10-06-2013 Commissie MA
Agendapunt Bespreekpunten
Agendapunt 4 Raadsbrief: Afstoten kunstcollectie (861229).
Agendapunt 5 Raadsbrief: Kwaliteit voor- en vroegschoolse educatie (852797).
Agendapunt 6.a Raadsvoorstel: Concept financieel jaarverslag 2012 (incl. jaarrekening) en concept begroting 2014 DSW Rijswijk e.o. (857442).
Samenvatting
Tijdens de vergadering van de Commissie Maatschappelijke Activiteiten op 10 juni 2013 werd het raadsvoorstel besproken over het concept financieel jaarverslag 2012 en de conceptbegroting 2014 van de DSW Rijswijk e.o. Het college stelt voor dat de raad kennisneemt van deze documenten en de financiële gevolgen voor 2014 verwerkt in de meerjarenbegroting. Er wordt een exploitatietekort van € 800.000,- verwacht voor 2014, waarvan € 179.820,- ten laste komt van Leidschendam-Voorburg. De commissie wordt gevraagd de concept zienswijze brief vast te stellen en te verzenden. De raad zal op 2 juli 2013 vergaderen over deze stukken, die op 3 juli door het Algemeen Bestuur worden vastgesteld. Op 23 mei vindt er een raadsbijeenkomst plaats over de DSW en de herstructurering.
-
Raadsvoorstel Concept financieel jaarverslag 2012 (inclusief jaarrekening) en conceptbegroting 2014.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Concept financieel jaarverslag 2012 (inclusief jaarrekening) en conceptbegroting 2014 DSW Rijswijk e.o." Het document presenteert de financiële resultaten van 2012 en de begroting voor 2014 voor de Dienst Sociale Werkvoorziening (DSW) Rijswijk en omstreken. Het jaarverslag toont een beter dan verwacht resultaat met een tekort van €333.000, terwijl de begroting voor 2014 een exploitatietekort van €800.000 voorspelt. De gemeentelijke bijdragen blijven gehandhaafd om het weerstandsvermogen te versterken. De meerjarenraming laat echter een verslechtering zien, met een verwacht structureel tekort vanaf 2018.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met gedetailleerde financiële gegevens en een meerjarenperspectief. Echter, er zijn opmerkingen over de begrijpelijkheid van de cijfers en de verrekening van kosten en baten.
Rol van de raad:
De raad wordt gevraagd kennis te nemen van het jaarverslag en de begroting, en een zienswijze te geven op de conceptbegroting. De zienswijze wordt samen met de jaarstukken naar Gedeputeerde Staten gestuurd.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de zienswijze en de verwerking van de financiële gevolgen in de meerjarenbegroting. Er moet ook worden nagedacht over de aanpak van het verwachte structurele tekort vanaf 2018.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn inconsistenties in de begrijpelijkheid van de financiële cijfers en de toerekening van kosten.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om kennis te nemen van de stukken en akkoord te gaan met de concept zienswijze.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel beschrijft een exploitatietekort en de noodzaak om het weerstandsvermogen te versterken. De gemeentelijke bijdragen blijven gehandhaafd, en er is een verwachte structurele tekort vanaf 2018. De dekking wordt deels gevonden in de gemeentelijke bijdragen en het weerstandsvermogen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
DSW Rijswijk Wet sociale werkvoorziening (Wsw) Concept financieel jaarverslag 2012 Conceptbegroting 2014 Weerstandsvermogen Exploitatietekort Gemeentelijke bijdragen Herstructurering Re-integratie ParticipatiewetVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Concept financieel jaarverslag 2012 (incl. jaarrekening) en concept begroting 2014 DSW Rijswijk e.o." Het college stelt de raad voor om kennis te nemen van het financieel jaarverslag 2012 en de conceptbegroting 2014 van DSW Rijswijk e.o. De raad wordt gevraagd om de financiële gevolgen van de begroting 2014 te verwerken in de meerjarenbegroting en een zienswijze kenbaar te maken via een conceptbrief aan het Dagelijks Bestuur van DSW Rijswijk e.o. Er is een exploitatietekort van €800.000,- voorzien voor 2014, waarvan €179.820,- ten laste komt van Leidschendam-Voorburg.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in termen van de financiële gegevens en de stappen die de raad moet ondernemen. Het bevat zowel het jaarverslag als de begroting en geeft een duidelijk beeld van de financiële situatie.
Rol van de raad:
De raad moet kennisnemen van de documenten, de financiële gevolgen verwerken in de meerjarenbegroting, en een zienswijze kenbaar maken via een conceptbrief.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde financiële bijdrage en de zienswijze zoals geformuleerd in de conceptbrief. Er moet ook worden overwogen hoe het exploitatietekort kan worden aangepakt.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers. Het is tijdgebonden met duidelijke deadlines voor besluitvorming. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van het dekken van het tekort kan een punt van discussie zijn.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de conceptbrief vast te stellen en te verzenden, en de financiële gevolgen te verwerken in de meerjarenbegroting.
Participatie:
Er is geen specifieke vermelding van participatie van burgers of andere stakeholders in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Er is een exploitatietekort van €800.000,- voor 2014, waarvan €179.820,- ten laste komt van Leidschendam-Voorburg. Er is al rekening gehouden met een bijdrage van €252.000,- in de gemeentelijke begroting voor 2014. Het voorstel geeft geen specifieke dekking voor het tekort, wat een aandachtspunt kan zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Concept financieel jaarverslag 2012 Conceptbegroting 2014 DSW Rijswijk e.o. Meerjarenperspectief 2015-2018 Exploitatietekort Zienswijze brief Financiële gevolgen Bijdrage Herstructurering RaadsbijeenkomstVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 6.b Raadsbrief: Herstructurering DSW Rijswijk e.o. (857465).
Agendapunt 6.c Raadsvoorstel rekeningcommissie DSW Rijswijk e.o. (846845).
Samenvatting
Tijdens de vergadering van de Commissie Maatschappelijke Activiteiten op 10 juni 2013 werd het raadsvoorstel besproken over het instellen van een rekeningcommissie voor de DSW Rijswijk e.o. Het Algemeen Bestuur van de DSW heeft om instemming gevraagd voor deze instelling en om kandidaten te benoemen. Het college stelt voor om akkoord te gaan met het instellen van de commissie en om twee leden uit de gemeenteraad te benoemen. Er zijn geen financiële consequenties vermeld. De commissie moet de raad adviseren over dit voorstel. Wethouder G.G.J. Rensen is de portefeuillehouder en M. Ettema is de behandelend ambtenaar. Fractievoorzitters worden verzocht om kandidaten aan te dragen voorafgaand aan het presidium op 19 juni, zodat de raad op 2 juli een besluit kan nemen.
-
Motie Instellen rekeningcommissie in Gemeenschappelijke Regelingen DSW Rijswijk e.o., GGD ZHW en Av.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Instellen Rekeningcommissie Gemeenschappelijke Regelingen (GR) DSW Rijswijk e.o., GGD ZHW, Avalex
Samenvatting: De motie, ingediend door de leden P.F. Rozenberg en H.I. Aris – Van Neuren, roept de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg op om een Rekeningcommissie in te stellen voor de gemeenschappelijke regelingen DSW Rijswijk e.o., GGD ZHW en Avalex. Dit is ingegeven door de ingrijpende ontwikkelingen en financiële risico's die deze regelingen met zich meebrengen. De raad heeft eerder besloten tot een bezuiniging van 10% op deze regelingen en is niet langer vertegenwoordigd in het Algemeen Bestuur. De motie vraagt het college om de wens van de raad te bespreken in het Algemeen Bestuur en terug te koppelen over het standpunt.
Oordeel over de volledigheid
De motie is redelijk volledig in het schetsen van de context en de noodzaak voor een Rekeningcommissie. Het benoemt de financiële risico's en de afwezigheid van raadsvertegenwoordiging in het Algemeen Bestuur als belangrijke overwegingen. Echter, details over de exacte werking en samenstelling van de voorgestelde Rekeningcommissie ontbreken.
Rol van de raad
De raad speelt een initiërende en controlerende rol. Het is aan de raad om de wens voor een Rekeningcommissie kenbaar te maken en het college op te dragen deze wens te bespreken in het Algemeen Bestuur van de gemeenschappelijke regelingen.
Politieke keuzes
De raad moet kiezen of zij de controle op de financiële risico's van de gemeenschappelijke regelingen willen versterken door een Rekeningcommissie in te stellen. Dit kan politieke implicaties hebben, zoals de noodzaak tot extra middelen of een herziening van de huidige bezuinigingsdoelstellingen.
SMART en Inconsistenties
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en acceptabel, maar mist meetbare doelen, een tijdsgebonden kader en een realistische inschatting van de benodigde middelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de uitvoering is afhankelijk van de medewerking van het Algemeen Bestuur.
Besluit van de raad
De raad moet besluiten of zij het college de opdracht geven om de wens voor een Rekeningcommissie te bespreken in het Algemeen Bestuur en om terugkoppeling te vragen over het standpunt van het Algemeen Bestuur.
Participatie
De motie zegt weinig over participatie van andere belanghebbenden buiten de raad en het Algemeen Bestuur. Er wordt geen directe betrokkenheid van burgers of andere stakeholders genoemd.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in deze motie. De focus ligt voornamelijk op financiële controle en risicobeheer.
Financiële gevolgen
De motie benoemt de financiële risico's van de gemeenschappelijke regelingen, maar geeft geen specifieke financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen voor de instelling van een Rekeningcommissie. Het is onduidelijk of er extra kosten zijn en hoe deze gedekt zouden worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Rekeningcommissie Gemeenschappelijke Regelingen Financiële risico’s Jaarrekening Jaarverslag Algemeen Bestuur Veiligheidsregio Haaglanden Doelmatigheid Bezuiniging TerugkoppelingVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Rekeningcommissie Algemeen Bestuur (AB) DSW Rijswijk e.o. Gemeenschappelijke Regeling Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) Toezicht Motie Rozenberg/Aris-van-Neuren Financiële ontwikkelingen Verbonden Partijen Kandidaten benoemenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Raadsvoorstel rekeningcommissie DSW Rijswijk e.o." Het Algemeen Bestuur van de DSW Rijswijk e.o. heeft de gemeenteraad gevraagd om in te stemmen met het instellen van een rekeningcommissie. Deze commissie zal toezicht houden op de financiële administratie van de DSW Rijswijk e.o. Het voorstel vraagt ook om de benoeming van twee leden uit de gemeenteraad voor deze commissie. Het doel is om de financiële controle en transparantie binnen de gemeenschappelijke regelingen te verbeteren.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in termen van het doel en de vereisten voor de instelling van de rekeningcommissie. Het bevat de nodige informatie over de procedure en de betrokken partijen.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om in te stemmen met het instellen van de rekeningcommissie en om twee leden uit de gemeenteraad te benoemen voor deze commissie.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij het belang van extra financiële controle en transparantie binnen de DSW Rijswijk e.o. onderschrijft en of zij bereid is om raadsleden hiervoor af te vaardigen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de instelling van de commissie en de benoeming van leden. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij akkoord gaat met het instellen van de rekeningcommissie en de benoeming van twee raadsleden.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, aangezien het een interne bestuurlijke aangelegenheid betreft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid lijkt geen relevant onderwerp binnen dit specifieke voorstel, aangezien het zich richt op financiële controle.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vermeldt geen directe financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Het lijkt erop dat de kosten binnen de bestaande budgetten worden opgevangen, maar dit wordt niet expliciet vermeld.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Rekeningcommissie DSW Rijswijk e.o. Instellen Kandidaten Gemeenschappelijke Regelingen Algemeen Bestuur Benoemen Wethouder G.G.J. Rensen Fractievoorzitters PresidiumVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 7.a Raadsvoorstel tot vaststellen van de Kadernota 2013.
Samenvatting
De kadernota 2013, de laatste van deze raadsperiode, biedt kaders voor het volgende begrotingsjaar en de drie daaropvolgende jaren. Het document bevat weinig nieuw beleid en richt zich vooral op de actualisatie van het meerjarenperspectief en externe ontwikkelingen zoals de drie decentralisaties, veiligheid, onderwijs en overheidsfinanciën. Het college heeft het grootste deel van het collegeprogramma gerealiseerd en de resterende plannen zijn opgenomen voor 2013. De financiële positie van de gemeente is gezond, maar onder druk door externe factoren zoals bezuinigingen uit het regeerakkoord van kabinet Rutte II. De kadernota wordt besproken in commissievergaderingen op 10, 11 en 18 juni, waarbij verschillende programma's over de commissies zijn verdeeld. Er is een schriftelijke vragenronde ingepland, waarbij fracties hun vragen voor 20 mei moeten indienen en het college deze op 6 juni beantwoordt.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Vaststellen van de Kadernota 2013
Samenvatting: De Kadernota 2013 van de gemeente Leidschendam-Voorburg richt zich voornamelijk op de actualisatie van het financieel meerjarenperspectief en bevat nauwelijks voorstellen voor nieuw beleid. Dit document dient als basis voor de begroting van 2014-2017 en biedt kaders voor het komende begrotingsjaar en de drie daaropvolgende jaren. De nota behandelt de uitgangspositie voor het financieel perspectief, bezuinigingen, exogene ontwikkelingen, het investeringsplan, nieuw beleid, de reservepositie, het financiële kader voor de begroting 2014-2017 en risico's. Het college adviseert de raad om de kadernota en het geactualiseerde investeringsplan vast te stellen en de uitkomsten van het meerjarenperspectief te aanvaarden.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het alle noodzakelijke elementen bevat voor het vaststellen van de financiële kaders voor de komende jaren. Het biedt een uitgebreid overzicht van de financiële situatie en de externe ontwikkelingen die van invloed kunnen zijn.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad heeft de rol om de kadernota vast te stellen, het investeringsplan goed te keuren en de uitkomsten van het meerjarenperspectief te aanvaarden. Dit vormt de basis voor de toekomstige begroting en beleidsvorming.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de financiële kaders en het investeringsplan. Er moeten keuzes worden gemaakt over de prioritering van bezuinigingen en investeringen, evenals over de acceptatie van de risico's en exogene ontwikkelingen die in de nota worden genoemd.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is in zekere mate SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het duidelijke financiële kaders en tijdlijnen biedt. Echter, de beperkte mate van nieuw beleid kan een gebrek aan specifieke en meetbare doelen met zich meebrengen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties vermeld.
Besluit dat de raad moet nemen
De raad moet besluiten om de Kadernota 2013 vast te stellen, het investeringsplan 2014-2017 goed te keuren en de uitkomsten van het meerjarenperspectief te aanvaarden als kader voor de meerjarenbegroting.
Participatie
Het voorstel vermeldt niet expliciet hoe participatie van burgers of andere belanghebbenden is meegenomen in het proces van de kadernota.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in deze kadernota. De focus ligt voornamelijk op financiële kaders en exogene ontwikkelingen.
Financiële gevolgen en dekking
De kadernota presenteert een sluitend financieel meerjarenperspectief. Er wordt specifiek genoemd dat kredieten voor telefonie en netwerk worden omgezet naar een krediet voor de nieuwe overheid, wat een indicatie geeft van de financiële herallocatie. Verdere details over de dekking van financiële gevolgen worden niet expliciet genoemd in de samenvatting.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Kadernota 2013 Meerjarenperspectief Financieel perspectief Bezuinigingen Exogene ontwikkelingen Investeringsplan Reservepositie Financieel kader Risico's Kredieten telefonie en netwerkVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel tot vaststellen van de Kadernota 2013
Samenvatting: De Kadernota 2013 is de laatste van deze raadsperiode en biedt kaders voor het volgende begrotingsjaar en de drie daaropvolgende jaren. Het document bevat weinig nieuw beleid en richt zich voornamelijk op de actualisatie van het meerjarenperspectief en externe ontwikkelingen die gemeenten beïnvloeden, zoals de drie decentralisaties en veranderingen in veiligheid, onderwijs en overheidsfinanciën. Het college heeft het merendeel van het collegeprogramma gerealiseerd en de resterende onderdelen zijn gepland voor 2013. De focus ligt op de afwikkeling van lopende zaken. De financiële positie is gezond, maar externe factoren kunnen tot extra maatregelen leiden.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de noodzakelijke kaders en financiële perspectieven biedt voor de komende jaren. Het document behandelt de belangrijkste externe factoren en interne planningen die de gemeente beïnvloeden.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad heeft de taak om de Kadernota 2013 vast te stellen en te beoordelen of de voorgestelde kaders en financiële plannen voldoen aan de behoeften en prioriteiten van de gemeente. De raad moet ook eventuele vragen en zorgen adresseren tijdens de commissiebehandelingen.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt
De raad moet beslissen over de prioritering van lopende zaken versus nieuw beleid, gezien de beperkte ruimte voor nieuwe initiatieven. Daarnaast moeten ze keuzes maken over hoe om te gaan met de financiële druk door externe factoren, zoals rijksbezuinigingen.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het voornamelijk kaders biedt zonder gedetailleerde actieplannen of meetbare doelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de onzekerheid over de financiële gevolgen van rijksbezuinigingen kan als een zwakte worden gezien.
Besluit dat de raad moet nemen
De raad moet besluiten of ze de Kadernota 2013 willen vaststellen, rekening houdend met de voorgestelde kaders en financiële vooruitzichten.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het opstellen van de Kadernota. De focus ligt voornamelijk op interne gemeentelijke processen en externe ontwikkelingen.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in deze Kadernota. De nadruk ligt meer op financiële en beleidsmatige kaders.
Financiële gevolgen en dekking
De Kadernota presenteert een structureel sluitend meerjarenperspectief, maar erkent dat externe factoren zoals rijksbezuinigingen de financiële positie onder druk kunnen zetten. Er worden geen specifieke maatregelen genoemd om deze druk te verlichten, maar het college is zich bewust van de noodzaak om de financiële positie op orde te houden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Kadernota 2013 Meerjarenperspectief Decentralisaties Veiligheid Onderwijs Overheidsfinanciën Collegeprogramma Rijksbezuinigingen Gemeentefonds Programmabegroting 2014-2017Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 7.b Raadsvoorstel tot vaststellen van de jaarstukken 2012 (852889).
Samenvatting
De tekst betreft de vergaderingen van verschillende commissies in juni over het raadsvoorstel om de jaarstukken van 2012 vast te stellen. De jaarstukken omvatten zowel het beleidsmatige jaarverslag als de jaarrekening, met een voordelig rekeningresultaat van 93.000 euro. Hoewel de accountantscontrole nog niet was afgerond bij het opstellen van de conceptjaarstukken, worden de bevindingen van de accountant in een conceptrapport aan de raad gepresenteerd en besproken op 12 juni. De financiële consequenties, zoals resultaatbestemming en budgetoverheveling, zijn opgenomen in de 13e begrotingswijziging van 2013. Er is een "rekening in één oogopslag" opgesteld voor burgers en belanghebbenden. De commissies behandelen verschillende programma's op specifieke data: Commissie MA op 10 juni, OG op 11 juni, AZ op 18 juni, en RA op 12 juni. De accountant zal een toelichting geven tijdens de RA-vergadering. De behandeling in de raad is gepland voor 2 juli. Er is een schriftelijke vragenronde ingepland, waarbij fracties hun vragen voor 20 mei moeten indienen en het college deze op 6 juni beantwoordt.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Jaarstukken 2012
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Jaarstukken 2012". Het voorstel legt verantwoording af over het financiële en beleidsmatige jaar 2012 van de gemeente Leidschendam-Voorburg. Het bevat het jaarverslag en de jaarrekening, die inzicht geven in de gerealiseerde doelstellingen en het financiële resultaat. Het jaarrekeningresultaat bedraagt € 93.000 positief. Het voorstel omvat de bestemming van dit resultaat, de opheffing van diverse bestemmingsreserves, en de overheveling van budgetten naar 2013. De raad wordt gevraagd de jaarstukken vast te stellen en akkoord te gaan met de voorgestelde financiële wijzigingen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met gedetailleerde informatie over de financiële resultaten en de voorgestelde bestemmingen van middelen. Echter, de accountantscontrole is nog niet afgerond, wat een belangrijk ontbrekend element is.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de jaarstukken vast te stellen, de voorgestelde financiële wijzigingen goed te keuren, en toezicht te houden op de financiële verantwoording van het college.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de bestemming van het positieve rekeningresultaat, de opheffing van bestemmingsreserves, en de overheveling van budgetten. Dit vereist een afweging van prioriteiten en financiële strategieën.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, vooral omdat de accountantscontrole nog niet is afgerond. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van de nog te ontvangen accountantsverklaring is een aandachtspunt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten de jaarstukken 2012 vast te stellen en akkoord te gaan met de voorgestelde financiële wijzigingen, inclusief de begrotingswijziging.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten de bestemming van het positieve resultaat van € 93.000 en de overheveling van budgetten naar 2013. De dekking van deze financiële wijzigingen wordt deels gevonden in de reserve recessie en andere bestemmingsreserves.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Jaarstukken 2012 Jaarrekening Rekeningresultaat Accountantscontrole Bestemmingsreserves Budgetoverheveling Reserve recessie Vrijval Begrotingswijziging Rekening in één oogopslag (RIEO)Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel tot vaststellen van de jaarstukken 2012
Samenvatting: Het college presenteert de jaarstukken 2012 aan de gemeenteraad ter vaststelling. Deze stukken omvatten zowel het beleidsmatige jaarverslag als de financiële jaarrekening. Er zijn verbeteringen aangebracht in de presentatie om de verantwoording compacter en kernachtiger te maken. Het rekeningresultaat toont een overschot van €93.000. De accountantscontrole was nog niet afgerond bij het opstellen van de conceptjaarstukken, waardoor er nog geen controleverklaring is toegevoegd. De bevindingen van de accountant worden in een conceptrapport opgenomen en besproken met de commissie R&A. De financiële consequenties zijn verwerkt in de 13e begrotingswijziging van 2013.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel lijkt volledig in termen van de informatie die wordt verstrekt over de jaarstukken, inclusief de financiële resultaten en de procedurele stappen die moeten worden gevolgd. Echter, de afwezigheid van een controleverklaring bij de conceptjaarstukken kan als een tekortkoming worden beschouwd.
Rol van de Raad
De raad heeft de taak om de jaarstukken 2012 vast te stellen. Dit omvat het beoordelen van de financiële resultaten en de beleidsmatige verantwoording, evenals het overwegen van de aanbevelingen van de commissie R&A en de accountant.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen over de bestemming van het rekeningresultaat, de budgetoverheveling en het al dan niet opheffen of afromen van bestemmingsreserves. Deze keuzes kunnen politieke implicaties hebben, afhankelijk van prioriteiten en beleidsdoelen.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, vooral omdat de controleverklaring ontbreekt. Er zijn geen duidelijke doelen of tijdlijnen gespecificeerd voor de implementatie van de aanbevelingen.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de jaarstukken 2012 al dan niet vast te stellen, rekening houdend met de bevindingen van de accountant en de aanbevelingen van de commissie R&A.
Participatie
Er is geen specifieke vermelding van participatie van burgers of andere belanghebbenden in het opstellen van de jaarstukken, behalve de communicatie via de "rekening in één oogopslag".
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen zijn duidelijk uiteengezet, met een rekeningresultaat van €93.000 voordelig. De financiële consequenties, zoals de resultaatbestemming en budgetoverheveling, zijn opgenomen in de 13e begrotingswijziging van 2013. Er is echter geen specifieke dekking voor eventuele tekorten genoemd, aangezien er een overschot is.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Jaarstukken 2012 Rekeningresultaat Accountantscontrole Begrotingswijziging Resultaatbestemming Budgetoverheveling Bestemmingsreserves P&C cyclus Commissie R&A Rapport van bevindingenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 7.c Raadsvoorstel tot vaststellen van de 1e tussentijdse rapportage (862620).
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Eerste Tussentijdse Rapportage 2013". Het voorstel betreft een rapportage waarin het college verantwoording aflegt aan de gemeenteraad over de eerste vier maanden van het begrotingsjaar 2013. Het document bespreekt afwijkingen van de programmabegroting 2013 en biedt actuele informatie voor de kadernota 2013 en de programmabegroting 2014. De rapportage toont zowel financiële meevallers als tegenvallers, resulterend in een voorlopig voordeel van € 1,3 miljoen. Er is een bijbehorende begrotingswijziging voorgesteld, en de raad wordt gevraagd deze rapportage en wijziging vast te stellen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het zowel financiële als beleidsmatige aspecten van de eerste vier maanden van 2013 behandelt. Het biedt inzicht in de voortgang van de programmabegroting en de financiële situatie van de gemeente.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om de tussentijdse rapportage en de bijbehorende begrotingswijziging vast te stellen. Dit houdt in dat de raad de financiële en beleidsmatige verantwoording van het college beoordeelt en goedkeurt.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde begrotingswijzigingen en de financiële verantwoording zoals gepresenteerd in de rapportage. Dit kan politieke keuzes met zich meebrengen, vooral als er afwijkingen zijn die beleidsmatige implicaties hebben.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële resultaten en afwijkingen. Het is tijdgebonden omdat het betrekking heeft op de eerste vier maanden van 2013. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in de informatie die wordt gepresenteerd.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de 1e tussentijdse rapportage 2013 en de bijbehorende begrotingswijziging al dan niet vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces van de tussentijdse rapportage.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in deze rapportage.
Financiële Gevolgen:
De rapportage laat een voorlopig financieel voordeel van € 1,3 miljoen zien. Er is sprake van zowel mee- als tegenvallers, en er is een begrotingswijziging voorgesteld om deze te dekken. De financiële gevolgen worden dus erkend en er zijn maatregelen voorgesteld om hiermee om te gaan.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Tussentijdse rapportage Programmabegroting Meevallers Tegenvallers Investeringsplan Begrotingswijziging Kadernota Realisatie Conceptbegroting KapitaallastenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 7.d Raadsbrief: Projectenboek, 16 april 2013 (857204).
Agendapunt Agendapunten die niet besproken worden
Agendapunt 8 Raadsvoorstel verrekening bestuurlijke boete bij recidive (846921).
Samenvatting
Tijdens de vergadering van de Commissie Maatschappelijke Activiteiten op 2 juli 2013 werd het raadsvoorstel besproken over de verrekening van bestuurlijke boetes bij recidive, naar aanleiding van de Wet aanscherping sanctiebeleid SZ-wetgeving die op 1 januari 2013 in werking is getreden. Gemeenten zijn verplicht om in een verordening vast te leggen hoe zij omgaan met deze boetes. Het college stelt voor om in te stemmen met de verordening Verrekening bestuurlijke boete bij recidive. Er zijn geen financiële consequenties vermeld. De commissie adviseert de raad om het voorstel goed te keuren. Er wordt samengewerkt met de afdeling communicatie om de invoering van de verordening bekend te maken, onder andere via een nieuwsbrief in mei 2013. Wethouder G.G.J. Rensen is de portefeuillehouder en A. Steeg van de afdeling Werk en Inkomen is de behandelend ambtenaar.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Verordening verrekening bestuurlijke boete bij recidive
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Verordening verrekening bestuurlijke boete bij recidive". Het voorstel betreft de implementatie van een verordening die de verrekening van bestuurlijke boetes bij recidive regelt, in lijn met de Wet aanscherping sanctiebeleid SZ-wetgeving. Gemeenten moeten vastleggen hoe boetes voor herhaalde schending van de inlichtingenplicht worden verrekend met uitkeringen. De verordening biedt een gedifferentieerde aanpak op basis van het vermogen van de uitkeringsgerechtigde, om ernstige gevolgschade te voorkomen. De verordening wordt later geïntegreerd in een bredere verordening voor afstemming en anti-misbruik.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is gedetailleerd en behandelt de verschillende aspecten van de verordening, inclusief de juridische context, financiële implicaties en toekomstige ontwikkelingen. Het lijkt volledig in de context van de gestelde eisen en de wetgeving.
Rol van de raad:
De raad moet de verordening vaststellen. Hun rol is om te beoordelen of de verordening in lijn is met de wetgeving en de lokale beleidsdoelen, en om te zorgen dat de implementatie geen onbedoelde negatieve gevolgen heeft voor de betrokkenen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de mate van strengheid en de duur van de boeteverrekening, rekening houdend met de balans tussen handhaving en sociale rechtvaardigheid. Er moet ook worden overwogen hoe de verordening past binnen bredere beleidsdoelen zoals armoedebestrijding en sociale inclusie.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de boeteverrekening en de tijdsduur. Het is haalbaar binnen de wettelijke kaders en relevant voor de beleidsdoelen. De tijdsgebondenheid is duidelijk aangegeven. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de verordening vast te stellen, zodat deze kan worden geïmplementeerd vanaf de publicatiedatum.
Participatie:
Er is beperkte participatie, aangezien de ontwerpverordening niet is vrijgegeven voor inspraak. Wel is er advies van de Klankbordgroep en de Participatieraad betrokken.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen direct relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op sociale zekerheid en handhaving.
Financiële gevolgen:
Het voorstel schetst de financiële implicaties van de boeteverrekening en de verwachte "opbrengsten" in termen van teruggevorderde bedragen. Er wordt aangegeven dat de boetes en benadelingsbedragen volledig worden teruggevorderd, maar er is geen specifieke dekking voor eventuele kosten genoemd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Wet aanscherping sanctiebeleid Inlichtingenplicht Recidive Boete Verrekening Uitkeringsgerechtigden Beslagvrije voet Klankbordgroep Afstemmingsverordening FraudeVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Raadsvoorstel verrekening bestuurlijke boete bij recidive". Dit voorstel is een reactie op de invoering van de Wet aanscherping sanctiebeleid SZ-wetgeving per 1 januari 2013, die gemeenten verplicht om in een verordening vast te leggen hoe zij omgaan met de verrekening van bestuurlijke boetes bij recidive. Het college stelt de raad voor om in te stemmen met de verordening die deze verrekening regelt. Het doel is om een consistent en wettelijk conform beleid te voeren ten aanzien van recidive en de bijbehorende sancties.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig in de context van de wettelijke verplichting. Het bevat de noodzakelijke informatie over de achtergrond, de noodzaak van de verordening, en de stappen die moeten worden ondernomen.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het voorstel te beoordelen en goed te keuren. Dit is essentieel om de verordening officieel vast te stellen en te implementeren.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes betreffen voornamelijk de instemming met de voorgestelde verordening. De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde aanpak van het college.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in de zin dat het een duidelijke wettelijke verplichting adresseert. Het is echter niet volledig SMART, omdat er geen specifieke tijdslijnen of meetbare doelen worden genoemd buiten de wettelijke verplichting. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in de informatie.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om al dan niet in te stemmen met de voorgestelde verordening voor de verrekening van bestuurlijke boetes bij recidive.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er met de afdeling communicatie wordt samengewerkt om de invoering van de verordening onder de aandacht te brengen, met een specifieke focus op uitkeringsgerechtigden via een nieuwsbrief.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid lijkt geen direct relevant onderwerp binnen dit voorstel, aangezien het zich richt op juridische en administratieve aspecten van sanctiebeleid.
Financiële gevolgen:
Er worden geen specifieke financiële gevolgen genoemd in het voorstel, noch wordt er aangegeven hoe eventuele kosten gedekt worden. Dit kan betekenen dat de financiële impact als minimaal wordt beschouwd of dat deze nog niet volledig is uitgewerkt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verrekening bestuurlijke boete Recidive Wet aanscherping sanctiebeleid Verordening VBBR Asbesthoudende materialen Sloopmelding Handhaving Communicatie Uitkeringsgerechtigden Wethouder G.G.J. RensenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 9 Raadsvoorstel: Convenant, financieel en beleidsmatig kader 2013 t/m 2017 Stichting Jeugdgezondheidszorg Zuid-Holland West (841541).
Samenvatting
De vergadering van de Commissie Maatschappelijke Activiteiten op 10 juni 2013 besprak het raadsvoorstel over het convenant en het financieel en beleidsmatig kader voor de Stichting Jeugdgezondheidszorg Zuid-Holland West (JGZ) voor de periode 2013-2017. Sinds 1 januari 2013 functioneert de JGZ onafhankelijk van de GGD ZHW, met een privaat besturingsmodel en een directe subsidierelatie met de gemeenten. Hierdoor moet het subsidiebeleidskader 2010-2014 worden aangevuld met wettelijke taken voor de jeugdgezondheidszorg. Het subsidiebedrag is opgenomen in de begroting van 2013. Het financiële kader van het convenant is gebaseerd op het aantal kinderen van 0-19 jaar in de gemeente. De commissie adviseert de raad om het voorstel goed te keuren. Het convenant wordt naar verwachting medio mei 2013 ondertekend, waarna een persbericht zal worden verzonden.
-
Voorblad 841541 RV convenant financieel en beleidsmatig kader stichting jeugdgezondheidszorg.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel: Convenant, financieel en beleidsmatig kader 2013 t/m 2017 Stichting Jeugdgezondheidszorg Zuid-Holland West
Samenvatting: Het voorstel betreft de wijziging van het subsidiebeleidskader voor de Stichting Jeugdgezondheidszorg Zuid-Holland West (JGZ) na een statutaire wijziging per 1 januari 2013. De JGZ functioneert nu onafhankelijk van de GGD ZHW en heeft een directe subsidierelatie met de gemeenten. Het voorstel behelst de aanvulling van het subsidiebeleidskader 2010-2014 met wettelijke taken voor jeugdgezondheidszorg. Het financiële kader is gebaseerd op het aantal kinderen van 0-19 jaar in de gemeente. De raad wordt geadviseerd om het subsidiebeleidskader aan te vullen met het basistakenpakket jeugdgezondheidszorg.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de noodzakelijke wijzigingen in het subsidiebeleidskader beschrijft en de financiële consequenties uitlegt. Het bevat echter geen gedetailleerde informatie over de specifieke taken en verantwoordelijkheden van de JGZ.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om het voorstel te beoordelen en te besluiten over de aanvulling van het subsidiebeleidskader. Dit omvat het goedkeuren van de directe subsidierelatie en het financiële kader.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde wijzigingen in het subsidiebeleidskader en de directe subsidierelatie met de JGZ. Dit kan politieke implicaties hebben voor de controle en verantwoording van de JGZ.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische doelen. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de specificiteit van de taken en verantwoordelijkheden van de JGZ kan beter worden uitgewerkt.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij het voorstel voor de aanvulling van het subsidiebeleidskader goedkeurt.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen zijn gebaseerd op het aantal kinderen in de gemeente en het uniforme tarief dat de JGZ hanteert. Het voorstel geeft aan dat het subsidiebedrag is meegenomen in de begroting van 2013, maar biedt geen gedetailleerde dekking voor de jaren daarna.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Jeugdgezondheidszorg (JGZ) Subsidiebeleidskader Convenant Financieel kader Privaat besturingsmodel Wettelijke taken Subsidierelatie Basistakenpakket (BTP) Onafhankelijkheid GemeentenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 10 Raadsbrief: Stand van zaken en aanpak drie decentralisaties ( 852950).
Agendapunt 11 Raadsvoorstel: Uitwerking amendement indicatoren jongeren in bijstand bij programmabegroting 2013-2016.
Samenvatting
Tijdens de vergadering van de Commissie Algemene Zaken op 18 juni 2013 werd het raadsvoorstel besproken over de uitwerking van een amendement bij de programmabegroting 2013-2016. De raad had eerder zes moties en een amendement aangenomen. Het voorstel legt de uitwerking van het amendement ter besluitvorming voor aan de raad en beschrijft hoe de rapportage over de uitvoering van de moties zal worden aangepakt. De commissie adviseert de raad om het voorstel goed te keuren. Wethouder M.A. Houtzager is de portefeuillehouder en M.J. Rombout van Concerncontrol is de behandelend ambtenaar. De rapportage over de moties wordt uiterlijk 7 juni naar de raad gestuurd.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Addendum Programmabegroting 2013 Meerjarenramingen 2014-2016 Indicatoren College Openbare vergadering Griffier Voorzitter Vaststellen Registratienummer 793932Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Uitwerking amendement bij programmabegroting 2013-2016". Het voorstel betreft de uitwerking van een amendement dat is aangenomen tijdens de behandeling van de programmabegroting 2013-2016. Het amendement "Behoud indicatoren" vraagt om de toevoeging van vier indicatoren met betrekking tot de in- en uitstroom van jongeren tot 27 jaar in de Wet Werk en Bijstand (WWB). Het voorstel presenteert deze indicatoren in een addendum en vraagt de raad om dit addendum vast te stellen. Daarnaast wordt aangegeven dat de uitwerking van zes aangenomen moties in kwartaalrapportages zal worden gerapporteerd.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de gevraagde indicatoren presenteert en een structuur biedt voor rapportage over de moties. Echter, zonder de bijlage zelf te zien, is het moeilijk te beoordelen of de indicatoren voldoende gedetailleerd zijn.
Rol van de raad:
De raad moet het addendum met de indicatoren vaststellen en toezien op de uitvoering van de moties via de kwartaalrapportages.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of de voorgestelde indicatoren adequaat zijn voor het monitoren van de in- en uitstroom van jongeren in de WWB en of de rapportagestructuur voldoet aan hun verwachtingen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van het vaststellen van indicatoren. Het is tijdgebonden door de kwartaalrapportages. Zonder de exacte inhoud van de indicatoren te kennen, is het moeilijk te beoordelen of het voorstel volledig haalbaar en relevant is. Er lijken geen duidelijke inconsistenties te zijn.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het addendum met de indicatoren vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of belanghebbenden in de ontwikkeling van de indicatoren of de rapportagestructuur.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel geeft geen specifieke financiële gevolgen aan, noch hoe eventuele kosten gedekt zouden worden. Het richt zich voornamelijk op de vaststelling van indicatoren en rapportagestructuur.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Programmabegroting 2013-2016 Amendement "Behoud indicatoren" Indicatoren In- en uitstroom jongeren WWB (Wet Werk en Bijstand) Moties Kwartaalrapportages Addendum Uitwerking RapportageVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Uitwerking amendement bij programmabegroting 2013-2016". Het document presenteert de uitwerking van een eerder aangenomen amendement en zes moties bij de programmabegroting 2013-2016. Het doel is om de raad te informeren en een besluit te laten nemen over de voorgestelde uitwerking. Daarnaast wordt er een plan gepresenteerd voor de rapportage over de uitvoering van de moties.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig in de context van de gegeven informatie, aangezien het zowel de uitwerking van het amendement als de rapportage over de moties behandelt. Echter, zonder de specifieke inhoud van het amendement en de moties is het moeilijk om de volledigheid volledig te beoordelen.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om het voorstel te beoordelen en een besluit te nemen over de voorgestelde uitwerking van het amendement en de aanpak van de moties.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde uitwerking van het amendement en de aanpak van de moties. Dit kan politieke keuzes met zich meebrengen, afhankelijk van de inhoud en impact van het amendement en de moties.
SMART en Inconsistenties:
Het is niet duidelijk of het voorstel SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) is, aangezien de specifieke doelen en tijdlijnen niet zijn vermeld. Zonder deze details is het moeilijk om eventuele inconsistenties te identificeren.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met de voorgestelde uitwerking van het amendement en de aanpak van de moties.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niet expliciet hoe participatie van belanghebbenden of burgers is meegenomen in het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel.
Financiële Gevolgen:
Er worden geen specifieke financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen genoemd in de samenvatting. Dit zou verder onderzocht moeten worden in de volledige tekst van het voorstel.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Programmabegroting 2013-2016 Amendement Moties Uitwerking Rapportage Financiële consequenties Wethouder M.A. Houtzager Commissie Algemene Zaken Concerncontrol AddendumVerfijning van de zoekopdracht: