21-06-2011 Raad
Agendapunt 20 Raadsvoorstel projectuitvoeringsbesluit Plaspoelstraat (584603).
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft het projectuitvoeringsbesluit voor een bouwproject aan de Plaspoelstraat in Leidschendam-Voorburg. Het project voldoet aan de criteria van de Crisis- en herstelwet, die sinds 31 maart 2010 van kracht is om ruimtelijke projecten te versnellen. Er zijn geen bezwaren ingediend tegen het plan, waardoor het projectuitvoeringsbesluit kan worden genomen. Dit besluit omvat de bouwvergunning, in- en uitritvergunning en aanlegvergunning voor de bouw van grondgebonden woningen, appartementen en parkeervoorzieningen. De kosten voor de gemeente zijn gedekt via een samenwerkingsovereenkomst met de ontwikkelende partijen, waardoor geen exploitatieplan nodig is. Het besluit wordt gepubliceerd in het huis-aan-huisblad en de Staatscourant. De raad wordt voorgesteld het projectuitvoeringsbesluit vast te stellen en de bijbehorende vergunningen als onlosmakelijke onderdelen te beschouwen.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel Projectuitvoeringsbesluit Plaspoelstraat
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Raadsvoorstel Projectuitvoeringsbesluit Plaspoelstraat". Het gaat om de toepassing van de Crisis- en herstelwet (Chw) voor een bouwproject aan de Plaspoelstraat in Leidschendam. Het project omvat de bouw van grondgebonden woningen, appartementen, parkeervoorzieningen en bijbehorende infrastructuur. Er zijn geen bezwaren ingediend tijdens de inzageperiode, waardoor het projectuitvoeringsbesluit kan worden genomen. Dit besluit omvat de benodigde vergunningen voor de bouw, in- en uitritten en aanlegwerkzaamheden. De kosten worden gedekt door de ontwikkelende partijen, waardoor geen exploitatieplan nodig is.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig en gedetailleerd. Het bevat een duidelijke uitleg van het wettelijk kader, de financiële aspecten, en de communicatie rondom het project. Het biedt ook inzicht in de stedenbouwkundige en milieutechnische overwegingen.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen over het vaststellen van het projectuitvoeringsbesluit. Dit omvat het goedkeuren van de bouwplannen en het afzien van een exploitatieplan.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij instemt met het gebruik van de Chw om het project te versnellen, ondanks de strijdigheid met het bestemmingsplan "Damcentrum". Ook moet de raad beslissen over het al dan niet vaststellen van een exploitatieplan.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden, maar mist concrete informatie over de haalbaarheid en relevantie op lange termijn. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten het projectuitvoeringsbesluit vast te stellen, inclusief de bijbehorende vergunningen en zonder exploitatieplan.
Participatie:
Er is een informatieavond gehouden en het plan heeft ter inzage gelegen. Er zijn geen zienswijzen ingediend, wat wijst op een gebrek aan weerstand vanuit de gemeenschap.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als onderwerp, maar de ruimtelijke onderbouwing omvat aspecten zoals luchtkwaliteit en flora en fauna, wat indirect op duurzaamheid wijst.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn beperkt tot publicatiekosten, die worden gedekt door de legeskosten. Alle overige kosten zijn afgewenteld op de ontwikkelende partijen, waardoor de gemeente geen financiële risico's loopt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Crisis- en herstelwet (Chw) Projectuitvoeringsbesluit Plaspoelstraat Bouwplan Ruimtelijke ordening Vergunningen Stedenbouwkundige aspecten Kostenverhaal Samenwerkingsovereenkomst Ruimtelijke onderbouwingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt Bespreekpunten
Agendapunt 4 Raadsvoorstel: Vaststelling Jaarstukken 2010.(609132)
Samenvatting
De conceptjaarstukken 2010 van de gemeente Leidschendam-Voorburg worden ter vaststelling aan de gemeenteraad aangeboden. De jaarstukken bestaan uit een jaarverslag en een jaarrekening, met een positief resultaat van € 8.023.000 voor resultaatbestemming en € 2.260.050 na resultaatbestemming. Het voorstel is om het resterende resultaat toe te voegen aan de algemene reserve vrij besteedbaar. De jaarrekening toont een positief verschil van € 6,7 miljoen ten opzichte van de begroting, grotendeels door incidentele baten. Belangrijke bijdragen aan het positieve resultaat zijn onder andere de vrijval van ISV-2 middelen, subsidies voor woningbouw, en verkoop van gemeentelijke objecten. Er worden diverse voorstellen gedaan voor de bestemming van het rekeningresultaat, waaronder het voortzetten van niet uitgevoerde activiteiten in 2011, het storten van incidentele opbrengsten in specifieke bestemmingsreserves, en het versterken van de algemene reserve grondexploitatie. Daarnaast worden enkele reserves opgeheven en vrijgevallen bedragen toegevoegd aan de algemene reserve. Het college stelt voor om de jaarstukken vast te stellen en de voorgestelde financiële maatregelen te accorderen.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Concept Jaarstukken 2010
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Concept Jaarstukken 2010". Het voorstel presenteert de financiële resultaten van de gemeente Leidschendam-Voorburg voor het jaar 2010. Het jaarverslag en de jaarrekening tonen een positief resultaat van €8.023.000 voor resultaatbestemming en €2.260.050 na resultaatbestemming. Het voorstel omvat de bestemming van het rekeningresultaat, waarbij een deel wordt toegevoegd aan de algemene reserve. Er worden specifieke bedragen voorgesteld voor diverse projecten en reserves, zoals klimaatinitiatieven, woningbouw, en sociale woningbouw.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is gedetailleerd en volledig, met uitgebreide toelichting op de financiële resultaten en de voorgestelde bestemmingen van het overschot. Het biedt inzicht in de verschillen tussen de begroting en de werkelijke uitgaven en inkomsten.
Rol van de raad:
De raad moet de jaarstukken 2010 vaststellen en beslissen over de voorgestelde bestemming van het rekeningresultaat. Dit omvat goedkeuring van de specifieke toewijzingen aan projecten en reserves.
Politieke keuzes:
De raad moet keuzes maken over de prioritering van projecten en de toewijzing van financiële middelen aan verschillende reserves. Dit omvat beslissingen over investeringen in duurzaamheid, sociale woningbouw, en andere gemeentelijke initiatieven.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) in termen van financiële toewijzingen en doelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de raad moet ervoor zorgen dat de voorgestelde uitgaven aansluiten bij de strategische doelen van de gemeente.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten de jaarstukken 2010 vast te stellen en instemmen met de voorgestelde bestemming van het rekeningresultaat, inclusief de specifieke toewijzingen aan projecten en reserves.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het opstellen van de jaarstukken of de bestemming van het resultaat.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, met specifieke toewijzingen voor klimaatinitiatieven en duurzame energievoorzieningen.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft aanzienlijke financiële gevolgen, met een positief resultaat dat wordt verdeeld over verschillende reserves en projecten. De dekking van uitgaven wordt deels gerealiseerd door onttrekkingen aan bestaande reserves.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Jaarstukken 2010 Rekeningresultaat Algemene reserve Resultaatbestemming Vrijval ISV-2 middelen Stimuleringsregeling woningbouw Subsidie Overhead Klimaatregeling InvesteringenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 1 Opening, mededelingen en vaststelling agenda (604892).
Agendapunt 6 Voortgang Rotterdamsebaan
Agendapunt Hamerstukken
Agendapunt 21 Raadsvoorstel tot vaststelling verslag van bevindingen boekjaar 2010 (599187).
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg betreft het vaststellen van het verslag van bevindingen over het boekjaar 2010, gebaseerd op de jaarrekeningcontrole door de accountant. De accountant heeft enkele adviezen gegeven ter verbetering van het financieel beheer, die nu aan de raad worden voorgelegd. Tijdens de controle bleek dat de interne beheersing van de gemeente aan de eisen voldoet, maar er zijn verbetermogelijkheden op het gebied van risicoanalyse, administratieve organisatie en interne controle. De controle werd vertraagd door ontbrekende financiële informatie van instellingen. De accountant doet aanbevelingen, waaronder aandacht voor de grondexploitatie Prinsenhof, actualisatie van meerjarenonderhoudsplannen en de nota reserves en voorzieningen, en verbetering van de beheersing van relaties met verbonden partijen. Het college reageert positief op de bevindingen en stelt voor de aanbevelingen van de accountant integraal over te nemen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Raadsvoorstel tot vaststellen verslag van bevindingen boekjaar 2010" voor de gemeente Leidschendam-Voorburg. Het verslag presenteert de resultaten van de jaarrekeningcontrole door de accountant voor het boekjaar 2010. De accountant heeft enkele adviezen gegeven om het financieel beheer te verbeteren, waaronder aandacht voor de grondexploitatie Prinsenhof, actualisatie van meerjarenonderhoudsplannen, en verbetering van de administratieve organisatie en interne beheersing. Het college erkent de bevindingen en stelt voor de aanbevelingen van de accountant integraal over te nemen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de bevindingen van de accountant duidelijk presenteert en concrete aanbevelingen biedt voor verbetering. Echter, de volledigheid kan beperkt zijn door het ontbreken van een controleverklaring op het moment van rapportage.
Rol van de raad:
De raad moet de aanbevelingen van de accountant beoordelen en besluiten of deze worden overgenomen. De raad speelt een toezichthoudende rol en moet ervoor zorgen dat de aanbevelingen worden geïmplementeerd.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering en implementatie van de aanbevelingen, rekening houdend met de kosten en noodzaak van de voorgestelde verbeteringen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, vooral omdat er geen specifieke tijdlijnen of meetbare doelen zijn opgenomen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de vertraging in de controle kan als een zwakte worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of de aanbevelingen van de accountant worden overgenomen en hoe deze zullen worden geïmplementeerd.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel bespreekt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt zullen worden. De implementatie van de aanbevelingen kan echter kosten met zich meebrengen, afhankelijk van de noodzaak en implementatiekosten zoals aangegeven door het college.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Accountantsonderzoek Jaarrekeningcontrole Financieel beheer Interne beheersing Risicoanalyse Grondexploitatie Prinsenhof Meerjarenonderhoudsplannen Verbonden partijen Administratieve organisatie Verbijzonderde interne controleVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 22 Raadsvoorstel: Opdracht tot accountantsdiensten 2011-2104 (592634).
Samenvatting
Het raadsvoorstel aan de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg betreft de opdrachtverlening voor accountantsdiensten voor de jaren 2011-2014. Volgens artikel 213 van de Gemeentewet moet de gemeenteraad een accountant aanwijzen voor de controle van de jaarrekening. Na een Europees aanbestedingstraject, begeleid door een speciale commissie, is Ernst & Young als beste kandidaat geselecteerd op basis van kwaliteit en prijs. Het voorstel vraagt de raad om deze keuze te bekrachtigen. Het contract met Ernst & Young zal voor vier boekjaren gelden, onder voorbehoud van definitieve goedkeuring door de gemeenteraad. De financiële consequenties blijven binnen het bestaande controlebudget.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel tot opdracht accountantsdiensten 2011-2014
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Raadsvoorstel tot opdracht accountantsdiensten 2011-2014". Het raadsvoorstel stelt voor om accountantsbureau Ernst & Young aan te wijzen voor de controle van de gemeentelijke jaarrekeningen van 2011 tot en met 2014. Dit volgt op een Europees aanbestedingstraject, waarbij vier accountantskantoren hun offertes hebben ingediend. Ernst & Young kwam als beste uit de bus op basis van kwaliteit en prijs. De gemeenteraad moet de keuze bekrachtigen, waarna de definitieve gunning kan plaatsvinden.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de procedure, beoordelingscriteria en de uiteindelijke keuze duidelijk beschrijft. Het biedt voldoende informatie over het aanbestedingsproces en de rol van de begeleidingscommissie.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om de keuze van de accountant te bekrachtigen. Daarnaast kan de raad via de commissie Rekening en Audit aanvullende accenten plaatsen bij de controleopdracht.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde accountant op basis van de aanbevelingen van de begeleidingscommissie. Dit omvat het vertrouwen in de objectiviteit en kwaliteit van het aanbestedingsproces.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden, maar mist concrete doelen (achievable en relevant) buiten de selectie van de accountant. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om Ernst & Young de opdracht te geven voor de controle van de boekjaren 2011 tot en met 2014.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen directe participatie van burgers of andere belanghebbenden, aangezien het een technische en administratieve aangelegenheid betreft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp binnen dit voorstel, gezien de aard van de accountantsdiensten.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen vallen binnen het huidige controlebudget, wat betekent dat er geen extra financiële middelen nodig zijn. Het voorstel geeft aan dat het budget toereikend is voor de accountantscontrole.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Accountantscontrole Aanbestedingstraject Begeleidingscommissie Offertes Ernst & Young Europese aanbesteding Contractvoorwaarden Presentaties Kwaliteit-/prijsverhouding ControleopdrachtVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 23 Raadsvoorstel tot vaststelling van de ontwerpbegroting 2012 van het Stadsgewest Haaglanden (591767).
Samenvatting
De raad van de gemeente Leidschendam-Voorburg wordt gevraagd om een oordeel te geven over de programmabegroting 2012 van het Stadsgewest Haaglanden. Het college adviseert positief te oordelen, ondanks een verwacht jaarlijks nadeel van circa € 88.000 ten opzichte van de gemeentelijke meerjarenbegroting 2011-2015. Dit nadeel ontstaat door hogere bijdragen aan het mobiliteitsfonds en het groenfonds. De algemene bijdrage is verlaagd vanwege bezuinigingen. In de begroting 2012 zijn besparingen doorgevoerd en nieuw beleid voorgesteld. Het college stelt voor om de ontwerpbegroting 2012-2016 voor kennisgeving aan te nemen en onderzoekt mogelijkheden om de bijdrage aan het mobiliteitsfonds te verlagen.
-
Raadsvoorstel tot vaststelling van de ontwerpbegroting 2012 van het Stadsgewest Haaglanden.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Begroting 2012 Stadsgewest Haaglanden". Het voorstel vraagt de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg om een oordeel te geven over de programmabegroting 2012 van het Stadsgewest Haaglanden. Het college adviseert positief te oordelen, ondanks een jaarlijks nadeel van € 88.000 ten opzichte van de gemeentelijke meerjarenbegroting 2011-2015. Dit nadeel ontstaat door hogere bijdragen aan het mobiliteitsfonds en het groenfonds, terwijl de algemene bijdrage is verlaagd vanwege bezuinigingen. Het voorstel bevat ook nieuw beleid voor waterproblematiek en Hof van Delfland.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in termen van financiële details en de impact op de gemeentelijke begroting. Het biedt een gedetailleerde uitleg van de veranderingen in bijdragen en de financiële gevolgen daarvan.
Rol van de raad:
De raad moet een oordeel geven over de programmabegroting 2012 van het Stadsgewest Haaglanden. Dit oordeel wordt ter kennis gebracht aan het dagelijks bestuur van Haaglanden.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze akkoord gaan met de hogere bijdragen aan het mobiliteitsfonds en het groenfonds, ondanks de financiële nadelen. Er moet ook een keuze worden gemaakt over het al dan niet ondersteunen van het voorgestelde nieuwe beleid.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers, maar mist specifieke tijdsgebonden acties of verantwoordelijkheden. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de SMART-criteria zijn niet volledig toegepast.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze instemmen met de voorgestelde begroting en de bijbehorende financiële gevolgen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt indirect aangesneden via de bijdrage aan het groenfonds, wat kan bijdragen aan milieuvriendelijke initiatieven.
Financiële gevolgen:
Het voorstel leidt tot een jaarlijks financieel nadeel van € 88.000 voor de gemeente. Er wordt geen specifieke dekking voor dit nadeel aangegeven, maar er is een voornemen om de bijdrage aan het mobiliteitsfonds te verlagen in overleg met Haaglanden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Stadsgewest Haaglanden Programmabegroting 2012 Mobiliteitsfonds Groenfonds Bezuinigingen Algemene bijdrage Nieuw beleid Waterproblematiek Hof van Delfland Meerjarenbegroting 2011-2015Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 24.a Raadsvoorstel tot wijzigen artikel 6, lid 2 verordening winkeltijden Leidschendam-Voorburg 2003 (601273).
Samenvatting
Op 26 april 2011 werd in de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg een voorstel behandeld om artikel 6 van de Winkeltijdenverordening te wijzigen. Het voorstel betrof de openstelling van levensmiddelenwinkels op zon- en feestdagen. Het college kan ontheffing verlenen aan winkels die voornamelijk eet- en drinkwaren verkopen, met uitzondering van sterke drank, voor maximaal vier winkels. Gemeentebelangen diende een amendement in om dit aantal te veranderen naar één winkel per 15.000 inwoners, maar dit bleek juridisch niet houdbaar. De Winkeltijdenwet vereist namelijk dat een concreet aantal winkels wordt genoemd. Daarom wordt voorgesteld om artikel 6, lid 2 te wijzigen naar de oorspronkelijke formulering: "Het college kan de ontheffing voor ten hoogste vier winkels verlenen."
-
Raadsvoorstel tot wijzigen artikel 6, lid 2 verordening winkeltijden Leidschendam-Voorburg 2003.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Wijzigingsvoorstel artikel 6, lid 2 verordening Winkeltijden Leidschendam-Voorburg 2003
Samenvatting: Het voorstel betreft een wijziging van artikel 6 van de Winkeltijdenverordening in Leidschendam-Voorburg. Het oorspronkelijke voorstel stond toe dat het college ontheffingen verleent voor de openstelling van levensmiddelenwinkels op zon- en feestdagen, met een maximum van vier winkels. Een amendement van Gemeentebelangen stelde voor om dit te wijzigen naar één winkel per 15.000 inwoners, maar dit bleek juridisch onhoudbaar. De voorgestelde wijziging herstelt de verordening naar de oorspronkelijke tekst, waarbij het college ontheffingen kan verlenen voor maximaal vier winkels.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is volledig in de zin dat het de juridische onjuistheid van het amendement adresseert en een concrete oplossing biedt door terug te keren naar de oorspronkelijke tekst.
Rol van de Raad
De raad moet het wijzigingsvoorstel beoordelen en goedkeuren om de juridische correctheid van de verordening te herstellen.
Politieke Keuzes
De raad moet kiezen tussen het handhaven van de juridische correctheid van de verordening en het overwegen van alternatieve oplossingen die mogelijk beter aansluiten bij de wensen van de inwoners, zoals het amendement van Gemeentebelangen.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en meetbaar (maximaal vier winkels), maar mist tijdsgebonden elementen. Er zijn geen directe inconsistenties, behalve dat het amendement juridisch niet houdbaar is.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om het wijzigingsvoorstel goed te keuren, zodat de verordening juridisch correct is.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van inwoners of belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen
Er worden geen directe financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen genoemd in het voorstel. Het betreft voornamelijk een juridische correctie van de verordening.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Winkeltijdenverordening Ontheffing Levensmiddelenwinkels Avondwinkels Drank- en Horecawet Openstelling Gemeentebelangen Amendement Juridisch VerordeningVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt Bespreekpunten
Agendapunt 5 Raadsvoorstel m.b.t. het rapport van de RKC inzake 'onderzoek voortijdig schoolverlaten' (602395).
Samenvatting
Het rapport "onderzoek voortijdig schoolverlaten" onderzoekt de problematiek van voortijdig schoolverlaten in Leidschendam-Voorburg en Rijswijk. De rekenkamercommissie concludeert dat er veel aandacht is voor het probleem, maar dat er een gebrek aan coördinatie is, wat leidt tot complexe relaties tussen instanties en vertraagde maatregelen. Er zijn problemen met de registratie van schoolverzuim en ongeoorloofde uitschrijvingen van leerlingen. De commissie doet aanbevelingen voor een effectievere aanpak, waaronder het aanstellen van een regisseur, snelle maatregelen bij verzuim, en verbetering van de verzuimregistratie. De Colleges van Burgemeester en Wethouders uiten twijfels over de representativiteit van het onderzoek, maar de commissie ziet geen reden om haar conclusies aan te passen. Verschillende politieke partijen reageren op het rapport, variërend van het voor kennisgeving aannemen tot het overnemen van specifieke aanbevelingen via een raadsbesluit. Het voorstel is om de aanbevelingen van de rekenkamercommissie voor kennisgeving aan te nemen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het raadsbesluit 602398 betreft het aannemen van de aanbevelingen van de rekenkamercommissie Leidschendam-Voorburg en Rijswijk met betrekking tot het onderzoek naar voortijdig schoolverlaten. Het besluit houdt in dat de raad de bevindingen en aanbevelingen van het rapport voor kennisgeving aanneemt zonder verdere actie of implementatie van specifieke maatregelen op dit moment.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt beperkt in zijn volledigheid, aangezien het enkel de aanbevelingen voor kennisgeving aanneemt zonder verdere details over mogelijke vervolgstappen of implementatieplannen.
Rol van de raad:
De rol van de raad is in dit geval voornamelijk informatief; zij nemen kennis van de aanbevelingen van de rekenkamercommissie. Er wordt geen actieve besluitvorming of beleidswijziging voorgesteld.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij verder willen gaan dan enkel kennisnemen van de aanbevelingen en of zij aanvullende maatregelen willen overwegen om voortijdig schoolverlaten aan te pakken.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, aangezien er geen concrete doelen, tijdlijnen of meetbare resultaten worden genoemd. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van actiegerichte stappen kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij de aanbevelingen enkel voor kennisgeving aannemen of dat zij verdere actie willen ondernemen op basis van het rapport.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niets over participatie van belanghebbenden of betrokkenen bij het probleem van voortijdig schoolverlaten.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid lijkt geen direct relevant onderwerp binnen dit specifieke voorstel, aangezien het zich richt op onderwijs en voortijdig schoolverlaten.
Financiële gevolgen:
Er worden geen financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen genoemd in het besluit, wat kan betekenen dat er op dit moment geen directe financiële implicaties zijn verbonden aan het enkel voor kennisgeving aannemen van de aanbevelingen. -
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Voortijdig schoolverlaten Rekenkamercommissie Aanbevelingen Onderzoeksbureau De Kafkabrigade Schoolverzuim Digitaal Verzuimloket Regisseur Leerlingenregistratie Hulpverlening Gemeente Den HaagVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 11 Raadsvoorstel tot vaststelling van de jaarrekening 2010 van de DSW Rijswijk e.o. (601290).
Samenvatting
De jaarrekening 2010 van de Dienst Sociale Werkvoorziening (DSW) Rijswijk en omstreken toont een positief bedrijfsresultaat van € 553.181, inclusief de gemeentelijke bijdrage. Dit resultaat is behaald zonder dat extra gemeentelijke bijdragen nodig waren. Het positieve saldo wordt voorgesteld om onder te brengen in het weerstandsvermogen om toekomstige financiële tegenvallers op te vangen. De DSW wordt gefinancierd door rijksbijdragen, eigen inkomsten en gemeentelijke bijdragen. Voor 2010 was de gemeentelijke bijdrage van Leidschendam-Voorburg € 106.380. De accountant heeft een goedkeurende verklaring afgegeven. Het voorstel is om in te stemmen met de jaarrekening en de zienswijze van de raad aan het Dagelijks Bestuur van de DSW kenbaar te maken.
-
Raadsvoorstel tot vaststelling de jaarrekening 2010 van de dienst socialoe werkvoorziening Rijswijk en omstreken (DSW).pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Vaststelling van de jaarrekening 2010 van de Dienst Sociale Werkvoorziening (DSW) Rijswijk en omstreken". De DSW, een gemeenschappelijke regeling tussen de gemeenten Zoetermeer, Rijswijk en Leidschendam-Voorburg, heeft in 2010 een positief bedrijfsresultaat behaald. Het voorstel is om dit positieve saldo toe te voegen aan het weerstandsvermogen, ter dekking van eventuele toekomstige tekorten. De jaarrekening maakt onderscheid tussen verschillende re-integratietrajecten, wat in 2010 is gecorrigeerd. De accountant heeft een goedkeurende verklaring afgegeven. Er zijn geen nadelige financiële gevolgen en geen extra gemeentelijke bijdrage is nodig.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het een gedetailleerde financiële samenvatting biedt van de jaarrekening 2010, inclusief de verdeling van het positieve resultaat en de rol van de verschillende betrokken partijen.
Rol van de raad:
De raad wordt gevraagd om in te stemmen met de jaarrekening en hun zienswijze kenbaar te maken aan het Dagelijks Bestuur van de DSW.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaan met het voorstel om het positieve saldo toe te voegen aan het weerstandsvermogen in plaats van het terug te betalen aan de gemeenten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële resultaten. Het is tijdgebonden met betrekking tot de jaarrekening van 2010. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om in te stemmen met de jaarrekening 2010 en hun zienswijze aan het Dagelijks Bestuur kenbaar te maken.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niet expliciet de participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen nadelige financiële gevolgen. Het positieve resultaat betekent dat er geen extra gemeentelijke bijdrage nodig is. Het voorstel om het positieve saldo aan het weerstandsvermogen toe te voegen, biedt een buffer voor toekomstige financiële tegenvallers.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Dienst Sociale Werkvoorziening (DSW) Jaarrekening 2010 Positief bedrijfsresultaat Weerstandsvermogen Gemeenschappelijke regeling (GR) Gemeentelijke bijdrage Stichting Power Exploitatieoverschot Re-integratietrajecten Algemeen BestuurVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 10 Raadsvoorstel tot vaststelling van de jaarstukken 2010 van de GGD ZHW (603583).
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Ontwerpjaarstukken GGD ZHW 2010". Het document presenteert de ontwerpjaarstukken 2010 van de GGD Zuid-Holland West (ZHW) aan de gemeente Leidschendam-Voorburg. De GGD ZHW heeft het merendeel van haar beoogde resultaten behaald binnen het beschikbare begrotingsbudget, met een voordelig resultaat van € 438.936. Vanwege problemen met de ontwerpbegroting 2012, die nog niet beschikbaar is, worden de ontwerpjaarstukken 2010 en de ontwerpbegroting 2012 los van elkaar behandeld. Het college vraagt de raad om kennis te nemen van de ontwerpjaarstukken 2010 en de problematiek rondom de ontwerpbegroting 2012, en om de bijgesloten zienswijzenbrief vast te stellen.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig in de presentatie van de ontwerpjaarstukken 2010, inclusief financiële resultaten en prestaties. Echter, de ontwerpbegroting 2012 ontbreekt nog, wat een belangrijk onderdeel is voor een volledige beoordeling.
Rol van de raad bij het voorstel:
De raad wordt gevraagd om kennis te nemen van de ontwerpjaarstukken 2010 en de problematiek rondom de ontwerpbegroting 2012. Daarnaast moet de raad de zienswijzenbrief vaststellen en verzenden aan het dagelijks bestuur van de GGD ZHW.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de ontwerpjaarstukken 2010 en de voorgestelde zienswijzenbrief. Er moet ook een standpunt worden ingenomen over de problemen met de ontwerpbegroting 2012.
Is het voorstel SMART? Zijn er inconsequenties?
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de ontwerpjaarstukken 2010, maar mist tijdigheid en volledigheid met betrekking tot de ontwerpbegroting 2012. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in de ontwerpjaarstukken zelf, maar de vertraging in de ontwerpbegroting 2012 kan als een probleem worden gezien.
Besluit dat de raad moet nemen:
De raad moet besluiten om de ontwerpjaarstukken 2010 voor kennisgeving aan te nemen en de zienswijzenbrief vast te stellen en te verzenden.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niet expliciet de participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen en dekking:
De financiële gevolgen worden duidelijk gepresenteerd, met een voordelig resultaat van € 438.936. Het voorstel geeft aan hoe dit resultaat wordt gedekt en verdeeld over verschillende reserves. Er zijn geen directe financiële risico's verbonden aan het verzenden van de zienswijzenbrief.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ontwerpjaarstukken 2010 Ontwerpbegroting 2012 GGD ZHW Gemeenschappelijke regeling Jeugdgezondheidszorg (JGZ) Reserve digitaal dossier Integrale Jeugdgezondheidszorg Ethyleenoxide Preventieve gezondheidszorg ZienswijzenbriefVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 9 Raadsvoorstel: zienswijze ontwerpbegroting 2012 van de Veiligheidsregio Haaglanden (604589)
-
Raadsvoorstel zienswijze ontwerpbegroting 2012 van de Veiligheidsregio Haaglanden.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel: zienswijze ontwerp begroting 2012 van de Veiligheidsregio Haaglanden
Samenvatting: Het raadsvoorstel betreft de ontwerp begroting 2012 van de Veiligheidsregio Haaglanden (VRH). De commissie Algemene Zaken heeft de begroting beoordeeld en de burgemeester heeft een ontwerp-zienswijze opgesteld. Deze zienswijze is aangepast op basis van reacties van verschillende fracties. Het voorstel aan de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg is om kennis te nemen van de ontwerp begroting en in te stemmen met de aangepaste ontwerp-zienswijze. Dit document is bedoeld om de gemeenteraad te informeren en een formeel standpunt in te laten nemen over de financiële plannen van de VRH voor 2012.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de benodigde stappen beschrijft voor de gemeenteraad om een geïnformeerde beslissing te nemen over de ontwerp begroting van de VRH. Het bevat een samenvatting van de voorgestelde zienswijze en de betrokkenheid van de commissie Algemene Zaken.
Rol van de Raad
De rol van de raad is om kennis te nemen van de ontwerp begroting en om in te stemmen met de opgestelde ontwerp-zienswijze. Dit betekent dat de raad een formeel standpunt inneemt over de begroting van de VRH.
Politieke Keuzes
De politieke keuzes betreffen het al dan niet instemmen met de ontwerp-zienswijze. Dit kan invloed hebben op de prioriteiten en financiële toewijzingen binnen de Veiligheidsregio Haaglanden.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, omdat het geen specifieke doelen of meetbare resultaten bevat. Het richt zich voornamelijk op het proces van instemming met de zienswijze. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om al dan niet in te stemmen met de opgestelde ontwerp-zienswijze met betrekking tot de ontwerp begroting 2012 van de VRH.
Participatie
Het voorstel vermeldt niet expliciet over participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces. Het richt zich voornamelijk op de interne besluitvorming binnen de gemeenteraad.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. Het richt zich voornamelijk op de financiële aspecten van de begroting.
Financiële Gevolgen
Het voorstel zelf geeft geen gedetailleerde financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen. Het richt zich op de instemming met de zienswijze over de begroting, wat impliceert dat de financiële details in de ontwerp begroting van de VRH zelf te vinden zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ontwerp begroting 2012 Veiligheidsregio Haaglanden Ontwerp-zienswijze Commissie Algemene Zaken Kennisnemen Aangepaste ontwerp-zienswijze Fracties Burgemeester Griffie ReactiesVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 11.a Raadsvoorstel tot het geven van een zienswijze op de gewijzigde begroting 2011 en de conceptbegroting 2012 van de DSW Rijswijk e.o. (605961).
Samenvatting
Het raadsvoorstel aan de gemeente Leidschendam-Voorburg betreft het geven van een zienswijze op de gewijzigde begroting 2011 en de conceptbegroting 2012 van de Dienst Sociale Werkvoorziening (DSW). Door bezuinigingen vanuit het Rijk kampt de DSW met financiële tegenvallers, wat leidt tot een verhoogd exploitatietekort. Voor 2011 wordt het tekort na interne ombuigingen en extra inkomsten geschat op € 1.407.100, waarvan de helft gedekt wordt door het weerstandsvermogen en de andere helft door gemeentelijke bijdragen. Voor Leidschendam-Voorburg betekent dit een bijdrage van € 175.887, hoger dan eerder begroot. Voor 2012 wordt een exploitatietekort van € 1.200.000 verwacht, met een gemeentelijke bijdrage van € 150.000. Het voorstel is om in te stemmen met beide begrotingen en de financiële gevolgen voor de gemeente te accepteren. De zienswijze van de raad zal schriftelijk aan het bestuur van de DSW worden medegedeeld.
-
Raadsvoorstel tot het geven van een zienswijze op de gewijzigde begroting 2011 en de conceptbegroting 2012 van de DSW.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel tot het geven van een zienswijze op de gewijzigde begroting 2011 en de conceptbegroting 2012 van de DSW
Samenvatting: Het voorstel betreft de goedkeuring van de gewijzigde begroting 2011 en de conceptbegroting 2012 van de Dienst Sociale Werkvoorziening (DSW) Rijswijk en omstreken. De wijzigingen zijn noodzakelijk vanwege bezuinigingen vanuit het Rijk, die leiden tot financiële tegenvallers. De DSW voorziet een exploitatietekort van € 2.656.700 voor 2011, dat na interne ombuigingen en extra inkomsten wordt teruggebracht tot € 1.407.100. Voor 2012 wordt een exploitatietekort van € 1.200.000 verwacht. Het voorstel vraagt de raad om in te stemmen met de begrotingen en de financiële gevolgen voor de gemeente Leidschendam-Voorburg.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig, met gedetailleerde financiële gegevens en een duidelijke uitleg van de oorzaken van de tekorten. Echter, er ontbreekt een diepgaande analyse van de lange termijn gevolgen en mogelijke alternatieve scenario's.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad moet een zienswijze geven op de gewijzigde begroting 2011 en de conceptbegroting 2012 van de DSW. Daarnaast moet de raad instemmen met de financiële gevolgen voor de gemeente Leidschendam-Voorburg.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde financiële bijdragen aan de DSW en of zij de huidige koers van de DSW steunt, ondanks de financiële risico's en onzekerheden.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn duidelijke financiële doelen, maar er ontbreekt een tijdgebonden plan voor het oplossen van de structurele tekorten. Er zijn geen directe inconsistenties, maar de afhankelijkheid van toekomstige beslissingen over de toekomstscenario's van de DSW introduceert onzekerheid.
Besluit dat de raad moet nemen
De raad moet besluiten om in te stemmen met de gewijzigde begroting 2011 en de conceptbegroting 2012 van de DSW, en akkoord gaan met de financiële gevolgen voor de gemeente Leidschendam-Voorburg.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen en dekking
De financiële gevolgen zijn significant, met een verhoogde gemeentelijke bijdrage voor 2011 en 2012. De dekking wordt deels gevonden in het weerstandsvermogen van de DSW en deels in verhoogde gemeentelijke bijdragen. De gemeente Leidschendam-Voorburg moet een bijdrage leveren van € 175.887 voor 2011 en € 150.000 voor 2012. Deze bedragen moeten worden opgenomen in de gemeentelijke begrotingen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Dienst Sociale Werkvoorziening (DSW) Begrotingswijziging 2011 Conceptbegroting 2012 Exploitatietekort Bezuinigingen Weerstandsvermogen Gemeentelijke bijdrage Re-integratietrajecten Sociale werkvoorziening Toekomstscenario'sVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 0 Besluitenlijst vergadering gemeenteraad 14 , 21 en 28 juni 2011. (607387)
Agendapunt Besluitenlijst vergadering gemeenteraad 21 juni 2011 (reguliere raad) (610770)
Agendapunt Hamerstukken
Agendapunt 25 Besluitenlijst vergadering gemeenteraad 26 april 2011 (587721).
Agendapunt 26 Lijst van ingekomen stukken (604872).
Agendapunt Hamerstukken
Agendapunt 17 Raadsvoorstel Vaststellen bestemmingsplan 'Westeinderweg 6 en 8, 2010 (523620).
Agendapunt 24 Raadsvoorstel: Ontwerp Regionaal Risicoprofiel Haaglanden (572184).
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Ontwerp Regionaal Risicoprofiel Haaglanden". Het document betreft de voorlopige vaststelling van het Regionaal Risicoprofiel Haaglanden door het Algemeen Bestuur van de Veiligheidsregio Haaglanden. Het profiel identificeert en analyseert de belangrijkste risico's in de regio, zoals aanslagen, bedreigingen voor de volksgezondheid, uitval van energievoorzieningen, en onrust en geweld. De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg wordt uitgenodigd om hun zienswijze te geven, waarna het profiel definitief wordt vastgesteld. Het risicoprofiel dient als basis voor verdere regionale plannen zoals het Regionaal Beleidsplan en het Regionaal Crisisplan.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig in de context van zijn doelstelling: het presenteren van een risicoprofiel en het uitnodigen van de raad om hun zienswijze te geven. Het biedt een gedetailleerde beschrijving van de risico's en de methodologie die is gebruikt om deze te identificeren.
Rol van de Raad:
De raad wordt gevraagd om hun zienswijze te geven op het ontwerp van het Regionaal Risicoprofiel. Dit is een adviserende rol waarbij de raad invloed kan uitoefenen op de definitieve vaststelling van het profiel.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaan met de voorgestelde risico's en prioriteiten, en of zij aanvullende aandachtspunten willen aandragen voor het Regionaal Beleidsplan.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen concrete acties of tijdlijnen bevat. Het is echter consistent in zijn doel om risico's te identificeren en te analyseren.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij hun zienswijze willen indienen en welke specifieke aandachtspunten zij willen benadrukken voor het Regionaal Beleidsplan.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niet expliciet hoe participatie van burgers of andere belanghebbenden is meegenomen in het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen verbonden aan de vaststelling van het risicoprofiel. Financiële aspecten zullen worden behandeld in het Regionaal Beleidsplan.
In conclusie, de raad van Leidschendam-Voorburg wordt gevraagd om hun zienswijze te geven op het ontwerp van het Regionaal Risicoprofiel Haaglanden, zonder directe financiële implicaties op dit moment.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Regionaal Risicoprofiel Haaglanden Veiligheidsregio Haaglanden Risico's Inventarisatie Analyse Wet veiligheidsregio's Risicokaart Scenario's Risicoperceptie Regionaal BeleidsplanVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 18 Raadsvoorstel: Gewijzigde begroting 2011 en de ontwerpbegroting 2012 van Avalex (585270).
Samenvatting
De gemeente Leidschendam-Voorburg bespreekt de gewijzigde begroting 2011 en de ontwerpbegroting 2012 van Avalex, het afvalverwijderingsbedrijf waarin de gemeente participeert. De wijzigingen in de begroting 2011 zijn beperkt en hebben minimale impact op de gemeente. De ontwerpbegroting 2012 is beleidsarm en houdt rekening met kostenstijgingen, hoewel Avalex streeft naar een nullijn door interne compensatie. Echter, bepaalde kosten worden met 1% verhoogd, wat resulteert in een effectieve begrotingsverhoging van 0,5%. Het college adviseert de raad om Avalex te verzoeken de externe kosten volledig intern te compenseren en om in de meerjarenbegroting bezuinigingsmogelijkheden te identificeren. De gemeente heeft Avalex gevraagd om 15% te bezuinigen in de begroting van 2018. Het advies aan de raad is om kennis te nemen van de begrotingen, de financiële consequenties van de gewijzigde begroting 2011 te verrekenen met de egalisatiereserve, en het dagelijks bestuur voor 21 juni 2011 op de hoogte te brengen van de opmerkingen over de ontwerpbegroting 2012.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: De gewijzigde begroting 2011 en de ontwerpbegroting 2012 van Avalex
Samenvatting: Het voorstel betreft de gewijzigde begroting voor 2011 en de ontwerpbegroting voor 2012 van Avalex, het afvalverwijderingsbedrijf waarin de gemeente Leidschendam-Voorburg participeert. De wijzigingen in de begroting van 2011 zijn beperkt en hebben minimale impact op de gemeente. De ontwerpbegroting voor 2012 is beleidsarm, met een geplande verhoging van 0,5% ondanks een beoogde nullijn. Het college adviseert de raad om Avalex te verzoeken de externe kosten binnen de bedrijfsvoering op te vangen en om een plan voor 15% bezuinigingen tegen 2018 op te nemen. De raad moet kennisnemen van de begrotingen en opmerkingen doorgeven aan Avalex.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke uitleg over de wijzigingen in de begrotingen en de verwachtingen voor de toekomst. Er is echter ruimte voor meer gedetailleerde informatie over de specifieke impact van de wijzigingen op de gemeente en de voorgestelde bezuinigingen.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om de begrotingen te beoordelen en opmerkingen te maken die aan het dagelijks bestuur van Avalex worden doorgegeven. De raad moet ook instemmen met de financiële verrekening van de gewijzigde begroting 2011.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde opmerkingen over de begroting 2012, met name de verzoeken om kosten binnen de bedrijfsvoering op te vangen en om een bezuinigingsplan op te stellen. Dit vereist een afweging tussen financiële discipline en de impact op de dienstverlening.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Hoewel er specifieke doelen zijn, zoals de nullijn en de 15% bezuiniging, ontbreekt het aan concrete plannen en tijdlijnen voor de uitvoering. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van de nullijn en bezuinigingen kan beter worden onderbouwd.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om kennis te nemen van de begrotingen, de financiële consequenties van de gewijzigde begroting 2011 te verrekenen met de egalisatiereserve, en de opmerkingen over de ontwerpbegroting 2012 aan het dagelijks bestuur van Avalex door te geven.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces. Dit kan een aandachtspunt zijn voor de raad om te overwegen.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel. Gezien de aard van Avalex als afvalverwijderingsbedrijf, zou duurzaamheid echter een belangrijk aandachtspunt kunnen zijn.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen van de gewijzigde begroting 2011 zijn beperkt en worden gedekt door de egalisatiereserve. Voor de begroting 2012 worden kostenstijgingen verwacht, maar Avalex streeft ernaar deze binnen de eigen begroting te compenseren, met uitzondering van enkele kostenposten die met 1% worden verhoogd. De raad moet de financiële implicaties van deze verhogingen en de voorgestelde bezuinigingen in overweging nemen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Avalex Begroting 2012 Begrotingswijziging 2011 Wet Gemeenschappelijke Regelingen (WGR) Huishoudelijk afval Bedrijfsvoering Kostenstijgingen Dienstverleningsovereenkomst Bezuinigingen ProgrammabegrotingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 12 Raadsvoorstel inzake het wel of niet realiseren van een multifunctionele sportkooi na de uitspraken van de Raad van State en van de kantonrechter (585351).
Samenvatting
In 2004 werd een wedstrijd georganiseerd voor jongeren in Leidschendam-Voorburg om projectvoorstellen in te dienen, waarbij het voorstel "jeugd en sport" won. Dit leidde tot een plan voor een multifunctionele sportkooi bij de Daltonschool. Ondanks goedkeuring van de gemeenteraad in 2005 en een budget van € 43.500, werd de realisatie vertraagd door juridische bezwaren van omwonenden. De Raad van State en de kantonrechter oordeelden dat de sportkooi niet op de geplande locatie kon worden gebouwd vanwege juridische en overlastbezwaren. Onderzoek naar alternatieve locaties wees uit dat er geen geschikte plek beschikbaar was. Het college adviseert daarom om af te zien van de realisatie van de sportkooi, mede omdat er inmiddels voldoende andere speelvoorzieningen zijn gerealiseerd. Het afzien van de sportkooi heeft geen financiële gevolgen, en er is geen budget voor eventuele alternatieve locaties. Communicatie over het besluit is al naar omwonenden en het wijkplatform verzonden.
-
Raadsvoorstel inzake het wel of niet realiseren van een multifunctionele sportkooi na de uitspraken van de Raad van State en van de kantonrechter.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel inzake het wel of niet realiseren van een multifunctionele sportkooi
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel inzake het wel of niet realiseren van een multifunctionele sportkooi na de uitspraken van de Raad van State en van de kantonrechter." Het voorstel betreft de realisatie van een multifunctionele sportkooi, een project dat voortkwam uit een jongerenwedstrijd in 2004. Ondanks eerdere goedkeuring door de raad en een toegewezen budget, hebben juridische uitspraken van de Raad van State en de kantonrechter de realisatie op de beoogde locatie onmogelijk gemaakt. Onderzoek naar alternatieve locaties heeft geen geschikte opties opgeleverd. Het college adviseert daarom om af te zien van de realisatie van de sportkooi.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het een gedetailleerde achtergrond biedt over de juridische en praktische belemmeringen die de realisatie van de sportkooi in de weg staan. Het bevat ook een overzicht van de onderzochte alternatieve locaties en de redenen waarom deze niet geschikt zijn.
Rol van de Raad:
De raad moet een besluit nemen over het al dan niet volgen van het advies van het college om af te zien van de realisatie van de sportkooi. De raad heeft eerder ingestemd met het project en moet nu heroverwegen in het licht van de nieuwe omstandigheden.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het accepteren van het advies om het project te beëindigen of het zoeken naar andere oplossingen, zoals het vinden van een nieuwe locatie of het aanpassen van het project om aan de juridische eisen te voldoen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen specifieke alternatieve oplossingen of tijdlijnen biedt voor verdere actie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar het ontbreken van een plan B kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of zij het advies van het college volgt en afziet van de realisatie van de sportkooi, of dat zij verdere stappen wil ondernemen om het project alsnog te realiseren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er communicatie is geweest met omwonenden en het wijkplatform, maar er is geen sprake van actieve participatie van de jongeren die het project oorspronkelijk hebben voorgesteld.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. De focus ligt meer op juridische en ruimtelijke aspecten.
Financiële Gevolgen:
Het afzien van de realisatie heeft geen financiële gevolgen, aangezien er geen extra kosten worden gemaakt. Indien er toch een alternatieve locatie zou worden gevonden, zouden er wel kosten voor plaatsing en onderhoud zijn, waarvoor momenteel geen budget is.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Multifunctionele sportkooi Daltonschool Bezwaarprocedures Omwonenden Alternatieve locaties Jeugd en sport Vrijstelling Geluidsoverlast Spinozagroep Jongerenwerk (Disck)Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt Bespreekpunten
Agendapunt 7 Raadsbrief: 14e Voortgangsrapportage project Leidschendam Centrum (584323)
Agendapunt 8 Procesnotitie Centrale Huisvesting (584752).
Agendapunt Hamerstukken
Agendapunt 14 Raadsvoorstel tot kredietaanvraag Fonteijnenburghlaan en stand van zaken (584788).
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft een kredietaanvraag voor de herinrichting van de Fonteijnenburghlaan in Leidschendam-Voorburg. Het college heeft eerder ingestemd met de subsidieaanvraag en het ontwerp voor inspraak. Het definitieve ontwerp is nauwelijks gewijzigd na inspraak, maar enkele aanpassingen zijn nodig, zoals de indeling van rijstroken en het behoud van ondergrondse containers. De kosten van € 669.930 worden volledig gedekt door subsidies van Stadsgewest Haaglanden. Communicatie met de omgeving is al gestart en zal doorgaan tijdens de uitvoering, die gepland staat voor de tweede helft van 2011. Het advies aan de raad is om kennis te nemen van de wijzigingen, het krediet beschikbaar te stellen en de kosten te dekken uit de subsidie.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft een "Raadsvoorstel tot kredietaanvraag Fonteijnenburghlaan en stand van zaken". Het project richt zich op de herinrichting van de Fonteijnenburghlaan in Leidschendam-Voorburg. Het college heeft ingestemd met het ontwerp en de subsidieaanvraag. Het definitieve ontwerp is vastgesteld met minimale wijzigingen na inspraak. Belangrijke wijzigingen betreffen de rijstrookindeling en het behoud van ondergrondse containers. De kosten van €669.930 worden volledig gedekt door subsidies van Stadsgewest Haaglanden. De uitvoering is gepland voor de tweede helft van 2011, met een doorlooptijd van zes maanden. De raad wordt geadviseerd om het krediet beschikbaar te stellen en kennis te nemen van de wijzigingen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat informatie over de ontwerpfase, wijzigingen, financiële dekking, communicatie en planning. Echter, meer gedetailleerde informatie over de inspraakreacties en hoe deze zijn verwerkt, zou de volledigheid kunnen verbeteren.
Rol van de Raad:
De raad moet kennisnemen van de ontwerpwijzigingen en het krediet van €669.930 goedkeuren voor de herinrichting van de Fonteijnenburghlaan.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde kredietaanvraag en de wijzigingen in het ontwerp. Dit kan politieke implicaties hebben, vooral als er bezwaren zijn vanuit de gemeenschap.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). De doelen zijn duidelijk en tijdgebonden. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van subsidie kan een risico vormen als de kosten hoger uitvallen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het krediet van €669.930 beschikbaar te stellen voor de herinrichting en kennis te nemen van de ontwerpwijzigingen.
Participatie:
Er is sprake van participatie door middel van inspraakrondes en communicatie met de omgeving. Er zijn informatieavonden en overlegmomenten geweest, wat wijst op betrokkenheid van de gemeenschap.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel. Het richt zich voornamelijk op verkeersveiligheid en infrastructuur.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen bedragen €669.930, volledig gedekt door subsidies van Stadsgewest Haaglanden. Er is een risico dat extra kosten ontstaan door kabels en leidingen, maar deze worden naar verwachting binnen het budget opgevangen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Herinrichting Fonteijnenburghlaan Subsidie Ontwerp Uitvoeringskrediet Verkeersveiligheid Parkeerplaatsen Kabels en leidingen Communicatie PlanningVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 13 Raadsvoorstel: Programma subsidie 40+ Prinsenhof (584806)
Samenvatting
De notitie aan de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg beschrijft het programma 40+ subsidie Prinsenhof, dat is opgezet om de sociale cohesie en betrokkenheid in de wijk Prinsenhof te bevorderen. Het programma is gefinancierd met een subsidie van €2 miljoen van het Rijk, aangevuld met cofinanciering van de gemeente en externe partijen. De kernbegrippen van het programma zijn het bevorderen van sociale cohesie, verantwoordelijkheidsgevoel en activiteiten voor en door bewoners. Er zijn vier pijlers: een bruisend wijkcentrum, een opgeknapt winkelcentrum, ruimte voor jeugd en jongeren, en een aanpak van zwerfafval. Communicatie en participatie van bewoners zijn cruciaal voor de uitvoering. De gemeente heeft een budget van €1.273.000 beschikbaar gesteld voor de uitvoering van de pijlers in de komende jaren. Wethouder Rensen is verantwoordelijk voor de coördinatie van het programma. Het voorstel vraagt de raad om het programma en de bijbehorende begrotingswijziging vast te stellen.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Programma subsidie 40+ Prinsenhof". Het voorstel beschrijft een kader voor het Programma 40+ subsidie Prinsenhof, dat voortkomt uit een subsidieaanvraag voor de tweede tranche van het Budget 40+ wijken. Het doel is om de sociale cohesie in de wijk Prinsenhof te bevorderen, het verantwoordelijkheidsgevoel van bewoners te vergroten en activiteiten voor en door bewoners te ontplooien. Vier pijlers zijn geïdentificeerd: een bruisend wijkcentrum, een opgeknapt winkelcentrum, ruimte voor jeugd en jongeren, en een aanval op zwerfafval. Het voorstel vraagt de raad om het programma en de bijbehorende begrotingswijziging vast te stellen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerde beschrijving van de doelstellingen, pijlers en financiële aspecten van het programma. Er is echter ruimte voor verbetering in de specificatie van meetbare doelen en tijdlijnen.
Rol van de raad:
De raad wordt gevraagd om het programma en de bijbehorende begrotingswijziging vast te stellen. Daarnaast moet de raad besluiten over de onttrekking van middelen uit de bestemmingsreserve.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van middelen en projecten binnen het programma. Er moeten keuzes worden gemaakt over de verdeling van middelen over de verschillende pijlers en de mate van betrokkenheid van bewoners.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Hoewel de doelstellingen duidelijk zijn, ontbreken specifieke meetbare resultaten en tijdlijnen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de specificatie van meetbare doelen kan worden verbeterd.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het programma vast te stellen, de begrotingswijziging goed te keuren, en de onttrekking van € 1.273.000 uit de bestemmingsreserve goed te keuren.
Participatie:
Het voorstel benadrukt de participatie van bewoners, waarbij actieve betrokkenheid centraal staat. Er wordt gestreefd naar participatie op verschillende niveaus, afhankelijk van de activiteit en de huidige situatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant in de context van het verminderen van zwerfafval en het bevorderen van een schone en veilige leefomgeving. Echter, het voorstel richt zich meer op sociale duurzaamheid dan op ecologische duurzaamheid.
Financiële gevolgen:
Het programma wordt gefinancierd met een subsidie van € 2.000.000 van het Rijk, met aanvullende cofinanciering van de gemeente en externe partijen. De financiële gevolgen zijn duidelijk gespecificeerd, inclusief de verdeling van middelen over de pijlers. De dekking is deels afkomstig uit de bestemmingsreserve en deels uit cofinanciering.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Prinsenhof Sociale cohesie Wijkcentrum Dillenburg Jeugd en jongeren Zwerfafval Bewonersbetrokkenheid Wijkmanagement Communicatie Buurtpreventieteam WijkvernieuwingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 15 Raadsvoorstel: Vaststelling programma Stedelijke Vernieuwing 2010-2014. (585498)
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Stedelijke Vernieuwing Investeringsbudget Stedelijke Vernieuwing (ISV) Provincie Zuid-Holland Subsidiebeleidskader Woningcorporaties Begrotingswijziging Bestuursovereenkomst Maatschappelijke partners Leefbaarheid VoortgangsrapportageVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 16 Raadsvoorstel: Herziening grondexploitaties per 1 januari 2011 (585107).
Samenvatting
De gemeente Leidschendam-Voorburg heeft een voorstel ingediend voor de herziening van grondexploitaties per 1 januari 2011. Dit jaarlijkse proces beoordeelt de financiële status van lopende projecten op basis van veranderingen zoals planwijzigingen en tegenvallers. De herzieningen betreffen vier projecten: Rietvink/Gemeentewerf/Rozenlaan, Prinsenhof, Damcentrum en Duivenvoordecorridor. Voor deze projecten is een verhoging van de voorzieningen noodzakelijk om negatieve resultaten te dekken. Het voorstel omvat ook het afsluiten van een deel van de grondexploitatie Damcentrum met een negatief resultaat van € 3,5 miljoen. De financiële risico's en verschillenanalyses zijn vertrouwelijk en liggen ter inzage bij de Griffie. Het college vraagt de raad om de geheimhouding van de rapportages te bekrachtigen, de herziene grondexploitaties vast te stellen, en de benodigde voorzieningen te verhogen ten laste van de Algemene Reserve Grondexploitaties.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Herziening grondexploitaties per 1 januari 2011
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Herziening grondexploitaties per 1 januari 2011". Het voorstel betreft de jaarlijkse herziening van vier grondexploitaties in Leidschendam-Voorburg: Rietvink/Gemeentewerf/Rozenlaan, Prinsenhof, Damcentrum, en Duivenvoordecorridor. De herziening brengt wijzigingen in exploitatieberekeningen aan het licht door planwijzigingen, vertragingen, en financiële tegenvallers of meevallers. Het voorstel vraagt om goedkeuring van de herziene exploitaties en het afsluiten van een deel van de exploitatie Damcentrum. Tevens wordt voorgesteld om voorzieningen te verhogen om negatieve resultaten te dekken, gefinancierd vanuit de Algemene Reserve Grondexploitaties.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met gedetailleerde financiële analyses en risico-inschattingen. Echter, vertrouwelijke gegevens zijn weggelaten, wat de transparantie beperkt.
Rol van de raad:
De raad moet de herziene grondexploitaties goedkeuren, instemmen met de afsluiting van een deel van de exploitatie Damcentrum, en de verhoging van voorzieningen bekrachtigen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over het al dan niet goedkeuren van de voorgestelde financiële maatregelen en het afsluiten van een deel van de exploitatie Damcentrum, wat politieke implicaties kan hebben voor toekomstige ontwikkelingsprojecten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers, maar mist concrete tijdsgebonden doelen voor toekomstige acties. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de vertrouwelijkheid van sommige gegevens kan als een beperking worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de geheimhouding te bekrachtigen, de herziene exploitaties vast te stellen, het deel van Damcentrum af te sluiten, de voorzieningen te verhogen, en de begrotingswijziging goed te keuren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het herzieningsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een verhoging van voorzieningen met €497.923, gedekt door de Algemene Reserve Grondexploitaties. De stand van deze reserve wordt beïnvloed, met een resterend bedrag van €834.944 per eind 2015, wat mogelijk onvoldoende is voor toekomstige risico's.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Grondexploitaties Herziening Voorzieningen Algemene Reserve Grondexploitaties (ARG) Vertrouwelijkheid Rietvink/Gemeentewerf/Rozenlaan Prinsenhof Damcentrum Duivenvoordecorridor Risico-analyseVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 19 Raadsvoorstel tot vaststelling bestemmingsplan 'Rozenlaan 2011' (584385).
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de vaststelling van het bestemmingsplan "Rozenlaan 2011" in Leidschendam-Voorburg. Het plan voorziet in de herontwikkeling van een voormalig schoolterrein aan de Rozenlaan 16, waar twintig sociale huurwoningen en een ondergrondse parkeerkelder zullen worden gerealiseerd. Het ontwerpbestemmingsplan heeft in 2010 ter inzage gelegen, waarbij vijf zienswijzen zijn ingediend. Deze hebben geleid tot enkele aanpassingen in de toelichting en regels van het plan. Er zijn geen exploitatieplannen nodig, omdat de gemeente eigenaar is van de gronden en de kosten via gronduitgifte worden gedekt. Het voorstel is om het bestemmingsplan gewijzigd vast te stellen en geen exploitatieplan op te stellen. Na vaststelling wordt het plan zes weken ter inzage gelegd, waarbij beroep mogelijk is.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel tot vaststelling bestemmingsplan "Rozenlaan 2011"
Samenvatting: Het bestemmingsplan "Rozenlaan 2011" betreft de herontwikkeling van een voormalig schoolterrein aan de Rozenlaan 16 in Leidschendam. Het plan voorziet in de bouw van twintig sociale huurwoningen met een ondergrondse parkeerkelder. Het ontwerpbestemmingsplan heeft ter inzage gelegen en er zijn vijf zienswijzen ingediend, wat heeft geleid tot enkele aanpassingen in het plan. Het voorstel vraagt de raad om het bestemmingsplan vast te stellen zonder een exploitatieplan, aangezien de kosten via gronduitgifte zijn gedekt. De financiële consequenties zijn binnen de bestaande grondexploitatie opgevangen.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerde beschrijving van de procedure, de zienswijzen en de financiële aspecten. Echter, er is beperkte informatie over de participatie van omwonenden en andere belanghebbenden buiten de zienswijzenprocedure.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad moet het bestemmingsplan "Rozenlaan 2011" vaststellen, de zienswijzennota goedkeuren en besluiten geen exploitatieplan vast te stellen.
Politieke keuzes
De raad moet beslissen over de vaststelling van het bestemmingsplan en het al dan niet vaststellen van een exploitatieplan. Er moet ook worden overwogen hoe de sociale woningbouw zich verhoudt tot andere gemeentelijke prioriteiten.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen. Er zijn geen duidelijke doelstellingen of evaluatiecriteria opgenomen. Er zijn geen grote inconsistenties, maar de SMART-criteria zijn niet volledig toegepast.
Besluit van de raad
De raad moet besluiten om het bestemmingsplan "Rozenlaan 2011" vast te stellen, de zienswijzennota goed te keuren en geen exploitatieplan vast te stellen.
Participatie
Het voorstel vermeldt de zienswijzenprocedure als vorm van participatie, maar geeft geen verdere details over bredere betrokkenheid van de gemeenschap.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel. Het is onduidelijk of er duurzame bouwmethoden of materialen worden gebruikt.
Financiële gevolgen
De financiële gevolgen zijn gedekt binnen de bestaande grondexploitatie. De kosten worden deels gedekt door de gronduitgifte, en eventuele tekorten worden gecompenseerd door positieve resultaten van andere grondexploitaties.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan "Rozenlaan 2011" Herontwikkeling Sociale huursector Zienswijzen Woningbouwplan Ondergrondse parkeerkelder Grondexploitatie Woningcorporatie WoonInvest Wet ruimtelijke ordening (Wro) Zienswijzennota / Nota van wijzigingenVerfijning van de zoekopdracht: