18-05-2010 Raad
Agendapunt Hamerstukken
Agendapunt 9.b Raadsvoorstel: "Meedoen! Nota visie participatiebudget Leidschendam-Voorburg" (2009/32703).
Agendapunt 17 Raadsvoorstel tot wijziging van de Algemene plaatselijke verordening (parkeerverbod hoge voertuigen) (2010/4361)
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg, gedateerd 23 februari 2010, richt zich op het aanpassen van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) om beter op te kunnen treden tegen parkeeroverlast door hoge voertuigen. De gemeente ontvangt regelmatig klachten over uitzichthinder en verkeersonveilige situaties veroorzaakt door geparkeerde grote voertuigen, vooral in de wijk Voorburg-Noord. De huidige APV biedt onvoldoende handhavingsmogelijkheden vanwege de vage norm "op hinderlijke wijze". Het voorstel behelst het toevoegen van een bepaling die het college de bevoegdheid geeft om specifieke wegen aan te wijzen waar het parkeren van grote voertuigen verboden is. Dit moet leiden tot een duidelijker en handhaafbaar parkeerverbod. Het nieuwe verbod zou alleen gelden op aangewezen wegen en tijden, en is specifiek gericht op voertuigen langer dan 6 meter of hoger dan 2 meter. Het voorstel is ter inspraak voorgelegd, wat heeft geleid tot enkele aanpassingen, waaronder de toevoeging van verkeersveiligheid als grondslag voor het verbod. Na vaststelling van de gewijzigde APV kan het college een aanwijzingsbesluit nemen, waarna bezwaar en beroep mogelijk zijn.
-
Raadsvoorstel tot wijziging van de Algemene plaatselijke verordening (parkeerverbod hoge voertuigen) .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel tot wijziging van de Algemene plaatselijke verordening (parkeerverbod hoge voertuigen)
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel tot wijziging van de Algemene plaatselijke verordening (parkeerverbod hoge voertuigen)." Het voorstel beoogt de APV aan te passen om de parkeeroverlast van hoge voertuigen in woonwijken, zoals Voorburg-Noord, effectiever aan te pakken. Door een nieuwe bepaling kunnen burgemeester en wethouders specifieke straten aanwijzen waar het parkeren van grote voertuigen verboden is, ter bescherming van het uitzicht en de verkeersveiligheid. Dit moet de handhaafbaarheid verbeteren en de overlast voor bewoners verminderen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerde uitleg van de huidige problemen, de voorgestelde wijzigingen, en de juridische context. Er is echter beperkte informatie over de financiële implicaties en hoe deze gedekt worden.
Rol van de Raad:
De raad moet de voorgestelde wijziging van de APV goedkeuren. Dit is een essentiële stap voordat het college specifieke straten kan aanwijzen waar het parkeerverbod geldt.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze de bevoegdheid aan het college willen geven om straten aan te wijzen voor het parkeerverbod. Dit kan invloed hebben op de balans tussen bewonersbelangen en de behoeften van bedrijven die grote voertuigen gebruiken.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de bevoegdheden die het college krijgt. Het is echter minder specifiek over de tijdlijn (tijdgebonden) voor implementatie en de evaluatiecriteria (realistisch en acceptabel). Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële dekking is onduidelijk.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de APV te wijzigen door het conceptraadsbesluit vast te stellen.
Participatie:
Er is een inspraakprocedure geweest met twee schriftelijke reacties, wat aangeeft dat er enige mate van participatie is geweest. De inspraak heeft geleid tot kleine aanpassingen in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. De focus ligt meer op verkeersveiligheid en leefbaarheid.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vermeldt niet expliciet de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Dit is een belangrijk aspect dat verder verduidelijkt moet worden om de haalbaarheid van de implementatie te beoordelen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Parkeerverbod Uitzichthinder Hoge voertuigen Voorburg-Noord Algemene Plaatselijke Verordening (APV) Verkeersveiligheid Grote voertuigen Woonwijken Handhaafbaarheid InspraakprocedureVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 16 Raadsvoorstel tot vaststellen bestemmingsplan De Rietvink 2009, de Zienswijzennota en de daarin opgenomen lijst van wijzigingen. (2010/4392)
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de vaststelling van het bestemmingsplan De Rietvink 2009 in de gemeente Leidschendam-Voorburg. Het doel is om één uniforme regeling te creëren voor zes bestaande bestemmingsplannen. Het ontwerp heeft ter inzage gelegen en er zijn vijf zienswijzen ingediend. Deze zijn behandeld in de Zienswijzennota, die ook wijzigingen in het plan bevat. Er is geen exploitatieplan nodig, omdat er geen significante grondontwikkelingen zijn opgenomen. Het plan maakt wel de bouw van 120 appartementen mogelijk, waarvoor bij een wijzigingsplan een exploitatieplan nodig kan zijn. Er zijn geen financiële consequenties verbonden aan het plan. Na vaststelling wordt het plan zes weken ter inzage gelegd, waarbij beroep mogelijk is. Het voorstel is om het bestemmingsplan en de Zienswijzennota vast te stellen en geen exploitatieplan op te stellen.
-
Raadsvoorstel tot vaststellen bestemmingsplan De Rietvink 2009, de Zienswijzennota en de daarin opgenomen lijst van wijzigingen. .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel tot vaststellen bestemmingsplan De Rietvink 2009, de Zienswijzennota en de daarin opgenomen lijst van wijzigingen.
Samenvatting: Het voorstel betreft de vaststelling van het bestemmingsplan De Rietvink 2009, dat zes afzonderlijke bestemmingsplannen uniformiseert. Er zijn vijf zienswijzen ingediend, die tijdig zijn geregistreerd. De Zienswijzennota bevat de reacties op deze zienswijzen en de daaruit voortvloeiende wijzigingen. Het voorstel concludeert dat er geen exploitatieplan nodig is, omdat er geen grondontwikkelingen zijn die dit vereisen. Er zijn geen financiële consequenties verbonden aan het plan. Na vaststelling wordt het plan zes weken ter inzage gelegd, waarbij beroep mogelijk is.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is volledig in de zin dat het alle noodzakelijke onderdelen bevat: een samenvatting van de zienswijzen, de wijzigingen die zijn doorgevoerd, en de juridische en financiële overwegingen. Het biedt een gedetailleerd overzicht van de procedure en de inhoudelijke wijzigingen.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om het bestemmingsplan en de Zienswijzennota vast te stellen, in te stemmen met de wijzigingen, en te besluiten dat er geen exploitatieplan nodig is.
Politieke keuzes
De politieke keuzes betreffen de vaststelling van het bestemmingsplan en de beslissing om geen exploitatieplan op te stellen. Dit kan invloed hebben op toekomstige ontwikkelingsmogelijkheden en de betrokkenheid van particuliere eigenaren.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en meetbaar in termen van de vast te stellen documenten en de procedurele stappen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten het bestemmingsplan en de Zienswijzennota vast te stellen, in te stemmen met de wijzigingen, en te besluiten geen exploitatieplan vast te stellen.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat degenen die een zienswijze hebben ingediend, de Zienswijzennota ontvangen. Dit toont aan dat er enige mate van participatie is geweest, hoewel het niet uitgebreid is.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. Het richt zich voornamelijk op juridische en procedurele aspecten.
Financiële Gevolgen
Er zijn geen financiële consequenties verbonden aan het bestemmingsplan, en er wordt geen dekking voor kosten genoemd, aangezien er geen kosten zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan De Rietvink 2009 Zienswijzennota Zienswijzen Exploitatieplan Wijzigingen Plangebied Algemene wet bestuursrecht (Awb) Grondexploitatie Appartementen Raad van StateVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 11 Raadsvoorstel tot vaststelling van Verordening Inrichting Antidiscriminatievoorziening Wet Gemeentelijke Antidiscriminatievoorzieningen (2010/4582)
Samenvatting
De gemeente Leidschendam-Voorburg stelt een verordening vast voor de inrichting van een antidiscriminatievoorziening, zoals vereist door de Wet Gemeentelijke Antidiscriminatievoorzieningen die op 28 juli 2009 in werking trad. Deze wet verplicht gemeenten om burgers toegang te bieden tot een antidiscriminatievoorziening. De gemeente heeft besloten om Bureau Discriminatiezaken Hollands Midden en Haaglanden, gevestigd in Den Haag, deze taak te laten uitvoeren. Hiervoor is een structureel budget van € 25.500 per jaar beschikbaar gesteld. De verordening is opgesteld met behulp van een modelverordening van de VNG en in overleg met het genoemde bureau. Burgers kunnen klachten over discriminatie telefonisch, per mail, post of persoonlijk melden bij het bureau. Het voorstel is om het raadsbesluit hierover vast te stellen.
-
Raadsvoorstel tot vaststelling van Verordening Inrichting Antidiscriminatievoorziening Wet Gemeentelijke Antidiscriminatievoorzieningen .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel tot vaststelling van Verordening Inrichting Antidiscriminatievoorziening Wet Gemeentelijke Antidiscriminatievoorzieningen". Het voorstel betreft de verplichting van de gemeente Leidschendam-Voorburg om een antidiscriminatievoorziening in te richten, zoals vereist door de Wet Gemeentelijke Antidiscriminatievoorzieningen. De gemeente wil deze taak toewijzen aan Bureau Discriminatiezaken Hollands Midden en Haaglanden. Het voorstel omvat de vaststelling van een verordening die de inrichting en uitvoering van deze voorziening regelt, met een structureel budget van € 25.500 per jaar.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het de wettelijke verplichtingen, financiële consequenties en de praktische uitvoering van de antidiscriminatievoorziening behandelt. Het bevat ook verwijzingen naar relevante wetgeving en overleg met betrokken partijen.
Rol van de raad:
De raad moet de verordening vaststellen die de inrichting en uitvoering van de antidiscriminatievoorziening regelt. Dit is een wettelijke verplichting.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde inrichting van de antidiscriminatievoorziening en de toewijzing van de taak aan Bureau Discriminatiezaken Hollands Midden en Haaglanden. Ook moet de raad instemmen met de financiële toewijzing.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de financiële toewijzing en de verantwoordelijkheden van het bureau. Het is echter minder specifiek over hoe de effectiviteit van de voorziening gemeten zal worden. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde verordening vast te stellen, waarmee de inrichting en uitvoering van de antidiscriminatievoorziening wordt geregeld.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat burgers klachten kunnen melden via verschillende kanalen, wat wijst op een zekere mate van participatie. Er is echter geen uitgebreide beschrijving van hoe burgerparticipatie verder wordt bevorderd.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid lijkt geen direct relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op sociale gelijkheid en antidiscriminatie.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn duidelijk uiteengezet. Er is een structureel budget van € 25.500 per jaar beschikbaar, gedekt door middelen uit het gemeentefonds. Dit bedrag is gebaseerd op de begroting van Bureau Discriminatiezaken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Antidiscriminatievoorziening Wet Gemeentelijke Antidiscriminatievoorzieningen Verordening Bureau Discriminatiezaken Hollands Midden en Haaglanden VNG (Vereniging van Nederlandse Gemeenten) Subsidieovereenkomst Klachtenmelding Algemene Maatregel van Bestuur (AmvB) Gemeentefonds ModelverordeningVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 14 Raadsvoorstel tot instemmen met de aanpassingen aan tramlijn 2 (2010/4944).
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg betreft aanpassingen aan tramlijn 2 om bredere trams te kunnen laten rijden. Dit omvat het verleggen van haltes en rails over het traject van Station Laan van Nieuw Oost Indië tot het eindpunt in Leidschendam Noord. De aanpassingen bieden ook de mogelijkheid om extra maatregelen voor verkeersveiligheid en doorstroming te implementeren. De totale kosten voor de aanpassingen bedragen ongeveer € 3.056.000, volledig gedekt door het Stadsgewest Haaglanden. Extra maatregelen voor verkeersveiligheid kosten € 1.813.000, waarvan € 1.587.000 door subsidies wordt gedekt. De gemeente draagt € 226.000 bij. Er zijn geen aanpassingen nodig in bestemmingsplannen, en er zijn geen significante geluidseffecten. Het voorstel vraagt om instemming met de maatregelen en een budget van € 51.000, te dekken uit de bestemmingsreserve VVP.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft het "Raadsvoorstel tot instemmen met de aanpassingen aan tramlijn 2". Het doel is om tramlijn 2 geschikt te maken voor bredere trams door haltes en rails te verleggen. Dit biedt de mogelijkheid om extra maatregelen voor verkeersveiligheid en doorstroming te implementeren. De totale kosten voor de aanpassingen bedragen €3.056.000, volledig gedekt door het Stadsgewest Haaglanden. Extra maatregelen voor verkeersveiligheid kosten €1.813.000, waarvan €1.587.000 door subsidies wordt gedekt. De gemeente draagt €226.000 bij, deels gedekt door bestaande kredieten en een onttrekking van €51.000 uit de bestemmingsreserve VVP.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat gedetailleerde financiële informatie, een overzicht van de geplande maatregelen en de juridische context. Echter, meer informatie over de exacte impact op de lokale gemeenschap en milieuaspecten zou nuttig zijn.
Rol van de raad:
De raad moet instemmen met de voorgestelde maatregelen en de extra financiële bijdrage van €51.000 goedkeuren.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de prioriteit van verkeersveiligheid en doorstroming versus financiële uitgaven. Ook moet worden overwogen of de voorgestelde maatregelen voldoende tegemoetkomen aan de wensen van de gemeenschap.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is deels SMART. Het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en een duidelijke evaluatie van de resultaten. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de impact op duurzaamheid is onderbelicht.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om in te stemmen met de maatregelen en de financiële bijdrage goed te keuren.
Participatie:
Er is enige participatie geweest via informatiebijeenkomsten, maar het is onduidelijk hoe de feedback van bewoners is verwerkt in het definitieve plan.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp, wat een gemiste kans kan zijn gezien de impact van infrastructuurprojecten op het milieu.
Financiële gevolgen:
De totale kosten voor de aanpassingen bedragen €3.056.000, volledig gedekt door het Stadsgewest Haaglanden. De extra maatregelen kosten €1.813.000, waarvan €1.587.000 door subsidies wordt gedekt. De gemeente draagt €226.000 bij, deels gedekt door bestaande kredieten en een onttrekking van €51.000 uit de bestemmingsreserve VVP.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Tramlijn 2 Verkeersveiligheid RandstadRail Stadsgewest Haaglanden Subsidies Doorstroming Openbaar vervoer Bestemmingsplannen Geluidseffect CofinancieringVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 18 Raadsvoorstel tot het vaststellen van de Marktverordening gemeente Leidschendam-Voorburg 2010 (2010/608).
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg wordt voorgesteld om de Marktverordening 2010 vast te stellen en de wachtlijst voor marktplaatsen per 1 januari 2011 in te trekken. Deze nieuwe verordening is gebaseerd op een herzien model van de Vereniging voor Nederlandse Gemeenten (VNG) uit 2008 en is aangepast aan lokale omstandigheden en adviezen van de Centrale Vereniging voor de Ambulante Handel (CVAH). Het intrekken van de wachtlijst sluit aan bij de deregulering van regels en biedt meer flexibiliteit bij het toewijzen van standplaatsen. De marktcommissie heeft positief geadviseerd over deze veranderingen. De inwerkingtreding van de verordening en het bijbehorende Marktreglement is gepland voor 1 maart 2010, en de betrokken marktkooplieden worden hierover geïnformeerd.
-
Raadsvoorstel tot vaststellen Marktverordening gemeente Leidschendam-Voorburg 2010 .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Vaststellen Marktverordening gemeente Leidschendam-Voorburg 2010
Samenvatting: Het voorstel betreft het vaststellen van de Marktverordening voor de gemeente Leidschendam-Voorburg 2010 en het intrekken van de wachtlijst voor marktstandplaatsen per 1 januari 2011. De nieuwe verordening is gebaseerd op een herzien model van de Vereniging voor Nederlandse Gemeenten (VNG) uit 2008 en is aangepast aan lokale omstandigheden. Het opheffen van de wachtlijst is bedoeld om de markt dynamischer en innovatiever te maken door standplaatsen via advertenties toe te wijzen. De marktcommissie heeft positief geadviseerd over deze wijzigingen.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke uitleg over de achtergrond, de noodzaak van de wijzigingen, en de betrokken partijen. Er is een toelichting op de financiële consequenties (geen) en de communicatie rondom de implementatie.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om de Marktverordening vast te stellen en de wachtlijst in te trekken. Dit zijn kaderstellende bevoegdheden die de raad moet goedkeuren.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen over de deregulering van de markt door het intrekken van de wachtlijst en het vaststellen van de nieuwe verordening. Dit kan invloed hebben op de dynamiek en samenstelling van de markt.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is deels SMART. Het is specifiek en tijdgebonden (ingangsdatum 1 maart 2010 en intrekking wachtlijst per 1 januari 2011), maar mist meetbare en realistische criteria voor succes. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de Marktverordening 2010 vast te stellen en de wachtlijst per 1 januari 2011 in te trekken.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat er overleg is geweest met de marktcommissie, die positief heeft geadviseerd. Dit duidt op enige mate van participatie van belanghebbenden.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen
Er zijn geen financiële consequenties verbonden aan het voorstel, zoals vermeld in het document.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Marktverordening 2010 Wachtlijst Deregulering Modelmarktverordening Marktreglement Centrale Vereniging voor de Ambulante Handel (CVAH) Centraal Overleg Marktaangelegenheden (COM) Marktcommissie Standplaats MarktkoopliedenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 15 Raadsvoorstel tot het nemen van een voorbereidingsbesluit Meeslouwerweg 2 (2010/6149).
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg betreft het nemen van een voorbereidingsbesluit voor de locatie Meeslouwerweg 2. Dit is noodzakelijk omdat er zonder de vereiste bouwvergunning bouwwerkzaamheden zijn uitgevoerd aan een voormalige bedrijfswoning, die nu als burgerwoning wordt gebruikt. Het perceel valt onder het bestemmingsplan "Vlietland 1970", dat geen bebouwing toestaat op gronden met de bestemming "water met recreatieve en decoratieve functie". Hoewel de woning onder overgangsrecht valt, is het huidige bouwplan in strijd met het bestemmingsplan. Het college moet daarom overwegen of vrijstelling van het bestemmingsplan mogelijk is. Omdat het bestemmingsplan ouder is dan 10 jaar, is een voorbereidingsbesluit nodig om een vrijstelling te kunnen verlenen. Het voorstel is om dit besluit te nemen volgens het oude recht, dat van toepassing blijft op aanvragen van voor 1 juli 2008. Het voorbereidingsbesluit zal worden gepubliceerd in de Staatscourant en lokale bladen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Ontwerp Vrijstelling Bestemmingsplan en Reguliere Bouwvergunning Eerste Fase
Samenvatting: Het voorstel betreft een aanvraag voor een reguliere bouwvergunning en vrijstelling van het bestemmingsplan voor de woning aan Meeslouwerweg 2, Leidschendam. De werkzaamheden aan de woning zijn al voltooid, maar waren in strijd met het bestemmingsplan. Na een bezwaarschrift en gewijzigde regelgeving is vrijstelling nu mogelijk. De aanvraag is opnieuw beoordeeld en voldoet aan de stedenbouwkundige bepalingen, maar niet aan de welstandseisen. Desondanks wordt de vergunning verleend vanwege de solitaire ligging van de woning en de visuele impact van de rieten kap. Er zijn geen zienswijzen ingediend en de Gedeputeerde Staten hebben geen bezwaar.
Oordeel over de Volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een gedetailleerde beschrijving van de juridische context, de toetsingscriteria en de overwegingen voor het verlenen van de vrijstelling en bouwvergunning. Echter, de exacte datum van goedkeuring door de Gedeputeerde Staten ontbreekt.
Rol van de Raad
De rol van de raad is beperkt, aangezien het besluit voornamelijk door het college van burgemeester en wethouders wordt genomen. De raad kan echter betrokken zijn bij het vaststellen van beleidskaders voor toekomstige vergelijkbare situaties.
Politieke Keuzes
De politieke keuzes betreffen het al dan niet verlenen van vrijstelling van het bestemmingsplan en het afwijken van het advies van de welstandscommissie. Dit kan invloed hebben op toekomstige beslissingen en de interpretatie van ruimtelijke ordeningsregels.
SMART-Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en realistisch, maar mist meetbare doelen en een tijdsgebonden kader. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van een datum voor de goedkeuring door de Gedeputeerde Staten is een tekortkoming.
Besluit van de Raad
De raad hoeft geen direct besluit te nemen, maar kan het college adviseren over de interpretatie van ruimtelijke ordeningsregels en de omgang met vergelijkbare toekomstige aanvragen.
Participatie
Er is geen actieve participatie van burgers of belanghebbenden beschreven, behalve de mogelijkheid om zienswijzen in te dienen. Er zijn geen zienswijzen ontvangen.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel. De focus ligt op juridische en stedenbouwkundige aspecten.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen zijn beperkt tot de bouwkosten en leges, die zijn gespecificeerd in de bijlagen. Er is geen informatie over hoe deze kosten worden gedekt, maar dit is doorgaans de verantwoordelijkheid van de aanvrager. -
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft een "Raadsvoorstel tot het nemen van een voorbereidingsbesluit Meeslouwerweg 2". Het voorstel beoogt een voorbereidingsbesluit te nemen voor het perceel Meeslouwerweg 2, waar zonder vergunning bouwwerkzaamheden zijn uitgevoerd. De woning valt onder overgangsrecht, maar het bouwplan is in strijd met het bestemmingsplan "Vlietland 1970". Het college moet beoordelen of vrijstelling van het bestemmingsplan mogelijk is. Het voorbereidingsbesluit is nodig omdat het bestemmingsplan ouder is dan 10 jaar. Het besluit moet door de raad worden vastgesteld om verdere stappen te kunnen ondernemen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met een duidelijke uitleg van de situatie, het wettelijk kader en de noodzaak van het voorbereidingsbesluit. Echter, meer gedetailleerde informatie over de gevolgen van het besluit en de mogelijke alternatieven zou nuttig zijn.
Rol van de raad:
De raad moet het voorbereidingsbesluit vaststellen, wat een noodzakelijke stap is om eventueel vrijstelling van het bestemmingsplan te kunnen verlenen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij het voorbereidingsbesluit willen nemen, wat impliciet steun betekent voor het mogelijk maken van de bouwactiviteiten in strijd met het huidige bestemmingsplan.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er ontbreken specifieke tijdlijnen en meetbare doelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de gevolgen van het besluit zijn niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij het voorbereidingsbesluit willen aannemen, waarmee zij de weg vrijmaken voor een mogelijke vrijstelling van het bestemmingsplan.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of belanghebbenden, behalve de publicatie van het besluit in de Staatscourant en lokale bladen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel bespreekt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Dit is een belangrijk aspect dat verder uitgewerkt zou moeten worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Meeslouwerweg 2 Bouwvergunning Bestemmingsplan Overgangsrecht Vrijstelling Recreatiegebied Bedrijfswoning Burgerwoning Wet ruimtelijke ordening (WRO) VoorbereidingsbesluitVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 12 Raadsvoorstel: Bodemsanering Looierslaan 20-30 te Leidschendam (2010/7035).
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Bodemsanering Looierslaan 20-30 te Leidschendam
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Bodemsanering Looierslaan 20-30 te Leidschendam". Het voorstel vraagt om een bedrag van € 180.000 beschikbaar te stellen uit de reserve Bodemsanering voor de sanering van ernstige bodemverontreiniging bij de Looierslaan 20-30. De verontreiniging, veroorzaakt door oude benzinepompen en brandstoftanks, is spoedeisend vanwege volksgezondheidsrisico's. De Stichting Bodemcentrum zal de sanering uitvoeren, waarbij de gemeente 60% van de kosten draagt. De sanering moet voor 2013 starten.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat achtergrondinformatie, financiële details, en een plan voor uitvoering en communicatie. Echter, meer gedetailleerde informatie over de exacte saneringsmethoden en een tijdlijn voor de sanering zou nuttig zijn.
Rol van de raad:
De raad moet instemmen met de uitvoering van de bodemsanering en de financiële bijdrage van € 180.000 goedkeuren, die gedekt wordt uit de reserve Bodemsanering.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de prioriteit van deze sanering binnen het bredere kader van gemeentelijke uitgaven en milieubeleid. Er moet ook worden overwogen of de voorgestelde financiële dekking uit de reserve gerechtvaardigd is.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek, meetbaar (kosten en tijdlijn), en tijdgebonden (start voor 2013). Het is minder duidelijk of het haalbaar en relevant is zonder meer informatie over de saneringsmethoden. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de sanering goed te keuren en de financiële bijdrage te verwerken in de meerjarenbegroting 2011-2014.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat belanghebbenden en bewoners geïnformeerd worden via een bewonersavond en dat zij hun zienswijze kunnen geven tijdens de inzagetermijn van het saneringsplan.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, aangezien bodemsanering bijdraagt aan een schoner milieu en volksgezondheid. Het voorstel adresseert echter niet expliciet bredere duurzaamheidsdoelen.
Financiële gevolgen:
De totale saneringskosten bedragen € 300.000, waarvan de gemeente € 180.000 draagt. Dit bedrag wordt gedekt uit de reserve Bodemsanering, die voldoende saldo heeft. Het voorstel geeft duidelijk aan hoe de kosten gedekt worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bodemsanering Bodemverontreiniging Looierslaan Reserve Bodemsanering Stichting Bodemcentrum Saneringskosten Volksgezondheid Provincie Zuid-Holland Bedrijvenregeling Bodemsanering ISV (Investeringsbudget Stedelijke Vernieuwing)Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 13 Raadsvoorstel tot afsluiten grondexploitatie Lusthofstraat (2010/7797).
Samenvatting
Het project Lusthofstraat in de gemeente Leidschendam-Voorburg is voltooid en kan financieel en administratief worden afgesloten. De gemeenteraad wordt geadviseerd om de grondexploitatie te beëindigen en het positieve financiële resultaat van € 16.133 toe te voegen aan de Algemene Reserve Grondexploitaties. Dit project, gestart in 2005, omvatte de herontwikkeling van een kavel in Voorburg, waarbij zes kavels bouwrijp zijn gemaakt en verkocht. Het uiteindelijke resultaat is lager dan oorspronkelijk verwacht vanwege een extra bijdrage aan een nieuwbouwproject voor een scoutingvereniging. Het besluit heeft geen gevolgen voor de communicatie en er is geen wettelijk kader van toepassing.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Raadsvoorstel tot afsluiten grondexploitatie Lusthofstraat". Het project Lusthofstraat, gestart in 2005, omvatte de herontwikkeling van een kavel in Voorburg. Het project is nu voltooid, met zes kavels bouwrijp gemaakt en verkocht, en enkele tuinkavels uitgegeven. Het financiële resultaat is positief, met een eindbedrag van €16.133, ondanks een extra bijdrage van €45.000 aan de nieuwbouw van een scoutingvereniging. De raad wordt geadviseerd de grondexploitatie af te sluiten en het positieve resultaat toe te voegen aan de Algemene Reserve Grondexploitaties.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het een duidelijke samenvatting, financiële consequenties, en een advies voor de raad bevat. Het biedt voldoende informatie over de achtergrond en het financiële resultaat van het project.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om het voorstel te beoordelen en te besluiten over de afsluiting van de grondexploitatie en de bestemming van het positieve financiële resultaat.
Politieke Keuzes:
De politieke keuze betreft het al dan niet instemmen met het afsluiten van de grondexploitatie en het storten van het positieve resultaat in de Algemene Reserve Grondexploitaties.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden, maar mist aspecten van haalbaarheid en relevantie in termen van bredere beleidsdoelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de grondexploitatie Lusthofstraat af te sluiten en het positieve resultaat van €16.133 toe te voegen aan de Algemene Reserve Grondexploitaties.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen aspecten van participatie, wat suggereert dat er geen directe betrokkenheid van burgers of andere stakeholders is geweest in dit besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp genoemd in dit voorstel, wat kan betekenen dat het geen prioriteit was binnen dit specifieke project.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft een positief financieel resultaat van €16.133. Dit bedrag wordt voorgesteld om te worden toegevoegd aan de Algemene Reserve Grondexploitaties, die dient ter dekking van toekomstige grondexploitaties met een negatief resultaat.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Lusthofstraat Grondexploitatie Algemene Reserve Grondexploitaties (ARG) Positief eindresultaat Herontwikkeling Kavel Scoutingvereniging Hubertus Brandaan Toneelgroep Voorburg Financieel resultaat Woonrijp makenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 19 Raadsvoorstel tot het vaststellen van de verordening naamgeving en nummering (2010/3833).
Agendapunt 10 Raadsvoorstel tot aanvulling Subsidiebeleidskader 2010-2014, onderdeel Overige maatschappelijke dienstverlening (2010/5729).
Agendapunt Bespreekpunten
Agendapunt 8 Raadsvoorstel tot het vaststellen van de jaarstukken 2009 (2010/7040).
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg wordt gevraagd de jaarstukken 2009 vast te stellen, bestaande uit het jaarverslag en de jaarrekening. Het jaarrekeningresultaat is € 3.151.000 positief, wat na resultaatbestemming € 564.000 positief is. Dit bedrag wordt voorgesteld toe te voegen aan de algemene reserve. Belangrijke financiële invloeden op het resultaat zijn onder andere lagere uitgaven voor re-integratie en het Besluit Bijstandverlening Zelfstandigen, en een incidentele subsidie van Haaglanden. Negatieve invloeden zijn onder andere hogere kosten voor gehandicaptenvoorzieningen en lagere inkomsten uit afvalstoffen- en rioolheffing. Er worden diverse voorstellen gedaan voor de bestemming van het resultaat, waaronder investeringen in jeugdgezondheidszorg, combinatiefuncties, bewegwijzering, en woningverbetering. De commissie voor financiën en control zal de jaarrekening onderzoeken op getrouwheid en rechtmatigheid.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel tot het vaststellen van de jaarstukken 2009
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Raadsvoorstel tot het vaststellen van de jaarstukken 2009" van de gemeente Leidschendam-Voorburg. Het document presenteert de financiële resultaten van 2009, met een positief rekeningresultaat van € 3.151.000. Na resultaatbestemming blijft er een positief saldo van € 564.000 over, dat wordt voorgesteld toe te voegen aan de algemene reserve. Het voorstel bevat gedetailleerde toelichtingen op de verschillen tussen de begroting en de werkelijke uitgaven en inkomsten, evenals specifieke aanbevelingen voor de bestemming van overschotten en de dekking van toekomstige uitgaven.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met een duidelijke structuur die inzicht biedt in zowel de financiële resultaten als de beleidsmatige implicaties. Het bevat alle noodzakelijke elementen om een weloverwogen besluit te nemen.
Rol van de Raad:
De raad heeft de taak om de jaarstukken vast te stellen, de voorgestelde resultaatbestemmingen goed te keuren en toezicht te houden op de rechtmatigheid en getrouwheid van de jaarstukken.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de bestemming van het positieve rekeningresultaat, inclusief investeringen in projecten zoals woningverbetering en groenvoorzieningen, en het al dan niet goedkeuren van de voorgestelde budgetoverhevelingen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers en bestemmingen. Het is tijdgebonden met betrekking tot de uitvoering in 2010. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het document.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten de jaarstukken 2009 vast te stellen en de voorgestelde financiële bestemmingen en overhevelingen goed te keuren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces van het opstellen van de jaarstukken.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt impliciet genoemd in de context van groeninvesteringen in de Duivenvoordecorridor, maar is geen centraal thema in het voorstel.
Financiële gevolgen en dekking:
Het voorstel beschrijft gedetailleerd de financiële resultaten en dekkingsvoorstellen voor toekomstige uitgaven. Het positieve saldo wordt voorgesteld toe te voegen aan de algemene reserve, wat de financiële positie van de gemeente versterkt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Jaarstukken 2009 Jaarrekening Resultaatbestemming Algemene reserve Participatiebudget Besluit Bijstandverlening Zelfstandigen (Bbz) Algemene uitkering gemeentefonds Investeringen Besluit Locatiegebonden Subsidie (BLS) TaalcoachesprojectVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt Hamerstukken
Agendapunt 20 Besluitenlijst vergadering gemeenteraad 13 april 2010.
Agendapunt 21 Vaststellen besluitenlijst commissie Algemeen d.d. 30 maart 2010 (2010/9508).
Agendapunt 4 Presentatie, benoeming en beëdiging kandidaat wethouders (2010/12046).
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg wordt voorgesteld om vijf wethouders te benoemen, afkomstig uit de fracties van VVD, CDA, D66 en PvdA, met een tijdsbesteding van 0,9 fte per wethouder. Dit voorstel volgt op onderhandelingen na de verkiezingen van 3 maart en is in lijn met het advies van informateur B. Bruins. Het nieuwe college zal bestaan uit M.A. Houtzager (VVD), W.H. Mijdam (VVD), P.M.M. van Ostaijen (CDA), J.J.M. Schellings (D66) en G.G.J. Rensen (PvdA). De benoeming van de wethouders in deeltijd helpt de extra bestuurskosten te beperken. De gemeenteraad moet beslissen over de deeltijdnorm en de benoeming van de wethouders via schriftelijke stemming. De commissie voor het onderzoek van de geloofsbrieven zal advies geven over de benoembaarheid van de kandidaten, rekening houdend met wettelijke vereisten en gedragscodes.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Benoeming wethouders". Het voorstel betreft de benoeming van vijf wethouders voor de gemeente Leidschendam-Voorburg, waarbij de tijdsbestedingnorm voor elke wethouder wordt vastgesteld op 0,9 fte. Dit is een gevolg van de coalitieonderhandelingen tussen de VVD, CDA, D66 en PvdA na de gemeenteraadsverkiezingen. Het voorstel houdt rekening met de wettelijke kaders en financiële consequenties, waarbij de extra kosten van een extra wethouder deels worden gecompenseerd door de deeltijdbenoeming. De benoeming vindt plaats via schriftelijke stemming en de geloofsbrieven van de kandidaten worden onderzocht.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat informatie over de wettelijke kaders, financiële consequenties, en de procedure voor benoeming. Echter, details over de inhoud van het coalitieakkoord en de specifieke besparingsmaatregelen ontbreken.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de tijdsbestedingnorm vast te stellen en de benoeming van de wethouders goed te keuren via schriftelijke stemming. Daarnaast moet de raad de geloofsbrieven van de kandidaten beoordelen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de deeltijdbenoeming van de wethouders en de financiële implicaties daarvan. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de samenstelling van het college en de verdeling van portefeuilles.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART. Het is specifiek en meetbaar in termen van de tijdsbestedingnorm en het aantal wethouders. Het is echter minder specifiek over de financiële dekking en de inhoud van het coalitieakkoord. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar er is ruimte voor meer detail.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de tijdsbestedingnorm van 0,9 fte per wethouder vast te stellen en de benoeming van de vijf voorgestelde wethouders goed te keuren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces van benoeming of het vaststellen van de tijdsbestedingnorm.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn een toename van de bestuurskosten door de extra wethouder. Deze worden deels gecompenseerd door de deeltijdbenoeming en verdere besparingen binnen de bestuurskosten. Het voorstel geeft aan dat het nieuwe college met nadere voorstellen voor besparingen zal komen, maar biedt geen gedetailleerde dekking op dit moment.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Wethouders Coalitieakkoord Deeltijd Benoeming Tijdsbestedingnorm College Fracties Gemeentewet Bestuurskosten GeloofsbrievenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 6 Diverse benoemingen raads- en commissieleden (2010/12047).
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg bespreekt diverse benoemingen in verband met de nieuwe raadsperiode. Er worden waarnemend voorzitters van de raad en voorzitters van verschillende commissies benoemd, evenals leden van het Algemeen Bestuur Haaglanden en de commissie voor het onderzoek van de geloofsbrieven. De benoemingen zijn noodzakelijk voor de continuïteit van het bestuur en worden schriftelijk gestemd volgens de Gemeentewet en het reglement van orde. Er zijn geen extra vergoedingen voor deze functies, behalve voor niet-raadsleden in raadscommissies die presentiegeld en een maandelijkse PC-vergoeding ontvangen. Het presidium stelt voor om de benoemingen zoals aangegeven in het concept-raadsbesluit uit te voeren.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Diverse benoemingen nieuwe raad." Het voorstel betreft de benoeming van waarnemend voorzitters van de raad, voorzitters van vakcommissies, raadsleden en niet-raadsleden in commissies, leden van het Algemeen Bestuur Haaglanden, en een lid voor de commissie voor het onderzoek van de geloofsbrieven. Deze benoemingen zijn noodzakelijk voor de continuïteit van het bestuur bij de start van een nieuwe raadsperiode. Het voorstel omvat ook de aanpassing van het reglement van orde aan de huidige praktijk en eventuele aanbevelingen van de Werkgroep Vernieuwing.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het alle noodzakelijke benoemingen en de bijbehorende wettelijke kaders behandelt. Het biedt een gedetailleerde beschrijving van de te benoemen functies en de procedures die gevolgd moeten worden.
Rol van de raad:
De raad speelt een cruciale rol bij het goedkeuren en benoemen van de voorgestelde kandidaten voor de verschillende functies. De raad moet schriftelijk stemmen over de benoemingen, zoals voorgeschreven door de Gemeentewet en het reglement van orde.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes betreffen de goedkeuring van de voorgestelde kandidaten en eventuele alternatieve kandidaten die tijdens de vergadering naar voren kunnen worden gebracht. De raad moet ook beslissen over eventuele aanpassingen in het reglement van orde.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, aangezien het benoemingen voor de nieuwe raadsperiode betreft. Het is echter minder meetbaar en haalbaar, omdat het geen specifieke doelen of resultaten definieert. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten over de benoeming van de voorgestelde kandidaten voor de verschillende functies, zoals aangegeven in het concept-raadsbesluit.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het benoemingsproces. Het richt zich voornamelijk op interne benoemingen binnen de raad en commissies.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op bestuurlijke benoemingen en niet op beleidsinhoudelijke kwesties.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen extra financiële consequenties verbonden aan de benoemingen, behalve de vergoeding voor niet-raadsleden die in commissies worden benoemd. Deze niet-raadsleden ontvangen presentiegeld per vergadering en een maandelijkse PC-vergoeding. Er worden geen vergoedingen verstrekt voor deelname aan andere vergaderingen zoals werkgroepen of werkbezoeken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Benoemingen Voorzitters Commissies Gemeentewet Reglement van orde Plaatsvervangers Presentatiebijeenkomsten Stadsgewest Haaglanden Geloofsbrieven VergoedingenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 7 Afscheid wethouders de heer mr E.P. Beimers en mevrouw mr. A.J.W. van Baalen-van Eekelen.
Agendapunt 9.a Raadsvoorstel tot het geven van een nadere bestemming aan het participatiebudget (2010/10095).
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg stelt voor om bepaalde kosten ten laste van het Participatiebudget te brengen, in overeenstemming met landelijke regelgeving. Dit betreft kosten van "overrealisatie" in plaatsingen bij de sociale werkvoorziening en trajecten in het kader van schuldhulpverlening voor het jaar 2009. Door deze kosten onder het Participatiebudget te verantwoorden, worden de budgetten voor sociale werkvoorziening en schuldhulpverlening ontlast, wat de gemeente een financieel voordeel oplevert. Voor 2009 gaat het om een totaalbedrag van € 695.159,00, bestaande uit € 357.714,00 voor sociale werkvoorziening en € 337.445,00 voor schuldhulpverlening. De gemeenteraad wordt geadviseerd om hiermee in te stemmen, zodat deze werkwijze ook in 2010 en de daaropvolgende jaren kan worden voortgezet.
-
Raadsvoorstel tot het geven van een nadere bestemming aan het Participatiebudget .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Raadsvoorstel tot het geven van een nadere bestemming aan het Participatiebudget". Het doel is om kosten van overrealisatie in de sociale werkvoorziening en trajecten schuldhulpverlening ten laste van het Participatiebudget te brengen. Dit biedt de gemeente financieel voordeel door deze kosten niet langer ten laste van de budgetten voor sociale werkvoorziening en minimabeleid te brengen. Voor 2009 betekent dit een verschuiving van € 695.159,00 naar het Participatiebudget, wat een besparing oplevert op de algemene middelen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is gedetailleerd en volledig. Het biedt een uitgebreide uitleg van de context, de financiële implicaties en de wettelijke basis voor de voorgestelde wijzigingen.
Rol van de Raad:
De raad moet instemmen met het voorstel om de kosten van overrealisatie en schuldhulpverlening ten laste van het Participatiebudget te brengen. Dit vereist een formeel besluit van de raad als budgethouder.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met het herbestemmen van het Participatiebudget, wat kan leiden tot een verschuiving in prioriteiten binnen het sociale beleid van de gemeente.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar en tijdgebonden, aangezien het duidelijke financiële bedragen en tijdsperiodes (vanaf 2009) noemt. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde financiële verschuivingen goed te keuren, waardoor de kosten van overrealisatie en schuldhulpverlening ten laste van het Participatiebudget worden gebracht.
Participatie:
Het voorstel impliceert dat participatie wordt bevorderd door de financiële middelen efficiënter in te zetten, maar er wordt niet specifiek ingegaan op participatie van burgers in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel. De focus ligt op financiële herstructurering binnen sociale voorzieningen.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel leidt tot een verschuiving van € 695.159,00 naar het Participatiebudget voor 2009, wat een besparing op de algemene middelen betekent. De dekking komt uit het Participatiebudget zelf, wat beter benut wordt door deze herbestemming.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Participatiebudget Overrealisatie Sociale werkvoorziening Schuldhulpverlening Wachtlijst WSW (Wet sociale werkvoorziening) Trajecten Subsidie Minimabeleid Re-integratieVerfijning van de zoekopdracht: