22-02-2022 Raadsvergadering
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 2.b Raadsvoorstel: Vaststellen Lijst van Ingekomen Stukken (LIS) en Schriftelijke vragen en/of beantwoording raad 22 februari 2022. - 20:30
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Raadsvoorstel Vaststellen Lijst van Ingekomen Stukken (LIS) en schriftelijke vragen en/of beantwoording". Het voorstel vraagt de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg om de lijst van ingekomen stukken en de schriftelijke vragen en antwoorden over de periode van 25 januari 2022 tot 18 februari 2022 formeel vast te stellen. Dit is een standaardprocedure waarbij de raad de afdoening van deze documenten moet goedkeuren, aangezien de gemeenteraad verantwoordelijk is voor de wijze van afdoening van ingekomen stukken en vragen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig te zijn, aangezien het duidelijk de periode en de documenten specificeert die moeten worden vastgesteld. Het bevat ook een toelichting op waarom de raad dit besluit moet nemen.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om de afdoening van de ingekomen stukken en de schriftelijke vragen formeel vast te stellen. Dit is een reguliere taak van de raad om toezicht te houden op de afhandeling van gemeentelijke correspondentie.
Politieke Keuzes:
Er zijn weinig politieke keuzes te maken, aangezien dit een administratieve procedure betreft. De raad moet echter wel beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde wijze van afdoening.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare elementen, aangezien het een administratieve taak betreft. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de lijst van ingekomen stukken en de schriftelijke vragen en antwoorden formeel vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niets over participatie, wat logisch is gezien de administratieve aard van het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op administratieve vaststellingen.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan dit voorstel, aangezien het een administratieve procedure betreft zonder directe kosten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ingekomen Stukken Schriftelijke vragen Afdoening Vaststellen Advies Doelenboom Begroting Inwoners Ondernemers Maatschappelijke organisatiesVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 2.c Raadsvoorstel: Vaststellen actualisatie moties februari 2022. - 20:30
Samenvatting
De raad van de gemeente Leidschendam-Voorburg wordt gevraagd om een besluit te nemen over het formeel afdoen van moties die door het college als afgehandeld zijn aangemerkt. Dit besluit wordt voorgelegd omdat de raad regelmatig moties aanneemt die het college vervolgens uitvoert. Na de uitvoering wordt de raad hierover geïnformeerd via een raadsbrief of raadsvoorstel. Het huidige voorstel vraagt de raad om deze afgedane moties formeel af te doen, wat bijdraagt aan een goed functionerende democratie. In een bijgevoegd overzicht wordt aangegeven welke moties zijn afgehandeld en hoe dit is gebeurd. Het voorstel heeft geen specifieke financiële gevolgen of risico's.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel draagt de titel "Raadsvoorstel Vaststellen actualisatie moties februari 2022". Het betreft een verzoek van het college aan de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg om formeel te bevestigen dat een aantal moties als afgedaan kan worden beschouwd. Deze moties zijn eerder aangenomen door de raad en het college heeft de opdrachten die hieruit voortvloeiden inmiddels uitgevoerd. Het voorstel bevat een geactualiseerd overzicht van de betreffende moties en de wijze waarop deze zijn afgedaan.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de context van het doel: het formeel afdoen van moties. Het bevat een overzicht van de moties en de afdoening ervan, wat de raad in staat stelt een geïnformeerde beslissing te nemen.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om te beoordelen of de moties inderdaad als afgedaan kunnen worden beschouwd en om hierover een formeel besluit te nemen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de afdoening van de moties zoals voorgesteld door het college. Dit kan politieke implicaties hebben, afhankelijk van de inhoud en het belang van de moties.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in de zin dat het een duidelijk overzicht biedt van de afgedane moties. Het is tijdgebonden, aangezien het een actualisatie betreft tot februari 2022. Er lijken geen directe inconsistenties te zijn.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met het voorstel om de moties als afgedaan te beschouwen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces van afdoening van de moties.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel bevat geen specifieke informatie over financiële gevolgen of de dekking daarvan, wat logisch is gezien het administratieve karakter van het voorstel.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Moties College Afdoening Raadsbrief Democratie Overzicht Begroting Portefeuillehouder Actualisatie SecretarisVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 2.d Raadsvoorstel: Vaststellen reactie Rapport Rekenkamercommissie over de energiebesparingsplicht. - 20:30
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg wordt gevraagd om de aanbevelingen uit het rapport van de Rekenkamercommissie over het toezicht en de handhaving van de energiebesparingsplicht over te nemen. Het rapport, dat op 4 mei 2020 is uitgebracht, onderzoekt hoe omgevingsdiensten toezicht houden op de energiebesparingsplicht van bedrijven en instellingen en hoe gemeenten hierop sturen. De bevindingen tonen aan dat gemeenten niet actief sturen op deze verplichting, waardoor kansen op energiebesparing en verduurzaming worden gemist. De omgevingsdiensten voeren vooral stimulerend toezicht uit en rapporteren weinig over de resultaten. De Rekenkamercommissie doet vier aanbevelingen, waaronder het intensiveren van toezicht en handhaving, het betrekken van energiebesparing bij beleidsuitgangspunten, en het afspreken van kritieke prestatie-indicatoren met omgevingsdiensten. Het presidium stelt voor om in samenspraak met het college te bepalen welke aanbevelingen worden overgenomen, gezien de mogelijke financiële gevolgen en de uitvoerende rol van het college. Ook wordt voorgesteld om de controlerende rol van de raad te verbeteren.
-
1955 Raadsvoorstel vaststellen reactie Rapport Rekenkamercommissie over Verkennend onderzoek Toezicht handhaving energiebesparingsplicht.docx.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel vaststellen reactie Rapport Rekenkamercommissie over Verkennend onderzoek Toezicht & handhaving energiebesparingsplicht
Samenvatting: Het voorstel betreft de aanbevelingen van de Rekenkamercommissie (RKC) naar aanleiding van hun onderzoek naar het toezicht en de handhaving van de energiebesparingsplicht bij bedrijven en instellingen. De RKC constateert dat gemeenten onvoldoende sturen op deze verplichting, wat leidt tot gemiste kansen op energiebesparing en verduurzaming. De aanbevelingen richten zich op het intensiveren van toezicht en handhaving, het betrekken van energiebesparing bij beleidsvorming, en het verbeteren van rapportages en prestatie-indicatoren. De raad moet beslissen welke aanbevelingen worden overgenomen, in samenspraak met het college, gezien de mogelijke financiële implicaties.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het de bevindingen van de RKC gedetailleerd beschrijft en concrete aanbevelingen doet. Echter, het mist specifieke details over de financiële implicaties en hoe deze gedekt kunnen worden.
Rol van de Raad
De raad moet beslissen welke aanbevelingen van de RKC worden overgenomen en hoe de controlerende rol ten aanzien van de omgevingsdiensten kan worden verbeterd. Dit vereist overleg met het college.
Politieke Keuzes
De raad moet kiezen welke aanbevelingen worden overgenomen, rekening houdend met de financiële en organisatorische impact. Er moet ook worden besloten hoe de raad zijn controlerende rol kan versterken.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Hoewel de aanbevelingen specifiek zijn, ontbreken meetbare doelen, tijdlijnen en een gedetailleerde financiële analyse.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten welke aanbevelingen van de RKC worden overgenomen en hoe de samenwerking met het college wordt vormgegeven om de uitvoering te waarborgen.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of bedrijven, maar richt zich op de samenwerking tussen de raad, het college en de omgevingsdiensten.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een centraal thema, aangezien het voorstel gericht is op het verbeteren van de energiebesparingsplicht en daarmee de CO2-uitstoot te verminderen.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen worden erkend maar niet gedetailleerd uitgewerkt. Het voorstel suggereert dat intensivering van toezicht en handhaving extra middelen kan vereisen, maar biedt geen concrete dekking of budgettaire oplossingen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Energiebesparingsplicht Toezicht en handhaving Omgevingsdienst Haaglanden Rekenkamercommissie (RKC) Duurzaam energiegebruik Wet milieubeheer CO2-uitstoot Kritieke prestatie-indicatoren Gemeenteraad VerduurzamingVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Energiebesparingsplicht" en de aanbevelingen van de rekenkamercommissie over het toezicht en de handhaving hiervan. Het college van B&W heeft gereageerd op vier aanbevelingen: intensivering van toezicht en handhaving, integratie van energiebesparing in risicoanalyses, vaststelling van kritieke prestatie-indicatoren met de omgevingsdienst, en gelijkwaardige uitvoering van toezicht op energie als op andere milieuaspecten. Het college stemt in met enkele aanbevelingen, maar wijkt af van de rekenkamercommissie in andere. De raad moet besluiten over de overname van de aanbevelingen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt niet volledig, gezien de onduidelijkheid die de rekenkamercommissie ervaart en de verschillen tussen de collegereactie en het concept-raadsbesluit.
Rol van de Raad:
De raad moet de aanbevelingen van de rekenkamercommissie beoordelen en besluiten of deze worden overgenomen, ondanks de afwijkende collegereactie.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het volgen van de aanbevelingen van de rekenkamercommissie of het standpunt van het college. Dit betreft keuzes over toezicht, handhaving en beleidsprioriteiten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, vooral door de onduidelijkheid en verschillen in interpretatie tussen de rekenkamercommissie en het college.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of de aanbevelingen van de rekenkamercommissie worden overgenomen, zoals voorgesteld in het concept-raadsbesluit.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien het voorstel betrekking heeft op energiebesparing en milieutoezicht.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel geeft geen gedetailleerde financiële gevolgen of dekkingsmogelijkheden aan. Dit kan een punt van zorg zijn voor de raad bij het nemen van een besluit.
Agendapunt 2.e Raadsvoorstel: Vaststellen beeldkwaliteitsplan Landgoed Voorlei (Schakenbosch). - 20:30
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg wordt gevraagd om het 'Beeldkwaliteitsplan Landgoed Voorlei' en het bijbehorende eindverslag van de inspraak vast te stellen. Dit plan is opgesteld in het kader van de transformatie van het voormalige GGZ-terrein Schakenbosch naar een woongebied in een parkachtige omgeving. Het beeldkwaliteitsplan dient als aanvulling op de bestaande Welstandsnota en biedt een toetsingskader voor de welstandscommissie om de kwaliteit van de ontwikkeling te waarborgen. Het plan is aangepast na inspraakreacties en adviezen van de Welstandscommissie, waarbij meer aandacht is besteed aan de historische en landschappelijke context en de architectonische criteria per deelgebied. Het uiteindelijke doel is om een groene, duurzame woongemeente te creëren met een aantrekkelijke leefomgeving voor mens, plant en dier.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Beeldkwaliteitsplan Landgoed Voorlei
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Beeldkwaliteitsplan Landgoed Voorlei". Dit plan is opgesteld om de beeldkwaliteit te bewaken tijdens de ontwikkeling van het voormalige GGZ-terrein Schakenbosch naar een woongebied in een parkachtige omgeving. Het plan dient als aanvulling op de bestaande Welstandsnota en biedt een toetsingskader voor de welstandscommissie. Het concept heeft ter inzage gelegen en is aangepast naar aanleiding van inspraakreacties. Het definitieve plan wordt nu ter vaststelling aan de gemeenteraad voorgelegd.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, met een duidelijke uitleg van de context, doelen en de stappen die zijn genomen om tot het huidige plan te komen. Er is rekening gehouden met inspraakreacties en adviezen van de Welstandscommissie.
Rol van de raad:
De raad moet het beeldkwaliteitsplan en het eindverslag van de inspraak vaststellen. Hiermee geeft de raad goedkeuring aan het toetsingskader dat de welstandscommissie zal gebruiken.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde beeldkwaliteitseisen en de mate van ontwerpvrijheid die aan architecten wordt gegeven. Ook moet de raad overwegen hoe inspraakreacties zijn verwerkt.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de doelen voor beeldkwaliteit. Het is tijdgebonden, gezien de ontwikkelingsfasen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de flexibiliteit in ontwerpvrijheid kan een punt van discussie zijn.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten het beeldkwaliteitsplan en het eindverslag van de inspraak vast te stellen.
Participatie:
Er is sprake geweest van participatie door middel van een inspraakperiode. Twee reacties zijn ontvangen en verwerkt, wat wijst op een open proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, gezien de nadruk op een groene, parkachtige omgeving en de integratie van ecologische structuren.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vermeldt geen directe financiële gevolgen of dekkingswijzen. De focus ligt op kwalitatieve aspecten van de ontwikkeling. Eventuele financiële implicaties zouden in latere ontwikkelingsfasen kunnen worden besproken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Beeldkwaliteitsplan Schakenbosch Welstandscommissie Herontwikkeling Woongebied Groenstructuur Inspraakreacties Architectuur Toetsingskader Parkachtige omgevingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 2.f Raadsvoorstel: Gebiedsvisie De Julianabaan. - 20:30
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg wordt gevraagd in te stemmen met het opstellen van een gebiedsvisie voor het winkelgebied De Julianabaan. Dit omvat een integrale aanpak voor de herontwikkeling van het gebied, inclusief de modernisering van de bibliotheek en de ontwikkeling van een cultuurgebouw. Er wordt een budget van € 425.000 voorgesteld, ten laste van de algemene reserve, om de gebiedsvisie te ontwikkelen. Daarnaast worden er op korte termijn maatregelen voorgesteld om de openbare ruimte te verbeteren, zoals vergroening en verbeterde fietsveiligheid. De gebiedsvisie zal samen met belanghebbenden worden opgesteld, met een participatie- en communicatieplan als onderdeel van het project. De doorlooptijd voor het opstellen van de gebiedsvisie wordt geschat op ongeveer een jaar, waarbij de raad periodiek wordt geïnformeerd over de voortgang.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Gebiedsvisie De Julianabaan
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel gebiedsvisie De Julianabaan." Het voorstel richt zich op de herontwikkeling van het winkelgebied De Julianabaan in Leidschendam-Voorburg. Het doel is om het gebied toekomstbestendig te maken als een aantrekkelijk woon-, werk-, winkel- en verblijfsgebied. Dit omvat het opstellen van een gebiedsvisie, het uitvoeren van korte termijn verbeteringen (quick wins) en het verkennen van de mogelijkheden voor een nieuw cultuurgebouw met een bibliotheek en theater. Het voorstel vraagt om een budget van € 425.000 uit de algemene reserve om deze plannen te realiseren.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke doelen en een gestructureerde aanpak. Het bevat een projectopdracht, kostenoverzicht en een plan voor korte termijn maatregelen. Er zijn echter enkele details die verder uitgewerkt kunnen worden, zoals specifieke tijdlijnen en meetbare doelen.
Rol van de raad:
De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren van de projectopdracht, het budget en de begrotingswijziging. Daarnaast is de raad betrokken bij het monitoren van de voortgang en het nemen van beslissingen op belangrijke momenten in het project.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van middelen en de balans tussen lange termijn visie en korte termijn verbeteringen. Er moeten keuzes worden gemaakt over de mate van participatie en de focus op duurzaamheid en economische vitaliteit.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is gedeeltelijk SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het bevat specifieke doelen en een tijdsbestek van ongeveer een jaar, maar mist concrete meetbare resultaten en evaluatiecriteria. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële dekking en risico's kunnen verder worden uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om in te stemmen met de projectopdracht, het budget van € 425.000 goed te keuren en de begrotingswijziging vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie met belanghebbenden, waaronder vastgoedeigenaren, ondernemers en bewoners. Er wordt een participatie- en communicatieplan opgesteld om de betrokkenheid te waarborgen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, met plannen voor vergroening en verbetering van de openbare ruimte. Het voorstel richt zich op het creëren van een aangename en duurzame leefomgeving.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een budget van € 425.000 ten laste van de algemene reserve. Er is een eerder beschikbaar gesteld bedrag van € 80.000 voor de verkenning van het cultuurgebouw. Het voorstel geeft aan dat de kosten gedekt worden door de algemene reserve, maar verdere details over de financiële risico's en langetermijnkosten ontbreken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Gebiedsvisie De Julianabaan Toekomstbestendig Cultuurgebouw Bibliotheek Quick wins Verblijfsgebied Participatie Vergroening ProjectorganisatieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 2.g Raadsvoorstel: Vaststellen bestemmingsplan Stedelijk. - 20:30
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg wordt gevraagd om het bestemmingsplan "Stedelijk" vast te stellen als voorbereiding op de nieuwe Omgevingswet, die medio 2022 in werking treedt. Deze wet vereist dat gemeenten één omgevingsplan voor hun gehele grondgebied vaststellen. Momenteel zijn er meer dan 100 afzonderlijke ruimtelijke plannen in de gemeente. Het nieuwe bestemmingsplan "Stedelijk" is een technische stap om deze plannen te consolideren en te digitaliseren, zonder grote beleidswijzigingen door te voeren. Tijdens de inzageperiode zijn 21 zienswijzen ingediend, die voornamelijk betrekking hadden op het proces en de inhoud van het plan. Het college heeft deze zienswijzen beoordeeld en waar nodig het plan aangepast. Het vaststellen van het bestemmingsplan biedt voordelen zoals meer uniformiteit en betere digitale toegankelijkheid van de plannen. Na vaststelling kunnen belanghebbenden beroep instellen bij de Raad van State. Het plan heeft geen directe financiële gevolgen en maakt geen nieuwe ontwikkelingen mogelijk.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Vaststelling bestemmingsplan "Stedelijk"
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel vaststelling bestemmingsplan 'Stedelijk'". Het voorstel betreft de vaststelling van een nieuw bestemmingsplan voor het stedelijk gebied van Leidschendam-Voorburg. Dit plan is een technische en administratieve stap in de voorbereiding op de nieuwe Omgevingswet, die medio 2022 in werking treedt. Het bestemmingsplan is conserverend van aard en bevat geen grote beleidswijzigingen. Het doel is om de bestaande ruimtelijke plannen te consolideren en te digitaliseren, wat leidt tot meer uniformiteit en overzichtelijkheid. Het plan heeft ter inzage gelegen en er zijn zienswijzen ontvangen en verwerkt.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd. Het bevat een duidelijke uitleg van de context, de procedure en de inhoudelijke aspecten van het bestemmingsplan. De bijlagen bieden aanvullende informatie en verduidelijking.
Rol van de raad:
De raad heeft de bevoegdheid om het bestemmingsplan vast te stellen. Dit omvat ook de vaststelling van de beantwoording van de ingediende zienswijzen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de vaststelling van het bestemmingsplan en de verwerking van de zienswijzen. Hoewel het plan conserverend is, kan de raad overwegen hoe om te gaan met specifieke belangen die in de zienswijzen naar voren zijn gebracht.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de stappen die moeten worden genomen. Het is tijdgebonden met betrekking tot de implementatie van de Omgevingswet. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het bestemmingsplan "Stedelijk" vast te stellen en in te stemmen met de beantwoording van de zienswijzen.
Participatie:
Het voorstel erkent dat de participatie bij dit conserverende plan beperkt was, maar belooft meer betrokkenheid van stakeholders bij toekomstige beleidsontwikkelingen onder de Omgevingswet.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet als hoofdonderwerp genoemd, maar de digitalisering en uniformiteit van plannen kunnen bijdragen aan efficiëntere en duurzamere ruimtelijke ordening.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft op zichzelf geen directe financiële gevolgen en er wordt geen exploitatieplan vastgesteld. Er wordt geen risico op planschade verwacht.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingswet Bestemmingsplan "Stedelijk" Zienswijzen Ruimtelijke plannen Conserverend Omgevingsplan Zienswijzennota Uniformiteit Beroep DigitaliseringVerfijning van de zoekopdracht:
-
2573-71 Bijlage 68 toelichting, Besluit over vergunningsvrije- en meldingsplichtige voorwerpen in de openbare ruimte.pdf analyse
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Besluit vergunningsvrije en meldingsplichtige voorwerpen op de openbare plaats of een gedeelte daarvan en daaraan verbonden nadere regels
Samenvatting: Het besluit van de burgemeester en wethouders van Leidschendam-Voorburg stelt regels vast voor het gebruik van openbare plaatsen door voorwerpen zonder vergunning of met meldingsplicht. Het doel is om administratieve lasten te verminderen en de openbare orde en veiligheid te waarborgen. Het besluit definieert categorieën van voorwerpen die vergunningsvrij of meldingsplichtig zijn, zoals uitstallingen, bouwobjecten en herdenkingstekens. Er worden specifieke voorwaarden en regels gesteld om de veiligheid, bruikbaarheid en het beheer van openbare plaatsen te garanderen. Het besluit treedt in werking na bekendmaking.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is gedetailleerd en behandelt verschillende categorieën van voorwerpen met specifieke regels en voorwaarden. Het lijkt volledig in termen van de aspecten die het wil reguleren, zoals veiligheid, bruikbaarheid en administratieve vereisten.
Rol van de Raad
De raad heeft een toezichthoudende rol en moet het besluit goedkeuren. De raad kan ook betrokken zijn bij het evalueren van de effectiviteit van de regels en het aanpassen ervan indien nodig.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen over de balans tussen administratieve lasten en de noodzaak voor regulering ter bescherming van de openbare orde en veiligheid. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de mate van vrijheid die burgers en bedrijven krijgen in het gebruik van openbare ruimte.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de regels en voorwaarden die het stelt. Het is tijdgebonden met betrekking tot de meldings- en gebruiksperioden. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit hangt af van de handhaving.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of het voorstel wordt aangenomen, gewijzigd of afgewezen. Dit omvat het beoordelen van de voorgestelde regels en hun impact op de gemeenschap.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of bedrijven in de besluitvorming, maar het vermindert wel administratieve lasten voor hen.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel. De focus ligt meer op veiligheid en bruikbaarheid.
Financiële Gevolgen
Het voorstel vermeldt niet expliciet de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Er kunnen kosten zijn verbonden aan de handhaving en het beheer van de regels, evenals mogelijke inkomsten uit precariobelasting.
Agendapunt 2.h Raadsvoorstel: Vaststellen sloopkrediet gemeentelijk vastgoed Stompwijk. - 20:30
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg betreft de sloop van gemeentelijke panden aan de Zustersdijk 18 en Van Santhorststraat 1-3 in Stompwijk, om plaats te maken voor nieuwbouw. De raad wordt gevraagd om een voorbereidingskrediet van € 250.000 beschikbaar te stellen voor de sloop- en bouwrijpmaakwerkzaamheden. Deze plannen zijn onderdeel van de ontwikkelvisie Stompwijk 2017, die voorziet in de toevoeging van nieuwe woningen. De panden staan op de afstootlijst van gemeentelijk vastgoed en hebben momenteel geen boekwaarde. De sloopwerkzaamheden, inclusief asbest- en flora- en fauna-onderzoek, worden in 2022 voorbereid, met de intentie om in 2023 te starten met de nieuwbouw. Er zijn risico's verbonden aan de voorbereidingskosten, die maximaal vijf jaar geactiveerd mogen blijven. Als er binnen die tijd geen grondexploitatie wordt geopend, moeten de kosten ten laste van het jaarresultaat worden afgeboekt.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft een "Raadsvoorstel voorbereidingskrediet onderzoek en sloop gemeentelijk vastgoed in Stompwijk." Het voorstel vraagt de gemeenteraad om in te stemmen met de sloop van gemeentelijke panden aan de Zustersdijk 18 en Van Santhorststraat 1-3, om ruimte te maken voor nieuwbouw. Daarnaast wordt een voorbereidingskrediet van € 250.000 gevraagd voor de sloop- en bouwrijpmaakwerkzaamheden. Deze locaties zijn onderdeel van de ontwikkelvisie Stompwijk 2017, die gericht is op het toevoegen van nieuwe woningen. De sloop en nieuwbouwplannen worden voorbereid, met participatie van de Adviesraad Stompwijk en een intentieovereenkomst met Vidomes voor sociale woningbouw.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke doelen en financiële ramingen. Het bevat echter weinig gedetailleerde informatie over de participatieprocessen en de exacte invulling van de nieuwbouw.
Rol van de Raad:
De raad moet instemmen met de sloop van de panden en het beschikbaar stellen van het voorbereidingskrediet. Daarnaast moet de raad de begrotingswijziging goedkeuren.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de prioriteit van woningbouw op deze locaties, de toewijzing van financiële middelen, en de balans tussen sociale woningbouw en andere functies.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële middelen en tijdslijnen. Het is echter minder specifiek over de exacte nieuwbouwplannen en participatieprocessen, wat de haalbaarheid en tijdigheid kan beïnvloeden.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om al dan niet in te stemmen met de sloop, het voorbereidingskrediet en de begrotingswijziging.
Participatie:
Het voorstel vermeldt participatie met de Adviesraad Stompwijk, maar biedt weinig details over hoe deze participatie vorm krijgt.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd als een doel in de begroting, maar het voorstel zelf geeft weinig specifieke details over duurzame maatregelen in de sloop of nieuwbouw.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een voorbereidingskrediet van € 250.000. Deze kosten worden geactiveerd als immateriële vaste activa en ingebracht in een toekomstige grondexploitatie. Er is een risico dat deze kosten moeten worden afgeboekt als er binnen vijf jaar geen grondexploitatie wordt geopend.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Sloop Nieuwbouw Voorbereidingskrediet Vastgoed Stompwijk Woningbouwlocaties Zustersdijk Van Santhorststraat Vidomes GrondexploitatieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 2.i Raadsvoorstel: Bekrachtiging opleggen geheimhouding op financiële bijlage koop-, ontwikkel- en realisatieovereenkomst Vlietvoorde West. - 20:30
Samenvatting
Het college van de gemeente Leidschendam-Voorburg heeft besloten om voorlopige geheimhouding op te leggen op de financiële bijlagen 5 en 9 van de Koop-, Ontwikkel- en Realisatieovereenkomst met Blauwhoed Projectontwikkeling II BV voor het deelplan Vlietvoorde West. Deze geheimhouding is ingesteld om de financieel-economische belangen van de gemeente te beschermen. De raad wordt gevraagd om dit besluit in de eerstvolgende raadsvergadering te bekrachtigen, zodat de geheimhouding niet van rechtswege vervalt. De overeenkomst zelf is openbaar, maar de financiële details in de bijlagen zijn vertrouwelijk. Het voorstel draagt bij aan het doel van een economisch vitale gemeente. Indien de raad meer informatie wenst of wil overleggen over de geheimhouding, wordt geadviseerd dit achter gesloten deuren te doen. Een conceptbesluit voor bekrachtiging is bijgevoegd.
-
2718 Raadsvoorstel Geheimhouding Bijlage bij Koop-, Ontwikkel- en Realisatieovereenkomst Vlietvoorde West - februari 2022 (1).docx.pdf analyse
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel bekrachtiging geheimhouding Bijlage bij Koop-, Ontwikkeling- en Realisatieovereenkomst Vlietvoorde West". Het voorstel vraagt de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg om de door het college opgelegde voorlopige geheimhouding van bijlagen 5 en 9 van de overeenkomst met Blauwhoed Projectontwikkeling II BV te bekrachtigen. Deze bijlagen bevatten financiële gegevens die essentieel zijn voor de ontwikkeling van Vlietvoorde West. Het college heeft besloten tot geheimhouding om de financieel-economische belangen van de gemeente te beschermen. Zonder bekrachtiging door de raad vervalt de geheimhouding automatisch.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de redenen voor de geheimhouding uiteenzet en de wettelijke basis daarvoor aangeeft. Het biedt ook een conceptbesluit voor de raad.
Rol van de Raad:
De raad moet de voorlopige geheimhouding bekrachtigen om te voorkomen dat deze vervalt. Dit is een wettelijke bevoegdheid van de raad op basis van de Gemeentewet.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het bekrachtigen van de geheimhouding om de financiële belangen van de gemeente te beschermen of het niet bekrachtigen, wat kan leiden tot openbaarmaking van de financiële gegevens.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, aangezien het vraagt om een besluit in de eerstvolgende raadsvergadering. Het is echter niet meetbaar of realistisch in termen van het uiteindelijke effect van de geheimhouding op de gemeentelijke belangen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of zij de geheimhouding van de bijlagen bekrachtigt.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen participatie van burgers of andere belanghebbenden, wat logisch is gezien de vertrouwelijkheid van de informatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op financiële en juridische aspecten.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel zelf heeft geen directe financiële gevolgen, maar de geheimhouding betreft financiële afspraken die belangrijk zijn voor de economische positie van de gemeente. Er wordt niet specifiek aangegeven hoe eventuele financiële gevolgen worden gedekt, omdat het voorstel zich richt op de bescherming van deze gegevens.
Agendapunt 2.j Raadsvoorstel: Gedeeltelijk opheffen geheimhouding stukken Wob-verzoek NTA-onderzoek - 20:30
Samenvatting
Het raadsbesluit betreft het gedeeltelijk en tijdelijk opheffen van de geheimhouding van de 'bijlage 2 set niet-geanonimiseerde stukken' die horen bij de raadsbrief over het onderzoek naar polarisatie en extremisme door NTA. Deze opheffing is nodig om de bezwaarschriftencommissie en de betrokken personen toegang te geven tot relevante informatie, zonder dat deze met derden gedeeld wordt. De oorspronkelijke geheimhouding, ingesteld op 25 januari 2022, belemmert de behandeling van een bezwaarschrift van NTA en de inzage voor personen wiens privacy mogelijk is geschonden. Het voorstel draagt bij aan een goed functionerende democratie en het herstel van vertrouwen. Hoewel er een risico bestaat dat NTA een nieuwe juridische procedure start, acht het college het recht op privacy en het verbeteren van de verstandhouding belangrijker. Het besluit ondersteunt de doelen van een goed functionerende democratie en tevredenheid onder inwoners over de gemeentelijke dienstverlening.
-
2735 - Raadsvoorstel gedeeltelijk opheffen geheimhouding stukken Wob-verzoek NTA-onderzoek.docx.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Gedeeltelijk opheffen geheimhouding stukken Wob-verzoek NTA-onderzoek". Het voorstel beoogt de gedeeltelijke en tijdelijke opheffing van de geheimhouding van niet-geanonimiseerde stukken die behoren bij een raadsbrief over een onderzoek naar polarisatie en extremisme. Deze opheffing is noodzakelijk om de bezwaarschriftencommissie en betrokken personen toegang te geven tot relevante informatie, zodat zij hun rechten kunnen uitoefenen en de behandeling van een bezwaarschrift kan plaatsvinden. Het voorstel streeft naar een balans tussen privacybescherming en transparantie, en draagt bij aan het herstel van vertrouwen en verbetering van de verstandhouding met betrokkenen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de context, noodzaak, en de gevolgen van de gedeeltelijke opheffing van de geheimhouding duidelijk uiteenzet. Het biedt een gedetailleerde uitleg over waarom de geheimhouding moet worden opgeheven en welke voorwaarden daarbij gelden.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om te beslissen over de gedeeltelijke opheffing van de geheimhouding. Dit is een belangrijke stap om de behandeling van het bezwaarschrift mogelijk te maken en om betrokkenen inzage te geven in hun persoonsgegevens.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het handhaven van de volledige geheimhouding, wat de behandeling van het bezwaarschrift belemmert, of het gedeeltelijk opheffen ervan, wat kan leiden tot juridische stappen door NTA maar ook bijdraagt aan transparantie en vertrouwen.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare elementen. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de mogelijke juridische stappen door NTA vormen een risico.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met de gedeeltelijke en tijdelijke opheffing van de geheimhouding zoals voorgesteld.
Participatie:
Het voorstel impliceert participatie door het verlenen van inzage aan betrokkenen, wat kan bijdragen aan het herstel van vertrouwen en betrokkenheid.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen direct relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het voornamelijk gaat om juridische en privacykwesties.
Financiële gevolgen:
Er worden geen directe financiële gevolgen genoemd in het voorstel. Echter, mogelijke juridische stappen door NTA kunnen indirecte financiële implicaties hebben. Het voorstel geeft geen details over hoe eventuele kosten gedekt zouden worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Geheimhouding NTA Polarisatie Extremisme Wob-verzoeken Privacy Quickscan Rapportage Bezwaarschrift VertrouwenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 3.a Raadsvoorstel: WoonZorgVisie Leidschendam-Voorburg. - 20:30
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg wordt gevraagd om de Woonzorgvisie 2022-2030 vast te stellen. Deze visie is opgesteld in lijn met de landelijke richtlijnen van de Taskforce Wonen en Zorg, die elke gemeente aanmoedigt om plannen te maken voor geschikte huisvesting voor ouderen en kwetsbare inwoners. De visie richt zich op het bieden van zelfstandige woonmogelijkheden met passende zorg en ondersteuning voor diverse doelgroepen, waaronder ouderen, mensen met beperkingen, en inwoners met psychische kwetsbaarheden. Het doel is om een solidaire en inclusieve gemeente te creëren waar inwoners zo lang mogelijk zelfstandig kunnen wonen. De Woonzorgvisie biedt een kader voor beleidskeuzes en samenwerking met maatschappelijke partners om de woonzorgopgaven aan te pakken. Na vaststelling van de visie zal de gemeente samen met partners werken aan de uitvoering van de plannen, zonder extra financiële gevolgen, aangezien de benodigde middelen al in de gemeentebegroting zijn opgenomen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Woonzorgvisie Leidschendam-Voorburg 2022-2030". Het voorstel richt zich op het ontwikkelen van een visie voor de woonzorgbehoeften van kwetsbare groepen in Leidschendam-Voorburg, zoals ouderen, mensen met beperkingen en psychisch kwetsbare inwoners. Het doel is om deze groepen zo lang mogelijk zelfstandig te laten wonen met passende ondersteuning. De visie biedt een kader voor samenwerking tussen de gemeente en maatschappelijke partners om voldoende geschikte woningen en zorg te realiseren. Het initiatief komt voort uit landelijke richtlijnen en prestatieafspraken voor sociaal wonen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het de context, doelstellingen, en specifieke opgaven voor verschillende doelgroepen beschrijft. Het biedt echter geen gedetailleerd uitvoeringsplan of tijdlijn.
Rol van de Raad:
De raad moet het voorstel vaststellen, wat betekent dat zij instemmen met de voorgestelde visie en de richting die de gemeente wil inslaan op het gebied van wonen en zorg.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van middelen en de mate van betrokkenheid van verschillende partners. Er moeten keuzes worden gemaakt over de balans tussen nieuwbouw en transformatie van bestaande woningen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Het mist specifieke meetbare doelen en een tijdlijn voor de uitvoering. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de uitvoering is afhankelijk van samenwerking met partners.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de Woonzorgvisie vast te stellen, waarmee zij akkoord gaan met de voorgestelde richting en samenwerking.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat maatschappelijke partners betrokken zijn bij de ontwikkeling van de visie, maar er is geen sprake van bredere participatie van inwoners of andere belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd als onderdeel van de doelstellingen, maar het is niet het centrale thema van het voorstel.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen verbonden aan de vaststelling van de visie. De activiteiten zijn al opgenomen in de meerjarige gemeentebegroting, en de uitvoering moet plaatsvinden binnen de beschikbare middelen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Woonzorgvisie Ouderen Kwetsbare inwoners Zelfstandig wonen Zorgvraag Geschikte woningen Zorgpartners Inclusieve gemeente Woonzorgopgaven PreventieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 3.a.1 Amendement VVD CU-SGP CDA GBLV D66 GL Woonzorgvisie Leidschendam-Voorburg ID 229
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement "Monitoren en bijstellen en evalueren" betreft de Woonzorgvisie Leidschendam-Voorburg 2022-2030. Het amendement stelt voor om de bestaande tekst over monitoring en evaluatie aan te passen. Het benadrukt de noodzaak om de voorraad, gemiddelde bezettingstijd en spreiding van zorgwoningen in kaart te brengen. Daarnaast wordt voorgesteld dat de gemeenteraad tweejaarlijks een raadsbrief ontvangt over de voortgang van monitoring en evaluatie. Dit moet ervoor zorgen dat de woonzorgvisie actueel blijft en beter inspeelt op maatschappelijke ontwikkelingen.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement lijkt volledig in de zin dat het specifieke wijzigingen voorstelt en een duidelijke structuur biedt voor monitoring en evaluatie. Het biedt echter geen gedetailleerde methodologie voor hoe de monitoring precies moet worden uitgevoerd.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het amendement te beoordelen en te besluiten of de voorgestelde wijzigingen in de woonzorgvisie worden aangenomen. Daarnaast is de raad verantwoordelijk voor het ontvangen en beoordelen van de tweejaarlijkse raadsbrieven over de voortgang.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij de nadruk willen leggen op het in kaart brengen van de bestaande zorgwoningvoorraad en of zij de frequentie en inhoud van de rapportage voldoende vinden om de visie actueel te houden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek en tijdgebonden (tweejaarlijkse rapportage), maar mist meetbare en haalbare criteria voor de monitoring zelf. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de methodologie voor monitoring kan verder worden uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij het amendement aannemen en daarmee de voorgestelde wijzigingen in de woonzorgvisie doorvoeren.
Participatie:
Het amendement zelf zegt niets over participatie van burgers of andere stakeholders in het proces van monitoring en evaluatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het amendement, maar kan relevant zijn in de context van zorgwoningen en maatschappelijke ontwikkelingen.
Financiële gevolgen:
Het amendement vermeldt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Het kan impliceren dat er extra middelen nodig zijn voor de monitoring en rapportage, maar dit wordt niet gespecificeerd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Woonzorgvisie Zorglandschap Maatschappelijke ontwikkelingen Zorgwoningen Vraag en aanbod Monitoren Evalueren Ambities Voorraad SpreidingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 3.a.2 Motie CDA GBLV tot voorzien digitale deurbel ID 667
Samenvatting
De motie, ingediend door de raadsleden Visser (CDA) en Steutel (GBLV), richt zich op het verbeteren van de veiligheid voor bepaalde inwoners van Leidschendam-Voorburg, zoals beschreven in de Woon-Zorgvisie 2022-2030. De motie stelt voor om een digitale deurbel beschikbaar te maken voor deze groep, zodat zij op afstand kunnen zien wie er voor de deur staat, wat hun gevoel van veiligheid kan vergroten. Het college wordt verzocht om te onderzoeken of deze voorziening ook beschikbaar kan worden gesteld aan particuliere huiseigenaren en zelfstandig wonenden ouder dan 75 jaar. Daarnaast moet het college een voorstel voor de zomer van 2022 aan de Raad voorleggen en de financieringsmogelijkheden binnen het budget voor langer zelfstandig wonen onderzoeken.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Digitale deurbel Woon-Zorg visie Veiligheid Zorg Inwoners Huiskamer Onaangekondigd bezoek Financiering Zelfstandig wonenden Bestedingsplan langer zelfstandig wonenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 3.b Raadsvoorstel: Herhuisvesting buitendienst stadsbeheer. - 20:45
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de herhuisvesting van de buitendienst Stadsbeheer in Leidschendam-Voorburg. Er is gekozen voor Variant 3, waarbij een modern centraal pand aan de Veurse Achterweg wordt gerealiseerd. Dit besluit is genomen vanwege de noodzaak tot regulier onderhoud, wettelijke verduurzamingseisen en de inefficiënte huidige inrichting. Het investeringskrediet bedraagt € 5.650.000, met een structureel financieel voordeel van € 11.116 door lagere exploitatielasten. De nieuwbouw zal energieneutraal en gasloos zijn, en de functies van Stadsbeheer worden op één locatie samengebracht, wat de efficiëntie en functionaliteit verhoogt. De raad wordt gevraagd in te stemmen met dit voorstel, dat bijdraagt aan een effectief en efficiënt werkende organisatie. De Ondernemingsraad heeft positief geadviseerd over de voorgenomen nieuwbouw.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Herhuisvesting buitendienst Stadsbeheer" in Leidschendam-Voorburg. Het raadsvoorstel beoogt de goedkeuring van Variant 3, waarbij de buitendienst van Stadsbeheer wordt gecentraliseerd aan de Veurse Achterweg. Dit omvat nieuwbouw en de verkoop van bestaande panden. Het doel is om de efficiëntie, duurzaamheid en functionaliteit van de huisvesting te verbeteren. De totale investering bedraagt € 5.650.000, met een structureel financieel voordeel van € 11.116 per jaar. De nieuwbouw zal energieneutraal en gasloos zijn, wat bijdraagt aan de duurzaamheidsdoelstellingen van de gemeente.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met een duidelijke uiteenzetting van de varianten, financiële implicaties, en de voordelen van de gekozen optie. Het bevat ook een haalbaarheidsstudie en een financiële analyse.
Rol van de raad:
De raad moet instemmen met de keuze voor Variant 3 en de bijbehorende investeringen goedkeuren. Daarnaast moet de raad de begrotingswijziging vaststellen.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen de drie voorgestelde varianten, waarbij de nadruk ligt op efficiëntie, duurzaamheid en financiële haalbaarheid. De keuze voor nieuwbouw versus renovatie is een belangrijke overweging.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de exacte verkoopopbrengsten van de panden zijn nog niet becijferd.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om Variant 3 goed te keuren, de benodigde investeringskredieten beschikbaar te stellen, en de begrotingswijziging vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er input is geweest van de medewerkers van Stadsbeheer en de Ondernemingsraad, die positief adviseert over de nieuwbouw.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een belangrijk aspect van het voorstel, met de nieuwbouw die energieneutraal en gasloos zal zijn.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een investering van € 5.650.000, met een structureel voordeel van € 11.116 per jaar. De kosten voor tijdelijke huisvesting en sloop worden geraamd op € 600.000. De dekking komt deels uit de besparingen op de exploitatiekosten van de huidige panden. De verkoopopbrengsten van de panden zijn nog niet meegenomen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Herhuisvesting Stadsbeheer Variant 3 Nieuwbouw Duurzaamheid Efficiëntie Exploitatielasten Investeringskrediet Verduurzaming HaalbaarheidsonderzoekVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 3.b.1 Motie D66 CDA GBLV GL PvdA bebouwing vrijkomende grond Einddorpstraat ID 666
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 3.c Raadsvoorstel: Vaststellen Nota Grondprijsbeleid 2022 incl. Grondprijsbrief 2022. - 21:00
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg wordt gevraagd om de verouderde Nota Grondprijsbeleid 2015 in te trekken en de nieuwe Nota Grondprijsbeleid 2022 vast te stellen. Deze nota behandelt de methodiek voor het vaststellen van grondprijzen bij gemeentelijke grondverkoop, met als doel uniformiteit, objectiviteit en transparantie te waarborgen. De actualisatie is nodig vanwege nieuwe ontwikkelingen en wijzigingen in wet- en regelgeving. Belangrijke wijzigingen in de nieuwe nota zijn onder andere de invoering van een stapelingsfactor voor sociale huurappartementen, de overgang van vaste prijzen per woning naar een prijs per m² voor sociale woningbouw, en de levering van grond in de huidige staat in plaats van bouwrijpe staat. Deze aanpassingen zijn mede tot stand gekomen na overleg met woningcorporaties om het gezamenlijke belang van voldoende sociale huurwoningen te waarborgen. De nota heeft geen directe financiële gevolgen, maar biedt wel een kader voor toekomstige grondverkoop en samenwerking met sociale verhuurders.
-
Analyse van het document
Analyse van het Voorstel: Nota Grondprijsbeleid 2022
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Nota Grondprijsbeleid 2022". Het voorstel beoogt de verouderde Nota Grondprijsbeleid 2015 te vervangen door een geactualiseerde versie die rekening houdt met nieuwe ontwikkelingen en inzichten. Belangrijke wijzigingen zijn onder meer de invoering van een stapelingsfactor voor sociale huurappartementen en het leveren van grond in de staat waarin het zich bevindt. Het doel is om de grondprijsbepaling transparanter en uniformer te maken, met speciale aandacht voor de belangen van woningcorporaties en de ontwikkeling van sociale huurwoningen.
Oordeel over de Volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, met een gedetailleerde uitleg van de wijzigingen en de redenen daarvoor. Het biedt inzicht in de methodologie voor grondprijsbepaling en de betrokkenheid van woningcorporaties.
Rol van de Raad:
De raad heeft de bevoegdheid om de Nota Grondprijsbeleid vast te stellen. Dit is een belangrijke stap om de transparantie en uniformiteit in grondprijsbepaling te waarborgen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de balans tussen marktconforme prijzen en de stimulering van sociale woningbouw. Er moet ook worden overwogen hoe de risico's voor woningcorporaties kunnen worden beperkt.
SMART-Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), met duidelijke doelen en methoden. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de praktische uitvoering van maatwerkafspraken kan complex zijn.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de Nota Grondprijsbeleid 2022 vast te stellen en de oude nota uit 2015 in te trekken.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er intensief overleg is geweest met woningcorporaties om hun zorgen en belangen te adresseren.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd als een doel in de begroting, maar het voorstel zelf legt hier niet expliciet de nadruk op.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen van de vaststelling van de nota. Bestaande overeenkomsten en prijsafspraken blijven gehandhaafd. Het voorstel biedt geen specifieke dekking voor eventuele kosten, maar benadrukt dat er geen aanpassing van de begroting nodig is.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Nota Grondprijsbeleid 2022 Grondprijsbrief 2022 Sociale huurwoningen Stapelingsfactor Marktconforme prijs Woningcorporaties Bouwrijpe staat Transparantie Parkeren Toeslagen locatie en liggingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.a Raadsvoorstel: Vaststellen maatregelen de Mall. - 21:15
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft het beheersen van de verkeerstromen rondom The Mall of the Netherlands in Leidschendam-Voorburg. Het college vraagt de raad om de projectmatige aanpak in 2022 voort te zetten en een incidenteel bedrag van €1.200.000 beschikbaar te stellen voor technische verkeers- en mobiliteitsmaatregelen en de tijdelijke inzet van een mobiliteitsregisseur. Daarnaast worden beheer- en onderhoudskosten van €50.000 per jaar vanaf 2023 in de meerjarenbegroting opgenomen. Er wordt ook voorgesteld om infrastructurele maatregelen te realiseren met een investeringskrediet van €250.000 voor verkeersregelinstallaties en verkeerscamera’s, en €160.000 voor fysieke infrastructuur. De kapitaalslasten hiervan bedragen €25.000 per jaar vanaf 2023.
De komst van de Mall heeft geleid tot meer verkeer en parkeerdruk in de omgeving, wat negatieve gevolgen heeft voor de bereikbaarheid. Een Taskforce, inclusief een Operationeel Mobiliteitscentrum, is opgericht om de verkeersdoorstroming te verbeteren. De Taskforce heeft diverse maatregelen geïmplementeerd en werkt aan een integrale mobiliteitsaanpak, gericht op infrastructurele verbeteringen en het stimuleren van alternatieve vervoerswijzen. Participatie van omwonenden is belangrijk, en er wordt een klankbordgroep opgericht.
De financiële middelen voor de maatregelen worden deels gedekt door de bestemmingsreserve mobiliteit. Samenwerkingspartners zoals URW dragen ook bij aan de verbetering van de verkeersafwikkeling. De raad wordt twee keer per jaar geïnformeerd over de voortgang.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Beheersing verkeer Mall
Titel en Samenvatting:
Het voorstel, getiteld "Beheersing verkeer Mall," richt zich op het beheersen van de verkeersstromen rondom The Mall of the Netherlands in Leidschendam-Voorburg. Het plan omvat het continueren van projectmatige inzet in 2022, het beschikbaar stellen van €1.200.000 voor technische verkeers- en mobiliteitsmaatregelen, en het opnemen van beheer- en onderhoudskosten in de meerjarenbegroting. Het doel is om de bereikbaarheid te verbeteren en de verkeersdruk te verminderen door infrastructurele aanpassingen en samenwerking met diverse partners.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerd overzicht van de voorgestelde maatregelen, financiële implicaties, en de betrokkenheid van samenwerkingspartners. Echter, meer gedetailleerde informatie over de specifieke technische maatregelen en hun verwachte impact zou nuttig zijn.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de financiële middelen en de voorgestelde maatregelen. Ze spelen een cruciale rol in het waarborgen van de belangen van de inwoners en het evalueren van de effectiviteit van de voorgestelde oplossingen.
Politieke keuzes:
De raad moet keuzes maken over de prioritering van verkeers- en mobiliteitsmaatregelen, de toewijzing van financiële middelen, en de mate van participatie van omwonenden. Er moet ook worden overwogen hoe duurzaamheid kan worden geïntegreerd in de mobiliteitsoplossingen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is gedeeltelijk SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het bevat specifieke maatregelen en tijdlijnen, maar mist concrete meetbare doelen voor succes. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van de maatregelen moet nog worden aangetoond.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde financiële middelen goed te keuren en de maatregelen te implementeren. Ze moeten ook instemmen met de begrotingswijziging en de structurele inbedding van de maatregelen in de organisatie.
Participatie:
Het voorstel erkent het belang van participatie van omwonenden en stelt de oprichting van een klankbordgroep voor. Dit is een positief aspect, maar de effectiviteit van deze participatie moet worden gemonitord.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, vooral in het stimuleren van alternatieve vervoerswijzen zoals openbaar vervoer en fietsen. Het voorstel zou meer nadruk kunnen leggen op duurzame mobiliteitsoplossingen.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vraagt om een investering van €1.200.000 voor de komende drie jaar, gedekt door de Bestemmingsreserve Mobiliteit. Structurele kosten van €50.000 per jaar worden opgenomen in de meerjarenbegroting. De financiële bijdrage van samenwerkingspartners zoals URW is ook significant, wat de lasten voor de gemeente vermindert.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
The Mall of the Netherlands Verkeersstromen Mobiliteitsmaatregelen Taskforce Operationeel Mobiliteitscentrum (OMC) Infrastructurele maatregelen Parkeerdruk Mobiliteitsregisseur Bereikbaarheid SamenwerkingspartnersVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.a.1 Motie PvdA GL D66 CDA Hogere bijdrage URW aan kosten verkeersmaatregelen ID 668
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft op 22 februari 2022 een motie besproken over de verkeersmaatregelen rondom de Mall of the Netherlands. De motie, ingediend door leden van de PvdA, GroenLinks, D66 en CDA, stelt vast dat de gemeente € 1.200.000 heeft gereserveerd voor verkeers- en mobiliteitsmaatregelen en de tijdelijke inzet van een mobiliteitsregisseur. De verkeersproblemen worden veroorzaakt door bezoekers van de Mall, terwijl de economische voordelen vooral bij de eigenaar, Unibail-Rodamco Westfield (URW), liggen. De motie verzoekt het college om met URW te onderhandelen over een hogere financiële bijdrage aan de verkeersmaatregelen, waarbij de raad voorstelt dat URW minimaal 50% van de kosten (€ 600.000) op zich neemt.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie Hogere bijdrage URW aan kosten verkeersmaatregelen de Mall
Samenvatting: De motie, ingediend door leden van de PvdA, GroenLinks, D66, en CDA, roept de gemeente Leidschendam-Voorburg op om met Unibail-Rodamco Westfield (URW), de eigenaar van de Mall of the Netherlands, te onderhandelen over een hogere financiële bijdrage aan verkeersmaatregelen rondom de Mall. De gemeente heeft €1.200.000 gereserveerd voor verkeers- en mobiliteitsmaatregelen, maar de motie stelt dat URW, als economisch profiteur van de bezoekers, minimaal 50% van deze kosten zou moeten dragen.
Oordeel over de volledigheid
De motie is redelijk volledig in het identificeren van het probleem en het voorstellen van een oplossing. Echter, het biedt geen gedetailleerd plan voor hoe de onderhandelingen met URW gevoerd moeten worden of wat de consequenties zijn als URW niet instemt.
Rol van de Raad
De raad speelt een initiërende en sturende rol door het college te verzoeken om in gesprek te gaan met URW. De raad moet ook een besluit nemen over de goedkeuring van deze motie.
Politieke keuzes
De raad moet kiezen of zij de verantwoordelijkheid voor de verkeersproblematiek bij de gemeente willen houden of dat zij URW willen dwingen om een grotere financiële rol te spelen. Dit kan invloed hebben op de relatie met URW en de economische ontwikkeling van de Mall.
SMART en Inconsistenties
De motie is specifiek en meetbaar in termen van de gewenste financiële bijdrage van URW. Echter, het is niet tijdgebonden en mist een concreet actieplan voor de onderhandelingen, wat de haalbaarheid en tijdigheid kan beïnvloeden.
Besluit van de Raad
De raad moet beslissen of zij de motie aannemen en het college opdragen om met URW te onderhandelen over een hogere bijdrage.
Participatie
De motie vermeldt geen directe participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar verkeersmaatregelen kunnen indirect bijdragen aan een duurzamere mobiliteit.
Financiële Gevolgen
De motie vraagt om een bijdrage van URW van minimaal €600.000, wat de financiële last voor de gemeente zou halveren. Er is geen informatie over hoe de resterende kosten worden gedekt als URW niet instemt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verkeersmaatregelen Mall of the Netherlands Unibail-Rodamco Westfield (URW) Verkeersproblematiek Mobiliteitsregisseur Economische baten Bezoekers Mobiliteitsmaatregelen Kosten BijdrageVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.b Raadsvoorstel: Ontwerp verklaring van geen bedenkingen Rijnlandstraat in Leidschendam. - 22:15
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg wordt gevraagd een ontwerpverklaring van geen bedenkingen af te geven voor de bouw van 25 appartementen en 13 eengezinswoningen aan de Rijnlandstraat in Leidschendam. Dit project, genaamd "Rijnlandstraat Noord", vereist een afwijking van het bestemmingsplan en kan alleen doorgaan met goedkeuring van de raad. Het plan sluit aan bij het Masterplan Damcentrum en draagt bij aan de doelstelling van een groene, duurzame woongemeente. Er zijn echter bezwaren van bewoners over de verlegging van een erfdienstbaarheid, maar deze worden niet als onredelijk beschouwd. Het project voorziet in voldoende parkeergelegenheid, inclusief een openbare parkeergarage. Er is geen sociale woningbouw opgenomen, omdat aan eerdere afspraken hierover al is voldaan. Alle kosten worden door de ontwikkelende partij gedragen, en er is geen exploitatieplan nodig. Na publicatie van de ontwerpbesluiten kunnen zienswijzen worden ingediend, waarna een definitief besluit wordt genomen.
-
2561 Raadsvoorstel ontwerp verklaring van geen bedenkingen Rijnlandstraat Noord.docx.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel ontwerp verklaring van geen bedenkingen voor het oprichten van vijfentwintig appartementen en dertien eengezinswoningen aan de Rijnlandstraat in Leidschendam.
Samenvatting: Het voorstel betreft de aanvraag van een ontwerp verklaring van geen bedenkingen voor de bouw van vijfentwintig appartementen en dertien eengezinswoningen aan de Rijnlandstraat in Leidschendam. Het project is in strijd met het huidige bestemmingsplan en vereist daarom een projectafwijkingsbesluit. De nieuwbouw sluit aan bij het Masterplan Damcentrum en draagt bij aan de doelstellingen van een groene, duurzame woongemeente. Er zijn geen sociale woningen opgenomen, maar de parkeervoorzieningen zijn adequaat geregeld. Alle kosten worden door de ontwikkelende partij gedragen.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat informatie over de context, de noodzaak van de verklaring van geen bedenkingen, de ruimtelijke en stedenbouwkundige overwegingen, en de financiële afspraken. Echter, er ontbreekt gedetailleerde informatie over de participatie van omwonenden en eventuele bezwaren.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad moet een ontwerp verklaring van geen bedenkingen afgeven, wat essentieel is voor het doorgaan van het bouwproject. De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren van afwijkingen van het bestemmingsplan.
Politieke keuzes
De raad moet beslissen of het project, ondanks de afwijking van het bestemmingsplan en het ontbreken van sociale woningbouw, in lijn is met de gemeentelijke doelen en belangen. Er moet ook worden overwogen of de parkeervoorzieningen en de verlegging van de erfdienstbaarheid acceptabel zijn.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en realistisch, maar mist meetbare doelen en een tijdsgebonden planning. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van sociale woningbouw kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de raad
De raad moet besluiten of zij de ontwerp verklaring van geen bedenkingen afgeven, en deze als definitief aanmerken indien er geen zienswijzen worden ingediend.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat er communicatie plaatsvindt via publicaties en dat er een periode is voor het indienen van zienswijzen. Er is echter weinig informatie over actieve participatie van omwonenden voorafgaand aan het voorstel.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien het project bijdraagt aan de doelstelling van een groene, duurzame woongemeente. Er is echter weinig specifieke informatie over duurzame bouwpraktijken of energie-efficiëntie.
Financiële gevolgen
De financiële gevolgen voor de gemeente zijn beperkt, aangezien alle kosten door de ontwikkelende partij worden gedragen. Er is geen exploitatieplan nodig, wat de financiële risico's voor de gemeente minimaliseert.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Rijnlandstraat Noord Nieuwbouwproject Omgevingsvergunning Parkeervoorzieningen Masterplan Damcentrum Erfdienstbaarheid Woningbouw Parkeernormen Sociale woningbouw Ruimtelijke onderbouwingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.b.1 Motie GBLV VVD CDA aanpassen voorliggend plan Rijnlandstraat ID 669
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft tijdens een vergadering op 22 februari 2022 een motie besproken met betrekking tot het raadsvoorstel voor de Rijnlandstraat-Noord, onderdeel van het Masterplan Damcentrum. Er is geconstateerd dat omwonenden zich niet voldoende gehoord voelen en de voorkeur geven aan een eerder plan uit 2017. De motie erkent de behoefte aan woningbouw, maar benadrukt het belang van draagvlak bij omwonenden en een zorgvuldige afweging van alle belangen. Het college wordt opgedragen opnieuw in gesprek te gaan met de omwonenden en een aangepast plan te presenteren. Dit plan moet rekening houden met het aantal woningen, de situering van het recht van overpad, de afstand tot bestaande bebouwing, en de ingang van de parkeergarage. Daarnaast moet het plan toelichting geven op de beperking van overlast, het verwachte aantal verkeersbewegingen, de huizenprijzen, en de parkeerdruk.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie Aanpassen voorliggend plan Agendapunt: 4b. Onderwerp: Raadsvoorstel: VVGB Plan Rijnlandstraat
Samenvatting: De motie, ingediend door M. van Wijk (GBLV) en B. Eleveld (VVD), betreft het aanpassen van het raadsvoorstel voor het Plan Rijnlandstraat-Noord, onderdeel van het Masterplan Damcentrum. Na een schouw op 15 februari bleek dat omwonenden zich onvoldoende gehoord voelen en de voorkeur geven aan een plan uit 2017. De motie erkent de behoefte aan woningbouw, maar benadrukt het belang van draagvlak bij omwonenden. Het college wordt opgedragen opnieuw in gesprek te gaan met omwonenden en een aangepast plan te presenteren dat rekening houdt met hun wensen en verschillende aspecten zoals woningdichtheid, infrastructuur en overlast.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig in het adresseren van de zorgen van omwonenden en het specificeren van de punten die heroverwogen moeten worden. Echter, het mist concrete tijdlijnen en specifieke methoden voor participatie.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad heeft de rol om het college op te dragen opnieuw in gesprek te gaan met omwonenden en een aangepast plan te ontwikkelen. De raad moet ook het uiteindelijke aangepaste plan beoordelen en goedkeuren.
Politieke keuzes
De raad moet kiezen tussen het huidige plan voortzetten of aanpassen op basis van de wensen van omwonenden. Dit omvat keuzes over woningdichtheid, infrastructuur en het balanceren van woningbouwbehoeften met omgevingsdraagvlak.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het mist specifieke tijdlijnen en meetbare doelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de uitvoering kan vaag zijn zonder verdere specificaties.
Besluit van de raad
De raad moet beslissen of ze het college de opdracht geven om het plan aan te passen en opnieuw in gesprek te gaan met omwonenden.
Participatie
Het voorstel benadrukt het belang van participatie door opnieuw in gesprek te gaan met omwonenden, maar specificeert niet hoe deze participatie vorm zal krijgen.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt indirect genoemd in termen van verkeersbewegingen en CO2-uitstoot, maar het is geen centraal thema in het voorstel.
Financiële gevolgen
De motie specificeert geen directe financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Het aangepaste plan kan echter financiële implicaties hebben, afhankelijk van de wijzigingen die worden doorgevoerd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Masterplan Damcentrum Rijnlandstraat-Noord Omwonenden Woningbouw Draagvlak Herziening Parkeergarage Verkeersbewegingen Bouw Leytsche Hof ParkeerdrukVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.c Motie VVD GroenLinks GBLV D66 manege Hestar ID 665
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft een motie ingediend betreffende Manege Hestar, een bloeiende vereniging met een positieve impact op de gemeenschap. De motie, ingediend door de leden Harma Aris, Jeroen van Rossum, Bianca Bremer en Peter van Dolen, constateert dat de gemeente Hestar verantwoordelijk houdt voor het onderhoud van hun terrein, terwijl de gemeente slechts korte termijn zekerheid biedt over de locatie. Er zijn gesprekken gaande over een mogelijke verhuizing, maar deze bieden nog geen zekerheid. De motie benadrukt dat deze onzekerheid investeringen en toekomstplannen van Hestar belemmert. Daarom verzoekt de motie het college om met Hestar in gesprek te gaan om meer en langdurigere bestaanszekerheid te bieden.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie Manege Hestar
Samenvatting: De motie betreft Manege Hestar, een vereniging met een positieve impact op de gemeenschap van Leidschendam-Voorburg. De gemeente heeft aangegeven dat Hestar verantwoordelijk is voor het onderhoud van haar terrein, maar biedt slechts korte termijn zekerheid over de locatie. Er zijn gesprekken gaande over een mogelijke verhuizing, maar deze bieden nog geen zekerheid. De motie verzoekt het college om met Hestar in gesprek te gaan om meer zekerheid te bieden over het voortbestaan van de vereniging, zodat Hestar kan investeren in haar terrein en toekomstplannen.
Oordeel over de volledigheid
De motie is redelijk volledig in het adresseren van de kernproblemen: de onzekerheid over de locatie en de impact daarvan op investeringen en toekomstplannen van Hestar. Echter, het biedt geen concrete oplossingen of tijdlijnen voor de voorgestelde gesprekken.
Rol van de Raad
De raad speelt een faciliterende rol door het college te verzoeken om in gesprek te gaan met Hestar. De raad fungeert als een brug tussen de vereniging en het college om de continuïteit van de vereniging te waarborgen.
Politieke Keuzes
De raad moet kiezen of zij het belangrijk vindt om Hestar meer zekerheid te bieden en daarmee mogelijk een precedent te scheppen voor andere verenigingen. Er moet ook worden overwogen hoe belangrijk de rol van Hestar is binnen de gemeenschap.
SMART en Inconsistenties
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het verzoek is specifiek en acceptabel, maar mist meetbare doelen, een tijdsgebonden kader en concrete resultaten. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie kan concreter.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij het college wil verzoeken om de gesprekken met Hestar aan te gaan en te streven naar meer zekerheid voor de vereniging.
Participatie
De motie vermeldt geen specifieke participatie van de gemeenschap of andere belanghebbenden, behalve de betrokkenheid van Hestar zelf.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in de motie, maar kan relevant zijn in de context van investeringen in het terrein en de faciliteiten van Hestar.
Financiële Gevolgen
De motie bespreekt geen directe financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Het is mogelijk dat meer zekerheid voor Hestar kan leiden tot investeringen die financiële implicaties hebben, maar dit wordt niet gespecificeerd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Manege Hestar Bestaanszekerheid Vereniging Gemeenschap Verhuizing Investeringen Opknapbeurten Locatie Onzekerheid ToekomstplannenVerfijning van de zoekopdracht: