18-02-2008 Commissie MA
Agendapunt Agendapunten die niet besproken worden
Agendapunt 14 Actiepuntenlijst voortvloeiend uit de toezeggingen uit commissievergaderingen. .
Agendapunt Bespreekpunten
Agendapunt 12 Raadsbrief: Jaarverslag leerplicht 2005-2006 en 2006-2007 (2007/33176).
Agendapunt Agendapunten die niet besproken worden
Agendapunt 9 Raadsbrief: Aansprakelijkheid uitstel oplevering atletiekbaan (2007/33071)
Agendapunt 8 Raadsvoorstel conceptjaarrekening 2006 van het bestuur van de stichting PANTA RHEI (2007/33810)
Samenvatting
Het raadsvoorstel aan de gemeente Leidschendam-Voorburg betreft de conceptjaarrekening 2006 van de stichting PANTA RHEI. De raad wordt gevraagd in te stemmen met het deel van de jaarrekening dat betrekking heeft op de openbare scholen en het deel dat niet op de openbare scholen betrekking heeft, voor kennisgeving aan te nemen. De fusie van het openbaar basisonderwijs met SKO De Jakobsladder en SKO Voorschoten is per 1 april 2006 gerealiseerd, waardoor de bestuurlijke verzelfstandiging een feit is. De conceptjaarrekening 2006, ontvangen op 1 oktober 2007, geeft inzicht in het financiële beleid en de positie van PANTA RHEI, die als uitstekend wordt beoordeeld. Een extra budget van maximaal € 729.000 is toegekend voor administratie, beheer en bestuur, uit te betalen van 2006 tot 2010. Er zijn afspraken gemaakt over de toezichthoudende rol van de gemeente, waaronder regelmatige overleggen en jaarlijkse verslaglegging door PANTA RHEI. Het college adviseert instemming met de jaarrekening voor de openbare scholen en kennisneming van het overige deel.
-
Raadsvoorstel conceptjaarrekening 2006 van het bestuur van de stichting PANTA RHEI .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel conceptjaarrekening 2006 van het bestuur van de stichting PANTA RHEI
Samenvatting: Het raadsvoorstel betreft de goedkeuring van de conceptjaarrekening 2006 van de stichting PANTA RHEI, die verantwoordelijk is voor het openbaar basisonderwijs in Leidschendam-Voorburg. De raad wordt gevraagd in te stemmen met het deel van de jaarrekening dat betrekking heeft op de openbare scholen en het overige deel voor kennisgeving aan te nemen. De jaarrekening geeft inzicht in de financiële positie van de stichting na de fusie van verschillende schoolbesturen. De raad heeft eerder een extra budget van € 729.000 toegekend om de bestuurlijke verzelfstandiging te ondersteunen.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel lijkt volledig in termen van de informatie die wordt verstrekt over de financiële positie van de stichting en de context van de fusie. Het bevat details over de financiële cijfers, de toezichthoudende rol van de gemeente, en de afspraken met het bestuur van PANTA RHEI.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om de conceptjaarrekening te beoordelen en goed te keuren voor zover het de openbare scholen betreft. Daarnaast moet de raad toezicht houden op de besteding van het extra budget dat is toegekend voor de bestuurlijke verzelfstandiging.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij instemt met de financiële verantwoording van de stichting PANTA RHEI en of zij vertrouwen heeft in de verdere uitvoering van de bestuurlijke verzelfstandiging. Er moet ook worden overwogen hoe de toezichthoudende rol verder vormgegeven wordt.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers en afspraken. Echter, de tijdigheid van het aanleveren van de jaarrekening kan verbeterd worden, wat een aandachtspunt is voor de toekomst. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om in te stemmen met het deel van de conceptjaarrekening dat betrekking heeft op de openbare scholen en het overige deel voor kennisgeving aan te nemen.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van andere belanghebbenden buiten de betrokken schoolbesturen en de gemeente.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen zijn duidelijk uiteengezet, met een extra budget van € 729.000 dat over meerdere jaren wordt verdeeld. Dit budget is bedoeld voor administratie, beheer en bestuur, en er is een verplichting tot verantwoording met een accountantsverklaring. De dekking lijkt te zijn geregeld binnen de gemeentelijke begroting.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
PANTA RHEI Openbaar basisonderwijs Fusie Conceptjaarrekening 2006 Bestuurlijke verzelfstandiging Bruidsschat Toezichthoudende taak Financiële positie Statuten BegrotingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt Bespreekpunten
Agendapunt 10 Raadsbrief: Controle zwembad De Fluit (2007/34110).
Agendapunt 11 Raadsbrief: Benchmark lokaal onderwijsbeleid (2007/33716).
Agendapunt Agendapunten die niet besproken worden
Agendapunt 13 Besluitenlijst vergadering commissie Maatschappelijke Activiteiten 14 januari 2008. (2008/1701)
Agendapunt Bespreekpunten
Agendapunt Agendapunten die niet besproken worden
Agendapunt 7 Raadsvoorstel tot wijziging van de Verordening Inburgering 2007 (2008/284)
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg betreft een wijziging van de Verordening Inburgering 2007, noodzakelijk door het beëindigen van de samenwerking met de gemeente Rijswijk. De huidige verordening vermeldt expliciet de samenwerking tussen Leidschendam-Voorburg, Rijswijk en Wassenaar, wat nu moet worden aangepast. Het voorstel is om artikel 2 van de verordening te wijzigen, zodat toekomstige wijzigingen in samenwerkingsverbanden niet opnieuw aanpassing van de verordening vereisen. Het nieuwe artikel 2 stelt dat het college kan besluiten tot samenwerking met andere gemeenten, waarbij één gemeente als centrumgemeente optreedt. De wijziging vereist geen inspraakprocedure. Het college van Leidschendam-Voorburg stelt voor akkoord te gaan met deze wijziging.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel tot wijziging van de Verordening Inburgering 2007
Samenvatting: Het voorstel betreft een wijziging van de Verordening Inburgering 2007 van de gemeente Leidschendam-Voorburg. De wijziging is noodzakelijk vanwege het beëindigen van de samenwerking met de gemeente Rijswijk bij de uitvoering van de Wet Inburgering. Het huidige artikel 2 van de verordening, dat de samenwerking tussen de gemeenten Leidschendam-Voorburg, Rijswijk en Wassenaar beschrijft, wordt aangepast. De nieuwe formulering maakt toekomstige wijzigingen in samenwerkingsverbanden eenvoudiger zonder dat de verordening opnieuw moet worden aangepast. Het voorstel acht een inspraakprocedure niet noodzakelijk en vraagt de raad om akkoord te gaan met de wijziging.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de aanleiding, de voorgestelde wijziging en de reden voor de wijziging beschrijft. Het biedt een concrete oplossing voor het probleem dat is ontstaan door het beëindigen van de samenwerking met Rijswijk.
Rol van de Raad
De raad moet het voorstel beoordelen en een besluit nemen over de voorgestelde wijziging van de verordening. De raad heeft de verantwoordelijkheid om te zorgen dat de verordening aansluit bij de huidige samenwerkingsstructuren.
Politieke Keuzes
De belangrijkste politieke keuze betreft het al dan niet instemmen met de wijziging van de verordening. De raad moet overwegen of de voorgestelde wijziging voldoende flexibiliteit biedt voor toekomstige samenwerkingen en of het ontbreken van een inspraakprocedure gerechtvaardigd is.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de wijziging die moet worden doorgevoerd. Het is haalbaar en relevant gezien de veranderde omstandigheden. Er is echter geen specifieke tijdsgebondenheid aangegeven, hoewel de urgentie impliciet is door de beëindiging van de samenwerking. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij akkoord gaat met de voorgestelde wijziging van de Verordening Inburgering 2007.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat een inspraakprocedure niet noodzakelijk wordt geacht, wat impliceert dat er geen directe participatie van burgers of andere belanghebbenden is voorzien in dit proces.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel. Het richt zich voornamelijk op administratieve en organisatorische aanpassingen.
Financiële Gevolgen
Het voorstel vermeldt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Dit suggereert dat de wijziging voornamelijk administratief van aard is en geen directe financiële impact heeft.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verordening Inburgering Wet Inburgering Centrumgemeente Samenwerking Gemeente Rijswijk Gemeente Wassenaar Wijziging Informatie-uitwisseling College InspraakprocedureVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt Bespreekpunten
Agendapunt 4 Raadsbrief:Concept Wmo-nota Leidschendam-Voorburg 2008-2011 (2008/1686)
Agendapunt Besluitenlijst vergadering commissie Maatschappelijke Activiteiten 18 februari 2008 (2008/5014)
Agendapunt Bespreekpunten
Agendapunt 5 Raadsvoorstel tot aanpassing subsidiebeleidskader met ingang van 1 januari 2009 sociaal-culturele dienstverlening, jeugd- en jongerenwerk, onderdeel scouting (2007/28283)
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg, gedateerd 8 januari 2008, stelt een aanpassing voor van het subsidiebeleidskader voor scoutinginstellingen, met ingang van 1 januari 2009. De wijziging betreft het criterium dat scoutinginstellingen binnen de gemeentegrenzen gevestigd moeten zijn om in aanmerking te komen voor subsidie. Dit volgt op een besluit uit 2004 om de subsidie aan de stichting Rijswijkse Meeuwen-Watergeuzen stop te zetten, omdat deze buiten de gemeente gevestigd is. De aanpassing is nodig om dit besluit formeel te effectueren. De wijziging houdt rekening met een uitzondering voor scouting Maurits in Voorschoten, die gehandicapte leden uit de gemeente bedient. De scoutinginstellingen zijn geïnformeerd en hebben de mogelijkheid gekregen hun zienswijzen te geven. Het voorstel beoogt de uitvoering van het eerder genomen raadsbesluit te faciliteren.
-
Raadsvoorstel tot aanpassing subsidiebeleidskader met ingang van 1 januari 2009 sociaal-culturele dienstverlening, jeugd- en jongerenwerk, onderdeel scouting .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel tot aanpassing subsidiebeleidskader met ingang van 1 januari 2009 sociaal-culturele dienstverlening, jeugd- en jongerenwerk, onderdeel scouting." Het voorstel beoogt een wijziging in het subsidiebeleidskader door te voeren, specifiek voor scoutinginstellingen. De wijziging houdt in dat alleen scoutinggroepen die binnen de gemeente Leidschendam-Voorburg gevestigd zijn, in aanmerking komen voor subsidie. Dit volgt op een besluit uit 2004 om de subsidie aan de scoutinggroep Rijswijkse Meeuwen-Watergeuzen stop te zetten, omdat deze buiten de gemeente gevestigd is. De wijziging moet per 1 januari 2009 ingaan.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een duidelijke achtergrond, legt de noodzaak van de wijziging uit en beschrijft de financiële consequenties. Echter, er ontbreekt gedetailleerde informatie over de impact op de betrokken scoutinggroepen en eventuele alternatieven.
Rol van de raad:
De raad moet het voorstel goedkeuren om het subsidiebeleidskader formeel aan te passen, zodat het besluit uit 2004 kan worden uitgevoerd.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij het eens zijn met het criterium dat alleen scoutinggroepen binnen de gemeentegrenzen subsidie ontvangen. Dit kan invloed hebben op de relatie met nabijgelegen gemeenten en de betrokken scoutinggroepen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare aspecten. Er zijn geen duidelijke doelen gesteld voor de evaluatie van de impact van deze wijziging.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het subsidiebeleidskader aan te passen, zodat het criterium van vestiging binnen de gemeentegrenzen wordt opgenomen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat scoutinginstellingen op de hoogte zijn gebracht van de wijziging en hun zienswijzen konden indienen. Er is echter geen gedetailleerde informatie over de aard van deze participatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid lijkt geen direct relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De stopzetting van de subsidie aan de Rijswijkse Meeuwen-Watergeuzen bespaart de gemeente circa € 3.100 per jaar. Er wordt echter niet aangegeven hoe deze besparing wordt ingezet of gedekt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Scoutinginstellingen Subsidiebeleidskader Rijswijkse Meeuwen-Watergeuzen Vestigingscriterium Subsidiecriteria Evaluatie Zienswijze Subsidie Bezuiniging Jeugd- en jongerenwerkVerfijning van de zoekopdracht: