04-02-2014 Raad
Agendapunt Bespreekpunten
Agendapunt 1 Opening, mededelingen en vaststelling agenda.
Agendapunt Hamerstukken
Agendapunt 10 Raadsvoorstel deelname gemeenschappelijke regeling Metropoolregio Rotterdam Den Haag (916925 / 919437)
Samenvatting
De gemeenteraad van Zoetermeer heeft op 25 november 2013 vergaderd over de deelname aan de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH). Tijdens deze vergadering werd besproken dat er onduidelijkheid bestaat over waarom bepaalde zienswijzen van de gemeenteraden niet zijn verwerkt in de voorgestelde gemeenschappelijke regeling. De raad van Zoetermeer heeft daarom besloten om een brief te sturen naar het bestuursforum van de MRDH met het verzoek om meer duidelijkheid te verschaffen. Ze vragen om een overzicht waarin per gemeente en per zienswijze wordt uitgelegd waarom deze wel of niet in het voorstel zijn opgenomen. Daarnaast willen ze dat de gemeenteraden de mogelijkheid krijgen om voor 1 januari 2014 wijzigingsvoorstellen in te dienen. De raad van Zoetermeer heeft andere gemeenteraden gevraagd zich bij dit verzoek aan te sluiten en zal voorlopig geen besluit nemen over deelname aan de regeling totdat er een reactie is ontvangen.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van de motie is "Brief aan bestuursforum MRDH". De motie betreft een verzoek van de gemeenteraad van Zoetermeer aan het bestuursforum van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) om meer duidelijkheid te verschaffen over de verwerking van zienswijzen die door verschillende gemeenteraden zijn ingediend. De raad van Zoetermeer wil dat de gemeenteraden de mogelijkheid krijgen om concrete wijzigingsvoorstellen in te dienen op basis van een 2-kolommenstuk waarin de reacties van het bestuursforum op de zienswijzen worden weergegeven. Dit moet de gemeenteraden in staat stellen om een weloverwogen besluit te nemen over deelname aan de MRDH.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt niet volledig, omdat het aangeeft dat er onvoldoende informatie is over de verwerking van de ingediende zienswijzen. De motie vraagt om aanvullende informatie om een weloverwogen besluit te kunnen nemen.
Rol van de raad:
De raad van Zoetermeer speelt een actieve rol door het initiatief te nemen om meer duidelijkheid te vragen van het bestuursforum MRDH. De raad wil ervoor zorgen dat alle gemeenteraden goed geïnformeerd zijn voordat ze een besluit nemen over deelname aan de MRDH.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes betreffen de beslissing om al dan niet deel te nemen aan de MRDH. Dit hangt af van de mate waarin de raad tevreden is met de voorgestelde gemeenschappelijke regeling en de verwerking van hun zienswijzen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen concrete doelen of meetbare resultaten bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar er is een gebrek aan informatie die besluitvorming ondersteunt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze de brief met het verzoek om meer informatie naar het bestuursforum MRDH willen sturen en of ze andere gemeenteraden willen vragen zich hierbij aan te sluiten.
Participatie:
Het voorstel benadrukt het belang van participatie door te vragen om reacties op de zienswijzen van de gemeenteraden. Dit geeft aan dat de raad waarde hecht aan inspraak en betrokkenheid van alle betrokken partijen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Er worden geen directe financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen genoemd in de motie. Het voorstel richt zich voornamelijk op het verkrijgen van informatie en het verbeteren van de besluitvormingsprocedure.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) Gemeenschappelijke regeling Verkeer en vervoer (BDU) Economische kracht Zienswijzen Bestuursforum Tweede Kamer Reglementen van orde Wijzigingsvoorstellen StadsgewestenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Raadsbrief Antwoord van het Bestuursforum op de in motie 934041 geformuleerde vragen met betrekking.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsbrief: Antwoord van het Bestuursforum op de in de motie 934041 geformuleerde vragen met betrekking tot de gemeenschappelijke regeling Metropoolregio Rotterdam Den Haag." Het document betreft een raadsbrief waarin het college van burgemeester en wethouders van Leidschendam-Voorburg de raad informeert over de antwoorden van het Bestuursforum op vragen die in een eerdere motie (934041) zijn gesteld. Deze vragen hebben betrekking op de gemeenschappelijke regeling van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag. De brief dient als aanvulling op een eerder raadsvoorstel dat tijdens de vergadering van 17 december 2013 is aangehouden.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de gevraagde antwoorden van het Bestuursforum bevat en daarmee tegemoetkomt aan de motie van de raad. Het biedt de benodigde informatie om verder te kunnen gaan met de behandeling van het raadsvoorstel.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om de ontvangen informatie van het Bestuursforum te betrekken bij de verdere behandeling en besluitvorming over het raadsvoorstel met betrekking tot de gemeenschappelijke regeling van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of de antwoorden van het Bestuursforum voldoende zijn om het aangehouden raadsvoorstel verder te behandelen en of zij akkoord gaan met de voorgestelde gemeenschappelijke regeling.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel zelf is niet specifiek SMART geformuleerd, aangezien het voornamelijk een informatieve brief betreft. Er zijn geen duidelijke doelstellingen, meetbare resultaten, of tijdsgebonden elementen opgenomen. Er lijken geen directe inconsistenties in de brief te zijn.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij de ontvangen informatie voldoende achten om het raadsvoorstel verder te behandelen en of zij instemmen met de gemeenschappelijke regeling.
Participatie:
Het voorstel zegt niets expliciet over participatie van burgers of andere belanghebbenden. Het richt zich voornamelijk op de interne besluitvorming binnen de raad.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. Het document richt zich op bestuurlijke en organisatorische aspecten van de gemeenschappelijke regeling.
Financiële gevolgen:
De brief zelf bespreekt geen financiële gevolgen of de dekking daarvan. Dit zou mogelijk in het oorspronkelijke raadsvoorstel aan de orde komen, dat verder behandeld moet worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestuursforum Motie 934041 Gemeenschappelijke regeling Metropoolregio Rotterdam Den Haag Raadsbrief Vragen Vergadering Reactie Behandeling PortefeuillehouderVerfijning van de zoekopdracht:
-
Raadsvoorstel deelname gemeenschappelijke regeling Metropoolregio Rotterdam Den Haag.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel Deelname Gemeenschappelijke Regeling Metropoolregio Rotterdam Den Haag
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel deelname gemeenschappelijke regeling Metropoolregio Rotterdam Den Haag." Het voorstel betreft de deelname van de gemeente Leidschendam-Voorburg aan de Metropoolregio Rotterdam Den Haag. Het doel is om de economische structuur te versterken en de bereikbaarheid te verbeteren door middel van samenwerking tussen 24 gemeenten. Het voorstel omvat de oprichting van een vervoersautoriteit en de inrichting van een bestuursstructuur. De financiële en organisatorische kaders worden geschetst, evenals de rol van de provincie en de samenwerking met omliggende regio's.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met aandacht voor verschillende aspecten zoals bestuurlijke structuur, financiële implicaties, en samenwerkingsverbanden. Het biedt een gedegen basis voor besluitvorming, hoewel enkele details, zoals de exacte financiële dekking, nog verder uitgewerkt moeten worden.
Rol van de Raad:
De raad moet instemmen met de deelname aan de gemeenschappelijke regeling en de bijbehorende verordening. Daarnaast moet de raad betrokken blijven bij de zienswijzeprocedure en de evaluatie van de regeling.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over deelname aan de Metropoolregio, de samenstelling van het bestuur, en de financiële bijdrage per inwoner. Er moeten keuzes worden gemaakt over de mate van betrokkenheid bij de verschillende beleidsvelden en de samenwerking met andere gemeenten en de provincie.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is gedeeltelijk SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). De doelen zijn specifiek en tijdgebonden, maar de meetbaarheid en realistische haalbaarheid van sommige financiële en organisatorische aspecten kunnen beter worden uitgewerkt. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële dekking kan verder worden gespecificeerd.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om in te stemmen met de gemeenschappelijke regeling en de verordening van de Vervoersautoriteit. Daarnaast moet de raad voorstellen doen voor het reglement van orde en de zienswijzeprocedure.
Participatie:
Het voorstel benadrukt de betrokkenheid van verschillende stakeholders, waaronder gemeenteraden, bedrijven, en kennisinstellingen. De zienswijzeprocedure biedt ruimte voor participatie van de raden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp in het voorstel, met aandacht voor groene innovatie en het economisch belang van duurzaamheid. Het voorstel erkent de rol van duurzaamheid in de economische strategie van de regio.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een bijdrage van €2,95 per inwoner voor de Metropoolregio. De kosten voor de afbouw van het stadsgewest Haaglanden en de opbouw van de Metropoolregio worden gedekt uit reserves en fondsen. Er is echter behoefte aan verdere specificatie van de financiële dekking en risico's.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Metropoolregio Rotterdam Den Haag Economisch vestigingsklimaat Bereikbaarheid Samenwerking Vervoersautoriteit Bestuurlijke platforms Economische groei Innovatie Gemeenschappelijke regeling Financieel kaderVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 11 Raadsvoorstel tot vaststelling nota archeologie herijking 2013 (928211).
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Vaststelling definitieve conceptnota archeologie herijking 2013". Het voorstel beoogt het archeologiebeleid van de gemeente Leidschendam-Voorburg te herzien en te verbeteren. De herijking richt zich op het vereenvoudigen van regelgeving, het verbeteren van de effectiviteit van het beleid, en het aanpassen aan veranderde wet- en regelgeving. Het beleid, inclusief de archeologische beleidskaart, wordt vastgesteld voor de periode 2013-2017. Belangrijke verbeteringen zijn onder andere verruimde vrijstellingsgrenzen, vermindering van onderzoeksregimes, en de introductie van een archeologisch informatiesysteem (GIS).
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig en gedetailleerd, met een duidelijke uitleg van de noodzaak en de voorgestelde wijzigingen. Het behandelt zowel de huidige knelpunten als de verwachte verbeteringen.
Rol van de raad:
De raad moet het voorstel beoordelen en goedkeuren. Ze spelen een cruciale rol in het vaststellen van het herijkte archeologiebeleid en het waarborgen dat het beleid aansluit bij de gemeentelijke en wettelijke eisen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de mate van deregulering en de balans tussen archeologische bescherming en ontwikkelingsvrijheid. Ze moeten ook overwegen hoe het beleid bijdraagt aan de ruimtelijke ordening en de betrokkenheid van burgers en stakeholders.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), met duidelijke doelen en tijdsframes. Er zijn geen directe inconsistenties opgemerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de conceptnota archeologie herijking 2013 vast te stellen en te implementeren.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door inspraak van burgers en stakeholders, met een inspraakperiode en openbare bijeenkomsten.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, aangezien het beleid gericht is op het behoud van archeologisch erfgoed, wat bijdraagt aan cultureel duurzame ontwikkeling.
Financiële gevolgen:
Het voorstel wordt binnen bestaande financiële middelen gerealiseerd en beoogt kosten te verminderen door deregulering. Er zijn geen significante financiële risico's geïdentificeerd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Archeologiebeleid Herijking Archeologische beleidskaart Wetgeving Monumentenwet Kwaliteitsnorm Nederlandse Archeologie (KNA) Vrijstellingsgrenzen Onderzoeksregimes Informatievoorziening Pact van DuivenvoordeVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 12 Raadsvoorstel tot vaststellen van een ontwerp verklaring van geen bedenkingen t.b.v. de aanvraag omgevingsvergunning nieuwbouw Medisch Centrum Haaglanden (Antoniushove) (928238).
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Ontwerpbesluit hogere grenswaarden Wet geluidhinder Uitbreiding fase 2 MCH Antoniushove
Samenvatting: Het college van burgemeester en wethouders van Leidschendam-Voorburg stelt voor om hogere grenswaarden voor geluidshinder vast te stellen voor de uitbreiding van het ziekenhuis MCH Antoniushove. Het bouwplan bevindt zich binnen wettelijke geluidszones en overschrijdt de voorkeursgrenswaarden voor weg- en railverkeerslawaai. Akoestisch onderzoek toont aan dat het niet mogelijk is om met doelmatige maatregelen aan de voorkeursgrenswaarden te voldoen. Daarom worden hogere grenswaarden voorgesteld: 53 dB voor de Heuvelweg en 62 dB voor de spoorlijn Den Haag-Leiden. Het besluit ligt ter inzage en belanghebbenden kunnen zienswijzen indienen.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is gedetailleerd en bevat een uitgebreide onderbouwing van de noodzaak voor hogere grenswaarden. Het akoestisch onderzoek en de overwegingen zijn duidelijk beschreven, evenals de redenen waarom bepaalde geluidsreducerende maatregelen niet haalbaar zijn.
Rol van de Raad
De raad speelt een rol in het goedkeuren van het ontwerpbesluit en het vaststellen van de hogere grenswaarden. De raad moet ook de zienswijzen van belanghebbenden in overweging nemen.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of de voorgestelde hogere grenswaarden acceptabel zijn, gezien de stedenbouwkundige, financiële en verkeerskundige beperkingen. Er moet een balans worden gevonden tussen de noodzaak van de ziekenhuisuitbreiding en de impact op de leefomgeving.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de voorgestelde grenswaarden. Het is tijdgebonden door de inzagetermijn voor zienswijzen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij instemt met het vaststellen van de hogere grenswaarden voor de uitbreiding van het ziekenhuis.
Participatie
Het voorstel biedt belanghebbenden de mogelijkheid om zienswijzen in te dienen, wat participatie bevordert.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar het voorstel houdt rekening met de leefomgeving door geluidsnormen te evalueren.
Financiële Gevolgen
Het voorstel vermeldt financiële bezwaren tegen bepaalde geluidsreducerende maatregelen, maar geeft geen gedetailleerde financiële analyse of dekking aan. -
Raadsvoorstel Ontwerp verklaring van geen bedenkingen ten behoeve van de aanvraag omgevingsvergunni.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Ontwerp verklaring van geen bedenkingen voor nieuwbouw radiotherapeutisch centrum
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Ontwerp verklaring van geen bedenkingen ten behoeve van de aanvraag omgevingsvergunning voor het realiseren van nieuwbouw van een radiotherapeutisch centrum bij Medisch Centrum Haaglanden (Ziekenhuis Sint Antoniushove)". Het voorstel betreft de aanvraag voor een omgevingsvergunning voor de nieuwbouw van een radiotherapeutisch centrum, genaamd RCwest, bij het Medisch Centrum Haaglanden. Dit centrum is een samenwerking tussen het MCH, Hagaziekenhuis en Bronovo ziekenhuis en zal bestaande bestralingsruimten vernieuwen. De nieuwbouw overschrijdt de bouwgrenzen van het bestemmingsplan en vereist een projectafwijkingsbesluit en een verklaring van geen bedenkingen van de gemeenteraad.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is gedetailleerd en biedt een uitgebreide toelichting op de wettelijke kaders, het huidige beleid en de bestaande kaders. Het bevat ook informatie over de financiële aspecten en de communicatieprocedure. Het lijkt volledig in de context van de benodigde besluitvorming.
Rol van de raad:
De raad moet een ontwerp verklaring van geen bedenkingen afgeven, wat essentieel is voor het verlenen van de omgevingsvergunning. De raad kan deze verklaring alleen weigeren in het belang van een goede ruimtelijke ordening.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of de ruimtelijke ordening voldoende gewaarborgd is en of de afwijking van het bestemmingsplan acceptabel is. Er moet ook worden overwogen of de belangen van omwonenden, zoals verkeerscirculatie en stralingsrisico's, adequaat zijn behandeld.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische doelen. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de SMART-criteria kunnen beter worden toegepast.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de ontwerp verklaring van geen bedenkingen al dan niet af te geven. Indien er geen zienswijzen zijn, kan de ontwerpverklaring als definitief worden aangemerkt.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de ontwerpverklaring en bijbehorende stukken ter inzage worden gelegd, waarbij belanghebbenden zienswijzen kunnen indienen. Dit biedt een participatiemogelijkheid voor de gemeenschap.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in het voorstel. De focus ligt voornamelijk op ruimtelijke ordening en wettelijke vereisten.
Financiële gevolgen:
De kosten van publicatie worden gedekt door legeskosten. Een anterieure overeenkomst zorgt ervoor dat alle gemeentelijke kosten worden verhaald op de aanvrager, waardoor er geen exploitatieplan nodig is.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
RCwest Radiotherapeutisch centrum Medisch Centrum Haaglanden Nieuwbouw Ziekenhuis Sint Antoniushove Omgevingsvergunning Gruttolaan Vliesgevel Goede Ruimtelijke Onderbouwing GeluidsrapportVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 13 Raadsvoorstel tot vaststellen van het beeldkwaliteitplan Duivenvoordecorridor (928196).
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Beeldkwaliteitplan Duivenvoordecorridor". Het plan is opgesteld door de gemeenten Leidschendam-Voorburg en Voorschoten om de cultuurhistorische en landschappelijke kwaliteiten van de Duivenvoordecorridor te herstellen en te versterken. Het beeldkwaliteitplan dient als aanvullende welstandsnota en biedt richtlijnen voor ontwikkelende partijen en initiatiefnemers over de beeldkwaliteitseisen waaraan hun plannen moeten voldoen. Het plan is een nadere uitwerking van de bestaande welstandsnota en is bedoeld om de ruimtelijke kwaliteit van het gebied te waarborgen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke beschrijving van de doelstellingen, de betrokken partijen, en de stappen die al zijn ondernomen. Echter, meer gedetailleerde informatie over de specifieke eisen en criteria binnen het beeldkwaliteitplan zou de volledigheid kunnen verbeteren.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het beeldkwaliteitplan vast te stellen als aanvullende welstandsnota. Dit betekent dat de raad instemt met de richtlijnen en eisen die in het plan zijn opgenomen en deze officieel maakt voor het gebied.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde beeldkwaliteitseisen en de focus op het herstellen en versterken van de cultuurhistorische en landschappelijke kwaliteiten. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de mate van flexibiliteit die wordt toegestaan binnen de kaders van het bestemmingsplan.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Hoewel de doelstellingen duidelijk zijn, ontbreken specifieke meetbare criteria en tijdsgebonden elementen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het beeldkwaliteitplan vast te stellen als aanvullende welstandsnota voor de Duivenvoordecorridor.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er inspraak is geweest, maar er is slechts één inspraakreactie ontvangen die niet tot aanpassingen heeft geleid. Dit suggereert beperkte participatie van het publiek.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, gezien de focus op het herstellen van landschappelijke kwaliteiten en het saneren van glastuinbouw. Het voorstel richt zich op het verbeteren van de ecologische en recreatieve mogelijkheden van het gebied.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen worden gedekt door de grondexploitatie, die eerder door de raad is vastgesteld. De kosten van het kwaliteitsteam en het beeldkwaliteitplan worden gedeeld met de gemeente Voorschoten. Er is geen gedetailleerde financiële analyse opgenomen in het voorstel.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Duivenvoordecorridor Beeldkwaliteitplan Cultuurhistorische kwaliteiten Landschappelijke kwaliteiten Kwaliteitsteam (Q-team) Welstandsnota Glastuinbouw Stedenbouwkundig plan Provincie Zuid-Holland Recreatieve en ecologische mogelijkhedenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 14 Raadsvoorstel m.b.t. de grondverkoop uitbreiding Albert Heijn supermarkt in Leidsenhage (928271).
-
Raadsvoorstel Begrotingswijziging in verband met de grondverkoop ten behoeve van de uitbreiding van.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Begrotingswijziging in verband met de grondverkoop ten behoeve van de uitbreiding van de Albert Heijn supermarkt in Leidsenhage
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Begrotingswijziging in verband met de grondverkoop ten behoeve van de uitbreiding van de Albert Heijn supermarkt in Leidsenhage." Het voorstel betreft de verkoop van een perceel grond door de gemeente Leidschendam-Voorburg aan Unibail-Rodamco Nederland Winkels N.V. voor de uitbreiding van de Albert Heijn supermarkt naar een AH-XL. De verkoopprijs is vastgesteld op € 900.000, exclusief omzetbelasting. De kosten voor het bouwrijp maken van de grond worden gedeeld tussen de gemeente, Unibail-Rodamco en Stedin. Het netto resultaat van de verkoop wordt voorgesteld om toe te voegen aan de algemene reserve.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat details over de koopovereenkomst, financiële aspecten, en de verdeling van kosten. Echter, er ontbreekt informatie over de participatie van omwonenden en eventuele milieu- of duurzaamheidsaspecten.
Rol van de raad:
De raad moet instemmen met de begrotingswijziging die voortvloeit uit de grondverkoop. Dit omvat het goedkeuren van de financiële transacties en het vaststellen van de begrotingswijziging.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de grondverkoop en de bijbehorende financiële wijzigingen. Dit omvat keuzes over het gebruik van de opbrengsten en de prioritering van gemeentelijke middelen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers en transacties. Het is echter minder specifiek over tijdsgebonden aspecten en participatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar er is een gebrek aan informatie over duurzaamheid en participatie.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om in te stemmen met de begrotingswijziging, de plankosten goed te keuren, het budget voor herinrichting beschikbaar te stellen, en het netto resultaat toe te voegen aan de algemene reserve.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niets over participatie van burgers of andere belanghebbenden. Dit is een gemis, aangezien dergelijke projecten vaak invloed hebben op de lokale gemeenschap.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het voorstel. Gezien de aard van het project (uitbreiding van een supermarkt), zou dit een relevant onderwerp kunnen zijn, vooral met betrekking tot de herinrichting van de openbare ruimte.
Financiële gevolgen:
De verkoopprijs van de grond is € 900.000, met kosten voor het bouwrijp maken van € 149.107,50. Het netto resultaat van de verkoop is € 825.000, dat wordt voorgesteld om toe te voegen aan de algemene reserve. De financiële dekking komt uit de verkoopopbrengsten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Albert Heijn Unibail-Rodamco Grondverkoop Uitbreiding AH-XL Koopovereenkomst Bouwterrein Koopsom Kabels en leidingen PlankostenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 15 Raadsvoorstel m.b.t. de verkoop van de Prins Hendriklaan 30 te Leidschendam (928252).
-
Raadsvoorstel Begrotingswijziging in verband met de verkoop van de Prins Hendriklaan 30 te Leidsche.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft een begrotingswijziging in verband met de verkoop van de Prins Hendriklaan 30 te Leidschendam, onderdeel van het project 'af te stoten eigendommen'. De locatie wordt "om niet" verkocht aan de vereniging Scouting Pius XII, die het terrein al gebruikt. De gemeente neemt de kosten voor overdrachtsbelasting, sloop en asbestsanering voor haar rekening, wat leidt tot een eenmalige financiële tegenvaller van € 38.100. Deze kosten worden gedekt uit de algemene reserve. De verkoop is onder voorbehoud van goedkeuring door de gemeenteraad.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een gedetailleerde financiële toelichting, een beschrijving van de afspraken met Scouting Pius XII, en de voorwaarden waaronder de verkoop plaatsvindt.
Rol van de raad:
De raad moet instemmen met de begrotingswijziging die voortvloeit uit de verkoop van het eigendom en de financiële consequenties daarvan.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de verkoop "om niet" en de bijbehorende financiële lasten die ten laste van de algemene reserve komen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële gevolgen, maar mist concrete tijdsgebonden doelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de noodzaak van de verkoop "om niet" kan ter discussie staan.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met de financiële bijdrage aan Scouting Pius XII, de kosten voor sloop en asbestsanering, en het dekken van deze kosten uit de algemene reserve.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen participatie van andere belanghebbenden buiten de overeenkomst met Scouting Pius XII.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar de sloop en asbestsanering kunnen milieueffecten hebben.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen bedragen een eenmalige tegenvaller van € 38.100, te dekken uit de algemene reserve. De kosten zijn gespecificeerd, maar er is geen alternatieve dekking voorgesteld.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Scouting Pius XII Prins Hendriklaan 30 Koopovereenkomst Af te stoten eigendommen Asbestsanering Overdrachtsbelasting Algemene reserve Financiële bijdrage Sloopkosten AanbiedingsverplichtingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 16 Raadsvoorstel m.b.t. de verkoop van de Van Ruysdaellaan 97 te Leidschendam (928256).
-
Raadsvoorstel Begrotingswijziging in verband met de verkoop van de Van Ruysdaellaan 97 te Leidschen.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Begrotingswijziging in verband met de verkoop van de Van Ruysdaellaan 97 te Leidschendam in het kader van het project 'af te stoten eigendommen'." Het voorstel betreft de verkoop van Freddies Hoeve en een botenloods aan Scouting Satoko Kitahara. Freddies Hoeve wordt "om niet" verkocht, terwijl de botenloods voor de stichtingskosten wordt verkocht. De gemeente draagt bij aan de kosten voor het geschikt maken van Freddies Hoeve voor kinderopvang en neemt de asbestsanering voor haar rekening. De financiële gevolgen worden gedekt uit de algemene reserve en de grondexploitatie Rozenlaan.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met gedetailleerde financiële en juridische informatie. Echter, er ontbreekt een uitgebreide toelichting op de participatie van betrokken partijen en de duurzaamheidsoverwegingen.
Rol van de raad:
De raad moet instemmen met de begrotingswijziging en de financiële bijdragen die in het voorstel zijn opgenomen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de financiële steun aan Scouting Satoko Kitahara en de verkoopvoorwaarden, inclusief de "om niet" verkoop van Freddies Hoeve en de financiële bijdrage voor de kinderopvang.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers, maar mist tijdgebonden elementen en specifieke doelen voor de kinderopvang. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de duurzaamheid en participatie zijn onderbelicht.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om in te stemmen met de financiële bijdragen en de dekking van de kosten zoals voorgesteld.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, behalve de betrokkenheid van Scouting Satoko Kitahara en Stichting Vlietkinderen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen en dekking:
De financiële gevolgen omvatten een eenmalige tegenvaller van € 230.426, die wordt gedekt uit de algemene reserve. De kosten voor de botenloods worden gedekt vanuit de grondexploitatie Rozenlaan.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Scouting Satoko Kitahara Freddies Hoeve Botenloods Kinderopvang Begrotingswijziging Staatssteun De-minimisverordening Asbestsanering Algemene reserve Grondexploitatie RozenlaanVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 17 Raadsvoorstel: Detailhandelsvisie Leidschendam-Voorburg 2013 (908605 / 926149)
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Detailhandelsvisie Leidschendam-Voorburg 2013". Het document biedt een visie op de detailhandelsstructuur van de gemeente Leidschendam-Voorburg, rekening houdend met veranderende omstandigheden zoals de opkomst van online winkelen en toenemende concurrentie tussen winkelgebieden. Het richt zich op de versterking van vier kernwinkelcentra: Leidsenhage, De Julianabaan, Oud-Voorburg en Leidschendam-Centrum. De visie benadrukt de rolverdeling tussen gemeente, ondernemers en vastgoedeigenaren en stelt dat de gemeente een regisserende en faciliterende rol moet aannemen. Het document stelt voor om in overleg met stakeholders te bepalen welke aanvullende plannen nodig zijn voor de kernwinkelcentra.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het een uitgebreide visie biedt op de detailhandelsstructuur en de rolverdeling tussen verschillende partijen. Het bevat echter geen gedetailleerde financiële plannen of specifieke tijdlijnen voor de uitvoering.
Rol van de raad:
De raad moet de detailhandelsvisie vaststellen en goedkeuren. Daarnaast moet de raad toezicht houden op de uitvoering van de visie en de betrokkenheid van stakeholders waarborgen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de mate van betrokkenheid en investering in de kernwinkelcentra, de rol van de gemeente in de uitvoering van de visie, en de balans tussen economische ontwikkeling en andere gemeentelijke prioriteiten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen specifieke doelen, meetbare resultaten of tijdlijnen bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de visie is vrij algemeen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de Detailhandelsvisie Leidschendam-Voorburg 2013 vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er overleg is geweest met diverse stakeholders, waaronder ondernemersverenigingen en de Kamer van Koophandel. Er is echter geen inspraakronde voor bewoners en zittende ondernemers.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel stelt dat de detailhandelsvisie geen directe financiële gevolgen heeft. Er wordt echter benadrukt dat de middelen van de gemeente beperkt zijn, wat impliceert dat er financiële keuzes gemaakt moeten worden bij de uitvoering van de visie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Detailhandelsvisie Kernwinkelcentra Winkelgebieden Leegstand Ondernemers Structuurvisie Positionering Stakeholders Versterking ConcurrentieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 18 Raadsvoorstel: Inzet extra middelen armoedebestrijding 2013, PC-regeling en eigen bijdrage Ooievaarspas (930892)
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Titel: Inzet extra middelen armoedebestrijding 2013: PC-regeling en eigen bijdrage Ooievaarspas
Samenvatting: Het voorstel betreft de inzet van €75.000 extra middelen voor armoedebestrijding in Leidschendam-Voorburg, beschikbaar gesteld door staatssecretaris Klijnsma. Het geld wordt gebruikt om openstaande vorderingen van de PC-regeling voor schoolgaande kinderen kwijt te schelden en de eigen bijdrage voor de Ooievaarspas af te schaffen. De PC-regeling verandert van een lening naar een gift, wat 260 gevallen betreft voor een totaal van €72.000. Het afschaffen van de eigen bijdrage voor de Ooievaarspas, die €15.370 kost, wordt structureel bekostigd uit toekomstige extra middelen voor armoedebestrijding.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een gedetailleerde financiële paragraaf, een beschrijving van de voorgestelde wijzigingen en de impact ervan, en een communicatieplan. Echter, het mist specifieke details over de exacte verdeling van toekomstige structurele middelen.
Rol van de raad:
De raad moet het voorstel goedkeuren, inclusief de financiële toewijzing en beleidswijzigingen, zoals het kwijtschelden van vorderingen en het afschaffen van de eigen bijdrage.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze de extra middelen willen inzetten zoals voorgesteld, wat een keuze inhoudt tussen directe financiële verlichting voor minima en andere mogelijke toepassingen van de middelen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek, meetbaar en tijdgebonden. Het is echter minder specifiek over de toekomstige structurele financiering. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar er is enige onzekerheid over de exacte toekomstige financiering.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde wijzigingen goed te keuren en de financiële middelen toe te wijzen zoals beschreven.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen directe participatie van burgers in de besluitvorming, maar er is wel een communicatieplan om de wijzigingen aan de betrokkenen kenbaar te maken.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen direct relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op armoedebestrijding en sociale participatie.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn duidelijk uiteengezet: €72.000 voor het kwijtschelden van vorderingen en €15.370 structureel voor het afschaffen van de eigen bijdrage. De dekking komt uit de extra middelen voor armoedebestrijding, zowel incidenteel als structureel.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Armoedebestrijding PC-regeling Ooievaarspas Minimagezinnen Maatschappelijke participatie Eigen bijdrage Kwijtschelding Sociale diensten Bijstandsbeleid CommunicatiekanalenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 19 Raadsvoorstel inzake vaststelling Bestemmingsplan Landelijk Gebied II (941933/943905).
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Vaststelling bestemmingsplan 'Landelijk Gebied II'
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Vaststelling bestemmingsplan 'Landelijk Gebied II'". Dit bestemmingsplan is opgesteld naar aanleiding van een uitspraak van de Raad van State, die bepaalde bestemmingen in het oorspronkelijke plan vernietigde. Het nieuwe plan biedt een bestemmingsregeling voor negen percelen in het buitengebied. Het ontwerp heeft ter inzage gelegen en er is één zienswijze ingediend, die geen aanleiding gaf tot inhoudelijke aanpassingen. Het voorstel vraagt de raad om het bestemmingsplan en de bijbehorende nota vast te stellen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de context, de aanleiding, en de procedurele stappen duidelijk beschrijft. Het bevat ook een samenvatting van de zienswijze en de reactie daarop.
Rol van de raad:
De raad moet het bestemmingsplan en de bijbehorende nota vaststellen. Dit is een formele stap om te voldoen aan de uitspraak van de Raad van State en om het plan juridisch bindend te maken.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde bestemmingsregeling, inclusief de reactie op de zienswijze. Dit kan politieke implicaties hebben, vooral als er belanghebbenden zijn die het niet eens zijn met de voorgestelde bestemmingen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, gezien de deadline van de Raad van State. Het is echter minder meetbaar en realistisch in termen van concrete uitkomsten, omdat het vooral een juridische verplichting betreft. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het bestemmingsplan 'Landelijk Gebied II' en de bijbehorende nota vast te stellen.
Participatie:
Er is sprake van participatie door het voeren van gesprekken met belanghebbenden en het bieden van de mogelijkheid om zienswijzen in te dienen. Echter, er is slechts één zienswijze ontvangen, wat kan wijzen op beperkte betrokkenheid of tevredenheid met het plan.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. Het plan lijkt voornamelijk gericht op juridische en ruimtelijke ordeningsaspecten.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen voor de gemeente, aangezien het plan conserverend is en geen kosten met zich meebrengt. Ook zijn er geen kosten door overschrijding van de termijn van de Raad van State.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan 'Landelijk Gebied II' Raad van State Zienswijze Percelen Reclamant Milieutoets Provinciaal beleid Voorlopige voorziening Activiteitenbesluit milieubeheer InspraakrechtVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt Bespreekpunten
Agendapunt Hamerstukken
Agendapunt 20 Raadsvoorstel tot benoeming van een plv. lid van de Geloofsbrievencommissie (944559).
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg, gedateerd 22 januari 2014, betreft de benoeming van een plaatsvervangend lid voor de Commissie voor het onderzoek van de geloofsbrieven. Deze benoeming is noodzakelijk vanwege de controle van de geloofsbrieven van de nieuwe raad voor 25 maart, en de mogelijke afwezigheid van commissieleden door ziekte of andere verplichtingen. Artikel 6 van het Reglement van orde vereist de instelling van een commissie voor deze taak bij elke nieuwe benoeming van raadsleden. Vanwege de nucleaire conferentie op 24 en 25 maart, die de bereikbaarheid kan bemoeilijken, wordt voorgesteld om op 4 februari 2014 een plaatsvervangend lid te benoemen. Dit lid kan indien nodig op 24 of 25 maart worden ingezet.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Benoeming Plaatsvervangend lid Commissie Onderzoek Geloofsbrieven Reglement van orde Permanente commissie Nucleaire conferentie Bereikbaarheid InstallatieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 21 Raadsvoorstel tot het instellen van een Ondernemersfonds Leidschendam-Centrum (938002/943873).
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de oprichting van een ondernemersfonds in Leidschendam Centrum, na een eerdere draagvlakmeting die positief uitviel. Het fonds wordt gefinancierd door een reclamebelasting, gebaseerd op de WOZ-waarde van panden. De Stichting Promotie Leidschendam Centrum zal de fondsen beheren en promotieactiviteiten uitvoeren. De gemeente faciliteert het proces, maar de ondernemers moeten zelf draagvlak creëren. Het fonds wordt geëvalueerd na 2 jaar en 9 maanden. De totale opbrengst van de reclameheffing wordt geschat op €53.000, waarvan 5% naar perceptiekosten gaat.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat details over de draagvlakmeting, de financiële structuur, en de rol van de betrokken partijen. Echter, meer informatie over de specifieke doelen en verwachte resultaten van het fonds zou nuttig zijn.
Rol van de Raad:
De raad moet instemmen met de verordening voor de reclamebelasting, het aanpassen van het subsidiebeleidskader, en de bijbehorende begrotingswijziging.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze de lastenverzwaring voor ondernemers goedkeuren en of ze het ondernemersfonds als een effectieve manier zien om economische activiteiten in Leidschendam Centrum te stimuleren.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is gedeeltelijk SMART. Het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en concrete resultaten. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de evaluatiecriteria zijn niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten de verordening voor de reclamebelasting vast te stellen, het subsidiebeleidskader aan te passen, en de begrotingswijziging goed te keuren.
Participatie:
Het voorstel benadrukt dat het initiatief en draagvlak van de ondernemers zelf moet komen. De gemeente faciliteert, maar de ondernemers zijn de drijvende kracht.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een totale opbrengst van €53.000 uit de reclameheffing, waarvan 5% naar perceptiekosten gaat. De resterende €50.000 wordt als subsidie uitgekeerd aan de stichting. De begroting moet worden aangepast om deze mutaties te verwerken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ondernemersfonds Draagvlakmeting Reclamebelasting Stichting Promotie Leidschendam Centrum Ondernemersvereniging Leidschendam Centrum (OLC) WOZ-waarde Subsidie Reclameheffing Perceptiekosten BegrotingswijzigingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 22 Raadsvoorstel tot vaststelling van de Verordening tot Eerste wijziging van de Verordening op de heffing en invordering van Leges 2014 (943935 / 945939).
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de vaststelling van een wijziging in de Legesverordening 2014 van de gemeente Leidschendam-Voorburg. Deze wijziging is noodzakelijk vanwege aanpassingen in de Paspoortwet, die de geldigheidsduur van reisdocumenten en identiteitskaarten voor personen van 18 jaar en ouder verlengt tot 10 jaar en de bijbehorende tarieven aanpast. De nieuwe tarieven gaan in op 9 maart 2014. De raad is bevoegd om artikel 2 en 3 van de Legesverordening te wijzigen. De verlenging van de geldigheidsduur zal op termijn leiden tot lagere baten en lasten voor de gemeente, omdat er minder documenten hoeven te worden aangeschaft en er minder personele inzet nodig is. De financiële gevolgen worden verwerkt in de begroting van 2014 en de meerjarenbegroting 2015-2019. De nieuwe tarieven voor paspoorten en identiteitskaarten worden in de verordening opgenomen en na vaststelling door de raad bekendgemaakt.
-
Raadsvoorstel tot vaststelling van de Verordening tot eerste wijziging van de Verordening op de heff.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel tot vaststelling van de Verordening tot Eerste wijziging van de Verordening op de heffing en invordering van Leges 2014". Het voorstel betreft de aanpassing van de Legesverordening 2014 naar aanleiding van wijzigingen in de Paspoortwet. De geldigheidsduur van reisdocumenten en identiteitskaarten voor personen van 18 jaar en ouder wordt verlengd tot 10 jaar, en de tarieven worden dienovereenkomstig aangepast. Deze wijzigingen treden in werking op 9 maart 2014. De raad is bevoegd om de wijzigingen in de Legesverordening door te voeren, wat leidt tot een verlaging van zowel de baten als de lasten op termijn.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de noodzakelijke wijzigingen in de Legesverordening beschrijft en de financiële implicaties ervan toelicht. Het bevat ook de wettelijke basis voor de wijzigingen en de gevolgen voor de gemeentelijke begroting.
Rol van de raad:
De raad heeft de bevoegdheid om de wijzigingen in de Legesverordening vast te stellen. Dit is een formele rol waarbij de raad de voorgestelde aanpassingen moet goedkeuren.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes zijn beperkt, aangezien de wijzigingen voortvloeien uit landelijke wetgeving. De raad moet echter beslissen over de vaststelling van de aangepaste verordening en de financiële gevolgen daarvan.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, aangezien het een duidelijke wijziging met een specifieke ingangsdatum betreft. Het is meetbaar in termen van de nieuwe tarieven. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de Verordening tot Eerste wijziging van de Legesverordening 2014 vast te stellen zoals voorgesteld.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, wat logisch is gezien de technische aard van de wijziging.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het voornamelijk gaat om administratieve en financiële aanpassingen.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn een verlaging van zowel de baten als de lasten door de verlengde geldigheidsduur van de documenten. Dit wordt verwerkt in de begroting van 2014 en moet worden meegenomen in de meerjarenbegroting 2015-2019. De dekking wordt niet expliciet genoemd, maar de verlaging van de kosten lijkt de verlaging van de baten te compenseren.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Paspoortwet Geldigheidsduur Reisdocumenten Nederlandse identiteitskaart Tarieven Legesverordening Wijzigingsverordening Bedrijfsvoering Kostendekkendheid Begroting 2015-2019Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 23 Vaststellen besluitenlijst raadsvergadering d.d. 17 december 2013 (934070).
Agendapunt 24 Lijst van ingekomen stukken (943781).
Agendapunt Bespreekpunten
Agendapunt 4 Raadsvoorstel: Consensus Overeenkomst Herontwikkeling Leidsenhage (931067).
-
Analyse van het document
Analyse van het Voorstel: Consensus Overeenkomst Herontwikkeling Leidsenhage
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Consensus Overeenkomst Herontwikkeling Leidsenhage." Het voorstel betreft de herontwikkeling van winkelcentrum Leidsenhage in Leidschendam-Voorburg. Na goedkeuring van de gebiedsvisie en haalbaarheidstoets in juli 2013, is er gewerkt aan de financiële en stedenbouwkundige uitwerking. Er is constructief overleg gevoerd met omwonenden over hun wensen, met name op het gebied van beeldkwaliteit, stedenbouwkundige inpassing en verkeer. Unibail en de gemeente hebben overeenstemming bereikt over de financiële haalbaarheid, vastgelegd in de Consensus Overeenkomst. De raad wordt gevraagd deze overeenkomst als uitgangspunt voor verdere realisatie te bekrachtigen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in termen van het beschrijven van de stappen die zijn genomen sinds de goedkeuring van de gebiedsvisie. Het omvat zowel stedenbouwkundige als financiële aspecten en geeft inzicht in de participatie van omwonenden.
Rol van de Raad:
De raad speelt een cruciale rol in het bekrachtigen van de geheimhouding van bepaalde artikelen in de overeenkomst en het geven van eventuele wensen en bedenkingen. Dit is essentieel voor de voortgang van het project.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de bekrachtiging van de geheimhouding en de goedkeuring van de Consensus Overeenkomst. Dit omvat het afwegen van de belangen van economische ontwikkeling tegen de belangen van omwonenden en transparantie.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) doordat het duidelijke doelen en tijdlijnen stelt, zoals de afronding van het beeldkwaliteitsplan in februari 2014. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de geheimhouding kan als een beperking in transparantie worden gezien.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten over de bekrachtiging van de geheimhouding en eventuele wensen en bedenkingen kenbaar maken over de Consensus Overeenkomst.
Participatie:
Het voorstel benadrukt de participatie van omwonenden via klankbordgroepen en overleg, wat wijst op een inclusieve benadering.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een onderwerp in het voorstel, maar kan impliciet aanwezig zijn in de stedenbouwkundige en verkeerskundige plannen.
Financiële Gevolgen:
De financiële haalbaarheid is bevestigd, maar specifieke details zijn geheim. De overeenkomst omvat afspraken over grondtransacties en exploitatiebijdragen, maar de dekking van kosten is niet openbaar gemaakt vanwege de geheimhouding.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Herontwikkeling Leidsenhage Consensus Overeenkomst Unibail Omwonenden Masterplan Beeldkwaliteit Financiële haalbaarheid Stedenbouwkundige aspecten Verkeerskundige aspecten KlankbordgroepenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5 Stand van zaken bomenkap De Zijde.
Agendapunt 6 Raadsvoorstel: Versterking Sociale Structuur 2014 (932853).
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel "Versterking sociale structuur 2014"
Titel en Samenvatting:
Het voorstel "Versterking sociale structuur 2014" richt zich op het versterken van de lokale sociale structuur in Leidschendam-Voorburg in 2014. Dit is bedoeld als voorbereiding op de decentralisaties van de Jeugdwet, de nieuwe Wmo en de Participatiewet in 2015. De maatregelen omvatten het faciliteren van extra (zorg)vrijwilligers, het ontwikkelen van activiteiten ter ondersteuning van mantelzorgers, het vergroten en innoveren van collectieve dagbesteding, het behouden van belangrijke lokale voorzieningen en het ontwikkelen van een communicatietraject met maatschappelijke partners. Het voorstel vraagt om eenmalige budgetten uit de reserve Wmo en de reserve 40+ subsidie Prinsenhof.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig in de beschrijving van de maatregelen en de financiële implicaties. Het biedt een gedetailleerde uitleg van de voorgestelde acties en de bijbehorende budgetten. Echter, de langetermijnimpact en evaluatiecriteria van deze maatregelen zijn minder duidelijk.
Rol van de raad:
De raad moet aanvullende besluitvorming bieden voor de voorgestelde maatregelen en de bijbehorende budgetten goedkeuren. De raad speelt een cruciale rol in het vaststellen van de financiële toewijzingen en het ondersteunen van de transitie naar het nieuwe sociale stelsel.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van middelen en de focus van de sociale structuurversterking. Er moeten keuzes worden gemaakt over de toewijzing van budgetten en de nadruk op bepaalde sociale initiatieven, zoals vrijwilligerswerk en mantelzorgondersteuning.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is gedeeltelijk SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en evaluatiecriteria. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de voorlopige aard van de maatregelen kan leiden tot onzekerheid over de langetermijnuitvoering.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde maatregelen en de bijbehorende budgetten goed te keuren, zodat de sociale structuur in 2014 kan worden versterkt.
Participatie:
Het voorstel benadrukt samenwerking met maatschappelijke partners en de ontwikkeling van een communicatietraject met inwoners, wat participatie bevordert.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is impliciet relevant, gezien de focus op een toekomstbestendige sociale structuur en het verminderen van de druk op duurdere zorgvoorzieningen.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een eenmalige toewijzing van €75.000 uit de reserve 40+ subsidie Prinsenhof en €254.000 uit de reserve Wmo. De dekking komt uit bestaande reserves, maar de langetermijnfinanciering is niet volledig uitgewerkt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Sociale structuur Decentralisaties Mantelzorgers Vrijwilligers Collectieve dagbesteding Sociale Agenda Wmo Participatiewet Jeugdwet CommunicatieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 7 Raadsvoorstel m.b.t. afvalbeleid. (Wordt nagezonden).
Agendapunt 8 Raadsvoorstel tot wijzigen verordening rechtspositie wethouders, raads- en commissieleden en verordening op de raadscommissies (afschaffen PC vergoeding, verminderen aantal toegevoegde commissieleden en presentiegelden) (954073/930230).
Samenvatting
De tekst beschrijft de vergoedingen en regelingen voor raadsleden en commissieleden binnen een gemeente. Raadsleden ontvangen vergoedingen naar rato van hun diensttijd binnen een kalenderjaar, en deze worden maandelijks uitbetaald. Er is een maandelijkse tegemoetkoming van €40 voor computer- en internetkosten en €12,50 voor de aanschaf en het gebruik van een iPad. Commissieleden ontvangen een vergoeding voor het bijwonen van vergaderingen, met specifieke regels voor wie wel en niet in aanmerking komt. De vergoeding kan variëren afhankelijk van de gemeenteklasse en specifieke omstandigheden, zoals bijzondere deskundigheid of de zwaarte van de taak. De maximale vergoeding voor het bijwonen van vergaderingen is vastgesteld op €92,35 per vergadering voor gemeenten met 50.001 tot 100.000 inwoners.
-
Bijlage bij raadsvoorstel wijzigen verordening rechtspositie wethouders, raads- en commissieleden.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft wijzigingen in de verordening over de rechtspositie van wethouders, raads- en commissieleden, met specifieke aandacht voor vergoedingen voor computer- en internetgebruik, iPad-aanschaf, en het bijwonen van vergaderingen. Het document specificeert de berekening en betaling van vergoedingen voor raadsleden en commissieleden, inclusief maandelijkse tegemoetkomingen voor technologiegebruik en maximale vergoedingen voor vergaderdeelname, afhankelijk van de gemeenteklasse en specifieke omstandigheden.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt gedetailleerd en volledig met betrekking tot de financiële vergoedingen en voorwaarden voor raads- en commissieleden. Het biedt duidelijke richtlijnen en verwijst naar relevante artikelen en besluiten.
Rol van de raad:
De raad heeft de verantwoordelijkheid om de verordening vast te stellen en te bepalen of de voorgestelde vergoedingen en voorwaarden passend zijn. Ze moeten ook beslissen over eventuele aanpassingen in de vergoedingen op basis van specifieke omstandigheden of deskundigheid.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de hoogte en rechtvaardigheid van de vergoedingen, rekening houdend met budgettaire beperkingen en de noodzaak om raads- en commissieleden adequaat te compenseren voor hun werk en onkosten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van vastgestelde bedragen en voorwaarden. Het is tijdgebonden door de maandelijkse betalingstermijnen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de raad moet ervoor zorgen dat de vergoedingen in lijn zijn met de huidige financiële situatie en behoeften.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze de voorgestelde wijzigingen in de verordening goedkeuren en of er aanpassingen nodig zijn op basis van lokale omstandigheden of feedback van betrokkenen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces. Het richt zich voornamelijk op de interne organisatie en compensatie van politieke ambtsdragers.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het voorstel. Het is voornamelijk gericht op financiële en administratieve aspecten van de rechtspositie van raads- en commissieleden.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft financiële implicaties door de vastgestelde vergoedingen voor technologiegebruik en vergaderdeelname. Het document geeft echter geen specifieke informatie over hoe deze kosten worden gedekt binnen het gemeentelijke budget. De raad moet beoordelen of de voorgestelde vergoedingen financieel haalbaar zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Vergoedingen Raadsleden Commissieleden Vergaderingen Rechtspositiebesluit Computer en internetverbinding iPad Gemeentewet Verordening TegemoetkomingVerfijning van de zoekopdracht:
-
Raadsvoorstel tot vaststellen wijziging verordening rechtspositie wethouders, raads- en commissieled.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel tot wijzigen verordening rechtspositie wethouders, raads- en commissieleden en verordening op de raadscommissies (afschaffen PC vergoeding, verminderen aantal toegevoegde commissieleden en presentiegelden)
Samenvatting: Het voorstel beoogt bezuinigingen door te voeren door de PC-vergoeding voor raads- en commissieleden af te schaffen, het aantal toegevoegde commissieleden per fractie te beperken tot één, en de presentiegelden te verlagen naar het door de minister vastgestelde bedrag. Deze maatregelen zijn bedoeld om structurele besparingen te realiseren van respectievelijk € 21.650 en € 5.000 per jaar vanaf 2014. De wijzigingen worden doorgevoerd in de verordening rechtspositie wethouders, raads- en commissieleden en de verordening op de raadscommissies.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke uitleg van de voorgestelde wijzigingen, de financiële implicaties en de wettelijke basis. Echter, er ontbreekt een gedetailleerde analyse van de mogelijke gevolgen voor de betrokkenen en de bredere impact op de gemeentelijke werking.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om het voorstel te beoordelen, te bespreken en uiteindelijk te besluiten of de voorgestelde wijzigingen worden aangenomen. De raad moet ook overwegen of de bezuinigingen in lijn zijn met de bredere beleidsdoelstellingen.
Politieke keuzes
De raad moet beslissen of de voorgestelde bezuinigingen gerechtvaardigd zijn en of ze in overeenstemming zijn met de prioriteiten van de gemeente. Er moet worden overwogen of de vermindering van de vergoedingen en het aantal commissieleden de effectiviteit van de raadscommissies beïnvloedt.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is gedeeltelijk SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en meetbaar in termen van financiële besparingen, maar er is minder aandacht voor de acceptatie en realistische impact op de werking van de commissies. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar er ontbreekt een evaluatieplan om de impact van de wijzigingen te monitoren.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij instemt met de voorgestelde wijzigingen in de verordening, inclusief het schrappen van de PC-vergoeding, het beperken van het aantal commissieleden en het verlagen van de presentiegelden.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van raads- en commissieleden of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces. Dit kan een gemiste kans zijn om draagvlak te creëren.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel. De focus ligt voornamelijk op financiële bezuinigingen.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen zijn duidelijk gespecificeerd: een structurele besparing van € 21.650 door het schrappen van de PC-vergoeding en € 5.000 door het verminderen van presentiegelden. Deze besparingen worden verwerkt in de meerjarenbegroting 2014-2017. Er is geen specifieke dekking nodig, aangezien het om besparingen gaat.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bezuinigingsdoelstelling PC-vergoeding Presentiegelden Toegevoegde commissieleden iPads Verordening rechtspositie Gemeentewet Rechtspositiebesluit Financiële consequenties MeerjarenbegrotingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 9 Raadsbrief: Bedrijfsverzamelgebouw Alpha (925486 / 928569)
Agendapunt 9a Motie Gemeentebelangen: 'Leidschendam-Voorburg schaliegasvrije gemeente (950425) (toegevoegd agendapunt).
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht: