Raadsvergadering
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 3 Toelating en installatie tijdelijk raadslid CDA
Nieuwe impuls in de gemeenteraad: J.J. Koster treedt tijdelijk toe
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg verwelkomt een nieuw tijdelijk lid, de heer J.J. Koster, als vervanger van het zieke CDA-raadslid mevrouw Muller. Koster is benoemd volgens de Kieswet en voldoet aan alle vereisten.
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft besloten om de heer J.J. Koster toe te laten als tijdelijk lid van de raad. Dit besluit volgt op het verzoek van mevrouw Muller (CDA) om vanwege ziekte tijdelijk ontslag te nemen van haar raadslidmaatschap. De heer Koster is benoemd volgens de procedure van de Kieswet en heeft de benoeming geaccepteerd. Na onderzoek van de benodigde documenten is vastgesteld dat hij voldoet aan de benoemingsvereisten en er geen sprake is van belangenverstrengeling. Koster heeft kennisgenomen van de relevante gedragscode en protocollen en heeft een overzicht van zijn (neven-)functies verstrekt. Zijn eerdere benoeming als commissielid komt hiermee te vervallen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Toelating en beëdiging J.J. Koster als (tijdelijk) raadslid." Het voorstel betreft de toelating van de heer J.J. Koster als tijdelijk lid van de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg, ter vervanging van mevrouw Muller (CDA) die wegens ziekte tijdelijk ontslag heeft genomen. De benoeming van de heer Koster is in overeenstemming met de Kieswet en hij voldoet aan alle benoemingsvereisten. Er zijn geen onverenigbare betrekkingen of belangenverstrengelingen geconstateerd. De heer Koster heeft de gedragscode en het integriteitsprotocol van de gemeente erkend en zijn nevenfuncties openbaar gemaakt.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig en gedetailleerd. Het bevat alle noodzakelijke informatie over de benoemingsprocedure, de wettelijke vereisten en de integriteitscontrole.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om het voorgestelde besluit te bekrachtigen en de heer Koster officieel toe te laten als tijdelijk raadslid.
Politieke keuzes:
Er zijn geen significante politieke keuzes te maken, aangezien het een procedurele benoeming betreft die in lijn is met de wettelijke vereisten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden (SMART). Er zijn geen inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de heer J.J. Koster toe te laten als tijdelijk lid van de gemeenteraad.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, aangezien het een interne procedure betreft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het een benoemingskwestie betreft.
Financiële gevolgen:
Het voorstel bespreekt geen financiële gevolgen, wat logisch is gezien de aard van de benoeming. Eventuele kosten zouden binnen de reguliere budgetten voor raadsleden vallen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
J.J. Koster Benoeming Kieswet Gemeentewet Geloofsbrief Gedragscode Integriteit Belangenverstrengeling Commissielid NevenfunctiesVerfijning van de zoekopdracht:
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 185 w/m
J.J. Koster - CDA:
- 17 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 189 w/m
J.J. Koster - CDA:
- 242 w/m
J.J. Koster - CDA:
- 133 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 85 w/m
Agendapunt 4 Spreekrecht inwoners, indien van toepassing
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 144 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 130 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 192 w/m
Agendapunt 5 Vaststellen besluitenlijst vorige vergadering 17 september 2024
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 240 w/m
Onbekende spreker
- 515 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 270 w/m
Agendapunt 6 Raadsvoorstel vaststellen Lijst van Ingekomen Stukken en Schriftelijke vragen
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel draagt de titel "Raadsvoorstel vaststellen LIS en schriftelijke vragen". Het betreft een procedureel besluit waarbij de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg wordt gevraagd om de Lijst van Ingekomen Stukken (LIS) en de schriftelijke vragen en beantwoordingen over de periode van 17 september 2024 tot en met 4 oktober 2024 formeel vast te stellen. Dit is een standaardprocedure waarbij de raad de voorgestelde wijze van afdoening van deze stukken en vragen bekrachtigt.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de context van zijn doelstelling. Het bevat de benodigde informatie en bijlagen die de raad nodig heeft om een besluit te nemen over de afdoening van de ingekomen stukken en schriftelijke vragen.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de voorgestelde afdoening van de ingekomen stukken en schriftelijke vragen formeel vast te stellen. Dit is een gebruikelijke taak binnen de gemeentelijke besluitvormingsprocessen.
Politieke keuzes:
Er zijn geen significante politieke keuzes verbonden aan dit voorstel, aangezien het een procedurele vaststelling betreft zonder beleidsmatige implicaties.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar niet meetbaar, acceptabel of realistisch in de zin van het SMART-principe, omdat het een procedureel karakter heeft. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de Lijst van Ingekomen Stukken en de schriftelijke vragen en beantwoordingen over de genoemde periode formeel vast te stellen.
Participatie:
Er is geen participatie van inwoners of belanghebbenden geweest bij dit voorstel, wat gebruikelijk is voor een procedureel besluit van deze aard.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het een administratieve procedure betreft zonder directe impact op milieubeleid of duurzame ontwikkeling.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan dit voorstel, en er is geen noodzaak om dekking aan te geven, aangezien het een administratief besluit betreft zonder financiële implicaties.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ingekomen Stukken Schriftelijke vragen Afdoening Participatie Presidium Griffier Burgemeester Vaststellen Advies PortefeuillehouderVerfijning van de zoekopdracht:
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 192 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 408 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 209 w/m
Agendapunt 7 Vragenuur, indien van toepassing
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 234 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester
Agendapunt 8 Hamerstukken
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 184 w/m
Onbekende spreker
- 131 w/m
Agendapunt 10 Bespreekpunten
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 280 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester
Agendapunt 10.1 Raadsvoorstel vaststellen TAM-omgevingsplan Vlietweg 3 & 8a
Jongerenwoningen aan de Vlietweg: Een Stap Dichterbij, Maar Niet Zonder Kritiek
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft ingestemd met het omgevingsplan voor de bouw van 138 jongerenwoningen aan de Vlietweg. Ondanks de goedkeuring blijft er kritiek op het participatietraject en de milieucategorie van nabijgelegen panden.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd het voorstel voor het 'TAM-omgevingsplan Vlietweg 3 & 8a' besproken, dat de weg vrijmaakt voor de bouw van jongerenwoningen. Het plan, dat na 49 zienswijzen is aangepast, voorziet in voldoende parkeerplaatsen en maakt gebruik van gemeentegrond voor openbaar toegankelijke parkeerplaatsen. De verlaging van de milieucategorie van Vlietweg 8a is volgens de gemeente gerechtvaardigd.Meneer Van Beek opende het debat met een kritische noot over het participatietraject. "Het traject verdient geen schoonheidsprijs," stelde hij, maar hij was blij met de toezegging van de wethouder om dit te evalueren. Van Beek diende een motie in om de mogelijkheid van aankoop van het perceel Vlietweg 8a te onderzoeken, wat volgens hem nieuwe mogelijkheden biedt voor optimalisatie van het plan.
Meneer Van der Schaaf van de SP uitte zijn zorgen over de milieucategorie van het garagebedrijf en de financiële risico's. "Er zijn een aantal zaken die volgens ons eerst opgelost moeten worden voordat we tot goede besluitvorming kunnen komen," zei hij. Hij pleitte voor duidelijkheid over de financiële gevolgen en risico's, en stelde voor om het plan als een gebiedsontwikkeling te benaderen.
De VVD, vertegenwoordigd door meneer De Klerk, sprak zijn steun uit voor het plan. "Die jongerenwoningen zijn hard nodig," benadrukte hij. Hoewel hij de motie van Van Beek ingewikkeld vond, kon hij na uitleg van de wethouder instemmen, mits er economische meters bijkomen.
De wethouder erkende dat het participatietraject niet optimaal was verlopen, maar benadrukte dat het plan zelfstandig is en geen nieuw ontwikkelvisie behoeft. "We hebben een anterieure overeenkomst getekend, planschade is altijd voor de ontwikkelaar," verzekerde zij de raad.
Na een hoofdelijke stemming werd het raadsvoorstel met 33 stemmen voor en één tegen aangenomen. De motie van Van Beek werd met algemene stemmen aangenomen. Het plan treedt vier weken na bekendmaking in werking, waarna omgevingsvergunningen kunnen worden verleend.
Samenvatting
Het voorgestelde raadsbesluit betreft het vaststellen van het 'TAM-omgevingsplan Vlietweg 3 & 8a' in Leidschendam, dat de bouw van 138 jongerenwoningen mogelijk maakt. De raad besluit dat er geen milieueffectrapportage nodig is en dat kostenverhaal via een privaatrechtelijke overeenkomst is geregeld. Het plan is aangepast na 49 ingediende zienswijzen, waarvan 9 uniek. Belangrijke thema's uit de zienswijzen zijn de schaal van de bebouwing, parkeerdruk, gebruik van gemeentegrond, verlaging van de milieucategorie van Vlietweg 8a, en het participatietraject. Het plan voorziet in voldoende parkeerplaatsen volgens de nieuwe parkeernormen en maakt gebruik van gemeentegrond voor openbaar toegankelijke parkeerplaatsen. De verlaging van de milieucategorie van Vlietweg 8a is gerechtvaardigd en er is een uitgebreid participatietraject geweest dat tot aanpassingen in het plan heeft geleid. Het besluit heeft geen financiële gevolgen voor de gemeente, aangezien de kosten zijn gedekt door een overeenkomst met de ontwikkelaar. Het participatietraject en de mogelijkheid tot het indienen van zienswijzen hebben burgers en belanghebbenden betrokken bij het proces. Na vaststelling door de raad treedt het plan vier weken na bekendmaking in werking, waarna omgevingsvergunningen kunnen worden verleend.
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel vaststellen TAM-omgevingsplan Vlietweg 3 & 8a". Het voorstel betreft de vaststelling van een omgevingsplan dat de bouw van 138 jongerenwoningen aan de Vlietweg 3 in Leidschendam mogelijk maakt. Het plan omvat 120 sociale huurstudio's en 18 middeldure huurappartementen, evenals commerciële ruimtes en voorzieningen. Het voorstel behandelt de wijziging van het omgevingsplan om de bouw mogelijk te maken, de beoordeling van zienswijzen, en de afwezigheid van een milieueffectrapportage. Het plan voorziet in een privaatrechtelijke overeenkomst voor kostenverhaal en benadrukt de participatie met de omgeving.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, met een gedetailleerde uitleg van de juridische en procedurele aspecten, de beoordeling van zienswijzen, en de financiële en milieutechnische overwegingen.
Rol van de raad:
De raad heeft de bevoegdheid om het omgevingsplan vast te stellen, de zienswijzennota goed te keuren, en te beslissen over de noodzaak van een milieueffectrapportage.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de balans tussen woningbouw voor jongeren en de bezwaren van omwonenden, de impact op de parkeerdruk, en de wijziging van de milieucategorie van het naastgelegen perceel.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar de meetbaarheid en haalbaarheid van bepaalde aspecten, zoals de impact op de parkeerdruk, kunnen verder worden verduidelijkt. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de effectiviteit van de participatie kan ter discussie staan.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten het TAM-omgevingsplan vast te stellen, de zienswijzennota goed te keuren, en te bepalen dat geen milieueffectrapportage nodig is.
Participatie:
Het voorstel beschrijft een uitgebreid participatietraject met omwonenden en belanghebbenden, inclusief aanpassingen aan het plan op basis van feedback.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een kernonderwerp, maar de milieueffecten zijn beoordeeld en als beperkt beschouwd.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen voor de gemeente, aangezien de kosten zijn gedekt door een privaatrechtelijke overeenkomst met de ontwikkelaar. Eventuele nadeelcompensatie is ook gedekt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
TAM-omgevingsplan Vlietweg 3 & 8a Wibaut Jongerenhuisvestingsconcept '1828' Sociale huurwoningen Omgevingswet Milieucategorie Zienswijzen Participatietraject ParkeerdrukVerfijning van de zoekopdracht:
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 140 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 135 w/m
Onbekende spreker
- 140 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 237 w/m
Onbekende spreker
- 75 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 1000 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 198 w/m
Onbekende spreker
- 147 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 253 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 174 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 227 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 163 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 201 w/m
R. van Duffelen - CDA:
- 252 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 192 w/m
Onbekende spreker
- 188 w/m
Onbekende spreker
- 168 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 158 w/m
Onbekende spreker
- 175 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 280 w/m
Onbekende spreker
- 310 w/m
Onbekende spreker
- 123 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 174 w/m
Onbekende spreker
- 109 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 162 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 89 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 304 w/m
Onbekende spreker
- 146 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 177 w/m
R. van Duffelen - CDA:
- 341 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 180 w/m
Onbekende spreker
- 162 w/m
R.M. de Klerk - VVD
Agendapunt 10.2 Raadsvoorstel vaststellen cultuurvisie 2024
Nieuwe Cultuurvisie Leidschendam-Voorburg: Een Stap Vooruit of Gemiste Kans?
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft een nieuwe cultuurvisie gepresenteerd, getiteld "Een rijk cultureel leven voor iedereen". Deze visie, die het verouderde beleid uit 2015 vervangt, richt zich op toegankelijkheid, spreiding, zichtbaarheid en kwaliteit van cultuur. Maar niet iedereen is overtuigd van de plannen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens een recent debat in de gemeenteraad bleek dat de nieuwe cultuurvisie niet zonder controverse is. GroenLinks uitte stevige kritiek op het gebrek aan extra financiële middelen voor cultuur. "De grootste bedreiging wordt waarheid: deze Raad weet de waarde van cultuur niet in te schatten," aldus raadslid Veldt. De partij vreest dat zonder extra budget de visie slechts een papieren tijger blijft.De visie introduceert de rol van een cultuurmakelaar, bedoeld om culturele projecten te initiëren en fondsen te werven. Echter, het CDA stelde voor om deze functie voorlopig te schrappen en het vrijgekomen budget direct in de cultuursector te investeren. "We zien niet de onmogelijkheid van een cultuurmakelaar, maar willen nu financiële ruimte creëren," verklaarde CDA-raadslid Visser.
De VVD en D66 daarentegen steunen de aanstelling van de cultuurmakelaar. "Wij hopen dat deze makelaar snel kan starten en grote successen mag boeken," aldus VVD-raadslid Van der Linden. D66 benadrukte het belang van gelijke kansen voor alle inwoners om met cultuur in aanraking te komen.
Een motie om de zogenaamde "koppelkansen" te benutten, waarbij cultuur vanuit andere gemeentelijke budgetten ondersteund kan worden, kreeg brede steun. "De koek moet groter," stelde D66-raadslid Bosch, verwijzend naar de noodzaak om meer financiële middelen voor cultuur te vinden.
Wethouder Belt sprak zijn steun uit voor de motie en beloofde de Raad op de hoogte te houden van de voortgang en eventuele knelpunten. "We gaan met partijen aan de slag en staan open voor het horen van knelpunten," verzekerde hij.
Uiteindelijk werd de cultuurvisie aangenomen, maar het debat maakte duidelijk dat de uitvoering ervan nauwlettend gevolgd zal worden. De motie over de koppelkansen werd unaniem aangenomen, wat hoop biedt op extra ondersteuning voor de cultuursector in de toekomst.
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft een nieuwe cultuurvisie opgesteld, getiteld "Een rijk cultureel leven voor iedereen", ter vervanging van het verouderde cultuurbeleid uit 2015. Deze visie richt zich op vier pijlers: toegankelijkheid van cultuur voor iedereen, spreiding en nabijheid van culturele voorzieningen, verbetering van zichtbaarheid van lokale cultuur, en behoud en versterking van kwaliteit. De visie benadrukt het belang van cultuurparticipatie en -educatie, en streeft naar een betere afstemming tussen cultureel aanbod en de behoeften van inwoners. Een cultuurmakelaar zal worden aangesteld om culturele projecten te initiëren en financiële middelen aan te trekken. De cultuurvisie is budgetneutraal, met uitzondering van de cultuurmakelaar, en wordt gefinancierd door interne herverdelingen. Inwoners en belanghebbenden zijn betrokken geweest bij het opstellen van de visie via participatiesessies en enquêtes. De financiële gevolgen en de implementatie van de visie worden verder uitgewerkt in de bijbehorende uitvoeringsagenda.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Vaststellen cultuurvisie 2024". Het voorstel beoogt een nieuwe cultuurvisie voor de gemeente Leidschendam-Voorburg vast te stellen, ter vervanging van het verouderde beleid uit 2015. De visie richt zich op vier pijlers: toegankelijkheid van cultuur voor iedereen, spreiding en nabijheid van culturele voorzieningen, verbetering van zichtbaarheid van lokale cultuur en behoud en versterking van kwaliteit. Er wordt een cultuurmakelaar aangesteld om culturele projecten te initiëren en fondsen te werven. De visie is budgetneutraal, met uitzondering van de cultuurmakelaar, en streeft naar een betere afstemming van het culturele aanbod op de behoeften van de inwoners.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, met een duidelijke structuur en gedetailleerde uitleg van de pijlers en financiële implicaties. Het bevat ook informatie over participatie en de betrokkenheid van inwoners en culturele partijen.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de nieuwe cultuurvisie vast te stellen. Dit omvat het beoordelen van de voorgestelde koers en het maken van politieke keuzes over de prioriteiten binnen het cultuurbeleid.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van culturele toegankelijkheid, de rol van de cultuurmakelaar, en de herverdeling van bestaande budgetten. Ook moet de raad keuzes maken over de mate van participatie en samenwerking met andere beleidsvelden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), vooral met betrekking tot de aanstelling van de cultuurmakelaar en de budgetneutrale aanpak. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de precieze invulling van de cultuurmakelaarsfunctie moet nog verder worden uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de cultuurvisie 2024 vast te stellen, inclusief de aanstelling van een cultuurmakelaar en de voorgestelde budgetherverdeling.
Participatie:
Het voorstel beschrijft een uitgebreid participatieproces met inwoners, vrijwilligers en culturele ondernemers. Er zijn thematische groepssessies, interviews en enquêtes gehouden om input te verzamelen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel, maar de focus op een toekomstbestendig cultureel veld kan impliciet bijdragen aan duurzame ontwikkeling.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten de aanstelling van een cultuurmakelaar voor €200.000, gefinancierd uit de kadernota 2024. De visie is verder budgetneutraal, met herverdeling van bestaande middelen. Er wordt geen specifieke dekking voor extra kosten genoemd, behalve de inzet van bestaande budgetten en subsidies.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Cultuurvisie Cultuurmakelaar Cultuureducatie Cultuurparticipatie Zichtbaarheid Toegankelijkheid Spreiding Kwaliteit Sociaal maatschappelijke waarde ParticipatieVerfijning van de zoekopdracht:
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 64 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 322 w/m
S.G.D. Kok - PvdA:
- 178 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 178 w/m
M.J.R. Hartsinck - GBLV:
- 170 w/m
Onbekende spreker
- 149 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 129 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 160 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- -
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 36 w/m
Onbekende spreker
- 219 w/m
M.J.R. Hartsinck - GBLV:
- 138 w/m
Onbekende spreker
- 138 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 183 w/m
Onbekende spreker
- 175 w/m
S.G.D. Kok - PvdA:
- -
Th.J. Visser - CDA:
- 155 w/m
M.J.R. Hartsinck - GBLV:
- 165 w/m
Onbekende spreker
- 126 w/m
M. van der Heiden
- 192 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 154 w/m
M.J.R. Hartsinck - GBLV:
- 501 w/m
Onbekende spreker
- -
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 324 w/m
Onbekende spreker
- 90 w/m
Agendapunt 10.3 Raadsvoorstel vaststellen Dynamisch minimabeleid 2024
Heet debat over minimabeleid: 'Geen enkel kind mag in armoede opgroeien'
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg boog zich over het nieuwe beleidsplan 'Iedereen telt mee - Dynamisch minimabeleid 2024 en verder'. Het plan, dat de financiële zelfredzaamheid van inwoners met een laag inkomen moet vergroten, leidde tot een fel debat.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering diende mevrouw Kok namens de Partij van de Arbeid en GroenLinks een amendement in om de inkomensgrens voor minimaregelingen te verhogen naar 130% van de bijstandsnorm. "Onder dit nieuwe minimabeleid gaan inwoners erop achteruit. Dat is een politieke keuze," stelde Kok. Ze pleitte voor een verhoging van de OZB om de plannen te financieren. "Met een kleine verhoging van lasten bij huiseigenaren zorgen we voor een grote verlichting van de zorgen bij onze inwoners die leven in armoede."D66 toonde zich kritisch over het voorstel van PvdA en GroenLinks. "U vraagt nogal wat," reageerde de heer Malloot. "Ik kijk liever naar het totaal aan regelingen." Hij benadrukte het belang van een integrale benadering en vroeg de wethouder om duidelijkheid over de mogelijkheden voor maatwerk.
De VVD diende een amendement in om communicatie over minimaregelingen uitsluitend in het Nederlands te voeren. "Waarom zou iemand nog Nederlands leren als hij in zijn eigen taal wordt geholpen?" vroeg de heer Rutte. Dit voorstel stuitte op weerstand van onder andere het CDA, dat pleitte voor een bredere kijk op communicatie.
Wethouder Van Veller verdedigde het beleidsplan door te wijzen op de noodzaak om meer mensen te bereiken met het beschikbare budget. "We zetten gerichter in op de groepen die we willen bereiken," aldus de wethouder. Hij erkende dat sommige huishoudens erop achteruit kunnen gaan, maar benadrukte dat niemand door het ijs zou zakken dankzij maatwerk en aanvullende regelingen.
Het debat werd tijdelijk geschorst om partijen de gelegenheid te geven hun standpunten te heroverwegen. De discussie zal worden voortgezet na de behandeling van een ander agendapunt.
Samenvatting
Het voorgestelde raadsbesluit betreft de vaststelling van het beleidsplan 'Iedereen telt mee - Dynamisch minimabeleid 2024 en verder' door de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg. Dit nieuwe minimabeleid is een herziening van het beleid uit 2019-2022 en is ontwikkeld in reactie op veranderingen in de samenleving en de opgaven van de gemeente. Het doel is om de financiële zelfredzaamheid van inwoners met een laag inkomen te vergroten en hen te beschermen tegen armoede. Het beleid richt zich op het versterken van bestaande maatregelen en het verbeteren en vereenvoudigen van de toegang tot minimaregelingen en bijzondere bijstand. Er is speciale aandacht voor financieel kwetsbare inwoners, huishoudens met kinderen en volwassenen tot de AOW-leeftijd. Het beleid wordt gefaseerd ingevoerd en er is ruimte voor maatwerk en aanpassingen op basis van maatschappelijke ontwikkelingen. Het budget van €3,3 miljoen blijft nodig, en er wordt rekening gehouden met een toename in het gebruik van de regelingen. Inwoners en maatschappelijke partners zijn betrokken bij de ontwikkeling van het beleid, en er wordt voorgesteld om regelmatig bijeenkomsten te organiseren om het beleid te evalueren en aan te passen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Iedereen telt mee - Dynamisch minimabeleid 2024 en verder". Het beleidsplan richt zich op het herzien van het minimabeleid van de gemeente Leidschendam-Voorburg om beter in te spelen op de veranderende behoeften van inwoners met een laag inkomen. Het plan streeft naar een dynamisch en flexibel beleid zonder vaste einddatum, dat jaarlijks wordt aangepast op basis van maatschappelijke ontwikkelingen. Het doel is om de financiële zelfredzaamheid en participatie van inwoners te vergroten door vereenvoudiging van regelingen en meer maatwerk. Het beleid is budgettair neutraal, maar houdt rekening met een mogelijke toename in gebruik.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het de aanleiding, doelstellingen, financiële gevolgen en participatieprocessen beschrijft. Het bevat ook input van maatschappelijke partners en een adviesraad, wat duidt op een grondige voorbereiding.
Rol van de Raad:
De raad moet het beleidsplan vaststellen en heeft een toezichthoudende rol in de uitvoering en evaluatie van het beleid. De raad geeft richting aan de verdere uitwerking van het beleid.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van een flexibel en dynamisch minimabeleid zonder vaste einddatum, wat vraagt om vertrouwen in een adaptieve aanpak. Er moeten keuzes worden gemaakt over de prioritering van middelen en de mate van maatwerk.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen specifieke einddatum heeft en de doelen niet volledig meetbaar zijn. Het dynamische karakter kan leiden tot inconsistenties in de uitvoering.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het beleidsplan "Iedereen telt mee - Dynamisch minimabeleid 2024 en verder" vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door input van maatschappelijke partners en de Adviesraad Sociaal Domein. Er zijn plannen voor regelmatige evaluaties met partners om in te spelen op maatschappelijke veranderingen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in het voorstel. De focus ligt meer op sociale duurzaamheid door het vergroten van financiële zelfredzaamheid en participatie.
Financiële Gevolgen:
Het beleid is budgettair neutraal met een budget van €3,3 miljoen. Er is rekening gehouden met een mogelijke toename in gebruik van de regelingen. Het open einde karakter van de regelingen vormt een financieel risico, maar er is ruimte voor bijsturing.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Minimabeleid Financiële zelfredzaamheid Bijzondere bijstand Participatiewet Bestaanszekerheid Maatschappelijke partners Sociale participatie Maatwerk Inkomensbehoeften Adviesraad Sociaal DomeinVerfijning van de zoekopdracht:
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 106 w/m
S.G.D. Kok - PvdA:
- 160 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 194 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 9 w/m
S.G.D. Kok - PvdA:
- 198 w/m
S.G.D. Kok - PvdA:
- 224 w/m
Onbekende spreker
- 174 w/m
S.G.D. Kok - PvdA:
- 189 w/m
S.G.D. Kok - PvdA:
- 258 w/m
Onbekende spreker
- 182 w/m
Onbekende spreker
- 160 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 199 w/m
Onbekende spreker
- 183 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 213 w/m
Onbekende spreker
- 200 w/m
S.G.D. Kok - PvdA:
- 224 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 186 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 111 w/m
S.G.D. Kok - PvdA:
- 192 w/m
S.G.D. Kok - PvdA:
- 189 w/m
W.F. Steutel - GBLV:
- 209 w/m
I.M. Feld - GroenLinks:
- 224 w/m
W.F. Steutel - GBLV:
- 182 w/m
I.M. Feld - GroenLinks:
- 241 w/m
W.F. Steutel - GBLV:
- 217 w/m
S.G.D. Kok - PvdA:
- 205 w/m
W.F. Steutel - GBLV:
- 198 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 410 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 109 w/m
Onbekende spreker
- 156 w/m
I.M. Feld - GroenLinks:
- 172 w/m
Onbekende spreker
- 171 w/m
I.M. Feld - GroenLinks:
- 119 w/m
Onbekende spreker
- 153 w/m
Onbekende spreker
- 170 w/m
I.M. Feld - GroenLinks:
- 198 w/m
I.M. Feld - GroenLinks:
- 233 w/m
Onbekende spreker
- 209 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 234 w/m
S.G.D. Kok - PvdA:
- 174 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 227 w/m
J.J. Koster - CDA:
- 215 w/m
I.M. Feld - GroenLinks:
- 203 w/m
J.J. Koster - CDA:
- 250 w/m
J.J. Koster - CDA:
- 177 w/m
I.M. Feld - GroenLinks:
- 250 w/m
J.J. Koster - CDA:
- 167 w/m
J.J. Koster - CDA:
- 195 w/m
I.M. Feld - GroenLinks:
- 244 w/m
J.J. Koster - CDA:
- 194 w/m
I.M. Feld - GroenLinks:
- 218 w/m
J.J. Koster - CDA:
- 192 w/m
I.M. Feld - GroenLinks:
- 211 w/m
I.M. Feld - GroenLinks:
- 239 w/m
J.J. Koster - CDA:
- 196 w/m
I.M. Feld - GroenLinks:
- 86 w/m
Onbekende spreker
- 149 w/m
Onbekende spreker
- 123 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 19 w/m
S.G.D. Kok - PvdA:
- 216 w/m
I.M. Feld - GroenLinks:
- 231 w/m
Onbekende spreker
- 193 w/m
J.J. Koster - CDA:
- 212 w/m
Onbekende spreker
- 146 w/m
S.G.D. Kok - PvdA:
- 190 w/m
S.G.D. Kok - PvdA:
- 212 w/m
Onbekende spreker
- 286 w/m
Onbekende spreker
- 314 w/m
Onbekende spreker
- 192 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 201 w/m
Onbekende spreker
- 191 w/m
Onbekende spreker
- 209 w/m
I.M. Feld - GroenLinks:
- 211 w/m
Onbekende spreker
- 218 w/m
I.M. Feld - GroenLinks:
- 264 w/m
S.G.D. Kok - PvdA:
- 184 w/m
Onbekende spreker
- 210 w/m
Onbekende spreker
- 179 w/m
S.G.D. Kok - PvdA:
- 263 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 274 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 203 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 147 w/m
Onbekende spreker
- 109 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 269 w/m
Onbekende spreker
- 181 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 145 w/m
Onbekende spreker -
01:28:27 - 01:30:00 - 01:32:35 - 01:33:17 - 01:40:39 - 01:42:08 - 01:43:32 - 01:44:18 - 01:45:42 - 01:57:18 - 01:58:22 - 01:58:45 - 01:59:05 - 02:00:02 - 02:04:13 - 02:23:11 - 02:25:09 - 02:25:51 - 02:30:23 - 02:33:16 - 02:34:08 - 02:35:10 - 02:35:46 - 02:37:21 - 02:38:50 - 02:39:02 - 02:39:07 - 02:40:14 - 02:40:56 - 02:41:23 - 02:43:44 - 02:44:47 - 02:55:50 - 03:13:07 - 03:14:05 - 03:14:33
Agendapunt 10.4 Raadsvoorstel vaststellen 2e Tussentijdse rapportage 2024
Gemeenteraad Leidschendam-Voorburg: Debat over Tussentijdse Rapportage 2024
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft een intens debat gevoerd over de 2e Tussentijdse rapportage van 2024. Het voorstel omvatte onder andere financiële aanpassingen voor wegenonderhoud en jeugdzorg. Ondanks een positief begrotingsresultaat van €0,4 miljoen, waren er zorgen over stijgende kosten en het gebrek aan burgerparticipatie.
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft een besluit voorgesteld om de 2e Tussentijdse rapportage van 2024 vast te stellen. Dit besluit omvat verschillende financiële aanpassingen, waaronder het onttrekken van € 5.370.000 uit de algemene reserve voor achterstallig onderhoud van wegen en het storten van bedragen in verschillende reserves, zoals de algemene reserve en de reserve voor vluchtelingenopvang. Het voorlopige begrotingsresultaat voor 2024 is € 0,4 miljoen voordelig, ondanks een aantal financiële tegenvallers. Er zijn ook positieve bijdragen aan het begrotingsresultaat, zoals hogere rentebaten en een positief effect van de Meicirculaire van het gemeentefonds. De kosten voor jeugdzorg en andere gemeentelijke bijdragen zijn echter gestegen. Daarnaast wordt voorgesteld om het investeringskrediet voor de rugby accommodatie te verhogen vanwege stijgende kosten. Er is geen directe burgerparticipatie geweest bij de totstandkoming van de rapportage, maar inwoners kunnen de rapportage online inzien.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel Vaststellen 2e Tussentijdse rapportage 2024
Samenvatting: Het voorstel betreft de vaststelling van de 2e Tussentijdse rapportage 2024 van de gemeente Leidschendam-Voorburg. Het document informeert de gemeenteraad over de voortgang van de Programmabegroting 2024 en bevat financiële bijstellingen op basis van de eerste acht maanden van het jaar. Het raadsbesluit omvat onder andere het onttrekken en storten van bedragen in verschillende reserves, zoals voor achterstallig onderhoud van wegen, vluchtelingenopvang en sociale woningbouw. Het voorstel adresseert ook de financiële gevolgen van de rapportage, waaronder een bijstelling van het begrotingsresultaat en een verhoging van het investeringskrediet voor een rugby accommodatie.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel lijkt volledig in termen van financiële details en de bijbehorende mutaties. Het biedt een uitgebreide financiële analyse en prognose, evenals een overzicht van de benodigde budgettaire aanpassingen.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om de 2e Tussentijdse rapportage 2024 vast te stellen en de voorgestelde financiële mutaties en reserveringen te autoriseren. Dit omvat het goedkeuren van de bijstellingen in de begroting en het investeringsplan.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen over de prioritering van financiële middelen, zoals het al dan niet goedkeuren van de onttrekkingen en stortingen in de reserves. Er moeten keuzes worden gemaakt over investeringen in infrastructuur, sociale woningbouw en duurzaamheid.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers en doelen. Het is tijdgebonden met betrekking tot de rapportageperiode. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in de gepresenteerde gegevens.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de 2e Tussentijdse rapportage 2024 vast te stellen en de voorgestelde financiële mutaties goed te keuren.
Participatie
Er is geen directe burgerparticipatie geweest bij de totstandkoming van de rapportage. Inwoners kunnen de rapportage na de collegevergadering online inzien.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een relevant onderwerp in het voorstel, met specifieke aandacht voor de verduurzaming van onderwijshuisvesting en de ondersteuning van energielasten.
Financiële Gevolgen
Het voorstel heeft aanzienlijke financiële gevolgen, waaronder een nadelige mutatie van € 1,55 miljoen op het begrotingsresultaat. Er worden verschillende onttrekkingen en stortingen in reserves voorgesteld om deze gevolgen te dekken. De financiële dekking wordt voornamelijk gevonden in de algemene reserve en specifieke reserves voor duurzaamheid en sociale woningbouw.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Tussentijdse rapportage 2024 Algemene reserve Begrotingsresultaat Investeringskrediet Meicirculaire Rentebaten Jeugdzorg Veiligheidsregio Haaglanden Onderwijshuisvesting SijtwendebrugVerfijning van de zoekopdracht:
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 154 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester
Agendapunt 10.5 Motie vreemd aan de orde VVD houd de ondernemers in het Huygenskwartier zichtbaar
Ondernemers in Huygenskwartier krijgen steun tijdens verbouwing Herenstraat
De VVD in Leidschendam-Voorburg heeft een motie ingediend om lokale ondernemers te ondersteunen tijdens de ingrijpende verbouwing van de Herenstraat. De motie roept op tot creatieve oplossingen om de impact van de werkzaamheden te verzachten.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens een levendig debat in de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg presenteerde Rick de Klerk van de VVD een motie om ondernemers in het Huygenskwartier te ondersteunen. De geplande verbouwing van de Herenstraat, die op lange termijn voordelen zal bieden, zorgt op korte termijn voor zorgen onder de lokale ondernemers. De bouwschutting die geplaatst zal worden, kan de aantrekkelijkheid van het gebied tijdelijk verminderen.De Klerk stelde voor om de bouwschutting beschikbaar te stellen voor reclame-uitingen van lokale ondernemers en om de aanvraag van de benodigde vergunningen te versnellen. "We willen dat de wethouder in gesprek gaat met de ontwikkelaar," benadrukte De Klerk. Daarnaast riep hij op tot overleg met ondernemers over aanvullende maatregelen, zoals het organiseren van evenementen.
Niet alle raadsleden waren overtuigd van de noodzaak van de motie. Mevrouw Van der Heijden uitte haar twijfels: "We vinden deze motie zowel overbodig als ingewikkeld." Ze benadrukte dat het college al een ondernemersvriendelijk beleid voert en dat de motie een gebrek aan vertrouwen in het college impliceert.
Ook andere raadsleden, zoals mevrouw Van Weerst, deelden deze mening. "Ik vind het raar dat de VVD zo weinig vertrouwen heeft in de ondernemers in de Herenstraat," zei ze. Ze suggereerde dat ondernemers creatief genoeg zijn om zelf met oplossingen te komen.
Wethouder Van Eekelen reageerde op de motie door te bevestigen dat er gesprekken met de ontwikkelaar zullen plaatsvinden. "Het is een schutting van de ontwikkelaar, en we zullen onderzoeken hoe deze gebruikt kan worden door de ondernemers," aldus Van Eekelen. Ze benadrukte dat er geen financiële vraag aan de motie verbonden is, maar dat het gaat om het faciliteren van initiatieven.
Na de toezegging van de wethouder besloot De Klerk de motie in te trekken. "We hebben de toezegging dat er actie ondernomen wordt, en dat is wat we wilden bereiken," concludeerde hij.
Het debat eindigde met een oproep van de wethouder om verder te gaan met het ondersteunen van de ondernemers in deze uitdagende periode. De verbouwing van de Herenstraat mag dan wel voor overlast zorgen, maar met de juiste maatregelen hoopt de gemeente de impact op de lokale economie te minimaliseren.
Samenvatting
De motie van Rick de Klerk, lid van de VVD in Leidschendam-Voorburg, roept op tot ondersteuning van ondernemers in het Huygenskwartier tijdens de ingrijpende verbouwing van de Herenstraat. De verbouwing zal op lange termijn positieve effecten hebben, maar tijdelijk de aantrekkelijkheid van het gebied verminderen door onder andere een bouwschutting. Ondernemers maken zich zorgen over een mogelijke terugloop van klanten. De motie stelt voor om de bouwschutting beschikbaar te stellen voor reclame-uitingen van lokale ondernemers en om de aanvraag van de benodigde vergunningen te versnellen. Daarnaast wordt het college opgeroepen om in gesprek te gaan met ondernemers over aanvullende maatregelen, zoals het organiseren van evenementen, om de impact van de verbouwing te verzachten.
-
Motie VVD vreemd aan de orde Houd de ondernemers in het Huygenskwartier zichtbaar (ondertekend).pdf dossier
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie "Houd de ondernemers in het Huygenskwartier zichtbaar" is ingediend door Rick de Klerk van de VVD Leidschendam-Voorburg. De motie richt zich op het ondersteunen van lokale ondernemers in het Huygenskwartier tijdens de ingrijpende verbouwing van de Herenstraat. De motie stelt voor om de bouwschutting te gebruiken voor reclame-uitingen van lokale ondernemers en roept het college op om de ondernemers te ondersteunen, de vergunningaanvragen te versnellen en aanvullende maatregelen te onderzoeken om de impact van de verbouwing te verzachten.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in het adresseren van de zorgen van ondernemers en biedt concrete acties zoals het gebruik van de bouwschutting voor reclame. Echter, het zou baat hebben bij meer gedetailleerde informatie over de aanvullende maatregelen die overwogen worden.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de motie te bespreken, te amenderen indien nodig, en uiteindelijk te stemmen over de aanneming ervan. De raad moet ook toezicht houden op de uitvoering van de motie door het college.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze de ondernemers actief willen ondersteunen tijdens de verbouwing en hoe ver ze willen gaan in het faciliteren van reclame-uitingen en andere maatregelen. Er moet ook een afweging worden gemaakt tussen de belangen van de ondernemers en de esthetische en praktische overwegingen van de bouwplaats.
SMART en Inconsistenties:
De motie is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) doordat het specifieke acties voorstelt, zoals het gebruik van de schutting voor reclame. Echter, het ontbreekt aan meetbare doelen en een tijdsbestek voor de uitvoering van de aanvullende maatregelen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze de motie aannemen en daarmee het college opdragen de voorgestelde acties uit te voeren.
Participatie:
De motie benadrukt het belang van participatie door te suggereren dat de gemeente actief in gesprek moet gaan met ondernemers om hun ideeën en suggesties te verzamelen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in de motie, maar kan relevant zijn in de context van het gebruik van materialen voor de bouwschutting en de organisatie van activiteiten.
Financiële gevolgen:
De motie specificeert niet de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Het zou nuttig zijn om een inschatting te maken van de kosten voor het faciliteren van reclame-uitingen en eventuele andere maatregelen, en hoe deze gefinancierd kunnen worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Huygenskwartier Ondernemers Herenstraat Bouwschutting Verbouwing Aantrekkelijkheid Reclame-uitingen Omgevingsvergunning Klanten MaatregelenVerfijning van de zoekopdracht:
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 290 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 336 w/m
M. van der Heiden
- 168 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 220 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 95 w/m
Onbekende spreker
- 214 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 202 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 210 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 100 w/m
Onbekende spreker
- 176 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 284 w/m
Onbekende spreker
- 251 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 114 w/m
Onbekende spreker
- 138 w/m
Onbekende spreker
- 170 w/m
Onbekende spreker
- 160 w/m
Onbekende spreker
- 288 w/m
Onbekende spreker
- 175 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 110 w/m
M. van der Heiden -
M.W. Belt - Wethouder
F.B. Wilschut - ChristenUnie
Agendapunt 11 Sluiting
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 203 w/m