14-05-2013 Raad
Agendapunt Bespreekpunten
Agendapunt 4 Raadsvoorstel nieuwbouw zwembad De Fluit (843427).
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft besloten tot de nieuwbouw van zwembad De Fluit op de huidige locatie. Het programma van eisen (PvE) is indicatief vastgesteld, in afwachting van de resultaten van een marktconsultatie. De marktconsultatie, waaraan negen marktpartijen deelnamen, gaf aan dat de financiering beter door de gemeente zelf kan worden geregeld en dat een scheiding tussen de aanbesteding van bouw en exploitatie de voorkeur heeft. De bouw zal via een DBM-contract (design, build, maintain) worden aanbesteed, terwijl de exploitatie van sporthallen en zwembaden apart wordt aanbesteed. Het PvE omvat een modern en duurzaam zwembad met recreatieve elementen zoals een peuter-kleuterbad en waterspeeltuin. De totale kosten voor de nieuwbouw worden geraamd op € 12.420.000, te dekken uit diverse reserves en exploitatievoordelen. De planning voorziet in aanbesteding in 2013-2014 en realisatie in 2015-2016. De raad wordt gevraagd in te stemmen met het definitieve PvE, kennis te nemen van de marktconsultatie en de wijze van aanbesteden, en een krediet beschikbaar te stellen voor de nieuwbouw.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Nieuwbouw zwembad de Fluit
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Nieuwbouw zwembad de Fluit" in Leidschendam-Voorburg. Het doel is om een verouderd zwembad te vervangen door een moderne faciliteit die voldoet aan hedendaagse eisen. Na een marktconsultatie wordt de raad gevraagd om het programma van eisen (PvE) definitief vast te stellen en een krediet van €12.420.000 beschikbaar te stellen. De nieuwbouw omvat recreatieve elementen en duurzaamheidmaatregelen. De aanbesteding wordt gescheiden in bouw en exploitatie om financiële risico's te minimaliseren en de efficiëntie te verhogen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met aandacht voor verschillende aspecten zoals marktconsultatie, aanbestedingsmethodieken, financiële dekking en duurzaamheid. Het bevat echter geen specifieke tijdlijnen voor de realisatie na 2016.
Rol van de raad:
De raad moet het PvE definitief vaststellen, kennisnemen van de marktconsultatie en de wijze van aanbesteden, en een krediet goedkeuren voor de nieuwbouw.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van het krediet en de voorgestelde aanbestedingsstrategie. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de mate van duurzaamheid en de financiële dekking.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), maar mist specifieke tijdlijnen voor de voltooiing van de bouw. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van marktpartijen voor duurzaamheid kan een risico vormen.
Besluit van de raad:
De raad moet instemmen met het PvE, het krediet goedkeuren, en de voorgestelde aanbestedingsstrategie accepteren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt participatie van marktpartijen via een marktconsultatie, maar er is geen vermelding van participatie van burgers of andere belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp en wordt geïntegreerd in het PvE. Marktpartijen zijn bereid extra duurzaamheidmaatregelen te nemen.
Financiële gevolgen:
De kosten worden geraamd op €12.420.000, met dekking uit de reserve Binnensport, ISV-middelen, en exploitatievoordelen. De kapitaallasten en exploitatiekosten worden gedekt binnen het bestaande budget voor de zwemfunctie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Nieuwbouw Zwembad de Fluit Marktconsultatie Aanbesteding Programma van Eisen (PvE) Duurzaamheid Exploitatie Financiering Onderhoud Recreatieve elementenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de nieuwbouw van zwembad De Fluit in Leidschendam. Het college vraagt de gemeenteraad om goedkeuring voor het definitieve programma van eisen en om een krediet van € 12.420.000,- beschikbaar te stellen voor de nieuwbouw. De financiering zal komen uit de toekomstige exploitatie, een bestemmingsreserve, de reserve binnensport en ISV-middelen. De raad wordt geïnformeerd over de marktconsultatie en de aanbestedingswijze. GroenLinks en D66 hebben vragen over duurzaamheid, en Gemeentebelangen heeft een fractievoorbehoud gemaakt.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in termen van financiële dekking en procedurele stappen, maar er zijn nog openstaande vragen over duurzaamheid en technische details.
Rol van de raad:
De raad moet het voorstel bespreken en goedkeuren, inclusief het krediet voor de nieuwbouw. Ze moeten ook de vragen van de fracties over duurzaamheid en technische aspecten adresseren.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de prioriteit van de nieuwbouw van het zwembad, de financiële dekking en de duurzaamheidseisen die aan het project worden gesteld.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële aspecten, maar er zijn vragen over de duurzaamheid die nog beantwoord moeten worden. Dit kan wijzen op een gebrek aan volledigheid in de duurzaamheidscriteria.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze instemmen met het programma van eisen en het beschikbaar stellen van het krediet voor de nieuwbouw.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, gezien de vragen van GroenLinks en D66. Er is echter geen gedetailleerde informatie over hoe duurzaamheid in het project wordt geïntegreerd.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen bedragen € 12.420.000,-. De dekking komt uit de exploitatie, bestemmingsreserves en ISV-middelen. Dit lijkt een solide financiële basis te bieden, maar de raad moet de haalbaarheid en risico's van deze dekking beoordelen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Nieuwbouw Zwembad De Fluit Programma van eisen Marktconsultatie Aanbesteden Krediet Exploitatie Bestemmingsreserve Duurzaamheid Technische vraagVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5 Raadsvoorstel tot beschikbaar stellen van een krediet van €700.000 voor de verhuizing van Honk- en softbal Vereniging Catch van sportpark Duivesteijn naar sportpark Westvliet (839056).
Samenvatting
De gemeenteraad bespreekt een voorstel om €700.000 beschikbaar te stellen voor de verhuizing van honk- en softbalvereniging Catch van sportpark Duivesteijn naar sportpark Westvliet. Dit moet ruimte maken voor een vijfde hockeyveld op Duivesteijn. De kosten zijn gedekt in de Voorjaarsnota 2012, en er is €60.000 beschikbaar voor vervanging van de kunstgrasmat van het korfbalveld. De fracties CDA, Gemeentebelangen, GroenLinks en D66 willen het voorstel verder bespreken. Het plan is in overleg met betrokken sportverenigingen opgesteld. De wethouder heeft toegezegd dat het vijfde veld open blijft voor SEV-korfbal. Parkeervoorzieningen in de wijk zijn een belangrijk aandachtspunt.
-
Raadsvoorstel tot beschikbaarstelling van een krediet van 700.000 voor de verhuizing van Honk- en.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel
Titel en Samenvatting:
Titel: Raadsvoorstel tot beschikbaarstelling van een krediet van € 700.000 voor de verhuizing van Honk- en softbal Vereniging Catch van sportpark Duivesteijn naar sportpark Westvliet.
Samenvatting: Het voorstel vraagt de gemeenteraad om een krediet van € 700.000 goed te keuren voor de verhuizing van de honk- en softbalvereniging Catch naar sportpark Westvliet. Dit is noodzakelijk om ruimte te maken voor een vijfde hockeyveld voor Hockeyclub Cartouche op sportpark Duivesteijn, waar een grote behoefte aan is vanwege de populariteit van de hockeysport. Na onderzoek bleek Westvliet de enige haalbare optie voor Catch. Het plan is in overleg met betrokken sportverenigingen tot stand gekomen en heeft geen financiële gevolgen voor de gemeente, aangezien het bedrag al is gedekt in de Voorjaarsnota 2012.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met een duidelijke uitleg van de noodzaak, de onderzochte alternatieven, en de financiële dekking. Het bevat ook bijlagen met schema's en plattegronden die de plannen verder verduidelijken.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van het krediet van € 700.000 en de bijbehorende begrotingswijziging. De raad speelt een cruciale rol in het faciliteren van de herinrichting van de sportparken en het ondersteunen van de sportverenigingen.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen of zij de prioriteit geven aan de uitbreiding van de hockeyfaciliteiten ten koste van de verhuizing van Catch. Ook moeten zij beslissen of zij akkoord gaan met de financiële dekking zoals voorgesteld.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden, met een duidelijke planning en financiële dekking. Er zijn geen evidente inconsistenties, hoewel de afhankelijkheid van overeenkomsten tussen verenigingen en goedkeuring van de gemeente Den Haag risico's met zich meebrengt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het krediet van € 700.000 beschikbaar te stellen en de bijbehorende begrotingswijziging goed te keuren.
Participatie:
Het voorstel benadrukt dat er veelvuldig overleg is geweest met alle betrokken sportverenigingen, wat wijst op een participatief proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft geen extra financiële gevolgen, aangezien het bedrag al is gedekt in de Voorjaarsnota 2012. Er zijn echter onzekerheden over de financiële overeenstemming tussen verenigingen en de goedkeuring van de gemeente Den Haag.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verhuizing Honk- en softbalvereniging Catch Sportpark Westvliet Hockeyclub Cartouche Vijfde hockeyveld Sportfaciliteiten Korfbalvereniging VEO Cricketclub VCC Voetbalvereniging Wilhelmus InvesteringVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel tot beschikbaar stellen van een krediet van €700.000 voor de verhuizing van Honk- en softbal Vereniging Catch van sportpark Duivesteijn naar sportpark Westvliet.
Samenvatting: Het college stelt voor om een krediet van €700.000 beschikbaar te stellen voor de verhuizing van de honk- en softbalvereniging Catch van sportpark Duivesteijn naar sportpark Westvliet. Deze verhuizing is bedoeld om ruimte te maken voor een vijfde hockeyveld op Duivesteijn. De financiële dekking is geregeld in de Voorjaarsnota 2012. Het voorstel is tot stand gekomen in overleg met de betrokken sportverenigingen en zal verder besproken worden in de gemeenteraad.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel lijkt redelijk volledig, met een duidelijke financiële dekking en betrokkenheid van de relevante sportverenigingen. Echter, de opmerking van de griffier suggereert dat het raadsbesluit duidelijker geformuleerd had kunnen worden, met name wat betreft de financiële dekking.
Rol van de Raad
De raad moet het voorstel bespreken en een besluit nemen over het al dan niet beschikbaar stellen van het krediet. De raad wordt geadviseerd door de commissie, die het voorstel als bespreekpunt heeft geagendeerd.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of de verhuizing van de vereniging en de aanleg van een nieuw hockeyveld prioriteit hebben binnen de gemeentelijke sportinfrastructuur. Ook moet er rekening gehouden worden met de belangen van de betrokken sportverenigingen en de impact op de wijk, zoals parkeervoorzieningen.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van het financiële bedrag en het doel van de verhuizing. Echter, de tijdsplanning en specifieke verantwoordelijkheden zijn minder duidelijk, wat het minder SMART maakt. Er zijn geen grote inconsistenties, maar de financiële dekking had duidelijker gecommuniceerd kunnen worden.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of het krediet van €700.000 beschikbaar wordt gesteld voor de verhuizing van de vereniging.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat het plan in overleg met alle betrokken sportverenigingen tot stand is gekomen, wat wijst op een participatieve aanpak.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel. Het zou echter relevant kunnen zijn in de context van de aanleg en het onderhoud van sportfaciliteiten.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen bedragen €700.000, gedekt door de Voorjaarsnota 2012. Er is ook €60.000 beschikbaar voor de vervanging van de kunstgrasmat van het huidige korfbalveld. De dekking is geregeld vanuit de reserve dekking afschrijvingslasten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verhuizing Honk- en softbalvereniging Catch Sportpark Duivesteijn Sportpark Westvliet Krediet €700.000 Vijfde hockeyveld Voorjaarsnota 2012 Kunstgrasmat vervanging Parkeervoorzieningen Betrokken sportverenigingenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 6 Stand van zaken Damcentrum/raadsbrief: 'Definitief beroepsschrift (verzoekschrift) aan het Gerecht van de Europese Unie tegen besluit van de europese Commissie van 23 januari 2013 inzake staatssteun Damplein' (849525).
Agendapunt 7 Raadsvoorstel "van papieren naar digitale stukkenstroom" (847053).
Samenvatting
De gemeenteraad heeft het college gevraagd een plan op te stellen om de papieren stukkenstroom naar de raad volledig te digitaliseren met behulp van nieuwe media. Uit de business case blijkt dat alternatief 2, waarbij leden zelf een iPad aanschaffen, de grootste besparing oplevert en de voorkeur heeft van proefpersonen. Het voorstel is dat elk raadslid, commissielid en collegelid een eigen iPad aanschaft en hiervoor een maandelijkse vergoeding ontvangt. De invoeringsdatum voor dit alternatief is 1 juli 2013. De kosten voor de iPads worden gedekt uit de verwachte besparingen. De commissie adviseert de raad om het voorstel als bespreekstuk te agenderen. Er wordt een instructiebijeenkomst georganiseerd voor de betrokkenen. Gemeentebelangen heeft gevraagd het voorstel te bespreken vanwege een voorgestelde tegemoetkoming van €12,50 voor wethouders voor de aanschaf en het gebruik van een iPad.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel heet "van papieren naar digitale stukkenstroom". Het betreft een plan om de papieren documentenstroom van het college naar de gemeenteraad volledig te digitaliseren door gebruik te maken van nieuwe media. De business case toont aan dat alternatief 2, waarbij leden zelf een iPad aanschaffen, de grootste besparing oplevert en de voorkeur heeft van proefpersonen. Elk lid moet bij de invoering een eigen iPad aanschaffen en ontvangt hiervoor een maandelijkse vergoeding. De voorgestelde invoeringsdatum is 1 juli 2013, en de kosten worden gedekt door de verwachte besparingen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, met een duidelijke beschrijving van de opties, financiële consequenties, en een voorgestelde invoeringsdatum. Het bevat ook een evaluatie van een pilot en een business case.
Rol van de Raad:
De raad moet het voorstel bespreken en een besluit nemen over de goedkeuring en implementatie van de digitale stukkenstroom.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of ze akkoord gaan met de overgang naar een digitale stukkenstroom en of ze instemmen met de voorgestelde vergoeding voor de aanschaf van iPads.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden met een duidelijke invoeringsdatum. Het is haalbaar en relevant gezien de potentiële besparingen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of ze instemmen met alternatief 2 en de bijbehorende financiële regeling voor de aanschaf van iPads.
Participatie:
Het voorstel vermeldt instructiebijeenkomsten voor betrokkenen, wat wijst op enige mate van participatie en ondersteuning.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is impliciet relevant, aangezien de overgang naar digitale documenten papiergebruik vermindert.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen betreffen de vergoeding voor de aanschaf van iPads, die gedekt worden door de verwachte besparingen. Dit lijkt een kosteneffectieve oplossing te zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Digitale stukkenstroom iPad aanschaf Besparing Pilot 'proef iPads' Invoeringsdatum Financiële consequenties Instructiebijeenkomst Business case Alternatief 2 TegemoetkomingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 8 Raadsbrief: Bestuursrapportage voorjaar 2013 (839322).
Agendapunt 9 Nadere inlichtingen over antwoorden op schriftelijke vragen van GroenLinks en Gemeentebelangen op het project Centrale Huisvesting.
Agendapunt Hamerstukken
Agendapunt 10 Raadsvoorstel tot wijziging verordening individuele voorzieningen maatschappelijke ondersteuning Leidschendam-Voorburg 2009 (839112).
Samenvatting
Tijdens de gemeenteraadsvergadering op 14 mei 2013 werd agendapunt 10 besproken, dat betrekking had op een voorstel tot wijziging van de Verordening Individuele Voorzieningen Maatschappelijke Ondersteuning Leidschendam-Voorburg 2009. Deze wijziging is de derde aanpassing van de verordening en is noodzakelijk vanwege een uitspraak van de Centrale Raad van Beroep (CRvB). De CRvB heeft bepaald dat er bij het verstrekken van vervoersvoorzieningen in natura geen inkomensgrens mag worden gehanteerd naast de eigen bijdrage op basis van artikel 15 van de Wmo. Hierdoor komen de artikelen 31 en 32 te vervallen. De commissie adviseert de raad om het voorstel als hamerstuk aan te nemen, zonder verdere inspraak of advisering door de participatieraad, aangezien het een aanpassing betreft naar aanleiding van een rechterlijke uitspraak. Wethouder G.G.J. Rensen is de portefeuillehouder en P. Tevreden van het Servicecentrum is de behandelend ambtenaar. De raad was eerder al geïnformeerd over het buiten werking stellen van de betreffende artikelen via een raadsbrief op 15 januari.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Besluit individuele voorzieningen maatschappelijke ondersteuning Leidschendam-Voorburg (2e wijziging)
Titel en samenvatting:
Het voorstel heet "Besluit individuele voorzieningen maatschappelijke ondersteuning Leidschendam-Voorburg (2e wijziging)." Het betreft een wijziging van het bestaande besluit over de verstrekking van individuele voorzieningen in het kader van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Het besluit regelt de voorwaarden voor het toekennen van persoonsgebonden budgetten (PGB) voor hulp bij het huishouden, woonvoorzieningen, en vervoersvoorzieningen. Het bevat specifieke regels over de verantwoording van de besteding van het PGB, de hoogte van de budgetten, en de eigen bijdragen van de aanvragers. Het besluit treedt in werking op 1 januari 2012.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is gedetailleerd en behandelt verschillende aspecten van de maatschappelijke ondersteuning, zoals de verstrekking en verantwoording van PGB's, de hoogte van budgetten, en de eigen bijdragen. Het lijkt volledig in de zin dat het de meeste relevante aspecten van de Wmo-dekking behandelt.
Rol van de raad:
De raad heeft de taak om het voorstel te beoordelen en goed te keuren. Ze moeten ervoor zorgen dat het voorstel in lijn is met de gemeentelijke doelen en de behoeften van de inwoners.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de hoogte van de eigen bijdragen, de voorwaarden voor het toekennen van PGB's, en de mate van ondersteuning die aan inwoners wordt geboden. Er moeten keuzes worden gemaakt over de balans tussen kostenbeheersing en het bieden van adequate ondersteuning.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de vastgestelde bedragen en voorwaarden. Echter, de effectiviteit en haalbaarheid kunnen variëren afhankelijk van de uitvoering en controlemechanismen. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de praktische uitvoerbaarheid moet worden geëvalueerd.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze het voorstel in de huidige vorm goedkeuren of dat er aanpassingen nodig zijn.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niet expliciet hoe participatie van inwoners in het besluitvormingsproces is meegenomen. Het richt zich voornamelijk op de uitvoering en voorwaarden van de ondersteuning.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid lijkt geen direct relevant onderwerp binnen dit voorstel, aangezien het zich richt op maatschappelijke ondersteuning en niet op milieubeleid.
Financiële gevolgen:
Het voorstel specificeert de kosten van verschillende voorzieningen en de eigen bijdragen van aanvragers. Het geeft echter geen gedetailleerd overzicht van hoe deze kosten worden gedekt binnen het gemeentelijke budget. De raad moet beoordelen of de financiële implicaties in lijn zijn met de beschikbare middelen. -
Raadsvoorstel tot wijziging Verordening individuele voorzieningen maatschappelijke ondersteuning Lei.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Wijziging Verordening individuele voorzieningen maatschappelijke ondersteuning Leidschendam-Voorburg 2009". Het raadsvoorstel beoogt de verordening aan te passen naar aanleiding van een uitspraak van de Centrale Raad van Beroep (CRvB) van 18 januari 2012. Deze uitspraak stelt dat er geen inkomensgrens mag worden gehanteerd naast de eigen bijdrage voor Wmo-voorzieningen. De gemeente Leidschendam-Voorburg moet daarom haar beleid aanpassen en de inkomensgrens met terugwerkende kracht tot 18 januari 2012 verwijderen. Dit besluit is gunstig voor burgers, aangezien het financiële barrières voor toegang tot Wmo-voorzieningen wegneemt.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de aanleiding, gevolgen en noodzakelijke wijzigingen beschrijft. Het bevat ook informatie over de communicatie en participatie, hoewel het laatste beperkt is door de aard van de wijziging.
Rol van de raad:
De raad moet instemmen met het concept raadsbesluit en de voorgestelde wijziging van de verordening. Dit is een formele goedkeuring van de aanpassing die al in lijn is met de jurisprudentie.
Politieke keuzes:
Er zijn weinig politieke keuzes te maken, aangezien de wijziging voortvloeit uit een juridische verplichting. De raad moet echter beslissen of ze akkoord gaat met de voorgestelde aanpassing en de communicatie eromheen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, aangezien het een duidelijke juridische uitspraak volgt en een specifieke datum voor terugwerkende kracht heeft. Het is meetbaar in termen van de wijziging van de verordening. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om in te stemmen met het concept raadsbesluit en de wijziging van de verordening goed te keuren.
Participatie:
Er is geen participatieproces voorzien, omdat de wijziging een directe reactie is op een rechterlijke uitspraak en er geen ruimte is voor inspraak die de uitkomst kan beïnvloeden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op juridische en beleidsmatige aanpassingen zonder directe milieu-impact.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vermeldt geen specifieke financiële gevolgen of dekkingsmaatregelen. De wijziging kan echter implicaties hebben voor de gemeentelijke begroting, afhankelijk van het aantal burgers dat nu in aanmerking komt voor voorzieningen zonder inkomensgrens.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Wmo (Wet maatschappelijke ondersteuning) Inkomensgrens Centrale Raad van Beroep (CRvB) Verordening individuele voorzieningen Rechtszekerheid Beleidswijziging Vervoersvoorziening Financiële tegemoetkoming Jurisprudentie GemeenterubriekVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Wijziging van de Verordening Individuele Voorzieningen Maatschappelijke Ondersteuning Leidschendam-Voorburg 2009". Het college stelt voor om de verordening te wijzigen naar aanleiding van een uitspraak van de Centrale Raad van Beroep (CRvB) over inkomensgrenzen binnen de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). De CRvB heeft bepaald dat er bij de verstrekking van vervoersvoorzieningen in natura geen inkomensgrens mag worden gehanteerd naast de eigen bijdrage. Hierdoor komen de artikelen 31 en 32 te vervallen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de context van de gegeven informatie. Het behandelt de noodzakelijke wijzigingen als gevolg van een juridische uitspraak en geeft duidelijk aan welke artikelen komen te vervallen.
Rol van de raad:
De raad moet het voorstel goedkeuren om de verordening officieel te wijzigen. Het is een formele stap om de uitspraak van de CRvB te implementeren.
Politieke keuzes:
Er zijn weinig politieke keuzes te maken, aangezien het voorstel voortkomt uit een juridische verplichting. De raad moet echter wel beslissen of ze akkoord gaan met de voorgestelde wijzigingen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen, wat begrijpelijk is gezien de aard van de wijziging. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde wijzigingen in de verordening goed te keuren, zoals geadviseerd door de commissie.
Participatie:
Er is geen participatieproces opgenomen, omdat het een aanpassing betreft naar aanleiding van een rechterlijke uitspraak. Inspraak en advisering door de participatieraad zijn daarom niet van toepassing.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp binnen dit voorstel, aangezien het zich richt op juridische en administratieve aanpassingen.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen genoemd in het voorstel. Het betreft een juridische aanpassing zonder financiële impact, aangezien het alleen de inkomensgrenzen betreft en niet de eigen bijdrage zelf.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verordening Individuele Voorzieningen Maatschappelijke Ondersteuning Centrale Raad van Beroep (CRvB) Inkomensgrenzen Wmo Vervoersvoorziening in natura Eigen bijdrage Wijziging Rechterlijke uitspraak Artikelen 31 en 32 Wethouder G.G.J. Rensen HamerstukVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Tweede wijziging van het “Besluit individuele voorzieningen maatschappelijke ondersteuning Leidschendam-Voorburg 2009”
Samenvatting: Het voorstel betreft een wijziging van het besluit over individuele voorzieningen voor maatschappelijke ondersteuning in Leidschendam-Voorburg. De wijzigingen richten zich op de voorwaarden voor het heffen van een eigen bijdrage bij vervoersvoorzieningen en de financiële tegemoetkomingen voor verschillende vervoersmiddelen. Het voorstel introduceert een inkomensgrens voor het heffen van een eigen bijdrage en specificeert de vergoedingen per kilometer voor het gebruik van eigen auto's, taxi's, regiotaxi's en rolstoeltaxi's. Daarnaast wordt de mogelijkheid geïntroduceerd om de vergoeding te korten voor gebruikers van een open elektrische buitenwagen.
Oordeel over de Volledigheid
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het specifieke wijzigingen en financiële tegemoetkomingen duidelijk beschrijft. Het biedt gedetailleerde informatie over de voorwaarden en bedragen die van toepassing zijn.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om het wijzigingsvoorstel te beoordelen, te bespreken en goed te keuren. Zij moeten ervoor zorgen dat de wijzigingen in lijn zijn met de doelstellingen van de Wet maatschappelijke ondersteuning en de lokale verordening.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen over de rechtvaardigheid en haalbaarheid van de voorgestelde inkomensgrens voor eigen bijdragen en de hoogte van de financiële tegemoetkomingen. Er moet ook worden overwogen of de kortingen voor gebruikers van een open elektrische buitenwagen passend zijn.
SMART Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële tegemoetkomingen en inkomensgrenzen. Het is echter minder specifiek over de evaluatiecriteria voor de medische noodzaak van individueel vervoer. Er lijken geen duidelijke inconsistenties te zijn.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij instemmen met de voorgestelde wijzigingen en deze willen implementeren.
Participatie
Het voorstel vermeldt niet expliciet hoe participatie van belanghebbenden is meegenomen in de besluitvorming. Dit kan een aandachtspunt zijn voor de raad.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet direct genoemd als relevant onderwerp in het voorstel. Echter, de keuze voor vervoersmiddelen en de financiële prikkels kunnen indirect invloed hebben op duurzaamheidsdoelstellingen.
Financiële Gevolgen
Het voorstel specificeert de financiële tegemoetkomingen per kilometer voor verschillende vervoersmiddelen. Er wordt echter niet aangegeven hoe deze kosten worden gedekt binnen het gemeentelijke budget. Dit is een belangrijk punt voor de raad om te overwegen.
Agendapunt 11 Raadsvoorstel: Vaststelling "Beheersverordening Leidschendam-Voorburg" (ID: NL.IMRO.1916.bvlv.0010) als bedoeld in artikel 3.38 Wro (839209).
Samenvatting
Tijdens de gemeenteraadsvergadering op 14 mei 2013 werd agendapunt 11 besproken, betreffende het raadsvoorstel voor de vaststelling van de "Beheersverordening Leidschendam-Voorburg". Deze verordening is bedoeld als tijdelijke oplossing om te voldoen aan de wettelijke verplichting om bestemmingsplannen uiterlijk 1 juli 2013 actueel te hebben. Omdat niet alle bestemmingsplannen op tijd geactualiseerd kunnen worden, stelt het college voor om een beheersverordening vast te stellen voor de delen van de gemeente zonder actueel bestemmingsplan. De commissie adviseert de raad om het voorstel als hamerstuk goed te keuren. Na vaststelling zal het besluit worden gecommuniceerd via de Staatscourant, de gemeenterubriek en de website. Inspraak is niet nodig, omdat de beheersverordening geen nieuwe ontwikkelingen omvat.
-
Raadsvoorstel Vaststelling Beheersverordening Leidschendam-Voorburg (ID NL.IMRO.1916.bvlv.0010).pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Vaststelling "Beheersverordening Leidschendam-Voorburg"
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Vaststelling 'Beheersverordening Leidschendam-Voorburg' (ID: NL.IMRO.1916.bvlv.0010)". Het voorstel betreft de vaststelling van een beheersverordening voor delen van de gemeente Leidschendam-Voorburg waar op 1 juli 2013 nog geen actueel bestemmingsplan is vastgesteld. Dit is noodzakelijk om te voldoen aan de wettelijke verplichting dat alle bestemmingsplannen minder dan 10 jaar oud moeten zijn. De beheersverordening fungeert als tijdelijk juridisch kader totdat nieuwe bestemmingsplannen zijn vastgesteld, zonder de bestaande rechten van eigenaren en gebruikers aan te tasten.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het een gedetailleerde uitleg biedt over de noodzaak, het wettelijke kader, en de procedurele aspecten van de beheersverordening. Het bevat ook een overzicht van de gebieden die onder de verordening vallen.
Rol van de Raad:
De raad heeft de bevoegdheid om de beheersverordening vast te stellen. Dit is een belangrijke stap om te voldoen aan de wettelijke verplichtingen van de Wet ruimtelijke ordening (Wro).
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met het gebruik van een beheersverordening als tijdelijk instrument om te voldoen aan de actualisatieplicht. Dit kan politieke implicaties hebben, vooral als er bezwaren zijn tegen het ontbreken van inspraakmogelijkheden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, gezien de deadline van 1 juli 2013. Het is meetbaar in termen van het aantal gebieden dat onder de verordening valt. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de beheersverordening vast te stellen, zodat de gemeente voldoet aan de wettelijke verplichtingen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er geen inspraakprocedure is voor de beheersverordening, omdat deze geen nieuwe ontwikkelingen omvat en bestaande rechten niet aantast.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het voornamelijk gaat om het juridisch vastleggen van de bestaande situatie.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft geen financiële consequenties, en er worden geen risico's verwacht vanwege het ontbreken van bezwaar- en beroepsmogelijkheden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Beheersverordening Bestemmingsplannen Wet ruimtelijke ordening (Wro) Actualisatieverplichting Ruimtelijke ontwikkeling Elektronische beschikbaarstelling Planologisch regime Inspraakverordening Projectbestemmingsplan GrondgebiedVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Vaststelling 'Beheersverordening Leidschendam-Voorburg'". Het doel is om te voldoen aan de wettelijke verplichting om bestemmingsplannen actueel te houden. Omdat niet alle plannen voor de deadline van 1 juli 2013 geactualiseerd kunnen zijn, wordt een beheersverordening voorgesteld als tijdelijke oplossing. Deze verordening legt de bestaande situatie vast zonder nieuwe ontwikkelingen toe te staan, totdat alle bestemmingsplannen zijn bijgewerkt.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de context van zijn doelstelling. Het biedt een tijdelijke oplossing om te voldoen aan wettelijke verplichtingen en beschrijft duidelijk de noodzaak en de procedure.
Rol van de raad:
De raad moet het voorstel goedkeuren. Het is voorgesteld als een hamerstuk, wat betekent dat er geen uitgebreide discussie wordt verwacht en dat het voorstel zonder stemming kan worden aangenomen.
Politieke keuzes:
De belangrijkste politieke keuze is of de raad akkoord gaat met het gebruik van een beheersverordening als tijdelijke oplossing. Dit kan invloed hebben op hoe flexibel de gemeente kan reageren op nieuwe ontwikkelingen in de gebieden zonder actueel bestemmingsplan.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen omdat het een tijdelijke maatregel betreft. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de tijdelijke aard kan vragen oproepen over de lange termijn planning.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de beheersverordening vast te stellen, zoals voorgesteld door het college en geadviseerd door de commissie.
Participatie:
Er is geen participatieproces voorzien, omdat de beheersverordening alleen de bestaande situatie vastlegt en geen nieuwe ontwikkelingen omvat.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet direct een relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het gaat om het vastleggen van de huidige situatie zonder nieuwe ontwikkelingen.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële consequenties vermeld in het voorstel, wat suggereert dat er geen directe kosten of dekkingsvraagstukken zijn verbonden aan de vaststelling van de beheersverordening.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Beheersverordening Bestemmingsplannen Actualisatieverplichting Tijdelijke oplossing Wethouder W.H. Mijdam Staatscourant Gemeenterubriek Website Inspraak Ruimtelijk Juridisch BeleidVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 12 Raadsvoorstel vaststelling bestemmingsplan Oosteinde-Parkweg (839106).
Samenvatting
Tijdens de gemeenteraadsvergadering op 14 mei 2013 werd het raadsvoorstel voor de vaststelling van het bestemmingsplan Oosteinde-Parkweg besproken. Het ontwerpbestemmingsplan lag ter inzage van 18 januari tot 28 februari 2013, en naar aanleiding van ingediende zienswijzen heeft het college enkele wijzigingen aangebracht. Het college stelt voor het bestemmingsplan gewijzigd vast te stellen. Voor de locatie Eemwijk is een ruimtelijk kader vastgesteld, terwijl voor de locaties Vronesteijn en Onze Lieve Vrouwe ten Hemelopnemingkerk later een planologisch traject zal worden doorlopen. Er wordt geen exploitatieplan opgesteld, omdat het bestemmingsplan voornamelijk consoliderend is. De commissie adviseert de raad om het voorstel als hamerstuk aan te nemen. Na vaststelling wordt het bestemmingsplan zes weken ter visie gelegd, en indieners van zienswijzen worden geïnformeerd over het besluit en de beroepsmogelijkheden. Wethouder W.H. Mijdam is de portefeuillehouder en I. van Noort is de behandelend ambtenaar.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Vaststellen bestemmingsplan Oosteinde-Parkweg
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Vaststellen bestemmingsplan Oosteinde-Parkweg" in de gemeente Leidschendam-Voorburg. Het bestemmingsplan vormt het juridisch bindende kader voor het gebruik van gronden binnen het plangebied, dat de woonwijken Oosteinde en Parkweg omvat. Het plan is opgesteld conform de Wet ruimtelijke ordening (Wro) en bevat onder meer een wijzigingsbevoegdheid voor een deel van de Buitenplaats Eemwijk naar wonen. Het ontwerp heeft ter inzage gelegen en is aangepast naar aanleiding van 17 ontvangen zienswijzen. Er zijn geen financiële consequenties verbonden aan het plan, en er wordt geen exploitatieplan vastgesteld.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig en gedetailleerd. Het bevat een uitgebreide toelichting op de procedure, de ontvangen zienswijzen, en de aanpassingen die zijn doorgevoerd. De financiële aspecten en de keuze om geen exploitatieplan vast te stellen, worden ook duidelijk toegelicht.
Rol van de raad:
De raad heeft de taak om het bestemmingsplan vast te stellen, de zienswijzennota goed te keuren, en te besluiten geen exploitatieplan vast te stellen. De raad moet ook de belangen van de betrokken partijen afwegen en de juridische en planologische kaders bewaken.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de vaststelling van het bestemmingsplan en de zienswijzennota. Er moet worden gekozen of de voorgestelde wijzigingen en de afhandeling van de zienswijzen voldoende zijn. Daarnaast moet de raad besluiten of het afzien van een exploitatieplan gerechtvaardigd is.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden, maar minder gericht op de haalbaarheid en relevantie van de lange termijn. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten het bestemmingsplan en de zienswijzennota vast te stellen en geen exploitatieplan op te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er 17 zienswijzen zijn ontvangen en dat deze zijn verwerkt in de zienswijzennota. Dit duidt op een participatieproces waarbij belanghebbenden hun mening konden geven.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als onderwerp in het voorstel, maar kan impliciet een rol spelen in de planologische keuzes en de ontwikkeling van het gebied.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen directe financiële consequenties verbonden aan het bestemmingsplan. Het voorstel geeft aan dat kostenverhaal pas nodig is bij gebruik van de wijzigingsbevoegdheid, waarvoor anterieure overeenkomsten zullen worden gesloten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Oosteinde-Parkweg Wet ruimtelijke ordening (Wro) Zienswijzen Buitenplaats Eemwijk Wijzigingsbevoegdheid Exploitatieplan Plangebied Ruimtelijk gebruik ZienswijzennotaVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Vaststelling bestemmingsplan Oosteinde-Parkweg". Het bestemmingsplan heeft ter inzage gelegen en is op basis van ingediende zienswijzen aangepast. Het college stelt voor om het bestemmingsplan gewijzigd vast te stellen. Het plan omvat een ruimtelijk kader voor de locatie Eemwijk en voorziet in toekomstige planologische trajecten voor Vronesteijn en de Onze Lieve Vrouwe ten Hemelopnemingkerk. Er wordt geen exploitatieplan opgesteld omdat het plan voornamelijk consoliderend is.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, met een duidelijke beschrijving van de wijzigingen en de redenen daarvoor. De zienswijzennota biedt gedetailleerde informatie over de aanpassingen.
Rol van de raad:
De raad moet het bestemmingsplan vaststellen. Het voorstel wordt als hamerstuk behandeld, wat betekent dat er geen uitgebreide discussie wordt verwacht.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde wijzigingen in het bestemmingsplan. Dit kan politieke implicaties hebben, vooral als er controversiële elementen in de zienswijzen zijn.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de afwezigheid van een exploitatieplan kan vragen oproepen over de financiële dekking.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het bestemmingsplan gewijzigd vast te stellen, zoals voorgesteld door het college.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat indieners van zienswijzen worden geïnformeerd over het besluit en de beroepsmogelijkheden, wat wijst op enige mate van participatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in het voorstel.
Financiële gevolgen:
Er worden geen directe financiële gevolgen genoemd, en er is geen exploitatieplan vanwege de consoliderende aard van het bestemmingsplan. Dit kan impliceren dat er geen significante financiële impact wordt verwacht.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Oosteinde-Parkweg Zienswijzennota Ontwerpbestemmingsplan Wijzigingsbevoegdheid Locatie Eemwijk Locatie Vronesteijn Locatie Onze Lieve Vrouwe ten Hemelopnemingkerk Exploitatieplan Ruimtelijk kader HamerstukVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 13 Raadsvoorstel vaststelling bestemmingsplan 'Nieuw Damsigt' (839098).
Samenvatting
Tijdens de gemeenteraadsvergadering op 14 mei 2013 werd het raadsvoorstel voor de vaststelling van het bestemmingsplan 'Nieuw Damsigt' besproken. Het ontwerpbestemmingsplan lag ter inzage van 18 januari tot 28 februari 2013, waarna het college besloot om het plan op enkele punten te wijzigen naar aanleiding van de ingediende zienswijzen. Deze wijzigingen zijn gedetailleerd beschreven in de zienswijzennota. Het college stelt voor om het aangepaste bestemmingsplan vast te stellen zonder een exploitatieplan, aangezien het plan voornamelijk consoliderend is. De commissie adviseert de raad om het voorstel als hamerstuk goed te keuren. Na vaststelling wordt het plan zes weken ter inzage gelegd en worden indieners van zienswijzen geïnformeerd over het besluit en hun beroepsmogelijkheden. Wethouder W.H. Mijdam is de portefeuillehouder en de behandelend ambtenaar is Dhr. D. van Berlo van de afdeling Ruimtelijk Juridisch Beleid.
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft de "Vaststelling bestemmingsplan 'Nieuw Damsigt'". Dit bestemmingsplan vormt het juridisch bindende kader voor het gebruik van de gronden binnen het plangebied Nieuw Damsigt in Leidschendam-Voorburg. Het plan is conserverend van aard en maakt geen nieuwe ontwikkelingen mogelijk. Het ontwerp heeft ter inzage gelegen en er zijn 11 zienswijzen ontvangen, wat heeft geleid tot enkele aanpassingen. Er zijn geen financiële consequenties verbonden aan het plan en er wordt geen exploitatieplan vastgesteld.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de noodzakelijke wettelijke en procedurele stappen beschrijft, inclusief de zienswijzeprocedure en de communicatie rondom het plan.
Rol van de raad:
De gemeenteraad is verantwoordelijk voor de vaststelling van het bestemmingsplan en het besluit om geen exploitatieplan vast te stellen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de vaststelling van het bestemmingsplan en de zienswijzennota, en of er al dan niet een exploitatieplan moet worden vastgesteld.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische doelen, aangezien het conserverend is en geen nieuwe ontwikkelingen mogelijk maakt. Er zijn geen duidelijke inconsequenties.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten het bestemmingsplan en de zienswijzennota vast te stellen en geen exploitatieplan op te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er een zienswijzeprocedure is geweest waarbij belanghebbenden hun zienswijzen konden indienen. Deze zijn beantwoord en verwerkt in de zienswijzennota.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp, aangezien het plan conserverend is en geen nieuwe ontwikkelingen mogelijk maakt.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële consequenties verbonden aan het bestemmingsplan, en er is geen exploitatieplan nodig omdat het plan geen nieuwe ontwikkelingen toestaat.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan 'Nieuw Damsigt' Zienswijzen Wet ruimtelijke ordening (Wro) Exploitatieplan Grondexploitatie Zienswijzennota Stedelijk gebied Randstadrailtraject Verbeelding Algemene wet bestuursrecht (Awb)Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Vaststelling bestemmingsplan 'Nieuw Damsigt'". Het bestemmingsplan 'Nieuw Damsigt' is na een inzageperiode aangepast naar aanleiding van ingediende zienswijzen. Het college stelt voor om het plan gewijzigd vast te stellen. Het plan is voornamelijk consoliderend van aard, wat betekent dat het bestaande situaties bevestigt en weinig nieuwe ontwikkelingen introduceert. Er is besloten geen exploitatieplan op te stellen vanwege de aard van het bestemmingsplan.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het de zienswijzen heeft behandeld en de wijzigingen in de zienswijzennota zijn opgenomen. Het biedt voldoende informatie voor de raad om een besluit te nemen.
Rol van de raad:
De raad moet het bestemmingsplan vaststellen. Het voorstel is als hamerstuk geagendeerd, wat betekent dat er geen uitgebreide discussie wordt verwacht en dat het voorstel zonder verdere beraadslaging kan worden aangenomen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde wijzigingen in het bestemmingsplan en of zij het plan willen vaststellen zoals voorgesteld door het college.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen, zoals concrete doelen of evaluatiecriteria. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in de informatie.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het bestemmingsplan 'Nieuw Damsigt' gewijzigd vast te stellen zoals voorgesteld door het college.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de indieners van zienswijzen worden geïnformeerd over het vaststellingsbesluit en de beroepsmogelijkheden. Dit duidt op enige mate van participatie en betrokkenheid van belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel. Gezien de consoliderende aard van het plan, lijkt duurzaamheid geen primaire focus.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen, aangezien er geen exploitatieplan wordt opgesteld. Dit komt doordat het bestemmingsplan voornamelijk consoliderend is. Er wordt niet aangegeven hoe eventuele kosten worden gedekt, maar de implicatie is dat er minimale financiële impact is.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Nieuw Damsigt Zienswijzenota Ontwerpbestemmingsplan Wijzigingen Exploitatieplan Consoliderend Vaststelling Communicatie BeroepsmogelijkhedenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 14 Raadsvoorstel Ruimtelijk kader Rustoord (840666).
Samenvatting
In de gemeenteraadsvergadering van 14 mei 2013 werd het raadsvoorstel voor het ruimtelijk kader van Rustoord besproken. Sinds 2002 zijn er plannen voor nieuwbouw van Rustoord, waarbij de ruimtelijke randvoorwaarden in de loop der jaren zijn aangepast. In 2010 werd een definitief ontwerp ingediend, maar het project stagneerde. Nieuwe planaanpassingen vereisen nu een herziening van de randvoorwaarden. Het college heeft deze aanpassingen in het raadsvoorstel toegelicht. Er is een intentieovereenkomst opgesteld voor de financiële aspecten en een anterieure overeenkomst voor de bestemmingsplanprocedure. De commissie adviseert de raad om het voorstel als hamerstuk goed te keuren. Het ruimtelijk kader is eerder besproken met een klankbordgroep en gepresenteerd aan omwonenden. Wethouder W.H. Mijdam is de portefeuillehouder en A. Kampschuur is de behandelend ambtenaar.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Ruimtelijk kader Rustoord
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Ruimtelijk kader Rustoord" en richt zich op de herontwikkeling van de locatie Rustoord tot een modern woonzorgcentrum. Woningbouwcorporatie WoonInvest en WZH willen de locatie transformeren, waarvoor de gemeenteraad in 2009 al functionele en ruimtelijke randvoorwaarden heeft vastgesteld. Door stagnatie in het project en gewijzigde plannen, worden nu aanpassingen in deze randvoorwaarden voorgesteld. De belangrijkste wijzigingen betreffen het schrappen van een bouwblok, het realiseren van maaiveldparkeren, en het gefaseerd bouwen van het zorgdeel en de appartementen. De raad wordt gevraagd het aangepaste ruimtelijk kader vast te stellen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is gedetailleerd en biedt een uitgebreide toelichting op de voorgestelde aanpassingen, inclusief de redenen voor deze wijzigingen. Het bevat ook een samenvatting van de communicatie met betrokken partijen en de uitkomsten van een parkeeronderzoek.
Rol van de raad:
De raad moet het aangepaste ruimtelijk kader vaststellen, wat een essentiële stap is voor de voortgang van het project. De raad heeft eerder de randvoorwaarden vastgesteld en moet nu beslissen over de voorgestelde aanpassingen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over het schrappen van de verplichting om 100 extra parkeerplaatsen te realiseren en het toestaan van maaiveldparkeren. Daarnaast moet de raad instemmen met het gefaseerd bouwen van het project.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de aanpassingen die worden voorgesteld. Het is tijdgebonden met een duidelijke planning. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van het gefaseerd bouwen kan afhankelijk zijn van marktontwikkelingen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten het ruimtelijk kader Rustoord vast te stellen, waarmee de voorgestelde aanpassingen in de randvoorwaarden worden goedgekeurd.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat het ruimtelijk kader is besproken met betrokken partijen en gepresenteerd aan omwonenden en belangstellenden, waarbij over het algemeen positief werd gereageerd.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een focuspunt in het voorstel, hoewel de groene inpassing van het maaiveldparkeren een duurzaam aspect kan zijn.
Financiële gevolgen:
De gemeente draagt financieel niet bij aan het project. De kosten worden gedragen door de initiatiefnemers, en er zijn afspraken gemaakt over het verhalen van plankosten via een intentieovereenkomst.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Rustoord Woonzorgcentrum WoonInvest WZH Herontwikkeling Planaanpassingen Zorgdeel Parkeergarage Bouwblokken Sociale woningbouwVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Raadsvoorstel Ruimtelijk kader Rustoord". Sinds 2002 is er sprake van plannen voor nieuwbouw van Rustoord, waarbij de ruimtelijke randvoorwaarden meerdere malen zijn aangepast. In 2010 werd een definitief ontwerp ingediend, maar het project liep vast. Nieuwe planaanpassingen vereisen nu een herziening van de randvoorwaarden. Het college licht deze aanpassingen toe in het raadsvoorstel. Er zijn financiële afspraken gemaakt in een intentieovereenkomst, en een anterieure overeenkomst zal worden opgesteld voor de bestemmingsplanprocedure.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de historische context, de noodzaak voor aanpassingen en de financiële afspraken beschrijft. Echter, details over de specifieke aanpassingen en hun impact ontbreken mogelijk.
Rol van de raad:
De raad moet het voorstel op hoofdlijnen bespreken en een standpunt bepalen. Het advies van de commissie is om het voorstel als hamerstuk te behandelen, wat betekent dat er geen uitgebreide discussie nodig is.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde aanpassingen van de ruimtelijke randvoorwaarden en de financiële afspraken zoals vastgelegd in de intentieovereenkomst.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, vooral omdat specifieke meetbare doelen en tijdlijnen ontbreken. Er zijn geen duidelijke inconsistenties vermeld.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met de voorgestelde aanpassingen van het ruimtelijk kader en de financiële afspraken.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat het ruimtelijk kader is besproken in een klankbordgroep en gepresenteerd aan omwonenden en belangstellenden, wat wijst op enige mate van participatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen worden deels gedekt door de intentieovereenkomst waarin de te verhalen plankosten zijn opgenomen. Verdere financiële afspraken zullen worden vastgelegd in een anterieure overeenkomst voor de bestemmingsplanprocedure.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ruimtelijk kader Rustoord Nieuwbouw Randvoorwaarden Planaanpassingen Bestemmingsplanprocedure Intentieovereenkomst Plankosten Klankbordgroep OmwonendenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 15 Raadsvoorstel vaststelling bestemmingsplan 't Loo (839108).
Samenvatting
Op 12 juni 2013 vond een raadsvergadering plaats waarin het bestemmingsplan 't Loo werd besproken. Het ontwerpbestemmingsplan was eerder ter inzage gelegd en naar aanleiding van ingediende zienswijzen heeft het college enkele wijzigingen voorgesteld. Een belangrijke wijziging betreft het bedrijventerrein 't Loo, waar nu een afwijkingsmogelijkheid is opgenomen om een hogere milieucategorie toe te staan onder bepaalde voorwaarden. Er is besloten geen exploitatieplan op te stellen, aangezien het bestemmingsplan voornamelijk consoliderend is. Indien het project 'Locatie Goede Herderkerk' wordt ontwikkeld, zal een anterieure overeenkomst worden opgesteld. Na vaststelling wordt het bestemmingsplan zes weken ter visie gelegd en worden indieners van zienswijzen geïnformeerd over het besluit en hun beroepsmogelijkheden.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Vaststelling bestemmingsplan "'t Loo"
Samenvatting: Het voorstel betreft de vaststelling van het bestemmingsplan "'t Loo" in de gemeente Leidschendam-Voorburg. Het plan is eerder besproken en opnieuw ter inzage gelegd vanwege wijzigingen en zienswijzen. Het bestemmingsplan omvat een afwijkingsmogelijkheid voor een hogere milieucategorie op het bedrijventerrein, mits aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan. Acht zienswijzen zijn ingediend, wat heeft geleid tot enkele aanpassingen in het plan. Het voorstel vraagt de raad om het bestemmingsplan en de bijbehorende zienswijzennota vast te stellen. Er zijn geen financiële gevolgen voor de gemeente, en er wordt geen exploitatieplan vastgesteld.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een samenvatting van de procedure, de zienswijzen, en de wijzigingen die zijn doorgevoerd. Het biedt ook inzicht in de juridische en financiële aspecten van het bestemmingsplan.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad moet het bestemmingsplan en de zienswijzennota vaststellen. Dit is een formele stap in de procedure van ruimtelijke ordening en vereist een besluit van de gemeenteraad.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde wijzigingen en de vaststelling van het bestemmingsplan. Dit omvat het accepteren van de afwijkingsmogelijkheid voor een hogere milieucategorie en het besluit om geen exploitatieplan vast te stellen.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen. Er zijn geen duidelijke doelen of evaluatiecriteria opgenomen. Er lijken geen grote inconsistenties te zijn, maar de SMART-criteria zijn niet volledig toegepast.
Besluit dat de raad moet nemen
De raad moet besluiten om het bestemmingsplan "'t Loo" en de zienswijzennota vast te stellen en geen exploitatieplan vast te stellen voor de betrokken gronden.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat belanghebbenden hun zienswijzen konden indienen en dat deze zijn behandeld. De communicatie over de vaststelling en beroepsmogelijkheden is ook beschreven.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel. De focus ligt meer op ruimtelijke ordening en juridische aspecten.
Financiële gevolgen
Er zijn geen directe financiële gevolgen voor de gemeente, aangezien het bestemmingsplan consoliderend van aard is. Er worden geen nieuwe kosten verwacht, en er is geen exploitatieplan nodig. De ontwikkeling van nieuwe woningen valt onder een particulier initiatief, waarvoor een anterieure overeenkomst zal worden afgesloten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Zienswijzennota Ontwerpbestemmingsplan Zienswijzen Milieucategorie Plangebied Goede Herderkerk Afdeling bestuursrechtspraak Exploitatieplan TervisieleggingVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Vaststelling bestemmingsplan 't Loo". Het bestemmingsplan 't Loo heeft ter inzage gelegen en is op basis van ingediende zienswijzen aangepast. Het college stelt voor om het bestemmingsplan gewijzigd vast te stellen, met een afwijkingsmogelijkheid voor een hogere milieucategorie op het bedrijventerrein 't Loo, mits aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan. Dit biedt flexibiliteit zonder de woonomgeving negatief te beïnvloeden. Er is geen exploitatieplan nodig, maar bij ontwikkeling van de 'Locatie Goede Herderkerk' zal een anterieure overeenkomst worden opgesteld.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, met een duidelijke samenvatting van de wijzigingen en de redenen daarvoor. De zienswijzennota biedt gedetailleerde informatie over de aanpassingen.
Rol van de Raad:
De raad moet het gewijzigde bestemmingsplan vaststellen. Ze worden geadviseerd door de commissie en moeten een besluit nemen over de voorgestelde wijzigingen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de toelaatbaarheid van een hogere milieucategorie op het bedrijventerrein en de impact daarvan op de omgeving. Dit vereist een afweging tussen economische ontwikkeling en leefbaarheid.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en concrete acties (SMART). Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar meer details over de voorwaarden voor de milieucategorie zouden nuttig zijn.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten het bestemmingsplan al dan niet gewijzigd vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat inspraak heeft plaatsgevonden en dat indieners van zienswijzen worden geïnformeerd over het besluit en hun beroepsmogelijkheden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt impliciet behandeld via de milieucategorieën, maar het is geen expliciet onderwerp van het voorstel.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen, aangezien geen exploitatieplan wordt opgesteld. Bij ontwikkeling van de 'Locatie Goede Herderkerk' wordt een anterieure overeenkomst opgesteld om financiële aspecten te dekken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan 't Loo Zienswijzennota Bedrijventerrein Milieucategorie Woonomgeving Exploitatieplan Locatie Goede Herderkerk Anterieure overeenkomst Communicatie Wethouder W.H. MijdamVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 16 Raadsvoorstel: Ontwerp Verordening Funderingsherstel (840587).
Samenvatting
Tijdens de gemeenteraadsvergadering op 14 mei 2013 werd agendapunt 16 besproken, dat betrekking had op het raadsvoorstel voor de Ontwerp Verordening Funderingsherstel. Deze verordening bevat regels voor het aanvragen en verstrekken van subsidies en stimuleringsleningen aan woningeigenaren van een specifiek bouwblok aan de Koningin Wilhelminalaan en Van Wassenaerstraat. Het toepassingsbereik is beperkt tot 30 adressen, met een maximumbedrag voor de subsidie, waardoor er geen open eindregeling is. De commissie adviseert de raad om het voorstel als hamerstuk goed te keuren. De ontwerp verordening is besproken met de betrokken eigenaren tijdens een informatiebijeenkomst, maar is niet ter inzage gelegd vanwege het beperkte aantal betrokken bewoners. Wethouder P.M.M. van Ostaijen is de portefeuillehouder en M. de Laaf is de behandelend ambtenaar.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Ontwerp Verordening Funderingsherstel". Het voorstel richt zich op het herstel van verzakkende funderingen van een bouwblok aan de Koningin Wilhelminalaan en Van Wassenaerstraat in Voorburg. De verordening biedt financiële ondersteuning aan woningeigenaren in de vorm van laagrentende leningen en subsidies. Het doel is om de funderingsproblemen gezamenlijk aan te pakken, zoals aanbevolen in een rapport van Fugro. De totale kosten worden geschat op €1,5 miljoen, met een maximum van €50.000 per woning. De verordening stelt regels voor het aanvragen van financiële steun en legt voorwaarden vast voor de uitvoering van het herstel.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, met duidelijke richtlijnen voor het aanvragen van leningen en subsidies, en voorwaarden voor de uitvoering van het funderingsherstel. Het bevat ook financiële en juridische overwegingen.
Rol van de raad:
De raad moet het voorstel goedkeuren en besluiten over de financiële ondersteuning voor de eigenaren. De raad speelt een cruciale rol in het vaststellen van de verordening en het toewijzen van middelen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de toewijzing van middelen voor funderingsherstel en de voorwaarden voor leningen en subsidies. Er moet ook worden overwogen of vergelijkbare steun in de toekomst aan andere gebieden kan worden verleend.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), met duidelijke doelen en tijdlijnen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de beperking tot een specifiek gebied kan als een beperking worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze de ontwerp Verordening Funderingsherstel goedkeuren en de financiële middelen beschikbaar stellen voor de laagrentende leningen en subsidies.
Participatie:
Er is beperkte participatie, aangezien de verordening niet ter inzage is gelegd, maar er is wel een informatiebijeenkomst gehouden voor de betrokken eigenaren.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar funderingsherstel kan bijdragen aan de structurele integriteit en levensduur van gebouwen.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn maximaal €1,5 miljoen voor het bouwblok. De gemeente heeft middelen beschikbaar gesteld voor leningen via de SVn, en er zijn voorwaarden voor subsidies. Er zijn geen extra kosten voor de gemeente, behalve rentekosten, omdat de leningen worden terugbetaald.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Funderingsherstel Stimuleringslening Subsidie Koningin Wilhelminalaan VvE's (Verenigingen van Eigenaren) Laagrentende leningen Fugro rapport Adviesbureau Funderingsherstel Procesbegeleiding BouwblokVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Ontwerp Verordening Funderingsherstel". Het doel van deze verordening is om regels vast te stellen voor het aanvragen en verstrekken van subsidies en stimuleringsleningen aan woningeigenaren voor funderingsherstel van een specifiek bouwblok aan de Koningin Wilhelminalaan en Van Wassenaerstraat. Het voorstel richt zich op 30 adressen en bevat een toelichting op de financiële consequenties en de voorwaarden voor het verkrijgen van financiële steun. Het is bedoeld om de funderingsproblematiek van deze woningen aan te pakken en de eigenaren te ondersteunen bij de noodzakelijke herstelwerkzaamheden.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het een uitgebreide toelichting biedt op de ontwerpverordening en de financiële consequenties. Het bevat ook rekenvoorbeelden en informatie over leningen, wat bijdraagt aan de duidelijkheid en volledigheid.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om het voorstel te beoordelen en te besluiten of zij akkoord gaan met de ontwerpverordening. De commissie adviseert de raad om het voorstel als hamerstuk te behandelen, wat betekent dat er geen verdere discussie nodig is en het voorstel direct kan worden goedgekeurd.
Politieke Keuzes:
De politieke keuzes betreffen de goedkeuring van de financiële ondersteuning voor een beperkt aantal adressen en de beslissing om geen open eindregeling te hanteren. De raad moet beslissen of zij akkoord gaan met de voorgestelde financiële beperkingen en de focus op een specifiek bouwblok.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar, aangezien het zich richt op een duidelijk gedefinieerd aantal adressen en een maximumbedrag voor subsidies. Er lijken geen duidelijke inconsistenties te zijn.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij akkoord gaan met de ontwerpverordening zoals voorgesteld, inclusief de financiële voorwaarden en beperkingen.
Participatie:
Er is enige mate van participatie geweest, aangezien de ontwerpverordening is besproken tijdens een informatiebijeenkomst met de eigenaren. Echter, vanwege het beperkte aantal betrokken bewoners, is ervoor gekozen de verordening niet breder ter inzage te leggen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid lijkt geen expliciet onderwerp in dit voorstel, aangezien de focus ligt op het herstel van funderingen en niet op bredere duurzaamheidsdoelstellingen.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn beperkt tot de 30 adressen in het bouwblok, met een maximumbedrag voor subsidies. Er is geen sprake van een open eindregeling, wat betekent dat de financiële impact beheersbaar is. Het voorstel geeft aan dat de financiële steun gedekt wordt binnen de gestelde limieten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verordening Funderingsherstel Funderingsproblematiek Stimuleringsleningen Subsidies Koningin Wilhelminalaan Van Wassenaerstraat Bouwblok Informatie leningen Maximumbedrag Informatie bijeenkomstVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 17 Raadsvoorstel tot vaststellen Nota Veiligheid 2013 t/m 2014, voortgangsrapportage jaaractieprogramma 2012 & jaaractieprogramma 2013 en uitvoeringsprogramma 2013 handhaving (840820).
Samenvatting
De gemeenteraad bespreekt een raadsvoorstel voor de vaststelling van de Nota Veiligheid 2013-2014, samen met de voortgangsrapportage van het jaaractieprogramma 2012 en het jaaractieprogramma 2013, evenals het uitvoeringsprogramma handhaving 2013. De nieuwe Nota Veiligheid is opgesteld in samenwerking met veiligheidsorganisaties en richt zich op thema's zoals woninginbraak, voertuigcriminaliteit, fietsendiefstal, jeugdoverlast en -criminaliteit, jeugd en alcohol, en verkeersveiligheid. De voortgangsrapportage biedt een overzicht van de acties en resultaten uit 2012 en de geplande activiteiten voor 2013. Het uitvoeringsprogramma handhaving beschrijft de handhavingsactiviteiten voor 2013. De commissie adviseert de raad om het voorstel goed te keuren.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel tot vaststellen Nota Veiligheid 2013 t/m 2014, voortgangsrapportage jaaractieprogramma 2012 & jaaractieprogramma 2013 en uitvoeringsprogramma 2013 handhaving." Het voorstel betreft de vaststelling van een nieuwe Nota Veiligheid voor de periode 2013-2014, aangezien het vorige beleid in 2012 afliep. De nota richt zich op zes speerpunten: woninginbraak, voertuigcriminaliteit, fietsendiefstal, jeugdoverlast en -criminaliteit, jeugd en alcohol, en verkeersveiligheid. Daarnaast worden voortgangsrapportages en een uitvoeringsprogramma voor handhaving gepresenteerd, waarin de resultaten van 2012 en de geplande activiteiten voor 2013 worden beschreven.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het zowel de nieuwe beleidsnota als de voortgangsrapportages en het uitvoeringsprogramma omvat. Het biedt een overzicht van de speerpunten en de bijbehorende acties.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om de Nota Veiligheid 2013-2014 vast te stellen en kennis te nemen van de voortgangsrapportages en het uitvoeringsprogramma. De raad wordt geadviseerd om het voorstel als hamerstuk te behandelen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of de voorgestelde speerpunten en acties in lijn zijn met de prioriteiten van de gemeente op het gebied van veiligheid. Er moeten keuzes worden gemaakt over de focus en de middelen die aan elk speerpunt worden toegekend.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel lijkt SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) te zijn, aangezien het duidelijke speerpunten en meetinstrumenten bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties vermeld.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de Nota Veiligheid 2013-2014 vast te stellen en de voortgangsrapportages en het uitvoeringsprogramma voor kennisgeving aan te nemen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niet expliciet de participatie van burgers of andere belanghebbenden in de ontwikkeling van de nota, behalve de samenwerking met (veiligheids)partners.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid lijkt geen direct relevant onderwerp binnen dit voorstel, aangezien de focus ligt op veiligheidsthema's.
Financiële gevolgen:
Er worden geen specifieke financiële consequenties of dekkingsvoorstellen genoemd in het voorstel. Dit kan betekenen dat de financiële aspecten elders zijn behandeld of dat er geen significante financiële impact wordt verwacht.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Nota Veiligheid 2013 t/m 2014 Veiligheidsthema's Woninginbraak Voertuigcriminaliteit Fietsendiefstal Jeugdoverlast Jeugd en alcohol Verkeersveiligheid Voortgangsrapportage HandhavingsuitvoeringsprogrammaVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 18 Raadsvoorstel vaststellen zienswijze ontwerp-meerjarenbegroting 2014-2017 Veiligheidsregio Haaglanden (849960).
Samenvatting
De gemeenteraad krijgt de mogelijkheid om binnen twee maanden hun zienswijze over de ontwerpbegroting 2014-2017 van de Veiligheidsregio Haaglanden (VRH) kenbaar te maken. Na deze periode stelt het Algemeen Bestuur van de VRH de begroting vast, rekening houdend met de ontvangen reacties. Vervolgens wordt de begroting ter beoordeling naar de Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland gestuurd. De financiële gevolgen worden verwerkt in de gemeentebegroting. Tijdens de vergadering van het algemeen bestuur op 27 maart 2013 werd ingestemd met de hoofdlijnen van de ontwerpbegroting, maar er was verdeeldheid over de trendmatige ontwikkeling. De gemeentelijke bijdragen zijn geïndexeerd met 2,15%, gebaseerd op CPB-informatie. Het rijk compenseert echter niet voor indexeringen, waardoor Leidschendam-Voorburg de nullijn hanteert. Een bezuiniging boven de 10% zou volgens de directie het veiligheidsniveau aantasten. Als de nullijn wordt gehanteerd, moeten de effecten apart worden weergegeven. Anders leidt dit tot tekorten van € 138.000 in 2014 en structureel € 129.000 vanaf 2015. De commissie adviseert de aangepaste zienswijze als hamerstuk te agenderen voor de raad.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel vaststellen zienswijze ontwerp-meerjarenbegroting 2014-2017 Veiligheidsregio Haaglanden
Samenvatting: Het voorstel betreft de vaststelling van de zienswijze van de gemeenteraad op de ontwerp-meerjarenbegroting 2014-2017 van de Veiligheidsregio Haaglanden (VRH). De gemeenteraad heeft twee maanden de tijd om zijn zienswijze kenbaar te maken aan de directie van de VRH. Na deze periode stelt het Algemeen Bestuur van de VRH de begroting vast, rekening houdend met de ontvangen reacties. De begroting wordt vervolgens ter beoordeling naar de Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland gestuurd. De financiële consequenties van de vastgestelde begroting worden verwerkt in de gemeentebegroting, waarbij een indexering van 2,15% is toegepast, ondanks het rijksbeleid om niet te compenseren voor indexeringen.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel lijkt volledig in termen van de procedurele stappen en de financiële implicaties die worden besproken. Er is echter een gebrek aan gedetailleerde informatie over de specifieke inhoudelijke wijzigingen die zijn aangebracht naar aanleiding van de commissie Algemene Zaken.
Rol van de Raad
De rol van de raad is om een zienswijze te formuleren en vast te stellen over de ontwerp-meerjarenbegroting van de VRH. Deze zienswijze wordt vervolgens meegenomen in de besluitvorming door het Algemeen Bestuur van de VRH.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde indexering van 2,15% of dat zij de nullijn wil hanteren, wat kan leiden tot bezuinigingen die mogelijk het veiligheidsniveau beïnvloeden.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, vooral omdat specifieke doelen en meetbare resultaten ontbreken. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de gevolgen van het hanteren van de nullijn zijn niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij de aangepaste zienswijze goedkeurt en deze als hamerstuk agendeert.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen omvatten een mogelijke verhoging van de gemeentelijke bijdragen met 2,15%, wat kan leiden tot een tekort van € 138.000 in 2014 en structureel € 129.000 vanaf 2015 als de nullijn wordt gehanteerd. Er is geen specifieke dekking voor deze tekorten aangegeven.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Veiligheidsregio Haaglanden Ontwerpbegroting 2014-2017 Financiële consequenties Algemeen Bestuur Gemeentelijke bijdragen Indexering Bezuinigingsopdracht Looncomponent Nullijn TekortenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 19 Raadsvoorstel consultatie samenwerking met de rekenkamercommissie Wassenaar, Voorschoten en Oegstgeest (840465).
Samenvatting
Het presidium van de gemeente Leidschendam-Voorburg heeft op 13 maart 2013 de mogelijke aansluiting bij de rekenkamercommissie van Wassenaar, Voorschoten en Oegstgeest (RKC-WVO) besproken. Er is een positief advies gegeven om samen te werken binnen het bestaande model en werkwijze van de RKC-WVO. Dit model omvat een afvaardiging van één extern rekenkamercommissielid per gemeente, wat de onafhankelijkheid en betrokkenheid waarborgt. Voor Leidschendam-Voorburg zou dit betekenen dat er twee externe leden worden afgevaardigd, om de werkdruk van raadsleden niet te verhogen. De werkwijze van de RKC-WVO vereist een actieve rol van raadsleden in klankbordgroepen per onderzoek, wat de betrokkenheid en effectiviteit van de raad vergroot. Het presidium adviseert de gemeenteraad om deze werkwijze te volgen en de samenwerking verder uit te werken.
-
Raadsvoorstel consultatie samenwerking met de rekenkamercommissie Wassenaar, Voorschoten en Oegstgee.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Consultatie samenwerking met de rekenkamercommissie Wassenaar, Voorschoten en Oegstgeest". Het presidium van Leidschendam-Voorburg overweegt aansluiting bij de rekenkamercommissie van Wassenaar, Voorschoten en Oegstgeest (RKC-WVO). Het voorstel benadrukt de voordelen van samenwerking binnen het bestaande model van de RKC-WVO, waarbij externe leden onderzoek uitvoeren. De raad wordt geconsulteerd over de werkwijze, die meer inzet van raadsleden vraagt. De financiële bijdrage van Leidschendam-Voorburg zou €63.000 bedragen, wat de verhouding met de andere gemeenten rechtvaardigt. Het voorstel beoogt de betrokkenheid van de raad te vergroten door deelname aan klankbordgroepen tijdens onderzoeksprocessen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke uitleg over de structuur, werkwijze en financiële implicaties van de samenwerking. Echter, meer details over de specifieke voordelen en mogelijke nadelen van de samenwerking zouden nuttig zijn.
Rol van de raad:
De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren van de samenwerking en het bepalen van de betrokkenheid van raadsleden in klankbordgroepen. De raad moet ook beslissen over de financiële bijdrage en de impact op de werkdruk van raadsleden.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of de voordelen van samenwerking opwegen tegen de extra inzet die van raadsleden wordt gevraagd. Ook moet worden overwogen of de financiële bijdrage gerechtvaardigd is.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële bijdrage en structuur. Echter, het is minder specifiek over de tijdlijn en evaluatiecriteria voor succes. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de impact op de werkdruk van raadsleden kan verder worden uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met de voorgestelde samenwerking en de bijbehorende financiële bijdrage.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie van raadsleden in klankbordgroepen, wat hun betrokkenheid bij het onderzoeksproces vergroot.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële bijdrage van Leidschendam-Voorburg wordt geschat op €63.000. Het voorstel geeft geen specifieke dekking aan, maar impliceert dat de bijdrage gerechtvaardigd is door de grotere omvang van de gemeente.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Rekenkamercommissie (RKC-WVO) Samenwerking Externe leden Klankbordgroep Onderzoek Werkwijze Betrokkenheid Onafhankelijkheid Bijdrage PresidiumVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 20 Raadsvoorstel tot ontslag van de heer Rosbenders (Gemeentebelangen) als lid van de commissie MA en benoeming als lid van de commissie AZ en ontslag van de heer Steutel (Gemeentebelangen) als lid van de commissie AZ en benoeming als lid van de commissie MA.
Samenvatting
Op 24 april 2013 heeft de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg een voorstel ontvangen betreffende het ontslag en de benoeming van leden in raadscommissies. De heer Rosbenders neemt ontslag als lid van de commissie Maatschappelijke Activiteiten (MA) en de heer Steutel als lid van de commissie Algemene Zaken (AZ). De fractie van Gemeentebelangen stelt voor om de heer Rosbenders te benoemen als lid van de commissie AZ en de heer Steutel als lid van de commissie MA. Het voorstel omvat het ontslag van de heer Rosbenders uit de commissie MA en de heer Steutel uit de commissie AZ, gevolgd door hun benoeming in de respectievelijke andere commissies.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel tot ontslag en benoeming raadscommissies." Het voorstel betreft de herindeling van de raadscommissies binnen de gemeente Leidschendam-Voorburg. De heer Rosbenders en de heer Steutel nemen ontslag uit hun huidige commissies, respectievelijk Maatschappelijke Activiteiten (MA) en Algemene Zaken (AZ). Vervolgens wordt voorgesteld dat de heer Rosbenders de heer Steutel opvolgt in de commissie AZ en vice versa. Dit voorstel is ingediend door de fractie van Gemeentebelangen en wordt behandeld door R. Gevers.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de context van de benoemingen en ontslagen binnen de raadscommissies. Het bevat de noodzakelijke informatie over de betrokken personen en de voorgestelde wijzigingen.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het voorstel te beoordelen en te besluiten over de voorgestelde ontslagen en benoemingen binnen de raadscommissies. Dit is een standaardprocedure binnen de gemeentelijke organisatie.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes zijn beperkt in dit voorstel, aangezien het voornamelijk een administratieve herindeling betreft. De raad moet echter wel overwegen of de voorgestelde wijzigingen in lijn zijn met de belangen van de gemeente en de effectiviteit van de commissies.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de benoemingen en ontslagen. Het is echter niet tijdgebonden, hoewel de datum van behandeling wel is aangegeven. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met de voorgestelde ontslagen en benoemingen van de heer Rosbenders en de heer Steutel in de respectieve commissies.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niets over participatie van burgers of andere belanghebbenden, wat logisch is gezien de interne aard van het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het gaat om interne personele wijzigingen binnen de raadscommissies.
Financiële gevolgen:
Er worden geen financiële gevolgen genoemd in het voorstel, wat aangeeft dat de wijzigingen geen directe financiële impact hebben op de gemeentebegroting.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ontslag Benoeming Raadscommissies Commissie Maatschappelijke Activiteiten Commissie Algemene Zaken Rosbenders Steutel Gemeentebelangen Fractie VoorstelVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 21 Raadsvoorstel tot ontslag van de heer Van der Burg (PvdA) als lid van de commissie OG.
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg wordt voorgesteld om de heer P.Q. Van der Burg (PvdA) te ontslaan als lid van de commissie Openbaar Gebied (OG). De heer Van der Burg heeft aangegeven zijn functie als toegevoegd commissielid namens de PvdA neer te leggen per 1 mei 2013. Het voorstel is opgesteld door het presidium, de griffier, en de voorzitter.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel tot ontslag van de heer Van der Burg als lid van de commissie OG." Het voorstel betreft het ontslag van de heer Van der Burg als toegevoegd commissielid van de commissie Openbaar Gebied (OG) namens de PvdA. De heer Van der Burg heeft aangegeven zijn werkzaamheden neer te leggen per 1 mei 2013. Het voorstel vraagt de raad om in te stemmen met zijn ontslag.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is beknopt en duidelijk, maar mist details over de reden van het ontslag en eventuele opvolging. Het bevat de essentiële informatie die nodig is voor de raad om een beslissing te nemen.
Rol van de raad:
De raad moet instemmen met het ontslag van de heer Van der Burg als lid van de commissie OG. Dit is een formele stap die vereist is om het ontslag officieel te maken.
Politieke keuzes:
Er zijn weinig politieke keuzes te maken, aangezien het voorstel een administratieve afhandeling betreft van een persoonlijke beslissing van de heer Van der Burg.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden (ontslag per 1 mei 2013), maar mist meetbare en haalbare elementen, wat begrijpelijk is gezien de aard van het voorstel. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het ontslag van de heer Van der Burg als lid van de commissie OG goed te keuren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niets over participatie, wat logisch is gezien het persoonlijke karakter van het ontslag.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het gaat om een personele wijziging binnen een commissie.
Financiële gevolgen:
Er worden geen financiële gevolgen genoemd in het voorstel, wat suggereert dat er geen directe financiële impact is of dat deze minimaal is. Eventuele kosten of besparingen worden niet besproken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ontslag Van der Burg Commissie OG PvdA Toegevoegd commissielid Openbaar Gebied 1 mei 2013 R. Gevers Presidium GriffierVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 22 Zienswijze jaarrekening GGD ZHW 2012 (853134).
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Titel: Jaarstukken 2012 GGD Zuid-Holland West
Samenvatting: Het voorstel betreft de jaarrekening 2012 van de GGD Zuid-Holland West (GGD ZHW), waarin een negatief resultaat van €1.179.446 wordt gepresenteerd. Dit tekort is ontstaan door extra lasten die in 2012 zijn geboekt, waaronder frictiekosten door de ontvlechting van de JGZ en de samenvoeging met de GGD Den Haag. De gemeente Leidschendam-Voorburg moet een extra bijdrage leveren van €159.259, wat hoger is dan eerder geraamd. De raad wordt geadviseerd om geen instemming te geven zolang er geen accountantsverklaring is en om aanvullende risico's te bespreken in de gevoelenbrief aan het Algemeen Bestuur.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt gedetailleerd en behandelt de financiële situatie van de GGD ZHW uitgebreid. Echter, het ontbreken van een accountantsverklaring maakt het moeilijk om de volledigheid en juistheid van de cijfers te bevestigen.
Rol van de raad:
De raad moet het voorstel beoordelen en een besluit nemen over de goedkeuring van de jaarrekening, rekening houdend met de ontbrekende accountantsverklaring en de aanvullende risico's.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze instemmen met de jaarrekening zonder accountantsverklaring en hoe ze omgaan met de extra financiële bijdrage en risico's.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, vooral door het ontbreken van een accountantsverklaring en onduidelijkheid over de risico's. Er zijn inconsistenties in de risicobeoordeling, zoals de onderschatting van personele frictiekosten.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze de jaarrekening goedkeuren en hoe ze omgaan met de financiële gevolgen en risico's.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als relevant onderwerp genoemd in het voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn significant, met een negatief resultaat van €1.179.446. De gemeente Leidschendam-Voorburg moet een extra bijdrage van €159.259 leveren. Er is geen duidelijke dekking voor deze extra kosten aangegeven.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
GGD Zuid-Holland West Jaarrekening 2012 Financiële tekorten JGZ (Jeugdgezondheidszorg) ICT dienstverlening Frictiekosten Gemeente Den Haag Risicovoorziening Algemene reserve LiquidatieVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht: