24-11-2008 Commissie MA
Agendapunt Bespreekpunten
Agendapunt 14 Raadsbrief: Discussienota Sociale Alliantie (2008/20891)
Agendapunt 15 Raadsbrief: Jaarverslag Sociale Recherche 2007 (2008/21487)
Agendapunt Agendapunten die niet besproken worden
Agendapunt 16 Besluitenlijst vergadering commissie Maatschappelijke Activiteiten 13 oktober 2008. (2008/24364)
Agendapunt Bespreekpunten
Agendapunt 5 Raadsvoorstel tot het instemmen met de overeenkomst lokaal onderwijsbeleid (2008/22984).
Samenvatting
Het raadsvoorstel aan de gemeente Leidschendam-Voorburg van 14 oktober 2008 betreft de goedkeuring van een overeenkomst over lokaal onderwijsbeleid. De bestuurlijke verhouding tussen gemeenten en schoolbesturen is veranderd, waarbij schoolbesturen meer autonomie en financiële vrijheid hebben gekregen. Gemeenten hebben echter nog steeds wettelijke verantwoordelijkheden op het gebied van onderwijs en jeugdbeleid. De overeenkomst met de bijzondere schoolbesturen introduceert een lokale lumpsumfinanciering en combinatiefuncties in het onderwijs. Vanaf 2010 nemen schoolbesturen de financiering van bepaalde onderwijstaken over van de gemeente, met een tijdelijke lokale lumpsumvergoeding tot 2013. Combinatiefuncties worden geïmplementeerd om samenwerking tussen onderwijs, sport en cultuur te bevorderen. De gemeente stopt met de subsidiëring van bepaalde onderwijstaken en bouwt de bijdrage voor schoolbegeleiding af. De financiële gevolgen worden deels gedekt door vrijvallende middelen. Het voorstel vraagt de raad in te stemmen met de overeenkomst.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel tot het instemmen met de overeenkomst lokaal onderwijsbeleid". Het voorstel beoogt de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg te laten instemmen met een overeenkomst tussen de gemeente en bijzondere schoolbesturen. Deze overeenkomst betreft de gewijzigde bestuurlijke verhouding en verantwoordelijkheden op het gebied van lokaal onderwijsbeleid, inclusief de invoering van lokale lumpsumfinanciering en combinatiefuncties. De gemeente trekt zich terug uit directe financiering van bepaalde onderwijsactiviteiten, terwijl schoolbesturen meer autonomie krijgen. Er wordt een tijdelijke lokale lumpsumfinanciering voorgesteld om de overgang te ondersteunen, met jaarlijkse evaluaties om de noodzaak hiervan te beoordelen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het de context, financiële implicaties en de veranderde verantwoordelijkheden tussen gemeente en schoolbesturen beschrijft. Echter, details over de evaluatiecriteria voor de lumpsumfinanciering en de specifieke inhoud van de overeenkomst ontbreken.
Rol van de raad:
De raad moet instemmen met de voorgestelde overeenkomst en de financiële regelingen die daarbij horen. Ze spelen een beslissende rol in het goedkeuren van de veranderingen in de financiering en verantwoordelijkheden.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de mate van financiële ondersteuning aan schoolbesturen tijdens de overgang naar lumpsumfinanciering en de implementatie van combinatiefuncties. Ze moeten ook overwegen hoe de gemeente betrokken blijft bij de kwaliteit van het onderwijs.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is gedeeltelijk SMART. Het heeft specifieke doelen en een tijdsgebonden plan, maar mist meetbare evaluatiecriteria voor de lumpsumfinanciering. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van toekomstige rijksbijdragen kan onzekerheid creëren.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze instemmen met de overeenkomst en de financiële regelingen, inclusief de tijdelijke lumpsumfinanciering en de implementatie van combinatiefuncties.
Participatie:
Het voorstel vermeldt overleg met schoolbesturen, maar er is geen specifieke informatie over bredere participatie van andere belanghebbenden zoals ouders of leerlingen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een tijdelijke lokale lumpsumfinanciering van maximaal €200.000 per jaar en de kosten van combinatiefuncties, deels gedekt door rijksbijdragen en gemeentelijke middelen. De dekking komt uit vrijvallende middelen van beëindigde subsidies en structurele budgetten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Lokaal onderwijsbeleid Schoolbesturen Lumpsumfinanciering Combinatiefuncties Bijzondere basisscholen Remedial teaching Godsdienst- en humanistisch vormingsonderwijs Jeugdbeleid Lokale Educatieve Agenda (LEA) SubsidieafbouwVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt Agendapunten die niet besproken worden
Agendapunt 10 Raadsvoorstel tot verdeling gelden in het kader van de Tijdelijke Regeling eenmalige tegemoetkoming gemeenten voor kosten ter afwikkeling nalatenschap Oud Vreemdelingenwet. (2008/20619)
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg betreft de verdeling van de ontvangen gelden van het Rijk in het kader van de Tijdelijke Regeling eenmalige tegemoetkoming voor de afwikkeling van de oude Vreemdelingenwet, ook wel bekend als de Generaal Pardonregeling. De gemeente ontvangt een bedrag van € 3400 per gehuisvest gezin dat een verblijfsstatus heeft gekregen. Voor 2008 is een bedrag van € 108.800 ontvangen, met verdere bijdragen verwacht in 2009 en 2010. De voorgestelde besteding van deze gelden omvat de dekking van reeds gemaakte kosten voor noodopvang en burgemeestersverklaringen, extra subsidies voor VluchtelingenWerk en de Stichting Noodopvang, en de financiering van integratieprojecten voor de betrokken statushouders. Het voorstel vraagt om goedkeuring van deze bestedingen en een wijziging van de begroting van 2008.
-
Raadsvoorstel tot verdeling van de gelden in het kader van de Tijdelijke Regeling eenmalige tegemoetkoming gemeenten voor kosten ter afwikkeling nalatenschap oude Vreemdelingenwet. .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel tot verdeling van de gelden in het kader van de Tijdelijke Regeling eenmalige tegemoetkoming gemeenten voor kosten ter afwikkeling nalatenschap oude Vreemdelingenwet". Het voorstel betreft de verdeling van een financiële tegemoetkoming van het Rijk aan de gemeente Leidschendam-Voorburg voor de kosten gemaakt bij de afwikkeling van de oude Vreemdelingenwet, bekend als het Generaal Pardon. De gemeente ontvangt € 3400 per gehuisvest gezin dat een status heeft ontvangen. Het voorstel omvat de besteding van deze gelden aan gemaakte kosten, subsidies voor VluchtelingenWerk en Noodopvang, en integratieprojecten voor statushouders.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerde financiële planning en een overzicht van de voorgestelde bestedingen. Echter, het mist specifieke details over de verwachte resultaten van de integratieprojecten.
Rol van de Raad:
De raad moet het voorstel goedkeuren en besluiten over de verdeling van de ontvangen gelden. Daarnaast moet de raad de begroting voor 2008 aanpassen volgens het voorstel.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de toewijzing van middelen aan verschillende projecten en subsidies, waarbij ze de balans moeten vinden tussen directe kosten en langetermijninvesteringen in integratie.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Hoewel het financiële aspect duidelijk is, ontbreken specifieke meetbare doelen voor de integratieprojecten. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van de voorgestelde projecten is niet kwantitatief onderbouwd.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde verdeling van de gelden goed te keuren en de begroting dienovereenkomstig te wijzigen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen directe participatie van de betrokkenen bij de besluitvorming, maar het ondersteunt organisaties die met de doelgroep werken, zoals VluchtelingenWerk.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel. De focus ligt op sociale integratie en ondersteuning.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn duidelijk uiteengezet. De totale baten en lasten zijn in balans, en de voorgestelde uitgaven worden gedekt door de Rijksbijdrage. Er is geen extra belasting op de gemeentelijke begroting, aangezien de kosten worden gedekt door de ontvangen tegemoetkoming.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Generaal Pardon Tijdelijke Regeling VluchtelingenWerk Noodopvang Rijksbijdrage Integratieprojecten Subsidie Statushouders Huisvesting BurgemeestersverklaringenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 11 Raadsbrief: oprichting Stichting Rondom Mantelzorg (2008/22643).
Agendapunt 8 Raadsvoorstel tot vaststelling van de budgettair neutrale begrotingswijziging inzake Wet inburgering. (2008/13832)
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg betreft een budgettair neutrale wijziging van de begroting in verband met de Wet inburgering. Door de late invoering van de wet en de complexe financiering zijn er nog geen posten opgenomen voor de te ontvangen en te betalen bedragen. De gemeente heeft een belangrijke rol in de uitvoering van de wet, met taken op het gebied van informatieverstrekking, facilitering en handhaving. Er zijn verschillende vergoedingen voor diverse doelgroepen en de afrekening met het Rijk vindt later plaats. De gemeente stelt voor om een eenvoudige begrotingswijziging door te voeren waarbij inkomsten en uitgaven in beeld worden gebracht. Er is ook een discussie over de eigen bijdrage van € 270 voor inburgeringsplichtigen, waarbij een premie kan worden verstrekt als aan bepaalde voorwaarden is voldaan. Er is een knelpuntenpot van € 50.000 voor integratie en taallessen. Voor taalcoaches is een Rijksbijdrage ontvangen en deze wordt ingezet voor de jaren 2008-2011. Het voorstel heeft geen financiële gevolgen voor de begroting en de raad wordt gevraagd akkoord te gaan met de wijziging en kennis te nemen van de uitvoeringsregels.
-
Raadsvoorstel tot vaststellen van de budgettair neutrale begrotingswijziging inzake Wet inburgering .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel tot vaststellen van de budgettair neutrale begrotingswijziging inzake Wet inburgering
Samenvatting: Het voorstel betreft een budgettair neutrale wijziging van de begroting van de gemeente Leidschendam-Voorburg in verband met de Wet inburgering. Door de late invoering van de wet en de complexe financieringsstructuur zijn er nog geen posten opgenomen voor de te ontvangen en te betalen bedragen. De gemeente heeft een informerende, faciliterende en handhavende rol in de uitvoering van de wet. Het voorstel omvat het vaststellen van uitvoeringsregels, waaronder het opleggen van een eigen bijdrage aan inburgeringsplichtigen en het verstrekken van een premie bij succesvolle afronding van het traject. De wijziging heeft geen financiële gevolgen voor de begroting.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de verschillende aspecten van de Wet inburgering en de bijbehorende financiële en administratieve implicaties behandelt. Het biedt een gedetailleerde uitleg van de rollen van de gemeente en de financiële afhandeling.
Rol van de Raad
De raad moet instemmen met de voorgestelde begrotingswijziging en kennisnemen van de uitvoeringsregels. De raad speelt een toezichthoudende rol en moet ervoor zorgen dat de begrotingswijziging in lijn is met de gemeentelijke doelstellingen en wetgeving.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de begrotingswijziging en de uitvoeringsregels, inclusief de keuze om een premie te verstrekken ter hoogte van de eigen bijdrage. Dit kan politieke implicaties hebben, vooral met betrekking tot de ondersteuning van inburgeringsplichtigen met lage inkomens.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële neutraliteit en de vastgestelde uitvoeringsregels. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van de premie als motivatie-instrument kan ter discussie staan.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om akkoord te gaan met de voorgestelde begrotingswijziging en de uitvoeringsregels.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van inburgeringsplichtigen of andere stakeholders in de besluitvorming, maar richt zich op de uitvoering van de wet.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen
Er zijn geen directe financiële gevolgen voor de begroting, aangezien de wijziging budgettair neutraal is. De eigen bijdrage en premie worden binnen de bestaande budgetten afgehandeld. De knelpuntenpot en de financiering van taalcoaches worden ook binnen de bestaande middelen gedekt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Wet inburgering Budgettair neutraal Eigen bijdrage Inburgeringsplichtigen Rijksbijdrage Faciliterende taak Integratie Knelpuntenpot Taalcoaches Re-integratietrajectVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 9 Raadsvoorstel: conceptjaarrekening 2007 en conceptbegroting 2008 van het bestuur van de Stichting PANTA RHEI. (2008/23690)
Samenvatting
Het raadsvoorstel aan de gemeente Leidschendam-Voorburg betreft de goedkeuring van de conceptjaarrekening 2007 en de conceptbegroting 2008 van de stichting PANTA RHEI, die verantwoordelijk is voor het openbaar basisonderwijs en enkele rooms-katholieke scholen. De gemeente heeft een toezichthoudende rol en er zijn afspraken gemaakt over regelmatige overleggen met het bestuur van PANTA RHEI. De conceptjaarrekening 2007 toont een solide financiële positie met een eigen vermogen van € 5.852.187,00 en een exploitatieresultaat van € 360.089,00. De conceptbegroting 2008 is gebaseerd op een financieel beleidsplan en een risicoanalyse, met aandacht voor strategische doelen en schoolplannen. Het voorstel is om in te stemmen met de delen van de jaarrekening en begroting die betrekking hebben op de openbare scholen en de overige delen voor kennisgeving aan te nemen.
-
Raadsvoorstel conceptjaarrekening 2007 en conceptbegroting 2008 van het bestuur van de stichting PANTA RHEI .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel conceptjaarrekening 2007 en conceptbegroting 2008 van het bestuur van de stichting PANTA RHEI
Samenvatting: Het raadsvoorstel vraagt de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg om in te stemmen met de conceptjaarrekening 2007 en de conceptbegroting 2008 van de stichting PANTA RHEI, voor zover deze betrekking hebben op de openbare scholen. De stichting, ontstaan uit een fusie van verschillende schoolbesturen, beheert zowel openbare als rooms-katholieke basisscholen. De gemeente behoudt een toezichthoudende rol en heeft eerder een financiële bijdrage geleverd om de bestuurlijke verzelfstandiging te ondersteunen. De financiële documenten tonen een gezonde financiële positie van de stichting, en er zijn geen inhoudelijke bezwaren tegen de gepresenteerde cijfers.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel lijkt volledig in termen van de informatie die wordt verstrekt over de financiële positie van de stichting PANTA RHEI en de rol van de gemeente. Het bevat gedetailleerde financiële gegevens en een duidelijke uitleg van de toezichthoudende rol van de gemeente.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om in te stemmen met de conceptjaarrekening en conceptbegroting voor de openbare scholen en om kennis te nemen van de documenten voor de niet-openbare scholen. De raad heeft ook een toezichthoudende rol en kan goedkeuring onthouden indien nodig.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij instemt met de financiële documenten van de stichting PANTA RHEI. Dit omvat het beoordelen van de financiële gezondheid en de besteding van de "bruidsschat" die eerder door de gemeente is verstrekt.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers en doelen. Het is tijdgebonden met betrekking tot de jaarlijkse rapportage en goedkeuring. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om in te stemmen met de conceptjaarrekening 2007 en de conceptbegroting 2008 voor de openbare scholen en om de documenten voor de niet-openbare scholen voor kennisgeving aan te nemen.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van andere belanghebbenden buiten de gemeente en de stichting PANTA RHEI.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen zijn duidelijk uiteengezet, inclusief de besteding van de "bruidsschat" van maximaal € 729.000,00. De financiële positie van de stichting wordt als gezond beoordeeld, en er zijn geen extra financiële verplichtingen voor de gemeente aangegeven.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
PANTA RHEI Conceptjaarrekening 2007 Conceptbegroting 2008 Openbaar basisonderwijs Toezichthoudende taak Bestuurlijke verzelfstandiging Bruidsschat Financiële positie Solvabiliteit WeerstandsvermogenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 7 Raadsvoorstel tot vaststelling van het concept Locatieplan Beeldende Kunst Leidschendam-Voorburg. (2008/23673)
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg betreft de vaststelling van een concept Locatieplan Beeldende Kunst, dat een meerjarenplan voor de integratie van beeldende kunst in de openbare ruimte voorstelt. Het plan omvat een evaluatie van de percentageregeling beeldende kunst, die sinds 2006 op proef is toegepast maar weinig resultaat heeft opgeleverd. Het voorstel is om deze regeling af te schaffen en een vastgesteld budget te gebruiken voor kunstintegratie. De adviescommissie beeldende kunst heeft locatievoorstellen gedaan, die zijn getoetst en gerangschikt op prioriteit voor de komende drie jaar. Financieel gezien is er een bestemmingsreserve van € 308.200,07 beschikbaar, waarvan een deel is geoormerkt voor specifieke projecten. Voor 2009 is een bedrag van € 155.000,00 nodig, waarvan € 30.000,00 uit de grondexploitatie Sijtwende komt. Vanaf 2010 is jaarlijks € 100.000,00 nodig voor kunstintegratie. Het voorstel vraagt de raad om in te stemmen met het conceptplan, de financiële plannen en de opheffing van de percentageregeling.
-
Raadsvoorstel tot vaststelling van het concept Locatieplan Beeldende Kunst Leidschendam-Voorburg .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel heet "Raadsvoorstel tot vaststelling van het concept Locatieplan Beeldende Kunst Leidschendam-Voorburg". Het betreft een meerjarenplan voor de integratie van beeldende kunst in de openbare ruimte van de gemeente Leidschendam-Voorburg. Het plan omvat de evaluatie van de percentageregeling beeldende kunst, die als proef sinds 2006 van kracht is. Het voorstel beoogt de regeling af te schaffen en een vast budget in te stellen voor kunstintegratie. Er is een prioriteitenlijst voor kunstlocaties opgesteld en financiële middelen zijn gereserveerd voor de uitvoering van het plan.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke uitleg van de achtergrond, de noodzaak van het plan, de financiële consequenties en de rol van de adviescommissie. Echter, het mist gedetailleerde informatie over de specifieke kunstprojecten en de betrokkenheid van de gemeenschap.
Rol van de raad:
De raad moet instemmen met het concept Locatieplan, de evaluatie van de percentageregeling en de financiële toewijzingen voor kunstprojecten. De raad speelt een beslissende rol in het goedkeuren van de voorgestelde budgetten en beleidswijzigingen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de afschaffing van de percentageregeling en de instelling van een vast budget voor kunstintegratie. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de prioritering van kunstlocaties en de jaarlijkse financiële toewijzing vanaf 2010.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is gedeeltelijk SMART. Het heeft specifieke doelen en een tijdsgebonden plan, maar mist meetbare criteria voor succes en gedetailleerde specificaties van de kunstprojecten. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van de participatie en de duurzaamheid van de kunstwerken worden niet uitgebreid behandeld.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het concept Locatieplan goed te keuren, de percentageregeling af te schaffen, en de voorgestelde financiële middelen toe te wijzen voor de uitvoering van het plan.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat participatie per locatie en project zal worden bekeken, maar biedt geen gedetailleerd plan voor betrokkenheid van de gemeenschap of andere belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel. Het zou echter een overweging kunnen zijn bij de selectie en het onderhoud van kunstwerken.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een jaarlijkse toewijzing van €100.000 vanaf 2010 voor kunstintegratie. Er is een bestemmingsreserve van €308.200,07, waarvan een deel is geoormerkt voor specifieke projecten. Het voorstel geeft aan hoe de kosten gedekt worden door bestaande reserves en toekomstige begrotingen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Beeldende Kunst Openbare Ruimte Percentageregeling Adviescommissie Beeldende Kunst (ABK) Gemeenschapskunst Monumentale Kunst Bestemmingsreserve Evaluatie Financiële Consequenties IntegratieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 12 Raadsbrief: Aanpassen handhavingsbeleid kinderopvang. (2008/24217)
Agendapunt 6 Raadsvoorstel tot vaststelling van het subsidieplafond 2009 en 2010. (2008/24223)
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg betreft de vaststelling van het subsidieplafond voor de jaren 2009 en 2010. Het doel is om het subsidievolume te beheersen door de hoogte van de subsidielijst 2009 als het subsidieplafond vast te stellen. Dit plafond, dat zowel eenmalige als structurele subsidies omvat, is bepaald op € 9.318.974,00, zoals ook in de begroting van 2009 is geraamd. Het voorstel benadrukt het belang van het publiekelijk bekendmaken van de subsidieplafonds en de verdeelregels om open eind financiering te voorkomen. De subsidielijst is in november op de gemeentelijke website gepubliceerd en zal naar de subsidieaanvragers worden verzonden. Het college van Leidschendam-Voorburg stelt voor om de subsidieplafonds voor beide jaren vast te stellen op het genoemde bedrag.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Raadsvoorstel tot vaststelling van het subsidieplafond 2009 en 2010" voor de gemeente Leidschendam-Voorburg. Het doel is om het subsidievolume te beheersen door een subsidieplafond vast te stellen voor de jaren 2009 en 2010, gebaseerd op de subsidielijst van 2009. Dit plafond omvat zowel eenmalige als structurele subsidies en is vastgesteld op €9.318.974,00 per jaar. Het voorstel is bedoeld om open-eind financiering te voorkomen en duidelijkheid te bieden over het totale subsidievolume. De raad wordt gevraagd dit plafond vast te stellen, waarna het college de verdeling van de middelen bepaalt.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke uitleg van het doel, de wettelijke basis, en de financiële implicaties. Echter, meer details over de criteria voor de verdeling van subsidies zouden nuttig zijn.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om het subsidieplafond vast te stellen. Dit is een belangrijke stap in het beheersen van het subsidievolume en het bieden van financiële duidelijkheid.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of het voorgestelde subsidieplafond passend is en of het aansluit bij de beleidsdoelen van de gemeente. Er moet ook worden overwogen of de verdeling van middelen rechtvaardig en effectief is.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van het vastgestelde bedrag. Het is echter minder specifiek over de tijdsgebonden aspecten van de verdeling van subsidies en de evaluatiecriteria. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar meer details over de verdelingscriteria zouden het voorstel sterker maken.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het subsidieplafond voor 2009 en 2010 vast te stellen op €9.318.974,00 per jaar.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niet expliciet hoe participatie van belanghebbenden is meegenomen in het proces. Er is wel communicatie gepland via de gemeentelijke website en richtlijnenbrieven.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn duidelijk: een vastgesteld subsidieplafond van €9.318.974,00 per jaar. Het voorstel geeft aan dat dit bedrag in de begroting van 2009 is geraamd, maar biedt geen details over hoe eventuele tekorten gedekt zouden worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Subsidieplafond Subsidielijst 2009 Algemene Subsidieverordening Subsidieproces Subsidieaanvragen Beleidskader Verdeelregels Begroting 2009 Structurele en incidentele subsidies CommunicatieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 13 Raadsbrief: Evaluatie van het gemeentelijk vrijwilligersfeest van 4 juli 2008 voor kennisgeving aannemen (2008/23143)
Agendapunt Bespreekpunten
Agendapunt 4 Raadsvoorstel tot vaststelling van nieuw subsidiebeleid voor de wijkverenigingen. (2008/24270)
Samenvatting
Het college van de gemeente Leidschendam-Voorburg stelt voor om het subsidiebeleid voor wijkverenigingen te herzien vanaf 2010. Het huidige beleid is niet transparant en verschilt tussen Voorburg en Leidschendam, wat leidt tot ongelijkheid. Het nieuwe voorstel beoogt een rechtvaardig en effectief subsidiebeleid, gebaseerd op de Wet Maatschappelijke Ondersteuning en de ambities van de gemeente. De voorgestelde subsidiesystematiek combineert verschillende normen: 100% van de kale huur, een bedrag per gezinslidmaatschap, en een projectenpot voor activiteiten die sociale samenhang bevorderen. Dit moet leiden tot een eerlijke verdeling van het subsidiebudget en wijkverenigingen stimuleren om vraaggericht te werken. Het voorstel houdt rekening met de continuïteit van wijkverenigingen en minimaliseert administratieve lasten. Er zijn enkele financiële herverdelingseffecten en overgangsregelingen nodig, maar het totale benodigde subsidiebudget kan binnen de huidige begroting worden gedekt. Het college vraagt de raad om in te stemmen met dit voorstel en de bijbehorende subsidievoorwaarden en -criteria.
-
Raadsvoorstel tot het vaststellen van nieuw subsidiebeleid voor de wijkverenigingen .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel tot het vaststellen van nieuw subsidiebeleid voor de wijkverenigingen
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het vaststellen van een nieuw subsidiebeleid voor wijkverenigingen in Leidschendam-Voorburg, ingaande 2010. Het huidige beleid is niet transparant en leidt tot ongelijkheid tussen wijkverenigingen in Leidschendam en Voorburg. Het nieuwe beleid beoogt een rechtvaardige en effectieve subsidiesystematiek, gebaseerd op de Wet Maatschappelijke Ondersteuning en de nota Vitale Verbindingen. Het voorstel introduceert een combinatie van subsidienormen, waaronder 100% van de kale huur, een bedrag per gezinslidmaatschap, en een projectenpot voor sociale samenhang. Het doel is om de sociale cohesie in wijken te versterken en een gelijk speelveld voor alle wijkverenigingen te creëren.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met een duidelijke uitleg van de huidige situatie, de noodzaak voor verandering, en de voorgestelde nieuwe systematiek. Het bevat financiële overzichten en een analyse van de impact op verschillende wijkverenigingen.
Rol van de raad:
De raad moet het voorstel beoordelen, wijzigingen aanbrengen indien nodig, en uiteindelijk goedkeuren of afwijzen. De raad speelt een cruciale rol in het vaststellen van het subsidiebeleid en het waarborgen van de belangen van de wijkverenigingen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de verdeling van subsidies, de criteria voor toekenning, en de balans tussen structurele en incidentele subsidies. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de mate van gemeentelijke sturing en de autonomie van wijkverenigingen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), met duidelijke doelen en criteria. Er zijn echter enkele risico's en onzekerheden, zoals de financiële herverdelingseffecten en de impact op verenigingen zonder leden.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het nieuwe subsidiebeleid goed te keuren, inclusief de voorgestelde subsidienormen en de herschikking van budgetten.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er inspraakprocedures zijn geweest met de wijkverenigingen, en dat er communicatie zal zijn over de uitvoering van het besluit.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet expliciet genoemd als een onderwerp in het voorstel, maar sociale duurzaamheid kan worden gezien in de context van het bevorderen van sociale samenhang.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vereist een totaal subsidiebudget van €228.020,-. Het verschil met het huidige budget wordt gedekt door herschikking van bestaande middelen, waaronder de projectenpot sociaal-cultureel werk.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Subsidiebeleid Wijkverenigingen Sociale samenhang Subsidiesystematiek WMO thema’s Activiteiten Beheer en exploitatie Subsidievoorwaarden Projectsubsidie Financiële ongelijkheidVerfijning van de zoekopdracht: