15-09-2015 Raad
Agendapunt Bespreekpunten
Agendapunt 1 Opening, mededelingen en vaststelling agenda (1411680).
Agendapunt 5 Raadsvoorstel tot vaststelling van het bestemmingsplan 'Leidsenhage' (1398701).
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Vaststelling bestemmingsplan "Leidsenhage"
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Vaststelling bestemmingsplan 'Leidsenhage'". Het bestemmingsplan is bedoeld om de integrale herontwikkeling van het winkelcentrum Leidsenhage mogelijk te maken. Het plan heeft ter inzage gelegen en er zijn 40 zienswijzen ingediend, waarvan 27 uniek. Naar aanleiding van deze zienswijzen en ambtshalve wijzigingen is het plan aangepast. De raad wordt gevraagd het aangepaste bestemmingsplan en de bijbehorende zienswijzennota vast te stellen. Tevens wordt voorgesteld geen exploitatieplan vast te stellen, omdat de kosten anderszins zijn verzekerd via een anterieure overeenkomst met de ontwikkelaar.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, met een uitgebreide toelichting op de zienswijzen en de aanpassingen die zijn gedaan. Er is aandacht besteed aan de verschillende belangen en de juridische en planologische aspecten zijn gedetailleerd uitgewerkt.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het bestemmingsplan en de zienswijzennota vast te stellen. Daarnaast moet de raad beslissen over het al dan niet vaststellen van een exploitatieplan.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij instemt met de voorgestelde herontwikkeling en de bijbehorende wijzigingen. Dit omvat het afwegen van de belangen van omwonenden, ondernemers en andere belanghebbenden tegen de voordelen van de herontwikkeling.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de voorgestelde wijzigingen en de juridische kaders. Het is echter minder specifiek over de tijdlijn voor de uitvoering van de herontwikkeling. Er lijken geen grote inconsistenties te zijn.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten het bestemmingsplan en de zienswijzennota vast te stellen en te besluiten geen exploitatieplan vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er zienswijzen zijn ingediend en dat er communicatie met belanghebbenden heeft plaatsgevonden. Er is een klankbordgroep betrokken geweest bij het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een onderwerp in het voorstel, maar kan impliciet relevant zijn gezien de herontwikkeling van een bestaand winkelcentrum.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen directe financiële consequenties voor de gemeente, omdat de kosten zijn gedekt via een anterieure overeenkomst met de ontwikkelaar. Hierdoor is het niet nodig een exploitatieplan vast te stellen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan "Leidsenhage" Integrale herontwikkeling Zienswijzen Winkelcentrum Ruimtelijke ordening Leegstands effecten Unibail-Rodamco Verkeer Parkeerplaatsen Provinciale ruimtelijk beleidVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt Hamerstukken
Agendapunt 6 Raadsvoorstel: Wijziging van het door de gemeente gehanteerde canonpercentage (1395653)
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Wijziging van het door de gemeente gehanteerde canonpercentage
Samenvatting: Het voorstel betreft een wijziging van het canonpercentage dat de gemeente Leidschendam-Voorburg hanteert voor het berekenen van erfpacht. Dit is relevant voor de locatie Groene Zoom 5 in Den Haag en het racketcentrum Westvliet. Het huidige canonpercentage van 5,00% wordt verlaagd naar 2,95% op basis van een nieuwe rekenmethode en extern advies. Deze wijziging moet met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2015 worden vastgesteld. De aanpassing is noodzakelijk vanwege afwijkingen van de bestaande Nota Grondprijsbeleid 2011 en is bedoeld om het percentage meer in lijn te brengen met omliggende gemeenten.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig, maar mist gedetailleerde informatie over de financiële gevolgen en de exacte impact op de begroting. Er is wel een verwijzing naar de verwerking van financiële effecten in de tussentijdse rapportage en meerjarenbegroting.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad moet instemmen met de voorgestelde wijziging van het canonpercentage en de bijbehorende paragraaf over erfpacht vaststellen. Dit besluit moet vóór 1 oktober 2015 worden genomen.
Politieke keuzes
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de verlaging van het canonpercentage en de afwijking van de bestaande Nota Grondprijsbeleid. Dit kan invloed hebben op de inkomsten uit erfpacht en de relatie met andere gemeenten.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en een duidelijke acceptatie van de financiële gevolgen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële impact is niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de raad
De raad moet besluiten om het canonpercentage met terugwerkende kracht vast te stellen op 2,95% en de paragraaf over erfpacht in de Nota Grondprijsbeleid te actualiseren.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van belanghebbenden of inwoners in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen
De financiële gevolgen worden als beperkt omschreven, maar er is geen gedetailleerde uitleg over hoe deze worden gedekt. Er wordt verwezen naar de verwerking in de tussentijdse rapportage en de meerjarenbegroting, maar zonder specifieke cijfers of dekking.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Erfpacht Canonpercentage Grondprijsbeleid Groene Zoom 5 Drumschool Voorburg Racketcentrum Westvliet Grondprijzentabel Taxatie Zakelijke rechten StaatsobligatiesVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 7 Raadsvoorstel: Onttrekking deel Konstancin Jeziornapad aan het openbaar verkeer (1364536).
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Onttrekking deel Konstancin Jeziornapad aan het openbaar verkeer
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Onttrekking deel Konstancin Jeziornapad aan het openbaar verkeer". Het doel is om een deel van het Konstancin Jeziornapad, dat over een perceel loopt dat de gemeente wil verkopen, aan het openbaar verkeer te onttrekken. Dit moet de verkoopbaarheid van het pand aan de Koningin Julianaweg 23 verbeteren. Er is een alternatief pad voorzien in de nieuw aan te leggen tuin van het stadskantoor, waardoor de onttrekking gerechtvaardigd is.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke samenvatting, een toelichting op de aanleiding, een belangenafweging, en een conclusie. Er is ook informatie over de communicatie en de procedure voor bezwaar en beroep.
Rol van de raad:
De gemeenteraad heeft de bevoegdheid om te besluiten over de onttrekking van het pad aan het openbaar verkeer, conform artikel 9.1 van de Wegenwet. De raad moet het voorstel goedkeuren en het besluit communiceren aan Gedeputeerde Staten.
Politieke keuzes:
De raad moet afwegen of de voordelen van de verkoop van het pand opwegen tegen de nadelen van het onttrekken van het pad aan het openbaar verkeer. Er moet ook rekening worden gehouden met de belangen van omwonenden en andere belanghebbenden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische doelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de impact op de gemeenschap is niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met het onttrekken van het deel van het Konstancin Jeziornapad aan het openbaar verkeer.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat belanghebbenden bezwaar kunnen maken binnen zes weken na bekendmaking. Er lijkt echter geen voorafgaande participatie van de gemeenschap te zijn geweest.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Er worden geen specifieke financiële gevolgen genoemd, noch hoe deze gedekt worden. Het voorstel impliceert dat de verkoop van het pand financieel voordelig is, maar details ontbreken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Konstancin Jeziornapad Openbaar verkeer Afstootlijst Koningin Julianaweg Wegenwet Alternatief pad Erfdienstbaarheid Stadskantoor Gedeputeerde Staten Bezwaar en beroepmogelijkhedenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 8 Raadsvoorstel tot uitbreiding subsidieregeling Kwaliteitsverbetering bestaande bebouwing Damlaan Leidschendam (1374840).
-
Raadsvoorstel UItbreiding subsidieregeling Kwaliteitsverbetering bestaande bebouwing Damlaan Leidsc.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Uitbreiding subsidieregeling Kwaliteitsverbetering bestaande bebouwing Damlaan Leidschendam
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Uitbreiding subsidieregeling Kwaliteitsverbetering bestaande bebouwing Damlaan Leidschendam". Het beoogt de bestaande subsidieregeling voor de Damlaan uit te breiden naar het sluisgebied en de Venestraat. Dit wordt gedaan om de cultuurhistorische waarde van het gebied te versterken en de aantrekkelijkheid voor ondernemers en toeristen te vergroten. De subsidie dekt 50% van de verbeteringskosten tot €40.000 per pand, met aanvullende laagrentende leningen beschikbaar via het SVn. Het voorstel omvat ook de intrekking van de huidige verordening en de vaststelling van een nieuwe, aangepaste verordening.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerde uitleg van de noodzaak en de voordelen van de uitbreiding, evenals de financiële dekking en de wijzigingen in de verordening. Echter, meer gedetailleerde informatie over de specifieke criteria voor subsidieaanvragen en de communicatieplannen zou nuttig zijn.
Rol van de raad:
De raad moet de intrekking van de bestaande verordening en de vaststelling van de nieuwe verordening goedkeuren. Daarnaast moet de raad instemmen met de voorgestelde begrotingswijzigingen en de toekenning van extra subsidies.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van middelen voor de kwaliteitsverbetering van het gebied en de balans tussen behoud van cultuurhistorische waarden en economische ontwikkeling.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en meetbaar in termen van financiële toewijzingen en doelen, maar mist concrete tijdlijnen voor de uitvoering van verbeteringen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van de communicatie en participatie kan beter worden gespecificeerd.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de bestaande verordening in te trekken, de nieuwe verordening vast te stellen, en de voorgestelde financiële middelen goed te keuren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt consultatie via een klankbordgroep en een informatiebijeenkomst tijdens de tervisielegging van de verordening. Dit suggereert enige mate van participatie, maar verdere details over betrokkenheid van bewoners en ondernemers zijn beperkt.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een kernonderwerp, maar de focus op het behoud van cultuurhistorische panden en verbetering van de openbare ruimte kan indirect bijdragen aan duurzame stedelijke ontwikkeling.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft een budget van €200.000 voor subsidies en €300.000 voor laagrentende leningen, gedekt door de Algemene Reserve Grondexploitatie en de rekening courant bij SVn. Er is geen aanvullende besluitvorming nodig voor de budgetten, wat de financiële haalbaarheid ondersteunt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Subsidieregeling Kwaliteitsverbetering Venestraat Sluisgebied Cultuurhistorische identiteit Openbare ruimte Laagrentende lening Gevelreiniging Recreatieve functie Achterstallig onderhoudVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 9 Raadsvoorstel tot vaststellen van de concept zienswijze op het Programma van Eisen (PvE) Rail Haaglanden 2016-2026 (1382877).
-
Raadsvoorstel Concept zienswijze op het Programma van Eisen (PvE) Rail Haaglanden 2016-2026.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Concept zienswijze op het Programma van Eisen (PvE) Rail Haaglanden 2016-2026". Het voorstel betreft een concept zienswijze van de gemeente Leidschendam-Voorburg op het Programma van Eisen voor het railvervoer in het concessiegebied Haaglanden, dat door de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) wordt beheerd. Dit PvE vormt de basis voor het railvervoer dat vanaf december 2016 voor een periode van tien jaar zal worden uitgevoerd. Het concept is eerder besproken in de Adviescommissie van de Vervoersautoriteit van de MRDH en zal opnieuw worden besproken. De gemeente wordt vertegenwoordigd door raadsleden in deze commissie.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de context van de procedurele stappen die moeten worden genomen. Het biedt een duidelijk overzicht van de betrokkenheid van de gemeente en de stappen die nog moeten worden ondernomen.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de concept-zienswijze te bespreken en vast te stellen. Dit gebeurt in de commissie Openbaar Gebied en tijdens de raadsvergadering.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde zienswijze en of er nog aanvullende punten zijn die in de definitieve zienswijze moeten worden opgenomen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, omdat het voornamelijk procedureel van aard is. Er zijn geen duidelijke doelen of meetbare resultaten opgenomen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de concept-zienswijze te bespreken en de definitieve zienswijze vast te stellen tijdens de vergadering.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat raadsleden de gemeente vertegenwoordigen in de Adviescommissie, wat een vorm van participatie inhoudt. Er is echter geen bredere participatie van burgers of andere belanghebbenden genoemd.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. Het is echter mogelijk dat het PvE zelf duurzaamheidseisen bevat, maar dit wordt niet in het voorstel besproken.
Financiële gevolgen:
Het voorstel bevat geen specifieke informatie over de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Dit kan een aandachtspunt zijn voor de raad bij de bespreking van de zienswijze.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Programma van Eisen (PvE) Rail Haaglanden Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) Vervoersautoriteit Adviescommissie Concessiegebied Openbaar Gebied Zienswijze Railvervoer CommissieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 10 Raadsvoorstel tot vaststelling bestemmingsplan Bovenmeerweg 34 en 36 (1395660)
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Vaststelling bestemmingsplan Bovenmeerweg 34 en 36
Samenvatting: Het bestemmingsplan 'Bovenmeerweg 34-36' betreft een gedeeltelijke herziening van het bestemmingsplan Landelijk Gebied, vastgesteld in 2012. Het plan voorziet in een aanpassing van de begrenzing en indeling van de bestemmingsvlakken voor 'Wonen' op de percelen Bovenmeerweg 34 en 36 in Leidschendam. De eigenaren van Bovenmeerweg 36 willen hun woning vervangen door nieuwbouw, wat een herziening van het bestemmingsplan vereist. Het aantal woningen blijft gelijk en de karakteristieke waarden van het gebied worden behouden. Er zijn geen zienswijzen ontvangen en er zijn geen financiële consequenties verbonden aan het plan.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is volledig en gedetailleerd. Het bevat alle noodzakelijke informatie over de aanleiding, het plangebied, de zienswijzenprocedure, en de financiële aspecten. Er zijn geen zienswijzen ontvangen, wat de procedure vereenvoudigt.
Rol van de Raad
De gemeenteraad moet het bestemmingsplan vaststellen. Dit is een formele stap in de procedure om de herziening van het bestemmingsplan te bekrachtigen.
Politieke keuzes
De raad moet beslissen of zij instemt met de herziening van het bestemmingsplan, rekening houdend met de belangen van de aanvragers en de impact op het gebied. Er moet ook worden overwogen of het behoud van de karakteristieke waarden voldoende gewaarborgd is.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden (SMART). Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om het bestemmingsplan 'Bovenmeerweg 34 en 36' vast te stellen en geen exploitatieplan vast te stellen voor de betrokken gronden.
Participatie
Er is een zienswijzenprocedure gevolgd, maar er zijn geen zienswijzen ingediend. Dit suggereert dat er weinig tot geen bezwaren zijn vanuit de gemeenschap.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel. De focus ligt meer op de ruimtelijke ordening en behoud van karakteristieke waarden.
Financiële Gevolgen
Er zijn geen financiële consequenties verbonden aan het bestemmingsplan, en er is een anterieure overeenkomst afgesloten met de aanvrager, waardoor een exploitatieplan niet nodig is.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Bovenmeerweg 34-36 Herziening Wonen Nieuwbouw Landelijk Gebied Vrijstaande woning Ruimtelijk beleidskader Zienswijzenprocedure ExploitatieplanVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 11 Raadsvoorstel: Verordening en beleidsregels voor het leerlingenvervoer gemeente Leidschendam-Voorburg (1369050).
-
Raadsvoorstel Verordening en beleidsregels voor het leerlingenvervoer Gemeente Leidschendam - Voorb.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Verordening en beleidsregels voor het leerlingenvervoer Gemeente Leidschendam-Voorburg
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Verordening en beleidsregels voor het leerlingenvervoer Gemeente Leidschendam-Voorburg". Het voorstel betreft de aanpassing van de verordening leerlingenvervoer als gevolg van de invoering van de Wet Passend Onderwijs per 1 augustus 2014. De nieuwe verordening sluit aan bij de samenwerkingsverbanden van het passend onderwijs en maakt onderscheid tussen primair en voortgezet onderwijs. Het speciaal onderwijs is ondergebracht bij het primair onderwijs, en het voortgezet speciaal onderwijs bij het voortgezet onderwijs. De verordening is gebaseerd op de modelverordening van de VNG en houdt rekening met de inzet van (pleeg)ouders.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het de noodzakelijke wijzigingen beschrijft die voortvloeien uit de invoering van de Wet Passend Onderwijs. Het bevat een duidelijke toelichting op de veranderingen en de wettelijke kaders.
Rol van de raad:
De gemeenteraad heeft de bevoegdheid om de verordening vast te stellen. Dit is een wettelijke taak die voortvloeit uit de zorgplicht van de gemeente om passend vervoer aan te bieden.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de vaststelling van de nieuwe verordening en het intrekken van de oude verordening. Er moet ook worden nagedacht over de balans tussen zelfredzaamheid van ouders en kinderen en de ondersteuning die de gemeente biedt.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en concrete acties (SMART). Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van de zelfredzaamheid van ouders en kinderen kan moeilijk te meten zijn.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de nieuwe verordening leerlingenvervoer 2015 vast te stellen en de verordening van 2002 in te trekken.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat huidige gebruikers van het leerlingenvervoer en scholen worden geïnformeerd over de wijzigingen. Er is echter geen sprake van participatie in de besluitvorming.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen significante financiële gevolgen van de wijzigingen in beleid, zoals aangegeven in de financiële toelichting.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Leerlingenvervoer Passend onderwijs Verordening Speciaal onderwijs Zelfredzaamheid Vervoersvoorziening Wetswijzigingen Ouders/verzorgers Openbaar vervoer SamenwerkingsverbandenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 12 Raadsvoorstel uitgangspunten jaarrekeningcontrole 2015 t/m 2017 (1376634).
Samenvatting
Datum: 8 september 2015
Kenmerk: 1376634
Samenvatting: Het raadsvoorstel betreft de goedkeuring van de uitgangspunten voor de controle van de jaarrekening 2015-2017 door Mazars, de aangestelde accountant. De controle omvat de jaarrekening, interim-controle en adviesfunctie. De accountant hanteert toleranties voor fouten en onzekerheden, zoals voorgeschreven in het Besluit accountantscontrole decentrale overheden (Bado). Fouten tot 1% van de totale lasten hebben geen invloed op een goedkeurende verklaring, terwijl fouten vanaf 3% leiden tot een afkeurende verklaring. Onzekerheden tot 3% zijn acceptabel, maar vanaf 10% onthoudt de accountant zich van een oordeel. De raad kan deze eisen aanscherpen, wat mogelijk extra controlewerkzaamheden en budgetaanpassingen vereist. Er is ook een rapporteringstolerantie vastgesteld op 10% van de goedkeuringstolerantie. De meerwaarde van de accountant ligt in zijn onafhankelijke blik, en specifieke aandachtspunten kunnen jaarlijks worden aangegeven. Het voorstel is om in te stemmen met de voorgestelde uitgangspunten.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Uitgangspunten controle van de jaarrekening 2015-2017" voor de gemeente Leidschendam-Voorburg. Het voorstel behelst de goedkeuring van de uitgangspunten voor de controle van de jaarrekening door Mazars, de aangestelde accountant voor de periode 2015-2017. De controle omvat de jaarrekening, interim-controle en adviesfunctie. Er worden toleranties vastgesteld voor fouten en onzekerheden in de jaarrekening, gebaseerd op het Besluit accountantscontrole decentrale overheden (Bado). De raad kan deze toleranties aanscherpen, wat mogelijk extra controlewerkzaamheden en budgettaire gevolgen met zich meebrengt. Er is een rapporteringstolerantie vastgesteld voor het rapporteren van bevindingen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het beschrijft de controleprocessen, toleranties en de rol van de accountant. Echter, het zou meer gedetailleerde informatie kunnen bevatten over de specifieke controleprocedures en de impact van eventuele aanscherpingen van de toleranties.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om de uitgangspunten voor de controle goed te keuren en kan besluiten om de toleranties aan te scherpen. Dit kan invloed hebben op de controlewerkzaamheden en het budget.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of de voorgestelde toleranties voldoende zijn of dat er strengere eisen moeten worden gesteld. Dit kan politieke implicaties hebben, vooral als strengere eisen leiden tot hogere kosten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de vastgestelde toleranties. Het is echter minder specifiek over de tijdsgebonden aspecten van de controleprocessen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar er is ruimte voor meer gedetailleerde specificaties.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde uitgangspunten voor de controle van de jaarrekening 2015-2017.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het controleproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Er is een jaarlijks budget geraamd voor de accountantscontrole binnen de meerjarenbegroting. Het voorstel geeft aan dat aanscherping van de eisen mogelijk extra kosten met zich meebrengt, maar het biedt geen specifieke details over hoe deze kosten gedekt zouden worden.
Datum en Kenmerk:
Datum: 8 september 2015
Ons kenmerk: 1376634Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Accountantscontrole Jaarrekening 2015-2017 Mazars Toleranties Goedkeuringstolerantie Rapporteringstolerantie Rechtmatigheidscontrole Financiële consequenties Normen- en toetsingskader MeerjarenbegrotingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 13 Raadsvoorstel tot vaststellen controleverordening 2015 (1374176).
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg betreft de actualisatie van de controleverordening uit 2003. De nieuwe controleverordening 2015 is opgesteld om verouderde en incorrecte punten te verbeteren. De aanpassingen zijn noodzakelijk gebleken tijdens de voorbereidingen voor de aanbesteding van de accountantscontrole. De belangrijkste wijzigingen betreffen de definities van accountant en accountantscontrole, de opdrachtverlening, en de informatieverstrekking door het college. De verordening is in lijn met artikel 213 van de Gemeentewet en biedt duidelijke kaders voor de accountantscontrole. Er zijn geen financiële consequenties verbonden aan de vaststelling van de nieuwe verordening. Het voorstel is om de controleverordening 2015 vast te stellen en de verordening uit 2003 in te trekken.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel tot vaststellen controleverordening 2015". Het voorstel beoogt de controleverordening uit 2003 te actualiseren door verouderde en incorrecte bepalingen te verbeteren. De nieuwe verordening stelt de kaders voor accountantscontrole vast, zoals vereist door artikel 213 van de Gemeentewet. Belangrijke wijzigingen omvatten de definitie van de accountant, de opdrachtverlening, en de informatieverstrekking. Het voorstel is voorbereid door de werkgroep R&A met betrokkenheid van het college en heeft geen financiële consequenties. De raad wordt gevraagd de controleverordening 2015 vast te stellen en de verordening van 2003 in te trekken.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig en gedetailleerd, met een duidelijke opsomming van de wijzigingen ten opzichte van de vorige verordening. Het biedt een uitgebreide onderbouwing en verwijst naar relevante wettelijke kaders.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de controleverordening vast te stellen, waarmee zij de kaders voor de accountantscontrole bepaalt. De raad is ook verantwoordelijk voor de benoeming van de accountant en het vaststellen van het Normen- en toetsingskader.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de vaststelling van de nieuwe controleverordening en de intrekking van de oude. Dit omvat keuzes over de definitie van de accountant, de duur van de benoeming, en de selectiecriteria voor de accountantscontrole.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de wijzigingen die worden voorgesteld. Het is tijdgebonden, aangezien het van toepassing is op de jaarrekening van 2015 en later. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de controleverordening 2015 vast te stellen en de controleverordening 2003 in te trekken.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, maar is voorbereid door de werkgroep R&A met betrokkenheid van het college.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op de technische en juridische aspecten van accountantscontrole.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft geen financiële consequenties, zoals expliciet vermeld in het document.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Controleverordening 2015 Accountantscontrole Aanpassingen Financieel beheer Financiële organisatie Gemeentewet Accountantsverklaring Programma van Eisen Rechtmatigheid Normen- en toetsingskaderVerfijning van de zoekopdracht: