10-01-2011 Commissie MA
Agendapunt 8 Raadsvoorstel Adviesaanvraag van het Commissariaat voor de Media inzake de Lokale Omroep Midvliet (526378)
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg moet elke vijf jaar advies geven aan het Commissariaat voor de Media over de lokale omroep Midvliet, om te bepalen of deze voldoet aan de eisen van de Mediawet voor zendtijdtoewijzing. Het advies is positief, aangezien Midvliet voldoet aan de wettelijke eisen, zoals volledige rechtsbevoegdheid en een statutaire doelstelling die gericht is op het vervullen van maatschappelijke behoeften. Midvliet biedt een breed scala aan programma's via radio, televisie en internet. Het programmabeleidsbepalend orgaan van Midvliet is representatief voor diverse maatschappelijke sectoren, hoewel er enkele vacatures zijn. Er is overleg met de gemeente Wassenaar om deze in te vullen, vooral voor de betrokkenheid van jeugd en jongeren. Het voorstel is om het Commissariaat positief te adviseren over de voortzetting van de zendtijd voor Midvliet.
-
Raadsvoorstel Adviesaanvraag van het Commissariaat voor de Media inzake de Lokale Omroep Midvliet.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Adviesaanvraag van het Commissariaat voor de Media inzake de Lokale Omroep Midvliet
Samenvatting: De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg moet advies uitbrengen aan het Commissariaat voor de Media over de vraag of de lokale omroep Midvliet voldoet aan de eisen van de Mediawet 2008. Dit advies is nodig voor de toewijzing van zendtijd voor de komende vijf jaar. Het voorstel is om positief te adviseren, aangezien Midvliet voldoet aan de wettelijke eisen, zoals volledige rechtsbevoegdheid, een passende statutaire doelstelling en een representatief programmabeleidsbepalend orgaan. Er zijn echter enkele vacatures binnen dit orgaan die nog ingevuld moeten worden, met name in samenwerking met de gemeente Wassenaar.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het de wettelijke eisen en de huidige status van de omroep in detail bespreekt. Het benoemt ook de bestaande tekortkomingen, zoals de vacatures in het programmabeleidsbepalend orgaan.
Rol van de Raad
De raad moet een gemotiveerd advies uitbrengen aan het Commissariaat voor de Media over de geschiktheid van de lokale omroep Midvliet voor zendtijdtoewijzing.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij het advies om positief te adviseren over de zendtijdtoewijzing voor Midvliet ondersteunt, ondanks de bestaande vacatures in het programmabeleidsbepalend orgaan.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de eisen van de Mediawet. Het is echter minder tijdgebonden, aangezien er geen duidelijke deadlines zijn voor het invullen van de vacatures. Er zijn geen grote inconsistenties, maar de rol van de voorzitter van het programmabeleidsbepalend orgaan moet worden aangepast.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij het Commissariaat voor de Media positief adviseert over de zendtijdtoewijzing voor Midvliet.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat er overleg is met de gemeente Wassenaar om de vacatures in het programmabeleidsbepalend orgaan in te vullen, wat een vorm van participatie inhoudt.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen
Het voorstel bespreekt geen directe financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Het richt zich voornamelijk op de naleving van wettelijke eisen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Lokale Omroep Midvliet Mediawet Commissariaat voor de Media Zendtijdtoewijzing Programmabeleidsbepalend orgaan Statutaire doelstelling Representativiteit Programmabeleid Rechtsbevoegdheid Gemeente WassenaarVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 9 Raadsvoorstel bewonersbudget Prinsenhof (526138)
Samenvatting
De gemeente Leidschendam-Voorburg heeft een eenmalige subsidie van € 100.000 ontvangen van het Ministerie van Wonen, Wijken en Integratie om bewonersinitiatieven in de wijk Prinsenhof te ondersteunen. Dit bedrag zal via een vouchersysteem worden beheerd door een regiegroep, die bestaat uit wijkbewoners en vertegenwoordigers van de Stichting Welzijn Oud en Jong (Woej) en de afdeling Wonen, Voorzieningen en Leefbaarheid. Vouchers tot € 5.000 worden toegekend aan initiatieven die de leefbaarheid en sociale samenhang in de wijk verbeteren. Het systeem is ontworpen om bewoners te stimuleren actief bij te dragen aan hun leefomgeving. De gemeente vraagt de raad om in te stemmen met de begrotingswijziging en de vaststelling van de Subsidieverordening vouchers bewonersinitiatieven Prinsenhof. Communicatie met de bewoners is essentieel om hen te informeren en te motiveren om initiatieven in te dienen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Bewonersbudget Prinsenhof". Het Rijk heeft eenmalig € 100.000 beschikbaar gesteld voor bewonersinitiatieven in de wijk Prinsenhof. Een regiegroep zal het budget beheren en subsidies toekennen aan initiatieven die voldoen aan de verordening. Het doel is om de leefbaarheid en sociale samenhang in de wijk te verbeteren door bewoners te stimuleren zelf initiatieven te nemen. Het vouchersysteem, beheerd door Stichting Woej, maakt het mogelijk om tot € 5.000 per initiatief toe te kennen. De raad moet instemmen met de begrotingswijziging en de vaststelling van de subsidieverordening.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat details over de financiële aspecten, de rol van de regiegroep, en de criteria voor het toekennen van subsidies. Echter, meer informatie over de specifieke criteria en weigeringsgronden zou nuttig zijn.
Rol van de raad:
De raad moet instemmen met de begrotingswijziging om het budget beschikbaar te stellen en de subsidieverordening vaststellen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij het eens zijn met het voorgestelde vouchersysteem en de rol van de regiegroep. Ook moeten ze bepalen of de voorgestelde criteria en weigeringsgronden voor subsidies passend zijn.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART. Het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en concrete evaluatiecriteria. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van het vouchersysteem is afhankelijk van de uitvoering.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het bedrag van € 100.000 beschikbaar te stellen voor bewonersinitiatieven en de subsidieverordening vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door bewoners te betrekken bij de regiegroep en hen aan te moedigen initiatieven in te dienen. Er is een communicatiestrategie gepland om bewoners te informeren.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar het verbeteren van de leefbaarheid en sociale samenhang kan indirect bijdragen aan duurzame wijkontwikkeling.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft geen directe financiële gevolgen voor de gemeente, aangezien het budget door het Rijk is verstrekt. Tot 10% van het budget kan worden gebruikt voor uitvoeringskosten. De financiële dekking is geregeld via de algemene uitkering en programmabegroting.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bewonersinitiatieven Vouchersysteem Regiegroep Prinsenhof Subsidieverordening Stichting Woej Leefbaarheid Ministerie van Wonen, Wijken en Integratie Communicatiestrategie WijkplatformVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt Bespreekpunten
Agendapunt 10 Raadsvoorstel Besteding extra (geoormerkte) middelen voor schuldhulpverlening(528497)
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Besteding (geoormerkte) middelen voor schuldhulpverlening
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Besteding (geoormerkte) middelen voor schuldhulpverlening". Het voorstel richt zich op de toewijzing van extra middelen die door het kabinet zijn verstrekt vanwege de economische crisis, specifiek voor schuldhulpverlening. De gemeente Leidschendam-Voorburg heeft in totaal € 299.515,- ontvangen voor de jaren 2009 en 2010. Het voorstel omvat de besteding van deze middelen aan preventieve maatregelen, een kredietfaciliteit genaamd "Met schulden aan het werk" voor uitkeringsgerechtigden met schulden, en de oprichting van een "Fonds schuldhulpverlening" voor het verstrekken van kleine leningen. De totale kosten van deze initiatieven bedragen € 254.281,-.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is gedetailleerd en volledig in termen van financiële toewijzing en de specifieke maatregelen die worden voorgesteld. Het biedt een duidelijke uitleg van de bestedingsplannen en de verwachte voordelen voor de betrokken partijen.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de voorgestelde bestedingen en de uitvoering van de schuldhulpverleningsactiviteiten. De raad speelt een cruciale rol in het waarborgen dat de middelen effectief worden ingezet voor het beoogde doel.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of de voorgestelde verdeling van middelen de beste manier is om de schuldhulpverlening te verbeteren en of de voorgestelde maatregelen voldoende zijn om de schuldproblemen in de gemeente aan te pakken.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden, maar de haalbaarheid en relevantie zijn afhankelijk van de daadwerkelijke uitvoering en de respons van de doelgroep. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde maatregelen goed te keuren en de financiële middelen toe te wijzen zoals beschreven in het voorstel.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of belanghebbenden in de besluitvorming, maar richt zich op de uitvoering van schuldhulpverlening door PLANgroep.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op financiële schuldhulpverlening en niet op milieuduurzaamheid.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn duidelijk uiteengezet, met een totaalbedrag van € 254.281,- dat wordt gedekt door de specifieke uitkering voor schuldhulpverlening. Het voorstel voorziet in een verantwoording van de besteding via de SiSa-bijlage bij de gemeenterekening.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Schuldhulpverlening PLANgroep Kredietfaciliteit Preventieactiviteiten Saneringskrediet Fonds schuldhulpverlening Re-integratietraject Economische crisis Uitkeringsgerechtigden Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW)Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt Besluitenlijst vergadering commissie Maatschappelijke Activiteiten 10 januari 2011 (538688).
Agendapunt Agendapunten die niet besproken worden
Agendapunt 11 Besluitenlijst commissie Maatschappelijke Activiteiten 22 november 2010. (521869)
Agendapunt Bespreekpunten
Agendapunt 6 Raadsbrief Programma en Overzicht voorzieningen onderwijshuisvesting 2011(521118)
Samenvatting
De tekst betreft een overzicht van aanvragen voor het programma Onderwijshuisvesting 2011, met specifieke focus op verschillende scholen en hun behoeften aan onderhoud, vervanging en uitbreiding van faciliteiten. De aanvragen zijn ingediend door verschillende onderwijsbesturen, waaronder Lucas Onderwijs, Panta Rhei, Montessori en Spinoza.
Lucas Onderwijs heeft aanvragen voor onderhoud en vervanging van onder andere kozijnen, hemelwaterafvoeren, dakpannen en meubilair, met een totaalbedrag van €78.456. Panta Rhei heeft een groter budget van €420.095, met aanvragen voor onder andere de vervanging van gevelkozijnen en uitbreiding van onderwijsleerpakketten. Montessori heeft een enkele aanvraag voor de vervanging van kozijnen ter waarde van €33.596.
Daarnaast zijn er aanvragen voor huurvergoedingen van sportaccommodaties, met een totaal van €12.522, wat het budget van €9.621 overschrijdt.
Er zijn ook enkele aanvragen afgewezen, voornamelijk vanwege lopende overleggen over volumeafspraken die nog moeten worden vastgelegd in een convenant. Deze afwijzingen betreffen uitbreidingen en tijdelijke in gebruikname van locaties voor meerdere groepen.
Het totale budget voor primair onderwijs bedraagt €532.147, met een egalisatievoorziening saldo van €73.952.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Aanvragen Programma 2011 Lucas Onderwijs
Samenvatting: Het voorstel betreft een reeks aanvragen voor onderhoud en uitbreiding van schoolgebouwen binnen het Lucas Onderwijs programma voor 2011. De aanvragen omvatten zowel structurele verbeteringen zoals het vervangen van kozijnen, dakbedekking en hemelwaterafvoeren, als uitbreidingen van onderwijsleerpakketten en meubilair. Daarnaast zijn er aanvragen voor het huren van sportaccommodaties. De totale kosten voor het primair onderwijs bedragen €532.147, met een tekort van €2.901 voor de huur van sportaccommodaties. Sommige uitbreidingsaanvragen zijn afgewezen in afwachting van volumeafspraken met schoolbesturen.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig in termen van specificatie van de aanvragen, bedragen en motiveringen. Echter, sommige kosten zijn als "p.m. post" aangeduid, wat de transparantie en volledigheid vermindert.
Rol van de Raad
De raad moet de aanvragen beoordelen en beslissen welke gehonoreerd worden. Ze moeten ook beslissen over de financiering en eventuele tekorten, zoals het tekort voor de huur van sportaccommodaties.
Politieke Keuzes
De raad moet keuzes maken over prioritering van onderhoud en uitbreiding van schoolfaciliteiten, en hoe om te gaan met budgettaire beperkingen. Er moet ook een beslissing worden genomen over de afwijzing van uitbreidingsaanvragen in afwachting van volumeafspraken.
SMART Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is gedeeltelijk SMART. Specifiek en meetbaar zijn de aanvragen die voorzien zijn van duidelijke bedragen en motiveringen. Echter, de tijdsgebondenheid en haalbaarheid zijn minder duidelijk, vooral voor de aanvragen met "p.m. post". Er zijn geen duidelijke deadlines of tijdlijnen aangegeven.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten welke aanvragen gehonoreerd worden en hoe het tekort voor de sportaccommodaties gedekt wordt. Ook moeten ze beslissen over de afwijzing van uitbreidingsaanvragen.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van belanghebbenden, behalve dat er overleg plaatsvindt met schoolbesturen over volumeafspraken.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar kan relevant zijn bij het vervangen van bouwmaterialen en infrastructuur.
Financiële Gevolgen
De totale kosten voor het primair onderwijs bedragen €532.147, met een tekort van €2.901 voor de huur van sportaccommodaties. Het voorstel geeft aan dat er een egalisatievoorziening is, maar het is onduidelijk hoe het tekort precies gedekt wordt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Onderhoud Vervanging Onderwijsleerpakket Meubilair Houtrot Hemelwaterafvoeren Dakafwerking Kozijnen Sportaccommodaties UitbreidingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 7 Raadsbrief Aanpassen beleidsregels bijzondere bijstand en minimabeleid 2009(521858)
Agendapunt 5 Raadsbrief Invulling van de aanbevelingen van de rekenkamercommissie over beheer en onderhoud sportaccommodaties(523694)
Agendapunt 4 Raadsvoorstel Wetswijziging Wet Kinderopvang met ingang van 1 januari 2010 en invoering Wet OKE per 1 augustus 2010 (523607)
-
Raadsvoorstel Wetswijziging Wet Kinderopvang met ingang van 1 januari 2010 en invoering Wet OKE per 1 augustus 2010.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Wetswijziging Wet Kinderopvang met ingang van 1 januari 2010 en invoering Wet OKE per 1 augustus 2010
Samenvatting: Het voorstel betreft de wijzigingen in de Wet Kinderopvang en de invoering van de Wet OKE, die aanzienlijke gevolgen hebben voor gemeentelijke toezicht- en handhavingstaken. De wijzigingen vereisen inspecties bij gastouders en peuterspeelzalen, naast de bestaande inspecties bij kinderdagverblijven en buitenschoolse opvang. De Wet OKE richt zich op het verbeteren van ontwikkelingskansen voor kinderen, met name die met een achterstand. De gemeente ontvangt extra middelen voor deze taken, maar moet ook extra administratieve krachten inzetten om de nieuwe verplichtingen te beheren.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is gedetailleerd en volledig in het beschrijven van de veranderingen en de gevolgen voor de gemeente. Het biedt een duidelijk overzicht van de nieuwe taken en de financiële implicaties.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad moet het voorstel beoordelen en goedkeuren, inclusief de voorgestelde begrotingswijziging om de extra middelen in te zetten voor personele ondersteuning.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt
De raad moet beslissen of de voorgestelde inzet van extra middelen voor administratieve ondersteuning passend is en of de begrotingswijziging moet worden goedgekeurd.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de extra inspecties en financiële middelen. Het is tijdgebonden met duidelijke deadlines voor inspecties en registratie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit dat de raad moet nemen
De raad moet besluiten om de voorgestelde begrotingswijziging goed te keuren en de extra middelen toe te wijzen voor de uitvoering van de nieuwe toezicht- en handhavingstaken.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen en dekking
De financiële gevolgen omvatten een toename van de gemeentelijke taken en de noodzaak voor extra personele inzet. De extra kosten worden gedekt door structurele toevoegingen aan het gemeentefonds, specifiek € 37.000,00 voor toezicht en handhaving. Deze middelen zijn opgenomen als stelpost in de begroting.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Wet Kinderopvang Wet OKE Toezicht Handhaving Gastouders Peuterspeelzalen Kwaliteitseisen Inspecties Landelijk Register Kinderopvang Voorschoolse educatieVerfijning van de zoekopdracht: