07-07-2009 Raad
Agendapunt Hamerstukken
Agendapunt Informatiepakket regionalisering brandweer/vorming veiligheidsregio (2009/14751).
Agendapunt Bespreekpunten
Agendapunt 4 Raadsvoorstel tot vaststelling Verordening Langdurigheidstoeslag Wet werk en bijstand 2009. (2009/9938)
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg betreft de vaststelling van de Verordening Langdurigheidstoeslag Wet werk en bijstand 2009. De langdurigheidstoeslag is een bijzondere vorm van bijstand geworden, en de gemeenteraad moet regels stellen voor de uitvoering ervan. Na een inspraakperiode, waarin onder andere de Participatieraad Leidschendam-Voorburg advies gaf, wordt voorgesteld de inkomensgrens voor de toeslag te verhogen van 101% naar 105% van de bijstandsnorm. Dit voorkomt armoedevaleffecten en sluit beter aan bij het beleid van omliggende gemeenten. De langdurigheidstoeslag is bedoeld voor mensen met een laag inkomen zonder uitzicht op inkomensverbetering, en de hoogte ervan wordt jaarlijks aangepast. De regeling wordt gefinancierd vanuit de algemene uitkering van het gemeentefonds, en er zijn geen negatieve financiële gevolgen verwacht bij uitbreiding van de doelgroep. Na goedkeuring door de raad zal de verordening met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2009 in werking treden en breed gecommuniceerd worden.
-
Raadsvoorstel tot vaststelling Verordening Langdurigheidstoeslag Wet werk en bijstand 2009. .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel tot vaststelling van de Verordening Langdurigheidstoeslag Wet werk en bijstand 2009
Samenvatting: Het voorstel betreft de vaststelling van een verordening voor de langdurigheidstoeslag in het kader van de Wet werk en bijstand (WWB), die per 1 januari 2009 is gewijzigd. De langdurigheidstoeslag is nu een bijzondere vorm van bijstand. De gemeenteraad moet regels stellen voor de uitvoering. Het voorstel bespreekt de wetswijziging, inspraakresultaten en stelt voor de inkomensgrens voor de toeslag te verhogen van 101% naar 105% van de bijstandsnorm. Dit voorkomt armoedevaleffecten en sluit beter aan bij het minimabeleid. De raad moet de verordening vaststellen en de financiële gevolgen evalueren.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerde uitleg van de wetswijziging, de inspraakprocedure en de financiële implicaties. Echter, het zou baat hebben bij meer gedetailleerde informatie over de uitvoering en monitoring van de regeling.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad moet de verordening vaststellen en de beleidsvoorstellen goedkeuren. Daarnaast moet de raad toezien op de financiële en beleidsmatige gevolgen van de voorgestelde wijzigingen.
Politieke keuzes
De raad moet beslissen over de inkomensgrens voor de langdurigheidstoeslag (101% vs. 105% van de bijstandsnorm) en de hoogte van de toeslag. Deze keuzes beïnvloeden de doelgroep en de financiële lasten voor de gemeente.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het mist specifieke meetbare doelen en een tijdsgebonden evaluatieplan. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële dekking is niet volledig gegarandeerd.
Besluit van de raad
De raad moet besluiten om de verordening vast te stellen, de inkomensgrens te verhogen naar 105% van de bijstandsnorm en de verordening met terugwerkende kracht in te laten gaan per 1 januari 2009.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat er inspraak is geweest, met één inhoudelijke reactie van de Participatieraad. Dit suggereert beperkte participatie van de bredere gemeenschap.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel. Het richt zich voornamelijk op sociale bijstand en inkomensondersteuning.
Financiële gevolgen
De financiële gevolgen zijn significant, met een geschatte overschrijding van €17.330 boven het beschikbare budget van €188.000. Het voorstel suggereert dat deze kosten binnen het totale budget voor bijzondere bijstand kunnen worden opgevangen, maar biedt geen gedetailleerde dekking voor deze overschrijding.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Langdurigheidstoeslag Wet werk en bijstand (WWB) Inspraakprocedure Participatieraad Bijstandsnorm Inkomensgrens Decentralisering Armoedevaleffecten Inkomensondersteuning Bijzondere bijstandVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt Hamerstukken
Agendapunt 11 Raadsvoorstel conceptbegroting 2009 en identiteitsnotitie van de Stichting r.-k. en Openbaar Primair Onderwijs PANTA RHEI 2009 (2009/12370)
Agendapunt 16 Raadsvoorstel tot het instemmen met het wijzigen van de gemeenschappelijke regeling Hulpverleningsregio Haaglanden in de gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Haaglanden (2009/14686)
Agendapunt 13 Raadsvoorstel: Uitgangspuntennotitie Integrale gebiedsvisie Leidsenhage (2009/14230)
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Uitgangspuntennotitie Integrale Gebiedsvisie Leidsenhage
Samenvatting: De uitgangspuntennotitie voor de integrale gebiedsvisie van Leidsenhage is opgesteld om de concurrentiepositie van het winkelcentrum te behouden en te versterken. Het document dient als basis voor de ontwikkeling van een toekomstgerichte visie die Leidsenhage transformeert tot een stedelijk podium, ondersteund door een winkelparadijs en sociaal-culturele functies. De notitie is gebaseerd op consultaties met diverse stakeholders en biedt een ontwikkelingsstrategie die aansluit bij de veranderende consumentenbehoeften. Het doel is om Leidsenhage te positioneren als een regionaal topmilieu, complementair aan andere winkelkernen, en zo economische kansen voor de gemeente te vergroten.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het een gedetailleerde beschrijving biedt van de stappen die zijn ondernomen en de betrokkenheid van verschillende stakeholders. Het bevat ook een ontwikkelingsstrategie en aandachtspunten die voortkomen uit de consultatie. Echter, specifieke details over de implementatie en meetbare doelen ontbreken.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad speelt een cruciale rol bij het vaststellen van de uitgangspuntennotitie, die als basis dient voor de verdere ontwikkeling van de integrale gebiedsvisie. De raad moet ook zorgen voor voldoende draagvlak en betrokkenheid van alle stakeholders.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt
Politieke keuzes omvatten het bepalen van de prioriteiten binnen de ontwikkelingsstrategie, zoals de balans tussen commerciële en sociaal-culturele functies, en de mate van betrokkenheid van verschillende belanghebbenden. Er moet ook worden besloten hoe duurzaamheid en economische groei worden geïntegreerd.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen concrete meetbare doelen of tijdlijnen bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van specifieke meetbare doelen kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit dat de raad moet nemen
De raad moet besluiten om de uitgangspuntennotitie vast te stellen als vertrekpunt voor de verdere ontwikkeling van de integrale gebiedsvisie voor Leidsenhage.
Participatie
Het voorstel benadrukt participatie door consultaties met diverse stakeholders, waaronder bewoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties. Dit is bedoeld om draagvlak te creëren en input te verzamelen voor de gebiedsvisie.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een kernonderwerp, maar de notitie impliceert dat de herontwikkeling van Leidsenhage rekening houdt met veranderende consumentenbehoeften, wat indirect kan bijdragen aan duurzame ontwikkeling.
Financiële gevolgen
De financiële gevolgen worden niet specifiek in het voorstel genoemd, noch hoe deze gedekt zullen worden. Dit is een belangrijk aspect dat verder moet worden uitgewerkt om de haalbaarheid van de plannen te waarborgen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Leidsenhage Integrale gebiedsvisie Winkelcentrum Toekomstvisie Draagvlak Consultatie Ontwikkelingsstrategie Toekomstperspectieven Participanten Stedelijk podiumVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 17 Raadsvoorstel tot beschikbaarstelling budget voor de herinrichting van het marktterrein in Leidschendam (2009/14532)
Samenvatting
De gemeente Leidschendam-Voorburg heeft een voorstel ingediend voor de herinrichting van het marktterrein in Leidschendam vanwege een afname in het aantal marktkooplieden, wat heeft geleid tot open plekken en verminderde aantrekkelijkheid van de markt. Het nieuwe inrichtingsplan, ontwikkeld in overleg met de marktcommissie en CVAH, omvat onder andere de verplaatsing van stroompotten en de installatie van stormankers, met geschatte kosten van € 21.000 exclusief btw. Daarnaast wordt voorgesteld om anti-parkeervoorzieningen te vervangen door flexibele klapbeugels om de toegankelijkheid voor kooplieden te verbeteren, wat € 12.000 exclusief btw kost. In totaal wordt een budget van € 25.500 gevraagd, te dekken uit de post voor onvoorziene uitgaven.
-
Raadsvoorstel tot beschikbaarstelling budget voor de herinrichting van het marktterrein in Leidschendam .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel tot beschikbaarstelling budget voor de herinrichting van het marktterrein in Leidschendam
Samenvatting: Het voorstel betreft de herinrichting van het marktterrein in Leidschendam vanwege een afname in het aantal marktkooplieden, wat leidt tot open plekken en verminderde aantrekkelijkheid van de markt. In overleg met de marktcommissie en de CVAH is een nieuw inrichtingsplan opgesteld. De herinrichting omvat het verplaatsen van stroompotten en het aanbrengen van stormankers, evenals het vervangen van anti-parkeervoorzieningen door klapbeugels om de toegankelijkheid te verbeteren. De totale kosten worden geraamd op € 25.500, te dekken uit de post voor onvoorziene uitgaven.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke probleemstelling, een beschrijving van de voorgestelde maatregelen, en een kostenraming. Echter, het mist gedetailleerde informatie over de langetermijneffecten en eventuele alternatieven.
Rol van de Raad
De raad moet beslissen over de goedkeuring en beschikbaarstelling van het benodigde budget voor de herinrichting van het marktterrein.
Politieke Keuzes
De raad moet kiezen of zij het voorgestelde budget willen goedkeuren en of zij de voorgestelde herinrichting als de beste oplossing beschouwen voor het probleem van de leegstand op de markt.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek, meetbaar (kosten), en tijdgebonden (zo spoedig mogelijk). Het mist echter concrete doelen (specifieke verbeteringen in marktbezetting) en een tijdschema voor de uitvoering. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om al dan niet het bedrag van € 25.500 beschikbaar te stellen voor de herinrichting van het marktterrein.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat er overleg is geweest met de marktcommissie en de CVAH, wat wijst op enige mate van participatie van belanghebbenden.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen bedragen € 25.500 exclusief btw, te dekken uit de post voor onvoorziene uitgaven. Het voorstel geeft aan dat de kosten binnen het bestaande budget voor onderhoud en beheer kunnen worden opgevangen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Herinrichting Marktterrein Marktkooplieden Infrastructuur Stroompotten Stormankers Burgemeester Banninglaan Klapbeugels Kosten MarktcommissieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 15 Raadsvoorstel tot het aanvragen van een krediet voor de nieuwbouw van een accommodatie voor de bouwspeelplaats in de Prinsenhof (2009/14355)
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg betreft het aanvragen van een krediet van € 217.000 (exclusief BTW) voor de nieuwbouw van een accommodatie voor de bouwspeelplaats in de wijk Prinsenhof. De bouwspeelplaats, die sinds een brand in 2007 in een noodvoorziening is gehuisvest, is bedoeld voor kinderen van 6 tot 12 jaar en wordt beheerd door Stichting Woej. Naast kinderactiviteiten zal de nieuwe accommodatie ook dienen als inloopruimte voor jongeren, beheerd door Stichting Disck, om overlast te beperken en meisjes in de wijk te bereiken. De financiering van de nieuwbouw komt uit verzekeringsgelden, een bedrag uit de Voorjaarsnota 2009 en een bijdrage uit het ISV2-budget. Het voorstel vraagt de gemeenteraad om goedkeuring voor het beschikbaar stellen van het krediet.
-
Raadsvoorstel tot het aanvragen van een krediet voor de nieuwbouw van een accommodatie voor de bouwspeelplaats in de Prinsenhof .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel tot het aanvragen van een krediet voor de nieuwbouw van een accommodatie voor de bouwspeelplaats in de Prinsenhof
Samenvatting: Het voorstel vraagt om een krediet van € 217.000 voor de nieuwbouw van een accommodatie voor de bouwspeelplaats in de Prinsenhof, Leidschendam-Voorburg. De oorspronkelijke accommodatie brandde in 2007 af, en sindsdien is de bouwspeelplaats in een noodvoorziening gehuisvest. De nieuwe accommodatie zal multifunctioneel zijn, met activiteiten voor kinderen van 6 tot 12 jaar en een inloopmogelijkheid voor jongeren. De financiering komt uit verzekeringsgelden, de Voorjaarsnota 2009, en het ISV2-budget. Het doel is om een veilige en functionele ruimte te bieden voor zowel kinderen als jongeren in de wijk.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke financiële onderbouwing, een beschrijving van de multifunctionele rol van de accommodatie, en een overzicht van de betrokken partijen. Echter, meer gedetailleerde informatie over de lange-termijn exploitatiekosten en eventuele risico's zou nuttig zijn.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad moet beslissen over het al dan niet toekennen van het gevraagde krediet van € 217.000 voor de nieuwbouw van de accommodatie.
Politieke keuzes
De raad moet kiezen of zij de voorgestelde financiering en het multifunctionele gebruik van de accommodatie ondersteunen. Dit omvat het afwegen van de kosten tegen de verwachte sociale voordelen voor de gemeenschap.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek, meetbaar (financieel), en tijdgebonden (met een duidelijke urgentie vanwege de huidige noodvoorziening). Het is minder duidelijk of het haalbaar en relevant is op lange termijn, gezien het ontbreken van exploitatiekosten en risicoanalyse.
Besluit van de raad
De raad moet besluiten of zij het krediet van € 217.000 willen goedkeuren en de voorgestelde financieringsbronnen willen gebruiken.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat jongeren hebben aangegeven behoefte te hebben aan een inloopruimte, wat wijst op enige mate van participatie. Er is echter geen uitgebreide participatie van de bredere gemeenschap beschreven.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt enigszins aangestipt met de vermelding van een sedumdak, wat bijdraagt aan milieuvriendelijkheid en isolatie.
Financiële gevolgen
De financiële gevolgen zijn duidelijk uiteengezet: de nieuwbouw kost € 217.000, gedekt door verzekeringsgelden (€ 177.000), de Voorjaarsnota 2009 (€ 30.000), en het ISV2-budget (€ 10.000). Er is geen informatie over eventuele toekomstige exploitatiekosten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bouwspeelplaats Prinsenhof Nieuwbouw Accommodatie Krediet Multifunctioneel gebruik Stichting Woej Jongerenwerk Inloopruimte SedumdakVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 8 Raadsvoorstel tot vaststelling van de kadernota Openbare Geestelijke Gezondheidszorg (OGGZ) 2009-2012 in Leidschendam-Voorburg (2009/12459)
Samenvatting
De Kadernota Openbare Geestelijke Gezondheidszorg (OGGZ) 2009-2012 voor Leidschendam-Voorburg richt zich op het bevorderen van de geestelijke volksgezondheid zonder vrijwillige hulpvraag, met als doel het voorkomen van uitsluiting van kwetsbare burgers en het bevorderen van hun maatschappelijke participatie. De nota, onderdeel van prestatieveld 8 van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (Wmo), integreert beleid met maatschappelijke opvang en verslavingsbeleid. Er zijn 21 actiepunten geformuleerd die binnen de bestaande begrotingen vallen, hoewel nieuwe voorzieningen mogelijk extra middelen vereisen. De nota is opgesteld in samenwerking met OGGZ-organisaties en de Participatieraad, waarbij communicatie een belangrijke rol speelt in de uitvoering, met specifieke aandacht voor huiselijk geweld en schadelijk alcoholgebruik.
-
Raadsvoorstel tot vaststelling van de kadernota Openbare Geestelijke Gezondheidszorg (OGGZ) 2009-2012 in Leidschendam-Voorburg .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel tot vaststelling van de kadernota Openbare Geestelijke Gezondheidszorg (OGGZ) 2009-2012 in Leidschendam-Voorburg
Samenvatting: De Kadernota OGGZ 2009-2012 voor Leidschendam-Voorburg richt zich op het bevorderen van de Openbare Geestelijke Gezondheidszorg (OGGZ) als onderdeel van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (Wmo). Het document beschrijft de huidige situatie, de problematiek en de geplande ontwikkelingen voor de periode 2009-2012. Het doel is om uitsluiting van kwetsbare burgers te voorkomen en hun maatschappelijke participatie te bevorderen. De nota benadrukt de integrale benadering van OGGZ met maatschappelijke opvang en verslavingsbeleid. Er worden 21 actiepunten genoemd die binnen de bestaande begroting vallen, hoewel nieuwe voorzieningen mogelijk extra middelen vereisen.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerde beschrijving van de huidige situatie, de problematiek en de geplande acties. Echter, specifieke details over de uitvoering van de actiepunten en de evaluatiecriteria ontbreken.
Rol van de Raad
De raad moet het voorstel goedkeuren en vaststellen. Ze spelen een toezichthoudende rol en moeten ervoor zorgen dat de voorgestelde plannen effectief worden uitgevoerd.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen over de prioritering van middelen en de mate van integratie met andere beleidsvelden zoals maatschappelijke opvang en verslavingsbeleid. Ook moeten ze keuzes maken over eventuele extra financiering voor nieuwe voorzieningen.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Hoewel er actiepunten zijn, ontbreken specifieke meetbare doelen en tijdlijnen voor evaluatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de integratie met andere beleidsvelden kan complex zijn.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de kadernota vast te stellen en de voorgestelde plannen goed te keuren.
Participatie
De nota vermeldt dat de Participatieraad een inhoudelijke bijdrage heeft geleverd, wat wijst op enige mate van participatie. Echter, verdere details over bredere participatie van burgers ontbreken.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen
De uitvoering van de actiepunten valt binnen de huidige begrotingen. Echter, nieuwe voorzieningen kunnen extra gemeentelijke middelen vereisen. Het voorstel geeft aan dat deze mogelijk nodig zijn, maar biedt geen gedetailleerd financieel plan voor dekking.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Openbare Geestelijke Gezondheidszorg (OGGZ) Wet Maatschappelijke Ondersteuning (Wmo) Kwetsbare burgers Maatschappelijke participatie Sociaal kwetsbaren Maatschappelijke opvang Verslavingsbeleid Actiepunten Communicatie ParticipatieraadVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 7 Raadsvoorstel tot vaststelling van de nota binnensport 'binnensporters de ruimte' gemeente Leidschendam-Voorburg (2009/14187)
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg wordt voorgesteld om de bijgestelde conceptnota "binnensporters de ruimte" vast te stellen. Deze nota, die de visie en het beleid van de gemeente voor binnensport beschrijft, heeft een inspraakprocedure doorlopen waarbij veertien zienswijzen zijn ingediend. Hoewel de inhoud van de nota niet is gewijzigd, zijn er enkele verduidelijkingen en tekstuele aanpassingen gedaan. De inspraakreacties worden meegenomen in de uitvoering van het beleid. Er is een budget van € 2 miljoen gereserveerd voor de verbetering van binnensportaccommodaties, waarvan € 586.800 is toegewezen voor specifieke maatregelen zoals toegankelijkheid voor mensen met een beperking en de invoering van een digitaal sportloket. De uitvoering van deze maatregelen is gepland over drie jaar. De raad wordt gevraagd om kennis te nemen van het inspraakverslag en de nota vast te stellen.
-
Raadsvoorstel tot vaststelling van de nota binnensport binnensporters de ruimte gemeente Leidschendam-Voorburg .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel tot vaststelling van de nota binnensport ‘binnensporters de ruimte’ gemeente Leidschendam-Voorburg
Samenvatting: Het voorstel betreft de vaststelling van de nota binnensport ‘binnensporters de ruimte’ voor de gemeente Leidschendam-Voorburg. Deze nota, die een visie en beleidskader voor de binnensport in de gemeente biedt, heeft de inspraakprocedure doorlopen. Tijdens deze periode zijn vijftien zienswijzen ingediend, die hebben geleid tot enkele tekstuele aanpassingen. De nota richt zich op het verbeteren van de kwaliteit en het aanbod van binnensportaccommodaties, met een budget van € 2 miljoen gereserveerd voor verbeteringen. De raad wordt gevraagd de nota vast te stellen, rekening houdend met lopende onderzoeken die de uitvoering kunnen beïnvloeden.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel lijkt volledig in termen van het doorlopen van de inspraakprocedure en het verwerken van de zienswijzen. Er zijn echter nog lopende onderzoeken die invloed kunnen hebben op de uiteindelijke uitvoering van het beleid, wat enige onzekerheid met zich meebrengt.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om de nota vast te stellen en kennis te nemen van het inspraakverslag. Daarnaast moet de raad besluiten over de financiële middelen die nodig zijn voor de uitvoering van de beleidsmaatregelen.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen over de vaststelling van de nota en de toewijzing van financiële middelen. Er moeten keuzes worden gemaakt over prioriteiten binnen de voorgestelde maatregelen en hoe om te gaan met de resultaten van de lopende onderzoeken.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel bevat specifieke, meetbare, en tijdgebonden elementen, zoals de financiële paragraaf en de fasering van investeringen. Er zijn echter onzekerheden door de lopende onderzoeken, wat de haalbaarheid en relevantie kan beïnvloeden.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de nota vast te stellen en de financiële middelen goed te keuren voor de uitvoering van de voorgestelde maatregelen.
Participatie
Het voorstel beschrijft een uitgebreide inspraakprocedure waarbij gebruikers van de binnensportaccommodaties hun zienswijzen konden indienen. Dit wijst op een participatieve benadering.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel. De focus ligt meer op de kwaliteit en toegankelijkheid van de sportaccommodaties.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen zijn duidelijk uiteengezet, met een totaalbedrag van € 586.800,00 voor eenmalige kwaliteitsverbeteringen. Dit bedrag wordt gedekt door de bestemmingsreserve “binnensport”, die momenteel € 1.338.200,00 bedraagt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Binnensport Inspraakprocedure Conceptnota Binnensportaccommodaties Gebruikers Zienswijzen Kadernota Financiële paragraaf Uitvoeringsplan ZwembadconfiguratieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 18 Raadsvoorstel tot uitwerking amendement stadswachten (2009/14615)
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg betreft de uitwerking van een amendement voor stadswachten, waarbij structureel € 480.000 is gereserveerd in de begroting 2009-2012 voor de uitbreiding van toezichthouders in de openbare ruimte. Het voorstel omvat de vorming van een nieuw team van zes toezichthouders, inclusief een bikersteam, die zich richten op toezicht in winkelcentra, parken en andere openbare ruimtes. De toezichthouders moeten BOA-gecertificeerd zijn. Voor de tweede helft van 2009 wordt tijdelijk gekwalificeerd personeel ingehuurd, terwijl vast personeel wordt geworven. Er wordt ook geïnvesteerd in communicatieapparatuur, vervoermiddelen en samenwerking met de politie om de veiligheid en effectiviteit te waarborgen. De financiële consequenties omvatten eenmalige en structurele kosten, die gedekt worden uit de stelpost stadswachten. De eenmalige kosten voor 2009 worden verwerkt in de gemeentebegroting, terwijl de structurele kosten in de meerjarenbegroting 2010-2013 worden opgenomen.
-
Aangenomen amendement aanstellen van minimaal zes eigen gemeentelijke stads- en parkwachtenpdf dossier
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Investeringskrediet Kapitaallasten Stelpost stadswachten Financiële consequenties Meerjarenbegroting 2009 2010-2013 Openbare vergadering Griffier VoorzitterVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel tot uitwerking amendement stadswachten
Samenvatting: Het voorstel betreft de uitwerking van een eerder aangenomen amendement om het aantal toezichthouders in de openbare ruimte van Leidschendam-Voorburg uit te breiden. Er is een structureel budget van € 480.000 gereserveerd voor de periode 2009-2012. Het plan omvat de aanstelling van zes nieuwe toezichthouders, de oprichting van een bikersteam, en samenwerking met de politie. De toezichthouders moeten BOA-gecertificeerd zijn. Er zijn investeringen gepland in communicatieapparatuur en vervoermiddelen. De financiële dekking komt uit de stelpost stadswachten. Het voorstel benadrukt de noodzaak van samenwerking met de politie en voorziet in tijdelijke inhuur van beveiligers tijdens piekmomenten.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het behandelt de belangrijkste aspecten zoals personeelsuitbreiding, samenwerking met de politie, en financiële dekking. Echter, het mist gedetailleerde informatie over de lange termijn strategie voor re-integratie van werkzoekenden.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad moet het voorstel goedkeuren, inclusief de financiële uitwerking en de voorgestelde investeringen. Daarnaast moet de raad toezien op de uitvoering en de rapportage over de voortgang en budgettering.
Politieke keuzes
De raad moet beslissen over de prioriteit van veiligheid en toezicht in de openbare ruimte, de samenwerking met de politie, en de inzet van middelen voor tijdelijke beveiliging tijdens piekmomenten.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek, meetbaar en tijdgebonden, maar mist concrete doelen voor de lange termijn (zoals re-integratie). Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de terugtrekking van de re-integratieplannen kan als een zwakte worden gezien.
Besluit van de raad
De raad moet besluiten om het voorstel goed te keuren, inclusief de financiële dekking en de voorgestelde investeringen.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen directe participatie van burgers of andere belanghebbenden, behalve de samenwerking met de politie.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen
De financiële gevolgen zijn duidelijk uiteengezet. Er is een structureel budget van € 480.000 beschikbaar, en de kosten voor investeringen en personele lasten worden gedekt uit de stelpost stadswachten. De eenmalige kosten voor 2009 worden verwerkt via een begrotingswijziging, en de structurele kosten worden opgenomen in de meerjarenbegroting 2010-2013.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Toezichthouders Openbare ruimte BOA gecertificeerd Veiligheidsbeleving Bikersteam Samenwerking politie Handhaving Piekmomenten Begroting 2009-2012 Inhuur derdenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 20 Raadsvoorstel: Programmabegroting 2010 en jaarstukken 2008 van de GGD Zuidholland West (GGD-ZHW) (2009/14715)
Agendapunt 10 Raadsvoorstel tot wijziging Verordening Maatschappelijke ondersteuning"(2009/12349)
Samenvatting
De gemeente Leidschendam-Voorburg heeft een voorstel gedaan om de Verordening Maatschappelijke Ondersteuning aan te passen. Dit is naar aanleiding van de evaluatie van het beleid, zoals vereist door artikel 50 van de verordening. De evaluatie heeft aangetoond dat er behoefte is aan verduidelijking en verbetering van de regels om de effectiviteit te verhogen. De wijzigingen in de verordening en toelichting zijn bedoeld om het bestaande beleid te verduidelijken zonder beleidswijzigingen door te voeren. Een belangrijke wijziging betreft de manier waarop het Persoonsgebonden Budget (Pgb) voor hulp bij het huishouden wordt berekend. De klassenverdeling wordt losgelaten en er wordt betaald voor de reële kosten op basis van het aantal uren en het uurtarief. Dit moet rechtsongelijkheid verminderen. Er is een overgangsregeling voor mensen die minder uren nodig hebben. Het uurtarief voor het Pgb wordt vastgesteld op 75% van het gemiddelde uurtarief van de gecontracteerde zorgaanbieders, wat leidt tot een lichte verhoging. De financiële gevolgen van deze wijzigingen zijn al meegenomen in de Voorjaarsnota en vereisen geen extra budgettaire maatregelen. Het voorstel is om de raad kennis te laten nemen van deze aanpassingen en de verordening officieel aan te passen.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Raadsvoorstel tot wijziging Verordening individuele voorzieningen maatschappelijke ondersteuning Leidschendam-Voorburg. .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel tot wijziging Verordening Maatschappelijke ondersteuning
Samenvatting: Het voorstel betreft wijzigingen in de Verordening Maatschappelijke ondersteuning van de gemeente Leidschendam-Voorburg. De wijzigingen zijn ingegeven door de evaluatie van het beleid en beogen verduidelijking van bestaande regels zonder beleidswijzigingen. Belangrijke aanpassingen zijn het loslaten van de klassenindeling voor Persoonsgebonden budgetten (Pgb) voor huishoudelijke hulp en het vaststellen van een nieuw uurtarief voor Pgb. Deze wijzigingen zijn bedoeld om rechtsongelijkheid te verminderen en zijn financieel neutraal voor de gemeente. Er is een overgangsregeling voor cliënten die nadelig worden beïnvloed door de veranderingen.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de aanleiding, de voorgestelde wijzigingen, en de financiële gevolgen duidelijk beschrijft. Er is echter weinig detail over de evaluatie zelf en de specifieke knelpunten die zijn geïdentificeerd.
Rol van de Raad
De raad wordt gevraagd om kennis te nemen van de aanpassingen en te besluiten tot aanpassing van de verordening door vaststelling van het bijgevoegde besluit.
Politieke keuzes
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde wijzigingen die gericht zijn op verduidelijking en het verminderen van rechtsongelijkheid. Er zijn geen grote beleidswijzigingen, maar de raad moet wel overwegen of de voorgestelde aanpassingen voldoende zijn om de geïdentificeerde problemen op te lossen.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de voorgestelde wijzigingen en de financiële impact. Het is echter minder specifiek over de evaluatiecriteria en de exacte knelpunten. Er lijken geen grote inconsistenties te zijn.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de voorgestelde wijzigingen in de verordening vast te stellen.
Participatie
Het voorstel vermeldt niet expliciet hoe participatie van belanghebbenden is meegenomen in het proces van evaluatie en wijziging van de verordening.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen van de wijzigingen zijn beperkt en worden als budgetneutraal beschouwd. De meerkosten van de verhoging van het Pgb-uurtarief leiden niet tot extra budgettaire maatregelen, en de financiële consequenties zijn al meegenomen in de Voorjaarsnota.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) Verordening maatschappelijke ondersteuning (Vmo) Persoonsgebonden budget (Pgb) Uurtarief Zorgaanbieders Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ) Hulp bij het huishouden Rechtsongelijkheid Overgangsregeling AanbestedingsprocedureVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 12 Raadsvoorstel tot de opdracht van de uitvoering van de Wet werk en bijstand (WWB) van personen van 65 jaar en ouder aan de Sociale Verzekeringsbank (SVB) (2009/14174)
Samenvatting
Het college van de gemeente Leidschendam-Voorburg heeft besloten om de uitvoering van de Wet werk en bijstand (WWB) voor inwoners van 65 jaar en ouder met een onvolledige AOW per 1 juli 2009 over te dragen aan de Sociale Verzekeringsbank (SVB). Dit besluit is genomen om de dienstverlening te verbeteren door een één-loket systeem te creëren, aangezien deze groep al bekend is bij de SVB. De kosten voor deze overdracht bedragen eenmalig € 19.770,00 en worden gedekt uit de Reserve WWB I-deel. De verwachting is dat de wettelijke verantwoordelijkheid per 1 januari 2010 wordt overgedragen, waardoor er daarna geen extra kosten voor de gemeente zullen zijn. De SVB zal de betrokken cliënten informeren en hen attenderen op de mogelijkheden voor aanvullende bijstand. Het minimabeleid blijft een taak van de gemeente.
-
Raadsvoorstel tot de opdracht van de uitvoering van de Wet werk en bijstand (WWB) van personen van 65 jaar en ouder aan de Sociale Verzekeringsbank (SVB) .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel tot de opdracht van de uitvoering van de Wet werk en bijstand (WWB) van personen van 65 jaar en ouder aan de Sociale Verzekeringsbank (SVB).
Samenvatting: Het voorstel betreft de overdracht van de uitvoering van de Wet werk en bijstand (WWB) voor inwoners van 65 jaar en ouder aan de Sociale Verzekeringsbank (SVB) per 1 juli 2009. Dit besluit is genomen om de dienstverlening te verbeteren door een één-loket systeem te creëren, aangezien de SVB al verantwoordelijk is voor de AOW-uitkeringen. De kosten voor deze overdracht bedragen € 19.770,00 en worden gedekt uit de Reserve WWB I-deel. De verwachting is dat de wettelijke verantwoordelijkheid per 1 januari 2010 wordt overgedragen, waardoor er geen extra kosten voor de gemeente ontstaan.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een duidelijke uitleg van de redenen voor de overdracht, de financiële implicaties, en de verwachte voordelen voor de betrokkenen. Echter, er ontbreekt enige gedetailleerde informatie over de exacte implementatie en monitoring van de overdracht.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad wordt gevraagd om kennis te nemen van het voornemen en in te stemmen met de financiële dekking van de kosten voor 2009 uit de Reserve WWB I-deel.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt
De raad moet beslissen of zij instemt met de overdracht van de uitvoering van de WWB aan de SVB en of zij akkoord gaat met de voorgestelde financiële dekking.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is gedeeltelijk SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en een gedetailleerd plan voor monitoring en evaluatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit dat de raad moet nemen
De raad moet besluiten om:
1. Kennis te nemen van het voornemen de uitvoering van de WWB voor 65-plussers aan de SVB over te dragen.
2. In te stemmen met de dekking van de kosten van € 19.770,00 uit de Reserve WWB I-deel.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat de betrokken cliënten door zowel de SVB als de gemeente geïnformeerd zullen worden over de veranderingen. Er is echter geen uitgebreide participatie van de doelgroep in de besluitvorming beschreven.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel. Het richt zich voornamelijk op administratieve efficiëntie en klantvriendelijkheid.
Financiële gevolgen en dekking
De financiële gevolgen bedragen eenmalig € 19.770,00 voor 2009, die gedekt worden door onttrekking uit de Reserve WWB I-deel. Er worden geen extra kosten verwacht na de wettelijke overdracht per 1 januari 2010.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Sociale Verzekeringsbank (SVB) Wet werk en bijstand (WWB) AOW 65-plussers Inkomensaanvulling Mandatering Minimabeleid Bureaucratie Reserve WWB I-deel Niet-gebruikVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 19 Raadsbrief: Jaarrekening 2008 van de dienst Sociale Werkvoorziening Rijswijk e.o. (2009/15774)
Agendapunt Bespreekpunten
Agendapunt 26 Raadsvoorstel: Aanwijzen twee kandidaten Algemeen Bestuur Haaglanden (2009/18465).
Samenvatting
In het Algemeen Bestuur van het Stadsgewest Haaglanden zijn twee vacatures ontstaan door het vertrek van de heer H. Oldersma en mevrouw M.J.H. van Giezen, beiden van de PvdA. De PvdA-fractie stelt de heer A.B. Brussaard en de heer H. Knoester voor als nieuwe leden, terwijl de CDA-fractie de heer M.H.P. Jansen voordraagt. Er kunnen tijdens de vergadering nog andere kandidaten worden voorgesteld. Het voorstel is om via schriftelijke stemming twee nieuwe leden voor het Algemeen Bestuur aan te wijzen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Aanwijzen kandidaten Algemeen Bestuur Haaglanden". Het voorstel betreft het invullen van twee vacatures in het Algemeen Bestuur van het Stadsgewest Haaglanden. De vacatures zijn ontstaan door het aftreden van de heer H. Oldersma en mevrouw M.J.H. van Giezen, beiden van de PvdA. De PvdA-fractie draagt de heer A.B. Brussaard en de heer H. Knoester voor als nieuwe leden, terwijl de CDA-fractie de heer M.H.P. Jansen voordraagt. Het voorstel stelt voor om via schriftelijke stemming twee nieuwe leden aan te wijzen, waarbij ook andere kandidaten tijdens de vergadering kunnen worden voorgesteld.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het de achtergrond van de vacatures, de voorgedragen kandidaten en de procedure voor de stemming beschrijft. Echter, het biedt geen uitgebreide informatie over de kwalificaties van de voorgedragen kandidaten.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om de voorgedragen kandidaten te beoordelen en te stemmen over hun benoeming tot leden van het Algemeen Bestuur van het Stadsgewest Haaglanden.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen welke kandidaten het meest geschikt zijn om de belangen van de gemeente in het Algemeen Bestuur te vertegenwoordigen. Dit kan afhangen van politieke voorkeuren en de kwalificaties van de kandidaten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen, zoals criteria voor de geschiktheid van kandidaten. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van gedetailleerde informatie over de kandidaten kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten welke twee kandidaten worden benoemd tot leden van het Algemeen Bestuur van het Stadsgewest Haaglanden.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niet expliciet hoe participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces is meegenomen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid lijkt geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het voornamelijk gaat om personele benoemingen.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vermeldt geen financiële gevolgen of hoe deze eventueel gedekt worden. Dit kan impliceren dat er geen significante financiële impact wordt verwacht.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Algemeen Bestuur Stadsgewest Haaglanden Vacatures PvdA CDA A.B. Brussaard H. Knoester M.H.P. Jansen Ontslag Schriftelijke stemmingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt Hamerstukken
Agendapunt 23 Verslag vergadering gemeenteraad 2 juni 2009 (2009/17906).
Agendapunt 24 Lijst van ingekomen stukken (2009/18013)
Agendapunt Bespreekpunten
Agendapunt 6 Beantwoording aanvullende vragen uit de commissie Openbaar Gebied inzake brugwachterhuisjes langs de Vliet (2009/13143).
Agendapunt 28 Raadsvoorstel tot aanwijzing van Wethouder Van Baalen-van Eekelen als lid danwel plaatsvervangend lid van een aantal gemeenschappelijke regelingen (2009/16956)
Samenvatting
De tekst bevat informatie over verschillende gemeenschappelijke regelingen waarin de gemeente Leidschendam-Voorburg deelneemt.
-
Regeling Dienst Sociale Werkvoorziening Rijswijk en omgeving: Deze regeling is gericht op de uitvoering van de Wet Sociale Werkvoorziening. De deelnemende gemeenten zijn Leidschendam-Voorburg, Rijswijk en Zoetermeer. Het bestuur bestaat uit leden van de deelnemende gemeenten.
-
Gemeenschappelijke Regeling GGD Zuid-Holland West: Deze regeling betreft de oprichting en exploitatie van een gezondheidsdienst voor volksgezondheid. De deelnemende gemeenten zijn onder andere Delft, Leidschendam-Voorburg en Zoetermeer. Het bestuur bestaat uit vertegenwoordigers van de deelnemende gemeenten.
-
Gemeenschappelijke regeling Regionaal reinigingsbedrijf Avalex: Deze regeling richt zich op de efficiënte uitvoering van reinigingstaken zoals afvalinzameling en gladheidbestrijding. De deelnemende gemeenten zijn onder andere Leidschendam-Voorburg, Rijswijk en Zoetermeer. Het bestuur bestaat uit leden van de deelnemende gemeenten.
Elke regeling heeft specifieke data van vaststelling, goedkeuring en wijzigingen, evenals details over de bestuursstructuur en vertegenwoordiging van Leidschendam-Voorburg.
-
voorstel om mevrouw A.J.W. van Baalen-van Eekelen aan te wijzen als lid van AB DSW Rijswijk e.o., plaatsvervangend lid van het AB van GGD Zuid-Holland West en van Avalex. .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Op basis van de verstrekte informatie kan ik een analyse geven van de gemeenschappelijke regelingen die in het document worden genoemd. Er zijn drie regelingen: de Regeling Dienst Sociale Werkvoorziening Rijswijk en omgeving, de Gemeenschappelijke Regeling GGD Zuid-Holland West, en de Gemeenschappelijke Regeling Regionaal reinigingsbedrijf Avalex. Hieronder volgt een analyse op basis van de gestelde vragen:
Titel en Samenvatting
1. Regeling Dienst Sociale Werkvoorziening Rijswijk en omgeving: Deze regeling richt zich op de uitvoering van de Wet Sociale Werkvoorziening, met als doel een doelmatige sociale werkvoorziening te bevorderen door samenwerkingsovereenkomsten.
2. Gemeenschappelijke Regeling GGD Zuid-Holland West: Deze regeling is gericht op het oprichten en exploiteren van een gezondheidsdienst voor het bewaken, beschermen en bevorderen van de volksgezondheid.
3. Gemeenschappelijke Regeling Regionaal reinigingsbedrijf Avalex: Deze regeling is gericht op de efficiënte en doelmatige uitvoering van integrale reinigingstaken, zoals afvalinzameling en gladheidbestrijding.
Oordeel over de volledigheid
De regelingen lijken volledig te zijn in termen van de basisinformatie die nodig is om de werking en structuur te begrijpen. Ze bevatten details over de deelnemende gemeenten, bevoegdheden, beleidsterreinen en bestuursstructuur.
Rol van de raad
De raad speelt een cruciale rol in het aanwijzen van leden voor het algemeen bestuur van de regelingen. Dit impliceert dat de raad betrokken is bij het toezicht en de besluitvorming binnen deze samenwerkingsverbanden.
Politieke keuzes
De politieke keuzes betreffen voornamelijk de vertegenwoordiging in de besturen en de strategische richting van de samenwerkingsverbanden. Dit kan invloed hebben op prioriteiten zoals duurzaamheid, efficiëntie en de mate van samenwerking met andere entiteiten.
SMART en Inconsistenties
De regelingen zijn niet specifiek SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Ze bieden een kader voor samenwerking, maar missen specifieke doelstellingen en meetbare uitkomsten. Er zijn geen duidelijke inconsistenties opgemerkt in de verstrekte informatie.
Besluit van de raad
De raad moet besluiten over de goedkeuring van wijzigingen in de regelingen en de benoeming van bestuursleden. Dit omvat ook het evalueren van de effectiviteit van de regelingen en het maken van strategische keuzes.
Participatie
Er is geen specifieke informatie over participatie van burgers of andere belanghebbenden in de besluitvorming van deze regelingen.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is relevant, vooral in de regeling voor het Regionaal reinigingsbedrijf Avalex, gezien de focus op milieubeheer en afvalinzameling.
Financiële gevolgen
De financiële gevolgen worden niet expliciet genoemd in de verstrekte informatie. Het is aannemelijk dat de kosten worden gedeeld door de deelnemende gemeenten, maar specifieke details over de financiering en dekking ontbreken.
Deze analyse biedt een overzicht van de belangrijkste aspecten van de gemeenschappelijke regelingen zoals beschreven in het document. Verdere details zouden nodig zijn voor een diepgaandere financiële analyse en beoordeling van de effectiviteit van de regelingen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Sociale Werkvoorziening Gezondheidszorg Avalex Volksgezondheid Reinigingstaken Gemeenschappelijke Regeling Wet Sociale Werkvoorziening GGD Zuid-Holland West Fusie MilieuVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 21 Raadsvoorstel tot aankoop recht van appartement Herenstraat 97/bgg (2009/18039)
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de aankoop van de begane grond van het pand Herenstraat 97 in Leidschendam-Voorburg, met als doel het Stadsmuseum tijdelijk uit te breiden en te vernieuwen. De huidige locatie van het museum is te klein en ongeschikt voor de nieuwe museale functie. De aankoopkosten worden geschat op € 366.000,00, en de gemeente stelt voor om € 150.000,00 bij te dragen aan de verbouwingskosten. De totale kosten bedragen € 516.000,00. Het pand zal worden verhuurd aan het Stadsmuseum, wat leidt tot een jaarlijkse huurverhoging van € 13.000,00, die door een subsidie wordt gecompenseerd. Er is een wijziging van het bestemmingsplan nodig om het pand als museum te gebruiken. Het voorstel vraagt om goedkeuring voor de aankoop, de onderhandelingen door wethouder Van Baalen, en de financiële dekking uit de reserve voor accommodatievernieuwing musea.
Agendapunt 27 Raadsvoorstel benoeming raadsvoorzitter commissie Algemene Zaken (2009/18457).
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg moet een nieuwe voorzitter kiezen voor de commissie Algemene Zaken, omdat mevrouw Van Baalen-Van Eekelen is benoemd tot wethouder. De VVD-fractie heeft de heer P.F. Rozenberg voorgedragen als kandidaat. Rozenberg is momenteel voorzitter van de commissie Financiën & Control en lid van de commissie Algemene Zaken. Volgens het reglement mag de voorzitter geen lid zijn van de commissie die hij voorzit. Als Rozenberg wordt gekozen, zal hij zijn lidmaatschap van de commissie Algemene Zaken moeten opgeven. De raad wordt voorgesteld om de nieuwe voorzitter via een schriftelijke stemming te benoemen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Benoeming voorzitter commissie Algemene Zaken" in de gemeente Leidschendam-Voorburg. Door de benoeming van mevrouw Van Baalen-Van Eekelen tot wethouder is er een vacature ontstaan voor het voorzitterschap van de commissie Algemene Zaken. De VVD-fractie heeft de heer P.F. Rozenberg voorgedragen als nieuwe voorzitter. Rozenberg is momenteel voorzitter van de commissie Financiën & Control en lid van de commissie Algemene Zaken. Volgens het reglement kan de voorzitter geen lid zijn van de betreffende commissie. Het voorstel is om via schriftelijke stemming een nieuwe voorzitter te benoemen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de aanleiding, de voorgestelde kandidaat en de procedure voor benoeming beschrijft. Het verwijst naar relevante reglementen en biedt een duidelijke oplossing voor de ontstane vacature.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om een nieuwe voorzitter voor de commissie Algemene Zaken te benoemen. Dit gebeurt door middel van een schriftelijke stemming, zoals voorgesteld.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij de voorgedragen kandidaat, de heer Rozenberg, willen benoemen als voorzitter. Dit kan politieke implicaties hebben, afhankelijk van de verhoudingen binnen de raad en de commissies.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden (door de benoeming via stemming). Het is echter niet volledig SMART omdat het geen specifieke tijdlijn of evaluatiecriteria voor de effectiviteit van de benoeming bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij instemmen met de benoeming van de heer Rozenberg als voorzitter van de commissie Algemene Zaken.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen participatie van burgers of andere belanghebbenden, wat logisch is gezien de interne aard van de benoeming binnen de raad.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het een interne organisatorische kwestie betreft.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel vermeldt geen financiële gevolgen, wat aannemelijk is gezien de aard van de benoeming. Eventuele kosten zouden beperkt zijn tot administratieve handelingen en zijn waarschijnlijk gedekt binnen bestaande budgetten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Voorzitter Commissie Algemene Zaken Benoeming Vacature VVD P.F. Rozenberg Reglement van orde Schriftelijke stemming Commissie Financiën & Control Mevrouw Van Baalen-Van EekelenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt Verslag vergadering gemeenteraad 7 juli 2009 (2009/24079).
Agendapunt Besluitenlijst raadsvergadering 7 juli 2009 (2009/23488)
Agendapunt Hamerstukken
Agendapunt 22 Raadsvoorstel tot overnemen aanbevelingen uit het rapport Quickscan Integriteit van de Rekenkamercommissie Leidschendam-Voorburg en Rijswijk (2009/12477).
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg, gedateerd 18 mei 2009, betreft het overnemen van aanbevelingen uit het rapport "Quickscan integriteit" van de rekenkamercommissie. Dit rapport onderzoekt de integriteit van de gemeenteraad en het college van burgemeester en wethouders, met focus op de gedragscode en gedragsafspraken. De burgemeester van Leidschendam-Voorburg heeft geen inhoudelijke bezwaren tegen het rapport en adviseert het college om de aanbevelingen over te nemen en procedures waar nodig aan te scherpen. De aanbevelingen omvatten onder andere het jaarlijks bespreken van integriteit, het aanstellen van een integriteitsfunctionaris, het opstellen van duidelijke regels met minimale administratieve belasting, periodieke evaluatie van de gedragscode, en het formuleren van een klachtenregeling voor raadsleden. Het voorstel is om deze aanbevelingen volledig over te nemen.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel tot overnemen van de aanbevelingen uit het rapport 'Quickscan integriteit'". Het voorstel betreft het overnemen van aanbevelingen uit een rapport van de rekenkamercommissie, dat de integriteit van de gemeenteraad en het college van burgemeester en wethouders onderzoekt. De aanbevelingen richten zich op het verbeteren van integriteitsdiscussies, het aanstellen van een integriteitsfunctionaris, het opstellen van duidelijke regels, het minimaliseren van administratieve lasten, het periodiek evalueren van gedragscodes en het formuleren van een klachtenregeling.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de aanbevelingen van de rekenkamercommissie integraal wil overnemen. Het biedt een duidelijke richting voor het verbeteren van integriteitskwesties binnen de gemeente.
Rol van de raad:
De raad speelt een cruciale rol bij het goedkeuren en implementeren van de aanbevelingen. Het is aan de raad om te beslissen of zij de aanbevelingen overneemt en hoe deze in de praktijk worden gebracht.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij de aanbevelingen integraal overneemt en hoe zij deze in de gemeentelijke procedures wil integreren. Dit kan politieke keuzes met zich meebrengen, zoals het prioriteren van bepaalde aanbevelingen of het aanpassen van bestaande regels.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Hoewel de aanbevelingen duidelijk zijn, ontbreken specifieke tijdlijnen en meetbare doelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de implementatie kan verduidelijking vereisen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij de aanbevelingen van de rekenkamercommissie overneemt en hoe zij deze in de gemeentelijke procedures wil integreren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces. Het richt zich voornamelijk op interne gemeentelijke procedures.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. Het richt zich voornamelijk op integriteitskwesties.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vermeldt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Het kan implicaties hebben voor de administratieve lasten en de aanstelling van een integriteitsfunctionaris, maar deze worden niet verder uitgewerkt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Quickscan integriteit Rekenkamercommissie Aanbevelingen Gedragscode Integriteit College van Burgemeester en Wethouders Onderzoeksrapport Doelmatigheid Publieke verantwoording KlachtenregelingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt Bespreekpunten
Agendapunt 5 Raadsvoorstel: Ontwerp-meerjarenbegroting Hulpverleningsregio Haaglanden 2010-2013 (2009/12305)
Samenvatting
De gemeente Leidschendam-Voorburg heeft een raadsvoorstel ontvangen om in te stemmen met de meerjarenbegroting 2010-2013 van de Hulpverleningsregio Haaglanden (HRH). Deze begroting is gericht op de regionalisering van de brandweerzorg, waarbij gemeentelijke brandweerkorpsen worden samengevoegd tot één regionale brandweer. Dit maakt deel uit van de vorming van de Veiligheidsregio Haaglanden, die ook de GHOR en de politie omvat. De begroting houdt geen rekening met de financiële gevolgen van deze regionalisering, maar verwacht op termijn schaalvoordelen en kwaliteitsverbeteringen. De inwonersbijdrage stijgt door de kosten van een nieuwe meldkamer. De gemeente Leidschendam-Voorburg heeft bezwaar gemaakt tegen een onverwachte kostenpost van € 256.000. De financiële ontvlechting van de lokale brandweer naar de regionale organisatie heeft gevolgen voor gemeentelijk beleid en weerstandscapaciteit. Er zijn risico's verbonden aan de kostendekkendheid van bijdragen van het Ministerie van BZK en de compensatie van BTW. De gemeente wordt voorgesteld in te stemmen met de concept-begroting.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement van het lid Poos betreft de "Ontwerp zienswijze meerjarenbegroting 2010-2013 HRH". Het amendement stelt voor dat de kosten, naast de rijksbijdrage, gedragen moeten worden door de gemeenten in de regio. Het benadrukt dat de herziening van het BZK-verdeelsysteem leidt tot een lagere rijksbijdrage, wat onterecht op de gemeenten wordt afgewenteld. Het roept op tot prioriteit voor nut, noodzaak, efficiëntie en effectiviteit bij de vorming van de veiligheidsregio en toekomstige begrotingen. Daarnaast vraagt het om tijdige communicatie van beleids- en financiële kaders voor de begroting 2011 van de HRH/VRH aan het college.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement is redelijk volledig in zijn kritiek op de huidige financiële verdeling en de oproep tot prioritering van efficiëntie en effectiviteit. Echter, het mist specifieke details over hoe deze doelen bereikt moeten worden.
Rol van de raad:
De raad moet het amendement beoordelen en beslissen of zij de voorgestelde wijzigingen in de zienswijze op de meerjarenbegroting willen ondersteunen. De raad speelt een cruciale rol in het vaststellen van de financiële en beleidsmatige kaders.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij de lastenverdeling tussen rijk en gemeenten willen herzien en of zij de nadruk willen leggen op efficiëntie en effectiviteit in de veiligheidsregio. Dit kan politieke implicaties hebben voor de relatie met andere gemeenten en het rijk.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het mist concrete maatregelen en tijdlijnen voor de voorgestelde prioriteiten. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van de doelen is niet uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij het amendement willen aannemen en daarmee de voorgestelde wijzigingen in de zienswijze op de meerjarenbegroting willen doorvoeren.
Participatie:
Het voorstel zegt weinig over participatie van andere belanghebbenden, zoals burgers of andere gemeenten, in het proces van besluitvorming.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het amendement wijst op de financiële gevolgen van een lagere rijksbijdrage en de noodzaak voor gemeenten om deze kosten te dragen. Het geeft echter geen specifieke dekking aan voor deze extra lasten, wat een belangrijk aandachtspunt is voor de raad.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ontwerp-meerjarenbegroting HRH Zienswijze Amendement Rijksbijdrage Gemeenten BZK-verdeelsysteem Veiligheidsregio Efficiency EffectiviteitVerfijning van de zoekopdracht:
-
Raadsvoorstel ontwerp-meerjarenbegroting 2010-2013 van de Hulpverleningsregio Haaglanden. .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel: ontwerp-meerjarenbegroting 2010 - 2013 van de Hulpverleningsregio Haaglanden
Samenvatting: Het raadsvoorstel betreft de ontwerp-meerjarenbegroting 2010 - 2013 van de Hulpverleningsregio Haaglanden. De commissie Algemene Zaken adviseert de gemeenteraad om deze begroting voor kennisgeving aan te nemen en in te stemmen met de opgestelde zienswijze. De VVD-fractie heeft aangegeven een amendement op de zienswijze te willen indienen. Het voorstel vraagt de raad om de ontwerp-meerjarenbegroting en de zienswijze goed te keuren, zoals beschreven in de brief van 26 juni.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de benodigde documenten en adviezen bevat voor de gemeenteraad om een beslissing te nemen. Echter, details over de inhoud van de zienswijze en de specifieke amendementen van de VVD worden niet genoemd.
Rol van de Raad
De raad moet de ontwerp-meerjarenbegroting voor kennisgeving aannemen en instemmen met de opgestelde zienswijze. Daarnaast moet de raad zich buigen over eventuele amendementen, zoals die van de VVD.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij instemt met de ontwerp-meerjarenbegroting en de zienswijze. Daarnaast moeten ze overwegen of ze de voorgestelde amendementen van de VVD willen accepteren of verwerpen.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, vooral omdat het geen specifieke doelen of meetbare resultaten bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van details over de zienswijze en amendementen kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de ontwerp-meerjarenbegroting voor kennisgeving aan te nemen en in te stemmen met de zienswijze, rekening houdend met eventuele amendementen.
Participatie
Het voorstel vermeldt niets over participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen
Het voorstel geeft geen specifieke details over de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Dit kan een belangrijk aandachtspunt zijn voor de raad bij het overwegen van de begroting en de zienswijze.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ontwerp-meerjarenbegroting Hulpverleningsregio Haaglanden Ontwerp-zienswijze Commissie Algemene Zaken VVD Amenderen Kennisgeving Zienswijze Brief van 26 juni PortefeuillehouderVerfijning van de zoekopdracht:
-
Raadsvoorstel tot instemming met meerjarenbegroting 2010-2013 van de Hulpverleningsregio Haaglanden .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel tot Instemming met Meerjarenbegroting 2010-2013 van de Hulpverleningsregio Haaglanden
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de instemming met de meerjarenbegroting 2010-2013 van de Hulpverleningsregio Haaglanden (HRH). Het doel is om de gemeentelijke brandweerkorpsen te fuseren tot één regionale brandweer, als onderdeel van de Veiligheidsregio Haaglanden. De begroting voorziet in schaalvoordelen en kwaliteitsverbeteringen binnen de brandweerorganisatie. De financiële consequenties van de regionalisering zijn nog niet in de begroting opgenomen. De gemeenteraad heeft twee maanden om opmerkingen te maken, waarna het Algemeen Bestuur van de HRH de begroting vaststelt.
Oordeel over de Volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, maar mist gedetailleerde informatie over de financiële consequenties van de regionalisering. Er is een duidelijke structuur en planning, maar de financiële impact en dekking zijn nog niet volledig uitgewerkt.
Rol van de Raad:
De raad moet instemmen met de meerjarenbegroting en kan opmerkingen maken die door het Algemeen Bestuur van de HRH worden meegenomen. De raad speelt een cruciale rol in de besluitvorming over de ontvlechting van de lokale brandweerorganisatie.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de instemming met de begroting en de regionalisering van de brandweer. Dit omvat keuzes over de financiële bijdrage van de gemeente en de impact op lokale brandweerzorg.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat de financiële consequenties en dekkingsplannen nog niet volledig zijn uitgewerkt. Er zijn geen duidelijke meetbare doelen of tijdlijnen voor de verwachte schaalvoordelen en kwaliteitsverbeteringen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met de concept-meerjarenbegroting 2010-2013 van de HRH.
Participatie:
Het voorstel vermeldt participatie van gemeenten in de werkgroep financiën, maar er is geen specifieke informatie over bredere participatie van belanghebbenden of inwoners.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in het voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een stijging van de inwonerbijdrage, voornamelijk door de nieuwe meldkamer. Er is een beperkte weerstandscapaciteit en onzekerheid over de compensatie van BTW. De dekking van de financiële gevolgen is nog niet volledig uitgewerkt, met name de negatieve reservepositie en de risico's verbonden aan de bijdrage van BZK.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Hulpverleningsregio Haaglanden (HRH) Regionalisering Veiligheidsregio Brandweer Meerjarenbegroting 2010-2013 Gemeenschappelijke regeling Inwonerbijdrage Financiële consequenties Meldkamer EfficiencyvoordelenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt Hamerstukken
Agendapunt 14 Raadsvoorstel tot vaststelling van het ruimtelijk ontwikkelingskader Overgoo (2009/6522). Wegens technische problemen kan de bijlage niet worden geopend. Mocht u de bijlage digitaal willen ontvangen kunt u een mail sturen naar griffie@leidschendam-voorburg.nl
Agendapunt 9 Raadsvoorstel tot wijziging van de Re-integratieverordening 2005 (2009/11633).
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg betreft een wijziging van de Re-integratieverordening 2005. Deze wijziging is ingegeven door de Wet Participatiebudget, die sinds 1 januari 2009 meer flexibiliteit biedt aan gemeenten om hun doelgroep te bepalen. De voorgestelde wijziging maakt het mogelijk om re-integratievoorzieningen aan te bieden aan personen die niet in de gemeente wonen. Dit is momenteel niet toegestaan volgens de gemeentelijke verordening, hoewel de landelijke wetgeving dit wel toestaat. De wijziging is bedoeld om te voorkomen dat re-integratietrajecten worden onderbroken bij verhuizing van cliënten en om werk-naar-werk arrangementen mogelijk te maken voor werknemers die met ontslag bedreigd worden. De wijziging houdt in dat het woonplaatscriterium kan worden genegeerd als het college dit nodig acht. Er zijn beleidsregels opgesteld om de toepassing van deze wijziging te beperken tot specifieke gevallen. De financiële impact van de wijziging is nog onduidelijk, maar eventuele kosten worden gedekt vanuit het Participatiebudget. Er is geen inspraakprocedure nodig, maar het voorstel wordt wel ter informatie naar de Participatieraad gestuurd. Het college stelt de raad voor om de wijziging vast te stellen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel tot wijziging van de Re-integratieverordening 2005
Samenvatting: Het voorstel betreft een wijziging van de re-integratieverordening van de gemeente Leidschendam-Voorburg. Deze wijziging maakt het mogelijk om re-integratievoorzieningen aan te bieden aan personen die niet in de gemeente wonen, in lijn met de Wet Participatiebudget. Dit biedt flexibiliteit bij het ondersteunen van cliënten die verhuizen binnen een regionaal samenwerkingsverband en bij het implementeren van werk-naar-werk arrangementen tijdens de kredietcrisis. De wijziging voorkomt dat de huidige verordening de ontwikkeling van nieuw beleid belemmert en zorgt ervoor dat de gemeentelijke regelgeving in overeenstemming is met de landelijke wetgeving.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een duidelijke uitleg van de aanleiding, de huidige regelgeving, de overwegingen voor wijziging, en de financiële en participatieaspecten. Echter, het zou baat kunnen hebben bij meer gedetailleerde financiële prognoses en een uitgebreidere risicoanalyse.
Rol van de Raad
De raad moet de voorgestelde wijziging van de re-integratieverordening goedkeuren. Daarnaast wordt van de raad verwacht dat zij de beleidsregels Doelgroepen Re-integratie voor kennisgeving aannemen.
Politieke keuzes
De raad moet beslissen of zij de flexibiliteit willen ondersteunen om re-integratievoorzieningen aan te bieden aan niet-ingezetenen, wat kan leiden tot bredere regionale samenwerking en ondersteuning van werk-naar-werk trajecten. Dit kan politieke implicaties hebben met betrekking tot budgettoewijzing en prioritering van lokale versus regionale belangen.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is gedeeltelijk SMART. Het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en een duidelijke evaluatiecriteria. Er zijn geen directe inconsistenties, maar de financiële gevolgen zijn nog onzeker.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de wijziging van de Verordening Re-integratie Leidschendam-Voorburg 2005 vast te stellen en de Beleidsregels Doelgroepen Re-integratie voor kennisgeving aan te nemen.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat er geen inspraakprocedure noodzakelijk wordt geacht, maar dat het voorstel ter informatie naar de Participatieraad wordt gestuurd. Dit suggereert een beperkte mate van participatie.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel. De focus ligt voornamelijk op re-integratie en arbeidsmarktbeleid.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen zijn nog onzeker. Het voorstel geeft aan dat de kosten gedekt worden vanuit het Werk-deel van het Participatiebudget, zonder dat een begrotingswijziging nodig is. Er is echter geen gedetailleerde financiële analyse of risicobeoordeling opgenomen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Re-integratieverordening Wet Participatiebudget Re-integratiemiddelen Woonplaatscriterium Beleidsregels Doelgroepen Kredietcrisis Werk-deel van de WWB Regionaal Platform Arbeidsmarktbeleid Werk-naar-werk arrangementen ParticipatieraadVerfijning van de zoekopdracht: