21-05-2012 Commissie MA
Agendapunt Bespreekpunten
Agendapunt 1 Opening, mededelingen en vaststelling agenda.
Agendapunt 4 Rekenkameronderzoek Minimabeleid (714387).
Agendapunt 5.a Toekomstvisie DSW Rijswijk e.o. (712849).
Agendapunt 5.b Jaarrekening 2011 en Begroting 2013 DSW Rijswijk e.o. (724748).
Agendapunt 6 Raadsvoorstel tot vaststelling subsidiebeleidskaders 2012-2016 (721531)
Samenvatting
Het subsidiebeleidskader 2012-2016 van de gemeente Leidschendam-Voorburg dient als richtlijn voor het toekennen van subsidies op verschillende beleidsterreinen. Dit kader is aangepast naar aanleiding van de Voorjaarsnota 2011 en andere lokale en landelijke ontwikkelingen sinds 2010. Het bevat de hoofdlijnen van het actuele subsidiebeleid en legt prestatieafspraken vast in subsidiebeschikkingen of -overeenkomsten. Het subsidiebeleidskader is dynamisch en zal waarschijnlijk opnieuw worden aangepast vanwege toekomstige decentralisaties en beleidsontwikkelingen. Het huidige kader heeft geen directe financiële gevolgen, maar is een uitvoering van eerder goedgekeurd beleid. De gemeenteraad moet het aangepaste kader uiterlijk op 12 juni 2012 vaststellen om de subsidieaanvragen voor 2013 te kunnen beoordelen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Subsidiebeleidskader 2012-2016
Samenvatting: Het subsidiebeleidskader 2012-2016 van de gemeente Leidschendam-Voorburg biedt een actueel kader voor de toekenning van subsidies op diverse beleidsterreinen. Het kader is aangepast naar aanleiding van de Voorjaarsnota 2011 en omvat zowel lokale als landelijke ontwikkelingen sinds 2010. Het document bevat beleidsdoelstellingen die worden geconcretiseerd via prestatieafspraken en subsidieovereenkomsten. Het subsidiebeleid is dynamisch en kan worden aangepast op basis van nieuwe beleidsnota's en ontwikkelingen, zoals de decentralisaties van de AWBZ en Jeugdzorg. Het kader heeft geen directe financiële gevolgen, maar biedt een basis voor toekomstige subsidieaanvragen.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de noodzakelijke aanpassingen en updates bevat die voortvloeien uit de Voorjaarsnota 2011 en andere relevante ontwikkelingen. Het biedt een duidelijk overzicht van de wijzigingen en de redenen daarvoor.
Rol van de Raad
De gemeenteraad speelt een cruciale rol bij het vaststellen van het subsidiebeleidskader. Zij moeten het kader goedkeuren, zodat het kan dienen als basis voor de toekenning van subsidies vanaf 2012.
Politieke keuzes
De raad moet keuzes maken over welke beleidsterreinen prioriteit krijgen bij de toekenning van subsidies en welke activiteiten subsidiabel blijven of worden geschrapt. Dit kan invloed hebben op lokale organisaties en initiatieven.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, omdat het geen specifieke meetbare doelen of tijdslijnen bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de dynamische aard van het kader kan leiden tot frequente aanpassingen.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten het subsidiebeleidskader 2012-2016 vast te stellen, zodat het kan worden gebruikt voor de beoordeling van subsidieaanvragen vanaf 1 juni 2012.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat reguliere subsidieaanvragers zijn geïnformeerd over de verwachte aanpassingen, wat wijst op enige mate van participatie en communicatie met betrokken partijen.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel. Het is onduidelijk of en hoe duurzaamheid is geïntegreerd in de subsidiecriteria.
Financiële Gevolgen
Het voorstel stelt dat er geen directe financiële gevolgen zijn, aangezien het kader slechts een uitvoering is van eerder vastgesteld beleid. Er wordt geen specifieke dekking voor eventuele kosten genoemd, omdat het kader zelf geen nieuwe financiële verplichtingen introduceert.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Subsidiebeleidskader Voorjaarsnota 2011 Beleidsterreinen Prestatieafspraken Subsidiebeschikkingen AWBZ-pakketmaatregelen Uitvoeringsprogramma Groenstructuurplan Programmabegroting 2012 Algemene subsidieverordening Leidschendam-Voorburg (ASLV) DecentralisatiesVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 7 Raadsvoorstel vaststellen nota herijking Brede Schoolontwikkeling Leidschendam-Voorburg 2012-2018: "Van ontwikkeling naar beleid" (715276).
Samenvatting
De nota "Herijking Brede Schoolontwikkeling Leidschendam-Voorburg 2012-2018" richt zich op het herzien van het beleid voor Brede scholen in de gemeente, met een focus op risicogroepen. Het beleid streeft naar het bestrijden van onderwijsachterstanden en het bevorderen van samenwerking tussen onderwijs, zorg, vrije tijd en veiligheid. Er wordt speciale aandacht besteed aan scholen met een hoog percentage risicoleerlingen en de eerste twee leerjaren van vmbo-scholen. De inzet van combinatiefunctionarissen speelt een belangrijke rol in het verbeteren van bewegingsonderwijs en het uitbreiden van professionele netwerken. Het project 'jeugdvoorziening De Loopplank' richt zich op risicojeugd en sluit aan bij bestaande initiatieven tegen jeugdoverlast. Het beleid wordt gefinancierd met een jaarlijks budget van € 769.624 en er komt een communicatieplan om de betrokken partijen goed te informeren. De nota is afgestemd met de participatieraad en schoolbesturen, en biedt ontwikkelkansen voor jeugdigen die risico lopen op achterstand.
-
Raadsvoorstel nota herijking brede schoolontwikkeling Leidschendam-Voorburg 2012-2018 Van ontwikkel.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Nota Herijking Brede Schoolontwikkeling Leidschendam-Voorburg 2012-2018; 'Van ontwikkeling naar beleid'". Het voorstel richt zich op de herijking van het Brede schoolbeleid in Leidschendam-Voorburg, met een focus op risicogroepen zoals kinderen uit eenoudergezinnen, gezinnen met een minimuminkomen en jeugdigen met een niet-westerse achtergrond. Het beleid beoogt onderwijsachterstanden te bestrijden en een sluitende keten tussen onderwijs en zorg te realiseren. Er wordt ook aandacht besteed aan combinatiefunctionarissen en een jeugdvoorziening in de Prinsenhof. Het voorstel benadrukt de noodzaak van samenwerking tussen scholen en partners en de rol van de gemeente als facilitator.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het de context, doelstellingen, en de middelen voor de uitvoering van het beleid beschrijft. Het bevat ook een financiële paragraaf en een communicatieplan.
Rol van de raad:
De raad moet het herijkte kader voor de Brede schoolontwikkeling vaststellen. Dit omvat het beoordelen en goedkeuren van de voorgestelde beleidswijzigingen en budgetten.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van middelen voor risicogroepen en de inzet van combinatiefunctionarissen. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de focus op specifieke leerjaren binnen het vmbo.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Hoewel het specifieke doelgroepen en middelen benoemt, ontbreken concrete meetbare doelen en tijdlijnen voor evaluatie.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met de voorgestelde herijking van het Brede schoolbeleid en de bijbehorende budgetten.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de nota is voorgelegd aan de participatieraad en schoolbesturen, en dat er een reactie op hun advies komt. Dit duidt op enige mate van participatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid lijkt geen centraal thema in dit voorstel, aangezien de focus ligt op onderwijs en jeugdbeleid.
Financiële gevolgen:
Het voorstel geeft aan dat er een jaarlijks budget van € 769.624 beschikbaar is voor het Brede schoolbeleid, inclusief combinatiefuncties en jeugdvoorziening. Het lijkt erop dat de bestaande budgetten voldoende zijn om het beleid uit te voeren.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Brede schoolontwikkeling Risicogroepen Combinatiefunctionarissen Onderwijsachterstanden Jeugdvoorziening De Loopplank Voorjaarsnota 2011 Ketenaanpak jeugdoverlast Vrijetijdsvoorzieningen Onderwijs en zorg CommunicatieplanVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 8 Raadsvoorstel: Vaststelling Voorjaarsnota 2012 (722272).
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Vaststellen voorjaarsnota 2012". De Voorjaarsnota 2012 dient als kader voor het begrotingsproces van 2013 en de meerjarenraming 2014-2016. Het document bestaat uit drie hoofdonderdelen: nieuw beleid, mee- en tegenvallers, en het investeringsplan. Het financieel perspectief biedt inzicht in de effecten van deze onderdelen op het begrotingssaldo voor de jaren 2013-2016. Vanwege de economische crisis en bezuinigingsopgaven is er een focus op incidentele uitgaven voor nieuw beleid. De nota bevat ook een overzicht van exogene mee- en tegenvallers en stelt voor om enkele reserves te herstructureren.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het de belangrijkste financiële aspecten en beleidskeuzes voor de komende jaren behandelt. Het biedt een gedetailleerd overzicht van de financiële situatie en de geplande beleidsmaatregelen.
Rol van de Raad:
De raad moet de Voorjaarsnota 2012 vaststellen, evenals het geactualiseerde investeringsplan en de voorgestelde wijzigingen in de gemeentelijke reserves. Daarnaast moet de raad de uitkomsten van het meerjarenperspectief aanvaarden als kader voor de toekomstige begrotingen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de toewijzing van beperkte middelen voor nieuw beleid, de herstructurering van reserves, en de acceptatie van de financiële vooruitzichten en bezuinigingsmaatregelen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), maar er is enige onzekerheid over de structurele realisatie van bezuinigingen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van toekomstige financiële ontwikkelingen kan een risico vormen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten de Voorjaarsnota 2012 en de bijbehorende financiële plannen en wijzigingen vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een nadeel van € 471.000 voor 2012, dat binnen het jaar moet worden opgelost. Er zijn ook wijzigingen in de reserves en investeringsplannen. Het voorstel geeft aan dat er al dekking is voor enkele exogene ontwikkelingen, maar verdere details over de dekking van financiële gevolgen worden niet uitgebreid besproken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Voorjaarsnota 2012 Begroting 2013-2016 Nieuw beleid Economische crisis Bezuinigingen Investeringsplan Financieel perspectief Mee- en tegenvallers Reserve Toekomstvisie Stompwijk MeerjarenramingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 8.a Vergelijking model personenalarmering Zoetermeer met Leidschendam-Voorburg (724721).
Agendapunt 8.b Raadsbrief: Uitkomsten Nulmeting dienstverlening sociale diensten 2011 Gemeenten Leidschendam-Voorburg, Voorschoten en Wassenaar (721897).
Agendapunt Agendapunten die niet besproken worden
Agendapunt 9 Raadsvoorstel: jaarstukken 2011 (721845).
Samenvatting
De jaarstukken 2011 van de gemeente Leidschendam-Voorburg worden gepresenteerd aan de gemeenteraad ter vaststelling. Deze stukken bestaan uit een jaarverslag en een jaarrekening, waarin de realisatie van doelstellingen en het financiële resultaat van de gemeente worden besproken. De jaarrekening toont een positief resultaat van € 3.758.000, dat voornamelijk door incidentele oorzaken is ontstaan. Het college stelt voor om dit resultaat te bestemmen door onder andere budgetten door te schuiven naar 2012 voor onafgeronde activiteiten en € 2,5 miljoen toe te voegen aan de algemene reserve grondexploitaties ter versterking van de risicobuffer. Het resterende bedrag wordt voorgesteld toe te voegen aan de algemene reserve vrij besteedbaar. Daarnaast worden enkele bestemmingsreserves beoordeeld en deels vrijgegeven. De accountantscontrole van de jaarstukken was ten tijde van de presentatie nog niet afgerond.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Jaarstukken 2011". Het voorstel legt verantwoording af over het financiële jaar 2011 van de gemeente Leidschendam-Voorburg. Het bevat een jaarverslag en een jaarrekening, die inzicht geven in de gerealiseerde doelstellingen en het financiële resultaat. Het jaar eindigde met een positief resultaat van €3.758.000. Het voorstel doet aanbevelingen voor de bestemming van dit resultaat, waaronder het doorschuiven van budgetten naar 2012 voor onafgeronde projecten en het versterken van de risicobuffer voor grondexploitaties.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, met gedetailleerde informatie over de financiële resultaten en de voorgestelde bestemming van het overschot. Het bevat ook een toelichting op de accountantscontrole en de noodzaak van budgetverschuivingen.
Rol van de raad:
De raad moet de jaarstukken vaststellen, instemmen met de voorgestelde bestemming van het rekeningresultaat en de begrotingswijziging goedkeuren.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de bestemming van het positieve resultaat, waaronder het versterken van de risicobuffer voor grondexploitaties en het doorschuiven van budgetten voor onafgeronde projecten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers en bestemmingen. Het is tijdgebonden met betrekking tot de uitvoering in 2012. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de jaarstukken 2011 vast te stellen en de voorgestelde bestemming van het rekeningresultaat goed te keuren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd in de context van de Regeling Stimulering Lokale Klimaatinitiatieven (SLOK), maar is geen centraal thema in het voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft financiële gevolgen in termen van budgetverschuivingen en versterking van reserves. De dekking wordt deels gevonden in bestaande reserves en het positieve resultaat van 2011.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Jaarstukken 2011 Jaarverslag Jaarrekening Rekeningresultaat Bestemmingsreserves Accountantscontrole Algemene reserve Programmaverantwoording Risicobuffer BegrotingswijzigingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 10 Raadsvoorstel tot vaststellen van de Verordening Wet Kinderopvang 2012, Toeslagenverordening 2012, Afstemmingsverordening 2012 en Fraudeverordening Wwb, Loaw en loaz (721904).
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg betreft de vaststelling van vier verordeningen: de Verordening Wet Kinderopvang 2012, Toeslagenverordening 2012, Afstemmingsverordening 2012 en Fraudeverordening Wwb, Ioaw en Ioaz 2012. Deze verordeningen zijn noodzakelijk vanwege de fusie van de sociale zaken afdelingen van Leidschendam-Voorburg, Voorschoten en Wassenaar, waardoor beleid moet worden afgestemd. De inspraakperiode voor deze verordeningen is afgerond zonder reacties van individuele burgers, maar met adviezen van de cliëntenraden van Voorschoten en Wassenaar. De verordeningen worden nu ter besluitvorming voorgelegd aan de gemeenteraad en zullen na publicatie met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2012 in werking treden. Er zijn geen financiële consequenties verbonden aan dit voorstel, en communicatie zal plaatsvinden via de gemeenterubriek en individuele consulenten.
-
Raadsvoorstel tot vaststellen van de Verordening Wet Kinderopvang 2012, Toeslagenverordening 2012,.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel tot het vaststellen van de volgende verordeningen: Verordening Wet Kinderopvang 2012, Toeslagenverordening 2012, Afstemmingsverordening 2012, Fraudeverordening Wwb, Ioaw en Ioaz 2012.
Samenvatting: Het voorstel betreft de harmonisatie van beleid na de fusie van de sociale afdelingen van Leidschendam-Voorburg, Voorschoten en Wassenaar. Het doel is om vier verordeningen vast te stellen: kinderopvang, toeslagen, afstemming en fraude. Deze verordeningen zijn afgestemd op de nieuwe Wet werken naar vermogen en zijn vrijgegeven voor inspraak. Er zijn geen reacties van burgers ontvangen, maar wel adviezen van cliëntenraden. Er zijn geen financiële consequenties verbonden aan het voorstel, en de verordeningen treden met terugwerkende kracht in werking vanaf 1 januari 2012.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig, met een duidelijke uitleg van de noodzaak en de inhoud van de verordeningen. Er is echter beperkte informatie over de specifieke inhoud van de verordeningen zelf.
Rol van de Raad
De raad moet de voorgestelde verordeningen vaststellen. Dit is een formele goedkeuring van het beleid dat door de fusie van de sociale afdelingen is opgesteld.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij instemt met de harmonisatie van beleid en de voorgestelde verordeningen. Dit omvat keuzes over de aanpak van kinderopvang, toeslagen, afstemming en fraude.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen duidelijke meetbare doelen of tijdlijnen, behalve de terugwerkende kracht tot 1 januari 2012. Er zijn geen grote inconsistenties opgemerkt, maar de terminologie kan verder worden gestroomlijnd.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de vier verordeningen vast te stellen en te laten ingaan met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2012.
Participatie
Er is beperkte participatie van burgers geweest, maar de cliëntenraden hebben wel advies gegeven. Er is geen reactie van de Participatieraad Leidschendam-Voorburg ontvangen.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen
Er zijn geen financiële consequenties verbonden aan het voorstel, zoals vermeld in de financiële toelichting. Er is geen informatie over hoe eventuele toekomstige financiële gevolgen gedekt zouden worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verordeningen Inspraak Fusie Sociale zaken Beleidsregels Participatieraad Cliëntenraad Wet Kinderopvang Werk en Inkomen GemeenterubriekenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 11 Raadsvoorstel: Conceptbegroting 2012 en conceptmeerjarenbegroting 2012-2015 van de Stichting PANTA RHEI (721895).
Samenvatting
De gemeente Leidschendam-Voorburg heeft een raadsvoorstel ontvangen met betrekking tot de conceptbegroting 2012 en de conceptmeerjarenbegroting 2012-2015 van de stichting PANTA RHEI, die verantwoordelijk is voor diverse basisscholen in de regio. Het voorstel vraagt de raad om in te stemmen met het deel van de begroting dat betrekking heeft op de openbare scholen en om het overige deel voor kennisgeving aan te nemen. Sinds de verzelfstandiging van het openbaar basisonderwijs in 2006, heeft de gemeente een toezichthoudende rol. De stichting heeft een extra budget van € 729.000 ontvangen om zich voor te bereiden op de nieuwe organisatie- en bekostigingsstructuur. De begroting laat zien dat er € 1,1 miljoen moet worden bezuinigd, voornamelijk op personele uitgaven, verspreid over meerdere jaren. De bezuinigingen worden gedekt uit de reserves van de stichting, die momenteel € 6 miljoen bedragen. De meerjarenbegroting weerspiegelt deze bezuinigingen en voorziet een daling in diverse kostenposten. Het college concludeert dat de begroting voldoende inzicht biedt en dat het openbaar onderwijs bij PANTA RHEI in goede handen is.
-
Raadsvoorstel Concept begroting 2012 en conceptmeerjarenbegroting 2012-2015 van de stichting Panta R.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Conceptbegroting 2012 en conceptmeerjarenbegroting 2012-2015 van de stichting PANTA RHEI". Het voorstel vraagt de gemeenteraad om in te stemmen met de conceptbegroting voor 2012 en de meerjarenbegroting 2012-2015 van de stichting PANTA RHEI, die verantwoordelijk is voor diverse basisscholen in de regio. De begroting omvat bezuinigingen van € 1,1 miljoen, voornamelijk op personele uitgaven, die over meerdere jaren worden uitgesmeerd. De raad wordt gevraagd om goedkeuring te geven voor het deel van de begroting dat betrekking heeft op openbare scholen en om kennis te nemen van het deel dat andere scholen betreft.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in termen van financiële details en de context van de bezuinigingen. Het biedt inzicht in de financiële situatie en de geplande maatregelen om de begroting in balans te brengen.
Rol van de raad:
De raad moet instemmen met de begroting voor de openbare scholen en kennisnemen van de begroting voor de overige scholen. De raad heeft een toezichthoudende rol en kan goedkeuring onthouden als er zwaarwegende opmerkingen zijn.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of de voorgestelde bezuinigingen en de manier waarop deze worden uitgevoerd acceptabel zijn. Er moet ook worden overwogen of de reserves op een verantwoorde manier worden gebruikt.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële doelen en tijdsbestek. Het is realistisch en tijdgebonden, maar er zijn geen duidelijke specifieke doelen voor onderwijsresultaten of kwaliteit.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om in te stemmen met de begroting voor de openbare scholen en om kennis te nemen van de begroting voor de overige scholen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van ouders, leraren of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten bezuinigingen van € 1,1 miljoen, voornamelijk op personele uitgaven. Deze worden gedekt door reserves van de stichting, die ongeveer € 6 miljoen bedragen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
PANTA RHEI Conceptbegroting 2012 Openbare scholen Bezuinigingen Verzelfstandiging Financiële risicoanalyse Bruidsschat Reserves Meerjarenbegroting 2012-2015 ToezichtVerfijning van de zoekopdracht: