21-01-2020 Beeldvorming raad/college
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1 Toelichting / werksessie m.b.t. RV Wijzigen van de Algemene plaatselijke verordening Leidschendam-Voorburg (815).
Gemeenteraad Leidschendam-Voorburg Debatteert over Deregulering: Minder Regels, Meer Verantwoordelijkheid
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft een voorstel besproken om de Algemene Plaatselijke Verordening (Apv) te wijzigen. Het doel is om de gemeentelijke dienstverlening te verbeteren en de betrokkenheid van inwoners en ondernemers bij beleidsontwikkeling te vergroten. Belangrijke wijzigingen zijn onder andere dat meer evenementen meldingsplichtig worden in plaats van vergunningplichtig, en dat diverse verboden, zoals voor vuurwerkverkoop, zijn vervallen. Dit leidt tot een besparing in capaciteit en kosten, maar kan ook meer verantwoordelijkheid bij inwoners en ondernemers leggen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd het voorstel om de Apv te wijzigen uitvoerig besproken. De heer Robbemond gaf een technische toelichting op de voorgestelde wijzigingen. "We hebben geprobeerd zoveel mogelijk alle wijzigingen die er zijn en die interessant zijn mee te nemen," aldus Robbemond. Een van de belangrijkste wijzigingen is dat meer evenementen meldingsplichtig worden in plaats van vergunningplichtig. Dit moet leiden tot een efficiënter vergunningsproces en een besparing in capaciteit en kosten.De discussie over evenementen riep veel vragen op. De heer Heil vroeg om verduidelijking over de criteria voor meldingsplichtige evenementen. Robbemond legde uit dat er nu een puntensysteem is dat bepaalt of een evenement meldings- of vergunningplichtig is. "We hebben aangesloten bij het Instituut voor Fysieke Veiligheid voor een risicoscan," aldus Robbemond.
Een ander belangrijk punt van discussie was de afschaffing van de vergunningsplicht voor vuurwerkverkoop. Mevrouw Timmer uitte haar zorgen over de mogelijke overlast en veiligheid. "Het gebeurt regelmatig dat er meldingen in het krantje komen en dat eigenlijk het evenement al gehouden is," merkte ze op. Robbemond erkende dat er ruimte is voor verbetering in de communicatie en publicatie van evenementen.
Ook de wijzigingen in de horeca-regelgeving kwamen aan bod. De openingstijden voor sportkantines worden verduidelijkt en gelijkgetrokken met die van cafés. "Het gaat vooral om de sport en niet om de alcohol," benadrukte Robbemond. Mevrouw Timmer vroeg naar het beleid om paracommercie te voorkomen, waarop Robbemond antwoordde dat dit in de drank- en horecavergunningen is opgenomen.
De discussie over ondermijning en openbare orde leidde tot vragen over de nieuwe bevoegdheden van de burgemeester. De heer Visser vroeg zich af of de bestuurlijke ophouding al een bestaande bevoegdheid was. Robbemond legde uit dat deze bevoegdheid nu expliciet in de Apv is opgenomen.
Tot slot werd het onderwerp seksbedrijven besproken. De heer van Dolen vroeg of de beperking tot twee escortbedrijven nog van deze tijd is. Robbemond gaf aan dat dit juridisch houdbaar is, maar dat de politieke keuze aan het college is.
Het voorstel zal in februari opnieuw worden besproken in de Commissie Samenleving. De gemeenteraad hoopt met deze wijzigingen een balans te vinden tussen deregulering en het tegengaan van ondermijning, terwijl de verantwoordelijkheid bij inwoners en ondernemers wordt vergroot.
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg wordt gevraagd om wijzigingen in de Algemene plaatselijke verordening (Apv) goed te keuren. Deze wijzigingen zijn voorgesteld na een motie van november 2018, waarin werd gevraagd om tegenstrijdige en overbodige regels te inventariseren en het vergunningsproces te verbeteren. Het doel van de wijzigingen is om de gemeentelijke dienstverlening te verbeteren en de betrokkenheid van inwoners en ondernemers bij beleidsontwikkeling te vergroten. Het voorstel is tot stand gekomen na overleg met betrokken partijen, zoals sportverenigingen en ondernemers. Belangrijke wijzigingen zijn onder andere dat meer evenementen meldingsplichtig worden in plaats van vergunningplichtig, en dat diverse verboden, zoals voor vuurwerkverkoop, zijn vervallen. Dit leidt tot een besparing in capaciteit en kosten. Er is echter ook een risico dat minder regels kunnen leiden tot meer verantwoordelijkheid voor inwoners en ondernemers, wat spanningen kan veroorzaken. Er is geprobeerd een balans te vinden tussen deregulering en het tegengaan van ondermijning.
-
815 Raadsvoorstel tot wijziging van de Algemene plaatselijke verordening Leidschendam-Voorburg.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Wijziging van de Algemene plaatselijke verordening (Apv) Leidschendam-Voorburg". Het beoogt deregulering door overbodige en tegenstrijdige regels te schrappen, mede op basis van input van ondernemers en sportverenigingen. De wijzigingen omvatten onder meer het vervallen van diverse verboden en het verkorten van aanvraagprocessen. Hierdoor worden meer evenementen meldingsplichtig in plaats van vergunningplichtig, wat de administratieve lasten voor inwoners en ondernemers vermindert. Tegelijkertijd wordt er rekening gehouden met ondermijning, om te voorkomen dat criminaliteit zich verplaatst naar gebieden met minder regelgeving.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, met een duidelijke uitleg van de wijzigingen en de redenen daarvoor. Er is overleg geweest met relevante stakeholders, en de balans tussen deregulering en ondermijning is overwogen.
Rol van de Raad:
De raad moet het voorstel goedkeuren. Hun rol is om te beoordelen of de voorgestelde wijzigingen in lijn zijn met de gemeentelijke doelen en of ze voldoende rekening houden met de belangen van inwoners en ondernemers.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het bevorderen van deregulering en het waarborgen van voldoende regulering om ondermijning te voorkomen. Ze moeten ook overwegen hoe de verschuiving van verantwoordelijkheid naar inwoners en ondernemers wordt ontvangen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek en tijdgebonden, maar de meetbaarheid van de effecten is minder duidelijk. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de balans tussen deregulering en ondermijning kan complex zijn.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of ze de voorgestelde wijzigingen in de Apv willen vaststellen.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door overleg met ondernemers en sportverenigingen. Dit toont aan dat er inspraak is geweest van belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Er wordt een besparing van 0,5 fte (35.000 euro) verwacht door de deregulering, wat bijdraagt aan een bredere taakstelling van 420.000 euro. De financiële dekking lijkt hiermee deels gewaarborgd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Deregulering Ondermijning Algemene plaatselijke verordening (Apv) Inwoners en ondernemers Vergunningverlening Evenementen Sluitingstijden Besparing Verantwoordelijkheid CriminaliteitVerfijning van de zoekopdracht:
V. Voorzitter - Voorzitter
Onbekende spreker
V. Voorzitter - Voorzitter
O. Heil - VVD
Onbekende spreker
O. Heil - VVD
Onbekende spreker
O. Heil - VVD
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
V. Voorzitter - Voorzitter
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
V. Voorzitter - Voorzitter
Onbekende spreker
V. Voorzitter - Voorzitter
Onbekende spreker
V. Voorzitter - Voorzitter
Onbekende spreker
V. Voorzitter - Voorzitter
Onbekende spreker
V. Voorzitter - Voorzitter
Ph. van Veller - VVD
Onbekende spreker
V. Voorzitter - Voorzitter
Onbekende spreker
V. Voorzitter - Voorzitter
O. Heil - VVD
Onbekende spreker
V. Voorzitter - Voorzitter
Onbekende spreker
Onbekende spreker
V. Voorzitter - Voorzitter
Onbekende spreker
P.J. van Dolen - D66
Onbekende spreker
P.J. van Dolen - D66
Onbekende spreker
V. Voorzitter - Voorzitter
Onbekende spreker
V. Voorzitter - Voorzitter
Onbekende spreker
Onbekende spreker
V. Voorzitter - Voorzitter
Onbekende spreker
V. Voorzitter - Voorzitter
Onbekende spreker
V. Voorzitter - Voorzitter
Onbekende spreker
V. Voorzitter - Voorzitter
Onbekende spreker
V. Voorzitter - Voorzitter
Onbekende spreker
Onbekende spreker
V. Voorzitter - Voorzitter
Onbekende spreker
V. Voorzitter - Voorzitter
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
V. Voorzitter - Voorzitter
P.J. van Dolen - D66
Onbekende spreker
V. Voorzitter - Voorzitter
Onbekende spreker
V. Voorzitter - Voorzitter
Onbekende spreker
Onbekende spreker
V. Voorzitter - Voorzitter
Onbekende spreker
V. Voorzitter - Voorzitter
Onbekende spreker
V. Voorzitter - Voorzitter
Onbekende spreker
P.J. van Dolen - D66
Onbekende spreker
V. Voorzitter - Voorzitter
P.J. van Dolen - D66
Onbekende spreker
V. Voorzitter - Voorzitter
Ph. van Veller - VVD
Onbekende spreker
V. Voorzitter - Voorzitter
Ph. van Veller - VVD
V. Voorzitter - Voorzitter
Ph. van Veller - VVD
Onbekende spreker
P.J. van Dolen - D66
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
V. Voorzitter - Voorzitter
Onbekende spreker
V. Voorzitter - Voorzitter
Onbekende spreker
V. Voorzitter - Voorzitter
Onbekende spreker
V. Voorzitter - Voorzitter
Onbekende spreker
V. Voorzitter - Voorzitter
Onbekende spreker
V. Voorzitter - Voorzitter
Onbekende spreker
V. Voorzitter - Voorzitter
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
V. Voorzitter - Voorzitter
Onbekende spreker
V. Voorzitter - Voorzitter
00:17:17 - 00:22:35 - 00:25:05 - 00:28:24 - 00:28:28 - 00:28:32 - 00:28:56 - 00:29:36 - 00:30:36 - 00:33:52 - 00:34:02 - 00:34:31 - 00:36:42 - 00:38:44 - 00:39:04 - 00:39:46 - 00:40:08 - 00:40:19 - 00:40:38 - 00:41:09 - 00:41:12 - 00:41:45 - 00:42:11 - 00:43:11 - 00:43:43 - 00:43:49 - 00:45:12 - 00:46:46 - 00:47:40 - 00:48:37 - 00:48:41 - 00:51:26 - 00:51:29 - 00:53:52 - 00:54:13 - 00:54:25 - 00:54:31 - 00:54:37 - 00:56:13
Onbekende spreker -
00:19:21 - 00:22:42 - 00:22:49 - 00:23:17 - 00:23:24 - 00:23:31 - 00:24:39 - 00:24:43 - 00:24:51 - 00:24:56 - 00:25:12 - 00:26:01 - 00:26:25 - 00:27:17 - 00:27:18 - 00:27:28 - 00:28:24 - 00:28:30 - 00:28:44 - 00:29:04 - 00:30:09 - 00:30:41 - 00:33:58 - 00:34:04 - 00:34:18 - 00:34:43 - 00:36:03 - 00:36:06 - 00:36:49 - 00:38:47 - 00:38:49 - 00:39:07 - 00:39:49 - 00:40:11 - 00:40:28 - 00:40:40 - 00:41:08 - 00:41:11 - 00:41:20 - 00:41:30 - 00:41:38 - 00:41:42 - 00:41:56 - 00:42:14 - 00:43:22 - 00:43:35 - 00:43:48 - 00:43:52 - 00:45:18 - 00:46:02 - 00:47:09 - 00:48:09 - 00:48:49 - 00:49:03 - 00:49:09 - 00:50:04 - 00:50:42 - 00:51:14 - 00:51:15 - 00:51:26 - 00:51:41 - 00:53:58 - 00:54:20 - 00:54:27 - 00:54:34 - 00:54:38 - 00:55:15 - 00:55:34 - 00:55:43 - 00:55:44 - 00:56:05 - 00:56:20