29-11-2012 Commissie MA
Agendapunt Bespreekpunten
Agendapunt 9.a Raadsbrief: Stand van zaken Integraal HuisvestingsPlan 2011-2013 Primair Onderwijs (785448).
Agendapunt 9.b Raadsbrief: Voorzieningen Onderwijshuisvesting Programma 2013 en Overzicht 2013 (785454).
Agendapunt 10.a Raadsbrief: Jaarverslag Leerplicht/RMC, schooljaar 2010-2011 en 2011-2012 (785469).
Agendapunt 10.b Raadsbrief: Overdracht leerplichttaken en regionaal meld- en coördinatiefunctie voortijdig schoolverlaten (RMC) (785594).
Agendapunt 11 Raadsvoorstel: Inzet middelen Participatiebudget 2012-2015 (786563).
Samenvatting
Tijdens de vergadering van de Commissie Maatschappelijke Activiteiten op 26 november 2012 werd het raadsvoorstel besproken over de inzet van middelen uit het Participatiebudget voor de periode 2012-2015. Vanwege een halvering van het budget ten opzichte van 2011, van 9,4 miljoen naar 4,7 miljoen euro, stelt het college voor om het re-integratiebeleid te herzien. De focus van het budget zal verschuiven naar werk. De financiële verdeling voor 2014 is als volgt: Leidschendam-Voorburg ontvangt € 3.078.000, Voorschoten € 236.500, en Wassenaar € 578.500. De commissie zal de raad adviseren over dit voorstel. Na goedkeuring van de contourennota zal een samenvatting voor communicatiedoeleinden worden gemaakt. Wethouder G.G.J. Rensen is de portefeuillehouder en M. v. Egdom van de afdeling Werk en Inkomen is de behandelend ambtenaar.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Raadsvoorstel: Inzet middelen Participatiebudget 2012-2015". Het college stelt de raad voor om het re-integratiebeleid te herzien vanwege een halvering van het Participatiebudget. Het budget voor de gemeenten Leidschendam-Voorburg, Voorschoten en Wassenaar is teruggebracht van 9,4 miljoen euro in 2011 naar 4,7 miljoen euro in 2013. De nota stelt voor om de focus van het budget te verleggen naar werkgelegenheid. De financiële verdeling voor 2014 is: Leidschendam-Voorburg € 3.078.000, Voorschoten € 236.500, en Wassenaar € 578.500.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig in termen van financiële gegevens en de noodzaak tot beleidsherziening. Echter, details over de specifieke maatregelen en de impact op de huidige re-integratieprogramma's ontbreken.
Rol van de Raad:
De raad moet het voorstel beoordelen en goedkeuren. Ze spelen een cruciale rol in het bepalen van de strategische richting van het re-integratiebeleid en de allocatie van middelen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of ze instemmen met de voorgestelde focusverschuiving naar werkgelegenheid en hoe ze de beperkte middelen het beste kunnen inzetten om de grootste impact te bereiken.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen specifieke doelen of meetbare resultaten bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar er is een gebrek aan detail over de uitvoering.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of ze instemmen met de contourennota en de voorgestelde herziening van het re-integratiebeleid.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of belanghebbenden, behalve het advies van de klankbordgroep.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel geeft de financiële verdeling van het Participatiebudget voor 2014, maar er is geen gedetailleerde uitleg over hoe de bezuinigingen worden opgevangen of welke programma's mogelijk worden beïnvloed.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Participatiebudget Re-integratiebeleid Contourennota Klankbordgroep Werk en Inkomen Financiële consequenties Voorschoten Wassenaar Communicatie Wethouder G.G.J. RensenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Inzet middelen Participatiebudget 2012-2015". Het voorstel beoogt een herziening van het re-integratiebeleid van de gemeenten Leidschendam-Voorburg, Voorschoten en Wassenaar vanwege forse bezuinigingen op het Participatiebudget. Het budget is met 50% verminderd ten opzichte van 2011, waardoor het huidige beleid niet kan worden voortgezet. De focus wordt verlegd naar werk, waarbij middelen worden ingezet voor personen met arbeidspotentieel op trede 3 tot en met 5 van de participatieladder. Er worden scherpe keuzes gemaakt, zoals prioritering binnen deze groep en de introductie van een nieuwe vorm van loonkostensubsidie.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke beslispunten en een gedetailleerde uitleg van de financiële situatie. Echter, de praktische uitvoering en impact op de betrokkenen worden minder uitgebreid behandeld.
Rol van de raad:
De raad moet instemmen met de contourennota en de voorgestelde beleidswijzigingen goedkeuren. Ze spelen een cruciale rol in het vaststellen van de prioriteiten en het goedkeuren van de financiële kaders.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van doelgroepen binnen het participatiebeleid, de inzet van beperkte middelen en de introductie van nieuwe instrumenten zoals de Loonkostensubsidie Nieuwe Stijl.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn duidelijke doelen, maar de meetbaarheid en tijdsgebonden aspecten zijn minder concreet. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van de prioritering kan een uitdaging zijn.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om in te stemmen met de contourennota en de voorgestelde beleidswijzigingen goedkeuren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt de betrokkenheid van een klankbordgroep, bestaande uit de Participatieraad en Cliëntenraden, die akkoord zijn met de nota. Er is echter weinig detail over bredere participatie van burgers.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel. De focus ligt voornamelijk op economische participatie en werkgelegenheid.
Financiële gevolgen:
Het voorstel erkent aanzienlijke financiële tekorten door de bezuinigingen. Er worden bezuinigingsmaatregelen en nieuwe instrumenten voorgesteld om de tekorten te dekken, maar de exacte dekking blijft deels afhankelijk van toekomstige ontwikkelingen en keuzes.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Participatiebudget Re-integratie Bezuinigingen Contourennota Werk Participatieladder Loonkostensubsidie Tegenprestatie Uitvoeringsprogramma Economische crisisVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 12 Vaststellen zienswijze gewijzigde begroting 2013 DSW Rijswijk e.o.
Agendapunt 13 Raadsvoorstel tot vaststelling van de strategische raadsagenda (788023).
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg stelt voor om de bestaande termijnkalender uit te breiden tot een strategische raadsagenda voor het jaar 2013. Deze agenda dient als instrument voor de gemeenteraad om haar kaderstellende, controlerende en volksvertegenwoordigende rol te vervullen. Het initiatief voor het opstellen en beheren van deze agenda ligt bij de raad, hoewel het college input kan leveren. De strategische raadsagenda bevat een groslijst van onderwerpen aangedragen door fracties en het college, waarbij de raad bepaalt welke onderwerpen strategisch zijn en hoe deze behandeld worden. De huidige termijnkalender van het college kan dienen als basis voor deze agenda. Het voorstel omvat het uitbreiden van de termijnkalender, het doen van behandelingsvoorstellen in commissies, en het vaststellen van de concept-strategische raadsagenda op 18 december 2012.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel tot vaststelling van de strategische raadsagenda". Het voorstel beoogt de bestaande termijnkalender van de gemeente Leidschendam-Voorburg uit te breiden naar een strategische raadsagenda voor het kalenderjaar 2013. Deze agenda dient als instrument voor de gemeenteraad om zijn kaderstellende, controlerende en volksvertegenwoordigende rol te vervullen. Het voorstel benadrukt dat de raad het initiatief neemt bij het opstellen van deze agenda, met input van het college. De strategische raadsagenda moet zich richten op grote politieke lijnen en biedt een gestructureerde manier om de werkdruk van de raad en commissies te beheren.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig in zijn uitleg van de noodzaak en het proces voor het opstellen van een strategische raadsagenda. Het biedt echter weinig concrete details over de specifieke onderwerpen die op de agenda moeten komen, mede doordat er geen extra onderwerpen zijn aangedragen door de fracties.
Rol van de raad:
De raad speelt een centrale rol in het opstellen en vaststellen van de strategische raadsagenda. Het is aan de raad om te bepalen welke onderwerpen strategisch zijn en hoe deze behandeld moeten worden.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen welke onderwerpen als strategisch worden beschouwd en prioriteit krijgen. Daarnaast moet de raad keuzes maken over de verdeling van de werkdruk over de vergadercycli.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Het mist specifieke en meetbare doelen, hoewel het wel tijdgebonden is met een vaststellingsdatum van 18 december 2012. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van extra onderwerpen kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de termijnkalender uit te breiden tot een strategische raadsagenda en de concept-agenda voor 2013 vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces van het opstellen van de strategische raadsagenda.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel bespreekt geen directe financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Het richt zich voornamelijk op de organisatorische en procedurele aspecten van de raadsagenda.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Strategische raadsagenda Termijnkalender College Fracties Behandelvoorstel Commissies Kwartalen Griffie Politieke lijnen ORA (Overleg Ruimtelijke Aspecten)Verfijning van de zoekopdracht: