02-02-2010 Raad
Agendapunt 1 Opening, mededelingen en vaststelling agenda (2010/1607)
Agendapunt 2 Spreekrecht burgers. -Toelichting project door projectindieners -Toelichting project door vertegenwoordiger Jongerengemeenteraad
Agendapunt 3 Vragenuur. -De heer P.C. Jansen (OPL-V) wil vragen stellen aan wethouder A. van Baalen over de ontstane crisis bij het stadsmuseum Leidschendam-Voorburg tussen bestuur, directie en de Leidschendamse afdeling en de mogelijkheid beschikbaar gestelde gelden te bevriezen totdat de situatie is opgehelderd.
Agendapunt Bespreekpunten
Agendapunt 4 Raadsvoorstel tot bekrachting van het besluit van de Jongerengemeenteraad 2010 inzake projectkeuze (2010/1477).
Samenvatting
De tekst betreft een raadsvoorstel aan de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg om het besluit van de Jongerengemeenteraad 2010 te bekrachtigen. Op 2 februari 2010 zal de zevende vergadering van de Jongerengemeenteraad plaatsvinden, waarbij een winnend project uit vier ingediende projecten wordt gekozen. De gemeenteraad heeft € 15.000 beschikbaar gesteld voor de organisatie en uitvoering van het winnende project. Het doel van de Jongerengemeenteraad is om jongeren kennis te laten maken met gemeentepolitiek. Tijdens de raadsvergadering zal het winnende project worden gepresenteerd en toegelicht door een jongerengemeenteraadslid. De raad wordt gevraagd om het besluit van de Jongerengemeenteraad te bekrachtigen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel tot bekrachtiging van het besluit van de Jongerengemeenteraad 2010." Het voorstel betreft de bekrachtiging van het winnende project dat is gekozen door de Jongerengemeenteraad tijdens hun vergadering op 2 februari 2010. Het doel van de Jongerengemeenteraad is om jongeren te betrekken bij de gemeentepolitiek. Er zijn vier projecten ingediend, en het winnende project zal worden gepresenteerd aan de gemeenteraad. Er is een budget van € 15.000 beschikbaar gesteld, waarvan € 10.000 voor de uitvoering van het project en € 5.000 voor organisatiekosten.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat informatie over het doel, de organisatie, het beschikbare budget en de procedure voor de selectie en presentatie van het winnende project. Echter, details over de inhoud van de projecten zelf ontbreken.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om het besluit van de Jongerengemeenteraad te bekrachtigen. Daarnaast begeleiden raadsleden de jongerengemeenteraadsfracties en projectgroepen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij het besluit van de Jongerengemeenteraad willen bekrachtigen. Dit impliceert vertrouwen in de keuze van de jongeren en de haalbaarheid van het project binnen het gestelde budget.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Het is tijdgebonden (uitvoering in 2010) en realistisch (binnen budget), maar mist specifieke en meetbare doelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het besluit van de Jongerengemeenteraad te bekrachtigen.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door jongeren in de gemeentepolitiek via de Jongerengemeenteraad en de projectwedstrijd.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in het voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn beperkt tot het beschikbare budget van € 15.000, dat al is goedgekeurd. Er is geen verdere dekking nodig, aangezien de projecten binnen dit budget gerealiseerd kunnen worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Jongerengemeenteraad Project Bekrachtiging Vergadering Fracties Budget Organisatie Presentatie Begeleiding UitvoeringVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5.a Raadsbrief: Raakvlakanalyse Rotterdamsebaan (voorheen Trekvliettracé) (2009/28068).
Agendapunt 5.b Mondelinge beantwoording van de schriftelijke vragen van dhr. P.F. Rozenberg, fractie VLLV inzake verplaatsing golfvereniging Leeuwenbergh (2010/1293)
Agendapunt 6 Raadsvoorstel: Project Kulturhus Stompwijk, benodigde middelen ter dekking van de vastgoed- en grondexploitatie (2009/30542).
Agendapunt 7 Raadsvoorstel tot vaststellen van het subsidieplafond 2009 en 2010 (2009/29347)
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg betreft het vaststellen van het subsidieplafond voor 2009 en 2010. Voor 2009 wordt voorgesteld het subsidieplafond te verhogen met € 588.465 tot € 9.907.439, omdat er meer subsidies zijn toegekend dan oorspronkelijk gepland. Voor 2010 wordt voorgesteld om geen algemeen subsidieplafond in te stellen, maar alleen een plafond voor specifieke projectenpotten binnen de Algemene Subsidieverordening (ASLV), met een totaal van € 193.062. Daarnaast wordt voorgesteld om de hogere subsidies voor wijkverenigingen, als gevolg van huurharmonisatie, te compenseren met de hogere huurinkomsten. De wijzigingen worden gecommuniceerd via de gemeentelijke kanalen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Raadsvoorstel tot vaststellen van het subsidieplafond 2009 en 2010" voor de gemeente Leidschendam-Voorburg. Het voorstel beoogt het subsidieplafond van 2009 te verhogen met € 588.465 tot € 9.907.439, vanwege overschrijdingen door reeds vastgestelde beleidsmaatregelen. Voor 2010 wordt voorgesteld het algemene subsidieplafond af te schaffen en alleen een plafond in te stellen voor specifieke projectenpotten ter waarde van € 193.062. Daarnaast wordt voorgesteld om de hogere subsidies voor wijkverenigingen, als gevolg van huurharmonisatie, te compenseren met hogere huurinkomsten.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke financiële onderbouwing en verwijzingen naar relevante wetgeving en eerdere raadsbesluiten. Echter, meer gedetailleerde informatie over de impact op specifieke projecten of instellingen zou nuttig kunnen zijn.
Rol van de raad:
De raad moet het voorstel goedkeuren om de voorgestelde wijzigingen in het subsidieplafond te formaliseren en de begrotingswijzigingen door te voeren.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met het verhogen van het subsidieplafond voor 2009 en het afschaffen van het algemene subsidieplafond voor 2010. Daarnaast moeten zij beslissen over de compensatie van de hogere subsidies voor wijkverenigingen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers, maar mist tijdsgebonden elementen voor de implementatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de rationale voor het afschaffen van het algemene subsidieplafond in 2010 kan verder worden uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het subsidieplafond voor 2009 te verhogen, het algemene subsidieplafond voor 2010 af te schaffen en de begrotingswijziging voor de wijkverenigingen goed te keuren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd als een van de projectenpotten, maar het is geen centraal thema in het voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft aanzienlijke financiële gevolgen, met een verhoging van het subsidieplafond voor 2009 en een specifieke toewijzing voor 2010. De dekking voor de hogere subsidies voor wijkverenigingen wordt gevonden in de hogere huurinkomsten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Subsidieplafond Algemene Subsidieverordening (ASLV) Beleidsvrijheid Projectenpotten Huurharmonisatie Wijkverenigingen Subsidieverhoging Begrotingswijziging Sociale Cohesie Kunst en CultuurVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 8 Raadsvoorstel tot vrijgeven van middelen ter compensatie van de wijziging van de AWBZ (2009/30999).
Samenvatting
De memo van Alies Imthorn aan de commissie MA betreft een toelichting op een raadsvoorstel over het vrijgeven van middelen ter compensatie van wijzigingen in de AWBZ. Het voorstel vraagt om instemming met een structurele verhoging van de Wmo-budgetten vanaf 2010 en het toevoegen van € 60.800 aan het budget voor maatschappelijke dienstverlening binnen het programma Dienstverlening. De gemeente heeft drie compensatiebudgetten ontvangen voor de effecten van de AWBZ-wijzigingen. 80% van deze middelen wordt toegevoegd aan de Wmo-budgetten, terwijl 20% als reserve blijft voor onverwachte effecten. Voor de overheveling van de compensatiemaatregel 2009 is een begrotingswijziging nodig, waarvoor toestemming van de gemeenteraad wordt gevraagd. De totale stijging van de Wmo-budgetten voor 2010-2013 is te vinden in een tabel op pagina 5 en 6 van het voorstel.
-
Raadsvoorstel tot vrijgeven van middelen ter compensatie van de wijzigingen van de AWBZ .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel tot vrijgeven van middelen ter compensatie van de wijzigingen van de AWBZ
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel tot vrijgeven van middelen ter compensatie van de wijzigingen van de AWBZ". Het voorstel behandelt de gevolgen van de verzwaarde toegang tot de AWBZ, waarbij de grondslag 'psychosociaal probleem' is geschrapt en de 'pakketmaatregelen AWBZ' zijn ingevoerd. Gemeenten ontvangen financiële compensatie voor de verwachte toename van Wmo-hulpvragen. Het voorstel beoogt de Wmo-budgetten te verhogen met 80% van de ontvangen compensatie om de toegenomen vraag naar gemeentelijke voorzieningen op te vangen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is gedetailleerd en biedt een uitgebreide analyse van de gevolgen van de AWBZ-wijzigingen. Het bevat financiële overzichten, een plan van aanpak en een beschrijving van de betrokken klantgroepen. Het is echter niet volledig SMART geformuleerd, omdat specifieke meetbare doelen en tijdsgebonden acties ontbreken.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen over de toewijzing van de compensatiemiddelen aan de Wmo-budgetten en het goedkeuren van het voorgestelde plan van aanpak.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen hoe de compensatiemiddelen worden ingezet, of er aanvullende maatregelen nodig zijn voor kwetsbare groepen en hoe de samenwerking met zorginstellingen wordt vormgegeven.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART. Hoewel het specifieke acties en financiële ramingen bevat, ontbreken concrete meetbare doelen en tijdsgebonden acties. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van de maatregelen is moeilijk te meten zonder specifieke doelen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de Wmo-budgetten te verhogen met 80% van de compensatiemiddelen en het plan van aanpak goed te keuren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de Participatieraad betrokken is bij de monitoring van de gevolgen van de AWBZ-wijzigingen, maar verdere details over burgerparticipatie ontbreken.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel, aangezien de focus ligt op zorg en ondersteuning.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn duidelijk uiteengezet, met een verwachte stijging van de Wmo-budgetten. De dekking komt uit de compensatiemiddelen van het rijk, die zijn opgenomen in de gemeentelijke begroting.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
AWBZ (Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten) Wmo (Wet maatschappelijke ondersteuning) Psychosociaal probleem Compensatiemaatregelen Gemeentefonds Ondersteunende begeleiding Pakketmaatregelen Zelfredzaamheid Participatie ZorginstellingenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het raadsbesluit over het vrijgeven van middelen ter compensatie van de wijzigingen van de AWBZ. Het voorstel vraagt om instemming met een structurele verhoging van de Wmo-budgetten vanaf 2010, specifiek een toevoeging van € 60.800 aan het budget voor maatschappelijke dienstverlening/Wmo. Dit is onderdeel van een breder plan om de effecten van de AWBZ-wijzigingen te compenseren. De gemeente heeft drie compensatiebudgetten ontvangen van het rijk, waarvan 80% wordt toegevoegd aan de Wmo-budgetten en 20% als stelpost blijft voor onverwachte effecten. Een begrotingswijziging is nodig voor de overheveling van een deel van deze middelen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in termen van financiële details en de noodzaak voor een begrotingswijziging. Het biedt een duidelijk overzicht van de compensatiemiddelen en hun bestemming.
Rol van de raad:
De raad moet instemmen met de begrotingswijziging om de compensatiemiddelen over te hevelen naar de Wmo-budgetten. Dit is essentieel voor de uitvoering van het plan van aanpak voor de AWBZ-maatregelen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze akkoord gaan met de voorgestelde structurele verhoging van de Wmo-budgetten en de specifieke toewijzing van de compensatiemiddelen. Dit kan politieke implicaties hebben, afhankelijk van prioriteiten en visie op maatschappelijke dienstverlening.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële toewijzingen. Het is tijdgebonden met een duidelijk startpunt in 2010. Er lijken geen directe inconsistenties te zijn, maar de effectiviteit van de maatregelen kan afhankelijk zijn van toekomstige ontwikkelingen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze instemmen met de voorgestelde begrotingswijziging en de structurele verhoging van de Wmo-budgetten.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of belanghebbenden in de besluitvorming of uitvoering.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft financiële gevolgen in de vorm van een structurele verhoging van de Wmo-budgetten met € 60.800. De dekking komt uit de compensatiemiddelen die de gemeente van het rijk heeft ontvangen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
AWBZ Wmo-budgetten Compensatiemiddelen Compensatiemaatregel Pakketmaatregelen Programma Dienstverlening Programma Bestuur Begrotingswijziging Administratieve wijziging Maatschappelijke dienstverleningVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 9 Nadere inlichtingen over schriftelijke antwoorden inzake administratie grondexploitaties Damcentrum (2009/32618)
Agendapunt Hamerstukken
Agendapunt 10 Raadsvoorstel tot de organisatie en realisatie van drie Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG)-locaties (2009/30000)
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg, gedateerd 8 december 2009, betreft de organisatie en realisatie van drie Centra voor Jeugd en Gezin (CJG) locaties. De gemeente moet volgens de Wet op de Jeugdzorg in 2011 minimaal één CJG hebben. Het voorstel vraagt goedkeuring voor de financiële consequenties van de oprichting van CJG-locaties in Leidschendam, Voorburg en Stompwijk. De kosten worden tot 2012 gedekt uit bestaande middelen, maar vanaf 2012 is er een tekort van € 430.000, dat in de voorjaarsnota 2010 moet worden opgenomen. De eenmalige kosten voor 2010 bedragen € 843.630, terwijl de structurele exploitatiekosten in 2010 € 184.700 zijn en in 2011 oplopen tot € 394.000. De dekking van deze kosten komt uit verschillende bronnen, waaronder de Brede Doeluitkering en gemeentelijke reserves. Het voorstel vraagt de raad in te stemmen met de organisatie, realisatie en financiële gevolgen van de CJG-locaties en de bijbehorende begrotingswijziging vast te stellen.
-
Raadsvoorstel tot de organisatie en realisatie van drie Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) locaties .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel voor de Organisatie en Realisatie van Drie CJG-locaties in Leidschendam-Voorburg
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de organisatie en realisatie van drie Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) locaties in Leidschendam-Voorburg. Het doel is om te voldoen aan de wettelijke verplichting om per 2011 minimaal één CJG per gemeente te hebben. Het voorstel behandelt de financiële consequenties, waaronder eenmalige en structurele kosten, en de dekking hiervan. De kosten tot 2012 kunnen worden gedekt uit bestaande middelen, maar vanaf 2012 is er een tekort van € 430.000 dat in de voorjaarsnota 2010 moet worden meegenomen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met gedetailleerde financiële overzichten en een duidelijke uitleg van de wettelijke verplichtingen en de rol van het CJG. Echter, er is enige onzekerheid over de dekking van de kosten na 2012.
Rol van de Raad:
De raad moet instemmen met de organisatie, realisatie en financiële gevolgen van de CJG-locaties. Daarnaast moet de raad de begrotingswijziging vaststellen en de dekking van de toekomstige lasten in overweging nemen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van middelen voor de CJG-locaties en de dekking van het tekort na 2012. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de inzet van algemene middelen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers en tijdlijnen. Echter, de onzekerheid over de dekking na 2012 en de afhankelijkheid van toekomstige besluitvorming maakt het minder haalbaar en tijdgebonden.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om in te stemmen met de organisatie en realisatie van de CJG-locaties en de financiële gevolgen, en de begrotingswijziging vaststellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat het CJG in overleg met partijen in de zorgketen verder wordt uitgewerkt, maar er is weinig detail over bredere participatie van inwoners.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De totale kosten voor 2010 bedragen € 1.028.330, met structurele kosten die oplopen tot € 394.000 per jaar vanaf 2011. De dekking tot 2012 is geregeld, maar er is een tekort van € 430.000 vanaf 2012. Dit tekort moet worden meegenomen in de voorjaarsnota 2010. De dekking komt uit verschillende reserves en budgetten, maar er is onzekerheid over de fiscale gevolgen en de mogelijkheid van BTW-compensatie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) Waterlelie Financiering Exploitatiekosten Multifunctionele accommodatie Jeugdregisseur Communicatie Speel-o-theek Orthopedagoog Brede Doeluitkering (BDU)Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt Bespreekpunten
Agendapunt 11 Raadsvoorstel tot wijziging van indicatoren in de programmabegroting 2010 (2009/32496).
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft ingestemd met het voorstel en de aanbevelingen van de raadswerkgroep Indicatoren om de effectindicatoren in de programmabegroting 2010 te wijzigen. Dit voorstel kwam voort uit een amendement van de VVD-fractie tijdens de gemeenteraadsvergadering in november 2009, dat verdere uitwerking vereiste. De werkgroep Indicatoren heeft een set van indicatoren voorgesteld die beter aansluiten bij de beoogde maatschappelijke effecten en het gemeentebeleid. Deze indicatoren worden voorzien van norm- en streefwaarden en zijn bij voorkeur vergelijkbaar met andere gemeenten en landelijke trends. Het belang van het concreet en meerjarig formuleren van maatschappelijke effecten en doelstellingen is benadrukt, en er is behoefte aan een definitieboek om de juiste interpretatie van de indicatoren te waarborgen. Dit definitieboek zal samen met de concept-programmabegroting 2011 worden gepresenteerd.
-
Bijlage behorende bij Raadsvoorstel tot wijzigen van indicatoren in de Programmabegroting 2010 .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het voorstel tot wijzigen van Indicatoren in de Programmabegroting 2010
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Wijzigen van Indicatoren in de Programmabegroting 2010". Het voorstel richt zich op het aanpassen van de indicatoren die worden gebruikt om de prestaties van de gemeente Leidschendam-Voorburg te meten in de programmabegroting voor de jaren 2010-2013. Het doel is om de indicatoren beter af te stemmen op de beleidsdoelstellingen en om de meetbaarheid en effectiviteit van de gemeentelijke programma's te verbeteren. Dit omvat het toevoegen, wijzigen en verwijderen van indicatoren in verschillende beleidsdomeinen zoals jeugd, ouderen, kinderopvang, onderwijs, sport, en meer.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt uitgebreid en gedetailleerd, met een duidelijke focus op het verbeteren van de meetbaarheid van beleidsdoelstellingen. Echter, er zijn enkele gebieden waar verdere verduidelijking of aanvullende gegevens nuttig zouden kunnen zijn, zoals bij de financiële implicaties en de participatie van belanghebbenden.
Rol van de raad:
De raad speelt een cruciale rol in het beoordelen en goedkeuren van de voorgestelde wijzigingen in de indicatoren. Ze moeten ervoor zorgen dat de indicatoren aansluiten bij de beleidsdoelstellingen en dat ze effectief zijn in het meten van de prestaties van de gemeente.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen welke indicatoren het meest relevant en effectief zijn voor het meten van de prestaties van de gemeente. Dit kan politieke keuzes met zich meebrengen, zoals prioriteiten stellen tussen verschillende beleidsdomeinen en het bepalen van streefwaarden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), maar er zijn enkele indicatoren zonder duidelijke streefwaarden of normen, wat de meetbaarheid kan bemoeilijken. Inconsistenties zijn aanwezig in de vorm van ontbrekende gegevens en niet-geactualiseerde normen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze akkoord gaan met de voorgestelde wijzigingen in de indicatoren en of er aanvullende wijzigingen nodig zijn om de effectiviteit van de programmabegroting te waarborgen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt de betrokkenheid van de participatieraad bij de beleidsvoorbereiding en advisering, maar er is weinig detail over hoe participatie van burgers en andere belanghebbenden verder wordt bevorderd.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp in het voorstel, met specifieke aandacht voor duurzaam inkopen, afvalscheiding, luchtkwaliteit, en energieverbruik.
Financiële gevolgen:
Het voorstel geeft geen gedetailleerde financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Het is belangrijk dat de raad inzicht krijgt in de financiële implicaties van de voorgestelde wijzigingen om een weloverwogen beslissing te kunnen nemen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Programmabegroting 2010-2013 Indicatoren Inwoners Jeugd Ouderen Kinderopvang Onderwijs Brede school Volwasseneneducatie SportVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel tot Wijzigen van Indicatoren in de Programmabegroting 2010
Titel en Samenvatting:
Het voorstel heet "Raadsvoorstel tot wijzigen van indicatoren in de programmabegroting 2010". Het doel is om de bestaande set indicatoren in de programmabegroting 2010 te evalueren en te wijzigen. De raadswerkgroep, bestaande uit leden van zowel coalitie- als oppositiepartijen, heeft aanbevelingen gedaan voor verbeteringen in de Planning & Control (P&C) cyclus. Het voorstel omvat het toevoegen van 69 nieuwe indicatoren, het aanpassen van 26 bestaande indicatoren en het verwijderen van 65 indicatoren. Het uiteindelijke doel is om een set indicatoren te creëren die de raad beter in staat stelt om te sturen op prestaties en maatschappelijke effecten.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt uitgebreid en gedetailleerd, met een duidelijke uitleg van de wijzigingen en de redenen daarvoor. Het bevat een uitgebreide lijst van indicatoren per beleidsthema, wat de volledigheid ten goede komt.
Rol van de Raad:
De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren van de voorgestelde wijzigingen in de programmabegroting. De raad moet de nieuwe set indicatoren beoordelen en vaststellen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen welke indicatoren relevant en bruikbaar zijn voor het meten van prestaties en maatschappelijke effecten. Er moeten keuzes worden gemaakt over welke indicatoren worden toegevoegd, gewijzigd of verwijderd.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is gedeeltelijk SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), maar er zijn enkele indicatoren zonder duidelijke streefwaarden of normen, wat de meetbaarheid kan bemoeilijken. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de volledigheid van normen en streefwaarden kan verbeterd worden.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of ze akkoord gaan met de voorgestelde wijzigingen in de indicatoren van de programmabegroting 2010.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niet expliciet hoe participatie van burgers of andere belanghebbenden is meegenomen in het proces van indicatorwijziging.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd als een relevant onderwerp, met indicatoren zoals het percentage duurzame gebouwen/woningen en het percentage gescheiden afvalstromen.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel bespreekt niet expliciet de financiële gevolgen van de wijzigingen in de indicatoren, noch hoe eventuele kosten worden gedekt. Dit kan een aandachtspunt zijn voor de raad bij de besluitvorming.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Indicatoren Programmabegroting 2010 Raadswerkgroep P&C cyclus VVD fractie Adviezen Norm Streefwaarden Beleidsstukken AanbevelingenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Voorstel van de raadswerkgroep Indicatoren
Samenvatting: Het voorstel van de raadswerkgroep Indicatoren richt zich op het wijzigen en verbeteren van effectindicatoren in de programmabegroting 2010 van de gemeente Leidschendam-Voorburg. De VVD-fractie heeft een amendement ingediend om deze indicatoren aan te passen, wat is aangehouden voor verdere uitwerking door de werkgroep. Het doel is om een meer uitgebalanceerde set indicatoren te creëren die beter aansluiten bij de beoogde maatschappelijke effecten en gemeentebeleid. Het voorstel benadrukt het belang van het formuleren van concrete en meerjarige doelstellingen en introduceert het idee van een definitieboek om de interpretatie van indicatoren te verduidelijken.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het zowel de noodzaak als de aanpak voor het herzien van de indicatoren beschrijft. Het biedt een duidelijke richting voor de implementatie en verdere ontwikkeling van de indicatoren.
Rol van de Raad
De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren en sturen van de voorgestelde wijzigingen in de indicatoren. Ze moeten beslissen over de aanpassing van de programmabegroting en de aanbevelingen van de raadswerkgroep.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of ze instemmen met de voorgestelde wijzigingen in de indicatoren en de aanbevelingen van de werkgroep. Dit omvat keuzes over welke maatschappelijke effecten prioriteit krijgen en hoe deze gemeten worden.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is gedeeltelijk SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het zich richt op meetbare indicatoren en streefwaarden. Echter, de exacte specificaties en tijdlijnen voor implementatie zijn niet volledig uitgewerkt in het voorstel zelf.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of ze instemmen met de voorgestelde wijzigingen en aanbevelingen van de raadswerkgroep Indicatoren.
Participatie
Het voorstel vermeldt niet expliciet hoe participatie van burgers of andere belanghebbenden is meegenomen in het proces van indicatorontwikkeling.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. De focus ligt meer op het meten van maatschappelijke effecten in het algemeen.
Financiële Gevolgen
Het voorstel bespreekt niet direct de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Het impliceert wel dat budgettaire ontwikkelingen invloed kunnen hebben op de streefwaarden van de indicatoren.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Indicatoren Programmabegroting 2010 Effectindicatoren Raadswerkgroep Maatschappelijke effecten Streefwaarden Collegeprogramma Definitieboek Planning- en controlinstrumentarium BeleidsterreinenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt Hamerstukken
Agendapunt 12 Raadsvoorstel tot wijziging op de begroting Avalex 2010 (2010/129)
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft een wijziging van de begroting van Avalex voor 2010, die nodig is vanwege diverse ontwikkelingen zoals de aanbesteding van afvalverwerking, de toetreding van de gemeente Midden-Delfland, de oprichting van Avalex BV, en de inzameling van kunststoffen. Deze wijzigingen hebben een gunstige financiële uitwerking op het gemeentelijke deel, met een voordeel van € 1.344.000. Het college stelt voor om de wijzigingen voor kennisgeving aan te nemen en het dagelijks bestuur van Avalex schriftelijk te informeren dat er geen opmerkingen zijn over de begroting. De vastgestelde begroting zal vervolgens ter beoordeling aan gedeputeerde staten worden gezonden.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft een "Raadsvoorstel tot wijziging op de begroting Avalex 2010". Het voorstel beoogt de gemeenteraad te informeren over de noodzaak tot aanpassing van de Avalex-begroting voor 2010 vanwege diverse ontwikkelingen, zoals de aanbesteding van afvalverwerking, toetreding van Midden-Delfland, oprichting van Avalex BV, en inzameling van kunststoffen. Deze wijzigingen hebben een positieve financiële impact op de gemeentelijke begroting. De raad wordt gevraagd de wijzigingen voor kennisgeving aan te nemen en geen opmerkingen te maken richting het dagelijks bestuur van Avalex.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, met een gedetailleerde toelichting op de financiële consequenties en de redenen voor de begrotingswijziging. Het bevat ook een duidelijke procedurebeschrijving en een samenvatting van de wijzigingen.
Rol van de raad:
De raad heeft een adviserende rol en kan opmerkingen maken over de begroting. Het voorstel vraagt de raad om de wijzigingen voor kennisgeving aan te nemen en geen opmerkingen te maken.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde wijzigingen zonder verdere opmerkingen. Dit kan politieke implicaties hebben, vooral als er zorgen zijn over de financiële of operationele aspecten van Avalex.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële voordelen. Het is tijdgebonden met deadlines voor opmerkingen en besluitvorming. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de wijzigingen voor kennisgeving aan te nemen en het dagelijks bestuur van Avalex te informeren dat er geen opmerkingen zijn.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, wat gebruikelijk kan zijn bij begrotingswijzigingen van een gemeenschappelijke regeling.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt impliciet genoemd in de context van afvalverwerking en inzameling van kunststoffen, maar het is geen centraal thema in het voorstel.
Financiële gevolgen:
De wijzigingen resulteren in een financieel voordeel van € 1.344.000 voor de gemeente. Het voorstel geeft aan dat dit voordeel geen direct budgettair effect heeft vanwege verrekening met de egalisatiereserve of verwerking in het tarief. De financiële dekking lijkt adequaat te zijn geregeld binnen de bestaande begrotingsstructuur.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Avalex Begrotingswijziging Afvalstoffenheffing Aanbesteding Midden-Delfland Kunststoffen Gemeenschappelijke Regeling Financiële consequenties Gladheidbestrijding EgalisatiereserveVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 13 Raadsvoorstel: Conceptjaarrekening 2008 van de Stichting r.-k. en Openbaar Primair Onderwijs PANTA RHEI (2009/29581)
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg betreft de conceptjaarrekening 2008 van de Stichting r.-k. en Openbaar Primair Onderwijs PANTA RHEI. De raad wordt gevraagd in te stemmen met de jaarrekening voor de openbare scholen en de jaarrekening voor de niet-openbare scholen voor kennisgeving aan te nemen. Sinds de fusie in 2006 is het bestuur van de openbare en rooms-katholieke basisscholen overgedragen aan de stichting PANTA RHEI. De gemeente houdt toezicht op het openbaar onderwijs en heeft afspraken gemaakt over regelmatige overleggen en rapportages. De conceptjaarrekening 2008 toont een goede financiële positie van de stichting, ondanks een daling van het eigen vermogen. De financiële risico's zijn in 2008 afgehandeld en de reservepositie is goed. De raad wordt geadviseerd om in te stemmen met de conceptjaarrekening voor de openbare scholen en de andere voor kennisgeving aan te nemen.
-
Raadsvoorstel conceptjaarrekening 2008 van de Stichting r.-k. en Openbaar Primair Onderwijs PANTA RHEI .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Conceptjaarrekening 2008 van de Stichting PANTA RHEI
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Conceptjaarrekening 2008 van de Stichting r.-k. en Openbaar Primair Onderwijs PANTA RHEI". Het raadsvoorstel vraagt de raad om in te stemmen met de conceptjaarrekening 2008 van de stichting voor de openbare scholen en de jaarrekening voor de niet-openbare scholen voor kennisgeving aan te nemen. De stichting beheert zowel openbare als rooms-katholieke basisscholen na een fusie in 2006. De gemeente heeft een toezichthoudende rol en heeft een financiële bijdrage geleverd om de bestuurlijke verzelfstandiging te ondersteunen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, met gedetailleerde informatie over de financiële positie van de stichting, de toezichthoudende rol van de gemeente, en de afspraken over de financiële ondersteuning (bruidsschat).
Rol van de Raad:
De raad moet instemmen met de conceptjaarrekening voor de openbare scholen en de jaarrekening voor de niet-openbare scholen voor kennisgeving aannemen. De raad heeft een toezichthoudende rol en kan goedkeuring onthouden voor de openbare scholen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de financiële verantwoording van de stichting en of de toezichthoudende rol van de gemeente voldoende is ingevuld. Er moet ook worden overwogen of de financiële steun (bruidsschat) effectief is ingezet.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers en afspraken. Het is tijdgebonden met duidelijke termijnen voor de financiële bijdragen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van de toezichthoudende rol kan verder worden gespecificeerd.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om in te stemmen met de conceptjaarrekening voor de openbare scholen en de jaarrekening voor de niet-openbare scholen voor kennisgeving aan te nemen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van andere belanghebbenden buiten de gemeente en de stichting. De focus ligt op de bestuurlijke en financiële aspecten.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn duidelijk uiteengezet, inclusief de bruidsschat van maximaal € 729.000,00, verdeeld over meerdere jaren. De dekking komt uit de gemeentelijke bijdragen en rijksvergoedingen. De financiële positie van de stichting wordt als gezond beoordeeld.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Stichting PANTA RHEI Conceptjaarrekening 2008 Openbaar Primair Onderwijs Toezichthoudende taak Bestuurlijke verzelfstandiging Financiële positie Bruidsschat Solvabiliteit Liquiditeit ReservepositieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 14 Raadsvoorstel: Wetswijziging Wet Kinderopvang (2009/30142)
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Wetswijziging Wet Kinderopvang". Het voorstel informeert de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg over de wijzigingen in de Wet Kinderopvang die per 1 januari 2010 van kracht worden. Deze wijzigingen betreffen strengere kwaliteitseisen voor gastouders en gastouderbureaus, de invoering van een landelijk register kinderopvang, en de uitbreiding van toezicht- en handhavingstaken. De gemeente moet nieuwe procedures en systemen implementeren om aan deze eisen te voldoen. Er worden extra middelen aan het gemeentefonds toegevoegd om de bijkomende kosten te dekken.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is gedetailleerd en behandelt de belangrijkste aspecten van de wetswijziging, inclusief de gevolgen voor de gemeente en de financiële implicaties. Het lijkt volledig in de context van de informatie die nodig is voor besluitvorming.
Rol van de raad:
De raad wordt geïnformeerd over de wetswijzigingen en moet beslissen over de toewijzing van extra middelen voor toezicht en handhaving. De raad speelt een rol in het goedkeuren van de voorgestelde budgetverdeling en eventuele beleidsaanpassingen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de toewijzing van extra middelen en de prioritering van toezicht- en handhavingstaken. Er moet ook worden besloten hoe de gemeente de administratieve lasten gaat beheren.
SMART-analyse en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de financiële middelen en de taken die moeten worden uitgevoerd. Het is tijdgebonden met duidelijke deadlines voor de implementatie van de wijzigingen. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten over de goedkeuring van de voorgestelde budgetverdeling en de implementatie van de nieuwe procedures en systemen voor toezicht en handhaving.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niet expliciet hoe participatie van belanghebbenden, zoals ouders of gastouders, wordt meegenomen in het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel. De focus ligt op kwaliteit en veiligheid in de kinderopvang.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een toename van de gemeentelijke taken en de bijbehorende kosten. Er worden extra middelen van € 54.000,00 aan het gemeentefonds toegevoegd om deze kosten te dekken. Het voorstel specificeert hoe deze middelen moeten worden verdeeld tussen toezicht, handhaving en administratieve ondersteuning.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Wet Kinderopvang Gastouders Kwaliteitseisen Gastouderbureaus Toezicht en handhaving Register kinderopvang GGD-inspectie Landelijk register Gemeentefonds PeuterspeelzalenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 15 Raadsvoorstel tot vaststelling van het conceptsubsidiebeleidskader 2010-2014 en de conceptverordening wijziging Algemene Subsidieverordening Leidschendam-Voorburg (2009/30668).
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg, gedateerd 8 december 2009, betreft de vaststelling van het conceptsubsidiebeleidskader 2010-2014 en de wijziging van de Algemene Subsidieverordening. Het voorstel informeert de raad over de inspraakprocedure en adviseert over de vaststelling van het nieuwe subsidiebeleid. Het subsidiebeleidskader 2010-2014 is gebaseerd op een evaluatie van de subsidiegrondslagen en -normen uit 2004. Belangrijke wijzigingen omvatten subsidies voor denksportverenigingen, tijdelijke noodopvang voor dakloze gezinnen, en theaters. De financiële consequenties van de aanpassingen zijn gedekt binnen het bestaande budget. De inspraakprocedure heeft geen aanleiding gegeven tot wijzigingen in de conceptvoorstellen. De raad wordt voorgesteld om in te stemmen met de evaluatie en de vaststelling van de nieuwe verordening en het beleidskader.
-
Raadsvoorstel tot vaststelling van het conceptsubsidiebeleidskader 2010-2014 en de conceptverordening wijziging Algemene Subsidieverordening Leidschendam-Voorburg .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel tot vaststelling van het conceptsubsidiebeleidskader 2010-2014 en de conceptverordening wijziging Algemene Subsidieverordening Leidschendam-Voorburg.
Samenvatting: Het voorstel informeert de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg over de inspraakprocedure en adviseert over de vaststelling van het conceptsubsidiebeleidskader 2010-2014 en de wijziging van de Algemene Subsidieverordening. Het beleidskader omvat de evaluatie van subsidiegrondslagen en -normen, en introduceert wijzigingen zoals subsidies voor denksporten, noodopvang voor dakloze gezinnen, en theaters. De financiële consequenties zijn gedekt binnen het bestaande budget. De inspraakprocedure en adviezen van de Participatieraad zijn verwerkt, en er zijn geen wijzigingen aangebracht naar aanleiding van de ingediende zienswijzen.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een gedetailleerde beschrijving van de inspraakprocedure, de wijzigingen in het subsidiebeleid, en de financiële consequenties. Echter, meer gedetailleerde informatie over de specifieke feedback van de Participatieraad en hoe deze is verwerkt, zou de volledigheid kunnen verbeteren.
Rol van de Raad
De raad wordt gevraagd om kennis te nemen van de inspraakprocedure en de ingediende zienswijzen, en om in te stemmen met de evaluatie van de subsidiegrondslagen en -normen. Daarnaast moet de raad besluiten over de vaststelling van de conceptverordening en het subsidiebeleidskader 2010-2014.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen over de toewijzing van subsidies aan nieuwe categorieën zoals denksporten en noodopvang voor dakloze gezinnen. Ook moet de raad keuzes maken over de voorwaarden en criteria voor theatersubsidies.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is gedeeltelijk SMART. Het bevat specifieke en meetbare criteria voor subsidies, zoals de bezettingsgraad voor theaters. Echter, de tijdsgebonden aspecten zijn minder duidelijk, en er zijn geen specifieke doelen of evaluatiemomenten genoemd voor alle onderdelen.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om het conceptsubsidiebeleidskader 2010-2014 en de wijziging van de Algemene Subsidieverordening vast te stellen.
Participatie
Het voorstel beschrijft de inspraakprocedure en de betrokkenheid van de Participatieraad. Er is een formeel advies van de Participatieraad opgenomen, maar de details van hun invloed op het uiteindelijke voorstel zijn beperkt.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen van de wijzigingen bedragen €20.192 per jaar voor de amateuristische kunstbeoefening, gedekt binnen het bestaande budget. Er is geen verdere financiële impact beschreven voor andere wijzigingen, wat een potentieel aandachtspunt kan zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Conceptsubsidiebeleidskader 2010-2014 Algemene Subsidieverordening Inspraakprocedure Subsidiegrondslagen Participatieraad Denksportverenigingen Noodopvang dakloze gezinnen Theatersubsidiecriteria Evaluatie subsidiegrondslagen Amateuristische kunstbeoefeningVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 16 Raadsvoorstel tot wijziging Gemeenschappelijke Regeling GGD Zuid-Holland West(2009/31441)
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg betreft de oprichting van de Stichting Jeugdgezondheidszorg Zuid-Holland West om de integrale jeugdgezondheidszorg (iJGZ) te optimaliseren. De huidige organisatie met de GGD als hoofdaannemer en vier thuiszorgorganisaties als onderaannemers functioneert niet optimaal. De nieuwe stichting moet zorgen voor betere kwaliteit, samenhang, efficiency en dienstverlening, en op termijn financiële voordelen bieden. De gemeente behoudt financiële verantwoordelijkheid en invloed via de Gemeenschappelijke Regeling. Er zijn echter zorgen over de financiële risico's en het beperkte toezicht van de gemeente op de stichting. Het voorstel is om in te stemmen met de wijziging van de Gemeenschappelijke Regeling, onder voorwaarden van een jaarlijkse subsidiebeschikking en een uitvoeringsovereenkomst tussen de gemeente en de GGD ZHW. Ook moeten de statuten van de nieuwe organisatie worden aangepast om de eindverantwoordelijkheid van de gemeenten te waarborgen. De raad wordt geadviseerd om in te stemmen met de wijziging en de oprichting van de stichting, en om een gemeenschappelijk beleidskader voor publieke gezondheid op te stellen.
-
Raadsvoorstel tot wijziging van de Gemeenschappelijke Regeling GGD Zuid-Holland West en het kenbaar maken van wensen en bedenkingen. .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel tot wijziging van de Gemeenschappelijke Regeling GGD Zuid-Holland West en het kenbaar maken van wensen en bedenkingen.
Samenvatting: Het voorstel beoogt de oprichting van de Stichting Jeugdgezondheidszorg Zuid-Holland West om de integrale jeugdgezondheidszorg (iJGZ) te optimaliseren. De huidige structuur met de GGD als hoofdaannemer en vier thuiszorgorganisaties als onderaannemers functioneert niet optimaal. De nieuwe stichting moet leiden tot betere kwaliteit, samenhang, efficiency en dienstverlening. De raad wordt gevraagd in te stemmen met de wijziging van de Gemeenschappelijke Regeling GGD ZHW, wensen en bedenkingen te uiten, en kennis te nemen van de financiële gevolgen. Het voorstel omvat ook de opdracht aan de GGD om een gemeenschappelijk beleidskader voor publieke gezondheid op te stellen.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig, maar er zijn enkele zorgen over de financiële onderbouwing en de risico's die onvoldoende in kaart zijn gebracht. Er is behoefte aan meer gedetailleerde financiële gegevens en duidelijkheid over de frictiekosten.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad moet instemmen met de wijziging van de Gemeenschappelijke Regeling, wensen en bedenkingen kenbaar maken, en kennisnemen van de financiële consequenties. De raad heeft ook een toezichthoudende rol om ervoor te zorgen dat de gemeente invloed behoudt op de jeugdgezondheidszorg.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt
De raad moet beslissen of zij instemt met de oprichting van de stichting en de wijziging van de Gemeenschappelijke Regeling, ondanks de financiële onzekerheden. Er moet ook worden besloten over de voorwaarden waaronder de gemeente invloed kan blijven uitoefenen op de stichting.
Is het voorstel SMART? Zijn er inconsequenties?
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn onduidelijkheden over de financiële haalbaarheid en risico's, wat de realistische en meetbare aspecten van het voorstel beïnvloedt.
Besluit dat de raad moet nemen
De raad moet besluiten om in te stemmen met de wijziging van de Gemeenschappelijke Regeling GGD Zuid-Holland West, onder de voorwaarde van een jaarlijkse subsidiebeschikking en een uitvoeringsovereenkomst tussen de gemeente en de GGD ZHW.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen en dekking
De financiële gevolgen zijn deels onduidelijk en er zijn risico's verbonden aan de frictiekosten en de financiële onderbouwing. Er is een verwachting van een positieve financiële ontwikkeling op de lange termijn, maar de onderbouwing is summier. De dekking van eventuele financiële tegenvallers is niet duidelijk uitgewerkt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Jeugdgezondheidszorg Stichting GGD Zuid-Holland West Integrale jeugdgezondheidszorg (iJGZ) Publiek-private samenwerking Frictiekosten Gemeenschappelijke Regeling Kenniscentrum Financiële consequenties UitvoeringsorganisatieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 17 Raadsvoorstel tot het vaststellen programma Stedelijke Vernieuwing 2010-2014 (2009/30498).
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft het vaststellen van het programma Stedelijke Vernieuwing 2010-2014 voor de gemeente Leidschendam-Voorburg. Dit programma beschrijft de aanpak voor stedelijke vernieuwing in de komende vijf jaar, met focus op specifieke aandachtsgebieden zoals Leidschendam-Zuid en De Heuvel, en thema's als duurzaamheid, gezondheid en sociale wijkaanpak. De gemeente kan aanspraak maken op het Investeringsbudget Stedelijke Vernieuwing (ISV3) door een Meerjaren Ontwikkelingsprogramma in te dienen bij de provincie Zuid-Holland. Het programma is ontwikkeld in samenwerking met partners zoals WoonInvest en Vidomes en wordt besproken met wijkplatforms. Er wordt een convenant met de provincie opgesteld om de doelen en effecten van stedelijke vernieuwing vast te leggen. De gemeenteraad wordt geadviseerd het programma vast te stellen en het college te mandateren voor het sluiten van het convenant.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Programma Stedelijke Vernieuwing 2010-2014
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Raadsvoorstel tot het vaststellen programma Stedelijke Vernieuwing 2010-2014". Het programma beschrijft de aanpak voor stedelijke vernieuwing in Leidschendam-Voorburg voor de periode 2010-2014. Het richt zich op specifieke aandachtsgebieden en thema's zoals duurzaamheid, gezondheid en sociale wijkaanpak. Het introduceert de ISV-overeenkomst voor een zakelijkere financiële benadering en vereist jaarlijkse verantwoording aan de raad. Een convenant met de provincie Zuid-Holland wordt voorgesteld om provinciale doelstellingen te behalen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, met een duidelijke beschrijving van de doelen, aandachtsgebieden, thema's en de financiële structuur. Het bevat ook informatie over de samenwerking met partners en de rol van de raad.
Rol van de Raad:
De raad wordt gevraagd het programma vast te stellen en het college te mandateren om een convenant met de provincie te sluiten. De raad heeft ook een toezichthoudende rol door jaarlijkse verantwoording te eisen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van aandachtsgebieden en thema's, de mate van financiële betrokkenheid en de samenwerking met de provincie en andere partners.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), maar de exacte meetbare doelen en evaluatiecriteria zijn niet volledig uitgewerkt. Er zijn geen duidelijke inconsistenties opgemerkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten het programma vast te stellen en het college te mandateren voor het sluiten van het convenant met de provincie.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door samenwerking met woningcorporaties en betrokkenheid van bewoners en belanghebbenden bij de uitvoering van het programma.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een belangrijk thema binnen het programma, met aandacht voor een duurzame leefomgeving, bodem- en geluidprogramma's.
Financiële Gevolgen:
Het programma gaat uit van een ISV3-budget van €4 miljoen. De exacte budgetverdeling wordt later vastgesteld. Het voorstel geeft aan dat de definitieve budgetverdeling aan de raad wordt voorgelegd voor goedkeuring.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Stedelijke Vernieuwing ISV3 Zuid-Holland Meerjaren Ontwikkelingsprogramma (MOP3) Duurzaamheid Sociale wijkaanpak WoonInvest Vidomes Convenant InvesteringsbudgetVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 18 Raadsvoorstel tot het vaststellen van het Groenstructuurplan en vaststellen financiën t.b.v. communicatie Groenstructuurplan (2009/29434).
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg betreft de vaststelling van het definitieve Groenstructuurplan en het beschikbaar stellen van € 20.000 voor communicatie hierover. Het Groenstructuurplan is een uitwerking van de structuurvisie 'Ruimte voor wensen; Leidschendam-Voorburg 2020' en richt zich op de ontwikkeling van groene zones en verbindingen binnen de gemeente. Het plan beoogt een aantrekkelijke groene woonomgeving te creëren met goede verbindingen naar het buitengebied. Er zijn vier groene zones geïntroduceerd die de stedelijke gebieden verbinden met het landelijke gebied, en er is aandacht voor het vergroenen van drukke wegen. Wijken worden ingedeeld in drie typen, elk met een eigen groenkarakter, om variatie en woonmilieus te versterken. Er zijn negen deeluitwerkingen die verder uitgewerkt moeten worden. Voor de communicatie over het plan worden driehoeksborden, een publieksversie en een persconferentie voorgesteld. De benodigde € 20.000 wordt gedekt uit de bestemmingsreserve Groenfonds. De raad wordt gevraagd het plan en de financiering goed te keuren.
-
Raadsvoorstel tot het vaststellen van het Groenstructuurplan en vaststellen financiën t.b.v. communicatie Groenstructuurplan .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel tot het vaststellen van het Groenstructuurplan en vaststellen financiën t.b.v. communicatie Groenstructuurplan
Samenvatting: Het raadsvoorstel betreft de vaststelling van het definitieve Groenstructuurplan voor de gemeente Leidschendam-Voorburg. Het plan richt zich op de ontwikkeling van groene zones en verbindingen binnen de gemeente, met als doel een aantrekkelijke en groene woonomgeving te creëren. Het voorstel vraagt ook om € 20.000,00 uit de bestemmingsreserve Groenfonds voor communicatie over het plan. Dit bedrag zal worden gebruikt voor het plaatsen van driehoeksborden, het maken van een publieksversie van het plan en het organiseren van een persconferentie.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel lijkt volledig, met een duidelijke uitleg van de doelstellingen, de voorgestelde groene zones, en de communicatieplannen. Het bevat ook financiële details en een participatieproces.
Rol van de Raad
De raad moet het Groenstructuurplan vaststellen en beslissen over de financiering van de communicatie-inspanningen.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of ze akkoord gaan met de voorgestelde groene zones en de financiële onttrekking uit het Groenfonds voor communicatie.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de financiële aspecten en de communicatieplannen. Het is echter minder specifiek over de exacte implementatie van de groene zones. Er zijn geen duidelijke inconsequenties.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om het Groenstructuurplan vast te stellen en de gevraagde € 20.000,00 voor communicatie goed te keuren.
Participatie
Het voorstel beschrijft een uitgebreid participatieproces, inclusief enquêtes, expertmeetings en een openRAADhuis avond, wat wijst op een goede betrokkenheid van bewoners en belanghebbenden.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, gezien de focus op groene zones en verbindingen die bijdragen aan een duurzame leefomgeving.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen zijn beperkt tot de € 20.000,00 voor communicatie, gedekt door de bestemmingsreserve Groenfonds. Dit is duidelijk aangegeven in het voorstel.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Groenstructuurplan Groenfonds Communicatie Structuurvisie Groene zones Woonmilieus Bewonersparticipatie Driehoeksborden Publieksversie BestemmingsreserveVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 19 Raadsvoorstel tot benoeming van mevrouw I. Boost tot lid van de welstand- en monumentencommissie (2009/30987).
-
Raadsvoorstel Benoeming van mevrouw I. Boost tot lid van de welstand- en monumentencommissie .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Benoeming van mevrouw I. Boost tot lid van de welstand- en monumentencommissie." Het voorstel betreft de benoeming van mevrouw I. Boost als lid van de welstand- en monumentencommissie van de gemeente Leidschendam-Voorburg. De benoeming is noodzakelijk omdat de zittingstermijn van een huidig lid, de heer H. de Kat, op 31 december 2009 afloopt. Mevrouw Boost wordt voorgedragen door de Stichting Dorp, Stad en Land vanwege haar ervaring in vergelijkbare commissies. De benoeming is voor een periode van drie jaar, met de mogelijkheid tot eenmalige herbenoeming.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de noodzakelijke informatie bevat over de reden voor de benoeming, de wettelijke basis, de financiële consequenties, en de communicatie rondom de benoeming.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om het voorstel te beoordelen en te besluiten over de benoeming van mevrouw I. Boost als lid van de welstand- en monumentencommissie.
Politieke keuzes:
De politieke keuze betreft de goedkeuring van de benoeming van mevrouw Boost, gebaseerd op haar kwalificaties en de aanbeveling van de Stichting Dorp, Stad en Land.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden (SMART) in termen van benoemingstermijn en verantwoordelijkheden. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met de benoeming van mevrouw I. Boost als lid van de welstand- en monumentencommissie.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen directe participatie van burgers of andere belanghebbenden in het benoemingsproces, behalve de communicatie via lokale media.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op een personele benoeming binnen een commissie.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen van de benoeming zijn reeds opgenomen in de begroting, wat aangeeft dat er geen extra financiële lasten worden verwacht.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Welstand- en monumentencommissie Mevrouw I. Boost Stichting Dorp, Stad en Land (DSL) Benoeming Zittingstermijn Woningwet Vacature Advies Ervaring GemeenteberichtenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 20 Raadsvoorstel: Voortgangsrapportage project Sijtwende en actualisering gemeentelijke grondexploitatie Sijtwende 2009 (2009/26964).
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Voortgangsrapportage project Sijtwende". Het document rapporteert over de voortgang van het multifunctionele project Sijtwende, dat verkeer, wonen, groen/recreëren en werken combineert. Het project omvat de aanleg van infrastructuur zoals de Noordelijke Randweg Haaglanden en HOV-tramlijn 19, evenals de bouw van woningen, kantoren, en voorzieningen zoals een politiebureau en een park. De meeste deelgebieden zijn voltooid, en het project nadert zijn eindfase. Er zijn nog enkele juridische procedures en infrastructurele werkzaamheden gaande. De financiële aspecten van de gemeentelijke grondexploitatie worden ook besproken, met een voorstel om de grondexploitatie vast te stellen en de resterende middelen in de algemene reserve te storten.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig in termen van voortgangsrapportage en financiële details. Het biedt een gedetailleerd overzicht van de status van verschillende deelgebieden en de financiële implicaties. Echter, er is weinig informatie over de participatie van belanghebbenden en de duurzaamheid van het project.
Rol van de raad bij het voorstel:
De raad moet kennisnemen van de voortgangsrapportage en besluiten over de vaststelling van de grondexploitatie Sijtwende 2009-2010. Daarnaast moet de raad beslissen over de opname van de geraamde uitgaven en inkomsten in de gemeentebegroting en de bestemming van de resterende middelen in de algemene reserve.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt:
De raad moet beslissen over de financiële afhandeling van het project, inclusief de bestemming van de resterende middelen. Er moeten keuzes worden gemaakt over hoe eventuele tekorten worden gedekt en hoe de reserves worden beheerd.
Is het voorstel SMART? Zijn er inconsequenties?
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van voortgang en financiële cijfers. Het is echter minder specifiek over tijdgebonden doelen voor de resterende werkzaamheden en juridische procedures. Er lijken geen grote inconsequenties te zijn, maar er is ruimte voor verbetering in de specificiteit van tijdlijnen en participatie.
Besluit dat de raad moet nemen:
De raad moet besluiten over de vaststelling van de grondexploitatie Sijtwende 2009-2010 en de opname van de geraamde uitgaven en inkomsten in de gemeentebegroting. Daarnaast moet de raad beslissen over de bestemming van het saldo van de reserve Sijtwende.
Participatie:
Het voorstel vermeldt weinig over participatie van bewoners of andere belanghebbenden. Er is sprake van klachten van omwonenden over geluidsoverlast, maar verdere details over participatieprocessen ontbreken.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel. Gezien de aard van het project (infrastructuur en woningbouw) zou duurzaamheid echter een belangrijk aandachtspunt kunnen zijn.
Financiële gevolgen en dekking:
Het voorstel geeft een gedetailleerd overzicht van de financiële gevolgen, inclusief een verwacht nadelig saldo van circa € 985.000. Dit tekort zal ten laste van de voorziening Sijtwende komen. Er wordt voorgesteld om het saldo van de reserve Sijtwende in de algemene reserve te storten, wat aangeeft hoe de financiële aspecten gedekt worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Sijtwende Grondexploitatie Deelgebieden HOV-tramlijn 19 Noordelijke Randweg Haaglanden (NoRaH) Geluidsonderzoek Park Sijtwende Appartementen Scoutinggebouwen Reserve SijtwendeVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 21 Raadsvoorstel tot vaststelling van de gewijzigde Welstandsnota (2009/29922).
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg van 24 november 2009 betreft de vaststelling van de gewijzigde Welstandsnota. De nota, die bouwplannen toetst aan redelijke eisen van welstand, is geëvalueerd in samenwerking met de Stichting Dorp, Stad en Land. De evaluatie bevestigt dat de nota een effectief instrument is voor het afwegen van publieke belangen en individuele vrijheid. Er zijn aanvullende welstandscriteria toegevoegd voor beschermde dorpsgezichten, monumenten en reclame-uitingen. Ook is er een excessenregeling opgenomen voor bouwwerken zonder vergunning die in strijd zijn met welstandseisen. De nota bevat nu ook een straatnamenregister om de gebruiksvriendelijkheid te vergroten. Er zijn geen reacties ontvangen tijdens de inspraakperiode. Het voorstel is om de gewijzigde Welstandsnota vast te stellen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel tot vaststelling van de gewijzigde Welstandsnota
Samenvatting: Het raadsvoorstel betreft de evaluatie en vaststelling van de gewijzigde Welstandsnota voor de gemeente Leidschendam-Voorburg. De nota, die bouwplannen toetst aan redelijke eisen van welstand, is geëvalueerd in samenwerking met de Stichting Dorp, Stad en Land. De evaluatie concludeert dat de nota effectief is in het balanceren van publieke belangen en individuele vrijheid. Aanpassingen zijn voorgesteld voor beschermde dorpsgezichten en monumenten, de excessenregeling, en welstandscriteria voor reclamedoeleinden. De nota heeft ter inzage gelegen zonder ontvangen reacties. Het voorstel vraagt de raad om de gewijzigde nota vast te stellen.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerde evaluatie van de huidige Welstandsnota en stelt concrete wijzigingen voor. Het bevat echter geen uitgebreide financiële analyse, hoewel het vermeldt dat er geen financiële consequenties zijn.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad wordt gevraagd om de gewijzigde Welstandsnota vast te stellen. Dit houdt in dat de raad de voorgestelde wijzigingen moet beoordelen en goedkeuren.
Politieke keuzes
De raad moet beslissen over de balans tussen individuele vrijheid en publieke belangen in de context van welstandseisen. Daarnaast moet de raad keuzes maken over de strengheid van de criteria voor beschermde dorpsgezichten, monumenten, en reclame-uitingen.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de voorgestelde wijzigingen. Het is echter minder specifiek over de tijdsgebonden aspecten van de implementatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad
De raad moet besluiten om de gewijzigde Welstandsnota al dan niet vast te stellen.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat de nota ter inzage heeft gelegen voor inspraak, maar er zijn geen reacties ontvangen. Dit suggereert een gebrek aan actieve participatie van de gemeenschap.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel. De focus ligt meer op esthetische en historische aspecten.
Financiële gevolgen
Het voorstel stelt dat er geen financiële consequenties zijn, en er wordt geen verdere financiële dekking besproken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Welstandsnota Welstandscriteria Evaluatie Beschermde dorpsgezichten Monumenten Excessenregeling Reclame-uitingen Woningwet Architectonisch ontwerp StraatnamenregisterVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 22 Raadsvoorstel: Bodemsanering voormalig pompstation Bos aan de Rembrandtlaan 52 te Voorburg (2009/29282).
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg betreft de bodemsanering van een voormalig pompstation aan de Rembrandtlaan 52 te Voorburg. De grond en het grondwater zijn verontreinigd met olie en aromatische koolwaterstoffen. De heer Van den Bos, die verantwoordelijk was voor de sanering, heeft deze niet volledig uitgevoerd. De gemeente heeft hem gedagvaard om de sanering alsnog uit te voeren. De gemeente vraagt de raad om een budget van € 126.000 beschikbaar te stellen voor de juridische procedure en de saneringskosten, te dekken uit de bestemmingsreserve Bodembescherming. De saneringskosten zullen later op Van den Bos worden verhaald. De gemeente heeft al diverse offertes aangevraagd en zal de sanering starten na goedkeuring van de raad. Belanghebbenden worden geïnformeerd over de voortgang.
-
Raadsvoorstel bodemsanering voormalig pompstation Bos aan de Rembrandtlaan 52 te Voorburg .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Titel: Raadsvoorstel bodemsanering voormalig pompstation Bos aan de Rembrandtlaan 52 te Voorburg.
Samenvatting: Het voorstel betreft de bodemsanering van een voormalig pompstation in Voorburg, waar de grond en het grondwater verontreinigd zijn met olie en aromatische koolwaterstoffen. De gemeente heeft een juridische procedure gestart tegen de heer Van den Bos, die verantwoordelijk is voor de sanering, maar deze niet heeft uitgevoerd volgens het saneringsplan. De raad wordt gevraagd om een budget van € 126.000 beschikbaar te stellen voor de juridische kosten en saneringswerkzaamheden, te dekken uit de bestemmingsreserve Bodembescherming. De kosten zullen later op Van den Bos worden verhaald.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met een gedetailleerde beschrijving van de achtergrond, huidige situatie, financiële consequenties en juridische aspecten. Echter, er ontbreekt informatie over het nieuwe saneringsplan van de heer Van den Bos.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over het beschikbaar stellen van het budget voor de sanering en juridische kosten, en het dekken van deze kosten uit de bestemmingsreserve.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of ze akkoord gaan met het gebruik van de bestemmingsreserve voor deze sanering en of ze de juridische stappen tegen de heer Van den Bos ondersteunen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële benodigdheden en stappen. Echter, er zijn onzekerheden over de juridische uitkomst en de mogelijkheid om kosten op Van den Bos te verhalen, wat een risico vormt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het gevraagde budget van € 126.000 beschikbaar te stellen en de sanering te laten uitvoeren.
Participatie:
Er is beperkte participatie; belanghebbenden worden geïnformeerd via brieven en een persbericht. Er is maandelijks overleg met een direct betrokken bewoner.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, aangezien het gaat om het saneren van bodemverontreiniging, wat bijdraagt aan een gezondere leefomgeving.
Financiële gevolgen:
De totale kosten bedragen € 126.000, te dekken uit de bestemmingsreserve Bodembescherming. Er is een plan om deze kosten later te verhalen op de heer Van den Bos, hoewel dit juridisch onzeker is.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bodemsanering Olieverontreiniging Rembrandtlaan Van den Bos Civiele procedure Saneringsplan Provincie Zuid-Holland Bestemmingsreserve Bodembescherming Grondwater EvaluatierapportVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 23 Raadsvoorstel tot onttrekking van € 250.000,00 aan de reserve uitvoering motie Wmo voor het project Fokuswoningen Weidestraat (2009/25387).
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg betreft de onttrekking van € 250.000,00 uit de reserve voor de uitvoering van de Wmo-motie, om een financiële bijdrage te leveren aan het Fokuswoningen-project aan de Weidestraat. Dit project, dat mensen met ernstige lichamelijke handicaps ondersteunt, omvat de bouw van 16 ADL-woningen en een hulppost. De locatie Weidestraat is gekozen omdat het op korte termijn mogelijkheden biedt voor integratie van Fokuswoningen in bestaande bouwplannen. De totale meerkosten van het project bedragen ongeveer € 500.000,00, waarvan woningcorporatie Vidomes bereid is de helft te dragen, mits de gemeente de andere helft financiert. De beëindiging van een rijksbrede subsidieregeling voor ADL-projecten maakt gemeentelijke financiering noodzakelijk. Het voorstel benadrukt dat Fokuswoningen bijdragen aan de Wmo-doelstellingen van participatie en zelfredzaamheid, en dat de reserve voldoende ruimte biedt voor deze investering. De raad wordt gevraagd in te stemmen met de financiële onttrekking en de bijbehorende begrotingswijziging.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Raadsbesluit tot onttrekking van 250.000,00 aan de reserve uitvoering motie Wmo voor het project Fokuswoningen Weidestraat .pdf dossier
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Fokusproject Weidestraat Reserve uitvoering motie Wmo Begrotingswijziging 2010 Bedrag € 250.000,00 Collegevoorstel Openbare vergadering Griffier Voorzitter Vastgesteld Registratienummer 2009/25387Verfijning van de zoekopdracht:
-
Raadsvoorstel tot onttrekking van 250.000,00 aan de reserve uitvoering motie Wmo voor het project Fokuswoningen Weidestraat.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel tot onttrekking van € 250.000,00 aan de reserve uitvoering motie Wmo voor het project Fokuswoningen Weidestraat
Samenvatting: Het voorstel betreft de onttrekking van € 250.000,00 uit de reserve voor de uitvoering van de Wmo-motie om een Fokuswoningenproject aan de Weidestraat te realiseren. Fokuswoningen zijn speciaal ontworpen voor mensen met ernstige lichamelijke handicaps, met als doel hun zelfstandigheid en maatschappelijke participatie te bevorderen. De locatie Weidestraat is geselecteerd als geschikte plek voor dit project. De totale meerkosten bedragen € 500.000,00, waarvan woningcorporatie Vidomes bereid is de helft te dragen, mits de gemeente de andere helft financiert. Het voorstel vraagt de raad om goedkeuring voor deze financiële bijdrage.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een duidelijke uitleg van de noodzaak, de financiële aspecten, en de betrokken partijen. Echter, het zou baat hebben bij meer gedetailleerde informatie over de langetermijnimpact en eventuele risico's.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de onttrekking van € 250.000,00 uit de reserve voor de uitvoering van de Wmo-motie. Dit omvat ook het goedkeuren van de bijbehorende begrotingswijziging.
Politieke keuzes
De raad moet kiezen of ze de financiële bijdrage aan het Fokusproject willen goedkeuren, wat impliceert dat ze prioriteit geven aan de ondersteuning van mensen met een handicap en hun maatschappelijke participatie. Dit kan ten koste gaan van andere mogelijke uitgaven binnen de Wmo-reserve.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek, meetbaar (bedrag en aantal woningen), en tijdgebonden (uitvoering voor eind 2009). Het is minder duidelijk of het haalbaar en relevant is zonder aanvullende informatie over de langetermijnfinanciering en impact. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar er is een risico als de subsidieaanvraag bij het Rijk niet succesvol is.
Besluit van de raad
De raad moet besluiten of ze instemmen met de onttrekking van € 250.000,00 uit de reserve en de bijbehorende begrotingswijziging goedkeuren.
Participatie
Het voorstel benadrukt dat Fokuswoningen bijdragen aan de participatie en zelfredzaamheid van mensen met een ernstige lichamelijke handicap, wat aansluit bij de doelstellingen van de Wmo.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. De focus ligt meer op sociale duurzaamheid door het bevorderen van inclusiviteit en participatie.
Financiële gevolgen
De financiële gevolgen zijn een onttrekking van € 250.000,00 uit de Wmo-reserve. Vidomes draagt de andere helft van de meerkosten. Er is een risico als de subsidieaanvraag bij het Rijk niet succesvol is, wat extra druk op de gemeentelijke middelen kan leggen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Fokuswoningen Weidestraat Vidomes ADL-woningen Haalbaarheidsonderzoek Wmo-beleid Subsidie Meer kosten Zelfredzaamheid ParticipatieVerfijning van de zoekopdracht:
-
Raadsvoorstel tot onttrekking van 250.000,00 aan de reserve uitvoering motie Wmo voor het project Fokuswoningen Weidestraat .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het voorstel
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel tot onttrekking van € 250.000,00 aan de reserve uitvoering motie Wmo voor het project Fokuswoningen Weidestraat." Het voorstel beoogt een financiële bijdrage van € 250.000,00 uit de reserve voor de uitvoering van de Wmo-motie te onttrekken om het Fokuswoningen-project aan de Weidestraat te realiseren. Dit project richt zich op het creëren van ADL-woningen voor mensen met ernstige lichamelijke handicaps, met als doel hun zelfstandigheid en maatschappelijke participatie te bevorderen. De woningcorporatie Vidomes en Fokus hebben een haalbaarheidsonderzoek uitgevoerd en zijn bereid de helft van de meerkosten te dragen, mits de gemeente de andere helft financiert.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke uitleg van de locatiekeuze, de financiële consequenties, en de noodzaak van de onttrekking uit de reserve. Echter, het zou baat hebben bij meer gedetailleerde informatie over de exacte plannen voor de woningen en de langetermijnimpact op de Wmo-reserve.
Rol van de raad:
De raad moet instemmen met de onttrekking van € 250.000,00 uit de reserve en de bijbehorende begrotingswijziging goedkeuren. Dit is essentieel om het project financieel mogelijk te maken.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of het gebruik van de Wmo-reserve voor dit specifieke project gerechtvaardigd is, gezien de beëindiging van de rijksbijdrage en de mogelijke toekomstige behoeften aan Wmo-voorzieningen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de financiële bijdrage en het aantal woningen. Het is echter minder specifiek over de tijdlijn en de exacte uitvoering van het project. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van mogelijke toekomstige subsidies kan een risico vormen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om al dan niet in te stemmen met de onttrekking van € 250.000,00 uit de reserve en de bijbehorende begrotingswijziging goed te keuren.
Participatie:
Het voorstel benadrukt de participatie en zelfredzaamheid van mensen met een ernstige lichamelijke handicap, wat in lijn is met de doelstellingen van de Wmo.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een onttrekking van € 250.000,00 uit de Wmo-reserve. Vidomes draagt de helft van de meerkosten, en er wordt geprobeerd aanvullende subsidies te verkrijgen. De reserve lijkt voldoende om deze onttrekking te dekken zonder directe gevolgen voor andere Wmo-voorzieningen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Fokuswoningen Weidestraat Vidomes ADL-woningen Haalbaarheidsonderzoek Subsidieregeling Wmo-beleid Zelfredzaamheid Maatschappelijke participatie Ruimtelijke randvoorwaardenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 24 Raadsvoorstel tot vaststelling van de Stimuleringsregeling Wonen (2009/17326).
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg stelt een Stimuleringsregeling Wonen voor, gericht op de (ver)bouw van aanpasbare en duurzame woningen in de sociale sector. Het doel is om sociale woningbouw te stimuleren en de woonkwaliteit te verbeteren, in lijn met het rijksbeleid voor sociaal, aanpasbaar en duurzaam bouwen. Er wordt voorgesteld om € 1.000.000 uit de Reserve Sociale Woningbouw te gebruiken voor subsidies aan ontwikkelaars die voldoen aan de ambities van de regeling. Deze ambities omvatten minimaal 30% sociale woningbouw, aanpasbaar bouwen volgens het Basispakket Aanpasbaar Bouwen, en duurzaam bouwen met een GPR-score van 7. De regeling is bedoeld als stimulans voor ontwikkelaars om kwalitatief betere sociale woningen te realiseren dan wettelijk vereist. Het voorstel omvat ook specifieke projecten zoals de Rozenlaan, Weidestraat en Van Barbansonstraat, die in aanmerking komen voor subsidie. De regeling is niet juridisch afdwingbaar en staat los van de bouwvergunningprocedure. Het voorstel vraagt om vaststelling van de regeling en de bijbehorende begrotingswijziging.
-
Analyse van het document
Analyse van het Concept Raadsvoorstel Stimuleringsregeling Wonen
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Concept Raadsvoorstel Stimuleringsregeling Wonen". Het voorstel beoogt de oprichting van een stimuleringsregeling voor de (ver)bouw van aanpasbare en duurzame woningen in de sociale sector. Het doel is om sociale woningbouw te bevorderen en de kwaliteit van wonen te verbeteren, in lijn met het rijksbeleid voor sociaal, aanpasbaar en duurzaam bouwen. Er wordt voorgesteld om € 1.000.000 uit de Reserve Sociale Woningbouw te gebruiken voor subsidies aan ontwikkelaars die voldoen aan de ambities van de regeling. De regeling is bedoeld als prikkel voor ontwikkelaars om kwalitatief hoogwaardige sociale woningen te realiseren.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met duidelijke verwijzingen naar relevante beleidsdocumenten en wetgeving. Het bevat een uitgebreide toelichting op de achtergrond, doelstellingen en financiële aspecten van de regeling.
Rol van de raad:
De raad moet het voorstel goedkeuren en het bijbehorende budget van € 1.000.000 uit de Reserve Sociale Woningbouw beschikbaar stellen. De raad speelt een cruciale rol in het vaststellen van de stimuleringsregeling en het bepalen van de financiële kaders.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de toewijzing van middelen uit de reserve en de prioritering van sociale, aanpasbare en duurzame woningbouw. Er moet ook worden overwogen hoe de regeling kan bijdragen aan bredere gemeentelijke doelen zoals betaalbaarheid en vergrijzing.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), met duidelijke doelen en financiële ramingen. Er zijn geen directe inconsistenties, maar de niet-juridische afdwingbaarheid van de regeling kan een uitdaging vormen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de Stimuleringsregeling Wonen vast te stellen en het voorgestelde budget goed te keuren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt overleg met woningcorporaties en ontwikkelaars, maar er is geen specifieke participatie van bewoners of andere belanghebbenden beschreven.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een kernonderdeel van het voorstel, met specifieke ambities voor duurzaam bouwen en energiebesparing.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vraagt om een investering van € 1.000.000 uit de Reserve Sociale Woningbouw. De dekking komt volledig uit deze reserve, zonder aanvullende financieringsbronnen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Stimuleringsregeling Wonen Sociale woningbouw Duurzaam bouwen Aanpasbaar bouwen Levensloopbestendige woningen GPR-Gebouw Reserve Sociale Woningbouw Energiebesparing Woonkeur Betaalbare woningenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 25 Raadsvoorstel tot vaststelling van het startdocument OV-knoop Voorburg in het kader van de procedureregeling Grote Projecten (2009/30507).
Agendapunt 26 Raadsvoorstel tot vaststelling van de Verordening binnentreden ter uitvoering van noodverordeningen (2009/23769)
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg, gedateerd 15 september 2009, betreft de vaststelling van een verordening die het binnentreden van woningen mogelijk maakt ter uitvoering van noodverordeningen. In noodsituaties, zoals rampen of ernstige wanordelijkheden, kan het noodzakelijk zijn dat overheidsfunctionarissen woningen betreden zonder toestemming van de bewoner. Hoewel het huisrecht grondwettelijk beschermd is, is een wettelijke basis vereist voor dergelijk binnentreden. De huidige noodverordeningen van de burgemeester bieden deze basis niet, waardoor de gemeenteraad een speciale verordening moet vaststellen. Artikel 149a van de Gemeentewet geeft de raad de bevoegdheid om personen aan te wijzen die woningen mogen binnentreden zonder toestemming, mits dit dient voor de handhaving van de openbare orde of veiligheid. De voorgestelde verordening voorziet hierin, zodat ambtenaren in noodsituaties rechtsgeldig woningen kunnen betreden. Het voorstel benadrukt dat deze bevoegdheid alleen in uitzonderlijke omstandigheden gebruikt zal worden, zoals bij overstromingen of grote branden. De raad wordt gevraagd de verordening vast te stellen om de burgemeester en uitvoerende ambtenaren de benodigde wettelijke basis te geven.
-
Raadsvoorstel tot vaststelling van de Verordening binnentreden ter uitvoering van noodverordeningen .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel tot vaststelling van de Verordening binnentreden ter uitvoering van noodverordeningen
Samenvatting: Het voorstel betreft de vaststelling van een verordening die de burgemeester de wettelijke basis geeft om in noodsituaties woningen te betreden zonder toestemming van de bewoner. Dit is noodzakelijk omdat het huisrecht grondwettelijk beschermd is en een noodverordening op zichzelf niet voldoende wettelijke basis biedt. De verordening is bedoeld om de burgemeester en uitvoerende ambtenaren te voorzien van de benodigde bevoegdheden om effectief op te treden in situaties zoals rampen of ernstige wanordelijkheden, waarbij de openbare orde of veiligheid in het geding is.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerde uitleg van de noodzaak en de juridische context, inclusief verwijzingen naar relevante wetsartikelen. Echter, het zou baat hebben bij meer informatie over de praktische implementatie en eventuele scenario's waarin deze bevoegdheden gebruikt zouden worden.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad heeft de rol om de verordening vast te stellen, waarmee zij de burgemeester de benodigde wettelijke basis verschaft om in noodsituaties woningen te betreden zonder toestemming van de bewoner.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt
De raad moet beslissen of zij de balans tussen individuele rechten (huisrecht) en de noodzaak voor openbare veiligheid in noodsituaties op deze manier willen vormgeven. Er moet worden overwogen of de voorgestelde verordening voldoende waarborgen biedt tegen misbruik.
Is het voorstel SMART? Zijn er inconsequenties?
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare criteria. Er zijn geen duidelijke doelen of evaluatiecriteria opgenomen. Er lijken geen directe inconsequenties te zijn, maar de afwezigheid van specifieke scenario's en evaluatiecriteria kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit dat de raad moet nemen
De raad moet besluiten of zij de voorgestelde verordening willen vaststellen, waarmee zij de burgemeester de bevoegdheid geven om in noodsituaties woningen te betreden zonder toestemming van de bewoner.
Participatie
Het voorstel vermeldt niets over participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces van het opstellen of evalueren van de verordening.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op juridische en veiligheidskwesties in noodsituaties.
Financiële gevolgen
Het voorstel bespreekt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Het is aannemelijk dat de uitvoering van de verordening binnen de bestaande budgetten van de gemeente zou vallen, maar dit wordt niet expliciet vermeld.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Noodsituaties Huisrecht Noodverordening Burgemeester Grondwet Openbare orde Veiligheid Gemeentewet Toezicht OpsporingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 27 Raadsvoorstel tot niet ontvankelijk verklaring van 4 bezwaarschriften tegen het voorbereidingsbesluit Van Barbansonstraat e.o. van 22 september 2009.
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg betreft de behandeling van bezwaarschriften tegen een voorbereidingsbesluit voor een perceel aan de Van Barbansonstraat. De bezwaarmakers, waaronder de familie Speijer en anderen, hebben verschillende bezwaren ingediend, zoals het ontbreken van een verklaring van geen bezwaar, onjuistheden in de ruimtelijke onderbouwing, en zorgen over parkeerproblemen en woondichtheid. De commissie voor bezwaarschriften adviseert echter om de bezwaren niet-ontvankelijk te verklaren, omdat tegen het voorbereidingsbesluit geen bezwaar mogelijk is volgens artikel 8:5 van de Algemene wet bestuursrecht. De commissie benadrukt dat sinds 1 juli 2008 dergelijke besluiten op de negatieve lijst staan, waardoor bezwaar of beroep niet mogelijk is. De raad wordt geadviseerd dit advies te volgen.
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft een raadsvoorstel om een beslissing te nemen op de bezwaarschriften van verschillende bewoners tegen een voorbereidingsbesluit voor een perceel aan de Van Barbansonstraat. De commissie voor bezwaarschriften adviseert de bezwaren niet-ontvankelijk te verklaren, omdat er geen bezwaar mogelijk is tegen een voorbereidingsbesluit volgens artikel 8:5 van de Algemene wet bestuursrecht. De bezwaarmakers hebben verschillende zorgen, waaronder parkeerproblemen, verlies van uitzicht, en de impact op de buurt. Echter, de commissie stelt dat de bezwaren niet ontvankelijk zijn omdat het voorbereidingsbesluit op de negatieve lijst staat, wat betekent dat er geen bezwaar of beroep mogelijk is.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de bezwaren en het advies van de commissie voor bezwaarschriften duidelijk uiteenzet. Het bevat de relevante informatie en verwijzingen naar de wettelijke bepalingen die van toepassing zijn.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om een beslissing te nemen over het advies van de commissie voor bezwaarschriften, namelijk om de bezwaren niet-ontvankelijk te verklaren.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze het advies van de commissie volgen en de bezwaren niet-ontvankelijk verklaren, of dat ze een andere weg inslaan, wat mogelijk politieke implicaties kan hebben met betrekking tot de betrokkenheid van de bewoners en de ontwikkeling van het gebied.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen omdat het voornamelijk een juridische kwestie betreft. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel zelf, maar de bezwaren van de bewoners wijzen op mogelijke inconsequenties in de ruimtelijke plannen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze het advies van de commissie volgen en de bezwaren niet-ontvankelijk verklaren.
Participatie:
Het voorstel zelf zegt weinig over participatie, behalve dat er bezwaren zijn ingediend door bewoners. Er lijkt geen actieve participatie van bewoners in de besluitvorming te zijn geweest voorafgaand aan het voorbereidingsbesluit.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. De bezwaren richten zich meer op ruimtelijke en sociale aspecten.
Financiële gevolgen:
Het voorstel bespreekt geen directe financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. De focus ligt op de juridische ontvankelijkheid van de bezwaren.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Voorbereidingsbesluit Bezwaarschriften Van Barbansonstraat Commissie voor bezwaarschriften Bestemmingsplan Planschade Ruimtelijke onderbouwing Parkeerprobleem Woondichtheid Alternatieve bouwplannenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 28 Raadsvoorstel tot het opheffen van de geheimhouding op diverse documenten inzake Damcentrum (2010/1605).
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg stelt voor om de geheimhouding op diverse documenten met betrekking tot het Damcentrum op te heffen. Tijdens een besloten raadsvergadering op 10 maart 2009 werd geheimhouding bekrachtigd over de exploitatie-overeenkomst van het Damcentrum. Nu wordt voorgesteld deze geheimhouding op te heffen, aangezien de overeenkomst tussen de ontwikkelaar en belegger inmiddels is geformaliseerd. Het voorstel is besproken in de commissie OG en het college heeft ingestemd. De stukken worden beschikbaar voor derden na het nemen van het besluit. De raad wordt geadviseerd de geheimhouding op te heffen van het concept-verslag van de vergadering van 10 maart 2009 en de raadsbrief van 18 februari 2009.
-
Raadsvoorstel tot het opheffen van de geheimhouding op diverse documenten inzake het Damcentrum. .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Raadsvoorstel tot het opheffen van de geheimhouding op diverse documenten inzake het Damcentrum." Het voorstel beoogt de geheimhouding op te heffen van documenten die betrekking hebben op de exploitatie-overeenkomst van het Damcentrum. Tijdens een besloten raadsvergadering op 10 maart 2009 werd geheimhouding bekrachtigd, maar nu de overeenkomst tussen de ontwikkelaar en belegger is geformaliseerd, is de noodzaak voor geheimhouding vervallen. Het voorstel is om de geheimhouding op te heffen, zodat de documenten beschikbaar worden voor derden.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig te zijn, aangezien het de context, het wettelijke kader, en de reden voor het opheffen van de geheimhouding duidelijk uiteenzet. Het bevat ook een duidelijke conclusie en aanbeveling.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over het opheffen van de geheimhouding. Dit is een formele stap die vereist is om de documenten openbaar te maken.
Politieke keuzes:
De raad moet afwegen of het opheffen van de geheimhouding in het publieke belang is en of er geen nadelige gevolgen zijn voor betrokken partijen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de geheimhouding op te heffen van de genoemde documenten.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel bespreekt geen financiële gevolgen, wat logisch is gezien het onderwerp van het voorstel (opheffen van geheimhouding) geen directe financiële impact heeft.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Geheimhouding Damcentrum Exploitatie-overeenkomst Gemeentewet Reglement van Orde Ontwikkelaar Belegger Commissie OG Stichting Behoud Damplein Concept-verslagVerfijning van de zoekopdracht: