14-01-2013 Commissie MA
Agendapunt Bespreekpunten
Agendapunt 4 Raadsbrief: Bodemkwaliteit Dierenweide Rusthout aan de Noordsingel te Leidschendam
Agendapunt 5 Raadsvoorstel advies aangaande de toekomstige exploitatie van stadsboerderij Essesteijn, kinderboerderij Vreugd en Rust en de afbouw van kinderboerderij Rusthout (794401).
Samenvatting
De tekst betreft een raadsvoorstel over de toekomstige exploitatie van stadsboerderij Essesteijn, kinderboerderij Vreugd en Rust, en de sluiting van kinderboerderij Rusthout per 1 januari 2013. Het college stelt voor de programmabegroting te wijzigen om de exploitatie van Essesteijn en Vreugd en Rust mogelijk te maken. Middin wordt de hoofdgebruiker van beide locaties, waarbij Essesteijn open blijft voor publiek en Vreugd en Rust verandert in een dierenweide zonder publieke toegang. Vrijwilligers van stichting De Groene Basis en stadskinderboerderij Essesteijn worden betrokken bij de nieuwe opzet. De financiële begroting voor de exploitatie bedraagt € 111.475,-, met een taakstelling van € 15.000,- en onduidelijkheid over de realisatie van huurinkomsten. Indien nodig wordt een beroep gedaan op de frictiepot KTD. De commissie adviseert de raad over het voorstel en na communicatie met betrokken partijen wordt een persbericht verstuurd. Wethouder Van Ostaijen heeft toezeggingen gedaan over overleg en communicatie met betrokken stichtingen.
-
Voorblad 794401 RV advies aangaande de toekomstige exploitatie van stadsboerderij Rusthout.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Raadsvoorstel advies aangaande de toekomstige exploitatie van stadsboerderij Essesteijn, kinderboerderij Vreugd en Rust en de afbouw van kinderboerderij Rusthout." Het college stelt voor om de programmabegroting te wijzigen voor de exploitatie van kinderboerderij Essesteijn en dierenweide Vreugd en Rust vanaf 2013. Kinderboerderij Rusthout sluit per 1 januari. Middin wordt de hoofdgebruiker van Essesteijn en Vreugd en Rust, waarbij vrijwilligers een rol krijgen. De openstelling voor publiek van Vreugd en Rust eindigt, en de locatie wordt een dierenweide. De financiële dekking is deels onzeker, met een beroep op de frictiepot KTD indien nodig.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, maar er zijn onduidelijkheden over de realisatie van bepaalde financiële onderdelen, zoals de taakstelling op de kosten van de beheerder en de huurinkomsten.
Rol van de raad:
De raad moet het voorstel beoordelen en goedkeuren, en advies geven over de voorgestelde wijzigingen in de exploitatie en programmabegroting.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van middelen voor de kinderboerderijen, de rol van vrijwilligers, en de samenwerking met Middin. Ook moet de raad keuzes maken over de toekomst van de locaties en de publieke toegankelijkheid.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) vanwege de onduidelijkheden in de financiële dekking en de timing van bepaalde maatregelen. Er zijn inconsistenties in de financiële planning.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met de voorgestelde wijzigingen in de exploitatie en de programmabegroting, en of zij akkoord gaat met de rol van Middin en de sluiting van kinderboerderij Rusthout.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat vrijwilligers een rol krijgen in de nieuwe opzet van Essesteijn, maar er is weinig detail over bredere participatie van de gemeenschap.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel.
Financiële gevolgen:
De exploitatiekosten bedragen € 111.475,-, met een onduidelijke dekking voor € 15.000,- aan taakstellingen en huurinkomsten. Er wordt een beroep gedaan op de frictiepot KTD indien nodig. De financiële dekking is deels onzeker, wat risico's met zich meebrengt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Stadsboerderij Essesteijn Kinderboerderij Vreugd en Rust Kinderboerderij Rusthout Middin Vrijwilligers Dierenweide Exploitatie Programmabegroting Samenwerkingsovereenkomst Frictiepot KTDVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 6 Raadsvoorstel toekomst theaterfuncties Leidschendam-Voorburg (802773).
Samenvatting
Tijdens de vergadering van de Commissie Maatschappelijke Activiteiten op 14 januari 2013 werd het raadsvoorstel besproken over de toekomst van de theaterfuncties in Leidschendam-Voorburg. Het college heeft een voorkeur uitgesproken voor het behoud van de theaterfunctie op de Damlaan. Dit zou gerealiseerd worden door de huidige ondernemer van het theatercafé Camuz, die cultureel gaat ondernemen op deze locatie en een samenwerkingsverband aangaat met het nieuwe theaterbestuur. Dit scenario heeft financiële gevolgen voor de gemeente, waaronder een verruiming van de subsidieafbouwregeling en lagere huurbaten voor het theaterpand. Het college vraagt de raad om in te stemmen met dit voorstel en de bijbehorende begrotingswijzigingen vast te stellen. De financiële consequenties omvatten een structureel nadeel van €49.669,-- en een incidenteel nadeel van €27.880,--, die gedekt worden uit verschillende budgetten. Na besluitvorming door de raad zullen de betrokken partijen worden geïnformeerd.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Toekomst theaterfunctie Leidschendam-Voorburg
Samenvatting: Het voorstel betreft de toekomst van de theaterfunctie in Leidschendam-Voorburg, specifiek gericht op het behoud van de theaterlocatie op de Damlaan. Na de sluiting van theater Camuz is een werkgroep opgericht om een doorstart te realiseren. Het voorgestelde scenario houdt in dat de huidige ondernemer van theatercafé Camuz cultureel gaat ondernemen op de Damlaan, in samenwerking met het nieuwe theaterbestuur. Dit scenario vereist financiële steun van de gemeente, waaronder een verruiming van de subsidieafbouwregeling en een lagere huurprijs voor het theaterpand. De financiële gevolgen worden deels gedekt door bestaande budgetten.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig, met een duidelijke beschrijving van de situatie, de voorgestelde oplossing, en de financiële implicaties. Echter, het mist gedetailleerde informatie over de lange termijn impact en eventuele risico's.
Rol van de Raad
De raad moet het voorstel goedkeuren, inclusief de financiële consequenties en de voorgestelde dekking van kosten. De raad speelt een cruciale rol in het besluitvormingsproces en het waarborgen van de financiële haalbaarheid.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen over de toewijzing van gemeentelijke middelen aan het theaterproject, het ondersteunen van culturele initiatieven, en het balanceren van de begroting met de voorgestelde financiële aanpassingen.
SMART Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is gedeeltelijk SMART: het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en een duidelijke evaluatiecriteria. Er zijn geen directe inconsistenties, maar de afhankelijkheid van toekomstige evaluaties kan onzekerheid met zich meebrengen.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij instemt met de financiële steun en de voorgestelde samenwerking voor het behoud van de theaterfunctie op de Damlaan.
Participatie
Het voorstel vermeldt participatie van verschillende stakeholders, waaronder de gemeente, ondernemers, en de theaterorganisatie, maar geeft geen gedetailleerd participatieplan voor de bredere gemeenschap.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen omvatten lagere huurbaten en een verruiming van de subsidieafbouwregeling. Het structurele nadeel van €49.669,00 wordt ten laste van het exploitatieresultaat gebracht, terwijl incidentele nadelen deels worden gedekt door het frictiebudget en de post sociale wijkontwikkeling.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Theaterfunctie Damlaan Theaterbestuur Werkgroep Subsidieafbouwregeling Huur Culturele voorziening Ondernemer Samenwerkingsverband BegrotingVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Raadsvoorstel toekomst theaterfuncties Leidschendam-Voorburg". Het college stelt voor om de theaterfunctie op de Damlaan te behouden door een samenwerking tussen de huidige ondernemer van theatercafé Camuz en een nieuw theaterbestuur. Dit scenario vereist financiële steun van de gemeente, waaronder een verruiming van de subsidieafbouwregeling en lagere huurbaten voor het theaterpand. De raad wordt gevraagd in te stemmen met dit voorstel en de bijbehorende begrotingswijzigingen goed te keuren.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in termen van het beschrijven van de situatie, de voorgestelde oplossing, en de financiële implicaties. Het biedt een duidelijk overzicht van de benodigde stappen en de betrokken partijen.
Rol van de raad:
De raad moet het voorstel beoordelen en beslissen of zij instemt met de voorgestelde financiële wijzigingen en de continuïteit van de theaterfunctie op de Damlaan.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij de financiële lasten wil dragen om de theaterfunctie te behouden en of zij akkoord gaat met de voorgestelde samenwerking en subsidieaanpassingen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële implicaties en tijdsbestek. Het is echter minder specifiek over de verwachte culturele en maatschappelijke impact. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de langetermijnvisie ontbreekt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met de voorgestelde financiële wijzigingen en de continuïteit van de theaterfunctie op de Damlaan.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft zowel structurele als incidentele financiële gevolgen. Het structurele nadeel van €49.669 wordt verwerkt in de begroting, en het incidentele nadeel van €27.880 wordt gedekt uit het frictiebudget. De verruiming van de subsidieafbouwregeling van €56.475 wordt deels gedekt uit de post sociale wijkontwikkeling en deels uit het frictiebudget.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Theaterfunctie Damlaan Theatercafe Camuz Cultureel ondernemen Samenwerkingsverband Subsidieafbouwregeling Begrotingswijziging Huurbaten Exploitatieresultaat FrictiebudgetVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 7 Raadsvoorstel inzake de sociale agenda 2013-2014.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: De Sociale Agenda 2013-2014
Samenvatting: De Sociale Agenda 2013-2014 is een beleidsdocument van de gemeente Leidschendam-Voorburg dat de doelstellingen en prioriteiten beschrijft voor de uitvoering van de Sociale Structuurvisie 'Ruimte voor Mensen 2024'. Het richt zich op de integratie van nieuwe gemeentelijke taken op het gebied van werk, maatschappelijke ondersteuning en (jeugd)zorg, die door het Rijk worden gedecentraliseerd. De agenda streeft naar een toekomstbestendig sociaal beleid door de versterking van basisvoorzieningen, mobilisatie van sociale netwerken en ondersteuning van mantelzorgers. Het document benadrukt de noodzaak van samenwerking met maatschappelijke partners en de betrokkenheid van inwoners.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een uitgebreide beschrijving van de context, doelstellingen en de wettelijke kaders waarbinnen de Sociale Agenda moet worden uitgevoerd. Er is echter beperkte informatie over de specifieke acties en indicatoren die nodig zijn om de doelstellingen te meten.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad heeft de taak om de Sociale Agenda 2013-2014 vast te stellen. Dit omvat het beoordelen van de voorgestelde doelstellingen en prioriteiten en het geven van goedkeuring voor de uitvoering ervan.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt
De raad moet beslissen over de prioritering van middelen en inspanningen binnen de sociale domeinen, zoals werk, ondersteuning en zorg. Er moeten keuzes worden gemaakt over hoe de gemeente haar rol als regisseur en opdrachtgever invult, en hoe zij samenwerkt met maatschappelijke partners.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Hoewel er duidelijke doelstellingen zijn, ontbreken specifieke meetbare indicatoren en tijdlijnen voor de uitvoering. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de beperkte inbreng van inwoners kan als een zwakte worden gezien.
Besluit dat de raad moet nemen
De raad moet besluiten om de Sociale Agenda 2013-2014 al dan niet vast te stellen, inclusief de goedkeuring van de bijbehorende prioriteiten en acties.
Participatie
De participatie van maatschappelijke partners is goed geïntegreerd in het proces, maar de inbreng van inwoners is tot nu toe beperkt geweest. Er zijn plannen om de betrokkenheid van inwoners te vergroten in de volgende fasen.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. De focus ligt voornamelijk op sociale duurzaamheid door middel van versterking van sociale netwerken en ondersteuning van kwetsbare groepen.
Financiële gevolgen
De Sociale Agenda 2013-2014 is opgesteld binnen de financiële kaders van de meerjarenbegroting. De incidentele kosten zijn gedekt uit het budget voor de invoering van de AWBZ. Er is echter een algemene verwachting dat de taken met minder geld moeten worden uitgevoerd, wat financiële druk kan veroorzaken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Sociale Agenda 2013-2014 Sociale Structuurvisie 'Ruimte voor Mensen 2024' Maatschappelijke ondersteuning Jeugdzorg Decentralisatie Wetgeving Uitvoeringsprogramma Maatschappelijke partners Mantelzorg Gemeentelijke takenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Derde fase Sociale Structuurvisie: De Sociale Agenda 2013-2014". Het voorstel betreft de vaststelling van de Sociale Agenda 2013-2014, die voortvloeit uit de eerder vastgestelde Sociale Structuurvisie 'Ruimte voor Mensen 2024'. Deze agenda richt zich op vier hoofdopgaven: de basis op orde, iedereen doet mee, de solidaire stad, en een vangnet zonder gaten. De agenda is een reactie op de nieuwe taken die het Rijk aan de gemeente overdraagt op het gebied van werk, maatschappelijke ondersteuning en (jeugd)zorg. Het doel is om deze taken toekomstbestendig en klantvriendelijk uit te voeren, met een focus op efficiëntie en samenwerking met maatschappelijke partners.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerde beschrijving van de context, de wettelijke kaders, en de doelstellingen van de Sociale Agenda. Er is echter beperkte informatie over de specifieke acties en meetbare doelen binnen de agenda.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de Sociale Agenda 2013-2014 vast te stellen. Dit betekent dat de raad het voorstel moet beoordelen, eventuele wijzigingen moet overwegen, en uiteindelijk moet beslissen over de goedkeuring ervan.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van sociale doelen en de toewijzing van middelen binnen de financiële kaders. Er moeten keuzes worden gemaakt over hoe de gemeente haar rol als regisseur en opdrachtgever invult, en hoe zij samenwerkt met maatschappelijke partners.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Hoewel er duidelijke doelstellingen zijn, ontbreken specifieke meetbare resultaten en tijdlijnen voor de uitvoering. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de beperkte inbreng van inwoners kan als een zwakte worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij de Sociale Agenda 2013-2014 vaststelt, waarmee zij de voorgestelde prioriteiten en aanpak voor de komende jaren goedkeurt.
Participatie:
De participatie van maatschappelijke partners is goed georganiseerd, maar de inbreng van inwoners is beperkt geweest. Er is een plan om in de toekomst meer input van inwoners te verzamelen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. De focus ligt meer op sociale duurzaamheid en toekomstbestendigheid van het sociale beleid.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen worden binnen de kaders van de meerjarenbegroting gehouden. De incidentele kosten voor de ontwikkeling van de visie en agenda zijn gedekt uit het budget voor de invoering van de Awbz. Verdere financiële details zijn beperkt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Sociale Agenda 2013-2014 Sociale Structuurvisie 'Ruimte voor Mensen 2024' Hoofdopgaven Maatschappelijke ondersteuning Jeugdzorg Decentralisatie Participatiewet Mantelzorg Maatschappelijke partners Uitvoeringsprogramma 2013Verfijning van de zoekopdracht: