10-09-2013 Commissie OG
Agendapunt Bespreekpunten
Agendapunt 1 Opening, mededelingen en vaststelling agenda.
Agendapunt 4 Raadsvoorstel Stedenbouwkundig plan Duivenvoordecorridor (893714).
Samenvatting
GroenLinks heeft een alternatief voorgesteld voor het stedenbouwkundig plan van de Duivenvoordecorridor, genaamd 'het glazen landgoed'. Dit alternatief biedt een positieve meerwaarde op landschappelijk gebied door vrijere zichtlijnen en meer groene ruimte, zonder het aantal woningen te veranderen. Hoewel het voorstel aanvankelijk een lagere opbrengst lijkt te genereren, zijn er kansen om dit te verbeteren door een creatieve positionering van de woningen. Het plan zou minder concurreren met vergelijkbare projecten in omliggende gemeenten en kan een unieke aantrekkingskracht creëren door bijvoorbeeld een haventje voor eigen boten toe te voegen. GroenLinks benadrukt dat het alternatief beter aansluit bij eerder vastgesteld beleid en vraagt de raad om het stedenbouwkundig plan op dit punt te heroverwegen en het amendement te steunen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Stedenbouwkundig plan Duivenvoordecorridor". Het plan richt zich op de ontwikkeling van de Duivenvoordecorridor, een gebied tussen het Groene Hart en de Noordzeekust, met als doel het behoud en de versterking van het karakteristieke landschap. Het plan omvat de sanering van glastuinbouw en de ontwikkeling van vijf nieuwe buitenplaatsen in de stijl van bestaande boerderijen en landhuizen. Er zijn aanpassingen gedaan aan de toegangslanen, woonkavels en recreatieve mogelijkheden. Het voorstel vraagt de raad om kennis te nemen van deze aanpassingen en het stedenbouwkundig plan vast te stellen als indicatief richtinggevend kader.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een gedetailleerde beschrijving van de aanpassingen en de redenen daarvoor, evenals de financiële en planologische implicaties. Echter, de financiële gevolgen van grondverwervingen zijn nog niet volledig uitgewerkt.
Rol van de raad:
De raad wordt gevraagd om kennis te nemen van de aanpassingen en het stedenbouwkundig plan vast te stellen als indicatief richtinggevend plan. Dit betekent dat de raad instemt met de voorgestelde wijzigingen en de verdere ontwikkeling van het gebied binnen de gestelde kaders.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de balans tussen ruimtelijke kwaliteit en flexibiliteit in het plan, de financiële haalbaarheid van de voorgestelde aanpassingen, en de mate waarin participatie van belanghebbenden wordt meegenomen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, vooral omdat de financiële gevolgen nog niet volledig zijn uitgewerkt. Er zijn geen duidelijke tijdlijnen of meetbare doelen opgenomen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het stedenbouwkundig plan vast te stellen als indicatief richtinggevend plan, waarmee de voorgestelde aanpassingen worden geaccepteerd.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er gesprekken zijn gevoerd met belanghebbenden en dat er een inloopbijeenkomst wordt georganiseerd voor bewoners en ondernemers. Dit wijst op enige mate van participatie, maar de details over hoe deze input is verwerkt, zijn beperkt.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, gezien de focus op het behoud en de versterking van landschappelijke en ecologische waarden, evenals de sanering van glastuinbouw.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn nog niet volledig duidelijk, vooral met betrekking tot de grondverwervingen. Het voorstel stelt dat de aanpassingen budgettair neutraal moeten worden verwerkt binnen de grondexploitatie, maar verdere details ontbreken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Duivenvoordecorridor Stedenbouwkundig plan Beeldkwaliteitplan Buitenplaatsen Recreatieve mogelijkheden Ontsluitingswegen Provinciaal landschap Grondverwervingen Bestemmingsplan GroenLinks voorstelVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Vervolgstappen project Duivenvoordecorridor
Titel en Samenvatting:
Het voorstel getiteld "Vervolgstappen project Duivenvoordecorridor" informeert de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg over de voortgang van het project Duivenvoordecorridor. Het doel is om het gebied aantrekkelijk te maken voor wonen en recreatie door sanering van glasopstanden en de ontwikkeling van vijf nieuwe buitenplaatsen. Het voorstel vraagt de raad om het beeldkwaliteitplan vrij te geven voor publicatie en het stedenbouwkundig plan vast te stellen. Deze stappen zijn essentieel voor de voorbereiding van de realisatie van twee deelgebieden en de start van gebiedspromotie.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerde beschrijving van de huidige stand van zaken, de stappen die zijn genomen, en de toekomstige plannen. Echter, meer gedetailleerde informatie over de financiële implicaties en de dekking daarvan zou nuttig zijn.
Rol van de raad:
De raad wordt gevraagd om kennis te nemen van de vervolgstappen, in te stemmen met het ter inzage leggen van het beeldkwaliteitplan, het stedenbouwkundig plan vast te stellen, en in te stemmen met de publicatie van het stedenbouwkundig plan.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de plannen en de publicatie ervan, wat invloed heeft op de toekomstige ontwikkeling van het gebied en de betrokkenheid van marktpartijen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Hoewel het specifieke doelen en stappen beschrijft, ontbreken meetbare criteria en duidelijke tijdlijnen voor sommige onderdelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van marktontwikkelingen kan een risico vormen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het beeldkwaliteitplan ter inzage te leggen, het stedenbouwkundig plan vast te stellen, en de publicatie van het plan goed te keuren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er een inloopavond wordt georganiseerd voor inwoners en grondeigenaren, en dat er gebiedspromotie zal plaatsvinden om potentiële kopers en ontwikkelaars te interesseren.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt impliciet genoemd door de sanering van glasopstanden en de focus op landschappelijke en cultuurhistorische waarden, maar het is geen expliciet thema in het voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel erkent dat de ontwikkelingen op de woningmarkt een negatief effect kunnen hebben op de opbrengstenkant van de grondexploitatie. Er wordt een separaat voorstel tot herziening van de grondexploitatie aangekondigd, maar specifieke financiële details en dekkingsplannen worden niet in dit voorstel besproken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Duivenvoordecorridor Beeldkwaliteitplan Stedenbouwkundig plan Deelgebieden Woningmarkt Subsidie Zelfrealisatie Grondpositie Glasopstanden GebiedspromotieVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel/amendement heet "GroenLinks alternatief 'het glazen landgoed' voor het stedenbouwkundig plan Duivenvoordecorridor". Het voorstel van GroenLinks beoogt een alternatieve stedenbouwkundige opzet voor de Duivenvoordecorridor, waarbij de nadruk ligt op meer groene ruimte en een betere landschappelijke integratie. Het plan voorziet in clustering van bebouwing in de vorm van landhuizen, zonder het aantal woningen te veranderen. Hoewel het voorstel een lagere opbrengst lijkt te genereren, biedt het kansen voor een unieke positionering die concurrentie met nabijgelegen projecten kan verminderen. Het amendement vraagt om heroverweging van het oorspronkelijke plan met deze groene meerwaarde in gedachten.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig in termen van visie en doelstellingen, maar mist gedetailleerde financiële analyses en concrete stappen voor implementatie. Er is ook kritiek op de onvolledige beoordeling van het alternatief door het college.
Rol van de Raad:
De raad moet het amendement beoordelen en beslissen of het oorspronkelijke stedenbouwkundig plan moet worden aangepast volgens het GroenLinks alternatief. De raad speelt een cruciale rol in het afwegen van de landschappelijke voordelen tegen de financiële implicaties.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het oorspronkelijke plan en het GroenLinks alternatief, waarbij ze de prioriteit moeten geven aan landschappelijke integratie en duurzaamheid versus potentiële financiële opbrengsten.
SMART Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het mist specifieke meetbare doelen en een tijdsgebonden plan. Er zijn ook inconsistenties in de financiële verwachtingen en marktanalyses.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of ze instemmen met het amendement van GroenLinks en het stedenbouwkundig plan aanpassen om meer groene ruimte en landschappelijke integratie te bevorderen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in de besluitvorming of uitvoering.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, gezien de nadruk op groene ruimte en landschappelijke integratie. Het voorstel streeft naar een balans tussen bebouwing en natuur.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel suggereert een lagere opbrengst van ongeveer €1 miljoen, maar dit valt binnen de onzekerheidsmarge van de totale kosten- en opbrengstenraming van €80 miljoen. Er is geen gedetailleerd plan voor hoe deze financiële gevolgen gedekt zullen worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
GroenLinks Glazen landgoed Duivenvoordecorridor Landschappelijke meerwaarde Marktpotentie Groene ruimte Landhuizen Beeldkwaliteit Bestemmingsplan MarktsegmentenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Amendement Raad 1 oktober 2013 - Stedenbouwkundig plan Duivenvoordecorridor
Samenvatting: Het amendement, ingediend door R. Kniesmeijer van GroenLinks, stelt voor om het oorspronkelijke raadsbesluit over het stedenbouwkundig plan Duivenvoordecorridor te wijzigen. In plaats van alleen kennis te nemen van de aanpassingen en het plan vast te stellen, wordt voorgesteld ook kennis te nemen van een alternatief voorstel van GroenLinks. Beide plannen, het oorspronkelijke en het alternatieve, zouden dan als indicatief richtinggevend plan worden vastgesteld. Dit amendement beoogt meer aandacht te geven aan het alternatieve plan van GroenLinks en dit gelijkwaardig te behandelen met het oorspronkelijke plan.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het amendement is beknopt en richt zich specifiek op het toevoegen van een alternatief voorstel aan het stedenbouwkundig plan. Het biedt echter geen gedetailleerde informatie over de inhoud van het alternatieve voorstel, wat de volledigheid beperkt. Voor een volledig beeld zou het bijgevoegde alternatieve voorstel van GroenLinks moeten worden geraadpleegd.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om het amendement te beoordelen en te beslissen of het alternatieve voorstel van GroenLinks moet worden opgenomen in het stedenbouwkundig plan. De raad moet ook bepalen of beide plannen als indicatief richtinggevend moeten worden vastgesteld.
Politieke Keuzes
De raad moet kiezen of het alternatieve voorstel van GroenLinks voldoende meerwaarde biedt om het op te nemen naast het oorspronkelijke plan. Dit kan politieke implicaties hebben, afhankelijk van de inhoud en de visie van het alternatieve voorstel.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen specifieke doelen, meetbare resultaten of tijdlijnen bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van details over het alternatieve voorstel maakt het moeilijk om de haalbaarheid en meetbaarheid te beoordelen.
Besluit van de Raad
De raad moet beslissen of het amendement wordt aangenomen, wat zou betekenen dat het alternatieve voorstel van GroenLinks wordt opgenomen in het stedenbouwkundig plan als indicatief richtinggevend.
Participatie
Het voorstel zelf zegt niets over participatie. Het is onduidelijk of en hoe belanghebbenden of de gemeenschap betrokken zijn geweest bij het opstellen van het alternatieve voorstel.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het amendement. Aangezien het een stedenbouwkundig plan betreft, zou duurzaamheid een relevant onderwerp kunnen zijn, afhankelijk van de inhoud van het alternatieve voorstel.
Financiële Gevolgen
Het amendement vermeldt geen financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Zonder inzicht in de inhoud van het alternatieve voorstel is het moeilijk te beoordelen of er financiële implicaties zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Stedenbouwkundig plan Duivenvoordecorridor Amendement GroenLinks Alternatief voorstel R. Kniesmeijer Indicatief richtinggevend plan Aanpassingen Fractie Kennis nemenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5 Raadsbrief: Uitspraak Raad van State m.b.t. het Bestemmingsplan Landelijk Gebied (897515).
Agendapunt 6 Raadsvoorstel Herontwikkeling locatie Westeinde 132 C en 132 D te Voorburg (882792).
Samenvatting
Tijdens de vergadering van de Commissie Openbaar Gebied op 10 september 2013 werd het raadsvoorstel voor de herontwikkeling van de locatie Westeinde 132C en 132D in Voorburg besproken. Suo Marte Projectontwikkeling II B.V. wil op deze locatie zes woningen bouwen, wat afwijkt van het huidige bestemmingsplan. Het college heeft op 16 juli 2013 besloten de omgevingsvergunning te weigeren. Hoewel het niet verplicht is, heeft het college de raad gevraagd om expliciet te verklaren dat er geen bedenkingen zijn tegen dit weigeringsbesluit, gezien de voorgeschiedenis. De commissie adviseert de raad om het voorstel als hamerstuk goed te keuren. Belanghebbenden zijn geïnformeerd en de portefeuillehouder is wethouder W.H. Mijdam.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Herontwikkeling locatie Westeinde 132 C en 132 D te Voorburg
Samenvatting: Suo Marte Projectontwikkeling II B.V. heeft een omgevingsvergunning aangevraagd voor de bouw van zes woningen op het terrein Westeinde 132 C en 132 D in Voorburg, in afwijking van het bestemmingsplan. Het college heeft deze aanvraag geweigerd en vraagt de gemeenteraad om te verklaren dat er geen bedenkingen zijn tegen deze weigering. Dit verzoek is bedoeld om het eerder ingenomen standpunt van de commissie OG te bevestigen en om juridische duidelijkheid te verschaffen in lopende rechtszaken.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig in de context van de juridische en procedurele aspecten. Het biedt een gedetailleerde uitleg over de reden voor de weigering van de vergunning en de rol van de verklaring van geen bedenkingen. Echter, het mist specifieke details over de inhoudelijke argumenten tegen de herontwikkeling zelf.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad wordt gevraagd om expliciet te verklaren dat er geen bedenkingen zijn tegen het besluit van het college om de omgevingsvergunning te weigeren. Dit is een bevestiging van een eerder ingenomen standpunt.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt
De raad moet beslissen of zij het college steunt in de weigering van de omgevingsvergunning en daarmee de bestaande ruimtelijke plannen en kaders respecteert, of dat zij een andere koers wil varen.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische doelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de noodzaak van de verklaring van geen bedenkingen bij een weigering is een punt van discussie.
Besluit dat de raad moet nemen
De raad moet besluiten of zij instemt met het voorstel om geen bedenkingen te hebben tegen de weigering van de omgevingsvergunning.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen
Er worden geen directe financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen genoemd in het voorstel. Het richt zich voornamelijk op de juridische en procedurele aspecten van de vergunningaanvraag en -weigering.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Herontwikkeling Omgevingsvergunning Westeinde 132 C en 132 D Suo Marte Projectontwikkeling II B.V. Bestemmingsplan Verklaring van geen bedenkingen Commissie OG Rechtszaak Voorlopige voorziening Algemene wet bestuursrechtVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Raadsvoorstel Herontwikkeling locatie Westeinde 132 C en 132 D te Voorburg". De eigenaar, Suo Marte Projectontwikkeling II B.V., wil zes woningen bouwen op het terrein Westeinde 132C en 132D, wat afwijkt van het huidige bestemmingsplan. Het college heeft de omgevingsvergunning geweigerd en vraagt de raad om een verklaring van geen bedenkingen tegen dit besluit, ondanks dat dit formeel niet nodig is. Dit verzoek is gedaan vanwege de voorgeschiedenis van het project.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de context van de informatie die nodig is voor de raad om een beslissing te nemen. Het bevat de achtergrond, het besluit van het college, en de reden voor het verzoek aan de raad.
Rol van de raad:
De raad wordt gevraagd om een verklaring van geen bedenkingen af te geven tegen het besluit van het college om de omgevingsvergunning te weigeren. Dit is een formele bevestiging van het besluit van het college.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij het college steunt in het weigeren van de omgevingsvergunning. Dit kan politieke implicaties hebben, afhankelijk van de visie van de raad op stedelijke ontwikkeling en het afwijken van bestemmingsplannen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de vraag aan de raad. Het is tijdgebonden door de datum van de vergadering. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij een verklaring van geen bedenkingen afgeven tegen het weigeringsbesluit van het college.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat belanghebbenden zijn geïnformeerd, maar geeft geen verdere details over participatieprocessen of inspraakmogelijkheden voor omwonenden of andere betrokkenen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. Het is onduidelijk of dit een overweging is geweest in het besluitvormingsproces.
Financiële gevolgen:
Er worden geen financiële consequenties genoemd in het voorstel. Het lijkt erop dat er geen directe financiële impact is voor de gemeente, of dat deze niet als relevant wordt beschouwd voor de beslissing van de raad.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Herontwikkeling Westeinde 132C en 132D Omgevingsvergunning Bestemmingsplan Suo Marte Projectontwikkeling II B.V. Weigeringsbesluit Zes woningen Verklaring van geen bedenkingen Collegebesluit VoorgeschiedenisVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 7 Raadsvoorstel Vaststelling Ruimtelijk kader Sonneruyter (882991).
Samenvatting
De vergadering van de Commissie Openbaar Gebied op 10 september 2013 besprak het raadsvoorstel voor de vaststelling van het ruimtelijk kader Sonneruyter. WoonInvest en WoonZorgcentra Haaglanden willen de locatie Sonneruyter herontwikkelen voor een toekomstbestendig woonzorgcentrum en woningbouw, wat niet binnen het huidige bestemmingsplan past. Het college stelt voor om het ruimtelijk kader vast te stellen, waarin de randvoorwaarden voor de herontwikkeling worden vastgelegd. Ook wordt voorgesteld de coördinatieregeling uit de Wro toe te passen, zodat benodigde vergunningen parallel aan de bestemmingsplanprocedure kunnen worden behandeld. De planning voor Sonneruyter loopt gelijk met die van Rustoord, en WoonInvest zal de projecten na elkaar realiseren. De gemeente draagt financieel niet bij aan het woonzorgcentrum, maar de exploitant betaalt een kostenvergoeding. Er zijn inloopavonden voor omwonenden georganiseerd, wat leidde tot aanpassingen in het concept. De commissie adviseert de raad het voorstel als hamerstuk te behandelen.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Vaststelling Ruimtelijk kader Sonneruyter
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Vaststelling Ruimtelijk kader Sonneruyter". Het doel is de herontwikkeling van de locatie Sonneruyter tot een toekomstbestendig woonzorgcentrum en woningbouw. Woningbouwvereniging WoonInvest en WoonZorgcentra Haaglanden (WZH) willen een modern woonzorgcentrum realiseren dat aansluit op landelijke zorgontwikkelingen. Het huidige bestemmingsplan biedt hiervoor onvoldoende mogelijkheden. Het concept ruimtelijk kader stelt functionele en ruimtelijke randvoorwaarden vast voor de herontwikkeling. De raad wordt gevraagd dit kader vast te stellen en de coördinatieregeling uit de Wet ruimtelijke ordening (Wro) toe te passen om procedures te versnellen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerde beschrijving van de plannen, inclusief de functionele en ruimtelijke randvoorwaarden, en bespreekt de communicatie met betrokken partijen en omwonenden. Er zijn echter enkele aspecten, zoals de financiële dekking van eventuele extra kosten, die verder uitgewerkt kunnen worden.
Rol van de raad:
De raad moet het ruimtelijk kader vaststellen en beslissen over de toepassing van de coördinatieregeling uit de Wro. Dit is essentieel voor het versnellen van de procedure voor de bestemmingsplanwijziging en omgevingsvergunningen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de balans tussen woningbouw en groenvoorziening, de toepassing van de coördinatieregeling, en de mate van sociale woningbouw binnen het project. Er moet ook rekening gehouden worden met de belangen van omwonenden en de impact op de lokale infrastructuur.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART. Het bevat specifieke doelen en een tijdsgebonden planning, maar mist meetbare criteria voor succes en een gedetailleerde financiële dekking. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële aspecten kunnen beter worden uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten het ruimtelijk kader vast te stellen en de coördinatieregeling toe te passen. Dit besluit is cruciaal voor de voortgang van het project.
Participatie:
Het voorstel beschrijft de participatie van omwonenden via inloopavonden. Er is draagvlak gecreëerd, hoewel er enkele zorgen zijn geuit over bouwhoogte en inkijk.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt impliciet behandeld door de uitbreiding van het park en het behoud van monumentale bomen. Er is echter geen expliciete focus op duurzame bouwpraktijken of energie-efficiëntie.
Financiële gevolgen:
De gemeente draagt niet financieel bij aan het project. De exploitant is verantwoordelijk voor de kostenvergoeding aan de gemeente. Er is echter geen gedetailleerde financiële dekking voor eventuele extra kosten opgenomen.
In conclusie, het voorstel biedt een gedegen basis voor de herontwikkeling van Sonneruyter, maar er zijn verbeterpunten op het gebied van financiële dekking en expliciete duurzaamheidsmaatregelen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ruimtelijk kader Sonneruyter Woonzorgcentrum WoonInvest WoonZorgcentra Haaglanden (WZH) Herontwikkeling Bestemmingsplan Park Sonnenburgh Zorgprogramma CoördinatieregelingVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel Vaststelling Ruimtelijk kader Sonneruyter
Samenvatting: Het raadsvoorstel betreft de vaststelling van het ruimtelijk kader voor de herontwikkeling van de locatie Sonneruyter. WoonInvest en WoonZorgcentra Haaglanden willen hier een toekomstbestendig woonzorgcentrum en woningbouw realiseren. Omdat de plannen niet binnen het huidige bestemmingsplan passen, wordt de raad gevraagd het nieuwe ruimtelijk kader vast te stellen. Dit kader legt de functionele en ruimtelijke randvoorwaarden vast. Tevens wordt voorgesteld de coördinatieregeling uit de Wet ruimtelijke ordening (Wro) toe te passen, zodat de bestemmingsplanprocedure en benodigde vergunningen gelijktijdig kunnen worden behandeld. De gemeente draagt financieel niet bij, maar ontvangt een kostenvergoeding van de exploitant.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het zowel de ruimtelijke als functionele aspecten van de herontwikkeling behandelt en de juridische procedures die nodig zijn voor de uitvoering ervan. Het bevat ook informatie over de financiële afspraken en participatie van omwonenden.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om het ruimtelijk kader vast te stellen en te beslissen over de toepassing van de coördinatieregeling. Dit is essentieel voor het voortzetten van de herontwikkelingsplannen.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen over de vaststelling van het ruimtelijk kader en de toepassing van de coördinatieregeling. Dit omvat keuzes over ruimtelijke ordening, juridische procedures en de mate van participatie van omwonenden.
SMART-Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek, meetbaar en tijdgebonden, gezien de duidelijke doelen en planning. Echter, de haalbaarheid en relevantie zijn afhankelijk van de goedkeuring door de raad en de reacties van belanghebbenden. Er zijn geen duidelijke inconsistenties vermeld.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om het ruimtelijk kader vast te stellen en de coördinatieregeling toe te passen, zoals voorgesteld door het college.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat er participatie heeft plaatsgevonden via een klankbordgroep en inloopavonden voor omwonenden. Reacties van omwonenden hebben geleid tot aanpassingen in het concept.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als onderwerp in het voorstel, maar kan relevant zijn gezien de aard van de herontwikkeling naar een toekomstbestendig woonzorgcentrum.
Financiële Gevolgen
De gemeente draagt niet financieel bij aan de realisatie. De exploitant betaalt een kostenvergoeding aan de gemeente. Er wordt een anterieure overeenkomst opgesteld om de financiële afspraken vast te leggen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ruimtelijk kader Sonneruyter Herontwikkeling Woonzorgcentrum Woningbouw Bestemmingsplan Coördinatieregeling WoonInvest WoonZorgcentra Haaglanden Omgevingsvergunning Anterieure overeenkomstVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 8 Raadsvoorstel tot herbenoemen leden welstands- en monumentencommissie en delegeren bevoegdheid benoemen (893531).
-
Raadsvoorstel Herbenoemen de heer J. Roelofs en mevrouw I. Boost als leden van de welstands - en mo.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Herbenoemen de heer J. Roelofs en mevrouw I. Boost als leden van de welstands- en monumentencommissie: Delegeren van de bevoegdheid van de raad tot benoemen van leden van de welstands- en monumentencommissie.
Samenvatting: Het voorstel betreft de herbenoeming van de heer J. Roelofs en mevrouw I. Boost als leden van de welstands- en monumentencommissie van Leidschendam-Voorburg, met terugwerkende kracht voor een periode van drie jaar. Daarnaast wordt voorgesteld om de bevoegdheid tot het (her)benoemen van commissieleden te delegeren van de gemeenteraad naar het college van burgemeester en wethouders. Dit moet de administratieve lasten verminderen en is in lijn met de dualiseringsgedachte, aangezien de commissie rechtstreeks aan het college adviseert.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de herbenoeming van de commissieleden en de delegatie van bevoegdheden beschrijft. Het bevat relevante wettelijke verwijzingen en een toelichting op de redenen voor delegatie.
Rol van de Raad
De raad moet beslissen over de herbenoeming van de commissieleden en het delegeren van de benoemingsbevoegdheid aan het college.
Politieke Keuzes
De raad moet kiezen of zij de benoemingsbevoegdheid willen behouden of delegeren aan het college. Dit raakt aan de vraag hoe de raad haar rol ziet in het benoemingsproces en de mate van controle die zij wil uitoefenen.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare criteria. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de terugwerkende kracht van de herbenoemingen kan vragen oproepen.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij instemt met de herbenoeming van de commissieleden en de delegatie van de benoemingsbevoegdheid aan het college.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet als relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële Gevolgen
Er zijn geen financiële consequenties verbonden aan dit voorstel, zoals vermeld in de financiële toelichting.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Herbenoemen Welstands- en monumentencommissie Delegeren Bevoegdheid College Stichting Dorp, Stad en Land Woningwet Dualiseringsgedachte Administratieve lasten GemeentewetVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 9 Raadsbrief: stand van zaken Corbulogarage (893537).
Agendapunt 10 Raadsbrief grondexploitatie per 1-10-2012 en jaarrekening 2012 van de VOF Leidschendam Centrum (879846).
Agendapunt 12 Raadsbrief: Voortgang Stompwijkseweg (893536)
Agendapunt Agendapunten die niet besproken worden
Agendapunt 13 Raadsvoorstel project Nieuwe Driemanspolder (874924).
Samenvatting
De vergadering van de Commissie Openbaar Gebied op 10 september 2013 besprak het raadsvoorstel voor het project Nieuwe Driemanspolder. Het project lag sinds oktober 2010 stil vanwege discussies over Rijksgelden, maar de Provincie heeft inmiddels duidelijkheid gegeven over haar financiële bijdrage. Hierdoor kunnen nieuwe afspraken worden gemaakt, vastgelegd in de Wijzigingsovereenkomst Bestuursconvenant Realisatie Nieuwe Driemanspolder. Deze overeenkomst bepaalt onder andere dat de gemeenten Zoetermeer en Leidschendam-Voorburg verantwoordelijk worden voor het beheer en onderhoud van de droge delen binnen hun grenzen. Het plangebied wordt verkleind, wat resulteert in minder grondverkoop. De uitvoering van het project start medio 2016. Financieel is er een versobering van € 10 miljoen doorgevoerd, en de gemeente ontvangt € 1 miljoen van de Provincie voor onderhoud, met jaarlijkse kosten van € 127.000. De opbrengst van de grondverkoop wordt geschat op € 220.000. Het college stelt voor om de bijdragen in een bestemmingsreserve te storten. De commissie adviseert de raad om het voorstel goed te keuren als hamerstuk.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Project Nieuwe Driemanspolder". Het project betreft de transformatie van de Nieuwe Driemanspolder, Potteveen en Roeleveen van agrarisch gebied naar een gebied voor waterberging, natuur en recreatie. Na stilstand door financiële onzekerheden, is er nu duidelijkheid over de provinciale bijdrage. Het voorstel omvat een wijzigingsovereenkomst voor het bestuursconvenant, waarbij de provincie een vaste financiële bijdrage levert en zich terugtrekt, terwijl de uitvoering bij de overige partijen ligt. De gemeente Leidschendam-Voorburg wordt verantwoordelijk voor het beheer van de droge delen binnen haar grenzen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met een gedetailleerde beschrijving van de financiële en juridische aspecten, betrokken partijen en hun rollen, en de planning. Echter, er is enige onzekerheid over de toekomstige onderhoudskosten en de dekking daarvan.
Rol van de Raad:
De raad moet instemmen met de gewijzigde opzet van de projectinrichting en de wijzigingsovereenkomst goedkeuren. Daarnaast moet de raad besluiten over de instelling van een bestemmingsreserve voor onderhoud.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de instemming met de gewijzigde projectopzet en de financiële strategie voor toekomstig onderhoud. Er moet ook worden overwogen hoe om te gaan met eventuele toekomstige financiële tekorten.
SMART Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële bijdragen en verantwoordelijkheden. De tijdlijn is duidelijk, maar er zijn onzekerheden over de toekomstige onderhoudskosten, wat de haalbaarheid en tijdgebondenheid beïnvloedt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om in te stemmen met de gewijzigde projectopzet en de instelling van een bestemmingsreserve voor onderhoud.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden buiten de betrokken overheden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, gezien de focus op natuurontwikkeling en waterberging, maar het wordt niet expliciet genoemd als een kernonderdeel van het voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een vaste bijdrage van de provincie en de verkoop van gemeentegronden. Er is een risico van toekomstige tekorten in onderhoudsfinanciering, waarvoor de raad later alternatieve dekkingsmogelijkheden moet overwegen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Nieuwe Driemanspolder Ecologische HoofdStructuur (EHS) Ruimte om de Stad (RodS) Provincie Zuid-Holland Hoogheemraadschap van Rijnland Grondverwerving Bestuursconvenant Wijzigingsovereenkomst Beheer en onderhoud ProjectinrichtingVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Raadsvoorstel project Nieuwe Driemanspolder". Het project heeft sinds 2010 stilgelegen vanwege discussies over Rijksgelden. De Provincie heeft nu duidelijkheid gegeven over haar bijdrage, waardoor afspraken over het vervolg kunnen worden gemaakt. Deze afspraken zijn vastgelegd in een Wijzigingsovereenkomst van het Bestuursconvenant. Gemeenten Zoetermeer en Leidschendam-Voorburg worden verantwoordelijk voor beheer en onderhoud van de droge delen binnen hun grenzen. Het plangebied wordt verkleind, wat leidt tot minder grondverkoop. De uitvoering start medio 2016. Financieel is er een versoberingsslag van €10 miljoen en een jaarlijkse onderhoudskost van €127.000, met een provinciale bijdrage van €1 miljoen.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, met duidelijke informatie over de financiële aspecten, verantwoordelijkheden en wijzigingen in het project. Het biedt voldoende context voor de raad om een weloverwogen beslissing te nemen.
Rol van de raad:
De raad moet instemmen met de Wijzigingsovereenkomst en het raadsvoorstel goedkeuren. Dit is een formele stap om het project voort te zetten.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de wijzigingsovereenkomst en de financiële strategie, zoals het storten van de provinciale bijdrage en grondopbrengsten in een bestemmingsreserve.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), met duidelijke doelen en tijdlijnen. Er zijn geen evidente inconsistenties.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het voorstel goed te keuren, zoals geadviseerd door de commissie.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn duidelijk uiteengezet. Er is een versoberingsslag van €10 miljoen en jaarlijkse onderhoudskosten van €127.000. De provincie draagt €1 miljoen bij, en de grondverkoopopbrengst wordt geschat op €220.000. Deze bedragen worden voorgesteld om in een bestemmingsreserve te storten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Nieuwe Driemanspolder Wijzigingsovereenkomst Bestuursconvenant Provincie Beheer en onderhoud Grondverkoop Versoberingslag Bestemmingsreserve Taakstellend budget ProcesdossierVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 14 Raadsvoorstel: Vaststelling Nota bodembeheer en Bodemkwaliteitskaart gemeentes Leidschendam-Voorburg, Voorschoten en Wassenaar (879835).
Samenvatting
De vergadering van de Commissie Openbaar Gebied op 10 september 2013 besprak het raadsvoorstel voor de vaststelling van de Nota bodembeheer en de Bodemkwaliteitskaart voor de gemeentes Leidschendam-Voorburg, Voorschoten en Wassenaar. In 2007 werd een eerdere versie van deze documenten vastgesteld, maar vanaf januari 2013 moet gewerkt worden volgens het Besluit Bodemkwaliteit. De nieuwe bodemkwaliteitskaart verdeelt het gebied in zones met vergelijkbare bodemkwaliteit, en de Nota bodembeheer legt vast onder welke voorwaarden grondverzet binnen en tussen deze zones mogelijk is. De documenten lagen vanaf 3 april zes weken ter inzage, en er werden drie zienswijzen ingediend, wat leidde tot aanpassingen. De commissie adviseert de raad om het voorstel als hamerstuk aan te nemen. Wethouder S. Bruines is de portefeuillehouder en de behandelend ambtenaar is Mw. N. Altun van de afdeling Ruimtelijke Ontwikkeling.
-
Raadsvoorstel Vaststelling Nota bodembeheer en Bodemkwaliteitskaart Gemeentes Leidschendam-Voorburg.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Vaststelling Nota bodembeheer en Bodemkwaliteitskaart
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Vaststelling Nota bodembeheer en Bodemkwaliteitskaart Gemeentes Leidschendam-Voorburg, Voorschoten en Wassenaar". Het doel is om de bodemkwaliteitskaart en de Nota bodembeheer te actualiseren in overeenstemming met het Besluit bodemkwaliteit. Dit besluit vervangt het Bouwstoffenbesluit en biedt meer mogelijkheden voor hergebruik van grond en baggerspecie. De actualisatie is noodzakelijk omdat de overgangsregeling is verlopen. De drie gemeenten hebben gezamenlijk een bodemkwaliteitskaart en een Nota bodembeheer opgesteld om efficiëntie te bevorderen en gronduitwisseling te vergemakkelijken. De raad moet de Nota bodembeheer vaststellen, terwijl het college de bodemkwaliteitskaart vaststelt.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerde uitleg van de noodzaak en de achtergrond van de actualisatie, evenals de betrokkenheid van meerdere gemeenten. Er zijn echter geen specifieke details over de financiële dekking van de kosten.
Rol van de raad:
De raad is verantwoordelijk voor het vaststellen van de Nota bodembeheer, die het gebiedsspecifieke beleid omvat. Dit is een belangrijke stap in het proces, aangezien het de beleidsmatige kaders voor grondverzet binnen de gemeenten bepaalt.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de vaststelling van de Nota bodembeheer, inclusief de gebiedsspecifieke beleidskeuzes zoals verhoogde lokale waarden in oude dorpskernen en aanvullende eisen voor baggerspecie.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Hoewel het specifieke doelen en tijdlijnen bevat, zoals de evaluatie na vijf jaar, ontbreken meetbare criteria voor succes. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële dekking is niet gespecificeerd.
Besluit van de raad:
De raad moet instemmen met de zienswijzennota en de Nota bodembeheer vaststellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de ontwerpdocumenten zes weken ter inzage hebben gelegen en dat er zienswijzen zijn ingediend en verwerkt. Dit duidt op een participatief proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, aangezien het voorstel gericht is op het bevorderen van hergebruik van grond en baggerspecie, wat milieuvriendelijker is.
Financiële gevolgen:
Het voorstel stelt dat het vaststellen van de documenten onderzoekskosten bespaart, maar er is geen gedetailleerde financiële analyse of dekking van eventuele kosten opgenomen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Besluit bodemkwaliteit Bodemkwaliteitskaart Nota bodembeheer Grondverzet Gebiedsspecifiek beleid Zienswijzen Overgangsregeling Gemeenten Voorschoten en Wassenaar Hergebruik Milieuhygiënische bodemkwaliteitVerfijning van de zoekopdracht:
-
Voorblad 879835 RV vaststelling nota bodembeheer en bodemkwaliteitskaart gemeentes LV, Voorschoten en Wassenaar.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Vaststelling Nota bodembeheer en Bodemkwaliteitskaart gemeentes Leidschendam-Voorburg, Voorschoten en Wassenaar". Het raadsvoorstel beoogt de actualisatie van de bodemkwaliteitskaart en de opstelling van een nieuwe Nota bodembeheer. Deze documenten zijn essentieel voor het beheer van de bodemkwaliteit in de betrokken gemeenten, waarbij zones met vergelijkbare milieuhygiënische bodemkwaliteit worden geïdentificeerd. De nota legt beleidsmatig vast onder welke voorwaarden grondverzet binnen en tussen deze zones mogelijk is. Dit is in lijn met het Besluit Bodemkwaliteit dat vanaf januari 2013 van kracht is.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het zowel de actualisatie van de bodemkwaliteitskaart als de opstelling van een nieuwe Nota bodembeheer omvat. Het behandelt de noodzakelijke beleidsmatige en praktische aspecten van bodembeheer.
Rol van de raad:
De raad wordt gevraagd het voorstel goed te keuren als een hamerstuk, wat betekent dat er geen uitgebreide discussie wordt verwacht en het voorstel als zodanig kan worden aangenomen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde beleidskaders voor bodembeheer en de indeling van zones voor grondverzet. Dit kan invloed hebben op toekomstige ruimtelijke ontwikkelingen en milieubeheer in de gemeenten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, gezien de noodzaak om te voldoen aan het Besluit Bodemkwaliteit. Het is echter niet volledig meetbaar of realistisch zonder inzicht in de implementatie en handhaving van de beleidsregels.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het voorstel goed te keuren, waarmee de Nota bodembeheer en de Bodemkwaliteitskaart worden vastgesteld.
Participatie:
Er is sprake geweest van participatie, aangezien de ontwerpdocumenten zes weken ter inzage hebben gelegen en er drie zienswijzen zijn ingediend, wat heeft geleid tot aanpassingen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, aangezien het beheer van bodemkwaliteit direct invloed heeft op milieubehoud en duurzame ontwikkeling.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vermeldt geen specifieke financiële consequenties of hoe deze gedekt worden. Dit kan impliceren dat er geen directe kosten zijn of dat deze binnen bestaande budgetten vallen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bodemkwaliteitskaart Nota bodembeheer Bodembeheerplan Besluit Bodemkwaliteit Milieuhygiënische bodemkwaliteit Grondverzet Zienswijzennota Zones Voorschoten WassenaarVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 15 Raadsvoorstel Project Rustoord: Toepassing coördinatieregeling (882847).
Samenvatting
Tijdens de vergadering van de Commissie Openbaar Gebied op 10 september 2013 werd het raadsvoorstel voor het project Rustoord besproken, met als focus de toepassing van de coördinatieregeling volgens de Wet ruimtelijke ordening (Wro). De raad had eerder, op 14 mei 2013, ingestemd met het ruimtelijk kader voor Rustoord. Het voorstel beoogt de procedures voor het bestemmingsplan en de omgevingsvergunning te combineren, wat aanzienlijke tijdwinst kan opleveren. Het college adviseert daarom de coördinatieregeling toe te passen op het projectgebied Rustoord. De commissie wordt geadviseerd om de raad te laten besluiten conform het voorstel. De planning en procedures worden besproken met de klankbordgroep van omwonenden. Wethouder W.H. Mijdam is de portefeuillehouder en de behandelend ambtenaar is dhr. A. Kampschuur.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Project Rustoord: Toepassing coördinatieregeling
Samenvatting: Het voorstel betreft de toepassing van de coördinatieregeling voor de herontwikkeling van het project Rustoord in Leidschendam-Voorburg. Deze regeling maakt het mogelijk om de bestemmingsplanprocedure en de omgevingsvergunningprocedure gelijktijdig te doorlopen, wat de totale doorlooptijd verkort zonder de belangen van belanghebbenden te schaden. De gemeenteraad moet een coördinatiebesluit nemen omdat er geen bestaande verordening is. De voordelen zijn onder andere tijdwinst en duidelijkheid voor omwonenden, terwijl risico's zoals vertraging bij de start van de bestemmingsplanprocedure en samenhang van besluiten ook worden erkend.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerde uitleg van de coördinatieregeling, de voordelen en risico's, en de noodzaak van een raadsbesluit. Echter, het zou baat hebben bij meer gedetailleerde informatie over de specifieke impact op belanghebbenden en eventuele alternatieven.
Rol van de Raad
De raad moet een besluit nemen over het toepassen van de coördinatieregeling voor het project Rustoord. Dit is noodzakelijk omdat er geen bestaande verordening is die de toepassing van de regeling dekt.
Politieke keuzes
De raad moet kiezen tussen het versnellen van de procedures door de coördinatieregeling toe te passen of het volgen van de reguliere, mogelijk langere procedures. Dit omvat het afwegen van de voordelen van tijdwinst tegen de risico's van mogelijke vertragingen en samenhang van besluiten.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen. Er zijn geen duidelijke doelen of criteria voor succes gedefinieerd. Er zijn geen grote inconsistenties, maar de afhankelijkheid van tijdige samenwerking tussen gemeente en ontwikkelaar kan een risico vormen.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of de coördinatieregeling uit de Wet ruimtelijke ordening (Wro) van toepassing wordt verklaard op het project Rustoord.
Participatie
Er is een klankbordgroep van omwonenden samengesteld om de planning en voortgang van het project te bespreken. Dit wijst op een zekere mate van participatie, maar het voorstel biedt geen gedetailleerde informatie over hoe inspraak verder wordt gefaciliteerd.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel. De focus ligt voornamelijk op procedurele efficiëntie.
Financiële Gevolgen
Het voorstel stelt dat de toepassing van de coördinatieregeling geen financiële gevolgen heeft. Er wordt geen verdere uitleg gegeven over hoe eventuele kosten worden gedekt, wat een punt van zorg kan zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Coördinatieregeling Rustoord WoonInvest Bestemmingsplan Omgevingsvergunning Tijdwinst Wet ruimtelijke ordening (Wro) Zienswijze Raad van State BouwplanVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Raadsvoorstel Project Rustoord: Toepassing coördinatieregeling". Het voorstel beoogt de coördinatieregeling uit de Wet ruimtelijke ordening (Wro) toe te passen op het projectgebied Rustoord. Dit houdt in dat de procedures voor het bestemmingsplan en de omgevingsvergunning worden gecombineerd, wat aanzienlijke tijdwinst oplevert. Het college heeft de voor- en nadelen van deze regeling besproken en stelt voor om deze toe te passen om de ontwikkeling van het projectgebied te versnellen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de context, de voordelen van de coördinatieregeling en de procedurele stappen duidelijk uiteenzet. Echter, er ontbreekt gedetailleerde informatie over de financiële consequenties en hoe deze gedekt worden.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het voorstel te beoordelen en te besluiten of de coördinatieregeling toegepast moet worden. Het voorstel wordt als hamerstuk behandeld, wat betekent dat er geen uitgebreide discussie wordt verwacht.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of de tijdwinst en efficiëntie van de coördinatieregeling opwegen tegen eventuele nadelen, zoals minder inspraakmomenten voor burgers.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische doelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van financiële details kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de coördinatieregeling al dan niet van toepassing te verklaren op het projectgebied Rustoord.
Participatie:
Er is sprake van participatie via een klankbordgroep van omwonenden, waar planning en procedures worden besproken. Dit suggereert enige mate van betrokkenheid van de gemeenschap.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel. Het is onduidelijk of en hoe duurzaamheid in het project wordt geïntegreerd.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vermeldt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Dit is een belangrijk aspect dat verder verduidelijkt moet worden om een volledig beeld te krijgen van de impact van het voorstel.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Project Rustoord Coördinatieregeling Bestemmingsplan Omgevingsvergunning Wet ruimtelijke ordening (Wro) Ruimtelijk kader Tijdwinst Ontwikkeling Klankbordgroep Planning en proceduresVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 16 Raadsvoorstel tot vaststellen van het bestemmingsplan 'Voorburg Noord' (893518).
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Vaststellen bestemmingsplan 'Voorburg Noord'". Het bestemmingsplan is een actualisatie van oudere plannen, conform de Wet ruimtelijke ordening (Wro), die vereist dat bestemmingsplannen elke tien jaar worden herzien. Het plan is conserverend van aard, wat betekent dat er geen nieuwe ontwikkelingen worden geïntroduceerd. Het ontwerp heeft ter inzage gelegen en er zijn vijf zienswijzen ingediend, wat heeft geleid tot enkele aanpassingen. Het plan vormt het juridisch bindende kader voor het gebruik van de gronden binnen het plangebied. Er is geen exploitatieplan vereist, omdat er geen nieuwe bouwplannen zijn.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het voldoet aan de wettelijke vereisten van de Wro en de zienswijzen zijn behandeld. Het bevat de noodzakelijke juridische en procedurele informatie.
Rol van de raad:
De raad is verantwoordelijk voor het vaststellen van het bestemmingsplan en het besluit om geen exploitatieplan vast te stellen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de vaststelling van het bestemmingsplan en de zienswijzennota. Er is ook een keuze om geen exploitatieplan vast te stellen, gezien de conserverende aard van het plan.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar minder meetbaar en realistisch, omdat het geen concrete ontwikkelingsdoelen bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten het bestemmingsplan en de zienswijzennota vast te stellen en geen exploitatieplan op te stellen.
Participatie:
Er is participatie geweest in de vorm van een zienswijzeprocedure, waarbij belanghebbenden hun mening konden geven.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar kan impliciet relevant zijn bij het conserveren van bestaande ruimtelijke ordening.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen, aangezien er geen nieuwe bouwplannen zijn en geen exploitatieplan nodig is. Kostenverhaal is niet aan de orde.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan "Voorburg Noord" Wet ruimtelijke ordening (Wro) Zienswijzen Plangebied Exploitatieplan Grondexploitatie Anterieure overeenkomst Beroepstermijn Zienswijzennota VerbeeldingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 17 Raadsvoorstel inzake aanvraag krediet herinrichting Hoekweg (893458).
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Aanvraag krediet herinrichting Hoekweg
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Aanvraag krediet herinrichting Hoekweg". Het voorstel betreft de herinrichting van de Hoekweg in Voorburg als onderdeel van de Hofpleinsnelfietsroute tussen Den Haag en Rotterdam. Het doel is om de fietsveiligheid en het fietscomfort te verbeteren door de aanleg van een fietsstraat. De kosten van €374.000 worden volledig gedekt door subsidies van het Stadsgewest Haaglanden en de rijksoverheid. De herinrichting omvat het behoud van de bestaande bomenstructuur en parkeerplaatsen, en het verbeteren van de uitstraling van de straat. De uitvoering is gepland voor het tweede kwartaal van 2014.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat informatie over de doelstellingen, financiële dekking, communicatie met belanghebbenden, en de planning van de uitvoering. Echter, meer gedetailleerde informatie over de specifieke maatregelen en mogelijke risico's zou nuttig zijn.
Rol van de raad:
De raad moet het uitvoeringskrediet goedkeuren om de herinrichting te kunnen starten. Daarnaast is de raad verantwoordelijk voor het bewaken van de voortgang en het waarborgen van de belangen van de inwoners.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de prioriteit van fietsvoorzieningen in relatie tot andere gemeentelijke projecten. Ook moet de raad overwegen hoe de herinrichting bijdraagt aan bredere beleidsdoelen zoals duurzaamheid en verkeersveiligheid.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). De doelen zijn specifiek en meetbaar, zoals de aanleg van een fietsstraat. De tijdlijn is duidelijk, maar er is weinig informatie over hoe succes wordt gemeten na voltooiing. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het uitvoeringskrediet van €374.000 goed te keuren voor de herinrichting van de Hoekweg.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er regelmatig overleg is geweest met omwonenden en dat er een inloopbijeenkomst wordt georganiseerd. Dit wijst op een redelijk niveau van participatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, gezien de focus op duurzame veiligheid en het behoud van de bomenstructuur. Het voorstel draagt bij aan duurzame mobiliteit door het stimuleren van fietsverkeer.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn beperkt voor de gemeente, aangezien de kosten volledig worden gedekt door subsidies. Dit maakt het voorstel financieel haalbaar zonder extra belasting voor de gemeentelijke begroting.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Hofpleinsnelfietsroute Fietsveiligheid Fietscomfort Fietsstraat Subsidie Duurzame veiligheid Bomenstructuur Parkeerplaatsen Schetsontwerp UitvoeringskredietVerfijning van de zoekopdracht: