13-01-2009 Commissie OG
Agendapunt Agendapunten die niet besproken worden
Agendapunt 12 Raadsbrief: Sociaal Statuut en Sociaal Plan Weidestraat 1 t/m 87 en Nieuwstraat 34 t/m 56 (2008/24479).
Agendapunt Bespreekpunten
Agendapunt 5.a Raadsbrief: 8ste Voortgangsrapportage Project revitalisering de Prinsenhof (2008/24386).
Agendapunt Agendapunten die niet besproken worden
Agendapunt 18 Informatiestuk: Afvalstoffenverordening Leidschendam-Voorburg (2008/24607).
Agendapunt 19 Informatiestuk: Lijst met fietsknelpunten D66 (2008/24995).
Agendapunt 13 Raadsbrief: Voorgenomen vrijstellingsverlening ex. artikel 19, lid 1 Wet Ruimtelijke Ordening ten behoeve van het oprichten van een (burger)woning ter plaatse van de stalruimte achter de bedrijfswoning Stompwijkseweg 22 te Leidschendam alsmede het wijzigen van het gebruik van het gehele perceel in burgerwoning (2007/28611).
Agendapunt 9 Raadsvoorstel: Vaststellen procedureverordening planschadevergoeding ex. artikel 6.1 Wro, alsmede het aanvraagformulier (2008/26009).
Agendapunt 14 Raadsbrief: Voorgenomen vrijstellingverlening ex. artikel 19, lid 1 Wet Ruimtelijke Ordening ten behoeve van het plaatsen van een CO2-opslagtank de Noordheylaan 11, Leidschendam (2007/25822).
Agendapunt Bespreekpunten
Agendapunt 15 Raadsbrief: Subsidieaanvraag Stimulering Lokale Klimaatinitiatieven (SLOK) in relatie tot het Duurzaamheidplan (2008/26661).
Agendapunt 16 Raadsbrief: Herinrichting Park Leeuwenberghlaan 1/1a (2008/27024).
Agendapunt 5.c.(17) Raadsbrief: Uitgangspunten vervolgtraject Brugwachter I (2008/26409).
Agendapunt Agendapunten die niet besproken worden
Agendapunt 20 Besluitenlijst vergadering commissie Openbaar Gebied d.d. 25 november 2008 (2008/27592).
Agendapunt 10 Raadsvoorstel tot vaststellen van het archeologiebeleid: 'Het bodemarchief ontrafeld' (2008/26867).
Samenvatting
De beleidsnota "Het bodemarchief ontrafeld" stelt de uitgangspunten vast voor het archeologiebeleid van de gemeenten Wassenaar, Voorschoten en Leidschendam-Voorburg. Het beleid is ontwikkeld naar aanleiding van de herziening van de Monumentenwet, die sinds 1 september 2007 gemeenten verplicht om bij ruimtelijke ordening rekening te houden met archeologisch erfgoed. De nota bevat concrete maatregelen en voorstellen om draagvlak voor archeologie te creëren. Er wordt voorgesteld om gezamenlijk 1,5 fte senior archeoloog aan te stellen voor de drie gemeenten. De financiële middelen hiervoor worden verdeeld over de gemeenten, waarbij Leidschendam-Voorburg verantwoordelijk is voor 1/3 van de kosten. Het beleid moet bijdragen aan een transparante beleidsvoering en integratie van archeologie in ruimtelijke plannen. Zonder eigen beleid moeten gemeenten het provinciaal beleid volgen, wat minder ruimte biedt voor lokale prioriteiten. Het voorstel omvat ook communicatie-initiatieven zoals nieuwsbrieven en tentoonstellingen om het publiek te betrekken. Het college van Leidschendam-Voorburg adviseert in te stemmen met het beleid en de bijbehorende begrotingswijziging.
-
Raadsvoorstel tot vaststellen van het archeologiebeleid Het bodemarchief ontrafeld .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel tot vaststellen van het archeologiebeleid 'Het bodemarchief ontrafeld'
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel tot vaststellen van het archeologiebeleid 'Het bodemarchief ontrafeld'". Het voorstel beoogt de vaststelling van een gemeenschappelijk archeologiebeleid voor de gemeenten Wassenaar, Voorschoten en Leidschendam-Voorburg. Dit beleid is ontwikkeld naar aanleiding van de herziening van de Monumentenwet, die gemeenten verplicht om archeologisch erfgoed te integreren in ruimtelijke ordeningstrajecten. Het voorstel omvat de aanstelling van 1,5 fte senior archeoloog voor de drie gemeenten en benadrukt het belang van publieksbereik en draagvlakontwikkeling. Het beleid moet bijdragen aan een transparante beleidsvoering en de identiteit van het gebied versterken.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerde beschrijving van de achtergrond, wettelijke verplichtingen, financiële consequenties en de noodzaak van het beleid. Echter, er kan meer aandacht worden besteed aan de specifieke implementatiestappen en tijdlijnen.
Rol van de raad bij het voorstel:
De raad moet instemmen met het voorgestelde beleid en de bijbehorende financiële wijzigingen. Dit omvat de goedkeuring van de aanstelling van een senior archeoloog en de toewijzing van budgetten voor communicatie en publieksbereik.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt:
De raad moet beslissen over de prioritering van archeologie binnen de gemeentelijke beleidsvoering en de toewijzing van financiële middelen. Er moet ook worden gekozen of de kosten uit de stelpost Onvoorzien structureel worden gedekt.
Is het voorstel SMART? Zijn er inconsequenties?
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Hoewel het specifieke doelen en verantwoordelijkheden benoemt, ontbreken concrete tijdlijnen en meetbare resultaten. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de financiële dekking is niet volledig uitgewerkt.
Besluit dat de raad moet nemen:
De raad moet besluiten om het archeologiebeleid vast te stellen en de benodigde financiële middelen goed te keuren voor de aanstelling van een senior archeoloog en communicatieactiviteiten.
Participatie:
Het voorstel beschrijft een participatieproces met informatieavonden en inspraakprocedures. Er is samengewerkt met archeologische werkgroepen en externe adviseurs, wat wijst op een participatieve benadering.
Duurzaamheid als relevant onderwerp:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar het behoud van archeologisch erfgoed draagt bij aan culturele duurzaamheid en het behoud van historische kennis.
Financiële gevolgen en dekking:
De financiële gevolgen omvatten de kosten voor 1,5 fte senior archeoloog en communicatieactiviteiten. Voor Leidschendam-Voorburg betekent dit een structureel budget van €40.000, exclusief bureaukosten. Het voorstel suggereert dekking uit de stelpost Onvoorzien structureel, maar dit is niet binnen de huidige begroting beschikbaar. Er is behoefte aan verdere verduidelijking over de dekking van deze kosten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Archeologiebeleid Pactgemeenten Monumentenwet Bodemarchief Senior archeoloog Ruimtelijke ordening Inspraakprocedure Duivenvoorde Communicatie PublieksbereikVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 11 Raadsvoorstel tot het nemen van een beslissing op de 37 bezwaarschriften tegen het voorbereidingsbesluit van 4 juni 2008 inzake herziening van het bestemmingsplan "Koningin Wilhelminalaan e.o." (2008/27203)
Samenvatting
Op 25 november 2008 heeft de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg een voorstel ontvangen om een beslissing te nemen over 37 bezwaarschriften tegen het voorbereidingsbesluit van 3 juni 2008. Dit besluit betreft de herziening van het bestemmingsplan "Koningin Wilhelminalaan e.o." De bezwaren richten zich voornamelijk op de planologische aspecten van het bouwplan dat in voorbereiding is. De commissie voor bezwaarschriften heeft het besluit getoetst en acht de plannen voor de herinrichting van de Van Barbansonstraat en omgeving haalbaar en planologisch aanvaardbaar. De commissie adviseert daarom om de bezwaren ongegrond te verklaren en het voorbereidingsbesluit in stand te houden. De gemeenteraad wordt geadviseerd dit advies op te volgen.
-
Raadsvoorstel tot het nemen van een beslissing inzake de 37 bezwaarschriften gericht tegen de het voorbereidingsbesluit van 4 juni 2008 inzake de herinrichting van de Van Barbansonstraat e.o. .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft een raadsvoorstel om een beslissing te nemen op 37 bezwaarschriften tegen het voorbereidingsbesluit van 3 juni 2008, met betrekking tot de herziening van het bestemmingsplan "Koningin Wilhelminalaan e.o." Het voorstel adviseert om de bezwaren ongegrond te verklaren en het voorbereidingsbesluit in stand te houden, conform het advies van de commissie voor bezwaarschriften. De bezwaren richten zich voornamelijk op de planologische aspecten van het bouwplan. De commissie heeft geoordeeld dat de plannen niet onhaalbaar of planologisch onaanvaardbaar zijn.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, met een duidelijke samenvatting van de bezwaren en het advies van de commissie voor bezwaarschriften. Er zijn bijlagen toegevoegd die verdere context en details bieden.
Rol van de raad:
De raad moet een besluit nemen over het al dan niet in stand houden van het voorbereidingsbesluit, op basis van het advies van de commissie voor bezwaarschriften.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het volgen van het advies van de commissie en het ongegrond verklaren van de bezwaren, of het heroverwegen van het voorbereidingsbesluit in het licht van de bezwaren.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de SMART-criteria zijn niet volledig toegepast.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze het advies van de commissie volgen en de bezwaren ongegrond verklaren, waardoor het voorbereidingsbesluit in stand blijft.
Participatie:
Het voorstel vermeldt de hoorzitting en de betrokkenheid van de commissie voor bezwaarschriften, maar geeft geen uitgebreide details over bredere participatie van belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel bespreekt geen financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Dit kan een gemis zijn in de volledigheid van de informatie voor de raad.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Voorbereidingsbesluit Bezwaarschriften Planologische aspecten Herziening Commissie voor bezwaarschriften Van Barbansonstraat Herinrichting Bouwplan JurisprudentieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt Bespreekpunten
Agendapunt 8 Raadsbrief: Speelvoorzieningen Corbulopark (2008/27256).
Agendapunt 5.b Brieven van omwonenden inzake bouwplan De Dillenburgh. (2007/13407) (2008/24981)
Agendapunt 6.a Raadsvoorstel: Voorbereidingskrediet sporthal, parkeergarage en buurtpark Marcellus Emantslaan (2009/1160) (2008/29459).
-
Raadsvoorstel Voorzieningen ten behoeve van herontwikkeling locatie Marcellus Emantslaan e.opdf dossier
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Herontwikkeling Marcellus Emantslaan Sporthal Parkeergarage Buurtpark VMBO-school Scholengroep Spinoza Mondriaan Voorzieningen InvesteringVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 23 Besluitenlijst vergadering commissie Openbaar Gebied 13 januari 2009 (2009/1266).
Agendapunt 4 Raadsbrief: Bodemkwaliteit volkstuinen Schipholboog te Voorburg (2008/23026).
Agendapunt 7 Raadsvoorstel tot vaststelling aanpassingen randvoorwaarden en voorlopig ontwerp bouwplan Rustoord (2008/21709).
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg betreft de herontwikkeling van de locatie Rustoord tot een modern woon-zorgcentrum. De plannen dateren al uit de jaren '90, maar eerdere initiatieven bleken niet haalbaar. Woningbouwcorporatie Wooninvest en WoonZorgcentra Haaglanden (WZH) hebben nu een voorlopig ontwerp (VO) ontwikkeld dat afwijkt van eerdere randvoorwaarden, maar wel de instemming heeft van het college en belangengroepen. Het huidige gebouw voldoet niet meer aan de eisen voor zorgverlening, en nieuwbouw is noodzakelijk vanwege hoge renovatiekosten en structurele beperkingen van het bestaande gebouw. Het nieuwe plan voorziet in een combinatie van intramurale zorg, extramurale woningen en diverse zorg- en welzijnsfuncties. De voorgestelde bouwmassa bedraagt 39.000 m³, en er zijn aanpassingen in de rooilijnen en parkeervoorzieningen. Het ontwerp omvat een U-vormige opbouw met een binnenhof en een paviljoen dat ook toegankelijk is voor de wijk. Het college stelt de raad voor om in te stemmen met de aangepaste randvoorwaarden en het VO, waarna verdere communicatie en inspraak met belanghebbenden zal plaatsvinden.
-
Raadsvoorstel tot vaststellen aanpassingen randvoorwaarden en voorlopig ontwerp bouwplan Rustoord .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel tot vaststellen aanpassingen randvoorwaarden en voorlopig ontwerp bouwplan Rustoord
Samenvatting: Het voorstel betreft de herontwikkeling van de locatie Rustoord tot een modern woon-zorgcentrum. De plannen dateren uit de jaren '90 en zijn nu verder ontwikkeld door Woningbouwcorporatie Wooninvest en WoonZorgcentra Haaglanden (WZH). Het voorlopig ontwerp (VO) wijkt af van eerdere randvoorwaarden, maar heeft instemming van het college en belangengroepen. Het nieuwe ontwerp voorziet in een combinatie van intramurale zorg, extramurale woningen en diverse zorg- en welzijnsdiensten. De raad wordt gevraagd in te stemmen met de aangepaste randvoorwaarden en het VO, met aandacht voor bouwvolume, rooilijnen, parkeervoorzieningen en hoogtes.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig, met gedetailleerde informatie over de voorgestelde aanpassingen, de achtergrond van het project, en de betrokken partijen. Echter, er ontbreekt een gedetailleerde financiële analyse en een concreet plan voor de dekking van eventuele kostenoverschrijdingen.
Rol van de Raad
De raad moet instemmen met de aangepaste randvoorwaarden en het voorlopig ontwerp. Daarnaast speelt de raad een rol in het goedkeuren van de verdere procedure en communicatie met belanghebbenden.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen over de aanpassing van de randvoorwaarden, met name het bouwvolume en de hoogte van het complex. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de balans tussen stedelijke ontwikkeling en behoud van groene ruimten.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Hoewel er duidelijke doelen zijn, ontbreken specifieke meetbare resultaten en een tijdsgebonden plan voor de voltooiing van het project. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële dekking is niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de aangepaste randvoorwaarden en het voorlopig ontwerp goed te keuren, en de verdere procedure voor inspraak en communicatie vast te stellen.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat er gesprekken zijn gevoerd met belangengroepen, maar deze vertegenwoordigen niet de bewoners van de omliggende complexen. Er is een inloopavond gepland voor omwonenden.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel. Er is geen informatie over duurzame bouwpraktijken of milieuvriendelijke voorzieningen.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen worden niet gedetailleerd besproken. Er is geen duidelijk plan voor de dekking van de kosten, vooral met betrekking tot de parkeervoorzieningen en eventuele overschrijdingen van het bouwvolume.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Rustoord Woon-zorgcentrum WZH (WoonZorgcentra Haaglanden) Nieuwbouw Zorgverlening Extramurale zorg Intramurale voorzieningen Bouwvolume Parkeren ArchitectuurVerfijning van de zoekopdracht: