Commissie Samenleving
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1.a Opening, mededelingen en vaststelling agenda - 19:30
J. Brokke - VVD:
- 137 w/m
J. Brokke - VVD
Agendapunt 1.b Spreekrecht inwoners (maximaal 30 minuten) - 19:35
J. Brokke - VVD:
- 220 w/m
J. Brokke - VVD
Agendapunt 2.a Raadsvoorstel: Vaststellen startnotitie doorontwikkeling subsidiesystematiek maatschappelijke subsidies - 20:05
Nieuwe subsidiesystematiek in Leidschendam-Voorburg: Gemeente neemt regie
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg debatteerde over een voorstel voor een nieuwe subsidiesystematiek. Het doel is om de regierol van de gemeente te versterken en de samenwerking tussen maatschappelijke partners te bevorderen. De nieuwe systematiek moet in 2025 gereed zijn en legt de nadruk op flexibiliteit en innovatie.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd het voorstel voor een nieuwe subsidiesystematiek besproken. Dit voorstel volgt op een evaluatie die aantoonde dat de huidige subsidietafels niet effectief genoeg waren. De gemeente wil nu meer regie nemen in het subsidieproces en de systematiek aanpassen aan de huidige maatschappelijke ontwikkelingen.Mevrouw Kok van de Partij van de Arbeid benadrukte het belang van subsidies voor zelfredzaamheid. Ze refereerde aan een bezoek aan een meideninloop in Voorburg Noord, waar subsidies jongeren helpen bij talentontwikkeling. "Sommige mensen hebben een steuntje in de rug nodig om te komen waar anderen vanzelf komen," aldus Kok. Ze uitte echter ook zorgen over de nadruk op zelfredzaamheid: "Niemand is zelfredzaam, ik niet, u niet, voorzitter, de wethouder ook niet."
De wethouder legde uit dat de nieuwe systematiek meer differentiatie zal bieden, met een onderscheid in de mate van betrokkenheid van de gemeente en de vereisten voor verschillende soorten subsidies. "We willen een systeem dat ruimte biedt voor zowel grote organisaties als kleinschalige initiatieven," aldus de wethouder.
Mevrouw van den Heuvel van de VVD vroeg zich af hoe de gemeente nieuwe aanbieders ruimte gaat bieden en hoe overlap tussen organisaties voorkomen kan worden. "We hebben twee welzijnsorganisaties die hetzelfde doen. Hoe zorgen we dat we dat voorkomen?" vroeg ze.
D66 en GroenLinks vroegen om meer duidelijkheid over de sociale basis die de gemeente voor ogen heeft. Mevrouw Veld van GroenLinks stelde voor om de sociale basis te definiëren vanuit een breed perspectief, zoals dat van Movisie, het landelijk kennisinstituut voor sociale vraagstukken.
De wethouder erkende dat de sociale basis nog in ontwikkeling is en dat deze verder uitgewerkt zal worden. "We zijn bezig met een project sociale basis om dit verder uit te werken," zei hij.
Het voorstel zal als bespreekpunt naar de gemeenteraad gaan, mede omdat GroenLinks en de Partij van de Arbeid een amendement willen indienen om meer richting te geven aan de sociale basis. De wethouder toonde zich open voor verdere input en benadrukte dat de nieuwe systematiek in nauwe samenwerking met maatschappelijke partners tot stand zal komen.
Samenvatting
Samenvatting:
Het voorstel aan de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg is om een nieuwe subsidiesystematiek voor maatschappelijke subsidies vast te stellen en in te stemmen met het inspraakvoorstel voor de nieuwe algemene subsidieverordening. Dit voorstel komt na een evaluatie die aantoonde dat de bestaande subsidietafels niet de gewenste effectiviteit en efficiëntie in de uitvoering van activiteiten leverden en de doelen van het Sociaal Kompas niet behaalden. Het college wil de gemeentelijke regierol in het subsidieproces versterken en de systematiek aanpassen aan ontwikkelingen zoals de sociale basis.
De nieuwe systematiek, die in 2025 gereed moet zijn, zal de nadruk leggen op de regierol van de gemeente, samenwerking tussen maatschappelijke partners stimuleren, de administratieve lasten verlagen, en ruimte bieden voor flexibiliteit en innovatie. Er wordt een onderscheid gemaakt in de mate van betrokkenheid van de gemeente en de vereisten voor verschillende soorten en groottes van subsidies.
De huidige Algemene subsidieverordening uit 2019 zal worden vervangen door een nieuwe verordening die de nieuwe systematiek ondersteunt, met aandacht voor meerjarige financiering en monitoring. De veranderingen hebben geen bezuinigingsdoelstelling en de financiële gevolgen van het besluit zijn neutraal.
Inwoners en belanghebbenden worden bij het proces betrokken, met 2025 als implementatiejaar en de nieuwe systematiek die in 2026 ingaat. Er wordt een inspraakprocedure opgesteld voor de nieuwe verordening, gericht op de uitvoerbaarheid ervan, en niet op zaken zoals subsidieplafonds of indexatie. Een eerste concept van de verordening zal in augustus 2024 ter inspraak worden voorgelegd, met een inspraakperiode van een maand. Na verwerking van de inspraakreacties zal de definitieve versie aan de gemeenteraad worden voorgelegd voor vaststelling.
-
3769 Raadsvoorstel startnotitie doorontwikkeling subsidiesystematiek maatschappelijke subsidies.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel Vaststellen startnotitie subsidiesystematiek maatschappelijke subsidies". Het voorstel beoogt een nieuwe subsidiesystematiek voor maatschappelijke subsidies in de gemeente Leidschendam-Voorburg vast te stellen. De huidige subsidietafels zijn niet effectief en de doelen van het Sociaal Kompas worden niet behaald. Het nieuwe systeem, dat in 2025 gereed moet zijn, versterkt de regierol van de gemeente en legt de nadruk op samenwerking, vermindering van administratieve lasten, flexibiliteit en evaluatie. Er wordt een nieuwe algemene subsidieverordening ontwikkeld, waarbij de participatie van maatschappelijke partners en inwoners is voorzien.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt compleet, met een heldere uiteenzetting van de problematiek, de voorgestelde oplossing, de uitgangspunten voor de nieuwe systematiek, en de stappen voor participatie en besluitvorming.
Rol van de raad:
De rol van de raad is het vaststellen van de startnotitie en het instemmen met het inspraakvoorstel. De raad zal ook de nieuwe subsidieverordening moeten goedkeuren.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes die gemaakt moeten worden, zijn gerelateerd aan de inrichting van de nieuwe subsidiesystematiek, de mate van regie door de gemeente, de samenwerking tussen maatschappelijke partners, en de flexibiliteit binnen het systeem.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel lijkt SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), met concrete stappen en een tijdlijn voor implementatie. Er worden geen duidelijke inconsequenties genoemd.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten de startnotitie vast te stellen en in te stemmen met het inspraakvoorstel voor de nieuwe subsidieverordening.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie van maatschappelijke partners en inwoners in de ontwikkeling van de nieuwe systematiek en de subsidieverordening.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar kan een onderdeel zijn van de maatschappelijke subsidies en de doelen van het Sociaal Kompas.
Financiële gevolgen:
Het voorstel stelt dat er geen financiële gevolgen zijn en benadrukt dat de nieuwe systematiek geen bezuinigingsdoelstelling heeft. Er wordt niet gesproken over dekking van eventuele kosten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Subsidiesystematiek Maatschappelijke subsidies Inspraakvoorstel Subsidieverordening Evaluatie Maatschappelijke partners Regierol gemeente Samenwerking Sociale basis ImplementatieVerfijning van de zoekopdracht:
S.G.D. Kok - PvdA:
- 187 w/m
J. Brokke - VVD:
- 218 w/m
S.D. van den Heuvel - VVD:
- 179 w/m
J. Brokke - VVD:
- -
S.G.D. Kok - PvdA:
- 192 w/m
S.D. van den Heuvel - VVD:
- 193 w/m
J. Brokke - VVD:
- -
S.G.D. Kok - PvdA:
- 260 w/m
J. Brokke - VVD:
- 600 w/m
S.D. van den Heuvel - VVD:
- 180 w/m
J. Brokke - VVD:
- -
S.G.D. Kok - PvdA:
- 161 w/m
J. Brokke - VVD:
- 219 w/m
S.D. van den Heuvel - VVD:
- 155 w/m
J. Brokke - VVD:
- 270 w/m
S.G.D. Kok - PvdA:
- 237 w/m
J. Brokke - VVD:
- 235 w/m
I.M. Feld - GroenLinks:
- 216 w/m
J. Brokke - VVD:
- 124 w/m
S.D. van den Heuvel - VVD:
- 199 w/m
J. Brokke - VVD:
- 145 w/m
E.R. van der Schaft - SP:
- 182 w/m
J. Brokke - VVD:
- 167 w/m
S.D. van den Heuvel - VVD:
- 276 w/m
J. Brokke - VVD:
- 143 w/m
S.G.D. Kok - PvdA:
- 181 w/m
J. Brokke - VVD:
- 202 w/m
E.R. van der Schaft - SP:
- 174 w/m
J. Brokke - VVD:
- 257 w/m
E.C. Van Saltbommel - GBLV:
- 312 w/m
J. Brokke - VVD:
- 279 w/m
E.C. Van Saltbommel - GBLV:
- 112 w/m
J. Brokke - VVD:
- 256 w/m
E.C. Van Saltbommel - GBLV:
- -
I.M. Feld - GroenLinks:
- 191 w/m
E.C. Van Saltbommel - GBLV:
- 142 w/m
J. Brokke - VVD:
- 234 w/m
I.M. Feld - GroenLinks:
- 176 w/m
J. Brokke - VVD:
- 267 w/m
E.C. Van Saltbommel - GBLV:
- 311 w/m
J. Brokke - VVD:
- 280 w/m
S.D. van den Heuvel - VVD:
- 153 w/m
J. Brokke - VVD:
- 231 w/m
L. Vogelaar - D66:
- 178 w/m
J. Brokke - VVD:
- 137 w/m
S.G.D. Kok - PvdA:
- 248 w/m
L. Vogelaar - D66:
- 192 w/m
J. Brokke - VVD:
- 319 w/m
I.M. Feld - GroenLinks:
- 177 w/m
J. Brokke - VVD:
- 160 w/m
S.D. van den Heuvel - VVD:
- 180 w/m
I.M. Feld - GroenLinks:
- 202 w/m
J. Brokke - VVD:
- 179 w/m
S.D. van den Heuvel - VVD:
- 164 w/m
J. Brokke - VVD:
- 667 w/m
I.M. Feld - GroenLinks:
- 210 w/m
J. Brokke - VVD:
- 172 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 169 w/m
J. Brokke - VVD:
- 143 w/m
Ph. van Veller - Wethouder:
- 289 w/m
J. Brokke - VVD:
- 91 w/m
Ph. van Veller - Wethouder:
- 138 w/m
J. Brokke - VVD:
- 245 w/m
Ph. van Veller - Wethouder:
- 181 w/m
J. Brokke - VVD:
- 376 w/m
I.M. Feld - GroenLinks:
- 239 w/m
J. Brokke - VVD:
- 68 w/m
Ph. van Veller - Wethouder:
- 214 w/m
J. Brokke - VVD:
- 171 w/m
L. Vogelaar - D66:
- 224 w/m
J. Brokke - VVD:
- -
Ph. van Veller - Wethouder:
- 189 w/m
J. Brokke - VVD:
- 281 w/m
L. Vogelaar - D66:
- 206 w/m
Ph. van Veller - Wethouder:
- 123 w/m
J. Brokke - VVD:
- 87 w/m
S.G.D. Kok - PvdA:
- 210 w/m
Ph. van Veller - Wethouder:
- 184 w/m
J. Brokke - VVD:
- 134 w/m
I.M. Feld - GroenLinks:
- 192 w/m
J. Brokke - VVD:
- -
Ph. van Veller - Wethouder:
- 230 w/m
J. Brokke - VVD:
- 151 w/m
Ph. van Veller - Wethouder:
- 188 w/m
J. Brokke - VVD:
- 117 w/m
L. Vogelaar - D66:
- 207 w/m
Ph. van Veller - Wethouder:
- 179 w/m
I.M. Feld - GroenLinks:
- -
J. Brokke - VVD:
- -
I.M. Feld - GroenLinks:
- 230 w/m
J. Brokke - VVD:
- -
Ph. van Veller - Wethouder:
- 200 w/m
J. Brokke - VVD:
- 480 w/m
E.R. van der Schaft - SP:
- 167 w/m
J. Brokke - VVD:
- 84 w/m
Ph. van Veller - Wethouder:
- 218 w/m
J. Brokke - VVD:
- 115 w/m
Ph. van Veller - Wethouder:
- 171 w/m
J. Brokke - VVD:
- 159 w/m
L. Vogelaar - D66:
- 141 w/m
J. Brokke - VVD:
- 57 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 154 w/m
J. Brokke - VVD:
- 81 w/m
Ph. van Veller - Wethouder:
- 163 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 177 w/m
J. Brokke - VVD:
- 131 w/m
Ph. van Veller - Wethouder:
- 183 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 327 w/m
J. Brokke - VVD:
- 311 w/m
Ph. van Veller - Wethouder:
- 212 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 203 w/m
Ph. van Veller - Wethouder:
- 225 w/m
J. Brokke - VVD:
- 119 w/m
S.G.D. Kok - PvdA:
- 209 w/m
J. Brokke - VVD:
- 563 w/m
E.R. van der Schaft - SP:
- 174 w/m
J. Brokke - VVD:
- 572 w/m
E.C. Van Saltbommel - GBLV:
- 155 w/m
J. Brokke - VVD:
- 924 w/m
S.D. van den Heuvel - VVD:
- 170 w/m
J. Brokke - VVD:
- 131 w/m
L. Vogelaar - D66:
- 164 w/m
J. Brokke - VVD:
- 203 w/m
I.M. Feld - GroenLinks:
- 226 w/m
J. Brokke - VVD:
- 197 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 172 w/m
J. Brokke - VVD:
- -
Th.J. Visser - CDA:
- 270 w/m
J. Brokke - VVD:
- 116 w/m
Ph. van Veller - Wethouder:
- 172 w/m
J. Brokke - VVD:
- 159 w/m
J. Brokke - VVD
00:13:18 - 00:13:49 - 00:14:44 - 00:14:54 - 00:15:11 - 00:15:21 - 00:15:53 - 00:16:28 - 00:16:44 - 00:17:14 - 00:17:36 - 00:17:52 - 00:18:04 - 00:19:52 - 00:20:02 - 00:20:49 - 00:23:23 - 00:23:40 - 00:23:45 - 00:26:58 - 00:31:48 - 00:32:52 - 00:34:26 - 00:37:10 - 00:37:28 - 00:38:10 - 00:42:00 - 00:42:29 - 00:42:39 - 00:49:45 - 00:50:03 - 00:50:38 - 00:51:02 - 00:53:27 - 00:53:58 - 00:55:12 - 00:56:05 - 00:57:29 - 00:59:20 - 01:01:27 - 01:01:56 - 01:02:50 - 01:03:19 - 01:03:50 - 01:04:27 - 01:05:35 - 01:05:57 - 01:09:44 - 01:10:21 - 01:12:01 - 01:14:08 - 01:14:25 - 01:14:53 - 01:16:01 - 01:16:33 - 01:18:04 - 01:19:16 - 01:19:18 - 01:21:16
Agendapunt 3.b Raadsvoorstel: Verlenen toestemming definitief ontwerp wijziging GR GGD en Veilig Thuis Haaglanden - 21:05
Gemeenten Haaglanden geven groen licht voor wijziging GGD-regeling
De gemeenteraad heeft ingestemd met de wijziging van de Gemeenschappelijke Regeling voor de GGD en Veilig Thuis Haaglanden. Deze aanpassing is een reactie op de gewijzigde Wet gemeenschappelijke regelingen en is tot stand gekomen zonder bezwaren vanuit de raad.
Samenvatting
Samenvatting:
Het raadsvoorstel bevat een besluit om toestemming te verlenen voor de wijziging van de Gemeenschappelijke Regeling (GR) GGD en Veilig Thuis Haaglanden, als reactie op de gewijzigde Wet gemeenschappelijke regelingen. De gemeenten binnen de regio Haaglanden, waaronder Delft, Den Haag, en Leidschendam-Voorburg, hebben samengewerkt aan deze wijziging. Er zijn geen zienswijzen ingediend door de raad na het aanbieden van het ontwerp van de gewijzigde GR.
De wijzigingen in de GR zijn het resultaat van de zienswijzen van verschillende gemeenten en omvatten aanpassingen in de artikelen 8, 9, 16 en 31, en een tekstuele aanpassing met betrekking tot de rekenkamerbevoegdheden. Deze wijzigingen zijn klein en worden daarom niet in detail toegelicht in het raadsvoorstel.
Het besluit heeft geen financiële gevolgen en inwoners of belanghebbenden zijn niet direct betrokken geweest bij dit voorstel. Het is een wettelijke taak van de gemeenteraad om toestemming te verlenen voor de wijziging. Na goedkeuring door de raad zal het college van burgemeester en wethouders de wijzigingen formeel doorvoeren.
Bij het raadsvoorstel zijn diverse documenten gevoegd, waaronder de conceptversie van het raadsbesluit, aanbiedingsbrieven, de gewijzigde gemeenschappelijke regeling in schone versie en met zichtbare wijzigingen, en een was-wordtlijst die de veranderingen weergeeft.
-
3734 Raadsvoorstel Verlenen Toestemming Wijziging GR GGD en Veilig Thuis Haaglanden.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel Verlenen toestemming definitief ontwerp Wijziging GR GGD en Veilig Thuis Haaglanden". Het voorstel betreft de wijziging van de Gemeenschappelijke Regeling (GR) voor de GGD en Veilig Thuis Haaglanden als gevolg van de gewijzigde Wet gemeenschappelijke regelingen. De wijzigingen zijn gebaseerd op zienswijzen van deelnemende gemeenten en omvatten aanpassingen in de artikelen van de GR. De raad heeft eerder besloten geen zienswijze in te dienen. Het voorstel heeft geen financiële consequenties en inwoners of belanghebbenden zijn niet direct betrokken.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt compleet, met bijlagen die de wijzigingen en de afwegingen daarvoor toelichten. Er is ook aangegeven dat de financiële gevolgen nihil zijn en dat inwoners niet betrokken zijn.
Rol van de raad:
De rol van de raad is het verlenen van toestemming voor de wijziging van de GR. Dit is een wettelijke taak van de gemeenteraad.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes lijken beperkt tot het al dan niet instemmen met de wijzigingen zoals voorgesteld. Er zijn geen grote beleidsmatige wijzigingen of keuzes die gemaakt moeten worden.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel lijkt specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden (SMART), gezien het een concrete wijziging van de GR betreft. Er worden geen inconsequenties genoemd.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten toestemming te verlenen voor de wijziging van de GR GGD en Veilig Thuis Haaglanden.
Participatie:
Het voorstel geeft aan dat er geen participatie van inwoners of belanghebbenden is geweest, omdat het een wettelijke taak van de raad betreft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid lijkt geen direct relevant onderwerp binnen dit voorstel, aangezien het administratieve wijzigingen betreft.
Financiële gevolgen:
Het voorstel geeft aan dat er geen financiële consequenties zijn. Er hoeft dus geen dekking te worden aangegeven.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
GGD en Veilig Thuis Haaglanden Gemeenschappelijke Regeling Wet gemeenschappelijke regelingen Wijziging Zienswijzen Artikelwijzigingen College van burgemeester en wethouders Samenwerking gemeenten Rekenkamerbevoegdheden Wettelijke taakVerfijning van de zoekopdracht:
J. Brokke - VVD:
- 151 w/m