14-11-2011 Commissie MA
Agendapunt Agendapunten die niet besproken worden
Agendapunt 9 Raadsvoorstel: Conceptjaarrekening 2010 en concept-begroting 2011 (incl. aangepaste begroting 2011 en meerjarenbegroting 2012-2014) van de Stichting PANTA RHEI (642503).
Agendapunt Bespreekpunten
Agendapunt 4.c Terugkoppeling gemeenschappelijke regeling Algemeen Bestuur GGD Zuid-Holland West 15 september jl. (626584).
Agendapunt 8 Raadsvoorstel tot het vaststellen van de Verordening Langdurigheidstoeslag Wet werk en bijstand 2012 (653119).
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg wordt voorgesteld om een nieuwe verordening voor de langdurigheidstoeslag vast te stellen, die op 1 januari 2012 in werking treedt. De huidige verordening vervalt op 31 december 2011. De langdurigheidstoeslag is bedoeld voor mensen met een langdurig laag inkomen en biedt gemeenten beleidsvrijheid om deze ook aan werkenden met een laag inkomen toe te kennen. De referteperiode voor het ontvangen van de toeslag wordt verlengd van drie naar vijf jaar, waardoor de minimumleeftijd voor aanspraak stijgt van 21 naar 23 jaar. De inkomensgrens blijft op 110% van de bijstandsnorm. Studenten zijn uitgesloten van de toeslag. Er zijn geen extra financiële consequenties, aangezien het benodigde budget al in de conceptbegroting voor 2012 is opgenomen. De samenwerking met de gemeenten Voorschoten en Wassenaar wordt voorbereid, waarbij harmonisatie van beleid in het eerste kwartaal van 2012 wordt verwacht. De raad wordt gevraagd de nieuwe verordening vast te stellen en deze per 1 januari 2012 in werking te laten treden.
-
Raadsvoorstel tot het vaststellen van de Verordening Langdurigheidstoeslag Wet werk en bijstand 2012.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel tot het vaststellen van de Verordening Langdurigheidstoeslag Wet werk en bijstand 2012". Het voorstel beoogt de vaststelling van een nieuwe verordening voor de langdurigheidstoeslag, die op 1 januari 2012 in werking treedt. De langdurigheidstoeslag is bedoeld voor mensen met een langdurig laag inkomen. De referteperiode wordt verlengd van drie naar vijf jaar, en de inkomensgrens blijft op 110% van de bijstandsnorm. Het voorstel houdt rekening met beleidsvrijheid voor gemeenten en de noodzaak tot harmonisatie met naburige gemeenten. Er zijn geen extra financiële consequenties buiten de reeds geplande begroting.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het alle noodzakelijke elementen bevat, zoals de wettelijke kaders, financiële consequenties, en de noodzaak voor een nieuwe verordening. Het biedt ook een duidelijke uitleg van de wijzigingen en de redenen daarvoor.
Rol van de raad:
De raad moet de nieuwe verordening vaststellen en de datum van inwerkingtreding goedkeuren. De raad speelt een cruciale rol in het bepalen van de beleidsrichting en het vaststellen van de regels voor de langdurigheidstoeslag.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de verlenging van de referteperiode van drie naar vijf jaar en het handhaven van de inkomensgrens op 110% van de bijstandsnorm. Deze keuzes hebben invloed op wie in aanmerking komt voor de toeslag.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden, maar minder gericht op haalbaarheid en relevantie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de impact van de verlenging van de referteperiode op de doelgroep kan verder worden onderzocht.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de "Verordening Langdurigheidstoeslag Wet werk en bijstand 2012" vast te stellen en de inwerkingtreding op 1 januari 2012 te bevestigen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van belanghebbenden in de besluitvorming, maar houdt wel rekening met de beleidsvrijheid van de gemeente.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op sociale bijstand en inkomensondersteuning.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn opgenomen in de conceptbegroting voor 2012, met een budget van € 133.474,-. De verlenging van de referteperiode en de inkomensgrens zijn al in de begroting verwerkt, wat betekent dat er geen extra financiële lasten zijn buiten de geplande uitgaven.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Langdurigheidstoeslag Wet werk en bijstand (WWB) Verordening Laag inkomen Referteperiode Bijstandsnorm Re-integratietraject Inkomensgrens Beleidsvrijheid HarmonisatieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt Agendapunten die niet besproken worden
Agendapunt 10 Raadsbrief: Consequenties van het raadsbesluit om voor 2011 e.v. subsidieplafonds per hoofdstuk van subsidielijst in te stellen. (zie amendement 571566) (653031).
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Raadsbrief Consequenties van het raadsbesluit om voor 2011 e.v. subsidieplafonds per hoofdstuk van subsidielijst in te stellen. (zie amendement 571566).pdf dossier
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Subsidieplafond Subsidielijst College Budgetrecht Inefficiëntie Verdeelsleutel Onrechtmatigheid Subsidieaanvraag Ambtelijke capaciteit AlternatievenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt Bespreekpunten
Agendapunt 5.b Raadsvoorstel: Technische aanpassing Verordening maatschappelijke ondersteuning (653210).
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg wordt voorgesteld om technische aanpassingen in de Verordening maatschappelijke ondersteuning door te voeren. Deze aanpassingen zijn nodig om de inkomensafhankelijke eigen bijdrage voor individuele voorzieningen binnen de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) mogelijk te maken, zoals eerder goedgekeurd in de Voorjaarsnota van 28 juni 2011. Het college heeft al diverse besluiten aangepast en het Besluit individuele voorzieningen maatschappelijke ondersteuning ter kennisname aangeboden aan de commissie MA. De voorgestelde wijzigingen in de verordening zijn technisch van aard en moeten per 1 januari 2012 in werking treden. De communicatie over deze maatregelen is al gestart via brieven, publicaties en online kanalen. De raad wordt gevraagd om in te stemmen met de voorgestelde technische wijzigingen en de inwerkingtreding ervan.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Technische aanpassing Verordening maatschappelijke ondersteuning". Het voorstel betreft technische wijzigingen in de verordening maatschappelijke ondersteuning van de gemeente Leidschendam-Voorburg. Deze aanpassingen zijn noodzakelijk om de eerder genomen besluiten, waaronder het invoeren van een inkomensafhankelijke eigen bijdrage voor voorzieningen onder de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo), volledig te kunnen implementeren. De wijzigingen zijn technisch van aard en hebben als doel de verordening in lijn te brengen met de besluiten van de gemeenteraad. De voorgestelde wijzigingen moeten per 1 januari 2012 in werking treden.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de noodzakelijke technische aanpassingen beschrijft die nodig zijn om de verordening in overeenstemming te brengen met de eerder genomen besluiten. Er is echter weinig detail over de specifieke inhoud van de technische aanpassingen.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om de voorgestelde technische wijzigingen in de verordening vast te stellen. Dit is een formele goedkeuring van de aanpassingen die door het college zijn voorbereid.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes zijn beperkt, aangezien het voorstel voornamelijk technische aanpassingen betreft. De raad moet echter wel beslissen of zij instemt met de invoering van een inkomensafhankelijke eigen bijdrage, wat een beleidsmatige keuze is.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, aangezien het een duidelijke datum van inwerkingtreding (1 januari 2012) bevat. Het is echter niet meetbaar of realistisch in termen van de impact van de wijzigingen, aangezien er geen concrete doelen of resultaten worden genoemd. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de technische wijzigingen in de verordening vast te stellen en de datum van inwerkingtreding te bevestigen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat individuele rechthebbenden en het publiek zijn geïnformeerd via verschillende communicatiekanalen, maar er wordt geen melding gemaakt van participatie of inspraak van burgers in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het voornamelijk om technische en administratieve aanpassingen gaat.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vermeldt dat er geen financiële toelichting of risico's zijn, wat impliceert dat de technische aanpassingen geen directe financiële gevolgen hebben. Er wordt geen informatie gegeven over hoe eventuele kosten worden gedekt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Technische aanpassing Verordening maatschappelijke ondersteuning Inkomensafhankelijke eigen bijdrage Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) Individuele voorzieningen College Communicatie Inwerkingtreding Besluit AanpassingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 7 Raadsbrief: De stand van zaken rondom onderwijshuisvesting primair onderwijs en de actualisatie van het Integraal Huisvestingsplan (IHP) Primair Onderwijs 2011-2014(653914)
Agendapunt 5.a Raadsbrief: Besluit tot wijziging van het Besluit Individuele voorzieningen maatschappelijke ondersteuning (Bmo)(653311)
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Besluit individuele voorzieningen maatschappelijke ondersteuning Leidschendam-Voorburg
Samenvatting: Het voorstel betreft wijzigingen in de eigen bijdragen en financiële tegemoetkomingen voor maatschappelijke ondersteuning in Leidschendam-Voorburg. Het regelt de eigen bijdragen voor ongehuwde en gehuwde personen, zowel jonger als ouder dan 65 jaar, en stelt inkomensgrenzen vast. Daarnaast worden de eigen bijdragen voor hulp bij het huishouden en woonvoorzieningen gespecificeerd. Het voorstel introduceert ook wijzigingen in de financiële tegemoetkomingen voor individueel vervoer, waaronder het gebruik van taxi's en rolstoeltaxi's, met aangepaste kilometervergoedingen en maximale kilometers per jaar.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel lijkt volledig in termen van het specificeren van de bedragen, inkomensgrenzen en voorwaarden voor eigen bijdragen en financiële tegemoetkomingen. Echter, er ontbreekt context over de reden voor de wijzigingen en de impactanalyse op de betrokkenen.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om het voorstel te beoordelen, te amenderen indien nodig, en uiteindelijk goed te keuren of af te wijzen. De raad moet ook de belangen van de inwoners afwegen en zorgen dat het voorstel rechtvaardig en uitvoerbaar is.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen over de rechtvaardigheid van de inkomensgrenzen en de hoogte van de eigen bijdragen. Er moet ook worden overwogen of de voorgestelde wijzigingen in lijn zijn met de sociale doelstellingen van de gemeente.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van bedragen en voorwaarden. Echter, het is minder duidelijk of het haalbaar en relevant is zonder aanvullende context over de impact op de doelgroep. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de rationale achter de wijzigingen ontbreekt.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij akkoord gaat met de voorgestelde wijzigingen in de eigen bijdragen en financiële tegemoetkomingen, of dat er aanpassingen nodig zijn.
Participatie
Het voorstel vermeldt niets over participatie van de betrokkenen bij het opstellen van de wijzigingen. Dit kan een aandachtspunt zijn voor de raad om te overwegen.
Duurzaamheid
Duurzaamheid lijkt geen direct relevant onderwerp binnen dit voorstel, aangezien het zich richt op financiële bijdragen en tegemoetkomingen.
Financiële Gevolgen
Het voorstel specificeert de financiële bijdragen van individuen, maar er is geen informatie over de bredere financiële impact op de gemeentelijke begroting of hoe eventuele tekorten worden gedekt. Dit is een belangrijk aspect dat de raad moet overwegen. -
Raadsbrief Besluit tot wijziging van het Besluit Individuele voorzieningen maatschappelijke ondersteuning (Bmo).pdf analyse
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Besluit tot wijziging van het Besluit Individuele voorzieningen maatschappelijke ondersteuning (Bmo)
Samenvatting: Het voorstel betreft een wijziging van het Besluit Individuele voorzieningen maatschappelijke ondersteuning in Leidschendam-Voorburg. De wijzigingen, die per 1 januari 2012 in werking treden, omvatten de invoering van een inkomensafhankelijke eigen bijdrage voor alle individuele voorzieningen onder de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) en een vermindering van de financiële tegemoetkoming in vervoerskosten. Deze maatregelen zijn bedoeld om een structurele besparing van € 1.400.000 te realiseren. De Participatieraad Maatschappelijke Ondersteuning is geraadpleegd en de betrokkenen zijn geïnformeerd via diverse communicatiekanalen.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de belangrijkste wijzigingen en hun financiële impact beschrijft. Het bevat ook informatie over de communicatie en participatieprocessen. Echter, details over de specifieke feedback van de Participatieraad en hoe deze is verwerkt, ontbreken.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om het voorstel te beoordelen en goed te keuren. Ze moeten de wijzigingen in het Bmo bekrachtigen en toezien op de uitvoering en communicatie van de maatregelen.
Politieke keuzes
De raad moet beslissen over de rechtvaardigheid en haalbaarheid van de inkomensafhankelijke eigen bijdrage en de vermindering van de vervoerskostenvergoeding. Ze moeten afwegen of deze maatregelen in lijn zijn met de sociale doelstellingen van de gemeente.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek, meetbaar (besparing van € 1.400.000), en tijdgebonden (inwerkingtreding per 1 januari 2012). Het is minder duidelijk of het haalbaar en relevant is zonder inzicht in de impact op de doelgroep. Er zijn geen duidelijke inconsistenties vermeld.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of ze instemmen met de voorgestelde wijzigingen in het Bmo en de bijbehorende financiële en sociale implicaties.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat de Participatieraad Maatschappelijke Ondersteuning is geraadpleegd, maar geeft geen gedetailleerde informatie over de inhoud van hun feedback of hoe deze is verwerkt.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen zijn een verwachte structurele besparing van € 1.400.000. Het voorstel geeft aan dat deze besparing voortkomt uit de invoering van de inkomensafhankelijke eigen bijdrage en de vermindering van de vervoerskostenvergoeding. Er wordt echter niet gespecificeerd hoe eventuele negatieve effecten op de doelgroep worden opgevangen.