Raad
Agendapunt Bespreekpunten
Agendapunt 4 Raadsvoorstel tot het vaststellen van de kaders van het minimabeleid (2006/22999).
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg bespreekt nieuwe kaders voor het minimabeleid voor 2007-2010. Het huidige beleid, "Minimaal Niemand Aan De Kant", is geëvalueerd en er is een werkgroep ingesteld om aanbevelingen te doen. Deze aanbevelingen zijn besproken tijdens een sociale conferentie en verder uitgewerkt. Het college van B&W heeft een inhoudelijke reactie gegeven op de voorstellen, die opnieuw in de raadscommissie maatschappelijke activiteiten worden besproken. De focus ligt op arbeidsreïntegratie als oplossing voor armoede, met extra maatregelen zoals scholing en kinderopvang. Er zijn aanbevelingen die algemeen worden gedragen, zoals een doelgroepgerichte benadering en betere samenwerking met UWV. Andere aanbevelingen, zoals het verhogen van vrijwilligersvergoedingen en het verstrekken van bijzondere bijstand als gift, worden nog bediscussieerd vanwege financiële implicaties. Het college benadrukt dat de financiële gevolgen van de aanbevelingen nog verder moeten worden onderzocht en dat sommige aanbevelingen mogelijk niet binnen het huidige budget passen.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Collegestandpunt inzake raadsvoorstel kaders minimabeleid". Het voorstel betreft de ontwikkeling van een nieuw minimabeleid voor de periode 2007-2010 in de gemeente Leidschendam-Voorburg. Het college reageert op aanbevelingen van een werkgroep die voortkwamen uit een sociale conferentie. Het doel is om de armoedeproblematiek aan te pakken door arbeidsreïntegratie te bevorderen en sociale voorzieningen te verbeteren. Er zijn aanbevelingen die algemeen gedragen worden en aanbevelingen waarover nog discussie zal plaatsvinden. Het voorstel bevat ook een voorlopige schatting van de financiële gevolgen van de aanbevelingen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig in de zin dat het een uitgebreide evaluatie van het huidige minimabeleid bevat en gedetailleerde aanbevelingen voor de toekomst. Het biedt ook een eerste schatting van de financiële gevolgen van de aanbevelingen. Echter, sommige financiële implicaties zijn nog niet volledig doorgerekend, wat een beperking vormt.
Rol van de raad:
De raad moet de aanbevelingen van de werkgroep en de reactie van het college beoordelen en besluiten welke aanbevelingen worden overgenomen. De raad speelt een cruciale rol in het vaststellen van de kaders voor het nieuwe minimabeleid en het goedkeuren van eventuele financiële implicaties.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen welke aanbevelingen worden overgenomen, met name die met significante financiële gevolgen. Er moeten keuzes worden gemaakt over de prioritering van doelgroepen en de mate van financiële ondersteuning. Ook moet de raad beslissen over de balans tussen individuele en categoriale bijstand.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, vooral omdat sommige financiële gevolgen nog niet volledig zijn doorgerekend. Er zijn geen duidelijke tijdlijnen voor de implementatie van de aanbevelingen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten welke aanbevelingen worden overgenomen en hoe deze worden gefinancierd. Dit omvat het vaststellen van de kaders voor het nieuwe minimabeleid en het goedkeuren van eventuele budgettaire aanpassingen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de sociale conferentie in samenspraak met maatschappelijke instellingen is georganiseerd, wat wijst op een participatieve benadering. Echter, verdere details over participatie van burgers of specifieke doelgroepen worden niet uitgebreid besproken.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid lijkt geen centraal thema in dit voorstel. De focus ligt meer op sociale en economische aspecten van het minimabeleid.
Financiële gevolgen:
Het voorstel bevat een voorlopige schatting van de financiële gevolgen van de aanbevelingen, met een totaal van €451.750 aan extra kosten. Er wordt aangegeven dat verdere doorrekening nodig is om de exacte budgettaire gevolgen te bepalen. Het voorstel suggereert dat sommige kosten mogelijk gedekt kunnen worden door herschikking van bestaande budgetten of door het instellen van een reserve.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Minimabeleid Sociale Conferentie Bijzondere bijstand Doelgroepenbenadering Reïntegratie Ooievaarspas Categoriale bijzondere bijstand Inkomensconsulenten Schulden VrijwilligersvergoedingVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel tot het vaststellen van kaders voor een nieuw minimabeleid
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Raadsvoorstel tot het vaststellen van kaders voor een nieuw minimabeleid" voor de gemeente Leidschendam-Voorburg. Het doel is om nieuwe kaders voor het minimabeleid voor de periode 2007-2010 vast te stellen, gebaseerd op een evaluatie van het beleid van 2003-2006 en aanbevelingen van een Sociale Conferentie. De raad wil hiermee de sociale voorzieningen verbeteren en het niet-gebruik van middelen verminderen door een doelgroepgerichte en persoonsgerichte benadering. Het voorstel omvat aanbevelingen voor bijzondere bijstand, re-integratie, en ondersteuning van specifieke groepen zoals ouderen en jongeren.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met een duidelijke evaluatie van het vorige beleid en concrete aanbevelingen voor verbetering. Het behandelt diverse aspecten van het minimabeleid en biedt een goede basis voor verdere discussie en besluitvorming.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de kaders voor het nieuwe minimabeleid vast te stellen. Dit omvat het beoordelen van de aanbevelingen en het geven van richting aan het college voor de ontwikkeling van een beleidsnota.
Politieke keuzes:
De raad moet keuzes maken over de prioritering van aanbevelingen, zoals de mate van financiële ondersteuning voor specifieke doelgroepen, de samenwerking met andere instanties, en de aanpak van niet-gebruik van voorzieningen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Hoewel het specifieke aanbevelingen bevat, ontbreken meetbare doelen en tijdlijnen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar verdere specificatie zou de implementatie kunnen verbeteren.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten over de vaststelling van de kaders voor het nieuwe minimabeleid en eventuele aanpassingen of aanvullingen op de voorgestelde aanbevelingen.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door de betrokkenheid van maatschappelijke instellingen en de Cliëntenraad Sociale Zaken bij de ontwikkeling van aanbevelingen. Dit wijst op een participatieve benadering bij het vormgeven van het beleid.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel. De focus ligt voornamelijk op sociale en economische aspecten van het minimabeleid.
Financiële gevolgen:
Het voorstel bespreekt financiële implicaties, zoals de noodzaak om budgetten voor bijzondere bijstand te behouden en niet-gebruikte middelen niet terug te laten vloeien naar de algemene middelen. Er wordt echter geen gedetailleerd financieel plan gepresenteerd over hoe deze aanbevelingen gedekt zullen worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Minimabeleid Sociale Conferentie Bijzondere bijstand Doelgroepenbenadering Persoonsgerichte benadering Reïntegratie Categoriale bijzondere bijstand Ooievaarspas Schuldenproblematiek Sociale activeringVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt Hamerstukken
Agendapunt 15 Raadsvoorstel tot vaststelling van de kaders voor startersleningen. (2006/23622)
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg, gedateerd 11 september 2006, richt zich op het vaststellen van kaders voor startersleningen voor jongeren. Op initiatief van de Werkgroep Jongeren wordt de raad gevraagd om het college te verzoeken de mogelijkheden van dergelijke leningen te onderzoeken en hierover te adviseren. De starterslening is bedoeld om jongeren te helpen bij de aankoop van hun eerste woning binnen de gemeente. Het voorstel benadrukt het belang van het behouden van jongeren in de gemeente om een evenwichtige bevolkingsopbouw te bevorderen. De lening is flexibel en kan worden aangepast aan het inkomen van de aanvrager. De gemeente kan zelf bepalen welke voorwaarden en criteria van toepassing zijn, zoals doelgroepen, woningcategorieën en maximale leningen. Er wordt voorgesteld om een communicatieplan op te stellen om de bekendheid van de regeling te vergroten. De commissie Maatschappelijke Activiteiten adviseert de raad om de kaders vast te stellen en het college te vragen deze verder uit te werken in een verordening, rekening houdend met inspraakreacties. Daarnaast worden aanvullende vragen gesteld over de uitvoering en impact van de regeling.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Startersleningen voor jongeren
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft het "Raadsvoorstel tot het vaststellen van de kaders voor startersleningen voor jongeren" in de gemeente Leidschendam-Voorburg. Het doel is om de mogelijkheden voor startersleningen voor jongeren te onderzoeken en de raad te adviseren over de oprichting van een Verordening Stimuleringsfonds Startersregeling. De starterslening is bedoeld om jongeren te helpen bij de aankoop van hun eerste woning binnen de gemeente. Het voorstel benadrukt het belang van het behouden van jongeren in de gemeente en het bevorderen van een evenwichtige bevolkingsopbouw.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, maar er zijn enkele openstaande vragen en onduidelijkheden, zoals de exacte aankoopkostengrens en de maximale hoogte van de starterslening. Deze vragen worden aan het college voorgelegd voor verdere advisering.
Rol van de raad:
De raad wordt gevraagd om de kaders voor de startersleningen vast te stellen en het college te verzoeken deze kaders verder uit te werken in een verordening. De raad speelt een beslissende rol in het goedkeuren van de uiteindelijke verordening.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de doelgroepen, woningcategorieën, aankoopkostengrenzen, maximale hoogte van de starterslening, en het jaarbudget of algemeen plafond. Er moet ook een keuze worden gemaakt over het al dan niet instellen van een inkomensgrens.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat specifieke details zoals de aankoopkostengrens en maximale lening nog ontbreken. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de openstaande vragen moeten worden beantwoord om het voorstel concreet te maken.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de kaders voor de startersleningen vast te stellen en het college te verzoeken deze verder uit te werken in een verordening, rekening houdend met de inspraakresultaten.
Participatie:
Het voorstel voorziet in participatie door middel van een inspraakavond, waarbij reacties kunnen worden meegenomen in de verdere uitwerking van de verordening.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen worden deels gedekt door het gebruik van een revolverend fonds, waarbij aflossingen en rente terugvloeien in het gemeentelijk fonds. Er is echter nog geen duidelijkheid over het specifieke budget dat beschikbaar wordt gesteld voor de startersleningen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Startersleningen Jongeren Werkgroep Jongeren Stimuleringsfonds Revolverend fonds SVn (Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederlandse gemeenten) Woningmarkt Woonvisie Inspraak CommunicatieplanVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 10 Raadsvoorstel tot vaststelling van het beleidsverslag reïntegratie 2005 (2006/12297).
Agendapunt 11 Raadsvoorstel tot het vaststellen van de ontwerpjaarstukken 2005 van GGD Zuid-Holland West (2006/14925).
Agendapunt 12 Raadsvoorstel tot het vaststellen van de ontwerpbegroting 2007 van de GGD Zuid-Holland West (2006/14026).
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg wordt geïnformeerd over de ontwerpbegroting 2007 en een begrotingswijziging van 2006 van de GGD Zuid-Holland West. De GGD heeft haar begrotingssystematiek aangepast om beter aan te sluiten bij de werkelijke cijfers van voorgaande jaren. De begroting voor 2007 is opgesteld met een totaalbedrag van € 10.132.292 aan lasten en € 9.942.445 aan baten, waarbij het verschil wordt gedekt door onttrekkingen aan bestemmingsreserves. De gemeentelijke bijdrage voor Leidschendam-Voorburg wordt voorlopig vastgesteld op € 1.318.376 inclusief btw. De GGD streeft naar verbetering van de bedrijfsvoering en houdt rekening met toekomstige risico's door het vormen van bestemmingsreserves. Het college van Leidschendam-Voorburg heeft ingestemd met de ontwerpbegroting en de begrotingswijziging. De gemeenteraad wordt geadviseerd deze documenten voor kennisgeving aan te nemen en de gemeentelijke bijdrage voorlopig vast te stellen.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Ontwerpbegroting 2007 en begrotingswijziging 22 juni 2006 van de GGD Zuid-Holland West". Het voorstel betreft de goedkeuring van de ontwerpbegroting 2007 en een begrotingswijziging voor 2006 van de GGD Zuid-Holland West. De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg wordt gevraagd om kennis te nemen van de ontwerpbegroting en de begrotingswijziging, en om de gemeentelijke bijdrage voor 2007 voorlopig vast te stellen op € 1.318.376 inclusief btw. De begroting richt zich op het verbeteren van de openbare gezondheidszorg en het verkleinen van sociaal-economische gezondheidsverschillen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, met gedetailleerde financiële gegevens en een duidelijke uitleg van de begrotingswijzigingen en de impact daarvan op de gemeentelijke bijdrage.
Rol van de raad:
De raad moet kennisnemen van de ontwerpbegroting en de begrotingswijziging, en de gemeentelijke bijdrage voor 2007 voorlopig vaststellen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde gemeentelijke bijdrage en de financiële strategie van de GGD ZHW, inclusief de aanpak van risico's en de vorming van bestemmingsreserves.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, vooral omdat specifieke meetbare doelen en tijdlijnen ontbreken. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de exacte impact van toekomstige risico's is niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de ontwerpbegroting en de begrotingswijziging voor kennisgeving aan te nemen en de gemeentelijke bijdrage voorlopig vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een gemeentelijke bijdrage van € 1.318.376 inclusief btw. De dekking wordt deels gevonden in de gemeentelijke meerjarenbegroting en door het gebruik van bestemmingsreserves. Er is een schatting gemaakt van de btw-compensatie, maar de exacte dekking van nieuwe activiteiten is nog niet volledig uitgewerkt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ontwerpbegroting 2007 GGD Zuid-Holland West Gemeentelijke bijdrage Begrotingswijziging Maatschappelijke effecten Gezondheidsverschillen Overheadkosten Basistakenpakket Risico’s BedrijfsvoeringVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 16 Raadsvoorstel tot het uitwerken van scenario 4 centrale huisvesting gemeentelijke organisatie (2006/22910).
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg betreft de uitwerking van scenario 4 voor centrale huisvesting. In 2005 onderzocht bureau AOS drie scenario's voor de huisvesting van de gemeentelijke organisatie, exclusief de buitendienst van Wijkbeheer. In 2006 werd een vierde scenario toegevoegd, dat de huisvesting van het college en de ambtelijke organisatie in Leidschendam en de gemeenteraad en griffie in Voorburg omvat, met een servicepunt in Voorburg. Dit scenario wordt nu verder uitgewerkt, met aandacht voor moderne dienstverlening, innovatieve werkplekken, efficiëntie, financiering, parkeeronderzoek, vervoerplan en toekomstperspectief voor vrijkomende panden. Een communicatieplan zal worden opgesteld voor zowel interne als externe communicatie. Het voorstel is om scenario 4 verder uit te werken.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel tot het uitwerken van scenario 4 Centrale Huisvesting
Samenvatting: Het voorstel betreft de uitwerking van scenario 4 voor de centrale huisvesting van de gemeentelijke organisatie in Leidschendam-Voorburg. Dit scenario omvat de huisvesting van het college en de ambtelijke organisatie in Leidschendam, de gemeenteraad en griffie in Huize Swaensteijn in Voorburg, en een servicepunt in Voorburg. Het voorstel is gebaseerd op een eerder onderzoek door AOS en omvat financiële ramingen en exploitatiekosten. Het doel is om een definitief programma van eisen op te stellen dat voldoet aan moderne en innovatieve dienstverleningseisen, met aandacht voor efficiëntie, besparingen, en optimale financiering.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig in termen van de stappen die nodig zijn om scenario 4 verder uit te werken. Het bevat financiële ramingen, een overzicht van de benodigde onderzoeken, en de betrokkenheid van de ondernemingsraad. Echter, specifieke details over de implementatie en tijdlijnen ontbreken.
Rol van de Raad
De raad moet instemmen met het verder uitwerken van scenario 4. Dit omvat het goedkeuren van de benodigde onderzoeken en het uiteindelijke programma van eisen.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of scenario 4 de beste optie is voor de centrale huisvesting, rekening houdend met financiële, logistieke en strategische overwegingen. Er moet ook worden besloten over de betrokkenheid van externe adviseurs en de aanpak van de vrijkomende panden.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Hoewel het specifieke doelen en randvoorwaarden bevat, ontbreken meetbare criteria en tijdlijnen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van de financiële ramingen moet worden bevestigd.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om scenario 4 verder te laten uitwerken en de benodigde middelen en onderzoeken goed te keuren.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat de ondernemingsraad betrokken zal worden bij de uitwerking van de plannen. Er is ook sprake van een communicatieplan voor interne en externe belanghebbenden.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel. Het zou echter een overweging kunnen zijn bij de keuze voor innovatieve werkplekken en de optimalisatie van de huisvesting.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen omvatten een investeringsraming van 13,5 miljoen euro en een jaarlijkse exploitatielast van 2,0 miljoen euro. Er is een bedrag van 80.000 euro beschikbaar gesteld voor de eerste voorbereidingen. Verdere financiering zal worden onderzocht in samenwerking met externe adviseurs.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Centrale Huisvesting Scenario 4 Innovatieve werkplekken Collegeprogramma 2006-2010 Financiële consequenties Efficiëntie en besparingen Parkeeronderzoek Vervoerplan Toekomstperspectief panden CommunicatieplanVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 14 Raadsvoorstel tot het nemen van een voorbereidingsbesluit ten behoeve van bouwplan De Sonneruyter aan de Sonnenburghlaan 4 te Voorburg (2006/19883).
Agendapunt Bespreekpunten
Agendapunt 5 Raadsvoorstel tot vaststelling van het subsidieplafond 2008 en verlenging van de werking van het Subsidiebeleidskader 2004-2006 met twee jaar (2006/23540).
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg van 19 september 2006 betreft het vaststellen van subsidieplafonds voor 2008 en de verlenging van het Subsidiebeleidskader 2004-2006 met twee jaar. Om het subsidievolume voor 2007 te beheersen, wordt voorgesteld om bij de begrotingsvaststelling subsidieplafonds voor 2008 te benoemen, gebaseerd op de subsidielijst van 2007. Daarnaast wordt voorgesteld om de werking van het huidige subsidiebeleidskader te verlengen tot en met 2008, in afwachting van een nieuwe evaluatie en ontwikkeling van een nieuw kader. Er zijn vier nieuwe subsidieaanvragen ontvangen, waarvan er drie zijn afgewezen en één nog in behandeling is. Verder worden enkele wijzigingen in de subsidiekaders en financiering van projecten voorgesteld, evenals een proef met digitale verspreiding van het Subsidieboek 2007. Tot slot wordt aanbevolen om voor elk hoofdstuk van de subsidielijst een subsidieplafond voor 2008 in te stellen en het huidige subsidiebeleidskader te verlengen.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Motie fractie Gemeentebelangen inzake vaststelling subsidieplafond 2008 en verlenging subsidiebeleidskader 2004-2005 met twee jaar tbv de aanvraag subsidie Stichting Senioren Belangen .pdf dossier
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Voorstel tot vaststellen van een subsidieplafond voor 2008, verlenging met twee jaar van de werking van het subsidiebeleidskader 2004-2006 .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel tot vaststelling van het subsidieplafond 2008 en verlenging van de werking van het Subsidiebeleidskader 2004-2006 met twee jaar
Samenvatting: Het voorstel beoogt het instellen van subsidieplafonds voor 2008 om het subsidievolume te beheersen, gebaseerd op de subsidielijst van 2007. Daarnaast wordt voorgesteld om het Subsidiebeleidskader 2004-2006 met twee jaar te verlengen tot en met 2008, in afwachting van een evaluatie en de ontwikkeling van een nieuw beleidskader. Het voorstel behandelt ook nieuwe subsidieaanvragen voor 2007 en besluitvorming over specifieke subsidies en projectfinanciering, met een focus op digitale communicatie om kosten te besparen.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke uitleg over de noodzaak van subsidieplafonds en de verlenging van het beleidskader. Het biedt ook inzicht in de behandeling van nieuwe subsidieaanvragen en andere relevante besluitvormingen.
Rol van de Raad
De raad heeft de bevoegdheid om het subsidieplafond vast te stellen en het subsidiebeleidskader te verlengen. Daarnaast speelt de raad een rol in de evaluatie en ontwikkeling van nieuwe subsidienormen.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen over de hoogte van de subsidieplafonds en de verlenging van het subsidiebeleidskader. Er moeten keuzes worden gemaakt over de toewijzing van subsidies aan nieuwe aanvragen en de prioritering van bepaalde maatschappelijke doelen.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Hoewel er duidelijke doelen zijn, zoals het instellen van subsidieplafonds, ontbreken specifieke meetbare criteria en tijdlijnen voor evaluatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van toekomstige evaluaties kan voor onzekerheid zorgen.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de voorgestelde subsidieplafonds voor 2008 vast te stellen en de verlenging van het Subsidiebeleidskader 2004-2006 goed te keuren.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of belanghebbenden in het besluitvormingsproces, behalve dat instellingen op de hoogte worden gesteld van hun subsidieaanvragen.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen
Het voorstel heeft financiële implicaties door het instellen van subsidieplafonds en de verlenging van het beleidskader. Er wordt echter geen gedetailleerde financiële dekking of budgetverdeling gepresenteerd, behalve dat er besparingen worden verwacht door digitale communicatie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Subsidieplafond Subsidiebeleidskader Subsidieboek Subsidieaanvragen Subsidieverlening Projectfinanciering Digitale dienstverlening Maatschappelijk welzijn Minderhedenbeleid FrictiepotVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt Hamerstukken
Agendapunt 9 Raadsvoorstel inzake financiële afwikkeling herinrichting Sportpark Duivesteijn (2006/22382).
Agendapunt 13 Raadsvoorstel tot afwijzing van het verzoek om vergoeding van een planschade (2005/25725).
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg betreft de afwijzing van een verzoek om planschadevergoeding van de heer en mevrouw Verduin, wonend aan de Damlaan 46. Zij claimen schade door de verbouwing van een kerk aan de Damlaan 44 tot theater, wat volgens hen hun woongenot en inkomen negatief beïnvloedt. De gemeente concludeert dat er geen planologische wijziging heeft plaatsgevonden, aangezien het theater binnen de bestaande bestemmingsplannen past. Daarom wordt het verzoek om planschadevergoeding afgewezen. Daarnaast is er sprake van geluidsoverlast door het theater, waarvoor al afspraken zijn gemaakt over het melden en meten van overlast. Ten aanzien van de hoogbouw aan de Rijnlandstraat is er nog geen onherroepelijk bestemmingsplan, waardoor een planschadeverzoek hierover nog niet kan worden behandeld. Het advies aan de raad is om het verzoek om planschadevergoeding af te wijzen en geen verdere actie te ondernemen met betrekking tot de geluidsoverlast, aangezien dit al in behandeling is.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel tot afwijzing van het verzoek om vergoeding van planschade
Samenvatting: Het voorstel betreft de afwijzing van een verzoek om planschadevergoeding door de heer en mevrouw Verduin, wonend aan de Damlaan 46 in Leidschendam. Zij claimen schade door de verbouwing van een kerk tot theater aan de Damlaan 44, wat volgens hen hun woongenot en inkomen heeft aangetast. Het college stelt dat er geen planologische wijziging heeft plaatsgevonden die een vergoeding rechtvaardigt. Daarnaast zijn er afspraken gemaakt over het melden van geluidsoverlast. Het voorstel adviseert de raad om het verzoek af te wijzen, aangezien er geen juridische basis is voor planschadevergoeding.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig in zijn uitleg waarom het verzoek om planschadevergoeding wordt afgewezen. Het behandelt de juridische aspecten van artikel 49 WRO en de planologische context. Echter, het zou baat hebben bij meer gedetailleerde informatie over de gesprekken en afspraken met de belanghebbenden.
Rol van de Raad
De raad moet een besluit nemen over het al dan niet toekennen van planschadevergoeding aan de heer en mevrouw Verduin. Het voorstel is om het verzoek af te wijzen.
Politieke Keuzes
De raad moet kiezen of zij het advies van het college volgt om het verzoek af te wijzen, of dat zij toch overwegen om een vergoeding toe te kennen, mogelijk op basis van andere overwegingen zoals sociale rechtvaardigheid.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare elementen. Er zijn geen duidelijke doelen gesteld voor de toekomst, zoals het verbeteren van communicatieprocessen om vertragingen te voorkomen.
Besluit van de Raad
De raad moet beslissen om het verzoek om planschadevergoeding af te wijzen, zoals voorgesteld door het college.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat er gesprekken zijn geweest met de belanghebbenden over geluidsoverlast, maar er is geen uitgebreide participatie van andere belanghebbenden of de bredere gemeenschap beschreven.
Duurzaamheid
Duurzaamheid lijkt geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het voornamelijk gaat om juridische en planologische kwesties.
Financiële Gevolgen
Er zijn geen directe financiële gevolgen voor de gemeente, aangezien het voorstel is om geen planschadevergoeding toe te kennen. Er wordt niet aangegeven hoe eventuele kosten gedekt zouden worden, aangezien het voorstel afwijzend is.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Planschadevergoeding Artikel 49 WRO Planologische wijziging Geluidsoverlast Theater Camuz Bestemmingsplan Hoogbouw Rijnlandstraat Vrijstellingsbevoegdheid Bouwvergunning Damlaan 44Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 1 Opening, mededelingen en vaststelling agenda.
Agendapunt 20 Lijst van ingekomen stukken.
Agendapunt 21 Besluitenlijst van de vorige raadsvergadering.
Agendapunt 17 Raadsvoorstel inzake opdracht accountantscontrole 2006 (2006/28295).
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg moet de uitgangspunten voor de accountantscontrole van de jaarrekening 2006 vaststellen. PriceWaterhouseCoopers (PWC) wordt voorgesteld als accountant voor dit overgangsjaar, ondanks dat er een Europese aanbesteding voor de jaren 2007-2010 wordt voorbereid. De controle richt zich op het verkrijgen van voldoende zekerheid over de getrouwheid en rechtmatigheid van de jaarrekening, met bepaalde toleranties voor fouten en onzekerheden. De goedkeuringstolerantie bepaalt dat fouten tot 1% van de totale lasten geen gevolgen hebben voor een goedkeurende verklaring. De rapporteringtolerantie wordt voorgesteld op 10% van de goedkeuringstolerantie. De controle op rechtmatigheid richt zich op naleving van relevante wet- en regelgeving en het gemeentelijk inkoopbeleid. Er is een budget beschikbaar voor de gebruikelijke controlewerkzaamheden en eventuele extra opdrachten. Het voorstel is om PWC aan te wijzen voor de controle van 2006 en in te stemmen met de voorgestelde uitgangspunten.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Accountantscontrole 2006
Samenvatting: Het voorstel betreft de vaststelling van de uitgangspunten voor de accountantscontrole van de jaarrekening 2006 van de gemeente Leidschendam-Voorburg. Het voorstel behelst de eenmalige aanwijzing van PriceWaterhouseCoopers (PWC) als accountant voor 2006, in afwachting van een Europese aanbesteding voor de jaren 2007-2010. Het document beschrijft de goedkeuringstoleranties voor fouten en onzekerheden in de jaarrekening en stelt voor om de rapporteringtolerantie scherper te stellen. De financiële consequenties zijn binnen het bestaande budget opgevangen. De raad wordt gevraagd in te stemmen met de voorgestelde uitgangspunten en de aanwijzing van PWC.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerde uitleg van de controleprocedures, toleranties en de keuze voor PWC als accountant. Echter, het mist specifieke details over de aanbestedingsprocedure voor de jaren na 2006.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad heeft de rol om de uitgangspunten voor de accountantscontrole vast te stellen en de accountant voor 2006 aan te wijzen. Daarnaast kan de raad beslissen over eventuele aanscherping van de goedkeuringstoleranties.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt
De raad moet beslissen of zij instemt met de eenmalige aanwijzing van PWC, ondanks afwijkingen van het inkoopbeleid. Ook moet de raad bepalen of de voorgestelde toleranties en rapporteringtoleranties passend zijn.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische doelen voor de lange termijn. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwijking van het inkoopbeleid kan als een potentiële zwakte worden gezien.
Besluit dat de raad moet nemen
De raad moet besluiten om PWC aan te wijzen als accountant voor 2006 en in te stemmen met de voorgestelde uitgangspunten voor de jaarcontrole.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op financiële controle en niet op beleidsinhoudelijke thema's.
Financiële gevolgen
De financiële gevolgen zijn beperkt tot het bestaande budget voor accountantscontrole. Er is ruimte binnen het budget voor extra controleopdrachten, maar er worden geen specifieke dekkingsmaatregelen genoemd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Accountantscontrole Jaarrekening PriceWaterhouseCoopers (PWC) Goedkeuringstolerantie Rapporteringtolerantie Rechtmatigheid Europese aanbesteding Controleverordening Financiële consequenties Interim-controleVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt Bespreekpunten
Agendapunt 6 Raadsbrief inzake motie van de VVD-fractie over doorlichtingonderzoek organisatie (2006/24765).
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft in 2005 een motie aangenomen waarin werd gevraagd om een onafhankelijk doorlichtingonderzoek van de ambtelijke organisatie. Het college heeft in 2006 gereageerd en aangegeven geen voorstander te zijn van zo'n onderzoek, vooral vanwege de hoge kosten en de druk op de ambtelijke capaciteit. In plaats daarvan stelt het college alternatieven voor, zoals meer aandacht voor doelmatigheid en doeltreffendheid in het auditprogramma, presentaties over organisatieontwikkeling, en deelname aan landelijke initiatieven voor kwaliteitsmeting en benchmarking. Deze maatregelen moeten de gemeenteraad voldoende inzicht geven zonder een grootschalig en kostbaar onderzoek.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie VVD inzake doorlichtingonderzoek organisatie
Samenvatting: De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft een motie aangenomen waarin wordt gevraagd om een onafhankelijk doorlichtingonderzoek van de ambtelijke organisatie. Het college is echter geen voorstander van een dergelijk onderzoek in 2007, vanwege de lopende organisatieontwikkelingen en de hoge kosten. In plaats daarvan stelt het college voor om meer aandacht te besteden aan doelmatigheid en doeltreffendheid in het auditprogramma, en biedt het aan om de raad te informeren over de voortgang van de organisatieontwikkeling. Ook wil de gemeente zich aansluiten bij landelijke initiatieven voor kwaliteitsmeting en benchmarking.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig in de zin dat het de redenen uiteenzet waarom het college tegen een onafhankelijk doorlichtingonderzoek is en alternatieven biedt om aan de wensen van de raad tegemoet te komen. Echter, het mist specifieke details over hoe de voorgestelde alternatieven precies zullen worden uitgevoerd.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad heeft de rol om de motie te beoordelen en te beslissen of zij akkoord gaat met de alternatieven die het college voorstelt in plaats van het onafhankelijke doorlichtingonderzoek.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt
De raad moet kiezen tussen het vasthouden aan de oorspronkelijke motie voor een onafhankelijk onderzoek of instemmen met de alternatieven die het college biedt, zoals meer aandacht in het auditprogramma en deelname aan landelijke benchmarking.
SMART-analyse en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Hoewel er een tijdsframe wordt genoemd (voor eind 2006), ontbreken specifieke meetbare doelen en criteria voor succes. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de alternatieven zijn vaag en missen concrete details.
Besluit dat de raad moet nemen
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde alternatieven van het college of blijft aandringen op een onafhankelijk doorlichtingonderzoek.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces van organisatieontwikkeling of de voorgestelde alternatieven.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen
Het college wijst op de hoge kosten van een onafhankelijk doorlichtingonderzoek, maar biedt geen gedetailleerde financiële analyse van de voorgestelde alternatieven. Er wordt geen specifieke dekking voor de kosten van de alternatieven genoemd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Doorlichtingonderzoek Ambtelijke organisatie Doelmatigheid Doeltreffendheid Organisatieontwikkeling Structuuraanpassing Cultuurtraject Auditprogramma Kwaliteitsmeting BenchmarkingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt Hamerstukken
Agendapunt 18 Raadsvoorstel tot instemming met de Jaarrekening 2005 van de Dienst Sociale Werkvoorziening Rijswijk en omstreken(2006/23163).
Samenvatting
Het raadsvoorstel aan de gemeente Leidschendam-Voorburg betreft de instemming met de jaarrekening 2005 van de Dienst Sociale Werkvoorziening (DSW) Rijswijk en omstreken. De jaarrekening toont een exploitatietekort van € 1.532.592, wat € 32.592 hoger is dan begroot. De totale opbrengsten in 2005 waren € 19.657.909, terwijl de kosten € 21.190.501 bedroegen. De accountant heeft een goedkeurende verklaring afgegeven. De deelnemende gemeenten dragen bij aan het tekort naar rato van het aantal mandagen. Voor Leidschendam-Voorburg betekent dit een bijdrage van € 279.280. Het college stelt voor om in te stemmen met de jaarrekening.
-
Raadsvoorstel tot instemming met de Jaarrekening 2005 van de Dienst Sociale Werkvoorziening Rijswijk en omstreken. .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel tot instemming met de jaarrekening 2005 van de Dienst Sociale Werkvoorziening Rijswijk en omstreken
Samenvatting: Het voorstel betreft de goedkeuring van de jaarrekening 2005 van de Dienst Sociale Werkvoorziening (DSW) Rijswijk e.o. De jaarrekening toont een exploitatietekort van € 1.532.592, wat € 32.592 hoger is dan begroot. De totale opbrengsten bedroegen € 19.657.909, terwijl de kosten € 21.190.501 waren. De raad van Leidschendam-Voorburg wordt gevraagd in te stemmen met de jaarrekening, ondanks het tekort. De accountant heeft een goedkeurende verklaring afgegeven. De financiële bijdrage van de gemeente Leidschendam-Voorburg aan het tekort bedraagt € 279.280.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig, met gedetailleerde financiële gegevens en een toelichting op de oorzaken van het tekort. Echter, er ontbreekt een diepgaande analyse van de oorzaken van het tekort en mogelijke maatregelen om toekomstige tekorten te voorkomen.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad wordt gevraagd om in te stemmen met de jaarrekening van de DSW voor 2005. Hoewel de raad advies kan geven, behoudt het bestuur van de DSW het recht om de jaarrekening zelfstandig vast te stellen.
Politieke keuzes
De raad moet beslissen of zij instemt met de jaarrekening ondanks het tekort. Dit kan politieke implicaties hebben, vooral als er zorgen zijn over de financiële beheersing binnen de DSW.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen specifieke doelen of tijdlijnen opgenomen voor het aanpakken van het tekort. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar er ontbreekt een plan voor verbetering.
Besluit van de raad
De raad moet besluiten of zij instemt met de jaarrekening 2005 van de DSW.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van belanghebbenden of de gemeenschap in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële gevolgen
De financiële gevolgen voor de gemeente Leidschendam-Voorburg zijn een bijdrage van € 279.280 aan het exploitatietekort. Het voorstel geeft aan hoe deze bijdrage is berekend, maar er wordt niet vermeld hoe deze kosten gedekt worden binnen de gemeentelijke begroting.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Dienst Sociale Werkvoorziening (DSW) Jaarrekening 2005 Exploitatietekort Begroting Rijksbijdrage WSW Begeleid werken Toegevoegde waarde Reorganisatiekosten Controlevoorschriften MandagenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt Bespreekpunten
Agendapunt 7 Raadsbrief inzake administratief beroep verdeling politiesterkte.
Agendapunt 8 Raadsvoorstel inzake diverse benoemingen in commissies (2006/27601).
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg moet een nieuwe kandidaat aanwijzen voor het Algemeen Bestuur van het Stadsgewest Haaglanden, vanwege het ontslag van W. van Rees (GroenLinks). De VVD-fractie stelt P.F. Rozenberg voor, terwijl de D66-fractie J. Schellings aanbeveelt. Andere kandidaten kunnen tijdens de vergadering worden voorgesteld. De raad wordt geadviseerd om via schriftelijke stemming een kandidaat te kiezen, die vervolgens door het Algemeen Bestuur Haaglanden kan worden benoemd.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Aanwijzen kandidaat Algemeen Bestuur Haaglanden." Het voorstel betreft de benoeming van een nieuwe vertegenwoordiger in het Algemeen Bestuur van het Stadsgewest Haaglanden, vanwege het ontslag van W. van Rees (GroenLinks). De raad van Leidschendam-Voorburg moet een nieuwe kandidaat aanwijzen uit hun midden of het college. De VVD-fractie stelt P.F. Rozenberg voor, terwijl D66 J. Schellings aanbeveelt. Andere kandidaten kunnen tijdens de vergadering worden voorgesteld. De uiteindelijke keuze zal door middel van schriftelijke stemming worden bepaald.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het de situatie, de noodzaak voor een nieuwe benoeming en de voorgestelde kandidaten duidelijk beschrijft. Echter, het mist specifieke details over de criteria voor de selectie van kandidaten.
Rol van de raad:
De raad heeft de verantwoordelijkheid om een nieuwe kandidaat voor te dragen voor het Algemeen Bestuur van Haaglanden. Dit gebeurt door middel van een stemming.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen de voorgestelde kandidaten of eventueel andere kandidaten die tijdens de vergadering worden voorgesteld. Deze keuze kan gebaseerd zijn op politieke voorkeuren en de geschiktheid van de kandidaten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare criteria voor de selectie van kandidaten. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten welke kandidaat zij willen voordragen voor benoeming in het Algemeen Bestuur van Haaglanden.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het selectieproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op een bestuurlijke benoeming.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vermeldt geen financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden, wat logisch is gezien de aard van het voorstel als een benoeming zonder directe financiële implicaties.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Algemeen Bestuur Haaglanden Kandidaat Vacature VVD D66 P.F. Rozenberg J. Schellings Schriftelijke stemming Fractie BenoemingVerfijning van de zoekopdracht:
-
Raadsvoorstel inzake diverse benoemingen in commissies en het algemeen bestuur van het Stadsgewest Haaglanden. .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft "Raadsvoorstel inzake benoemingen in commissies" van de gemeente Leidschendam-Voorburg. Het voorstel richt zich op de benoeming van de heer Q.F. Tolido in de commissies Openbaar Gebied en Algemene Zaken, op voordracht van de fractie Gemeentebelangen. De heer Tolido voldoet aan de benoemingsvereisten volgens de verordening op de raadscommissies. Er zijn geen bezwaren tegen zijn benoeming, mits niet-raadsleden niet tegelijkertijd aan dezelfde commissievergaderingen deelnemen. Daarnaast worden wijzigingen voorgesteld in de vertegenwoordiging van GroenLinks in de raadscommissies, vanwege de beëdiging van de heer J.A. van de Braak en het vertrek van de heer W. van Rees.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het de benoemingsprocedure, de betrokken personen en de relevante verordeningen behandelt. Er zijn geen duidelijke lacunes in de informatie.
Rol van de raad:
De raad moet de benoemingen in de commissies goedkeuren en het concept-besluit aannemen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde benoemingen en wijzigingen in de commissiesamenstelling.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van benoemingen en wijzigingen. Het is tijdgebonden met een duidelijke datum voor besluitvorming. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de benoemingen en wijzigingen in de commissies goed te keuren volgens het concept-besluit.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op benoemingen in commissies.
Financiële gevolgen:
Er worden geen financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen genoemd, wat logisch is gezien de aard van het voorstel.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Benoemingen Commissies Gemeentebelangen Q.F. Tolido Openbaar Gebied Algemene Zaken GroenLinks J.A. van de Braak W. van Rees VertegenwoordigingVerfijning van de zoekopdracht: