Raad
Agendapunt 1 Opening, mededelingen en vaststelling agenda.
Agendapunt Hamerstukken
Agendapunt Bespreekpunten
Agendapunt 17 Raadsvoorstel tot wijziging van de winkeltijdenverordening (2007/27162).
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg betreft een wijziging van de Winkeltijdenverordening om winkeliers de mogelijkheid te bieden hun winkels op 12 zondagen per jaar te openen. Dit is in lijn met het collegeprogramma "Investeren in een vitale gemeente". De huidige indeling van de gemeente in zeven gebieden met verschillende regimes voor koopzondagen wordt herzien om beter aan te sluiten bij de marktsituatie en de wensen van winkeliers. De voorgestelde wijziging houdt in dat alle gebieden de mogelijkheid krijgen om 12 zondagen per jaar open te zijn, met een flexibele invulling van drie van deze dagen in overleg met ondernemersorganisaties. Er zijn geen financiële consequenties verbonden aan dit voorstel. De wijziging is tot stand gekomen volgens de inspraakverordening en wordt ter besluitvorming aan de gemeenteraad voorgelegd.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel tot wijziging van de winkeltijdenverordening
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft de wijziging van de Winkeltijdenverordening Leidschendam-Voorburg 2003. Het doel is om winkeliers de mogelijkheid te bieden hun winkels op 12 zondagen per jaar te openen, in lijn met het collegeprogramma "Investeren in een vitale gemeente". De huidige indeling van de gemeente in zeven gebieden wordt aangepast om meer maatwerk te bieden, rekening houdend met de marktsituatie en de wensen van winkeliers. Het voorstel heeft geen financiële consequenties en is tot stand gekomen in overleg met winkeliersverenigingen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een duidelijke uitleg van de huidige situatie, de noodzaak voor verandering, en de voorgestelde aanpassingen. Echter, meer gedetailleerde informatie over de consultatie met winkeliers en de verwachte impact op de lokale economie zou nuttig zijn.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over de voorgestelde wijziging van de verordening. Dit omvat het goedkeuren van de nieuwe indeling van gebieden en het vaststellen van het aantal koopzondagen.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of ze de uitbreiding van het aantal koopzondagen naar 12 per jaar willen ondersteunen, en of ze akkoord gaan met de voorgestelde herindeling van de gebieden.
SMART-analyse en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en een duidelijke evaluatie van de impact. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de flexibiliteit in het aanwijzen van koopzondagen kan voor verwarring zorgen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze instemmen met de voorgestelde wijziging van de Winkeltijdenverordening, inclusief de nieuwe gebiedsindeling en het aantal koopzondagen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de wijziging tot stand is gekomen op basis van de inspraakverordening, wat impliceert dat er enige mate van participatie is geweest, met name van winkeliersverenigingen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel. De focus ligt voornamelijk op economische vitaliteit en marktpositie.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële consequenties verbonden aan dit voorstel, zoals vermeld in het document. Er wordt ook niet aangegeven hoe eventuele kosten gedekt zouden worden, wat logisch is gezien het ontbreken van financiële impact.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Winkeltijdenverordening Collegeprogramma Winkeltijdenwet Vrijstelling Ontheffing Deelgebieden Ondernemersorganisaties Inspraakverordening Flexibele invulling MarktpositioneringVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt Hamerstukken
Agendapunt 18 Raadsvoorstel tot vaststelling van de Verordening tot Eerste wijziging van de Verordening op de heffing en invordering van leges 2008 (2007/27407).
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg betreft de eerste wijziging van de Verordening op de heffing en invordering van leges voor 2008. De voorgestelde wijzigingen omvatten aanpassingen in de tarieven voor diverse gemeentelijke diensten, zoals huwelijksleges, leges voor het gemeentearchief, reisdocumenten en gehandicaptenparkeerkaarten. Voor huwelijksleges wordt voorgesteld om dezelfde tarieven te hanteren voor huwelijken op niet-gemeentelijke locaties als voor gemeentelijke locaties. Voor het gemeentearchief wordt een gebruiksrecht ingevoerd voor het publiek maken van beeldmateriaal. De tarieven voor reisdocumenten worden aangepast volgens het Besluit paspoortgelden. Voor gehandicaptenparkeerkaarten worden de kosten voor de medische keuring nu in één tarief opgenomen om verwarring bij klanten te voorkomen. De wijzigingsverordening wordt gepubliceerd in de gemeenterubriek en is niet referendabel. Het voorstel wordt ter vaststelling aan de gemeenteraad voorgelegd.
-
Raadsvoorstel tot vaststelling van de Verordening tot Eerste wijziging van de Verordening op de heffing en invordering van leges 2008 .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel tot vaststellen van de Verordening tot Eerste wijziging van de Verordening op de heffing en invordering van leges 2008". Het voorstel beoogt enkele tarieven aan te passen en toe te voegen aan de tarieventabel van de legesverordening 2008. Dit omvat onder andere de tarieven voor huwelijksleges, gebruiksrechten voor beeldmateriaal van het gemeentearchief, reisdocumenten en gehandicaptenparkeerkaarten. De wijzigingen zijn bedoeld om de tarieven te actualiseren en te verduidelijken, met name door alle kosten voor gehandicaptenparkeerkaarten in één tarief op te nemen om misverstanden te voorkomen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het de belangrijkste wijzigingen en hun onderbouwing beschrijft. Het biedt inzicht in de financiële consequenties en de wettelijke basis voor de legesheffing.
Rol van de Raad:
De raad moet het voorstel beoordelen en besluiten of de voorgestelde wijzigingen in de legesverordening worden vastgesteld.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de rechtvaardigheid en redelijkheid van de voorgestelde tarieven, vooral met betrekking tot de inclusiviteit van kosten voor gehandicaptenparkeerkaarten en de verdeling van kosten voor niet-gemeentelijke trouwlocaties.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en concrete resultaten. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de impact van de wijzigingen op de totale legesopbrengsten is niet gedetailleerd uitgewerkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met de voorgestelde wijzigingen in de legesverordening 2008.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of belanghebbenden in het proces van tariefwijziging.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid lijkt geen direct relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het voornamelijk om administratieve en financiële aanpassingen gaat.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen directe financiële consequenties aan de tekstuele aanpassingen. De opbrengsten van de nieuwe tarieven worden opgenomen in de totale legesopbrengsten. Het voorstel geeft geen gedetailleerde dekking van eventuele extra kosten, maar impliceert dat deze binnen de bestaande begroting worden opgevangen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Leges Tarieven Huwelijksleges Gemeentearchief Reisdocumenten Gehandicaptenparkeerkaart Gebruikskosten Medische keuring Gemeentelijke gebouwen BeeldmateriaalVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 19 Raadsvoorstel tot wijziging van de Algemene Plaatselijke Verordening (geprepareerde tassen) (2007/28078).
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg, gedateerd 23 oktober 2007, betreft een wijziging van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) om het gebruik van geprepareerde tassen voor winkeldiefstal strafbaar te stellen. Dit voorstel komt voort uit de toenemende inzet van dergelijke tassen door georganiseerde winkeldieven, die beveiligde artikelen stelen zonder alarm te activeren. Hoewel er juridische twijfels bestaan over de houdbaarheid van een dergelijk verbod, zoals geuit door de minister van Binnenlandse Zaken en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG), wil het college van Leidschendam-Voorburg toch een preventieve maatregel invoeren. Het Openbaar Ministerie Den Haag heeft ondanks verwachte vervolgingsproblemen steun uitgesproken voor het voorstel. Het college stelt de raad voor om de APV uit te breiden met een verbod op het meevoeren van geprepareerde tassen, als signaal naar winkeliers en mogelijke stimulans voor andere gemeenten om soortgelijke maatregelen te overwegen.
-
Raadsvoorstel tot wijziging van de Algemene Plaatselijke Verordening (geprepareerde tassen) .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel tot wijziging van de Algemene Plaatselijke Verordening (geprepareerde tassen)
Samenvatting: Het voorstel beoogt een wijziging in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) van de gemeente Leidschendam-Voorburg, om het meevoeren van geprepareerde tassen voor het plegen van winkeldiefstal strafbaar te stellen. Dit is een preventieve maatregel om georganiseerde winkeldiefstal tegen te gaan. Hoewel er juridische twijfels bestaan over de houdbaarheid van een dergelijk verbod, heeft het college besloten het voorstel in te dienen, mede gesteund door de politie en het Openbaar Ministerie. Het doel is om een signaal af te geven aan winkeliers dat hun zorgen serieus worden genomen en om mogelijk landelijke maatregelen te stimuleren.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig in zijn uitleg van de problematiek, de voorgestelde oplossing, en de juridische context. Het biedt inzicht in de lokale situatie, de standpunten van relevante stakeholders, en de mogelijke juridische obstakels.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde wijziging van de APV. Dit houdt in dat zij de juridische risico's en de effectiviteit van de maatregel moeten afwegen.
Politieke keuzes
De raad moet kiezen tussen het ondersteunen van een mogelijk juridisch kwetsbaar voorstel dat preventief kan werken tegen winkeldiefstal, of het volgen van het advies van de VNG en de regering om geen dergelijk verbod in te voeren.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen concrete meetbare doelen of tijdlijnen aangegeven. De juridische twijfels vormen een inconsistentie in de haalbaarheid van de maatregel.
Besluit van de raad
De raad moet besluiten of zij de APV willen uitbreiden met een verbod op het meevoeren van geprepareerde tassen en andere voorwerpen voor het plegen van winkeldiefstallen.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat winkeliers en het Platform Detailhandel Nederland betrokken zijn geweest en hun steun hebben uitgesproken voor de maatregel.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op criminaliteitsbestrijding.
Financiële gevolgen
Het voorstel bespreekt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Eventuele kosten zouden kunnen voortkomen uit handhaving en juridische procedures.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Algemene Plaatselijke Verordening (APV) Geprepareerde tassen Winkeldiefstal Rooftassenverbod Juridische houdbaarheid Platform Detailhandel Nederland Openbaar Ministerie Preventieve maatregel Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) DriehoeksoverlegVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 20 Raadsvoorstel tot wijziging van de Algemene Plaatselijke Verordening (regulier onderhoud en deregulering) (2007/27702).
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg van 23 oktober 2007 betreft wijzigingen in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) met als doel regulier onderhoud en deregulering. De wijzigingen zijn deels noodzakelijk vanwege veranderde wetgeving en rechterlijke uitspraken, en deels gericht op het verminderen van administratieve lasten voor burgers en bedrijven. Dit laatste sluit aan bij het project "Vermindering regelgeving en toezicht" van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Belangrijke voorstellen omvatten het afschaffen of vereenvoudigen van vergunningstelsels, zoals het vervangen van de vergunningplicht voor venten door algemene regels en het omzetten van de uitritvergunning naar een meldingsplicht. Ook worden bepaalde horecagelegenheden vrijgesteld van exploitatievergunningen. De wijzigingen zijn bedoeld om de APV duidelijker en gebruiksvriendelijker te maken. Er zijn geen inspraakreacties ontvangen, en de wijzigingen zijn niet inhoudelijk aangepast. Toekomstige deregulering zal zich richten op verdere vermindering en vereenvoudiging van regels, waaronder mogelijk de afschaffing van de kapvergunningsplicht voor particuliere bomen en aanpassingen in de afvalstoffenverordening. Het college stelt de raad voor de voorgestelde wijzigingen vast te stellen.
-
1 - Raadsvoorstel tot wijziging van de Algemene Plaatselijke Verordening (regulier onderhoud en deregulering) .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft "Raadsbesluit 2007/27702" van de gemeente Leidschendam-Voorburg, waarin de raad besluit tot wijziging van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) 2003. De wijziging en de toelichting daarop zijn bij het besluit gevoegd. Het besluit bepaalt dat de gewijzigde verordening in werking treedt de dag na bekendmaking. Dit besluit is genomen tijdens de openbare raadsvergadering op 18 december 2007.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de noodzakelijke juridische basis biedt voor de wijziging van de APV en de inwerkingtreding ervan. Echter, zonder de specifieke inhoud van de wijziging en toelichting is het moeilijk om de volledigheid van de inhoudelijke aspecten te beoordelen.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de voorgestelde wijziging van de APV goed te keuren en vast te stellen. Dit is een gebruikelijke taak van de gemeenteraad, die verantwoordelijk is voor het vaststellen van lokale regelgeving.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes betreffen de inhoud van de wijziging van de APV. De raad moet overwegen of de voorgestelde wijzigingen in lijn zijn met de beleidsdoelen en belangen van de gemeente en haar inwoners.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, aangezien het de inwerkingtreding van de wijziging regelt. Zonder de inhoud van de wijziging is het moeilijk te beoordelen of het voorstel meetbaar, acceptabel en realistisch is. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het besluit zelf.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de wijziging van de APV vast te stellen en de inwerkingtreding te bepalen.
Participatie:
Het voorstel zelf vermeldt niets over participatie. Het is onduidelijk of en hoe inwoners of belanghebbenden betrokken zijn geweest bij de totstandkoming van de wijziging.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het voorstel. Zonder de inhoud van de wijziging is het onbekend of duurzaamheid een relevant onderwerp is.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vermeldt geen financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Dit kan betekenen dat er geen directe financiële implicaties zijn, of dat deze elders zijn behandeld.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verordening Algemene Plaatselijke Verordening Wijziging Toelichting Inwerkingtreding Bekendmaking Openbare vergadering Griffier Voorzitter GemeentewetVerfijning van de zoekopdracht:
-
Raadsvoorstel tot wijziging van de Algemene Plaatselijke Verordening (regulier onderhoud en deregulering) .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel tot wijziging van de Algemene Plaatselijke Verordening (regulier onderhoud en deregulering)
Samenvatting: Het voorstel betreft wijzigingen in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) van Leidschendam-Voorburg, gericht op regulier onderhoud en deregulering. Het reguliere onderhoud omvat aanpassingen vanwege veranderde wetgeving en rechterlijke uitspraken. Deregulering richt zich op het verminderen van administratieve lasten voor burgers en bedrijven door vergunningen te herzien, te vervangen door meldingsplichten of algemene regels. Belangrijke wijzigingen zijn onder meer het afschaffen van vergunningen voor venten, het omzetten van uitritvergunningen naar meldingsplichten, en het verlengen van de geldigheidsduur van speelautomatenvergunningen. Het voorstel beoogt een efficiëntere en duidelijkere APV.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig, met gedetailleerde uitleg over de wijzigingen en de redenen daarvoor. Het biedt een uitgebreide toelichting op de deregulering en de verwachte impact op administratieve lasten.
Rol van de Raad
De raad moet het voorstel beoordelen en besluiten over de voorgestelde wijzigingen in de APV. De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren van de deregulering en het vaststellen van de nieuwe verordening.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen over de balans tussen deregulering en het waarborgen van openbare orde en veiligheid. Er moeten keuzes worden gemaakt over welke vergunningen behouden blijven en welke worden afgeschaft of vereenvoudigd.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het bevat specifieke wijzigingen en doelen, maar mist concrete meetbare doelen en tijdlijnen voor sommige toekomstige dereguleringen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de impact van sommige wijzigingen is nog niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de voorgestelde wijzigingen in de APV goed te keuren en vast te stellen.
Participatie
Er is beperkte participatie geweest; het voorstel is ter inzage gelegd, maar er zijn geen inspraakreacties ontvangen. Dit kan wijzen op een gebrek aan betrokkenheid of bewustzijn onder de burgers.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel. De focus ligt voornamelijk op administratieve lastenverlichting en deregulering.
Financiële Gevolgen
Het voorstel vermeldt dat de wijzigingen administratieve lasten voor de gemeente kunnen verminderen, maar er is geen gedetailleerde financiële analyse of dekking aangegeven. De impact op de gemeentelijke begroting lijkt beperkt te zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Deregulering Administratieve lasten Algemene Plaatselijke Verordening (APV) Vergunningen Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) Dienstenrichtlijn Meldingsplicht Exploitatievergunning Vergunningstelsel LastenverlichtingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 21 Raadsvoorstel: Uitgangspunten controle van de jaarrekening 2007 (2007/31004).
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel: uitgangspunten controle van de jaarrekening 2007
Samenvatting: Het voorstel betreft de goedkeuring van de uitgangspunten voor de controle van de jaarrekening 2007 van de gemeente Leidschendam-Voorburg. Deloitte B.V. is aangesteld voor de accountantsdiensten, inclusief de interim-controle en adviesfunctie. De controle richt zich op het verkrijgen van voldoende zekerheid over de getrouwheid en rechtmatigheid van de jaarrekening, met bepaalde toleranties voor fouten en onzekerheden. De raad kan deze toleranties aanscherpen, wat mogelijk extra kosten met zich meebrengt. Er is een jaarlijks budget voor de controle, dat voldoende is voor het huidige niveau van controle en dienstverlening.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de belangrijkste aspecten van de controle van de jaarrekening behandelt, inclusief de toleranties en de mogelijkheid voor de raad om deze aan te passen. Het biedt echter weinig detail over de specifieke controleprocedures of de inhoud van het programma van eisen.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om de uitgangspunten voor de controle van de jaarrekening goed te keuren. Daarnaast kan de raad beslissen om de toleranties aan te scherpen en specifieke aandachtspunten voor de controle aan te geven.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of de voorgestelde toleranties voldoende zijn of dat deze aangescherpt moeten worden. Dit kan invloed hebben op de mate van zekerheid die de raad wenst over de jaarrekening en de kosten van de controle.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Hoewel het specifieke toleranties en percentages noemt, ontbreekt een tijdgebonden plan voor de uitvoering van de controle. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de gevolgen van het aanscherpen van toleranties zijn niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de Raad
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde uitgangspunten voor de controle van de jaarrekening 2007.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces van de jaarrekeningcontrole.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen
Er zijn geen directe financiële gevolgen van het voorstel, aangezien er al een budget is geraamd voor de accountantscontrole. Echter, het aanscherpen van toleranties kan leiden tot extra kosten, hoewel dit niet specifiek wordt gekwantificeerd in het voorstel.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Accountantscontrole Uitgangspunten Jaarrekening 2007 Toleranties Goedkeuringstolerantie Rapporteringtolerantie Rechtmatigheid Deloitte B.V. Financiële consequenties Programma van eisenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 14 Raadsvoorstel tot vaststelling van de verordening kwaliteitsregels peuterspeelzalen 2008 (2007/27739)
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg betreft het vaststellen van de verordening kwaliteitsregels voor peuterspeelzalen, die op 1 januari 2008 in werking moet treden. Deze verordening is nodig omdat het peuterspeelzaalwerk niet onder de Wet kinderopvang valt. De nieuwe regels zijn gebaseerd op een modelverordening van de VNG en sluiten aan bij de gemeentelijke nota peuterspeelzaalwerk 2007-2010. De verordening introduceert een melding- en registratiesysteem ter vervanging van het vergunningenstelsel, wat administratieve lasten vermindert. Peuterspeelzalen moeten hun kwaliteitsniveau melden en een risico-inventarisatie maken. De GGD Zuid-Holland West zal toezicht houden. Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan de invoering van de verordening. Tijdens de inspraakperiode zijn geen reacties ontvangen. Het voorstel is om de nieuwe verordening vast te stellen en de oude verordening kinderopvang 2004 in te trekken.
-
Raadsvoorstel tot het vaststellen van de verordening kwaliteitsregels peuterspeelzalen 2008 .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel tot het vaststellen van de verordening kwaliteitsregels peuterspeelzalen 2008
Samenvatting: Het voorstel betreft de vaststelling van de verordening kwaliteitsregels voor peuterspeelzalen in Leidschendam-Voorburg, die per 1 januari 2008 in werking treedt. De verordening is bedoeld om de kwaliteit van peuterspeelzalen te waarborgen, ondanks dat er geen wettelijke verplichting is. Het voorstel introduceert een melding- en registratiesysteem ter vervanging van het vergunningenstelsel, wat administratieve lasten vermindert. Peuterspeelzalen moeten hun kwaliteitsniveau melden en een risico-inventarisatie uitvoeren. De GGD voert controles uit. De verordening heeft geen financiële gevolgen en is ter inspraak vrijgegeven, zonder ontvangen reacties.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is volledig en gedetailleerd. Het bevat een duidelijke uitleg van de achtergrond, de noodzaak van de verordening, de inhoudelijke wijzigingen, en de procedurele aspecten zoals inspraak en communicatie.
Rol van de Raad
De raad moet de verordening vaststellen en de bestaande verordening kinderopvang intrekken. De raad speelt een beslissende rol in het al dan niet aannemen van de voorgestelde verordening.
Politieke keuzes
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde kwaliteitsregels en het nieuwe systeem van melding en registratie. Dit omvat de keuze om administratieve lasten te verminderen en de kwaliteit van peuterspeelzalen te waarborgen zonder wettelijke verplichting.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en tijdgebonden, maar meetbaarheid kan een uitdaging zijn zonder duidelijke kwaliteitscriteria. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de verordening kwaliteitsregels peuterspeelzalen 2008 vast te stellen en de verordening kinderopvang 2004 in te trekken.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat er een inspraakperiode is geweest, maar er zijn geen reacties ontvangen. Dit suggereert beperkte participatie van belanghebbenden.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel. De focus ligt op kwaliteitsborging en administratieve efficiëntie.
Financiële Gevolgen
Het voorstel heeft geen financiële gevolgen, aangezien het toezicht binnen het bestaande budget van de GGD valt. Er is geen extra dekking nodig.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Kwaliteitsregels Peuterspeelzalen Verordening Melding- en registratiesysteem Risico-inventarisatie Toezichthouder Wet kinderopvang Administratieve lastenverlichting Inspraakperiode GGD Zuid-Holland WestVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt Bespreekpunten
Agendapunt 6 Raadsvoorstel m.b.t.de Modernisering van de Wet sociale werkvoorziening (2007/28085)
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg betreft de modernisering van de Wet sociale werkvoorziening (WSW), die per 1 januari 2008 in werking treedt. Deze wijzigingen hebben invloed op de samenwerking tussen de gemeenten Leidschendam-Voorburg, Rijswijk en Zoetermeer binnen de Dienst Sociale Werkvoorziening (DSW) Rijswijk en omstreken. De financiering van de sociale werkvoorziening verandert, waarbij gemeenten een lumpsumbudget ontvangen in plaats van een bedrag per arbeidsplaats. De projectgroep Modernisering WSW heeft een tussenrapportage uitgebracht met voorstellen voor de subsidiëring van DSW Rijswijk en de voorwaarden voor 2008. Het voorstel omvat onder andere de vaststelling van de tussenrapportage, de subsidiëring van DSW Rijswijk, en de financiële gevolgen voor het project Modernisering WSW. De gemeenten hebben besloten om de modernisering projectmatig aan te pakken, met een centrale projectleider. De financiële lasten en baten van het project worden gedekt uit de algemene uitkering die in de Voorjaarsnota 2007 is ontvangen.
-
Raadsvoorstel tot besluitvorming over voorstellen in het kader van de Modernisering van de Wet sociale werkvoorziening .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel tot besluitvorming over voorstellen in het kader van de Modernisering van de Wet sociale werkvoorziening
Samenvatting: Het voorstel betreft de modernisering van de Wet sociale werkvoorziening (WSW) die per 1 januari 2008 in werking treedt. De wijzigingen hebben invloed op de samenwerking tussen de gemeenten Leidschendam-Voorburg, Rijswijk en Zoetermeer binnen de Dienst Sociale Werkvoorziening (DSW) Rijswijk. De financiering van de sociale werkvoorziening verandert naar een lumpsumbudget per gemeente. Het voorstel vraagt de raad om de tussenrapportage van de projectgroep Modernisering WSW vast te stellen en de financiële voorstellen voor 2008 goed te keuren, inclusief de subsidiëring van DSW Rijswijk.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig, met een gedetailleerde beschrijving van de financiële implicaties en de organisatorische veranderingen die de modernisering van de WSW met zich meebrengt. Echter, er is enige afhankelijkheid van de parlementaire goedkeuring van de wetswijziging, wat een onzekerheidselement introduceert.
Rol van de Raad
De raad moet de tussenrapportage en de financiële voorstellen goedkeuren. Dit omvat het vaststellen van de subsidiëring aan DSW Rijswijk en de voorwaarden voor 2008.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de financiële voorstellen en de wijze van subsidiëring. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de langetermijnvisie voor de WSW-uitvoering na 2008.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële bedragen en verantwoordelijkheden. Echter, de afhankelijkheid van de parlementaire goedkeuring kan als een inconsistentie worden gezien, aangezien het tijdpad en de uitvoering afhankelijk zijn van externe factoren.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de tussenrapportage en de financiële voorstellen vast te stellen, inclusief de subsidiëring en de voorwaarden voor 2008.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van belanghebbenden buiten de betrokken gemeenten en DSW Rijswijk.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen omvatten de overgang naar een lumpsumbudget en de specifieke subsidiëring voor 2008. De dekking komt uit de algemene uitkering in het kader van de modernisering van de WSW, zoals ontvangen bij de Voorjaarsnota 2007.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Modernisering Wet Sociale Werkvoorziening Dienst Sociale Werkvoorziening (DSW) Rijswijk Financiering Gemeenschappelijke regeling Subsidie Begeleid werken Lumpsumbudget Indicatiestelling Projectgroep WachtlijstVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt Hamerstukken
Agendapunt 13 Raadsvoorstel tot vernieuwing van het museale bestel (2007/27046)
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg van 30 oktober 2007 richt zich op de vernieuwing van het museale bestel. Er wordt voorgesteld om in 2008 eenmalig € 114.200 uit de museumreserve vrij te maken voor de ontwikkeling van museale producten en € 1.500.000 uit de reserve 'Nieuwe Ontwikkelingen' voor de vernieuwing van museale accommodaties. Het doel is om één Historisch Museum te creëren dat de geschiedenis van Leidschendam-Voorburg centraal stelt. Het nieuwe museale concept omvat vaste en tijdelijke presentaties, stadsbakens en wijkprojecten, met een focus op beleving en maatschappelijke doelen. Er is een projectgroep ingesteld voor de uitvoering van deelprojecten zoals de Schatkamer en het Verhaal van Leidschendam-Voorburg. Voor 2008 wordt een eenmalige subsidie van € 114.600 voorgesteld, gefinancierd uit de museumreserve. Daarnaast wordt een financieel toekomstperspectief geboden met een mogelijke subsidieverhoging en een reservering voor accommodatievernieuwing. Het voorstel benadrukt de noodzaak van externe financiering en samenwerking met andere erfgoedinstellingen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel heet "Raadsvoorstel tot vernieuwing van het museale bestel". Het beoogt de ontwikkeling van een nieuw museaal concept voor Leidschendam-Voorburg, met een eenmalige investering van €114.200 uit de museumreserve en €1.500.000 uit de reserve 'Nieuwe Ontwikkelingen'. Het plan omvat de oprichting van een Historisch Museum, samenwerking met andere culturele instellingen, en de ontwikkeling van museale producten zoals stadsbakens en wijkprojecten. Het doel is om een breder publiek te bereiken en het cultureel erfgoed toegankelijker te maken. De financiële en organisatorische aspecten worden verder onderzocht en uitgewerkt in deelprojecten.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met een duidelijke beschrijving van de doelen, financiële implicaties, en de stappen die nodig zijn om het project te realiseren. Er zijn echter nog enkele onduidelijkheden, met name over de exacte locaties en de samenwerkingsvormen.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de voorgestelde financiële middelen en de oprichting van een projectgroep om de deelprojecten uit te voeren. De raad speelt een cruciale rol in het bieden van een financieel perspectief en het faciliteren van de samenwerking tussen betrokken partijen.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of ze de voorgestelde financiële investeringen en de nieuwe koers van het museum willen ondersteunen. Er moet ook worden besloten over de mate van betrokkenheid bij de samenwerking met andere culturele instellingen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële middelen en projectdoelen. Het is echter minder tijdgebonden, aangezien er geen duidelijke deadlines zijn voor de voltooiing van de deelprojecten. Er zijn geen grote inconsistenties, maar er is behoefte aan verdere verduidelijking van bepaalde aspecten, zoals de exacte locaties.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde subsidies goed te keuren en de projectgroep de opdracht te geven om de deelprojecten uit te voeren. Ook moet de raad instemmen met het financiële perspectief voor de toekomst.
Participatie:
Het voorstel benadrukt de samenwerking met lokale culturele instellingen en de betrokkenheid van bewoners via wijkprojecten. Er is echter weinig detail over hoe participatie van het bredere publiek wordt bevorderd.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel. De focus ligt meer op culturele en maatschappelijke doelen.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een eenmalige subsidie van €114.600 en een reservering van €1.500.000 voor accommodatievernieuwing. De dekking komt uit bestaande reserves, maar er is een verwachting dat externe financiering en sponsoring nodig zullen zijn voor de lange termijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Museaal concept Historisch Museum Museum Swaensteyn Stadsbakens Wijkprojecten Museumreserve Accommodatievernieuwing Cultureel erfgoed Samenwerking SubsidieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt Bespreekpunten
Agendapunt 12 Raadsvoorstel tot vaststelling van het beleidsplan re-integratie 2008-2010 (2007/27975)
Agendapunt Hamerstukken
Agendapunt 15 Raadsvoorstel tot vaststelling van een voorbereidingsbesluit ex artikel 21 van de Wet op de Ruimtelijke ordening voor het terrein van het voormalige Diaconessenziekenhuis in Voorburg (2007/28291)
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg betreft het vaststellen van een voorbereidingsbesluit voor de nieuwbouw op het terrein van het voormalige Diaconessenziekenhuis in Voorburg. Dit besluit is noodzakelijk om vrijstelling en bouwvergunningen te kunnen verlenen voor de geplande vestiging voor Geestelijke Gezondheidszorg. De Parnassia Groep, in samenwerking met de Stichting Reinier De Graaf Groep, heeft het initiatief genomen voor deze nieuwbouw. Het huidige bestemmingsplan is verouderd, waardoor een voorbereidingsbesluit volgens artikel 21 van de WRO nodig is. Het masterplan voor de herinrichting van het terrein legt de randvoorwaarden vast, zoals het beperken van de bouwhoogte tot vier lagen en het realiseren van voldoende parkeergelegenheid op eigen terrein. Het gebouw zal onderdak bieden aan verschillende zorginstellingen, waaronder PsyQ en De Jutters. Het voorbereidingsbesluit zal worden gepubliceerd in de gemeenterubriek en de Staatscourant.
-
Raadsvoorstel tot het vaststellen van een voorbereidingsbesluit ex artikel 21 WRO (voormalige Diaconessenziekenhuis te Voorburg) .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft een "Raadsvoorstel tot het vaststellen van een voorbereidingsbesluit ex artikel 21 WRO (voormalige Diaconessenziekenhuis te Voorburg)." Het doel is om een voorbereidingsbesluit te nemen dat de nieuwbouw van een vestiging voor Geestelijke Gezondheidszorg op het terrein van het voormalige Diaconessenziekenhuis mogelijk maakt. Dit is noodzakelijk omdat de voorgenomen plannen in strijd zijn met het huidige bestemmingsplan. Het besluit stelt randvoorwaarden vast voor de nieuwbouw, zoals locatie, bouwvolume, bouwhoogte, en parkeervoorzieningen. Het gebouw zal onderdak bieden aan verschillende zorginstellingen en een school.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in termen van het wettelijk kader, de ruimtelijke onderbouwing, en de communicatie. Het biedt een duidelijke uitleg van de noodzaak van het voorbereidingsbesluit en de randvoorwaarden voor de nieuwbouw.
Rol van de raad:
De raad moet het voorbereidingsbesluit vaststellen, wat een noodzakelijke stap is om de vrijstelling en bouwvergunning voor de nieuwbouw te kunnen verlenen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde nieuwbouw en de bijbehorende randvoorwaarden. Dit omvat keuzes over ruimtelijke ordening, zoals bouwhoogte en parkeervoorzieningen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de randvoorwaarden voor de nieuwbouw. Het is tijdgebonden omdat het voorbereidingsbesluit een tijdelijke maatregel is. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het voorbereidingsbesluit vast te stellen, zodat de nieuwbouwplannen kunnen doorgaan.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat het voorbereidingsbesluit zal worden gepubliceerd, maar er is geen specifieke informatie over participatie van omwonenden of andere belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een onderwerp in het voorstel, hoewel aspecten zoals het herstellen van groene relaties en ondergronds parkeren indirect bijdragen aan duurzaamheid.
Financiële gevolgen:
Het voorstel bespreekt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Het richt zich voornamelijk op de ruimtelijke en procedurele aspecten van de nieuwbouw.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Voorbereidingsbesluit Bestemmingsplan Geestelijke Gezondheidszorg Diaconessenziekenhuis Nieuwbouw Parnassia Groep Masterplan Randvoorwaarden Artikel 19-vrijstellingsprocedure HerinrichtingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 16 Raadsvoorstel tot vaststelling van de nota "Starters op de woningmarkt van Leidschendam-Voorburg" (2007/26833).
Samenvatting
De gemeente Leidschendam-Voorburg stelt voor om in het eerste kwartaal van 2008 startersleningen in te voeren om de positie van starters op de woningmarkt te verbeteren. Dit voorstel komt voort uit een eerder verzoek van de gemeenteraad om de problematiek van starters te onderzoeken. De conclusie is dat er een probleem is met het vinden van betaalbare koopwoningen voor starters, wat deels te wijten is aan een gebrek aan financiële middelen en beschikbaar aanbod. De gemeente heeft beperkte instrumenten om hierop te sturen, waarbij de starterslening het enige financiële hulpmiddel is. Er wordt voorgesteld om de effecten van de starterslening na twee jaar te evalueren en het beleid te monitoren via de tweejaarlijkse monitoring van de WOONvisie 2020. Er is geen ruimte voor inspraak op de nota zelf, maar de verordening voor de starterslening wordt wel vrijgegeven voor inspraak. Het college adviseert de gemeenteraad om de nota vast te stellen, in te stemmen met de monitoring en evaluatie, en geen inspraakprocedure te volgen.
-
Raadsvoorstel tot vaststelling van de nota Starters op de woningmarkt van Leidschendam-Voorburg. .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel tot invoeren van startersleningen". Het voorstel richt zich op het invoeren van startersleningen in de gemeente Leidschendam-Voorburg in het eerste kwartaal van 2008. Dit initiatief komt voort uit een amendement op de WOONvisie 2020, waarin de raad verzocht om de problematiek van starters op de woningmarkt te onderzoeken. De nota concludeert dat er een probleem is voor koopstarters, voornamelijk door een gebrek aan financiële middelen en een beperkt aanbod van betaalbare woningen. De voorgestelde oplossing is de invoering van startersleningen, met een evaluatie gepland twee jaar na de invoering.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het de achtergrond, de problematiek, en de voorgestelde oplossing beschrijft. Het bevat ook een plan voor monitoring en evaluatie. Echter, details over de exacte voorwaarden van de starterslening en de financiële dekking ontbreken.
Rol van de Raad:
De raad moet het voorstel goedkeuren, instemmen met de monitoring en evaluatie, en besluiten over de inspraakprocedure.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of ze instemmen met de invoering van de starterslening en of ze akkoord gaan met het niet volgen van een inspraakprocedure.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek, meetbaar (via monitoring en evaluatie), en tijdgebonden (invoering in Q1 2008). Het is minder duidelijk hoe haalbaar en relevant het is zonder gedetailleerde financiële informatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van inspraak kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de nota vast te stellen, in te stemmen met de monitoring en evaluatie, de starterslening in te voeren, en geen inspraakprocedure te volgen.
Participatie:
Er is geen ruimte voor inspraak bij de nota zelf, maar de verordening voor de starterslening wordt wel vrijgegeven voor inspraak.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen worden niet gedetailleerd besproken in het voorstel. Er is geen informatie over hoe de startersleningen gefinancierd zullen worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Startersleningen Startersproblematiek Woningmarkt Koopstarters Financiële middelen Nieuwbouw Herstructurering Doorstroming Inspraak WOONvisie 2020Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt Bespreekpunten
Agendapunt 8 Raadsvoorstel tot onttrekking aan het openbaar verkeer van (delen van) het Damplein, de Delflandstraat, de Warmoezierstraat en de Bolder (2007/27283).
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg betreft de onttrekking van delen van het Damplein, de Delflandstraat, de Warmoezierstraat en de Bolder aan het openbaar verkeer. Dit is nodig om de herstructurering van het Damcentrum mogelijk te maken, zoals vastgelegd in het Masterplan en het bestemmingsplan Damcentrum 2005. De wegenstructuur wijkt af van de oude situatie om ruimte te maken voor nieuwe bebouwing en de uitbreiding van waterpartijen. De gemeenteraad heeft al ingestemd met de nieuwe wegenstructuur, maar een formeel raadsbesluit is nog vereist volgens de Wegenwet. De onttrekking heeft gevolgen voor de verkeerscirculatie en parkeergelegenheid, maar er zijn compensatiemaatregelen getroffen, zoals de aanleg van nieuwe wegen en parkeergarages. Het besluit zal worden gepubliceerd en er zijn bezwaar- en beroepmogelijkheden. De gemeenteraad wordt voorgesteld om het besluit mede te delen aan Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland.
Agendapunt 5 Raadsvoorstel tot bibliotheekvernieuwing/toekomst van de bibliotheek (2007/29029)
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg betreft de vernieuwing en toekomst van de bibliotheek. Vanaf 2008 is er een structureel budget van € 60.420 beschikbaar voor bibliotheekvernieuwing. Het voorstel omvat twee opties voor de besteding van dit budget, met een voorkeur voor het versterken en uitbouwen van de digitale dienstverlening. Dit sluit aan bij de gemeentelijke ambitie om digitale dienstverlening te verbeteren. Daarnaast wordt voorgesteld om een bestaande taakstelling van € 30.170 niet door te voeren, zodat de bibliotheek haar huidige activiteiten kan voortzetten. De vernieuwing omvat ook de verhuizing van de bibliotheek naar een nieuw scholencomplex, wat samenwerking met onderwijsinstellingen bevordert. Het doel is om de bibliotheek beter toe te rusten voor haar rol in de veranderende maatschappij.
Agendapunt Hamerstukken
Agendapunt 23 Raadsvoorstel tot wijziging van de verordening op de rekenkamercommissie Leidschendam-Voorburg en Rijswijk (2007/31000).
-
Raadsvoorstel Rapport evaluatie rekenkamercommissie Leidschendam-Voorburg en Rijswijk .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Raadsvoorstel: rapport evaluatie rekenkamercommissie". Het doel van het voorstel is om het functioneren van de rekenkamercommissie van Leidschendam-Voorburg en Rijswijk te evalueren. De evaluatie, uitgevoerd via een enquête onder betrokkenen, concludeert dat de commissie goed functioneert en bijdraagt aan de kwaliteit van het lokaal bestuur. Aanbevelingen omvatten de herbenoeming van leden, aanpassingen in de verordening, en verbeteringen in het onderzoeksprogramma en de vergoedingssystematiek. Het voorstel vraagt de raad om in te stemmen met deze aanbevelingen en de herbenoeming van de commissieleden.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een evaluatie, conclusies, en aanbevelingen. Echter, meer gedetailleerde informatie over de enquête-uitkomsten en specifieke verbeterpunten zou de volledigheid kunnen verbeteren.
Rol van de raad:
De raad moet het voorstel beoordelen en beslissen over de herbenoeming van de commissieleden en de voorgestelde wijzigingen in de verordening.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de herbenoeming van de commissieleden, de aanpassing van de verordening, en de voorgestelde verbeteringen in de werkwijze van de rekenkamercommissie.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is gedeeltelijk SMART. Het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en concrete acties voor de aanbevelingen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar meer specificiteit zou helpen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om al dan niet in te stemmen met de aanbevelingen en de herbenoeming van de commissieleden.
Participatie:
Het voorstel vermeldt participatie in de vorm van een enquête onder betrokkenen, maar verdere participatie van burgers of andere belanghebbenden wordt niet genoemd.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd en lijkt geen relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel bespreekt de vergoedingssystematiek, maar geeft geen gedetailleerde financiële gevolgen of dekking aan. Meer duidelijkheid hierover zou nuttig zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Rekenkamercommissie Evaluatie Rijswijk Herbenoeming Verordening Samenwerkingsovereenkomst Onderzoeksprogramma Aanbevelingen Vergoedingssystematiek VerantwoordingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 22 Raadsvoorstel tot wijziging van de verordening op de raadscommissies en evaluatie commissie voor de Rekening (2007/31043).
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel: evaluatie commissie voor de rekening
Samenvatting: Het raadsvoorstel betreft de evaluatie van de commissie voor de rekening in de gemeente Leidschendam-Voorburg. Na een werkbijeenkomst en een schriftelijke vragenlijst onder de commissieleden, zijn er enkele conclusies getrokken. De commissie heeft een neutraal beeld over haar huidige invloed en functioneren, maar ziet wel mogelijkheden voor verdere ontwikkeling. Er is een voorkeur voor het omvormen naar een commissie voor financiën en control met een initiërende rol, vooral inhoudelijk. Daarnaast wil de commissie meer betrokkenheid bij de P&C-stukken van verbonden partijen. Het voorstel is om de naam van de commissie te wijzigen en de vergaderdag vast te leggen.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de resultaten van de evaluatie en de daaruit voortvloeiende aanbevelingen duidelijk presenteert. Het bevat concrete voorstellen voor naamswijziging en vastlegging van vergaderdagen.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad moet het voorstel beoordelen en besluiten of zij instemt met de voorgestelde wijzigingen in de naam en de vergaderdag van de commissie. De raad speelt een beslissende rol in het al dan niet doorvoeren van deze veranderingen.
Politieke keuzes
De raad moet kiezen of zij de commissie een meer inhoudelijke en initiërende rol wil geven en of zij de betrokkenheid bij verbonden partijen wil vergroten. Dit kan invloed hebben op de controle en sturing van financiële processen binnen de gemeente.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek (naamswijziging en vergaderdag), maar mist meetbare doelen, haalbaarheid, relevantie en tijdsgebondenheid voor de bredere rolverandering. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar verdere specificatie van de doelen zou nuttig zijn.
Besluit van de raad
De raad moet besluiten over de naamswijziging van de commissie en de vastlegging van de vergaderdag. Daarnaast moet de raad beslissen over de gewenste rol en betrokkenheid van de commissie bij de P&C-stukken van verbonden partijen.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat de evaluatie is gebaseerd op input van de commissieleden via een vragenlijst, wat een vorm van interne participatie is. Er is geen vermelding van bredere participatie van andere belanghebbenden.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel. Het richt zich voornamelijk op organisatorische en procesmatige aspecten van de commissie.
Financiële gevolgen
Het voorstel bespreekt geen directe financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Het richt zich meer op organisatorische veranderingen dan op financiële implicaties.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Evaluatie Commissie voor de rekening Financiën en control Vragenlijst Ontwikkeling Invloed Verbonden partijen P&C-instrumenten Aandelen-verbonden partijen Gemeenschappelijke regelingenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 26.a Verslag vergadering gemeenteraad 6 november 2007.
Agendapunt 26.b Verslag vergadering gemeenteraad 13 november 2007.
Agendapunt Bespreekpunten
Agendapunt 11 Diversen benoemingen. - Lid commissie Maatschappelijke Activiteiten (2007/33795) - Lid commissie Algemene Zaken (2007/32443) - Leden Rekenkamercommissie, zie agendapunt 23 (2007/31000) - Ontslag lid commissie Maatschappelijke Activiteiten (2007/33794).
Samenvatting
Op 3 december 2007 heeft de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg een voorstel ontvangen om de heer E. Jami te benoemen in de commissie AZ. De heer Jami heeft eerder aangegeven uit de PvdA-fractie te stappen en als zelfstandige fractie, genaamd fractie Jami, verder te gaan. Naast zijn huidige lidmaatschap in de commissie MA, wil hij ook zitting nemen in de commissie AZ. De raad moet formeel instemmen met deze benoeming. Het voorstel is om de heer Jami officieel te benoemen in de commissie AZ.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel: benoeming E. Jami in commissie AZ". Het voorstel betreft de benoeming van de heer E. Jami, die recentelijk uit de fractie van de PvdA is gestapt en nu als zelfstandige fractie Jami opereert, in de commissie AZ. De heer Jami is al lid van de commissie MA en heeft aangegeven ook in de commissie AZ zitting te willen nemen. De benoeming moet formeel door de gemeenteraad worden goedgekeurd.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is beknopt maar volledig in de context van de benoeming. Het vermeldt de noodzakelijke informatie over de achtergrond van de heer Jami en de procedurele vereisten voor zijn benoeming.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om formeel te besluiten over de benoeming van de heer Jami in de commissie AZ. Dit is een standaardprocedure voor de benoeming van raadsleden in commissies.
Politieke keuzes:
De politieke keuze betreft de goedkeuring van de benoeming van een raadslid die als zelfstandige fractie opereert. Dit kan implicaties hebben voor de dynamiek binnen de raad en de commissies.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de benoemingstaak. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar het voorstel mist tijdgebonden elementen zoals een termijn voor de benoeming.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of de heer Jami wordt benoemd in de commissie AZ.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niets over participatie van burgers of andere belanghebbenden. Het betreft een interne benoemingskwestie binnen de raad.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het een benoemingskwestie betreft.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vermeldt geen financiële gevolgen, wat logisch is gezien de aard van het voorstel. De benoeming van een raadslid in een commissie heeft doorgaans geen directe financiële implicaties.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Benoeming E. Jami Fractie Jami PvdA Commissie AZ Commissie MA Presidium Griffier Voorzitter Zelfstandige fractieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt Hamerstukken
Agendapunt 24 Raadsvoorstel tot het ongegrond verklaren van het bezwaar gericht tegen het raadsbesluit van 5 september 2007 tot het vestigen van het voorkeursrecht op een aantal percelen in de Duivenvoordecorridor (2007/28678).
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg betreft een beslissing op een bezwaar tegen het raadsbesluit van 5 september 2007, waarin het voorkeursrecht op 48 percelen in de Duivenvoordecorridor werd gevestigd. Het bezwaar richt zich op de onduidelijkheid over de toekomstige niet-agrarische bestemming van deze percelen en enkele punten in het bestemmingsplan. De commissie voor bezwaarschriften heeft het bezwaar beoordeeld en geadviseerd het ongegrond te verklaren, omdat de bezwaren volgens hen geen doel treffen. Het voorstel is om het raadsbesluit in stand te houden, conform het advies van de commissie.
-
Raadsvoorstel tot het ongegrond verklaren van het bezwaar gericht tegen het raadsbesluit van 5 september 2007 tot het vestigen van het voorkeursrecht op een aantal percelen in de Duivenvoordecorridor.pdf dossier
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Voorkeursrecht Duivenvoordecorridor Bezwaar Percelen Wet Voorkeursrecht Gemeenten Bestemmingsplan Commissie voor bezwaarschriften Ongegrond Niet-agrarische bestemming AdviesVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt Bespreekpunten
Agendapunt 7 Actieplan luchtkwaliteit (2007/18782) De fracties van GroenLinks, SP en D66 overwegen een motie in te dienen.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 2 Toelating en beëdiging nieuw raadslid.
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft op 13 december 2007 de toelating en beëdiging van de heer A.R. van der Holst als tijdelijk raadslid besproken. Van der Holst vervangt mevrouw Ph. Hohage (D66), die wegens ziekte tijdelijk ontslag heeft genomen. De commissie heeft de geloofsbrieven van Van der Holst onderzocht en vastgesteld dat hij voldoet aan de benoemingsvereisten volgens de Gemeentewet. Er zijn geen onverenigbare betrekkingen of belangenverstrengelingen geconstateerd. Van der Holst heeft de gedragscode voor raadsleden ondertekend en een overzicht van zijn nevenfuncties verstrekt. De commissie adviseert de raad om Van der Holst toe te laten als raadslid en over te gaan tot zijn beëdiging.
-
Raadsvoorstel inzake toelating en beëidiging de heer A.R. van der Holst (D66) als raadslid .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Toelating en beëdiging A. R. van der Holst als (tijdelijk) raadslid". Het voorstel betreft de toelating en beëdiging van de heer A.R. van der Holst als tijdelijk raadslid in de gemeente Leidschendam-Voorburg. Dit is noodzakelijk vanwege het tijdelijke ontslag van mevrouw Ph. Hohage (D66) wegens ziekte. De commissie heeft de geloofsbrieven van de heer Van der Holst onderzocht en vastgesteld dat hij voldoet aan de benoemingsvereisten volgens de Gemeentewet. Er zijn geen onverenigbare betrekkingen of belangenverstrengelingen geconstateerd. Het voorstel is om de heer Van der Holst toe te laten en te beëdigen als raadslid.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het alle noodzakelijke documenten en verklaringen bevat die nodig zijn voor de toelating en beëdiging van een raadslid. Er is een duidelijke procedure gevolgd volgens de Kieswet en de Gemeentewet.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om het voorstel te beoordelen en te besluiten over de toelating en beëdiging van de heer Van der Holst als tijdelijk raadslid. De raad moet de geloofsbrieven goedkeuren en de beëdiging uitvoeren.
Politieke keuzes:
Er zijn weinig politieke keuzes te maken, aangezien dit een procedurele kwestie is die voortvloeit uit de Kieswet en de Gemeentewet. De raad moet echter wel instemmen met de toelating en beëdiging.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden (SMART). Er zijn geen inconsequenties in het voorstel; het volgt een duidelijke wettelijke procedure.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de heer Van der Holst toe te laten als raadslid en over te gaan tot zijn beëdiging.
Participatie:
Het voorstel zegt niets over participatie van burgers of andere belanghebbenden, aangezien het een interne procedure betreft binnen de gemeenteraad.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het gaat om de benoeming van een tijdelijk raadslid.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vermeldt geen financiële gevolgen, wat logisch is gezien de aard van het voorstel. De benoeming van een tijdelijk raadslid heeft doorgaans geen significante financiële impact.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
A.R. van der Holst Tijdelijk raadslid Beëdiging Geloofsbrieven Ph. Hohage Ziekte Kieswet Benoemingsvereisten Gedragscode BelangenverstrengelingVerfijning van de zoekopdracht: