22-09-2009 Raad
Agendapunt Verslag vergadering gemeenteraad 22 september 2009 (2009/27192)
Agendapunt 1 Opening, mededelingen en vaststelling agenda.
Agendapunt Hamerstukken
Agendapunt Hamerstukken
Agendapunt 16 Raadsvoorstel tot het vaststellen van de beleidsregels voor het kwijtschelden van gemeentelijke belastingen (2009/16588).
Agendapunt Bespreekpunten
Agendapunt 5 Raadsbrief: Indicatoren programmabegroting (2009/11091).
Agendapunt Hamerstukken
Agendapunt 11 Raadsvoorstel tot vaststelling Woningbouwprogramma 2009 (2009/16695).
Samenvatting
Het Woningbouwprogramma 2009 van de gemeente Leidschendam-Voorburg biedt een overzicht van de huidige en geplande woningbouwprojecten en vergelijkt deze met de beleidsdoelstellingen op het gebied van wonen. Het programma signaleert een afname van sociale woningen en een overproductie van meergezinswoningen, wat niet in lijn is met het gemeentelijk woonbeleid. Er is bijsturing nodig in de nieuwbouwplannen en verbetering van de bestaande woningvoorraad. Het aandeel sociale woningbouw in de plannen voor 2010 en 2011 is minimaal 30%, maar na 2012 dreigt dit te dalen. Er is behoefte aan kwalitatief hoogwaardige appartementen voor ouderen en aandacht voor achterstallig onderhoud in oudere wijken. Aanbevelingen zijn onder andere het realiseren van minimaal 30% sociale woningen, het verbeteren van de kwaliteit van verouderde woningen, en het overwegen van de gevolgen van een afname van goedkope eengezinswoningen. Het voorstel is om het Woningbouwprogramma 2009 vast te stellen en de aanbevelingen mee te nemen bij de evaluatie van de WOONvisie 2020.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel heet "Raadsvoorstel tot vaststelling Woningbouwprogramma 2009". Het programma biedt een actueel overzicht van de woningbouwplannen in Leidschendam-Voorburg en vergelijkt deze met de gemeentelijke woonbeleiddoelstellingen. Het benadrukt een tekort aan sociale woningen en een overproductie van meergezinswoningen, wat niet in lijn is met het beleid. Er is behoefte aan bijsturing in nieuwbouwplannen en verbetering van bestaande woningen. Het voorstel vraagt de raad om het programma vast te stellen en de aanbevelingen te overwegen bij de evaluatie van de WOONvisie 2020.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met een gedetailleerde analyse van de huidige situatie en duidelijke aanbevelingen. Echter, het mist specifieke actieplannen en tijdlijnen voor de implementatie van de aanbevelingen.
Rol van de Raad:
De raad moet het Woningbouwprogramma 2009 vaststellen en de aanbevelingen meenemen in de evaluatie van de WOONvisie 2020.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van sociale woningbouw, de balans tussen sociale en vrije sector woningen, en de aanpak van verouderde woningvoorraad.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen concrete tijdlijnen of meetbare doelen bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de aanbevelingen zijn vrij algemeen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten het Woningbouwprogramma 2009 vast te stellen en de aanbevelingen te integreren in de evaluatie van de WOONvisie 2020.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of belanghebbenden in het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel bespreekt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Dit is een belangrijk aspect dat verder uitgewerkt moet worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Woningbouwprogramma 2009 Sociale woningbouw WOONvisie 2020 Kwaliteit woningvoorraad Nieuwbouw Inkomensopbouw Vergrijzing Particuliere woningen Herstructurering WoonKeurVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 15 Raadsvoorstel tot vaststellen fractievergoeding 2008 (2009/17701).
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft op 29 juni 2009 een voorstel behandeld over de vaststelling van de fractievergoeding voor 2008. Volgens de "Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning" moeten fracties jaarlijks verantwoording afleggen over hun bestedingen. De verantwoordingen voor 2008 zijn op tijd ontvangen en waren over het algemeen correct ingevuld, met uitzondering van enkele kleine fouten. De fractie Jami heeft aangegeven de vergoeding niet te gebruiken voor 2008. Er is een nieuwe categorie toegevoegd voor uitgaven aan consumpties en maaltijden. Het voorstel bevat een overzicht van de financiële situatie van de verschillende fracties, inclusief hun reserves aan het begin en einde van het jaar, de voorschotten en de geaccepteerde uitgaven. Het presidium, de griffier en de voorzitter hebben het voorstel ondertekend.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Fractievergoeding Verordening ambtelijke bijstand Fractieondersteuning Verantwoording Toetsing Terugwerkende kracht Consumpties en maaltijden Voorschot Geaccepteerde uitgaven SaldoVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 14 Raadsvoorstel tot vaststelling nieuwe Algemene plaatselijke verordening Leidschendam-Voorburg (2009/19787).
Samenvatting
De gemeente Leidschendam-Voorburg stelt een nieuwe, herziene Algemene Plaatselijke Verordening (APV) voor, met als doel de regeldruk en administratieve lasten voor burgers en bedrijven te verminderen. Deze herziening is gebaseerd op een model-APV van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG), dat is aangepast voor deregulering. De nieuwe APV bevat voornamelijk redactionele en juridisch-technische aanpassingen, zonder beleidsinhoudelijke veranderingen. Een belangrijke wijziging betreft de kapvergunningen voor particuliere bomen, waarbij de vergunningsplicht wordt beperkt tot bomen in grotere tuinen met een stamomtrek van meer dan 80 cm. De inspraakprocedure leverde drie reacties op, waarvan één leidde tot een kleine aanpassing. De raad wordt voorgesteld in te stemmen met het Eindverslag van de inspraak en de nieuwe APV vast te stellen.
-
Raadsvoorstel tot vaststelling nieuwe Algemene plaatselijke verordening Leidschendam-Voorburg .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel tot vaststelling nieuwe Algemene plaatselijke verordening Leidschendam-Voorburg
Samenvatting: Het voorstel betreft de vaststelling van een nieuwe Algemene Plaatselijke Verordening (APV) voor Leidschendam-Voorburg, gebaseerd op een recent herziene model-APV van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Het doel is om de regeldruk en administratieve lasten voor burgers en bedrijven te verminderen. Er zijn geen beleidsinhoudelijke wijzigingen, maar er zijn voorstellen gedaan om de kapvergunningsplicht voor particuliere bomen te beperken. De nieuwe APV is grotendeels een redactionele en juridisch-technische herziening van de bestaande verordening, met behoud van enkele gemeentelijke aanvullingen.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de achtergrond, de aanleiding en de inhoudelijke wijzigingen van de nieuwe APV duidelijk beschrijft. Het bevat bijlagen die de verschillen tussen de oude en nieuwe APV toelichten en een verslag van de inspraakprocedure.
Rol van de Raad
De raad wordt gevraagd om in te stemmen met het Eindverslag van de inspraak en de nieuwe APV vast te stellen. De raad speelt een beslissende rol in het al dan niet aannemen van de voorgestelde verordening.
Politieke keuzes
De belangrijkste politieke keuze betreft de mate van deregulering, met name de beperking van de kapvergunningsplicht voor particuliere bomen. De raad moet beslissen of zij deze versoepeling steunt.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de voorgestelde wijzigingen, zoals de criteria voor kapvergunningen. Het is echter minder specifiek over de implementatie en monitoring van de nieuwe regels. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij instemt met het Eindverslag van de inspraak en de nieuwe APV vaststelt.
Participatie
Er is een inspraakprocedure geweest waarbij drie schriftelijke reacties zijn ontvangen. Eén reactie heeft geleid tot een kleine aanpassing van de ontwerp-APV.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is indirect relevant, vooral in de context van de kapvergunningen voor bomen. Het voorstel beperkt de vergunningsplicht, wat invloed kan hebben op het behoud van stedelijk groen.
Financiële Gevolgen
Het voorstel vermeldt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. De focus ligt op het verminderen van administratieve lasten, wat mogelijk kostenbesparend kan zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Deregulering Algemene Plaatselijke Verordening (APV) Kapvergunningen VNG (Vereniging van Nederlandse Gemeenten) Model-APV Bomenlijst Inspraakprocedure Administratieve lasten Vergunningsplicht ZienswijzenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 8 Raadsvoorstel tot vaststelling van de Afstemmingsverordening Wet werk en bijstand Leidschendam-Voorburg 2009 (2009/19798).
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg betreft de vaststelling van de nieuwe "Afstemmingsverordening Wet werk en bijstand Leidschendam-Voorburg 2009". Deze verordening vervangt de versie uit 2005 en is aangepast naar aanleiding van landelijke ontwikkelingen en ervaringen uit de praktijk. De wijzigingen zijn besproken en ter inzage gelegd voor inspraak, waarbij reacties zijn ontvangen van onder andere de Participatieraad Leidschendam-Voorburg. Hoewel enkele adviezen zijn gegeven, leiden deze niet tot aanpassingen van de voorstellen, behalve enkele wijzigingen zoals de introductie van het begrip "participatievoorziening" en het opnemen van het bedrag van de maatregel in artikel 4. De verordening treedt in werking op 1 oktober 2009 en de oude verordening wordt ingetrokken. De communicatie hierover zal via de gemeenterubriek plaatsvinden.
-
Raadsvoorstel tot vaststelling van de Afstemmingsverordening Wet werk en bijstand Leidschendam-Voorburg 2009 .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel tot vaststelling van de Afstemmingsverordening Wet werk en bijstand Leidschendam-Voorburg 2009
Samenvatting: Het voorstel betreft de vaststelling van de "Afstemmingsverordening Wet werk en bijstand Leidschendam-Voorburg 2009", die de eerdere verordening uit 2005 vervangt. Deze verordening regelt de verlaging van bijstand als de ontvanger niet voldoet aan de verplichtingen. De wijzigingen zijn gebaseerd op landelijke ontwikkelingen en praktijkervaringen. Na een inspraakperiode, waarin reacties van de Participatieraad en de deelraad Sociale Zaken zijn verwerkt, wordt de raad gevraagd de nieuwe verordening vast te stellen. De verordening treedt in werking op 1 oktober 2009 en de oude verordening wordt ingetrokken.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het de achtergrond, inspraakresultaten en specifieke wijzigingen in de verordening behandelt. Het bevat ook een eindverslag van de inspraakprocedure en adviezen van relevante raden.
Rol van de Raad
De raad moet de nieuwe verordening vaststellen en de oude intrekken. De raad speelt een beslissende rol in het goedkeuren van de voorgestelde wijzigingen en het formaliseren van de verordening.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de voorgestelde wijzigingen, zoals de introductie van het begrip "participatievoorziening" en het opnemen van maatregelbedragen in de verordening. Ook moet de raad overwegen of de adviezen van de Participatieraad en de deelraad Sociale Zaken voldoende zijn verwerkt.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek en tijdgebonden (inwerkingtreding op 1 oktober 2009), maar mist meetbare en realistische doelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van de wijzigingen is niet kwantitatief onderbouwd.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de nieuwe verordening vast te stellen en de oude in te trekken per 1 oktober 2009.
Participatie
Het voorstel beschrijft een uitgebreide inspraakprocedure, waarbij de Participatieraad en de deelraad Sociale Zaken hun adviezen hebben gegeven. Dit duidt op een participatief proces.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen
Het voorstel bespreekt geen specifieke financiële gevolgen of dekkingsmogelijkheden. Het richt zich voornamelijk op beleidsmatige en procedurele aanpassingen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Afstemmingsverordening Wet werk en bijstand (WWB) Inspraak Participatieraad Sociale Zaken Beleidsvoorstellen Eindverslag Participatievoorziening Beleidsregels MaatregelVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 12 Raadsvoorstel tot het nemen van een nieuw voorbereidingsbesluit Van Barbansonstraat e.o. (2009/16215).
Samenvatting
De gemeente Leidschendam-Voorburg stelt voor om een nieuw voorbereidingsbesluit te nemen voor het plangebied Van Barbansonstraat e.o., omdat het eerdere besluit is vervallen. Dit is nodig vanwege een bouwplan dat niet binnen het huidige bestemmingsplan past en waarvoor een vrijstellingsprocedure volgens artikel 19, lid 1 van de WRO moet worden doorlopen. Het oude voorbereidingsbesluit is vervallen omdat het bouwplan nog niet voldoende was aangevuld om ter inzage te worden gelegd. Het nieuwe besluit is noodzakelijk om de procedure voort te zetten. Het voorbereidingsbesluit moet worden gepubliceerd in de Staatscourant en lokale bladen. De raad wordt gevraagd het nieuwe voorbereidingsbesluit goed te keuren.
-
Raadsvoorstel tot het nemen van een nieuw voorbereidingsbesluit Van Barbansonstraat e.o. .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft een "Raadsvoorstel tot het nemen van een nieuw voorbereidingsbesluit Van Barbansonstraat e.o." Het voorstel vraagt de gemeenteraad om een nieuw voorbereidingsbesluit te nemen voor het plangebied Van Barbansonstraat en omgeving. Dit is nodig omdat het eerdere voorbereidingsbesluit is vervallen en het bouwplan nog niet voldoende is aangevuld om de vrijstellingsprocedure te starten. Het nieuwe besluit is noodzakelijk om de procedure voor een bouwvergunning, die niet binnen het huidige bestemmingsplan past, voort te zetten.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de context van de wettelijke vereisten en de procedurele stappen die moeten worden genomen. Het biedt een duidelijke uitleg van de noodzaak voor een nieuw voorbereidingsbesluit en de wettelijke basis daarvoor.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over het al dan niet nemen van een nieuw voorbereidingsbesluit. Dit is een formele stap die nodig is om de voortgang van de bouwvergunningprocedure te waarborgen.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij het voorbereidingsbesluit willen ondersteunen, wat impliceert dat zij de voortgang van het bouwproject in het plangebied steunen, ondanks dat het niet binnen het huidige bestemmingsplan past.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare elementen. Er zijn geen duidelijke doelen of resultaten gedefinieerd, behalve het nemen van het voorbereidingsbesluit. Er zijn geen evidente inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het voorgestelde voorbereidingsbesluit al dan niet aan te nemen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of belanghebbenden, behalve de verplichte publicatie in de Staatscourant en lokale bladen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel bespreekt geen directe financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Het richt zich voornamelijk op de procedurele aspecten van het voorbereidingsbesluit.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Voorbereidingsbesluit Bouwvergunning Bestemmingsplan Vrijstellingsprocedure WRO (Wet op de Ruimtelijke Ordening) Plangebied Ruimtelijke onderbouwing Planschadeovereenkomst Archeologisch onderzoek StaatscourantVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 9 Raadsvoorstel tot vaststelling van de Verordening tijdelijke regels Wet investeren in jongeren (Wet Wij) 2009(2009/21675)
Samenvatting
De gemeente Leidschendam-Voorburg bereidt zich voor op de invoering van de Wet investeren in jongeren (Wet WIJ), die op 1 oktober 2009 in werking treedt. Deze wet richt zich op jongeren van 16 tot 27 jaar en biedt hen een werkleeraanbod en, indien nodig, een inkomensvoorziening. De gemeenteraad moet hiervoor vijf verordeningen vaststellen, maar vanwege de tijdsdruk wordt voorgesteld om tijdelijke regels in te voeren totdat de definitieve verordeningen in april 2010 klaar zijn. Deze tijdelijke regels zijn bedoeld om de uitvoering van de Wet WIJ zoveel mogelijk in lijn te brengen met de bestaande Wet werk en bijstand (WWB). Een projectgroep onder leiding van de heer Verhoeven is verantwoordelijk voor de implementatie van de wet in de gemeente.
-
Raadsvoorstel tot vaststellen van een Verordening tijdelijke regels Wet investeren in jongeren 2009 .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel tot vaststellen van een Verordening tijdelijke regels Wet investeren in jongeren 2009
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel tot vaststellen van een Verordening tijdelijke regels Wet investeren in jongeren 2009". Het voorstel betreft de invoering van tijdelijke regels in het kader van de Wet investeren in jongeren (Wet WIJ), die op 1 oktober 2009 in werking treedt. Deze wet richt zich op jongeren van 16 tot 26 jaar en biedt hen een werkleeraanbod en, indien nodig, een inkomensvoorziening. De tijdelijke regels zijn bedoeld om te voldoen aan de minimale wettelijke verplichtingen totdat de definitieve verordeningen in april 2010 worden vastgesteld.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de noodzaak van tijdelijke regels uitlegt, de context van de Wet WIJ beschrijft en de stappen voor de implementatie van de wet uiteenzet. Het biedt een duidelijk overzicht van de verantwoordelijkheden van de gemeente en de raad.
Rol van de raad:
De raad heeft de taak om een vijftal verordeningen vast te stellen die de uitvoering van de Wet WIJ regelen. Dit omvat het vaststellen van regels voor het werkleeraanbod, inkomensvoorziening, en het bestrijden van misbruik.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de inhoud en de reikwijdte van de tijdelijke regels, inclusief hoe streng of flexibel deze regels moeten zijn. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de mate van participatie van jongeren in de uitvoering van de wet.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, gezien de duidelijke deadlines voor de invoering van de tijdelijke regels en de definitieve verordeningen. Het is echter minder meetbaar en realistisch, omdat het succes van de tijdelijke regels niet direct wordt geëvalueerd. Er lijken geen grote inconsistenties te zijn.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de Verordening tijdelijke regels Wet investeren in jongeren 2009 vast te stellen, zoals voorgesteld in het raadsbesluit.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de Participatieraad Leidschendam-Voorburg betrokken wordt bij de ontwikkeling van het beleid en de uitvoeringsvoorschriften, wat participatie van belanghebbenden waarborgt.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. De focus ligt meer op sociale activering en arbeidsparticipatie.
Financiële gevolgen:
Het voorstel gaat niet in detail in op de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Het richt zich voornamelijk op de juridische en organisatorische aspecten van de invoering van de Wet WIJ.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Wet investeren in jongeren (Wet WIJ) Werkleeraanbod Jongeren Inkomensvoorziening Arbeidsinschakeling Re-integratie Sociale activering Participatieraad Beleidsvorming UitvoeringspraktijkVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 17 Raadsvoorstel tot benoeming en ontslag van diverse raadsleden van de PvdA in diverse raadscommissies (2009/23480).
Samenvatting
Het raadsvoorstel van 8 september 2009 betreft de benoeming en het ontslag van diverse PvdA-raadsleden in verschillende raadscommissies van de gemeente Leidschendam-Voorburg. De PvdA-fractie stelt voor om de heer M.A.M. Oosschot te benoemen als lid van de commissie Maatschappelijke Activiteiten, mevrouw N. Stemerdink als lid van de commissie Openbaar Gebied, en mevrouw M.J.H.A. van Giezen als lid van de commissie Algemene Zaken. Mevrouw Van Giezen neemt ontslag als lid van de commissie Openbaar Gebied. Daarnaast zal de heer A.B. Brussaard de heer H. Knoester vervangen in de commissie voor Financiën en Control bij diens afwezigheid. Het voorstel wordt ondersteund door het presidium, de griffier mr. G.A. van Egmond, en de voorzitter drs. J.W. van der Sluijs.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Raadsvoorstel tot benoeming en ontslag van diverse raadsleden van de PvdA in diverse raadscommissies." Het voorstel houdt in dat de fractie van de PvdA wijzigingen wil doorvoeren in de samenstelling van verschillende raadscommissies. De heer M.A.M. Oosschot wordt voorgedragen voor de commissie Maatschappelijke Activiteiten, mevrouw N. Stemerdink voor de commissie Openbaar Gebied, en mevrouw M.J.H.A. van Giezen voor de commissie Algemene Zaken. Mevrouw van Giezen neemt ontslag uit de commissie Openbaar Gebied. Daarnaast wordt de heer A.B. Brussaard aangewezen als vervanger voor de heer H. Knoester in de commissie voor Financiën en Control.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de voorgestelde benoemingen en ontslagen beschrijft, inclusief de betrokken personen en commissies. Het bevat alle noodzakelijke informatie voor de raad om een beslissing te nemen.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de voorgestelde benoemingen en ontslagen te bekrachtigen. Dit is een formele procedure waarbij de raad instemt met de wijzigingen in de samenstelling van de raadscommissies.
Politieke keuzes:
Er zijn weinig politieke keuzes te maken, aangezien het voorstel voornamelijk procedureel van aard is. De raad moet echter wel overwegen of de voorgestelde kandidaten geschikt zijn voor de commissies waarin zij benoemd worden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van benoemingen en ontslagen. Het is tijdgebonden, aangezien het een specifieke raadsvergadering betreft. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde benoemingen en ontslagen te bekrachtigen of af te wijzen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niets over participatie van burgers of andere belanghebbenden, wat logisch is gezien de interne aard van de benoemingen binnen de raad.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het gaat om personele wijzigingen binnen raadscommissies.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan dit voorstel, aangezien het enkel betrekking heeft op de benoeming en het ontslag van raadsleden binnen commissies. Er is geen sprake van extra kosten of budgettaire dekking.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
PvdA Raadscommissies Benoeming Ontslag M.A.M. Oosschot N. Stemerdink M.J.H.A. van Giezen A.B. Brussaard H. Knoester Financiën en ControlVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 18 Raadsvoorstel tot aanstelling ambtelijk secretaris Rekenkamercommissie (2009/23477).
Samenvatting
De gemeente Leidschendam-Voorburg stelt voor om de heer J.J. de Waal per 14 september 2009 in vaste dienst aan te stellen als ambtelijk secretaris van de rekenkamercommissie voor 10 uur per week. De heer De Waal heeft deze functie al drie jaar vervuld via een payroll-organisatie, maar vanwege hogere kosten en een ongunstige opzegtermijn bij voortzetting via deze organisatie, kiest de gemeente ervoor om hem direct in dienst te nemen. Dit biedt financiële voordelen en een kortere opzegtermijn van één maand. De aanstelling wordt bekostigd uit het bestaande budget van de rekenkamercommissie en er zijn geen wijzigingen in de financiële consequenties. Het besluit is genomen door het presidium van de gemeente.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel tot aanstelling ambtelijk secretaris Rekenkamercommissie
Samenvatting: Het voorstel betreft de aanstelling van de heer J.J. de Waal als ambtelijk secretaris van de rekenkamercommissie van de gemeenten Leidschendam-Voorburg en Rijswijk. De heer De Waal, die momenteel via een payroll-organisatie werkt, zal per 14 september 2009 in vaste dienst worden aangesteld voor 10 uur per week. Deze aanstelling is voordeliger voor de gemeente vanwege lagere kosten en een kortere opzegtermijn. De aanstelling is in overeenstemming met de gemeentelijke rechtspositie en de relevante verordeningen.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is volledig in de zin dat het de juridische en financiële aspecten van de aanstelling behandelt. Het biedt een duidelijke onderbouwing voor de keuze om de heer De Waal in vaste dienst te nemen.
Rol van de raad
De raad heeft de rol om het voorstel goed te keuren en de aanstelling van de heer De Waal te bekrachtigen. Dit is in lijn met de bevoegdheden van de raad zoals vastgelegd in de verordening op de rekenkamercommissie.
Politieke keuzes
De politieke keuze betreft de goedkeuring van de aanstelling van een ambtelijk secretaris in vaste dienst, wat invloed heeft op de kostenstructuur en flexibiliteit van de gemeente.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden (SMART). Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad
De raad moet besluiten om de heer J.J. de Waal per 14 september 2009 in vaste dienst aan te stellen als ambtelijk secretaris van de rekenkamercommissie.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen participatie van andere belanghebbenden of de betrokkenheid van burgers in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het voornamelijk gaat om personeelszaken en kostenbesparing.
Financiële gevolgen
De financiële gevolgen zijn beperkt, aangezien de kosten voor de heer De Waal uit het bestaande budget van de rekenkamercommissie worden gedekt. Er is geen wijziging in de budgettoewijzing nodig.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Aanstelling Ambtelijk secretaris Rekenkamercommissie Vaste dienst Opzegtermijn P/Flex Kosten Flexwet Arbeidsvoorwaardenreglement Financiële consequentiesVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 19 Verslag vergadering gemeenteraad 30 juni en 6 juli 2009 (2009/24058).
Agendapunt 20 Verslag vergadering gemeenteraad 7 juli 2009 (2009/24079).
Agendapunt 21 Lijst van ingekomen stukken (2009/24086).
Agendapunt 2 Beëdiging en toelating de heer H. Wagner als raadslid PvdA (2009/17961).
Samenvatting
De heer H. Oldersma heeft ontslag genomen als raadslid van de gemeente Leidschendam-Voorburg. In overeenstemming met de Kieswet is de heer Hans-Christoph Wagner benoemd als zijn opvolger. Na onderzoek van de geloofsbrief en andere vereiste documenten is vastgesteld dat de heer Wagner voldoet aan alle benoemingsvereisten en geen onverenigbare betrekkingen heeft. Hij heeft de gedragscode voor raads- en commissieleden ondertekend en een overzicht van zijn (neven-)functies verstrekt, waaruit geen belangenverstrengeling blijkt. Het voorstel is om de heer Wagner toe te laten als raadslid en hem te beëdigen, evenals hem te benoemen als lid van de commissie Algemene Zaken.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Toelating en beëdiging H-C Wagner als raadslid
Samenvatting: Het voorstel betreft de toelating en beëdiging van Hans-Christoph Wagner als nieuw raadslid voor de gemeente Leidschendam-Voorburg, na het ontslag van de heer H. Oldersma. De voorzitter van het centraal stembureau heeft Wagner benoemd volgens de Kieswet. De geloofsbrieven en andere vereiste documenten zijn onderzocht en in orde bevonden. Wagner voldoet aan de benoemingsvereisten en er zijn geen onverenigbare betrekkingen of belangenverstrengelingen. Hij heeft de gedragscode ondertekend en een overzicht van zijn nevenfuncties verstrekt. Het voorstel is om Wagner toe te laten als raadslid en hem te benoemen in de commissie Algemene Zaken.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is volledig en bevat alle noodzakelijke informatie en documenten die vereist zijn volgens de Kieswet en de Gemeentewet. Er zijn geen ontbrekende onderdelen die de toelating en beëdiging van Wagner als raadslid zouden kunnen belemmeren.
Rol van de raad bij het voorstel
De rol van de raad is om het voorstel te beoordelen en te beslissen over de toelating en beëdiging van Wagner als raadslid. De raad moet het ontwerpbesluit goedkeuren en Wagner officieel beëdigen.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt
Er zijn geen significante politieke keuzes die moeten worden gemaakt, aangezien het een procedurele kwestie betreft die voldoet aan de wettelijke vereisten.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden (SMART). Er zijn geen inconsequenties in het voorstel.
Besluit dat de raad moet nemen
De raad moet besluiten om Wagner toe te laten als raadslid en hem te beëdigen, evenals zijn benoeming in de commissie Algemene Zaken goedkeuren.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, aangezien het een interne procedurele aangelegenheid betreft.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het betrekking heeft op de benoeming van een raadslid.
Financiële gevolgen
Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan dit voorstel, aangezien het een standaardprocedure betreft voor de toelating en beëdiging van een raadslid. Eventuele kosten zijn gedekt binnen de reguliere budgetten voor raadsleden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Toelating Beëdiging H-C Wagner Raadslid Kieswet Gemeentewet Gedragscode Nevenfuncties Belangenverstrengeling Commissie Algemene ZakenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt Bespreekpunten
Agendapunt 7 Nadere inlichtingen antwoorden op schriftelijke vragen inzake het declaratiegedrag en vervoer van leden van het college van B&W (2009/19825).
Agendapunt 6 Raadsvoorstel tot vaststellen van de ruimtelijke en functionele randvoorwaarden herontwikkeling Marcellus Emantslaan (2009/15805).
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg wordt gevraagd om de ruimtelijke en functionele randvoorwaarden voor de herontwikkeling van de Marcellus Emantslaan vast te stellen. Dit verzoek volgt op een besluit van de commissie Openbaar Gebied op 1 september 2009. De commissie heeft de raad aanbevolen om de bouwhoogte van de school aan de Marcellus Emantslaan en Johan de Meesterstraat te beperken tot maximaal drie bouwlagen. Het voorstel omvat het formeel vaststellen van deze randvoorwaarden en de specifieke bouwhoogtebeperking.
-
Raadsvoorstel tot vaststellen van de ruimtelijke en functionele randvoorwaarden herontwikkeling Marcellus Emantslaan. .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Raadsvoorstel tot vaststellen van de ruimtelijke en functionele randvoorwaarden herontwikkeling Marcellus Emantslaan." Het voorstel vraagt de gemeenteraad om de ruimtelijke en functionele voorwaarden voor de herontwikkeling van de Marcellus Emantslaan vast te stellen. Een belangrijk onderdeel is de beperking van de bouwhoogte van een school aan de Marcellus Emantslaan en Johan de Meesterstraat tot maximaal drie bouwlagen. Dit volgt op een besluit van de commissie Openbaar Gebied, die op 1 september 2009 de raadsbrief over dit project heeft behandeld en de noodzaak van vaststelling door de raad heeft benadrukt.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de specifieke ruimtelijke en functionele randvoorwaarden adresseert en een duidelijke beperking op de bouwhoogte stelt. Echter, verdere details over andere aspecten van de herontwikkeling, zoals verkeersimpact, milieuoverwegingen of sociale voorzieningen, worden niet genoemd.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de voorgestelde ruimtelijke en functionele randvoorwaarden formeel vast te stellen. Dit is een cruciale stap in het besluitvormingsproces, aangezien het de kaders bepaalt waarbinnen de herontwikkeling kan plaatsvinden.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde bouwhoogte en andere ruimtelijke voorwaarden. Dit kan politieke implicaties hebben, vooral als er verschillende belangen zijn van omwonenden, ontwikkelaars en andere belanghebbenden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de bouwhoogtebeperking. Het is echter minder duidelijk of het tijdgebonden en realistisch is, aangezien er geen tijdspad of haalbaarheidsanalyse wordt genoemd. Er lijken geen directe inconsistenties te zijn, maar de volledigheid van de informatie kan beter.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij de voorgestelde ruimtelijke en functionele randvoorwaarden, inclusief de bouwhoogtebeperking, wil vaststellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niet expliciet hoe participatie van belanghebbenden is meegenomen in het proces. Dit kan een belangrijk aandachtspunt zijn voor de raad.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het voorstel. Gezien de aard van ruimtelijke ontwikkeling zou dit een relevant onderwerp kunnen zijn dat verdere aandacht behoeft.
Financiële gevolgen:
Het voorstel geeft geen inzicht in de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Dit is een belangrijk aspect dat de raad mogelijk nader moet onderzoeken voordat een besluit wordt genomen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Herontwikkeling Marcellus Emantslaan Ruimtelijke randvoorwaarden Functionele randvoorwaarden Bouwhoogte School Johan de Meesterstraat Commissie Openbaar Gebied Vaststellen ProjectVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt Hamerstukken
Agendapunt 10 Raadsvoorstel tot aanwijzing OV-Knooppunt als groot project (2009/18309).
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg overweegt om de ontwikkeling van de OV-knoop Voorburg aan te wijzen als een Groot Project. Dit voorstel komt voort uit de vergadering van de commissie Openbaar Gebied op 1 september 2009. De gemeenteraad heeft eerder, op 11 juni 2008, een procedureregeling voor Grote Projecten vastgesteld, die voorziet in extra informatievoorziening voor projecten die als groot worden aangemerkt. De commissie heeft de wens uitgesproken dat het college binnen zes weken een startdocument opstelt, conform de vastgestelde regeling. Het voorstel wordt ondersteund door het Presidium, met als griffier mr. G.A. van Egmond en voorzitter drs. J.W. van der Sluijs.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Raadsvoorstel tot aanwijzing OV-knoop Voorburg als groot project". Het voorstel beoogt de ontwikkeling van de OV-knoop Voorburg aan te wijzen als een Groot Project. Dit betekent dat de gemeenteraad meer gedetailleerde informatie en controle wil over het project, zoals vastgelegd in de procedureregeling Grote Projecten. De commissie Openbaar Gebied heeft dit op 1 september 2009 voorgesteld en verzoekt het college om binnen zes weken een startdocument aan de raad voor te leggen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is beknopt maar duidelijk in zijn doelstelling om de OV-knoop Voorburg als Groot Project aan te wijzen. Het bevat echter weinig details over de specifieke redenen of voordelen van deze aanwijzing.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om te beslissen of de OV-knoop Voorburg als Groot Project wordt aangemerkt. Dit geeft hen meer controle en inzicht in de voortgang en uitvoering van het project.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij de ontwikkeling van de OV-knoop als een prioriteit zien die extra toezicht en middelen rechtvaardigt. Dit kan invloed hebben op andere projecten en prioriteiten binnen de gemeente.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden (zes weken voor het startdocument), maar mist meetbare en haalbare doelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de specificiteit van de verwachte uitkomsten ontbreekt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemmen met de aanwijzing van de OV-knoop Voorburg als Groot Project en het college verzoeken om een startdocument op te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niets over participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Er worden geen specifieke financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen genoemd in het voorstel. Het is onduidelijk of en hoe de aanwijzing als Groot Project invloed heeft op de financiën.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
OV-knoop Voorburg Groot Project Openbaar Gebied Procedureregeling Commissie Startdocument College Informatie Ontwikkeling Kaderstellende taakVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 13 Raadsvoorstel tot bekrachting van de zienswijze over de werkwijze van het Stadsgewest Haaglanden (2009/23877).
Samenvatting
Het raadsbesluit 2009/23877 van de gemeente Leidschendam-Voorburg betreft de bekrachtiging van de zienswijze over de werkwijze van het Stadsgewest Haaglanden, zoals beschreven in een brief van 9 september 2009. De raad besluit tevens dat hun vertegenwoordigers in het Algemeen Bestuur dit standpunt moeten bepleiten. Dit besluit werd genomen tijdens de openbare raadsvergadering op 22 september 2009.
-
Raadsbesluit Zienswijze op voorstel van het Stadsgewest Haaglanden over werkwijze binnen Stadsgewest. .pdf dossier
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Stadsgewest Haaglanden Zienswijze Werkwijze Algemeen Bestuur Vertegenwoordigers Brief Commissie Algemene Zaken Presidium Openbare vergadering StandpuntVerfijning van de zoekopdracht:
-
Raadsvoorstel Zienswijze op voorstel van het Dagelijks Bestuur van het Stadsgewest Haaglanden over de werkwijze binnen het Stadsgewest. .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft een "Raadsvoorstel: zienswijze op voorstel van het Dagelijks Bestuur van het Stadsgewest Haaglanden over de werkwijze binnen het Stadsgewest." Het voorstel vraagt de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg om een zienswijze te bekrachtigen die is opgesteld door de commissie Algemene Zaken. Deze zienswijze betreft de voorgenomen werkwijze binnen het Stadsgewest Haaglanden, naar aanleiding van een rapport van de werkgroep Van der Tak. Het college heeft eerder zijn opvattingen kenbaar gemaakt, en de commissie heeft op drie punten een afwijkende mening geformuleerd. De raad wordt gevraagd deze zienswijze te bekrachtigen en te laten verdedigen in de vergadering van het Algemeen Bestuur.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de context van de gegeven informatie. Het bevat een samenvatting van de voorgeschiedenis, de betrokken partijen, en de specifieke vraag aan de raad. Echter, details over de inhoud van de drie afwijkende punten worden niet gegeven.
Rol van de raad:
De raad wordt gevraagd om de zienswijze van de commissie Algemene Zaken te bekrachtigen en ervoor te zorgen dat deze zienswijze wordt verdedigd in de vergadering van het Algemeen Bestuur van het Stadsgewest Haaglanden.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij de zienswijze van de commissie ondersteunt, inclusief de drie afwijkende punten. Dit kan politieke implicaties hebben, afhankelijk van de inhoud van deze punten en de bredere context binnen het Stadsgewest Haaglanden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare elementen, vooral omdat de inhoud van de afwijkende punten niet is gespecificeerd. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de volledigheid van de informatie kan beter.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij de zienswijze van de commissie Algemene Zaken bekrachtigt en de vertegenwoordigers van de gemeente opdracht geeft om dit standpunt te verdedigen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er binnen de gemeenten gelegenheid is geboden voor nader overleg, wat wijst op enige mate van participatie. Echter, details over de mate en vorm van participatie worden niet gegeven.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Er worden geen financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen genoemd in het voorstel. Dit kan betekenen dat er geen directe financiële implicaties zijn, of dat deze niet zijn uitgewerkt in het document.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Zienswijze Stadsgewest Haaglanden Werkwijze Commissie Algemene Zaken Dagelijks Bestuur Rapport Van der Tak Algemeen Bestuur Overleg College Afwijkende meningVerfijning van de zoekopdracht: