03-02-2009 Raad
Agendapunt Bespreekpunten
Agendapunt 5 Raadsvoorstel tot vaststelling van het Voorlopig Ontwerp voor de verbindingsweg tussen de N206 en de Huyssitterweg in Stompwijk (2008/24370)
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg betreft de vaststelling van het Voorlopig Ontwerp voor een verbindingsweg tussen de N206 en de Huyssitterweg in Stompwijk. Deze weg moet de leefbaarheid in het dorp verbeteren door het zware verkeer om het dorp heen te leiden. Het ontwerp is opgesteld door ingenieursbureau Witteveen+Bos en is tot stand gekomen via een open, communicatieve aanpak met betrokken partijen. De weg is bedoeld voor gemotoriseerd verkeer en zal een tweebaansweg zijn met een maximumsnelheid van 60 km/uur. Er is gekozen voor een brug over de Nieuwe Vaart vanwege landschappelijke en financiële overwegingen. De kosten voor de aanleg bedragen 6.624.000 euro, exclusief BTW, en worden gedekt uit de bestemmingsreserve Stompwijk. Het voorstel vraagt om instemming met het Voorlopig Ontwerp en de verdere uitwerking tot een Definitief Ontwerp, evenals de beschikbaarstelling van financiële middelen voor de realisatie.
-
Raadsvoorstel tot vaststelling van het Voorlopig Ontwerp voor de verbindingsweg tussen de N206 en de Huyssitterweg in Stompwijk .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel tot vaststelling van het Voorlopig Ontwerp voor de verbindingsweg tussen de N206 en de Huyssitterweg in Stompwijk
Samenvatting: Het voorstel betreft de aanleg van een verbindingsweg tussen de N206 en de Huyssitterweg in Stompwijk, met als doel de leefbaarheid in het dorp te verbeteren door het zware verkeer om het dorp heen te leiden. Het Voorlopig Ontwerp (VO) is opgesteld en wordt nu ter besluitvorming voorgelegd. De weg is bedoeld voor gemotoriseerd verkeer en zal de Dr. Van Noortstraat ontlasten, waardoor herinrichting mogelijk wordt. De kosten bedragen 6.624.000 euro, te dekken uit de bestemmingsreserve Stompwijk. Participatie met betrokkenen heeft plaatsgevonden en er is draagvlak voor het ontwerp.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een gedetailleerde beschrijving van het ontwerp, de financiële implicaties, en het participatieproces. Echter, er is beperkte informatie over de exacte impact op de directe leefomgeving en de specifieke bezwaren van tegenstanders.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad moet instemmen met het Voorlopig Ontwerp en de financiële middelen beschikbaar stellen voor de verdere uitwerking en realisatie van de verbindingsweg.
Politieke keuzes
De raad moet beslissen over de prioriteit van de verbindingsweg binnen de gebiedsvisie Stompwijk, de toewijzing van financiële middelen, en de afweging tussen de voordelen voor de leefbaarheid en de bezwaren van direct omwonenden.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek, meetbaar en tijdgebonden, maar minder duidelijk over de haalbaarheid en relevantie, vooral wat betreft de cofinanciering. Er zijn geen grote inconsistenties, maar er is onzekerheid over de financiering van een deel van de kosten.
Besluit van de raad
De raad moet besluiten om het Voorlopig Ontwerp goed te keuren, de uitwerking tot een Definitief Ontwerp te starten, en de benodigde financiële middelen beschikbaar te stellen.
Participatie
Het voorstel benadrukt een open en communicatieve aanpak met betrokkenheid van diverse stakeholders, wat heeft geleid tot een ontwerp dat op draagvlak kan rekenen.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt impliciet behandeld door de landschappelijke inpassing en de versterking van de fietsinfrastructuur, maar het is geen centraal thema in het voorstel.
Financiële gevolgen
De kosten bedragen 6.624.000 euro exclusief BTW. De kapitaalslasten worden gedekt uit de bestemmingsreserve Stompwijk, met mogelijke cofinanciering van gebruikers van de weg. Er is echter onzekerheid over de mate van cofinanciering die kan worden gerealiseerd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verbindingsweg Stompwijk Voorlopig Ontwerp Leefbaarheid Gebiedsvisie Witteveen+Bos Landschappelijke inpassing Cofinanciering Fietsinfrastructuur Bestemmingsreserve StompwijkVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt Hamerstukken
Agendapunt 10 Raadsvoorstel: Vaststellen procedureverordening planschadevergoeding ex. artikel 6.1 Wro, alsmede het aanvraagformulier (2008/26009).
Agendapunt 11 Raadsvoorstel tot vaststellen van het archeologiebeleid: 'Het bodemarchief ontrafeld' (2008/26867).
Samenvatting
De beleidsnota "Het bodemarchief ontrafeld" stelt de uitgangspunten vast voor het archeologiebeleid van de gemeenten Wassenaar, Voorschoten en Leidschendam-Voorburg. Het beleid is ontwikkeld naar aanleiding van de herziening van de Monumentenwet, die sinds 1 september 2007 gemeenten verplicht om bij ruimtelijke ordening rekening te houden met archeologisch erfgoed. De nota bevat concrete maatregelen en voorstellen om draagvlak voor archeologie te creëren. Er wordt voorgesteld om gezamenlijk 1,5 fte senior archeoloog aan te stellen voor de drie gemeenten. De financiële middelen hiervoor worden verdeeld over de gemeenten, waarbij Leidschendam-Voorburg verantwoordelijk is voor 1/3 van de kosten. Het beleid moet bijdragen aan een transparante beleidsvoering en integratie van archeologie in ruimtelijke plannen. Zonder eigen beleid moeten gemeenten het provinciaal beleid volgen, wat minder ruimte biedt voor lokale prioriteiten. Het voorstel omvat ook communicatie-initiatieven zoals nieuwsbrieven en tentoonstellingen om het publiek te betrekken. Het college van Leidschendam-Voorburg adviseert in te stemmen met het beleid en de bijbehorende begrotingswijziging.
-
Raadsvoorstel tot vaststellen van het archeologiebeleid Het bodemarchief ontrafeld .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel tot vaststellen van het archeologiebeleid 'Het bodemarchief ontrafeld'
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel tot vaststellen van het archeologiebeleid 'Het bodemarchief ontrafeld'". Het voorstel beoogt de vaststelling van een gemeenschappelijk archeologiebeleid voor de gemeenten Wassenaar, Voorschoten en Leidschendam-Voorburg. Dit beleid is ontwikkeld naar aanleiding van de herziening van de Monumentenwet, die gemeenten verplicht om archeologisch erfgoed te integreren in ruimtelijke ordeningstrajecten. Het voorstel omvat de aanstelling van 1,5 fte senior archeoloog voor de drie gemeenten en benadrukt het belang van publieksbereik en draagvlakontwikkeling. Het beleid moet bijdragen aan een transparante beleidsvoering en de identiteit van het gebied versterken.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerde beschrijving van de achtergrond, wettelijke verplichtingen, financiële consequenties en de noodzaak van het beleid. Echter, er kan meer aandacht worden besteed aan de specifieke implementatiestappen en tijdlijnen.
Rol van de raad bij het voorstel:
De raad moet instemmen met het voorgestelde beleid en de bijbehorende financiële wijzigingen. Dit omvat de goedkeuring van de aanstelling van een senior archeoloog en de toewijzing van budgetten voor communicatie en publieksbereik.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt:
De raad moet beslissen over de prioritering van archeologie binnen de gemeentelijke beleidsvoering en de toewijzing van financiële middelen. Er moet ook worden gekozen of de kosten uit de stelpost Onvoorzien structureel worden gedekt.
Is het voorstel SMART? Zijn er inconsequenties?
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Hoewel het specifieke doelen en verantwoordelijkheden benoemt, ontbreken concrete tijdlijnen en meetbare resultaten. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de financiële dekking is niet volledig uitgewerkt.
Besluit dat de raad moet nemen:
De raad moet besluiten om het archeologiebeleid vast te stellen en de benodigde financiële middelen goed te keuren voor de aanstelling van een senior archeoloog en communicatieactiviteiten.
Participatie:
Het voorstel beschrijft een participatieproces met informatieavonden en inspraakprocedures. Er is samengewerkt met archeologische werkgroepen en externe adviseurs, wat wijst op een participatieve benadering.
Duurzaamheid als relevant onderwerp:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar het behoud van archeologisch erfgoed draagt bij aan culturele duurzaamheid en het behoud van historische kennis.
Financiële gevolgen en dekking:
De financiële gevolgen omvatten de kosten voor 1,5 fte senior archeoloog en communicatieactiviteiten. Voor Leidschendam-Voorburg betekent dit een structureel budget van €40.000, exclusief bureaukosten. Het voorstel suggereert dekking uit de stelpost Onvoorzien structureel, maar dit is niet binnen de huidige begroting beschikbaar. Er is behoefte aan verdere verduidelijking over de dekking van deze kosten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Archeologiebeleid Pactgemeenten Monumentenwet Bodemarchief Senior archeoloog Ruimtelijke ordening Inspraakprocedure Duivenvoorde Communicatie PublieksbereikVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 12 Raadsvoorstel: Aanbevelingen raadswerkgroep indicatoren (2008/28274).
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel heet "Raadsvoorstel: aanbevelingen raadswerkgroep indicatoren." Het doel is de programmabegroting van de gemeente Leidschendam-Voorburg te verbeteren door prestaties en doelstellingen meetbaar te maken. De raadswerkgroep heeft een nieuw programmaformat ontwikkeld, gebaseerd op de 4W-vragen: Waar gaat het over, Wat willen we bereiken, Wat gaan we daarvoor doen, en Wat gaat dit kosten. Het voorstel bevat aanbevelingen voor de komende begrotingscyclus en raadsperiode, met de nadruk op het ontwikkelen van effectindicatoren en het verbeteren van de leesbaarheid en stuurbaarheid van de begroting.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, maar er zijn nog enkele lacunes, zoals het ontbreken van indicatoren voor bepaalde beleidsthema's en het ontbreken van objectieve cijfers voor sommige indicatoren.
Rol van de raad:
De raad moet de aanbevelingen van de raadswerkgroep beoordelen en besluiten of deze worden overgenomen. De raad speelt ook een rol in het vaststellen van indicatoren en het formuleren van ambities.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de implementatie van de nieuwe 4W-structuur, de prioritering van beleidsontwikkelingen, en de mate waarin zij de aanbevelingen van de raadswerkgroep willen volgen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is gedeeltelijk SMART. Er zijn aanbevelingen voor SMART-doelstellingen, maar er zijn ook indicatoren zonder duidelijk ambitieniveau. Inconsistenties zijn aanwezig in de beschikbaarheid van objectieve cijfers en de formulering van meetbare effecten.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij de aanbevelingen van de raadswerkgroep overneemt en hoe zij deze in de praktijk wil brengen.
Participatie:
Het voorstel benadrukt de betrokkenheid van verschillende fracties en commissies bij het bespreken en vaststellen van indicatoren, wat participatie bevordert.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als onderwerp in het voorstel, maar kan relevant zijn bij het formuleren van indicatoren voor bepaalde beleidsthema's.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vermeldt dat de financiële administratie moet worden aangepast, maar geeft geen specifieke financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen. Dit kan een aandachtspunt zijn voor de raad bij de besluitvorming.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Raadswerkgroep Programmabegroting Indicatoren 4W-vragen Effecten Ambitieniveau Beleidsontwikkelingen Maatschappelijke effecten SMART-doelstellingen BeleidsvoorstellenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 6 Initiatiefvoorstel van E. Jami inzake ketenaanpak pooierboys (2009/1559) (2008/28279).
Agendapunt 13 Raadsvoorstel tot het wijzigen van de vergoedingsystematiek rekenkamercommissie Leidschendam-Voorburg en Rijswijk (2008/29061).
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg van 12 december 2008 stelt voor om de vergoedingensystematiek voor de rekenkamercommissie te wijzigen van een vergoeding per vergadering naar een vaste maandelijkse vergoeding. Deze wijziging, die per 1 januari 2009 in werking zou treden, is bedoeld om beter recht te doen aan de aard en variatie van de werkzaamheden van de commissieleden, administratieve eenvoud te bieden en discussies over vergoedingen te verminderen. De voorgestelde vergoedingen zijn 65% van het bedrag voor raadsleden voor de voorzitter en 45% voor de leden. Deze wijziging sluit aan bij de tendens in andere gemeenten en het advies van de Nederlandse Vereniging van Rekenkamers en Rekenkamercommissies (NVRR). De totale vergoeding blijft binnen het vastgestelde budget.
-
Raadsvoorstel tot het wijzigen van de vergoedingensystematiek rekenkamercommissie Leidschendam-Voorburg en Rijswijk .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Titel: Raadsvoorstel tot het wijzigen van de vergoedingensystematiek rekenkamercommissie Leidschendam-Voorburg en Rijswijk
Samenvatting: Het voorstel beoogt de vergoedingensystematiek voor de rekenkamercommissie van Leidschendam-Voorburg en Rijswijk te wijzigen van een vergoeding per vergadering naar een vaste maandelijkse vergoeding. Deze wijziging is bedoeld om beter recht te doen aan de aard en variatie van de werkzaamheden van de commissieleden, administratieve eenvoud te bevorderen en discussies over vergoedingen te verminderen. De nieuwe systematiek sluit aan bij de vergoedingensystematiek van raadsleden, inclusief indexering. De vergoeding blijft binnen het vastgestelde budget en is lager dan die van raadsleden, met specifieke percentages voor de voorzitter en leden.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerde uitleg van de huidige en voorgestelde vergoedingensystematiek, inclusief de redenen voor de wijziging en de financiële implicaties. Er is echter weinig informatie over de participatie van de betrokkenen bij het besluitvormingsproces.
Rol van de raad:
De raad moet het voorstel beoordelen en goedkeuren. Dit omvat het wijzigen van de verordening op de rekenkamercommissie om de nieuwe vergoedingensystematiek te implementeren.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij de voorgestelde wijziging van de vergoedingensystematiek steunen, rekening houdend met de argumenten voor administratieve eenvoud en rechtvaardigheid in de vergoeding van de commissieleden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de voorgestelde percentages en bedragen. Het is tijdgebonden met een voorgestelde ingangsdatum van 1 januari 2009. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar het voorstel mist specifieke doelen en tijdlijnen voor evaluatie van de nieuwe systematiek.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de verordening te wijzigen om de nieuwe vergoedingensystematiek per 1 januari 2009 in te voeren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de leden van de rekenkamercommissie betrokken waren bij de evaluatie en dat hun voorkeuren zijn meegenomen. Er is echter geen uitgebreide informatie over bredere participatie van andere belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op administratieve en financiële aspecten van vergoedingen.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn beperkt, aangezien de totale vergoeding binnen het vastgestelde budget blijft. Het voorstel geeft aan dat de nieuwe systematiek geen extra kosten met zich meebrengt en binnen het budget van € 127.000 blijft.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Vergoedingensystematiek Rekenkamercommissie Vaste maandelijkse vergoeding Vergadervergoeding Nederlandse Vereniging van Rekenkamers en Rekenkamercommissies (NVRR) Indexering Gemeentewet Opting-in-regeling Onkostenvergoeding Reis- en verblijfkostenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 9 Raadsvoorstel tot het nemen van een beslissing op de 37 bezwaarschriften tegen het voorbereidingsbesluit van 4 juni 2008 inzake herziening van het bestemmingsplan "Koningin Wilhelminalaan e.o." (2008/27203)
Samenvatting
Op 25 november 2008 heeft de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg een voorstel ontvangen om een beslissing te nemen over 37 bezwaarschriften tegen het voorbereidingsbesluit van 3 juni 2008. Dit besluit betreft de herziening van het bestemmingsplan "Koningin Wilhelminalaan e.o." De bezwaren richten zich voornamelijk op de planologische aspecten van het bouwplan dat in voorbereiding is. De commissie voor bezwaarschriften heeft het besluit getoetst en acht de plannen voor de herinrichting van de Van Barbansonstraat en omgeving haalbaar en planologisch aanvaardbaar. De commissie adviseert daarom om de bezwaren ongegrond te verklaren en het voorbereidingsbesluit in stand te houden. De gemeenteraad wordt geadviseerd dit advies op te volgen.
-
Raadsvoorstel tot het nemen van een beslissing inzake de 37 bezwaarschriften gericht tegen de het voorbereidingsbesluit van 4 juni 2008 inzake de herinrichting van de Van Barbansonstraat e.o. .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft een raadsvoorstel om een beslissing te nemen op 37 bezwaarschriften tegen het voorbereidingsbesluit van 3 juni 2008, met betrekking tot de herziening van het bestemmingsplan "Koningin Wilhelminalaan e.o." Het voorstel adviseert om de bezwaren ongegrond te verklaren en het voorbereidingsbesluit in stand te houden, conform het advies van de commissie voor bezwaarschriften. De bezwaren richten zich voornamelijk op de planologische aspecten van het bouwplan. De commissie heeft geoordeeld dat de plannen niet onhaalbaar of planologisch onaanvaardbaar zijn.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, met een duidelijke samenvatting van de bezwaren en het advies van de commissie voor bezwaarschriften. Er zijn bijlagen toegevoegd die verdere context en details bieden.
Rol van de raad:
De raad moet een besluit nemen over het al dan niet in stand houden van het voorbereidingsbesluit, op basis van het advies van de commissie voor bezwaarschriften.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het volgen van het advies van de commissie en het ongegrond verklaren van de bezwaren, of het heroverwegen van het voorbereidingsbesluit in het licht van de bezwaren.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de SMART-criteria zijn niet volledig toegepast.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze het advies van de commissie volgen en de bezwaren ongegrond verklaren, waardoor het voorbereidingsbesluit in stand blijft.
Participatie:
Het voorstel vermeldt de hoorzitting en de betrokkenheid van de commissie voor bezwaarschriften, maar geeft geen uitgebreide details over bredere participatie van belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel bespreekt geen financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Dit kan een gemis zijn in de volledigheid van de informatie voor de raad.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Voorbereidingsbesluit Bezwaarschriften Planologische aspecten Herziening Commissie voor bezwaarschriften Van Barbansonstraat Herinrichting Bouwplan JurisprudentieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 14 Raadsbrief: Quickscan gemeentelijke organisatie (2008/28403).
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg betreft de vaststelling van een opdracht voor een quick-scan van het gemeentelijk apparaat, naar aanleiding van een motie van de gemeenteraad. Deze quick-scan is bedoeld om de doelmatigheid en doeltreffendheid van de gemeentelijke organisatie te onderzoeken. De opdrachtformulering is voorbereid in overleg met diverse betrokkenen en richt zich op vijf hoofdonderdelen: de doelmatigheid van het beleidsproces, de samenwerking tussen raad, college en ambtelijke organisatie, de aansturing en beheersing van processen, de taakverdeling en samenwerking tussen afdelingen, en de omvang van de organisatie in relatie tot de taakuitvoering. Het onderzoek moet resulteren in een rapport met bevindingen, adviezen en conclusies, dat uiterlijk 1 mei 2009 beschikbaar moet zijn. De offerteaanvraag is naar drie partijen verzonden, en de opdracht zal op 2 februari 2009 worden gegund.
-
Raadsvoorstel tot vaststelling van de opdracht voor een quick-scan op het gemeentelijk apparaat.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel tot vaststelling van de opdracht voor een quick-scan op het gemeentelijk apparaat." Het voorstel betreft de uitvoering van een quick-scan om de doelmatigheid en doeltreffendheid van de gemeentelijke organisatie van Leidschendam-Voorburg te onderzoeken. Dit onderzoek is een vervolg op een motie van de gemeenteraad en moet inzicht geven in de huidige werking van de organisatie, met specifieke aandacht voor het ruimtelijk proces en de samenwerking tussen raad, college en ambtelijke organisatie. De resultaten moeten beschikbaar zijn voor de voorjaarsnota van 2009.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke opdrachtformulering, vraagstelling, scope, en een tijdpad voor de uitvoering van de quick-scan. Echter, er ontbreekt gedetailleerde informatie over de financiële implicaties en hoe deze gedekt worden.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de opdrachtformulering voor de quick-scan vast te stellen. Dit is cruciaal om het onderzoek te kunnen starten en de resultaten tijdig te ontvangen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of de voorgestelde opdrachtformulering voldoende is om de gewenste inzichten te verkrijgen. Er moeten keuzes gemaakt worden over de prioriteiten binnen de quick-scan, zoals de focus op het ruimtelijk proces en de samenwerking binnen de organisatie.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en een gedetailleerd plan voor acceptatie en realisme. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële dekking is onduidelijk.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de opdrachtformulering voor de quick-scan vast te stellen, zodat het onderzoek kan worden uitgevoerd.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er gesprekken zijn gevoerd met diverse stakeholders, waaronder fractievoorzitters en de ondernemingsraad, wat wijst op enige mate van participatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen worden niet expliciet genoemd in het voorstel. Er is geen informatie over de kosten van de quick-scan of hoe deze gedekt zullen worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Quick-scan Gemeentelijke organisatie Doelmatigheid Doeltreffendheid Fusie Concerndirectie Beleid Samenwerking Offerte OnderzoekVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 7 Raadsvoorstel: Voorbereidingskrediet sporthal, parkeergarage en buurtpark Marcellus Emantslaan (2009/1160) (2008/29459).
-
Raadsvoorstel Voorzieningen ten behoeve van herontwikkeling locatie Marcellus Emantslaan e.opdf dossier
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Herontwikkeling Marcellus Emantslaan Sporthal Parkeergarage Buurtpark VMBO-school Scholengroep Spinoza Mondriaan Voorzieningen InvesteringVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt Bespreekpunten
Agendapunt 4 Raadsvoorstel tot bekrachting van het besluit van de Jongerengemeenteraad 2009 inzake projectkeuze (2009/1536).
Samenvatting
De tekst betreft een raadsvoorstel aan de gemeente Leidschendam-Voorburg om het besluit van de Jongerengemeenteraad 2009 te bekrachtigen. Op 3 februari 2009 vindt de zesde vergadering van de Jongerengemeenteraad plaats, waaruit een winnend project wordt gekozen uit vijf ingediende projecten. De Jongerengemeenteraad is een initiatief van de Werkgroep Jongeren, opgericht in 2003, en heeft als doel jongeren kennis te laten maken met gemeentepolitiek. De gemeente heeft € 15.000 beschikbaar gesteld voor de organisatie en uitvoering van het winnende project. Tijdens de raadsvergadering op 3 februari zal de winnende projectgroep hun project presenteren en toelichten. Het voorstel is om het besluit van de Jongerengemeenteraad te bekrachtigen.
-
Raadsvoorstel tot bekrachtiging van het besluit van de Jongerengemeenteraad 2009. .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel tot bekrachtiging van het besluit van de Jongerengemeenteraad 2009
Samenvatting: Het voorstel betreft de bekrachtiging van het besluit van de Jongerengemeenteraad 2009, waarin jongeren betrokken worden bij gemeentepolitiek door middel van een projectwedstrijd. Tijdens de vergadering op 3 februari 2009 zal de Jongerengemeenteraad een keuze maken uit vijf ingediende projecten. Het winnende project wordt gepresenteerd aan de gemeenteraad, die vervolgens het besluit van de Jongerengemeenteraad moet bekrachtigen. Het initiatief is bedoeld om jongeren te laten kennismaken met de gemeentepolitiek en wordt georganiseerd door de Werkgroep Jongeren, met een beschikbaar budget van €15.000.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het beschrijft de context, het doel, de organisatie en de financiële aspecten van de Jongerengemeenteraad en de projectwedstrijd. Echter, details over de specifieke projecten ontbreken in de samenvatting.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad heeft de rol om het besluit van de Jongerengemeenteraad te bekrachtigen. Daarnaast begeleiden raadsleden de jongerengemeenteraadsfracties en projectgroepen.
Politieke keuzes
De raad moet beslissen of zij het besluit van de Jongerengemeenteraad willen bekrachtigen. Dit impliceert vertrouwen in de keuze van de jongeren en de haalbaarheid van het winnende project.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Het is tijdgebonden (uitvoering in 2009) en realistisch (binnen budget), maar mist specifieke en meetbare doelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de raad
De raad moet besluiten om het besluit van de Jongerengemeenteraad 2009 te bekrachtigen.
Participatie
Het voorstel benadrukt participatie door jongeren actief te betrekken bij gemeentepolitiek en hen verantwoordelijk te maken voor de uitvoering van hun project.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in het voorstel.
Financiële gevolgen
Het financiële aspect is duidelijk: er is een budget van €15.000 beschikbaar, waarvan €10.000 voor de uitvoering van het project en €5.000 voor organisatiekosten. Het voorstel geeft aan dat alle projecten binnen dit budget gerealiseerd kunnen worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Jongerengemeenteraad Projecten Werkgroep Jongeren Fracties Projectwedstrijd Budget Presentatie Begeleiding Uitvoering OverlegplatformVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt Hamerstukken
Agendapunt 17 Verslag raadsvergadering 16 december 2008 (2009/1568).
Agendapunt 18 Lijst van ingekomen stukken (2009/1589).
Agendapunt 16 Raadsvoorstel: ontslag commissielid A.R. van der Holst in de commissie Maatschappelijke Activiteiten (2009/1586).
-
Raadsvoorstel ontslag commissielid A.R. van der Holst in de commissie Maatschappelijke Activiteiten. .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel: ontslag A.R. van der Holst in de commissie MA". Het voorstel betreft het ontslag van de heer A.R. van der Holst als lid van de commissie Maatschappelijke Activiteiten (MA) vanwege zijn verhuizing. De heer Van der Holst, lid van D66, heeft aangegeven zijn functie niet langer te kunnen vervullen. Het presidium stelt voor om zijn ontslag formeel te bekrachtigen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is beknopt en lijkt volledig met betrekking tot de noodzakelijke informatie voor het ontslag van een commissielid. Het vermeldt de reden voor ontslag en de betrokken partijen.
Rol van de raad:
De raad moet het ontslag van de heer Van der Holst formeel goedkeuren. Dit is een administratieve handeling die de raad moet uitvoeren om het ontslag officieel te maken.
Politieke keuzes:
Er zijn weinig politieke keuzes te maken, aangezien het voorstel een administratieve afhandeling betreft. De raad moet echter wel beslissen of zij het ontslag accepteert.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in de zin dat het een duidelijk doel heeft: het ontslag van een commissielid. Het is echter niet tijdgebonden of actiegericht, aangezien er geen verdere stappen of deadlines worden genoemd. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het ontslag van de heer Van der Holst als lid van de commissie MA goed te keuren.
Participatie:
Het voorstel zegt niets over participatie, aangezien het een interne administratieve kwestie betreft zonder directe betrokkenheid van burgers of andere externe partijen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het gaat om een personele wijziging binnen een commissie.
Financiële gevolgen:
Er worden geen financiële gevolgen genoemd in het voorstel, wat logisch is gezien de aard van het voorstel. Het ontslag van een commissielid heeft doorgaans geen directe financiële impact.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ontslag A.R. van der Holst Commissie MA D66 Verhuizing Maatschappelijke Activiteiten Presidium R. Gevers G.A. van Egmond J.W. van der SluijsVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt Bespreekpunten
Agendapunt 19 Beantwoording schriftelijke vragen van de fractie CDA inzake stimulering van lokale economie (2009/210).
Agendapunt Besluitenlijst raadsvergadering 3 februari 2009. (2009/3527)
Agendapunt Verslag raadsvergadering 3 februari 2009 (2009/4249).
Agendapunt Hamerstukken
Agendapunt 8 Raadsvoorstel tot vaststelling aanpassingen randvoorwaarden en voorlopig ontwerp bouwplan Rustoord (2008/21709).
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg betreft de herontwikkeling van de locatie Rustoord tot een modern woon-zorgcentrum. De plannen dateren al uit de jaren '90, maar eerdere initiatieven bleken niet haalbaar. Woningbouwcorporatie Wooninvest en WoonZorgcentra Haaglanden (WZH) hebben nu een voorlopig ontwerp (VO) ontwikkeld dat afwijkt van eerdere randvoorwaarden, maar wel de instemming heeft van het college en belangengroepen. Het huidige gebouw voldoet niet meer aan de eisen voor zorgverlening, en nieuwbouw is noodzakelijk vanwege hoge renovatiekosten en structurele beperkingen van het bestaande gebouw. Het nieuwe plan voorziet in een combinatie van intramurale zorg, extramurale woningen en diverse zorg- en welzijnsfuncties. De voorgestelde bouwmassa bedraagt 39.000 m³, en er zijn aanpassingen in de rooilijnen en parkeervoorzieningen. Het ontwerp omvat een U-vormige opbouw met een binnenhof en een paviljoen dat ook toegankelijk is voor de wijk. Het college stelt de raad voor om in te stemmen met de aangepaste randvoorwaarden en het VO, waarna verdere communicatie en inspraak met belanghebbenden zal plaatsvinden.
-
Raadsvoorstel tot vaststellen aanpassingen randvoorwaarden en voorlopig ontwerp bouwplan Rustoord .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel tot vaststellen aanpassingen randvoorwaarden en voorlopig ontwerp bouwplan Rustoord
Samenvatting: Het voorstel betreft de herontwikkeling van de locatie Rustoord tot een modern woon-zorgcentrum. De plannen dateren uit de jaren '90 en zijn nu verder ontwikkeld door Woningbouwcorporatie Wooninvest en WoonZorgcentra Haaglanden (WZH). Het voorlopig ontwerp (VO) wijkt af van eerdere randvoorwaarden, maar heeft instemming van het college en belangengroepen. Het nieuwe ontwerp voorziet in een combinatie van intramurale zorg, extramurale woningen en diverse zorg- en welzijnsdiensten. De raad wordt gevraagd in te stemmen met de aangepaste randvoorwaarden en het VO, met aandacht voor bouwvolume, rooilijnen, parkeervoorzieningen en hoogtes.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig, met gedetailleerde informatie over de voorgestelde aanpassingen, de achtergrond van het project, en de betrokken partijen. Echter, er ontbreekt een gedetailleerde financiële analyse en een concreet plan voor de dekking van eventuele kostenoverschrijdingen.
Rol van de Raad
De raad moet instemmen met de aangepaste randvoorwaarden en het voorlopig ontwerp. Daarnaast speelt de raad een rol in het goedkeuren van de verdere procedure en communicatie met belanghebbenden.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen over de aanpassing van de randvoorwaarden, met name het bouwvolume en de hoogte van het complex. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de balans tussen stedelijke ontwikkeling en behoud van groene ruimten.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Hoewel er duidelijke doelen zijn, ontbreken specifieke meetbare resultaten en een tijdsgebonden plan voor de voltooiing van het project. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële dekking is niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de aangepaste randvoorwaarden en het voorlopig ontwerp goed te keuren, en de verdere procedure voor inspraak en communicatie vast te stellen.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat er gesprekken zijn gevoerd met belangengroepen, maar deze vertegenwoordigen niet de bewoners van de omliggende complexen. Er is een inloopavond gepland voor omwonenden.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel. Er is geen informatie over duurzame bouwpraktijken of milieuvriendelijke voorzieningen.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen worden niet gedetailleerd besproken. Er is geen duidelijk plan voor de dekking van de kosten, vooral met betrekking tot de parkeervoorzieningen en eventuele overschrijdingen van het bouwvolume.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Rustoord Woon-zorgcentrum WZH (WoonZorgcentra Haaglanden) Nieuwbouw Zorgverlening Extramurale zorg Intramurale voorzieningen Bouwvolume Parkeren ArchitectuurVerfijning van de zoekopdracht: