21-09-2010 Raad
Agendapunt Bespreekpunten
Agendapunt 5 Raadsvoorstel tot vaststelling van de Kadernota (466683).
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel tot vaststelling van de Kadernota 2010
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel tot vaststelling van de Kadernota 2010". Het voorstel presenteert de Kadernota 2010, die zich richt op de actualisatie van het financiële meerjarenperspectief voor bestaand beleid, zonder nieuw beleid voor te stellen. De nota behandelt mee- en tegenvallers en ombuigingsvoorstellen, en dient als kader voor de begroting van 2011 en de meerjarenraming 2012-2014. Vanwege een gewijzigde planning is er geen voorjaarsnota, maar een kadernota. De gemeente staat voor een aanzienlijke ombuiging, oplopend tot 25 miljoen euro in 2018, en er is geen ruimte voor nieuw beleid. Bezuinigingen op de bedrijfsvoering zijn verwerkt om financiële tegenvallers op te vangen, met een sluitend meerjarenperspectief tot 2013. Vanaf 2014 wordt een begrotingstekort verwacht, voornamelijk door niet-kostendekkend rioolrecht.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig in termen van financiële planning en biedt een duidelijk overzicht van de huidige financiële situatie en de uitdagingen waarmee de gemeente wordt geconfronteerd. Echter, het mist gedetailleerde informatie over de exacte maatregelen die zullen worden genomen om de financiële tekorten aan te pakken.
Rol van de Raad:
De raad wordt gevraagd de Kadernota 2010 vast te stellen, het geactualiseerde investeringsplan goed te keuren, en de voorgestelde mutaties in de begroting te verwerken. Daarnaast moet de raad instemmen met de aanpak om toe te groeien naar een kostendekkend rioolrecht in 2014.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de voorgestelde bezuinigingen en de aanpak om het rioolrecht kostendekkend te maken. Dit kan politieke implicaties hebben, vooral als het gaat om het prioriteren van bepaalde uitgaven en het omgaan met de aangekondigde kortingen op de algemene uitkering.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen specifieke maatregelen of tijdlijnen bevat voor het bereiken van de financiële doelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de onzekerheid over de omvang van de korting op de algemene uitkering kan een risico vormen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten de Kadernota 2010 en het investeringsplan vast te stellen, de begrotingsmutaties te verwerken, en in te stemmen met de aanpak voor een kostendekkend rioolrecht.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel schetst een aanzienlijke ombuiging van 25 miljoen euro tegen 2018 en een verwachte begrotingstekort vanaf 2014. Er wordt geen gedetailleerde dekking voor deze tekorten gegeven, behalve de vermelding van bezuinigingen en een kostendekkend rioolrecht.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Kadernota 2010 Financieel meerjarenperspectief Ombuigingopgave Begroting 2011-2014 Kostendekkend rioolrecht Bezuinigingen Gemeentefonds Investeringsprogramma Bedrijfsvoering KerntakendiscussieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt Hamerstukken
Agendapunt 18 Raadsvoorstel tot vaststellen uitgangspunten controle van de jaarrekening 2010 (470552)
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Accountantscontrole Jaarrekening 2010 Toleranties Rechtmatigheidscontrole Deloitte Accountants B.V. Goedkeuringstolerantie Rapporteringstolerantie Financiële consequenties Normen- en toetsingskader BudgetoverhevelingenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 19 Raadsvoorstel tot vaststellen inhoud kadernota misbruik en oneigenlijk gebruik Leidschendam-Voorburg 2010-2014.(464318)
Samenvatting
De gemeente Leidschendam-Voorburg presenteert een nieuwe kadernota voor de periode 2010-2014 om misbruik en oneigenlijk gebruik van gemeentelijke regelingen tegen te gaan. Deze nota bouwt voort op de eerste versie uit 2005 en is aangepast om bestaande beleidsmaatregelen te formaliseren en toekomstige activiteiten beter te sturen. De nota bevat verbeteringen zoals een checklist voor nieuwe regelingen, meer aandacht voor informatieverstrekking en evaluaties, en een vereenvoudigde tekst. Er zijn geen financiële consequenties verbonden aan de implementatie van de nota, aangezien de werkzaamheden binnen de reguliere taken vallen. De nota zal via intranet onder de aandacht van de organisatie worden gebracht en integraal managers zullen jaarlijks aandacht besteden aan het onderwerp. Het college adviseert de raad om de nieuwe kadernota vast te stellen.
-
Raadsvoorstel tot vaststellen inhoud kadernota misbruik en oneigenlijk gebruik Leidschendam-Voorburg 2010-2014pdf dossier
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Misbruik en Oneigenlijk Gebruik Kadernota Gemeentelijke regelingen Subsidies Uitkeringen Financiële beheersverordening Platform Rechtmatigheid Interne procedures Verbeterpunten InformatieverstrekkingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 12 Raadsvoorstel tot wijziging van de Algemene plaatselijke verordening in verband met invoering van de Wabo (technische aanpassingen) (462832)
Samenvatting
Op 1 oktober 2010 treedt de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) in werking, wat aanpassingen in de Algemene plaatselijke verordening (APV) van Leidschendam-Voorburg vereist. Deze aanpassingen zijn noodzakelijk om de APV in lijn te brengen met de Wabo en handhaafbaar te houden. Het betreft technische wijzigingen, zoals het vervangen van bepaalde termen en zinsneden. Er is geen inspraak gehouden, aangezien het geen nieuw beleid betreft, maar slechts een aanpassing aan hogere wetgeving. Het voorstel is om de APV aan te passen door het bijgevoegde conceptraadsbesluit vast te stellen.
-
Raadsvoorstel tot wijziging van de Algemene plaatselijke verordening in verband met invoering van de Wabo (technische aanpassingen).pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel tot wijziging van de Algemene plaatselijke verordening in verband met de invoering van de Wabo (technische aanpassingen)." Het voorstel betreft technische aanpassingen aan de Algemene plaatselijke verordening (APV) van de gemeente Leidschendam-Voorburg om deze in lijn te brengen met de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo), die op 1 oktober 2010 in werking treedt. De wijzigingen zijn noodzakelijk om de APV handhaafbaar te houden en betreffen voornamelijk terminologische aanpassingen, zoals het vervangen van "college" door "bevoegd gezag."
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de context van de noodzakelijke technische aanpassingen. Het biedt een duidelijke uitleg over de reden en aard van de wijzigingen.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om het voorstel te beoordelen en het conceptraadsbesluit vast te stellen, waarmee de voorgestelde wijzigingen in de APV worden doorgevoerd.
Politieke keuzes:
Er zijn weinig politieke keuzes te maken, aangezien het voorstel puur technische aanpassingen betreft die noodzakelijk zijn vanwege hogere wetgeving.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, gezien de inwerkingtreding van de Wabo op 1 oktober 2010. Het is echter niet meetbaar of actiegericht, omdat het geen nieuw beleid betreft. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde wijzigingen in de APV goed te keuren door het conceptraadsbesluit vast te stellen.
Participatie:
Er is geen participatie geweest, omdat het voorstel geen nieuw beleid betreft maar slechts aanpassingen aan bestaande wetgeving.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het om technische aanpassingen gaat.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vermeldt geen financiële gevolgen, wat logisch is gezien de aard van de technische aanpassingen. Er is geen sprake van extra kosten of dekking.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Algemene plaatselijke verordening (APV) Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) Technische aanpassingen Wetgevingstechnische aanpassingen Begrippen Handhaafbaarheid Inwerkingtreding Toelichting Bevoegd gezag ConceptraadsbesluitVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 13 Raadsvoorstel tot vaststellen van de eigendomsoverdracht inzamelmiddelen aan Avalex (469740).
Samenvatting
De raad van de Gemeente Leidschendam-Voorburg heeft besloten om de begroting van baten en lasten voor het dienstjaar 2010 te wijzigen. De wijziging betreft het programma "Leefbaarheid", waarbij zowel de lasten als de baten zijn vastgesteld op €419.588,39. Er is een saldo van €100.743,00 dat wordt verrekend met de egalisatiereserve afvalstoffenheffing, waardoor het saldo na resultaatbestemming op €0,00 uitkomt. Deze wijziging is vastgesteld tijdens de openbare raadsvergadering op 21 september 2010. Voor verdere details wordt verwezen naar het bijgevoegde raadsvoorstel met nummer 457634, dat betrekking heeft op de overdracht van inzamelmiddelen aan Avalex.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Begroting Baten Lasten Leefbaarheid Egalisatiereserve Afvalstoffenheffing Reserves Investeringsuitgaven Investeringsinkomsten AvalexVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Avalex Inzamelmiddelen Eigendomsoverdracht Beheersvergoeding Kapitaallasten Boekwaarde Harmonisatie Egalisatiereserve Milieuparken MinicontainersVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 11 Raadsvoorstel tot vaststellen van de Cultuurhistorische analyse Vlietoevers (468930).
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Cultuurhistorische analyse Vlietoevers Monumentenwet Ruimtelijk instrumentarium Beschermd dorpsgezicht Ruimtelijke ontwikkeling Historische gelaagdheid Identiteit Recreatieve mogelijkheden GemeentegrenzenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 9 Raadsvoorstel tot het wijzigen en opnieuw vaststellen van de Afstemmingsverordening WWB en de Verordening tot bestrijding van misbruik en oneigenlijk gebruik van uitkering WWB, in verband met de bundeling van uitkeringen inkomensvoorziening aan gemeenten.(1075887)
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg betreft de wijziging en herziening van de Afstemmingsverordening WWB en de Verordening ter bestrijding van misbruik en oneigenlijk gebruik van uitkeringen WWB. Dit is noodzakelijk vanwege de invoering van de Wet bundeling van uitkeringen inkomensvoorziening aan gemeenten (BUIG), die de gemeente meer beleidsmatige en financiële verantwoordelijkheid geeft bij de uitvoering van inkomensvoorzieningen zoals de IOAW, IOAZ en Bbz 2004. De wet BUIG, die op 1 januari 2010 in werking is getreden, bundelt de financiering van deze regelingen in het I-deel WWB. Gemeenten moeten nu ook verordeningen vaststellen voor het beleid rondom verlagingen en weigering van uitkeringen, evenals het bestrijden van misbruik en oneigenlijk gebruik. De wijzigingen in de verordeningen worden per 1 juli 2010 van kracht. Het voorstel is om de bestaande verordeningen in te trekken en nieuwe vast te stellen die ook van toepassing zijn op de IOAW en IOAZ. De financiële gevolgen van deze veranderingen worden in de Voorjaarsnota 2010 besproken.
-
Raadsvoorstel tot het wijzigen en opnieuw vaststellen van de Afstemmingsverordening WWB en de Verordening tot bestrijding van misbruik en oneigenlijk gebruik van uitkering WWB, in verband met de bund.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel tot het wijzigen en opnieuw vaststellen van de Afstemmingsverordening WWB en de Verordening tot bestrijding van misbruik en oneigenlijk gebruik van uitkering WWB, in verband met de bundeling van uitkeringen inkomensvoorziening aan gemeenten.
Samenvatting: Het voorstel betreft de aanpassing van gemeentelijke verordeningen naar aanleiding van de inwerkingtreding van de Wet BUIG, die de financiering van uitkeringen zoals IOAW, IOAZ en Bbz 2004 bundelt in het I-deel WWB. Dit geeft gemeenten meer beleidsruimte en financiële verantwoordelijkheid. De raad moet de Afstemmingsverordening WWB aanpassen en uitbreiden naar IOAW en IOAZ, en regels vaststellen voor het bestrijden van misbruik en oneigenlijk gebruik van uitkeringen. De wijzigingen treden in werking op 1 juli 2010.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig, met een duidelijke uitleg van de wettelijke achtergrond, de noodzaak voor wijziging van de verordeningen, en de financiële implicaties. Echter, gedetailleerde financiële gevolgen worden pas in de Voorjaarsnota 2010 verder uitgewerkt.
Rol van de Raad
De raad heeft de taak om de voorgestelde wijzigingen in de verordeningen goed te keuren en vast te stellen. Dit omvat het intrekken van oude verordeningen en het vaststellen van nieuwe, aangepaste verordeningen.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen over de mate van beleidsruimte die zij wil benutten binnen de kaders van de nieuwe wetgeving. Dit omvat keuzes over hoe streng de regels voor verlaging en weigering van uitkeringen worden toegepast.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, met een duidelijke ingangsdatum van 1 juli 2010. Het is echter minder meetbaar en realistisch, aangezien de financiële gevolgen nog niet volledig zijn uitgewerkt. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de voorgestelde wijzigingen in de verordeningen vast te stellen en de oude verordeningen in te trekken.
Participatie
Er is beperkte participatie; de wijzigingen zijn ter informatie aan de Participatieraad gezonden, maar er is geen inspraakprocedure omdat de beleidsruimte niet wezenlijk verandert.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel, aangezien het voornamelijk gaat om de financiële en beleidsmatige aspecten van uitkeringsregelingen.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen worden in de Voorjaarsnota 2010 verder uitgewerkt. Er is een risico van tekorten die de gemeente zelf moet aanvullen, met een eigen risico van 10%. Eventuele overschotten zijn vrij besteedbaar. De dekking van eventuele tekorten is nog niet volledig duidelijk.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
BUIG (Bundeling van uitkeringen inkomensvoorziening aan gemeenten) Afstemmingsverordening WWB IOAW (Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers) IOAZ (Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen) I-deel WWB Misbruik en oneigenlijk gebruik Bbz 2004 (Besluit bijstandsverlening zelfstandigen 2004) Financiële verantwoordelijkheid Verordeningen ParticipatiebudgetVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 10 Raadsvoorstel tot het vaststellen van de erfgoedverordening (478684).
Samenvatting
De gemeente Leidschendam-Voorburg stelt een nieuwe Erfgoedverordening vast, die per 1 oktober 2010 in werking treedt vanwege de invoering van de Wet Algemene Bepalingen Omgevingsrecht (WABO). Deze vervangt de Monumentenverordening 2004. De verordening regelt onder andere de aanwijzing van gemeentelijke monumenten, het vergunningenstelsel voor monumenten, en het instandhoudingsregime voor archeologische gebieden. De wijzigingen zijn voornamelijk aanpassingen aan de WABO en toevoegingen op het gebied van archeologie. Er zijn geen financiële consequenties en de verordening wordt gepubliceerd voor bekendmaking, zonder mogelijkheid tot inspraak of bezwaar. Het college adviseert de raad om de verordening vast te stellen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Erfgoedverordening Leidschendam-Voorburg 2010". Het voorstel betreft de vaststelling van een nieuwe Erfgoedverordening voor de gemeente Leidschendam-Voorburg, die per 1 oktober 2010 in werking treedt. Deze verordening vervangt de Monumentenverordening 2004, die automatisch vervalt met de invoering van de Wet Algemene Bepalingen Omgevingsrecht (WABO). De verordening regelt onder andere de aanwijzing van gemeentelijke monumenten, het vergunningenstelsel voor monumenten, en het instandhoudingsregime voor archeologische monumenten. Ook wordt de Welstands- en monumentencommissie ingeschakeld als onafhankelijk adviesorgaan.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het de noodzakelijke aanpassingen aan de WABO bevat en de bestaande beleidsregels uit de Nota Archeologie overneemt. Het behandelt de belangrijkste aspecten van erfgoedbeheer binnen de gemeente.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om de Erfgoedverordening vast te stellen. Dit is een formele goedkeuring van de voorgestelde regels en procedures voor het beheer van erfgoed binnen de gemeente.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes betreffen de goedkeuring van de nieuwe regels en procedures voor erfgoedbeheer, inclusief de inschakeling van de Welstands- en monumentencommissie. Er moet ook worden besloten of de bestaande beleidsregels zonder wijzigingen worden overgenomen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, gezien de inwerkingtreding per 1 oktober 2010. Het is meetbaar in termen van de vastgestelde regels en procedures. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de Erfgoedverordening vast te stellen, waarmee de nieuwe regels en procedures voor erfgoedbeheer in werking treden.
Participatie:
Er is geen sprake van participatie in de vorm van inspraak, bezwaar of beroep tegen de verordening. De communicatie is beperkt tot bekendmaking via publicatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is indirect relevant, aangezien het behoud van erfgoed bijdraagt aan culturele duurzaamheid. Echter, het voorstel richt zich niet expliciet op duurzaamheid.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële consequenties verbonden aan het voorstel, zoals vermeld in de samenvatting. Er wordt geen dekking aangegeven, aangezien er geen kosten zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Erfgoedverordening Monumentenwet 1988 WABO (Wet Algemene Bepalingen Omgevingsrecht) Archeologie Monumentenverordening 2004 Gemeentelijk monument Vergunningenstelsel Welstands- en monumentencommissie Beschermd dorpsgezicht Nota Archeologie "Het bodemarchief ontrafeld"Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt Bespreekpunten
Agendapunt 6 Raadsvoorstel tot instelling begeleidingscommissie aanbesteding accountant.
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg betreft de instelling van een begeleidingscommissie voor de aanbesteding van accountantsdiensten voor de controle van de jaarrekeningen van 2011 tot en met 2014. Het huidige contract met Deloitte Accountants loopt af op 30 augustus 2011, waardoor een nieuwe aanbesteding noodzakelijk is. Volgens de Gemeentewet moet de gemeenteraad de accountant benoemen, en vanwege de verwachte overschrijding van het drempelbedrag is een openbare Europese aanbesteding vereist. De voorgestelde begeleidingscommissie, ondersteund door een ambtelijke werkgroep, zal het aanbestedingsdocument opstellen en de selectiecriteria vaststellen. Het proces, dat naar verwachting zeven maanden zal duren, begint in oktober 2010 en moet leiden tot de formele benoeming van een nieuwe accountant in april 2011. De commissie zal bestaan uit raadsleden mevrouw F.J.R. de Boer (VVD), de heer P.F. Rozenberg (Gemeentebelangen), en de heer H.J.M. Blanke (D66), met rapportage aan de raad door de voorzitter van de commissie.
-
Raadsvoorstel instellen begeleidingscommissie aanbesteding jaarcontrole Veiligheidsregio.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel tot instelling van een begeleidingscommissie aanbesteding accountant." Het voorstel beoogt de instelling van een begeleidingscommissie die verantwoordelijk is voor de selectie van een nieuwe accountant voor de gemeente Leidschendam-Voorburg. Dit is noodzakelijk omdat het huidige contract met Deloitte Accountants afloopt op 30 augustus 2011. De commissie zal het aanbestedingsdocument opstellen, inclusief selectie- en gunningcriteria, en de aanbestedingsprocedure uitvoeren. Het proces zal naar verwachting zeven maanden duren, met de formele benoeming van de accountant in april 2011.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een duidelijke structuur voor de aanbestedingsprocedure en de rol van de begeleidingscommissie. Er is echter weinig detail over de specifieke selectiecriteria en hoe deze zullen worden gewogen.
Rol van de raad:
De raad heeft de verantwoordelijkheid om de accountant te benoemen en aanvullende controle-eisen te stellen. De raad stelt ook de selectiecriteria vast en benoemt de begeleidingscommissie.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de samenstelling van de begeleidingscommissie en de selectiecriteria voor de accountant. Er moeten keuzes worden gemaakt over de weging van deze criteria.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en acceptatiecriteria. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar meer detail over de selectiecriteria zou nuttig zijn.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de begeleidingscommissie in te stellen en de voorgestelde raadsleden te benoemen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, aangezien het een interne procedure betreft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op de selectie van een accountant.
Financiële gevolgen:
Het voorstel bespreekt niet expliciet de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Het gaat om een aanbestedingsprocedure die binnen de bestaande budgetten moet passen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Begeleidingscommissie Aanbesteding Accountant Deloitte Accountants Europese aanbesteding Selectiecriteria Aanbestedingsdocument Gemeentewet Ambtelijke werkgroep Programma van eisenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 7 Raadsvoorstel Benoeming lid en plv. lid rekeningcommissie Veiligheidsregio (481053).
Samenvatting
De gemeente Leidschendam-Voorburg moet kandidaten aanwijzen voor de rekeningcommissie van de Veiligheidsregio Haaglanden. Deze commissie onderzoekt de jaarrekening en het jaarverslag en adviseert het Algemeen Bestuur over het financieel beheer en beleid. Elke gemeente wijst één raadslid en een plaatsvervangend lid aan. De fracties stellen voor om de heer P.F. Rozenberg (Gemeentebelangen) als lid en mevrouw H.I. Aris-van Neuren (VVD) als plaatsvervangend lid te benoemen. De gemeenteraad zal via schriftelijke stemming beslissen over de aanstellingen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Aanwijzen van kandidaten voor de rekeningcommissie van de Veiligheidsregio Haaglanden". De gemeente Leidschendam-Voorburg moet twee vacatures invullen: een lid en een plaatsvervangend lid voor de rekeningcommissie. Deze commissie beoordeelt de jaarrekening en het jaarverslag van de Veiligheidsregio Haaglanden en adviseert het Algemeen Bestuur over het financieel beheer. De gemeenteraad kiest een raadslid als lid van de commissie, en kan ook een plaatsvervangend lid aanwijzen. De fracties stellen de heer P.F. Rozenberg (Gemeentebelangen) en mevrouw H.I. Aris-van Neuren (VVD) voor als respectievelijk lid en plaatsvervangend lid.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de procedure en de voorgestelde kandidaten beschrijft. Het biedt ook ruimte voor andere kandidaten om tijdens de vergadering te worden voorgesteld.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om kandidaten voor te dragen en te stemmen over de benoeming van een lid en een plaatsvervangend lid voor de rekeningcommissie.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen welke kandidaten het meest geschikt zijn om de gemeente te vertegenwoordigen in de rekeningcommissie. Dit kan afhangen van politieke voorkeuren en de kwalificaties van de kandidaten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare doelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar het zou baat hebben bij meer gedetailleerde criteria voor de selectie van kandidaten.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten over de benoeming van een lid en een plaatsvervangend lid voor de rekeningcommissie door middel van schriftelijke stemming.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niet expliciet hoe participatie van burgers of andere belanghebbenden is meegenomen in het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op financiële toezicht en benoemingen.
Financiële gevolgen:
Het voorstel bespreekt geen directe financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden, aangezien het voornamelijk gaat om de benoeming van raadsleden in een toezichthoudende rol.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Veiligheidsregio Haaglanden Rekeningcommissie Financieel toezicht Jaarrekening Jaarverslag Algemeen Bestuur Gemeenschappelijke regeling Doelmatigheid Fracties Schriftelijke stemmingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt Hamerstukken
Agendapunt 15 Raadsvoorstel tot vaststelling van de fractievergoeding 2009 en 1e kwartaal 2010 (481394).
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de vaststelling van de fractievergoeding voor 2009 en het eerste kwartaal van 2010 in de gemeente Leidschendam-Voorburg. Elke fractie moet jaarlijks verantwoording afleggen over de besteding van de fractievergoeding. De fracties Jami en VLLV hebben aangegeven de vergoeding niet te gebruiken voor deze periode. Voor fracties die niet terugkeren in de raad is een eindafrekening opgesteld, en enkele fracties hebben reeds openstaande bedragen terugbetaald. Voor de fracties die wel terugkeren, is berekend hoeveel reserve zij kunnen meenemen naar de nieuwe raadsperiode. Het voorstel bevat gedetailleerde financiële overzichten van de reserves en uitgaven van de fracties, evenals de bedragen die eventueel moeten worden terugbetaald als de opgebouwde reserve het toegestane maximum overschrijdt.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel tot vaststellen van de fractievergoeding 2009 en 1e kwartaal 2010
Samenvatting: Het voorstel betreft de vaststelling van de fractievergoeding voor de jaren 2009 en het eerste kwartaal van 2010 in de gemeente Leidschendam-Voorburg. Fracties moeten verantwoording afleggen over hun uitgaven, en er is een eindafrekening opgesteld voor fracties die niet terugkeren in de raad. Voor de blijvende fracties is een berekening gemaakt van de opgebouwde reserve, waarbij maximaal 30% van de totale bijdragen meegenomen mag worden naar de nieuwe raadsperiode. Het voorstel bevat een overzicht van de financiële posities van de fracties en eventuele terugbetalingen.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het gedetailleerde financiële overzichten en verantwoordingen bevat van de fractievergoedingen. Het biedt inzicht in de reserves en de te maken terugbetalingen, indien van toepassing.
Rol van de Raad
De raad moet het voorstel beoordelen en goedkeuren. Dit omvat het vaststellen van de fractievergoeding en het controleren van de financiële verantwoordingen van de fracties.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of de voorgestelde vaststellingen en terugbetalingen rechtvaardig en correct zijn. Er moet ook worden overwogen of de huidige verordening voldoende waarborgen biedt voor een transparante en verantwoorde besteding van fractievergoedingen.
SMART Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en meetbaar, met duidelijke financiële cijfers en regels. Het is tijdgebonden, aangezien het betrekking heeft op een specifieke periode. Het is echter niet volledig SMART, omdat het niet specifiek ingaat op de haalbaarheid en relevantie van de verordening zelf. Er lijken geen directe inconsistenties in de cijfers te zijn.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de voorgestelde vaststellingen van de fractievergoeding goed te keuren en eventuele terugbetalingen te bevestigen.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden. Het richt zich voornamelijk op interne verantwoording binnen de gemeenteraad.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op financiële verantwoording en niet op milieubeleid of duurzame ontwikkeling.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen betreffen de vaststelling van de fractievergoeding en eventuele terugbetalingen door fracties. Het voorstel geeft aan welke fracties geld moeten terugbetalen, maar bespreekt niet expliciet hoe deze bedragen worden gedekt binnen de bredere gemeentelijke begroting.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Fractievergoeding Verordening ambtelijke bijstand Fractieondersteuning Eindafrekening Opgebouwde reserve Verantwoording Voorschot Uitgaven Reservepositie TerugbetalingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 16 Raadsvoorstel tot Tweede wijziging Verordening op de heffing en invordering van Leges 2010(478741)
Agendapunt 20 Besluitenlijst vergadering gemeenteraad 22 en 23 juni 2010.(474163)
Agendapunt 21 Lijst van ingekomen stukken d.d. Raad 21 september 2010.(491153)
Agendapunt 0 Besluitenlijst vergadering gemeenteraad 21 september 2010 (496594)
Agendapunt 17 Raadsvoorstel tot het overnemen van de aanbevelingen van de rekenkamercommissie met betrekking tot het rapport 'afhandeling meldingen' (453590).
Samenvatting
Het rapport "Afhandeling meldingen" onderzoekt de kwaliteit van de afhandeling van meldingen over de openbare ruimte in de gemeente Leidschendam-Voorburg. Het onderzoek, uitgevoerd door De Lokale Rekenkamer, vergelijkt de resultaten met die van tien andere gemeenten. De algemene conclusie is dat de afhandeling redelijk is, met 80% van de meldingen binnen de gestelde termijn van tien dagen afgehandeld. Er is echter een gebrek aan regie en managementinformatie, en de procedure is niet transparant voor burgers. Aanbevelingen zijn onder andere het formaliseren van procedures, verbeteren van terugkoppeling naar burgers, en het gebruik van klanttevredenheidskaarten om de dienstverlening te verbeteren. Het college van Leidschendam-Voorburg heeft aangegeven de aanbevelingen over te nemen en te implementeren.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel "Afhandeling meldingen"
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het vaststellen van het rapport “Afhandeling meldingen”. Dit rapport is het resultaat van een rekenkameronderzoek naar de kwaliteit van de afhandeling van meldingen over de openbare ruimte in de gemeente Leidschendam-Voorburg. Het onderzoek beoordeelt de efficiëntie en klantgerichtheid van de gemeentelijke dienstverlening. De algemene conclusie is dat de afhandeling redelijk is, maar dat er verbeterpunten zijn, zoals het ontbreken van regie en managementinformatie. Aanbevelingen zijn onder andere het formaliseren van procedures en het verbeteren van de communicatie met burgers.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een gedetailleerde analyse van de huidige situatie, conclusies en concrete aanbevelingen voor verbetering. Echter, er ontbreekt een gedetailleerd plan voor de implementatie van de aanbevelingen.
Rol van de Raad:
De raad moet het rapport vaststellen en de aanbevelingen van de rekenkamercommissie overnemen. De raad heeft een toezichthoudende rol en moet ervoor zorgen dat de aanbevelingen worden geïmplementeerd.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij de aanbevelingen integraal overneemt en hoe zij de implementatie wil monitoren. Er moet ook worden besloten over de prioritering van de aanbevelingen en de toewijzing van middelen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Hoewel er specifieke aanbevelingen zijn, ontbreken meetbare doelen en een tijdlijn voor implementatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de aanbevelingen zijn vrij algemeen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten de aanbevelingen van de rekenkamercommissie integraal over te nemen en de implementatie daarvan te ondersteunen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat klanttevredenheid wordt gemeten, maar er is geen sprake van actieve burgerparticipatie in het verbeterproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel. Het richt zich voornamelijk op de efficiëntie en klantgerichtheid van de dienstverlening.
Financiële gevolgen:
Het voorstel geeft geen specifieke financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen. De implementatie van de aanbevelingen kan echter middelen vereisen, bijvoorbeeld voor het opzetten van een klantcontactcentrum of het verbeteren van IT-systemen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Afhandeling meldingen Rekenkameronderzoek Openbare ruimte Kwaliteit Klanttevredenheid Managementinformatie Klantgerichte dienstverlening Procedure Termijn AanbevelingenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 14 Raadsvoorstel tot vaststellen normen en toetsingskader rechtmatigheid 2010 en 2011 (2010/12863).
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg betreft de vaststelling van het normen- en toetsingskader voor rechtmatigheid voor de jaren 2010 en 2011. Dit kader is essentieel voor de accountantscontrole van de jaarrekening en moet jaarlijks door de raad worden goedgekeurd. Het document beschrijft de wettelijke verplichtingen volgens artikel 213 van de Gemeentewet en benadrukt het belang van een duidelijk normenkader voor de controle van financiële beheershandelingen. Het operationaliseren van dit kader is de verantwoordelijkheid van het college en omvat het opstellen van richtlijnen en beheersmaatregelen. Het voorstel adviseert onder andere om termijnen die invloed hebben op rechtmatigheidsaspecten uit te sluiten van controle, technische correcties niet als onrechtmatig te beschouwen, en collegevoorschriften niet onder de rechtmatigheidstoets te laten vallen. Ook wordt er aandacht besteed aan budgetoverhevelingen en uitbestede activiteiten, waarbij de gemeente verantwoordelijk blijft voor de naleving van rechtmatigheidseisen. Tot slot wordt benadrukt dat rechtmatigheid een dynamisch onderwerp is dat voortdurende aandacht en aanpassing vereist.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel tot vaststellen normen- en toetsingskader rechtmatigheid 2010 en 2011
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Raadsvoorstel tot vaststellen normen- en toetsingskader rechtmatigheid 2010 en 2011". Het doel is om de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg een kader te bieden voor de accountantscontrole van de jaarrekening 2010 en 2011. Het normen- en toetsingskader definieert de wet- en regelgeving die relevant is voor de rechtmatigheidscontrole, en biedt richtlijnen voor interne audits. Het voorstel benadrukt de noodzaak van aanpassingen bij wijzigingen in wetgeving en stelt voor om bepaalde termijnen en technische correcties uit te sluiten van de rechtmatigheidstoets.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is gedetailleerd en behandelt verschillende aspecten van de rechtmatigheidscontrole. Het biedt een uitgebreide uitleg over de noodzaak en inhoud van het normen- en toetsingskader, inclusief de wettelijke kaders en operationele details. Het lijkt volledig in de context van de gestelde doelen.
Rol van de raad:
De raad moet het normen- en toetsingskader vaststellen en beslissen over de voorgestelde uitsluitingen van bepaalde termijnen en technische correcties van de rechtmatigheidstoets. De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren van de kaders die de accountantscontrole sturen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde uitsluitingen van termijnen en technische correcties van de rechtmatigheidstoets. Daarnaast moet de raad bepalen hoe om te gaan met begrotingsafwijkingen en budgetoverhevelingen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de vastgestelde normen en kaders. Het is tijdgebonden, aangezien het normen- en toetsingskader voor 2010 en 2011 moet worden vastgesteld. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de uitsluiting van bepaalde termijnen kan als een afwijking van de standaard rechtmatigheidstoets worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten het normen- en toetsingskader vast te stellen en de voorgestelde uitsluitingen en richtlijnen goed te keuren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden. Het richt zich voornamelijk op interne processen en accountantscontrole.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel zelf lijkt geen directe financiële gevolgen te hebben, maar het normen- en toetsingskader heeft invloed op hoe financiële beheershandelingen worden gecontroleerd en verantwoord. Er wordt geen specifieke dekking voor financiële gevolgen genoemd, aangezien het voorstel zich richt op de controleprocessen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Normen- en toetsingskader Rechtmatigheid Accountantscontrole Gemeentewet Wet- en regelgeving Begrotingsafwijkingen Termijnen Budgetoverheveling Kadernota Interne auditsVerfijning van de zoekopdracht: