26-04-2016 Raad
Agendapunt Opening
Agendapunt 1 Opening, mededelingen en vaststelling agenda.
Agendapunt Bespreekpunten
Agendapunt 1.c Openbare bekendmaking kandidaat van voorkeur (aanbeveling burgemeester Leidschendam-Voorburg).
Agendapunt 4 Raadsvoorstel: Speelruimteplan Leidschendam-Voorburg 2016-2025 (1520253).
Samenvatting
Het Speelruimteplan Leidschendam-Voorburg 2016-2025 richt zich op het verbeteren en uitbreiden van speel- en sportmogelijkheden in de openbare ruimte om de leefbaarheid en gezondheid van de inwoners te bevorderen. Het plan, dat een actualisatie is van het vorige beleidsplan 2005-2015, is tot stand gekomen met input van inwoners, vooral de jeugd, en sluit aan bij de Sport- en beweegvisie en de Sociale Structuur Visie. Het doel is om voldoende en diverse speel- en sportplekken te bieden voor alle leeftijden, met aandacht voor natuurlijke en avontuurlijke speelruimtes. Een specifiek burgerinitiatief betreft de aanleg van een kunstgrasveld aan de Appelgaarde, waarvoor een aanvullend investeringskrediet van €50.000 wordt voorgesteld. De uitvoering van het plan zal binnen de bestaande financiële middelen plaatsvinden, en er wordt gestreefd naar meer bekendheid van de speel- en sportmogelijkheden onder de inwoners.
-
1520253 Raadsvoorstel Speelruimteplan Leidschendam-Voorburg 2016-2025 (versie 2).pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Speelruimteplan Leidschendam-Voorburg 2016-2025". Het plan richt zich op het verbeteren en uitbreiden van speel- en sportmogelijkheden in de openbare ruimte van Leidschendam-Voorburg. Het huidige speelruimtebeleidsplan is verouderd en er is een nieuwe visie ontwikkeld voor de komende tien jaar. Het plan is tot stand gekomen met input van inwoners, vooral jongeren, en streeft naar een divers aanbod van speel- en sportplekken die aansluiten bij de behoeften van de gemeenschap. Het plan omvat zowel een beleids- als een uitvoeringsdeel en integreert met andere gemeentelijke visies zoals de Sport- en beweegvisie.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke visie, doelstellingen en ambities voor de komende tien jaar. Er is aandacht besteed aan participatie en er zijn financiële overwegingen opgenomen. Echter, het uitvoeringsplan met specifieke kosten per wijk moet nog worden opgesteld.
Rol van de raad:
De raad moet het Speelruimteplan 2016-2025 vaststellen en beslissen over de financiering van het burgerinitiatief voor een kunstgrasveld aan de Appelgaarde.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze het burgerinitiatief voor een kunstgrasveld willen ondersteunen met een aanvullend investeringskrediet van €50.000, wat ten koste kan gaan van andere speelplekken of een beroep doet op de algemene reserve.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is gedeeltelijk SMART. De doelstellingen zijn specifiek en tijdgebonden, maar de meetbaarheid en haalbaarheid zijn minder duidelijk zonder het uitvoeringsplan. Er zijn geen grote inconsistenties opgemerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten het Speelruimteplan vast te stellen en of ze het aanvullende krediet voor het kunstgrasveld willen goedkeuren.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie, met input van inwoners via enquêtes en bijeenkomsten. Dit heeft geleid tot een visie die aansluit bij de wensen van de gemeenschap.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, vooral in de ambitie om speelruimtes te vergroenen en het groene imago van de gemeente te versterken.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn opgenomen in het Meerjareninvesteringsplan. Het burgerinitiatief vereist een extra investering van €50.000, waarvoor dekking moet worden gevonden, mogelijk ten koste van andere projecten of uit de algemene reserve.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Speelruimteplan Openbare ruimte Sportmogelijkheden Participatie Jeugd Burgerinitiatief Kunstgrasveld Veiligheid Diversiteit FinanciënVerfijning van de zoekopdracht:
-
1520253 Raadsvoorstel Speelruimteplan Leidschendam-Voorburg 2016-2026 (versie 1).pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het Speelruimteplan Leidschendam-Voorburg 2016-2025
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Speelruimteplan Leidschendam-Voorburg 2016-2025". Het plan richt zich op het verbeteren en uitbreiden van speel- en sportmogelijkheden in de openbare ruimte van de gemeente. Het doel is om de leefbaarheid te verhogen en in te spelen op de behoeften van de inwoners, met name de jeugd. Het plan is tot stand gekomen met input van inwoners en bevat een beleids- en uitvoeringsdeel. Het streeft naar diversiteit in sportlocaties en vergroening van speelruimtes, en omvat ook een burgerinitiatief voor een kunstgrasveld.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met een duidelijke visie en doelstellingen. Het bevat zowel een beleidsmatig als een uitvoeringsgericht deel, en er is aandacht besteed aan participatie van inwoners. De financiële implicaties zijn ook besproken, hoewel er keuzes gemaakt moeten worden over de financiering van specifieke initiatieven zoals het kunstgrasveld.
Rol van de Raad:
De raad moet het Speelruimteplan vaststellen en beslissen over de financiering van het burgerinitiatief voor het kunstgrasveld. Dit kan door het opheffen van andere speelplekken of door het beschikbaar stellen van aanvullend investeringskrediet.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen of ze het burgerinitiatief voor het kunstgrasveld willen ondersteunen en hoe dit gefinancierd moet worden. Dit kan invloed hebben op andere speelvoorzieningen in de gemeente.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, met duidelijke doelstellingen en een tijdsbestek van 10 jaar. Er zijn geen grote inconsistenties, maar de financiering van het kunstgrasveld vereist nadere besluitvorming.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het Speelruimteplan vast te stellen en een keuze maken over de financiering van het kunstgrasveld, inclusief eventuele begrotingswijzigingen.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie, met diverse vormen van betrokkenheid van inwoners, waaronder enquêtes en wijkbijeenkomsten. Dit heeft geleid tot een visie die aansluit bij de wensen van de gemeenschap.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, vooral in de context van vergroening van speelruimtes en het gebruik van duurzame materialen zoals kunstgras.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn opgenomen in het Meerjareninvesteringsplan, maar er is een extra investering van €50.000 nodig voor het kunstgrasveld. Dit kan gedekt worden door een aanvullend investeringskrediet of door het schrappen van andere speelplekken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Speelruimteplan Openbare ruimte Sportmogelijkheden Participatie Burgerinitiatief Kunstgrasveld Veiligheid Diversiteit Financiën CommunicatieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5 Raadsvoorstel: Onderzoek en benchmark Theater Ludens (1527589).
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Onderzoek en benchmark Theater Ludens
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Onderzoek en benchmark Theater Ludens". Het voorstel informeert de gemeenteraad over de uitkomsten van een onderzoek door DSP Groep naar Theater Ludens, een gesubsidieerd theater in Leidschendam-Voorburg. Het onderzoek vergelijkt Theater Ludens met andere theaters en geeft aanbevelingen voor verbetering. Het college stelt voor om de exploitatiesubsidie tijdelijk te verhogen om de ambities uit de cultuurvisie te realiseren en Theater Ludens te ontwikkelen tot een culturele hotspot. Het theater moet een masterplan presenteren om de extra subsidie te rechtvaardigen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een gedetailleerde analyse van de huidige situatie van Theater Ludens, de resultaten van de benchmarkstudie, en de financiële implicaties. Echter, het zou baat hebben bij meer concrete details over de implementatie van de aanbevelingen.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de voorgestelde verhoging van de exploitatiesubsidie en de voorwaarden waaronder deze wordt verstrekt, zoals de presentatie van een masterplan door Theater Ludens.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het ondersteunen van Theater Ludens met extra middelen of het risico nemen dat het theater niet in staat is om de cultuurvisie te realiseren. Dit kan invloed hebben op de culturele infrastructuur van de gemeente.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is gedeeltelijk SMART. Het bevat specifieke en tijdgebonden doelen, zoals de presentatie van een masterplan in het voorjaar van 2016. Echter, de meetbaarheid en haalbaarheid van de doelen zijn minder duidelijk. Er zijn geen grote inconsistenties, maar de afhankelijkheid van een toekomstig masterplan introduceert onzekerheid.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij akkoord gaat met de tijdelijke verhoging van de exploitatiesubsidie voor Theater Ludens, onder de voorwaarde van een deugdelijk masterplan.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een verhoging van de exploitatiesubsidie met € 35.000 in 2016 en € 25.000 in 2017, gedekt uit de algemene reserve. Er is geen budget beschikbaar binnen de huidige middelen voor de cultuurvisie, wat kan leiden tot verschuivingen in prioriteiten binnen het culturele budget.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Theater Ludens DSP Groep Exploitatiesubsidie Cultuurvisie Culturele hotspot Masterplan Programmering Cultureel ondernemerschap Fusie BenchmarkVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 6 Motie m.b.t. de wijkverenigingen.
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg en Stompwijk heeft op 26 april 2016 een motie besproken over de rol van wijkverenigingen en andere vrijwilligersverenigingen. De raad constateert dat de gemeente vergrijst en dat gevoelens van eenzaamheid toenemen, terwijl de samenleving verder individualiseert. Wijkverenigingen kunnen bijdragen aan het tegengaan van eenzaamheid en het bevorderen van sociale cohesie. Het college heeft deze verenigingen gevraagd hun rol en activiteiten te verduidelijken, maar de verenigingen hebben behoefte aan een gemeentelijke visie op hun toekomst. De motie draagt het college op om in gesprek te gaan met de verenigingen om hun bijdrage aan sociale cohesie en leefbaarheid te verkennen en om deze gesprekken te gebruiken als basis voor een visie op hun rol binnen het Sociaal Domein.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Visie op Wijkverenigingen en andere vrijwilligersverenigingen
Samenvatting: De motie roept op tot een gemeentelijke visie op de rol van wijkverenigingen en andere vrijwilligersverenigingen in Leidschendam-Voorburg en Stompwijk. Gezien de vergrijzing en toenemende eenzaamheid, wordt erkend dat deze verenigingen een cruciale rol kunnen spelen in het bevorderen van sociale cohesie en leefbaarheid. Het college wordt opgedragen om in dialoog te treden met deze verenigingen om hun bijdrage te verkennen en om afspraken te maken over hun rol in het sociaal domein. Dit moet leiden tot een visie die de samenwerking en effectiviteit van deze verenigingen versterkt.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig in het identificeren van de problemen (vergrijzing, eenzaamheid, individualisering) en het potentieel van wijkverenigingen om hieraan bij te dragen. Echter, het mist specifieke details over hoe de dialoog en afspraken precies vormgegeven zullen worden.
Rol van de Raad
De raad speelt een toezichthoudende en richtinggevende rol. Ze moeten het college aansturen om de dialoog met de verenigingen aan te gaan en de resultaten hiervan te monitoren.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen in hoeverre ze willen investeren in de samenwerking met wijkverenigingen en welke prioriteit dit krijgt binnen het sociaal domein. Ook moeten ze bepalen hoe ze de balans willen vinden tussen gemeentelijke ondersteuning en zelfredzaamheid van burgers.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is niet duidelijk hoe de voortgang gemeten zal worden of binnen welke tijdsperiode de visie ontwikkeld moet zijn. Er zijn geen duidelijke meetbare doelen of tijdslijnen aangegeven.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of ze het college de opdracht geven om de voorgestelde dialoog en visieontwikkeling te starten.
Participatie
Het voorstel benadrukt participatie door het aangaan van een open dialoog met wijkverenigingen. Dit is een positief aspect, maar er is geen specifieke strategie voor bredere burgerparticipatie opgenomen.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het voorstel, maar sociale duurzaamheid kan als impliciet relevant worden beschouwd gezien de focus op sociale cohesie en leefbaarheid.
Financiële Gevolgen
Er worden geen specifieke financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen genoemd in de motie. Het is onduidelijk of er extra middelen nodig zijn voor de uitvoering van de dialoog en de ontwikkeling van de visie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Wijkverenigingen Vrijwilligersverenigingen Sociale cohesie Eenzaamheid Leefbaarheid Sociale samenhang Vergrijzing Individualisering Preventie Gemeentelijke visieVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie Visie op Wijkverenigingen en andere vrijwilligersverenigingen
Samenvatting: De motie roept de gemeente Leidschendam-Voorburg en Stompwijk op om samen met wijkverenigingen en andere vrijwilligersverenigingen een visie te ontwikkelen op hun rol en toekomst. Dit is belangrijk vanwege de vergrijzing en het verdwijnen van verzorgingshuizen, waardoor ouderen langer zelfstandig wonen en mogelijk vereenzamen. De motie benadrukt het belang van sociale cohesie en leefbaarheid en stelt dat wijkverenigingen een cruciale rol kunnen spelen. Het college wordt opgedragen om in dialoog te gaan met deze verenigingen om hun bijdrage aan het sociale leven te verkennen en afspraken te maken over hun activiteiten.
Oordeel over de volledigheid
De motie is redelijk volledig in het identificeren van de problemen en het benoemen van de rol die wijkverenigingen kunnen spelen. Echter, het biedt geen concrete stappen of tijdlijnen voor het ontwikkelen van de visie, wat een gemis is in termen van volledigheid.
Rol van de Raad
De raad speelt een initiërende en toezichthoudende rol. Ze roept het college op om actie te ondernemen en zal waarschijnlijk de voortgang en resultaten van de gesprekken en de uiteindelijke visie evalueren.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of ze de verantwoordelijkheid voor sociale cohesie en leefbaarheid meer bij de wijkverenigingen willen leggen en hoe ze deze verenigingen willen ondersteunen. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de mate van betrokkenheid en ondersteuning vanuit de gemeente.
SMART en Inconsistenties
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Er ontbreken specifieke doelen, meetbare resultaten en een tijdlijn. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de vaagheid kan leiden tot interpretatieverschillen.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of ze het college de opdracht geven om de voorgestelde gesprekken en visieontwikkeling te starten.
Participatie
De motie benadrukt participatie door het belang van een open dialoog tussen de gemeente en de verenigingen te onderstrepen. Er wordt echter niet specifiek ingegaan op bredere burgerparticipatie.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar sociale duurzaamheid in termen van cohesie en leefbaarheid is een impliciet thema.
Financiële Gevolgen
De motie bespreekt geen directe financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Dit kan een aandachtspunt zijn voor de raad bij de verdere uitwerking van de visie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Sociale cohesie Leefbaarheid Ouderen Eenzaamheid Wijkverenigingen Vrijwilligersverenigingen Ontmoetingsplaatsen Individualisering Gemeentelijke visie Sociale samenhangVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Visie op Wijkverenigingen en andere vrijwilligersverenigingen
Samenvatting: De motie roept op tot een gemeentelijke visie op de rol van wijkverenigingen en andere vrijwilligersverenigingen in Leidschendam-Voorburg en Stompwijk. Gezien de vergrijzing en toenemende eenzaamheid, wordt erkend dat deze verenigingen een cruciale rol kunnen spelen in het bevorderen van sociale cohesie en leefbaarheid. Het college wordt opgedragen om in dialoog te treden met deze verenigingen om hun bijdrage te verkennen en afspraken te maken over hun rol in het sociaal domein. Dit moet leiden tot een visie die de samenwerking tussen de gemeente en de verenigingen versterkt.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig in het identificeren van de problemen (vergrijzing, eenzaamheid, individualisering) en het potentieel van wijkverenigingen om hieraan bij te dragen. Echter, het mist specifieke details over hoe de dialoog en afspraken precies vormgegeven zullen worden.
Rol van de Raad
De raad speelt een initiërende en toezichthoudende rol. Ze geeft richting aan het college door de motie aan te nemen en verwacht dat het college de dialoog met de verenigingen aangaat en terugkoppeling geeft over de voortgang en resultaten.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of ze de verantwoordelijkheid voor sociale cohesie en eenzaamheidspreventie bij wijkverenigingen willen leggen en in hoeverre ze bereid zijn om middelen en ondersteuning te bieden aan deze verenigingen.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek in zijn doelstellingen, maar mist meetbare criteria, een tijdsbestek en concrete middelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de uitvoering is afhankelijk van de bereidheid van verenigingen en de gemeente om samen te werken.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of ze de motie aannemen en het college opdracht geven om de voorgestelde dialoog en visieontwikkeling te starten.
Participatie
Het voorstel benadrukt participatie door het aangaan van een open dialoog met wijkverenigingen en vrijwilligersverenigingen. Dit impliceert een bottom-up benadering waarbij de input van deze groepen centraal staat.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is niet expliciet genoemd, maar sociale duurzaamheid kan als relevant worden beschouwd, gezien de focus op sociale cohesie en leefbaarheid.
Financiële Gevolgen
De motie specificeert geen directe financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Het is mogelijk dat er middelen nodig zijn voor het faciliteren van de dialoog en het ondersteunen van verenigingen, maar dit wordt niet uitgewerkt in de motie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Sociale cohesie Eenzaamheid Wijkverenigingen Vrijwilligersverenigingen Leefbaarheid Sociale samenhang Vergrijzing Individualisering Preventie Gemeentelijke visieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 7 Raadsvoorstel: Uitvoering gezamenlijk afvalbeleid (1535244).
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Uitvoering gezamenlijk afvalbeleid
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Uitvoering gezamenlijk afvalbeleid". Het voorstel richt zich op de implementatie van het Omgekeerd Inzamelen als basis voor het afvalbeleid in Leidschendam-Voorburg. Het college is belast met het opstellen van een uitvoeringsplan, risicobeoordeling, en communicatieplan. Avalex voert het project uit in samenwerking met de gemeenten. Het plan omvat een vijfjarige strategie met jaarlijkse detailplannen. De kosten worden gedekt door Avalex en de lokale afvalstoffenheffing. Het doel is om kosten te besparen en de afvalstoffenheffing te verlagen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een uitvoeringsplan, risicobeoordeling, en communicatieplan. Er zijn echter enkele details die verder uitgewerkt moeten worden in de jaarlijkse plannen.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het uitvoeringsplan goed te keuren, toezicht te houden op de uitvoering, en te beslissen over de financiële aspecten zoals de begrotingswijziging en de dekking van kosten.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van het uitvoeringsplan, de inzamelcriteria, en de financiële dekking van de kosten. Daarnaast moet de raad keuzes maken over de uitvoering van moties, zoals de frequentie van GFT-inzameling.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART. Het heeft specifieke doelen en een tijdsgebonden plan, maar mist meetbare criteria voor succes. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van de communicatie en participatie moet nog worden bewezen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten over de goedkeuring van het uitvoeringsplan, de inzamelcriteria, en de financiële dekking van de kosten. Ook moet de raad beslissen over de uitvoering van de moties.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door bewoners te betrekken bij de implementatie via bewonersavonden en een online platform. Er is aandacht voor communicatie op wijkniveau.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, gezien de focus op afvalreductie en recycling. Het voorstel streeft naar een duurzamer afvalbeheer.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een uitvoeringsbudget van € 980.000 voor 2016-2020, gedekt door de afvalstoffenheffing en de Egalisatiereserve. Besparingen worden verwacht door lagere verwerkingskosten, wat kan leiden tot een verlaging van de afvalstoffenheffing.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgekeerd Inzamelen Avalex Uitvoeringsplan Afvalbeleid Communicatie Afvalstoffenheffing Nascheiding GFT-afval Inzamelcriteria RisicoanalyseVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 8 Raadsvoorstel: Spoorboekje Duivenvoordecorridor (1535236).
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Spoorboekje Duivenvoordecorridor". Het voorstel betreft de ontwikkeling van de Duivenvoordecorridor in Leidschendam-Voorburg, een project met hoge ambities op het gebied van groen en recreatie en aanzienlijke financiële belangen. Het plan omvat verschillende deelplannen, elk met eigen dynamiek en randvoorwaarden. Het doel is om spelregelkaarten te ontwikkelen die de kaders en ambities per deelplan duidelijk maken voor zowel de raad als potentiële contractpartijen. De gemeente wil marktpartijen uitdagen om publieke ambities te realiseren, terwijl ze binnen gestelde kaders vrijheid biedt. De raad wordt betrokken bij de besluitvorming over deze spelregelkaarten.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de verschillende aspecten van de ontwikkeling van de Duivenvoordecorridor behandelt, inclusief de rol van de raad, de betrokkenheid van marktpartijen, en de financiële en juridische kaders.
Rol van de raad:
De raad heeft een toetsende rol en wordt betrokken bij de besluitvorming over de spelregelkaarten. De raad stelt de kaders voor onderhandelingen vast en toetst de resultaten van onderhandelingen en grondverkopen.
Politieke keuzes:
De raad moet keuzes maken over de kaders en ambities voor elk deelplan, de mate van flexibiliteit die aan marktpartijen wordt geboden, en de goedkeuring van eventuele afwijkingen van de spelregelkaarten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, vooral omdat specifieke meetbare doelen en tijdlijnen ontbreken. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de flexibiliteit voor marktpartijen kan mogelijk tot interpretatieverschillen leiden.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten over de vaststelling van de spelregelkaarten en eventuele wijzigingen daarvan, en de goedkeuring van onderhandelingsresultaten.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niet expliciet de participatie van burgers of andere belanghebbenden buiten de marktpartijen en de raad.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt impliciet genoemd in de context van groen en recreatie, maar het is niet duidelijk of er specifieke duurzaamheidsdoelstellingen zijn opgenomen.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen worden verantwoord in de grondexploitatie. Het voorstel geeft aan dat de verkoop van gronden en investeringen in planvorming en bouw- en woonrijp maken financieel verantwoord worden, maar specifieke dekkingsmethoden worden niet gedetailleerd besproken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Duivenvoordecorridor Spelregelkaarten Ontwikkelstrategie Marktpartijen Grondexploitatie Bestemmingsplan Privaatrechtelijke overeenkomst Q-team Zuid NoordVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 9 Raadsvoorstel: Project Bereikbaar Stompwijk: inrichtingsvarianten Huyssitterweg (1531891).
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Project Bereikbaar Stompwijk: inrichtingsvarianten Huyssitterweg". Het doel is om de Huyssitterweg te herinrichten als onderdeel van de Verbindingsweg. Na overleg met bewoners en belanghebbenden zijn vier varianten ontwikkeld. Het college stelt voor om te kiezen voor een geoptimaliseerde variant 1, die de verkeersveiligheid verbetert zonder ingrijpende extra kosten. De meerkosten van deze variant bedragen €160.000 en kunnen worden gedekt uit de post "onvoorzien" binnen het beschikbare budget.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerde beschrijving van de varianten, de reacties van belanghebbenden, en de financiële implicaties. Echter, meer informatie over de langetermijnimpact en eventuele milieueffecten zou nuttig zijn.
Rol van de raad:
De raad moet instemmen met de voorgestelde voorkeursvariant en de financiële dekking van de meerkosten goedkeuren.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen kostenbeheersing en het maximaliseren van verkeersveiligheid en toekomstbestendigheid. Er is ook een afweging tussen het luisteren naar de voorkeuren van bewoners en de financiële haalbaarheid.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en meetbaar in termen van kosten en varianten, maar minder duidelijk over tijdlijnen en langetermijneffecten. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze instemmen met de geoptimaliseerde variant 1 en de financiële dekking vanuit de post "onvoorzien".
Participatie:
Er is sprake van participatie door middel van consultaties met bewoners, bedrijven, de Klankbordgroep en de Adviesraad. Er is echter geen unanimiteit onder de bewoners.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel, hoewel het toekomstgericht denken in sommige varianten impliciet een duurzaamheidsaspect kan bevatten.
Financiële gevolgen:
De meerkosten van de voorkeursvariant bedragen €160.000 en kunnen worden gedekt uit de post "onvoorzien" van het uitvoeringskrediet. Varianten 3 en 4 zijn financieel niet haalbaar binnen het huidige budget.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Huyssitterweg Inrichtingsvarianten Verbindingsweg Wethouder Rozenberg Klankbordgroep Adviesraad Parkeren Sluipverkeer Keerlus VerkeersintensiteitenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt Hamerstukken
Agendapunt 10 Raadsvoorstel: Op de begroting brengen en verrekening van kosten bouw- en woonrijpmaken project Leidsenhage (1532392).
-
Raadsvoorstel Op de begroting brengen en verrekening van kosten bouw- en woonrijpmaken project Leid.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Op de begroting brengen en verrekening van kosten bouw- en woonrijpmaken project Leidsenhage". Het voorstel houdt in dat de gemeente Leidschendam-Voorburg de kosten voor het bouw- en woonrijpmaken van het project Leidsenhage op de begroting brengt. Deze kosten, begroot op ongeveer €9,6 miljoen, worden volledig gedekt door Unibail Rodamco (UR) volgens de Anterieure Overeenkomst (AO). De gemeente fungeert als opdrachtgever, maar de kosten worden gedragen door UR, waardoor de begrotingswijziging budgettair neutraal is. Het voorstel vraagt de raad om de begrotingswijziging goed te keuren om tijdige uitvoering van de werkzaamheden te waarborgen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke uitleg van de financiële afspraken en de noodzaak van de begrotingswijziging. Echter, er ontbreekt gedetailleerde informatie over de specifieke werkzaamheden en de betrokken partijen bij de uitvoering.
Rol van de raad:
De raad heeft de bevoegdheid om de voorgestelde begrotingswijziging goed te keuren. Dit is noodzakelijk om de gemeente in staat te stellen rechtmatige betalingen te doen voor de werkzaamheden.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de begrotingswijziging, rekening houdend met de budgettaire neutraliteit en de afspraken met UR. Er zijn geen directe politieke keuzes die invloed hebben op de gemeentelijke financiën, gezien de kosten volledig door UR worden gedekt.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de financiële aspecten. Het is tijdgebonden met een duidelijke fasering over drie jaar. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van UR voor de dekking van de kosten kan een risico vormen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde begrotingswijziging vast te stellen, zodat de benodigde budgetten op de begroting worden gebracht.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, aangezien het gaat om de uitvoering van eerder gemaakte afspraken zonder directe impact op omwonenden of ondernemers.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. De focus ligt voornamelijk op de financiële en contractuele aspecten.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn budgettair neutraal voor de gemeente, aangezien UR alle kosten dekt. De dekking is vastgelegd in een afzonderlijke afsprakenbrief en er is een jaarlijkse bijstelling van de budgetten op basis van projectontwikkelingen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Anterieure Overeenkomst (AO) Unibail Rodamco (UR) Bouwrijp maken Woonrijp maken Begrotingswijziging Publiek Openbaar Gebied Budgettair-neutraal Exploitatiebudget Kostenverrekening AfsprakenbriefVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 11 Raadsvoorstel: Transformatie CBS-locatie (1535030).
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Transformatie CBS-locatie". Het voorstel betreft de herontwikkeling van de voormalige CBS-locatie in Leidschendam-Voorburg naar een woonwijk. Het project omvat de transformatie van 60.000 m² leegstaand kantoor naar een woongebied met maximaal 230 woningen, waaronder eengezinswoningen en appartementen. De plannen zijn ontwikkeld in samenwerking met stakeholders en omvatten een ruimtelijk kader, een Gebiedsvisie en een Masterplan. De nadruk ligt op duurzaamheid, met een ambitie voor een autovrije, energieneutrale wijk zonder gasgebruik. De gemeenteraad wordt gevraagd het ruimtelijk kader en de bijbehorende begrotingswijziging vast te stellen.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt redelijk volledig, met een duidelijke beschrijving van de plannen, betrokkenheid van stakeholders en de duurzaamheidsambities. Echter, specifieke details over de financiële dekking en eventuele risico's zijn niet uitgebreid besproken.
Rol van de raad bij het voorstel:
De raad wordt gevraagd om het ruimtelijk kader voor de transformatie vast te stellen en de bijbehorende begrotingswijziging goed te keuren. Dit is een cruciale stap in het proces, aangezien het de formele goedkeuring van de plannen inhoudt.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van het ruimtelijk kader en de begrotingswijziging. Politieke keuzes kunnen betrekking hebben op de mate van duurzaamheid, de invulling van het woonprogramma en de betrokkenheid van de gemeenschap.
Is het voorstel SMART? Zijn er inconsequenties?
Het voorstel is gedeeltelijk SMART. Het is specifiek en tijdgebonden, met duidelijke doelen en een tijdlijn voor de ontwikkeling. Echter, meetbare en realistische aspecten, zoals financiële dekking en risicoanalyse, zijn minder duidelijk uitgewerkt.
Besluit dat de raad moet nemen:
De raad moet besluiten om het ruimtelijk kader en de bijbehorende begrotingswijziging vast te stellen, waarmee de transformatie van de CBS-locatie formeel kan worden voortgezet.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door stakeholders en de oprichting van een Klankbordgroep. Er zijn meerdere bijeenkomsten georganiseerd om input van belanghebbenden te verzamelen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema in het voorstel, met ambities voor een energieneutrale, autovrije wijk zonder gasgebruik. Dit sluit aan bij de bredere duurzaamheidsdoelstellingen van de gemeente.
Financiële gevolgen en dekking:
Hoewel het voorstel een begrotingswijziging omvat, worden de specifieke financiële gevolgen en de manier waarop deze gedekt worden niet uitgebreid besproken. Meer duidelijkheid hierover zou wenselijk zijn voor een volledig beeld.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Transformatie CBS-locatie Ruimtelijk kader Stedenbouwkundig plan Gebiedsvisie Masterplan Duurzaamheid Woonprogramma Stakeholders Klankbordgroep WoonmilieuVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 12 Raadsvoorstel: Concept zienswijze op het regelen van zeggenschap door middel van aandelen van de Vervoersautoriteit MRDH in de HTM en RET (1544685)
-
Raadsvoorstel Concept zienswijze op het regelen van zeggenschap door middel van aandelen van de Ver.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Concept zienswijze op het regelen van zeggenschap door middel van aandelen van de Vervoersautoriteit MRDH in de HTM en RET." Het voorstel betreft de inbesteding van concessies voor het openbaar vervoer in de regio Rotterdam en Haaglanden, waarbij de MRDH (Metropoolregio Rotterdam Den Haag) zeggenschap wil verkrijgen over de vervoersbedrijven RET en HTM door het verwerven van één aandeel in elk bedrijf. De meerderheid van de aandelen blijft bij de huidige eigenaren, de gemeenten Rotterdam en Den Haag. De gemeente Leidschendam-Voorburg kan tot 18 mei een zienswijze indienen, waarbij het college kritisch staat tegenover deze vorm van zeggenschap.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de context van de gegeven informatie. Het biedt een duidelijke uitleg van de situatie, de wettelijke basis voor inbesteding, en de mogelijkheid voor de gemeente om een zienswijze in te dienen.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om het voorstel te beoordelen en te besluiten of zij de voorgestelde zienswijze willen indienen. Dit houdt in dat de raad de kritische houding van het college ten aanzien van de zeggenschap door middel van aandelen moet overwegen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij de zienswijze van het college steunen, wat impliceert dat zij kritisch staan tegenover de voorgestelde zeggenschapsstructuur. Dit kan politieke implicaties hebben voor de relatie met de MRDH en de betrokken gemeenten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, vooral omdat het geen concrete doelen of meetbare resultaten bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de kritische houding van het college vraagt om verdere verduidelijking.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij de concept zienswijze van het college willen indienen, waarmee zij hun standpunt over de zeggenschapsstructuur kenbaar maken.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de gemeente een zienswijze kan indienen, wat een vorm van participatie is. Er is echter geen verdere informatie over bredere participatie van andere belanghebbenden of inwoners.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. Het richt zich voornamelijk op de zeggenschapsstructuur en juridische aspecten van de concessieverlening.
Financiële gevolgen:
Het voorstel bespreekt niet expliciet de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Het richt zich vooral op de juridische en bestuurlijke aspecten van de zeggenschap door middel van aandelen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Zeggenschap MRDH HTM RET Inbesteding Concessies Aandelen Wet personenvervoer 2000 Gemeente Rotterdam Gemeente Den HaagVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 13 Raadsvoorstel: Wijziging van de huidige bouwverordening Leidschendam-Voorburg (1523140).
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft op 26 april 2016 besloten om de Bouwverordening Leidschendam-Voorburg 2016 vast te stellen. Dit besluit is genomen op basis van een voorstel van het college van 1 maart 2016 en houdt rekening met artikel 8 van de Woningwet. De vastgestelde verordening omvat ook de bijbehorende wijzigingen zoals vermeld in de bijlage. Het besluit is officieel vastgesteld tijdens een openbare raadsvergadering, ondertekend door de griffier mr. G.A. van Egmond en de voorzitter J.W. van der Sluijs.
-
Raadsbesluit Voorstel tot vaststelling van de Bouwverordening Leidschendam-Voorburg 2016.pdf dossier
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bouwverordening Wijzigingen Woningwet Openbare vergadering College Bijlage Vastgesteld Griffier Voorzitter Artikel 8Verfijning van de zoekopdracht:
-
Raadsvoorstel Voorstel tot vaststelling van de Bouwverordening Leidschendam-Voorburg 2016.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Voorstel tot vaststelling van de Bouwverordening Leidschendam-Voorburg 2016
Samenvatting: Het voorstel betreft de aanpassing van de Bouwverordening Leidschendam-Voorburg 2012 naar aanleiding van wijzigingen in de Woningwet. De aanpassing is grotendeels een formaliteit en omvat het verwijderen van stedenbouwkundige bepalingen die hun wettelijke grondslag hebben verloren. Deze bepalingen worden nu opgenomen in de bestemmingsplannen. Het voorstel voorziet in een overgangstermijn tot 1 juli 2018 en stelt voor de gewijzigde verordening acht dagen na bekendmaking in werking te laten treden. Op termijn zullen de resterende artikelen van de bouwverordening opgaan in landelijke uniforme regelgeving of het omgevingsplan.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de noodzakelijke wijzigingen beschrijft die voortvloeien uit de gewijzigde Woningwet. Er is een bijlage met een overzicht van de wijzigingen, wat bijdraagt aan de transparantie en volledigheid.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad heeft de rol om de voorgestelde wijzigingen in de Bouwverordening vast te stellen. Dit is een formele stap die nodig is om de wijzigingen juridisch te verankeren.
Politieke keuzes
De politieke keuzes zijn beperkt, gezien de wijzigingen voornamelijk voortvloeien uit landelijke wetgeving. De raad moet echter beslissen over de vaststelling van de verordening en kan eventueel overwegen of aanvullende lokale regels gewenst zijn.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, met een duidelijke overgangstermijn tot 1 juli 2018. Het is echter minder meetbaar en haalbaar, omdat het vooral een juridische aanpassing betreft. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad
De raad moet besluiten om de Bouwverordening Leidschendam-Voorburg 2016 vast te stellen, zoals voorgesteld door het college.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, wat logisch is gezien de technische aard van de wijzigingen.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel. De focus ligt op juridische en stedenbouwkundige aanpassingen.
Financiële gevolgen
Het voorstel bespreekt geen directe financiële gevolgen of dekkingsmogelijkheden. Dit is waarschijnlijk omdat de wijzigingen voornamelijk juridisch van aard zijn en geen directe kosten met zich meebrengen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bouwverordening 2016 Woningwet Stedenbouwkundige bepalingen Bestemmingsplan Reparatiewet Invoeringswet Wro (IWro) Parkeernormenbepaling Model-bouwverordening Omgevingsplan InwerkingtredingVerfijning van de zoekopdracht: