17-11-2020 Raadsvergadering
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 4.a Raadsvoorstel: Vaststellen 2e Tussentijdse rapportage 2020 (1474). - 19:30
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg wordt gevraagd om een besluit te nemen naar aanleiding van de actualisatie van het investeringsplan 2020, zoals opgenomen in de 2e tussentijdse rapportage. Het voorstel omvat het beschikbaar stellen van € 647.000 aan nieuwe investeringskredieten, het aframen van bestaande kredieten met € 1.504.000, en het afsluiten van kredieten ter waarde van € 596.000. Daarnaast worden er wijzigingen voorgesteld met betrekking tot de reserves, waaronder een verlaging van de onttrekking uit de Bestemmingsreserve Corona met € 2,5 miljoen en het doorschuiven van budgetten naar 2021 vanwege onderuitputting, deels veroorzaakt door de coronacrisis. Het verwachte begrotingsresultaat voor 2020 is nadelig, maar door een meevaller uit de septembercirculaire wordt het tekort bijgesteld naar € 6,3 miljoen. De raad wordt geïnformeerd over de voortgang van de speerpunten uit de programmabegroting, waarvan 73% op schema ligt. De coronacrisis heeft invloed op de uitvoering en planning van de speerpunten. Tot slot wordt er een overzicht gegeven van nieuw verstrekte garanties in het kader van het nieuwe Treasurystatuut.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel Vaststellen 2e Tussentijdse rapportage 2020". Het voorstel betreft de actualisatie van het investeringsplan 2020 en de bijbehorende financiële wijzigingen. Het omvat het beschikbaar stellen van investeringskredieten, het aframen en afsluiten van kredieten, en het aanpassen van de reserves. De coronacrisis heeft invloed op de uitvoering van speerpunten en financiële resultaten. Het voorstel vraagt om goedkeuring van de raad voor de wijzigingen in de begroting en de financiële verordening, met als doel een actueel en volledig financieel beeld te geven.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is gedetailleerd en biedt een uitgebreid overzicht van de financiële situatie en de benodigde wijzigingen. Het bevat zowel de context als de specifieke financiële aanpassingen, waardoor het als volledig kan worden beschouwd.
Rol van de raad:
De raad moet het voorstel goedkeuren, wat inhoudt dat zij instemmen met de voorgestelde financiële wijzigingen en de actualisatie van het investeringsplan. De raad heeft de verantwoordelijkheid om te zorgen voor een verantwoord financieel beleid.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van investeringen en het omgaan met financiële tegenvallers, vooral in het licht van de coronacrisis. Er moet worden gekozen tussen het handhaven van financiële reserves en het investeren in gemeentelijke projecten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers en doelen. Het is tijdgebonden met betrekking tot de begrotingsjaren 2020 en 2021. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van toekomstige economische ontwikkelingen kan onzekerheden met zich meebrengen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de 2e Tussentijdse rapportage 2020 vast te stellen en de voorgestelde financiële wijzigingen goed te keuren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van inwoners of andere belanghebbenden, maar benadrukt wel het belang van transparantie en informatievoorziening aan de gemeenteraad en inwoners.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt indirect genoemd in verband met de energietransitie en het Klimaatakkoord, waarvoor financiële middelen worden gereserveerd.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft aanzienlijke financiële gevolgen, waaronder het verschuiven van budgetten en het aanpassen van reserves. De dekking wordt deels gevonden in de reserves en door het doorschuiven van budgetten naar 2021. Het voorstel biedt een gedetailleerd overzicht van de financiële aanpassingen en de verwachte impact op de begroting.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Investeringsplan 2020 Bestemmingsreserve Corona Algemene reserve Energietransitie Begrotingsresultaat Septembercirculaire Speerpunten Coronacrisis Onderuitputting GarantstellingenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.b Raadsvoorstel: Vaststellen Programmabegroting 2021-2024 (1392). - 19:30
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg wordt gevraagd om de programmabegroting 2021-2024 vast te stellen. Deze begroting is gebaseerd op de begroting 2020-2023 en de kaderbrief 2021-2024. Het doel van de begroting is om de gemeenteraad en inwoners goed te informeren over de planning en uitvoering van beleid. De begroting legt de financiële uitwerking van doorlopende activiteiten vast en is beleidsarm vanwege de coronacrisis, waardoor nieuwe initiatieven zijn geminimaliseerd. Het college streeft ernaar om vanaf 2022 weer een structureel sluitende begroting te presenteren. De begroting laat echter zien dat de kosten van gemeentelijke taken de komende jaren hoger zijn dan de baten, wat leidt tot negatieve exploitatiesaldi die uit de reserves moeten worden gedekt. Dit is geen structurele oplossing, en er is een oproep aan het Rijk gedaan voor meer structurele middelen. Binnen enkele weken zal de raad een nota van wijzigingen ontvangen, waarin de effecten van de coronacrisis en andere ontwikkelingen worden opgenomen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel programmabegroting 2021-2024". Het voorstel betreft de vaststelling van de programmabegroting voor de jaren 2021-2024 door de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg. Deze begroting is gebaseerd op de eerder vastgestelde begroting 2020-2023 en de kaderbrief 2021-2024. Vanwege de coronacrisis is er gekozen voor een beleidsarme begroting, met minimale nieuwe initiatieven. De begroting laat zien dat de gemeentelijke uitgaven de komende jaren hoger zijn dan de inkomsten, wat leidt tot negatieve exploitatiesaldi die voorlopig uit de reserves worden gedekt. Er wordt een structureel sluitende begroting vanaf 2022 nagestreefd.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het de context, de financiële situatie en de noodzaak van het besluit duidelijk uiteenzet. Er is echter een aankondiging van een Nota van Wijzigingen, wat aangeeft dat er nog aanvullende informatie en wijzigingen zullen volgen.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om de programmabegroting vast te stellen. Dit is een belangrijke taak, aangezien de begroting de financiële koers van de gemeente voor de komende jaren bepaalt.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met een beleidsarme begroting en het gebruik van reserves om de negatieve exploitatiesaldi te dekken. Er moet ook worden overwogen hoe om te gaan met de oproep aan het Rijk voor meer structurele middelen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), omdat het geen specifieke doelen of meetbare resultaten bevat. Het is meer een financieel overzicht dan een actieplan. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van reserves is een punt van zorg.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij de programmabegroting 2021-2024 vaststelt.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niet expliciet hoe participatie van inwoners of andere belanghebbenden is meegenomen in het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn significant, met negatieve exploitatiesaldi die uit de reserves worden gedekt. Er is geen structurele oplossing voor deze tekorten, wat een risico vormt voor de financiële gezondheid van de gemeente op de lange termijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Programmabegroting 2021-2024 Coronacrisis Kaderbrief Financiële uitwerking Beleidsarme begroting Structureel sluitende begroting Reserves Exogene ontwikkelingen Nota van Wijzigingen GemeentefinanciënVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.b.a1 Amendement VVD een nietje door de fietsnietjes ID 161
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Amendement Niet de fietsnietjes vast in de begroting!
Samenvatting: Het amendement, ingediend door Sabrina van den Heuvel van de VVD, stelt voor om de budgetregel voor kleinschalige verkeersvoorzieningen te splitsen in twee afzonderlijke budgetregels: één voor kleinschalige verkeersvoorzieningen en één specifiek voor fietsparkeervoorzieningen. Voor de fietsparkeervoorzieningen wordt voorgesteld om een bedrag van minimaal € 25.000,- te reserveren. Dit amendement beoogt de programmabegroting 2021-2024 en de bijbehorende documenten aan te passen om de aanleg van fietsnietjes te bevorderen, gezien het toenemende fietsgebruik en het tekort aan kwalitatieve fietsparkeervoorzieningen in woonwijken.
Oordeel over de volledigheid
Het amendement is redelijk volledig in zijn opzet. Het biedt een duidelijke financiële richtlijn en een specifieke focus op fietsparkeervoorzieningen. Echter, het mist gedetailleerde informatie over de exacte locaties en de verwachte impact van de voorgestelde maatregelen.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om het amendement te beoordelen, te bespreken en uiteindelijk te stemmen over de aanpassing van de programmabegroting. De raad moet beslissen of de voorgestelde splitsing van de budgetregel en de toewijzing van middelen in lijn zijn met de gemeentelijke prioriteiten.
Politieke Keuzes
De raad moet kiezen of zij prioriteit willen geven aan fietsparkeervoorzieningen binnen het bredere kader van verkeersvoorzieningen. Dit kan impliceren dat andere verkeersprojecten minder financiering krijgen.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van het financiële bedrag dat wordt gereserveerd. Het is echter minder specifiek over de tijdlijn (tijdgebonden) en de exacte locaties (specifiek) waar de voorzieningen worden aangelegd. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar meer details zouden het voorstel sterker maken.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij instemmen met de voorgestelde wijziging in de begroting en de bijbehorende documenten, en daarmee de focus op fietsparkeervoorzieningen ondersteunen.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van bewoners of andere belanghebbenden in de besluitvorming of uitvoering van de fietsparkeervoorzieningen.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien het stimuleren van fietsgebruik bijdraagt aan milieuvriendelijke mobiliteit en het verminderen van de CO2-uitstoot.
Financiële Gevolgen
Het amendement vraagt om een reservering van minimaal € 25.000,- voor fietsparkeervoorzieningen. Het is niet duidelijk aangegeven hoe dit bedrag gedekt wordt binnen de bestaande begroting, of dat er extra middelen nodig zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Amendement Programmabegroting 2021-2024 Fietsparkeervoorzieningen Verkeer en vervoer Budgetregel Fietsgebruik Bereikbaarheidsstrategie Corona Woonwijken FietsnietjesVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.b.m1 motie VVD Extra maatregelen om fraude met zorggeld tegen te gaan ID 519
Samenvatting
De motie van Sabrina van den Heuvel, lid van de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg, roept op tot extra maatregelen om fraude met zorggelden tegen te gaan. De motie constateert dat de uitgaven voor Jeugdzorg en Wmo sterk stijgen en dat er berichten zijn over onterechte facturering door zorgaanbieders. Gemeenten in de omgeving hebben door extra maatregelen veel onrechtmatig verkregen geld teruggehaald. Gezien de financiële uitdagingen van de gemeente, moet het zorggeld daadwerkelijk naar de mensen die het nodig hebben. De motie draagt het College op om in te zetten op het tegengaan van fraude en onrechtmatig gebruik van zorggelden door zorgaanbieders te blokkeren bij onrechtmatigheden, strafrechtelijk op te treden bij strafbare feiten, ongewoon declaratiegedrag te onderzoeken en inwoners op te roepen opmerkelijke zaken te melden.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie Extra maatregelen om fraude met zorggeld tegen te gaan
Samenvatting: De motie, ingediend door Sabrina van den Heuvel van de VVD Leidschendam-Voorburg, richt zich op het bestrijden van fraude met zorggelden binnen de gemeente. Gezien de stijgende uitgaven voor Jeugdzorg en Wmo, en de berichten over onterechte factureringen door zorgaanbieders, roept de motie op tot extra maatregelen. Het college wordt opgedragen om zorgaanbieders te blokkeren bij onrechtmatigheden, strafrechtelijke stappen te ondernemen bij strafbare feiten, ongewoon declaratiegedrag te onderzoeken en inwoners te betrekken door hen opmerkelijke zaken te laten melden. Het doel is om ervoor te zorgen dat zorggelden daadwerkelijk terechtkomen bij degenen die zorg nodig hebben.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
De motie is redelijk volledig in het adresseren van het probleem van fraude met zorggelden. Het biedt concrete maatregelen en acties die het college moet ondernemen. Echter, het mist specifieke details over de implementatie en monitoring van deze maatregelen.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad heeft de rol om de motie te bespreken, te amenderen indien nodig, en uiteindelijk te stemmen over de goedkeuring ervan. De raad houdt toezicht op de uitvoering van de maatregelen door het college.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt
De raad moet beslissen of de voorgestelde maatregelen voldoende zijn om fraude effectief te bestrijden en of de voorgestelde aanpak in lijn is met de prioriteiten en waarden van de gemeente. Er moet ook worden overwogen of de maatregelen proportioneel zijn en geen onnodige bureaucratische lasten opleveren.
SMART en Inconsistenties
De motie is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en meetbaar in termen van de acties die moeten worden ondernomen. Echter, het mist een tijdsgebonden element en concrete meetbare doelen voor succes. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van de maatregelen is niet gegarandeerd.
Besluit dat de raad moet nemen
De raad moet besluiten of zij de motie aannemen en het college de opdracht geven om de voorgestelde maatregelen uit te voeren.
Participatie
De motie roept op tot participatie van inwoners door hen opmerkelijke zaken te laten melden. Dit bevordert betrokkenheid van de gemeenschap bij het signaleren van fraude.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen direct relevant onderwerp in deze motie, aangezien het zich richt op financiële integriteit en efficiëntie binnen de zorgsector.
Financiële gevolgen
De motie impliceert dat er mogelijk extra kosten zijn verbonden aan het uitvoeren van de voorgestelde maatregelen, zoals het onderzoeken van onrechtmatigheden en het implementeren van een meldsysteem. Er wordt echter niet specifiek aangegeven hoe deze kosten worden gedekt. Het is belangrijk dat de raad hier duidelijkheid over krijgt voordat de motie wordt aangenomen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Fraude Zorggeld Wmo Jeugdzorg Zorgaanbieders Onrechtmatig Declaratiegedrag Strafrecht Inwoners Media berichtenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.b.m2 motie VVD Fietsparkeerdruk metingen Omgevingsvisie ID 520
Samenvatting
De motie van Sabrina van den Heuvel, lid van de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg, richt zich op het verbeteren van fietsparkeervoorzieningen als onderdeel van de bereikbaarheidsstrategie van de gemeente. De motie constateert dat het gebruik van fietsen is toegenomen, mede door de coronapandemie, en benadrukt het belang van kwalitatieve fietsparkeervoorzieningen om dit gebruik verder te stimuleren. Het college wordt opgedragen om per wijk inzicht te krijgen in het aanbod en de behoefte aan fietsparkeervoorzieningen, bijvoorbeeld door middel van een fietsparkeerdrukmeting. Daarnaast wordt voorgesteld om de instrumenten van de Omgevingswet te gebruiken om het aanbod beter af te stemmen op de behoefte in de verschillende wijken.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie getiteld "Fietsparkeerdrukmeting Omgevingsvisie" is ingediend door Sabrina van den Heuvel van de VVD Leidschendam-Voorburg. De motie richt zich op het verbeteren van fietsparkeervoorzieningen in de gemeente Leidschendam-Voorburg. Het stelt dat de gemeente fietsgebruik stimuleert als onderdeel van haar bereikbaarheidsstrategie en dat kwalitatieve fietsparkeervoorzieningen bewoners aanmoedigen om vaker de fiets te gebruiken. Gezien de toename in fietsgebruik door de coronapandemie, vraagt de motie het college om per wijk inzicht te krijgen in de behoefte aan fietsparkeervoorzieningen en gebruik te maken van de Omgevingswet om het aanbod hierop af te stemmen.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in het identificeren van het probleem en het voorstellen van een oplossing. Echter, het mist specifieke details over hoe de fietsparkeerdrukmeting uitgevoerd zal worden en welke criteria gehanteerd worden om de behoefte te bepalen.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om de motie te bespreken en te besluiten of zij het college de opdracht willen geven om de voorgestelde acties uit te voeren.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij prioriteit willen geven aan het verbeteren van fietsparkeervoorzieningen en of zij de voorgestelde aanpak via de Omgevingswet ondersteunen.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is niet duidelijk hoe en wanneer de fietsparkeerdrukmeting uitgevoerd zal worden en welke specifieke doelen behaald moeten worden.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij de motie aannemen en het college de opdracht geven om de fietsparkeerdrukmeting uit te voeren en de Omgevingswet te gebruiken om het aanbod aan te passen.
Participatie:
De motie vermeldt niet expliciet hoe participatie van bewoners of andere belanghebbenden in het proces wordt meegenomen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is impliciet relevant, aangezien het stimuleren van fietsgebruik bijdraagt aan milieuvriendelijke mobiliteit.
Financiële gevolgen:
De motie geeft geen specifieke informatie over de financiële gevolgen of hoe deze gedekt zullen worden. Dit is een belangrijk aspect dat verder uitgewerkt moet worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Fietsparkeerdrukmeting Fietsgebruik Fietsparkeervoorzieningen Omgevingsvisie Bereikbaarheidsstrategie Corona Wijk Omgevingswet Bewoners BehoefteVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.b.m3 motie VVD mobiliteit parkeernorm ID 521
Samenvatting
De motie van Gerco van der Wal, lid van de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg, richt zich op de bijdrage van projectontwikkelaars aan mobiliteit wanneer niet aan de parkeernorm kan worden voldaan. De motie constateert dat de gemeente veel bouwt en dat er door ruimtegebrek concessies moeten worden gedaan op het gebied van mobiliteit, waardoor ontwikkelaars soms minder parkeerplaatsen realiseren dan voorgeschreven. Dit probleem wordt vaak afgewenteld op de gemeente. De motie benadrukt dat er een mobiliteitstransitie gaande is, waarbij naast auto's ook fietsen, openbaar vervoer en deelmobiliteit belangrijker worden. Het verzoek aan het college is om een visie te ontwikkelen waarin projectontwikkelaars bijdragen aan mobiliteit als er van de parkeernorm wordt afgeweken, en deze visie op te nemen in de nota parkeernormen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie: Bijdrage ontwikkelaars aan mobiliteit bij niet voldoen parkeernorm
Samenvatting: De motie van Gerco van der Wal, ingediend tijdens de vergadering van de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg op 17 november 2020, adresseert het probleem van onvoldoende parkeerruimte bij nieuwe bouwprojecten. Door ruimtegebrek kunnen ontwikkelaars niet altijd voldoen aan de parkeernormen, hoewel de kosten hiervoor wel in de verkoopprijs zijn opgenomen. De motie stelt dat dit mobiliteitsprobleem op de gemeente wordt afgewenteld. Gezien de verwachte mobiliteitstransitie, waarbij meer gebruik wordt gemaakt van fietsen, openbaar vervoer en deelmobiliteit, wordt het college verzocht een visie te ontwikkelen waarin projectontwikkelaars bijdragen aan mobiliteitsoplossingen als er van de parkeernorm wordt afgeweken.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
De motie is redelijk volledig in het identificeren van het probleem en het voorstellen van een oplossing. Echter, het biedt geen gedetailleerd plan of concrete maatregelen voor hoe ontwikkelaars kunnen bijdragen aan alternatieve mobiliteitsoplossingen.
Rol van de Raad
De raad speelt een toezichthoudende en besluitvormende rol. Ze moet het college verzoeken om een visie te ontwikkelen en deze te integreren in de nota parkeernormen.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of ze de verantwoordelijkheid voor mobiliteitsoplossingen bij ontwikkelaars willen leggen en hoe ze de balans willen vinden tussen bouwontwikkeling en mobiliteitsbehoeften.
SMART en Inconsistenties
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het verzoek om een visie is vaag en er zijn geen specifieke doelen of tijdlijnen genoemd. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie mist concrete details.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of ze het college willen verzoeken om de voorgestelde visie te ontwikkelen en deze in de nota parkeernormen op te nemen.
Participatie
De motie zegt niets expliciet over participatie van burgers of andere stakeholders in het proces van het ontwikkelen van de visie.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is impliciet relevant, gezien de nadruk op alternatieve mobiliteitsoplossingen zoals fietsen en openbaar vervoer, die milieuvriendelijker zijn dan autogebruik.
Financiële Gevolgen
De motie bespreekt niet de financiële gevolgen of hoe eventuele kosten gedekt zouden worden. Dit is een belangrijk aspect dat verder uitgewerkt moet worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Mobiliteit Parkeernorm Projectontwikkelaars Mobiliteitstransitie Hoogwaardige fiets- en OV-verbindingen Deelmobiliteitoplossingen Bereikbaarheid Parkeerplaatsen Visie Nota parkeernormenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.b.m4 Motie CDA buitengebied Stompwijk ID 522
Samenvatting
De motie van Ron van Duffelen (CDA) betreft het buitengebied van Stompwijk en is besproken tijdens de raadsvergadering van de gemeente Leidschendam-Voorburg op 17 en 18 november 2020. De motie constateert dat het buitengebied van Stompwijk een belangrijk open agrarisch landschap is met sterke landschappelijke waarden, dat echter onder druk staat door bodemdaling, verdroging en veranderingen in de agrarische sector. Er is bezorgdheid onder bewoners en ondernemers over het verlies van identiteit van het gebied. De motie roept het college op om in de Omgevingsvisie aandacht te besteden aan de identiteit en landschappelijke waarde van het gebied, de toekomst van landbouwbedrijven, de klimatologische gevolgen voor het veenweidegebied, natuurherstel en recreatiebeleid. Ook wordt gevraagd om aandacht voor de positionering en profilering van het buitengebied en om de raad hierover te informeren.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie buitengebied Stompwijk
Samenvatting: De motie van Ron van Duffelen (CDA) richt zich op het behoud en de ontwikkeling van het buitengebied van Stompwijk, dat bekendstaat om zijn open landschap en agrarische karakter. Het gebied wordt bedreigd door bodemdaling, verdroging en veranderingen in de agrarische sector. De motie roept het college op om in de Omgevingsvisie aandacht te besteden aan de identiteit, landschappelijke waarde, landbouwtoekomst, klimatologische gevolgen, natuurherstel en recreatiebeleid van het gebied. Tevens wordt gevraagd om de positionering en profilering van het buitengebied te versterken en de raad hierover te informeren.
Oordeel over de volledigheid
De motie is redelijk volledig in het adresseren van de belangrijkste zorgen en waarden van het buitengebied van Stompwijk. Het benoemt de bedreigingen en de noodzaak voor een strategische visie, maar mist specifieke actiepunten of tijdlijnen voor implementatie.
Rol van de Raad
De raad speelt een toezichthoudende en richtinggevende rol door het college op te roepen om specifieke aandachtspunten in de Omgevingsvisie op te nemen en hierover te rapporteren.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen over de prioritering van behoud versus ontwikkeling, de mate van betrokkenheid van lokale belanghebbenden, en de balans tussen agrarische en recreatieve functies.
SMART en Inconsistenties
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er ontbreken meetbare doelen en tijdlijnen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie zou baat hebben bij meer concrete actiepunten.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij het college willen oproepen om de genoemde aandachtspunten in de Omgevingsvisie op te nemen en hierover te rapporteren.
Participatie
De motie impliceert participatie door te verwijzen naar de zorgen van bewoners en ondernemers, maar specificeert niet hoe participatie vormgegeven wordt.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, gezien de aandacht voor bodemdaling, verdroging en natuurherstel.
Financiële Gevolgen
De motie vermeldt geen specifieke financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen. Eventuele kosten zouden kunnen voortkomen uit de ontwikkeling en implementatie van de Omgevingsvisie en gerelateerde beleidsmaatregelen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Buitengebied Stompwijk Landschappelijke waarden Groene Hart Bodemdaling Verdroging Agrarische sector Identiteit Omgevingsvisie Recreatiebeleid VeenweidegebiedVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.b.m5 Motie CDA inclusieve samenleving ID 523
Samenvatting
De motie "Inclusieve Samenleving" ingediend door J. Hendriks op 17 november 2020, richt zich op het bevorderen van een inclusieve gemeente in Leidschendam-Voorburg. Dit volgt op de ratificatie van het VN-Verdrag voor de rechten van mensen met een handicap door Nederland in 2016. De motie benadrukt de noodzaak om een integraal plan te ontwikkelen dat de uitvoering van het verdrag binnen het sociaal domein omvat, zoals voorgesteld in het ‘Amendement Van der Staaij en Bergkamp’. De gemeente besteedt al aandacht aan inclusie op verschillende beleidsterreinen, zoals LHBTI+, sport, participatie, en cultuur. Het college wordt verzocht om een overzicht van activiteiten te leveren die passen in een Inclusieve Agenda en samen met partners een plan te maken voor deze agenda. Indien nodig, kan de financiering voor de inventarisatie en het plan komen uit de bestemmingsreserve Langer Zelfstandig Wonen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie Inclusieve Samenleving
Samenvatting: De motie, ingediend door J. Hendriks, richt zich op de bevordering van een inclusieve samenleving in de gemeente Leidschendam-Voorburg. Het benadrukt de noodzaak om de verplichtingen van het VN-Verdrag voor de rechten van mensen met een handicap te integreren in gemeentelijke plannen. De motie verzoekt het college om een overzicht van activiteiten te leveren die passen in een Inclusieve Agenda en samen met partners een plan te maken voor deze agenda. De financiering voor de inventarisatie en het plan kan zo nodig uit de bestemmingsreserve Langer Zelfstandig Wonen komen.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig in de zin dat het duidelijke stappen en verantwoordelijkheden aangeeft voor het opstellen van een Inclusieve Agenda. Echter, het mist specifieke details over de tijdslijnen en meetbare doelen.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad heeft de rol om het college te verzoeken een Inclusieve Agenda te ontwikkelen en te beoordelen of de voorgestelde activiteiten en plannen voldoen aan de eisen van het VN-Verdrag.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt
De raad moet beslissen of zij prioriteit willen geven aan inclusiviteit binnen de gemeente en of zij bereid zijn om middelen uit de bestemmingsreserve Langer Zelfstandig Wonen hiervoor in te zetten.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen specifieke tijdslijnen of meetbare doelen bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiering en uitvoering zouden verder gespecificeerd kunnen worden.
Besluit dat de raad moet nemen
De raad moet besluiten of zij het college willen verzoeken om de voorgestelde Inclusieve Agenda te ontwikkelen en of zij akkoord gaan met de voorgestelde financiering uit de bestemmingsreserve.
Participatie
Het voorstel benadrukt samenwerking met partners, wat wijst op een participatieve aanpak. Echter, het biedt geen gedetailleerde informatie over hoe participatie van inwoners en belanghebbenden wordt vormgegeven.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. De focus ligt voornamelijk op sociale inclusie.
Financiële gevolgen
De financiële gevolgen worden beperkt tot de mogelijkheid om de inventarisatie en het plan te financieren uit de bestemmingsreserve Langer Zelfstandig Wonen. Er is geen gedetailleerde financiële analyse of begroting opgenomen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Inclusieve Samenleving VN-Verdrag Handicap Jeugdwet Wmo Participatiewet Inclusie LHBTI+ Participatie Re-integratieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.b.m6 motie CDA PvdA VVD Goed onderbouwde investeringen in mensen en middelen ID 524
Samenvatting
De motie van de leden Strous en Streefkerk, besproken tijdens de raadsvergadering van de gemeente Leidschendam-Voorburg op 17 november 2020, richt zich op het belang van goed onderbouwde investeringen in mensen en middelen. De gemeente is van plan om in 2021 en 2022 in totaal 5 miljoen euro te investeren in organisatieontwikkeling en informatiebeveiliging. De motie benadrukt dat deze investeringen essentieel zijn voor de continuïteit van gemeentelijke taken en dat ze zorgvuldig moeten worden uitgevoerd. De raad roept het college op om bij deze investeringen rekening te houden met de genoemde overwegingen en vraagt om een stappenplan en periodieke updates over de voortgang.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie "Goed onderbouwde investeringen in mensen en middelen" richt zich op de noodzaak van gerichte investeringen in de ambtelijke organisatie en informatiebeveiliging binnen de gemeente Leidschendam-Voorburg. De motie benadrukt het belang van een sterke organisatie voor de uitvoering van gemeentelijke taken en roept op tot een goed onderbouwde aanpak van de geplande investeringen van 5 miljoen euro in 2021 en 2022. Het college wordt gevraagd om een gedetailleerd stappenplan en prestatieafspraken voor informatiebeveiliging voor te leggen en de raad regelmatig te informeren over de voortgang van deze investeringen.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in het adresseren van de noodzaak voor investeringen en de betrokkenheid van de raad. Echter, het mist specifieke details over hoe de investeringen precies zullen worden uitgevoerd en welke concrete resultaten worden verwacht.
Rol van de raad:
De raad heeft een toezichthoudende rol en wordt gevraagd om betrokken te zijn bij de besluitvorming en voortgang van de investeringen. De motie roept op tot regelmatige updates en een gedetailleerd plan van aanpak.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van investeringen in organisatieontwikkeling en informatiebeveiliging en hoe deze in lijn zijn met de bredere gemeentelijke doelen. Er moet ook worden overwogen hoe deze investeringen worden gefinancierd binnen de bestaande begroting.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen specifieke meetbare doelen of tijdlijnen bevat, behalve de eis voor een stappenplan in het eerste kwartaal van 2021. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar meer specificiteit zou helpen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze het college willen volgen in de voorgestelde aanpak en of ze akkoord gaan met de voorgestelde investeringen en de wijze van rapportage.
Participatie:
De motie vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, maar richt zich op de interne organisatie en de rol van de raad.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in deze motie.
Financiële gevolgen:
De motie spreekt over een totale investering van 5 miljoen euro, maar geeft geen details over hoe deze investeringen worden gedekt binnen de begroting. Het is belangrijk dat de raad inzicht krijgt in de financiële dekking en eventuele gevolgen voor andere budgetten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Investeringen Informatiebeveiliging Organisatieontwikkeling Ambtelijke organisatie Lokale samenleving Meerjarenbegroting Sociaaleconomische taken Algemene middelen Prestatieafspraken StappenplanVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.b.m7 Motie PvdA GroenLinks CU-SGP Beschikbaar stellen mondkapjes voor inwoners met minimuminkomen ID 525
Samenvatting
De motie, ingediend door de leden S.R. Paltansing, J. van Rossum en C. Verschoor, betreft het beschikbaar stellen van gratis wasbare mondkapjes aan inwoners van Leidschendam-Voorburg met een minimuminkomen. Dit volgt op het dringende advies en de verwachte wettelijke verplichting van het Kabinet om mondkapjes te dragen in publieke binnenruimtes en het openbaar vervoer. De motie benadrukt dat financiële beperkingen geen belemmering mogen zijn voor het opvolgen van deze richtlijnen. Het college wordt verzocht om samen te werken met relevante instanties en organisaties om de mondkapjes bij de juiste mensen te krijgen en de kosten te dekken uit de middelen die beschikbaar zijn gesteld voor de Coronacrisis. Deze kosten moeten ook worden opgenomen in de compensatieaanvraag richting de Rijksoverheid.
-
Motie PvdA GroenLinks CU-SGP Beschikbaar stellen mondkapjes voor inwoners met minimuminkomen ID 525.docx.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heeft als titel "Beschikbaar stellen mondkapjes voor inwoners met minimuminkomen". Het voorstel richt zich op het verstrekken van gratis wasbare mondkapjes aan inwoners van Leidschendam-Voorburg met een minimuminkomen. Dit initiatief komt voort uit het dringende advies en de verwachte wettelijke verplichting om mondkapjes te dragen in publieke binnenruimtes en het openbaar vervoer. De motie benadrukt het belang van toegankelijkheid van mondkapjes voor minima, om financiële barrières te voorkomen. Het college wordt verzocht samen te werken met lokale instanties om de mondkapjes effectief te distribueren en de kosten te dekken uit coronagerelateerde middelen.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke probleemstelling, een voorstel voor een oplossing, en een financiële dekking. Echter, details over de exacte distributiemethode en het aantal benodigde mondkapjes ontbreken.
Rol van de raad:
De raad moet de motie bespreken en goedkeuren. Ze speelt een toezichthoudende rol in de uitvoering en moet ervoor zorgen dat de middelen effectief worden ingezet.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of het verstrekken van mondkapjes aan minima een prioriteit is en of de voorgestelde financiering uit coronamiddelen gerechtvaardigd is.
SMART en Inconsistenties:
De motie is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen (zoals het aantal mondkapjes) en een duidelijke tijdlijn voor distributie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de uitvoering kan verduidelijking vereisen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze de motie steunen en het college opdracht geven om de mondkapjes te verstrekken zoals voorgesteld.
Participatie:
De motie suggereert samenwerking met lokale instanties en welzijnsorganisaties, maar geeft geen details over hoe participatie van de doelgroep wordt gewaarborgd.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, aangezien de motie pleit voor wasbare mondkapjes, die minder milieubelastend zijn dan wegwerpmondkapjes.
Financiële gevolgen:
De kosten worden voorgesteld te worden gedekt uit de coronamiddelen van de gemeente. Er wordt ook gesuggereerd dat deze kosten kunnen worden opgenomen in de compensatieaanvraag bij de Rijksoverheid. Exacte kosten worden niet gespecificeerd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Mondkapjes Minimuminkomen Wasbare mondkapjes Ooievaarspas Schuldhulpverlening Coronacrisis Compensatiepakket Milieu Zorgplicht WelzijnsorganisatiesVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.c Raadsvoorstel: Vaststellen Nota Van Wijziging bij programmabegroting 2021-2024 (1393). - 19:30
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg wordt gevraagd om de Nota van Wijziging 2021-2024 voor de Programmabegroting vast te stellen. Dit omvat het instellen van nieuwe bestemmingsreserves voor onder andere Langer zelfstandig Wonen en Energietransitie en Duurzaamheid, evenals het aanpassen van bestaande reserves. Daarnaast worden investeringskredieten beschikbaar gesteld en begrotingswijzigingen voor 2020 en 2021 vastgesteld. De wijzigingen zijn noodzakelijk vanwege ontwikkelingen na de conceptbegroting, waaronder de effecten van de coronacrisis. De raad wordt geïnformeerd over de planning en uitvoering van beleid, met als doel een structureel positief resultaat van € 2,7 miljoen in 2024. Een motie over cameratoezicht wordt later behandeld.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel Nota van Wijziging bij Programmabegroting 2021-2024". Het voorstel betreft een actualisatie van de programmabegroting 2021-2024 van de gemeente Leidschendam-Voorburg. Deze actualisatie is noodzakelijk vanwege nieuwe ontwikkelingen, waaronder de effecten van de coronacrisis. Het voorstel omvat het vaststellen van de Nota van Wijziging, het instellen van nieuwe bestemmingsreserves, en het beschikbaar stellen van investeringskredieten. De raad wordt gevraagd om de wijzigingen in de begroting goed te keuren, zodat de financiële planning kan worden aangepast aan de huidige omstandigheden.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het zowel de context als de specifieke wijzigingen in de begroting beschrijft. Het biedt inzicht in de noodzaak van de wijzigingen en de financiële gevolgen daarvan.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de voorgestelde wijzigingen in de programmabegroting goed te keuren. Dit omvat het vaststellen van de Nota van Wijziging en het instellen van nieuwe bestemmingsreserves.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van financiële middelen, vooral in het licht van de coronacrisis. Dit omvat keuzes over investeringen in duurzaamheid, mobiliteit, en andere beleidsgebieden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële wijzigingen en doelen. Echter, de tijdsgebonden aspecten zijn minder duidelijk, vooral met betrekking tot de implementatie van nieuwe beleidsvoornemens. Er zijn geen duidelijke inconsistenties opgemerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de Nota van Wijziging vast te stellen en de voorgestelde begrotingswijzigingen goed te keuren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niet expliciet hoe participatie van inwoners of andere belanghebbenden is meegenomen in het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, gezien de instelling van een bestemmingsreserve voor energietransitie en duurzaamheid.
Financiële gevolgen:
Het voorstel geeft aan dat de meerjarenbegroting in 2024 een structureel voordelig resultaat van € 2,7 miljoen verwacht. De financiële gevolgen zijn verwerkt in de Nota van Wijziging, maar specifieke details over de dekking van nieuwe uitgaven worden niet uitgebreid besproken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Nota van Wijziging Programmabegroting 2021-2024 Coronacrisis Bestemmingsreserves Kaderbrief Cameratoezicht Beleidsvoornemens Septembercirculaire Meerjarenbegroting Structureel resultaatVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.d Raadsbrief: Addendum bij Programmabegroting 2021 2024 en Nota van Wijziging (1998) - 19:30
Samenvatting
Het addendum bij de raadsvoorstellen 1392 en 1393 betreft de verwerking van de financiële consequenties van het besluit van de gemeenteraad om niet in te stemmen met raadsvoorstel 1331 over de bereikbaarheid van het Damcentrum. Dit addendum en de bijbehorende begrotingswijziging (nummer 3) passen de Programmabegroting 2021-2024 en de Nota van wijziging aan zonder het begrotingsresultaat of het structurele begrotingssaldo te wijzigen. De algemene reserve vrij besteedbaar neemt hierdoor met € 850.000 toe. Het voorstel voor de vorming van een bestemmingsreserve Mobiliteit blijft gehandhaafd, met een storting van € 19,7 miljoen uit de algemene reserve. Het college zal later voorstellen doen voor de inzet van deze reserve om de bereikbaarheid en verkeersveiligheid te verbeteren. De raadsbesluiten 1392 en 1393 worden aangepast om het addendum en de begrotingswijziging op te nemen.
-
1998 Addendum bij het raadsvoorstel Programmabegroting 2021 2024 en Nota van wijziging.docx.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het Addendum bij het Raadsvoorstel 1392 en 1393
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Addendum bij het raadsvoorstel 1392 Programmabegroting 2021-2024 en bij het raadsvoorstel 1393 Nota van wijziging bij de Programmabegroting 2021-2024". Het addendum verwerkt de financiële consequenties van het besluit van de gemeenteraad om niet in te stemmen met het raadsvoorstel 1331 over de bereikbaarheid van het Damcentrum. Het addendum en de bijbehorende begrotingswijziging zorgen ervoor dat de financiële aspecten van dit besluit worden opgenomen in de Programmabegroting 2021-2024 en de Nota van wijziging. Dit leidt tot een aanpassing van de begroting zonder het begrotingsresultaat of het structurele begrotingssaldo te wijzigen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de noodzakelijke wijzigingen in de begroting en de nota van wijziging adresseert. Het biedt een duidelijke toelichting op de financiële aanpassingen en de gevolgen daarvan.
Rol van de Raad:
De raad moet het addendum en de bijbehorende begrotingswijziging goedkeuren. Dit is essentieel om de financiële administratie van de gemeente in lijn te brengen met het eerdere besluit om het raadsvoorstel 1331 niet goed te keuren.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de voorgestelde wijzigingen in de begroting en de nota van wijziging. Dit omvat het al dan niet instemmen met de voorgestelde aanpassingen in de financiële planning en de vorming van bestemmingsreserves.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële aanpassingen. Het is tijdgebonden omdat het betrekking heeft op de begroting voor 2021-2024. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het addendum en de bijbehorende begrotingswijziging goed te keuren, zodat de financiële administratie van de gemeente correct wordt bijgewerkt.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden. Het richt zich voornamelijk op interne financiële aanpassingen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien er een bestemmingsreserve voor duurzaamheid en energietransitie wordt genoemd. Dit suggereert dat er aandacht is voor duurzame ontwikkeling binnen de financiële planning.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een toename van de algemene reserve vrij besteedbaar met € 850.000. De dekking van de wijzigingen wordt bereikt door een eenmalige onttrekking aan de algemene reserve, wat geen invloed heeft op de exploitatie tot en met 2024.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Programmabegroting 2021-2024 Addendum Begrotingswijziging Algemene reserve vrij besteedbaar Bestemmingsreserve Mobiliteit Bereikbaarheid Damcentrum Meerjarenraming Bestemmingsreserves Exploitatie VerkeersveiligheidVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.e Raadsvoorstel: Vaststellen Tarievenvoorstel 2021 (1468). - 19:30
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft het vaststellen van het Tarievenvoorstel 2021 en de bijbehorende belastingverordeningen voor het jaar 2021 in de gemeente Leidschendam-Voorburg. De gemeenteraad heeft de bevoegdheid om deze verordeningen te wijzigen en vast te stellen. Het voorstel draagt bij aan het doel van een economisch vitale gemeente. In het Tarievenvoorstel 2021 worden de ontwikkelingen van gemeentelijke heffingen, zoals afvalstoffenheffing, rioolheffing en leges, voor 2021 uitgewerkt. Er wordt specifiek aandacht besteed aan de kostendekkendheid van leges, zoals beschreven in de raadsbrief over de afwikkeling van motie 486. De financiële gevolgen van deze tarieven zijn opgenomen in de conceptbegroting voor 2021. Het voorstel omvat diverse bijlagen met verordeningen en tarieventabellen voor verschillende belastingen, waaronder afvalstoffenheffing, hondenbelasting, leges, lijkbezorgingsrechten, marktgelden, onroerendezaakbelastingen, precariobelasting, reclamebelasting, rioolheffing en toeristenbelasting.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie 365 inzake voormeldingen OZB d.d. 30 oktober 2018
Samenvatting: De motie betreft het invoeren van voormeldingen voor de WOZ-waarde van woningen. Het doel is om belastingplichtigen voorafgaand aan de definitieve aanslag gemeentelijke belastingen inzicht te geven in de voorlopige WOZ-waarde en objectkenmerken. Dit biedt hen de mogelijkheid om te reageren en eventuele fouten te corrigeren, met als doel het aantal bezwaarschriften te verminderen. De gemeente gebruikt marktgegevens en objectkenmerken om de WOZ-waarde te bepalen. Hoewel voormeldingen extra werk met zich meebrengen, blijft het mogelijk om na de definitieve aanslag bezwaar in te dienen, wat kan leiden tot dubbel werk.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig in de beschrijving van het proces en de redenen voor het invoeren van voormeldingen. Het biedt inzicht in de methodologie voor het bepalen van de WOZ-waarde en de mogelijke voordelen en nadelen van voormeldingen. Echter, het mist specifieke details over de implementatie en de kosten die hiermee gepaard gaan.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad speelt een beslissende rol bij het al dan niet aannemen van de motie. Zij moeten de voor- en nadelen afwegen en besluiten of de voormeldingen daadwerkelijk worden ingevoerd.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt
De raad moet beslissen of de voordelen van het verminderen van bezwaarschriften opwegen tegen de extra werkdruk en kosten die voormeldingen met zich meebrengen. Ook moeten ze overwegen of de transparantie en betrokkenheid van burgers voldoende verbeterd worden door deze maatregel.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het mist specifieke meetbare doelen en een tijdsplan voor implementatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van voormeldingen in het verminderen van bezwaarschriften wordt in twijfel getrokken.
Besluit dat de raad moet nemen
De raad moet besluiten of ze de motie aannemen en voormeldingen voor de WOZ-waarde willen invoeren, rekening houdend met de voor- en nadelen die in het voorstel zijn genoemd.
Participatie
Het voorstel impliceert een vorm van participatie door belastingplichtigen de mogelijkheid te geven om te reageren op de voorlopige WOZ-waarde. Dit kan leiden tot meer betrokkenheid en transparantie.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen direct relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het voornamelijk gaat om administratieve processen en belastingheffing.
Financiële gevolgen
Het voorstel erkent dat voormeldingen extra werk en daarmee mogelijk extra kosten met zich meebrengen, maar het geeft geen specifieke financiële details of hoe deze kosten gedekt zouden worden. Dit is een belangrijk aspect dat verder uitgewerkt moet worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
WOZ-waarde Voormeldingen Marktgegevens Kadaster Verkoopcijfers Objectkenmerken Belastingplichtige Bezwaarschriften Gemeentelijke belastingen AnalyseVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsbrief afwikkeling motie 486 inzake kostendekkende leges". Het voorstel richt zich op het verhogen van de legestarieven om deze kostendekkend te maken, zoals vastgelegd in de programmabegroting 2019-2022 en motie 486. Momenteel is de dekkingsgraad van de leges 65%, en het doel is om deze te verhogen door tarieven aan te passen en uitvoeringskosten te verlagen. De tarieven worden in fasen aangepast: in 2021 voor de fysieke leefomgeving, in 2022 voor algemene dienstverlening, en in 2023 voor de Europese dienstenrichtlijn. Het uiteindelijke doel is een kostendekkendheid van 86,8% te bereiken.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerde uitleg van de huidige situatie, de geplande aanpassingen, en de verwachte financiële impact. Echter, er is ruimte voor meer gedetailleerde informatie over de specifieke maatregelen die worden genomen om de uitvoeringskosten te verlagen.
Rol van de raad:
De raad speelt een toezichthoudende rol en moet goedkeuring geven aan de voorgestelde wijzigingen in de legesverordening. Daarnaast moet de raad de voortgang van de taakstelling voor kostendekkende leges monitoren.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de balans tussen het verhogen van tarieven en het verlagen van uitvoeringskosten. Er moet ook worden overwogen of bepaalde doelgroepen, zoals gehandicapten, moeten worden ontzien bij tariefverhogingen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is gedeeltelijk SMART. Het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen, vooral met betrekking tot de verlaging van uitvoeringskosten. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van variabele factoren zoals de vraag naar producten kan een risico vormen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde wijzigingen in de legesverordening goed te keuren en de voortgang van de kostendekkendheid te blijven monitoren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of belanghebbenden in het proces. Dit kan een gemiste kans zijn om draagvlak te creëren.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel verwacht een extra opbrengst van € 250.000 in 2021, met verdere verhogingen in 2022 en 2023. De financiële gevolgen worden gedekt door de verhoging van de legestarieven en het verlagen van uitvoeringskosten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Kostendekkende leges Tarieven Legesverordening Dekkingsgraad Omgevingswet Bouwprojecten Algemene dienstverlening Europese dienstenrichtlijn Procesoptimalisatie BegrotingsresultaatVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel belastingtarieven 2021 (Tarievenvoorstel 2021)." Het voorstel beoogt de vaststelling van de belastingtarieven voor 2021 in de gemeente Leidschendam-Voorburg. Het omvat diverse verordeningen met betrekking tot gemeentelijke heffingen zoals afvalstoffenheffing, hondenbelasting, leges, en onroerendezaakbelastingen. Het voorstel is bedoeld om bij te dragen aan een economisch vitale gemeente en bevat een nadere uitwerking van de beleidsontwikkelingen en financiële gevolgen voor 2021. De financiële implicaties zijn verwerkt in de conceptbegroting voor 2021.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het een uitgebreide lijst van verordeningen en bijlagen bevat die de verschillende belastingtarieven en heffingen voor 2021 dekken. Het verwijst ook naar relevante moties en raadsbrieven.
Rol van de raad:
De raad heeft de bevoegdheid om belastingverordeningen te wijzigen en vast te stellen. In dit geval moet de raad de voorgestelde tarieven voor 2021 goedkeuren.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de hoogte en structuur van de gemeentelijke heffingen en belastingen, rekening houdend met de financiële behoeften van de gemeente en de impact op de inwoners.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de vastgestelde tarieven en verordeningen. Het is tijdgebonden omdat het betrekking heeft op het jaar 2021. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in de informatie die wordt verstrekt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het Tarievenvoorstel 2021 en de bijbehorende belastingverordeningen vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of belanghebbenden in het proces van tariefstelling.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen van het voorstel zijn verwerkt in de conceptbegroting voor 2021. Het voorstel verwijst naar de kostendekkendheid van leges en andere heffingen, maar geeft geen gedetailleerde informatie over hoe eventuele tekorten worden gedekt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Tarievenvoorstel 2021 Belastingverordeningen Economisch vitale gemeente Afvalstoffenheffing Rioolheffing Leges Kostendekkendheid Onroerende-zaakbelastingen (OZB) Precariobelasting ReclamebelastingVerfijning van de zoekopdracht: