17-11-2015 Raad
Agendapunt 1 Opening, mededelingen en vaststelling agenda (1445852).
Agendapunt 4 Bespreking burgerinitiatief Voetbalveld Apppelgaarde.
Agendapunt 5 Raadsbrief: Onderzoek meerwaarde extra oeververbinding over de Vliet (1426008).
Agendapunt 5 Raadsbrief: Onderzoek meerwaarde extra oeververbinding over de Vliet (1426008).
Agendapunt 6 Raadsvoorstel tot vaststellen van het ruimtelijk kader Pleunislocatie (1424098).
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Vaststellen ruimtelijk kader Pleunislocatie
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Vaststellen ruimtelijk kader Pleunislocatie". Het voorstel betreft de vaststelling van een ruimtelijk kader voor de herontwikkeling van de Pleunislocatie in Voorburg. Dit kader bevat de randvoorwaarden voor woningbouw op de locatie, die momenteel niet binnen het bestemmingsplan past. Het proces is interactief verlopen met inbreng van omwonenden, de ontwikkelaar en de gemeente. Er zijn verschillende verkavelingsvarianten onderzocht, en de voorkeur gaat uit naar twee compacte bouwblokken van maximaal drie lagen. De raad wordt gevraagd om akkoord te gaan met deze variant, waarbij het linker bouwblok één meter wordt verschoven.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het beschrijft het proces van totstandkoming, de betrokkenheid van belanghebbenden, en de verschillende verkavelingsvarianten. Er is echter weinig gedetailleerde informatie over de financiële aspecten en de exacte planning.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het ruimtelijk kader vast te stellen, wat een belangrijke stap is in de planologische procedure voor de herontwikkeling van de locatie.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen verschillende verkavelingsvarianten en de mate waarin rekening wordt gehouden met de bezwaren van omwonenden versus de haalbaarheid voor de ontwikkelaar.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Er ontbreken specifieke tijdlijnen en meetbare doelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële dekking en risico's zijn summier beschreven.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het ruimtelijk kader vast te stellen, inclusief de voorgestelde verschuiving van het bouwblok.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door omwonenden via inloopavonden en een werkgroep. Er is geprobeerd om hun input te verwerken in het ruimtelijk kader.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel, hoewel de transformatie naar een groene woongemeente een impliciete duurzaamheidsdoelstelling kan zijn.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen worden beperkt besproken. De gemeentelijke kosten worden gedekt door plankosten die bij de ontwikkelaar worden verhaald. Er is geen gedetailleerde financiële analyse of risico-inschatting opgenomen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ruimtelijk kader Herontwikkeling Pleunislocatie Woningbouw Omwonenden Verkavelingsvarianten Bouwmassa's Parkeren Vlietzone Stedenbouwkundige randvoorwaardenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 7 Raadsvoorstel: Aanvraag omgevingsvergunning voor het afwijken van het bestemmingsplan met betrekking tot de realisatie van het project Nieuw Mariënpark (1432624).
-
Raadsvoorstel Aanvraag omgevingsvergunning voor het afwijken van het bestemmingsplan met betrekking.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Aanvraag omgevingsvergunning voor het afwijken van het bestemmingsplan met betrekking tot de realisatie van het project Nieuw Mariënpark voor de blokken A, B en C op het perceel Nieuw Mariënpark, te Leidschendam." Het voorstel betreft een aanvraag voor een omgevingsvergunning om af te wijken van het bestemmingsplan voor de bouw van 8 eengezinswoningen, circa 26 koopappartementen en circa 36 vrije sector huurappartementen. De afwijking is nodig omdat het bouwplan niet binnen de huidige bestemmingsregels past. De gemeenteraad moet een verklaring van geen bedenkingen afgeven om de afwijking mogelijk te maken.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een samenvatting van de aanvraag, een toelichting op de afwijkingen van het bestemmingsplan, en de noodzaak van een verklaring van geen bedenkingen. Er zijn ook bijlagen met relevante rapporten en tekeningen.
Rol van de raad:
De raad moet een verklaring van geen bedenkingen afgeven voor de afwijking van het bestemmingsplan. Dit is een noodzakelijke stap voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de afwijking van het bestemmingsplan en of zij de ontwerp verklaring van geen bedenkingen als definitief willen aanmerken indien er geen zienswijzen worden ingediend.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de gevraagde afwijkingen en de te realiseren bouwprojecten. Het is tijdgebonden met een zes weken durende inzageperiode. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om een ontwerp verklaring van geen bedenkingen af te geven en deze als definitief aan te merken indien er geen zienswijzen worden ingediend.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de ontwerp verklaring van geen bedenkingen en de bijbehorende stukken ter inzage worden gelegd, waarbij belanghebbenden de mogelijkheid hebben om zienswijzen in te dienen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel. Het voorstel richt zich voornamelijk op de juridische en procedurele aspecten van de omgevingsvergunning.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen kosten voor de gemeente verbonden aan de realisatie van het plan. De initiatiefnemer draagt de kosten en risico's van het bouwplan. Eventuele planschade en gemeentelijke inzet worden doorberekend aan de initiatiefnemer, waardoor het kostenverhaal verzekerd is.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Nieuw Mariënpark Omgevingsvergunning Bestemmingsplan Projectafwijkingsbesluit Verklaring van geen bedenkingen (vvgb) Blauwhoed Projectontwikkeling B.V. Geluidsbelasting Goede Ruimtelijke Onderbouwing (GRO) Zienswijzen Anterieure overeenkomstVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 8 Raadsbrief: Informatievoorziening en stand van zaken decentralisaties sociaal domein (1429934).
Agendapunt 9 Raadsvoorstel tot vaststellen van de 2e wijziging gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst Haaglanden (1428736).
-
Raadsvoorstel 2e wijziging gemeenschappelijke regeling omgevingsdienst Haaglanden.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: 2e wijziging gemeenschappelijke regeling omgevingsdienst Haaglanden
Samenvatting: Het voorstel betreft de tweede wijziging van de gemeenschappelijke regeling voor de Omgevingsdienst Haaglanden (ODH), die milieutaken uitvoert voor de provincie Zuid-Holland en enkele regiogemeenten. De wijzigingen zijn deels noodzakelijk door aanpassingen in de Wet gemeenschappelijke regelingen en deels gericht op efficiëntieverbetering. Belangrijke wijzigingen omvatten de herverdeling van stemmen binnen het Algemeen Bestuur om te voldoen aan wettelijke eisen, versterking van de positie van de raad in de planning- en controlcyclus, en aanpassingen in de mandaatverlening. Het college vraagt de raad om in te stemmen met deze wijzigingen.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel lijkt volledig en gedetailleerd, met een duidelijke uitleg van de noodzaak en inhoud van de wijzigingen. Het biedt voldoende context over de wettelijke vereisten en de praktische implicaties voor de betrokken partijen.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad wordt gevraagd om toestemming te geven voor de voorgestelde wijzigingen in de gemeenschappelijke regeling. Dit is een formele goedkeuring die nodig is om de wijzigingen te implementeren.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde wijzigingen, die zowel wettelijke naleving als efficiëntieverbeteringen betreffen. Dit kan politieke implicaties hebben, vooral met betrekking tot de verdeling van invloed binnen het Algemeen Bestuur en de versterkte rol van de raad in de planning- en controlcyclus.
Is het voorstel SMART? Zijn er inconsequenties?
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de wijzigingen die moeten worden doorgevoerd. Het is tijdgebonden met duidelijke deadlines voor de indiening van begrotingen en jaarrekeningen. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit dat de raad moet nemen
De raad moet besluiten of zij instemt met de tweede wijziging van de gemeenschappelijke regeling voor de Omgevingsdienst Haaglanden.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden. De focus ligt op de bestuurlijke en wettelijke aspecten van de regeling.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. De focus ligt voornamelijk op bestuurlijke en organisatorische wijzigingen.
Financiële gevolgen en dekking
Het voorstel bespreekt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. De nadruk ligt op organisatorische en wettelijke aanpassingen. Eventuele financiële implicaties zouden in de begrotingswijzigingen kunnen worden opgenomen, maar dit wordt niet expliciet vermeld.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingsdienst Haaglanden Wet gemeenschappelijke regelingen Dagelijks Bestuur (DB) Algemeen Bestuur (AB) Efficiency-overwegingen Planning en controlcyclus Rekenkamercommissies Mandaatverlening Begrotingswijzigingen Provincie Zuid-HollandVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 10 Raadsvoorstel tot vaststellen van het Beeldkwaliteitsplan Leidsenhage en kennisnemen van het PVE openbare ruimte Leidsenhage (1429421).
-
Raadsvoorstel Vaststellen van het Beeldkwaliteitsplan Leidsenhage en kennisnemen van het PVE openba.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Vaststellen van het Beeldkwaliteitsplan Leidsenhage en kennisnemen van het PVE openbare ruimte Leidsenhage". Het doel is om kwalitatieve richtlijnen vast te stellen voor de herontwikkeling van winkelcentrum Leidsenhage, waarbij het beeldkwaliteitsplan dient als toetsingskader voor de welstandscommissie. Dit plan vervangt de bestaande Welstandsnota voor het betreffende gebied. Het Programma van Eisen (PVE) voor de openbare ruimte biedt technische richtlijnen voor gemeentelijke toetsing. Beide documenten zijn ontwikkeld in samenwerking met belanghebbenden en klankbordgroepen, en zijn bedoeld om een hoge ruimtelijke kwaliteit te waarborgen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de context van de gestelde doelen. Het biedt duidelijke richtlijnen en kaders voor de herontwikkeling en heeft inspraak van belanghebbenden geïntegreerd. Echter, er zijn enkele opmerkingen over specifieke onderdelen zoals de parkeergarage en expeditiehof die niet tot aanpassingen hebben geleid.
Rol van de raad:
De raad wordt gevraagd het beeldkwaliteitsplan vast te stellen. Het PVE is ter informatie en valt onder het mandaat van het college.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of de voorgestelde richtlijnen voldoende zijn om de gewenste ruimtelijke kwaliteit te waarborgen. Er moet ook worden overwogen of de inspraakreacties adequaat zijn verwerkt.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare doelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de opmerkingen over de parkeergarage en expeditiehof suggereren mogelijke lacunes in de richtlijnen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten het beeldkwaliteitsplan vast te stellen.
Participatie:
Er is sprake van participatie door middel van klankbordgroepen en inspraakrondes. Echter, de verwerking van inspraakreacties lijkt beperkt.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een kernonderwerp, maar kan impliciet aanwezig zijn in de richtlijnen voor ruimtelijke kwaliteit.
Financiële gevolgen:
Het voorstel geeft geen directe financiële gevolgen aan, noch hoe deze gedekt worden. Dit kan een aandachtspunt zijn voor verdere besluitvorming.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Beeldkwaliteitsplan Herontwikkeling Winkelcentrum Leidsenhage Openbare ruimte Bestemmingsplan Welstandscommissie Klankbordgroepen Zienswijze Programma van eisen (PVE) Unibail-RodamcoVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 11 Raadsvoorstel: Ontwerp verklaring van geen bedenkingen t.b.v. de aanvraag omgevingsvergunning voor het oprichten van achttien eengezinswoningen aan de Rijnlandstraat in Leidschendam (1432628).
-
Raadsvoorstel Ontwerp verklaring van geen bedenkingen ten behoeve van de aanvraag omgevingsvergunni.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Ontwerp verklaring van geen bedenkingen ten behoeve van de aanvraag omgevingsvergunning voor het oprichten van achttien eengezinswoningen aan de Rijnlandstraat in Leidschendam." Het voorstel betreft de aanvraag van een omgevingsvergunning voor de bouw van achttien eengezinswoningen aan de Rijnlandstraat. Deze bouwplannen wijken af van het huidige bestemmingsplan, waardoor een projectafwijkingsbesluit nodig is. De gemeenteraad moet een ontwerpverklaring van geen bedenkingen afgeven om de bouw mogelijk te maken. Indien er geen zienswijzen worden ingediend, kan deze ontwerpverklaring als definitief worden beschouwd.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke uitleg van de afwijkingen van het bestemmingsplan, de noodzaak van een verklaring van geen bedenkingen, en de procedurele stappen die moeten worden gevolgd. Er is ook een financiële toelichting en een communicatieplan opgenomen.
Rol van de raad bij het voorstel:
De raad moet een ontwerpverklaring van geen bedenkingen afgeven. Dit is een noodzakelijke stap in de procedure om de omgevingsvergunning te kunnen verlenen. De raad heeft ook de mogelijkheid om de ontwerpverklaring als definitief aan te merken indien er geen zienswijzen worden ingediend.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de afwijkingen van het bestemmingsplan en of zij de ontwerpverklaring van geen bedenkingen wil afgeven. Dit kan politieke implicaties hebben, vooral als er bezwaren zijn van omwonenden of andere belanghebbenden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen. Er zijn geen duidelijke doelen gesteld voor de uitkomst van de bouw. Er lijken geen grote inconsistenties in het voorstel te zijn.
Besluit dat de raad moet nemen:
De raad moet besluiten of zij de ontwerpverklaring van geen bedenkingen wil afgeven en of deze als definitief kan worden beschouwd indien er geen zienswijzen worden ingediend.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de ontwerpverklaring en bijbehorende stukken ter inzage worden gelegd, waarbij belanghebbenden de mogelijkheid hebben om zienswijzen in te dienen. Dit biedt een vorm van participatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. Het is onduidelijk of er duurzame bouwmethoden of materialen worden gebruikt.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen voor de gemeente zijn beperkt, aangezien alle kosten worden afgewenteld op de ontwikkelende partijen via een samenwerkingsovereenkomst. Hierdoor is het kostenverhaal verzekerd en is het niet nodig een exploitatieplan vast te stellen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingsvergunning Eengezinswoningen Rijnlandstraat Bestemmingsplan Projectafwijkingsbesluit Archeologisch onderzoek Molenbiotoop Parkeerplaatsen Ruimtelijke onderbouwing ZienswijzenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 12 Raadsvoorstel: vaststellen nieuwe Verordening rechtspositie wethouders, raads- en commissieleden (1417070)
-
Raadsvoorstel Vaststellen nieuwe Verordening rechtspositie wethouders, raads- en commissieleden.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Vaststellen nieuwe Verordening rechtspositie wethouders, raads- en commissieleden
Samenvatting: Het voorstel betreft de vaststelling van een nieuwe verordening voor de rechtspositie van wethouders, raads- en commissieleden in de gemeente Leidschendam-Voorburg. Deze verordening is gebaseerd op een modelverordening van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) en volgt op een landelijke harmonisering en modernisering van rechtspositieregelingen. De nieuwe verordening omvat deregulering, redactionele wijzigingen, en aanpassingen zoals de indexering van presentiegelden en het vervallen van vergoedingen voor eigen computers en tablets voor wethouders. De financiële gevolgen zijn beperkt en kunnen binnen bestaande budgetten worden opgevangen.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerde uitleg van de wijzigingen en de redenen daarvoor, evenals de financiële implicaties. Echter, het zou baat hebben bij meer informatie over de participatie van betrokkenen bij het opstellen van de verordening.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om de voorgestelde verordening vast te stellen. Dit houdt in dat zij de wijzigingen moeten beoordelen en goedkeuren, rekening houdend met de financiële en beleidsmatige implicaties.
Politieke keuzes
De raad moet beslissen over de mate van deregulering en de keuze om bepaalde vergoedingen te indexeren. Ook moeten ze besluiten of ze akkoord gaan met het vervallen van de vergoeding voor eigen computers en tablets voor wethouders.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). De doelen zijn specifiek en meetbaar, zoals de indexering van vergoedingen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de participatieaspecten zijn niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de nieuwe verordening vast te stellen, zoals voorgesteld door het college van burgemeester en wethouders.
Participatie
Het voorstel vermeldt niet expliciet hoe participatie van betrokkenen is meegenomen in het proces. Dit aspect lijkt onderbelicht.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is niet direct een relevant onderwerp in dit voorstel, hoewel de overgang naar digitale stukkenstroom een indirecte bijdrage kan leveren aan papierbesparing.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen zijn beperkt en kunnen binnen de bestaande budgetten worden opgevangen. De jaarlijkse kosten van indexering en tablets bedragen €5.700, terwijl er een budgettaire ruimte van €8.800 per jaar is. De eenmalige kosten voor software en workshops in 2015 zijn ook gedekt binnen het budget.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Rechtspositie Verordening Harmonisering Modelverordening Deregulering Indexering Vergoedingen Tabletvergoeding Gemeentewet Nationale regelgevingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 13 Raadsvoorstel zienswijze op werkplan 2016 Metropoolregio (1428701).
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Zienswijze op het Werkplan MRDH 2016
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Zienswijze op het Werkplan MRDH 2016". Het college van de gemeente Leidschendam-Voorburg stelt de raad voor om een zienswijze in te dienen op het concept-werkplan van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) voor 2016. Het werkplan richt zich op het versterken van netwerksamenwerking, betrokkenheid bij de Economische Programmaraad Zuidvleugel, en samenwerking met de provincie. Het plan biedt inzicht in de strategie van de MRDH en een overzicht van aanvullende activiteiten voor 2016. De zienswijze moet voor 18 november worden ingediend.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het zowel strategische als operationele aspecten van het werkplan behandelt. Het biedt een duidelijk overzicht van de betrokken partijen en de te volgen procedures.
Rol van de raad:
De raad wordt gevraagd een zienswijze in te dienen op het concept-werkplan. Dit biedt de raad de mogelijkheid om invloed uit te oefenen op de uiteindelijke inhoud van het werkplan.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij de voorgestelde zienswijze ondersteunt, met name op het gebied van netwerksamenwerking, economische betrokkenheid, en samenwerking met de provincie.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, vooral omdat het zich richt op het indienen van een zienswijze in plaats van op concrete acties. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de doelen zijn vrij algemeen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij de voorgestelde zienswijze willen indienen en welke specifieke punten zij daarin willen benadrukken.
Participatie:
Het voorstel benadrukt de betrokkenheid van verschillende stakeholders, waaronder gemeenten, bedrijven en kennisinstellingen, wat wijst op een participatieve benadering.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, vooral binnen het thema van technologische innovatie en de transitie naar toonaangevende duurzaamheid.
Financiële gevolgen:
Het voorstel zelf bespreekt geen directe financiële gevolgen, maar suggereert dat het bedrijfsleven mogelijk kan bijdragen aan de financiering van investeringen. Er wordt niet specifiek aangegeven hoe eventuele kosten worden gedekt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
MRDH (Metropoolregio Rotterdam Den Haag) Netwerksamenwerking Economische Programmaraad Zuidvleugel Provincie Strategische Agenda Economisch Vestigingsklimaat Vervoersautoriteit Kernopgaven Duurzaamheid Internationale verbindingenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 14 Raadsvoorstel tot vaststelling van de Verordening tot Tweede wijziging van de Verordening op de heffing en invordering van Leges 2015 (1428716)
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg wordt voorgesteld om de Verordening tot Tweede wijziging van de Legesverordening 2015 vast te stellen. Deze wijziging formaliseert het heffen van leges voor een eenvoudig huwelijk, dat tegen een laag tarief van € 135,00 kan plaatsvinden op dinsdag- of woensdagmiddag in het stadskantoor. Dit biedt een goedkoper alternatief voor de reguliere huwelijken, waarvoor de leges € 421,25 bedragen. De verwachting is dat er in 2015 nog ongeveer 10 eenvoudige huwelijken zullen plaatsvinden, wat een legesopbrengst van € 1.350,-- oplevert. Een begrotingswijziging is hiervoor niet nodig. Na vaststelling wordt de verordening volgens de geldende regels bekendgemaakt.
-
Raadsbesluit Voorstel tot vaststelling van de Verordening tot Tweede wijziging van de Verordening o.pdf dossier
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verordening Wijziging Heffing Invordering Leges College Openbare vergadering Griffier Voorzitter VastgesteldVerfijning van de zoekopdracht:
-
Raadsvoorstel Voorstel tot vaststelling van de Verordening tot Tweede wijziging van de Verordening.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Voorstel tot vaststelling van de Verordening tot Tweede wijziging van de Verordening op de heffing en invordering van Leges 2015
Samenvatting: Het voorstel betreft de vaststelling van een wijziging in de Legesverordening 2015 van de gemeente Leidschendam-Voorburg. Deze wijziging formaliseert de mogelijkheid om leges te heffen voor een eenvoudig huwelijk tegen een laag tarief. Het nieuwe Reglement burgerlijke stand 2015 biedt bruidsparen de optie om op dinsdag- of woensdagmiddag in het stadskantoor te trouwen voor €135, zonder voorgesprek en met een standaard toespraak. Dit biedt een goedkoper alternatief voor het reguliere tarief van €421,25. De wijziging speelt in op de grote vraag naar eenvoudige huwelijken en de lange wachttijden voor gratis huwelijken.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke uitleg van de wijziging, de financiële implicaties, en de wettelijke kaders. Echter, er ontbreekt een gedetailleerde analyse van de mogelijke lange termijn effecten op de vraag naar huwelijksdiensten en de impact op de gemeentelijke dienstverlening.
Rol van de raad bij het voorstel
De rol van de raad is om het voorstel te beoordelen en goed te keuren. De raad moet de verordening vaststellen om de wijziging in de Legesverordening te formaliseren.
Politieke keuzes
De raad moet beslissen of het aanbieden van een goedkoper huwelijksalternatief in lijn is met de gemeentelijke doelen en of het de juiste balans biedt tussen dienstverlening en kostendekking. Er moet ook overwogen worden of de prijsstelling eerlijk en toegankelijk is voor alle inwoners.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en meetbaar in termen van tarieven en verwachte opbrengsten. Echter, er is geen tijdsgebonden doelstelling voor de evaluatie van de impact van deze wijziging. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad
De raad moet besluiten om de verordening tot Tweede wijziging van de Legesverordening 2015 vast te stellen, zoals voorgesteld door het college.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of belanghebbenden in de besluitvorming. Het lijkt een top-down besluit te zijn zonder directe inspraak van de gemeenschap.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het voornamelijk gaat om administratieve en financiële aspecten van huwelijksdiensten.
Financiële gevolgen
De financiële gevolgen zijn beperkt. De verwachte legesopbrengst voor 2015 is €1.350 voor ongeveer 10 eenvoudige huwelijken. Vanwege de geringe opbrengst is een begrotingswijziging niet noodzakelijk. Het voorstel geeft geen verdere details over hoe de kosten worden gedekt, maar impliceert dat de impact op de begroting minimaal is.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Eenvoudig huwelijk Legesverordening 2015 Tarief Reglement burgerlijke stand 2015 Stadskantoor Gratis trouwen Wachttijd Keuzemogelijkheden Gemeentewet LegesopbrengstVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 15 Raadsvoorstel: Renovatie en uitbreiding basisschool Groen van Prinsterer, Paradijsstraat 51 te Voorburg: uitkomsten aanbesteding en vervolgtraject (1436105).
-
Raadsvoorstel Renovatie en uitbreiding basisschool Groen van Prinsterer, Paradijsstraat 51 te Voorb.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Renovatie en uitbreiding basisschool Groen van Prinsterer, Paradijsstraat 51 te Voorburg: uitkomsten aanbesteding en vervolgtraject
Samenvatting: Het voorstel betreft de renovatie en uitbreiding van de basisschool Groen van Prinsterer in Voorburg. Na een aanbesteding in juni 2015 bleek dat de kosten het beschikbare budget van €3 miljoen met €1 miljoen overschrijden. Een second opinion door adviesbureau IGG leidde tot bezuinigingsvoorstellen en alternatieve scenario's. Het college en het schoolbestuur besloten tot bezuinigingen en een gedeeltelijke budgetverhoging. Het vernieuwde gebouw zal voldoen aan de gemeentelijke ambities voor frisse en duurzame schoolgebouwen en biedt plaats aan 360 leerlingen. De ingebruikname is gepland voor het eerste kwartaal van 2017.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig, met een duidelijke uitleg van de situatie, de financiële implicaties, en de voorgestelde oplossingen. Er is echter ruimte voor meer gedetailleerde informatie over de specifieke bezuinigingsmaatregelen en de impact daarvan op het project.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren van de benodigde budgetverhoging en het toezien op de voortgang en uitvoering van het project. De raad moet ook de financiële dekking van de extra kosten beoordelen.
Politieke keuzes
De raad moet beslissen of ze akkoord gaan met de voorgestelde bezuinigingen en de gedeeltelijke budgetverhoging. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de prioritering van middelen binnen het Integraal HuisvestingsPlan.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is gedeeltelijk SMART: het heeft een specifieke doelstelling (renovatie en uitbreiding), een meetbaar budget, en een tijdgebonden planning. Echter, de haalbaarheid en specificiteit van de bezuinigingsmaatregelen zijn minder duidelijk. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar er is ruimte voor meer detail.
Besluit van de raad
De raad moet besluiten over de goedkeuring van de budgetverhoging en de voorgestelde bezuinigingen. Ze moeten ook instemmen met de aangepaste planning en de financiële dekking van de extra kosten.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat communicatie met betrokkenen, zoals de school, ouders en omwonenden, wordt afgestemd tussen de gemeente en het schoolbestuur. Er is echter weinig detail over actieve participatie van deze groepen in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien het vernieuwde gebouw moet voldoen aan de gemeentelijke ambities voor frisse en duurzame schoolgebouwen.
Financiële gevolgen
De financiële gevolgen omvatten een overschrijding van €1 miljoen boven het oorspronkelijke budget. De dekking van de extra kosten wordt deels gevonden in een overschot van een ander project en een begrotingswijziging. De raad moet deze dekking goedkeuren.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Renovatie Uitbreiding Basisschool Groen van Prinsterer Aanbesteding Budgetoverschrijding Schoolbestuur Lucas Onderwijs Adviesbureau IGG Bezuinigingen Integraal HuisvestingsPlan (IHP) Duurzame schoolgebouwenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 16 Raadsvoorstel inzake taakopdracht werkgroep Afvalbeleid en ontslaan/benoemen lid (1446803).
Agendapunt 17 Raadsvoorstel behandeling Wob-verzoek (1446826).
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Wob-verzoek Burgerinitiatief E-mail/brief Tegenstanders Griffie Wet openbaarheid van bestuur NAW-gegevens Persoonlijke levenssfeer College voor bescherming van persoonsgegevens VerstrekkingVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht: