Raad
Agendapunt Hamerstukken
Agendapunt 14 Raadsvoorstel tot modernisering van de afvalinzameling bij hoogbouw (2007/6581).
Agendapunt 15 Raadsvoorstel tot beschikbaarstelling van een bedrag van € 129.609,00 voor monumentenzorg (2007/9941).
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg van 26 maart 2006 vraagt om goedkeuring voor het beschikbaar stellen van € 129.609,00 uit de bestemmingsreserve Monumentenzorg. Deze reserve, die per 1 januari 2007 dit bedrag bevat, is bedoeld voor diverse activiteiten op het gebied van monumentenzorg. De voorgestelde activiteiten omvatten het uitbesteden van de Monumentennota, het ontwikkelen van archeologiebeleid, het afhandelen van het aanwijzingsproject voor gemeentelijke monumenten in Leidschendam, het vervaardigen van een Monumentenboek, het maken van een (subsidie)folder voor monumenten, en het uitvoeren van aanvullend onderzoek naar potentiële gemeentelijke monumenten. Deze projecten zijn bedoeld om het monumentenbeleid van de gemeente te ondersteunen en te verbeteren. De raad wordt verzocht het bedrag beschikbaar te stellen voor deze activiteiten.
-
Raadsvoorstel tot beschikbaar stellen van een bedrag van 129.609,00 voor monumentenzorg .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel tot beschikbaar stellen van een bedrag van € 129.609,00 voor monumentenzorg
Samenvatting: Het voorstel betreft de toewijzing van € 129.609,00 uit de bestemmingsreserve Monumentenzorg voor diverse activiteiten in 2007. Deze activiteiten omvatten het vervaardigen van een Monumentennota, ontwikkelen van archeologiebeleid, afhandelen van het aanwijzingsproject voor gemeentelijke monumenten, vervaardigen van een Monumentenboek en een (subsidie)folder, en aanvullend onderzoek voor gemeentelijke monumenten. Deze initiatieven zijn bedoeld om het monumentenbeleid van de gemeente Leidschendam-Voorburg te versterken en te documenteren, met als doel het behoud en de promotie van het lokale erfgoed.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig in termen van financiële toewijzing en de specifieke activiteiten die gefinancierd moeten worden. Het biedt een gedetailleerde opsomming van de projecten en de bijbehorende kosten. Echter, er ontbreekt een gedetailleerd tijdschema voor de uitvoering van de activiteiten.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad moet het voorstel goedkeuren om de financiële middelen vrij te maken uit de bestemmingsreserve Monumentenzorg. Dit is een essentiële stap om de voorgestelde activiteiten te kunnen uitvoeren.
Politieke keuzes
De raad moet beslissen of de voorgestelde activiteiten voldoende prioriteit hebben binnen het bredere gemeentelijke beleid en of de toewijzing van de volledige reserve gerechtvaardigd is. Er moet ook worden overwogen of de voorgestelde activiteiten voldoende bijdragen aan de lange termijn doelen van monumentenzorg in de gemeente.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de financiële toewijzing, maar mist specifieke tijdsgebonden doelen en evaluatiecriteria (SMART: Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van een tijdschema kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de raad
De raad moet besluiten om het bedrag van € 129.609,00 beschikbaar te stellen uit de bestemmingsreserve Monumentenzorg voor de voorgestelde activiteiten.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces. Het richt zich voornamelijk op de uitvoering van beleidsmatige en administratieve taken.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het voorstel. Echter, monumentenzorg kan indirect bijdragen aan duurzaamheid door het behoud van cultureel erfgoed en het stimuleren van hergebruik van bestaande structuren.
Financiële gevolgen
De financiële gevolgen zijn duidelijk: er wordt een bedrag van € 129.609,00 uit de bestemmingsreserve Monumentenzorg gehaald. Het voorstel geeft aan dat dit bedrag volledig gedekt wordt door de bestaande reserve, zonder extra financiële lasten voor de gemeente.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Monumentenzorg Bestemmingsreserve Monumentennota Archeologiebeleid Gemeentelijke monumenten Monumentenboek Subsidiefolder Cultuurhistorie Archeologische verwachtingen- en waardenkaart Aanvullend onderzoekVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 10 Raadsvoorstel inzake eigendom, exploitatie, beheer en onderhoud van sportparken (2007/10167).
Agendapunt Bespreekpunten
Agendapunt 6 Beantwoording brief Volkstuinvereniging Starrevaart (2007/3729).
Agendapunt Hamerstukken
Agendapunt Bespreekpunten
Agendapunt 4.a Raadsvoorstel tot het vaststellen van de jaarstukken 2006 (2007/10711).
Agendapunt Hamerstukken
Agendapunt 11 Raadsvoorstel tot ontslag en benoeming programmaraadsleden. (2007/11189)
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg betreft het ontslag en de benoeming van leden van de Regionale Programmaraad LRVW. De huidige leden, waarvan de zittingstermijn is verlopen, worden ontslagen en er worden twee nieuwe vertegenwoordigers benoemd: mevrouw S. van den Berg en de heer D. Vissen. De programmaraad adviseert kabelexploitant Casema over het basisprogrammapakket voor radio en televisie in de deelnemende gemeenten. De benoeming van de nieuwe leden is conform de Mediawet en het convenant tussen de betrokken gemeenten. Na een publicatie van de vacatures en gesprekken met kandidaten, zijn er voldoende representatieve kandidaten gevonden om de acht vacatures te vervullen. Het voorstel is om de huidige leden mevrouw mr. Y.E.T.M. Gerner en de heren A.J. de Pruis en R.J. de Geer te ontslaan en de nieuwe leden te benoemen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel tot ontslag en benoeming Programmaraadsleden". Het voorstel betreft het ontslag van de huidige vertegenwoordigers van de gemeente Leidschendam-Voorburg in de Regionale Programmaraad LRVW vanwege het verstrijken van hun zittingstermijn. Tevens wordt voorgesteld om twee nieuwe leden, mevrouw S. van den Berg en de heer D. Vissen, te benoemen als vertegenwoordigers van de gemeente. De Regionale Programmaraad adviseert kabelexploitant Casema over het basisprogrammapakket voor radio en televisie in de deelnemende gemeenten. Het voorstel volgt de wettelijke vereisten zoals vastgelegd in de Mediawet en het Convenant Regionale Programmaraad.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de noodzakelijke informatie bevat over de wettelijke kaders, de procedure voor benoeming, en de achtergrond van de kandidaten. Het biedt een duidelijke uitleg van de noodzaak voor de benoemingen en de gevolgde procedure.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om de voorgestelde kandidaten te benoemen als leden van de Regionale Programmaraad, conform de Mediawet en het convenant tussen de betrokken gemeenten.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes zijn beperkt, aangezien de benoemingen grotendeels procedureel zijn en er geen alternatieve kandidaten beschikbaar zijn. De raad moet echter wel instemmen met de voorgestelde kandidaten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden, aangezien het duidelijk aangeeft welke personen benoemd moeten worden en waarom. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde kandidaten te benoemen en de huidige leden te ontslaan.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er een publicatie van vacatures heeft plaatsgevonden en dat kandidaten zijn geselecteerd op basis van representativiteit voor de diverse maatschappelijke stromingen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het voornamelijk gaat om de benoeming van programmaraadsleden.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vermeldt geen specifieke financiële gevolgen, wat suggereert dat de benoemingen binnen de bestaande budgetten vallen en geen extra kosten met zich meebrengen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Regionale Programmaraad Mediawet Casema Kabeltelevisie Radio Vacatures Representatief Zittingstermijn Convenant KabelexploitantVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt Bespreekpunten
Agendapunt 5 Raadsvoorstel tot vaststelling van de Beleidsnota 'Mee blijven doen!: minimabeleid gemeente Leidschendam-Voorburg 2007 - 2010 (2007/12752).
Agendapunt 7 Raadsvoorstel tot instemming met meerjarenbegroting 2008-2011 van de Hulpverleningsregio Haaglanden (2007/12203).
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg wordt gevraagd in te stemmen met de aangepaste meerjarenbegroting 2008-2011 van de Hulpverleningsregio Haaglanden (HRH). De oorspronkelijke begroting, ontvangen op 1 maart 2007, is aangepast na bezwaren van enkele gemeenten over de regionalisering van bepaalde brandweertaken. De bijdrage per inwoner stijgt in 2008 met € 0,20 naar € 3,13, wat voor Leidschendam-Voorburg neerkomt op ongeveer € 228.850. De verhoging is bedoeld voor investeringen in de meldkamer en de regionalisering van de brandweer. De HRH richt zich op samenwerking en efficiency binnen de veiligheidsregio, inclusief politie en geneeskundige hulpverlening. De gemeenteraad wordt geadviseerd om met de gewijzigde begroting in te stemmen.
-
Raadsvoorstel tot instemming met meerjarenbegroting 2008-2011 van de Hulpverleningsregio Haaglanden .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel tot instemming met meerjarenbegroting 2008-2011 van de Hulpverleningsregio Haaglanden." Het voorstel betreft de goedkeuring van een aangepaste meerjarenbegroting voor de Hulpverleningsregio Haaglanden (HRH) voor de periode 2008-2011. De aanpassing was nodig vanwege bezwaren van enkele gemeenten tegen de vroege regionalisering van bepaalde brandweertaken. De begroting houdt rekening met een structurele verhoging van de bijdrage per inwoner en richt zich op de regionalisering van de brandweer en andere veiligheidsdiensten. De gemeenteraad wordt gevraagd in te stemmen met deze aangepaste begroting.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het zowel de financiële consequenties als de context van de regionalisering van de brandweer en andere veiligheidsdiensten behandelt. Het biedt een gedetailleerde uitleg van de wijzigingen in de begroting en de redenen daarvoor.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om de aangepaste meerjarenbegroting te beoordelen en goed te keuren. De raad kan opmerkingen maken die in het Algemeen Bestuur van de HRH worden besproken.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze instemt met de voorgestelde verhoging van de bijdrage per inwoner en de prioriteiten die in de begroting zijn gesteld, zoals de regionalisering van de brandweer.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële bijdragen, maar mist specifieke tijdsgebonden doelen voor de regionalisering. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van de voorgestelde efficiencyvoordelen is niet concreet uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze instemmen met de aangepaste meerjarenbegroting 2008-2011 van de HRH.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers, maar benadrukt samenwerking tussen verschillende veiligheidsdiensten.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een verhoging van de bijdrage per inwoner met € 0,20, resulterend in een totale bijdrage van € 3,13 per inwoner in 2008. De totale bijdrage van Leidschendam-Voorburg wordt geschat op € 228.850. De dekking van deze kosten wordt deels gezocht in efficiencyvoordelen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Hulpverleningsregio Haaglanden Meerjarenbegroting 2008-2011 Regionalisering Brandweer Gemeenschappelijke regeling Financiële consequenties Geneeskundige hulpverlening Regionale Alarm Centrale Efficiencyvoordelen DirectieoverlegVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt Hamerstukken
Agendapunt 13 Raadsvoorstel tot vaststelling van de herziening grondexploitaties per 1 januari 2007 en afsluiting van vier grondexploitaties per 31 december 2006(2007/11785).
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg betreft de vaststelling van herziene grondexploitaties per 1 januari 2007 en de afsluiting van vier grondexploitaties per 31 december 2006. De herziene grondexploitaties omvatten onder andere het Raadhuiskwartier en de Duivenvoordecorridor. Vier projecten, waaronder de Van Royenschool en Stompwijk Meeslouwerpolder, zijn afgesloten. Er zijn wijzigingen doorgevoerd in de voorzieningen en een investeringskrediet voor de nieuwbouw van een scoutinggebouw is ingesteld. De Algemene reserve grondexploitatie wordt gebruikt als dekkingsinstrument voor negatieve saldi en is per 1 januari 2007 vastgesteld op circa 2,6 miljoen euro, met een verwachte stijging naar 6,8 miljoen euro eind 2007. Het voorstel omvat ook een aanpassing van de systematiek voor het bepalen van het ambtelijk uurtarief en de dekking van een gemeentelijke bijdrage aan de VOF Leidschendam-Centrum.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel tot vaststelling van de herziene grondexploitaties per 1 januari 2007 en afsluiting van vier grondexploitaties per 31 december 2006". Het voorstel betreft de herziening van alle grondexploitaties per 1 januari 2007 en de afsluiting van vier specifieke grondexploitaties per 31 december 2006. Het document presenteert de resultaten van deze exploitaties en de stand van de Algemene reserve grondexploitatie. Het voorstel omvat ook het instellen van een investeringskrediet voor de nieuwbouw van een scoutinggebouw en het doorvoeren van wijzigingen bij de voorzieningen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, met gedetailleerde informatie over de herzieningen, afsluitingen, financiële resultaten en de stand van de Algemene reserve grondexploitatie. Er is ook aandacht voor de financiële dekking van investeringen.
Rol van de raad:
De raad moet het voorstel goedkeuren, inclusief de vaststelling van de herziene grondexploitaties, de afsluiting van bepaalde exploitaties, en de financiële wijzigingen en voorzieningen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de vaststelling van de herziene grondexploitaties, de afsluiting van bepaalde exploitaties, en de toewijzing van middelen uit de Algemene reserve grondexploitatie. Er moet ook een keuze worden gemaakt over het instellen van een investeringskrediet voor de scouting.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers en tijdlijnen. Het is echter minder specifiek over de langetermijnrisico's en de strategie voor de Algemene reserve grondexploitatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar er is ruimte voor verbetering in de risicoanalyse.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de herziene grondexploitaties vast te stellen, de afsluiting van vier grondexploitaties goed te keuren, en de voorgestelde financiële wijzigingen en investeringskrediet te accepteren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft aanzienlijke financiële implicaties, waaronder de toewijzing van middelen uit de Algemene reserve grondexploitatie en de instelling van een investeringskrediet. De dekking van het investeringskrediet wordt aangegeven via bijdragen uit specifieke grondexploitaties en ISV-gelden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Grondexploitaties Algemene reserve Herziening Kavels Rodelaan Investeringskrediet Scouting Voorziening Resultaten Nieuwbouw RisicoanalyseVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt Bespreekpunten
Agendapunt 8 Raadsvoorstel tot instemming met de ontwerp-begroting 2008 van het Stadsgewest Haaglanden (2007/13981).
Samenvatting
De ontwerpbegroting 2008 van Stadsgewest Haaglanden is ter beoordeling aangeboden aan de deelnemende gemeenten, waaronder Leidschendam-Voorburg. De bijdrage per inwoner stijgt met € 0,28, voornamelijk door indexatie en nieuwe kosten voor lobby- en positioneringactiviteiten. Voor Leidschendam-Voorburg betekent dit een totale verhoging van de bijdrage met circa € 21.000 tot € 393.000, wat resulteert in een tegenvaller van ongeveer € 8.000 voor de gemeentebegroting van 2008. Het college stelt voor om de ontwerpbegroting positief te beoordelen.
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel inzake begroting 2008 Stadsgewest Haaglanden". Het voorstel betreft de beoordeling van de ontwerpbegroting 2008 van het Stadsgewest Haaglanden. De bijdrage per inwoner stijgt met € 0,28 door indexatie en nieuw beleid voor lobby- en positioneringkosten. Voor Leidschendam-Voorburg betekent dit een totale kostenstijging van € 8.000. Het college adviseert de raad om positief te oordelen over de ontwerpbegroting.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, met een duidelijke uitleg van de financiële implicaties en de redenen voor de verhoging van de bijdrage.
Rol van de raad:
De raad moet de ontwerpbegroting beoordelen en een oordeel geven dat aan het dagelijks bestuur van Haaglanden wordt doorgegeven.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de verhoging van de bijdrage per inwoner en de toewijzing van extra middelen voor lobby- en positioneringactiviteiten.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers, maar mist specifieke tijdsgebonden doelen en evaluatiecriteria. Er zijn geen duidelijke inconsequenties.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij de ontwerpbegroting 2008 van Stadsgewest Haaglanden positief beoordelen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn een verhoging van de bijdrage met € 0,28 per inwoner, resulterend in een totale kostenstijging van € 8.000 voor de gemeente. Er wordt aangegeven dat er een tegenvaller van € 12.000 is, deels gecompenseerd door een meevaller van € 4.000 door een lager aantal inwoners. De dekking van deze tegenvaller wordt niet expliciet besproken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ontwerpbegroting 2008 Stadsgewest Haaglanden Bijdrage per inwoner Lobby- en positioneringkosten Indexatie Algemene bijdrage Financiële gevolgen Mobiliteitsfonds 2005 Tegenvaller Intensivering activiteitenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 12 Raadsbrief: ontwerp actieplan luchtkwaliteit 2007-2015 (2007/12136).
Agendapunt Hamerstukken
Agendapunt 16 Raadsvoorstel tot vaststelling van het voorbereidingsbesluit gebied Nieuwe Driemanspolder (2007/12367).
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg wordt voorgesteld om een nieuw voorbereidingsbesluit te nemen voor de Nieuwe Driemanspolder. Dit is nodig om ongewenste planologische ontwikkelingen te voorkomen, aangezien het huidige voorbereidingsbesluit op 6 juli 2007 vervalt en het ontwerpbestemmingsplan nog niet klaar is. Het nieuwe besluit zou gelden voor het gebied binnen de gemeentegrenzen, inclusief een zone langs de Limietsloot en de Zoetermeerse Meerpolder. Er zijn geen nadelige financiële consequenties verbonden aan dit besluit. Na publicatie zal het besluit zes weken ter inzage liggen en is er mogelijkheid tot bezwaar en beroep.
-
Analyse van het document
Analyse van het Voorstel: Voorbereidingsbesluit Nieuwe Driemanspolder
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Voorbereidingsbesluit Nieuwe Driemanspolder". Het voorstel betreft het nemen van een nieuw voorbereidingsbesluit voor het gebied Nieuwe Driemanspolder binnen de gemeentegrenzen van Leidschendam-Voorburg. Dit is noodzakelijk om ongewenste planologische ontwikkelingen te voorkomen terwijl het ontwerpbestemmingsplan wordt voorbereid. Het huidige voorbereidingsbesluit vervalt op 6 juli 2007, en het nieuwe besluit moet deze periode verlengen om de voortgang van het inrichtingsplan te waarborgen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de noodzaak, het wettelijk kader, en de procedure voor het voorbereidingsbesluit duidelijk uiteenzet. Het bevat ook informatie over de financiële consequenties en de communicatie rondom het besluit.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om het nieuwe voorbereidingsbesluit vast te stellen. Dit is essentieel om de planologische controle over het gebied te behouden totdat het bestemmingsplan is afgerond.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met het verlengen van de voorbereidingsperiode, wat invloed heeft op de controle over toekomstige ontwikkelingen in het gebied.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, aangezien het een duidelijke termijn van één jaar voorstelt. Het is meetbaar in termen van de tijdsduur en het gebied dat het dekt. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het nieuwe voorbereidingsbesluit vast te stellen voor het gebied Nieuwe Driemanspolder.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat het besluit gepubliceerd zal worden en dat er bezwaar en beroep mogelijk is, wat enige mate van participatie en inspraak van de gemeenschap mogelijk maakt.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. Het richt zich voornamelijk op planologische controle.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen nadelige financiële consequenties voor de gemeente verbonden aan het voorbereidingsbesluit, zoals in het voorstel vermeld. Er wordt niet aangegeven dat er specifieke dekking nodig is.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Nieuwe Driemanspolder Voorbereidingsbesluit Bestemmingsplan Inrichtingsplan Plangebied Limietsloot Zoetermeerse Meerpolder Wet op de Ruimtelijke Ordening Ontwerpbestemmingsplan Planologische ontwikkelingenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt Bespreekpunten
Agendapunt 4.b Raadsvoorstel tot overheveling restantbudgetten van 2006 naar 2007 (2007/7817).
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg van 22 maart 2007 betreft de overheveling van niet-uitgegeven budgetten uit 2006 naar 2007. Deze budgetten zijn bedoeld voor specifieke eenmalige activiteiten die in 2007 uitgevoerd zullen worden. Het totale bedrag dat overgeheveld moet worden, bedraagt € 2.876.640. De dekking hiervan komt uit het batig rekeningresultaat van 2006 (€ 2.546.773) en overige bestemmingsreserves (€ 329.867). De overheveling is gebaseerd op strikte criteria, zoals dat alleen incidentele posten in aanmerking komen en dat er een gemotiveerde reden moet zijn voor de overheveling. De budgetten zijn verdeeld over verschillende programma's, waaronder Inwoners, Dienstverlening, Leefbaarheid, De Wijk, Ruimtelijke Inrichting en Bestuur. Elk programma heeft specifieke projecten waarvoor de budgetten bedoeld zijn, zoals onderhoud van scholen, jongerenwerk, milieu-informatie, en verkeersregelinstallaties. Het voorstel vraagt om instemming van de raad voor deze overheveling en de bijbehorende begrotingswijziging in 2007.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel overheveling restantbudgetten 2006
Samenvatting: Het voorstel betreft de overheveling van niet-uitgegeven budgetten uit 2006 naar 2007. Deze budgetten zijn bedoeld voor specifieke eenmalige activiteiten die in 2007 uitgevoerd zullen worden. De overheveling is noodzakelijk om de geplande activiteiten alsnog te realiseren. De dekking van de overheveling wordt verzorgd door het positieve rekeningresultaat van 2006 en diverse bestemmingsreserves. Het totale bedrag dat overgeheveld moet worden, bedraagt € 2.876.640. Het voorstel benadrukt dat het overhevelen van budgetten een uitzondering is en geen regel, en dat er strikte criteria zijn waaraan moet worden voldaan.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerde opsomming van de budgetten die overgeheveld moeten worden, inclusief de programma's en specifieke projecten. Er is ook een duidelijke uitleg over de financiële dekking en de criteria voor overheveling.
Rol van de Raad
De raad moet instemmen met het voorstel om de restantbudgetten over te hevelen naar 2007. Dit vereist een besluit over de begrotingswijziging die voortvloeit uit de overheveling.
Politieke keuzes
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met het overhevelen van de budgetten, wat impliceert dat zij de noodzaak van de uit te voeren activiteiten in 2007 erkent en ondersteunt. Dit kan ook een implicatie hebben voor prioriteiten binnen de gemeentelijke begroting.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de bedragen en projecten die worden genoemd. Het is echter minder specifiek over de tijdsgebonden aspecten, aangezien het niet duidelijk is wanneer in 2007 de activiteiten precies zullen plaatsvinden. Er lijken geen grote inconsistenties te zijn, maar de tijdsgebondenheid kan beter worden uitgewerkt.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om in te stemmen met de overheveling van de restantbudgetten van 2006 naar 2007, zoals voorgesteld door het college.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces over de budgetoverheveling.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. De focus ligt voornamelijk op financiële en administratieve aspecten.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen van het voorstel zijn een begrotingswijziging van € 2.876.640. De dekking wordt verzorgd door het batig rekeningresultaat van 2006 (€ 2.546.773) en overige bestemmingsreserves (€ 329.867). Het voorstel geeft duidelijk aan hoe de overheveling financieel gedekt wordt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Restantbudgetten Overheveling Jaarrekening 2006 Begrotingswijziging 2007 Batig rekeningresultaat Bestemmingsreserves Incidentele posten Programma's Financiële consequenties CriteriaVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 9.a Motie nadere uitwerking combinatievariant Trekvliettracé
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.a Beantwoording feitelijke vragen van de CDA en Groen Links-fracties over concept-Jaarverslag en jaarrekening 2006 (2007/16043)
Agendapunt 9 Motie van de fractie PvdA inzake pardonregeling.
-
Vergadering gemeenteraad 6 juni 2007 ag.pt 9 Motie fractie PvdA Pardonregeling wordt aangenomen met 24 stemmen voor en 9 stemmen (VVD) tegen. .pdf dossier
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht: