Raad
Agendapunt Bespreekpunten
Agendapunt 6 Raadsvoorstel tot vaststelling Voorkeurstracé en Nota van Antwoord MER Verbetering Bereikbaarheid Den Haag (2008/2419).
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg wordt gevraagd om de "Nota van Antwoord" vast te stellen en vrij te geven, en de Noordelijke Boortunnel als voorkeurstracé aan te merken voor de verbetering van de bereikbaarheid van Den Haag. Dit volgt op een Milieueffectrapport (MER) dat eerder is beoordeeld en vrijgegeven voor inspraak, wat 39 reacties opleverde. De Commissie voor de m.e.r. heeft een positief toetsingsadvies gegeven, met enkele aanbevelingen voor aanvullingen bij de bestemmingsplanvorming. De inspraakreacties richtten zich vooral op luchtkwaliteit, de locatie van de tunnelmond, en de effecten op gebouwen. Er is een zorgvuldige communicatie en compensatieregeling toegezegd. Het voorkeursalternatief, de Noordelijke Boortunnel, wordt gezien als een effectieve oplossing voor de bereikbaarheidsproblemen en heeft beperkte negatieve milieueffecten. Het planproces kan nu worden voortgezet met verdere uitwerking en de start van de bestemmingsplanprocedure.
-
Raadsvoorstel tot vaststelling Voorkeurstracé en Nota van Antwoord MER Verbetering Bereikbaarheid Den Haag .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Raadsvoorstel tot vaststelling Voorkeurstracé en Nota van Antwoord MER Verbetering Bereikbaarheid Den Haag". Het doel is om de bereikbaarheid van de Haagse Centrale Zone te verbeteren door de aanleg van de Noordelijke Boortunnel. Het MER (Milieueffectrapport) is beoordeeld en vrijgegeven voor inspraak, wat 39 reacties opleverde. De Commissie voor de m.e.r. heeft een positief advies gegeven, met enkele aanbevelingen voor aanvullingen. De raad wordt gevraagd de Nota van Antwoord vast te stellen en de Noordelijke Boortunnel als voorkeurstracé aan te merken.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het zowel de inspraakreacties als het toetsingsadvies van de Commissie voor de m.e.r. behandelt. Er zijn echter enkele aanbevelingen voor aanvullingen, wat suggereert dat er nog ruimte is voor verbetering.
Rol van de raad:
De raad moet de Nota van Antwoord vaststellen en het voorkeurstracé goedkeuren. Dit is een cruciale stap in het besluitvormingsproces voor de verbetering van de bereikbaarheid.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze instemmen met de voorgestelde Noordelijke Boortunnel als voorkeurstracé, rekening houdend met de inspraakreacties en de milieu-impact.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), maar mist specifieke tijdlijnen voor de uitvoering. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de noodzaak voor aanvullingen wijst op mogelijke hiaten.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de Nota van Antwoord vast te stellen en de Noordelijke Boortunnel als voorkeurstracé aan te merken.
Participatie:
Het voorstel benadrukt het belang van inspraak en participatie, met 39 ontvangen reacties en openbare informatiebijeenkomsten.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, gezien de focus op milieueffecten en de noodzaak voor aanvullingen op het MER, zoals luchtkwaliteitsnormen.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vermeldt geen specifieke financiële gevolgen of dekkingsplannen, wat een belangrijk aandachtspunt is voor de raad bij de besluitvorming.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Noordelijke Boortunnel Milieueffectrapport (MER) Bereikbaarheid Den Haag Inspraakreacties Stadsgewest Haaglanden Luchtkwaliteit Sluipverkeer Bestemmingsplan Toetsingsadvies SchaderegelingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt Hamerstukken
Agendapunt 8 Raadsvoorstel tot kaderstelling voor strategische grondverwervingen (2008/713)
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg stelt voor om een strategisch verwervingsbudget in te stellen in de vorm van een revolving fund. Dit budget zou het college de mogelijkheid geven om binnen vastgestelde kaders strategische grondverwervingen uit te voeren zonder voorafgaande goedkeuring van de raad, wat de slagvaardigheid van de gemeente zou vergroten. Het voorstel benadrukt het belang van strategische grondposities voor regie op locatieontwikkeling en het verhalen van kosten voor voorzieningen. De huidige besluitvormingsprocedure wordt als te traag ervaren, waardoor de gemeente kansen kan missen. Het voorstel omvat een toetsingskader voor strategische aankopen, financiële consequenties zoals aankoop- en beheerkosten, en risicoafdekking. Er wordt voorgesteld een krediet van 5 miljoen euro beschikbaar te stellen, met jaarlijkse evaluatie van de hoogte. De raad wordt achteraf geïnformeerd over verwervingen. Het college wil hiermee de strategische grondvoorraad beter beheren en de financiële risico's beheersen.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel tot Kaderstelling voor Strategische Grondverwervingen
Titel en Samenvatting:
Het voorstel heet "Raadsvoorstel tot kaderstelling voor strategische grondverwervingen". Het stelt voor om een revolving fund in te stellen voor strategische grondverwervingen, waarbij het college binnen bepaalde kaders mandaat krijgt om aankopen te doen. Dit moet de gemeente in staat stellen om sneller te handelen bij strategische aankopen, waardoor ze niet achter het net vist ten opzichte van andere partijen. Het voorstel legt uit wat strategische aankopen zijn, hoe ze binnen de huidige kaders passen, hoe de procedure kan worden verkort en welke kaders gewenst zijn.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd. Het behandelt de noodzaak, de huidige werkwijze, de voorgestelde veranderingen, de financiële consequenties en de risico's. Het biedt een duidelijk kader voor de uitvoering van strategische grondverwervingen.
Rol van de Raad:
De raad heeft een kaderstellende rol en moet een krediet beschikbaar stellen voor strategische aankopen. De raad wordt achteraf geïnformeerd over de uitgevoerde verwervingen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over het mandateren van het college voor strategische aankopen en het instellen van een revolving fund. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de hoogte van het krediet en de voorwaarden waaronder aankopen kunnen plaatsvinden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van het kredietbedrag en de toetsingscriteria. Het is tijdgebonden door jaarlijkse evaluaties. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de flexibiliteit in het kredietbedrag kan voor onzekerheid zorgen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het krediet van 5 miljoen euro goed te keuren en de voorgestelde procedure en kaders voor strategische verwervingen vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces van strategische verwervingen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een criterium in het voorstel, maar kan impliciet een rol spelen bij de ruimtelijke en maatschappelijke toetsing.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten de aankoopsom, verwervingskosten, rentelasten, beheerkosten en risicoafdekking. Het voorstel suggereert dat deze kosten gedekt worden door toekomstige grondexploitatie en de Algemene reserve grondexploitatie. Het revolving fund moet zorgen voor een continue beschikbaarheid van middelen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Strategische grondverwervingen Revolving fund Grondbeleid Kaders Verwervingsbudget Slagvaardigheid Risicoafdekking Financiële consequenties Toetsingskaders VerwervingskostenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 9 Raadsvoorstel tot wijziging van de Verordening Inburgering 2007 (2008/284)
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg betreft een wijziging van de Verordening Inburgering 2007, noodzakelijk door het beëindigen van de samenwerking met de gemeente Rijswijk. De huidige verordening vermeldt expliciet de samenwerking tussen Leidschendam-Voorburg, Rijswijk en Wassenaar, wat nu moet worden aangepast. Het voorstel is om artikel 2 van de verordening te wijzigen, zodat toekomstige wijzigingen in samenwerkingsverbanden niet opnieuw aanpassing van de verordening vereisen. Het nieuwe artikel 2 stelt dat het college kan besluiten tot samenwerking met andere gemeenten, waarbij één gemeente als centrumgemeente optreedt. De wijziging vereist geen inspraakprocedure. Het college van Leidschendam-Voorburg stelt voor akkoord te gaan met deze wijziging.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel tot wijziging van de Verordening Inburgering 2007
Samenvatting: Het voorstel betreft een wijziging van de Verordening Inburgering 2007 van de gemeente Leidschendam-Voorburg. De wijziging is noodzakelijk vanwege het beëindigen van de samenwerking met de gemeente Rijswijk bij de uitvoering van de Wet Inburgering. Het huidige artikel 2 van de verordening, dat de samenwerking tussen de gemeenten Leidschendam-Voorburg, Rijswijk en Wassenaar beschrijft, wordt aangepast. De nieuwe formulering maakt toekomstige wijzigingen in samenwerkingsverbanden eenvoudiger zonder dat de verordening opnieuw moet worden aangepast. Het voorstel acht een inspraakprocedure niet noodzakelijk en vraagt de raad om akkoord te gaan met de wijziging.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de aanleiding, de voorgestelde wijziging en de reden voor de wijziging beschrijft. Het biedt een concrete oplossing voor het probleem dat is ontstaan door het beëindigen van de samenwerking met Rijswijk.
Rol van de Raad
De raad moet het voorstel beoordelen en een besluit nemen over de voorgestelde wijziging van de verordening. De raad heeft de verantwoordelijkheid om te zorgen dat de verordening aansluit bij de huidige samenwerkingsstructuren.
Politieke Keuzes
De belangrijkste politieke keuze betreft het al dan niet instemmen met de wijziging van de verordening. De raad moet overwegen of de voorgestelde wijziging voldoende flexibiliteit biedt voor toekomstige samenwerkingen en of het ontbreken van een inspraakprocedure gerechtvaardigd is.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de wijziging die moet worden doorgevoerd. Het is haalbaar en relevant gezien de veranderde omstandigheden. Er is echter geen specifieke tijdsgebondenheid aangegeven, hoewel de urgentie impliciet is door de beëindiging van de samenwerking. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij akkoord gaat met de voorgestelde wijziging van de Verordening Inburgering 2007.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat een inspraakprocedure niet noodzakelijk wordt geacht, wat impliceert dat er geen directe participatie van burgers of andere belanghebbenden is voorzien in dit proces.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel. Het richt zich voornamelijk op administratieve en organisatorische aanpassingen.
Financiële Gevolgen
Het voorstel vermeldt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Dit suggereert dat de wijziging voornamelijk administratief van aard is en geen directe financiële impact heeft.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verordening Inburgering Wet Inburgering Centrumgemeente Samenwerking Gemeente Rijswijk Gemeente Wassenaar Wijziging Informatie-uitwisseling College InspraakprocedureVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 2 Beëdiging en toelating nieuw raadslid de heer D. Poos (VVD).
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft een voorstel ontvangen om de heer D. Poos toe te laten als nieuw raadslid, na het vertrek van mevrouw M. van Mirjavanmard-Dulcey vanwege haar verhuizing. De commissie heeft de geloofsbrieven van de heer Poos onderzocht en vastgesteld dat hij voldoet aan alle benoemingsvereisten volgens de Gemeentewet. Er zijn geen onverenigbare betrekkingen of belangenverstrengelingen geconstateerd. De heer Poos heeft de gedragscode voor raads- en commissieleden ondertekend en een overzicht van zijn (neven-)functies verstrekt. De raad wordt voorgesteld om de heer Poos toe te laten en over te gaan tot zijn beëdiging als raadslid.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Toelating en beëdiging raadslid
Samenvatting: Het voorstel betreft de toelating en beëdiging van een nieuw raadslid in de gemeente Leidschendam-Voorburg. Mevrouw M. van Mirjavanmard-Dulcey heeft ontslag genomen vanwege verhuizing. De heer D. Poos is benoemd als haar opvolger. De commissie heeft de geloofsbrieven van de heer Poos onderzocht en vastgesteld dat hij voldoet aan de benoemingsvereisten volgens de Gemeentewet. Er zijn geen onverenigbare betrekkingen of belangenverstrengelingen geconstateerd. Het voorstel is om de heer Poos toe te laten als raadslid en over te gaan tot zijn beëdiging.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is volledig in de zin dat het alle noodzakelijke informatie bevat over de benoeming en beëdiging van het nieuwe raadslid. De benodigde documenten zijn onderzocht en er is een duidelijke procedure gevolgd volgens de Kieswet.
Rol van de raad bij het voorstel
De rol van de raad is om het voorstel te beoordelen en een besluit te nemen over de toelating en beëdiging van de heer Poos als raadslid. De raad moet de bevindingen van de commissie voor het onderzoek van de geloofsbrieven goedkeuren.
Politieke keuzes
Er zijn geen significante politieke keuzes te maken in dit voorstel, aangezien het een procedurele kwestie betreft die voortvloeit uit de Kieswet en de Gemeentewet.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden (SMART). Er zijn geen inconsequenties in het voorstel; het volgt een duidelijke en wettelijk vastgestelde procedure.
Besluit dat de raad moet nemen
De raad moet besluiten om de heer D. Poos toe te laten als raadslid en over te gaan tot zijn beëdiging.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, aangezien het een interne procedure betreft binnen de gemeenteraad.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het gaat om de benoeming van een raadslid en niet om beleidsinhoudelijke kwesties.
Financiële gevolgen
Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan dit voorstel die verder besproken hoeven te worden. De benoeming en beëdiging van raadsleden zijn standaardprocedures binnen de gemeentelijke organisatie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Toelating Beëdiging Raadslid Geloofsbrieven Ontslag Kieswet Benoeming Gemeentewet Gedragscode BelangenverstrengelingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 17 Verslag vergadering gemeenteraad 5 februari 2008 (2008/4791)
Agendapunt 18 Lijst van ingekomen stukken
Agendapunt 14 Raadsvoorstel: Beslissing tot ongegrondverklaring van bezwaar Stichting Behoud Damplein Leidschendam tegen voorbereidingsbesluit Damcentrum (2008/25702).
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft een voorstel ontvangen om het bezwaarschrift van mevrouw mr. A.M.C. Marius-van Eeghen, namens de Stichting Behoud Damplein Leidschendam, ongegrond te verklaren. Dit bezwaarschrift was gericht tegen het voorbereidingsbesluit van 5 september 2007, dat betrekking heeft op de herziening van het bestemmingsplan Damcentrum. De commissie voor bezwaarschriften heeft het besluit marginaal getoetst en acht de plannen voor de herinrichting van het Damplein haalbaar en planologisch aanvaardbaar. Het advies is om het bezwaarschrift ongegrond te verklaren, het besluit te handhaven en het verzoek om proceskostenvergoeding af te wijzen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft een raadsvoorstel om een beslissing te nemen op het bezwaarschrift van mevrouw mr. A.M.C. Marius-van Eeghen namens de Stichting Behoud Damplein Leidschendam. Het bezwaar is gericht tegen het voorbereidingsbesluit van 5 september 2007 voor de herziening van het bestemmingsplan Damcentrum. De commissie voor bezwaarschriften heeft het bezwaar beoordeeld en geadviseerd om het ongegrond te verklaren, het voorbereidingsbesluit in stand te houden en het verzoek om proceskostenvergoeding af te wijzen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het de achtergrond, de gronden van het bezwaar, het advies van de commissie en de conclusie duidelijk uiteenzet. Er zijn bijlagen toegevoegd voor verdere details.
Rol van de Raad:
De raad moet een besluit nemen over het al dan niet volgen van het advies van de commissie voor bezwaarschriften, namelijk het bezwaar ongegrond verklaren en het voorbereidingsbesluit handhaven.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het volgen van het advies van de commissie en het handhaven van het voorbereidingsbesluit, of het bezwaar gegrond verklaren en het besluit heroverwegen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de SMART-criteria zijn niet volledig toegepast.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of zij het advies van de commissie volgt en het bezwaar ongegrond verklaart, of dat zij een andere beslissing neemt.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van belanghebbenden buiten de bezwaarprocedure.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen genoemd, behalve de afwijzing van het verzoek om proceskostenvergoeding. Er wordt niet aangegeven hoe eventuele kosten gedekt worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bezwaarschrift Bestemmingsplan Voorbereidingsbesluit Herziening Damplein Commissie voor bezwaarschriften Planologische aspecten Herinrichting Ongegrond ProceskostenvergoedingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 15 Raadsvoorstel: Benoemingen in commissies (2008/5719).
Samenvatting
Het raadvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg van 4 maart 2008 betreft benoemingen in commissies naar aanleiding van het ontslag van mw. M. Mirjanvanmardespandi-Dulcey (VVD) als raadslid per 1 maart. Hierdoor vervalt haar lidmaatschap in commissies, waaronder de commissie voor Algemene Zaken. De VVD-fractie stelt voor de heer D. Poos te benoemen in deze commissie. Daarnaast neemt de heer Klop ontslag uit de commissie voor Financiën en Control, en wordt mw. H. Aris – van Neuren voorgedragen als zijn opvolger. Het voorstel vraagt de raad om in te stemmen met het bijgevoegde ontwerpbesluit.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft "Benoemingen in commissies" van de gemeente Leidschendam-Voorburg. Het voorstel houdt in dat na het ontslag van mevrouw M. Mirjanvanmardespandi-Dulcey als raadslid, haar posities in commissies opnieuw moeten worden ingevuld. De VVD-fractie stelt voor om de heer D. Poos te benoemen in de commissie voor Algemene Zaken. Daarnaast neemt de heer Klop ontslag uit de commissie voor Financiën en Control, en wordt mevrouw H. Aris – van Neuren voorgedragen om deze positie in te vullen. Het voorstel vraagt de raad om in te stemmen met deze benoemingen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is beknopt maar volledig in de context van benoemingen. Het vermeldt de noodzakelijke wijzigingen en de voorgedragen kandidaten.
Rol van de raad:
De raad moet instemmen met de voorgestelde benoemingen in de commissies. Dit is een formele rol waarbij de raad de wijzigingen bekrachtigt.
Politieke keuzes:
De politieke keuze betreft de goedkeuring van de voorgedragen kandidaten. De raad moet beoordelen of de kandidaten geschikt zijn voor de commissies.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare elementen, wat gebruikelijk is voor benoemingsvoorstellen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde benoemingen te bekrachtigen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen participatie van burgers of andere belanghebbenden, wat gebruikelijk is voor interne benoemingen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet relevant in dit voorstel, aangezien het om interne benoemingen gaat.
Financiële gevolgen:
Er worden geen financiële gevolgen genoemd, wat logisch is gezien de aard van het voorstel. De benoemingen hebben doorgaans geen directe financiële impact.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Benoemingen Commissies Ontslag VVD Algemene Zaken Financiën en Control Fractie Vacature Ontwerpbesluit VoorzitterVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt Bespreekpunten
Agendapunt 7 Motie fractie Jami inzake wijkgericht werken (2008/6531).
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt Hamerstukken
Agendapunt 16 Raadsvoorstel: functiewaardering griffier.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel tot vaststelling van de functiebeschrijving en analyse van de griffier." Het voorstel richt zich op het vaststellen van de functiebeschrijving en waardering van de griffier, een kwestie die is blijven liggen vanwege onduidelijkheid over welk orgaan bevoegd is om dit te doen. Hoewel de gemeenteraad strikt genomen verantwoordelijk is, is het ongebruikelijk dat individuele personele zaken in de raad worden behandeld. Het voorstel suggereert dat het besluit niet aan het college moet worden gedelegeerd vanwege de unieke positie van de griffier. Het presidium stelt voor om de functiebeschrijving en analyse vast te stellen volgens het bijgevoegde besluit.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de context en de reden voor het besluit duidelijk uiteenzet. Het biedt een oplossing voor de vastgelopen situatie en bevat een bijgevoegd besluit voor verdere details.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de functiebeschrijving en analyse van de griffier vast te stellen. Dit is een formele verantwoordelijkheid die niet gedelegeerd wordt aan het college vanwege de bijzondere positie van de griffier.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij de verantwoordelijkheid voor de vaststelling van de functiebeschrijving en waardering van de griffier op zich neemt of dat zij een andere oplossing zoekt, zoals delegatie aan een ander orgaan.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare elementen, zoals criteria voor de functiewaardering. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van meetbare doelen kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de functiebeschrijving en analyse van de griffier vast te stellen zoals voorgesteld, of een alternatieve aanpak overwegen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niets over participatie van andere belanghebbenden of betrokkenen bij het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op interne personele aangelegenheden.
Financiële gevolgen:
Het voorstel bespreekt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Dit kan een punt van zorg zijn als de functiewaardering financiële implicaties heeft.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Functiebeschrijving Analyse Griffier Functiewaardering Bevoegdheid College Positie Delegatie Personele zaken VaststellingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt Bespreekpunten
Agendapunt 5 Raadsvoorstel tot aanpassing subsidiebeleidskader met ingang van 1 januari 2009 sociaal-culturele dienstverlening, jeugd- en jongerenwerk, onderdeel scouting (2007/28283)
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg, gedateerd 8 januari 2008, stelt een aanpassing voor van het subsidiebeleidskader voor scoutinginstellingen, met ingang van 1 januari 2009. De wijziging betreft het criterium dat scoutinginstellingen binnen de gemeentegrenzen gevestigd moeten zijn om in aanmerking te komen voor subsidie. Dit volgt op een besluit uit 2004 om de subsidie aan de stichting Rijswijkse Meeuwen-Watergeuzen stop te zetten, omdat deze buiten de gemeente gevestigd is. De aanpassing is nodig om dit besluit formeel te effectueren. De wijziging houdt rekening met een uitzondering voor scouting Maurits in Voorschoten, die gehandicapte leden uit de gemeente bedient. De scoutinginstellingen zijn geïnformeerd en hebben de mogelijkheid gekregen hun zienswijzen te geven. Het voorstel beoogt de uitvoering van het eerder genomen raadsbesluit te faciliteren.
-
Raadsvoorstel tot aanpassing subsidiebeleidskader met ingang van 1 januari 2009 sociaal-culturele dienstverlening, jeugd- en jongerenwerk, onderdeel scouting .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel tot aanpassing subsidiebeleidskader met ingang van 1 januari 2009 sociaal-culturele dienstverlening, jeugd- en jongerenwerk, onderdeel scouting." Het voorstel beoogt een wijziging in het subsidiebeleidskader door te voeren, specifiek voor scoutinginstellingen. De wijziging houdt in dat alleen scoutinggroepen die binnen de gemeente Leidschendam-Voorburg gevestigd zijn, in aanmerking komen voor subsidie. Dit volgt op een besluit uit 2004 om de subsidie aan de scoutinggroep Rijswijkse Meeuwen-Watergeuzen stop te zetten, omdat deze buiten de gemeente gevestigd is. De wijziging moet per 1 januari 2009 ingaan.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een duidelijke achtergrond, legt de noodzaak van de wijziging uit en beschrijft de financiële consequenties. Echter, er ontbreekt gedetailleerde informatie over de impact op de betrokken scoutinggroepen en eventuele alternatieven.
Rol van de raad:
De raad moet het voorstel goedkeuren om het subsidiebeleidskader formeel aan te passen, zodat het besluit uit 2004 kan worden uitgevoerd.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij het eens zijn met het criterium dat alleen scoutinggroepen binnen de gemeentegrenzen subsidie ontvangen. Dit kan invloed hebben op de relatie met nabijgelegen gemeenten en de betrokken scoutinggroepen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare aspecten. Er zijn geen duidelijke doelen gesteld voor de evaluatie van de impact van deze wijziging.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het subsidiebeleidskader aan te passen, zodat het criterium van vestiging binnen de gemeentegrenzen wordt opgenomen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat scoutinginstellingen op de hoogte zijn gebracht van de wijziging en hun zienswijzen konden indienen. Er is echter geen gedetailleerde informatie over de aard van deze participatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid lijkt geen direct relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De stopzetting van de subsidie aan de Rijswijkse Meeuwen-Watergeuzen bespaart de gemeente circa € 3.100 per jaar. Er wordt echter niet aangegeven hoe deze besparing wordt ingezet of gedekt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Scoutinginstellingen Subsidiebeleidskader Rijswijkse Meeuwen-Watergeuzen Vestigingscriterium Subsidiecriteria Evaluatie Zienswijze Subsidie Bezuiniging Jeugd- en jongerenwerkVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt Hamerstukken
Agendapunt 10 Raadsvoorstel conceptjaarrekening 2006 van het bestuur van de stichting PANTA RHEI (2007/33810)
Samenvatting
Het raadsvoorstel aan de gemeente Leidschendam-Voorburg betreft de conceptjaarrekening 2006 van de stichting PANTA RHEI. De raad wordt gevraagd in te stemmen met het deel van de jaarrekening dat betrekking heeft op de openbare scholen en het deel dat niet op de openbare scholen betrekking heeft, voor kennisgeving aan te nemen. De fusie van het openbaar basisonderwijs met SKO De Jakobsladder en SKO Voorschoten is per 1 april 2006 gerealiseerd, waardoor de bestuurlijke verzelfstandiging een feit is. De conceptjaarrekening 2006, ontvangen op 1 oktober 2007, geeft inzicht in het financiële beleid en de positie van PANTA RHEI, die als uitstekend wordt beoordeeld. Een extra budget van maximaal € 729.000 is toegekend voor administratie, beheer en bestuur, uit te betalen van 2006 tot 2010. Er zijn afspraken gemaakt over de toezichthoudende rol van de gemeente, waaronder regelmatige overleggen en jaarlijkse verslaglegging door PANTA RHEI. Het college adviseert instemming met de jaarrekening voor de openbare scholen en kennisneming van het overige deel.
-
Raadsvoorstel conceptjaarrekening 2006 van het bestuur van de stichting PANTA RHEI .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel conceptjaarrekening 2006 van het bestuur van de stichting PANTA RHEI
Samenvatting: Het raadsvoorstel betreft de goedkeuring van de conceptjaarrekening 2006 van de stichting PANTA RHEI, die verantwoordelijk is voor het openbaar basisonderwijs in Leidschendam-Voorburg. De raad wordt gevraagd in te stemmen met het deel van de jaarrekening dat betrekking heeft op de openbare scholen en het overige deel voor kennisgeving aan te nemen. De jaarrekening geeft inzicht in de financiële positie van de stichting na de fusie van verschillende schoolbesturen. De raad heeft eerder een extra budget van € 729.000 toegekend om de bestuurlijke verzelfstandiging te ondersteunen.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel lijkt volledig in termen van de informatie die wordt verstrekt over de financiële positie van de stichting en de context van de fusie. Het bevat details over de financiële cijfers, de toezichthoudende rol van de gemeente, en de afspraken met het bestuur van PANTA RHEI.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om de conceptjaarrekening te beoordelen en goed te keuren voor zover het de openbare scholen betreft. Daarnaast moet de raad toezicht houden op de besteding van het extra budget dat is toegekend voor de bestuurlijke verzelfstandiging.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij instemt met de financiële verantwoording van de stichting PANTA RHEI en of zij vertrouwen heeft in de verdere uitvoering van de bestuurlijke verzelfstandiging. Er moet ook worden overwogen hoe de toezichthoudende rol verder vormgegeven wordt.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers en afspraken. Echter, de tijdigheid van het aanleveren van de jaarrekening kan verbeterd worden, wat een aandachtspunt is voor de toekomst. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om in te stemmen met het deel van de conceptjaarrekening dat betrekking heeft op de openbare scholen en het overige deel voor kennisgeving aan te nemen.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van andere belanghebbenden buiten de betrokken schoolbesturen en de gemeente.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen zijn duidelijk uiteengezet, met een extra budget van € 729.000 dat over meerdere jaren wordt verdeeld. Dit budget is bedoeld voor administratie, beheer en bestuur, en er is een verplichting tot verantwoording met een accountantsverklaring. De dekking lijkt te zijn geregeld binnen de gemeentelijke begroting.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
PANTA RHEI Openbaar basisonderwijs Fusie Conceptjaarrekening 2006 Bestuurlijke verzelfstandiging Bruidsschat Toezichthoudende taak Financiële positie Statuten BegrotingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 13 Zienswijze conceptnota 'Naar een toekomstbestendige bereikbaarheid' (2007/34074).
Agendapunt 11 Raadsvoorstel tot vaststelling van het normen- en toetsingskader 2007 voor de accountantscontrole 2007 (2007/33918).
Agendapunt 12 Raadsvoorstel tot wijziging van de Algemene Plaatselijke Verordening (Geluidhinder) (2008/967)
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg betreft een wijziging van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) met betrekking tot geluidhinder tijdens festiviteiten. Door veranderingen in milieuregels is het noodzakelijk de verwijzingen in de APV aan te passen naar het nieuwe Activiteitenbesluit, dat sinds 1 januari 2008 van kracht is. Dit besluit geldt voor een breder scala aan inrichtingen, waaronder horeca, sport, recreatie, kantoren, scholen en andere voorzieningen. De voorgestelde wijzigingen omvatten een begrenzing van de geluidsverhoging tot 15 dBA en een beperking van de festiviteitstijden van 10.00 uur 's ochtends tot 01.00 uur 's nachts. Het aantal toegestane incidentele festiviteiten per jaar blijft maximaal zes. De inspraakprocedure leverde drie reacties op, die geen aanleiding gaven tot aanpassing van het voorstel. Het college stelt de raad voor om in te stemmen met het eindverslag van de inspraak en de voorgestelde wijzigingen in de APV vast te stellen.
-
Raadsvoorstel tot wijziging van de Algemene Plaatselijke Verordening (Geluidhinder) .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft een "Raadsvoorstel tot wijziging van de Algemene Plaatselijke Verordening (Geluidhinder)". Het doel is om de festiviteiten-regeling in de APV aan te passen aan het nieuwe Activiteitenbesluit, dat sinds 1 januari 2008 van kracht is. Dit besluit vervangt eerdere besluiten en breidt de regeling uit naar meer soorten inrichtingen. De wijziging stelt een geluidsgrens van 15 dBA voor en beperkt festiviteiten tot 01.00 uur 's nachts. Het aantal toegestane festiviteiten per jaar blijft zes. De inspraakprocedure leverde drie reacties op, die geen aanleiding gaven tot aanpassing van het voorstel.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de noodzakelijke aanpassingen aan de APV beschrijft en de context van de wijziging uitlegt. Het bevat ook informatie over de inspraakprocedure en de ontvangen reacties.
Rol van de raad:
De raad moet instemmen met het eindverslag van de inspraak en de voorgestelde wijzigingen in de APV goedkeuren door het concept-raadsbesluit vast te stellen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de acceptatie van de voorgestelde geluidsgrens van 15 dBA en de tijdsbeperking van festiviteiten tot 01.00 uur. Dit zijn keuzes die invloed hebben op de balans tussen economische activiteiten en leefbaarheid.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar de meetbaarheid en haalbaarheid zijn afhankelijk van de handhaving van de geluidsgrens. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de flexibiliteit in de geluidsgrens kan tot toekomstige aanpassingen leiden.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het eindverslag van de inspraak goed te keuren en de wijziging van de APV vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er een inspraakprocedure is geweest, waarbij drie reacties zijn ontvangen. Deze reacties hebben niet geleid tot aanpassingen van het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel. De focus ligt voornamelijk op geluidshinder en de regulering daarvan.
Financiële gevolgen:
Het voorstel bespreekt geen directe financiële gevolgen of de dekking daarvan. De nadruk ligt op de juridische en regelgevende aspecten van de wijziging.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Algemene Plaatselijke Verordening (APV) Geluidhinder Festiviteitenregeling Activiteitenbesluit Milieuregels Incidentele festiviteiten Geluidsvoorschriften Inrichtingen Inspraakprocedure ZienswijzenVerfijning van de zoekopdracht: