15-12-2009 Raad
Agendapunt Hamerstukken
Agendapunt 10 Raadsvoorstel tot vaststellen Najaarsnota 2009 (2009/26710).
Samenvatting
De Najaarsnota 2009 van de gemeente Leidschendam-Voorburg rapporteert over de afwijkingen in de realisatie van de programmabegroting voor het lopende jaar. De nota maakt deel uit van de planning & controlcyclus en biedt inzicht in de eerste acht maanden van het jaar. Het grootste deel van de nota bestaat uit een toelichting op de afwijkingen ten opzichte van de programmabegroting 2009. Ongeveer 84% van de programma's loopt volgens planning, terwijl 4% achterloopt maar waarschijnlijk nog in 2009 wordt gerealiseerd. Een klein deel (11%) wordt niet gerealiseerd, waarvan 1% niet langer noodzakelijk is. Het verwachte financiële resultaat voor 2009 is een nadelig saldo van € 380.865, voornamelijk door de economische recessie en de daarmee samenhangende lagere inkomsten en hogere uitgaven. De algemene uitkering van het gemeentefonds levert echter een voordeel op van € 1,4 miljoen. Het tekort zal ten laste van de algemene reserve worden gebracht. De investeringsuitgaven voor 2009 worden geraamd op € 19,6 miljoen, met een aantal uitgaven doorgeschoven naar latere jaren. Er zijn geen signalen dat de bedrijfsvoering uit de pas loopt. De nota leidt niet tot beleidswijzigingen en wordt ter vaststelling aan de raad voorgelegd.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel tot vaststellen Najaarsnota 2009
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel tot vaststellen Najaarsnota 2009". De Najaarsnota 2009 rapporteert over de afwijkingen in de realisatie van de programmabegroting van het lopende jaar. Het document maakt deel uit van de planning & controlcyclus en biedt een beleidsmatige verantwoording over de eerste acht maanden van het jaar. Het legt de nadruk op afwijkingen ten opzichte van de begroting en geeft een toelichting op de bedrijfsvoering. Het financiële resultaat voor 2009 wordt geraamd op € 380.865 nadelig, voornamelijk door de economische recessie en de druk op de ambtelijke organisatie.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het een gedetailleerde toelichting geeft op de afwijkingen van de programmabegroting en de financiële consequenties daarvan. Het biedt inzicht in zowel de beleidsmatige als financiële aspecten van de begrotingsuitvoering.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om de Najaarsnota 2009 vast te stellen, inclusief de voorgestelde begrotingswijzigingen. Dit houdt in dat de raad de rapportage over de afwijkingen en de financiële consequenties moet beoordelen en goedkeuren.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met het ten laste brengen van het geraamde tekort op de exploitatie aan de algemene reserve. Daarnaast moet de raad keuzes maken over de prioritering van investeringsuitgaven en het omgaan met de gevolgen van de economische recessie.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers en percentages van beleidsrealisatie. Het is tijdgebonden, aangezien het betrekking heeft op het lopende begrotingsjaar. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten de Najaarsnota 2009 vast te stellen, inclusief de daaraan toegevoegde begrotingswijziging.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces van de Najaarsnota.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het financiële resultaat voor 2009 wordt geraamd op € 380.865 nadelig. Dit tekort zal ten laste worden gebracht van de algemene reserve. De structurele effecten zijn verwerkt in de meerjarenbegroting 2010-2013. Het voorstel geeft aan dat de financiële gevolgen voornamelijk incidenteel zijn en dat er rekening is gehouden met de structurele effecten in toekomstige begrotingen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Najaarsnota Programmabegroting Economische recessie Financiële gevolgen Investeringsuitgaven Bedrijfsvoering Bijstandsuitgaven Gemeentefonds Externe deskundigheid MeerjarenbegrotingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 11 Raadsvoorstel tot vaststellen Evaluatie WOONvisie 2020 (2009/22868).
Samenvatting
De evaluatie van de WOONvisie 2020 van de gemeente Leidschendam-Voorburg is gepresenteerd aan de gemeenteraad. De WOONvisie streeft naar een aantrekkelijke, groene woongemeente met een evenwichtige bevolkingsopbouw en beperkte groei. De evaluatie, gebaseerd op de huiswerkopgaven van 2005-2008 en het WOONstaddebat 2009, toont aan dat veel opgaven redelijk tot goed zijn uitgevoerd. Echter, door het ontbreken van een nulmeting is het moeilijk te bepalen of alle ambities zijn gerealiseerd. Het voorstel is om de evaluatie vast te stellen en de huiswerkopgaven te vervangen door het Actieprogramma 2010-2015. Tijdens het WOONstaddebat zijn belangrijke vraagstukken besproken en er is overleg geweest met woningcorporaties en de Participatieraad voor verdere input.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel tot vaststellen Evaluatie WOONvisie 2020
Samenvatting: Het raadsvoorstel betreft de evaluatie van de WOONvisie 2020 van de gemeente Leidschendam-Voorburg. De WOONvisie streeft naar een aantrekkelijke, groene woongemeente met een evenwichtige bevolkingsopbouw en beperkte groei. De evaluatie beoordeelt de voortgang van de huiswerkopgaven van 2005 tot 2008, met input van het WOONstaddebat 2009. Hoewel een nulmeting ontbreekt, blijkt dat veel opgaven redelijk tot goed zijn uitgevoerd. Het voorstel is om de evaluatie vast te stellen en de huiswerkopgaven te vervangen door het Actieprogramma 2010-2015.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel lijkt redelijk volledig, maar het ontbreken van een nulmeting beperkt de mogelijkheid om de realisatie van de ambities volledig te beoordelen. Er is een globaal beeld van de voortgang, maar gedetailleerde resultaten ontbreken.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad moet de evaluatie van de WOONvisie 2020 vaststellen en beslissen over de vervanging van de huiswerkopgaven door het Actieprogramma 2010-2015.
Politieke keuzes
De raad moet beslissen of de huidige koers van de WOONvisie moet worden voortgezet of aangepast. Dit omvat keuzes over prioriteiten in woningbouw, duurzaamheid, en bevolkingsopbouw.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) door het ontbreken van meetbare doelen en een nulmeting. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de evaluatie mist gedetailleerde meetgegevens.
Besluit van de raad
De raad moet besluiten de evaluatie van de WOONvisie 2020 vast te stellen en de huiswerkopgaven te vervangen door het Actieprogramma 2010-2015.
Participatie
Het voorstel vermeldt participatie via het WOONstaddebat 2009 en overleg met woningcorporaties en de Participatieraad, wat wijst op betrokkenheid van belanghebbenden.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een van de ambities van de WOONvisie, maar het voorstel geeft geen specifieke details over hoe dit wordt aangepakt of geëvalueerd.
Financiële gevolgen
Het voorstel geeft geen specifieke financiële gevolgen of dekkingsplannen aan. Dit is een belangrijk aspect dat verder uitgewerkt zou moeten worden voor een volledig inzicht.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
WOONvisie 2020 Evaluatie Huiswerkopgaven Actieprogramma 2010-2015 Woonstaddebat 2009 Leefbaarheid Duurzaamheid Woningcorporaties Binnenstedelijke herstructurering KwaliteitsverbeteringVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 12 Raadsvoorstel tot wijziging van de gemeenschappelijke regeling Avalex i.v.m. toetreding gemeente Midden-Delfland tot Gemeenschappelijke Regeling Regionaal Reinigingsbedrijf Avalex (2009/26472).
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de toetreding van de gemeente Midden-Delfland tot de Gemeenschappelijke Regeling Avalex, waarin momenteel de gemeenten Delft, Leidschendam-Voorburg, Rijswijk, Pijnacker-Nootdorp en Wassenaar deelnemen. Midden-Delfland heeft na extern onderzoek gekozen voor aansluiting bij Avalex voor de inzameling en verwerking van huishoudelijk afval. Het Algemeen Bestuur van Avalex heeft positief geadviseerd over deze toetreding, die per 1 januari 2010 zou plaatsvinden. De toetreding heeft geen nadelige financiële gevolgen voor de huidige deelnemers en biedt schaalvoordelen door de verdeling van overheadkosten over meer gemeenten. Er is een nieuwe Gemeenschappelijke Regeling opgesteld om de toetreding mogelijk te maken, met enkele wijzigingen zoals een duidelijke scheiding tussen publieke en private taken en aanpassingen in besluitvormingsprocedures. Het voorstel vraagt de raad in te stemmen met de toetreding en de vaststelling van de nieuwe regeling.
-
Raadsvoorstel tot tot wijziging van de gemeenschappelijke regeling Avalex i.v.m. toetreding gemeente Midden-Delfland tot GR Avalex .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Raadsvoorstel tot wijziging van de gemeenschappelijke regeling Avalex i.v.m. toetreding gemeente Midden-Delfland tot GR Avalex". Het voorstel vraagt de raad om in te stemmen met de toetreding van de gemeente Midden-Delfland tot de Gemeenschappelijke Regeling Avalex per 1 januari 2010. Dit besluit volgt op een positief advies van het Algemeen Bestuur van Avalex. De toetreding vereist een nieuwe Gemeenschappelijke Regeling, gebaseerd op de bestaande regeling, met enkele wijzigingen. De toetreding biedt schaalvoordelen en een positief financieel effect voor de deelnemende gemeenten.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke uitleg van de context, de juridische basis, de financiële consequenties, en de wijzigingen in de regeling. Echter, meer details over de specifieke impact op de dienstverlening en eventuele risico's zouden de volledigheid kunnen verbeteren.
Rol van de raad:
De raad moet instemmen met de toetreding van Midden-Delfland tot de Gemeenschappelijke Regeling Avalex en de vaststelling van de nieuwe regeling goedkeuren.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij de toetreding van Midden-Delfland steunen, rekening houdend met de financiële en organisatorische implicaties en de strategische voordelen van schaalvergroting.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en concrete acties (SMART). Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar meer gedetailleerde doelstellingen zouden nuttig zijn.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om al dan niet in te stemmen met de toetreding van Midden-Delfland en de bijbehorende wijzigingen in de Gemeenschappelijke Regeling Avalex.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar schaalvoordelen kunnen indirect bijdragen aan efficiëntere en mogelijk duurzamere afvalverwerking.
Financiële gevolgen:
De toetreding heeft geen nadelige financiële gevolgen voor de huidige deelnemers. De overheadkosten worden over meer deelnemers verdeeld, wat een positief financieel resultaat oplevert. De dekking van eventuele kosten wordt niet expliciet genoemd, maar de positieve financiële impact wordt benadrukt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Midden-Delfland Avalex Gemeenschappelijke Regeling Toetreding Schaalvoordelen Dienstverlening Overhead Begroting 2010 Algemeen Bestuur Huishoudelijke afvalstromenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 13 Raadsvoorstel tot vaststelling beheersverordening gemeentelijke begraafplaatsen (2009/26737).
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg wordt voorgesteld om de "Beheersverordening gemeentelijke begraafplaatsen Leidschendam-Voorburg 2010" vast te stellen. Deze aanpassing is noodzakelijk vanwege wijzigingen in de Wet op de lijkbezorging. Belangrijke wijzigingen in de verordening zijn onder andere de vervanging van de term "eigen graf" door "particulier graf", een regeling voor het vervallen van grafrechten bij verwaarlozing, en de uitsluiting van natrekking van grafmonumenten. Daarnaast zijn er verruimingen, zoals langere begraafmogelijkheden op zaterdagen en de optie om grafrechten met twintig jaar te verlengen. Er zijn geen financiële consequenties verbonden aan het voorstel en vanwege de verruimende aard van de wijzigingen is inspraak niet nodig. Het voorstel wordt ter vaststelling aan de raad voorgelegd.
-
Raadsvoorstel tot vaststelling beheersverordening gemeentelijke begraafplaatsen .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Beheersverordening gemeentelijke begraafplaatsen Leidschendam-Voorburg 2010
Samenvatting: Het voorstel betreft de vaststelling van de "Beheersverordening gemeentelijke begraafplaatsen Leidschendam-Voorburg 2010". Deze verordening moet worden aangepast vanwege wijzigingen in de Wet op de lijkbezorging. De aanpassingen omvatten onder andere de vervanging van het begrip "eigen graf" door "particulier graf", een regeling voor het vervallen van grafrechten bij verwaarlozing, en de uitsluiting van natrekking van grafmonumenten. Daarnaast zijn er wijzigingen zoals verruimde begraafmogelijkheden op zaterdagen en verlengingsopties voor grafrechten. Het voorstel heeft geen financiële consequenties en er is geen inspraakprocedure nodig.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het zowel de noodzakelijke aanpassingen aan de wetgeving als enkele aanvullende wijzigingen omvat die inspelen op maatschappelijke behoeften. De belangrijkste wijzigingen zijn duidelijk uiteengezet.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad heeft de rol om de verordening vast te stellen, zoals vereist door de Gemeentewet. Dit is een standaardprocedure waarbij de raad zijn verordenende bevoegdheid uitoefent.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde wijzigingen, inclusief de verruiming van begraafmogelijkheden en de verlenging van grafrechten. Deze keuzes kunnen invloed hebben op de dienstverlening en administratieve lasten.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). De wijzigingen zijn specifiek en meetbaar, en er zijn geen duidelijke inconsistenties. Echter, de exacte ingangsdatum van de gewijzigde wet is nog onbekend, wat enige onzekerheid kan introduceren.
Besluit dat de raad moet nemen
De raad moet besluiten om de "Beheersverordening gemeentelijke begraafplaatsen Leidschendam-Voorburg 2010" vast te stellen.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat er geen inspraakprocedure nodig is, omdat de wijzigingen de bestaande mogelijkheden verruimen en geen aanleiding geven tot bezwaar.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen
Het voorstel heeft geen financiële consequenties, wat duidelijk wordt aangegeven in de documentatie. Er is geen noodzaak voor dekking van extra kosten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Beheersverordening Wet op de lijkbezorging Grafrechten Particulier graf Natrekking Begraven Verlenging Administratieve lasten Taalgebruik InspraakVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 14 Raadsvoorstel om te komen tot ontvlechting en overdracht van lokale brandweertaken van de gemeente Leidschendam-Voorburg naar de Veiligheidsregio Haaglanden (2009/26986).
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg, gedateerd 20 oktober 2009, betreft de ontvlechting en overdracht van lokale brandweertaken naar de Veiligheidsregio Haaglanden (VRH). Het voorstel omvat een plan van aanpak voor de regionalisering van de brandweer, dat voorziet in de oprichting van een regionale brandweerorganisatie per 1 januari 2010. Dit proces omvat personele, financiële, organisatorische en juridische consequenties. Personeel van de lokale brandweer zal overgaan naar de regionale organisatie, met een sociaal plan dat de overgang regelt. Financieel gezien wordt het principe "huidige zorg voor huidig budget" gehanteerd, waarbij de brandweerbegroting van 2009 als basis dient. Organisatorisch zal de brandweer geen direct onderdeel meer zijn van de gemeentelijke organisatie, terwijl juridisch de bevoegdheden van de gemeente worden overgedragen aan de VRH. Het ontvlechtingdossier, dat als bijlage is toegevoegd, geeft inzicht in de bestuurlijke en technische componenten van de overdracht. De raad wordt voorgesteld in te stemmen met de overdracht van taken en het beschikbaar stellen van middelen aan de VRH.
-
Raadsvoorstel tot ontvlechting en overdracht van lokale brandweertaken van de gemeente Leidschendam-Voorburg naar Veiligheidsregio Haaglanden. .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Ontvlechting en Overdracht van Lokale Brandweertaken
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Ontvlechting en Overdracht van Lokale Brandweertaken van de gemeente Leidschendam-Voorburg naar de Veiligheidsregio Haaglanden." Het raadsvoorstel beoogt de lokale brandweertaken over te dragen aan de Veiligheidsregio Haaglanden per 1 januari 2010. Dit omvat personele, financiële, organisatorische en juridische aspecten. Het doel is om te komen tot een regionale brandweerorganisatie, waarbij de lokale brandweerzorg en budgetten worden geïntegreerd in de regionale structuur. Het voorstel voorziet in een sociaal plan voor personeel en een financiële regeling die de huidige zorg en budgetten waarborgt.
Oordeel over de Volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met aandacht voor personele, financiële, organisatorische en juridische consequenties. Het bevat bijlagen die verdere verduidelijking bieden, zoals de gemeenschappelijke regeling en financiële verordeningen. De volledigheid is adequaat, hoewel de praktische implementatie en monitoring van de overgang meer aandacht zouden kunnen krijgen.
Rol van de Raad:
De raad moet instemmen met de overdracht van taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden aan de Veiligheidsregio Haaglanden. Daarnaast moet de raad de financiële middelen goedkeuren die nodig zijn voor de uitvoering van de brandweertaken op regionaal niveau.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de mate van autonomie die wordt opgegeven door de overdracht van brandweertaken aan een regionale entiteit. Er moet ook worden overwogen hoe de kwaliteit van de brandweerzorg wordt gewaarborgd en of de financiële afspraken in lijn zijn met de gemeentelijke prioriteiten.
SMART-Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de overdracht van taken en budgetten. Het is tijdgebonden met een deadline van 1 januari 2010. Echter, de haalbaarheid en relevantie zijn afhankelijk van de effectieve uitvoering van het sociaal plan en de financiële afspraken. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de praktische uitvoering kan uitdagingen met zich meebrengen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om in te stemmen met de overdracht van taken en de financiële middelen beschikbaar te stellen aan de Veiligheidsregio Haaglanden.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de ondernemingsraad op de hoogte is gehouden en dat er een sociaal plan is overeengekomen. Er is echter weinig informatie over bredere participatie van andere belanghebbenden of de gemeenschap.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. De focus ligt voornamelijk op organisatorische en financiële aspecten.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel vraagt om een structurele financiële bijdrage van €5.399.774 aan de Veiligheidsregio Haaglanden. De dekking komt uit de gemeentelijke begroting van 2009, met een genormeerde opslag voor regionale overhead. De financiële gevolgen zijn gedetailleerd beschreven, maar de langetermijnimpact op de gemeentelijke financiën is minder duidelijk.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ontvlechting Veiligheidsregio Haaglanden Brandweer Regionalisering Personeel Financieel Organisatorisch Juridisch Gemeenschappelijke regeling Sociaal planVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 15 Raadsvoorstel tot vaststelling van de Verordening materiële financiële gelijkstelling onderwijs gemeente Leidschendam-Voorburg (2009/27190)
Samenvatting
De gemeente Leidschendam-Voorburg stelt voor om de 'Verordening materiële financiële gelijkstelling onderwijs' vast te stellen. Dit is nodig omdat de gemeente uitgaven wil doen voor scholen die zij niet zelf beheert. Sinds 2006 is het openbaar onderwijs verzelfstandigd en valt het niet meer onder directe gemeentelijke verantwoordelijkheid. De verordening biedt een kader voor aanvullende financiële ondersteuning aan zowel openbaar als bijzonder onderwijs, zonder dat de wettelijke overschrijdingsregeling van toepassing is. De verordening omvat voorzieningen zoals lokale lumpsum leerlingenzorg, godsdienst- en humanistisch vormingsonderwijs, brede schoolontwikkeling en klokuren bewegingsonderwijs. Er zijn subsidieplafonds vastgesteld om de uitgaven te beheersen. De verordening staat ook open voor nevenvestigingen van scholen uit andere gemeenten. Het voorstel omvat een jaarlijks budget van €200.000 voor lumpsumfinanciering, €100.000 voor brede schoolontwikkeling en €129.000 voor bewegingsonderwijs.
-
Raadsvoorstel tot vaststelling van de Verordening materiële financiële gelijkstelling onderwijs gemeente Leidschendam-Voorburg .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel tot vaststelling van de ‘Verordening materiële financiële gelijkstelling onderwijs gemeente Leidschendam-Voorburg’". Het voorstel beoogt de vaststelling van een verordening die de materiële financiële gelijkstelling van onderwijs in de gemeente Leidschendam-Voorburg regelt. Dit is noodzakelijk omdat de gemeente geen openbaar onderwijs meer in stand houdt, maar wel uitgaven wil doen voor scholen die zij niet beheert. De verordening biedt een kader voor het verstrekken van aanvullende gemeentelijke vergoedingen aan schoolbesturen voor voorzieningen zoals leerlingenzorg, godsdienstonderwijs, brede schoolontwikkeling en bewegingsonderwijs.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerde uitleg van de noodzaak en de juridische basis voor de verordening, evenals de specifieke voorzieningen die onder de verordening vallen. Er is echter weinig informatie over de evaluatiecriteria of hoe de effectiviteit van de verordening zal worden gemeten.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de voorgestelde verordening vast te stellen. Dit omvat het goedkeuren van de financiële kaders en het subsidieplafond voor de verschillende voorzieningen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde financiële gelijkstelling en de bijbehorende budgetten. Dit omvat keuzes over de prioritering van middelen voor verschillende onderwijsvoorzieningen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is gedeeltelijk SMART. Het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en evaluatiecriteria. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van evaluatiecriteria kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de verordening vast te stellen en de bijbehorende subsidieplafonds goed te keuren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van belanghebbenden zoals schoolbesturen of ouders in de ontwikkeling van de verordening.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn duidelijk uiteengezet met specifieke budgetten voor de verschillende voorzieningen. Er wordt aangegeven dat de budgetten zijn opgenomen in de concept-meerjarenbegroting 2010-2013, wat impliceert dat de dekking is geregeld binnen de bestaande financiële planning van de gemeente.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verordening materiële financiële gelijkstelling Openbaar onderwijs Bijzonder onderwijs Lumpsumfinanciering Brede schoolontwikkeling Klokuren bewegingsonderwijs Subsidieplafond Nevenvestigingen Stichting PANTA RHEI Algemene wet bestuursrecht (Abw)Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 16 Raadsvoorstel tot vaststellen van gewijzigde Verordening voorziening huisvesting onderwijs gemeente Leidschendam-Voorburg (2009/27480).
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg betreft de vaststelling van een gewijzigde verordening voor de huisvesting van onderwijsvoorzieningen. Deze aanpassing is noodzakelijk vanwege diverse ontwikkelingen en is gebaseerd op een nieuwe modelverordening van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). De wijzigingen betreffen onder andere de overdracht van verantwoordelijkheden voor aanpassingen in het voortgezet onderwijs van gemeenten naar schoolbesturen, de invoering van dualisme in gemeentelijke bevoegdheden, en vereenvoudigingen in het ruimtebehoeftemodel voor scholen. Ook zijn er aanpassingen gedaan naar aanleiding van wijzigingen in het Bouwbesluit en is er een vermindering van administratieve lasten door clustering van voorzieningen. De financiële consequenties blijven binnen het wettelijke minimumniveau en er zijn geen extra gemeentelijke middelen nodig. Overleg met schoolbesturen heeft plaatsgevonden en er is unanieme instemming met de nieuwe verordening. De verordening is hiermee geactualiseerd.
-
Raadsvoorstel tot vaststellen van gewijzigde Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs gemeente Leidschendam-Voorburg .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel tot vaststellen van gewijzigde Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs gemeente Leidschendam-Voorburg". Het voorstel beoogt de verordening voor onderwijshuisvesting te actualiseren op basis van de nieuwe modelverordening van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) en diverse ontwikkelingen sinds de laatste vaststelling in 2003. De wijzigingen betreffen onder andere de overdracht van verantwoordelijkheden naar schoolbesturen, dualisme in gemeentelijke bevoegdheden, vereenvoudiging van het ruimtebehoeftemodel, en aanpassingen aan het Bouwbesluit. De financiële impact blijft binnen het wettelijke minimumniveau, en er is overleg geweest met betrokken schoolbesturen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het de relevante wijzigingen en hun redenen duidelijk uiteenzet. Het biedt ook inzicht in de financiële consequenties en de communicatie met betrokken partijen.
Rol van de raad:
De raad wordt gevraagd de gewijzigde verordening vast te stellen. Dit is een formele goedkeuring van de voorgestelde wijzigingen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde wijzigingen, die grotendeels gebaseerd zijn op de modelverordening van de VNG. Er is ruimte voor politieke keuzes als het gaat om het verhogen van het niveau van voorzieningen boven het wettelijke minimumniveau.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische doelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de mate van vrijheid voor gemeenten om af te wijken van de modelverordening kan tot interpretatieverschillen leiden.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij de gewijzigde verordening vaststelt.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er overleg is geweest met schoolbesturen, die unaniem hebben ingestemd met de wijzigingen. Dit duidt op een participatief proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De wijzigingen leggen geen extra beslag op gemeentelijke middelen en blijven binnen het wettelijke minimumniveau. Eventuele verhogingen boven dit niveau zullen apart aan de raad worden voorgelegd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verordening Onderwijshuisvesting Modelverordening Schoolbesturen Wetgeving Ruimtebehoeftemodel Bouwbesluit Vereenvoudiging Financiële consequenties CommunicatieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt Bespreekpunten
Agendapunt 6 Raadsbrief: 12e Voortgangsrapportage project Leidschendam-Centrum (2009/27483).
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt Hamerstukken
Agendapunt 25 Raadsbrief: Advies werkgroep Wabo (2009/28833).
Agendapunt Bespreekpunten
Agendapunt 5 Raadsbrief: Toekomst zwembaden (2009/27751).
Agendapunt Hamerstukken
Agendapunt 17 Raadsvoorstel tot het vaststellen van de Verordening op de Eerste wijziging van de Verordening op de heffing en invordering van Afvalstoffenheffing 2010 (2009/26901).
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg betreft de vaststelling van een wijziging in de verordening voor de afvalstoffenheffing 2010. Avalex heeft een besparing gerealiseerd op de kosten van afvalinzameling en -verwerking, wat de gemeente een jaarlijks voordeel van € 1.293.660 oplevert. Dit voordeel wordt gebruikt om de afvalstoffenheffing te verlagen, het budget voor kwijtschelding te verhogen, de grofvuilinzameling en afvalscheiding te verbeteren, en kosten van straatreiniging toe te rekenen aan de afvalstoffenheffing. Hierdoor wordt de egalisatiereserve van de rioolheffing ontlast. De tarieven voor afvalstoffenheffing in 2010 worden vastgesteld op € 296,76 voor meerpersoonshuishoudens en € 244,80 voor eenpersoonshuishoudens. De wijzigingsverordening wordt gepubliceerd, maar is niet referendabel. De raad wordt voorgesteld de wijziging vast te stellen.
-
Raadsvoorstel tot het vaststellen van de Verordening op de Eerste wijziging van de Verordening op de heffing en invordering van Afvalstoffenheffing 2010 .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel tot het vaststellen van de Verordening op de Eerste wijziging van de Verordening op de heffing en invordering van Afvalstoffenheffing 2010
Samenvatting: Het voorstel betreft een wijziging van de afvalstoffenheffing voor 2010 in de gemeente Leidschendam-Voorburg. Door een nieuw verwerkingscontract met Avalex wordt een jaarlijkse besparing van €1.293.660 gerealiseerd. Deze besparing wordt gebruikt om de afvalstoffenheffing te verlagen, het budget voor kwijtschelding te verhogen, en verbeteringen in grofvuilinzameling en afvalscheiding door te voeren. Daarnaast worden kosten voor straatreiniging deels toegerekend aan de afvalstoffenheffing om de egalisatiereserve van de rioolheffing te ondersteunen. De tarieven voor één- en meerpersoonshuishoudens worden aangepast.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerde financiële onderbouwing en een duidelijke verdeling van de besparingen. Echter, er ontbreekt een uitgebreide toelichting op de participatie van burgers en de langetermijnimpact van de voorgestelde wijzigingen.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad moet het voorstel goedkeuren en de bijgevoegde verordening vaststellen. Dit omvat het beoordelen van de financiële implicaties en de voorgestelde verdeling van de besparingen.
Politieke keuzes
De raad moet beslissen over de verdeling van de besparingen, met name de balans tussen verlaging van de heffing en investeringen in afvalbeheer en straatreiniging. Ook moet de raad overwegen hoe de kostenverdeling tussen één- en meerpersoonshuishoudens wordt aangepakt.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), met duidelijke financiële doelen en tijdlijnen. Er zijn geen grote inconsistenties, maar de impact op lange termijn en burgerparticipatie zijn minder concreet uitgewerkt.
Besluit van de raad
De raad moet besluiten om de voorgestelde verordening vast te stellen, waarmee de wijzigingen in de afvalstoffenheffing en de verdeling van de besparingen worden goedgekeurd.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers in de besluitvorming. De communicatie beperkt zich tot publicatie in de gemeenterubriek.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is relevant, gezien de verbeteringen in afvalscheiding en grofvuilinzameling. Deze maatregelen kunnen bijdragen aan een duurzamere afvalverwerking.
Financiële gevolgen
De financiële gevolgen zijn positief, met een jaarlijkse besparing van €1.293.660. De dekking wordt gerealiseerd door de besparingen te verdelen over verschillende posten, zoals verlaging van de heffing en investeringen in afvalbeheer.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Avalex Afvalstoffenheffing Besparing Verwerkingskosten BTW-voordeel Kwijtschelding Grofvuilinzameling Afvalscheiding Straatreiniging EgalisatiereserveVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 18 Raadsvoorstel tot het vaststellen van de Verordening op de Eerste wijziging van de Verordening op de heffing en invordering van Leges 2010 (2009/25645).
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg betreft de vaststelling van een wijziging in de Verordening op de heffing en invordering van leges 2010. De voorgestelde wijziging breidt de mogelijkheden voor restitutie of vermindering van bouwleges uit, specifiek voor situaties waarin een bouwvergunningaanvraag vergezeld gaat van een gecertificeerde bouwbesluittoets. Dit sluit aan bij het beleid om administratieve lasten te verminderen. Daarnaast zijn de tarieven voor reisdocumenten en rijbewijzen aangepast aan de landelijke tarieven vastgesteld door het Ministerie van Binnenlandse Zaken en de Rijksdienst voor het wegverkeer. De wijzigingsverordening wordt gepubliceerd in de gemeenterubriek en is niet referendabel. De raad wordt gevraagd de voorgestelde wijziging vast te stellen.
-
Raadsvoorstel tot het vaststellen van de Verordening op de Eerste wijziging van de Verordening op de heffing en invordering van Leges 2010 .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel tot het vaststellen van de Verordening op de Eerste wijziging van de Verordening op de heffing en invordering van Leges 2010." Het voorstel beoogt de bestaande verordening op de heffing en invordering van leges te wijzigen door bepalingen toe te voegen voor situaties waarin een bouwvergunningaanvraag vergezeld gaat van een gecertificeerde bouwbesluittoets. Dit kan leiden tot een vermindering van de verschuldigde leges. Daarnaast worden de tarieven voor reisdocumenten en rijbewijzen aangepast aan de door het Ministerie van Binnenlandse Zaken vastgestelde tarieven. Het doel is om administratieve lasten te verminderen en de tarieven te actualiseren.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een duidelijke uitleg van de voorgestelde wijzigingen en de context ervan, inclusief de wettelijke basis en financiële consequenties. Echter, meer gedetailleerde informatie over de exacte financiële impact en de specifieke situaties waarin de legesvermindering van toepassing is, zou nuttig zijn.
Rol van de raad:
De raad moet het voorstel beoordelen en besluiten of de voorgestelde wijzigingen in de verordening worden aangenomen. Dit omvat het evalueren van de voorgestelde wijzigingen en het bepalen of deze in lijn zijn met de gemeentelijke doelen en belangen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze de administratieve lasten willen verminderen door de voorgestelde legesvermindering goed te keuren en of ze akkoord gaan met de aanpassing van de tarieven voor reisdocumenten en rijbewijzen aan de landelijke normen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en een duidelijke verantwoording van de haalbaarheid. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële impact kan beter worden gekwantificeerd.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze de voorgestelde wijzigingen in de verordening willen aannemen, inclusief de nieuwe bepalingen voor legesvermindering en de aangepaste tarieven voor reisdocumenten en rijbewijzen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of belanghebbenden in het proces. De wijzigingsverordening wordt wel gepubliceerd, maar is niet referendabel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn beperkt tot de aanpassing van de legesopbrengsten, maar er is geen gedetailleerde financiële analyse of dekking aangegeven. Het voorstel vermeldt dat de opbrengsten zijn verdisconteerd in de totale legesopbrengsten, maar verdere specificatie ontbreekt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Leges Bouwvergunning Bouwbesluit Tarieven Restitutie Reisdocumenten Rijbewijzen Technische toets Administratieve lasten GemeentewetVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 19 Raadsvoorstel tot vaststellen nota Natuur en Milieu Educatie 2010-2015 (2009/25958)
Samenvatting
De nota Natuur en Milieu Educatie 2010-2015 van de gemeente Leidschendam-Voorburg stelt nieuwe kaders voor natuur- en milieueducatie (NME) vast. Het doel is om jonge mensen bewust te maken van natuur en milieu en hen te stimuleren om deze aspecten mee te nemen in hun dagelijks handelen. De nota benadrukt het belang van lokale NME voor modern burgerschap en legt de nadruk op het integreren van duurzaamheid in educatiebeleid. Er worden concrete doelen en activiteiten genoemd, met een focus op ecologische basisvorming, leefbaarheid en duurzaamheid. De gemeente wil een stimulerende rol spelen en samenwerking zoeken met diverse partners. Het bestaande NME-programma voor het basisonderwijs blijft de basis vormen, met plannen voor digitalisering en samenwerking met naburige gemeenten. De financiële consequenties worden verder uitgewerkt in uitvoeringsprogramma’s binnen bestaande budgetten. Het college adviseert de raad om de nota vast te stellen.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel tot vaststellen nota Natuur en Milieu Educatie 2010-2015
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel tot vaststellen nota Natuur en Milieu Educatie 2010-2015". Het voorstel beoogt de kaders voor natuur- en milieueducatie (NME) in Leidschendam-Voorburg te vernieuwen en uit te breiden. Het richt zich op het bevorderen van kennis, houding en handelen ten aanzien van natuur en milieu, met als doel modern burgerschap te stimuleren. De nota introduceert nieuwe onderwerpen en ambities, en beschrijft hoe deze gerealiseerd kunnen worden. Het legt nadruk op duurzaamheid en de integratie van NME in het onderwijs en de gemeenschap, met specifieke aandacht voor samenwerking en participatie.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig in zijn opzet. Het biedt een gedetailleerde beschrijving van de doelen, de rol van de gemeente, en de financiële en organisatorische aspecten. Echter, de financiële onderbouwing is nog niet volledig uitgewerkt en wordt doorgeschoven naar de uitvoeringsfase.
Rol van de Raad:
De raad wordt gevraagd om de nota vast te stellen en prioriteiten aan te geven voor de uitvoering van de voorgestelde activiteiten. De raad speelt een beslissende rol in het goedkeuren van de kaders en het toezien op de uitvoering.
Politieke keuzes:
De raad moet keuzes maken over de prioritering van de voorgestelde activiteiten en de mate van financiële en organisatorische ondersteuning. Er moeten beslissingen worden genomen over de samenwerking met externe partners en de integratie van duurzaamheid in het beleid.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), maar mist concrete meetbare doelen en tijdlijnen voor sommige activiteiten. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële uitwerking is nog niet volledig.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij de nota Natuur en Milieu Educatie 2010-2015 willen vaststellen en welke prioriteiten zij willen stellen voor de uitvoering.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door samenwerking met scholen, natuur- en milieuorganisaties, en andere partners. Er is een duidelijke focus op het betrekken van verschillende doelgroepen bij de uitvoering van het beleid.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema in het voorstel. Het richt zich op het bevorderen van duurzaam gedrag en het integreren van duurzaamheid in educatie en gemeenschapsactiviteiten.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen worden nog verder uitgewerkt in de uitvoeringsprogramma’s. Er wordt aangegeven dat de kosten binnen de bestaande budgetten moeten worden gedekt, maar specifieke bedragen en dekkingsplannen worden niet genoemd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Natuur en Milieu Educatie (NME) Duurzaamheid Educatiebeleid Natuur- en duurzaamheideducatie (NDE) Klimaatplan Ecologische basisvorming Leefbaarheid Samenwerking Uitvoeringsprogramma's CommunicatieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 20 Raadsvoorstel tot vaststelling van de Kadernota Integratie Leidschendam-Voorburg (2009/27815).
Agendapunt 21 Raadsvoorstel tot de voorgenomen fusie tussen het bestuur van de Stichting r.k. en Openbaar Primair Onderwijs PANTA RHEI en het bestuur van de Stichting Samenwerkingsschool Essesteijn en de voorgenomen fusie tussen de openbare basisschool Christina en r.k. basisschool Joannes XXIII (2009/28537).
Samenvatting
Het raadsvoorstel aan de gemeente Leidschendam-Voorburg betreft twee voorgenomen fusies in het onderwijs. De eerste fusie is tussen het bestuur van de Stichting r.-k. en Openbaar Primair Onderwijs PANTA RHEI en het bestuur van de Stichting Samenwerkingsschool Essesteijn, gepland voor 1 januari 2010. Deze fusie heeft als doel de continuïteit van basisschool Essesteijn te waarborgen en te profiteren van de professionele bedrijfsvoering van PANTA RHEI. De tweede fusie betreft de openbare basisschool Christina en de r.k. basisschool Joannes XXIIIe, gepland voor 1 augustus 2010, om het basisonderwijs in Leidschendam-Zuid te behouden. Beide fusies zijn financieel gezond bevonden en hebben instemming van de betrokken medezeggenschapsraden. De raad wordt gevraagd de nieuwe statuten van PANTA RHEI goed te keuren en in te stemmen met beide fusies, waarbij de gefuseerde basisschool Christina een openbare basisschool blijft.
-
Raadsvoorstel tot instemming met voorgenomen fusie tussen het bestuur en de Stichting R.K. en Openbaar Primair Onderwijs Pantha Rhei en het bestuur van de Stichting Samenwerkingsschool Essesteijn e.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel tot de voorgenomen fusie tussen het bestuur van de Stichting r.-k. en Openbaar Primair Onderwijs PANTA RHEI en het bestuur van de Stichting Samenwerkingsschool Essesteijn en de voorgenomen fusie tussen de openbare basisschool Christina en r.k. basisschool Joannes XXIIIe." Het voorstel betreft de fusie van twee onderwijsbesturen en twee basisscholen in Leidschendam-Voorburg. De fusie van de besturen is gepland voor 1 januari 2010 en die van de scholen voor 1 augustus 2010. Het doel is om de continuïteit en kwaliteit van het onderwijs te waarborgen. De raad wordt gevraagd om in te stemmen met de fusies en de nieuwe statuten goed te keuren.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd. Het bevat informatie over de achtergrond, de noodzaak van de fusies, de betrokken partijen, en de juridische en financiële aspecten. Er zijn bijlagen met rapportages en instemmingen van medezeggenschapsraden, wat bijdraagt aan de volledigheid.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om in te stemmen met de voorgenomen fusies en de nieuwe statuten goed te keuren. Dit is noodzakelijk voor de voortgang van het fusieproces.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de fusies en de statutenwijziging. Dit omvat keuzes over de toekomst van het openbaar en bijzonder onderwijs in de gemeente en de samenstelling van het bestuur.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden, met duidelijke data voor de fusies. Het is haalbaar en relevant, gezien de noodzaak om de continuïteit van het onderwijs te waarborgen. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om al dan niet in te stemmen met de fusies en de goedkeuring van de nieuwe statuten.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de medezeggenschapsraden van de betrokken scholen en stichtingen hebben ingestemd met de fusies, wat wijst op betrokkenheid van belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel. De focus ligt op bestuurlijke en onderwijskundige continuïteit.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen nadelige financiële consequenties volgens de bijgevoegde onderzoeken en het due diligence rapport. De financiële gezondheid van de betrokken besturen is gewaarborgd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Fusie Stichting PANTA RHEI Basisschool Christina Basisschool Joannes XXIIIe Stichting Samenwerkingsschool Essesteijn Statuten Medezeggenschapsraad Onderwijs Bestuurlijke verzelfstandiging Financiële consequentiesVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 24 Raadsvoorstel: Benoeming leden Rekenkamercommissie Leidschendam-Voorburg en Rijswijk (2009/30110).
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg betreft de benoeming en herbenoeming van leden van de Rekenkamercommissie Leidschendam-Voorburg en Rijswijk. Per 1 januari 2010 wordt voorgesteld de heer drs. H.J. Tankink als nieuw lid te benoemen, vanwege het vertrek van de heer drs. J. van der Staaij. Daarnaast worden de heer mr. W.J.K. Brugman als voorzitter en de heer drs. P. Kempkes als lid herbenoemd voor de periode van 1 januari 2010 tot 1 januari 2014. De benoemingen worden op 15 december aan de raden voorgelegd.
-
Raadsvoorstel benoeming leden Rekenkamercommissie Leidschendam-Voorburg en Rijswijk. .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel: benoeming leden Rekenkamercommissie Leidschendam-Voorburg en Rijswijk
Samenvatting: Het voorstel betreft de benoeming van de heer drs. H.J. Tankink als nieuw lid van de Rekenkamercommissie Leidschendam-Voorburg en Rijswijk per 1 januari 2010, vanwege het vertrek van de heer drs. J. van der Staaij. Daarnaast wordt voorgesteld om de heer mr. W.J.K. Brugman en de heer drs. P. Kempkes te herbenoemen als respectievelijk voorzitter en lid van de commissie voor de periode van 1 januari 2010 tot 1 januari 2014. De selectiecommissie heeft de voordracht gedaan, en het voorstel ligt ter besluitvorming voor op 15 december.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de aanleiding, de voorgestelde benoemingen, en de betrokken personen beschrijft. Het bevat alle noodzakelijke informatie voor de raad om een beslissing te nemen.
Rol van de Raad
De rol van de raad is om het voorstel te beoordelen en een besluit te nemen over de benoeming en herbenoeming van de leden van de Rekenkamercommissie.
Politieke Keuzes
De politieke keuzes betreffen de goedkeuring van de voorgestelde kandidaten voor de Rekenkamercommissie. De raad moet vertrouwen hebben in de voorgestelde leden en hun vermogen om onafhankelijk en effectief toezicht te houden.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, met duidelijke benoemingsperiodes. Het is echter niet meetbaar of realistisch in termen van de prestaties van de commissieleden, aangezien het zich richt op benoemingen en niet op specifieke doelen of resultaten.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij instemt met de benoeming van de heer drs. H.J. Tankink en de herbenoeming van de heer mr. W.J.K. Brugman en de heer drs. P. Kempkes.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het benoemingsproces.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op personele benoemingen binnen een commissie.
Financiële Gevolgen
Het voorstel vermeldt geen financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden, wat suggereert dat er geen significante financiële impact wordt verwacht van de benoemingen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Rekenkamercommissie Benoeming Herbenoeming Vacature Selectiecommissie Noordwijk Curriculum vitae Voorzitter Advies JaarrekeningVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 22 Raadsvoorstel tot wijziging van de verordening Maatschappelijke ondersteuning (2009/27770).
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg wordt voorgesteld om artikel 11 van de Verordening individuele voorzieningen maatschappelijke ondersteuning 2009 te wijzigen. Hoewel de verordening op 7 juli 2009 is vastgesteld, is artikel 11 destijds niet aangepast. Er was echter al overeenstemming bereikt over de nieuwe tekst met betrokkenen, waaronder de participatieraad. Het voorstel is om de wijziging alsnog door te voeren, zodat deze per 1 januari 2010 in werking kan treden.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft een wijziging van artikel 11 van de Verordening individuele voorzieningen maatschappelijke ondersteuning Leidschendam-Voorburg 2009. De wijziging is nodig omdat het artikel bij de vaststelling van de nieuwe verordening op 7 juli 2009 niet was aangepast, ondanks dat er overeenstemming was bereikt met betrokkenen, waaronder de participatieraad. Het doel is om de wijziging per 1 januari 2010 in werking te laten treden.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de context van de gegeven informatie. Het beschrijft de aanleiding, de betrokken partijen en de gewenste uitkomst.
Rol van de raad:
De raad moet het voorstel goedkeuren om de wijziging van artikel 11 door te voeren. Dit is een formele stap om de eerder overeengekomen aanpassing officieel te maken.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde wijziging van artikel 11. Dit kan politieke implicaties hebben als er verschillen van mening zijn over de inhoud van de wijziging.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, aangezien het een duidelijke wijziging betreft die per 1 januari 2010 moet ingaan. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in de gegeven informatie.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de wijziging van artikel 11 goed te keuren, zodat deze per 1 januari 2010 in werking kan treden.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er overeenstemming was met de participatieraad, wat aangeeft dat participatie een rol heeft gespeeld in het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Er worden geen specifieke financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen genoemd in de samenvatting van het voorstel. Het lijkt erop dat de wijziging voornamelijk een administratieve correctie betreft.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verordening Maatschappelijke ondersteuning Artikel 11 Individuele voorzieningen Wijziging Participatieraad Overeenstemming Inwerkingtreding Voorbereiding BetrokkenenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt Bespreekpunten
Agendapunt 7 Raadsvoorstel tot vaststelling van de Verordening binnentreden ter uitvoering van noodverordeningen (2009/23769)
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg, gedateerd 15 september 2009, betreft de vaststelling van een verordening die het binnentreden van woningen mogelijk maakt ter uitvoering van noodverordeningen. In noodsituaties, zoals rampen of ernstige wanordelijkheden, kan het noodzakelijk zijn dat overheidsfunctionarissen woningen betreden zonder toestemming van de bewoner. Hoewel het huisrecht grondwettelijk beschermd is, is een wettelijke basis vereist voor dergelijk binnentreden. De huidige noodverordeningen van de burgemeester bieden deze basis niet, waardoor de gemeenteraad een speciale verordening moet vaststellen. Artikel 149a van de Gemeentewet geeft de raad de bevoegdheid om personen aan te wijzen die woningen mogen binnentreden zonder toestemming, mits dit dient voor de handhaving van de openbare orde of veiligheid. De voorgestelde verordening voorziet hierin, zodat ambtenaren in noodsituaties rechtsgeldig woningen kunnen betreden. Het voorstel benadrukt dat deze bevoegdheid alleen in uitzonderlijke omstandigheden gebruikt zal worden, zoals bij overstromingen of grote branden. De raad wordt gevraagd de verordening vast te stellen om de burgemeester en uitvoerende ambtenaren de benodigde wettelijke basis te geven.
-
Raadsvoorstel tot vaststelling van de Verordening binnentreden ter uitvoering van noodverordeningen .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel tot vaststelling van de Verordening binnentreden ter uitvoering van noodverordeningen
Samenvatting: Het voorstel betreft de vaststelling van een verordening die de burgemeester de wettelijke basis geeft om in noodsituaties woningen te betreden zonder toestemming van de bewoner. Dit is noodzakelijk omdat het huisrecht grondwettelijk beschermd is en een noodverordening op zichzelf niet voldoende wettelijke basis biedt. De verordening is bedoeld om de burgemeester en uitvoerende ambtenaren te voorzien van de benodigde bevoegdheden om effectief op te treden in situaties zoals rampen of ernstige wanordelijkheden, waarbij de openbare orde of veiligheid in het geding is.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerde uitleg van de noodzaak en de juridische context, inclusief verwijzingen naar relevante wetsartikelen. Echter, het zou baat hebben bij meer informatie over de praktische implementatie en eventuele scenario's waarin deze bevoegdheden gebruikt zouden worden.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad heeft de rol om de verordening vast te stellen, waarmee zij de burgemeester de benodigde wettelijke basis verschaft om in noodsituaties woningen te betreden zonder toestemming van de bewoner.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt
De raad moet beslissen of zij de balans tussen individuele rechten (huisrecht) en de noodzaak voor openbare veiligheid in noodsituaties op deze manier willen vormgeven. Er moet worden overwogen of de voorgestelde verordening voldoende waarborgen biedt tegen misbruik.
Is het voorstel SMART? Zijn er inconsequenties?
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare criteria. Er zijn geen duidelijke doelen of evaluatiecriteria opgenomen. Er lijken geen directe inconsequenties te zijn, maar de afwezigheid van specifieke scenario's en evaluatiecriteria kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit dat de raad moet nemen
De raad moet besluiten of zij de voorgestelde verordening willen vaststellen, waarmee zij de burgemeester de bevoegdheid geven om in noodsituaties woningen te betreden zonder toestemming van de bewoner.
Participatie
Het voorstel vermeldt niets over participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces van het opstellen of evalueren van de verordening.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op juridische en veiligheidskwesties in noodsituaties.
Financiële gevolgen
Het voorstel bespreekt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Het is aannemelijk dat de uitvoering van de verordening binnen de bestaande budgetten van de gemeente zou vallen, maar dit wordt niet expliciet vermeld.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Noodsituaties Huisrecht Noodverordening Burgemeester Grondwet Openbare orde Veiligheid Gemeentewet Toezicht OpsporingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 2 Toelating en beëdiging dhr. Kniesmeijer als raadslid (2009/30808).
Agendapunt Hamerstukken
Agendapunt 23 Raadsvoorstel tot vaststellen van een tweetal begrotingswijzigingen 2009 die voortvloeien uit de vaststelling van de Voorjaarsnota 2009 (2009/29382)
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg wordt voorgesteld om formeel twee wijzigingen in de begroting van 2009 vast te stellen, die voortkomen uit de vaststelling van de Voorjaarsnota 2009. Deze wijzigingen zijn eerder niet formeel aan de raad voorgelegd. De wijzigingen betreffen de verwerking van de Mei-circulaire 2009 en de uitvoering van moties van het CDA, de VVD en Gemeentebelangen. Er is een correctie doorgevoerd in de Mei-circulaire, waarbij een bedrag is aangepast van - € 273.000 naar - € 271.000. De financiële consequenties van deze wijzigingen zijn al meegenomen in de Voorjaarsnota 2009. Het voorstel is om deze wijzigingen nu formeel vast te stellen.
-
Raadsvoorstel tot (formeel) vaststellen van een tweetal begrotingswijzigingen 2009 die voortvloeien uit de vaststelling van de Voorjaarsnota 2009 .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel tot (formeel) vaststellen van een tweetal begrotingswijzigingen 2009 die voortvloeien uit de vaststelling van de Voorjaarsnota 2009
Samenvatting: Dit raadsvoorstel betreft de formele vaststelling van twee begrotingswijzigingen voor het jaar 2009, die voortkomen uit de Voorjaarsnota 2009. De wijzigingen omvatten de verwerking van de Mei-circulaire 2009 en de uitvoering van moties van het CDA, VVD en Gemeentebelangen. De eerste wijziging betreft een correctie in de begroting met betrekking tot een telfout in de Mei-circulaire. De tweede wijziging richt zich op de stimulering van bedrijvigheid aan de Damlaan en het verlagen van de subsidiegrens voor verenigingen. De financiële consequenties zijn reeds verwerkt in de Voorjaarsnota.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de noodzakelijke wijzigingen en hun oorsprong duidelijk beschrijft. Het biedt echter weinig detail over de specifieke impact van de wijzigingen op de begroting.
Rol van de Raad
De rol van de raad is om de voorgestelde begrotingswijzigingen formeel vast te stellen. Dit is een noodzakelijke stap om de wijzigingen officieel te implementeren.
Politieke keuzes
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde wijzigingen, die voortkomen uit eerder vastgestelde moties en de Mei-circulaire. Dit kan politieke implicaties hebben, vooral met betrekking tot de prioriteiten zoals stimulering van bedrijvigheid en subsidiebeleid.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en een duidelijke toewijzing van verantwoordelijkheden. Er is een kleine inconsistentie gecorrigeerd met betrekking tot een telfout in de Mei-circulaire.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de begrotingswijzigingen nummer 31 en 33 formeel vast te stellen.
Participatie
Het voorstel vermeldt niets over participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen zijn al verwerkt in de Voorjaarsnota 2009. Er wordt geen specifieke dekking genoemd, wat impliceert dat de wijzigingen binnen de bestaande financiële kaders passen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Voorjaarsnota 2009 Begrotingswijzigingen Mei-circulaire 2009 Financiële consequenties Motie CDA en VVD Stimulering bedrijvigheid Damlaan Subsidiegrens verenigingen Gemeentebelangen Gemeentewet Telfout begrotingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt Bespreekpunten
Agendapunt 6.a Vaststellen grondexploitatie Damcentrum.
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg van 15 september 2009 betreft de herziening van zes grondexploitaties per 1 januari 2009. De herzieningen zijn noodzakelijk vanwege planwijzigingen, vertragingen en financiële tegenvallers. Het college heeft geheimhouding opgelegd op de bijlagen bij het voorstel om de strategische en financiële belangen van de gemeente te beschermen. De herzieningen tonen een behoefte aan extra voorzieningen van € 2.448.778, waarvoor voldoende middelen in de Algemene Reserve Grondexploitaties (ARG) aanwezig zijn. Specifieke aandachtspunten zijn de Duivenvoordecorridor, waar een nieuw inrichtingsplan wordt ontwikkeld, en het Damcentrum, dat te maken heeft met vertragingen en extra plankosten. Het voorstel vraagt om instemming met de herziene grondexploitaties, aanpassing van de voorzieningen in de ARG, en bekrachtiging van de geheimhouding.
-
Raadsvoorstel tot instemming met de herzieningen grondexploitaties per 1-1-2009 .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel tot instemming met de herzieningen grondexploitaties per 1-1-2009
Samenvatting: Het voorstel betreft de jaarlijkse herziening van zes lopende grondexploitaties in Leidschendam-Voorburg. De herziening houdt rekening met planwijzigingen, vertragingen en financiële aanpassingen. Het voorstel vraagt de raad om de geheimhouding van de financiële gegevens te bekrachtigen, gezien de strategische belangen van de gemeente. Er zijn extra voorzieningen van €2.448.778 nodig, die gedekt worden door de Algemene Reserve Grondexploitaties. Specifieke aandachtspunten zijn de Duivenvoordecorridor en het Damcentrum, waar aanzienlijke financiële uitdagingen zijn. Het voorstel vraagt om instemming met diverse financiële maatregelen en de bekrachtiging van geheimhouding.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig in termen van financiële en strategische overwegingen, maar mist gedetailleerde informatie over de participatie van belanghebbenden en de duurzaamheid van de projecten.
Rol van de Raad
De raad moet instemmen met de herzieningen van de grondexploitaties, de financiële maatregelen goedkeuren en de geheimhouding van de financiële gegevens bekrachtigen.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen over de toewijzing van middelen uit de Algemene Reserve Grondexploitaties en de Reserve dekking Incidentele kosten. Er moet ook een afweging worden gemaakt over de mate van transparantie versus de noodzaak van geheimhouding.
SMART Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers, maar mist concrete tijdsgebonden doelen en specifieke acties voor participatie en duurzaamheid. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van externe factoren zoals de kredietcrisis kan de haalbaarheid beïnvloeden.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de herzieningen van de grondexploitaties goed te keuren, de financiële maatregelen te bekrachtigen en de geheimhouding te bevestigen.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, wat een gemis is in termen van transparantie en betrokkenheid.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel, wat een gemiste kans kan zijn gezien de lange termijn impact van grondexploitaties.
Financiële Gevolgen
Er is een extra voorziening van €2.448.778 nodig, die gedekt wordt door de Algemene Reserve Grondexploitaties. Het voorstel geeft aan dat er voldoende middelen beschikbaar zijn in de reserve om deze kosten te dekken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Grondexploitaties Geheimhouding Financiële consequenties Algemene Reserve Grondexploitaties (ARG) Duivenvoordecorridor Damcentrum Plankosten Vertragingen Kredietcrisis VTU-kostenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt Hamerstukken
Agendapunt 26 Verslag raadsvergadering 3 november gehouden op 3,4 en 10 november 2009. (2009/31000)
Agendapunt 27 Lijst van ingekomen stukken (2009/31225).
Agendapunt Besluitenlijst raadsvergadering 15 december 2009. (2009/33297)
Agendapunt Bespreekpunten
Agendapunt 29 Uitvoering motie bewegwijzering (2008/17982)
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt Hamerstukken
Agendapunt 9 Raadsvoorstel onderzoek beheer en onderhoud van sportaccommodaties (2009/26971)
Samenvatting
Het rapport "Onderzoek beheer en onderhoud sportaccommodaties in de gemeenten Leidschendam-Voorburg en Rijswijk" bevat aanbevelingen van de rekenkamercommissie om het sportaccommodatiebeleid te verbeteren. De aanbevelingen richten zich op het verder operationaliseren van beleidsdoelen, het maken van concrete prestatieafspraken, het structureel monitoren van de uitvoering, en het bijsturen indien nodig. Daarnaast wordt geadviseerd om beheersstichtingen en verenigingen te ondersteunen en administratieve lasten te beperken. De gemeenteraad wordt aangemoedigd een proactieve rol te vervullen. Het voorstel is om deze aanbevelingen over te nemen en het college te verzoeken deze uit te voeren, met tussentijdse rapportage aan de raad in het derde kwartaal van 2010.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Raadsvoorstel tot het vaststellen van het rapport ‘Onderzoek beheer en onderhoud sportaccommodaties in de gemeenten Leidschendam-Voorburg en Rijswijk’". Het rapport, opgesteld door de rekenkamercommissie, bevat aanbevelingen voor verbeteringen in het beheer en onderhoud van sportaccommodaties. De aanbevelingen richten zich op het operationaliseren van doelen, het maken van prestatieafspraken, monitoring, bijsturing, ondersteuning van beheersstichtingen en verenigingen, en het verminderen van administratieve lasten. De raad wordt voorgesteld deze aanbevelingen over te nemen en het college te verzoeken deze uit te voeren en de raad hierover te informeren.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het zowel de aanbevelingen als de reacties van het college omvat. Het biedt een duidelijke richting voor verbeteringen en bevat specifieke aanbevelingen.
Rol van de raad:
De raad heeft een controlerende en kaderstellende rol. Het voorstel ondersteunt de raad bij het uitvoeren van deze taken door aanbevelingen te doen voor verbeteringen in het sportaccommodatiebeleid.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij de aanbevelingen van de rekenkamercommissie integraal wil overnemen en het college wil verzoeken deze uit te voeren. Dit omvat keuzes over de mate van betrokkenheid en ondersteuning van beheersstichtingen en verenigingen.
SMART en Inconsistenties:
De aanbevelingen zijn deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), vooral waar het gaat om het operationaliseren van doelen en het maken van prestatieafspraken. Er lijken geen duidelijke inconsistenties te zijn.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij de aanbevelingen van de rekenkamercommissie overneemt en het college verzoekt deze uit te voeren, met tussentijdse rapportage aan de raad.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niet expliciet de participatie van burgers of andere belanghebbenden, maar richt zich op de ondersteuning van beheersstichtingen en verenigingen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in het voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vermeldt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Het richt zich meer op beleidsmatige en organisatorische verbeteringen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Rekenkamercommissie Sportaccommodaties Onderzoek Aanbevelingen Beheer en onderhoud Gemeente Rijswijk Prestatieafspraken Beleid Efficiëntie KostenbesparingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt Bespreekpunten
Agendapunt 8 Raadsvoorstel om te komen tot centrale huisvesting (2009/27731).
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg, gedateerd 27 oktober 2009, behandelt de kwestie van centrale huisvesting voor de gemeentelijke organisatie. Sinds de fusie in 2002 is er bestuurlijk gediscussieerd over de realisatie van centrale huisvesting. Diverse onderzoeken tussen 2006 en 2009 hebben geleid tot de overweging van drie scenario's: scenario IV (renovatie en uitbreiding van bestaande panden), nieuwbouw, en aankoop/renovatie van een bestaand pand. Het voorstel benadrukt de voordelen van centrale huisvesting, zoals verbeterde efficiëntie, lagere kosten en betere dienstverlening. De financiële analyse toont geringe verschillen in de gemiddelde jaarlijkse exploitatielasten tussen de drie opties. Het college stelt voor om de besluitvorming over de centrale huisvesting uit te stellen tot de nieuwe raadsperiode, zodat externe partijen aanbiedingen kunnen doen en er een gewogen advies kan worden voorbereid. De ondernemingsraad is betrokken bij het proces en heeft aangegeven eigen afwegingen te willen maken.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Centrale Huisvesting Gemeente Leidschendam-Voorburg
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft "Raadsvoorstel om te komen tot centrale huisvesting" voor de gemeente Leidschendam-Voorburg. Het document bespreekt de noodzaak en mogelijkheden voor centrale huisvesting van de gemeentelijke organisatie. Sinds de fusie in 2002 is er discussie over de huisvesting, met diverse onderzoeken tussen 2006 en 2009. Drie opties worden overwogen: scenario IV (renovatie en uitbreiding), nieuwbouw, en aankoop/renovatie van een bestaand pand. Het voorstel benadrukt de voordelen van centrale huisvesting, zoals efficiëntie en kostenbesparing, en stelt voor om de besluitvorming in de nieuwe raadsperiode te laten plaatsvinden.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met een grondige analyse van de financiële en niet-financiële aspecten van de verschillende huisvestingsopties. Het bevat historische context, argumenten voor centrale huisvesting, en een vergelijking van de opties.
Rol van de Raad:
De raad moet een besluit nemen over welke huisvestingsoptie het beste is voor de gemeente. Dit omvat het evalueren van de financiële haalbaarheid en de strategische voordelen van elke optie.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen renovatie, nieuwbouw, of aankoop van een bestaand pand. Deze keuze heeft implicaties voor de financiële lasten, de efficiëntie van de gemeentelijke organisatie, en de strategische positionering van de gemeente.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen specifieke tijdlijnen of meetbare doelen bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële ramingen zijn gebaseerd op aannames die kunnen variëren.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen welke huisvestingsoptie te volgen, rekening houdend met de financiële en strategische overwegingen. Het voorstel suggereert dat deze beslissing in de nieuwe raadsperiode moet worden genomen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de ondernemingsraad betrokken is geweest en dat er overleg is geweest met fracties. Er is echter weinig detail over bredere participatie van burgers of andere belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd als een belangrijk aspect, vooral in relatie tot de GPR-norm voor gebouwen. Dit is relevant voor de keuze van huisvesting, aangezien het invloed heeft op de lange termijn kosten en milieu-impact.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn aanzienlijk, met geschatte gemiddelde jaarlasten variërend van €3,6 miljoen tot €3,9 miljoen, afhankelijk van de optie. Het voorstel geeft aan dat er extra financiering nodig is boven de huidige lasten van €2,6 miljoen. Er is echter geen gedetailleerd dekkingsvoorstel opgenomen, wat een belangrijk aandachtspunt is voor de raad.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Centrale huisvesting Scenario IV Nieuwbouwvariant Aankoop/renovatie bestaand pand Exploitatielasten Programma van eisen Brink Groep Gemeentelijke organisatie Financiële vergelijking Niet-financiële aspectenVerfijning van de zoekopdracht: