22-06-2010 Raad
Agendapunt Hamerstukken
Agendapunt 23 Raadsvoorstel tot het vaststellen van het rapport "Onderzoek Avalex" (2010/2627).
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Avalex Rekenkameronderzoek Gemeenschappelijke Regeling Efficiencywinst Afvalinzameling Schaalvergroting Aanbevelingen SMART-doelstellingen Dienstverlening Governance-structuurVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 15 Raadsvoorstel tot aanvulling van het subsidiebeleidskader 2010-2014 onderdeel cultuurparticipatie (2010/8290).
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg, gedateerd 20 april 2010, adviseert om het subsidiebeleidskader 2010-2014 aan te vullen met het onderdeel Cultuurparticipatie en het subsidieplafond te verhogen met € 35.000. Dit volgt op de vaststelling van het programma Cultuurparticipatie 2010-2012, dat onder meer het Cultuurmenu voor senioren omvat. Het subsidiebeleidskader, dat subsidies toekent op verschillende beleidsterreinen, moet worden geactualiseerd wanneer er nieuwe beleidsnota's worden vastgesteld. De financiële dekking voor deze aanvulling is al geregeld via het bestaande budget voor cultuurparticipatie. Het voorstel vraagt de raad in te stemmen met de aanvulling en de verhoging van het subsidieplafond.
-
Raadsvoorstel tot aanvulling van het subsidiebeleidskader 2010-2014, onderdeel Cultuurparticipatie .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel tot aanvulling van het subsidiebeleidskader 2010-2014, onderdeel Cultuurparticipatie
Samenvatting: Het voorstel beoogt het subsidiebeleidskader 2010-2014 van de gemeente Leidschendam-Voorburg aan te vullen met het onderdeel Cultuurparticipatie. Dit omvat onder andere het Cultuurmenu voor senioren, waarvoor subsidie kan worden aangevraagd. Het voorstel vraagt om een verhoging van het subsidieplafond met €35.000, zonder extra financiële consequenties, aangezien de dekking al is geregeld via het bestaande budget voor cultuurparticipatie. De aanvulling specificeert de doelstellingen, subsidiabele activiteiten, subsidiecriteria en grondslag voor cultuurparticipatie.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke structuur en geeft inzicht in de doelstellingen, subsidiabele activiteiten en financiële dekking. Echter, meer gedetailleerde informatie over de specifieke activiteiten en criteria zou de volledigheid kunnen verbeteren.
Rol van de Raad
De raad moet instemmen met de aanvulling van het subsidiebeleidskader en de verhoging van het subsidieplafond. Dit vereist een beoordeling van de noodzaak en effectiviteit van de voorgestelde wijzigingen.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij de prioriteit van cultuurparticipatie, specifiek voor senioren, voldoende belangrijk vindt om het subsidieplafond te verhogen. Dit kan invloed hebben op de verdeling van middelen binnen andere beleidsgebieden.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en evaluatiecriteria. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar meer specificiteit zou helpen.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om al dan niet in te stemmen met de aanvulling van het subsidiebeleidskader en de verhoging van het subsidieplafond met €35.000.
Participatie
Het voorstel vermeldt niet expliciet hoe participatie van belanghebbenden is meegenomen in de besluitvorming. Dit aspect zou verder uitgewerkt kunnen worden.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp genoemd in het voorstel. Het richt zich voornamelijk op cultuurparticipatie.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen zijn beperkt, aangezien de dekking al is geregeld via het bestaande budget voor cultuurparticipatie. Er zijn geen extra kosten voor de gemeente.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Cultuurparticipatie Subsidiebeleidskader Subsidieplafond Cultuurmenu Senioren Subsidieaanvraag Subsidiecriteria Subsidiegrondslag Activiteiten BudgetVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 25 Raadsvoorstel tot het nemen van een beslissing op het bezwaarschrift van de heer C.J.B. Sneep, namens de cooperatieve Vereniging van Eigenaren in het winkelcentrum Leidsenhage U.A. te Leidschendam.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel tot het nemen van een beslissing op het bezwaarschrift van de heer C.J.B. Sneep, namens de Coöperatieve Vereniging van Eigenaren in het winkelcentrum Leidsenhage U.A. te Leidschendam.
Samenvatting: Het voorstel betreft een beslissing over een bezwaarschrift ingediend door de heer C.J.B. Sneep namens de Coöperatieve Vereniging van Eigenaren in winkelcentrum Leidsenhage. Het bezwaar richt zich tegen het besluit van de gemeenteraad om artikel 4:16 van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) te laten vervallen, dat de vergunningplicht voor lichtreclame regelde. De bezwaarmaker vreest wildgroei van reclame-uitingen en een gebrek aan rechtsmiddelen om ongewenste reclame te bestrijden. De commissie voor bezwaarschriften adviseert het bezwaar niet-ontvankelijk te verklaren, omdat er geen bezwaar kan worden gemaakt tegen een algemeen verbindend voorschrift zoals de APV.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is volledig in de zin dat het de relevante achtergrondinformatie, de gronden van het bezwaar, en het advies van de commissie voor bezwaarschriften bevat. Het biedt een duidelijk beeld van de situatie en de juridische context.
Rol van de raad bij het voorstel
De rol van de raad is om een besluit te nemen over het advies van de commissie voor bezwaarschriften, namelijk om het bezwaarschrift niet-ontvankelijk te verklaren.
Politieke keuzes
De politieke keuze betreft het al dan niet volgen van het advies van de commissie voor bezwaarschriften. De raad moet beslissen of zij het bezwaar niet-ontvankelijk verklaart, wat impliceert dat zij de afschaffing van de vergunningplicht voor lichtreclame steunt.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen, aangezien het vooral een juridische kwestie betreft. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad
De raad moet besluiten of zij het advies van de commissie voor bezwaarschriften volgt en het bezwaarschrift niet-ontvankelijk verklaart.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van andere belanghebbenden buiten de indiener van het bezwaarschrift.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel. Het bezwaar richt zich meer op esthetische en juridische aspecten van reclame-uitingen.
Financiële gevolgen
Het voorstel bespreekt geen directe financiële gevolgen of dekkingsmogelijkheden, aangezien het voornamelijk een juridische beslissing betreft over de ontvankelijkheid van een bezwaar.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bezwaarschrift Algemene Plaatselijke Verordening (APV) Lichtreclame Commissie voor bezwaarschriften Niet-ontvankelijk Winkelcentrum Leidsenhage Reclame-uitingen Gebiedsvisie Algemene wet bestuursrecht Kwalitatieve verbeteringVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 17 Raadsvoorstel tot vaststellen van het bestemmingsplan "Landelijk Gebied-Ruimte voor Ruimte 2010" (2010/10739)
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de vaststelling van het bestemmingsplan "Landelijk Gebied-Ruimte voor Ruimte 2010" in de gemeente Leidschendam-Voorburg. Dit plan faciliteert de sanering van acht verspreidliggende (glas)tuinbouwbedrijven en de bouw van 12 woningen, met als doel de ruimtelijke kwaliteitsverbetering van het buitengebied. Het ontwerpbestemmingsplan heeft zes weken ter inzage gelegen, waarbij drie zienswijzen zijn ingediend. Deze zienswijzen hebben niet geleid tot aanpassingen in het plan. Er is overeenstemming bereikt met alle betrokken grondeigenaren via anterieure overeenkomsten, waardoor er geen financieel-economische risico's voor de gemeente zijn. Na instemming van de commissie kan het bestemmingsplan in de raadsvergadering van 23 juni 2010 worden vastgesteld. Na vaststelling wordt het plan opnieuw ter inzage gelegd, waarbij beroep kan worden ingesteld bij de Raad van State. Het voorstel vraagt om instemming met zowel het bestemmingsplan als de bijbehorende zienswijzennota.
-
Raadsvoorstel tot vaststellen van het bestemmingsplan Landelijk Gebied-Ruimte voor Ruimte 2010 .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel tot vaststellen van het bestemmingsplan “Landelijk Gebied-Ruimte voor Ruimte 2010”
Samenvatting: Het bestemmingsplan “Landelijk Gebied-Ruimte voor Ruimte 2010” richt zich op de sanering van acht verspreidliggende (glas)tuinbouwbedrijven en de bouw van 12 woningen in het buitengebied van Leidschendam-Voorburg. Het plan maakt gebruik van de provinciale Ruimte-voor-Ruimte regeling om ruimtelijke kwaliteitsverbetering te realiseren. Na een inzagetermijn van zes weken zijn drie zienswijzen ingediend, die geen aanleiding gaven tot aanpassingen in het plan. Het voorstel vraagt de gemeenteraad om in te stemmen met het bestemmingsplan en de bijbehorende zienswijzennota.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een samenvatting van de zienswijzen en de reacties daarop, evenals een toelichting op de financiële aspecten en de communicatieprocedure. Echter, meer gedetailleerde informatie over de specifieke wijzigingen in het bestemmingsplan zou de volledigheid kunnen verbeteren.
Rol van de Raad
De raad moet instemmen met de vaststelling van het bestemmingsplan en de zienswijzennota. Dit is een formele goedkeuring die nodig is om het plan verder te implementeren.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde sanering en woningbouw in het buitengebied, en of zij de zienswijzen en de voorgestelde wijzigingen in het bestemmingsplan accepteert.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Hoewel het specifieke doelen en een tijdlijn bevat, ontbreekt het aan meetbare criteria voor succes en een gedetailleerde planning voor de uitvoering. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om in te stemmen met het bestemmingsplan en de zienswijzennota, zodat het plan kan worden vastgesteld en verder kan worden uitgevoerd.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat het bestemmingsplan ter inzage heeft gelegen en dat belanghebbenden zienswijzen konden indienen. Dit duidt op een basisniveau van participatie, maar verdere details over de betrokkenheid van de gemeenschap worden niet gegeven.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel. Echter, de sanering van tuinbouwbedrijven en de bouw van woningen kunnen implicaties hebben voor duurzaamheid, afhankelijk van de uitvoering.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen zijn beperkt, aangezien de sloop en bouw particulier worden gefinancierd. Er zijn geen financieel-economische risico's voor de gemeente, en kosten worden gedekt door anterieure overeenkomsten met grondeigenaren.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Landelijk Gebied-Ruimte voor Ruimte 2010 Zienswijzennota (Glas)tuinbouwbedrijven Woningbouw Provinciale regeling Ruimte-voor-Ruimte (RvR-regeling) Hoogheemraadschap van Rijnland Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland Anterieure overeenkomst PlanschadeVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 18 Raadsvoorstel tot wijziging Verordening Particuliere Woningverbetering Voorburg-Noord 2009 (2010/10356)
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg betreft wijzigingen in de Verordening Particuliere Woningverbetering Voorburg-Noord 2009. Deze verordening biedt subsidies en stimuleringsleningen aan woningeigenaren in Voorburg-Noord om achterstallig onderhoud aan te pakken. Tijdens de uitvoering van het project "Bouw mee aan Voorburg-Noord" bleek dat de verordening op twee punten moet worden aangepast. Ten eerste moet de start van een formele aanschrijving van woningeigenaren als weigeringsgrond voor subsidie worden opgenomen. Ten tweede moeten commerciële particuliere verhuurders niet worden uitgesloten van deelname. Het voorstel is om de definitie van "particuliere verhuurder" aan te passen zodat alle eigenaren, behalve woningcorporaties, in aanmerking komen. Daarnaast wordt voorgesteld om in de verordening op te nemen dat geen subsidies of leningen worden verstrekt als er een formele aanschrijvingsprocedure loopt. Na goedkeuring worden de wijzigingen gepubliceerd en woningeigenaren geïnformeerd.
-
Raadsvoorstel tot wijziging Verordening Particuliere Woningverbetering Voorburg-Noord 2009 .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel tot wijziging Verordening Particuliere Woningverbetering Voorburg-Noord 2009
Samenvatting: Het voorstel betreft wijzigingen in de Verordening Particuliere Woningverbetering Voorburg-Noord, vastgesteld in 2009. De wijzigingen zijn noodzakelijk omdat de huidige verordening niet voorziet in de uitsluiting van subsidie of lening wanneer een formele aanschrijvingsprocedure is gestart. Daarnaast worden commerciële particuliere verhuurders momenteel uitgesloten van deelname, wat niet wenselijk is voor het stimuleren van Verenigingen van Eigenaren (VvE’en) in de wijk. Het voorstel beoogt deze punten te corrigeren door de begripsomschrijving van "particuliere verhuurder" aan te passen en voorwaarden toe te voegen die subsidie of lening uitsluiten bij lopende aanschrijvingsprocedures.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het duidelijk de problemen identificeert en de voorgestelde wijzigingen beschrijft. Het biedt een heldere onderbouwing voor de noodzaak van de wijzigingen en de impact ervan op de betrokken partijen.
Rol van de Raad
De raad moet de voorgestelde wijzigingen in de verordening goedkeuren. Dit omvat het beoordelen van de noodzaak en de effectiviteit van de voorgestelde aanpassingen en het waarborgen dat de wijzigingen in lijn zijn met de gemeentelijke doelen en beleidskaders.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of commerciële particuliere verhuurders moeten worden opgenomen in de regeling en of het uitsluiten van subsidies bij lopende aanschrijvingsprocedures gerechtvaardigd is. Dit kan politieke implicaties hebben, vooral met betrekking tot de ondersteuning van particuliere eigenaren versus woningcorporaties.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de voorgestelde wijzigingen. Het is haalbaar en relevant voor de doelen van het project Bouw mee aan Voorburg-Noord. De tijdsgebondenheid is impliciet, aangezien de wijzigingen direct na goedkeuring in werking treden. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de voorgestelde wijzigingen in de verordening goed te keuren, zodat deze in werking kunnen treden.
Participatie
Er is geen inspraakprocedure geweest vanwege de geringe aard van de wijzigingen. Communicatie over de wijzigingen zal plaatsvinden via publicaties en nieuwsbrieven.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. Het richt zich voornamelijk op het verbeteren van de fysieke staat van woningen.
Financiële Gevolgen
Het voorstel zelf bespreekt geen directe financiële gevolgen of dekkingsmogelijkheden, aangezien het zich richt op beleidsmatige aanpassingen. De financiële implicaties zouden eerder voortkomen uit de uitvoering van de verordening als geheel, waarvoor al een budget is vastgesteld.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verordening Particuliere Woningverbetering Voorburg-Noord Subsidies Stimuleringsleningen Particuliere verhuurder Verenigingen van Eigenaren (VvE’en) Achterstallig onderhoud Woningcorporaties Bestuursdwang NieuwsbriefVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 21 Raadsvoorstel tot vaststelling subsidieregeling duurzame energievoorzieningen Klimaatplan 2010-2013 (2010/9406).
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg betreft de vaststelling van een subsidieregeling voor duurzame energievoorzieningen, als onderdeel van het Klimaatplan 2010-2013. Deze regeling is bedoeld om particuliere woningeigenaren, inclusief Verenigingen van Eigenaren en particuliere verhuurders, te stimuleren tot de aanschaf van duurzame energievoorzieningen zoals zonnepanelen en dakisolatie. Het doel is energiebesparing en het bevorderen van duurzame energie, wat bijdraagt aan de gemeentelijke klimaatdoelstellingen. Voor de periode 2010-2013 is jaarlijks €300.000 beschikbaar gesteld voor deze regeling. De regeling heeft ter inzage gelegen en er zijn zienswijzen ingediend die tot verduidelijkingen hebben geleid, zoals het uitsluiten van zorginstellingen van de regeling. De regeling wordt bekendgemaakt via internet en de gemeentepagina, en werkt met terugwerkende kracht vanaf 5 maart 2010. Het voorstel vraagt de raad in te stemmen met het eindverslag van de inspraak en de subsidieregeling vast te stellen.
-
Raadsvoorstel tot vaststelling subsidieregeling duurzame energievoorzieningen Klimaatplan 2010-2013 .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel tot Vaststelling Subsidieregeling Duurzame Energievoorzieningen Klimaatplan 2010-2013
Titel en Samenvatting:
Het voorstel heet "Raadsvoorstel tot vaststelling subsidieregeling duurzame energievoorzieningen Klimaatplan 2010-2013". Het betreft een subsidieregeling die particuliere woningeigenaren, inclusief Verenigingen van Eigenaren (VVE) en particuliere verhuurders, stimuleert om duurzame energievoorzieningen aan te schaffen. Dit moet leiden tot energiebesparing en een toename in het gebruik van duurzame energie, zoals zonnepanelen. De regeling is een uitwerking van het Klimaatplan 2009 en heeft een jaarlijks budget van €300.000 voor de periode 2010-2013.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het behandelt de inhoudelijke toelichting, financiële consequenties, communicatie en inspraak. Er is echter ruimte voor verbetering in de specificatie van de criteria voor subsidieaanvragen en de verduidelijking van de uitsluiting van bepaalde groepen.
Rol van de Raad:
De raad moet instemmen met het eindverslag van de inspraak en de vaststelling van de subsidieregeling. De raad speelt een beslissende rol in het goedkeuren en mogelijk aanpassen van de regeling.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de toewijzing van subsidies en de uitsluiting van bepaalde groepen, zoals zorginstellingen. Er moet ook worden overwogen hoe de regeling kan worden afgestemd op andere lokale en landelijke initiatieven.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en tijdgebonden, maar de meetbaarheid van de resultaten kan beter worden uitgewerkt. Er zijn enkele inconsistenties, zoals de uitsluiting van bepaalde woningtypen zonder duidelijke rechtvaardiging.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het eindverslag van de inspraak goed te keuren en de subsidieregeling vast te stellen.
Participatie:
Er is een inspraakprocedure geweest waarbij zienswijzen zijn ingediend en verwerkt. Dit toont enige mate van participatie, maar er lijkt ruimte voor meer betrokkenheid van belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema in dit voorstel, gezien het doel om duurzame energievoorzieningen te bevorderen en de gemeentelijke klimaatdoelstellingen te behalen.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft een jaarlijks budget van €300.000, dat al is goedgekeurd in de Voorjaarsnota 2009. Er zijn geen financiële risico's gemeld, en het budget dekt zowel de subsidies als de uitvoerings- en communicatiekosten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Subsidieregeling Duurzame energievoorzieningen Klimaatplan Particuliere woningeigenaren Zonnepanelen Energiebesparing Zienswijzen Communicatie CO2-reductie WerkgelegenheidVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 19 Raadsvoorstel tot vaststelling van de Gebiedsvisie deel 2, de stedenbouwkundige randvoorwaarden voor de uitbreiding van het ziekenhuis MCH Antoniushove en de herontwikkeling van het woonoord Duivenvoorde (2010/10737).
Agendapunt 12 Raadsvoorstel tot het realiseren van een wijkaccommodatie in de Prinsenhof (2010/8313)
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg betreft de realisatie van een wijkaccommodatie in de Dillenburgh voor de wijk Prinsenhof. Dit is nodig omdat de multifunctionele accommodatie de Waterlelie wordt verbouwd voor het Centrum voor Jeugd en Gezin, waardoor wijkgebonden organisaties moeten verhuizen. Het nieuwe wijkcentrum in de Dillenburgh biedt mogelijkheden voor sociale versterking van de wijk, die al een fysieke herstructurering heeft ondergaan. De financiering van de eenmalige en structurele kosten wordt gedekt door bestaande budgetten, bijdragen van Vidomes, ISV3-budget en een subsidieaanvraag bij het ministerie van VROM. De subsidie is cruciaal voor de financiële haalbaarheid van het project. Zonder deze subsidie is het project niet uitvoerbaar, en is er een noodscenario nodig dat echter niet dezelfde sociale voordelen biedt. Het voorstel vraagt de raad om goedkeuring voor de plannen en de financiële dekking, en om het beheer van het wijkcentrum aan stichting WOeJ over te dragen.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel voor een Wijkaccommodatie in de Prinsenhof
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het realiseren van een wijkaccommodatie in de Prinsenhof, genaamd de Dillenburgh. Het doel is om vervangende huisvesting te bieden voor wijkgebonden organisaties die zijn uitgeplaatst door de komst van het Centrum voor Jeugd en Gezin in de Waterlelie. De Dillenburgh moet bijdragen aan de sociale cohesie en het verantwoordelijkheidsgevoel van bewoners in de multiculturele wijk Prinsenhof. De financiering is afhankelijk van subsidies en bijdragen van Vidomes en ISV3.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is gedetailleerd en behandelt verschillende aspecten zoals financiële dekking, participatie, en risico's. Het biedt een uitgebreide onderbouwing voor de noodzaak en de verwachte impact van de wijkaccommodatie.
Rol van de Raad:
De raad moet instemmen met de voorgestelde plannen, inclusief de financiële dekking en het beheer door stichting WOeJ. Ook moet de raad een besluit nemen over een noodscenario indien de benodigde subsidie niet wordt toegekend.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de toewijzing van middelen en de prioriteit van sociale cohesie in de wijk. Er moet ook een keuze worden gemaakt over het aangaan van financiële verplichtingen en garanties.
SMART Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële dekking en doelen voor sociale cohesie. Echter, de afhankelijkheid van subsidies introduceert onzekerheid, wat de haalbaarheid en tijdigheid kan beïnvloeden.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de Dillenburgh als wijkaccommodatie goed te keuren, inclusief de financiële en beheersmatige afspraken. Ook moet de raad het noodscenario overwegen voor het geval de subsidie niet wordt toegekend.
Participatie:
Het voorstel benadrukt de betrokkenheid van stichting WOeJ en andere lokale organisaties. Er is echter beperkte informatie over directe participatie van wijkbewoners in de besluitvorming.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een kernonderwerp in het voorstel. De focus ligt meer op sociale cohesie en maatschappelijke betrokkenheid.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten eenmalige kosten voor afbouw en structurele exploitatiekosten. Dekking is afhankelijk van subsidies, bijdragen van Vidomes, en herallocatie van bestaande budgetten. Het ontbreken van de subsidie zou de financiële haalbaarheid in gevaar brengen, waarvoor een noodscenario is opgesteld.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Wijkaccommodatie Prinsenhof Dillenburgh Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) Vidomes Subsidieaanvraag Sociale cohesie Herhuisvesting Wijkcentrum Fysieke herstructureringVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 13 Raadsvoorstel tot vaststelling van een visiedocument en vier verordeningen in het kader van de Wet investeren in jongeren (Wij) (2010/8710)
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg betreft de vaststelling van een visiedocument en vier verordeningen in het kader van de Wet investeren in jongeren (Wij), die op 1 oktober 2009 in werking is getreden. De Wij heeft als doel de arbeidsparticipatie van jongeren van 16 tot 26 jaar te bevorderen door hen een werkleeraanbod te doen. Dit aanbod kan variëren van een baan tot scholing. Jongeren die het aanbod accepteren en onvoldoende inkomen hebben, kunnen een inkomensvoorziening krijgen, vergelijkbaar met de WWB. De gemeente moet verordeningen opstellen voor het werkleeraanbod, inkomensvoorziening, misbruikbestrijding en jongerenbetrokkenheid. De invoering van de Wij vereist aanpassingen in beleid, bedrijfsvoering en communicatie. De financiële gevolgen zijn budgettair neutraal binnen het inkomensdeel WWB. De raad wordt gevraagd de documenten vast te stellen en eventuele personeelsformatiewijzigingen bij de Voorjaarsnota 2010 te betrekken.
-
Raadsvoorstel tot vaststelling van een visiedocument en vier verordeningen in het kader van de Wet investeren in jongeren (Wij) .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Wet investeren in jongeren (Wij)
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Raadsvoorstel tot vaststelling van een visiedocument en vier verordeningen in het kader van de Wet investeren in jongeren (Wij)". De Wet investeren in jongeren (Wij), die op 1 oktober 2009 in werking is getreden, heeft als doel de arbeidsparticipatie van jongeren te bevorderen door hen te laten werken of leren. Het voorstel omvat een visiedocument en vier verordeningen die de uitvoering van de Wij in de gemeente Leidschendam-Voorburg regelen. De verordeningen betreffen het werkleeraanbod, inkomensvoorziening, misbruikbestrijding en jongerenparticipatie. De raad wordt gevraagd deze documenten vast te stellen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd. Het behandelt de verschillende aspecten van de Wij, inclusief de financiële en organisatorische implicaties. Het biedt een duidelijke structuur voor de implementatie van de wet binnen de gemeente.
Rol van de Raad:
De raad heeft de taak om het visiedocument en de bijbehorende verordeningen vast te stellen. Dit is essentieel voor de lokale uitvoering van de Wij en om te voldoen aan de wettelijke verplichtingen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de mate van ondersteuning en de specifieke invulling van het werkleeraanbod. Er zijn keuzes te maken over de hoogte van inkomensvoorzieningen en de aanpak van misbruik en oneigenlijk gebruik.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, met duidelijke doelen en tijdlijnen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties opgemerkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het visiedocument en de vier verordeningen vast te stellen, evenals de intrekking van een bestaande verordening en de vaststelling van een nieuwe gecombineerde verordening.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er inspraak is geweest, met name van de Participatieraad. De participatie lijkt adequaat, met betrokkenheid vanaf het begin van het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet expliciet genoemd als een onderwerp in het voorstel, maar de focus op duurzame arbeidsparticipatie kan als een indirecte bijdrage aan sociale duurzaamheid worden gezien.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen van de Wij worden als budgettair neutraal beschreven binnen het inkomensdeel van de WWB. Er zijn geen nadelige financiële gevolgen voor de gemeente, en eventuele personele gevolgen worden meegenomen in de Voorjaarsnota 2010.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Wet investeren in jongeren (Wij) Arbeidsparticipatie Werkleeraanbod Inkomensvoorziening Jongeren Startkwalificatie Sociale uitsluiting Re-integratie Participatiebudget Economische crisisVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt Bespreekpunten
Agendapunt 7 Raadsvoorstel tot toepassing van het projectuitvoeringsbesluit op grond van de Crisis- en herstelwet (2010/10670)
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg bespreekt de toepassing van de Crisis- en herstelwet (Chw), die sinds 31 maart 2010 van kracht is. Deze wet is bedoeld om de uitvoering van ruimtelijke en infrastructurele projecten te versnellen en zo de economie te stimuleren. De gemeenteraad heeft de bevoegdheid om te beslissen over het gebruik van de instrumenten die de Chw biedt. Het voorstel informeert de raad over deze instrumenten en onderzoekt de mogelijkheden voor toepassing in de gemeente.
De Chw biedt een combinatie van tijdelijke en permanente maatregelen en is van toepassing op verschillende bestuurslagen. Het projectuitvoeringsbesluit, een belangrijk instrument van de Chw, kan de uitvoering van bouwprojecten versnellen door alle benodigde vergunningen en besluiten in één integraal besluit samen te voegen. Dit kan aanzienlijke tijdwinst opleveren ten opzichte van traditionele procedures.
Hoewel er voordelen zijn, zoals een versnelde procedure en beperkte beroepsmogelijkheden, zijn er ook nadelen, zoals de noodzaak voor gedetailleerde en complete bouwaanvragen. De gemeente ziet in beginsel mogelijkheden om het projectuitvoeringsbesluit te gebruiken voor bepaalde projecten, mits de planvorming voldoende gevorderd is en de initiatiefnemer instemt.
Het voorstel vraagt de raad om in beginsel in te stemmen met de toepassing van het projectuitvoeringsbesluit op basis van de Chw. Verdere communicatie en onderzoek naar andere mogelijkheden van de Chw zullen volgen.
-
Raadsvoorstel tot toepassing (in beginsel) van het projectuitvoeringsbesluit op grond van de Crisis- en herstelwet .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel tot toepassing (in beginsel) van het projectuitvoeringsbesluit op grond van de Crisis- en herstelwet." Het voorstel informeert de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg over de mogelijkheden die de Crisis- en herstelwet (Chw) biedt om ruimtelijke en infrastructurele projecten te versnellen. De wet, die sinds 31 maart 2010 van kracht is, beoogt de economische crisis te bestrijden door investeringen in deze projecten te stimuleren. Het voorstel vraagt de raad om in beginsel in te stemmen met het gebruik van het projectuitvoeringsbesluit, een instrument dat de uitvoering van bouwprojecten kan versnellen door alle benodigde vergunningen en besluiten in één integraal besluit samen te brengen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig in zijn uitleg van de Crisis- en herstelwet en de implicaties voor de gemeente. Het biedt een gedetailleerde beschrijving van de wet, de voordelen en nadelen van het projectuitvoeringsbesluit, en de context waarin de wet is geïntroduceerd.
Rol van de raad:
De raad heeft de bevoegdheid om te beslissen over de toepassing van het projectuitvoeringsbesluit binnen de gemeente. Het voorstel vraagt de raad om in beginsel in te stemmen met het gebruik van dit instrument.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij het projectuitvoeringsbesluit willen toepassen, wat kan leiden tot snellere projectuitvoering maar ook tot beperktere inspraakmogelijkheden voor belanghebbenden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, omdat het geen specifieke projecten of tijdlijnen noemt. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de gevolgen van beperkte inspraak zijn nog niet volledig in kaart gebracht.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij in beginsel instemmen met de toepassing van het projectuitvoeringsbesluit op grond van de Crisis- en herstelwet.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de inspraakmogelijkheden voor belanghebbenden beperkt zijn in vergelijking met reguliere procedures, wat een belangrijk aandachtspunt is voor participatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd als een van de projectcategorieën die onder de Chw vallen, maar het voorstel zelf legt hier geen specifieke nadruk op.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft geen directe financiële consequenties, aangezien het alleen gaat om het innemen van een standpunt over de toepassing van een wettelijke bevoegdheid. Er wordt geen dekking voor eventuele kosten besproken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Crisis- en herstelwet (Chw) Projectuitvoeringsbesluit Ruimtelijke projecten Economische crisis Versnelling procedures Bestemmingsplan Bouw- en aannemingssector Rechtsbescherming Wro (Wet ruimtelijke ordening) InfrastructuurVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt Hamerstukken
Agendapunt 20 Raadsvoorstel tot aanwijzing van percelen waarop de artikelen 10 tot en met 24, 26 en 27 Wet voorkeursrecht (Wvg) van toepassing zijn tbv de 1e fase verbindingsweg Stompwijk (2010/11441)
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg betreft de aanwijzing van percelen voor de toepassing van de Wet voorkeursrecht gemeenten (Wvg) in verband met de realisatie van de verbindingsweg Stompwijk. Dit project is onderdeel van de gebiedsvisie Stompwijk en vereist een bestemmingsplan. De gemeente wil een actieve rol spelen in de grondverwerving en -uitgifte, en heeft daarom een voorlopig voorkeursrecht gevestigd op de benodigde percelen. Dit recht vervalt na drie maanden, tenzij de gemeenteraad besluit het te verlengen. Het voorkeursrecht biedt de gemeente de mogelijkheid om ongewenste transacties te voorkomen en speculatie door marktpartijen tegen te gaan, wat prijsopdrijving kan voorkomen. Er zijn zienswijzen ingediend door enkele belanghebbenden, waarop de gemeente heeft gereageerd. Het voorstel is om de percelen aan te wijzen waarop de Wvg van toepassing is, zodat de gemeente de regie kan behouden bij de verdere planontwikkeling.
-
Raadsvoorstel tot aanwijzing van percelen waarop de artikelen 10 tot en met 24, 26 en 27 Wvg van toepassing zijn.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel tot aanwijzing van percelen waarop de artikelen 10 tot en met 24, 26 en 27 Wvg van toepassing zijn". Het voorstel betreft de aanwijzing van percelen voor de toepassing van de Wet voorkeursrecht gemeenten (Wvg) in het kader van de realisatie van de verbindingsweg Stompwijk. De gemeente wil een actieve regierol spelen bij de ontwikkeling van deze verbindingsweg en heeft daarom een voorlopig voorkeursrecht gevestigd op de benodigde percelen. Dit recht moet binnen drie maanden door de raad worden bevestigd om te blijven gelden. Het doel is om speculatie en ongewenste transacties te voorkomen en de planontwikkeling te sturen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is gedetailleerd en behandelt de wettelijke vereisten, de belangenafweging, en de zienswijzen van belanghebbenden. Het bevat ook bijlagen met relevante informatie zoals perceellijsten en kadastrale overzichten. Het lijkt volledig in de context van de gestelde doelen.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen over de aanwijzing van de percelen waarop het voorkeursrecht van toepassing is. Dit is noodzakelijk om het voorlopige voorkeursrecht te laten voortduren en de gemeente in staat te stellen haar grondbeleid effectief uit te voeren.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het ondersteunen van een actief grondbeleid, dat de gemeente meer controle geeft over de ontwikkeling van de verbindingsweg, en het respecteren van de eigendomsrechten van de huidige perceeleigenaren. Dit omvat ook het afwegen van gemeentelijke belangen tegen die van individuele eigenaren.
SMART Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, gezien de wettelijke termijnen voor het vestigen van het voorkeursrecht. Het is echter minder meetbaar en realistisch in termen van concrete uitkomsten, zoals de exacte impact op de grondprijzen of de snelheid van de ontwikkeling. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de percelen aan te wijzen waarop de artikelen van de Wvg van toepassing zijn, zoals voorgesteld door het college van burgemeester en wethouders.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat belanghebbenden de mogelijkheid hebben gehad om zienswijzen in te dienen, wat een vorm van participatie is. Er is echter geen uitgebreide participatie van een breder publiek beschreven.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. De focus ligt voornamelijk op grondbeleid en ruimtelijke ordening.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel bespreekt de financiële implicaties in termen van het voorkomen van prijsopdrijving en het verkrijgen van een reële prijs voor de gronden. Er wordt echter niet gedetailleerd ingegaan op de totale kosten of hoe deze gedekt zullen worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Voorkeursrecht Verbindingsweg Stompwijk Actief grondbeleid Bestemmingsplan Percelen Wet voorkeursrecht gemeenten (Wvg) Planologische invulling Onteigening Zienswijzen Speculatieve tendensenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Zienswijze namens mevr. F.W. van Boheemen-Oosterlaan en erven dhr. N.B. van Boheemen itegens het concept raadsvoorstel en-besluit behorende bij het collegebesluit ex art. 6Wvg dd 6 april 2010.pdf dossier
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt Bespreekpunten
Agendapunt 8 Raadsvoorstel tot het vaststellen van een zienswijze op de Meerjarenbegroting 2011-2014 van de Veiligheidsregio Haaglanden (2010/12067)
-
Aangenomen amendement Zienswijze op de Meerjarenbegroting 2011-2014 Veiligheidsregio Haaglanden en zienswijze op programmabegroting 2011 Stadsgewest Haaglandenpdf dossier
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel: zienswijze ontwerp begroting 2011 van de VRH". Het voorstel betreft de goedkeuring van de zienswijze van de gemeente Leidschendam-Voorburg op de ontwerp begroting 2011 van de Veiligheidsregio Haaglanden (VRH). De commissie Algemene Zaken heeft deze zienswijze geformuleerd en adviseert de gemeenteraad om de ontwerp begroting voor kennisgeving aan te nemen en in te stemmen met de opgestelde zienswijze.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de context van zijn doelstelling, namelijk het aannemen van de ontwerp begroting en de bijbehorende zienswijze. Er is echter geen gedetailleerde informatie over de inhoud van de zienswijze of de specifieke punten van de begroting die worden besproken.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om de ontwerp begroting van de VRH voor kennisgeving aan te nemen en om in te stemmen met de zienswijze die door de commissie Algemene Zaken is opgesteld.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes betreffen het al dan niet instemmen met de zienswijze en de ontwerp begroting. Dit kan impliceren dat de raad zich moet uitspreken over prioriteiten en financiële toewijzingen binnen de Veiligheidsregio Haaglanden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet specifiek SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, omdat het voornamelijk een procedurele stap betreft. Er zijn geen duidelijke inconsequenties vermeld, maar de afwezigheid van details over de zienswijze kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de ontwerp begroting 2011 van de VRH voor kennisgeving aan te nemen en in te stemmen met de opgestelde zienswijze.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niets over participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces van het opstellen van de zienswijze of de begroting.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel geeft geen specifieke details over de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Het is gericht op het aannemen van de begroting en de zienswijze zonder verdere financiële toelichting.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ontwerp begroting 2011 Veiligheidsregio Haaglanden Zienswijze Commissie Algemene Zaken Kennisgeving Instemming Advies Portefeuillehouder Presidium GriffierVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 9 Raadsvoorstel tot wijziging van de Regeling Stadsgewest Haaglanden (2010/9663)
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg betreft een wijziging van de Regeling Stadsgewest Haaglanden, voortkomend uit de bevindingen van de commissie Van der Tak. Het voorstel beoogt drie wijzigingen: verkleining van het algemeen bestuur, herintroductie van plaatsvervangende leden, en een beperkte invoering van dualisme. De omvang van het algemeen bestuur wordt teruggebracht van 64 naar 48 leden, met een nieuwe zetelverdeling gebaseerd op inwoneraantallen. Plaatsvervangende leden kunnen worden benoemd om de bestuurlijke druk te verlichten. Dualisme wordt beperkt ingevoerd door één collegelid in het dagelijks bestuur te benoemen. De wijzigingen hebben geen grote impact op Leidschendam-Voorburg, maar het college stemt niet in met het voorstel, met name vanwege bezwaren tegen het benoemen van een lid van buiten het algemeen bestuur. Een motie vanuit de Westlandse delegatie vraagt om onderzoek naar stemmen met gekwalificeerde meerderheid. De wijziging treedt pas in werking na instemming van alle betrokken bestuursorganen. Het college adviseert de raad om niet in te stemmen met het voorstel en dit schriftelijk aan het Stadsgewest Haaglanden te melden.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel tot wijziging van de Regeling Stadsgewest Haaglanden
Samenvatting: Het voorstel betreft wijzigingen in de Regeling Stadsgewest Haaglanden, voortkomend uit de evaluatie door de commissie Van der Tak. De wijzigingen omvatten het verkleinen van het algemeen bestuur, de herintroductie van plaatsvervangende leden en een beperkte invoering van dualisme. Het doel is om de efficiëntie en effectiviteit van het bestuur te verbeteren zonder de legitimiteit aan te tasten. De wijzigingen hebben beperkte gevolgen voor Leidschendam-Voorburg, maar het college adviseert niet in te stemmen met het voorstel vanwege bezwaren tegen bepaalde onderdelen.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig in zijn beschrijving van de voorgestelde wijzigingen en de context waarin deze zijn ontstaan. Het biedt een gedetailleerde uitleg van de wijzigingen en de gevolgen voor de betrokken gemeenten.
Rol van de Raad
De raad moet het voorstel beoordelen en beslissen of zij instemt met de voorgestelde wijzigingen in de Regeling Stadsgewest Haaglanden. De raad heeft de bevoegdheid om het voorstel goed te keuren of af te wijzen.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij de voorgestelde wijzigingen steunt, met name de verkleining van het algemeen bestuur, de herintroductie van plaatsvervangende leden en de invoering van dualisme. Er moet ook een keuze worden gemaakt over het al dan niet opnemen van een lid van het dagelijks bestuur van buiten het algemeen bestuur.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Hoewel de doelen duidelijk zijn, ontbreken specifieke meetbare criteria en tijdsgebonden elementen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de gevolgen van de wijzigingen zijn niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de Raad
De raad moet beslissen of zij instemt met het ontwerp-raadsbesluit tot wijziging van de Regeling Stadsgewest Haaglanden. Het college adviseert de raad om niet in te stemmen met het voorstel.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp genoemd in het voorstel.
Financiële Gevolgen
Het voorstel noemt kosteninefficiëntie als een reden voor de verkleining van het algemeen bestuur, maar er worden geen specifieke financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen genoemd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Stadsgewest Haaglanden Algemeen bestuur Wijziging Dualisme Plaatsvervangende leden Delegatie Evaluatie Werkgroep Van der Tak Gekwalificeerde meerderheid Gemeenschappelijke regelingVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt Hamerstukken
Agendapunt 16 Raadsvoorstel: Regeling verbetering binnenklimaat huisvesting primair onderwijs 2009 (2009/31841).
Agendapunt 22 Raadsvoorstel vaststellen voorlopig ontwerp voor de menroute in de nieuwe Driemanspolder en financiele middelen ter beschikking stellen (2010/11417)
Agendapunt Bespreekpunten
Agendapunt 10 Raadsvoorstel tot het vaststellen van een zienswijze op de Programmabegroting 2011 Stadsgewest Haaglanden (2010/12211).
-
Aangenomen amendement Zienswijze op de Meerjarenbegroting 2011-2014 Veiligheidsregio Haaglanden en zienswijze op programmabegroting 2011 Stadsgewest Haaglandenpdf dossier
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt Hamerstukken
Agendapunt 14 Raadsvoorstel ontwerpjaarstukken GGD ZHW 2009 en ontwerpbegroting 2011 GGD ZHW (2010/13026)
Agendapunt Bespreekpunten
Agendapunt 6 Raadsvoorstel tot het geven van een zienswijze betreffende de Jaarrekening 2009 en begroting 2011 Dienst Sociale Werkvoorziening Rijswijk en omstreken (2010/11619)
Agendapunt 1 Opening, mededelingen en vaststelling agenda (456735).
Agendapunt 1.a Toelating en beediging mevrouw F.J.R. de Boer (455582).
Samenvatting
Op 27 mei 2010 heeft de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg een voorstel ontvangen voor de toelating en beëdiging van mevrouw F.J.R. de Boer als raadslid. Dit voorstel volgde op het ontslag van de heer M.A. Houtzager (VVD), die benoemd is tot wethouder. Mevrouw de Boer is door de voorzitter van het centraal stembureau benoemd als nieuw raadslid, in overeenstemming met de Kieswet. Na onderzoek van de benodigde documenten is vastgesteld dat zij voldoet aan de benoemingsvereisten en er geen sprake is van onverenigbare betrekkingen of belangenverstrengeling. Mevrouw de Boer heeft de gedragscode voor raads- en commissieleden ondertekend en een overzicht van haar (neven-)functies verstrekt. De commissie voor het onderzoek van de geloofsbrieven stelt voor om mevrouw de Boer toe te laten als raadslid en over te gaan tot haar beëdiging.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Toelating en beëdiging F.J.R. de Boer als raadslid". Het voorstel betreft de toelating en beëdiging van mevrouw F.J.R. de Boer als nieuw raadslid van de gemeente Leidschendam-Voorburg, nadat de heer M.A. Houtzager zijn raadslidmaatschap heeft neergelegd vanwege zijn benoeming tot wethouder. De procedure is uitgevoerd volgens de Kieswet, en de geloofsbrieven en andere vereiste documenten zijn in orde bevonden. Mevrouw de Boer voldoet aan alle benoemingsvereisten en er zijn geen onverenigbare betrekkingen of belangenverstrengelingen geconstateerd. Het voorstel vraagt de raad om haar toe te laten als raadslid en over te gaan tot beëdiging.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig en bevat alle noodzakelijke informatie en documentatie die vereist zijn volgens de Kieswet en de Gemeentewet. Er zijn geen ontbrekende onderdelen die de toelating en beëdiging van mevrouw de Boer als raadslid zouden kunnen belemmeren.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om het voorstel te beoordelen en een besluit te nemen over de toelating en beëdiging van mevrouw de Boer als raadslid. Dit omvat het controleren van de geloofsbrieven en het vaststellen dat er geen onverenigbare betrekkingen zijn.
Politieke keuzes:
Er zijn geen significante politieke keuzes te maken in dit voorstel, aangezien het een procedurele kwestie betreft die volgens de wet- en regelgeving moet worden uitgevoerd.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden (SMART). Er zijn geen inconsequenties in het voorstel, aangezien het een duidelijke en gestandaardiseerde procedure volgt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om mevrouw de Boer toe te laten als raadslid en over te gaan tot haar beëdiging.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, aangezien het een interne procedure betreft binnen de gemeenteraad.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het een administratieve en procedurele kwestie betreft.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan dit voorstel, en er is geen noodzaak om financiële dekking aan te geven, aangezien het een standaardprocedure betreft voor de toelating van een nieuw raadslid.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Toelating Beëdiging F.J.R. de Boer VVD Ontslag Wethouder Kieswet Geloofsbrief Gemeentewet GedragscodeVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5 Rotterdamsebaan/Knooppunt Ypenburg (452620).
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt Hamerstukken
Agendapunt 26 Vaststellen van de reactie op de ontwerp-resolutie VNG "Het perspectief van gemeenten" (457944).
Agendapunt Bespreekpunten
Agendapunt 11 Diverse benoemingen: -voorzitter commissie Openbaar Gebied -toegevoegd commissielid AZ (453379) -collegeleden in bestuur van gemeenschappelijke regelingen (2010/13250)
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft een voorstel ontvangen voor de benoeming van de heer P.Q. van der Burg als lid van de commissies Maatschappelijke Activiteiten (MA) en Openbaar Gebied (OG), en mevrouw F.J.R. de Boer als voorzitter van de commissie OG. De PvdA-fractie heeft de heer Van der Burg voorgedragen, terwijl de VVD-fractie mevrouw De Boer heeft voorgedragen. Volgens het Reglement van Orde kunnen commissieleden zowel raadsleden als niet-raadsleden zijn, mits ze op de kandidatenlijst van een in de raad gekozen partij staan. De voorzitter van een commissie moet door de raad uit zijn midden worden benoemd. Het voorstel is om deze benoemingen via een schriftelijke stemming te bevestigen.
-
Raadsvoorstel tot benoeming van de heer van der Burg als lid van de commissie MA en mevrouw de Boer als voorzitter van de commissie OGpdf dossier
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Benoeming Commissie MA Commissie OG PvdA VVD Reglement van Orde Schriftelijke stemming Fractie Voorzitter LidVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt Hamerstukken
Agendapunt 28 Besluitenlijst raadsvergadering 18 mei 2010 (453516)
Agendapunt 29 Lijst van ingekomen stukken.
Agendapunt 27 Raadsvoorstel wijziging vergaderwijze raad.
Samenvatting
Het presidium van de gemeente Leidschendam-Voorburg heeft op 8 juni 2010 een concept-advies van de Werkgroep Vernieuwing besproken, waarin voorstellen worden gedaan om de vergaderwijze van de gemeenteraad aan te passen. Dit advies is gebaseerd op bijeenkomsten van de werkgroep en reacties van de leden. Het doel is om vóór de zomer een besluit te nemen, zodat de veranderingen na het zomerreces kunnen worden doorgevoerd. Een belangrijk aspect is het verbeteren van de betrokkenheid van inwoners bij de besluitvorming via het OpenRAADhuis. Het presidium stelt voor om de vergaderdagen van de commissies Maatschappelijke Activiteiten en Openbaar Gebied ongewijzigd te laten, de commissie Financiën en Control op te heffen en de taken onder te brengen bij de commissie Algemene Zaken. Het voorstel is om het advies van de werkgroep, met deze aanpassingen, te volgen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Voorstel wijziging vergaderwijze raad
Samenvatting: Het voorstel betreft een wijziging in de vergaderwijze van de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg, gebaseerd op een concept-advies van de Werkgroep Vernieuwing. Het advies, besproken op 8 juni, volgt op bijeenkomsten in maart en april en bevat reacties van werkgroepleden. Het doel is om vóór de zomer een besluit te nemen, zodat de veranderingen na het zomerreces kunnen worden geïmplementeerd. Een belangrijk aspect is de verbetering van de betrokkenheid van inwoners bij besluitvorming via het OpenRAADhuis. Het voorstel wijkt af van het advies door de vergaderdagen van bepaalde commissies ongewijzigd te laten en de commissie Financiën en Control op te heffen.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel lijkt redelijk volledig, aangezien het zowel de achtergrond als de specifieke wijzigingen en afwijkingen van het concept-advies behandelt. Echter, details over de implementatie van het OpenRAADhuis en de betrokkenheid van inwoners worden pas na de zomer verder uitgewerkt.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad moet een besluit nemen over de voorgestelde wijzigingen in de vergaderwijze. Dit omvat het goedkeuren van het advies van de Werkgroep Vernieuwing en het ontwerp-besluit, met inachtneming van de voorgestelde afwijkingen.
Politieke keuzes
De raad moet beslissen over de herstructurering van commissies en de wijze van burgerparticipatie. Dit omvat het al dan niet opheffen van de commissie Financiën en Control en het heroverwegen van de vergaderdagen van andere commissies.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is gedeeltelijk SMART. Het is specifiek en tijdgebonden, met een duidelijke deadline vóór de zomer. Echter, het mist meetbare en realistische doelen, vooral met betrekking tot de implementatie van het OpenRAADhuis. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de uitwerking van burgerparticipatie is nog vaag.
Besluit van de raad
De raad moet besluiten om het advies van de Werkgroep Vernieuwing, met de voorgestelde wijzigingen, goed te keuren en het ontwerp-besluit aan te nemen.
Participatie
Het voorstel benadrukt het belang van burgerparticipatie via het OpenRAADhuis, maar details over hoe dit zal worden gerealiseerd, ontbreken en worden pas na de zomer verder uitgewerkt.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen
Het voorstel vermeldt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt zullen worden. Dit kan een aandachtspunt zijn voor de raad bij het nemen van een besluit.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Werkgroep Vernieuwing Concept-advies Vergaderwijze OpenRAADhuis Commissie Maatschappelijke Activiteiten (MA) Commissie Openbaar Gebied (OG) Commissie Financiën en Control (FC) Commissie Algemene Zaken (AZ) Reacties PresidiumVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 24 Raadsvoorstel zienswijze ontwerp begroting 2011 van Avalex.
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg wordt geadviseerd om de ontwerp begroting 2011 van Avalex voor kennisgeving aan te nemen en in te stemmen met de geformuleerde zienswijze. Dit advies komt van de commissie Financiën en Control, die op 3 juni 2010 een zienswijze heeft opgesteld over de begroting van Avalex, een gemeenschappelijke regeling. Het voorstel aan de raad is om zowel de begroting als de zienswijze goed te keuren.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Zienswijze ontwerp begroting 2011 van Avalex". De commissie Financiën en Control adviseert de gemeenteraad om de ontwerp begroting van Avalex voor 2011 voor kennisgeving aan te nemen en in te stemmen met de opgestelde zienswijze. Avalex is een gemeenschappelijke regeling die verantwoordelijk is voor afvalbeheer. De zienswijze is opgesteld na een vergadering op 3 juni 2010 en bevat de standpunten en eventuele bezwaren van de gemeente Leidschendam-Voorburg ten aanzien van de voorgestelde begroting.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de context van de gegeven informatie. Het bevat een duidelijk advies en een samenvatting van de procedure die is gevolgd om tot de zienswijze te komen.
Rol van de raad:
De raad moet de ontwerp begroting van Avalex voor kennisgeving aannemen en instemmen met de opgestelde zienswijze. Dit betekent dat de raad zijn goedkeuring moet geven aan de zienswijze die door de commissie Financiën en Control is opgesteld.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de zienswijze zoals voorgesteld door de commissie. Dit kan politieke implicaties hebben, afhankelijk van de inhoud van de zienswijze en de prioriteiten van de raad met betrekking tot afvalbeheer en samenwerking binnen Avalex.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar het is niet duidelijk of het meetbaar, acceptabel en realistisch is zonder de inhoud van de zienswijze. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel zelf.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de ontwerp begroting 2011 van Avalex voor kennisgeving aan te nemen en in te stemmen met de opgestelde zienswijze.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces van het opstellen van de zienswijze.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid kan een relevant onderwerp zijn, gezien Avalex's rol in afvalbeheer. Echter, het voorstel zelf vermeldt niet expliciet of duurzaamheid een overweging is in de zienswijze.
Financiële gevolgen:
Het voorstel geeft geen specifieke financiële gevolgen aan, noch hoe deze gedekt worden. Dit zou in de zienswijze zelf kunnen worden behandeld, maar dat is niet duidelijk uit het voorstel.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Avalex Ontwerp begroting 2011 Zienswijze Commissie Financiën en Control Gemeenschappelijke regeling Kennisgeving Instemmen Formuleren Advies PresidiumVerfijning van de zoekopdracht: