27-03-2012 Raad
Agendapunt Bespreekpunten
Agendapunt 1 Opening, mededelingen en vaststelling agenda.
Agendapunt 4 Raadsvoorstel: Ruimtelijke kader Goede Herderkerk (710535).
-
Raadsvoorstel Aanvulling ruimtelijk kader locatie Goede Herderkerk, Voorburg (bij 683779).pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Aanvulling ruimtelijk kader locatie Goede Herderkerk, Voorburg". Het voorstel betreft een aanvulling op een eerder concept ruimtelijk kader voor de herontwikkeling van de locatie Goede Herderkerk in Voorburg. Na bespreking in de commissie Openbaar Gebied zijn enkele aanpassingen voorgesteld, met name gericht op de bouwhoogte en massa van de nieuwbouw, om beter aan te sluiten bij de belangen van omwonenden. Het voorstel vraagt de gemeenteraad om deze aanpassingen vast te stellen tijdens de raadsvergadering van 27 maart 2012.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de voorgestelde wijzigingen duidelijk uiteenzet en de context van eerdere discussies en reacties van belanghebbenden biedt. Het verwijst naar eerdere documenten voor een gedetailleerde onderbouwing.
Rol van de raad bij het voorstel:
De raad wordt gevraagd om een algemene belangenafweging te maken en het aangepaste ruimtelijk kader vast te stellen. Dit houdt in dat de raad de voorgestelde wijzigingen moet beoordelen en goedkeuren.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt:
De raad moet kiezen tussen het goedkeuren van de voorgestelde aanpassingen, die de belangen van omwonenden meer in acht nemen, of het behouden van het oorspronkelijke plan dat mogelijk meer tegemoetkomt aan de wensen van de ontwikkelaar.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de voorgestelde bouwhoogtes en aanpassingen. Het is tijdgebonden met een besluitvormingsdatum. Er lijken geen duidelijke inconsistenties te zijn, maar de haalbaarheid en relevantie kunnen afhangen van verdere technische en financiële details.
Besluit dat de raad moet nemen:
De raad moet besluiten of zij instemt met het aangepaste ruimtelijk kader voor de locatie Goede Herderkerk.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er gesprekken zijn gevoerd met omwonenden en andere belanghebbenden, wat wijst op een participatief proces. Er is rekening gehouden met de reacties van deze groepen in de voorgestelde aanpassingen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel. De focus ligt meer op ruimtelijke en sociale aspecten.
Financiële gevolgen:
Het voorstel geeft geen specifieke financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen aan. Dit kan een aandachtspunt zijn voor de raad bij de besluitvorming, vooral als de aanpassingen financiële implicaties hebben.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ruimtelijk kader Goede Herderkerk Voorburg Herontwikkeling Omwonenden Bouwhoogte Appartementencomplex Belangenafweging Commissie Openbaar Gebied AanpassingenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5 Raadsvoorstel tot wijziging verordening rechtspositie wethouders, raads- en commissieleden (671284).
Samenvatting
De verordening rechtspositie voor wethouders, raads- en commissieleden bevat bepalingen over de berekening en betaling van vergoedingen. Artikel 4 stelt dat raadsleden die slechts een deel van het jaar in functie zijn, vergoedingen naar rato ontvangen, en dat deze vergoedingen maandelijks worden uitbetaald. Artikel 8 en Artikel 30 regelen een maandelijkse tegemoetkoming van € 75,00 voor raads- en commissieleden voor de aanschaf en het gebruik van een computer en internetverbinding. Deze tegemoetkoming wordt jaarlijks aangepast op basis van hetzelfde percentage als de jaarlijkse herziening van de onkostenvergoeding. Artikel 4, eerste lid, is ook van toepassing op de tegemoetkoming voor commissieleden.
-
Analyse van het document
Op basis van de verstrekte informatie kan ik een analyse geven van het voorstel, amendement of motie. Echter, de titel van het voorstel of de motie is niet gegeven, dus ik zal de analyse baseren op de inhoudelijke elementen die wel beschikbaar zijn.
Samenvatting
Het voorstel betreft de vergoedingen voor raads- en commissieleden met betrekking tot de aanschaf en het gebruik van computers en internetverbindingen. Raadsleden en commissieleden ontvangen een maandelijkse tegemoetkoming van €75,00 voor deze kosten. Deze vergoeding wordt jaarlijks herzien op basis van een percentage dat overeenkomt met de herziening van de onkostenvergoeding. De vergoedingen worden naar evenredigheid berekend voor de periode dat iemand raadslid is geweest.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het duidelijk de voorwaarden en bedragen voor de vergoedingen specificeert. Het bevat ook bepalingen over de jaarlijkse herziening van de bedragen.
Rol van de raad
De raad heeft de rol om dit voorstel te beoordelen, te bespreken en goed te keuren of af te wijzen. Ze moeten ervoor zorgen dat de vergoedingen eerlijk en in lijn met de behoeften van de raads- en commissieleden zijn.
Politieke keuzes
De raad moet beslissen of de voorgestelde vergoedingen redelijk zijn en of ze in overeenstemming zijn met de budgettaire mogelijkheden van de gemeente. Er moet ook worden overwogen of de jaarlijkse herziening voldoende is om de kostenstijgingen te dekken.
SMART en inconsequenties
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de bedragen en de jaarlijkse herziening. Het is echter niet duidelijk of de jaarlijkse herziening voldoende is om inflatie of technologische veranderingen bij te houden, wat een mogelijke inconsequentie kan zijn.
Besluit van de raad
De raad moet besluiten of ze akkoord gaan met de voorgestelde vergoedingen en de wijze van jaarlijkse herziening. Ze kunnen het voorstel goedkeuren, afwijzen of wijzigingen voorstellen.
Participatie
Het voorstel vermeldt niets over participatie van raads- of commissieleden in de besluitvorming over de vergoedingen.
Duurzaamheid
Duurzaamheid lijkt geen direct relevant onderwerp in dit voorstel, tenzij er overwegingen zijn over de milieuvriendelijkheid van de technologie die wordt aangeschaft.
Financiële gevolgen
De financiële gevolgen zijn beperkt tot de maandelijkse vergoedingen van €75,00 per raadslid of commissielid. Het voorstel geeft geen specifieke dekking aan, maar impliceert dat de kosten onderdeel zijn van de reguliere budgettaire planning van de gemeente.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verordening Rechtspositie Vergoedingen Raadslid Commissielid Tegemoetkoming Computer Internetverbinding Kalenderjaar HerzieningVerfijning van de zoekopdracht:
-
Raadsvoorstel tot wijziging verordening rechtspositie wethouders, raads- en commissieleden.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel tot wijziging verordening rechtspositie wethouders, raads- en commissieleden". Het voorstel beoogt de verordening te wijzigen om te bezuinigen op de PC-vergoeding voor wethouders, raads- en commissieleden. De vergoeding wordt verlaagd van € 75 naar € 40 en de jaarlijkse indexering wordt stopgezet. Dit besluit is genomen door het presidium en moet ingaan per 1 januari 2012. De besparing wordt structureel geschat op € 16.500 en zal worden verwerkt in de meerjarenbegroting 2012-2015. Er wordt ook gekeken naar de mogelijkheid om in de toekomst over te stappen op I-pads.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke samenvatting, onderbouwing, wettelijk kader, financiële consequenties en een communicatieplan. Echter, het mist gedetailleerde informatie over de impact op de betrokkenen en eventuele alternatieven.
Rol van de Raad:
De raad moet het voorstel goedkeuren om de verordening te wijzigen. Ze hebben de bevoegdheid om de hoogte van de tegemoetkoming vast te stellen en de indexering te stoppen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of ze akkoord gaan met de voorgestelde verlaging van de vergoeding en het stopzetten van de indexering. Ze moeten ook overwegen of de overstap naar I-pads in de toekomst wenselijk is.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar en tijdgebonden, maar mist aspecten van haalbaarheid en relevantie, vooral met betrekking tot de impact op de betrokkenen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de toekomstvisie op I-pads is niet concreet uitgewerkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de verordening te wijzigen volgens het voorstel, wat inhoudt dat de vergoeding wordt verlaagd en de indexering wordt stopgezet.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van betrokkenen bij het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn een structurele besparing van € 16.500. Dit bedrag wordt verwerkt in de meerjarenbegroting 2012-2015. Er wordt niet aangegeven hoe deze besparing verder gedekt wordt, maar het lijkt een directe bezuinigingsmaatregel te zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
PC-vergoeding Verordening rechtspositie Besparing Indexering I-pad Financiële consequenties Voorjaarsnota 2012 Gemeentewet Rechtspositiebesluit ComputerapparatuurVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 6 Raadsvoorstel: Exploitatielasten gezamenlijke uitvoeringsorganisaties Werk en Inkomen (677229)
-
Raadsvoorstel Exploitatielasten gezamenlijke uitvoeringsorganisatie Werk en Inkomen.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Exploitatielasten gezamenlijke uitvoeringsorganisatie Werk en Inkomen" voor de gemeente Leidschendam-Voorburg. Het voorstel beschrijft de financiële gevolgen van de samenvoeging van de sociale diensten van Leidschendam-Voorburg, Wassenaar en Voorschoten in een gezamenlijke uitvoeringsorganisatie per 1 januari 2012. Het document geeft inzicht in de structurele en incidentele kosten en besparingen, inclusief de compensatie voor desintegratieschade en tijdelijke aanloopkosten. De samenvoeging leidt tot een structurele besparing die de taakstelling overtreft. De raad wordt gevraagd in te stemmen met de financiële effecten en de wijziging van de begroting 2012.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is gedetailleerd en biedt een uitgebreide financiële onderbouwing van de samenvoeging. Het bevat zowel structurele als incidentele kosten en besparingen, en geeft inzicht in de verdeling van kosten tussen de betrokken gemeenten.
Rol van de raad:
De raad moet instemmen met de financiële effecten van de nieuwe begroting ten opzichte van de huidige begroting van de gemeente Leidschendam-Voorburg. Daarnaast moet de raad besluiten over het gebruik van de reserve frictiekosten voor tijdelijke aanloopkosten en projectkosten.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de financiële herzieningen en het gebruik van reserves. Er moet ook worden overwogen hoe de besparingen en kostenverdelingen de gemeentelijke prioriteiten en verplichtingen beïnvloeden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers en tijdlijnen. Het is echter minder specifiek over de operationele impact van de samenvoeging op de dienstverlening. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in de financiële gegevens.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om in te stemmen met de financiële effecten van de nieuwe begroting, de tijdelijke aanloopkosten ten laste te brengen van de reserve frictiekosten, en het positieve resultaat op de taakstelling in 2012 ten gunste te brengen van de reserve.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel beschrijft zowel structurele besparingen als incidentele kosten. De structurele besparing bedraagt € 234.000, met een extra besparing van € 91.739 in 2012. De incidentele projectkosten bedragen € 208.335. De financiële gevolgen worden gedekt door de besparingen en het gebruik van de reserve frictiekosten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Samenvoeging Uitvoeringsorganisatie Werk en Inkomen Exploitatiebegroting Structurele besparing Corbulogebouw Desintegratieschade Frictiekosten Projectkosten Taakstelling OverrealisatieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 7 Reactie op burgerinitiatief inrichting kruispunt Rijnlandstraat-Oude Trambaan/veiligheidsmaatregelen en ontmoedigingsbeleid verkeer Kon. Julianaweg Leidschendam (686229)..
Agendapunt 8 Raadsvoorstel: Project Kulturhus, projectplan (694466).
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Project Kulturhus, projectplan
Samenvatting: Het voorstel betreft de realisatie van een Kulturhus in Stompwijk, op de locatie van de huidige Maerten van der Veldeschool. Het Kulturhus zal multifunctionele voorzieningen bieden op het gebied van onderwijs, kinderopvang, cultuur, welzijn en zorg. Dit project maakt de huidige dorpshuis- en kruisgebouwlocaties vrij voor woningbouw. Het plan is ontwikkeld in samenwerking met toekomstige gebruikers en omvat een integraal programma van eisen, een ontwikkelstrategie en een exploitatie- en beheerplan. De gemeenteraad zal in het voorjaar van 2012 een besluit nemen, met een mogelijke start van de realisatie in 2013.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een gedetailleerde beschrijving van de achtergrond, doelstellingen, financiële aspecten en de verschillende modellen die zijn overwogen. Er is echter ruimte voor meer gedetailleerde informatie over de risico's en de specifieke participatie van de gemeenschap.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad heeft de rol om het projectplan vast te stellen, in te stemmen met de voorlopige projectbegroting en de voorgenomen investeringen goed te keuren. De raad moet ook beslissen over de toewijzing van middelen voor de voorbereidingskosten.
Politieke keuzes
De raad moet beslissen over de goedkeuring van het projectplan en de bijbehorende financiële investeringen. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de prioritering van het Kulturhus ten opzichte van andere gemeentelijke projecten en de toewijzing van middelen uit de reserve Stompwijk.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is gedeeltelijk SMART. Het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen, vooral met betrekking tot de risico's en de betrokkenheid van externe partijen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële haalbaarheid hangt sterk af van externe bijdragen.
Besluit van de raad
De raad moet besluiten om het projectplan goed te keuren, de voorgestelde investeringen te autoriseren en de voorbereidingskosten te dekken uit de reserve Stompwijk.
Participatie
Het voorstel benadrukt een open communicatiestrategie waarbij betrokkenen vanaf het begin worden betrokken. Er is echter weinig detail over hoe deze participatie concreet wordt vormgegeven.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel. Het zou echter een overweging kunnen zijn bij de bouw en exploitatie van het Kulturhus.
Financiële gevolgen
De financiële gevolgen omvatten een investering van € 2,93 miljoen, gedekt door de reserve Stompwijk. Er zijn risico's verbonden aan externe investeringen en exploitatiekosten, maar het project wordt als financieel haalbaar beschouwd als de risico's worden beheerst.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Kulturhus Stompwijk Woningbouw Voorzieningen Schoollocatie Multifunctioneel Modellenstudie Exploitatie Nieuwbouw Reserve StompwijkVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 9 Raadsbrief: Uitvoering motie Groen Links over het verhogen van de scheidingsresultaten afval (688137).
Samenvatting
De raadsbrief van de gemeente Leidschendam-Voorburg, gedateerd 17 januari 2012, informeert de gemeenteraad over de uitvoering van een motie van GroenLinks die hogere prestatienormen voor afvalscheiding beoogt. De motie, aangenomen op 3 november 2009, vraagt om een jaarlijkse verhoging van 2% van het percentage gescheiden afvalstromen, met als doel 50% in 2013 te bereiken. Het college heeft diverse maatregelen genomen om dit te realiseren, zoals het plaatsen van containers voor gescheiden inzameling van kunststofverpakkingen, het verbeteren van de dienstverlening bij milieuparkjes en het openen van een kringloopwinkel. De gemeente volgt ook ontwikkelingen zoals nascheiding van kunststoffen en het project 'Afval loont' in Pijnacker-Nootdorp. Het college streeft ernaar om afvalscheiding voor inwoners zo eenvoudig mogelijk te maken zonder de bestaande dienstverlening te verminderen.
-
Raadsbrief Uitvoering motie Groen Links over het verhogen van de scheidingsresultaten afval.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsbrief: Uitvoering motie Groen Links over het verhogen van de scheidingsresultaten afval
Samenvatting: De raadsbrief informeert de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg over de uitvoering van een motie van GroenLinks, aangenomen op 3 november 2009, die hogere prestatienormen voor afvalscheiding beoogt. De motie vraagt om een jaarlijkse verhoging van de streefwaarden voor gescheiden afvalstromen met 2%, met als doel 50% in 2013 te bereiken. Het college heeft diverse maatregelen genomen, zoals het plaatsen van containers voor kunststofafval en het verbeteren van de dienstverlening bij milieuparkjes. Het college onderzoekt ook nascheiding en volgt marktontwikkelingen zoals het 'Afval loont'-project.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig in termen van de maatregelen die zijn genomen en de resultaten die zijn bereikt. Het biedt een overzicht van de stappen die zijn ondernomen om de motie uit te voeren en bespreekt toekomstige mogelijkheden zoals nascheiding.
Rol van de raad bij het voorstel
De rol van de raad is om toezicht te houden op de uitvoering van de motie en te beoordelen of de genomen maatregelen voldoen aan de gestelde doelen. De raad kan ook verdere richtlijnen geven of aanvullende maatregelen voorstellen.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt
De raad moet beslissen of de huidige maatregelen voldoende zijn om de gestelde doelen te bereiken of dat er aanvullende acties nodig zijn. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de voorkeur voor bronscheiding versus nascheiding.
Is het voorstel SMART? Zijn er inconsequenties?
Het voorstel is gedeeltelijk SMART. Het heeft specifieke en meetbare doelen (2% jaarlijkse verhoging tot 50% in 2013), maar het mist specifieke tijdsgebonden acties voor de periode na 2013. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de haalbaarheid van 100% recycling wordt als een lange termijn doelstelling genoemd zonder concrete stappen.
Besluit dat de raad moet nemen
De raad moet besluiten of de huidige aanpak voldoende is en of er aanvullende maatregelen nodig zijn om de afvalscheidingsdoelen te bereiken. Ze moeten ook beslissen over de voortzetting van de proefprojecten en de mogelijke implementatie van nascheiding.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers in de besluitvorming, maar benadrukt wel het belang van het vergemakkelijken van afvalscheiding voor inwoners.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien het voorstel gericht is op het verbeteren van afvalscheiding en recycling, wat bijdraagt aan milieubehoud en grondstoffenbeheer.
Financiële gevolgen
De financiële gevolgen worden niet expliciet genoemd in de raadsbrief. Er is geen informatie over de kosten van de genomen maatregelen of hoe deze worden gedekt. Dit is een belangrijk aspect dat verder moet worden uitgewerkt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Afvalscheiding Kunststof afval Nascheiding Kringloopwinkel Milieuparkjes Scheidingsgedrag Recycling Dienstverlening Restafval SpaarsysteemVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 10 Raadsvoorstel: Concept Herijkt Woningbouwprogramma 2010-2040 (693187).
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Concept Herijkt Woningbouwprogramma 2010-2040". Het voorstel beoogt een herijking van het woningbouwprogramma van Leidschendam-Voorburg om beter aan te sluiten bij de actuele vraag naar woningen en de ruimtelijke ontwikkeling. Dit gebeurt in samenhang met de herijking van de concept Structuurvisie Ruimte voor Wensen '20-'40. Het doel is om de doorstroming op de woningmarkt te stimuleren, samenwerking met marktpartijen te intensiveren en de positie van de gemeente als groene, duurzame woongemeente te versterken. Het programma is richtinggevend tot 2015 en prognosticerend voor de periode daarna.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het de aanleiding, doelen, status, en conclusies van de herijking van het woningbouwprogramma beschrijft. Echter, specifieke details over de implementatie en concrete acties ontbreken.
Rol van de Raad:
De raad speelt een belangrijke rol in het goedkeuren en vaststellen van het herijkte woningbouwprogramma. Ze moeten ook de regierol van de gemeente ondersteunen om samenwerking tussen marktpartijen te bevorderen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de prioriteiten binnen het woningbouwprogramma, zoals de balans tussen nieuwbouw en renovatie, en de mate van duurzaamheid die nagestreefd wordt.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Het mist specifieke meetbare doelen en tijdlijnen voor de uitvoering. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de prognosticerende aard na 2015 kan voor onzekerheid zorgen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het herijkte woningbouwprogramma goed te keuren en de voorgestelde bijsturingen te ondersteunen.
Participatie:
Het voorstel benadrukt de noodzaak van intensievere samenwerking met stakeholders op de woningmarkt, maar geeft geen specifieke details over participatie van burgers of andere belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien het voorstel de versterking van de gemeente als groene, duurzame woongemeente benadrukt.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel geeft geen specifieke financiële gevolgen of dekkingsplannen aan. Dit is een belangrijk aandachtspunt voor de raad bij de besluitvorming.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Herijking Woningbouwprogramma Woningmarkt Structuurvisie Vraag en aanbod Doorstroming Samenwerking Groene, duurzame woongemeente Toetsingskader Economische crisisVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 11 Raadsvoorstel: Project Nieuw Mariënpark anterieure overeenkomst tevens grondkoopovereenkomst (694535)
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft besloten om de begroting voor het dienstjaar 2012 te wijzigen. De wijzigingen betreffen voornamelijk de baten van het programma "Ruimtelijke en Economische Ontwikkeling", met een verhoging van 298.670 euro. Dit bedrag is afkomstig van de opbrengst van het sociaal gedeelte van het project Weidestraat. Na verrekeningen met de reserves blijft het saldo op nul. De algemene reserve wordt met hetzelfde bedrag verhoogd. Deze wijzigingen zijn vastgesteld tijdens de openbare raadsvergadering op 27 maart 2012.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Wijziging van de begroting van baten en lasten van de gemeente Leidschendam-Voorburg voor het dienstjaar 2012." Het voorstel betreft een wijziging in de begroting van de gemeente Leidschendam-Voorburg voor het jaar 2012. De wijziging omvat een verhoging van de baten met €298.670, voornamelijk afkomstig uit het sociaal en commercieel gedeelte van het project Weidestraat. Deze opbrengsten worden toegevoegd aan de algemene reserve van de gemeente. Het saldo na resultaatbestemming is nul, wat betekent dat de begrotingswijziging budgetneutraal is.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in termen van financiële gegevens, maar mist gedetailleerde context of uitleg over de impact van de wijzigingen op specifieke programma's of projecten.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het voorstel te beoordelen, te bespreken en goed te keuren. Zij moeten beslissen of de voorgestelde begrotingswijzigingen in lijn zijn met de gemeentelijke prioriteiten en doelen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of de toevoeging aan de algemene reserve de beste bestemming is voor de extra baten. Er kan ook een keuze gemaakt worden over de prioritering van projecten die mogelijk extra financiering nodig hebben.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers, maar mist tijdgebonden doelen en specifieke acties, waardoor het niet volledig SMART is. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in de financiële gegevens.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij akkoord gaan met de voorgestelde wijzigingen in de begroting en de toevoeging aan de algemene reserve.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niets over participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het voorstel, dus het is onduidelijk of dit een overweging is geweest bij de begrotingswijziging.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn een verhoging van de baten met €298.670, die worden toegevoegd aan de algemene reserve. Het voorstel is budgetneutraal, aangezien het saldo na resultaatbestemming nul is. Er wordt geen specifieke dekking genoemd, omdat de baten de lasten compenseren.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Begroting Baten en lasten Wijziging Dienstjaar 2012 Programma's Reserves Investeringen Opbrengst Subsidie Algemene dekkingsmiddelenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Raadsvoorstel Project Nieuw Mariënpark anterieure overeenkomst tevens grondkoopovereenkomst.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Project Nieuw Mariënpark
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Anterieure overeenkomst tevens grondkoopovereenkomst voor het project Nieuw Mariënpark". Het doel is om de gemeenteraad goedkeuring te vragen voor de verkoop van grond in het project Nieuw Mariënpark, met een opbrengst van € 298.670,-, die aan de algemene reserve wordt toegevoegd. Het project omvat de bouw van woningen, zorgplaatsen en commerciële voorzieningen, evenals de aanleg van openbare ruimte. De kosten van de grondoverdracht zijn voor rekening van Stichting Vidomes. Het voorstel is onderdeel van een bredere samenwerking met Vidomes en de Katholieke Stichting Mariënpark.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is gedetailleerd en behandelt verschillende aspecten zoals juridische verplichtingen, grondbeleid, en financiële consequenties. Het biedt een uitgebreide context en achtergrondinformatie, wat bijdraagt aan de volledigheid.
Rol van de Raad:
De raad moet instemmen met de verkoop van de grond en de toevoeging van de opbrengst aan de algemene reserve. Daarnaast speelt de raad een rol in het vaststellen van de begrotingswijziging.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de toewijzing van de grondopbrengst aan de algemene reserve en de goedkeuring van de anterieure overeenkomst. Er zijn ook keuzes te maken over de betrokkenheid bij de herinrichting van de openbare ruimte.
SMART Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële opbrengsten en juridische afspraken. Het is tijdgebonden met duidelijke fasen voor uitvoering. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van toekomstige besluitvorming over het bestemmingsplan kan als een risico worden gezien.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de grondopbrengst toe te voegen aan de algemene reserve en de bijbehorende begrotingswijziging vast te stellen.
Participatie:
Er is uitgebreide communicatie geweest met wijkbewoners en de raad over het project. Er zijn informatiebrieven verstuurd en er is overleg geweest met omwonenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een kernonderwerp in het voorstel, hoewel de aanleg van openbare ruimte en de bouw van zorgplaatsen indirecte duurzaamheidsaspecten kunnen bevatten.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een grondopbrengst van € 298.670,- die aan de algemene reserve wordt toegevoegd. De kosten van de notariële afwikkeling en de aanleg van de openbare ruimte zijn voor rekening van Vidomes. Eventuele extra kosten voor de herinrichting van de Prins Bernhardlaan worden gedekt uit het jaarlijkse budget voor herbestrating of aanvullende middelen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Nieuw Mariënpark Stichting Vidomes Katholieke Stichting Mariënpark Anterieure overeenkomst Grondexploitatie Planschade Grondruil Sociale huurwoningen Zorgplaatsen Openbare ruimteVerfijning van de zoekopdracht:
-
Zakelijke beschrijving Marienpark (Bijlage 3 bij collegevoorstel en Bijlage 2 bij raadsvoorstel).pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Zakelijke beschrijving anterieure overeenkomst over grondexploitatie
Samenvatting: De gemeente Leidschendam-Voorburg heeft een anterieure overeenkomst gesloten met Stichting Vidomes en Katholieke Stichting Marienpark voor de ontwikkeling van een bouwproject in Leidschendam. Het project omvat de bouw van 28 sociale huurwoningen, 37 vrije sector koopwoningen, 41 vrije sector huurwoningen, 69 zorgplaatsen en zorggerelateerde commerciële voorzieningen. Vidomes is verantwoordelijk voor de ontwikkeling en realisatie van het project, inclusief de inrichting van de openbare ruimte. De gemeente faciliteert het bestemmingsplan en verleent vergunningen. Vidomes betaalt een exploitatiebijdrage aan de gemeente en draagt eventuele planschade. De overeenkomst treedt in werking na goedkeuring van de gemeentelijke grondprijs.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel lijkt volledig in termen van de projectomvang, verantwoordelijkheden van de betrokken partijen, en financiële afspraken. Echter, details over de exacte financiële implicaties en de dekking daarvan zijn beperkt.
Rol van de Raad
De raad moet beslissen over de gemeentelijke grondprijs voor het project. Dit besluit is cruciaal voor de inwerkingtreding van de overeenkomst.
Politieke Keuzes
De raad moet politieke keuzes maken over de grondprijs en de prioritering van sociale huurwoningen versus vrije sector woningen. Ook de balans tussen zorgvoorzieningen en commerciële belangen kan politiek gevoelig zijn.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van het aantal woningen en zorgplaatsen. Het is echter minder specifiek over de tijdlijn (tijdgebonden) en de exacte financiële dekking (haalbaar en realistisch). Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar meer details over de financiële dekking zouden nuttig zijn.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten over de goedkeuring van de gemeentelijke grondprijs, wat de inwerkingtreding van de overeenkomst mogelijk maakt.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden. Er kunnen geen zienswijzen of bezwaren worden ingediend tegen de overeenkomst.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar kan relevant zijn gezien de omvang van het project en de impact op de openbare ruimte.
Financiële Gevolgen
Vidomes betaalt een exploitatiebijdrage aan de gemeente, maar de exacte financiële gevolgen en hoe deze worden gedekt, zijn niet gedetailleerd beschreven. Eventuele planschade komt voor rekening van Vidomes. Meer transparantie over de financiële dekking zou wenselijk zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Grondexploitatie Vidomes KSM (Katholieke Stichting Marienpark) Sociale huurwoningen Vrije sector koopwoningen Vrije sector huurwoningen Zorgplaatsen Openbare ruimte Bestemmingsplan Nieuw Marienpark ExploitatiebijdrageVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 12 Raadsbrief: Handhavingsuitvoeringsprogramma (694142).
Agendapunt Hamerstukken
Agendapunt 13 Raadsvoorstel: Bestuursovereenkomst bodemonderzoek ISV-3(695572)
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Bestuursovereenkomst bodemonderzoek ISV-3" voor de gemeente Leidschendam-Voorburg. Het richt zich op het onderzoeken en mogelijk saneren van twee potentieel verontreinigde locaties: Leidsekade 8-10 en Jasmijn/Berberis. De gemeente ontvangt hiervoor € 234.000 van de provincie. De overeenkomst voorziet in een gezamenlijk onderzoek met de provincie naar de kosten van sanering, waarbij ook gekeken wordt naar externe financieringsmogelijkheden. Er zijn geen financiële risico's voor de gemeente, en aanvullende financiering kan worden aangevraagd indien nodig. De betrokken grondeigenaren en omwonenden worden geïnformeerd over de voortgang.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat informatie over de financiële aspecten, de betrokken partijen, en de communicatie met belanghebbenden. Echter, details over de exacte stappen van het bodemonderzoek en de sanering ontbreken.
Rol van de Raad:
De raad moet kennisnemen van de bestuursovereenkomst en de bijbehorende begrotingswijziging vaststellen. De raad heeft een toezichthoudende rol in het proces.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de begrotingswijziging en kan overwegen of aanvullende maatregelen nodig zijn als de saneringskosten hoger uitvallen dan verwacht.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART. Het is specifiek en tijdgebonden (met een deadline van 1 januari 2013 voor kosteninzicht), maar mist meetbare en realistische doelen voor de sanering zelf. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van externe financiering kan een risico vormen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de bestuursovereenkomst en de begrotingswijziging goed te keuren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er communicatie zal zijn met grondeigenaren en omwonenden, maar het niveau van participatie is beperkt tot informeren.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, aangezien het voorstel betrekking heeft op bodemsanering, wat bijdraagt aan een schonere leefomgeving.
Financiële Gevolgen:
De gemeente ontvangt € 234.000 voor het onderzoek. Als de saneringskosten hoger zijn, kan aanvullende financiering worden aangevraagd bij de provincie. Er zijn geen directe financiële risico's voor de gemeente, maar er is een potentieel tekort als de kosten hoger uitvallen dan de subsidie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bodemverontreiniging Sanering Locaties Leidsekade Jasmijn/Berberis Provincie Subsidie Onderzoekskosten Financieringsmogelijkheden GrondeigenarenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 14 Raadsvoorstel: Projectuitvoeringsbesluit bouwplan Zaagmolenstraat in Leidschendam (695580).
-
Raadsvoorstel Projectuitvoeringsbesluit bouwplan Zaagmolenstraat in Leidschendam.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Projectuitvoeringsbesluit bouwplan Zaagmolenstraat in Leidschendam". Het plan omvat de bouw van 31 appartementen en 20 eengezinswoningen, inclusief een half verdiepte parkeergarage met 55 parkeerplaatsen. Het project valt onder de Crisis- en herstelwet, die projecten in het ruimtelijke domein versnelt. Er zijn geen bezwaren ingediend tijdens de inzageperiode, waardoor het projectuitvoeringsbesluit kan worden genomen. Dit besluit verleent de benodigde toestemmingen voor de bouwactiviteiten en bijbehorende werkzaamheden.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig en gedetailleerd. Het bevat een samenvatting, inleiding, inhoudelijke toelichting, financiële aspecten, communicatieplan en een conclusie met een voorstel aan de raad.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen over het vaststellen van het projectuitvoeringsbesluit, waarmee de bouwactiviteiten kunnen worden goedgekeurd.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen of ze het projectuitvoeringsbesluit willen vaststellen, rekening houdend met de Crisis- en herstelwet en de afwezigheid van bezwaren.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden, maar mist concrete informatie over de haalbaarheid en relevantie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten het projectuitvoeringsbesluit vast te stellen, inclusief de ruimtelijke onderbouwing en omgevingsvergunning.
Participatie:
Er is een inloopavond gehouden en het plan heeft ter inzage gelegen, maar er zijn geen zienswijzen ingediend, wat wijst op beperkte participatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in het voorstel.
Financiële Gevolgen:
De kosten voor publicatie worden gedekt door legeskosten. Alle overige kosten zijn afgewenteld op de ontwikkelende partij, waardoor er geen exploitatieplan nodig is.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Crisis- en Herstelwet Zaagmolenstraat Bouwplan Appartementen Eengezinswoningen Parkeergarage Ruimtelijke onderbouwing Omgevingsvergunning Stedenbouwkundige aspecten Schouten & De Jong Projectontwikkeling B.V.Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 15 Raadsvoorstel: Groenstructuurplan Uitvoeringsprogramma & Investeringsagenda 2012-2022 (693094).
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft besloten om de begroting voor het dienstjaar 2012 te wijzigen. Er is een verlaging van de lasten met €250.000 in het programma "Leefbaarheid en Wonen" en een overeenkomstige verhoging van de baten in het programma "Ruimtelijke en Economische Ontwikkeling" met hetzelfde bedrag. Hierdoor is het saldo van lasten en baten na resultaatbestemming op nul uitgekomen. De wijziging omvat een onttrekking van €250.000 uit de reserve van het groenfonds. Deze aanpassingen zijn vastgesteld tijdens de openbare raadsvergadering op 27 maart 2012.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Wijziging Begroting Gemeente Leidschendam-Voorburg Dienstjaar 2012". Het voorstel betreft een wijziging in de begroting van de gemeente Leidschendam-Voorburg voor het dienstjaar 2012. Er wordt een bedrag van €250.000 onttrokken uit de reserve van het groenfonds om de lasten van het programma "Leefbaarheid en Wonen" te dekken. Het saldo van de lasten en baten na deze wijziging is nul, wat betekent dat de begroting in evenwicht blijft na de voorgestelde aanpassingen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in termen van financiële specificaties en de bron van de dekking (onttrekking uit de reserve groenfonds). Echter, er ontbreekt een inhoudelijke toelichting over waarom deze wijziging noodzakelijk is en welke specifieke projecten of initiatieven hiermee gefinancierd worden.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het voorstel te beoordelen, te bespreken en uiteindelijk goed te keuren of af te wijzen. Zij moeten ervoor zorgen dat de wijziging in lijn is met de gemeentelijke prioriteiten en financiële strategieën.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of het gebruik van de reserve groenfonds voor het programma "Leefbaarheid en Wonen" gerechtvaardigd is. Dit kan politieke implicaties hebben, afhankelijk van de prioriteiten van de raad en de belangen van de inwoners.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers, maar mist specifieke doelstellingen en tijdsgebonden elementen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van een inhoudelijke toelichting kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij akkoord gaan met de voorgestelde begrotingswijziging en de onttrekking uit de reserve groenfonds.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niets over participatie van inwoners of andere belanghebbenden bij deze begrotingswijziging.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, gezien de onttrekking uit het groenfonds. Het is belangrijk dat de raad overweegt hoe deze wijziging de duurzaamheidsdoelen van de gemeente beïnvloedt.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn een onttrekking van €250.000 uit de reserve groenfonds. Het voorstel geeft aan dat deze onttrekking de wijziging dekt, maar er is geen verdere toelichting over de impact op de lange termijn reserves.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Begroting Baten en lasten Wijziging Dienstjaar 2012 Programma's Reserves Investeringsuitgaven Investeringsinkomsten Algemene dekkingsmiddelen Reserve groenfondsVerfijning van de zoekopdracht:
-
Raadsvoorstel Groenstructuurplan Uitvoeringsprogramma Investeringsagenda 2012-2022.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het Groenstructuurplan Uitvoeringsprogramma & Investeringsagenda 2012-2022
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Groenstructuurplan Uitvoeringsprogramma & Investeringsagenda 2012-2022". Het plan is een vervolg op het in 2010 vastgestelde Groenstructuurplan en richt zich op het verbeteren van de leefkwaliteit in Leidschendam-Voorburg door groen dichter bij de mensen te brengen. Het uitvoeringsprogramma fungeert als een werkboek voor investeringen in de groene infrastructuur, met als doel het verbeteren van de woon- en werkomgeving. Het plan benadrukt samenwerking met andere beleidsvelden en maakt gebruik van het Groenfonds voor financiering. Het programma is flexibel en wordt jaarlijks geëvalueerd, met een herijking in 2016.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met duidelijke richtlijnen voor uitvoering, financiering en evaluatie. Het biedt een gestructureerde aanpak voor de lange termijn en houdt rekening met flexibiliteit voor nieuwe ontwikkelingen.
Rol van de Raad:
De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren van het uitvoeringsprogramma en de bijbehorende investeringsagenda. Daarnaast moet de raad instemmen met de voorgestelde begrotingswijzigingen om de projecten te financieren.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van projecten, de toewijzing van middelen uit het Groenfonds en de mate van participatie van burgers en belanghebbenden bij de uitvoering van het plan.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), met duidelijke doelen en evaluatiemomenten. Er zijn geen opvallende inconsistenties, maar de flexibiliteit kan mogelijk leiden tot verschuivingen in prioriteiten.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om in te stemmen met het uitvoeringsprogramma en de investeringsagenda, de begrotingswijziging goed te keuren voor de financiering van de projecten, en in 2016 een herijking uit te voeren.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door inwoners en belanghebbenden bij de uitwerking van maatregelen, vergelijkbaar met de aanpak van het Waterplan.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een kernonderdeel van het voorstel, met aandacht voor het verbeteren van de leefomgeving, sociale samenhang en economische ontwikkeling.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen worden gedekt door het Groenfonds, met een totaal van €1.093.505 beschikbaar voor de periode 2012-2016. Er wordt ook gekeken naar aanvullende financiering via subsidies en samenwerking met andere projecten. De raad moet een begrotingswijziging goedkeuren om €250.000 vrij te maken voor de geprioriteerde projecten in 2012.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Groenstructuurplan Uitvoeringsprogramma Investeringsagenda Groenfonds Leefkwaliteit Recreatie Economisch vestigingsklimaat Subsidies Monumentaal groen BeheerkostenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 16 Raadsvoorstel tot vaststelling bestemmingsplan Damlaan 4-12(696282)
Samenvatting
Het bestemmingsplan "Damlaan 4-12" in Leidschendam-Voorburg is ter inzage gelegd zonder dat er zienswijzen zijn ingediend. Er zijn enkele kleine ambtshalve wijzigingen in de plantoelichting aangebracht. Het plan maakt de uitbreiding van het tweewielerbedrijf "Bike Totaal Thijs Brand Tweewielers" mogelijk door de aankoop en nieuwbouw op het naastgelegen pand Damlaan 12. Dit is essentieel voor de bedrijfsvoering en de ruimtelijke kwaliteit van het centrumgebied. Het plan voorziet in een modernisering van de panden en een verbetering van de beeldkwaliteit. Er is een anterieure overeenkomst gesloten voor het verhaal van gemeentelijke kosten, waardoor een exploitatieplan niet nodig is. Het bestemmingsplan wordt na vaststelling zes weken ter inzage gelegd, waarbij beroep mogelijk is. De gemeente heeft geen financiële risico's, aangezien de kosten door de initiatiefnemer worden gedragen. Het college stelt voor het bestemmingsplan gewijzigd vast te stellen en geen exploitatieplan op te stellen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Vaststelling bestemmingsplan "Damlaan 4-12"
Samenvatting: Het bestemmingsplan "Damlaan 4-12" betreft de herziening van het bestemmingsplan om de uitbreiding van het tweewielerbedrijf "Bike Totaal Thijs Brand Tweewielers" mogelijk te maken. Het plan voorziet in de samenvoeging van het naastgelegen pand en uitbreiding op het achtererf met nieuwbouw. Dit moet de logistieke problemen van het bedrijf oplossen en de verkeersbewegingen verminderen. Er zijn geen zienswijzen ingediend tijdens de inzageperiode, maar er zijn enkele ambtshalve wijzigingen aangebracht. Het voorstel omvat de vaststelling van het gewijzigde bestemmingsplan en het besluit om geen exploitatieplan vast te stellen.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel lijkt volledig, met een gedetailleerde uitleg van de noodzaak en de voordelen van de herziening van het bestemmingsplan. Het bevat ook informatie over de procedurele aspecten, zoals de zienswijzenprocedure en de financiële afspraken.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad is verantwoordelijk voor de vaststelling van het bestemmingsplan en het besluit om geen exploitatieplan vast te stellen. De raad moet ook instemmen met de ambtshalve wijzigingen in het plan.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde wijzigingen in het bestemmingsplan en of zij akkoord gaat met het niet vaststellen van een exploitatieplan. Dit kan politieke implicaties hebben met betrekking tot ruimtelijke ordening en lokale economische ontwikkeling.
SMART-analyse en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de beoogde uitbreiding en de juridische stappen die moeten worden genomen. Het is haalbaar en relevant voor de verbetering van de bedrijfsvoering en de ruimtelijke kwaliteit. De tijdsgebonden aspecten zijn duidelijk, met termijnen voor beroep en inzage. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit dat de raad moet nemen
De raad moet besluiten om het bestemmingsplan "Damlaan 4-12" gewijzigd vast te stellen, de Zienswijzennota/Nota van wijzigingen vast te stellen, en te besluiten geen exploitatieplan vast te stellen.
Participatie
Er is een mogelijkheid geboden voor het indienen van zienswijzen, maar er zijn geen zienswijzen ingediend. Dit suggereert beperkte participatie van de gemeenschap in dit specifieke geval.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel. De focus ligt meer op logistieke efficiëntie en ruimtelijke kwaliteit.
Financiële gevolgen en dekking
De financiële gevolgen voor de gemeente zijn minimaal, aangezien de uitbreiding volledig door de initiatiefnemer wordt gefinancierd. Er is een anterieure overeenkomst gesloten voor het verhaal van gemeentelijke kosten, en eventuele planschadevergoedingen komen ten laste van de initiatiefnemer. Hierdoor zijn de financiële risico's voor de gemeente afgedekt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Damlaan 4-12 Uitbreiding Tweewielerbedrijf Bike Totaal Thijs Brand Tweewielers Ruimtelijke kwaliteit Plantoelichting Zienswijzennota Anterieure overeenkomst PlanschadeverhaalsovereenkomstVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 17 Raadsvoorstel tot het wijzigen van de verordening Winkeltijden Leidschendam-Voorburg 2003 (693199).
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg, gedateerd 31 januari 2012, betreft een wijziging van de verordening Winkeltijden Leidschendam-Voorburg 2003. Het voorstel, onder leiding van portefeuillehouder de heer Van Ostaijen en behandeld door mevrouw Witteveen, beoogt de uitbreiding van het aantal flexibele koopzondagen per deelgebied van zes naar twaalf, conform het coalitieakkoord "Verantwoord Vooruit" uit 2010. Momenteel zijn er zes vaste en zes flexibele koopzondagen per jaar toegestaan. De wijziging is in lijn met de Winkeltijdenwet, die gemeenten toestaat om twaalf koopzondagen per jaar aan te wijzen. De gemeente is verdeeld in negen winkelgebieden, waaronder Leidsenhage en de Oude Dorpskern Voorburg. Hoewel inspraak normaal vereist is, wordt dit in dit geval als niet zinvol beschouwd, omdat het beleid al overeenkomt met de wensen van ondernemers en winkeliersverenigingen. Het voorstel is om de wijzigingsverordening vast te stellen.
-
Raadsvoorstel tot het wijzigen van de verordening Winkeltijden Leidschendam-Voorburg 2003.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Raadsvoorstel tot het wijzigen van de verordening Winkeltijden Leidschendam-Voorburg 2003". Het doel is om de bestaande verordening aan te passen zodat elk winkelgebied binnen de gemeente twaalf flexibele koopzondagen per jaar kan vaststellen, in lijn met het coalitieakkoord "Verantwoord Vooruit" uit 2010. Momenteel zijn er zes vaste en zes flexibele koopzondagen per gebied. De wijziging biedt meer flexibiliteit aan ondernemers om koopzondagen te plannen, wat aansluit bij de wensen van winkeliersverenigingen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een duidelijke uitleg van de huidige situatie, de voorgestelde wijzigingen, en het wettelijke kader. Echter, het mist gedetailleerde informatie over de mogelijke gevolgen van de wijziging.
Rol van de raad:
De raad moet de wijzigingsverordening vaststellen. Dit betekent dat zij de bevoegdheid hebben om de voorgestelde aanpassingen goed te keuren of af te wijzen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij de flexibiliteit in koopzondagen willen vergroten, wat mogelijk meer economische activiteit kan stimuleren, maar ook kan leiden tot maatschappelijke discussies over zondagsrust.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en een duidelijke beschrijving van de haalbaarheid. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van inspraak kan als een zwakte worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij de wijzigingsverordening willen vaststellen, waarmee zij de voorgestelde flexibiliteit in koopzondagen goedkeuren.
Participatie:
Er is geen inspraak voorzien, omdat het beleid al in lijn ligt met de wensen van ondernemers en winkeliersverenigingen. Dit kan echter participatie van andere belanghebbenden uitsluiten.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel bespreekt geen directe financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Mogelijk zijn er indirecte economische voordelen door meer koopzondagen, maar dit wordt niet uitgewerkt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Winkeltijdenverordening Koopzondagen Flexibele koopzondagen Coalitieakkoord Winkeltijdenwet Deelgebieden Inspraak Ondernemers Winkeliersverenigingen Verordening wijzigingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 18 Raadsvoorstel inzake ontslag en benoeming commissieleden PvdA.(708249)
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg van 14 maart 2012 betreft wijzigingen in de samenstelling van gemeentelijke commissies. De heer Altay (PvdA) wordt voorgesteld om ontslag te nemen als lid van de commissie Openbaar Gebied (OG) en benoemd te worden als lid van de commissie Maatschappelijke Activiteiten (MA). Tegelijkertijd wordt voorgesteld dat de heer Van der Burg (PvdA) ontslag neemt als lid van de commissie MA. De PvdA-fractie draagt de heer Altay voor als nieuw lid van de commissie MA.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Altay Van der Burg PvdA Commissie OG Commissie MA Openbaar Gebied Maatschappelijke Activiteiten Ontslag Benoeming FractieVerfijning van de zoekopdracht: