01-11-2016 Commissie OG
Agendapunt Bespreekpunten
Agendapunt 4 Ingekomen stukken: Petitie bouwplan Wilsveen 17.
Agendapunt 5 Raadsvoorstel: Onderzoek ontlasten Vlietbruggen (1705502).
-
Analyse van het document
Analyse van het Voorstel: Onderzoek Ontlasten Vlietbruggen
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Onderzoek Ontlasten Vlietbruggen" in Leidschendam-Voorburg. Drie onderzoeken zijn uitgevoerd om de verkeersdruk in het Damcentrum en rond de Vlietbruggen te verlichten. Het college stelt voor om scenario 2 ("benutten zoals bedoeld") te kiezen, dat verkeersmaatregelen omvat zonder de aanleg van een extra brug. Dit scenario is sneller te realiseren, goedkoper en ondersteunt de ontwikkeling van Klein Plaspoelpolder. Scenario 3c, dat een extra brug omvat, verbetert de bereikbaarheid niet significant en heeft grote financiële gevolgen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met meerdere onderzoeken en scenario's die zijn geëvalueerd. Het bevat financiële analyses en overwegingen van ruimtelijke impact, wat bijdraagt aan de volledigheid.
Rol van de Raad:
De raad moet een besluit nemen over welk scenario te volgen, waarbij zij het college kan opdragen om een concreet uitvoerings- en investeringsprogramma voor scenario 2 voor te leggen.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen scenario 2 en scenario 3c, waarbij ze de balans moeten vinden tussen kosten, verkeersdruk, leefbaarheid en ruimtelijke ontwikkeling.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de beschreven scenario's en hun gevolgen. Het is echter minder tijdgebonden, aangezien verdere uitwerking nodig is. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële cijfers zijn indicatief.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen om scenario 2 te kiezen en het college op te dragen een uitvoeringsprogramma voor te bereiden.
Participatie:
Er is sprake van participatie door de instelling van een Adviesgroep van belanghebbenden, die gedurende het onderzoek hun mening hebben kunnen vormen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een kernonderwerp, maar de keuze voor scenario 2 kan indirect bijdragen aan een duurzamere stedelijke ontwikkeling door minder ingrijpende infrastructuurveranderingen.
Financiële Gevolgen:
Scenario 3c heeft aanzienlijke financiële gevolgen, met kosten meer dan drie keer hoger dan scenario 2. Scenario 2 heeft geen negatieve financiële impact op de ontwikkeling van Klein Plaspoelpolder. De dekking van kosten moet nog verder worden uitgewerkt na besluitvorming.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verkeersdruk Damcentrum Vlietbruggen Klein Plaspoelpolder (KPP) Extra brug Selectieve toegang Scenario 2 ('benutten zoals bedoeld') Scenario 3c ('nieuwe infrastructuur') Bereikbaarheid VerkeersmaatregelenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 6.a Raadsvoorstel: Oneigenlijk grondgebruik (snippergroen) en omgang met adoptiegroen (1670913).
Samenvatting
De gemeente Leidschendam-Voorburg heeft besloten om actief op te treden tegen oneigenlijk grondgebruik, zoals het illegaal in gebruik nemen van gemeentegrond door particulieren. Hiervoor zijn extra middelen beschikbaar gesteld en een extern bureau heeft de situatie in kaart gebracht. Er is een beleidslijn opgesteld die onder andere voorziet in de verkoop van snippergroen aan bewoners tegen een verlaagde prijs, en in sommige gevallen verhuur. Daarnaast loopt er een pilot voor adoptiegroen, waarbij bewoners stukken gemeentegrond kunnen beheren zonder eigendomsoverdracht. De gemeente start een pilot in de wijk Essesteijn om verjaring te voorkomen en heeft gekozen voor een afwijkende aanbestedingsprocedure om snel te kunnen handelen. Goede communicatie met bewoners is essentieel voor het succes van het project.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Oneigenlijk grondgebruik (snippergroen) en omgang met adoptiegroen
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft "Oneigenlijk grondgebruik (snippergroen) en omgang met adoptiegroen" in de gemeente Leidschendam-Voorburg. Het richt zich op het aanpakken van illegaal gebruik van gemeentegrond door particulieren en het formaliseren van dit gebruik. Een extern bureau heeft de omvang van het probleem in kaart gebracht. Het voorstel introduceert beleidslijnen voor de verkoop en verhuur van snippergroen en de uitgifte van adoptiegroen. Een pilot in de wijk Essesteijn moet verjaring van grondgebruik voorkomen. Het project vereist Europese aanbesteding vanwege de kosten.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerde beschrijving van de problematiek, de voorgestelde beleidslijnen, en de financiële en juridische overwegingen. Echter, een evaluatie van de pilot met adoptiegroen ontbreekt nog.
Rol van de raad:
De raad moet de beleidslijnen voor oneigenlijk grondgebruik en adoptiegroen vaststellen en goedkeuren. Daarnaast moet de raad besluiten over de financiële dekking en de aanbestedingsstrategie.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de aanpak van oneigenlijk grondgebruik, de verkoop- en verhuurvoorwaarden van snippergroen, en de voorwaarden voor adoptiegroen. Ook moet de raad kiezen tussen verschillende aanbestedingsopties.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het bevat specifieke doelen en meetbare resultaten, zoals de verkoopprijs van snippergroen. Echter, er zijn geen duidelijke tijdlijnen voor de implementatie. Er zijn geen grote inconsistenties, maar de relatie tussen snippergroen en adoptiegroen kan verder worden verduidelijkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten over de goedkeuring van de voorgestelde beleidslijnen en de financiële dekking van het project. Ook moet de raad instemmen met de gekozen aanbestedingsstrategie.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat communicatie met bewoners cruciaal is. Er zijn plannen voor informatieflyers, krantenberichten, informatieavonden en persoonlijke gesprekken om bewoners te betrekken.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel. De focus ligt meer op juridische en financiële aspecten.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vermeldt een verlaagde projectprijs voor snippergroen en een verhuurprijs. De financiële dekking komt deels uit incidentele middelen voor handhaving. De kosten van het project vereisen Europese aanbesteding, maar specifieke financiële dekking wordt niet gedetailleerd uitgewerkt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Oneigenlijk grondgebruik Snippergroen Adoptiegroen Handhaving Verjaring Essesteijn Legalisatie Beleid Gemeentegrond CommunicatieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 6.b Raadsvoorstel: Tijdelijke aanpassing snippergroenprijs (1685383).
Samenvatting
De gemeente Leidschendam-Voorburg heeft besloten om tijdelijk de prijs voor snippergroen te verlagen in het kader van de 'pilot Essesteijn' en het 'Project Oneigenlijk Grondgebruik'. Gedurende deze projecten zal de verkoopprijs van snippergroen €125 per m² bedragen. Voor verhuur geldt een tijdelijke verlaging van de huurprijs voor drie jaar, waarna de reguliere prijs van €15 per m² per jaar weer van kracht wordt. Lopende huurcontracten en de prijs voor bebouwd snippergroen blijven ongewijzigd. Percelen groter dan 50 m² worden getaxeerd voor prijsbepaling. Er zijn geen financiële gevolgen voor de begroting, en de inwoners worden geïnformeerd via een nieuwsflits.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Tijdelijke aanpassing snippergroenprijs
Samenvatting: Het voorstel betreft een tijdelijke verlaging van de prijs voor de verkoop en verhuur van snippergroen in de gemeente Leidschendam-Voorburg gedurende de looptijd van de 'pilot Essesteijn' en het 'Project Oneigenlijk Grondgebruik'. De verkoopprijs wordt verlaagd naar €125 per m², terwijl de huurprijs voor nieuwe contracten tijdelijk wordt verlaagd voor drie jaar. Bestaande huurcontracten en prijzen voor bebouwd snippergroen blijven ongewijzigd. Percelen groter dan 50 m² worden getaxeerd. Het doel is om rechtsongelijkheid te voorkomen en inwoners de kans te bieden hun tuin uit te breiden tegen een gereduceerd tarief.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig, maar mist specifieke details over de impact op de lange termijn en eventuele juridische implicaties van de tijdelijke prijsverlaging.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad moet het voorstel goedkeuren en kan daarbij overwegen of de tijdelijke prijsverlaging in lijn is met de gemeentelijke doelen en beleidslijnen.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt
De raad moet beslissen of de tijdelijke verlaging van de snippergroenprijs wenselijk is en of deze voldoende bijdraagt aan het bevorderen van eerlijk grondgebruik zonder ongewenste neveneffecten.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en een duidelijke evaluatiecriteria. Er zijn geen directe inconsistenties, maar de impact op lange termijn is onduidelijk.
Besluit dat de raad moet nemen
De raad moet besluiten of zij instemt met de tijdelijke verlaging van de snippergroenprijs zoals voorgesteld.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van inwoners of belanghebbenden in de besluitvorming, maar er wordt wel een nieuwsflits aangekondigd om inwoners te informeren.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen
Er zijn geen directe financiële gevolgen voor de begroting, aangezien er geen opbrengsten voor snippergroen zijn opgenomen. Het voorstel verwijst naar een eerder besluit voor verdere financiële details.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Snippergroenprijs Oneigenlijk grondgebruik Pilot Essesteijn Verkoop Verhuur Rechtsongelijkheid Tarief Huurprijs Percelen TaxatieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 7.a Parkeerbalans (Leidschendam Centrum).
Agendapunt 7.b Raadsbrief: Invoeren blauwe zone 't Loo (1699323)
Agendapunt Agendapunten die niet besproken worden
Agendapunt 8 Raadsvoorstel: Vaststelling bestemmingsplan "Stompwijk" (1700363).
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg wordt voorgesteld om het bestemmingsplan "Stompwijk" vast te stellen. Het ontwerpbestemmingsplan lag ter inzage van 6 mei tot 16 juni 2016, waarbij vijf zienswijzen werden ingediend. Naar aanleiding hiervan zijn enkele aanpassingen gedaan. Het bestemmingsplan actualiseert verouderde regelingen en combineert twee eerdere plannen tot één nieuw plan. Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan de vaststelling. Na goedkeuring wordt het plan gepubliceerd en is er een beroepstermijn van zes weken. Tijdens deze periode kunnen belanghebbenden beroep aantekenen of schorsing van het plan aanvragen. De raad wordt gevraagd in te stemmen met het aangepaste plan en de bijbehorende Zienswijzennota.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Vaststelling bestemmingsplan "Stompwijk"
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Vaststelling bestemmingsplan 'Stompwijk'". Het bestemmingsplan is herzien om verouderde bestemmingsregelingen te actualiseren en omgevingsvergunningen te integreren. Het plan lag ter inzage van 6 mei tot 16 juni 2016, waarbij vijf zienswijzen zijn ingediend. Deze zienswijzen zijn beoordeeld en hebben geleid tot enkele aanpassingen in het plan. De raad wordt gevraagd het aangepaste bestemmingsplan en de bijbehorende Zienswijzennota vast te stellen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, met een duidelijke samenvatting van de zienswijzenprocedure, de wettelijke kaders en de communicatieplannen. Er is een uitgebreide toelichting op de wijzigingen en de betrokkenheid van belanghebbenden.
Rol van de raad:
De raad heeft de taak om het bestemmingsplan vast te stellen, inclusief de beoordeling van de zienswijzen en de voorgestelde wijzigingen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of de voorgestelde wijzigingen en de afhandeling van de zienswijzen voldoende zijn om het bestemmingsplan vast te stellen. Dit kan politieke implicaties hebben, vooral als er belanghebbenden zijn die zich niet in de wijzigingen kunnen vinden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische doelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de SMART-criteria zijn niet volledig toegepast.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten het bestemmingsplan en de Zienswijzennota vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel beschrijft de participatie van belanghebbenden via de zienswijzenprocedure. Er is ruimte geboden voor inspraak, en de zienswijzen zijn inhoudelijk behandeld.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als onderwerp in het voorstel, hoewel het bij bestemmingsplannen vaak een impliciet aspect is.
Financiële gevolgen:
Het voorstel stelt dat er geen financiële gevolgen zijn verbonden aan de vaststelling van het bestemmingsplan.
In conclusie, de raad moet het bestemmingsplan "Stompwijk" vaststellen, rekening houdend met de zienswijzen en de voorgestelde wijzigingen. De participatie is adequaat behandeld, maar duurzaamheid en SMART-doelstellingen kunnen verder worden uitgewerkt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan "Stompwijk" Zienswijzen Wet ruimtelijke ordening (Wro) Plangebied Zienswijzennota / Nota van wijzigingen Terinzagelegging Beheersverordening Omgevingsvergunningen Beroepstermijn SchorsingsverzoekVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 9 Raadsvoorstel: Aanvraag omgevingsvergunning voor het realiseren van een nieuwe basisschool voor De Dijsselbloem met turn- en gymzaal aan de Delflandlaan 6 in Voorburg (1699174).
Samenvatting
De gemeente Leidschendam-Voorburg heeft een aanvraag ontvangen voor een omgevingsvergunning om een nieuwe basisschool, De Dijsselbloem, met een turn- en gymzaal te bouwen aan de Delflandlaan 6 in Voorburg. Deze nieuwbouw wijkt af van het huidige bestemmingsplan, waardoor een projectafwijkingsbesluit nodig is. De raad moet hiervoor een Verklaring van geen bedenkingen (vvgb) afgeven. Het bouwplan overschrijdt de toegestane bouw- en goothoogte en de sportfunctie is niet ondergeschikt aan de onderwijsfunctie, wat strijdig gebruik oplevert. Een uitgebreide procedure met een Goede Ruimtelijke Onderbouwing is vereist. Het college stelt voor de ontwerp vvgb als definitief aan te merken als er geen zienswijzen worden ingediend. Er worden geen planschadeclaims verwacht, en de ontwerp vvgb en bijbehorende stukken worden zes weken ter inzage gelegd.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Aanvraag omgevingsvergunning voor het realiseren van een nieuwe basisschool voor De Dijsselbloem met turn- en gymzaal aan de Delflandlaan 6 in Voorburg." Het voorstel betreft de aanvraag voor een omgevingsvergunning voor de bouw van een nieuwe basisschool met sportfaciliteiten. De bouwplannen wijken af van het huidige bestemmingsplan, waardoor een projectafwijkingsbesluit nodig is. De gemeenteraad moet een Verklaring van geen bedenkingen (vvgb) afgeven om de bouw mogelijk te maken. Het voorstel bevat een ruimtelijke onderbouwing en er zijn geen significante financiële risico's verwacht.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, met een gedetailleerde beschrijving van de afwijkingen van het bestemmingsplan, de benodigde juridische stappen, en de financiële implicaties. Er is ook een ruimtelijke onderbouwing en een communicatieplan opgenomen.
Rol van de raad:
De raad moet een Verklaring van geen bedenkingen (vvgb) afgeven. Dit is een noodzakelijke stap om de omgevingsvergunning te kunnen verlenen, gezien de afwijkingen van het bestemmingsplan.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij de afwijkingen van het bestemmingsplan accepteert en de vvgb afgeeft. Dit omvat het overwegen van de impact op de gemeenschap, de noodzaak van de nieuwe schoolfaciliteiten, en de mogelijke bezwaren van omwonenden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en concrete acties voor het geval er zienswijzen worden ingediend. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de SMART-criteria kunnen beter worden toegepast.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de ontwerp vvgb al dan niet als definitief aan te merken, afhankelijk van eventuele ingediende zienswijzen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de ontwerp vvgb en bijbehorende stukken zes weken ter inzage worden gelegd, waarbij belanghebbenden zienswijzen kunnen indienen. Dit biedt een participatiemogelijkheid voor de gemeenschap.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel. Het zou nuttig zijn om te weten of er duurzame bouwmethoden of materialen worden overwogen.
Financiële gevolgen:
Er worden geen significante financiële gevolgen verwacht. Eventuele planschadeclaims zouden ten laste komen van de post onvoorzien van het investeringskrediet voor de bouw.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingsvergunning Basisschool De Dijsselbloem Delflandlaan 6 Bestemmingsplan Projectafwijkingsbesluit Verklaring van geen bedenkingen (vvgb) Ruimtelijke onderbouwing Gymzaal Archeologisch onderzoek Goothoogte en bouwhoogte overschrijdingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 10 Raadsvoorstel: Vergoeding voor zakelijke rechten voor maatschappelijke sportvoorziening (1684392). (Betreft aanpassing nota Grondprijsbeleid).
Samenvatting
De tekst bespreekt zakelijke rechten, specifiek erfpacht en opstalrecht. Erfpacht geeft het recht om een onroerende zaak van een ander te gebruiken tegen een jaarlijkse vergoeding, de canon. Deze canon wordt elke vijf jaar herzien en jaarlijks geïndexeerd op basis van de CPI-index. Het canonpercentage wordt berekend door de gemiddelde rente op 10-jaars staatsobligaties te verminderen met de gemiddelde inflatie, plus een opslag voor risico en beheerskosten. Voor 2015 is dit percentage vastgesteld op 2,95%. Het opstalrecht betreft het recht om gebouwen of beplantingen op andermans grond te hebben, met een vergelijkbare jaarlijkse vergoeding, de retributie. Voor maatschappelijke sportvoorzieningen stelt de gemeente de canon op € 0,00 per m² per jaar, tenzij er substantiële gemeentelijke investeringen zijn. Deze organisaties moeten non-profit zijn en bijdragen aan de maatschappelijke meerwaarde, zoals gezondheid en sociale cohesie.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Aanpassing van de canon- en retributieregeling voor erfpacht en opstalrechten". Het richt zich op het vaststellen van de methodiek voor het berekenen van de canon en retributie voor erfpacht en opstalrechten, met speciale aandacht voor maatschappelijke sportvoorzieningen. De canon wordt berekend op basis van de grondwaarde en een canonpercentage, dat is afgeleid van de gemiddelde rente op 10-jaars staatsobligaties minus inflatie, vermeerderd met een risico-opslag. Voor maatschappelijke sportvoorzieningen wordt de canon op nul gesteld, tenzij er substantiële gemeentelijke investeringen zijn. Dit moet sportorganisaties financieel ondersteunen en maatschappelijke meerwaarde bevorderen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig in termen van het uitleggen van de berekeningsmethodiek en de uitzonderingen voor maatschappelijke sportvoorzieningen. Echter, het zou baat hebben bij meer gedetailleerde informatie over de criteria voor "substantiële gemeentelijke investeringen" en hoe deze worden beoordeeld.
Rol van de Raad:
De raad moet het voorstel goedkeuren en kan daarbij overwegen of de voorgestelde methodiek en uitzonderingen in lijn zijn met de gemeentelijke doelen en beleidskaders. De raad heeft ook de taak om te zorgen voor transparantie en rechtvaardigheid in de toepassing van deze regels.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of het nul-tarief voor maatschappelijke sportvoorzieningen gerechtvaardigd is en of de methodiek voor het berekenen van de canon en retributie eerlijk en effectief is. Er moet ook worden overwogen of de criteria voor substantiële investeringen duidelijk en rechtvaardig zijn.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de berekeningsmethodiek, maar mist tijdgebonden elementen en kan meer gedetailleerd zijn over de criteria voor uitzonderingen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de definitie van "substantiële investeringen" kan verduidelijking behoeven.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of het voorstel wordt aangenomen, eventueel met aanpassingen. Dit omvat het goedkeuren van de berekeningsmethodiek en de uitzonderingen voor maatschappelijke sportvoorzieningen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van belanghebbenden in de besluitvorming. Het zou nuttig zijn om input van sportorganisaties en andere betrokkenen te overwegen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet expliciet genoemd, maar het bevorderen van maatschappelijke sportvoorzieningen kan indirect bijdragen aan sociale duurzaamheid door gezondheid en cohesie te bevorderen.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft financiële implicaties door het nul-tarief voor maatschappelijke sportvoorzieningen, wat kan leiden tot minder inkomsten uit canon en retributie. Er wordt niet specifiek aangegeven hoe dit wordt gedekt, wat een aandachtspunt voor de raad kan zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Erfpacht Canon Opstalrecht Retributie Grondwaarde Canonpercentage Staatsobligaties Inflatie Maatschappelijke sportvoorzieningen Notariële kostenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Raadsvoorstel Vergoeding voor zakelijke rechten voor maatschappelijke sportvoorziening.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Vergoeding voor zakelijke rechten voor maatschappelijke sportvoorziening
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Vergoeding voor zakelijke rechten voor maatschappelijke sportvoorziening". Het voorstel beoogt een uniform beleid te creëren voor de vergoeding van zakelijke rechten bij maatschappelijke sportvoorzieningen. Het college stelt voor om een nul-tarief van € 0,00 per vierkante meter per jaar in te voeren voor deze voorzieningen, tenzij er substantiële gemeentelijke investeringen zijn. Dit tarief geldt voor zowel nieuwe als bestaande contracten en de looptijd van de contracten wordt beperkt tot maximaal twintig jaar. Het voorstel wijzigt de Nota Grondprijsbeleid 2015 om deze veranderingen te weerspiegelen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke uitleg van de huidige situatie, de noodzaak voor verandering, en de voorgestelde aanpassingen. Er zijn echter geen gedetailleerde financiële analyses of lange termijn effecten opgenomen.
Rol van de raad:
De raad moet het voorstel goedkeuren om het nieuwe beleid te implementeren. Dit omvat het aanpassen van de Nota Grondprijsbeleid 2015.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij het nul-tarief voor maatschappelijke sportvoorzieningen willen ondersteunen, wat kan leiden tot een verlies aan inkomsten voor de gemeente. Ze moeten ook overwegen of de voorgestelde looptijd van twintig jaar passend is.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van het nul-tarief en de looptijd van contracten. Het is echter minder specifiek over de criteria voor "substantiële gemeentelijke investeringen". Er zijn geen duidelijke tijdsgebonden doelen, behalve de implementatiedatum van 1 januari 2017.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemmen met het voorstel om het nul-tarief in te voeren en de Nota Grondprijsbeleid 2015 aan te passen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er communicatie zal plaatsvinden met de betrokken maatschappelijke sportvoorzieningen, maar er is geen sprake van participatie in de besluitvorming.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel leidt tot een jaarlijkse opbrengstenderving van € 3.382. Dit bedrag zal worden opgenomen in de begroting voor 2017 en verder. Er wordt geen specifieke dekking voor dit verlies genoemd, behalve dat het in de begroting wordt verwerkt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Maatschappelijke sportvoorzieningen Nul-tarief Zakelijke rechten Recht van opstal Recht van erfpacht Grondprijsbeleid Uniform beleid Gemeentelijke investeringen Contracten Financiële positieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 11 Raadsvoorstel: Nota Grondbeleid 2016 (1681399).
Samenvatting
De Nota Grondbeleid 2016 van de gemeente Leidschendam-Voorburg is een geactualiseerd document dat de gemeentelijke rol bij ruimtelijke ontwikkelingsopgaven beschrijft. Het biedt transparantie over hoe de gemeente haar grondbeleid voert en de keuze maakt tussen actief of faciliterend beleid. Door veranderingen in de vastgoedmarkt en de opkomst van organische gebiedsontwikkeling, kiest de gemeente voor een situationeel grondbeleid. Dit beleid omvat vier benaderingen: loslaten en faciliteren, stimuleren, samenwerken, en zelf doen. De gemeente beoordeelt per project welke mate van sturing nodig is en welke instrumenten worden ingezet. Dit sluit aan bij de toekomstige Omgevingswet, die meer ruimte biedt voor maatwerk. De raad wordt gevraagd in te stemmen met deze nota.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Nota Grondbeleid 2016". Het voorstel actualiseert het gemeentelijke grondbeleid van Leidschendam-Voorburg, dat voor het laatst in 2011 werd vastgesteld. Het document biedt transparantie over de gemeentelijke rol in ruimtelijke ontwikkelingsopgaven en introduceert een situationeel grondbeleid. Dit beleid varieert van faciliteren tot zelf uitvoeren, afhankelijk van de specifieke situatie. De nota speelt in op marktontwikkelingen en de veranderende rol van de gemeente in gebiedsontwikkeling, mede beïnvloed door de vastgoedcrisis en de opkomst van organische gebiedsontwikkeling. Het voorstel vraagt de raad om in te stemmen met deze geactualiseerde nota.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het zowel de context als de noodzaak voor actualisatie van het grondbeleid behandelt. Het biedt een duidelijke structuur voor hoe de gemeente haar rol kan aanpassen aan verschillende situaties.
Rol van de raad:
De raad wordt gevraagd om in te stemmen met de Nota Grondbeleid 2016. Dit betekent dat de raad de voorgestelde beleidswijzigingen moet beoordelen en goedkeuren.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de verschuiving naar een situationeel grondbeleid, waarbij de gemeente afhankelijk van de situatie een actieve of faciliterende rol kan aannemen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), omdat het geen specifieke meetbare doelen of tijdlijnen bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de implementatie van situationeel beleid kan variëren afhankelijk van interpretatie.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij instemt met de Nota Grondbeleid 2016 en daarmee de voorgestelde beleidsaanpassingen accepteert.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niet expliciet hoe participatie van burgers of andere belanghebbenden is meegenomen in de ontwikkeling van het beleid.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel, hoewel het impliciet kan worden beïnvloed door de keuzes in ruimtelijke ontwikkeling.
Financiële gevolgen:
Het voorstel bespreekt niet expliciet de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Dit kan een belangrijk aandachtspunt zijn voor de raad bij de besluitvorming.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Nota Grondbeleid Grondprijsbeleid Ruimtelijke ontwikkelingsopgaven Actief grondbeleid Faciliterend grondbeleid Situationeel grondbeleid Marktontwikkelingen Gebiedsontwikkeling Omgevingswet GrondbeleidsinstrumentenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 12 Raadsvoorstel: Vaststelling bestemmingsplan 'Veursestraatweg 215' (1687476).
Samenvatting
Het bestemmingsplan 'Veursestraatweg 215' in Leidschendam-Voorburg wordt gewijzigd om de bouw van een nieuwe woning mogelijk te maken. Het bestaande bouwvlak vervalt en het nieuwe bouwvlak komt verder van de weg te liggen. Hoewel er geen zienswijzen zijn ingediend tijdens de inzageperiode, is ambtshalve geconstateerd dat de regeling voor bijgebouwen niet correct was. Dit wordt gecorrigeerd naar een maximum van 50 m² aan bijgebouwen, conform de beleidskaders. Er zijn geen financiële gevolgen voor de gemeente, aangezien er een anterieure overeenkomst is met de eigenaar. Het bestemmingsplan zal na vaststelling opnieuw ter inzage worden gelegd en kan onherroepelijk worden als er geen beroep wordt ingesteld. De raad wordt voorgesteld het bestemmingsplan gewijzigd vast te stellen en geen exploitatieplan op te stellen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Vaststelling bestemmingsplan 'Veursestraatweg 215'
Samenvatting: Het bestemmingsplan 'Veursestraatweg 215' betreft een wijziging van het bouwvlak aan de Veursestraatweg 215 in Leidschendam. De eigenaar wil de bestaande woning vervangen door een nieuwe woning, waarvoor een nieuw bouwvlak verder van de weg wordt voorgesteld. Het plan vereist een besluit hogere waarden Wet geluidhinder. Er zijn geen zienswijzen ingediend, maar een ambtshalve wijziging is nodig om de bijgebouwenregeling te corrigeren. Het plan past binnen het ruimtelijk beleidskader en heeft geen financiële gevolgen voor de gemeente, dankzij een anterieure overeenkomst met de eigenaar.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is over het algemeen volledig. Het bevat een gedetailleerde beschrijving van de wijzigingen, de noodzaak van een hogere geluidswaarde, en de correctie van de bijgebouwenregeling. Ook worden de financiële aspecten en de communicatie na vaststelling duidelijk behandeld.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad moet het bestemmingsplan gewijzigd vaststellen, inclusief de nota van wijzigingen en het besluit hogere waarden Wet geluidhinder. Daarnaast moet de raad besluiten geen exploitatieplan vast te stellen.
Politieke keuzes
De raad moet beslissen over de vaststelling van het bestemmingsplan met de voorgestelde wijzigingen. Dit omvat het accepteren van de ambtshalve wijziging voor de bijgebouwenregeling en het besluit om geen exploitatieplan vast te stellen.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en meetbaar in termen van de wijzigingen en de financiële afspraken. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, behalve de aanvankelijke fout in de bijgebouwenregeling, die nu wordt gecorrigeerd.
Besluit van de raad
De raad moet besluiten het bestemmingsplan 'Veursestraatweg 215' gewijzigd vast te stellen en geen exploitatieplan vast te stellen.
Participatie
Er zijn geen zienswijzen ingediend tijdens de inzageperiode, wat kan duiden op een gebrek aan bezwaren of betrokkenheid van de gemeenschap. De communicatie over de wijzigingen lijkt adequaat te zijn geweest.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is indirect relevant, gezien de nadruk op het behoud van de groene karakteristieken van het gebied en het beperken van verstening door de bijgebouwenregeling.
Financiële gevolgen
Er zijn geen financiële gevolgen voor de gemeente, dankzij een anterieure overeenkomst met de eigenaar die kostenverhaal en eventuele planschadeclaims dekt. De vergoeding van € 15.400 valt binnen deze overeenkomst.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Veursestraatweg 215 Duivenvoordecorridor Wet geluidhinder Bijgebouwenregeling Anterieure overeenkomst Ruimtelijk beleidskader Rijksbeschermd stads- en dorpsgezicht Planschadeclaims Nota van wijzigingenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt Bespreekpunten
Agendapunt 13 Raadsvoorstel: Zienswijze aangepaste begroting Avalex 2016 (1723309).
Agendapunt Agendapunten die niet besproken worden
Agendapunt 14 Raadsvoorstel: Bekrachtiging GEHEIME toelichting financiële consequenties KPP ruimtereservering EOV (1705394).
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg wordt gevraagd om de geheimhouding te bekrachtigen van een toelichting op de financiële consequenties van het openhouden van een strook in het KPP-gebied. Deze toelichting is vertrouwelijk omdat openbaarmaking de onderhandelingspositie van de gemeente kan schaden en de uitvoering van de ontwikkelstrategie nadelig kan beïnvloeden. De raad wordt verzocht om in de eerstvolgende vergadering de geheimhouding te bekrachtigen, anders vervalt deze. Indien er behoefte is aan verdere bespreking, wordt geadviseerd dit achter gesloten deuren te doen. Een conceptbesluit voor bekrachtiging is bijgevoegd.
-
a_rv_bekrachtiging geheimhouding financiele consequenties KPP ruimtereservering EOV.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Bekrachtiging GEHEIME toelichting financiële consequenties KPP ruimtereservering EOV
Samenvatting: Het voorstel betreft de bekrachtiging van de geheimhouding van een toelichting op de financiële consequenties van het openhouden van een strook in het KPP-gebied. Deze geheimhouding is noodzakelijk om de onderhandelingspositie van de gemeente te beschermen en de ontwikkelstrategie niet te schaden. De toelichting bevat vertrouwelijke informatie over verkoopprijzen en onderhandelingsbandbreedtes die de gemeente hanteert. De raad wordt gevraagd om deze geheimhouding in de eerstvolgende raadsvergadering te bekrachtigen, anders vervalt deze. Indien er behoefte is aan verdere toelichting, wordt voorgesteld dit achter gesloten deuren te doen.
Oordeel over de Volledigheid
Het voorstel lijkt volledig in de context van het doel: het beschermen van vertrouwelijke financiële informatie. Het biedt echter geen gedetailleerde financiële gegevens, wat begrijpelijk is gezien de vertrouwelijkheid.
Rol van de Raad
De raad moet de geheimhouding van de financiële toelichting bekrachtigen. Dit is essentieel om de onderhandelingspositie van de gemeente te beschermen en de ontwikkelstrategie te ondersteunen.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij de geheimhouding bekrachtigt, wat invloed heeft op de transparantie versus de bescherming van gemeentelijke belangen.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden (bekrachtiging in de eerstvolgende raadsvergadering), maar mist meetbare en realistische elementen vanwege de vertrouwelijkheid. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de geheimhouding kan als een beperking worden gezien.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de geheimhouding van de financiële toelichting te bekrachtigen.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen participatie van burgers of andere belanghebbenden, wat logisch is gezien de vertrouwelijkheid van de informatie.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd en lijkt geen direct relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen worden niet openbaar gemaakt vanwege de vertrouwelijkheid. Er wordt niet aangegeven hoe eventuele kosten gedekt worden, wat begrijpelijk is gezien de aard van het document.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Geheime toelichting Financiële consequenties KPP ruimtereservering Onderhandelingspositie Ontwikkelstrategie Gebiedsvernieuwing Verkoopprijzen Geheimhouding Marktinzicht Economisch belangVerfijning van de zoekopdracht: