken partijen en de raad tussentijds te informeren over de voortgang.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig. Het benoemt de problemen, stelt een oplossing voor en vraagt om financiële en voortgangsinformatie. Echter, details over de kosten en de exacte planning ontbreken.
Rol van de raad:
De raad moet een besluit nemen over de goedkeuring van de motie en de financiering van het kunstgrasveld. Ze moeten ook toezien op de voortgang en de uitvoering van het project.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of de investering in een kunstgrasveld gerechtvaardigd is gezien de voordelen voor de sportdeelname en de jeugd. Ze moeten ook overwegen hoe dit past binnen de bredere financiële prioriteiten van de gemeente.
SMART en Inconsistenties:
De motie is deels SMART: Specifiek (aanleg kunstgrasveld), Meetbaar (minder afgelaste wedstrijden), en Tijdgebonden (zo kort mogelijke termijn). Het is minder specifiek over de haalbaarheid en relevantie, en er zijn geen concrete deadlines of budgetten genoemd.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze instemmen met de aanleg van het kunstgrasveld en de bijbehorende financiële verplichtingen.
Participatie:
De motie vermeldt geen directe participatie van burgers, maar vraagt wel om afspraken met het sportpark en de verenigingen, wat enige mate van participatie impliceert.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar kan relevant zijn gezien de milieu-impact van kunstgrasvelden. Dit aspect zou verder onderzocht moeten worden.
Financiële gevolgen:
De motie vraagt om een financiële analyse, maar geeft geen specifieke kosten of dekkingsvoorstellen. Het is cruciaal dat de financiële haalbaarheid wordt beoordeeld voordat de raad een definitief besluit neemt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Kunstgrasveld Sportpark De Kastelenring Jeugdwedstrijden Gezondheid Wedstrijden afgelast Gras kwaliteit Lichtinstallatie Verenigingen Financiële consequenties Voortgang informerenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5.a Motie: verlenging proef verlengde openingstijden terrassen (1186298).
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt Hamerstukken
Agendapunt 6 Raadsvoorstel: Zienswijze op de strategische bereikbaarheidsagenda, agenda Economisch Vestigingsklimaat, concept-begroting 2015 en diverse verordeningen en regelingen van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag i.o. (1160837/1172458).
-
Raadsvoorstel Zienswijze op de strategische Bereikbaarheidsagenda, agenda Economisch Vestigingsklim.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Zienswijze op de strategische Bereikbaarheidsagenda, agenda Economisch Vestigingsklimaat, concept-begroting 2015 en diverse verordeningen en regelingen van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag in oprichting.
Samenvatting: Het voorstel betreft de vaststelling van een zienswijze door de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg op de ontwerpbegroting, strategische Bereikbaarheidsagenda, agenda Economisch Vestigingsklimaat en enkele verordeningen van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH). De raad wordt gevraagd aandacht te besteden aan samenwerking, financiering, en verbreding van de focus op kennis en verbinding met andere regio's. Het voorstel benadrukt de noodzaak van een meer gerichte aanpak binnen het Economisch Vestigingsklimaat. De zienswijze zal worden betrokken bij de besluitvorming van de MRDH zodra de gemeenschappelijke regeling in werking treedt.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de belangrijkste documenten en aandachtspunten voor de zienswijze omvat. Er is echter geen gedetailleerde financiële analyse of concrete actiepunten opgenomen, wat de volledigheid op die gebieden beperkt.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om een zienswijze vast te stellen die zal worden meegenomen in de besluitvorming van de MRDH. Dit is een adviserende rol waarbij de raad invloed kan uitoefenen op de uiteindelijke besluiten van de MRDH.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen over de inhoud van de zienswijze, met name over de prioriteiten binnen de strategische agenda's en de focus op samenwerking en financiering. Er moeten keuzes worden gemaakt over de mate van betrokkenheid en de specifieke aandachtspunten die de raad wil benadrukken.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er ontbreken specifieke meetbare doelen en tijdlijnen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van concrete doelen kan als een zwakte worden gezien.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de zienswijzebrief vast te stellen en deze als formele zienswijze te beschouwen op grond van artikel 2.1 van de gemeenschappelijke regeling MRDH.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces van het opstellen van de zienswijze.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel. De focus ligt meer op economische en samenwerkingsaspecten.
Financiële Gevolgen
Het voorstel bevat geen gedetailleerde financiële analyse of informatie over de dekking van eventuele financiële gevolgen. Dit is een belangrijk aandachtspunt dat verder uitgewerkt zou moeten worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) Zienswijze Strategische Bereikbaarheidsagenda Economisch Vestigingsklimaat Ontwerpbegroting 2015 Gemeenschappelijke regeling Eerste Kamer Overgangsregime Wetsvoorstel Vervoersregio'sVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 7 Raadsvoorstel zienswijze op ontwerp liquidatieplan Stadsgewest Haaglanden (1160140)
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Zienswijze op het liquidatieplan stadsgewest Haaglanden." Het voorstel betreft de instemming met het concept-liquidatieplan van het stadsgewest Haaglanden. Het stadsgewest zal per 1 januari 2015 in liquidatie gaan, waarbij de gemeente Zoetermeer de afwikkeling verzorgt. De liquidatiekosten worden geraamd op € 6,1 miljoen, met een totale reserve van € 15,1 miljoen. Het resterende saldo van € 8,94 miljoen wordt in twee tranches teruggestort naar de gemeenten. Het voorstel benadrukt het belang van monitoring van de reserve om het verwachte eindsaldo te behouden en vraagt om duidelijkheid over het behoud van het vermogen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het de belangrijkste financiële aspecten en de procedure voor de liquidatie beschrijft. Echter, er ontbreekt gedetailleerde informatie over de toekomstige verdeling van taken die het stadsgewest uitvoerde.
Rol van de raad:
De raad moet instemmen met het liquidatieplan en de zienswijze vaststellen en verzenden naar het dagelijks bestuur van het stadsgewest.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de instemming met het liquidatieplan en de wijze van terugbetaling van de reserves. Daarnaast moet de raad bepalen hoe de gemeente in de toekomst omgaat met de taken van het stadsgewest.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het duidelijke financiële doelen en tijdlijnen bevat. Echter, er is een gebrek aan specifieke maatregelen voor het behoud van het vermogen en de toekomstige taakverdeling.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de zienswijze vast te stellen en te verzenden naar het dagelijks bestuur van het stadsgewest.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten de liquidatiekosten van € 6,1 miljoen en de terugbetaling van het resterende saldo van € 8,94 miljoen aan de gemeenten. Het voorstel geeft aan dat de reserve gemonitord moet worden om het verwachte eindsaldo te behouden, maar biedt geen specifieke dekking voor eventuele tekorten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Liquidatieplan Stadsgewest Haaglanden Reserve Liquidatie-organisatie Gemeenten Verplichtingen Kosten Terugbetaling Zienswijze VermogenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 8 Raadsvoorstel m.b.t. het beschikbaar stellen van een voorbereidingskrediet voor het project De Rietvink 2016 (1175014).
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft "De Rietvink 2016". Het richt zich op het aanpakken van verzakkingen in de wijk De Rietvink in Leidschendam-Voorburg. Bewoners maken zich zorgen over de fysieke veiligheid door grondzettingen. Het voorstel vraagt om een voorbereidingskrediet van € 321.000 om technische onderzoeken uit te voeren en samen met bewoners en ingenieursbureaus oplossingen te ontwikkelen. Het doel is om de openbare ruimte duurzaam te herstellen en de riolering te renoveren. Er is een participatief proces gepland met bewoners om draagvlak te creëren en samen tot een definitief ontwerp te komen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een gedetailleerde beschrijving van de stappen die genomen moeten worden, inclusief financiële toelichting en communicatieplannen. Echter, er ontbreekt een gedetailleerd overzicht van de risico's en een concrete dekking voor de uitvoeringskosten.
Rol van de raad:
De raad moet het voorbereidingskrediet goedkeuren en betrokken blijven bij het proces door de voortgang te monitoren en uiteindelijk het definitieve ontwerp goed te keuren.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de toewijzing van het voorbereidingskrediet en later over de financiering van de uitvoeringskosten. Er moeten keuzes worden gemaakt over de mate van participatie van bewoners en de prioritering van technische oplossingen.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is deels SMART. Het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en concrete resultaten. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de financiële dekking voor de uitvoeringsfase is nog onzeker.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het voorbereidingskrediet van € 321.000 beschikbaar te stellen voor de jaren 2014 en 2015.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door bewoners te betrekken bij het proces via informatiebijeenkomsten en straatgesprekken. Er is een vast aanspreekpunt en een projectwebsite voor communicatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, aangezien het project zich richt op het langdurig herstellen van de openbare ruimte en het verbeteren van de infrastructuur.
Financiële gevolgen:
Het voorbereidingskrediet bedraagt € 321.000. De uitvoeringskosten worden geschat tussen € 4 miljoen en € 8 miljoen, afhankelijk van de gekozen variant. Er is geen voorziening getroffen voor deze kosten, wat een financieel risico vormt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verzakkingen De Rietvink Voorbereidingskrediet Openbare ruimte Ingenieursbureau Bewonersparticipatie Onderzoek Communicatie Riolering GrondwaterpeilVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 9 Raadsvoorstel: Verordening Basisregistratie Personen (BRP) (1144053 / 1158596)
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Verordening Basisregistratie Personen (BRP)". Het voorstel betreft de actualisatie van de verordening voor de Basisregistratie Personen (BRP) in de gemeente Leidschendam-Voorburg. De bestaande verordening uit 2011, gebaseerd op de Wet gemeentelijke basisadministratie personen (GBA), is verouderd door de invoering van de Wet BRP op 6 januari 2014. De nieuwe verordening behoudt dezelfde opzet en beleidskeuzes, waarbij het college verantwoordelijk blijft voor het beheer en de verwerking van persoonsgegevens. Het voorstel vraagt om de verordening met terugwerkende kracht vast te stellen om verstrekkingen sinds 6 januari 2014 te formaliseren.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de noodzakelijke aanpassing van de verordening beschrijft en de reden voor de terugwerkende kracht uitlegt. Er is echter weinig detail over de inhoudelijke verschillen tussen de oude en nieuwe wetgeving.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om de nieuwe verordening met terugwerkende kracht vast te stellen, zodat de gemeente voldoet aan de wettelijke eisen van de Wet BRP.
Politieke keuzes:
Er zijn geen nieuwe politieke keuzes te maken, aangezien de verordening inhoudelijk gelijk blijft aan de vorige. De raad moet echter beslissen over de terugwerkende kracht van de verordening.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de uitleg over de noodzaak van terugwerkende kracht kan uitgebreider.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de Verordening BRP 2014 met terugwerkende kracht tot 6 januari 2014 vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niets over participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het voornamelijk administratief van aard is.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen of risico's vermeld in het voorstel, wat suggereert dat er geen directe kosten of financiële implicaties zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verordening Basisregistratie Personen (BRP) Wet basisregistratie personen Wet Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (GBA) Verstrekking van gegevens Beheer en verwerking van persoonsgegevens Authentieke gegevens College bescherming persoonsgegevens Terugwerkende kracht Inwerkingtreding Gemeentelijke organisatieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 10 Raadsvoorstel: vaststellen bestemmingsplan Rustoord (1163856).
-
Raadsvoorstel Project Rustoord Besluitvorming onderdelen coördinatieregeling (t.w. hogere grenswa.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Project Rustoord: Vaststellen bestemmingsplan". Het doel is om het bestemmingsplan voor de herontwikkeling van de locatie Rustoord vast te stellen. Dit omvat de ontwikkeling van een modern woonzorgcentrum en woningbouw, waarvoor een nieuw bestemmingsplan nodig is vanwege strijdigheid met het huidige plan. Het voorstel maakt deel uit van een coördinatieregeling die ook hogere grenswaarden voor geluid en een omgevingsvergunning omvat. De raad wordt gevraagd het bestemmingsplan en de bijbehorende zienswijzennota vast te stellen, waarmee een belangrijke stap wordt gezet richting de realisatie van het project.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is gedetailleerd en volledig, met een duidelijke uitleg van de procedures, betrokken partijen, en de stappen die al zijn genomen. Het bevat ook informatie over de zienswijzen en de aanpassingen die daarop zijn gedaan.
Rol van de raad:
De raad heeft de bevoegdheid om het bestemmingsplan en de zienswijzennota vast te stellen. Dit is een cruciale stap in het proces, aangezien de omgevingsvergunning pas kan worden verleend na vaststelling van het bestemmingsplan.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de vaststelling van het bestemmingsplan, rekening houdend met de ingediende zienswijzen en de belangen van de betrokken partijen en omwonenden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, met een duidelijke planning. Het is meetbaar in termen van de stappen die moeten worden genomen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten het bestemmingsplan en de zienswijzennota vast te stellen, waarmee de weg wordt vrijgemaakt voor de verlening van de omgevingsvergunning en de start van de bouw.
Participatie:
Er is sprake van participatie door middel van een klankbordgroep van omwonenden, die betrokken is geweest bij de bespreking van het ontwerpbestemmingsplan en het bouwplan. Er zijn inspraakmogelijkheden geweest tijdens de terinzagelegging.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als onderwerp in het voorstel, maar kan relevant zijn gezien de aard van de herontwikkeling en de betrokkenheid van zorg- en woonorganisaties.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen voor de gemeente zijn beperkt, aangezien het project door derden wordt gerealiseerd. De gemeentelijke kosten worden verhaald op de initiatiefnemer, die € 22.000 vergoedt voor gemeentelijke werkzaamheden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Rustoord Bestemmingsplan Omgevingsvergunning Coördinatieregeling Woonzorgcentrum Zienswijzen WoonInvest WZH (WoonZorgcentra Haaglanden) Diaconie Wet geluidhinderVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 11 Motie: Vervolgstappen bewonersbijeenkomst inzake vestiging moskee
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 12 Raadsvoorstel tot vaststelling van de Gemeenschappelijke Regeling Inkoopbureau H10 (1166260).
Samenvatting
De tekst betreft een voorstel aan de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg over de oprichting van een gemeenschappelijk inkoopbureau voor jeugdzorg, genaamd Inkoopbureau H10. Dit bureau wordt opgericht in samenwerking met negen andere gemeenten in de regio Haaglanden, als onderdeel van de decentralisatie van jeugdzorg naar gemeenten per 1 januari 2015. Het doel is om gezamenlijk jeugdzorg in te kopen, wat leidt tot continuïteit, innovatie, en efficiënt gebruik van zorgbudgetten. Er is gekozen voor een gemeenschappelijke regeling als rechtsvorm, met een tijdelijke tussenvorm vanwege wettelijke beperkingen. De kosten voor de oprichting en het functioneren van het inkoopbureau worden verdeeld op basis van het aantal inwoners per gemeente. De raad moet toestemming geven voor de oprichting, anders kan dit de continuïteit van zorg in gevaar brengen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Gemeenschappelijke Regeling Inkoopbureau H10
Samenvatting: Het voorstel betreft de oprichting van een gemeenschappelijk inkoopbureau voor jeugdzorg door tien gemeenten in de regio Haaglanden. Dit is noodzakelijk vanwege de decentralisatie van jeugdzorg naar gemeenten per 1 januari 2015. De gemeenten hebben afgesproken de inkoop gezamenlijk te organiseren via een verzelfstandigd inkoopbureau. Er is gekozen voor een gemeenschappelijke regeling als rechtsvorm, met een tijdelijke tussenvorm als openbaar lichaam, totdat de bedrijfsvoeringsorganisatie wettelijk mogelijk is. Het doel is om zorgcontinuïteit te waarborgen, innovatie te bevorderen, maatschappelijke waarde te maximaliseren en risico's te beheersen. De kosten worden gedekt uit het gemeentelijke zorgbudget.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerde uitleg over de noodzaak, de gekozen rechtsvorm, de financiële implicaties en de juridische kaders. Echter, meer informatie over de operationele details van het inkoopbureau en de specifieke verantwoordelijkheden van de deelnemende gemeenten zou nuttig zijn.
Rol van de Raad
De raad moet toestemming geven voor de gemeenschappelijke regeling, zoals vereist door de Wet gemeenschappelijke regelingen. De raad heeft de bevoegdheid om toestemming te onthouden als het voorstel in strijd is met het recht of het algemeen belang.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde gemeenschappelijke regeling en de tijdelijke rechtsvorm. Dit omvat het overwegen van de voordelen van regionale samenwerking versus lokale autonomie in de inkoop van jeugdzorg.
SMART-Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is gedeeltelijk SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en een duidelijke evaluatiecriteria. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de tijdelijke rechtsvorm kan verwarring veroorzaken als de wetgeving verandert.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij toestemming verleent voor de oprichting van de gemeenschappelijke regeling en de tijdelijke rechtsvorm.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen zijn duidelijk uiteengezet. De kosten voor 2014 bedragen €280.665 en worden gedekt uit het projectbudget voor de decentralisaties. Vanaf 2015 worden de kosten gedekt uit het gemeentelijke zorgbudget, verdeeld naar rato van het aantal inwoners.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Jeugdzorg Inkoopbureau H10 Regionale samenwerking Gemeenschappelijke regeling Bedrijfsvoeringsorganisatie Openbaar lichaam Decentralisatie Zorgcontinuïteit Innovatie van zorg Maatschappelijke waardeVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 13 Raadsvoorstel: Vaststellen van de Visie Jongerenwerk en laten vervallen van paragraaf 1.4.2.2. Jongerenwerk (12-23 jaar) van het Subsidiebeleidskader 2012-2016 (1158557).
-
Raadsvoorstel Visie Jongerenwerk en laten vervallen van paragraaf 1.4.2.2. Jongerenwerk (12-23 jaar.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Vaststellen van de Visie Jongerenwerk en laten vervallen van paragraaf 1.4.2.2. Jongerenwerk (12-23 jaar) van het Subsidiebeleidskader 2012-2016.
Samenvatting: Het voorstel betreft de vaststelling van een vernieuwde Visie Jongerenwerk voor de gemeente Leidschendam-Voorburg, gericht op jongeren van 12 tot 23 jaar. Deze visie is ontwikkeld in samenwerking met jongerenwerkers, partners, de Participatieraad en de doelgroep zelf. Het doel is om jongeren te ondersteunen die niet zelfstandig of met hulp van hun omgeving kunnen groeien en hun vrije tijd constructief willen invullen. De visie introduceert innovatieve elementen zoals zelfredzaamheid en ondernemerschap. Daarnaast wordt voorgesteld om de bestaande subsidieparagraaf voor jongerenwerk te laten vervallen, aangezien de financiering via een privaatrechtelijke overeenkomst zal verlopen.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een duidelijke uitleg over de noodzaak van de nieuwe visie en de reden voor het laten vervallen van de subsidieparagraaf. Er is echter weinig gedetailleerde informatie over de financiële implicaties en hoe deze gedekt worden.
Rol van de Raad
De raad wordt gevraagd de Visie Jongerenwerk vast te stellen en de betreffende paragraaf van het Subsidiebeleidskader te laten vervallen. De raad speelt een beslissende rol in het goedkeuren van deze beleidswijzigingen.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de nieuwe visie en de overgang van een subsidie- naar een privaatrechtelijke financieringsstructuur. Dit vraagt om een afweging van de voordelen van innovatie en zelfredzaamheid tegen mogelijke risico's van privatisering.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Hoewel het specifieke doelen en tijdlijnen bevat, ontbreekt het aan meetbare criteria voor succes en een gedetailleerd implementatieplan.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de Visie Jongerenwerk vast te stellen en de genoemde paragraaf van het Subsidiebeleidskader te laten vervallen.
Participatie
Het voorstel benadrukt participatie door de betrokkenheid van de Participatieraad en jongeren in het visievormingsproces. Dit wijst op een sterke focus op inclusiviteit en samenwerking met belanghebbenden.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel. De focus ligt meer op sociale innovatie en zelfredzaamheid.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen worden niet uitgebreid besproken. Er wordt aangegeven dat de financiering via een privaatrechtelijke overeenkomst zal verlopen, maar er is geen gedetailleerde informatie over de kosten of hoe deze gedekt worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Visie Jongerenwerk Jongerenwerk Aanbesteding Participatieraad Subsidiebeleidskader Innovatie Decentralisaties Eigen kracht Sociale Structuurvisie Ondernemerschap stimulerenVerfijning van de zoekopdracht: