Raad
Agendapunt Hamerstukken
Agendapunt 10 Raadsvoorstel tot vaststelling van een begrotingswijziging i.v.m. de uitvoering van de motie over het wijkcentrum in Bovenveen (2006/19103).
Samenvatting
De overeenkomst tussen de gemeente Leidschendam-Voorburg en Stichting Woej betreft het beheer en de exploitatie van wijkcentrum 'De Groene Loper'. Stichting Woej is verantwoordelijk voor het beheer, waaronder de toegankelijkheid, onderhoud, verzekeringen, vergunningen, personele bezetting van de bar en programmering van activiteiten. Ze bevorderen vrijwilligerswerk en richten zich op maatschappelijk rendement door prioriteit te geven aan activiteiten die aansluiten bij de Wet Maatschappelijke Ondersteuning en andere sociaal-culturele initiatieven. Voor de exploitatie moet Stichting Woej zorgen voor optimaal gebruik van de ruimtes en het economisch rendement door onderverhuur, zonder oneigenlijke concurrentie met horecagelegenheden. De gemeente verleent subsidie voor huur en beheer, en de inkomsten uit onderverhuur en bar worden gebruikt voor exploitatie, maatschappelijk rendement en reserves. Stichting Woej moet jaarlijks een exploitatieoverzicht aan de gemeente verstrekken. De overeenkomst loopt van 1 juli 2006 tot 31 december 2007 en wordt stilzwijgend verlengd, tenzij opgezegd met een minimale termijn van drie maanden.
-
Raadsvoorstel tot vaststelling van een begrotingswijziging i.v.m. de uitvoering van de motie over het wijkcentrum in Bovenveen. .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel tot het vaststellen van een begrotingswijziging betreffende de uitvoering van de motie over het wijkcentrum in Bovenveen.
Samenvatting: Op 6 juni heeft de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg een motie aangenomen om het nieuwe wijkcentrum in Bovenveen zo snel mogelijk operationeel te maken. Dit voorstel betreft de uitvoering van die motie. Het college heeft €105.000,- beschikbaar gesteld voor de openstelling en inrichting van het wijkcentrum, vooruitlopend op goedkeuring van de raad. Er is een subsidie van €25.000,- verleend aan Woej voor de inrichting, en de gemeente heeft €80.000,- aan kosten voor meubilair en een tapinstallatie overgenomen. Het wijkcentrum is op 29 juni geopend en Woej is gestart met het plannen van activiteiten.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke beschrijving van de stappen die zijn ondernomen om het wijkcentrum operationeel te maken en de financiële implicaties daarvan. Echter, er ontbreekt gedetailleerde informatie over de lange termijn financiering en de exacte afspraken met de wijkvereniging Bovenveen.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad moet het voorstel goedkeuren, met name de begrotingswijziging die nodig is om de gemaakte kosten te dekken. Daarnaast houdt de raad toezicht op de uitvoering van de motie en de verdere ontwikkeling van het wijkcentrum.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met het gebruik van de post voor onvoorziene uitgaven voor de kosten van het wijkcentrum. Daarnaast moet de raad overwegen hoe om te gaan met de financiële bijdrage van de wijkvereniging Bovenveen.
Is het voorstel SMART? Zijn er inconsequenties?
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en meetbaar in termen van de financiële middelen die nodig zijn. Echter, het is minder duidelijk over de tijdslijnen voor het terugvorderen van kosten van de wijkvereniging en de langetermijnplanning voor het beheer van het wijkcentrum.
Besluit dat de raad moet nemen
De raad moet besluiten om de begrotingswijziging goed te keuren, zodat de kosten voor de inrichting en openstelling van het wijkcentrum gedekt zijn.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat buurtbewoners na de vakantieperiode geïnformeerd worden over de opening en activiteiten van het wijkcentrum. Er lijkt echter weinig directe participatie van de buurtbewoners in de besluitvorming te zijn geweest.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen en dekking
De financiële gevolgen bedragen €105.000,-, waarvan €25.000,- als subsidie aan Woej en €80.000,- voor overgenomen kosten. Deze uitgaven worden gedekt door een begrotingswijziging ten laste van de post voor onvoorziene uitgaven. Er wordt onderzocht of de wijkvereniging kan bijdragen aan de kosten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Wijkcentrum Bovenveen Mediationtraject Woej Subsidie Begrotingswijziging Beheersovereenkomst Vrijwilligerspunt De Groene Loper Fonds 1818Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 8 Raadsvoorstel tot uitbetaling van de bruidsschat van totaal maximaal € 729.000,- aan het bestuur van de samenwerkingsstichting PANTA RHEI (2006/19196).
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg wordt voorgesteld om in te stemmen met een fusie van de besturen van het openbaar basisonderwijs Leidschendam-Voorburg, de SKO De Jakobsladder en de SKO Voorschoten, met ingang van 1 maart 2006. Deze fusie beoogt de bestuurlijke verzelfstandiging van het openbaar basisonderwijs te realiseren. De fusie zal leiden tot de oprichting van een nieuw stichtingsbestuur dat verantwoordelijk wordt voor zowel de openbare als rooms-katholieke basisscholen in de regio. De identiteit van de scholen blijft behouden, en er worden wettelijke en statutaire waarborgen ingesteld om de belangen van het openbaar onderwijs te beschermen. Het personeel en de eigendommen van de betrokken scholen worden overgedragen aan de nieuwe stichting. Daarnaast wordt een financiële bijdrage, een zogenaamde 'bruidsschat', van maximaal € 729.000,00 beschikbaar gesteld om de overgang te ondersteunen. De gemeenteraad wordt gevraagd om in te stemmen met de concept-statuten van de nieuwe stichting en de financiële en juridische regelingen die met de fusie gepaard gaan.
-
Raadsvoorstel inzake fusie besturen openbaar basisondewijs Leidschendam-Voorburg, de SKO De Jakobsladder en de SKO Voorschoten. .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Fusie besturen openbaar basisonderwijs Leidschendam-Voorburg
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Besluit fusie besturen openbaar basisonderwijs Leidschendam-Voorburg, de SKO De Jakobsladder en de SKO Voorschoten". Het voorstel beoogt de fusie van de besturen van het openbaar basisonderwijs in Leidschendam-Voorburg met de Stichting Katholiek Onderwijs De Jakobsladder en de SKO Voorschoten per 1 maart 2006. Dit besluit is een stap naar de bestuurlijke verzelfstandiging van het openbaar basisonderwijs, zoals gewenst door de gemeenteraad. De fusie zal leiden tot een nieuw bestuur dat de belangen van zowel openbaar als rooms-katholiek onderwijs behartigt, met behoud van de identiteit van de afzonderlijke scholen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met aandacht voor juridische, financiële en organisatorische aspecten. Het bevat alle relevante informatie voor een weloverwogen besluitvorming.
Rol van de raad:
De raad moet instemmen met de fusie en de overdracht van bevoegdheden, eigendommen en personeel aan het nieuwe bestuur. De raad houdt toezicht op de uitvoering en behoud van de identiteit van het openbaar onderwijs.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de overdracht van eigendommen en personeel, de financiële ondersteuning via de bruidsschat, en de instemming met de statuten van de nieuwe stichting.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden, maar de haalbaarheid en relevantie hangen af van de uitvoering. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van de fusie moet worden gemonitord.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de fusie goed te keuren, de overdracht van eigendommen en personeel te autoriseren, en de financiële ondersteuning te bevestigen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt overleg met medezeggenschapsraden, maar verdere participatie van ouders en andere belanghebbenden wordt niet uitgebreid besproken.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel, hoewel de fusie kan leiden tot efficiënter gebruik van middelen.
Financiële gevolgen:
De fusie heeft aanzienlijke financiële implicaties, waaronder de overdracht van eigendommen en een bruidsschat van maximaal €729.000. De dekking komt uit bestaande reserves en rijksvergoedingen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Fusie Openbaar basisonderwijs SKO De Jakobsladder SKO Voorschoten Bestuurlijke verzelfstandiging Besturenfusie Samenwerkingsstichting Bestuursfilosofie Identiteit BruidsschatVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 1 Agenda raadsvergadering 26 september 2006 (2006/23792).
Agendapunt 3 Vragenuur.
Agendapunt 14 Lijst van ingekomen stukken (2006/23787).
Agendapunt 15 Besluitenlijst vergadering gemeenteraad d.d. 29 augustus 2006. (2006/22692)
Agendapunt Bespreekpunten
Agendapunt 4 Raadsvoorstel tot vaststelling van de beleidsnotitie en verordening Individuele voorzieningen maatschappelijke ondersteuning 2007 (lokale invoering van de WMO) (2006/20880).
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg betreft de lokale invoering van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) per 1 januari 2007. Het voorstel vraagt de raad om de Beleidsnotitie en Verordening Individuele voorzieningen 2007 vast te stellen en kennis te nemen van het inspraakverslag. De Wmo maakt gemeenten verantwoordelijk voor maatschappelijke ondersteuning, met als doel de deelname van inwoners aan de samenleving te bevorderen. De wet bundelt bestaande wetten en regelingen, zoals de Welzijnswet en de Wet voorzieningen gehandicapten. De gemeente heeft ervoor gekozen om complexe indicatiestellingen door het CIZ te laten uitvoeren. De inkoop van zorg zal via een Europese aanbesteding plaatsvinden. Voor 2007 wordt voorgesteld om alleen activiteiten te subsidiëren die in 2006 al werden bekostigd. Er wordt een implementatieplan voor een Wmo-zorgloket opgesteld en er is aandacht voor de ondersteuning van mantelzorgers. De communicatie over de invoering richt zich op verschillende doelgroepen en omvat meerdere momenten, zoals de aanbestedingsprocedure en de beleidsnotitie. Het voorstel benadrukt budgettaire neutraliteit en stelt dat de gemeentelijke uitgaven binnen de beschikbare middelen moeten blijven.
-
Raadsvoorstel lokale invoering Wmo o.a. vaststelling Beleidsnotitie en Verordening Individuele voorzieningen .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
Titel: Lokale invoering Wmo (o.a. Beleidsnotitie en Verordening Individuele voorzieningen)
Samenvatting: Het voorstel betreft de lokale invoering van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) in Leidschendam-Voorburg per 1 januari 2007. Het omvat de definitieve vaststelling van de Beleidsnotitie en Verordening Individuele voorzieningen, de kennisname van het inspraakverslag, en de instemming met de inzet van subsidieregelingen die overgaan van de Awbz en Wvg naar de Wmo. Het voorstel biedt ook informatie over de financiële consequenties, communicatieplannen, en een geactualiseerde planning voor de invoering van de Wmo.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met een duidelijke uitleg van de verschillende aspecten van de Wmo-invoering, inclusief financiële, juridische en organisatorische elementen. Het bevat echter nog onzekerheden over de exacte budgetten en de impact van de subsidieregelingen.
Rol van de raad:
De raad moet de Beleidsnotitie en Verordening vaststellen, kennisnemen van het inspraakverslag, en instemmen met de voorgestelde subsidieregelingen. De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren van de beleidskaders en het waarborgen van de financiële en organisatorische haalbaarheid.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de toewijzing van middelen, de keuze voor het CIZ als indicatiesteller, en de aanpak van de aanbestedingsprocedure. Er moeten keuzes worden gemaakt over de prioritering van middelen en de ondersteuning van mantelzorgers en vrijwilligers.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, vooral vanwege de onzekerheden in budgetten en de afhankelijkheid van externe factoren zoals ministeriële besluiten. Er zijn geen duidelijke meetbare doelen of tijdlijnen voor sommige onderdelen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de Beleidsnotitie en Verordening vast te stellen, kennis te nemen van het inspraakverslag, en in te stemmen met de subsidieregelingen voor 2007.
Participatie:
Het voorstel vermeldt inspraakprocedures en de betrokkenheid van verschillende belanghebbenden, zoals cliëntenraden en zorgorganisaties. Er is echter beperkte informatie over de daadwerkelijke participatie van burgers in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel. De focus ligt meer op de organisatorische en financiële aspecten van de Wmo-invoering.
Financiële gevolgen:
Het voorstel schetst de financiële gevolgen, waaronder de budgetten voor huishoudelijke verzorging en subsidieregelingen. Er is echter onzekerheid over de exacte bedragen en de dekking van de kosten, vooral gezien de groeiende zorgvraag en de afhankelijkheid van toekomstige budgetverdelingen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) Individuele voorzieningen Huishoudelijke verzorging Inspraakprocedure Subsidieregelingen Mantelzorg Zorgloket Indicatiestelling Communicatie BeleidsnotitieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt Hamerstukken
Agendapunt 11 Raadsvoorstel tot instemming met de deelname aan het experiment stemmen in een willekeurig stemlokaal bij de Tweede Kamerverkiezing van 22 november 2006 en bij de verkiezing van Provinciale Staten van 7 maart 2007 (2006/21232)
Samenvatting
De gemeente Leidschendam-Voorburg wordt uitgenodigd om deel te nemen aan het experiment "Stemmen in een Willekeurig Stembureau" (SWS) tijdens de Tweede Kamerverkiezingen op 22 november 2006 en de Provinciale Statenverkiezingen op 7 maart 2007. Dit experiment, dat eerder succesvol werd uitgevoerd tijdens de gemeenteraadsverkiezingen van 2006, stelt kiezers in staat om binnen hun eigen gemeente in elk gewenst stemlokaal hun stem uit te brengen. De voordelen van deze flexibiliteit zijn onder andere een lagere drempel om te stemmen en geen extra kosten vergeleken met traditionele stemmethoden. Het ministerie streeft naar landelijke invoering van deze stemwijze, maar vanwege de vervroegde verkiezingen is een wetsvoorstel nog niet behandeld. De gemeenteraad moet opnieuw instemmen met deelname aan het experiment, en er zal wederom aandacht worden besteed aan communicatie richting burgers en stembureauleden. De burgemeester en wethouders adviseren positief over deelname aan het project.
-
Raadsvoorstel tot instemming met de deelname aan het experiment stemmen in een willekeurig stemlokaal bij de Tweede Kamerverkiezing van 22 november 2006 en bij de verkiezing van Provinciale Staten va.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Stemmen in een willekeurig stembureau
Samenvatting: Het voorstel betreft deelname van de gemeente Leidschendam-Voorburg aan het experiment "Stemmen in een Willekeurig Stembureau" (SWS) tijdens de Tweede Kamerverkiezingen van 22 november 2006 en de Provinciale Statenverkiezingen van 7 maart 2007. Dit experiment, dat eerder succesvol werd uitgevoerd tijdens de gemeenteraadsverkiezingen van 2006, stelt kiezers in staat om in elk stembureau binnen hun gemeente te stemmen. Het doel is om het stemproces te flexibiliseren en de opkomst te verhogen door de drempel voor kiezers te verlagen. Er zijn geen extra kosten verbonden aan deelname aan dit experiment.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een duidelijke uitleg van het experiment, de voordelen, en de financiële consequenties. Er is echter weinig detail over de specifieke implementatie en evaluatiecriteria.
Rol van de raad bij het voorstel
De gemeenteraad moet instemmen met deelname aan het experiment. Dit is vereist door de "Experimentenwet Kiezen op Afstand".
Politieke keuzes
De raad moet beslissen of zij de flexibilisering van het stemproces steunen en of zij de mogelijke voordelen, zoals een hogere opkomst, opwegen tegen eventuele risico's of bezwaren.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Hoewel het tijdgebonden is, ontbreken specifieke meetbare doelen en evaluatiecriteria. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar meer detail over de evaluatie zou nuttig zijn.
Besluit van de raad
De raad moet besluiten of zij instemmen met deelname aan het experiment SWS voor de genoemde verkiezingen.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat er communicatie richting burgers en stembureauleden zal plaatsvinden, maar geeft geen details over bredere participatie of inspraak van burgers in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op het stemproces.
Financiële gevolgen
Er zijn geen extra kosten verbonden aan deelname aan het experiment vergeleken met traditionele verkiezingen. Kosten door vervroegde verkiezingen worden in de Najaarsnota behandeld.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Stemmen in een willekeurig stemlokaal (SWS) Experiment Tweede Kamerverkiezing Provinciale Staten Ministerie van BZK Experimentenwet Kiezen op Afstand Flexibilisering Communicatie Financiële consequenties NajaarsnotaVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 9 Raadsvoorstel tot vestiging van een nevenvestiging van de J.C. Pleysierschool in de gemeente Leidschendam-Voorburg (2006/21490).
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de vestiging van een nevenvestiging van de J.C. Pleysierschool in de gemeente Leidschendam-Voorburg. De school biedt voortgezet speciaal onderwijs aan jongeren met gedragsstoornissen en/of psychiatrische problematiek. Het schoolbestuur heeft verzocht om tijdelijke en later permanente huisvesting voor 24 leerlingen met een autismespectrumstoornis, en om een tegemoetkoming in de salariskosten voor het schooljaar 2006-2007. De gemeente stemt in met de huisvesting, maar wijst het verzoek om salariskosten af, omdat dit niet onder hun verantwoordelijkheid valt. De tijdelijke locatie is al in gebruik, hoewel nog zonder goedkeuring van het ministerie van OCW. Er zijn plannen voor nieuwbouw in samenwerking met andere zorginstellingen. De gemeente ziet de komst van de school als een positieve bijdrage aan haar imago als zorggemeente. Het voorstel is om in te stemmen met de huisvesting en een verklaring van geen bezwaar te versturen aan de school.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel tot vestiging van een nevenvestiging van de J.C. Pleysierschool in de gemeente Leidschendam - Voorburg
Samenvatting: Het voorstel betreft de vestiging van een nevenvestiging van de J.C. Pleysierschool in Leidschendam-Voorburg. De school richt zich op voortgezet speciaal onderwijs voor jongeren met gedragsstoornissen en/of psychiatrische problematiek. Het voorstel vraagt om instemming met tijdelijke en later permanente huisvesting voor 24 leerlingen met autisme. Daarnaast wordt een verzoek om tegemoetkoming in salariskosten afgewezen. De gemeente moet een verklaring van geen bezwaar afgeven, wat financiële consequenties heeft. De school is tijdelijk gehuisvest zonder goedkeuring van het ministerie van OCW. Er zijn plannen voor nieuwbouw in samenwerking met andere zorginstellingen.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig, met een duidelijke uitleg van de wettelijke kaders, financiële consequenties, en de noodzaak voor de nevenvestiging. Echter, er ontbreekt gedetailleerde informatie over de lange termijn financiële dekking en de exacte planning voor de nieuwbouw.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad moet instemmen met de huisvesting van de nevenvestiging en de verklaring van geen bezwaar ondertekenen. Dit is essentieel voor de uitbreiding van de gemeentelijke zorgplicht voor onderwijshuisvesting.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt
De raad moet beslissen of zij de financiële lasten en de uitbreiding van de zorgplicht willen accepteren. Ook moet er een keuze worden gemaakt over de prioritering van deze voorziening binnen het bredere gemeentelijke onderwijs- en zorgbeleid.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek, meetbaar en tijdgebonden met betrekking tot de tijdelijke huisvesting. Echter, de haalbaarheid en relevantie zijn minder duidelijk, vooral gezien de financiële dekking en de afwijzing van het verzoek om salariskosten. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar er is een risico op financiële tekorten.
Besluit dat de raad moet nemen
De raad moet besluiten om in te stemmen met de huisvesting van de nevenvestiging en de verklaring van geen bezwaar te ondertekenen en te versturen.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van ouders, leerlingen of andere belanghebbenden, behalve overleg met de J.C. Pleysierschool zelf.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in het voorstel. De focus ligt meer op de zorg- en onderwijsaspecten.
Financiële gevolgen en dekking
De tijdelijke huisvesting kost € 78.469, met een gedeeltelijke dekking van € 65.122 door verhoging van het gemeentefonds en reductie van leerlingenvervoer. Er blijft een tekort van € 13.347. De nieuwbouw kost naar verwachting € 1.200.000, met jaarlijkse lasten van € 70.000, die niet volledig gedekt worden door het gemeentefonds. Er is geen gedetailleerd plan voor de lange termijn financiële dekking.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
J.C. Pleysierschool Nevenvestiging Huisvesting Autisme spectrum stoornis Voortgezet speciaal onderwijs Stichting Heilpedagogische Samenwerkingsschool Financiële consequenties Nieuwbouwplannen Ministerie van OCW ZorgplichtVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 12 Raadsvoorstel inzake reactie op de Concepttekst Wet op de veiligheidsregio's. (2006/21661)
Samenvatting
De concepttekst van de Wet op de veiligheidsregio's is recentelijk bekendgemaakt, en belanghebbende organisaties hebben tot 15 september 2006 de tijd om hun opmerkingen aan de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) door te geven. De wet beoogt de volledige regionalisering van de brandweer, waarbij lokale brandweerkorpsen verdwijnen en er één regionale brandweerorganisatie komt. Er is een overgangsregeling waarbij een deel van het brandweerpersoneel tijdelijk in gemeentelijke dienst kan blijven, maar de voorkeur van Leidschendam-Voorburg is om al het brandweerpersoneel direct in regionale dienst te plaatsen. De wet integreert de Brandweerwet 1985, de Wet rampen en zware ongevallen, en de Wet geneeskundige hulpverlening bij ongevallen en rampen. Het bestuur van de veiligheidsregio bestaat uit de burgemeesters van de betrokken gemeenten, en er worden plannen opgesteld op regionaal niveau voor crisisbeheersing en rampenbestrijding. De provincie verliest haar toezichthoudende rol, en toezicht wordt overgenomen door de Inspectie Openbare Orde en Veiligheid. Er zijn nog veel onduidelijkheden en zorgen over de democratische controle en de afstand tussen burger en bestuur. De gemeente Leidschendam-Voorburg zal de raad blijven betrekken en informeren over het regionaliseringsproces.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie:
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Reactie op de concepttekst Wet op de veiligheidsregio's". Het document bespreekt de implicaties van de nieuwe Wet op de veiligheidsregio's, die de regionalisering van de brandweer en andere veiligheidsdiensten beoogt. Het voorstel benadrukt dat de volledige regionalisering van de brandweer onvermijdelijk lijkt, zonder ruimte voor lokale korpsen. De gemeente Leidschendam-Voorburg geeft de voorkeur aan een volledige overgang naar regionale dienst voor al het brandweerpersoneel, onder voorbehoud dat het wetsvoorstel ongewijzigd wordt aangenomen. De raad wordt betrokken en geïnformeerd gedurende het proces.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met een grondige bespreking van de conceptwet en de implicaties voor de gemeente. Het behandelt verschillende aspecten van de wet, zoals bestuur, planvorming, en financiële gevolgen, maar mist concrete details over de uitvoering en de exacte financiële impact.
Rol van de raad:
De raad heeft een adviserende en controlerende rol. Ze worden geconsulteerd over het lokale risicobeeld en leveren input voor het beleidsplan van de veiligheidsregio. De burgemeester legt verantwoording af aan de raad over het regionale veiligheidsbeleid.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de mate van betrokkenheid bij de regionalisering en de voorwaarden waaronder dit plaatsvindt. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de lokale binding van de brandweer en de democratische controle.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Er zijn geen specifieke tijdlijnen of meetbare doelen genoemd. Er zijn inconsistenties in de details over de financiële dekking en de exacte uitvoering van de regionalisering.
Besluit van de raad:
De raad moet instemmen met de voorgestelde gedragslijn voor de regionalisering van de brandweer en de betrokkenheid bij het proces.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de raad en het brandweerpersoneel continu worden betrokken en geïnformeerd. Er is echter weinig detail over bredere participatie van burgers of andere belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Er wordt verwacht dat de ontvlechting van de brandweer budgettair neutraal moet zijn, maar er is een mogelijkheid van frictiekosten. Het voorstel stelt dat deze kosten door het rijk moeten worden gedragen, maar er is geen garantie dat dit zal gebeuren.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Veiligheidsregio's Regionalisering Brandweer Crisisplan Risicoprofiel Gemeenschappelijke regeling Regionaal beleidsteam GHOR Meldkamer ToezichtVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 13 Raadsvoorstel tot het nemen van een beslissing op het bezwaar gericht tegen het raadsbesluit van 26 april 2006 tot afwijzing van het verzoek om planschade ten aanzien van het pand / perceel Park Leeuwesteijn 77 te Voorburg (2006/17576).
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg betreft een beslissing op een bezwaar tegen een eerder raadsbesluit van 26 april 2006, waarin een verzoek om planschadevergoeding voor het pand aan Park Leeuwensteijn 77 te Voorburg werd afgewezen. De heer H.J. Scheffer had een vergoeding van € 20.000,- gevraagd vanwege waardedaling van zijn woning door de bouw van nabijgelegen appartementen. De commissie voor bezwaarschriften heeft het bezwaar behandeld en geadviseerd het ongegrond te verklaren, omdat het oorspronkelijke besluit zorgvuldig en zonder gebreken tot stand is gekomen. Het advies is om het raadsbesluit van 25 april 2006 in stand te houden.
-
RAADSVOORSTEL TOT NEMEN VAN BOB INZAKE PLANSCHADE BEZWAAR hr Scheffer, tav Park Leeuwensteijn 77 bezwaar ongegrond .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel tot het nemen van een beslissing op het bezwaar gericht tegen het raadsbesluit van 26 april 2006 tot afwijzing van het verzoek om planschade ten aanzien van het pand/perceel Park Leeuwensteijn 77 te Voorburg.
Samenvatting: Het voorstel betreft een beslissing over een bezwaar tegen een eerder raadsbesluit dat een verzoek om planschadevergoeding afwees. De eigenaar van Park Leeuwensteijn 77 in Voorburg claimt een waardedaling van zijn woning door de bouw van nabijgelegen appartementen en vraagt om een vergoeding van € 20.000. De commissie voor bezwaarschriften heeft het bezwaar beoordeeld en geadviseerd het bezwaar ongegrond te verklaren, omdat het oorspronkelijke besluit zorgvuldig en zonder gebreken tot stand is gekomen.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het de achtergrond, het bezwaar, en het advies van de commissie voor bezwaarschriften omvat. Er is echter geen gedetailleerde financiële analyse of juridische onderbouwing van de afwijzing opgenomen.
Rol van de Raad
De raad moet een besluit nemen over het al dan niet volgen van het advies van de commissie voor bezwaarschriften om het bezwaar ongegrond te verklaren en het oorspronkelijke besluit in stand te houden.
Politieke Keuzes
De raad moet kiezen tussen het volgen van het advies van de commissie en het ongegrond verklaren van het bezwaar, of het heroverwegen van het oorspronkelijke besluit en mogelijk toekennen van de planschadevergoeding.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen, zoals een gedetailleerde financiële onderbouwing. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motivering voor de afwijzing kan uitgebreider.
Besluit van de Raad
De raad moet beslissen om het bezwaar ongegrond te verklaren en het oorspronkelijke besluit te handhaven, of het bezwaar gegrond te verklaren en de planschadevergoeding toe te kennen.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen participatie van andere belanghebbenden of de betrokkenheid van de gemeenschap in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het voornamelijk gaat om juridische en financiële aspecten van planschade.
Financiële Gevolgen
Het voorstel vermeldt een mogelijke financiële verplichting van € 20.000 indien het bezwaar gegrond wordt verklaard. Er is geen informatie over hoe deze kosten gedekt zouden worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Planschade Bezwaar Park Leeuwensteijn 77 Waardedaling Vlietappartementen Commissie voor bezwaarschriften Hoorzitting Advies Ongegrond Wet op de ruimtelijke ordeningVerfijning van de zoekopdracht: