20-01-2015 Raad
Agendapunt Opening
Agendapunt 1 Opening, mededelingen en vaststelling agenda (1282141).
Agendapunt Bespreekpunten
Agendapunt 4 Raadsvoorstel tot vaststellen van de Ontwikkelvisie Klein Plaspoelpolder (1239469).
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Ontwikkelvisie Klein Plaspoelpolder". Het voorstel richt zich op de transformatie van de Klein Plaspoelpolder in Leidschendam-Voorburg van een gebied met leegstaande terreinen naar een gemengd woon-werkgebied. De ontwikkelingsvisie, genaamd "Ruimte voor Ideeën", is opgesteld in samenspraak met lokale belanghebbenden en benadrukt de samenhang door het benutten van bestaande kwaliteiten zoals water- en groenstructuren. Het plan voorziet in kleinschalige werkfuncties en een langzaamverkeersstructuur. De visie is een resultaat van participatie en eerdere beleidsdocumenten, maar verdere uitwerking is nodig, vooral vanwege onzekerheden rond de MEBIN en de oeververbinding.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig in zijn huidige vorm, maar erkent dat verdere uitwerking nodig is, vooral op deelgebiedniveau. Het biedt een duidelijke richting, maar mist concrete details voor implementatie.
Rol van de Raad:
De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren van de ontwikkelingsvisie en het faciliteren van de verdere uitwerking en implementatie. Ze moeten ook beslissingen nemen over de financiering en prioriteiten binnen het project.
Politieke Keuzes:
Belangrijke politieke keuzes omvatten het al dan niet realiseren van de oeververbinding, het bepalen van de mate van flexibiliteit in de ontwikkeling, en het vaststellen van prioriteiten binnen de transformatie.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het nog veel abstracties bevat en afhankelijk is van externe factoren zoals de MEBIN en de oeververbinding. Er zijn geen duidelijke meetbare doelen of tijdlijnen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of ze de ontwikkelingsvisie goedkeuren en hoe ze de verdere uitwerking en implementatie willen faciliteren, inclusief het omgaan met de onzekerheden rond de MEBIN en de oeververbinding.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door de oprichting van een klankbordgroep en co-creatie met lokale belanghebbenden. Dit wordt als positief ervaren en zal worden voortgezet in de verdere uitwerking.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, gezien de nadruk op groenstructuren en langzaamverkeersstructuren, maar het voorstel specificeert niet expliciet duurzame maatregelen.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen worden niet gedetailleerd besproken in het voorstel. Er is een oproep voor realisme over de financiering van de oeververbinding, maar verdere financiële details en dekkingsplannen ontbreken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Klein Plaspoelpolder Ontwikkelingsvisie Transformatie Woon-werkgebied Participatie Klankbordgroep Oeververbinding Spelregelkaart MEBIN OntwikkelstrategieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt Hamerstukken
Agendapunt 5 Initiatiefvoorstel verlenging terrasopeningstijden horeca met pre-advies college (1175046/1175053).
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft een wijziging van de Algemene Plaatselijke Verordening (Apv) in Leidschendam-Voorburg om de sluitingstijd van terrassen te verruimen. Dit initiatief, ingediend door de PvdA en VVD, beoogt de sluitingstijd van terrassen op de openbare weg te verlengen van 23.00 uur naar 24.00 uur. Een proefperiode en evaluatie hebben plaatsgevonden, waarbij klachten en zienswijzen zijn geïnventariseerd. Het college concludeert dat de verruiming mogelijk is, maar dat terrassen die ondersteunend zijn aan detailhandel tot 22.00 uur moeten sluiten. Voor binnen- of tuinterrassen zijn maatwerkvoorschriften nodig om aan geluidsnormen te voldoen. Er wordt een evaluatie gepland een jaar na inwerkingtreding, en er zullen controles plaatsvinden in de centrumgebieden. De wijziging heeft geen financiële gevolgen en zal officieel worden bekendgemaakt. De raad wordt voorgesteld de wijziging vast te stellen.
-
Raadsvoorstel tot wijziging van de Algemene plaatselijke verordening verruiming sluitingstijd terras.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel tot wijziging van de Algemene plaatselijke verordening verruiming sluitingstijd terrassen
Samenvatting: Het voorstel betreft een wijziging van de Algemene Plaatselijke Verordening (Apv) in Leidschendam-Voorburg om de sluitingstijd van terrassen op de openbare weg te verlengen van 23.00 uur naar 24.00 uur. Dit initiatief is ingediend door de fracties van de PvdA en VVD. Een proefperiode heeft plaatsgevonden, en op basis van de resultaten wordt voorgesteld de wijziging definitief te maken. Er zijn ook aanvullende maatregelen, zoals geluidsmetingen en evaluaties, gepland om overlast te beperken en de effecten van de wijziging te monitoren.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke aanleiding, een evaluatie van de proefperiode, en een conclusie met aanbevelingen. Er is echter beperkte informatie over de specifieke resultaten van de enquête en de zienswijzen van inwoners.
Rol van de Raad
De raad moet het raadsbesluit vaststellen om de wijziging van de Apv door te voeren. Daarnaast wordt de raad betrokken bij de actualisatie van het terrassenbeleid en de horecanota.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of de verruiming van de sluitingstijd in het belang is van de gemeenschap, rekening houdend met mogelijke overlast en de wensen van horecaondernemers. Er moet ook een balans worden gevonden tussen economische belangen en leefbaarheid voor omwonenden.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek, meetbaar (door evaluaties en geluidsmetingen), en tijdgebonden (evaluatie binnen een jaar). Het is minder duidelijk of het haalbaar en relevant is voor alle belanghebbenden. Er zijn geen grote inconsistenties, maar de beperkte participatie van inwoners kan als een zwakte worden gezien.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de voorgestelde wijziging van de Apv goed te keuren en het raadsbesluit vast te stellen.
Participatie
Er is enige participatie geweest via een enquête en de mogelijkheid voor inwoners om zienswijzen in te dienen. Echter, slechts twee personen hebben van deze mogelijkheid gebruikgemaakt, wat wijst op beperkte betrokkenheid.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in het voorstel. De focus ligt meer op economische en sociale aspecten.
Financiële Gevolgen
Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan de voorgestelde wijzigingen, zoals vermeld in het voorstel.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Algemene Plaatselijke Verordening (Apv) Sluitingstijd terrassen PvdA en VVD Horecanota Proefperiode Zienswijzen Geluidsnormen Evaluatie Terrassenbeleid BezwarencommissieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 6 Raadsvoorstel: vaststellen aanbevelingen rekenkamercommissierapport "grip op samenwerking" (1236009)
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg betreft het vaststellen van aanbevelingen uit het rekenkamercommissierapport "Grip op samenwerking". Dit rapport onderzoekt de governance van verbonden partijen en is uitgevoerd door Partners en Pröpper in opdracht van de rekenkamercommissies van Wassenaar, Voorschoten, Oegstgeest en Leidschendam-Voorburg. De rekenkamercommissie doet aanbevelingen zoals het ontwikkelen van een strategische visie op samenwerking, het verbeteren van de planning- en controlcyclus, het versterken van risicoanalyses, en het verbeteren van het overzicht op samenwerkingsverbanden via een 'dashboard'. Het college van Leidschendam-Voorburg ondersteunt deze aanbevelingen en zal ze betrekken in het beleid. De werkgroep Rekening en Audit adviseert de aanbevelingen over te nemen, met aanpassingen aan de strategische visie uit 2012 en het gebruik van het dashboard voor betere begrotingsinzichten. Het voorstel is om deze aanbevelingen te implementeren en het college te verzoeken deze verder uit te werken in het beleid.
-
Raadsvoorstel tot vaststellen aanbevelingen rapport grip op samenwerking rekenkamercommissie.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel "Grip op samenwerking"
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het vaststellen van aanbevelingen uit het rekenkamercommissierapport "Grip op samenwerking". Het rapport onderzoekt de governance van verbonden partijen en doet aanbevelingen om de strategische visie op samenwerking te ontwikkelen, de planning- en controlcyclus te verbeteren, risicoanalyses te versterken, en de rol van de raad te verduidelijken. Het college van Leidschendam-Voorburg ondersteunt deze aanbevelingen en wil ze integreren in het beleid voor betere sturing van samenwerkingsverbanden.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat duidelijke aanbevelingen en een reactie van het college. Echter, specifieke details over de implementatie en tijdlijnen ontbreken.
Rol van de Raad:
De raad moet de aanbevelingen uit het rapport vaststellen en het college verzoeken deze verder uit te werken in beleid. De raad speelt een cruciale rol in het toezicht en de sturing van samenwerkingsverbanden.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij de aanbevelingen overneemt en hoe zij de strategische visie op samenwerking wil aanpassen. Er moet ook worden besloten of onafhankelijk toezicht wenselijk is.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Er zijn geen specifieke tijdlijnen of meetbare doelen opgenomen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de implementatie kan concreter.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten de aanbevelingen over te nemen en het college te verzoeken deze in beleid om te zetten.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel bespreekt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Dit kan een aandachtspunt zijn voor verdere uitwerking.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Rekenkamercommissie Samenwerkingsverbanden Governance Aanbevelingen Strategische visie Planning- en controlcyclus Risicoanalyse Dashboard regionale samenwerking Onafhankelijk toezicht Onderzoeksbureau Partners en PröpperVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 7 Raadsvoorstel tot het vaststellen aanbevelingen rekenkamercommissierapport “houdbare gemeentefinanciën” (1251396)
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft het vaststellen van aanbevelingen uit het rekenkamercommissierapport "Houdbare gemeentefinanciën". Het rapport, uitgevoerd door Deloitte in opdracht van de rekenkamercommissie van Wassenaar, Voorschoten, Oegstgeest en Leidschendam-Voorburg, onderzoekt de ontwikkeling van de gemeentelijke financiën. De rekenkamercommissie doet aanbevelingen om de financiële positie van de gemeenten beter te beoordelen door cruciale kengetallen te presenteren en te benchmarken. Ook wordt aanbevolen om inzicht te krijgen in financiële buffers en een stresstest per gemeente te organiseren. Het college van Leidschendam-Voorburg reageert positief op de aanbevelingen. De werkgroep Rekening en Audit adviseert om een workshop te organiseren voor het ontwikkelen van bruikbare kengetallen en een stresstest. Het voorstel is om deze aanbevelingen over te nemen en het college te verzoeken een plan van aanpak te maken.
-
Raadsvoorstel vaststellen aanbevelingen rekenkamercommissierapport Houdbare gemeentefinanciën (12513.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel tot het vaststellen aanbevelingen rekenkamercommissierapport “houdbare gemeentefinanciën”
Samenvatting: Het voorstel betreft de vaststelling van aanbevelingen uit het rapport "Houdbare gemeentefinanciën", opgesteld door de rekenkamercommissie van Wassenaar, Voorschoten, Oegstgeest en Leidschendam-Voorburg. Het rapport, uitgevoerd door Deloitte, onderzoekt de ontwikkeling van de gemeentelijke financiën. De aanbevelingen richten zich op het beoordelen van de financiële positie in een trendmatig perspectief, het verkrijgen van inzicht in financiële buffers, en het uitvoeren van stresstests. Het college van Leidschendam-Voorburg reageert positief op de aanbevelingen, en de werkgroep Rekening en Audit adviseert gedeeltelijke overname, met een workshop voor het ontwikkelen van kengetallen en stresstests.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het de belangrijkste aanbevelingen van de rekenkamercommissie samenvat en een reactie van het college bevat. Echter, het ontbreekt aan specifieke details over de implementatie van de aanbevelingen.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad wordt gevraagd de aanbevelingen uit het rapport vast te stellen en het college te verzoeken deze verder uit te werken in een plan van aanpak. De raad speelt een toezichthoudende rol en moet de voortgang en uitvoering van de aanbevelingen monitoren.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt
De raad moet beslissen in hoeverre zij de aanbevelingen van de rekenkamercommissie willen overnemen en hoe zij de balans willen vinden tussen financiële stabiliteit en beleidsmatige flexibiliteit. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de prioriteit en urgentie van de voorgestelde maatregelen.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), omdat het geen concrete tijdlijnen of meetbare doelen bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de implementatie van de aanbevelingen kan specifieker worden uitgewerkt.
Besluit dat de raad moet nemen
De raad moet besluiten of zij de aanbevelingen uit het rekenkamerrapport willen vaststellen en het college willen verzoeken deze verder uit te werken in een plan van aanpak.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden. De focus ligt op interne samenwerking tussen de raad, het college en financiële specialisten.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel. De focus ligt voornamelijk op financiële houdbaarheid en stabiliteit.
Financiële gevolgen
Het voorstel bespreekt geen directe financiële gevolgen of dekkingsmogelijkheden. Het richt zich op het verbeteren van inzicht in de financiële positie en het ontwikkelen van kengetallen en stresstests, wat indirect kan bijdragen aan betere financiële besluitvorming.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Rekenkamercommissie Houdbare gemeentefinanciën Aanbevelingen Kengetallen Benchmarking Stresstest Deloitte VNG-rapport Planning en control (P&C) cyclus WorkshopVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 8 Raadsvoorstel tot vaststellen zienswijze Ontwerp Regionaal Beleidsplan Haaglanden 2015-2018 van de Veiligheidsregio Haaglanden (1252372)
-
Raadsvoorstel Ontwerp Regionaal Beleidsplan Haaglanden 2015-2018 van de Veiligheidsregio Haaglanden.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Ontwerp Regionaal Beleidsplan Haaglanden 2015-2018 van de Veiligheidsregio Haaglanden". Dit beleidsplan, vastgesteld door het algemeen bestuur van de VRH, richt zich op de verdere professionalisering van de samenwerking tussen hulpdiensten en crisispartners in de regio Haaglanden. Het plan is opgesteld in overeenstemming met de Wet Veiligheidsregio's, die voorschrijft dat elke vier jaar een nieuw beleidsplan moet worden vastgesteld. De raad van Leidschendam-Voorburg wordt uitgenodigd om hun zienswijze op het ontwerp beleidsplan kenbaar te maken aan de directie van de Veiligheidsregio.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de context van de wettelijke verplichtingen en de doelstellingen van de Veiligheidsregio. Het biedt een duidelijk kader voor de komende vier jaar en geeft de raad de mogelijkheid om feedback te geven.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het ontwerp beleidsplan te beoordelen en hun zienswijze te formuleren. Dit biedt de mogelijkheid om invloed uit te oefenen op de uiteindelijke vaststelling van het beleidsplan.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemmen met de voorgestelde richting van verdere professionalisering en samenwerking tussen hulpdiensten. Ze kunnen ook overwegen of er specifieke lokale belangen of prioriteiten zijn die in het plan moeten worden opgenomen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, aangezien het voornamelijk een uitnodiging is voor feedback. Er zijn geen duidelijke doelen of meetbare resultaten opgenomen in het voorstel zelf.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij de concept zienswijze willen vaststellen en deze willen indienen bij de directie van de Veiligheidsregio.
Participatie:
Het voorstel biedt de raad de mogelijkheid om deel te nemen aan het beleidsvormingsproces door hun zienswijze te geven. Er is echter geen verdere informatie over bredere participatie van andere belanghebbenden of het publiek.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een onderwerp in het voorstel. De focus ligt voornamelijk op veiligheid en crisisbeheersing.
Financiële gevolgen:
Het voorstel bevat geen specifieke informatie over de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Dit kan een punt van aandacht zijn voor de raad bij het formuleren van hun zienswijze.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Veiligheidsregio Haaglanden Ontwerp Regionaal Beleidsplan 2015-2018 Zienswijze Multidisciplinair beleid Rampenbestrijding Crisisbeheersing Hulpdiensten Crisispartners ProfessionaliseringsbeleidVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 9 Raadsvoorstel: Procesvoorstel Herorientatie Duivenvoordecorridor (1258717).
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Procesvoorstel Heroriëntatie Duivenvoordecorridor
Samenvatting: Het voorstel betreft een heroriëntatie op het project Duivenvoordecorridor, dat sinds 2001 loopt en gericht is op de uitplaatsing van glastuinbouw en versterking van groene en recreatieve functies tussen Leidschendam-Voorburg en Voorschoten. Het college stelt een open en transparant proces voor, waarbij in brainstormsessies met diverse belanghebbenden nieuwe invullingen voor het project worden verkend. Het proces is opgedeeld in twee fasen: het verzamelen van ideeën en het opstellen van scenario's, gevolgd door het delen en bespreken van deze scenario's met de raad. De kosten worden gedekt door de GREX DVC.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig in termen van procesbeschrijving en betrokkenheid van belanghebbenden. Het biedt een duidelijk stappenplan voor de heroriëntatie en benoemt de financiële dekking. Echter, specifieke details over de inhoudelijke invulling van de scenario's ontbreken nog, wat begrijpelijk is gezien de fase van het proces.
Rol van de Raad
De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren van het procesvoorstel en het uiteindelijke besluitvormingsproces. De raad wordt betrokken bij het bespreken en evalueren van de voorgestelde scenario's en het afwegingskader.
Politieke Keuzes
De raad moet keuzes maken over de prioriteiten binnen het project, zoals de nadruk op groen, duurzaamheid, woningbouw of financiële haalbaarheid. Deze keuzes zullen de richting van de heroriëntatie bepalen.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, vooral omdat het zich richt op het proces en niet op specifieke uitkomsten. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van het terugbrengen van het financiële tekort blijft een uitdaging.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij instemt met het voorgestelde proces voor de heroriëntatie van de Duivenvoordecorridor.
Participatie
Het voorstel benadrukt participatie door het betrekken van diverse belanghebbenden en het organiseren van brainstormsessies en inloopavonden. Dit wijst op een sterke focus op participatie en transparantie.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een relevant onderwerp binnen het voorstel, gezien de nadruk op groene functies en mogelijke scenario's die duurzaamheid als accent hebben.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen van de heroriëntatie worden gedekt door de GREX DVC (post plankosten). Het voorstel erkent dat sommige scenario's mogelijk niet leiden tot een vermindering van het financiële tekort, wat een belangrijk aandachtspunt is voor de raad.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Duivenvoordecorridor Heroriëntatie Nieuwe Duivenvoordecorridor (NDVC) Scenario's Brainstormsessies Checklist Groen en recreatie Duurzaam Woningbouw Financieel tekortVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 10 Raadsvoorstel: Inzet restant reserve 40+ wijken (1264548).
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Inzet restant Reserve 40+ wijken
Samenvatting: Het voorstel betreft de besteding van het resterende budget van de Reserve 40+ wijken in Leidschendam-Voorburg. Het budget is ontstaan door minder uitgaven dan verwacht binnen het Programma 40+ subsidie Prinsenhof. Er zijn twee verzoeken voor budgettoewijzing: extra voorstellingen van het theaterstuk "Ongehoord" en aanpassingen aan de buitenruimte van de Loopplank. Het theaterstuk, een initiatief van een bewoner, heeft al succes gehad met vijf uitverkochte voorstellingen. De aanpassing van de buitenruimte is bedoeld om jongeren te stimuleren tot eigen initiatief en interactie. Het voorstel vraagt om goedkeuring van de raad voor deze bestedingen.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke beschrijvingen van de voorgestelde projecten en de financiële implicaties. Echter, het plan voor de buitenruimte moet nog worden ontwikkeld, wat enige onzekerheid met zich meebrengt.
Rol van de Raad
De raad moet het voorstel goedkeuren om de resterende middelen van de Reserve 40+ wijken toe te wijzen aan de voorgestelde projecten.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of de voorgestelde projecten voldoende bijdragen aan de doelen van het Programma 40+ en of de financiële toewijzing gerechtvaardigd is.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is gedeeltelijk SMART. De doelen zijn specifiek en meetbaar voor het theaterstuk, maar minder specifiek voor de buitenruimte, aangezien het plan nog moet worden ontwikkeld. Er zijn geen duidelijke tijdsgebonden doelen voor de buitenruimte.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij instemt met de voorgestelde besteding van de Reserve 40+ wijken voor de extra voorstellingen en de aanpassing van de buitenruimte.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat het plan voor de buitenruimte in overleg met de doelgroep van de Loopplank wordt ontwikkeld, wat participatie van de gemeenschap impliceert.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen zijn duidelijk uiteengezet. Het theaterstuk vraagt om € 2049,55 uit de reserve, en de aanpassing van de buitenruimte kan tot € 13.708,86 kosten. Er wordt gesuggereerd dat co-financiering mogelijk is, bijvoorbeeld via de Krajicek Foundation.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Programma 40+ Reserve 40+ Prinsenhof Ongehoord (theaterstuk) Voorstellingen Communicatie 40+ Buitenruimte Loopplank Jongeren Krajicek FoundationVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 11 Raadsbesluit bekrachtigen opgelegde geheimhouding ex art. 25 Gemeentewet t.a.v. het raadsvoorstel 'Uitnodiging tot uiten van wensen of bedenkingen m.b.t. verwerving gronden Duivenvoordecorridor. (1270259)
Agendapunt 12 Raadsbesluit 'Uitnodiging tot uiten van wensen of bedenkingen m.b.t. verwerving gronden Duivenvoordecorridor'.
Agendapunt 13 Raadsvoorstel Aanleg van een kunstgras voetbalveld op het sportpark Kastelenring (1269878).
-
Raadsvoorstel Aanleg van een kunstgras voetbalveld op het sportpark Kastelenring.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Aanleg van een kunstgras voetbalveld op het sportpark Kastelenring
Samenvatting: Het voorstel betreft de aanleg van een kunstgrasveld op het sportpark Kastelenring, een wens van de Stichting Sportpark Kastelenring en de voetbalverenigingen SEV en RKAVV. De gemeenteraad heeft eerder een motie aangenomen die het college opdraagt om de aanleg voortvarend op te pakken en de financiële consequenties in kaart te brengen. Het voorstel vraagt de raad om een krediet van € 445.000 beschikbaar te stellen voor de aanleg, met een jaarlijkse kapitaallast van € 33.000. De aanleg moet in de zomerstop van 2015 plaatsvinden, en de kosten worden deels gedekt door beschikbare budgetten en nieuw beleid.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke financiële toelichting, een planning voor de uitvoering, en een beschrijving van de noodzaak en voordelen van het kunstgrasveld. Echter, er ontbreekt gedetailleerde informatie over de exacte planning en uitvoering.
Rol van de Raad
De raad moet beslissen over het beschikbaar stellen van het krediet voor de aanleg van het kunstgrasveld en de bijbehorende begrotingswijziging goedkeuren.
Politieke Keuzes
De raad moet kiezen of zij de prioriteit van sportaccommodaties, zoals vastgelegd in het coalitieakkoord, willen volgen en of zij de financiële middelen willen vrijmaken voor dit project.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek, meetbaar (financieel), en tijdgebonden (uitvoering in de zomerstop van 2015). Het is minder specifiek over de exacte uitvoering en monitoring van het project. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om het krediet van € 445.000 beschikbaar te stellen en de begrotingswijziging vast te stellen.
Participatie
Het voorstel vermeldt overleg met de betrokken sportverenigingen en de stichting, maar er is geen uitgebreide participatie van andere belanghebbenden of de bredere gemeenschap beschreven.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in het voorstel. De focus ligt meer op de functionele en financiële aspecten.
Financiële Gevolgen
De investeringskosten bedragen € 445.000 met jaarlijkse kapitaallasten van € 33.000. De dekking komt deels uit bestaande budgetten en deels uit de ruimte voor nieuw beleid. De hogere verhuuropbrengsten van € 4.000 per jaar worden ook genoemd als een financiële compensatie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Kunstgras Sportpark Kastelenring SEV RKAVV Natuurgras Krediet Multifunctionaliteit Verhuurbaarheid Investering SportaccommodatiebeleidVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 14 Raadsvoorstel tot benoeming nieuw lid rekenkamercommissie (1282122)
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de benoeming van een nieuw lid voor de Rekenkamercommissie van Leidschendam-Voorburg, Oegstgeest, Voorschoten en Wassenaar. De heer H. Van der Meijden heeft per 1 september 2014 ontslag genomen, waardoor een vacature is ontstaan. De selectiecommissie, bestaande uit vertegenwoordigers van de gemeenteraad van Wassenaar en leden van de Rekenkamercommissie, heeft de heer drs. M. Sorber voorgedragen als nieuwe kandidaat. De benoeming is voor een periode van vier jaar en zal ingaan na goedkeuring door de betrokken gemeenteraden. De raadsvergadering waarin de benoeming aan de orde komt, is gepland op 2 maart 2015. De sollicitatiebrief en het CV van de heer Sorber zijn vertrouwelijk in te zien bij de griffie.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel: benoeming lid Rekenkamercommissie". Het voorstel betreft de benoeming van de heer drs. M. Sorber als nieuw lid van de Rekenkamercommissie voor de gemeenten Leidschendam-Voorburg, Oegstgeest, Voorschoten en Wassenaar. Dit is noodzakelijk vanwege het ontslag van de heer H. Van der Meijden. De selectieprocedure is uitgevoerd door een commissie bestaande uit raadsleden en leden van de Rekenkamercommissie. De benoeming is voor een periode van vier jaar en zal ingaan zodra de raad van Wassenaar de voordracht heeft goedgekeurd.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat informatie over de aanleiding, de selectieprocedure, en de betrokken partijen. Echter, er ontbreekt gedetailleerde informatie over de criteria voor de selectie en de specifieke kwalificaties van de voorgedragen kandidaat.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om in te stemmen met de voordracht van de heer Sorber als lid van de Rekenkamercommissie. Dit is een formele goedkeuring die nodig is voordat de benoeming kan plaatsvinden.
Politieke Keuzes:
De politieke keuze betreft de goedkeuring van de voorgedragen kandidaat. De raad moet vertrouwen hebben in de selectieprocedure en de geschiktheid van de kandidaat.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en tijdgebonden, maar er ontbreken meetbare criteria en een evaluatieplan. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar meer details over de selectiecriteria zouden nuttig zijn.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om al dan niet in te stemmen met de benoeming van de heer Sorber als lid van de Rekenkamercommissie.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, aangezien het een interne benoemingsprocedure betreft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het gaat om een personele benoeming.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel vermeldt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Aangezien het een benoeming betreft, zijn de financiële implicaties waarschijnlijk beperkt tot de vergoeding voor het lidmaatschap van de Rekenkamercommissie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Rekenkamercommissie Benoeming Wassenaar Selectiecommissie Sorber Voordracht Installatie Verordening Selectieprocedure GriffieVerfijning van de zoekopdracht: