26-05-2015 Raad
Agendapunt Opening
Agendapunt Bespreekpunten
Agendapunt 4 Raadsvoorstel: Regionaal Inkoopkader Jeugdhulp 2016-2017 (1329637).
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Regionaal Inkoopkader Jeugdhulp 2016-2017
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Regionaal Inkoopkader Jeugdhulp 2016-2017". Het doel is om een nieuw uitvoeringsprogramma voor de inkoop van jeugdhulp op te stellen, dat aansluit bij het Regionaal Transitie Arrangement (RTA) en het beleidsplan Transitie Sociaal Domein en Beleidsplan Jeugd. Het kader richt zich op zakelijk partnerschap, financiële uitgangspunten en sturing, en legt de basis voor zorgcontinuïteit en innovatie in de jeugdhulp voor de jaren 2016 en 2017.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerde beschrijving van de achtergrond, de noodzaak voor een nieuw inkoopkader, en de specifieke punten waarop het kader zich richt. Echter, meer gedetailleerde informatie over de implementatie en evaluatie van de voorgestelde maatregelen zou nuttig zijn.
Rol van de raad:
De raad wordt gevraagd het Regionaal Inkoopkader Jeugdhulp 2016-2017 vast te stellen als basis voor het inkoopproces. De raad moet ook instemmen met de beslispunten over zakelijk partnerschap, financiële uitgangspunten, en sturing en monitoring.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de herdefiniëring van het zakelijk partnerschap, de financiële uitgangspunten zonder budgetgarantie, en de ontwikkelpunten voor sturing en monitoring. Dit vereist een afweging tussen kostenbeheersing en het waarborgen van kwalitatieve jeugdhulp.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is gedeeltelijk SMART. Het biedt specifieke en tijdgebonden doelen, maar mist meetbare criteria voor succes en gedetailleerde actieplannen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van meetbare doelen kan de evaluatie bemoeilijken.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten het Regionaal Inkoopkader Jeugdhulp 2016-2017 vast te stellen en in te stemmen met de voorgestelde beslispunten.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door contactmomenten met cliëntenvertegenwoordigers, aanbieders en de participatieraad te organiseren. Dit moet ervoor zorgen dat de jeugdhulp aansluit bij lokale behoeften.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in het voorstel. De focus ligt meer op innovatie en continuïteit van zorg.
Financiële gevolgen:
Het financiële kader wordt bepaald door de integratie-uitkering sociaal domein en lokale prioriteiten. Er is geen budgetgarantie voor 2016, en de financiële gevolgen zijn afhankelijk van de gemeentelijke begroting en het nieuwe verdeelmodel. De dekking wordt bepaald door de gemeentelijke besluitvorming over de begroting.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Regionaal Inkoopkader Jeugdhulp 2016-2017 Jeugdhulp Regionaal Transitie Arrangement (RTA) Sociaal Domein Innovatie Zakelijk Partnerschap Financiële Uitgangspunten Monitoring Lokale Inkoopplan HaaglandenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5 Raadsvoorstel: Zienswijze Jaarrekening 2014 en begroting 2016 DSW Rijswijk e.o. (1329642).
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Jaarrekening 2014 en begroting 2016 DSW". Het document bespreekt de financiële resultaten van de Dienst Sociale Werkvoorziening (DSW) voor 2014 en de geplande begroting voor 2016. De exploitatie in 2014 bleef binnen de begroting, met een overschot van € 6.789. Voor 2016 is een gemeentelijke bijdrage van € 873.000 gepland, waarvan € 192.000 door Leidschendam-Voorburg wordt gedekt. Het herstructureringsplan is in lijn met de meerjarenraming, maar de doorstroom van werknemers naar reguliere banen loopt achter. De Participatiewet en SROI bieden kansen voor verbetering.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met gedetailleerde financiële gegevens en een duidelijke uitleg van de herstructureringsplannen. Echter, er is beperkte informatie over de specifieke maatregelen om de doorstroom te verbeteren.
Rol van de raad:
De raad moet zijn zienswijze geven op de concept jaarrekening en begroting. Deze zienswijze wordt meegenomen door het Algemeen Bestuur van DSW bij de definitieve vaststelling.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de financiële bijdragen en de herstructureringsplannen. Er moeten keuzes worden gemaakt over de prioritering van doorstroom naar reguliere banen en de inzet van middelen voor SROI.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Er zijn duidelijke financiële doelen, maar de doelen voor doorstroom en participatie zijn minder concreet. Er zijn geen grote inconsistenties, maar de achterblijvende doorstroom is een aandachtspunt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met de voorgestelde financiële bijdragen en de herstructureringsplannen, en of zij aanvullende maatregelen willen voorstellen om de doorstroom te verbeteren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt de betrokkenheid van gemeenten bij de doorstroom van werknemers, maar er is weinig detail over directe participatie van belanghebbenden zoals werknemers of werkgevers.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in het voorstel. De focus ligt meer op financiële duurzaamheid en sociale integratie.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn duidelijk uiteengezet, met een gemeentelijke bijdrage van € 873.000 voor 2016. De dekking komt uit de gemeentebegroting en het eigen vermogen van DSW. Er is een risico door de achterblijvende doorstroom, wat toekomstige financiële druk kan veroorzaken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Wet sociale werkvoorziening (Wsw) Participatiewet Herstructureringsplan Stichting Power Gemeenschappelijke Regeling Garantiebanen Social Return On Investment (SROI) Re-integratieopdrachten Exploitatiebijdrage DoorstroomcijfersVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt Hamerstukken
Agendapunt 6.a Raadsbesluit: bekrachtigen opgelegde geheimhouding op bijlage bij raadsvoorstel Stand van zaken heroriëntatie project Duivenvoordecorridor (1339196).
Agendapunt 6.b Raadsbesluit: bekrachtigen opgelegde geheimhouding op bijlage bij raadsvoorstel 'ontwikkeling glastuinbouwgebied Meeslouwerpolder' (1354639).
-
Raadsbesluit Bekrachtigen opgelegde geheimhouding op bijlage bij raadsvoorstel ontwikkeling glastuinbouwgebied Meeslouwerpolderpdf dossier
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 7 Raadsvoorstel: afschaffen leges voor verenigingen en instellingen vanaf 1 januari 2015 (1342396)
-
Raadsvoorstel Leges en precariobelasting voor verenigingen en instellingen vanaf 1 januari 2015.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Leges en precariobelasting voor verenigingen en instellingen vanaf 1 januari 2015
Samenvatting: Het voorstel betreft een wijziging in de Legesverordening 2015 van de gemeente Leidschendam-Voorburg. De aanscherping van de definitie van charitatieve instellingen heeft ertoe geleid dat alleen instellingen met een CBF-keurmerk vrijgesteld zijn van leges. Dit heeft een ongewenst effect op lokale verenigingen en instellingen zonder dit keurmerk, die nu leges moeten betalen voor evenementenvergunningen. Het voorstel is om deze aanscherping terug te draaien, zodat ook instellingen zonder winstoogmerk die culturele, sociale of promotionele doelen nastreven, vrijgesteld worden van leges.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het beschrijft de aanleiding, de juridische context, de financiële implicaties en de voorgestelde wijzigingen in de verordening. Echter, het biedt beperkte informatie over de exacte impact op de betrokken instellingen en de bredere maatschappelijke gevolgen.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad moet beslissen of zij instemt met het voorstel om de aanscherping van de begripsomschrijving terug te draaien. Dit vereist een afweging van de financiële gevolgen versus de maatschappelijke impact.
Politieke keuzes
De raad moet kiezen tussen het handhaven van de huidige situatie, wat extra inkomsten genereert maar mogelijk maatschappelijke initiatieven belemmert, of het terugdraaien van de aanscherping, wat maatschappelijke initiatieven kan bevorderen maar ten koste gaat van de geraamde extra inkomsten.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en een duidelijke verantwoording van de haalbaarheid. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële dekking is niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de raad
De raad moet besluiten of zij de voorgestelde wijziging in de Legesverordening accepteert, waardoor de aanscherping van de definitie van charitatieve instellingen wordt teruggedraaid.
Participatie
Het voorstel vermeldt niet expliciet hoe participatie van de betrokken instellingen of de gemeenschap is meegenomen in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële gevolgen
De financiële gevolgen betreffen een geraamde extra opbrengst van €38.000 die nog niet in de begroting is verwerkt. Het voorstel geeft geen gedetailleerde dekking voor het verlies van deze inkomsten als de wijziging wordt doorgevoerd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Legesverordening Charitatieve instellingen CBF-keurmerk Evenementenvergunning Precariobelasting Maatschappelijk effect Aanscherping Begroting Maatschappelijke initiatieven WinstoogmerkVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 8 Raadsvoorstel: Zienswijze op ontwerpbegroting 2016 en begrotingswijziging 2015 GGD Haaglanden (1339032).
-
Raadsvoorstel Zienswijze op ontwerpbegroting 2016 en begrotingswijzing 2015 GGD Haaglanden.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Zienswijze op ontwerpbegroting 2016 en begrotingswijziging 2015 GGD Haaglanden
Samenvatting: Het college van Leidschendam-Voorburg presenteert de ontwerpbegroting 2016 en de eerste begrotingswijziging 2015 van de GGD Haaglanden aan de gemeenteraad. De raad heeft tot 10 juni de tijd om een zienswijze te geven. De begroting 2016 is gebaseerd op de afspraken gemaakt bij de oprichting van de GGD Haaglanden en omvat een indexatie van 1,38% en aanpassingen voor nieuwe landelijke verplichtingen. De financiële impact voor Leidschendam-Voorburg is een lichte stijging van de gemeentelijke bijdrage. Het college adviseert instemming met de wijzigingen en het verzenden van een zienswijzebrief.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerde financiële toelichting en beschrijft de context en achtergrond van de begrotingswijzigingen. Echter, er is beperkte informatie over de inhoudelijke impact van de wijzigingen op de dienstverlening.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad wordt gevraagd om een zienswijze te geven op de ontwerpbegroting 2016 en de begrotingswijziging 2015. Dit is een adviserende rol waarbij de raad invloed kan uitoefenen op de uiteindelijke vaststelling van de begroting door het Algemeen Bestuur van de GGD Haaglanden.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde begrotingswijzigingen en de ontwerpbegroting. Dit omvat keuzes over de financiële bijdrage van de gemeente en de prioritering van taken binnen de GGD Haaglanden.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is deels SMART. Het bevat specifieke en meetbare financiële gegevens en tijdlijnen. Echter, er zijn geen concrete doelstellingen of resultaten gedefinieerd voor de dienstverlening. Er lijken geen grote inconsistenties aanwezig.
Besluit dat de raad moet nemen
De raad moet besluiten of zij instemt met de voorgestelde begrotingswijzigingen en de ontwerpbegroting 2016, en of zij de conceptzienswijzebrief wil verzenden aan de GR GGD Haaglanden.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces van de begrotingswijziging.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen en dekking
De financiële gevolgen omvatten een lichte stijging van de gemeentelijke bijdrage voor 2016. De dekking hiervan wordt meegenomen in de gemeentelijke meerjarenbegroting. Er is ook een risico dat een tijdelijke RIVM-bijdrage wegvalt, wat financiële implicaties kan hebben.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
GGD Haaglanden Ontwerpbegroting 2016 Begrotingswijziging 2015 Gemeenschappelijke Regeling (GR) Den Haag Inwonerbijdrage Toezicht kinderopvang Regionaal pakket Indexatie InspectierapportenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 9 Raadsvoorstel tot vaststelling zienswijze ontwerp meerjarenbegroting 2016-2019 Metropoolregio Rotterdam Den Haag (1336905)
-
Raadsvoorstel Vaststellen concept-zienswijze op de begroting 2016 van de Metropoolregio Rotterdam D.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Vaststellen van de zienswijze op de begroting 2016 van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag
Samenvatting: Het voorstel betreft het vaststellen van een positieve zienswijze op de ontwerpbegroting 2016 van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag. De raad van Leidschendam-Voorburg wordt gevraagd in te stemmen met de begroting, met aandacht voor twee belangrijke punten: het bevorderen van een verantwoorde netwerksamenwerking op het gebied van economisch vestigingsklimaat en het onderhouden van een goede relatie met de provincie Zuid-Holland. De begroting sluit aan bij de strategische agenda's van de Metropoolregio, maar er zijn zorgen over de beperkte omvang en inzet vanuit de gemeenten.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerde toelichting op de structuur en financiering van de Metropoolregio, evenals de betrokkenheid van de gemeente. Er zijn echter enkele zorgen over de omvang en inzet die niet volledig worden uitgewerkt.
Rol van de Raad
De raad moet een zienswijze indienen op de ontwerpbegroting van de Metropoolregio. Dit houdt in dat de raad zijn goedkeuring moet geven aan de begroting en eventuele aandachtspunten moet aangeven.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde zienswijze en of zij de nadruk wil leggen op de samenwerking met de provincie en de netwerksamenwerking op economisch gebied.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Hoewel het specifieke aandachtspunten benoemt, ontbreken meetbare doelen en tijdsgebonden acties. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de zorgen over de omvang en inzet zijn niet concreet uitgewerkt.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om een positieve zienswijze vast te stellen en deze, ondanks de vertraging, formeel te bekrachtigen tijdens de vergadering van 26 mei.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat de gemeenteraden betrokken zijn via vertegenwoordiging in adviescommissies, maar er wordt weinig gezegd over bredere participatie van burgers of andere belanghebbenden.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen omvatten een stijging van de inwonerbijdrage met 0,75% en een bevroren bijdrage aan het Mobiliteitsfonds Haaglanden. De dekking hiervan wordt verwerkt in de gemeentelijke begroting 2016-2019. Er is echter onzekerheid over de bijdrage na 2017, wat financiële planning bemoeilijkt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Metropoolregio Rotterdam Den Haag Economisch Vestigingsklimaat Vervoersautoriteit Zienswijze Bereikbaarheid Provincie Zuid-Holland Risicobeheer Inwonerbijdrage Mobiliteitsfonds Haaglanden NetwerksamenwerkingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 10 Raadsvoorstel tot vaststelling zienswijze ontwerp meerjarenbegroting 2016-2019 Veiligheidsregio Haaglanden (1342135)
-
Raadsvoorstel Ontwerp-meerjarenbegroting 2016-2019 en jaarstukken 2014 Veiligheidsregio Haaglanden.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Ontwerp-meerjarenbegroting 2016-2019 en jaarstukken 2014 Veiligheidsregio Haaglanden." Het document biedt een overzicht van de financiële en beleidsmatige kaders voor de Veiligheidsregio Haaglanden (VRH) voor de periode 2016-2019, inclusief de jaarrekening van 2014. De VRH is verantwoordelijk voor brandweerzorg, rampenbestrijding en crisisbeheersing in de regio. De raad van Leidschendam-Voorburg wordt uitgenodigd om binnen twee maanden hun zienswijze op de ontwerpbegroting te geven. De begroting omvat bezuinigingen, prestatie-indicatoren en de transitie naar de landelijke Meldkamer Organisatie. De financiële bijdrage van de gemeente aan de VRH wordt ook besproken.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met een gedetailleerde beschrijving van de financiële en beleidsmatige aspecten. Het biedt inzicht in de begroting, bezuinigingen en toekomstige uitdagingen. Echter, de financiële gevolgen van het 2e loopbaanbeleid zijn nog niet volledig inzichtelijk.
Rol van de raad:
De raad wordt gevraagd om de jaarstukken 2014 voor kennisgeving aan te nemen en hun zienswijze op de ontwerp-meerjarenbegroting 2016-2019 kenbaar te maken. Dit biedt de raad de mogelijkheid om invloed uit te oefenen op de uiteindelijke vaststelling van de begroting.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze akkoord gaan met de voorgestelde bezuinigingen en de financiële bijdrage aan de VRH. Ze moeten ook overwegen hoe ze willen reageren op de transitie naar de landelijke Meldkamer Organisatie en het 2e loopbaanbeleid.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel bevat specifieke, meetbare en tijdgebonden elementen, zoals de financiële bijdragen en bezuinigingsdoelstellingen. Echter, de financiële gevolgen van het 2e loopbaanbeleid zijn nog niet duidelijk, wat een inconsistentie vormt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de jaarstukken 2014 voor kennisgeving aan te nemen en hun zienswijze op de ontwerp-meerjarenbegroting 2016-2019 kenbaar te maken.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, maar richt zich op de betrokkenheid van de gemeenteraad.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële bijdrage van de gemeente aan de VRH wordt gedetailleerd beschreven, inclusief de bijkomende FLO-kosten. De dekking lijkt te worden gevonden binnen de gemeentelijke begroting, met een voordelig verschil dat jaarlijks wordt verwacht.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Veiligheidsregio Haaglanden (VRH) Ontwerp-meerjarenbegroting 2016-2019 Jaarrekening 2014 Brandweerzorg Crisisbeheersing Geneeskundige hulpverlening Bezuinigingen Meldkamer Organisatie (LMO) Functioneel Leeftijdsontslag (FLO) Tweede loopbaanbeleidVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 11 Raadsvoorstel tot vaststelling Nota integraal Veiligheidsbeleid (1333383)
Agendapunt 12 Raadsvoorstel tot opdracht accountantsdiensten 2015-2018 (1343571).
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 13 Raadsvoorstel: Zienswijze Concept begroting 2015 en 2016 - 2019 Inkoopbureau H-10 (1342954).
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Concept Begroting 2015 en 2016 - 2019 Inkoopbureau H-10
Samenvatting: Het voorstel betreft de conceptbegroting voor 2015 en de meerjarenbegroting 2016-2019 van het Inkoopbureau H-10, dat verantwoordelijk is voor de inkoop en het contractmanagement van jeugdhulp voor tien gemeenten in de regio Haaglanden. De begroting is vastgesteld door het Algemeen Bestuur van het Inkoopbureau en ligt nu ter beoordeling voor aan de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg. De raad moet een zienswijze vaststellen op basis van de gemeenschappelijke regeling. De financiële lasten zijn voornamelijk personeelskosten, huisvesting en ICT, en de kostenverdeling is gebaseerd op het inwoneraantal per gemeente.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke financiële gegevens en een overzicht van de verantwoordelijkheden en afspraken. Echter, er zijn enkele onzekerheden, zoals de niet-geïndexeerde bedragen voor de jaren 2017-2019 en het ontbreken van een afgezonderd weerstandsvermogen.
Rol van de Raad
De raad moet een zienswijze vaststellen op de conceptbegroting 2015 en de meerjarenbegroting 2016-2019. Deze zienswijze wordt meegenomen door het Algemeen Bestuur van het Inkoopbureau bij de definitieve vaststelling van de begroting.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde financiële bijdragen en de verdeling van kosten op basis van inwoneraantal. Ook moet de raad overwegen of zij de continuering van de gemeenschappelijke regeling na 2017 wenselijk acht.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen, vooral gezien de onzekerheden in de kostenverdeling en de toekomstige continuering van de regeling. Er zijn geen directe inconsequenties, maar de niet-geïndexeerde bedragen en het ontbreken van een weerstandsvermogen zijn aandachtspunten.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om een zienswijze vast te stellen en deze vóór 1 juni schriftelijk kenbaar te maken aan het Algemeen Bestuur van het Inkoopbureau H-10.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere stakeholders, behalve de betrokkenheid van de tien gemeenten in de regio.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen zijn duidelijk uiteengezet, met een totale begroting van € 1.528.561 voor 2015 en een bijdrage van € 104.119 voor Leidschendam-Voorburg. Voor 2016-2019 is de begroting € 1.118.395, met een bijdrage van € 76.180 voor Leidschendam-Voorburg. Er is voldoende dekking in de gemeentebegroting.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Inkoopbureau H-10 Jeugdhulp Haaglanden Gemeenschappelijke regeling Zienswijze Begroting 2015 Meerjarenbegroting 2016-2019 Algemeen Bestuur (AB) Financiering Dienstverleningsovereenkomst (DVO)Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 14 Raadsvoorstel tot vaststellen van een zienswijze op de Ontwerpbegroting 2016, meerjarenraming, begrotingswijziging 2015 Avalex (1334214).
-
Raadsvoorstel Begrotingswijzing 2015, ontwerpbegroting 2016 en meerjarenraming 2017-2019 Avalex.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Begrotingswijziging 2015, ontwerpbegroting 2016 en meerjarenraming 2017-2019 Avalex
Samenvatting: Het voorstel betreft de begrotingswijziging voor 2015, de ontwerpbegroting voor 2016 en de meerjarenraming voor 2017-2019 van Avalex. De raad van Leidschendam-Voorburg wordt geïnformeerd over de financiële ontwikkelingen, waaronder een positief verschil van €370.000 in de begroting van 2015. De verbrandingsbelasting heeft geleid tot hogere kosten, maar ook tot hogere opbrengsten. De ontwerpbegroting 2016 is gebaseerd op de Kaderbrief van de Haaglandengemeenten en houdt rekening met toekomstige veranderingen in de markt. De raad wordt gevraagd een zienswijze in te dienen voor 28 mei 2015.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig, met gedetailleerde financiële informatie en een toelichting op de veranderingen in de begroting. Echter, er is enige onduidelijkheid over de gevolgen van de gewijzigde afrekensystematiek.
Rol van de Raad
De raad moet een zienswijze indienen over de voorgestelde begrotingen. Dit biedt de raad de mogelijkheid om invloed uit te oefenen op de uiteindelijke vaststelling door het Algemeen Bestuur van Avalex.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde begrotingen en de financiële strategie van Avalex, inclusief de opbouw van het weerstandvermogen en de overgang naar een nieuwe afrekensystematiek.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, vooral vanwege de onzekerheden rond de nieuwe afrekensystematiek. Er zijn geen duidelijke doelen of tijdlijnen voor de implementatie van veranderingen.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij de concept zienswijze goedkeurt en deze indient bij het Dagelijks Bestuur van Avalex.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel, hoewel afvalverwerking en de bijbehorende kosten impliciet verband houden met milieubeleid.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen zijn positief, met een verwacht positief resultaat van €2.142.000. De extra kosten door de verbrandingsbelasting zijn al verwerkt in de gemeentebegroting. Er is echter onzekerheid over de financiële impact van de nieuwe afrekensystematiek. De opbouw van het weerstandvermogen naar €6 miljoen is een belangrijk aandachtspunt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Avalex Begrotingswijziging 2015 Ontwerpbegroting 2016 Meerjarenraming 2017-2019 Verbrandingsbelasting Afrekensystematiek Weerstandvermogen Positief totaalresultaat Gemeenschappelijke Regeling Kaderbrief begroting 2016Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 15 Raadsvoorstel tot vaststellen van een zienswijze op de begroting 2016 en kennisnemen van de meerjarenraming 2016-2019 en jaarstukken 2014 Omgevingsdienst Haaglanden (1334160).
-
Raadsvoorstel Concept begroting 2016 en jaarstukken 2014 Omgevingsdienst Haaglanden (ODH).pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Titel: Concept begroting 2016 en jaarstukken 2014 Omgevingsdienst Haaglanden (ODH)
Samenvatting: Het voorstel betreft de conceptbegroting 2016 en de jaarstukken 2014 van de Omgevingsdienst Haaglanden (ODH). De ODH voert milieutaken uit voor diverse gemeenten in Zuid-Holland. De begroting 2016 introduceert een outputbenadering voor de financiering van diensten, waarbij de kosten gebaseerd zijn op de geleverde producten. De jaarstukken 2014 tonen een positief financieel resultaat, dat deels wordt gereserveerd voor toekomstige kosten. De gemeentelijke bijdrage voor Leidschendam-Voorburg aan de ODH wordt gespecificeerd, inclusief kosten voor de Nationale Databank Flora en Fauna. De raad wordt gevraagd de conceptbegroting en jaarstukken ter kennis aan te nemen en hun zienswijze te geven.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met gedetailleerde financiële informatie en een overzicht van de belangrijkste ontwikkelingen. Echter, er ontbreekt een diepgaande analyse van de impact van de nieuwe outputbenadering op de dienstverlening.
Rol van de raad:
De raad moet de conceptbegroting en jaarstukken ter kennis aannemen en hun zienswijze kenbaar maken aan het algemeen bestuur van de ODH.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaan met de voorgestelde financiële bijdragen en de nieuwe outputbenadering. Ze moeten ook overwegen of de voorgestelde reserveringen en uitgaven in lijn zijn met hun prioriteiten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen duidelijke meetbare doelen of tijdlijnen voor de implementatie van de outputbenadering. Er zijn geen grote inconsistenties, maar de impact van de outputbenadering op de kwaliteit van de dienstverlening is niet duidelijk.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten de conceptbegroting en jaarstukken ter kennis aan te nemen en hun zienswijze hierover kenbaar te maken.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niet expliciet hoe participatie van belanghebbenden is meegenomen in de besluitvorming.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt impliciet genoemd in de context van milieutaken en de Nationale Databank Flora en Fauna, maar het is geen centraal thema in het voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn duidelijk gespecificeerd, met een overzicht van de gemeentelijke bijdrage en de dekking van kosten. De begroting is sluitend, mede door een incidentele onttrekking aan de algemene reserve.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingsdienst Haaglanden (ODH) Begroting 2016 Jaarstukken 2014 Milieutaken Vergunningverlening Toezicht en Handhaving (T&H) Nationale Databank Flora en Fauna Outputbegroting Efficiencywinst WeerstandsvermogenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 16 Raadsvoorstel: aanwijzen van de waarnemend burgemeester als lid van het AB MRDH (1355343).
-
Raadsvoorstel Aanwijzen van burgemeester J.M. Leemhuis-Stout als lid van het algemeen bestuur van d.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Aanwijzen van burgemeester J.M. Leemhuis-Stout als lid van het algemeen bestuur van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag". Het voorstel betreft de vervanging van burgemeester Van der Sluijs, die tijdelijk terugtreedt, door burgemeester J.M. Leemhuis-Stout als lid van het algemeen bestuur van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag. Daarnaast wordt wethouder F.J. Kist aangewezen als lid van het algemeen bestuur van de Omgevingsdienst Haaglanden, en blijft burgemeester Leemhuis-Stout lid van het algemeen bestuur van de Veiligheidsregio Haaglanden op basis van de Wet op de veiligheidsregio's.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de noodzaak en de voorgestelde vervangingen beschrijft. Het biedt voldoende informatie over de context en de reden voor de wijzigingen in de bestuursfuncties.
Rol van de Raad:
De raad heeft de bevoegdheid om het lid van het algemeen bestuur van de Metropoolregio aan te wijzen. Het voorstel vraagt de raad om burgemeester J.M. Leemhuis-Stout in deze rol te benoemen.
Politieke Keuzes:
De politieke keuze betreft de goedkeuring van de voorgestelde benoeming van burgemeester Leemhuis-Stout. De raad moet overwegen of zij akkoord gaan met deze vervanging en of zij vertrouwen hebben in de voorgestelde kandidaat.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de benoeming van een specifiek individu voor een specifieke rol. Het is tijdgebonden vanwege de tijdelijke terugtreding van burgemeester Van der Sluijs. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij instemmen met de benoeming van burgemeester J.M. Leemhuis-Stout als lid van het algemeen bestuur van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, aangezien het een interne bestuurlijke aangelegenheid betreft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op bestuurlijke benoemingen.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel vermeldt geen financiële gevolgen, wat suggereert dat de benoemingen geen directe financiële impact hebben of dat deze binnen bestaande budgetten worden opgevangen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Burgemeester J.M. Leemhuis-Stout Metropoolregio Rotterdam Den Haag Burgemeester Van der Sluijs Veiligheidsregio Haaglanden Omgevingsdienst Haaglanden Wethouder F.J. Kist Algemeen bestuur Gemeenschappelijke regelingen Wet op de veiligheidsregio's VervangingVerfijning van de zoekopdracht: