15-09-2008 Commissie MA
Agendapunt Agendapunten die niet besproken worden
Agendapunt Besluitenlijst vergadering commissie Maatschappelijke Activiteiten 14 juli 2008. (2008/17987)
Agendapunt 8 Raadsbrief: Aanpassing subsidiebeleidskader sociaal-culturele dienstverlening, jeugd- en jongerenwerk, onderdeel scouting m.i.v. 1 januari 2009 (2007/28283).
Agendapunt Bespreekpunten
Agendapunt 9 Raadsbrief: Problemen in de levering van zorg (WMO). (2008/17232)
Agendapunt Agendapunten die niet besproken worden
Agendapunt 10 Raadsbrief: Voortgang werkzaamheden Stichting Disck Sociaal Cultureel Werk. (2008/14842)
Agendapunt 6 Raadsvoorstel tot wijziging van de Verordening rechtspositie wethouders, raads- en commissieleden vanwege de Participatieraad Maatschappelijke Ondersteuning en Sociale Zaken. (2008/17930)
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg betreft een wijziging van de Verordening rechtspositie voor wethouders, raads- en commissieleden. Deze wijziging is nodig om de onkostenvergoeding voor leden van de Participatieraad Maatschappelijke Ondersteuning en Sociale Zaken expliciet vast te leggen. Hoewel de Participatieraad al op 11 juni 2008 is vastgesteld, blijkt een verwijzing naar de bestaande verordening niet voldoende voor de rechtmatigheid van de vergoeding. Het voorstel is om de grondslag van deze vergoeding op te nemen in de verordening, waarbij specifieke vergoedingen worden vastgesteld voor verschillende commissies en hun leden. Het college stelt voor om dit via een raadsbesluit te formaliseren.
-
Raadsvoorstel tot wijziging van de Verordening rechtspositie wethouders, raads- en commissieleden. .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel tot wijziging van de Verordening rechtspositie wethouders, raads- en commissieleden". Het voorstel beoogt de verordening te wijzigen om de grondslag voor de onkostenvergoeding van leden van de Participatieraad Maatschappelijke Ondersteuning en Sociale Zaken expliciet op te nemen. Dit is noodzakelijk omdat de eerdere verwijzing naar de bestaande verordening als onvoldoende werd beschouwd voor de rechtmatigheid van de vergoeding. De wijziging specificeert de vergoeding voor het bijwonen van vergaderingen en maakt onderscheid tussen verschillende commissies en hun leden.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het duidelijk de noodzaak van de wijziging uitlegt en de specifieke aanpassingen in de verordening beschrijft. Het biedt een gedetailleerde beschrijving van de vergoedingen voor verschillende commissies.
Rol van de raad:
De raad moet het voorstel beoordelen en besluiten of de voorgestelde wijziging in de verordening wordt aangenomen. Dit is een formele rol waarbij de raad de rechtmatigheid en de implicaties van de wijziging moet overwegen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met het expliciet opnemen van de grondslag voor de onkostenvergoeding in de verordening. Dit kan politieke implicaties hebben met betrekking tot de waardering en ondersteuning van de Participatieraad.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de voorgestelde vergoedingen. Het is relevant en tijdgebonden, gezien de eerdere vaststelling van de Participatieraad-verordening. Er lijken geen duidelijke inconsistenties te zijn.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met de voorgestelde wijziging van de verordening om de grondslag voor de onkostenvergoeding op te nemen.
Participatie:
Het voorstel zelf zegt weinig over participatie, behalve dat het betrekking heeft op de Participatieraad, die een rol speelt in maatschappelijke ondersteuning en sociale zaken.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid lijkt geen direct relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het voornamelijk gaat om administratieve en financiële aspecten van vergoedingen.
Financiële gevolgen:
Het voorstel specificeert de vergoedingen voor verschillende commissies, maar geeft geen gedetailleerde financiële analyse of dekking. Het is belangrijk dat de raad overweegt of de voorgestelde vergoedingen binnen het budget passen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verordening rechtspositie Participatieraad Maatschappelijke Ondersteuning en Sociale Zaken Onkostenvergoeding Commissieleden Rechtspositiebesluit Gemeentewet Adviescommissie Beeldende Kunst Commissie bezwaarschriften Klachtencommissie Adviesraad StompwijkVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 7 Raadsvoorstel m.b.t. dekkingsvoorstel gemeentelijk vrijwilligersfeest 4 juli 2008. (2008/14091)
Samenvatting
De gemeente Leidschendam-Voorburg heeft besloten om het gemeentelijk vrijwilligersfeest in 2008 te organiseren, een jaar eerder dan gepland, door samen te werken met de organisatie van het ambtenaren zomerfeest. Deze samenwerking maakte het mogelijk om kosten te delen en het evenement te vervroegen. Het totale gemeentelijke aandeel in de kosten bedraagt ongeveer € 70.000. Om deze kosten te dekken, wordt voorgesteld om de bestaande reserve voor het vrijwilligersfeest van € 26.565 en een geplande storting van € 24.246 te gebruiken. Daarnaast wordt een eerder gerapporteerde kostenstijging van € 5.624 meegenomen als tegenvaller in het exploitatieresultaat. Een bedrag van € 14.000 wordt gedekt door de organisatie van het ambtenaren zomerfeest. De gemeenteraad moet nog instemmen met de voorgestelde begrotingswijziging. Na het feest zal een evaluatie van de samenwerking plaatsvinden, waarvan de financiële gevolgen in de voorjaarsnota 2009 worden meegenomen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft een "Dekkingsvoorstel gemeentelijk vrijwilligersfeest 4 juli 2008". Het voorstel beoogt de organisatie van het gemeentelijk vrijwilligersfeest in 2008, in plaats van 2009, door samen te werken met het ambtenaren zomerfeest. Dit vereist een begrotingswijziging om de kosten van circa € 70.000 te dekken. De dekking komt deels uit de reserve voor het vrijwilligersfeest en een bijdrage van het ambtenaren zomerfeest. Na het feest volgt een evaluatie van de samenwerking, waarvan de financiële gevolgen in de voorjaarsnota 2009 worden opgenomen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke financiële details en een plan voor evaluatie. Echter, het mist specifieke informatie over de inhoudelijke programmering en de verwachte uitkomsten van het feest.
Rol van de Raad:
De raad moet de voorgestelde begrotingswijziging goedkeuren om de financiering van het vrijwilligersfeest mogelijk te maken.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of het prioriteit geeft aan het organiseren van het vrijwilligersfeest in 2008 en of de voorgestelde financiële dekking acceptabel is.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële dekking, maar mist tijdgebonden doelen voor de evaluatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de SMART-criteria zijn niet volledig toegepast.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten over de goedkeuring van de begrotingswijziging om de financiering van het vrijwilligersfeest te dekken.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van vrijwilligers of andere belanghebbenden in de besluitvorming of organisatie van het feest.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De kosten voor het vrijwilligersfeest bedragen circa € 70.000. De dekking komt uit de reserve voor het vrijwilligersfeest, een geplande storting in de reserve, en een bijdrage van het ambtenaren zomerfeest. Eventuele financiële tegenvallers worden meegenomen in het exploitatieresultaat.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Vrijwilligersfeest Samenwerking Zomerfeest Begrotingswijziging Evaluatie Financiële consequenties Reserve Kosten Logistiek ExploitatieresultaatVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 11 Raadsbrief: Doelgroepcriteria voor- en vroegschoolse educatie. (2008/14576)
Agendapunt 14 Besluitenlijst vergadering commissie Maatschappelijke Activiteiten 14 juli 2008 (2008/17987)
Agendapunt 5 Raadsvoorstel tot verlenging van het subsidiebeleidskader 2004-2008 en aanpassingen van de Algemene Subsidieverordening Leidschendam-Voorburg. (2008/19988)
Samenvatting
Het college van de gemeente Leidschendam-Voorburg stelt voor om het subsidiebeleidskader 2004-2008 met een jaar te verlengen en enkele artikelen van de Algemene Subsidieverordening aan te passen. Deze maatregelen zijn nodig om de subsidies voor 2009 rechtmatig te kunnen verstrekken. De verlenging van het subsidiebeleidskader is noodzakelijk omdat de evaluatie en het opstellen van een nieuw kader zijn uitgesteld om beleidsontwikkelingen in het kader van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) te integreren. Daarnaast worden er minimale, maar noodzakelijke aanpassingen voorgesteld in de subsidieverordening en de artikelsgewijze toelichting om het subsidieproces helder, efficiënt en rechtmatig te maken. De voorgestelde wijzigingen betreffen onder andere de beslistermijn voor subsidieaanvragen, de verplichtingen voor subsidieontvangers en de voorwaarden voor de egalisatiereserve.
-
Raadsvoorstel tot verlenging van het subsidiebeleidskader 2004-2008 en aanpassingen van de Algemene Subsidieverordening Leidschendam-Voorburg .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel tot verlening van het subsidiebeleidskader 2004-2008 en aanpassing van de Algemene Subsidieverordening Leidschendam-Voorburg
Samenvatting: Het voorstel beoogt de verlenging van het bestaande subsidiebeleidskader 2004-2008 met één jaar tot en met 2009, om de rechtmatige verstrekking van subsidies te waarborgen. Daarnaast worden er enkele noodzakelijke aanpassingen voorgesteld aan de Algemene Subsidieverordening Leidschendam-Voorburg. Deze aanpassingen zijn gericht op het verbeteren van de efficiëntie en rechtmatigheid van het subsidieproces. Het voorstel is een reactie op de behoefte om beleidsontwikkelingen in het kader van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) te integreren in een nieuw subsidiebeleidskader.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een duidelijke uitleg over de noodzaak van de verlenging en de specifieke aanpassingen aan de verordening. Echter, er ontbreekt gedetailleerde informatie over de evaluatie van het subsidiebeleidskader en de specifieke beleidsontwikkelingen die in het nieuwe kader moeten worden opgenomen.
Rol van de Raad
De raad moet een formeel besluit nemen over de verlenging van het subsidiebeleidskader en de voorgestelde aanpassingen aan de Algemene Subsidieverordening goedkeuren.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij instemt met de verlenging van het subsidiebeleidskader en de voorgestelde wijzigingen in de verordening. Dit kan politieke implicaties hebben, vooral met betrekking tot de integratie van WMO-gerelateerde beleidsontwikkelingen.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Hoewel het tijdgebonden is (verlenging tot eind 2009), ontbreken specifieke meetbare doelen en criteria voor succes. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de noodzaak voor aanpassingen suggereert dat eerdere versies van de verordening mogelijk niet volledig adequaat waren.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om het subsidiebeleidskader te verlengen en de voorgestelde wijzigingen in de Algemene Subsidieverordening goed te keuren.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat het nieuwe concept-subsidiebeleidskader op 24 november 2008 aan de commissie MA wordt voorgelegd voor inspraak, wat enige mate van participatie impliceert.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen
Het voorstel bespreekt niet expliciet de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Het richt zich voornamelijk op de administratieve en juridische aspecten van de subsidieprocessen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Subsidiebeleidskader Algemene Subsidieverordening Aanpassing Verlenging Subsidieproces Evaluatie Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) Inspraak Checklijsten EgalisatiereserveVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt Bespreekpunten
Agendapunt 4 Raadsvoorstel tot het beschikbaar stellen van budget ten behoeve van armoedebestrijding en schuldhulpverlening. (2008/16911)
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg van 26 augustus 2008 richt zich op het beschikbaar stellen van extra budget voor armoedebestrijding en schuldhulpverlening. Het kabinet heeft extra middelen toegekend voor deze doelen, die de gemeente wil inzetten voor diverse maatregelen. Deze omvatten onder andere het uitbreiden van bijzondere bijstand voor gezinnen met schoolgaande kinderen met een inkomen tussen 110% en 130% van de bijstandsnorm, het verstrekken van computers en internetvergoedingen aan kinderen in groep 7 en 8 van het basisonderwijs, en het subsidiëren van fietsen via de Stichting Leergeld. Daarnaast wordt voorgesteld om een formulierenbrigade op te richten ter ondersteuning van burgers bij administratieve procedures en om vrijwilligerswerk en deelname aan sport- en culturele activiteiten voor ouderen te stimuleren. Voor de schuldhulpverlening worden preventieve projecten voorgesteld, zoals huisbezoeken en voorlichtingsbijeenkomsten. De financiële dekking voor deze voorstellen komt uit de extra middelen die het Rijk beschikbaar heeft gesteld en door onttrekking aan de algemene middelen van de gemeente.
-
Raadsvoorstel tot het beschikbaar stellen van budget ten behoeve van armoedebestrijding en schuldhulpverlening .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Budget voor Armoedebestrijding en Schuldhulpverlening
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het beschikbaar stellen van budget voor armoedebestrijding en schuldhulpverlening in de gemeente Leidschendam-Voorburg. Het kabinet heeft extra middelen beschikbaar gesteld voor deze doelen, en de gemeente wil deze middelen inzetten om de armoedeval te bestrijden en participatie te bevorderen. Het voorstel richt zich op het uitbreiden van bijzondere bijstand voor gezinnen met kinderen, het verstrekken van computers en fietsen aan kinderen, het stimuleren van vrijwilligerswerk onder ouderen, en het uitvoeren van preventieve schuldhulpverleningsprojecten.
Oordeel over de Volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd. Het bevat een duidelijke uitleg van de achtergrond, de noodzaak van de maatregelen, en de financiële implicaties. Echter, er zijn enkele punten die verder uitgewerkt kunnen worden, zoals de exacte uitvoering van de formulierenbrigade en de evaluatie van de voorgestelde maatregelen.
Rol van de Raad:
De raad moet het voorstel goedkeuren en budget beschikbaar stellen. Daarnaast moet de raad toezien op de uitvoering en evaluatie van de maatregelen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van middelen voor armoedebestrijding en schuldhulpverlening, en over de specifieke maatregelen die worden voorgesteld, zoals de uitbreiding van de bijzondere bijstand en de inzet van preventieve schuldhulpverleningsprojecten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), met duidelijke doelen en budgetten. Er zijn echter enkele punten die verder gespecificeerd kunnen worden, zoals de exacte criteria voor de toekenning van bijstand en de evaluatiecriteria voor de effectiviteit van de maatregelen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het voorgestelde budget goed te keuren en de voorgestelde maatregelen uit te voeren.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door het stimuleren van vrijwilligerswerk en het betrekken van diverse doelgroepen bij de maatregelen. Er is echter weinig informatie over hoe burgers betrokken worden bij de besluitvorming en evaluatie van de maatregelen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel. De focus ligt voornamelijk op sociale en economische aspecten van armoedebestrijding.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn duidelijk uiteengezet, met een overzicht van de benodigde budgetten en de dekking vanuit de algemene middelen en extra rijksbijdragen. Er is sprake van een overschot in de eerste jaren, dat kan worden ingezet voor toekomstige tekorten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Armoedebestrijding Schuldhulpverlening Bijzondere bijstand Minimabeleid Kabinet Rijksbegroting Meicirculaire Kinderen Participatie FormulierenbrigadeVerfijning van de zoekopdracht: