Commissie Omgeving
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1 Opening en mededelingen - 19:30
Th.J. Visser - CDA:
- 145 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 156 w/m
Agendapunt 2 Vaststellen agenda en speektijden - 19:35
G.D. Beek - VVD:
- 205 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 147 w/m
E.J. Muller - CDA:
- 209 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 142 w/m
J.F. Seriese - GroenLinks:
- 191 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 153 w/m
Agendapunt 3 Spreekrecht inwoners (maximaal 30 minuten, indien van toepassing) - 19:40
Th.J. Visser - CDA:
- 123 w/m
I. Inspreker - 1 - Inspreker:
- 151 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 200 w/m
E.J. Muller - CDA:
- 96 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 563 w/m
E.J. Muller - CDA:
- 577 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 212 w/m
G.D. Beek - VVD:
- 158 w/m
I. Inspreker - 1 - Inspreker:
- 178 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 142 w/m
E.J. Muller - CDA:
- 193 w/m
I. Inspreker - 1 - Inspreker:
- 179 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 140 w/m
I. Inspreker - 1 - Inspreker:
- 196 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 353 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 193 w/m
I. Inspreker - 1 - Inspreker:
- 195 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 132 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 176 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 175 w/m
I. Inspreker - 1 - Inspreker:
- 149 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 81 w/m
M. van Wijk - GBLV:
- 168 w/m
I. Inspreker - 1 - Inspreker:
- 133 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 121 w/m
I. Inspreker - 2 - Inspreker:
- 116 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 213 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 135 w/m
I. Inspreker - 2 - Inspreker:
- 391 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- -
S.R. Paltansing - PvdA:
- 162 w/m
I. Inspreker - 2 - Inspreker:
- 136 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 165 w/m
R. van Duffelen - CDA:
- 206 w/m
I. Inspreker - 2 - Inspreker:
- 411 w/m
R. van Duffelen - CDA:
- 325 w/m
I. Inspreker - 2 - Inspreker:
- 104 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 226 w/m
J.F. Seriese - GroenLinks:
- 163 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 316 w/m
J.F. Seriese - GroenLinks:
- 121 w/m
I. Inspreker - 2 - Inspreker:
- 139 w/m
J.F. Seriese - GroenLinks:
- 193 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 146 w/m
I. Inspreker - 2 - Inspreker:
- 500 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 159 w/m
I. Inspreker - 2 - Inspreker:
- 297 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 147 w/m
J.F. Seriese - GroenLinks:
- 170 w/m
I. Inspreker - 2 - Inspreker:
- 382 w/m
J.F. Seriese - GroenLinks:
- 429 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 213 w/m
I. Inspreker - 3 - Inspreker:
- 148 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 161 w/m
M. van Wijk - GBLV:
- 157 w/m
I. Inspreker - 3 - Inspreker:
- 125 w/m
M. van Wijk - GBLV:
- 247 w/m
I. Inspreker - 3 - Inspreker:
- 131 w/m
M. van Wijk - GBLV:
- 190 w/m
I. Inspreker - 3 - Inspreker:
- 181 w/m
M. van Wijk - GBLV:
- 204 w/m
I. Inspreker - 3 - Inspreker:
- 115 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 178 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 263 w/m
I. Inspreker - 3 - Inspreker:
- 205 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 260 w/m
I. Inspreker - 3 - Inspreker:
- 152 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 157 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 197 w/m
I. Inspreker - 3 - Inspreker:
- 112 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 65 w/m
G.D. Beek - VVD:
- 199 w/m
I. Inspreker - 3 - Inspreker:
- 115 w/m
G.D. Beek - VVD:
- 150 w/m
I. Inspreker - 3 - Inspreker:
- 276 w/m
G.D. Beek - VVD:
- -
I. Inspreker - 3 - Inspreker:
- 182 w/m
G.D. Beek - VVD:
- 819 w/m
I. Inspreker - 3 - Inspreker:
- 632 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 235 w/m
A.J.M. Hielkema - D66:
- 172 w/m
I. Inspreker - 3 - Inspreker:
- 154 w/m
A.J.M. Hielkema - D66:
- 206 w/m
I. Inspreker - 3 - Inspreker:
- 234 w/m
A.J.M. Hielkema - D66:
- 327 w/m
I. Inspreker - 3 - Inspreker:
- 274 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 435 w/m
M. van Wijk - GBLV:
- 404 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 249 w/m
M. van Wijk - GBLV:
- 186 w/m
I. Inspreker - 3 - Inspreker:
- 149 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 223 w/m
I. Inspreker - 4 - Inspreker:
- 147 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 104 w/m
J.F. Seriese - GroenLinks:
- 154 w/m
I. Inspreker - 4 - Inspreker:
- 234 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 55 w/m
I. Inspreker - 5 - Inspreker:
- 129 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 140 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 240 w/m
I. Inspreker - 5 - Inspreker:
- 84 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 17 w/m
I. Inspreker - 6 - Inspreker:
- 148 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 163 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 278 w/m
I. Inspreker - 6 - Inspreker:
- 154 w/m
I. Inspreker - 2 - Inspreker:
- -
I. Inspreker - 6 - Inspreker:
- 200 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 134 w/m
I. Inspreker - 6 - Inspreker:
- -
Th.J. Visser - CDA:
- 43 w/m
I. Inspreker - 1 - Inspreker:
- 161 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 142 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 210 w/m
I. Inspreker - 1 - Inspreker:
- 254 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 450 w/m
J.M. van Wissen - GBLV:
- 137 w/m
I. Inspreker - 1 - Inspreker:
- 202 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 45 w/m
I. Inspreker - 2 - Inspreker:
- 157 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 156 w/m
M. van Wijk - GBLV:
- 158 w/m
I. Inspreker - 2 - Inspreker:
- 283 w/m
M. van Wijk - GBLV:
- 200 w/m
G.D. Beek - VVD:
- 291 w/m
M. van Wijk - GBLV:
- 186 w/m
I. Inspreker - 2 - Inspreker:
- 208 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 152 w/m
Th.J. Visser - CDA
00:10:13 - 00:14:43 - 00:14:58 - 00:15:00 - 00:16:00 - 00:18:55 - 00:19:19 - 00:20:08 - 00:20:34 - 00:22:10 - 00:25:53 - 00:26:34 - 00:27:02 - 00:27:35 - 00:28:27 - 00:28:45 - 00:28:56 - 00:29:11 - 00:32:23 - 00:34:03 - 00:35:04 - 00:36:24 - 00:37:10 - 00:38:24 - 00:38:28 - 00:39:42 - 00:42:59 - 00:43:55 - 00:48:33 - 00:49:06 - 00:53:40 - 00:54:15 - 00:54:25 - 00:59:24 - 01:00:00 - 01:00:30 - 01:03:22 - 01:04:40
J.M. van Wissen - GBLV
Agendapunt 4.1 Raadsvoorstel Toekomstbestendige herinrichting Voorburg-Noord noord - 20:10
Groen Licht voor Herinrichting Voorburg-Noord: "Een Kans die We Niet Moeten Laten Liggen"
De gemeenteraad heeft groen licht gegeven voor de herinrichting van Voorburg-Noord, een project dat verder gaat dan alleen de vervanging van het riool. Het plan biedt een unieke kans om de buurt toekomstbestendig te maken met meer groen, betere fietsvoorzieningen en klimaatadaptieve maatregelen. Bewoners worden nauw betrokken bij de plannen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
In een levendig debat heeft de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg ingestemd met de herinrichting van Voorburg-Noord. Het project, dat voortvloeit uit de noodzaak om het riool te vervangen, biedt een kans om de buurt op meerdere fronten te verbeteren. "Dit is een kans die we niet moeten laten liggen," aldus wethouder Bremer, die het plan presenteerde.De herinrichting richt zich niet alleen op de vervanging van het riool, maar ook op het vergroenen van de buurt, het verbeteren van fietsvoorzieningen en het aanpakken van verkeersveiligheid. De buurt, die zich kenmerkt door hoge verstedelijking en beperkte openbare ruimte, heeft dringend behoefte aan deze verbeteringen. "We zijn heel blij met werk met werk," zei VVD-raadslid Beek. "Een prima aanpak."
Een belangrijk onderdeel van het plan is de participatie van bewoners. De gemeenteraad benadrukte het belang van een breed gedragen buurtvisie. "We moeten de bewoners laten spreken," stelde GroenLinks. De wethouder verzekerde dat de participatie een zwaarwegend advies zal opleveren voor de politieke besluitvorming.
Parkeren bleek een heikel punt in het debat. De VVD uitte zorgen over de parkeerdruk en pleitte voor behoud van parkeerplaatsen. "We moeten niet zomaar plekken weghalen zonder goede oplossingen," aldus Beek. De PvdA stelde daarentegen voor om te kijken naar de invoering van betaald parkeren, gezien het hoge aantal huishoudens zonder auto in de buurt.
De financiële kant van het project werd ook besproken. Het totale budget voor de herinrichting bedraagt ongeveer 10 miljoen euro. "We denken dat we hiermee de wijk kunnen aanpakken," zei wethouder Bremer. Hij benadrukte dat het project een kans biedt om de leefbaarheid en duurzaamheid van de buurt aanzienlijk te verbeteren.
De gemeenteraad stemde uiteindelijk in met het voorstel, dat als hamerstuk werd aangenomen. De wethouder beloofde nauw contact te houden met de bewoners en ondernemers in de buurt om hun wensen en zorgen mee te nemen in de verdere uitwerking van de plannen. "We gaan de straat op om te horen wat er speelt," verzekerde hij.
Samenvatting
Het voorgestelde raadsbesluit betreft de herinrichting van de openbare ruimte in Voorburg-Noord noord, waarbij de raad instemt met de aanpak en de startnotitie voor participatie vaststelt. De aanleiding is de noodzakelijke vervanging van het riool, wat een kans biedt om de buurt toekomstbestendig te maken door ook andere uitdagingen aan te pakken, zoals groenvoorziening, mobiliteit en verkeersveiligheid. De buurt kenmerkt zich door hoge verstedelijking, beperkte openbare ruimte en een hoge afhankelijkheid van openbaar vervoer en fietsen. Er is behoefte aan meer groen, betere fietsvoorzieningen en klimaatadaptieve maatregelen. Het project omvat ook andere onderhoudsopgaven en initiatieven, zoals het verbeteren van speelplekken en het vergroenen van de buurt. De herinrichting moet bijdragen aan beleidsdoelen zoals vergroening, mobiliteit en duurzaamheid. Een integrale aanpak met participatie van bewoners is essentieel om een breed gedragen buurtvisie te ontwikkelen. De financiële gevolgen omvatten extra kredieten voor de herinrichting, die zijn opgenomen in het investeringsplan. Bewoners worden betrokken via een participatieproces om hun wensen en bezwaren in kaart te brengen.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Toekomstbestendige herinrichting Voorburg-Noord noord". Het voorstel richt zich op de integrale herinrichting van de openbare ruimte in Voorburg-Noord noord, met als aanleiding de noodzakelijke vervanging van het riool. Naast de rioolvervanging worden ook andere uitdagingen aangepakt, zoals vergroening, mobiliteit, en verkeersveiligheid. Het doel is om de buurt duurzamer, klimaatbestendiger en leefbaarder te maken. Bewonersparticipatie speelt een belangrijke rol in het proces, waarbij de gemeente de input van bewoners wil gebruiken om een breed gedragen plan te ontwikkelen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met een duidelijke beschrijving van de huidige situatie, de uitdagingen en de voorgestelde aanpak. Het bevat ook een financiële paragraaf en een participatieplan, wat bijdraagt aan de volledigheid.
Rol van de raad:
De raad moet instemmen met de voorgestelde herinrichting en de startnotitie voor participatie vaststellen. De raad speelt een beslissende rol in het goedkeuren van de plannen en het vrijmaken van de benodigde financiële middelen.
Politieke keuzes:
De raad moet keuzes maken over de prioritering van klimaatadaptieve maatregelen, de herverdeling van de openbare ruimte, en de mate van participatie van bewoners. Ook moet de raad beslissen over de financiering van de extra kosten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), met duidelijke doelen en een tijdlijn. Er zijn geen directe inconsistenties, maar de financiële dekking is nog niet volledig uitgewerkt en kan veranderen na het opstellen van de buurtvisie.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om in te stemmen met de herinrichting en de startnotitie participatie vast te stellen. Daarnaast moet de raad de financiële consequenties goedkeuren.
Participatie:
Het voorstel benadrukt het belang van participatie en beschrijft een proces om bewoners en andere belanghebbenden te betrekken bij het opstellen van de buurtvisie en het ontwerp.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema in het voorstel, met aandacht voor klimaatadaptatie, vergroening en duurzame mobiliteit.
Financiële gevolgen:
De extra kosten voor de herinrichting bedragen €3,7 miljoen, die zijn opgenomen in het Investeringsplan 2024-2028. Er zijn ook exploitatiekosten van €365.000 voor groenvoorzieningen. De dekking van deze kosten wordt deels gezocht in bestaande budgetten en kredieten, maar verdere financiële details worden uitgewerkt na de buurtvisie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Rioolvervanging Klimaatadaptatie Mobiliteit Participatie Groenbeheer Leefbaarheid STOMP-principe Fietsvoorzieningen Waterrobuustheid BiodiversiteitVerfijning van de zoekopdracht:
M.W. Belt - Wethouder:
- 136 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 68 w/m
G.D. Beek - VVD:
- 158 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 228 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 158 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 334 w/m
G.D. Beek - VVD:
- 174 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 198 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 235 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 84 w/m
G.D. Beek - VVD:
- 195 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 345 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 407 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 267 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 291 w/m
G.D. Beek - VVD:
- 174 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 600 w/m
E. van der Heide - CDA:
- 200 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 132 w/m
G.D. Beek - VVD:
- 206 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 142 w/m
C.P. Elenbaas - GroenLinks:
- 167 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- -
G.D. Beek - VVD:
- 225 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 187 w/m
A.J.M. Hielkema - D66:
- 203 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- -
G.D. Beek - VVD:
- 149 w/m
A.J.M. Hielkema - D66:
- 239 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 212 w/m
G.D. Beek - VVD:
- 632 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 163 w/m
A.J.M. Hielkema - D66:
- 223 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 299 w/m
G.D. Beek - VVD:
- 304 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 71 w/m
G.D. Beek - VVD:
- 163 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 249 w/m
G.D. Beek - VVD:
- 151 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 102 w/m
E. van der Heide - CDA:
- 180 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 239 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 172 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 293 w/m
A.J.M. Hielkema - D66:
- 279 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 168 w/m
A.J.M. Hielkema - D66:
- 248 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 243 w/m
A.J.M. Hielkema - D66:
- 522 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 192 w/m
A.J.M. Hielkema - D66:
- 202 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 123 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 207 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 250 w/m
C.P. Elenbaas - GroenLinks:
- 163 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 162 w/m
M. van Wijk - GBLV:
- 169 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 141 w/m
M.W. Belt - Wethouder:
- 146 w/m
G.D. Beek - VVD:
- -
M.W. Belt - Wethouder:
- 161 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 445 w/m
G.D. Beek - VVD:
- 126 w/m
M.W. Belt - Wethouder:
- 230 w/m
G.D. Beek - VVD:
- 100 w/m
M.W. Belt - Wethouder:
- 168 w/m
E. van der Heide - CDA:
- 179 w/m
M.W. Belt - Wethouder:
- 161 w/m
E. van der Heide - CDA:
- 187 w/m
M.W. Belt - Wethouder:
- 176 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 210 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 193 w/m
M.W. Belt - Wethouder:
- 165 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 290 w/m
M.W. Belt - Wethouder:
- 245 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 186 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 127 w/m
M.W. Belt - Wethouder:
- 153 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 300 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 175 w/m
M.W. Belt - Wethouder:
- 171 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 73 w/m
C.P. Elenbaas - GroenLinks:
- 163 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 924 w/m
M.W. Belt - Wethouder:
- 191 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 211 w/m
C.P. Elenbaas - GroenLinks:
- 205 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 522 w/m
M.W. Belt - Wethouder:
- 182 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 314 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 174 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- -
M.W. Belt - Wethouder:
- 162 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 82 w/m
M.W. Belt - Wethouder:
- 152 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 173 w/m
G.D. Beek - VVD:
- 163 w/m
M.W. Belt - Wethouder:
- 166 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 118 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 256 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 158 w/m
M.W. Belt - Wethouder:
- 183 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 311 w/m
M.W. Belt - Wethouder:
- 162 w/m
G.D. Beek - VVD:
- 48 w/m
A.J.M. Hielkema - D66:
- 178 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- -
I. Inspreker - 2 - Inspreker:
- 23 w/m
M.W. Belt - Wethouder:
- 168 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 207 w/m
E. van der Heide - CDA:
- 184 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- -
M.W. Belt - Wethouder:
- 476 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 144 w/m
G.D. Beek - VVD:
- 133 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 323 w/m
E. van der Heide - CDA:
- 251 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 319 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 180 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 429 w/m
A.J.M. Hielkema - D66:
- 182 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 418 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 203 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 323 w/m
A.J.M. Hielkema - D66:
- 189 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 140 w/m
C.P. Elenbaas - GroenLinks:
- 319 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 173 w/m
M. van Wijk - GBLV:
- 127 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 149 w/m
M.W. Belt - Wethouder:
- 152 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 187 w/m
M.W. Belt - Wethouder:
- 187 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 179 w/m
Th.J. Visser - CDA
01:06:41 - 01:09:44 - 01:10:15 - 01:11:07 - 01:11:26 - 01:11:54 - 01:11:58 - 01:12:43 - 01:13:09 - 01:13:27 - 01:13:58 - 01:14:07 - 01:14:41 - 01:15:29 - 01:15:31 - 01:15:38 - 01:15:46 - 01:16:27 - 01:19:16 - 01:23:43 - 01:26:54 - 01:27:00 - 01:27:26 - 01:27:31 - 01:29:17 - 01:30:35 - 01:32:31 - 01:33:44 - 01:39:52 - 01:45:30 - 01:47:03 - 01:47:15 - 01:48:14 - 01:49:58 - 01:50:19 - 01:51:28 - 01:51:45 - 01:52:11 - 01:52:32 - 01:53:11 - 01:55:33 - 01:56:29 - 01:56:58 - 01:58:03 - 01:59:27 - 02:01:16 - 02:02:00 - 02:02:06 - 02:02:37 - 02:02:42 - 02:02:55 - 02:03:06 - 02:03:12 - 02:03:33 - 02:03:40 - 02:03:45 - 02:04:09 - 02:04:27
I. Inspreker - 2 - Inspreker
Agendapunt 4.3 Raadsvoorstel vaststellen bestemmingsplan Landelijk-2 - 21:40
Nieuwe Bestemmingsplan 'Landelijk-2' Leidschendam-Voorburg: Een Stap naar Uniformiteit
Het bestemmingsplan 'Landelijk-2' in Leidschendam-Voorburg is een belangrijke stap richting de nieuwe Omgevingswet die per 1 januari 2024 in werking treedt. Het plan voegt 25 afzonderlijke ruimtelijke plannen samen tot één overzichtelijk geheel. Hoewel het plan technisch van aard is, zijn er enkele aanpassingen gedaan naar aanleiding van 28 ingediende zienswijzen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd het voorstel voor het bestemmingsplan 'Landelijk-2' besproken. Het plan is bedoeld om de bestaande ruimtelijke plannen te consolideren zonder grote beleidswijzigingen, met uitzondering van de ontwikkeling van een weidevogelgebied en de integratie van een warmtetransportleiding."Het maakt het voor de burger wel iets toegankelijker," merkte een raadslid van GBLV op, die het plan als een forse documentatie beschreef. Ondanks de technische aard van het plan, bleek uit de inspraak dat er zorgen zijn over de impact op individuele percelen. "Het is duidelijk dat dit bestemmingsplan de belangen van de bewoners raakt," voegde hij toe.
GroenLinks benadrukte de noodzaak van een samenhangend en minder gedetailleerd beeld van het buitengebied. "Een plan dat inspeelt op de uitdagingen waar we voor staan, van stikstof tot biodiversiteit," stelde een GroenLinks-raadslid. De partij pleitte voor een visie die flexibiliteit en zekerheid combineert.
De ChristenUnie legde de nadruk op een toekomstbestendige agrarische sector en de mogelijkheden voor recreatie en zorgboerderijen. "We hebben snel een koers nodig voor het buitengebied," aldus de ChristenUnie.
D66 en de PvdA uitten hun zorgen over de onvolkomenheden in het plan en vroegen zich af hoe deze konden ontstaan. "Hoe heeft dit kunnen gebeuren en hoe gaan we dit repareren?" vroeg een raadslid van de PvdA zich af.
Het CDA en de VVD deelden de zorgen over de communicatie en de fouten in het plan. "Ik voel een zekere ongemak bij hoe het gegaan is," zei een VVD-raadslid. De wethouder erkende de complexiteit van het plan en beloofde contact op te nemen met de insprekers om eventuele fouten te herstellen.
De wethouder benadrukte dat het plan een noodzakelijke stap is richting een definitief omgevingsplan en dat het belangrijk is om het plan niet te lang in de lucht te laten hangen. "Oplossingen zijn altijd mogelijk," verzekerde de wethouder.
Het debat eindigde met de toezegging dat er een was-wordt-lijst zal worden opgesteld om de wijzigingen in het plan duidelijk te maken. Het bestemmingsplan zal in de volgende raadsvergadering opnieuw worden besproken, met de hoop dat het dan kan worden vastgesteld.
Samenvatting
Het voorgestelde raadsbesluit betreft de vaststelling van het bestemmingsplan 'Landelijk-2' in Leidschendam-Voorburg, als voorbereiding op de nieuwe Omgevingswet die per 1 januari 2024 in werking treedt. Het plan voegt ongeveer 25 afzonderlijke ruimtelijke plannen samen tot één uniform en overzichtelijk geheel, zonder grote beleidswijzigingen. Uitzonderingen zijn de ontwikkeling van een weidevogelgebied en de integratie van een warmtetransportleiding. Tijdens de inspraakperiode zijn 28 zienswijzen ingediend, wat heeft geleid tot enkele aanpassingen in het plan. Het bestemmingsplan is technisch conserverend en consoliderend van aard en vormt een stap richting een definitief omgevingsplan. Na vaststelling kunnen belanghebbenden beroep instellen bij de Raad van State. Het plan heeft geen directe financiële gevolgen en er is geen exploitatieplan nodig. Communicatie met betrokkenen vindt plaats via formele en individuele kanalen.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel vaststellen bestemmingsplan ‘Landelijk-2’". Het voorstel beoogt de vaststelling van het bestemmingsplan ‘Landelijk-2’, dat de samenvoeging van ongeveer 25 afzonderlijke ruimtelijke plannen voor het buitengebied van Leidschendam-Voorburg omvat. Dit is een voorbereidende stap richting een definitief omgevingsplan onder de nieuwe Omgevingswet. Het plan is beleidsneutraal, met uitzondering van de ontwikkeling van een weidevogelgebied en de integratie van een warmtetransportleiding. Het voorstel omvat ook de beantwoording van zienswijzen en stelt geen exploitatieplan vast.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerde uitleg over de achtergrond, de noodzaak van het bestemmingsplan, de zienswijzenprocedure en de voorgestelde wijzigingen. Echter, het gaat niet diep in op de specifieke inhoud van de zienswijzen en de exacte wijzigingen die zijn doorgevoerd.
Rol van de raad:
De raad heeft de bevoegdheid om het bestemmingsplan vast te stellen. Dit omvat ook de beoordeling en vaststelling van de beantwoording van de ingediende zienswijzen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de vaststelling van het bestemmingsplan, inclusief de voorgestelde wijzigingen en de beantwoording van de zienswijzen. Dit omvat het afwegen van belangen van verschillende belanghebbenden en het beoordelen van de technische samenvoeging van de plannen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische doelen, aangezien het voornamelijk een technische samenvoeging betreft. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de complexiteit van het samenvoegen van oude plannen kan tot interpretatieverschillen leiden.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het bestemmingsplan ‘Landelijk-2’ vast te stellen, inclusief de zienswijzennota en de voorgestelde wijzigingen.
Participatie:
Het voorstel beschrijft een uitgebreide zienswijzenprocedure waarbij belanghebbenden hun mening konden geven. Er is communicatie geweest met indieners van zienswijzen over de beantwoording en het vervolgproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, vooral gezien de ontwikkeling van een weidevogelgebied en de integratie van een warmtetransportleiding, die beide bijdragen aan ecologische en energie-efficiënte doelen.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft geen directe financiële gevolgen, aangezien het geen nieuwe ontwikkelingen of beleidswijzigingen introduceert. Er is geen exploitatieplan nodig, en er wordt geen risico op planschade verwacht.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingswet Bestemmingsplan 'Landelijk-2' Zienswijzen Weidevogelgebied WarmtelinQ Meerpolder Conserverend Uniformiteit Ruimtelijke plannen OmgevingsplanVerfijning van de zoekopdracht:
C.P. Elenbaas - GroenLinks:
- 128 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 167 w/m
C.P. Elenbaas - GroenLinks:
- 44 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 142 w/m
J.M. van Wissen - GBLV:
- 173 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 77 w/m
J.F. Seriese - GroenLinks:
- 168 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 149 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 184 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 96 w/m
B.B. Joosten
- 173 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 600 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 153 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 282 w/m
R. van Duffelen - CDA:
- 194 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 338 w/m
G.D. Beek - VVD:
- 159 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 84 w/m
B.B.M. Bremer - Wethouder:
- 193 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 266 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 216 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 191 w/m
B.B.M. Bremer - Wethouder:
- 185 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 190 w/m
R. van Duffelen - CDA:
- 223 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- -
B.B.M. Bremer - Wethouder:
- 203 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 316 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 172 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- -
Th.J. Visser - CDA:
- 121 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 213 w/m
B.B.M. Bremer - Wethouder:
- 181 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 238 w/m
B.B.M. Bremer - Wethouder:
- -
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- -
Th.J. Visser - CDA:
- 632 w/m
B.B. Joosten
- 171 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 601 w/m
B.B.M. Bremer - Wethouder:
- 219 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 192 w/m
B.B. Joosten
- 226 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- -
B.B.M. Bremer - Wethouder:
- 232 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 290 w/m
B.B. Joosten
- 429 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 159 w/m
J.M. van Wissen - GBLV:
- 157 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 429 w/m
B.B.M. Bremer - Wethouder:
- 254 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 270 w/m
J.F. Seriese - GroenLinks:
- 546 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 474 w/m
J.F. Seriese - GroenLinks:
- 234 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 237 w/m
J.F. Seriese - GroenLinks:
- 133 w/m
B.B.M. Bremer - Wethouder:
- 129 w/m
J.F. Seriese - GroenLinks:
- 125 w/m
B.B.M. Bremer - Wethouder:
- 313 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 99 w/m
B.B.M. Bremer - Wethouder:
- 235 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 157 w/m
G.D. Beek - VVD:
- 133 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 147 w/m
B.B.M. Bremer - Wethouder:
- 256 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 70 w/m
G.D. Beek - VVD:
- 245 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 184 w/m
R. van Duffelen - CDA:
- 233 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 94 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 154 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- -
S.R. Paltansing - PvdA:
- 161 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 143 w/m
B.B. Joosten
- 209 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- -
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 104 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- -
J.F. Seriese - GroenLinks:
- 159 w/m
J.M. van Wissen - GBLV:
- -
Th.J. Visser - CDA:
- 182 w/m
B.B.M. Bremer - Wethouder:
- 216 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- -
S.R. Paltansing - PvdA:
- 150 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 146 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 150 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 10 w/m
Th.J. Visser - CDA
02:06:04 - 02:06:23 - 02:08:47 - 02:12:36 - 02:13:51 - 02:15:13 - 02:16:58 - 02:18:37 - 02:20:40 - 02:24:26 - 02:24:34 - 02:27:16 - 02:27:44 - 02:28:54 - 02:29:00 - 02:29:44 - 02:30:11 - 02:30:45 - 02:31:02 - 02:31:36 - 02:31:40 - 02:32:12 - 02:32:33 - 02:32:40 - 02:32:45 - 02:33:26 - 02:34:29 - 02:35:20 - 02:35:46 - 02:36:05 - 02:36:32 - 02:36:47 - 02:36:53 - 02:37:05 - 02:37:11 - 02:37:24 - 02:38:15 - 02:38:26 - 02:38:55
Agendapunt 4.2 Raadsvoorstel vaststellen ontwerp verklaring van geen bedenkingen voor Damlaan 38-40 in Leidschendam - 20:55
Nieuwe Bouwplannen aan Damlaan: Een Stap Vooruit of Gemiste Kans?
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft gedebatteerd over een nieuw bouwproject aan de Damlaan 38-40. Het project omvat 49 appartementen, drie commerciële ruimten en vier eengezinswoningen. Hoewel het plan aansluit bij het Masterplan Damcentrum, roept het gemengde reacties op.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd het voorstel besproken om een ontwerpverklaring van geen bedenkingen af te geven voor het bouwproject aan de Damlaan. Het project, dat voorziet in een mix van woningtypen, waaronder sociale huurwoningen, lijkt op het eerste gezicht een welkome aanvulling op de woningmarkt. Toch waren er enkele kritische noten te horen.De ChristenUnie toonde zich positief over de variatie in woningen en de commerciële mogelijkheden, maar stelde vragen over de mogelijkheid om parkeerplekken voor deelauto's te reserveren. "Ook voor de andere bewoners uit de omgeving zou een toevoeging van parkeerplekken voor deelauto's positief zijn," aldus de partij.
D66 sprak zijn steun uit voor het project, maar vroeg zich af of er voldoende rekening wordt gehouden met mensen met een kleinere portemonnee. "We hadden graag gezien dat er meer sociale woningbouw werd opgenomen," zei een woordvoerder van de partij.
De PvdA en het CDA deelden deze zorgen. Beide partijen drongen aan op meer sociale woningbouw, ondanks dat het project dateert van vóór de vaststelling van de huidige regels. "Kunnen er niet een paar dure appartementen worden omgezet in sociale huurwoningen?" vroeg het CDA zich af.
De VVD benadrukte het belang van de herontwikkeling van de Damlaan, een gebied dat volgens hen al jaren een doorn in het oog is van veel inwoners. "Het is een historisch moment dat deze ontwikkeling nu eindelijk in zicht is," aldus de VVD.
GroenLinks en GBLV hadden geen bedenkingen tegen het plan, maar GroenLinks vroeg zich af welke commerciële bedrijven zich zouden vestigen in de nieuwe ruimten. "Kunnen we ervoor zorgen dat er niet weer hetzelfde komt als wat we al hebben?" vroeg de partij.
Wethouder reageerde op de vragen en opmerkingen door te beloven in gesprek te gaan met de ontwikkelaar over de mogelijkheid van sociale woningbouw. "Ik zal kijken of er nog iets van sociaal in kan," zei de wethouder. Ook werd er gesproken over de commerciële invulling van de ruimten en de mogelijkheid van deelauto's.
Uiteindelijk werd het voorstel als hamerstuk aangenomen, wat betekent dat er geen verdere discussie nodig is en het plan kan worden uitgevoerd. De wethouder beloofde de aandachtspunten mee te nemen naar de volgende vergadering met de ontwikkelaar. "We gaan ons best doen," verzekerde ze de raad.
Samenvatting
Het voorgestelde raadsbesluit betreft de ontwikkeling van een bouwproject aan de Damlaan 38-40 in Leidschendam, waar 49 appartementen, drie commerciële ruimten en vier eengezinswoningen met parkeervoorzieningen gerealiseerd moeten worden. De gemeenteraad wordt gevraagd een ontwerpverklaring van geen bedenkingen af te geven, noodzakelijk vanwege strijdigheid met het bestemmingsplan. Het project sluit aan bij het Masterplan Damcentrum en voorziet in de behoefte aan diverse woningtypen, waaronder sociale huurwoningen. Er zijn 59 parkeerplaatsen gepland, voldoende om de parkeerbehoefte op eigen terrein op te vangen. De financiële lasten voor de gemeente worden gedekt door bouwleges en verhaalskosten. Inwoners zijn betrokken via informatieavonden en kunnen zienswijzen indienen tijdens de inzageperiode van de ontwerpbesluiten. Indien er geen zienswijzen zijn, wordt de verklaring van geen bedenkingen automatisch definitief.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel ontwerp verklaring van geen bedenkingen voor het planologisch mogelijk maken van negenenveertig appartementen, drie commerciële ruimten en vier eengezinswoningen met parkeervoorzieningen aan de Damlaan 38-40 in Leidschendam.
Samenvatting: Het voorstel betreft de ontwikkeling van 49 appartementen, 3 commerciële ruimten en 4 eengezinswoningen op de locatie Damlaan 38-40 in Leidschendam. Dit project maakt deel uit van de revitalisatie van het Damcentrum en sluit aan bij de doelstellingen van de structuurvisie Ruimte voor Wensen 2040. Het plan voorziet in een mix van woningen, waaronder starterswoningen en woon-werkwoningen, en voldoet aan de parkeernormen met 59 parkeerplaatsen. De gemeentelijke kosten worden gedekt door bouwleges en verhaalskosten. Inwoners zijn betrokken via informatieavonden en de openbare voorbereidingsprocedure.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat informatie over de locatie, het aantal en type woningen, parkeervoorzieningen, financiële gevolgen en participatie van belanghebbenden. Echter, details over de exacte invulling van duurzaamheid en eventuele milieu-effecten ontbreken.
Rol van de Raad
De raad moet een ontwerpverklaring van geen bedenkingen afgeven voor het project. Indien er geen zienswijzen worden ingediend, wordt deze verklaring definitief.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij het plan steunen, rekening houdend met de impact op de lokale gemeenschap, de aansluiting bij beleidsdoelstellingen en de afwezigheid van sociale huurwoningen vanwege de bestaande samenwerkingsovereenkomst.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek, meetbaar en tijdgebonden. Het is echter minder duidelijk of het haalbaar en relevant is zonder meer informatie over duurzaamheid en milieu-impact. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van sociale huurwoningen kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de ontwerpverklaring van geen bedenkingen af te geven en deze definitief te maken indien er geen zienswijzen worden ingediend.
Participatie
Inwoners en belanghebbenden zijn betrokken via informatieavonden en de openbare voorbereidingsprocedure, wat hen de kans geeft om zienswijzen in te dienen.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel, wat een gemiste kans kan zijn gezien de huidige focus op duurzame ontwikkeling.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen voor de gemeente zijn beperkt, aangezien de kosten worden gedekt door bouwleges en verhaalskosten via de samenwerkingsovereenkomst. Er is geen exploitatieplan nodig.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Damlaan 38-40 Woningbouw Parkeervoorzieningen Masterplan Damcentrum Sociale huurwoningen Wabo-procedure Structuurvisie Ruimte voor Wensen 2040 Samenwerkingsovereenkomst (SOK) Parkeernormen OmgevingsvergunningVerfijning van de zoekopdracht:
Th.J. Visser - CDA:
- 132 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 177 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 469 w/m
B.B. Joosten
- 208 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 107 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 159 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 414 w/m
R. van Duffelen - CDA:
- 208 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 185 w/m
L.C. Kortman-de Wit - VVD:
- 175 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 144 w/m
C.P. Elenbaas - GroenLinks:
- 158 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 632 w/m
M. van Wijk - GBLV:
- 181 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 171 w/m
B.B.M. Bremer - Wethouder:
- 189 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- -
Th.J. Visser - CDA:
- 178 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 139 w/m
B.B.M. Bremer - Wethouder:
- 184 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 156 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 301 w/m
B.B. Joosten
- 307 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 108 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 214 w/m
B.B.M. Bremer - Wethouder:
- 76 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 511 w/m
R. van Duffelen - CDA:
- 223 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 858 w/m
L.C. Kortman-de Wit - VVD:
- 51 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- -
C.P. Elenbaas - GroenLinks:
- 136 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 290 w/m
M. van Wijk - GBLV:
- -
Th.J. Visser - CDA:
- 32 w/m
Agendapunt 4.4 Raadsvoorstel vaststellen Meerjarenperspectief Grondexploitaties (MPG) 2024 1e herziening - 22:25
Gemeenteraad Leidschendam-Voorburg worstelt met grondexploitatie: "Verkeerde keuzes gemaakt?"
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft een voorstel ontvangen om de eerste herziening van het Meerjarenperspectief Grondexploitaties (MPG) 2024 vast te stellen. Dit omvat onder andere een krediet van € 1.790.000 voor bovenwijkse voorzieningen in Klein Plaspoelpolder. Het voorstel leidde tot een levendig debat, waarbij vooral het verlies van € 7,42 miljoen op het project Vlietvoorde ter discussie stond.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van afgelopen week werd het voorstel om het Meerjarenperspectief Grondexploitaties 2024 te herzien, besproken. Het voorstel omvatte onder andere de goedkeuring van rapportages en infographics, evenals een geheime bijlage met gedetailleerde informatie over de grondexploitaties van Vlietvoorde, Klein Plaspoelpolder en De Star. De herziening was noodzakelijk vanwege de dynamiek in de markt en de financiële omvang van de projecten.De discussie in de raad verliep aanvankelijk stroef, met weinig partijen die zich geroepen voelden om te spreken. "Het kan een heel kort gesprek worden," merkte een raadslid op. Toch leidde het voorstel tot een diepgaand debat, vooral over het project Vlietvoorde. GroenLinks uitte hun zorgen over het verlies van € 7,42 miljoen dat de gemeente dreigt te incasseren. "Hoe kan het dat wij in de Commissie samenleving moeten discussiëren over mogelijke bezuinigingen in het sociale domein, terwijl er verlies wordt gemaakt op een project met extravagante woningen?" vroeg een raadslid van GroenLinks zich af.
De wethouder legde uit dat grondexploitaties een complexe financiële vertaling zijn van bouwplannen en dat er soms verlies wordt geleden om bouwplannen te realiseren. "Dit is een vrij strenge financiële vertaling van wat u eerder heeft afgesproken," aldus de wethouder. Hij benadrukte dat de financiële gevolgen van het besluit zijn opgenomen in de jaarrekening 2023 en dat er een voorziening is getroffen voor verwachte verliezen.
Ondanks de zorgen van GroenLinks, werd het voorstel uiteindelijk als hamerstuk aangenomen, wat betekent dat er geen verdere discussie over zal plaatsvinden. De VVD en andere partijen stemden in met het voorstel, hoewel het CDA opmerkte dat er ook opbrengsten tegenover staan, zoals via het groen dat wordt gerealiseerd.
Het debat over de grondexploitaties toont aan dat de gemeenteraad voor moeilijke keuzes staat. Terwijl sommige projecten verlies opleveren, blijven investeringen in bovenwijkse voorzieningen noodzakelijk. De vraag blijft echter of de juiste balans wordt gevonden tussen financiële haalbaarheid en maatschappelijke behoeften.
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft een voorstel ontvangen om de eerste herziening van het Meerjarenperspectief Grondexploitaties (MPG) 2024 vast te stellen. Dit omvat de goedkeuring van rapportages en infographics, evenals een geheime bijlage met gedetailleerde informatie over de grondexploitaties van Vlietvoorde, Klein Plaspoelpolder en De Star. Daarnaast worden begrotingswijzigingen voor 2024 voorgesteld en een krediet van € 1.790.000 voor bovenwijkse voorzieningen in Klein Plaspoelpolder. De herziening van het MPG is noodzakelijk vanwege de dynamiek in de markt en de financiële omvang van de projecten. De einddata van de projecten zijn aangepast, met vertragingen voor Vlietvoorde en De Star. Het totale resultaat van de herziening is een nadelig saldo van € 5,8 miljoen, hoewel dit een verbetering is ten opzichte van de vorige herziening. De geheime bijlage blijft vertrouwelijk om de onderhandelingspositie van de gemeente te beschermen. De financiële gevolgen van het besluit zijn opgenomen in de jaarrekening 2023, en er is een voorziening getroffen voor verwachte verliezen. De betrokkenheid van inwoners en belanghebbenden wordt gewaarborgd door participatietrajecten en openbare infographics die inzicht geven in de projecten.
-
3471 Raadsvoorstel Vaststellen Meerjarenperspectief Grondexploitaties (MPG) 2024 1e herziening.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel Vaststellen MPG 2024 1e herziening". Het voorstel betreft de vaststelling van de eerste herziening van het Meerjarenperspectief Grondexploitaties (MPG) 2024. Het MPG biedt inzicht in de financiële kaders voor gebiedsontwikkelingsprojecten in Leidschendam-Voorburg, met specifieke aandacht voor de projecten Vlietvoorde, Klein Plaspoelpolder en De Star. De herziening omvat een aanpassing van de fasering en programmering van deze projecten, evenals de vaststelling van begrotingswijzigingen en een krediet voor bovenwijkse voorzieningen in Klein Plaspoelpolder. Het resultaat van de herziening is een nadelig saldo van € 5,8 miljoen, met een verbetering van € 1 miljoen ten opzichte van de vorige herziening.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig te zijn, met een gedetailleerde toelichting op de financiële implicaties, fasering, en programmering van de betrokken projecten. Er is ook aandacht voor de risico's en het weerstandsvermogen.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het MPG vast te stellen, inclusief de bijbehorende begrotingswijzigingen en het krediet voor bovenwijkse voorzieningen. De raad beoordeelt ook de financiële kaders en de voortgang van de projecten.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de vaststelling van de herziening van het MPG, de begrotingswijzigingen en het krediet voor bovenwijkse voorzieningen. Dit omvat keuzes over de prioritering van investeringen en de acceptatie van financiële risico's.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers en projectfasering. Het is tijdgebonden met duidelijke einddata voor projecten. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de geheime bijlage beperkt de transparantie.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het MPG 2024 1e herziening, de begrotingswijzigingen en het krediet voor bovenwijkse voorzieningen vast te stellen.
Participatie:
Er is beperkte informatie over participatie. Het voorstel vermeldt dat de gebiedsontwikkelingen hun eigen participatietrajecten hebben en dat infographics zijn gemaakt om het publiek te informeren.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel, hoewel de bovenwijkse voorzieningen mogelijk bijdragen aan duurzame mobiliteit en groenvoorzieningen.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft aanzienlijke financiële gevolgen, met een nadelig saldo van € 5,8 miljoen. Er wordt een voorziening getroffen om het verwachte verlies te dekken. Het krediet voor bovenwijkse voorzieningen bedraagt € 1.790.000 en wordt gedekt door de gemeentelijke begroting.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Meerjarenperspectief Grondexploitaties (MPG) Grondexploitaties Herziening Klein Plaspoelpolder Vlietvoorde De Star Bovenwijkse voorzieningen Risicoprofiel Begrotingswijzigingen InfographicsVerfijning van de zoekopdracht:
Th.J. Visser - CDA:
- 96 w/m
C.P. Elenbaas - GroenLinks:
- 144 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 153 w/m
C.P. Elenbaas - GroenLinks:
- 572 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 117 w/m
A.J.W. van Eekelen - Wethouder:
- 183 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 667 w/m
C.P. Elenbaas - GroenLinks:
- 184 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 166 w/m
A.J.W. van Eekelen - Wethouder:
- 218 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 98 w/m
G.D. Beek - VVD:
- 143 w/m
C.P. Elenbaas - GroenLinks:
- 150 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 235 w/m
A.J.W. van Eekelen - Wethouder:
- 190 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 138 w/m
C.P. Elenbaas - GroenLinks:
- 205 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 192 w/m
C.P. Elenbaas - GroenLinks:
- -
Th.J. Visser - CDA:
- 136 w/m
A.J.M. Hielkema - D66:
- 124 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 180 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 112 w/m
R. van Duffelen - CDA:
- 218 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 155 w/m
G.D. Beek - VVD:
- -
Th.J. Visser - CDA:
- 159 w/m
G.D. Beek - VVD:
- 165 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 99 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 210 w/m
G.D. Beek - VVD:
- 172 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 302 w/m
G.D. Beek - VVD:
- 210 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 239 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 191 w/m
G.D. Beek - VVD:
- 166 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 152 w/m
A.J.M. Hielkema - D66
S.R. Paltansing - PvdA
R. van Duffelen - CDA
Agendapunt 5.2 Raadsvoorstel vaststellen zienswijze 5e wijziging gemeenschappelijke regeling omgevingsdienst Haaglanden - 22:55
Gemeenteraad Leidschendam-Voorburg overweegt technische aanpassingen in Omgevingsdienst
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg bespreekt een voorstel om in te stemmen met technische wijzigingen in de Gemeenschappelijke Regeling van de Omgevingsdienst Haaglanden. Deze aanpassingen zijn noodzakelijk vanwege nieuwe wetgeving en hebben geen financiële gevolgen.
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg overweegt een zienswijze vast te stellen op de voorgestelde vijfde wijziging van de Gemeenschappelijke Regeling van de Omgevingsdienst Haaglanden (ODH). Deze wijziging is noodzakelijk vanwege de inwerkingtreding van de nieuwe Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) per 1 juli 2022 en de Omgevingswet per 1 januari 2024. De wijzigingen richten zich op het versterken van de positie van provinciale staten en gemeenteraden, het invoeren van controle-instrumenten, en het verbeteren van de werking van de regeling. Belangrijke aanpassingen betreffen de zienswijzeprocedure, de instelling van een regionale adviescommissie, afspraken over burgerparticipatie, en een actieve informatieplicht. Er zijn ook wijzigingen in de begrotingscyclus en afspraken over uittreding. De wijzigingen zijn voornamelijk technisch en beleidsarm, voortkomend uit nationale wetgeving, en hebben geen financiële gevolgen. Inwoners zijn niet betrokken bij deze wijzigingen. Het college adviseert de raad om in te stemmen met de voorgestelde wijzigingen.
-
3680 Raadsvoorstel Vaststellen zienswijze 5e wijziging gemeenschappelijke regeling omgevingsdienst Haaglanden.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel Vaststellen zienswijze 5e wijziging GR ODH". Het voorstel betreft de vaststelling van een zienswijze op de voorgestelde vijfde wijziging van de Gemeenschappelijke Regeling van de Omgevingsdienst Haaglanden (ODH). Deze wijziging is noodzakelijk vanwege de inwerkingtreding van de nieuwe Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) en de Omgevingswet. De wijzigingen richten zich op het versterken van de positie van provinciale staten en gemeenteraden, het invoeren van controle-instrumenten, en het verbeteren van de participatie en informatievoorziening. De raad moet voor 12 juli 2024 een zienswijze indienen.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is volledig en gedetailleerd. Het beschrijft de aanleiding, de voorgestelde wijzigingen, en de gevolgen voor de Omgevingsdienst Haaglanden. Het bevat ook een duidelijke tijdlijn en procedure voor het indienen van zienswijzen.
Rol van de raad bij het voorstel:
De raad heeft de rol om een zienswijze in te dienen over de voorgestelde wijzigingen. Dit is een belangrijke stap in het besluitvormingsproces, aangezien de uiteindelijke regeling pas kan worden vastgesteld na instemming van de gemeenteraad.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde wijzigingen en of er aanvullende opmerkingen of bezwaren zijn. Hoewel de wijzigingen beleidsarm zijn, kan de raad overwegen om aandachtspunten te benoemen, bijvoorbeeld op het gebied van participatie of informatievoorziening.
Is het voorstel SMART? Zijn er inconsequenties?
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de wijzigingen die moeten worden doorgevoerd. Het is tijdgebonden met een duidelijke deadline voor het indienen van zienswijzen. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit dat de raad moet nemen:
De raad moet besluiten of zij de voorgestelde zienswijze op de vijfde wijziging van de GR ODH vaststelt en indient.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat participatie een belangrijk onderdeel is van de wijzigingen, maar dat de ODH zelf geen beleid vaststelt dat zich leent voor burgerparticipatie. Participatie verloopt primair via de vertegenwoordigende organen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. De focus ligt meer op bestuurlijke en procedurele aanpassingen.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft geen financiële gevolgen. Dit wordt expliciet vermeld in het document.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingsdienst Haaglanden (ODH) Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) Zienswijzeprocedure Provinciale staten Gemeenschappelijke regeling Omgevingswet Burgerparticipatie Actieve informatieplicht Recht van enquête Evaluatie afsprakenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5.3 Raadsvoorstel vaststellen Zienswijzebrief Begroting 2025 Omgevingsdienst Haaglanden - 22:55
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft besloten geen inhoudelijke zienswijze in te dienen op de Ontwerpbegroting 2025 van de Omgevingsdienst Haaglanden (ODH). De ODH heeft de begroting opgesteld in lijn met eerdere jaren en rekening gehouden met het gemeentelijk financieel perspectief vanaf 2026. Er zijn kritische prestatie-indicatoren vastgesteld om de robuustheid van de omgevingsdiensten te versterken, waaronder een verhoging van de opleidingskosten en een innovatiebudget. Dit leidt tot een verhoging van de begroting met € 480.000, waarvan het aandeel van Leidschendam-Voorburg € 18.000 bedraagt. De totale gemeentelijke bijdrage stijgt met 6,65% naar € 1.131.000, voornamelijk door prijsindexatie. Inwoners zijn niet betrokken bij de ontwerpbegroting.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel Zienswijzebrief Begroting 2025 Omgevingsdienst Haaglanden." Het voorstel betreft het besluit van de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg om geen inhoudelijke zienswijze in te dienen op de Ontwerpbegroting 2025 van de Omgevingsdienst Haaglanden (ODH). De ODH heeft de begroting opgesteld in lijn met eerdere jaren en houdt rekening met het gemeentelijk financieel perspectief. De begroting omvat een verhoging van de opleidingskosten en een innovatiebudget, wat leidt tot een stijging van de gemeentelijke bijdrage. De raad wordt gevraagd de zienswijzebrief vast te stellen zonder verdere inhoudelijke opmerkingen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de relevante financiële implicaties en de context van de begroting van de ODH duidelijk uiteenzet. Het biedt voldoende informatie voor de raad om een weloverwogen besluit te nemen.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om de zienswijzebrief op de Ontwerpbegroting 2025 van de ODH vast te stellen en te besluiten geen inhoudelijke zienswijze in te dienen. Dit is een formele stap in het proces van goedkeuring van de begroting.
Politieke Keuzes:
De politieke keuzes betreffen het al dan niet indienen van een inhoudelijke zienswijze op de begroting van de ODH. De raad moet beslissen of de voorgestelde verhogingen in lijn zijn met de gemeentelijke prioriteiten en financiële mogelijkheden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de financiële gevolgen en de voorgestelde verhogingen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om geen inhoudelijke zienswijze in te dienen en de zienswijzebrief vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat inwoners niet betrokken zijn bij de Ontwerpbegroting van de ODH. Dit is een technisch en financieel document dat doorgaans niet direct participatie van inwoners vereist.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien de ODH zich richt op een groene en duurzame woonomgeving. De begroting ondersteunt deze doelstellingen door middel van vergunningverlening en handhaving.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een stijging van de gemeentelijke bijdrage met 6,65%, wat neerkomt op een totale bijdrage van € 1.131.000. De stijging wordt gedekt door een stelpost prijsindexatie in de gemeentelijke begroting, waardoor de structurele lastenverhoging van € 80.000 wordt opgevangen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ontwerpbegroting 2025 Omgevingsdienst Haaglanden (ODH) Zienswijzebrief Gemeenschappelijke regelingen Vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH) Financiële gevolgen Opleidingskosten Innovatiebudget Interbestuurlijk Programma Kaderbrief begroting 2025Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5.4 Raadsvoorstel vaststellen zienswijze begroting Avalex 2025 - 22:55
Gemeenteraad Leidschendam-Voorburg Debatteert over Stijgende Avalex Kosten
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft een voorstel ontvangen om een zienswijze op de ontwerpbegroting 2025 van Avalex vast te stellen. De begroting toont een stijging van 5,5% in de kosten voor afvalinzameling en -verwerking. De raad bespreekt de impact en mogelijke oplossingen.
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft een voorstel ontvangen om een zienswijze op de ontwerpbegroting 2025 van Avalex vast te stellen en deze voor 12 juli 2024 naar het bestuur van Avalex te sturen. Avalex heeft de jaarrekening 2023 en de ontwerpbegroting 2025 gepresenteerd, waarin de financiële ontwikkelingen en kosten voor afvalinzameling en -verwerking worden belicht. De begroting voor 2025 bedraagt € 51,5 miljoen, een stijging van 5,5% ten opzichte van 2024. De stijging wordt veroorzaakt door meer restafval, hogere verbrandingsheffingen, loon- en prijsstijgingen, stijgende bedrijfsvoeringskosten en investeringen in elektrisch wagenpark en ICT-systemen.
Avalex heeft maatregelen voorgesteld om kosten te beperken, zoals het verminderen van diensten. De raad benadrukt het belang van betere afvalscheiding om kosten te besparen en wacht op maatregelen van het college naar aanleiding van bewonersavonden en enquêtes. De financiële afspraken tussen Avalex en de gemeenten worden vastgelegd in de Dienstverleningsovereenkomst (DVO) 2025. Het besluit over de zienswijze heeft geen directe financiële gevolgen voor de gemeente. Bewoners zijn indirect betrokken bij de totstandkoming van de DVO via onder andere bewonersavonden.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel Vaststellen zienswijze ontwerpbegroting Avalex 2025
Samenvatting: Het voorstel betreft het vaststellen van een zienswijze op de ontwerpbegroting 2025 van Avalex, een regionaal reinigingsbedrijf. De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft de jaarrekening 2023 en de ontwerpbegroting 2025 van Avalex ontvangen. De begroting toont een stijging van de kosten voor afvalinzameling en -verwerking. De raad heeft het recht om een zienswijze in te dienen bij Avalex. Het voorstel benadrukt de noodzaak van betere afvalscheiding en bespreekt de financiële implicaties van de stijgende kosten, waaronder de verbrandingsheffing en de verwerking van lachgascilinders. De raad moet beslissen over de zienswijze en mogelijke kostenbesparende maatregelen.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig en biedt een gedetailleerde analyse van de financiële situatie en de uitdagingen waarmee Avalex wordt geconfronteerd. Het bevat echter weinig concrete maatregelen voor kostenbesparing of verbetering van de afvalscheiding.
Rol van de Raad
De raad moet een zienswijze op de ontwerpbegroting vaststellen en deze indienen bij Avalex. De raad speelt een adviserende rol en kan invloed uitoefenen op de financiële afspraken via de Dienstverleningsovereenkomst (DVO).
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de zienswijze en overwegen welke kostenbesparende maatregelen acceptabel zijn, gezien de mogelijke verlaging van het serviceniveau.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het bevat geen specifieke doelen of tijdlijnen voor het verbeteren van afvalscheiding of het verminderen van kosten. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar er is ruimte voor meer concrete actieplannen.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de zienswijze op de ontwerpbegroting 2025 vast te stellen en deze voor 12 juli 2024 naar Avalex te sturen.
Participatie
Inwoners zijn indirect betrokken via bewonersavonden en enquêtes, die input geven voor de Dienstverleningsovereenkomst en de afvalscheidingsmaatregelen.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is relevant, vooral gezien de investeringen in een elektrisch wagenpark en de nadruk op betere afvalscheiding.
Financiële Gevolgen
Het voorstel zelf heeft geen directe financiële gevolgen, maar de ontwerpbegroting van Avalex impliceert stijgende kosten voor de gemeente. Er worden mogelijkheden voor kostenbesparing genoemd, maar deze kunnen leiden tot een lager serviceniveau. De financiële afspraken worden vastgelegd in de DVO 2025.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Avalex Ontwerpbegroting 2025 Afvalinzameling Restafval Verbrandingsheffing Kostenstijging Afvalscheiding Grondstoffen Dienstverleningsovereenkomst (DVO) Loon- en prijsstijgingenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5.5 Raadsvoorstel vaststellen zienswijze Ontwerpbegroting 2025 MRDH - 22:55
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg besluit om de zienswijze op de Ontwerpbegroting 2025 van de Metropoolregio Rotterdam-Den Haag (MRDH) vast te stellen. De MRDH heeft de Ontwerpbegroting 2025 aan de deelnemende gemeenten aangeboden, en de gemeenteraad kan hierop reageren volgens de Wet gemeenschappelijke regelingen. De begroting sluit aan bij de Strategische Agenda 2023-2026 van de MRDH, die gericht is op economische vernieuwing en verbeterde bereikbaarheid. De inwonersbijdrage voor het Programma Economisch Vestigingsklimaat stijgt met € 0,10 per inwoner, wat voor Leidschendam-Voorburg een totale bijdrage van € 240.215 betekent. Inwoners en belanghebbenden worden betrokken bij de afzonderlijke projecten binnen de begroting.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel Vaststellen Zienswijze Ontwerpbegroting 2025 MRDH". Het voorstel betreft het vaststellen van de zienswijze van de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg op de Ontwerpbegroting 2025 van de Metropoolregio Rotterdam-Den Haag (MRDH). De MRDH heeft de begroting opgesteld in lijn met de Strategische Agenda 2023-2026, die zich richt op economische vernieuwing en verbeterde bereikbaarheid. De gemeenteraad wordt gevraagd om hun zienswijze te geven, waarbij de inwonersbijdrage voor het Programma Economisch Vestigingsklimaat in 2025 met € 0,10 per inwoner stijgt.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het de context, financiële implicaties en de betrokkenheid van de raad duidelijk uiteenzet. Het bevat ook relevante documenten zoals de zienswijze en de ontwerpbegroting.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om de zienswijze op de Ontwerpbegroting 2025 vast te stellen. Dit is een formele stap in het proces van gemeentelijke betrokkenheid bij de MRDH-begroting.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaan met de voorgestelde zienswijze en de financiële bijdrage per inwoner. Dit kan politieke keuzes met zich meebrengen over prioriteiten in economische ontwikkeling en bereikbaarheid.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en concrete acties (SMART). Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van de zienswijze is afhankelijk van de uitvoering door de MRDH.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de zienswijze op de Ontwerpbegroting 2025 vast te stellen.
Participatie:
Participatie van inwoners en belanghebbenden vindt plaats bij de afzonderlijke projecten binnen de begroting, niet direct bij het vaststellen van de zienswijze.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel, hoewel het mogelijk een impliciet onderdeel kan zijn van de economische en bereikbaarheidsthema's.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een stijging van de inwonersbijdrage met € 0,10 per inwoner, resulterend in een totale bijdrage van € 240.215 voor Leidschendam-Voorburg. Het voorstel geeft aan dat de begroting is opgesteld conform de uitgangspunten in de kaderbrief, maar biedt geen specifieke dekking voor deze stijging.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ontwerpbegroting 2025 Metropoolregio Rotterdam-Den Haag (MRDH) Strategische Agenda 2023-2026 Economie Bereikbaarheid Inwonersbijdrage Economisch Vestigingsklimaat Participatie Kaderbrief Inwoners en belanghebbendenVerfijning van de zoekopdracht: