Raad
Agendapunt Hamerstukken
Agendapunt 11 Raadsvoorstel tot wijziging van de bouwverordening Leidschendam-Voorburg 2007 (2007/17307).
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de vaststelling van de Bouwverordening Leidschendam-Voorburg 2007, waarin wijzigingen zijn opgenomen uit de 9e tot en met de 12e serie van de Model-bouwverordening 1992 van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten. Deze wijzigingen zijn noodzakelijk vanwege de gewijzigde Woningwet die per 1 april 2007 in werking is getreden, en omvatten onder andere aanpassingen in de brandveiligheidsvoorschriften, het Asbestverwijderingsbesluit 2005, en de indieningsvereisten voor bouwvergunningen. De wijzigingen richten zich op het verbeteren van naleving en handhaving, het beperken van de bouwvergunningplicht voor seizoensgebonden bouwwerken, en het aanpassen van voorschriften aan actuele normen. De voorgestelde wijzigingen zijn afgestemd met relevante instanties en worden na vaststelling bekendgemaakt volgens de Gemeentewet. Het voorstel vraagt de raad om de Bouwverordening inclusief de wijzigingen vast te stellen.
-
Raadsvoorstel tot vaststelling van de bouwverordening Leidschendam-Voorburg 2007. .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel tot vaststelling van de Bouwverordening Leidschendam-Voorburg 2007". Het voorstel betreft de vaststelling van de Bouwverordening Leidschendam-Voorburg 2007, waarin wijzigingen zijn opgenomen uit de 9e tot en met de 12e serie van de Model-bouwverordening 1992 van de VNG. Deze wijzigingen zijn noodzakelijk vanwege de gewijzigde Woningwet, herziening van brandveiligheidsvoorschriften, het Asbestverwijderingsbesluit 2005, en andere actuele normen. Het voorstel beoogt de regelgeving te actualiseren en te vereenvoudigen, met aandacht voor handhaving en deregulering, zoals het beperken van de bouwvergunningplicht voor seizoensgebonden bouwwerken en het verruimen van bouwvergunningsvrije mogelijkheden bij monumenten.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het gedetailleerd ingaat op de wijzigingen en de noodzaak daarvan. Het bevat verwijzingen naar relevante wetgeving en biedt een uitgebreide toelichting op de wijzigingen.
Rol van de raad:
De raad moet het voorstel beoordelen en besluiten om de Bouwverordening Leidschendam-Voorburg 2007 vast te stellen. De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren van de voorgestelde wijzigingen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de mate van deregulering en de balans tussen handhaving en flexibiliteit in de bouwregelgeving. Er moeten keuzes worden gemaakt over de implementatie van de wijzigingen en de impact op lokale regelgeving.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar de meetbaarheid en haalbaarheid zijn minder duidelijk. Er zijn geen evidente inconsistenties, maar de effectiviteit van de handhaving en deregulering kan variëren.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de Bouwverordening Leidschendam-Voorburg 2007 vast te stellen, inclusief de voorgestelde wijzigingen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of belanghebbenden in het proces. Het richt zich voornamelijk op de technische en juridische aspecten van de wijzigingen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een onderwerp in het voorstel. De focus ligt meer op regelgeving en handhaving.
Financiële gevolgen:
Het voorstel bespreekt geen specifieke financiële gevolgen of dekkingsmogelijkheden. De nadruk ligt op juridische en procedurele aanpassingen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bouwverordening 2007 Woningwet Asbestverwijderingsbesluit 2005 Brandveiligheidsvoorschriften Model-bouwverordening 1992 (MBV) Handhaving Seizoensgebonden bouwwerken Gebruiksvergunningplicht Wet milieubeheer Algemene wet bestuursrechtVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 1 Opening, mededelingen en vaststelling agenda.
Agendapunt 7 Raadsbrief: Uitvoering van de motie van de fracties VVD en PvdA voor- en naschoolse opvang en naschoolse activiteiten (2007/21138)
Samenvatting
Het raadsbesluit 2007/21138 van de gemeente Leidschendam-Voorburg betreft het besluit van de gemeenteraad om een raadsbrief voor kennisgeving aan te nemen. Dit besluit is genomen tijdens de openbare raadsvergadering op 2 oktober 2007, op basis van een voorstel van het college van 24 juli 2007. De griffier en de voorzitter van de raad hebben het besluit ondertekend.
-
Aangenomen motie VVD, PvdA anticiperen bij bouw cq verbouw accomodaties op multifunctioneel gebruik t.b.v. naschoolse opvang. .pdf dossier
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Raadsbesluit inzake uitvoering van de motie van de fracties VVD en PvdA voor- en naschoolse opvang .pdf dossier
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Raadsbrief Kennisgeving Openbare vergadering College Griffier Voorzitter Vastgesteld Registratienummer 24 juli 2007 2 oktober 2007Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Uitvoering van de raadsmotie voor- en naschoolse opvang d.d. 26 juni 2007
Samenvatting: Het voorstel adresseert de vraag naar kinderopvang in Leidschendam-Voorburg, die groter is dan het aanbod. De gemeente en kinderopvangorganisaties hebben stappen ondernomen om dit tekort te verminderen. Een behoeftepeiling onder ouders toont een grotere vraag naar naschoolse opvang, vooral op maandag, dinsdag en donderdag. Ouders geven de voorkeur aan opvang nabij scholen en zijn bereid extra te betalen voor sportieve en creatieve activiteiten. De gemeente speelt een stimulerende en makelaarsrol om de capaciteit te vergroten en multifunctioneel gebruik van ruimtes te bevorderen. Er wordt samengewerkt met scholen en kinderopvangorganisaties om naschoolse activiteiten te organiseren.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerde analyse van de huidige situatie, de resultaten van de behoeftepeiling, en de stappen die zijn ondernomen om het tekort aan kinderopvang aan te pakken. Echter, het mist specifieke details over de exacte implementatie van de voorgestelde acties en de lange termijn planning.
Rol van de raad
De raad heeft de motie aangenomen en speelt een toezichthoudende rol bij de uitvoering ervan. De raad moet kennisnemen van de acties die door het college zijn ondernomen en de voortgang monitoren.
Politieke keuzes
De raad moet beslissen over de prioritering van middelen voor kinderopvang en naschoolse activiteiten, en over de mate waarin de gemeente een actieve rol moet spelen in het faciliteren van kinderopvang.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Hoewel er duidelijke doelen zijn, zoals het vergroten van de capaciteit voor kinderopvang, ontbreken specifieke meetbare resultaten en deadlines. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van de voorgestelde acties is nog niet bewezen.
Besluit van de raad
De raad moet besluiten om kennis te nemen van de ondernomen acties en verdere richtlijnen geven voor de uitvoering van de motie, indien nodig.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat er bijeenkomsten zijn georganiseerd met kinderopvangorganisaties en schoolbesturen om de behoeftepeiling te bespreken en oplossingen te vinden. Er is sprake van samenwerking met deze partijen.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. De focus ligt voornamelijk op het vergroten van de capaciteit en het organiseren van naschoolse activiteiten.
Financiële gevolgen
Het voorstel noemt een gemeentelijke impuls van €160.000 voor naschoolse activiteiten, maar geeft geen gedetailleerd overzicht van de totale financiële gevolgen of hoe deze kosten gedekt worden. Er is een suggestie dat de middelen effectiever kunnen worden ingezet, maar verdere details ontbreken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Kinderopvang Buitenschoolse opvang Naschoolse activiteiten Behoeftepeiling Multifunctioneel gebruik Wet kinderopvang Vraag en aanbod Gemeentelijke aanpak Makelaarsrol Strategische visieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 10 Raadsvoorstel tot vaststelling van het eindverslag inspraak en het Waterplan 2007 - 2015, 'Water verbindt en geeft kleur aan je stad' (2007/20832).
Samenvatting
Het Waterplan Leidschendam-Voorburg 2007-2015, getiteld "Water verbindt en geeft kleur aan je stad", is een gezamenlijk initiatief van het hoogheemraadschap van Delfland, het hoogheemraadschap van Rijnland en de gemeente Leidschendam-Voorburg. Het plan richt zich op het ontwikkelen van een duurzaam, robuust en aantrekkelijk watersysteem in reactie op uitdagingen zoals klimaatverandering, zeespiegelstijging, bodemdaling en verstedelijking. Het waterplan is gebaseerd op drie pijlers: het verbinden van regionale en lokale netwerken, het versterken van het karakter van woonwijken en het benutten en creëren van lokale waterparels. Het plan is in lijn met het Nationaal en Regionaal Bestuursakkoord Water en omvat maatregelen voor waterkwaliteit, -kwantiteit en ruimtelijke ordening. Tijdens de inspraakperiode zijn reacties verzameld, en het eindverslag van deze inspraak ligt nu ter vaststelling voor. De totale kosten voor het waterplan bedragen €11.166.250, waarvan de gemeente €4.172.875 voor haar rekening neemt. Het plan benadrukt samenwerking tussen overheden en private partijen voor financiering en uitvoering.
-
Raadsvoorstel tot vaststelling van heet eindverslag inspraak en het Waterplan 2007 - 2015, Water verbindt en geeft kleur aan je stad. .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel tot het vaststellen van het eindverslag inspraak en het Waterplan Leidschendam-Voorburg 2007-2015, 'Water verbindt en geeft kleur aan je stad'." Het Waterplan is een samenwerking tussen het hoogheemraadschap van Delfland, het hoogheemraadschap van Rijnland en de gemeente Leidschendam-Voorburg. Het plan richt zich op het verbeteren van het watersysteem in de regio door het aanpakken van uitdagingen zoals klimaatverandering, zeespiegelstijging en verstedelijking. Het doel is om een duurzaam, robuust en aantrekkelijk watersysteem te creëren dat wateroverlast en verdroging voorkomt, de waterkwaliteit verbetert en de leefomgeving aantrekkelijker maakt.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, met een duidelijke beschrijving van de doelen, strategieën en maatregelen. Het omvat ook financiële aspecten en participatie van belanghebbenden.
Rol van de raad:
De raad moet het eindverslag van de inspraak en het Waterplan vaststellen en het plan toezenden aan de indieners van de zienswijzen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van maatregelen, de financiering en de mate van participatie van private partijen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), maar er zijn enkele financiële onzekerheden, zoals de "pm-posten" waarvan de kosten nog niet zijn geschat.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten het eindverslag van de inspraak en het Waterplan vast te stellen en het plan aan de indieners van de zienswijzen te sturen.
Participatie:
Er is sprake van participatie door middel van inspraakprocedures, informatieavonden en betrokkenheid van wijkplatforms.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een kernonderdeel van het voorstel, met een focus op een robuust en ecologisch gezond watersysteem.
Financiële gevolgen:
De totale kosten voor het waterplan bedragen €11.166.250, waarvan €4.172.875 voor de gemeente. Er zijn afspraken over kostenverdeling en financiering, maar sommige kosten zijn nog niet volledig gedekt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Waterplan Klimaatverandering Hoogheemraadschap Duurzaam Waterkwaliteit Verstedelijking Regionaal Bestuursakkoord Natuurvriendelijke oevers Wateroverlast Ruimtelijke ordeningVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt Bespreekpunten
Agendapunt 5 Raadsvoorstel inzake de zienswijze van het college van B&W gemeente Leidschendam-Voorburg op het voorlopig ontwerp Regionaal Structuurplan Haaglanden 2020 (2007/21124).
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Aangenomen motie VVD, CDA en PvdA voorlopig onwerp RSP Haaglanden 2020 Schakelzone Binckhorst .pdf dossier
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4 Raadsvoorstel tot vaststelling van de integrale gebiedsvisie voor Stompwijk (2007/21296).
Samenvatting
De gemeente Leidschendam-Voorburg heeft een integrale gebiedsvisie voor Stompwijk ontwikkeld, waarin bewoners, maatschappelijke organisaties, ondernemers en overheden hebben samengewerkt. Deze visie, die door het college is overgenomen, richt zich op de ontwikkeling van Stompwijk als groene, recreatieve entree van het Groene Hart met een leefbare dorpskern tot 2030. De visie omvat verbeteringen in landschap, infrastructuur en voorzieningen. De gemeenteraad wordt gevraagd de visie vast te stellen als kader voor toekomstige ontwikkelingen. De uitvoering vereist cofinanciering van externe partijen, en een uitvoeringsstrategie zal in januari 2008 worden gepresenteerd. Er wordt een extern projectleider aangesteld om het proces te begeleiden. Een aanvullend budget van €120.000 wordt voorgesteld voor de uitvoering van de visie. De gemeente onderzoekt mogelijkheden voor subsidies en cofinanciering om de integrale aanpak te ondersteunen.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel tot Vaststelling van de Integrale Gebiedsvisie voor Stompwijk
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel tot vaststelling van de integrale gebiedsvisie voor Stompwijk." Het voorstel beoogt de vaststelling van een integrale gebiedsvisie voor Stompwijk, die de ontwikkeling van het dorp tot 2030 als groene, recreatieve entree van het Groene Hart met een leefbare dorpskern beschrijft. De visie is tot stand gekomen door samenwerking tussen bewoners, maatschappelijke organisaties, ondernemers en overheden. Het voorstel vraagt de gemeenteraad om de visie vast te stellen als kader voor toekomstige ontwikkelingen en benadrukt de noodzaak van cofinanciering voor de uitvoering van de projecten.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met een duidelijke beschrijving van de achtergrond, doelstellingen, en de betrokkenheid van verschillende partijen. Het biedt een integraal perspectief op de ontwikkeling van Stompwijk en behandelt zowel ruimtelijke als sociale aspecten.
Rol van de Raad:
De raad wordt gevraagd de gebiedsvisie vast te stellen als kaderstellend document voor toekomstige ontwikkelingen in Stompwijk. Daarnaast moet de raad besluiten over de financiële aspecten, zoals de noodzaak van cofinanciering en de verruiming van de bestedingsrichting van de begrotingsruimte.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de vaststelling van de visie als kader voor toekomstige ontwikkelingen en over de financiële strategie, inclusief de noodzaak van cofinanciering en de prioritering van projecten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) in termen van doelstellingen en tijdlijnen. Er zijn echter afhankelijkheden van externe financiering die onzekerheid kunnen introduceren.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten de visie vast te stellen als kaderstellend document en instemmen met de financiële strategie, inclusief de noodzaak van cofinanciering en de verruiming van de bestedingsrichting.
Participatie:
Het voorstel benadrukt een open en communicatieve aanpak met brede participatie van bewoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties, wat heeft geleid tot een breed draagvlak.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, met nadruk op het behoud van het landelijke karakter, sanering van verstorende bedrijvigheid, en het versterken van recreatieve mogelijkheden.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn aanzienlijk, met een geschatte investering van € 15 miljoen voor de reconstructie van de Stompwijkseweg. Er is een noodzaak voor cofinanciering van externe partijen. De raad wordt gevraagd om de bestedingsrichting van de begrotingsruimte te verruimen voor de integrale gebiedsvisie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Integrale gebiedsvisie Stompwijk Groene Hart Leefbaarheid Cofinanciering Infrastructurele verbeteringen Landschap Recreatie Draagvlak UitvoeringsstrategieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 9 Raadsvoorstel tot vaststelling bestemmingsplan Veursestraatweg 2007 (2007/21112).
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de vaststelling van het bestemmingsplan Veursestraatweg 2007 in de gemeente Leidschendam-Voorburg. Het eerdere plan uit 2006 werd afgekeurd vanwege een procedurefout. Het nieuwe plan heeft geen beleidswijzigingen ten opzichte van het vorige, maar is aangepast aan de nieuwste digitaliseringseisen. Het plangebied omvat onder andere de woonwijk 't Lien en heeft een conserverend karakter om de bestaande kwaliteiten te behouden. Er zijn 12 zienswijzen ingediend tegen het ontwerp, die zijn behandeld in de Zienswijzennota. Het voorstel is om in te stemmen met het bestemmingsplan, de Zienswijzennota, en de lijst van wijzigingen. Na vaststelling wordt het plan ter inzage gelegd en kunnen belanghebbenden bedenkingen indienen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel tot vaststellen bestemmingsplan Veursestraatweg 2007
Samenvatting: Het bestemmingsplan Veursestraatweg 2007 is opgesteld na afkeuring van het vorige plan door een procedurefout. Het plan heeft een conserverend karakter en richt zich op het behoud van de bestaande kwaliteiten van het plangebied, dat onder andere de woonwijk ’t Lien en delen van de Veursestraatweg omvat. Er zijn 12 zienswijzen ingediend, waarvan enkele hebben geleid tot wijzigingen in het plan. Het voorstel vraagt de raad om het bestemmingsplan, de Zienswijzennota en de lijst van wijzigingen vast te stellen.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een samenvatting van de voorgeschiedenis, een beschrijving van het plangebied, de zienswijzen en de daaropvolgende wijzigingen. Echter, meer gedetailleerde informatie over de inhoudelijke aspecten van de zienswijzen en de specifieke wijzigingen zou de volledigheid kunnen verbeteren.
Rol van de Raad
De raad heeft de bevoegdheid om het bestemmingsplan vast te stellen. De raad moet instemmen met het bestemmingsplan, de Zienswijzennota en de voorgestelde wijzigingen.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij instemt met het conserverende karakter van het bestemmingsplan en de voorgestelde wijzigingen naar aanleiding van de zienswijzen. Dit kan politieke keuzes met zich meebrengen over ruimtelijke ordening en behoud van het gebied.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen specifieke meetbare doelen of tijdlijnen opgenomen, behalve de procedurele stappen. Er lijken geen grote inconsistenties te zijn, maar de specificiteit van de doelen kan worden verbeterd.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om in te stemmen met het bestemmingsplan Veursestraatweg 2007, de Zienswijzennota en de lijst van wijzigingen, en deze vast te stellen.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat het ontwerpbestemmingsplan ter inzage heeft gelegen en dat er zienswijzen zijn ingediend. De indieners van zienswijzen worden geïnformeerd over de reacties en eventuele aanpassingen.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel. Het conserverende karakter van het plan kan echter impliciet bijdragen aan duurzame ontwikkeling door het behoud van bestaande kwaliteiten.
Financiële Gevolgen
Er zijn geen financiële consequenties verbonden aan het bestemmingsplan, zoals vermeld in het voorstel. Er wordt geen dekking aangegeven, aangezien er geen kosten zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Veursestraatweg 2007 Zienswijzen Wet op de Ruimtelijke Ordening (WRO) Gedeputeerde Staten (GS) Digitalisering bestemmingsplannen (DURP) Plangebied Conserverend karakter Groenstructuren Zienswijzennota WijzigingsbevoegdheidVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 6 Raadsvoorstel tot vaststelling van het Beleidsplan 2007-2010 inburgeren in Leidschendam-Voorburg (2007/22796).
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg betreft het vaststellen van het Beleidsplan 2007-2010 voor inburgering. De Wet inburgering, die op 1 januari 2007 in werking trad, heeft de verantwoordelijkheid voor inburgering grotendeels bij de inburgeringsplichtigen gelegd, die zelf de kosten moeten dragen. De gemeente speelt echter een belangrijke rol in informatieverstrekking, het doen van inburgeringsaanbiedingen aan bepaalde groepen en handhaving. Prioriteit wordt gegeven aan oudkomers in een achterstandspositie, oudkomers met minderjarige kinderen en zelfmelders. Het plan omvat ook maatschappelijke begeleiding voor asielmigranten en alfabetiseringstrajecten. Vanwege tijdsdruk en vervuilde gegevensbestanden is de inspraakprocedure verkort tot drie weken. Het beleidsplan moet in oktober worden vastgesteld om tijdig contracten met aanbieders te kunnen sluiten.
-
Raadsvoorstel tot vaststelling van het Beleidsplan 2007-2010 Inburgeren in Leidschendam-Voorburg .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Beleidsplan 2007-2010 inburgeren in Leidschendam-Voorburg". Het plan is opgesteld naar aanleiding van de inwerkingtreding van de Wet inburgering (Wi) op 1 januari 2007, die de verantwoordelijkheid voor inburgering bij de inburgeringsplichtige legt. De gemeente speelt een belangrijke rol in informatieverstrekking en het aanbieden van inburgeringscursussen aan bepaalde groepen. Prioriteit wordt gegeven aan oudkomers in een achterstandspositie, oudkomers met minderjarige kinderen en zelfmelders. Het plan benadrukt sociale cohesie en integratie als doelen. De gemeente moet asielgerechtigde inburgeraars een aanbod doen en kan dit ook doen voor andere groepen. De financiële middelen worden als toereikend beschouwd.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt redelijk volledig, maar er zijn enkele hiaten, zoals het ontbreken van een gedetailleerde financiële onderbouwing vanwege tijdsdruk en vervuilde gegevensbestanden.
Rol van de raad:
De raad moet het beleidsplan goedkeuren en heeft een toezichthoudende rol in het inspraakproces en de uiteindelijke besluitvorming.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van doelgroepen voor inburgering en de mate van financiële ondersteuning die de gemeente biedt.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, vooral door het ontbreken van specifieke meetbare doelen en een gedetailleerde financiële onderbouwing. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de tijdsdruk en het overslaan van bepaalde inspraakprocedures kunnen als problematisch worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om al dan niet akkoord te gaan met het "Beleidsplan 2007-2010 inburgeren in Leidschendam-Voorburg".
Participatie:
Het voorstel vermeldt een inspraakprocedure, maar vanwege tijdsdruk is deze verkort en zijn bepaalde stappen overgeslagen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Hoewel het voorstel stelt dat de rijksmiddelen en aanvullende reïntegratiemiddelen toereikend zijn, ontbreekt een gedetailleerde financiële onderbouwing. De dekking van de kosten is afhankelijk van deze middelen, maar de exacte financiële gevolgen zijn niet volledig in kaart gebracht.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Inburgering Wet inburgering (Wi) Oudkomers Nieuwkomers Integratie Sociale cohesie Inburgeringsplicht Inburgeringsaanbod Maatschappelijke begeleiding MarktwerkingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt Hamerstukken
Agendapunt 8 Raadsvoorstel tot vaststelling van de Re-integratieverordening Wet Werk en Bijstand Leidschendam-Voorburg 2005 (2007/21538).
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg betreft wijzigingen in de Re-integratieverordening Wet Werk en Bijstand 2005, gebaseerd op praktijkinzichten. De voorgestelde wijzigingen omvatten:
-
Work-First: Integratie van de Work-First activiteit in de voorziening Oriëntatieplaats, met flexibiliteit in intensiteit en duur, en mogelijkheid tot verlenging van de periode.
-
Loonkostensubsidie: Aanpassing van de artikelen 13 en 14 om loonkostensubsidies breder inzetbaar te maken, ook voor cliënten met een geringe afstand tot de arbeidsmarkt, waarbij de consulent uitstroom de noodzaak beoordeelt.
-
Wet Inburgering: Aanpassing van artikel 18 aan de nieuwe Wet Inburgering die sinds 1 januari 2007 van kracht is.
-
Beleidsplan: Verlenging van de vaststellingsperiode van het beleidsplan re-integratie van jaarlijks naar eens per vier jaar, om beter aan te sluiten bij de meerjarige cyclus van beleidsvoering en financiering.
Het voorstel is om de Re-integratieverordening 2005 vast te stellen met deze wijzigingen.
-
Raadsvoorstel tot het vaststellen van de Re-integratieverordening Wet Werk en Bijstand Leidschendam-Voorburg 2005 .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Re-integratieverordening Wet Werk en Bijstand Leidschendam-Voorburg 2005". Het doel is om de verordening aan te passen op basis van praktijkinzichten. De wijzigingen omvatten de integratie van de Work-First activiteit in de Oriëntatieplaats, uitbreiding van loonkostensubsidies, aanpassing aan de nieuwe Wet Inburgering, en het verlengen van de beleidsplanperiode van jaarlijks naar eens per vier jaar. Deze aanpassingen zijn bedoeld om de effectiviteit van re-integratie-inspanningen te verbeteren en beter aan te sluiten bij de huidige wetgeving en praktijk.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het gedetailleerd de voorgestelde wijzigingen en de redenen daarvoor beschrijft. Het behandelt verschillende aspecten van de re-integratieverordening en biedt concrete aanpassingen aan de bestaande artikelen.
Rol van de raad:
De raad moet de voorgestelde wijzigingen in de re-integratieverordening goedkeuren. Dit omvat het vaststellen van de aangepaste verordening en het beleidsplan.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de mate van flexibiliteit in de re-integratievoorzieningen, zoals de intensiteit en duur van Work-First, en de inzet van loonkostensubsidies. Ook moet de raad kiezen of ze akkoord gaan met een vierjaarlijks in plaats van een jaarlijks beleidsplan.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de voorgestelde wijzigingen. Het is haalbaar en relevant, gezien de praktijkinzichten en wetgeving. De tijdsgebondenheid is duidelijk met de vierjaarlijkse beleidsplanperiode. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde wijzigingen in de re-integratieverordening vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of belanghebbenden in het proces van het opstellen van de wijzigingen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel bespreekt de inzet van loonkostensubsidies, wat financiële implicaties kan hebben. Er wordt echter niet specifiek aangegeven hoe deze kosten worden gedekt, wat een aandachtspunt kan zijn voor de raad.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Re-integratieverordening Work-First Loonkostensubsidie Inburgering Beleidsplan Wet Werk en Bijstand Oriëntatieplaats Proefplaatsing Opstapbaan OntwikkelbaanVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 14 Raadsvoorstel tot vaststelling van de Najaarsnota 2007 (2007/23658)
Samenvatting
De najaarsnota 2007 van de gemeente Leidschendam-Voorburg rapporteert over afwijkingen in de realisatie van de programma's in de begroting van het lopende jaar. De nota maakt deel uit van de planning & controlcyclus en biedt verantwoording over de eerste zes maanden van het jaar. Dit jaar ligt de focus op afwijkingen ten opzichte van de begroting en een toelichting op hoofdlijnen van de bedrijfsvoering. Er wordt een incidenteel voordeel van circa 1,2 miljoen euro verwacht, met een mogelijke extra uitkering van 1,8 miljoen euro van de Bank Nederlandse Gemeenten, afhankelijk van goedkeuring door de Nederlandsche Bank. Er zijn geen signalen van grote over- of onderschrijdingen op exploitatieniveau. Een begrotingswijziging is toegevoegd voor het overhevelen van middelen naar andere programma's en bijstellingen. De nota leidt niet tot beleidswijzigingen en wordt ter vaststelling aan de raad aangeboden.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel tot vaststellen najaarsnota 2007
Samenvatting: De najaarsnota 2007 van de gemeente Leidschendam-Voorburg rapporteert over de afwijkingen in de realisatie van de programma’s in de begroting van het lopende jaar. Het document maakt deel uit van de planning & controlcyclus en biedt een beleidsmatige verantwoording aan de gemeenteraad over de eerste zes maanden van het begrotingsjaar. Dit jaar ligt de nadruk op afwijkingen ten opzichte van de begroting en een toelichting op hoofdlijnen van de bedrijfsvoering. Er wordt een incidenteel voordeel van circa 1,2 miljoen euro verwacht, met een mogelijke extra uitkering van 1,8 miljoen euro van de Bank Nederlandse Gemeenten.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel lijkt volledig in de context van de gestelde doelen. Het biedt een gedetailleerde toelichting op de financiële afwijkingen en de bedrijfsvoering, en het bevat een begrotingswijziging voor de raad om vast te stellen.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad heeft de rol om de najaarsnota 2007 inclusief de voorgestelde begrotingswijziging vast te stellen. Dit is een onderdeel van hun toezichthoudende en besluitvormende taken binnen de planning & controlcyclus.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt
Er zijn geen expliciete politieke keuzes die uit dit voorstel voortvloeien, aangezien het voorstel geen beleidswijzigingen aanbeveelt. De raad moet echter beslissen over de vaststelling van de najaarsnota en de bijbehorende begrotingswijziging.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële rapportage en afwijkingen. Het is tijdgebonden als onderdeel van de jaarlijkse cyclus. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit dat de raad moet nemen
De raad moet besluiten om de najaarsnota 2007 inclusief de voorgestelde begrotingswijziging vast te stellen.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, wat logisch is gezien de technische aard van de najaarsnota.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp genoemd in dit voorstel, aangezien de focus ligt op financiële rapportage en bedrijfsvoering.
Financiële gevolgen en dekking
Het voorstel meldt een incidenteel financieel voordeel van circa 1,2 miljoen euro en een mogelijke extra uitkering van 1,8 miljoen euro. Er wordt aangegeven dat deze uitkering afhankelijk is van goedkeuring door de Nederlandsche Bank en nog niet in de cijfers is opgenomen. Er zijn geen structurele wijzigingen in de begroting opgenomen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Najaarsnota Begroting Afwijkingen Bedrijfsvoering Programmabegroting Exploitatie Uitkering Bank Nederlandse Gemeenten Begrotingswijziging VoorjaarsnotaVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt Bespreekpunten
Agendapunt 13 Raadsbrief: Gedoogbeschikking Huis van Oranje (2007/24195).
Agendapunt Hamerstukken
Agendapunt 16 Lijst van ingekomen stukken (2007/25939).
Agendapunt 15 Verslag vergadering gemeenteraad 5 september 2007 (2007/25764).
Agendapunt 12 Raadsvoorstel voor verbetering van de verkeersveiligheid en oversteekbaarheid van de Laan van Nieuw Oosteinde (2007/20269)
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg betreft het beschikbaar stellen van € 207.000 voor het verbeteren van de verkeersveiligheid en oversteekbaarheid van de Laan van Nieuw Oosteinde. Dit voorstel volgt op een dodelijk ongeval in 2006 en een daaropvolgend maatregelenpakket dat eerder geen steun kreeg. Na extern onderzoek is een nieuw pakket opgesteld, dat onder andere verkeerslichten bij de Prins van Lignestraat omvat en het opheffen van andere oversteekmogelijkheden. Het voorstel wordt gesteund door de verkeerswerkgroep van de Lusthofschool. De totale kosten bedragen € 207.000, met een verwachte subsidie van € 70.000, resulterend in netto kosten van € 137.000. Het krediet wordt voorgesteld ten laste van de algemene reserve.
-
Besluit tot het beschikbaar stellen van een krediet voor verbetering van de verkeersveiligheid en oversteekbaarheid van de Laan van Nieuw Oosteinde. .pdf analyse
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het raadsbesluit betreft het verbeteren van de verkeersveiligheid en oversteekbaarheid van de Laan van Nieuw Oosteinde in de gemeente Leidschendam-Voorburg. Het voorstel vraagt om een krediet van € 207.000 uit de algemene reserve om deze verbeteringen te realiseren. Het doel is om de veiligheid voor voetgangers en andere weggebruikers te verhogen door infrastructurele aanpassingen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig in termen van het financiële aspect en het doel (verkeersveiligheid en oversteekbaarheid). Echter, details over de specifieke maatregelen die genomen zullen worden, ontbreken.
Rol van de Raad:
De raad moet het voorstel goedkeuren en het krediet beschikbaar stellen. Hun rol is om te beoordelen of de voorgestelde uitgave gerechtvaardigd is en past binnen de prioriteiten van de gemeente.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of verkeersveiligheid op deze locatie een prioriteit is en of het gebruik van de algemene reserve hiervoor gerechtvaardigd is. Er moet ook overwogen worden of er alternatieve financieringsbronnen of oplossingen zijn.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van het financiële aspect, maar mist details over de tijdlijn (tijdgebonden) en specifieke maatregelen (specifiek en realistisch). Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar meer details zouden helpen bij de beoordeling.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of zij het krediet van € 207.000 willen goedkeuren voor de voorgestelde verbeteringen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niets over participatie van bewoners of andere belanghebbenden. Dit kan een gemis zijn, aangezien verkeersveiligheid vaak direct invloed heeft op de lokale gemeenschap.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het voorstel. Het zou relevant kunnen zijn als de maatregelen ook milieuvriendelijke oplossingen omvatten, zoals groenere infrastructuur.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn duidelijk: een uitgave van € 207.000 ten laste van de algemene reserve. Het voorstel geeft aan dat dit bedrag uit vrij beschikbare middelen komt, maar verdere details over de impact op de reserve worden niet gegeven. -
Voorstel voor verbetering van de verkeersveiligheid en oversteekbaarheid van de Laan van Nieuw Oosteinde .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel tot het beschikbaar stellen van € 207.000 voor het verbeteren van de verkeersveiligheid en oversteekbaarheid van de Laan van Nieuw Oosteinde
Samenvatting: Het voorstel beoogt de verkeersveiligheid en oversteekbaarheid van de Laan van Nieuw Oosteinde te verbeteren door een maatregelenpakket uit te voeren. Dit volgt op een dodelijk ongeval in 2006 en een verkeersveiligheidsaudit. Het pakket omvat onder andere de installatie van verkeerslichten en het opheffen van andere oversteekmogelijkheden. De kosten bedragen € 207.000, deels gedekt door subsidies. Het voorstel vraagt de raad om goedkeuring voor de financiering vanuit de algemene reserve.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een gedetailleerde beschrijving van de voorgestelde maatregelen, de financiële implicaties en de resultaten van het externe onderzoek. Echter, meer informatie over de langetermijneffecten en eventuele alternatieve oplossingen zou nuttig zijn.
Rol van de Raad
De raad moet beslissen over de goedkeuring van het krediet van € 207.000 voor de uitvoering van het maatregelenpakket. Dit omvat het beoordelen van de financiële haalbaarheid en de effectiviteit van de voorgestelde maatregelen.
Politieke Keuzes
De raad moet kiezen tussen het goedkeuren van de voorgestelde maatregelen of het zoeken naar alternatieve oplossingen. Er moet ook een afweging worden gemaakt tussen de kosten en de verwachte verbetering in verkeersveiligheid.
SMART Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek, meetbaar en tijdgebonden. Echter, de haalbaarheid en relevantie zijn minder duidelijk, vooral gezien de beperkte aandacht voor andere verkeersveiligheidspunten. Er zijn geen grote inconsistenties, maar de effectiviteit van de maatregelen kan beter onderbouwd worden.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of het krediet van € 207.000 wordt goedgekeurd voor de uitvoering van het maatregelenpakket.
Participatie
Het voorstel vermeldt overleg met de verkeerswerkgroep van de Lusthofschool, wat wijst op enige mate van participatie. Verdere participatie van bewoners of andere belanghebbenden wordt niet uitgebreid besproken.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt genoemd in de context van een "Duurzaam Veilige" oplossing, maar verdere verduidelijking over milieueffecten of duurzame materialen ontbreekt.
Financiële Gevolgen
De totale kosten bedragen € 207.000, met een verwachte subsidie van € 70.000, resulterend in netto kosten van € 137.000. De financiering komt uit de algemene reserve, en jaarlijkse beheerkosten worden gedekt door het bestaande budget van Wijkzaken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verkeersveiligheid Laan van Nieuw Oosteinde Oversteekvoorziening Verkeersregelinstallatie (VRI) Extern onderzoek Verkeersveiligheidsaudit Maatregelenpakket Verkeerswerkgroep Subsidie ParallelwegenVerfijning van de zoekopdracht: