08-07-2020 Raadsvergadering
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 3.e Raadsvoorstel: Voorbereidingsbesluit woningsplitsing en kamerverhuur (1678). - 19:30
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft een voorbereidingsbesluit voor de gemeente Leidschendam-Voorburg om het splitsen van woningen en kamerverhuur te reguleren. Dit besluit is ingegeven door een toename van aanvragen voor woningsplitsing, wat gevolgen heeft voor de leefbaarheid in de gemeente. Het doel is om beleid te ontwikkelen dat het splitsen van woningen en kamerverhuur beperkt, om zo de leefbaarheid te beschermen en de samenstelling van de woningvoorraad te behouden. Het voorbereidingsbesluit treedt in werking bij bekendmaking en geldt voor de gehele gemeente. Het besluit is een tijdelijke maatregel die nieuwe initiatieven voor woningsplitsing en kamerverhuur aanhoudt totdat er nieuw beleid en aangepaste bestemmingsplannen zijn vastgesteld. Het besluit is bedoeld om de druk op de woningmarkt te verlichten en de leefbaarheid te waarborgen. Het voorbereidingsbesluit is opgenomen in de begroting van 2020 en heeft als risico dat het de druk op de schaarse sociale woningvoorraad kan vergroten.
-
Analyse van het document
Analyse van het Voorstel: Voorbereidingsbesluit Woningsplitsing en Kamerverhuur
Titel en Samenvatting:
Het voorstel heet "Raadsvoorstel Voorbereidingsbesluit woningsplitsing en kamerverhuur". Het betreft een voorbereidingsbesluit voor de gemeente Leidschendam-Voorburg om beleid te ontwikkelen dat het splitsen van woningen en kamerverhuur reguleert. Dit is een reactie op de toename van aanvragen voor woningsplitsing, wat de leefbaarheid kan beïnvloeden. Het besluit beoogt de leefomgeving te beschermen door het instellen van regels in bestemmingsplannen en de Huisvestingsverordening. Het voorbereidingsbesluit is een tijdelijke maatregel die aanvragen voor woningsplitsing en kamerverhuur aanhoudt totdat nieuw beleid is vastgesteld.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerde uitleg van de context, de noodzaak van het besluit, en de juridische en beleidsmatige kaders. Echter, specifieke details over de implementatie en handhaving van het beleid ontbreken.
Rol van de Raad:
De raad heeft de bevoegdheid om het voorbereidingsbesluit vast te stellen. Dit besluit is cruciaal voor het ontwikkelen van beleid dat de leefbaarheid in de gemeente beschermt.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of ze de regulering van woningsplitsing en kamerverhuur willen ondersteunen, wat kan leiden tot beperkingen voor eigenaren en investeerders. Ze moeten ook afwegen hoe ze de balans tussen woningnood en leefbaarheid willen aanpakken.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en een duidelijke beschrijving van de acceptatiecriteria. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van de handhaving is een punt van zorg.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten het voorbereidingsbesluit al dan niet vast te stellen, waarmee ze de basis leggen voor verdere beleidsontwikkeling.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of stakeholders in de besluitvorming, wat een gemis kan zijn in het creëren van draagvlak.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar het behoud van leefbare woonomgevingen kan als een duurzaamheidsdoel worden gezien.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn beperkt tot de kosten voor het opstellen en in procedure brengen van het voorbereidingsbesluit, die al in de begroting van 2020 zijn opgenomen. Er is geen specifieke dekking voor eventuele extra kosten genoemd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Woningsplitsing Kamerverhuur Leefbaarheid Voorbereidingsbesluit Huisvestingsverordening Bestemmingsplan Woningvoorraad Omgevingswet Vergunningenstelsel WoningnoodVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 3.e.1 Amendement GroenLinks GBLV m.b.t. mantelzorgwoning (ID 141). - 19:40
-
amendement GroenLinks geen verbod woningsplitsing voor een mantelzorgwoning ID 141.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Amendement ID 141 - Raadsvoorstel voorbereidingsbesluit woningsplitsing en kamerverhuur
Samenvatting: Het amendement, voorgesteld door Natalie Reijnders-van Weers van GroenLinks, stelt voor om een extra artikel toe te voegen aan het raadsbesluit 1678. Dit artikel maakt een uitzondering op de verboden voor woningsplitsing en kamerverhuur voor mantelzorgwoningen. In een mantelzorgwoning woont de zorgvrager in een zelfstandige woning naast de zorggever. Zodra de mantelzorg eindigt, mag de woning niet langer als zelfstandige woning worden gebruikt. Het amendement erkent de behoefte aan zelfstandigheid voor beide partijen zonder grote financiële gevolgen.
Oordeel over de volledigheid
Het amendement is specifiek en richt zich op een duidelijk omschreven situatie: mantelzorgwoningen. Het biedt een oplossing voor een specifieke behoefte binnen de gemeenschap. Echter, het amendement zou vollediger zijn met meer details over de implementatie en handhaving van de regeling.
Rol van de Raad
De raad moet het amendement beoordelen en besluiten of het wordt opgenomen in het raadsbesluit. De raad speelt een cruciale rol in het afwegen van de belangen van mantelzorgers en de bredere gemeenschap.
Politieke Keuzes
De raad moet kiezen tussen het ondersteunen van mantelzorgers door hen meer flexibiliteit te geven in hun woonoplossingen, of het handhaven van strikte regels voor woningsplitsing om andere beleidsdoelen te bereiken, zoals het beheersen van de woningmarkt.
SMART en Inconsistenties
Het amendement is specifiek en meetbaar in termen van de situatie die het adresseert (mantelzorgwoningen). Het is echter minder duidelijk over de tijdsgebonden aspecten en de wijze van handhaving. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de praktische uitvoering kan vragen oproepen.
Besluit van de Raad
De raad moet beslissen of het amendement wordt aangenomen en daarmee de uitzondering voor mantelzorgwoningen wordt toegevoegd aan het raadsbesluit.
Participatie
Het amendement zelf zegt niets over participatie, maar het onderwerp mantelzorg impliceert betrokkenheid van zorgvragers en zorggevers. Het zou nuttig zijn om te weten of deze groepen zijn geraadpleegd.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is niet direct een onderwerp van dit amendement. Echter, het ondersteunen van mantelzorg kan indirect bijdragen aan sociale duurzaamheid door gemeenschapszorg te bevorderen.
Financiële Gevolgen
Het amendement vermeldt dat het geen grote financiële gevolgen heeft voor de betrokken partijen. Er is echter geen gedetailleerde financiële analyse of dekking aangegeven, wat een aandachtspunt kan zijn voor de raad.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Amendement Woningsplitsing Kamerverhuur Mantelzorgwoning Zorgvrager Zorggever Zelfstandige woning Mantelzorg Financiële gevolgen GroenLinksVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 3.f Raadsvoorstel: Vaststellen Verordening sociale en middeldure woningbouw Leidschendam-Voorburg 2020 (1549). - 19:40
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg betreft de vaststelling van de Verordening sociale en middeldure woningbouw 2020. Deze verordening vervangt de bestaande beleidsregels en de Nota Vereveningsfonds sociale woningbouw. Het doel is om de bouw van sociale en middeldure woningen te bevorderen, gezien het tekort aan dergelijke woningen. De verordening verplicht tot het realiseren van 30% sociale huurwoningen in nieuwe bouwplannen en introduceert een verplicht aandeel middeldure woningen. De betrokkenheid van woningcorporaties wordt vanaf het begin van bouwprojecten vereist. De verordening biedt meer duidelijkheid over de voorwaarden voor woningbouwinitiatieven en verruimt de mogelijkheden voor het gebruik van het vereveningsfonds. Het voorstel draagt bij aan de gemeentelijke doelen van een inclusieve en duurzame woonomgeving.
-
1549 Raadsvoorstel Verordening sociale en middeldure woningbouw Leidschendam-Voorburg 2020.docx.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel Verordening sociale en middeldure woningbouw Leidschendam-Voorburg 2020
Samenvatting: Het voorstel betreft de vaststelling van de Verordening sociale en middeldure woningbouw Leidschendam-Voorburg 2020 en de intrekking van de Nota vereveningsfonds sociale woningbouw. De verordening beoogt de realisatie van sociale en middeldure woningen te bevorderen door beleidsregels te herzien en de betrokkenheid van woningcorporaties te vergroten. Het vereveningsfonds blijft bestaan als financiële prikkel. De verordening speelt in op de woningbehoefte en stimuleert doorstroming op de woningmarkt. Het richt zich op initiatieven vanaf 10 woningen, met specifieke regels voor projecten van 30 woningen of meer.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig, met een duidelijke uitleg van de context, doelen en de noodzaak voor de verordening. Het bevat evaluaties van eerdere beleidsregels en legt uit waarom wijzigingen nodig zijn. Echter, meer gedetailleerde financiële analyses en concrete voorbeelden van hoe de verordening in de praktijk zal werken, zouden de volledigheid kunnen verbeteren.
Rol van de Raad
De raad heeft de bevoegdheid om de verordening vast te stellen en de Nota vereveningsfonds sociale woningbouw in te trekken. De raad moet ook de politieke keuzes maken die in het voorstel worden gepresenteerd.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen over de vaststelling van de verordening, inclusief de verplichtingen voor sociale en middeldure woningbouw. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de betrokkenheid van woningcorporaties en de duur van de exploitatieperiode voor sociale huurwoningen.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is gedeeltelijk SMART. Het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en concrete acties. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van de exploitatieperiode en de betrokkenheid van woningcorporaties kunnen beter worden onderbouwd.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de Verordening sociale en middeldure woningbouw vast te stellen en de Nota vereveningsfonds sociale woningbouw in te trekken.
Participatie
Het voorstel benadrukt de noodzaak van vroege betrokkenheid van woningcorporaties, maar er is weinig informatie over bredere participatie van andere belanghebbenden of inwoners.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel, hoewel het subdoel "Een groene, duurzame woongemeente" wordt genoemd.
Financiële Gevolgen
Het voorstel vermeldt dat het vereveningsfonds als financiële prikkel effectief is gebleken, maar er is geen gedetailleerde financiële analyse of dekking van de kosten opgenomen. Meer informatie over de financiële implicaties en hoe deze worden gedekt, zou nuttig zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Sociale huurwoningen Middeldure woningen Beleidsregels Vereveningsfonds Woningcorporaties Woonmilieu Doorstroming Exploitatietermijn Particuliere verhuurders BestemmingsplanVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 3.f.1 Amendement CU-SGP toepassing Verordening Sociale en middeldure woningbouw (ID 144). - 19:50
-
Amendement CU-SGP toepassing Verordening Sociale en middeldure woningbouw ID 144.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Amendement ID 144: Verordening sociale en middeldure woningbouw
Samenvatting: Het amendement, ingediend door Kees Verschoor van de ChristenUnie-SGP, beoogt een tekstuele correctie in Artikel 3 van de Verordening sociale en middeldure woningbouw. De huidige tekst bevat een fout waardoor de verordening niet van toepassing zou zijn als er op de dag van inwerkingtreding nog geen intentieovereenkomst is met de initiatiefnemer. Het amendement stelt voor om de woorden "nog geen" te vervangen door "een", zodat de verordening juist wel van toepassing is in deze gevallen. Dit zorgt ervoor dat de verordening van toepassing is op toekomstige bouwplannen zonder bestaande intentieovereenkomst.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het amendement is specifiek en beperkt zich tot een tekstuele correctie in de verordening. Het is volledig in de zin dat het duidelijk het probleem en de voorgestelde oplossing beschrijft. Er zijn geen aanvullende details of context nodig om de wijziging te begrijpen.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad moet het amendement beoordelen en besluiten of de voorgestelde tekstuele wijziging wordt aangenomen. Dit is een gebruikelijke rol van de raad bij het behandelen van amendementen op verordeningen.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt
De raad moet beslissen of zij het eens zijn met de voorgestelde wijziging en of deze in lijn is met de oorspronkelijke intenties van de verordening. Dit kan ook een bredere discussie over de toepassing en reikwijdte van de verordening met zich meebrengen.
SMART en Inconsistenties
Het amendement is specifiek en meetbaar in de zin dat het een duidelijke tekstuele wijziging voorstelt. Het is relevant en tijdgebonden, aangezien het betrekking heeft op de inwerkingtreding van de verordening. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit dat de raad moet nemen
De raad moet besluiten of zij het amendement aannemen, waardoor de tekstuele wijziging in Artikel 3 van de verordening wordt doorgevoerd.
Participatie
Het amendement zelf zegt niets over participatie. Het richt zich uitsluitend op een tekstuele correctie in de verordening.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het amendement. Het voorstel richt zich op de toepassing van de verordening voor sociale en middeldure woningbouw, wat indirect invloed kan hebben op duurzaamheidsdoelstellingen, afhankelijk van de inhoud van de verordening zelf.
Financiële gevolgen
Het amendement zelf heeft geen directe financiële gevolgen, aangezien het een tekstuele correctie betreft. Er wordt geen informatie gegeven over eventuele financiële dekking, omdat dit niet relevant is voor de aard van het amendement.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verordening Sociale woningbouw Middeldure woningbouw Amendement Artikel 3 Intentieovereenkomst Afbakening Zorgwoningen Wet Ruimtelijke Ordening (Wro) InwerkingtredingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 3.f.2 Amendement D66 percentage 30% middeldure bouw ID 151 - 19:50
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Amendement Percentage middeldure bouw
Samenvatting: Het amendement, voorgesteld door P.J. van Dolen van D66, beoogt een wijziging in de verordening voor sociale en middeldure woningbouw. Het stelt voor om het verplichte aandeel van middeldure huur- of koopwoningen in bouwplannen met 10 of meer woningen te verhogen van 20% naar 30%. Dit is bedoeld om de woningnood in de middeldure sector aan te pakken en de doorstroming op de woningmarkt te bevorderen. Het amendement benadrukt de noodzaak van een evenwichtige verdeling tussen goedkope, middeldure en dure woningen.
Oordeel over de volledigheid
Het amendement is duidelijk en specifiek in zijn doelstelling om het aandeel middeldure woningen te verhogen. Het biedt een concrete aanpassing van de bestaande verordening en onderbouwt de noodzaak met gegevens uit het verleden. Echter, het amendement zou vollediger zijn met een gedetailleerdere analyse van de verwachte impact op de woningmarkt en eventuele financiële implicaties.
Rol van de Raad
De raad moet het amendement beoordelen en besluiten of de voorgestelde wijziging in de verordening wordt aangenomen. Dit omvat het overwegen van de impact op de woningmarkt, de haalbaarheid van de voorgestelde percentages, en de bredere beleidsdoelen van de gemeente.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of het verhogen van het aandeel middeldure woningen een effectieve strategie is om de woningnood aan te pakken. Dit omvat het afwegen van belangen tussen verschillende inkomensgroepen en het bepalen van prioriteiten in woningbouwbeleid.
SMART en Inconsistenties
Het amendement is specifiek en meetbaar (30% middeldure woningen), maar mist tijdgebonden elementen en een duidelijke verantwoording van de haalbaarheid. Er zijn geen directe inconsistenties, maar de impact op de markt en financiële haalbaarheid zijn niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de Raad
De raad moet beslissen of het amendement wordt aangenomen, wat zou resulteren in een wijziging van de verordening om het aandeel middeldure woningen te verhogen.
Participatie
Het amendement zelf zegt niets over participatie van burgers of andere stakeholders in het besluitvormingsproces. Dit zou een aandachtspunt kunnen zijn voor de raad om te overwegen.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het amendement. Echter, het bevorderen van doorstroming en het bouwen van betaalbare woningen kan indirect bijdragen aan sociale duurzaamheid.
Financiële Gevolgen
Het amendement bespreekt niet expliciet de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Dit is een belangrijk aspect dat de raad moet overwegen, vooral in termen van haalbaarheid en impact op de gemeentelijke begroting.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Amendement Sociale huurwoningen Middeldure woningen Woningbouwprogramma Woningnood Doorstroming Bouwplan Goedkope woningen Dure woningen VerordeningVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 3.f.3 Amendement D66 GBLV bouwen huur en koop ID 152 - 19:50
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement heet "Amendement Bouwen huur en koop" en betreft de "Verordening sociale en middeldure woningbouw". Het amendement, ingediend door Van Dolen en Bremer, stelt voor om de verordening aan te passen zodat deze niet alleen betrekking heeft op sociale en middeldure huurwoningen, maar ook op koopwoningen. Dit is ingegeven door een analyse die een disbalans laat zien in de bouw van goedkope en middeldure koopwoningen ten opzichte van dure en extra dure koopwoningen. Het amendement beoogt de woningnood in de sectoren goedkope en middeldure woningen aan te pakken door ook koopwoningen in deze categorieën te stimuleren.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement is specifiek en duidelijk in zijn doelstelling om de verordening uit te breiden naar koopwoningen. Het biedt een onderbouwde analyse van de huidige disbalans in de woningmarkt en verwijst naar voorbeelden uit andere gemeenten. Echter, het amendement zou vollediger zijn met concrete cijfers over de verwachte impact van de voorgestelde wijziging.
Rol van de raad:
De raad moet het amendement beoordelen en besluiten of de voorgestelde wijziging in de verordening wordt aangenomen. Dit omvat het overwegen van de argumenten voor het uitbreiden van de verordening naar koopwoningen en het beoordelen van de haalbaarheid en wenselijkheid daarvan.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij de focus van de woningbouwverordening willen verbreden naar koopwoningen in de sociale en middeldure sector. Dit vraagt om een afweging tussen het stimuleren van huur- versus koopwoningen en het prioriteren van woningbouw in verschillende prijsklassen.
SMART en Inconsistenties:
Het amendement is specifiek en relevant, maar mist concrete meetbare doelen (zoals aantallen woningen) en een tijdsgebonden planning. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de impact van de wijziging is niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij het amendement aannemen en daarmee de verordening aanpassen om ook sociale en middeldure koopwoningen te omvatten.
Participatie:
Het amendement zelf zegt niets over participatie, maar het zou nuttig zijn om te overwegen hoe belanghebbenden, zoals bewoners en ontwikkelaars, betrokken kunnen worden bij de implementatie van de verordening.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het amendement, maar kan relevant zijn bij de bouw van nieuwe woningen, vooral in termen van energie-efficiëntie en milieuvriendelijke bouwpraktijken.
Financiële gevolgen:
Het amendement bespreekt niet direct de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Het zou nuttig zijn om een financiële analyse toe te voegen die de kosten en baten van het uitbreiden van de verordening naar koopwoningen in kaart brengt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Sociale woningbouw Middeldure woningbouw Koopwoningen Huurwoningen Woningnood Disbalans Goedkope woningen Dure woningen Grondgebonden koop Noord Hofland te VoorschotenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 3.f.4 Amendement D66 bouwplan 10 of meer ID 153 - 19:50
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het amendement is "Minimale bouwvolume op 6". Het amendement, ingediend door P.J. van Dolen van D66, stelt voor om de drempel voor het verplichte aandeel sociale en middeldure woningen te verlagen van bouwplannen met 10 of meer woningen naar bouwplannen met 6 of meer woningen. Dit is bedoeld om de bouw van sociale en middeldure woningen te stimuleren, vooral op kleinere kavels, gezien de beperkte beschikbaarheid van grote bouwlocaties in Leidschendam-Voorburg. Het doel is om de woningnood in de goedkope en middeldure sectoren aan te pakken en de doorstroming op de woningmarkt te bevorderen.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement is redelijk volledig in zijn opzet. Het biedt een duidelijke wijziging van de bestaande verordening en motiveert deze wijziging met een toelichting die de huidige situatie en de noodzaak van de aanpassing beschrijft. Echter, het zou baat hebben bij meer gedetailleerde gegevens of studies die de voorgestelde wijziging ondersteunen.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om het amendement te beoordelen, te bespreken en uiteindelijk te stemmen over de voorgestelde wijziging. De raad moet bepalen of de wijziging in lijn is met de gemeentelijke doelen en of het effectief zal bijdragen aan het oplossen van de woningnood.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of het verlagen van de drempel voor het verplichte aandeel sociale en middeldure woningen een effectieve strategie is om de woningnood aan te pakken. Er moet ook worden overwogen of deze wijziging haalbaar en wenselijk is voor ontwikkelaars en of het de gewenste impact zal hebben op de woningmarkt.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van het aantal woningen (6 of meer) en de percentages voor sociale en middeldure woningen. Het is echter minder duidelijk of het voorstel tijdgebonden en realistisch is, aangezien er geen tijdspad of haalbaarheidsstudie wordt gepresenteerd. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid en impact zijn niet volledig onderbouwd.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of het amendement wordt aangenomen, verworpen of mogelijk verder wordt aangepast. Dit besluit zal afhangen van de discussie en de mate waarin de raad overtuigd is van de effectiviteit van de voorgestelde wijziging.
Participatie:
Het amendement zelf zegt niets over participatie van burgers of andere belanghebbenden. Het zou nuttig zijn om te weten of er consultaties zijn geweest met ontwikkelaars, bewoners of andere stakeholders.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het amendement. Echter, het bevorderen van sociale en middeldure woningen kan indirect bijdragen aan sociale duurzaamheid door het verbeteren van de toegankelijkheid van woningen voor verschillende inkomensgroepen.
Financiële gevolgen:
Het amendement bespreekt niet expliciet de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Het zou nuttig zijn om te weten of er financiële implicaties zijn voor de gemeente of ontwikkelaars en hoe deze worden aangepakt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Sociale huurwoningen Middeldure huurwoningen Middeldure koopwoningen Woningnood Bouwplan Kleine kavels Doorstroming Private ondernemingen Woningbouwprogramma Dure sectorVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.a.1 Raadsvoorstel: Vaststelling Jaarstukken 2019 (1487). - 19:50
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg wordt gevraagd om de jaarstukken van 2019 vast te stellen. Het negatieve rekeningresultaat van € 4.129.000 zal worden onttrokken aan de algemene reserve. Activiteiten en investeringen die in 2019 niet volledig zijn gerealiseerd, worden doorgeschoven naar 2020, waarvoor € 1.433.100 uit de algemene reserve wordt bestemd. De jaarrekening toont een negatief resultaat dat gunstiger is dan eerder begroot, mede door doorgeschoven activiteiten. De investeringen in 2019 bedroegen 53,4% van het geplande bedrag, met een aantal projecten doorgeschoven naar 2020. Het eigen vermogen van de gemeente is afgenomen met € 9,4 miljoen door diverse onttrekkingen aan de reserves. De jaarstukken worden besproken in verschillende vergaderingen, met een definitieve vaststelling gepland op 7 juli 2020.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Vaststellen Jaarstukken 2019
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Raadsvoorstel vaststellen Jaarstukken 2019" van de gemeente Leidschendam-Voorburg. Het voorstel vraagt de gemeenteraad om de jaarstukken van 2019 vast te stellen, het negatieve rekeningresultaat van € 4.129.000 te onttrekken aan de algemene reserve, en niet-gerealiseerde activiteiten en investeringen naar 2020 over te hevelen. Tevens wordt gevraagd om € 1.433.100 uit de algemene reserve te bestemmen voor activiteiten in 2020 en om begrotingswijziging nr. 16 vast te stellen voor de begroting van 2020.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is gedetailleerd en biedt een uitgebreide financiële verantwoording. Het bevat zowel een overzicht van de financiële resultaten als een toelichting op de afwijkingen ten opzichte van de begroting. De bijlagen bieden aanvullende informatie over investeringen en activiteiten.
Rol van de raad:
De raad heeft de taak om de jaarstukken vast te stellen, wat een belangrijke stap is in de financiële controle en verantwoording van de gemeente. De raad moet ook beslissen over de voorgestelde financiële maatregelen, zoals de onttrekking aan de algemene reserve.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over het al dan niet goedkeuren van de jaarstukken en de voorgestelde financiële maatregelen. Dit omvat keuzes over het gebruik van de algemene reserve en de prioritering van doorgeschoven activiteiten en investeringen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers en doelen. Het is tijdgebonden met duidelijke deadlines voor besluitvorming. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van toekomstige activiteiten kan onzekerheden met zich meebrengen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de jaarstukken 2019 vast te stellen, het negatieve resultaat te dekken uit de algemene reserve, en de begrotingswijziging voor 2020 goed te keuren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van inwoners of andere belanghebbenden in het proces van vaststelling van de jaarstukken.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. Het richt zich voornamelijk op financiële verantwoording en planning.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft aanzienlijke financiële gevolgen, waaronder een onttrekking van € 4.129.000 aan de algemene reserve. De dekking komt uit de algemene reserve, wat de vermogenspositie van de gemeente beïnvloedt. De financiële planning voor 2020 wordt aangepast om doorgeschoven activiteiten te accommoderen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Jaarstukken 2019 Algemene reserve Rekeningresultaat Investeringen Accountantscontrole Eigen vermogen Begrotingswijziging Financiële resultaten Programmaverantwoording BegrotingsrechtmatigheidVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.a.3 Motie GBLV Voor ieder Kind een Sint ID 512 - 20:50
Samenvatting
De motie, ingediend door de raadsleden Sanja Duijvestijn en Frank Rozenberg van GBLV/Gemeentebelangen, werd besproken tijdens een vergadering van de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg op 7 juli 2020. De motie constateert dat het project 'Voor Ieder Kind een Sint' is wegbezuinigd, wat de Sinterklaasviering voor sommige kinderen in de gemeente in gevaar brengt. De indieners van de motie benadrukken het belang van een Sinterklaasviering voor alle kinderen in de gemeente en roepen het college op om een bedrag van € 2.500,- beschikbaar te stellen om het project dit jaar te ondersteunen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie "Voor ieder kind een Sint" is ingediend door de leden Duijvestijn en Rozenberg van de gemeente Leidschendam-Voorburg. De motie stelt voor om € 2.500 beschikbaar te stellen voor het project 'Voor Ieder Kind een Sint', dat is wegbezuinigd, om ervoor te zorgen dat alle kinderen in de gemeente de Sinterklaasviering kunnen meemaken. De kosten zouden gedekt moeten worden door een bedrag van de verkoopopbrengst van Eneco in mindering te brengen op de algemene reserve, of door een ander dekkingsvoorstel.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is beknopt en duidelijk in zijn doelstelling en financiële dekking. Echter, het biedt geen gedetailleerd plan over hoe het project precies uitgevoerd zal worden.
Rol van de raad:
De raad moet de motie bespreken en besluiten of zij het college oproept om de voorgestelde financiële middelen beschikbaar te stellen en de dekking te regelen.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij prioriteit geven aan het behoud van culturele tradities zoals de Sinterklaasviering voor alle kinderen, en of zij bereid zijn om hiervoor een klein deel van de algemene reserve aan te wenden.
SMART en Inconsistenties:
De motie is specifiek en meetbaar in termen van het bedrag en de dekking. Het is tijdgebonden omdat het voor dit jaar geldt. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie mist specifieke details over de uitvoering van het project.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij de motie steunen en het college oproepen om de benodigde middelen beschikbaar te stellen.
Participatie:
De motie vermeldt geen specifieke participatie van inwoners of belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in deze motie, aangezien het zich richt op een culturele viering.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn beperkt tot € 2.500, wat een klein bedrag is in vergelijking met de totale verkoopopbrengst van Eneco. De motie stelt voor om dit bedrag te dekken door het in mindering te brengen op de algemene reserve, of door een ander dekkingsvoorstel te overwegen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Voor Ieder Kind een Sint Sinterklaasviering Wegbezuinigd Kinderen Gemeente College Begroting 2020 Storting verkoopopbrengst Eneco Algemene reserve DekkingsvoorstelVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie voor ieder kind een Sint
Samenvatting: De motie, ingediend door de leden Duijvestijn en Rozenberg van GBLV/Gemeentebelangen, roept de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg op om een bedrag van € 2.500,- beschikbaar te stellen voor het project 'Voor Ieder Kind een Sint'. Dit project is eerder wegbezuinigd, waardoor de Sinterklaasviering voor sommige kinderen in de gemeente in het gedrang komt. De indieners benadrukken het belang van een inclusieve viering voor alle kinderen en verzoeken het college om de benodigde financiering voor dit jaar te waarborgen.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
De motie is beknopt en richt zich specifiek op het herstellen van de financiering voor een enkel project. Het bevat de noodzakelijke elementen om het doel en de benodigde actie duidelijk te maken, maar mist gedetailleerde informatie over de uitvoering en de impact van het project.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad moet beslissen of zij het college oproept om de gevraagde financiering van € 2.500,- beschikbaar te stellen voor het project. De raad heeft de rol om te beoordelen of dit voorstel in lijn is met de prioriteiten en budgettaire mogelijkheden van de gemeente.
Politieke keuzes
De raad moet kiezen of zij prioriteit willen geven aan het financieren van het Sinterklaasproject, wat een signaal afgeeft over het belang dat zij hechten aan inclusiviteit en culturele vieringen. Dit kan ook invloed hebben op andere budgettaire keuzes en prioriteiten binnen de gemeente.
SMART en Inconsistenties
De motie is specifiek en meetbaar in termen van het gevraagde bedrag en het doel (financiering voor het project). Echter, het is niet tijdgebonden (behalve dat het voor dit jaar moet zijn) en mist details over de haalbaarheid en uitvoering. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie zou baat hebben bij meer context over de impact en uitvoering.
Besluit van de raad
De raad moet besluiten of zij instemmen met het beschikbaar stellen van de gevraagde € 2.500,- voor het project 'Voor Ieder Kind een Sint'.
Participatie
De motie zegt niets over participatie van burgers of andere belanghebbenden in de besluitvorming of uitvoering van het project.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet genoemd en lijkt geen relevant onderwerp in deze motie, die zich richt op culturele en sociale inclusiviteit.
Financiële gevolgen
De motie vraagt om een specifieke financiële toewijzing van € 2.500,-. Er wordt niet aangegeven hoe dit bedrag gedekt zal worden binnen de bestaande begroting, wat een punt van overweging kan zijn voor de raad.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Voor Ieder Kind een Sint Sinterklaasviering Wegbezuinigd Kinderen Gemeente Project College Beschikbaar stellen Bedrag Tussentijdse rapportage Begroting 2020Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.a.4 Motie GBLV horecavouchers ID 511 - 20:50
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft op 7 juli 2020 een motie besproken, ingediend door de leden Rozenberg en Klazenga, met betrekking tot de ondersteuning van de lokale horeca die zwaar is getroffen door de coronacrisis. De motie stelt vast dat de gemeente 5 miljoen euro heeft gereserveerd voor lokale steunmaatregelen en dat er onverwacht 60 miljoen euro extra is ontvangen uit de verkoop van Eneco-aandelen. De motie stelt voor om een vouchersysteem op te zetten waarmee inwoners van de gemeente de lokale horeca kunnen ondersteunen. Eenpersoonshuishoudens zouden een voucher van € 25,00 ontvangen en meerpersoonshuishoudens € 50,00. De kosten van dit systeem, geschat op 1,4 miljoen euro, zouden worden gedekt uit het gereserveerde steunbudget en/of de algemene reserve.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie Horecavouchers
Samenvatting: De motie, ingediend door de leden Rozenberg en Klazenga, stelt voor om een vouchersysteem op te zetten ter ondersteuning van de lokale horeca in Leidschendam-Voorburg. Dit systeem zou inwoners vouchers geven ter waarde van €25 voor eenpersoonshuishoudens en €50 voor meerpersoonshuishoudens, te besteden in lokale horecagelegenheden. De kosten van het systeem, geschat op 1,4 miljoen euro, zouden worden gedekt door het budget voor ondersteuningsmaatregelen en/of de algemene reserve. De motie benadrukt de noodzaak van steun voor de horeca, die zwaar is getroffen door de coronacrisis, en erkent de inspanningen van inwoners en bedrijven om de maatregelen na te leven.
Oordeel over de volledigheid
De motie is redelijk volledig in het beschrijven van de context, het doel en de financiële dekking van het voorstel. Echter, details over de implementatie van het vouchersysteem en de exacte verdeling van de kosten tussen de genoemde budgetten ontbreken.
Rol van de Raad
De raad moet de motie bespreken en goedkeuren of afwijzen. Het is hun taak om te beoordelen of het voorgestelde vouchersysteem een effectieve manier is om de lokale horeca te ondersteunen en of de financiële dekking voldoende is.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of het ondersteunen van de horeca via een vouchersysteem de beste manier is om de lokale economie te stimuleren. Ze moeten ook overwegen of het gebruik van de algemene reserve gerechtvaardigd is.
SMART en Inconsistenties
De motie is specifiek en meetbaar in termen van de waarde van de vouchers en de totale kosten. Het is tijdgebonden in de zin dat het een eenmalige maatregel betreft. Echter, er zijn geen specifieke tijdlijnen voor de implementatie genoemd, wat een inconsistentie kan zijn.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of ze de motie aannemen en het college verzoeken het vouchersysteem op te zetten.
Participatie
De motie vermeldt geen specifieke participatie van inwoners of bedrijven in de ontwikkeling van het vouchersysteem, maar impliceert wel dat inwoners betrokken zijn als ontvangers van de vouchers.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in de motie, en lijkt geen direct relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen zijn duidelijk: een eenmalige uitgave van circa 1,4 miljoen euro. De dekking wordt voorgesteld vanuit het budget voor ondersteuningsmaatregelen en/of de algemene reserve, maar de exacte verdeling is niet gespecificeerd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Horecavouchers Coronacrisis Vouchersysteem Lokale economie Ondersteuningsmaatregelen Bedrijven Inwoners Budget Eneco Algemene reserveVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.b Motie m.b.t. zienswijze ontwerpstructuurvisie CID (GBLV VVD GroenLinks CDA PvdA CU-SGP D66) ID 505. - 20:50
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft een motie ingediend met betrekking tot de Ontwerp Structuurvisie CID van de gemeente Den Haag. De motie, ondersteund door meerdere partijen, constateert dat de plannen rond station Laan van NOI en de Van Alphenstraat in Voorburg onvoldoende rekening houden met de impact op Leidschendam-Voorburg. Er zijn zorgen over de stikstofdepositie, waterberging en parkeernormen. De raad vraagt om actieve betrokkenheid van Leidschendam-Voorburg bij vervoersprojecten en leefbaarheidseffectrapportages, en om tijdige informatievoorziening en participatiemogelijkheden voor haar inwoners. Ook wordt verzocht om monitoring van de parkeerdruk in Voorburg-Noord.
-
Motie GBLV VVD GroenLinks CDA PvdA CU SGP D66 zienswijze ontwerpstructuurvisie CID ID 505.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie is getiteld "Motie zienswijze ontwerp structuurvisie CID". Het betreft een reactie van de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg op de Ontwerp Structuurvisie CID van de gemeente Den Haag. De motie constateert dat de plannen rond station Laan van NOI en de Van Alphenstraat in Voorburg onvoldoende rekening houden met de impact op Leidschendam-Voorburg, met name op het gebied van stikstofdepositie, waterberging en parkeernormen. De motie roept op tot actieve betrokkenheid van Leidschendam-Voorburg bij de verdere ontwikkeling van de plannen, inclusief deelname aan een Leefbaarheids Effect Rapport en monitoring van de parkeerdruk.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in het adresseren van de belangrijkste zorgen van Leidschendam-Voorburg met betrekking tot de structuurvisie van Den Haag. Het benoemt specifieke problemen zoals stikstofdepositie en parkeerdruk, en vraagt om concrete acties zoals betrokkenheid bij rapportages en monitoring.
Rol van de raad:
De raad speelt een adviserende en controlerende rol. Ze moet ervoor zorgen dat de belangen van Leidschendam-Voorburg worden behartigd in de plannen van Den Haag en dat er voldoende participatie en communicatie is met de inwoners.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze de motie steunt en daarmee de voorgestelde acties richting Den Haag ondersteunt. Dit omvat keuzes over regionale samenwerking, milieubeleid en participatie van inwoners.
SMART en Inconsistenties:
De motie is deels SMART: het is specifiek en relevant, maar mist concrete tijdsgebonden doelen en meetbare criteria voor succes. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van de voorgestelde acties hangt af van de bereidheid van Den Haag om samen te werken.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze de motie aannemen en daarmee de voorgestelde acties ondersteunen.
Participatie:
De motie benadrukt het belang van participatie door te vragen dat Leidschendam-Voorburg en haar inwoners actief betrokken worden bij de verdere ontwikkeling van de plannen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, vooral in relatie tot stikstofdepositie en waterberging. De motie wijst op de noodzaak om deze aspecten mee te nemen in de plannen.
Financiële gevolgen:
De motie zelf bespreekt geen directe financiële gevolgen of de dekking daarvan. De financiële impact zou kunnen voortkomen uit de noodzaak voor extra monitoring en participatieprocessen, maar dit wordt niet gespecificeerd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ontwerp Structuurvisie CID Milieueffectrapportage Stikstofproblematiek Waterberging Parkeernorm Verdichtingsplannen Leefbaarheids Effect Rapport (LER) Vervoersprojecten Participatie ParkeerdrukVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.c Raadsvoorstel: Kaderbrief 2021-2024 (1477). - 21:05
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg wordt gevraagd om de kaderbrief 2021-2024 vast te stellen en het college opdracht te geven de financiële gevolgen te verwerken in de meerjarenbegroting 2021-2024. Dit besluit wordt voorgelegd in het kader van de jaarlijkse financiële planning, waarbij het college normaal gesproken een uitgebreide kadernota aanbiedt. Vanwege de coronacrisis is dit jaar echter gekozen voor een beleidsarme kaderbrief. Het doel van het voorstel is om de gemeenteraad en inwoners goed te informeren over de planning en uitvoering van beleid. De kaderbrief actualiseert de financiële situatie van het bestaande beleid, rekening houdend met diverse ontwikkelingen zoals loon- en prijsstijgingen en externe invloeden. Het vaststellen van de kaderbrief stelt het college in staat om de programmabegroting 2021-2024 op te stellen volgens de vastgestelde kaders. De integrale afweging van nieuw beleid en intensiveringen zal plaatsvinden bij de begrotingsbehandeling in het najaar. De bijlage bij de kaderbrief biedt verdere inhoudelijke toelichting, inclusief het verwachte begrotingssaldo en de invloed op de reservepositie.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel kaderbrief 2021-2024". Het voorstel vraagt de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg om de kaderbrief 2021-2024 vast te stellen en het college opdracht te geven de financiële gevolgen te verwerken in de meerjarenbegroting 2021-2024. Vanwege de coronacrisis is er gekozen voor een beleidsarme kaderbrief in plaats van een volledige kadernota. De kaderbrief actualiseert de financiële waterstanden van het bestaand beleid, rekening houdend met loon- en prijsontwikkelingen, gemeentegroei en externe ontwikkelingen. Het doel is om de raad tijdig te informeren over de financiële ontwikkelingen en de basis te leggen voor de programmabegroting.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het de context van de coronacrisis en de noodzaak van een beleidsarme kaderbrief uitlegt. Het biedt inzicht in de financiële kaders en de redenen voor het uitstellen van beleidswijzigingen tot de begrotingsbehandeling in het najaar.
Rol van de Raad:
De raad moet de kaderbrief vaststellen, wat een essentiële stap is in het begrotingsproces. Dit stelt het college in staat om de programmabegroting op te stellen binnen de vastgestelde kaders.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met een beleidsarme benadering en het uitstellen van beleidswijzigingen. Dit kan invloed hebben op de prioritering van gemeentelijke projecten en uitgaven.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen specifieke doelen of meetbare resultaten bevat. Het is echter realistisch en tijdgebonden in de context van de coronacrisis. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij de kaderbrief 2021-2024 vaststelt en het college de opdracht geeft om de financiële gevolgen te verwerken in de meerjarenbegroting.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niet expliciet hoe participatie van inwoners of andere belanghebbenden is meegenomen in het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De kaderbrief actualiseert de financiële waterstanden, maar het voorstel geeft geen gedetailleerde financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen. Dit zal waarschijnlijk worden behandeld in de begrotingsbehandeling in het najaar.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Kaderbrief 2021-2024 Financiële kaders Programmabegroting Beleidsarme kaderbrief Coronacrisis Meerjarenraming Begrotingssaldo Reservepositie Autonome en exogene ontwikkelingen BeleidswijzigingenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.c.1 Amendement VVD GroenLinks PvdA CDA CU-SGP raadsbesluit Kaderbrief ID 145. - 21:35
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Kaderbrief 2021-2024 Meerjarenbegroting Financiële gevolgen Coronacrisis Beleidsarme kaderbrief Exogene ontwikkelingen Autonome ontwikkelingen Begrotingsbehandeling Nieuw beleid OmbuigingenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.c.2 Amendement GBLV Jonge Mantelzorgers ID 148 - 21:35
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement betreft het agendapunt "Kaderbrief 2021-2024" en richt zich specifiek op "Jonge Mantelzorgers". Het voorstel van de leden Duijvestijn en Rozenberg beoogt een structurele financiële ondersteuning van € 2.250 per jaar vanaf 2021 voor het project Jonge Mantelzorgers. Dit project is eerder wegbezuinigd, wat heeft geleid tot een gebrek aan aandacht voor jonge mantelzorgers en het verlies van de band met sociaal werkers die mantelzorgondersteuning bieden.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement is beknopt en richt zich specifiek op het herstellen van financiële steun voor een specifiek project. Het biedt echter weinig detail over hoe het bedrag precies zal worden besteed of welke resultaten worden verwacht.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen of zij het amendement willen aannemen en daarmee structureel budget willen toewijzen aan het project Jonge Mantelzorgers. Dit vraagt om een afweging van prioriteiten binnen de beschikbare middelen.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij prioriteit willen geven aan de ondersteuning van jonge mantelzorgers en of zij bereid zijn om hiervoor structureel budget vrij te maken, mogelijk ten koste van andere projecten of initiatieven.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en een duidelijke verantwoording van de besteding. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de toelichting is summier.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij het amendement aannemen en daarmee de voorgestelde financiële ondersteuning voor jonge mantelzorgers goedkeuren.
Participatie:
Het amendement zelf zegt niets over participatie van belanghebbenden, zoals jonge mantelzorgers of sociaal werkers, bij de totstandkoming of uitvoering van het project.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid lijkt geen direct relevant onderwerp binnen dit specifieke amendement, aangezien het zich richt op sociale ondersteuning.
Financiële gevolgen:
Het amendement vraagt om een structurele uitgave van € 2.250 per jaar. Er wordt niet aangegeven hoe deze uitgave gedekt zal worden binnen de begroting, wat een belangrijk aandachtspunt is voor de raad bij de besluitvorming.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Jonge Mantelzorgers Amendement Kaderbrief 2021-2024 Duijvestijn Rozenberg Structureel bedrag Project Wegbezuinigd Sociaal werker MantelzorgondersteuningVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.c.3 (Ingetrokken) Amendement GBLV Voor ieder Kind een Sint. - 21:35
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Amendement Kaderbrief 2021-2024 Voor Ieder Kind een Sint Duijvestijn Rozenberg Structureel bedrag Project Wegbezuinigd Sinterklaasviering GBLV/GemeentebelangenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.c.4 Amendement GBLV Nabestaanden café ID 150 - 21:35
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement betreft het "Nabestaanden Café" en is ingediend door de leden Duijvestijn en Rozenberg. Het voorstel beoogt een structurele financiële ondersteuning van € 4.000 per jaar vanaf 2021 voor het Nabestaanden Café. Dit café biedt een ontmoetingsplek voor mensen die rouwen, waar zij steun en gesprekken met lotgenoten kunnen vinden. Het amendement benadrukt het belang van deze voorziening zonder verdere toelichting te geven.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement is beknopt en richt zich specifiek op de financiële ondersteuning van het Nabestaanden Café. Het biedt echter weinig detail over de exacte besteding van de middelen of de verwachte impact van de financiering.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met het opnemen van een structureel bedrag in de begroting voor het Nabestaanden Café. Dit vereist een afweging van prioriteiten binnen de beschikbare financiële middelen.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij het belangrijk vindt om structureel te investeren in het Nabestaanden Café, wat een sociale voorziening is. Dit kan impliceren dat andere projecten minder prioriteit krijgen of dat er extra middelen moeten worden gevonden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van het bedrag (€ 4.000) en de startdatum (2021). Het is echter niet tijdgebonden in termen van evaluatie of einddoel, en er is geen specifieke verantwoording of evaluatieproces beschreven.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij het amendement aanneemt en daarmee structureel € 4.000 per jaar toekent aan het Nabestaanden Café.
Participatie:
Het amendement zelf zegt niets over participatie van burgers of andere belanghebbenden in de besluitvorming of uitvoering.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid lijkt geen direct relevant onderwerp binnen dit specifieke amendement, aangezien het zich richt op sociale ondersteuning.
Financiële gevolgen:
Het amendement vraagt om een structurele uitgave van € 4.000 per jaar. Er wordt niet aangegeven hoe deze uitgave gedekt zal worden binnen de bestaande begroting, wat een punt van overweging kan zijn voor de raad.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Amendement Kaderbrief 2021-2024 Nabestaanden Café Duijvestijn Rozenberg Structureel bedrag € 4.000 Gesprek Steun LotgenotenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.c.5 Amendement GBLV afschaffen hondenbelasting ID 154 - 21:35
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement heeft als titel "Afschaffen Hondenbelasting" en is ingediend door Frank Rozenberg van GBLV/Gemeentebelangen. Het stelt voor om de hondenbelasting met ingang van 2021 af te schaffen en het gratis verstrekken van hondenpoepzakjes te beëindigen. Het amendement vraagt om alternatieve voorstellen voor de begroting om het wegvallen van de hondenbelasting te compenseren, zoals verdere bezuinigingen of verhoging van gemeentelijke inkomsten met een algemene werking. De toelichting benadrukt dat de hondenbelasting oneerlijk is en dat de gemeente hoog scoort in de ranking van gemeenten met hondenbelasting.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement is redelijk volledig in zijn opzet, maar mist specifieke details over hoe de financiële gevolgen van het afschaffen van de hondenbelasting precies zullen worden opgevangen.
Rol van de raad:
De raad moet het amendement beoordelen en beslissen of het voorstel om de hondenbelasting af te schaffen en de financiële compensatie daarvoor te zoeken, wordt aangenomen.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het behouden van de hondenbelasting als inkomstenbron of het afschaffen ervan en zoeken naar alternatieve inkomsten of bezuinigingen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen concrete alternatieven biedt voor de financiële compensatie. Er zijn geen duidelijke meetbare doelen of tijdlijnen voor de compensatie.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze het amendement aannemen en daarmee de hondenbelasting afschaffen, of het amendement verwerpen en de huidige situatie behouden.
Participatie:
Het voorstel zegt niets over participatie van burgers of belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid lijkt geen direct relevant onderwerp in dit voorstel, tenzij het indirect invloed heeft op gemeentelijke uitgaven die aan duurzaamheid gerelateerd zijn.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft financiële gevolgen door het wegvallen van de hondenbelasting als inkomstenbron. Er wordt gevraagd om voorstellen voor compensatie, maar er zijn geen specifieke dekkingsplannen opgenomen in het amendement.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Hondenbelasting Afschaffen Hondenpoepzakjes Begroting Bezuinigingen Gemeentelijke inkomsten Melkkoe Ranking Tekorten GBLV/GemeentebelangenVerfijning van de zoekopdracht: